تعرفه فیزیوتراپی زانو
فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم به موضوع تعرفه فیزیوتراپی زانو بپردازیم.

تعرفه فیزیوتراپی زانو
تعرفه فیزیوتراپی زانو

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی که این روزها در علم پزشکی داشته است، بیشتر بیماریها خیلی راحت به صورت کامل برطرف می شوند. یکی از این پیشرفته ها در بخش فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی برای قسمت های مختلف بدن مانند کمر، دست، زانو و قسمت های دیگر استفاده میشود.

آیا فیزیوتراپی برای درمان درد زانو وجود دارد؟

نقش زانو در بدن انسان چیست؟

نشانه های درد در زانو چیست؟

دلیل اصلی درد در زانو و تاثیر فیزیوتراپی بر آن چیست؟

درمانهای فیزیوتراپی غیر فعال در درمان زانو درد چیست؟

درمان های فعال فیزیوتراپی در درمان زانو درد چیست؟

تعرفه فیزیوتراپی زانو به چه صورت است؟

آموزش های فیزیوتراپ برای زانو درد چیست؟

راه حل های درمان مشکلات زانو چیست؟

درمان زانو درد با فیزیوتراپی امکان پذیر است؟

روش فیزیوتراپی مینیسک در درمان زانو درد چگونه است؟

فیزیوتراپی برای زانوهای گچ گرفته به چه صورت است؟

بعد از فیزیوتراپی برای درمان زانو درد باید چه کارهای را انجام دهیم؟

پارگی مینیسک در زانو و فیزیوتراپی به چه صورت است؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تعرفه فیزیوتراپی زانو با ما همراه باشید.

درمان زانو درد با فیزیوتراپی

پزشکان یکی از پیچیده ترین و پرکاربردترین قسمت بدن هر انسان که می تواند حدود شش برابر وزن هر شخص را تحمل کند را زانو ها معرفی کرده اند. مفاصل زانوی هر شخص در یک سال حدود یک میلیون بار خم و راست می شود که همین مورد باعث آسیب رسیدن به این مفصل شده است که این مشکل برای هر شخص طبیعی بوده است.

افرادی که به تازگی دچار زانو درد شده اند، با مراجعه سریع به پزشک و تحت نظر قرار گرفتن می توانند، با انجام دقیق و به موقع فیزیوتراپی این مشکل را برطرف کنند، همچنین فرد با خوردن داروهایی که پزشک تجویز کرده است، می تواند این دردها را تا حد زیادی تحمل کند. همیشه قبل از این که تزریق های خیلی دردناک و غیر قابل تحمل برای زانو تجویز شود، داروهایی با دوز پایین تر به بیماران تجویز می شود.

قبل از این که پزشک عمل جراحی زانو را برای فرد تجویز کند، انجام فیزیوتراپی را به وی برای درمان معرفی می کند تا از طریق انجام فیزیوتراپی فرد به بهبودی و سلامتی کامل برسد.

جراحی زانو بعد از به نتیجه نرسیدن حرکات ورزشی

اگر فرد با انجام حرکات ورزشی مناسب به نتیجه نرسید، بعد جراحی زانو را برای فرد تجویز می کند. اگر مفصل و یا عضلات زانو دچار آسیب دیدگی شدید شوند، فرد درد زیادی را از ناحیه زانو باید تحمل کند که خیلی دردناک است.

یک متخصص فیزیوتراپ با تجربه به شما کمک می کند که با انجام حرکات ورزشی مناسب، زانو خیلی آرام و راحت به حرکت در بیاید تا فرد بتواند مانند قبل به انجام کار در منزل و یا فعالیت در محیط بیرون بپردازد.

بهتر است، بدانید که متخصصین فیزیوتراپی برای کمک به مردم و درمان آنها دوره های آموزشی را به طور کامل دیده اند و می توانند این آموزشها را برای رفاه حال مردم در اختیار آنها گذاشته تا به سلامتی مردم کمک کنند.

جراحی زانو بعد از به نتیجه نرسیدن حرکات ورزشی
جراحی زانو بعد از به نتیجه نرسیدن حرکات ورزشی

تا اینجا با مبحث درمان زانو درد با فیزیوتراپی آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست تعرفه فیزیوتراپی زانو با ما همراه باشید.

زانو

به محلی که استخوان ران پا با استخوان ساق پا از هم جدا شده اند، مفصل زانو می گویند. در بخش پایانی استخوان ران و استخوان ساق پا، یک غضروف سطح آنها را پوشانده است که به واسطه اصطکاک، این دو استخوان روی هم لغزیده و سبب به حرکت در آمدن زانو می شود.

درد زانو در هر فرد ممکن است، بر اثر مشکلات متفاوت به وجود بیاید، ولی پزشکان اصلی ترین دلیل آن را ابتلا به استئوآرتریت در زانو معرفی کرده اند. سطح داخلی مفاصل بر اثر آسیب های جدی دچار مشکل شده و همین امر باعث می شود که زانو ها خیلی خوب مانند قبل خم و راست نشوند.

علامت هایی که نشان دهنده ی درد زانو در افراد است، عبارتند از:

– افرادی که دچار تورم در زانو و خشکی پاها هستند.

– افرادی که در ناحیه ی زانو دچار قرمزی شوند و گرمای بیش از حد را احساس می کنند.

– افرادی که زانو های آنها ناتوان و ضعیف شده است و مانند قبل زانو قدرت حرکت ندارد.

– افرادی که در زانوی خود صدای خرد شده را احساس کرده و یا در حالت عادی که راه می روند، زانو های آنها خالی می شود.

– افرادی که هنگام صاف کردن زانو با مشکل مواجه هستند.

– اضافه وزن در افراد باعث شده که به زانوها فشار بیاید و در حرکت کردن این عضو حساس را با مشکل رو به رو کند.

– احساس خواب رفتگی در زانو دارند.

– افرادی که زانو های آنها فرم طبیعی خود را از دست داده اند و فرد زمان راه رفتن درد زیادی را تحمل می کند.

زانو
زانو

دلیل اصلی درد در زانو و تاثیر فیزیوتراپی بر آن

دلیل اصلی درد در زانو و تاثیر فیزیوتراپی بر آن
دلیل اصلی درد در زانو و تاثیر فیزیوتراپی بر آن

در زیر به عوامل اصلی و تاثیرگذار درد در زانو اشاره کرده ایم:

1) کشکک استخوانی است، در زانو که به نام استخوان پاتلا نام گرفته است، نسبت به استخوانهای دیگر زانو بیشتر دچار آسیب و یا شکستگی می شود. این مشکل در افراد میان سال و یا مسن که ممکن است، در حال راه رفتن با زانو به زمین خورده و همین عامل باعث شکستگی استخوان پای آن ها شده است، وجود دارد.

این افراد به دلیل سن بالا و پوکی استخوان بیشتر در شرایط این شکستگی قرار می گیرند. که در این سن حرکت این افراد برای انجام کارهای شخصی خیلی سخت و مشکل بوده است.

2) کیسه محافظ که پر از مایع است و در اطراف زانو دچار تورم می شود، را در اصطلاح پزشکی بورسیت می گویند. این مشکل در افرادی که در باغ به باغبانی مشغول هستند و یا افرادی که به دلیل شغل خود مجبور هستند، ساعت های طولانی سر پا بایستند بیشتر بروز می کند. با اقدام به فیزیوتراپی درد را مدیریت نموده و مایع حاشیه ی زانو را توسط فیزیوتراپ متخصص، خالی کرده تا این افراد به بهبودی و سلامتی خود برسند.

3) اشخاصی که با انجام فعالیت های ورزشی مثل: فوتسال، هند بال، بسکتبال و یا سایر تمرینات ورزشی دچار صدمه دیدگی در قسمت های رباط صلیبی و یا ACL در زانو می شوند. این افراد هنگام بازی کردن در اثر برخورد با فرد دیگر، پایشان ضربه خورده و چرخیده می شود. این افراد اگر بخواهند از زمین بازی بیرون بیایند و پای خود را تکان دهند، احتمال این که رباط صلیبی پاره شود، خیلی زیاد است.

مراجعه به پزشک و استراحت در منزل

این افراد با مراجعه به پزشک و استراحت در منزل و همچنین انجام دوره ی فیزیوتراپی می توانند به درمان خود کمک کنند، البته در بعضی از موارد با تشخیص پزشک افراد نیاز به عمل جراحی دارند.

این افراد با انجام منظم دوره فیزیوتراپی می توانند، دوباره قدرت پا و همچنین هماهنگی و تعادل اعضای بدن خود را به دست بیاورند و مانند قبل بدون کمک کسی راه بروند.

افرادی که به دلیل پارگی رباط صلیبی دچار صدمه شده اند و جراحی در بخش زانو را به تازگی داشته اند، با حرکات ورزشی مناسب که توسط فیزیوتراپ برای فرد تجویز می شود، می توانند مانند گذشته زانوی سالم و قوی داشته باشند.

4) در هر قسمت از زانوی افراد ممکن است، دررفتگی صورت بگیرد. اتفاقات نظیر: a) بر اثر ورزش کردن، b) افرادی که ورزش های سنگین انجام می دهند، (c بر زمین افتادن اشخاص و یا تصادف های اتومبیل باعث ایجاد دررفتگی زانو در افراد می شود. زمانی که پزشکان تشخیص این را می دهند که زانو دچار دررفتگی شده است، منظور این است که استخوان های مفصل زانو از جای خود جا به جا شده است. این افراد درد خیلی زیادی دارند که نمی توانند این درد را تحمل کنند و باید سریع به پزشک مراجعه کرده و تحت نظر قرار بگیرند.

5) افرادی که خیلی خفیف و یا شدید دچار درد زانو در پشت کشکک یا استخوان ران می شوند، را پزشکان به سندروم درد پاتلوفمورال بیان می کنند. این درد به دلیل عدم تعادل در عضلات ران و همچنین مفصل ران که همین عامل، باعث قرار گرفتن کشکک در شرایط نامناسب در زانو می شود، می باشد.

تاندونیت کشکک زانو

6) افرادی که زانوی آنها به صورت مداوم دچار فشار قرار گرفته و یا در زمانی که کارها سنگین انجام می دهند، دچار تاندونیت کشکک زانو می شوند. این افراد به دلیل این که به زانوی خود فشار زیادی می آورند، تعدادی از تاندون های کوچک پاره شده و با گذشت زمان این تاندون ها دچار التهاب و همچنین ضعیف تر میشوند. این افراد با رفتن به پزشک و انجام حرکات فیزیوتراپی مناسب که متخصص دستور داده است، در درمان و سلامتی خود کمک بسزایی می کنند.

7) از ضعیف ترین نوع آرتروز می توان به رماتیسم مفاصل اشاره کرد. رماتیسم مفاصل تمام بدن را کاملا درگیر می کند که می توان به رماتیسم زانو اشاره کرد. رماتیسم زانو برای فرد درد زیادی داشته که تحمل آن خیلی سخت و دردناک بوده است.

8) تمام مردم فکر می کنند که اگر نقرس داشته باشند، این مشکل در انگشت پا قابل مشاهده است، ولی به تازگی پزشکان به این نتیجه رسیده اند که ورم در زانو هم نوعی از نقرس زانو است که باعث بروز مشکل در افراد می شود.

آرتروز مفاصل و زانو

9) اشخاصی که به آرتروز مفاصل و زانو مبتلا شده اند، درد زیادی را در شبانه روز باید تحمل کنند، زیرا آرتروز باعث از بین رفتن غضروف زانو شده و شخص قادر به انجام کارهای روزانه ی خود نیست.

تمام این افراد با تجویز پزشک باید تصویر برداری از زانو را برای تشخیص دقیق درمان انجام دهند. در تصویر برداری زانو با کمک اشعه ایکس، سی تی اسکن، فرا صوت و همچنین تست MRI پزشک متخصص ناحیه ای از زانو را که آسیب دیده است، را تشخیص و راه های درمانی را برای بیمار تجویز می کند. در بعضی از افراد با تشریح بیمار از وضعیت خود پزشک دستور انجام آزمایش خون و یا آزمایش آنالیز مایع مفصل زانو را برای بیمار تجویز می کند.

افرادی که در هنگام بالا و پایین رفتن از پله نیاز به این دارند که از نرده ی پله کمک بگیرند و یا این که هنگام بلند شدن از روی صندلی با درد زانو و صدا کردن زانو همراه هستند و همچنین بعضی از افراد که به آرتروز زانو دچار هستند، باید برای درمان زانو درد به تجویز پزشک از درمان فیزیوتراپی استفاده کنند.

آرتروز مفاصل و زانو
آرتروز مفاصل و زانو

تا اینجا با مبحث دلیل اصلی درد در زانو و تاثیر فیزیوتراپی بر آن آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست تعرفه فیزیوتراپی زانو با ما همراه باشید.

نتیجه گیری پزشکان بر اساس آمار

پزشکان با توجه به آمار ها به این نتیجه رسیده اند که از هر چهار نفر بزرگسالی که بالای پنجاه سال سن دارند، یک نفر به آسیب دیدگی زانو دچار است. این آرتروز در اشخاص مختلف بر اثر اضافه وزن زیاد و انجام ندادن حرکتهای ورزشی برای زانو باعث شده که مفصل ها دچار آسیب دیدگی شوند که هجده درصد از افراد بالای چهل و پنج سال با این مشکل رو به رو هستند.

این افراد زمانی که از زانویی که تا حد زیادی آسیب دیده است، بیشتر استفاده می کنند، باعث می شود، شرایط برای آن زانو بسیار وخیم تر شود و حتی چندی بعد شاهد حرکت ضعیف در زانو باشند. مفصل این افراد نسبت به افراد دیگر سفت تر شده و انجام کارهای روزانه برای آنها خیلی سخت و دشوار شده است.

افراد با انجام حرکات مناسب در فیزیوتراپی دیگر قادر به انجام کارهایی از قبیل: راه رفتن، زانو ها را خم کردن، نشستن و یا زانو زدن هستند. انجام این کارها باعث شده که افراد از نظر جسمی و روانی در روحیه آنها تاثیر مثبت داشته و اعتماد به نفس آنها نسبت به بهبودی بیماری بیشتر شود.

فیزیوتراپی برای افرادی که از زانو درد رنج می برند به دو روش استفاده می شود. روش اول شامل درمانهای غیرفعال و یا فعال برای بهبودی زانو در بیمار استفاده می شود. درمانهای غیر فعال را با کمک فیزیوتراپ انجام داده و درمانهای فعال را خود فرد می تواند به تنهایی در منزل انجام دهد. که استفاده هر دو درمان در روند بهبودی درد زانو افراد موثر و مفید بوده است.

نتیجه گیری پزشکان بر اساس آمار
نتیجه گیری پزشکان بر اساس آمار

درمانهای فیزیوتراپی غیر فعال در درمان زانو درد

از درمانهای فیزیوتراپی غیر فعال در درمان زانو درد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) سرما درمانی: ابتدا با یک مثال روش درمان را به شما توضیح می دهیم مثلا فیزیوتراپ با قرار دادن کمپرس یخ در ناحیه ی مفصل زانو طوری که سرما گردش خون را در ناحیه ای که آسیب دیده است، را کم کرده و تورم این ناحیه را کاهش می دهد، می توانند از درد در این ناحیه کم کنند.

2)گرما درمانی: گرما باعث می شود که گردش خون در بدن زیاد شده و سفتی مفصل و عضلات اطراف زانو را کم کند. فیزیوتراپ برای این که گردش خون در بدن جریان داشته باشد، از یک کیسه ی آب گرم و یا مادون قرمز که بر روی مفصل زانو قرار می دهند تا شدت درد زانو را کمتر شود.

3)لیزر درمانی: با کمک لیزر انرژی نورانی را از طریق پوست به محل آسیب دیده هدایت کرده و این انرژی جذب می شود. انرژی گرمایی لیزر به کمتر شدن درد و التهاب و بافت هایی که دچار مشکل شده اند، کمک می کند. افرادی که آرتروز زانو دارند، با استفاده از لیزر درمانی توانسته اند به درمان خود کمک زیادی بکنند.

4)شاک ویو: با استفاده از دستگاه شاک ویو پزشکان توانسته اند، دردی را که در ناحیه زانو بوده و یا این که بد فرم شدن زانو که بر اثر آرتروز زانو به وجود می آید را درمان کنند. امروزه با کمک دستگاه شاک ویو متخصصان توانسته اند، مقدار زیادی از درد زانو و آرتروز زانو در افراد مسن و یا ورزشکاران که دچار آسیب دیدگی شده اند، را بهبود بخشند.

درمانهای فیزیوتراپی غیر فعال در درمان زانو درد
درمانهای فیزیوتراپی غیر فعال در درمان زانو درد

درمان های فعال فیزیوتراپی در درمان زانو درد

از درمان های فعال فیزیوتراپی در درمان زانو درد می توان به موارد ذیل اشاره داشت:

1)تمرین های تقویتی: فیزیوتراپ حرکات ورزشی مناسب را که فرد می توانید در منزل انجام دهد، را به بیمار آموزش داده تا از این طریق از درد در این ناحیه کمی کاسته شود. این حرکات باعث شده که مفصل های شما نسبت به قبل قوی تر شود و همچنین آرتروز را در این ناحیه از بدن فرد بیمار کاهش میدهد.

2)انجام حرکات انعطاف پذیری: آرتروز زانو باعث شده که مفصل زانو سفت شده و حرکت آن به سختی انجام پذیرد، از این رو پزشک با آموزش دادن حرکات انعطاف پذیر به بیمار، حرکت مفصل ها را افزایش داده و زانو ها را مانند قبل منعطف تر می کند.

3) انجام تمرین های حس عمقی: با به وجود آمدن آرتروز زانو در افراد مفصل زانو تخریب شده و همچنین عضلاتی که در این ناحیه هستند، نسبت به قبل ضعیف تر شده و همین عوامل باعث شده که حس عمقی مفصل زانو کاهش یابد. فرد می تواند با این حرکات ورزشی که به او آموزش داده می شود، به قسمت های گیرنده های عصبی عمیق در این ناحیه کمک کند تا به مرور زمان بهتر شود.

با انجام درمان های فعال که توسط خود شخص انجام می شود، می توان از فشار زیادی که بر روی زانو وارد می شود، کاسته و به درمان و بهبودی زانو درد کمک کرد.

درمان های فعال فیزیوتراپی در درمان زانو درد
درمان های فعال فیزیوتراپی در درمان زانو درد

تا اینجا با مبحث درمان های فعال فیزیوتراپی در درمان زانو درد آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست تعرفه فیزیوتراپی زانو با ما همراه باشید.

تعرفه فیزیوتراپی زانو

همانطور که برای تمام افراد ممکن است، حادثه و یا بیماری به وجود بیاید و تحت درمان قرار بگیرند. افرادی که به زانو درد دچار می شوند، با تشخیص پزشک و مصرف دارو، کم کردن وزن و همچنین انجام فیزیوتراپی به طور منظم و دقیق می توانند در درمان خود کمک کنند.

همانطور که فیزیوتراپی برای درمان تمام افراد مورد استفاده قرار می گیرد، انواع بیمه ها و افرادی که دارای این بیمه ها و یا بیمه تکمیلی هستند، بخشی از هزینه های فرد بیمار را بیمه متقبل میشود که این امر نیمی از مشکلات مالی در فرد بیمار را کاهش می دهد. در کل تعرفه فیزیوتراپ شامل هزینه تعرفه فیزیوتراپی طبق هر ناحیه ای زانو و تعرفه فیزیوتراپی زانو طبق دستگاهی است که استفاده می شود.

تعرفه فیزیوتراپی زانو
تعرفه فیزیوتراپی زانو

آموزش های فیزیوتراپ برای زانو درد

فیزیوتراپ با انجام سه فعالیت به بهبود کامل زانو درد کمک می کند:

1) انجام تمرینات کششی که مربوط به محافظت عضلات زانو است، را برای بیمار تجویز می کند. فیزیوتراپ با انجام حرکات کششی به تسکین این درد در اشخاص مختلف کمک می کند. این حرکات کششی که برای محافظت عضلات زانو که با کمک ماهیچه ی همسترینگ، ماهیچه های بزرگ سرینی و همچنین عضله ی بالا برنده که نقش مهمی در دردهای زانو دارند، زانو را تقویت می کند. این حرکات باید خیلی آرام و منظم برای بهبودی زانو انجام شود.

2)حجم عضلات مرکزی زانو را باید تقویت کرد. ضعیف بودن ماهیچه های شکم سبب بروز این میشود که لگن به سمت جلو بچرخد، قوس کمر بیشتر شده و استخوانهای پا به سمت جلو حرکت کند،

همین عوامل باعث بروز درد کمی در افراد در ناحیه زانو می شود. با مراجعه به فیزیوتراپی می توانیم ماهیچه های میانی را تقویت کرده و قوس کمر بهبود یافته و زانو ها در بهترین شرایط قرار گرفته، بدون این که مفاصل دچار آسیب دیدگی شود.

3) عضلات سرینی ران را با انجام حرکات مناسب می توان تقویت کرد. پزشکان به این نتیجه رسیده اند که ضعیف شدن عضلات سرینی ران باعث پارگی رباط صلیبی زانو شده و افراد احساس زانو درد می کنند. ضعیف شدن این عضلات با گذشت زمان باعث پارگی غضروف و یا آرتروز زانو در افراد می شود.

بعضی از افراد به دلیل ضعیف بودن عضلات سرینی ران دچار افتادگی لگن و همچنین حرکت فوقانی ران به سمت جلو می شوند. با کمک یک فیزیوتراپ می توان عضلات سرینی را تقویت کرد تا در آینده با افزایش سن دچار آسیب دیدگی کمتری در ناحیه ی زانو شویم.

آموزش های فیزیوتراپ برای زانو درد
آموزش های فیزیوتراپ برای زانو درد

راه حل های درمان مشکلات زانو

راه حل هایی که برای درمان مشکلات زانو پیش می آید عبارتند از:

در ابتدا افرادی که به تازگی دچار زانو درد شده اند، می توانند با مصرف داروهای مسکن و یا کرم های موضعی که درد زانو را تسکین می دهند، درد زانو را کمتر احساس کنند. مسکن هایی از قبیل پاراستامول و ایبوپروفن برای کم شدن درد زانو در افراد بیمار مناسب است. مصرف به موقع این دارو ها می توانند به شما کمک کند تا با انجام حرکات ورزشی به درمان خود کمک کنید،

البته مصرف این دارو ها برای زمانی است که فرد به زانو درد بیش از حد دچار نشده است. افرادی که نمی توانند از داروی پاراستامول و ایبوپروفن برای درمان خود استفاده کنند، عبارتند از:

1) بانوان باردار این دارو ها به دلیل این که برای جنین مشکل ساز است، اجازه مصرف دارند.

2) افرادی که به بیماری آسم دچار هستند.

3) افرادی که به مشکلات گوارشی و یا به زخم معده مبتلا هستند، بدون اجازه ی پزشک نمی توانند این داروها را مصرف کنند.

افرادی که با مصرف این داروها درد زانو ی آنها کمتر نشد، پزشک مسکن ها با دوز بالا و همچنین مصرف کرم موضعی کاپسایسین که به صورت مالیدن به زانو است، را برای فرد تجویز می کند.

این دارو ها موقتی بوده و درد در ناحیه زانو را کاهش می دهد، اما زانویی که دارای آسیب دیدگی شدید است، را درمان نمیکند، بلکه ناحیه ی آسیب دیده همانطور باقی می ماند.

پزشکان عمل جراحی زانو را برای افرادی تجویز می کنند که آسیب دیدگی در این ناحیه خیلی شدید بوده و با انجام فیزیوتراپی هم مشکل آنها رفع نشده است، به کار می برند.

راه حل های درمان مشکلات زانو
راه حل های درمان مشکلات زانو

درمان زانو با انجام فیزیوتراپی

افرادی که دارای زانو درد شدید هستند و با مسکن و یا کرم های موضعی درد آنها کم نشده است و همین امر در زندگی روزانه ی آنها اختلال ایجاد کرده است، با مشاوره پزشک می توانند دوره فیزیوتراپی را انجام دهند. با انجام حرکات فیزیوتراپی عضلات این ناحیه را منعطف تر می کنید و تا حد زیادی دردها را کم میکنید، البته فیزیوتراپ برای هر فرد کارهای متفاوتی را انجام میدهد تا درد فرد کاسته و به زندگی قبلی خود باز گردد.

متخصص فیزیوتراپی به فرد آموزشهای لازم را برای انجام فعالیت ها روزانه که بدون درد باشد، را به فرد می دهد و بین زمان استراحت و انجام حرکات ورزشی تعادل برقرار می کند.

– متخصص با یک برنامه ریزی مناسب و دقیق می تواند، تمرینهای ورزشی را برای فرد بیمار شروع کند.

– متخصص فیزیوتراپی برای بالا بردن فعالیت های عمومی و همچنین جلوگیری از آسیب دیدگی ورزشی در فرد توصیه هایی را به فرد بیمار می دهد.

– برای درمان فرد از تسکین دهنده هایی مثل گرما و یا سرما، تحریک الکتریکی عصبی، ماساژ دادن قسمت آسیب دیده، قسمت هایی را که با کمک دست می توان درمان کرد، استفاده از طب سوزنی و همچنین تپینگ را برای فرد آسیب دیده تجویز می کنند.

– برای راه رفتن افراد از ابزارهای کمکی و یا اسپلینت به منظور مستقل بودن فرد استفاده می کنند.

درمان زانو با انجام فیزیوتراپی
درمان زانو با انجام فیزیوتراپی

فواید فیزیوتراپی

از فواید فیزیوتراپی می توان به گزینه های ذیل اشاره کرد:

– درمان فیزیوتراپی برای فردی که از زانو درد رنج می برد، می تواند به طولانی تر شدن عمر مفصل زانو و همچنین بالا بردن عضلات اطراف زانو اشاره کرد.

– بافت هایی که در اطراف زانو آسیب دیده اند، را با کمک فیزیوتراپی بهبود می بخشیم.

– با انجام فیزیوتراپی زانو می تواند از ضایعات کوچک زانو که ممکن است، ریشه دار شود، جلوگیری کرد و این آسیب های کوچک زانو که منجر به عوارض بدتری در زانو میشود را بهبود بخشید.

– فیزیوتراپ ماهر با حرکات ورزشی مناسب که مختص زانو است، به روند بهبود زانو کمک می کند.

– امروزه فیزیوتراپ ها با استفاده از اولتراسوند و الکتروتراپی به سلامتی زانو در افراد آسیب دیده کمک بسزایی می کنند.

– با انجام تمرینات فیزیوتراپی در آب به دلیل این که وزن این افراد در آب کاهش یافته و به راحتی می توانند زانو ها را به حرکت درآوردند، توانسته اند در درمان آرتروز زانو مفید و موثر باشند.

تا اینجا با فواید فیزیوتراپیآشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست تعرفه فیزیوتراپی زانو با ما همراه باشید.

سوالی که برای افراد پیش می آید این است که فیزیوتراپیست چگونه در درمان زانو درد موثر بوده است؟

اولین سوالی که متخصص از فرد بیمار می پرسد این است که کدام ناحیه از زانو بیشترین درد را دارد، با انجام این معاینه می تواند به فرد بیمار درمانهای مناسب را آموزش بدهد. متخصص با توجه به قدرت عضلات فرد و همچنین این که فرد تا چه اندازه می تواند حرکات ورزشی را انجام دهد، آموزشهای مناسب برای به حرکت در آوردن مفاصل زانو را به فرد می دهد.

از آنجا که حرکت در آب برای بیمار آسان تر است، بعضی از متخصصین فیزیوتراپی از استخر آب گرم برای درمان درد زانو به فرد بیمار کمک می کنند. آب گرم استخر برای بیمار می تواند یک تسکین دهنده ی عالی باشد، چون فرد در آب بدون این که فشاری بر روی عضلات داشته باشد، به راحتی می تواند عضلات زانو را به حرکت درآورده و به درمان و سلامتی خود کمک کند.

بیشتر پزشکان برای افرادی که زانو درد و یا کمر درد دارند، آب درمانی را تجویز می کنند.

 

متخصصین فیزیوتراپی به طور کلی اقدامات زیر را برای تمام افراد انجام میدهند که شامل:

1) متخصصین با انجام مشاوره ی کامل برای افراد بیمار و اطمینان بخشی از ناحیه ی درد مراحل درمان را برای فرد انجام می دهند.

2) افرادی که دارای زانو درد شدید هستند و دیگر مانند قبل نمی توانند به انجام کارهای روزمره خود بپردازند، این عامل باعث شده که اعتماد به نفس خود را ازدست بدهند که با کمک متخصصین بیماری شما را مدیریت کرده و امید به بهبودی را در شما تقویت می کنند.

3) متخصصین با همدردی با بیمار از نگرانی و ترس وی کاسته و به آنها امید صد درصد در بهبودی و سلامتی را می دهند.

4) با داشتن یک برنامه ریزی درست و دقیق به همراه فعالیت های ورزشی به فرد بیمار کمک می کنند.

متخصصین فیزیوتراپی با توجه به ناحیه ی آسیب دیده ی زانو، روشهای مختلف درمان را برای فرد انجام داده تا فرد به بهبودی کامل دست یابد.

متخصصین فیزیوتراپی به طور کلی اقدامات زیر را برای تمام افراد انجام میدهند که شامل:
متخصصین فیزیوتراپی به طور کلی اقدامات زیر را برای تمام افراد انجام میدهند که شامل:

دستگاه های فیزیوتراپی

از روشهای رایج در فیزیوتراپی می توان به دستگاه های تحریک الکتریکی عصب اشاره کرد:

با کمک این دستگاه پیام های درد را که به مغز ارسال می شود، را مسدود می کنند و همین امر باعث شده که شما درد کمتری را از زانو احساس کنید. این دستگاه الکترونیکی کوچک با کمک پالس هایی که بر روی پوست بیمار قرار گرفته است، را به انتهای عصب بیمار ارسال می کند. ایمپالس ها که به پوست بیمار برخورد می کنند، باعث سوزن سوزن شدن زانو شده که این امر به عنوان یک مسکن و آرام بخش در بیمار عمل می کند.

دومین روش فیزیوتراپی الکتروتراپی نام دارد که در این روش با استفاده از اولتراسوند و لیزر درمانی برای تسکین درد بیمار مورد استفاده قرار می گیرد و به درمان و بهبودی فرد سرعت می بخشد. الکتروتراپی باعث شده که فرد در پایان این درمان درد کمتری در ناحیه ی زانو داشته باشد.

از روشهای رایج در فیزیوتراپی می توان به دستگاه های تحریک الکتریکی عصب اشاره کرد:
از روشهای رایج در فیزیوتراپی می توان به دستگاه های تحریک الکتریکی عصب اشاره کرد:

سومین روش در فیزیوتراپی ماساژ درمانی است. متخصصین با کمک ماساژ درمانی به شل شدن عضلات زانو و به حرکت در آوردن راحت تر زانو کمک می کنند. اگر برای درمان خود از یک متخصص باتجربه کمک بگیریم این متخصص قادر است که ناحیه ی درد زانو را شناسایی کرده و با انجام ماساژ های مناسب برای این ناحیه به درمان کمک کند. با استفاده از ماساژ درمانی بافت های نرم بدن تحریک شده و سموم از طریق خون از بدن دفع می شود.

درمان های دستی

چهارمین روش در فیزیوتراپی درمان های دستی است. با کمک درمان های دستی می توان به بالا بردن حرکت مفصل در زانو کمک کرد، اما این روش برای تمام افرادی که زانو درد دارند، مناسب نیست. این روش درمانی را متخصص فیزیوتراپی با میزان درد زانو در فرد بیمار تشخیص می دهد.

پنجمین روش، اولتراسوند است. آسیبی که برای ورزشکاران دونده بیشتر روی میدهد، به صورت کشیدگی عضلات زانو بوده که برای درمان آن از فیزیوتراپی به روش اولتراسوند استفاده می کنند. در این روش گردش خون در ناحیه آسیب دیده را بالا برده و زانو حالت انعطاف پذیری به خود گرفته و التهاب در این ناحیه را کاهش می دهند.

آخرین روش را می توان به روش مگنت تراپی در فیزیوتراپی اشاره کرد. برای درمان درد زانو و یا درد مفاصل در فیزیوتراپی از روش مگنت تراپی که کاملا بدون درد بوده است، استفاده می کنند. در روش مگنت تراپی با استفاده از امواج الکترومغناطیسی در ناحیه آسیب دیده که این امواج برای بدن بدون ضرر بوده است، می توان به درمان و بهبود ناحیه ی آسیب دیده کمک کرد.

درمان های دستی
درمان های دستی

مخاطب گرامی شما در حال مطالعه مقاله تعرفه فیزیوتراپی زانو هستید.

حرکات اصلاحی فیزیوتراپی

آیا با استفاده از ورزش و حرکات اصلاحی می توانیم به درمان درد زانو کمک کنیم، یا خیر؟ همانطور که میدانید انجام تمرینات ورزشی در داشتن اندام ایده آل برای هر فرد مناسب است و باعث کاهش وزن و ثابت ماندن وزن فرد می شود

و همین امر باعث شده که این افراد دارای اعتماد به نفس بیشتری شوند. نکته ی مهم این است که افراد حرکات ورزشی را دقیق و مناسب انجام دهند که باید برای انجام این حرکات اصلاحی از مشاوره با متخصص فیزیوتراپی کمک گرفته شود.

پزشک متخصص به فرد کمک می کند تا با یک برنامه ی دقیق و صحیح بتواند حرکاتی را که برای تمام بدن و به خصوص زانو مفید است، را انجام دهد و در مورد استفاده از ابزار و وسایل ورزشی مناسب به شما توضیحات کامل را میدهد. فیزیوتراپ به فرد بیمار روشهایی که بعد از فیزیوتراپی می تواند انجام دهد، را به صورت زیر بیان می کند:

افراد به صورت نشسته بر روی صندلی پا را صاف و مستقیم از زمین بلند می کنند.

در این روش فرد باید روی یک صندلی به طور مناسب نشسته و کاملا تکیه دهد، سپس یک پای خود را کاملا صاف و مستقیم بلند کرده و خیلی آرام و آهسته پا را به پایین بیاورد که این حرکت را تا ده شماره می تواند برای هر پا انجام دهد. افرادی که این حرکات را به راحتی می توانند انجام دهند، این بار با استفاده از وزنه به مچ پا این تمرین را ادامه داده تا به درمان خود کمک کنند، البته بهتر است، افراد در هر زمان که بر روی صندلی نشسته اند از این تمرین را برای بهبودی زانوی خود استفاده کنند.

افراد به صورت دراز کشیده می توانند، پا را به صورت صاف و مستقیم از زمین بلند کنند.

فرد بیمار باید به صورت صاف روی زمین دراز بکشد، طوری که هیچ چیزی بر زیر سر نداشته باشد، سپس یک پای خود را خم کرده و پای دیگر را به صورت صاف و مستقیم از زمین بلند کرده و به آرامی پایین بیاوریم که این حرکت تا پنج شماره برای هر پا توسط فیزیوتراپ برای بیمار تجویز می شود.

با انجام این حرکات عضلات چهار سر ران تقویت شده و همچنین عضلات شکم را درگیر کرده و از حرکت کردن لگن به سمت جلو در افراد جلوگیری می کند. فیزیوتراپ به بیمار توضیح می دهد که هر صبح و شب قبل از خواب در زمانی که بر روی تخت دراز کشیده است، این حرکات را برای تسکین درد زانو انجام دهد.

شما در حال مشاهده پست تعرفه فیزیوتراپی زانو هستید.

تجویز فیزیوتراپ در تسکین زانو درد با کمک حرکات کششی پا.

زمانی که بر روی زمین نشسته اید، پاهای خود را به صورت مستقیم دراز کرده و سپس یک زانو را به آرامی با کمک دست بالا می آوریم تا احساس کشش در پا کنیم. باید تا پنج شماره پا را به همین حالت نگه داریم، در این مدت باید پا کاملا صاف باشد. این تمرین کششی تا ده شماره را می توانیم برای هر پا انجام دهیم.

تجویز فیزیوتراپ در تسکین زانو درد با کمک حرکات کششی پا.
تجویز فیزیوتراپ در تسکین زانو درد با کمک حرکات کششی پا.

روش دیگر قرار گرفتن بر روی صندلی و انداختن پاها بر روی هم.

فیزیوتراپ به بیمار توضیح می دهد که در این روش باید لبه ی تخت و یا صندلی بنشیند و سپس مچ پای خود را بر روی پای دیگر گره بزند. پای بالایی را به سمت پایین و پای پایینی را به سمت بالا کشیده تا در ناحیه ی عضلات ران احساس درد و تنش کنیم. این حرکت تا ده ثانیه باید ثابت نگه داشته شود، بعد عضلات را آزاد و شل می کنید. در این حرکت باید پاها روی دیگر قرار بگیرد و برای هر پا تا چهار مرتبه می توان این حرکات را انجام داد.

حرکت پل زدن در فیزیوتراپی:

در این حرکت صاف دراز کشیده و زانو ها را به زاویه نود درجه خم می کنید، باید کف پاها را صاف بر روی زمین بگذارید. تا جایی که امکان دارد، ماهیچه های شکم و باسن را منقبض کرده بدون این که کمر خم شود، سپس باسن را از روی زمین بلند کرده که به این حالت، حرکت پل می گویند. این حرکت به مدت سه تا پنج ثانیه می توان انجام داد و کم کم و به آرامی کمر را بر روی زمین قرار می دهیم. تعداد دفعات این حرکت ده تا پانزده بار بوده است که این حرکت برای قوسی در ناحیه کمر مناسب است.

فیزیوتراپ حرکت نشست و برخاست از روی صندلی را برای زانو درد تجویز می کند:

فرد بیمار باید روی یک صندلی بنشیند و بدون کمک از دست، از روی صندلی بلند شده و بلافاصله بر روی صندلی بنشیند. این حرکت باید خیلی آرام و دقیق انجام شود. فیزیوتراپ به بیمار توصیه می کند، به مدت یک دقیقه این حرکت را انجام دهد. بهتر است، زمان این تمرین را افزایش داده و ارتفاع صندلی را کم کرده و تمرینات را برای درمان بیشتر انجام داد.

تمرین استپ آپ:

در این تمرین پای راست را روی پله گذاشته و بعد پای چپ را بر روی زمین قرار داده، این حرکت را برای هر دو پا انجام می دهیم، این تمرین را تا زمانی انجام می دهیم که به نفس نفس بیفتیم. افراد مسن برای انجام این کار می توانند از نرده ی پله برای انجام تمرین کمک بگیرند. هر چه بیشتر تمرین کنیم، در زمان یک دقیقه می توانیم حرکت های بیشتری را انجام دهیم.

تمرین استپ آپ:
تمرین استپ آپ:

فیزیوتراپ تمرین اسکات زانو را برای زانو درد تجویز می کند:

دو دست خود را از پشت صندلی گرفته و زانو ها را خم کرده، سپس دوباره به حالت اولیه خود برمی گردانیم و صاف می ایستیم. این تمرین را تا ده شماره می توانیم انجام دهیم. هر دفعه بیشتر از دفعه ی قبل زانو ها را خم کرده. ( زانو ها را بیش از حد استاندارد خود خم نکنید )

امیدواریم تا اینجا از خواندن مقاله تعرفه فیزیوتراپی زانو اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

حرکت اسکات با وسیله ی توپ و دیوار:

در این روش یک توپ را به دیوار چسبانده و در قسمت پایین کمر قرار می دهیم و بعد دو قدم به سمت جلو برویم و بین پاهای خود فاصله دهیم، زانو ها را باید به طور موازی با مچ پا قرار دهیم و باسن را منقبض کرده و خیلی راحت حرکت را انجام دهیم. انجام این حرکت عضلات سرینی و چهار سر ران را درگیر می کند، طوری که درد در این ناحیه را فرد باید احساس کند. اگر توپ ندارید، میتوانید کمر خود را به دیوار بچسبانید، انجام این حرکت از پنج تا ده ثانیه باید انجام شود. این حرکت را در دو ست، ده تایی می توانید انجام دهید.

شما در حال مشاهده پست تعرفه فیزیوتراپی زانو هستید.

حرکت به طرفین با کمک طناب کشی:

یک طناب ورزشی را به دور مچ پا بسته و سپس حرکات اسکات را انجام می دهیم، طوری که وزن خود را روی پاشنه ی پا می اندازیم. فرد باید تلاش کند که زانو های خود را بر روی مچ پا نگه داشته و یک قدم به سمت جلو رفته. در این روش نباید پاها خیلی نزدیک هم قرار بگیرند، چون از میزان حرکت کششی کم می شود. ده قدم به سمت راست و سپس ده قدم به سمت چپ می روید. این حرکت را در دو ست می توان انجام داد.

حرکت کششی چهار سر ران:

به طور صاف ایستاده و دست راست، مچ پای راست خود را گرفته و پا را به سمت باسن کشیده، در این روش باید جلوی ساق پا احساس کشش را داشته باشید. باید به مدت سی ثانیه پا را نگه داشت، این حرکت را تا سه بار می توان انجام داد. بعد از این که پای راست را انجام دادیم، حالا نوبت پای سمت چپ است که باید منظم و آرام انجام دهیم.

برای کاهش زانو درد می توان از حرکت انعطافی همسترینگ استفاده کرد:

پایی که دچار صدمه شده است، را به صورت پاشنه به زمین و یا پله تکیه داده و کف پا را بالا برده، سپس کمر را به آرامی به سمت جلو خم می کنیم، در این حالت پشت ران کشیده می شود. باید به مدت سی ثانیه این حرکت را ثابت نگه داشته، این حرکت را تا سه بار می توان تکرار کرد. بعد از پایی که صدمه دیده بود، نوبت پای دیگر می شود که باید همین حرکات با زمان منظم انجام داد.

برای کاهش زانو درد می توان از حرکت انعطافی همسترینگ استفاده کرد:
برای کاهش زانو درد می توان از حرکت انعطافی همسترینگ استفاده کرد:

روش فیزیوتراپی مینیسک در درمان زانو درد

این روش درمان مختص بیمارانی است که دچار آسیب دیدگی در ناحیه ی مینیسک زانو و یا تورم در این ناحیه شده اند. تمرین های حرکتی برای این ناحیه به منظور بالا بردن حرکت مفصل زانو و همچنین تقویت حرکتهای ورزشی برای برگرداندن زانو به حالت اولیه خود انجام می شود.

در این روش برای درمان کم کم تمرینهای ورزشی برای بیمار سخت تر می شود. پزشک با تجویز زانو بند کشی و همچنین استفاده از داروهای مسکن می تواند به روند درمان کمک زیادی کند.

اگر این افراد با انجام این تمرینات از درد در ناحیه زانوی آنها کاسته نشد، پزشک تمرینات ورزشی را افزایش داده و از نوارهای مقاومتی و یا از تمرین های پلیومتریک برای درمان استفاده می کند.

تا اینجا با روش فیزیوتراپی مینیسک در درمان زانو درد آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست تعرفه فیزیوتراپی زانو با ما همراه باشید.

فیزیوتراپی برای زانوهای گچ گرفته

افرادی که زانوی آنها گچ گرفته شده است، نیز می توانند برای ادامه ی درمان نیز از فیزیوتراپی استفاده کنند.

ورزشکاران و یا افراد دیگری که بر اثر بروز حادثه دچار شکستگی در زانو شده اند، پزشک زانوی این افراد را گچ گرفته و یا برای این که زانو ثابت نگه داشته شود و حرکت نکند از آتل استفاده می کند.

در این مدت که زانو در گچ و یا آتل است، عضلات زانو و مفصل ضعیف شده است که بعد از این که گچ پا را باز کردند، فرد باید فیزیوتراپی زانو را انجام دهد. این افراد بعد از بازکردن گچ باید خیلی با احتیاط راه بروند و یا پای خود را جا به جا کنند، چون زانوی فرد هنوز آزرده است و ممکن است، دوباره دچار مشکل شود. پزشکان به این افراد توصیه می کنند که بهتر است، با انجام فیزیوتراپی در منزل به درمان خود کمک کنند تا به مشکل برخورد نکنند.

اقدامات لازم بعد از فیزیوتراپی زانو

در فواصل فیزیوتراپی فرد بیمار باید موارد زیر را برای بهبودی بیشتر انجام دهد:

1) با استفاده از کمپرسور های یخ میتوان روی محل مفصلی که دچار ورم شده است، را برای تسکین درد استفاده کرد.

2) برای کاهش خستگی های عضلانی می توان از پدهای گرمایی برای تسکین درد زانو استفاده کرد.

3) افرادی که دچار روماتیسم مفصلی هستند، می توانند با کمک اسپلینت به کاهش درد مفاصل متورم کمک کنند.

یکی از سوالات رایج در مورد فیزیوتراپی زانو این است که بعد از هر جلسه فیزیوتراپی تا چه مدت اثرگذاری دارد؟

افرادی که از فیزیوتراپی دستی برای تسکین درد استفاده می کنند و همچنین تمرینات ورزشی که در منزل به طور منظم انجام می دهند، اثر درمانی ماندگارتری و طولانی تری در سلامتی خود دارند. افرادی که از دستگاه های الکتروتراپی برای درمان درد خود استفاده می کنند، تنها فقط یک یا دو روز از درد آنها کاسته شده و باید دوره درمان را دوباره شروع کنند.

تا اینجا با مبحث اقدامات لازم بعد از فیزیوتراپی زانو آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست تعرفه فیزیوتراپی زانو با ما همراه باشید.

پارگی مینیسک در زانو و فیزیوتراپی

افرادی که آسیب دیده اند تا چند روز درد زانو همراه با تورم دارند، البته در بعضی دیگر به صورت گیر کردن زانو ها به هم، قفل شدن زانو و یا هنگام راه رفتن زیر زانو خالی شدن از علائم دیگر پارگی مینیسک در زانو است. درد زانو که بر اثر پارگی مینیسک صورت می گیرد، به قدری زیاد و غیر قابل تحمل است که فرد این درد را در ناحیه لگن نیز احساس می کند. برای این که پزشک تشخیص دقیق دهد، برای این افراد MRI را تجویز می کند تا دوره درمان را برای وی شروع کند.

نتیجه گیری

درد زانو یکی از دردهایی است که بیشتر افراد به خصوص افرادی که وزن بالا و همچنین سن بالا دارند، با آن درگیر هستند. یکی از اقداماتی که برای بهبودی این درد استفاده می شود، انجام فیزیوتراپی است. تعرفه فیزیوتراپی زانو طبق ناحیه و دستگاهی که استفاده می شود، متفاوت است.

نتیجه گیری
نتیجه گیری

از اینکه تا انتهای پستتعرفه فیزیوتراپی زانو با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن پست تعرفه فیزیوتراپی زانو نهایت استفاده را کرده باشید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.