فیزیوتراپی زانو با لیزر
فهرست مطالب

راهنمای جامع در خصوص فیزیوتراپی زانو با لیزر، به این موضوع می پردازد که، چگونه دردها و ناراحتی های زانو را به کمک پرتو درمانی و لیزر درمان می کنند و تا چه میزان این درمان موثر واقع می شود؟ زانو درد یکی از معضلاتی است که افراد زیادی را در سنین مختلف به خود درگیر کرده است. این درد مزمن عموما در افراد میان سال به بالا و مسن بیشتر شایع است

فیزیوتراپی زانو با لیزر
فیزیوتراپی زانو با لیزر

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

اما ممکن است افراد جوان به خصوص زنان باردار را نیز درگیر کند. زانو درد در افراد مختلف ممکن است علت های متفاوتی داشته باشد. به عبارت دیگر در افراد مسن،  بروز زانو درد اغلب به دلیل پوکی استخوان یا کاهش تراکم استخوان آنهاست و در افراد جوان به دلیل ضربه یا حمل وسایل سنگین وزن ممکن است این درد رخ دهد.

در هر صورت شناخت علت اصلی زانو درد اولین موردی است که باید توسط پزشک تشخیص داده شود و سپس در جهت رفع این مشکل، راه حل و درمان مناسب تجویز شود.

میزان درد در افراد مختلف نیز متفاوت است به گونه ای که برخی افراد ممکن است به دلیل زانو درد توان حرکت را نداشته باشند و برخی با وجود زانو درد، قادر به انجام کلیه کارهای روزمره خود باشند.

علت این امر، شرایط جسمانی شخص یا محل اصلی وقوع درد که در زیر زانو باشد، یا کشکک آن است که در میزان درد و درجه ی آن تفاوت ایجاد خواهد کرد. در این مقاله هدف بررسی تمام پارامترهایی است که در خصوص زانو درد و درمان آن به کمک لیزر به شما کمک زیادی می کند. پس اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به دلیل زانو درد، درمان با لیزر را انتخاب کرده اید، تا انتها همرا ما در این مقاله باشید.

آنچه که در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم، در قالب پرسش هایی به صورت زیر بیان شده است. این عناوین به شرح زیر است:

  • در مورد زانو درد و علل رخداد این معضل تا چه میزان اطلاع دارید؟
  • روش های درمان زانو درد به طور کلی شامل چه مواردی است؟
  • درمان معضل زانو درد به کمک لیزر به چه نحوی صورت می گیرد؟
  • لیزر درمانی با کمک ارسال پرتو به زانو در بدن چه کاری انجام می دهد؟
  • چه مشکلاتی را می توان به کمک لیزر یا پرتو درمانی برطرف کرد؟
  • مدت زمانی لازم برای بهبودی کامل زانو درد به کمک درمان با لیزر چقدر است؟
  • هزینه ی انجام فیزیوتراپی با لیزر چه میزان است؟

 

زانو درد از جمله دردهایی است که رفته رفته با افزایش سن در افراد پدیدار می شود.

درصد احتمال اینکه افراد با رده ی سنی بالای 65 سال به این درد گرفتار شوند، بسیار بیشتر از بانوان جوان و نوجوان است.

بروز درد در این سن اغلب دلایلی همچون کمبود کلسیم و ویتامین D در پی دارد که فرد در جوانی به آن بی توجه بوده است. به همین دلیل است که به افراد جوان و نوجوان توصیه می شود حتما نیاز کلسیم بدن خود را به کمک رژیم های غذایی مناسب یا قرص های مکمل جبران کنند تا در بزرگسالی گرفتار چنین معضلاتی نشوند.

در این مقاله به بررسی یکی از روش های درمان زانو درد می پردازیم و با بررسی تمام پارامترهای مربوط به درمان با لیزر، دانش لازمه در این خصوص را در اختیار شما قرار می دهیم. با ما همراه باشید با مقاله : فیزیوتراپی زانو با لیزر.

در مورد زانو درد و علل رخداد این معضل تا چه میزان اطلاع دارید؟

زانو درد یا به اصطلاح زبان خارجه Knee pain از جمله شایع ترین دردهایی است که بسیاری از افراد جامعه را به خود گرفتار کرده است. به دلیل اینکه زانو یکی از اندام های اصلی حرکتی در افراد محسوب می شود، هرگونه درد، ناراحتی بسیاری برای فرد به وجود می آورد. عوامل بسیار مختلفی ممکن است در به وجود آمدن این دردها دخیل باشند که در افراد مختلف متفاوت است.

در مورد زانو درد و علل رخداد این معضل تا چه میزان اطلاع دارید؟
در مورد زانو درد و علل رخداد این معضل تا چه میزان اطلاع دارید؟

یا به عبارت دیگر نمی توان یک دلیل واحد را برای درد زانو در نظر گرفت و آن را بیان کرد. مفصل زانو یکی از بزرگترین مفاصل بدن محسوب می شود که بخش زیادی از وزن بدن را به دوش می کشد. این مفاصل مکن است به دلیل فشارهای سنگین و وزن سنگین بدن که به صورت مستمر به آن وارد می شود کم کم استحکام خود را از دست بدهد و دچار کشیدگی و آسیب های جدی بشود.

در مورد زانو درد و علل رخداد این معضل تا چه میزان اطلاع دارید؟
در مورد زانو درد و علل رخداد این معضل تا چه میزان اطلاع دارید؟

از طرف دیگر بیماری هایی وجود دارند که می تواند این مفاصل را به کلی درگیر کنند و باعث بروز اختلال و درد در بدن بیمار شوند.

از این رو آگاهی در خصوص عواملی که باعث بروز زانو درد می شوند و روش هایی که می توان به کمک آن این دردها را مهار کرد

این کمک را به ما خواهد کرد تا سریع تر به بهبودی کامل دست یابیم. درد زانو نه تنها ممکن است مفصل یک زانو را به تنهایی درگیر کند، بلکه ممکن است اطراف آن را نیز درگیر کرده و این درد تا انگشتان پا سرایت کند.

مفاصل زانو مانند یک رابط عمل می کنند. یا به عبارتی یک پل میان مچ پا و ران پا ایجاد می کنند. این مفاصل به زانو کمک می کند تا با ایجاد دو حرکت خم شدن و هم چنین صاف شدن در بدن، یکی از مهمترین وظایف حرکتی را انجام دهند، البته این مفاصل با داشتن قابلیت جزئی حرکت چرخشی اهمیت این موضوع را افزایش داده و این عضو از بدن را به یک اندام پرکاربرد و مهم تبدیل کرده اند. در ساختار اصلی مفاصل زانو سه استخوان وجود دارد که به شرح زیر است:

  • استخوان ران
  • استخوان درشت نی
  • و استخوان کشکک زانو

مفصل زانو از این سه بخش اصلی تشکیل شده است. در زانو مفصلی به نام درشت نی – رانی یا تیبیوفمورال وجود دارد که از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده است. از طرفی استخوان های ران و کشکک، مفصل کشککی – رانی یا باتلوفمورال را تشکیل می دهند که این بخش، سومین و مهمترین بخش زانو محسوب می شود.

 

استحکام مفصل

استحکام مفصل یا سلامت آن به وضعیت ساختار اصلی عضلاتی مانند رباط ها که وظیفه ی اتصال استخوان را به عهده دارند و همچنین کپسول های مفصلی و راستای اندام های تحتانی، بستگی دارد. از این رو می توان گفت: اختلال در عملکرد هر یک از این اجزا باعث بروز درد و ناراحتی در زانو خواهد شد.

استحکام مفصل
استحکام مفصل

درمان زانو درد اغلب راه هایی ساده دارد و نیاز به انجام عمل های جراحی و روش های پیچیده نیست. روش هایی همچون تمرین های ورزشی یا حرکات اصلاحی، درمان زانو به کمک فیزیوتراپی با لیزر، استفاده از پمادها و داروهای موضعی، روش های سنتی و…. از جمله ی این راه ها می باشند.

بررسی و پژوهش های انجام شده بر روی بیماران با میزان دردهای متفاوت نشان داده است که بعد از گذشت یک دوره ی 3 ماهه درمان به کمک روش هایی هم چون ورزش یا پماد های دارویی، این درد ها به طور کامل درمان شده اند.

روش هایی همچون لیزر و یا پرتودرمانی دربازه ی زمانی کمتری فرد را به نتیجه ی مطلوب رسانده و دردهای مفصلی زانو را به طور کامل از بین برده است.

از روش های دیگر که برای درمان این بیماری می توان به کار گرفت، روش های سنتی مانند استفاده از نمک داغ شده بر روی مفصل زانو می باشد که از سالیان دور در چین رواج بسیار زیادی داشته است.

هر چند که این روش ها در بعضی افراد پاسخگو است، نمی توان به صورت قطعی آن را یک درمان مناسب در جهت رفع دردهای مفصلی زانو در نظر گرفت. درمان های مشابه مانند روغن کندر، استفاده از معجون تخم مرغ و عسل روغن زیتون و…. نیز مانند نمک داغ شده یک درمان موقت محسوب می شوند

و تنها برای آن دسته از افراد ممکن است موثر واقع شوند که به دلیل ضربه یا حرکت ورزش ناگهانی دچار کشیدگی مفاصل زانو و زانو درد شده اند. زانو درد به دلایل مختلفی ممکن است در بدن فرد باعث ایجاد ناراحتی شود.

این آسیب ها و صدمات می توانند به دلیل موارد زیر رخ دهند:

کشیدگی های عضلانی عضلاتی همچون چهارسر ران، پاتلار، تاندون های زانو و پا و…

پیچ خوردگی های رباط های زانو مانند رباط های داخلی، رباط های خارجی و….

آسیب های منیسک، مانند منیسک های داخلی و خارجی

خونریزی های حاد به دلیل ضربه خوردن های شدید یا جراحات زیاد (همآرتروز)

بیماری هایی هم چون نرمی غضروف کشکک

آرتروزهای زانو

کیست های بیکر و هم چنین کیست های منیسک

منیسک های دیسکی شکل در زانو

آرتریت های روماتویید زانو یا آرتریت های چرکی در زانو

تومورها و سندروم های مربوطه به زانو

این آسیب ها و صدمات می توانند به دلیل موارد زیر رخ دهند:
این آسیب ها و صدمات می توانند به دلیل موارد زیر رخ دهند:

بیماری هایی نظیر ازگود اشلاتر و هم چنین بیماری لارسن جانسون

التهاب های بورسیت مانند بورسیت های جلوی کشککی که در زانو بی شمار است، التهاب های عقب تاندون های کشککی بورسیت های عضله نیمه غشایی

تاندونیت های همسترینگ و پوپلیتئوس

سینویت زانو

اختلال های اندام های بدن مانند پرانتزی بودن پا، پاهای ضربدری، عقب زدگی های زانو و هم چنین خم شدن زانو

شکستگی ران ؛ درشت نی و همچنین شکستگی کشکک زانو

دررفتگی های کشکک زانو و مفاصل زانو

سندروم استرس کشککی رانی، پلیکا و هم چنین سندروم ایلیوتیبیال باند

دردهای ارجاعی که به درهایی اطلاق می شود که در اصل به زانو و بخش های آن مربوط نمی شود و مربوط به اندام های دیگر مانند مچ پا، ساق پا یا اندام های مربوطه می باشد.

به دلایلی مانند شل بودن رباط های اطراف زانو افزایش و زیاد شدن مایع مفصل زانو

بیماری های عروقی محیطی که در فرد به وجود می آید، گیر افتادن بالشتک های چربی در زانو و هم چنین ترومبوز وریدی عمقی

و… بسیاری موارد دیگر. موارد ذکر شده در بالا عمده ترین عللی است که در فرد باعث بروز زانو درد می شوند. عمده ی این عوامل را می توان به کمک فیزیوتراپی زانو با لیزر درمان کرد و فرد را از شر این گرفتاری رها کرد.

روش های درمان زانو درد به طور کلی شامل چه مواردی است؟

برای درمان دردهای مفصلی در افراد مختلف نمی توان به تنهایی یک روش را بیان کرد و برای همه ی بیماران یک نسخه پیچید. پزشک پس از بررسی شرایط جسمانی بیمار و انجام آزمایش های مربوطه، علل بیماری را به درستی تشخیص می دهد و سپس برای آن راه حل تجویز می کند، اما به طور کلی شایع ترین راه ها برای درمان زانو درد چه به صورت سنتی، چه به صورت غیر سنتی به شرح زیر است:

  • انجام حرکات ورزشی و اصلاحی
  • فیزیوتراپی زانو به کمک لیزر
  • استفاده از داروهای و معجون های گیاهی که به صورت موضعی برروی ناحیه ی ملتهب شدن قرار می دهند.
  • کاهش وزن برای افرادی که به دلیل چاقی دچار زانو درد شده اند.
  • کمپرس های آب سرد و گرم بر روز زانو
  • استفاده از قرص های مولتی ویتامین و کلسیم های مورد نیاز بدن
  • فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی

و….. بسیاری روش های درمانی دیگر. درمان زانو درد، در موارد خیلی کمی احتیاج به عمل های جراحی دارد و برای افرادی که با دردهای مزمن و مستمر، به کارگیری روش های موجود یا خلاقانه استفاده خواهد شد، اما در ادامه بهترین و بهترین روش را در خصوص درمان زانو درد( درمان به کمک لیزر) بررسی خواهیم کرد.

روش های درمان زانو درد به طور کلی شامل چه مواردی است؟
روش های درمان زانو درد به طور کلی شامل چه مواردی است؟

 

درمان معضل زانو درد به کمک لیزر به چه نحوی صورت می گیرد؟

یکی از بهترین و موثرترین روش های درمان زانو درد درمان به کمک دستگاه های لیزر می باشد. لیزر یک پرتوی از انرژی با طول موج کم می باشد که با هدف های درمانی به برخی نواحی و عضلات بدن ارسال می شود. این پرتوها که اغلب به مفاصل و عضلات نرم ارسال می شوند برای افراد متفاوت، فرق می کنند و به هر شخصی طول موج معین و زمان معینی تجویز می شود.

درمان معضل زانو درد به کمک لیزر به چه نحوی صورت می گیرد؟
درمان معضل زانو درد به کمک لیزر به چه نحوی صورت می گیرد؟

هدف از ارسال پرتوهای لیزر به عضلات بدن، ترمیم سلول های آسیب دیده یا مرده بافت های نرم اندام بوده که به مرور و با استمرار انجام این روش بخش بسیار زیادی را می توان احیاء کرد. فیزیوتراپی زانو به کمک لیزر علاوه بر تاثیر بر روی بافت های مرده ی زانو برای پوست، عضلات، تاندون، اعصاب آن اندام، غضروف، رباط های زانو و هم چنین استخوان آسیب دیده بسیار مفید است.

درمان معضل زانو درد به کمک لیزر به چه نحوی صورت می گیرد؟
درمان معضل زانو درد به کمک لیزر به چه نحوی صورت می گیرد؟

از فواید فیزیوتراپی با لیزر می توان به کاهش دردها و تورم های مفاصل آسیب دیده، بهبود آرتروز مزمن در بیماران مسن و بزرگسال، ورزشکاران و یا افرادی که دچار کشیدگی عضلانی شده اند و…. اشاره داشت. پس از تشخیص درمان و انتخاب فیزیوتراپی با لیزر به عنوان روش درمانی، تعداد 5 تا 8 جلسه برای بیمار تجویز می شود و بیمار به یک مرکز فیزیوتراپی خوب معرفی می شود.

اکثر بیمارانی که فیزیوتراپی با لیزر را انجام داده اند بعد از گذشت 3 یا 4 جلسه نتیجه ای واضح دریافت کرده اند.

به گونه ای که دیگر نیاز به ادامه ی درمان نداشته اند. رسیدن به بهبودی کامل با کمک فیزیوتراپی با لیزر، به شرایط جسمانی فرد و میزان آسیب دیدگی او بستگی دارد.

حتی برخی افراد بعد از گذشت تنها 2 تا 3 جلسه درمان، هشتاد درصد از  آسیب دیدگی آن ها بهبود یافته است. تنها نکته ای که در این خصوص حائز اهمیت است، همکاری بیمار با مراکز درمانی و استمرار در انجام این جلسات در زمان های مشخص شده است. در صورتی که در انجام این جلسات بیمار کوتاهی کند، ممکن است دوره ی درمان او به تعویق بیفتد.

نورهای دستگاه های لیزر برای چشم خطرناک است. به همین دلیل است که در طول انجام فیزیوتراپی با لیزر عینک های مخصوصی هم به بیمار داده می شود و هم خود فیزیوتراپ از آن ها استفاده می کند.

از طرفی از این دستگاه نمی توان برای بانوان باردار و شیرده، افرادی که به تومورهای بدخیم گرفتار هستند و همچنین افرادی که دارای عفونت های شدید یا جراحت های فعال در قسمت زانوی خود باشند، استفاده کرد.

ممکن است برای روانی حرکت دستگاه لیزر بر روی قسمت های مختلف زانو و همچنین سرد تر کردن ناحیه مورد نظر، از ژل های مخصوص استفاده شود. تمام این شرایط توسط پزشک مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت تعداد جلسه، شرایط انجام فیزیوتراپی و…. به طور کامل مشخص می شود.

لیزر درمانی با کمک ارسال پرتو به زانو در بدن چه کاری انجام می دهد؟

به طور کلی عملکرد پرتوهای لیزری در بدن را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

پرتوهای لیزری در بدن باعث توقف تولید ادنوزین تری فسفات یا ATP می شود. این مولکول ها که حامل انرژی در عضو بدن هستند و از این انرژی در جهت حمل و انتقال مواد مغذی و در نهایت خارج کردن پسماند ها استفاده می شوند، به کمک پرتوهای لیزری دیگر تولید نمی شوند. به همین دلیل رفته رفته تمامی قسمت های زانو از جمله رباط ها، تاندون ها، عضلات و… التیام می یابند و سرعت بهبودی آن ها افزایش خواهد یافت.

پرتوهای لیزری تولید کلاژن در بدن را دستخوش تغییر میکنند. کلاژن ها نوعی پروتئین در کل بدن به شمار میروند که در ترمیم سلول های مرده و جایگزین کردن آن ها با سلول های جدید نقش بسیار ویژه ای دارند. زمانی که تولید کلاژن در زانو افزایش یابد، سرعت التیام یافت آن عضو بیشتر شده و بیمار در مدن زمان کمتری به بهبودی کامل می رسد.

لیزر درمانی با کمک ارسال پرتو به زانو در بدن چه کاری انجام می دهد؟
لیزر درمانی با کمک ارسال پرتو به زانو در بدن چه کاری انجام می دهد؟

پرتوهای لیزری باعث کم شدن درد در زانو می شوند

همچنین تاثیر بسیار زیادی بر یاخته های عصبی نیز می گذارند. به عبارت دیگر، ارسال پرتوهای لیزر باعث می شود که انتقال درد به کمک تارهای عصبی از نواحی آسیب دیده به مغز با سرعت بسیار کمی صورت گیرد یا اصلا صورت نگیرد.

پرتوهای لیزری باعث سرعت بخشیدن به فعالیت سیستم های لنفاوی می شوند به گونه ای که تصفیه ی مایعات بدن با سرعت بیشتری انجام می شود. ممکن است در اثر آسیب یا جراحات وارده، رگ های لنفاوی پاره شوند و باعث بروز تورم و آماس در زانو بشوند. پرتوهای لیزری باعث ترمیم آسیب دیدگی های رگ های لنفاوی شده و در نهایت منجر به کاهش تورم و التیام یافتن درد در زانو می شوند.

پرتو های لیزری باعث افزایش تشکیل رگ های خونی یا آنژیوجنسیس در بدن می شوند و مویرگ ها و رگ های بسیار ریزی که در زانو وجود دارند ممکن است به دلیل ضربه پاره شوند و خونریزی کنند. در نتیجه زانو دچار کبودی و تورم شده و برای بیمار ناراحتی های زیادی در پی خواهد داشت. زمانی که فیزیوتراپی با لیزر انجام داده میشود، این رگ ها رفته رفته بهبود می یابند و مجددا به صورت طبیعی خون رسانی در زانو را از سر می گیرند.

پرتوهای لیزری باعث کم شدن درد در زانو می شوند
پرتوهای لیزری باعث کم شدن درد در زانو می شوند

افزایش میزان چرخشی هورمون های سروتونین و اندورفین ها در بدن

از دیگر عملکردهای مفید لیزر، افزایش میزان چرخشی هورمون های سروتونین و اندورفین ها در بدن می باشد. سروتونین از جمله همورمون هایی در بدن به شمار می رود که وظیفه انتقال پیام های عصبی به مغز را به عهده دارد.

میزان این هورمون در افراد غمگین و افسرده معمولا بسیار پایین است و همین میزان کم سروتونین باعث ایجاد دردهای مختلف در بدن آن ها می شود. از طرفی اندورفین ها مواد شیمیایی شادی زا در بدن به شمار می روند که به صورت مسکن برای مغز فعالیت می کنند. پرتوهای لیزر با تنظیم میزان این هورمون ها در بدن باعث تسکین درد و راحتی بیمار می شوند.

فیزیوتراپی زانو به کمک لیزر برای بیماران مسن و بزرگسال بسیار ایمن و مناسب است و باعث می شود که فرد بدون انجام فعالیت های ورزشی سنگین و یا انجام روش های دردناک به بهبودی کامل برسد. به همین دلیل است امروزه این روش طرفداران بسیاری پیدا کرده است و روزانه بر این تعداد افزوده می شود.

نتیجه ی فیزیوتراپی با لیزر دائمی است و میزان 90 درصد از تمامی دردهای مزمن پس از انجام تعداد جلسات به صورت مستمر و منظم به طور کامل از بین می رود. به عبارت دیگر درمان با لیزر را نمی توان در زمره ی روش های درمانی موقت دانست، زیرا پرتوهای لیزر بر روی اندام های آسیب دیده خاصیت اصلاحی داشته و باعث تغییر در روند عملکرد آن ها به نحو صحیح خواهد بود.

 

چه مشکلاتی را می توان به کمک لیزر یا پرتو درمانی برطرف کرد؟

با توجه به طیف وسیع درمانی برای رفع معضل زانو درد و عملکرد بسیار مطلوب فیزیوتراپی زانو با لیزر، به طور کامل می توان گفت: عارضه های زیر را می توان با این روش کاملا رفع کرد. به عبارت دیگر فرد با مشکلات ذکر شده در زیر در مدت کوتاهی می تواند بهترین نتایج را از لیزر دریافت کند.

  • کشیدگی های تاندون، عضله و یا رباط های زانو
  • التهاب مفصل های زانو و روماتوئید
  • آسیب های ناشی از کشیدگی و رگ به رگ شدن پی در پی زانو
  • دردهای ناشی از فیبرومالژیا
  • تحریک اعصای بخش های عملکردی زانو
  • زانو با مشکلات توان بخشی مانند پرانتزی بودن پا یا زانوهای ضربدری
  • توان بخشی های جایگزینی زانو

و…. بسیاری موارد دیگر. عارضه های بالا را می توان به طور کامل به کمک لیزر برطرف کرد. دیگر عارضه های موجود را نیز می توان با کمک فیزیوتراپی زانو توسط لیزر، مقدار بسیار زیادی مهار کرد، اما جواب دهی مطلوب مانند موارد بالا را بیمار نمی گیرد. در هر صورت نظر پزشک در این زمینه اولویت دارد، چرا که در برخی موارد با کمک تغییر در طول موج و مدت زمان پرتوهای لیزری، می توان بسیاری از عارضه های دیگر را نیز درمان کرد.

چه مشکلاتی را می توان به کمک لیزر یا پرتو درمانی برطرف کرد؟
چه مشکلاتی را می توان به کمک لیزر یا پرتو درمانی برطرف کرد؟

مدت زمانی لازم برای بهبودی کامل زانو درد به کمک درمان با لیزر چقدر است؟

مدت زمان لازم که معمولا طول می کشد تا زانوی بیمار با استفاده از این روش به طور کامل بهبود پیدا کند و تمام آثار سوء آن از بین برود، به شرایط و پارامتر های متعددی وابسته است که مهم ترین پارامتر های آن ها می تواند علت به وجود آمدن این بیماری و زانو درد باشد که بسیار مهم می باشد و عامل مهم دیگری که در این زمینه بسیار اهمیت دارد، شرایط فیزیکی و جسمی فرد بیمار و همچنین علائم فرد مبتلا به زانو درد است که در تعیین دوره بهبودی پس از درمان بسیار با اهمیت هستند.

به طور کلی و با استفاده از تجربیات پزشکان و بیمارانی که قبلا با استفاده از این روش اقدام به درمان زانو درد خود کرده اند مشخص می شود که بعد از اولین جلسه درمانی، ابتدایی ترین و اولین علائم بهبودی و کمتر شدن درد زانو در فرد بیمار به طور محسوس و آشکار قابل مشاهده است

اما به هر حال برای درمان قطعی و کامل و از بین بردن کامل این مشکل در زانوی فرد بیمار نیاز به حداقل 8 تا 10 جلسه درمانی است که فرد بیمار معمولا پس از گذراندن این دوره به بهبودی کامل می رسد.

در ضمن در اینجا لازم به ذکر است که این جلسات زمان خیلی زیادی را از شما نمی گیرد و معمولا مدت زمان هر جلسه جهت درمان این بیماری معمولا بین 5 تا 10 دقیقه است که یکی از مزایای فیزیوتراپی زانو با لیزر به شمار می رود.

در نهایت شما می توانید در مدت زمان کوتاهی به بهبودی کامل برسید. در برخی موارد که فرد به شدت بالایی دچار زانو درد و آرتروز شده باشد، ممکن است حتی تا 15 جلسه نیز به درمان نیاز داشته باشد.

که تمام این موارد و تشخیص اینکه به چند جلسه درمان نیاز دارد به پزشک متخصص شما وابسته است و باید با پزشک در این مورد مشاوره و مشورت کنید. نکته دیگری که در اینجا ممکن است برای شما پیش آمده باشد

به خصوص با خواندن مقاله ما این است که آیا تاثیر این روش درمانی در فرد بیمار موقتی است یا بلند مدت که فرد در طول مراحل درمان با خیالتی آسوده تری این مراحل را طی کند و امید داشته باشد که بهبودش به طور کامل است و دیگر بازگشتی ندارد. که این امر یکی از موثر ترین پارامتر ها در جهت حفظ روحیه ی بیمار محسوب می شود. بنابر این در ادامه توضیحاتی پیرامون این مسئله خدمتتون عرض می کنیم.

مقصود و هدف نهایی در درمان زانو درد و درمان آرتروز به روش لیز درمانی این است مشکل شما را با از بین بردن و برطرف کردن علت به وجود آمدن این بیماری، از بین ببرد و به طور کلی با علل این بیماری مقابله کند، بنابراین با این روش صرفا و قطعا با نشانه ها و علائم این بیماری فقط مبارزه نمی شود.

به همین علت است که در ابتدای دوره درمانی و با گذراندن جلسات ابتدایی درمان با لیزر، تا حدودی درد و مشکل در فرد بیمار بر طرف می شود که این موضوع را باید به آن اشراف داشته باشید که این تسکین موقتی است و به هیچ وجه قطعی نشده و با قطع کردن جلسات درمانی در همین جلسات ابتدایی، ممکن است این بیماری باز دوباره در شما روی دهد

بنابراین شما با طی کردن کامل و تمام کردن جلسات درمانی خود، به نتایج درمانی بلند مدت و قطعی دست می یابید و این موضوع را باید کاملا مهم و جدی در نظر بگیرید

البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که مدت زمان ماندگاری و دوره بازگشت این بیماری در هر فرد بیماری ممکن است متفاوت باشد و بسته به اینکه هر شخصی چه پیشینه و مشخصاتی داشته باشد، این ماندگاری متفاوت می باشد و برای همه نمی توان یک محدوده زمانی مشخصی در نظر گرفت.

مورد دیگری که در درمان ممکن است ذهن شما را مشغول کند این است که آیا ممکن است این روش درمان برای فرد بیمار دردناک باشد؟ که باید در پاسخ به این سوال شما، این را بگوییم که، این روش به هیچ وجه دردناک نیست و شما در درمان با لیزر فقط و فقط گرمای ملایمی را احساس می کنید و هیچ گونه جای نگرانی و ترسی برای شما وجود ندارد.

هزینه ی انجام فیزیوتراپی با لیزر چه میزان است؟

برای اینکه هزینه های درمانی برای فیزیوتراپی با لیزر را مورد بررسی قرار دهیم، باید نکات و پارامتر های مختلف را در نظر بگیریم و ویژگی ها و شرایط این نوع از درمان را مدنظر قرار دهیم. به همین دلیل در ابتدا بهتر است تا کمی در این قسمت پیرامون لیزر درمانی برای درمان زانو بپردازیم تا بررسی کامل و جامعی پیرامون هزینه های این نوع از درمان و همچنین مقایسه آن با سایر راه های درمانی داشته باشیم.

از آنجایی که این نوع درمان با استفاده از لیزر است، کمترین و حداقل تهاجمیت را دارد و در بستری سرپایی و معمول انجام می شود و همچنین دوره و مدت زمان ریکاوری بسیار پایینی دارد و نسبت به سایر روش ها این روش بسیار کوتاه تر می باشد

هزینه ی انجام فیزیوتراپی با لیزر چه میزان است؟
هزینه ی انجام فیزیوتراپی با لیزر چه میزان است؟

همچنین نکته بسیار مهمی که در این روش وجود دارد و باید به آن توجه کرد این است که بیمار در این روش نیاز به بستری شدن ندارد و بیمار در بد بینانه ترین حالت ممکن بین هفت روز تا نهایتا ده روز می تواند به زندگی عادی خود بازگردد و به سر کار و زندگی خودش برود و زندگی طبیعی و عادی اش را داشته باشد

هزینه ی انجام فیزیوتراپی با لیزر چه میزان است؟
هزینه ی انجام فیزیوتراپی با لیزر چه میزان است؟

بنابراین با فیزیوتراپی با لیزر شما هزینه های درمانیتان به طور مستقیم و غیر مستقیم کاسته می شود و این نکته را باید در نظر داشته باشید. هزینه های مستقیمی که این روش باعث کاهش آن ها می شود، این است که لیزر درمانی باعث حذف بیهوشی و همچنین بستری شدن دارد که هزینه های اساسی درمان را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد و این مربوطه به کاهش قیمت مستقیم می باشد.

از طرفی درمان زانو درد به روش غیر مستقیم باعث می شود دوره ریکاوری و در خانه ماندن فرد بیمار به طور محسوسی کاهش یابد و این نکته باعث می شود تا مانع کسب و درآمد فرد بیمار نشود و فرد هر چه زودتر به کار و زندگی خودش برگردد و در درآمد فرد تاثیری بسزایی داشته است

همچنین کارایی و تاثیر این روش از درمان بسیار بالا است و باعث می شود تا شما را از شر هزینه های دیگر که برای رها شدن از درد کمر می خواهید پرداخت کنید خلاصتان کند و یکبار و با پرداخت یک هزینه برای همیشه این مشکل را بر طرف کنید

بنابراین با در نظر گرفتن تمام این موارد و نکاتی که خدمتتان گفتیم، لیزر درمانی را می توان یک روش کاملا مقرون به صرفه در نظر گرفت و از این حیث با خیالی آسوده  برخورد کنید.

برای اینکه ما در این مقاله بخواهیم هزینه دقیق لیزر درمانی را به شما بگوییم به عوامل و پارامتر های مختلفی وابسته است که دقیق نمی شود آن را بیان کرد، زیرا به شرایط فردی ( جسمی، شدت و علائم ) بیمار وابسته است و برای تعیین دقیق آن باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بتوانید هزینه دقیق آن را به دست بیاورید.

البته این نکته را باید در اینجا خاطر نشان کنیم که هزینه های درمان با لیزر تحت قانون و بخشنامه هایی است که در این حیطه ارگان های مختلفی نقش دارند که می توان به

1 – سازمان نظام پزشکی کل کشور

2  – وزارت بهداشت  درمان و آموزش پزشکی

3  – انجمن علمی و صنفی فیزیوتراپی ایران اشاره کرد.

قابل ذکر است که این سه ارگان با همکاری و مشورت یکدیگر نسبت به قیمت گذاری دقیق خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی بر اساس کتابچه ای تحت عنوان کتاب تعرفه های بهداشت و درمان، قیمت های استفاده از هر یک از لوازم و تجهیزات درمانی را مشخص و تعیین می کنند

ولی باید به این نکته توجه داشت که با توجه به نوع و شدت درمان هزینه های پرداختی توسط فرد بیمار متفاوت می شود و پس از بررسی در مجموعه کلینیک فیزیوتراپی زانو در با توجه به روش مورد نیاز جهت درمان مقدار و میزان هزینه مشخص می شود، بنابراین در کلینیک های متفاوت فیزیوتراپی نیز بر اساس نوع خدماتی که برای افراد بیمار ارائه می کنند، از آن ها هزینه های مورد نظر را دریافت می کنند.

نکته ی مثبتی که در رابطه با فیزیوتراپی زانو با لیزر وجود دارد، تقبل تمام هزینه یا درصدی از آن توسط بیمه می باشد. افرادی که دفترچه های بیمه های درمانی را داشته باشند می توانند هزینه ی فیزیوتراپی را به طور کامل یا تا میزان زیادی دریافت کنند.

مخصوصا افراد مسن و بزرگسال که بازنشسته هستند و بیمه های خدمات درمانی استفاده می کنند، از این قانون به راحتی می توانند استفاده کنند و میزان زیادی از هزینه ی درمان را پرداخت نمایند.

 

آموزش ها و مشاوره های مربوطه

در گام آخر  میزان اراده و همکاری بیمار برای بهتر بودن روند پیش روی درمان است. اینکه بیمار تا چه میزان به آموزش ها  و مشاوره هایی که پزشک یا فیزیوتراپ مربوطه میدهد، عمل می کند، تاثیر بسیار زیادی در روند جوابگیری دارد.

به عنوان مثال فرد باید مطابق با توصیه های پزشک برخی حرکات ورزشی و اصلاحی را در طول روز انجام دهد یا با زاویه ی مناسبی زانوی خود را در حالت استراحت قرار دهد. یا زاویه ی نشستن فرد و مدت زمانی که فرد مجاز به ایستادن در طول روز است از دیگر عواملی است که مقدار زیادی بر روی کاهش یا افزایش درد زانو تاثیر دارد.

آموزش ها و مشاوره های مربوطه
آموزش ها و مشاوره های مربوطه

از طرفی فیزیوتراپی با لیزر صرفا مراجعه ی بیمار به مراکز درمانی و قرار دادن دستگاه بر روی زانوی او نیست، بلکه در طی این فرایند درمان آموزش ها و مشاوره هایی به بیمار داده می شود که باعث بهبودی دردهای کمر و اندام هایی که با زانو در ارتباط هستند نیز می شود. در صورتی که بیمار همکاری کند، نه تنها طول دوره ی درمان کاهش می یابد، بلکه به صورت قطعی این دردها از بین خواهند رفت.

و در پایان سخن:

همانطور که در بالا ذکر شد، راه های بسیار زیادی وجود دارد که به درمان دردهای مزمن زانو می پردازند، اما ممکن است جوابدهی آن ها دائمی نباشند یا در کل هیچ نتیجه ای بر روی وضعیت زانو نداشته باشند.

و در پایان سخن:
و در پایان سخن:

در حال حاضر فیزیوتراپی با لیزر یکی از بهترین، کم هزینه ترین و ایمن ترین روش هایی است که به تمامی افراد با رده های سنی مختلف پیشنهاد می شود. پس اگر شما هم به دنبال روشی هستید تا با کمک آن از شر دردهای مزمن زانو راحت شوید، فیزیوتراپی زانو به کمک لیزر می تواند گزینه ی مناسبی برای شما محسوب شود. ممنونیم که تا انتها همراه ما بوده اید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.