هزینه فیزیوتراپی با دفترچه تامین اجتماعی

هزینه فیزیوتراپی با دفترچه تامین اجتماعی
فهرست مطالب

در این مقاله به هزینه فیزیوتراپی با دفترچه تامین اجتماعی پرداخته می شود.

هزینه فیزیوتراپی با دفترچه تامین اجتماعی
هزینه فیزیوتراپی با دفترچه تامین اجتماعی

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

رشته فیزیوتراپی یکی از رشته های توان بخشی وزارت بهداشت و از زیر شاخه های رشته پزشکی است که به افراد کمک می کند، به وسیله این رشته بر محدودیت های جسمی خود غلبه کنند و همچنین بتوانند در انجام فعالیت های شخصی استقلال کافی داشته باشند.

متخصصین رشته فیزیوتراپی تحصیلات عالی خود را در زمینه های مختلف درمانی، توان بخشی و پیشگیری، در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر دنیا به منظور افزایش سطح سلامت جامعه می گذرانند.

فیزیوتراپیست ها پس از دریافت مدارک دانشگاهی لازم و آموزش اصولی قادر به فعالیت در بیمارستان های دولتی یا خصوصی، کلینیک ها، مرکز های توان بخشی، مطب های شخصی خود و. . . هستند‌.

اینفوگرافیک نکات مهم هزینه فیزیوتراپی با دفترچه تامین اجتماعی

در اینفوگرافیک زیر به 4 نکته مهم در مورد نحوه تقبل هزینه ها از سوی بیمه تامین اجتماعی پرداخته شده است.

اینفوگرافیک نکات مهم هزینه فیزیوتراپی با دفترچه تامین اجتماعی
اینفوگرافیک نکات مهم هزینه فیزیوتراپی با دفترچه تامین اجتماعی

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی از دو واژه فیزیو به مفهوم فیزیولوژی (علم طریقه کار کرد اعضاء و رابطه ی میان اندام ها با یکدیگر) و تراپی که همان بهبودی و درمان می باشد، ساخته شده است، یعنی بهبودی بر اساس فیزیولوژی نرمال طبیعی بدن صورت می گیرد. این رشته همان طور که از نام آن پیدا است، یک علم فیزیکی و حرکتی است.

حوزه درمانی متخصصین این رشته در جهت بهبود و یا افزایش توان مندی ها، حفظ عملکرد ها و توان مندی ها در افراد و بیمارانی با یک بیماری پیشرونده ی تضعیف کننده سیستم های بدن، پیشگیری از آسیب ها، کم کردن درد های مزمن و حاد و به طور کلی بهبود سطح سلامت و افزایش کیفیت زندگی است.

فیزیوتراپی
فیزیوتراپی

یکی از مزیت های فیزیوتراپی این است که درمان به صورت غیر تهاجمی و بدون نیاز به دخالت جراحی صورت می گیرد. حتی افرادی که قادر به حرکت نیستند و نمی توانند از منزل خارج شوند، هم می توانند خدمات فیزیوتراپی را در بخش های بدون نیاز به ابزار و دستگاه به صورت محدود شده دریافت کنند.

ما در این مقاله سعی می کنیم، به موضوع ها و پرسش های زیر پاسخ دهیم.

۱) فیزیوتراپیست ها از چه تکنیک ها، متد ها و دستگاه هایی برای درمان و پیشگیری استفاده می کنند؟

۲) فیزیوتراپیست ها در چه حیطه هایی فعالیت دارند؟

۳) فیزیوتراپی چه فایده هایی دارد؟

۴) چه فاکتورهایی بر هزینه های فیزیوتراپی تاثیر گذار هستند؟

۵) هزینه فیزیوتراپی با دفترچه تامین اجتماعی چه گونه است؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه فیزیوتراپی با دفترچه تامین اجتماعی با ما همراه باشید.

فیزیوتراپیست از چه تکنیک ها، متدها و دستگاه ها برای درمان و پیشگیری استفاده می کند؟

به طور کلی فیزیوتراپیست ها از سه روش اصلی برای جلوگیری از آسیب ها و درمان استفاده میکنند که شامل: استفاده از دستگاه های مختلف، تکنیک های دستی و در آخر هم آموزش به بیمار و در صورت نیاز به خانواده او می باشند.

فیزیوتراپیست از چه تکنیک ها، متدها و دستگاه ها برای درمان و پیشگیری استفاده می کند؟
فیزیوتراپیست از چه تکنیک ها، متدها و دستگاه ها برای درمان و پیشگیری استفاده می کند؟

چند نمونه از دستگاه های فیزیوتراپی عبارتند از:

دستگاه اولتراسوند:

از جمله دستگاه های رایج در مرکز فیزیوتراپی می باشد. این دستگاه بیشتر در آسیب های بافت های نرم مانند عضلات، تاندون ها، فاشیا و. . . کاربرد دارد. دستگاه اولتراسوند امواج فرا صوت را که با گوش انسان شنیده نمی شود، را به عمق بافت های نرم می فرستد، این امواج در بافت های نرم سبب ایجاد لرزش های میکروسکوپی می شود،

در نتیجه بافت گرم تر شده، میزان متابولیسم آن افزایش می یابد و از شدت درد کاسته می شود، همچنین نوع ضربانی امواج فرا صوت با ایجاد حباب هایی در این بافت ها، باعث انقباض و انبساط بهتر بافت ها می شود، پس به این طریق درد تسکین می یابد و روند التهاب کند می شود.

دستگاه اولتراسوند می تواند شدت و فرکانس متغیری داشته که بسته به نوع آسیب و محل آن توسط فیزیوتراپیست تنظیم می شود. اولتراسوند تراپی در درد های مزمن و نا شناخته پائین کمر و دنبالچه، برای گرفتگی ها و اسپاسم های عضلانی، از بین بردن تورم و التهاب، تسریع روند بهبودی زخم ها و. . . به صورت موثری کاربرد دارد و به طور کلی روشی غیر تهاجمی و کم بها است که به آسانی به کار گرفته می شود.

دستگاه تحریک الکتریکی عصب ( تنس ):

این دستگاه پرکارد برین دستگاه الکتروتراپی است که بسیار کوچک و قابل حمل می باشد. دستگاه تنس با تحریک الکتریکی عصب ها و ایجاد لرزش و ارتعاش در بافت های ملتهب و آسیب دیده مانع ارسال پیام های درد به مغز می شود و در کنار آن تولید مخدر های طبیعی بدن مانند اندروفین را تحریک می کند، در نتیجه درد بیمار تسکین می یابد.

فرکانس این دستگاه به راحتی تحت نظر فیزیوتراپیست تنطیم می شود. فرکانس های پائین و با عرض زیاد این دستگاه، برای مدت طولانی تری باعث تسکین درد در فرد می شود. از دستگاه تنس در کشیدگی های عضلات، پیج خوردگی تاندون ها، درد های زایمانی و. . . می توان استفاده کرد.

استفاده از این روش تقریبا هیچ عارضه ای برای فرد نخواهد داشت و تنها باید این نکته را به یاد داشته باشیم که کلیه دستگاه هایی که با جریان الکتریکی کار می کنند، در درمان افراد دارای پیس میکر قلبی با حساسیت زیاد استفاده شوند، چون جریان الکتریکی می تواند باعث اختلال در کار پیس میکر قلبی می شود.

 

دستگاه ترکشن ( کشش مکانیکی ستون فقرات ):

این دستگاه کشش، فشار و نیرویی در طول و در جهت های دیگر ستون مهره ها ایجاد می کند که باعث جا به جایی مهره ها و فاصله گرفتن آن ها از هم می شود و در کنار آن عضلاتی که مهره ها را احاطه کرده اند، هم کشیده می شود، پس درد کاهش می یابد و درنهایت ستون فقرات تثبیت می شود.

اعمال نیرو که در این روش به طریق کشش می باشد، باعث افزایش جریان خون در ناحیه ستون فقرات و اطراف آن می شود، در نتیجه علاوه بر کاهش درد متابولیت های حاصل از التهاب هم از محل دور می شوند و به روند بهبود سرعت بخشیده می شود.

فشار و کششی که دستگاه وارد می کند، توسط کامپیوتر خود دستگاه و یا توسط فیزیوتراپیست تنظیم می شود و به میزان تحمل بیمار، وضعیت فیزیکی بیمار، میزان آسیب و. . . بستگی دارد،

اما یکی از نکاتی که در کاربرد این دستگاه باید به آن توجه داشته باشیم این است که کشش زیاد از حد عضلات باعث اسپاسم و گرفتگی آن ها نشود، پس اعمال نیرو باید به دقت تنظیم شود.

این کشش که توسط دستگاه ایجاد می شود، می تواند هم به صورت مداوم و به مدت ده دقیقه و هم به صورت متناوب و به مدت پانزده دقیقه، به ستون مهره ها وارد شود. تمامی روش های درمانی در فیزیوتراپی به منظور احساس بهتر بیمار خواهد بود، چنان چه در هر کدام از مراحل احساس ناراحتی کردید، این موضوع را با فیزیوتراپیست خود به اشتراک بگذارید تا شرایط را برای راحتی و درمان شما فراهم کند.

منع استفاده از دستگاه ترکشن در بیماران فیوژن ستون مهره ها، عفونت ها، پوکی استخوان و. . . می باشد و در عوض در درمان تنگی های نخاع و بیرون زدگی دیسک گردن و کمر دستگاهی واقعا کاربردی می باشد.

دستگاه مگنت تراپی ( مغناطیس درمانی ):

بدن انسان به طور طبیعی دارای حوزه های مغناطیسی می باشد. ما در این روش با تقویت و تنظیم حوزه های مغناطیسی طبیعی بدن، باعث افزایش جریان خون در مویرگ های کوچک ارگان های مختلف می شویم، در نتیجه مواد مغذی و اکسیژن بیشتری به ناحیه آسیب دیده و سلول ها می رسد، مواد زائد از سلول ها خارج و از محل دور می شوند، اسیدیته محیط کاهش می یابد

و میزان متابولیسم سلول ها بالا می رود، پس سرعت بهبود افزایش و درد تسکین می یابد، به علاوه در صورتی که میدان مغناطیسی یک ناحیه از بدن دچار مشکل شده باشد، با قرار دادن میدان مغناطیسی در نزدیکی و اطراف محل آسیب دیده، میدان مغناطیسی طبیعی بدن هم تنظیم می شود.

مگنت تراپی به سه روش انجام می شود: تماس مستقیم پوست با یک مگنت، به وسیله آهن رباهای باردار شده به روش الکتریکی و یا همراه با طب سوزنی که هنگام سوزن زدن نقاط طب سوزنی، یک آهن ربا در همان نزدیکی قرار می دهند.

اگر طی درمان با مگنت احساس سوزش و یا درد دارید، نگران نباشید در جلسه های اول طبیعی است، همچنین ممکن است، بعد از درمان احساس تهوع و استفراغ هم داشته باشید که بهتر است، آن را تحمل کنید،

زیرا پس از چند جلسه درمان با مگنت تاثیر فوق العاده این نوع درمان در کاهش درد را خواهید دید. مگنت تراپی مناسب برای درمان سردرد های میگرنی، آرتروز زانو و ستون فقرات، انواع بی خوابی ها،درد عضلانی،بعضی از سرطان ها، درد سیاتیک، پوکی استخوان و. . . می باشد، البته دقت شود، برای بهبود تراکم استخوان باید مدت زمان زیادی مگنت تراپی انجام دهید و پیگیری های لازم را انجام دهید.

دستگاه مگنت تراپی ( مغناطیس درمانی ):
دستگاه مگنت تراپی ( مغناطیس درمانی ):

دستگاه لیزر تراپی:

دستگاه لیزر از جمله پر کاربرد ترین دستگاه ها در فیزیوتراپی می باشد که یک دسته نور را به صورت متمرکز به ناحیه مورد نظر وارد می کند و همچنین به درمان سریع درد های مزمن کمک می کند.

این دستگاه نور لیزر را با قدرت و توانی تعیین شده، توسط فیزیوتراپیست به بافت صدمه دیده ی بدن اعمال می کند و به این طریق انرژی به سلول ها وارد می شود، در نتیجه سلول ها از این انرژی استفاده کرده و روند بهبود، ترمیم و بازسازی سلول ها سرعت می گیرد.

این دستگاه در حالتی غیر تهاجمی به کار می رود. هنگام لیزر تراپی بیمار دردی احساس نمی کند. دستگاه لیزر در دو نوع پرتوان و کم توان در مراکز فیزیوتراپی وجود دارد که نوع کم توان در ترمیم و بازسازی بافت های سطحی تر و نوع پرتوان آن چون انرژی بیشتری به بدن و منطقه آسیب دیده وارد می کند و به عمق بیشتری از بافت ها نفوذ می کند،تاثیرات چشم گیرتری در درمان ایجاد می کند

تسکین درد، بهبود عملکرد عصب ها

و باعث تسکین درد، بهبود عملکرد عصب ها، افزایش سرعت ترمیم و بازسازی بافتی، به وجود آمدن مویرگ های تازه و در نتیجه خون رسانی بیشتر، بالارفتن میزان تولید ماده ترمیم کننده زخم ( فیبروبلاست ) و. . . می شود.

هنگام استفاده از دستگاه لیزر حتما از عینک های محافظ چشم استفاده کنید، زیرا لیزر همان طور که می دانید نور است و چشم ها بسیار به نور حساس هستند. از لیزر درمانی در بهبود و تسکین خار پاشنه، درد های دائمی عضلات و اسکلت ها، درد کف پا، درد زانو،تاندونیت شانه، شانه یخ زده و. . . استفاده می شود.

هنگام لیزر درمانی کم توان عموما چیزی احساس نمی کنید، (بعضی افراد کمی احساس گزگز و مور مور در ناحیه خواهند داشت)، اما هنگام لیزر درمانی پرتوان گرما، شوک و آرامش عمیق ناشی از ریلکس شدن اندام احساس می شود.

استفاده لیزر تراپی

لیزر تراپی منع استفاده در بیماران سرطانی، زنان حامله، بیماران دارای پیس میکر قلبی، افرادی که دارو هایی را مصرف می کنند که باعث حساسیت پوست این افراد به نور می شود، و. . . دارد.

استفاده لیزر تراپی
استفاده لیزر تراپی

درمان ها و تکنیک های دستی که در فیزیوتراپی به کار برده می شوند، برای هر شخص نوع، شدت و دفعات آن متفاوت است و بستگی به نوع آسیب و اندام هدف دارد. تکنیک های دستی با هدف کاهش درد و بهبود التهاب و تورم ( در صورت وجود ) انجام می شوند و اصلی ترین روش درمانی در فیزیوتراپی می باشد،

به طوری که دستگاه هایی که در مراکز فیزیوتراپی به کار گرفته می شوند، تنها تکمیل کننده این تکنیک ها هستند. یکی از تکنیک های دستی (منوال تراپی ) که در فیزیوتراپی به کار برده می شود، عبارت است از ماساژ درمانی. ماساژ درمانی تاثیرات فوق العاده ای در بیمار دارد که مهم ترین آن ها مشتمل بر گزینه های زیر می باشد:

اول از همه این که بیمار هنگامی که تحت درمان با ماساژ قرار می گیرد، احساسات خوشایند روانی خواهد داشت، زیرا فیزیوتراپیست با لمس نقاطی که فرد احساس درد می کند و ارزیابی آن ها و سپس به کار بردن تکنیک های ماساژ در بهبود شدت درد بیمار بسیار کار آمد عمل می کند، در نتیجه بیمار احساس خوبی خواهد داشت و به درمان امیدوار می شود،

ماساژ درمانی

دوم این که ماساژ درمانی با بهبود فعالیت عصب ها و تحریک ترشح مخدر های طبیعی بدن نقش به سزایی در کاهش درد بیمار خواهد داشت و سوم این که مقصود اصلی درمان گر از ماساژ تراپی های عمقی بافت های نرم، کشیدن عضلات، بهبود وضعیت تاندون ها، سلامتی بیشتر در رباط ها و برطرف کردن اسپاسم های عضلانی و رگ به رگ شدن ها می باشد که با تکنیک های ماساژ به خوبی این اهداف محقق می شود. کلیه این تکنیک ها به منظور تقویت عضلات فرد، کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی مفاصل انجام می شود.

در مرحله آخر فیزیوتراپیست برای پیشرفت سریع تر روند بهبودی، یک سری ورزش ها را به بیمار آموزش می دهد تا آن ها را در منزل انجام دهد. این ورزش ها تکمیل کننده روش های درمانی است که فیزیوتراپیست در مرکز برای بهبود بیماری به کار می برد،

استفاده از واکر یا عصا

همچنین در این مرحله فیزیوتراپیست در صورتی که فرد نیاز به استفاده از واکر یا عصا را داشته باشد، هم طریقه استفاده از آن ها را به بیمار آموزش می دهد و هم این که چه گونه بیمار به تدریج با تمرین اصولی، دیگر به این تجهیزات برای ادامه زندگی نیاز نداشته باشد، را آموزش می دهد.

در صورتی که فرد از ویلچر استفاده می کند، فیزیوتراپیست مهارت های انتقال را به فرد آموزش می دهد که چه گونه بیمار از روی تخت به ویلچر، از روی ویلچر به روی تخت، از روی صندلی به ویلچر، از روی ویلچر به روی صندلی و. . . با ایمنی کامل انتقال یابد.

عدم آگاهی از مهارت های نحوه انتقال ممکن است، باعث افتادن بیمار از روی ویلچر یا صندلی و. . . . شود، به علاوه ممکن است، فرد در فرآیند انتقال آسیب بیش تری به خود وارد کند که بسیار وحشتناک خواهد بود.

در پایان به این نکته توجه داشته باشید که همه تکنیک ها در کنار هم و بر حسب نیاز اثر بخش خواهند بود، اما هیچ کدام از این تکنیک ها به تنهایی نتیجه مطلوبی برای شما به ارمغان نخواهد آورد.

استفاده از واکر یا عصا
استفاده از واکر یا عصا

حیطه های فعالیت فیزیوتراپیست ها

هر فرد پس از مراجعه به یک مرکز فیزیوتراپی، ابتدا تحت نظر یک دانش آموخته رشته فیزیوتراپی یا همان فیزیوتراپیست قرار می گیرد و پس از آن توسط همان فیزیوتراپیست ارزیابی و معاینه فیزیکی دقیق می شود، در این مرحله ممکن است، آزمایش ها و عکس برداری های لازم از بیمار انجام شود و سوالات مختلفی در مورد این که چگونه اختلال یا مشکل برای شخص پیش آمده و. . . از بیمار پرسیده شود،

توجه داشته باشید که در تمام طول این مرحله همکاری لازم را با فیزیو تراپیست داشته باشید و تمامی سوالات او را با نهایت دقت و جزئیات پاسخ دهید، زیرا در نهایت پس از معاینه و بررسی، فیزیوتراپیست اختلال و مشکل شخص را تشخیص می دهد و برنامه درمانی متناسب با وضعیت جسمانی و روحی را برای بیمار مشخص می کند.

آموزش های فیزیوتراپیست در خصوص رژیم غذایی، شیوه زندگی،

فیزیوتراپیست در طول درمان در صورت لزوم آموزش های لازم را به بیمار در خصوص رژیم غذایی، شیوه زندگی، ورزش های فیزیوتراپی در منزل، چگونگی راه رفتن با واکر و عصا، چگونگی انتقال از صندلی و تخت به صندلی چرخ دار و برعکس و. . . می دهد

و سپس در طول جلسات درمان، میزان بهبود اختلالات بیمار را بررسی می کند تا در صورت لزوم و عدم جواب دهی کافی، بیمار به برنامه درمانی در حال اجرا، برنامه درمانی دیگری برای شخص تدارک دیده شود و در پایان هم گزارشی از روند درمان توسط فیزیوتراپیست برای پزشک معالج بیمار نوشته می شود.

فیزیوتراپیست ها در مجموع در حوزه های مختلف درمانی، توان بخشی، جلوگیری و ممانعت و آموزش فعالیت می کنند که شامل گزینه های ذیل می باشد:

بیماری ها و جراحی های اعصاب محیطی و مغز (مرکزی)، آسیب های اسکلتی عضلانی، بیماری های سیستم قلبی، بیماری های سیستم تنفسی، بیماری های ارتوپدی، آسیب های ورزشی، بیماری ها و آسیب های زنان و زایمان، بیماری های روماتولوژی و حتی در بیماری های پوستی و سوختگی.

آموزش های فیزیوتراپیست در خصوص رژیم غذایی، شیوه زندگی،
آموزش های فیزیوتراپیست در خصوص رژیم غذایی، شیوه زندگی،

فیزیوتراپی در بیماری های اعصاب محیطی و مرکزی و جراحی های مغز و اعصاب:

اهداف درمانی فیزیوتراپیست ها در برخورد با بیمارانی که اختلالات مغز و اعصاب دارند و یا تحت جراحی مغز و اعصاب قرار گرفته اند، در جهت بازیابی عملکرد های از دست رفته یا در حال از دست رفتن در اثر عمل جراحی، سکته مغزی و. . . است، یا این که فرد یک بیماری پیش رونده اعصاب مانند ام اس دارد که با کمک فیزیوتراپی سعی می شود، روند از دست رفتن توان مندی های بیمار کند شود و از شدت درد بیمار هم کاسته شود.

فیزیوتراپی در بیماری های اعصاب محیطی و مرکزی و جراحی های مغز و اعصاب:
فیزیوتراپی در بیماری های اعصاب محیطی و مرکزی و جراحی های مغز و اعصاب:

فردی که دچار سکته مغزی شده است، صد در صد نیاز به فیزیوتراپی دارد و بهترین زمان برای شروع فیزیوتراپی از همان روزهای اول پس از سکته مغزی است، زیرا بیشترین بهبود در شش ماه ابتدایی حاصل می شود، به طوری که بعضی از افراد ممکن است، در مدت زمان کوتاهی به صورت کامل بهبود یابند،

بعضی دیگر ممکن است، بعد از مدت بیشتری بهبودی نسبی یا کامل پیدا کنند و حدود یک سوم از افراد هیچ گاه حتی پس از مدت زمان طولانی هم به طور کامل بهبود نمی یابند.

به دنبال سکته مغزی بسته به این که آسیب به کدام قسمت از مغز وارد شده است، ممکن است، دچار اختلالات حرکتی مانند بی حسی یک طرف از بدن یا یک دست یا یک پا شوید، یا ممکن است، اختلال حسی پیدا کنید، یا احساسات و عاطفه شما تغییر پیدا کرده باشد و یا حتی این که شاید در توانایی فکر کردن و حافظه شما اشکال ایجاد شود.

شدت اختلالات

شدت هرکدام از اختلالات که در فرد ایجاد می شود، بستگی به وسعت آسیب می باشد. فرد بلافاصله پس از مراجعه به فیزیوتراپیست ارزیابی می شود و مطابق با نوع آسیب تحت درمان هایی نظیر الکتروتراپی، لیزر شاک ویو و. ‌. . قرار می گیرد، مثلا اگر فرد دچار اختلال حرکتی شده باشد و در تعادل و راه رفتن مشکل داشته باشد،

با توجه به این که در این نوع سکته، مخچه آسیب دیده است، باید تمرینات ورزشی به خوبی در جلسات درمانی و در منزل انجام شود، برای بهبود یافتن توان عضلانی از دست رفته، فیزیوتراپیست از تحریکات الکتریکی، براشینگ، ماساژ و. . . بهره می برد و همچنین طرز صحیح استفاده از عصا و واکر به شما آموزش داده می شود. دقت شود، در خلال جلسات درمانی نا امیدی را کنار بگذارید،

صبر داشته باشید و پیوسته تمرینات و آموزش ها را انجام دهید تا نتایج دلخواه خود را کسب کنید و وضعیت فیزیکی،جسمانی و مغزی شما بهبود یابد. ممکن است، پس از سکته مغزی یکی از دست های شما بی حس شود، یا این که احساس گز گز و مور مور را در یکی از دست های خود داشته باشید،

مخاطب گرامی شما در حال مشاهده مقاله هزینه فیزیوتراپی با دفترچه تامین اجتماعی هستید.

حرکات دست سالم را محدود کنید

در این حالت یکی از تمریناتی که فیزیوتراپیست به شما می گوید انجام دهید، این است که حرکات دست سالم خود را محدود کنید و سعی کنید، بیشتر و یا حتی همه کارهای خود را تا حد توان با دست بی حس شده انجام دهید، این روش تمرینی باعث می شود که سیگنال های حسی و حرکتی بسیاری به دست درگیر شده ارسال شود،

در نتیجه باعث سریع تر شدن روند بهبودی می شود. در صورتی که همین احساس را در یکی از پاهای خود داشته باشید، هم باید تمرینات محدود کننده را مطابق تمریناتی که با دست بی حس شده انجام می دادید انجام دهید، فقط با این تفاوت که هنگام تمرین از یک بریس مچ پا برای ثابت کردن مفاصل مچ پا استفاده می کنید تا بتوانید وزنتان را روی پاهایتان تحمل کنید و به راحتی حرکت کنید.

حرکات دست سالم را محدود کنید
حرکات دست سالم را محدود کنید

درد های مزمن دیسک گردن

اگر شما هم جزء افرادی هستید که از درد های مزمن دیسک گردن احساس ناراحتی می کنید و می خواهید از شر این درد ها راحت شوید، در مواردی که منبع این درد ها نامشخص باشد، یا در صورتی که آسیب شدیدی به ناحیه گردن وارد شده و سبب سفتی و گرفتگی عضلات شده است و یا پس از جراحی های انجام شده بر روی مهره های گردن، فیزیوتراپی یکی از راهکار های موثر برای کاهش درد شما خواهد بود.

اگر با شکایت دیسک گردن به یک مرکز فیزیوتراپی مراجعه کنید، فیزیوتراپیست سعی می کند، درد های شما را با روش های زیر بهبود ببخشد و در کنار آن باعث تقویت عضلات گردنی شما شود:

آموزش صحیح تکنیک ها و حرکات کششی (جلو و عقب بردن چانه،بالا انداختن شانه ها و. . . ) و سپس انجام دادن آن ها، استفاده از تکنیک لیزر درمانی که حتی گاهی باعث کم تر شدن و یا از بین رفتن دیسک گردن می شود،

به کارگیری متد های الکتروتراپی نظیر مغناطیس، صوت و. . . برای بهبود گرفتگی عضلات، استفاده از کمپرس سرد و گرم برای کم کردن التهابات، تحریک نقاط طب سوزنی ناحیه گردن با استفاده از سوزن نازک و استریل شده یا حجامت و یا با ماساژ دادن، همگی باعث بهبود در گرفتگی و درد عضلانی میشود .

شما در حال خواندن پست هزینه فیزیوتراپی با دفترچه تامین اجتماعی هستید.

درد سیاتیک

درد سیاتیک یکی دیگر از مواردی است که توسط فیزیوتراپیست بهبود می یابد. روش های درمانی فیزیوتراپیست ها در درمان درد سیاتیک شامل موارد زیر می باشد: در ابتدا فیزیوتراپیست توصیه می کند، در صورتی که شخص می تواند هرکدام از ورزش های یوگا، شنا، پیلاتس و پیاده روی را در برنامه زندگی خود قرار دهد،

اما دقت شود، تمامی ورزش ها را فرد زیر نظر مربی باید انجام دهد تا آسیب بیشتری وارد نشود، تمرین های دستی و ماساژ هم با تشخیص محل گرفتگی انجام می گیرد، لیزر درمانی، پوزیشن دهی بیماران، مگنت تراپی با دستگاه مگنت تراپی (این دستگاه با ایجاد یک ناحیه مغناطیسی در اطراف ناحیه درد باعث افزایش جریان خون در آن محل و در نتیجه کاهش درد می شود)، اوزون تراپی هم یکی از موثر ترین روش ها برای کاهش درد می باشد،

به این صورت که فیزیوتراپیست ابتدا، با استفاده از دستگاه سونوگرافی محل درد را مشخص می کند و سپس با هدایت سونوگرافی تزریق داخل وریدی و یا زیر جلدی اوزون را انجام می دهد تا خون به گردش بیافتد، اکسیژن رسانی افزایش یابد و از شدت درد کاسته شود.

درد سیاتیک
درد سیاتیک

فیزیوتراپی در بیماری های ارتوپدی:

فیزیوتراپی جهت جراحی های ارتوپدی هم باید قبل از جراحی و هم بعد از جراحی انجام شود. فیزیوتراپی قبل از جراحی ارتوپدی به منظور تقویت عضلات و افزایش دامنه حرکتی عضو درگیر انجام می گیرد. هدف از انجام فیزیوتراپی قبل از جراحی، افزایش آمادگی روحی روانی بیمار است،

زیرا پس از جراحی به احتمال زیاد لازم است، عضو جراحی شده مدتی بی حرکت بماند، در نتیجه توان عضلات از بین می رود و حتی در جراحی های اندام های تحتانی ممکن است، فرد هنگام راه رفتن تعادل کافی نداشته باشد. پس از جراحی ارتوپدی هم فیزیوتراپی به علت افت توان عضلانی، کاهش دامنه حرکتی عضلات و اسکلت ها، عدم تعادل و به طور کلی برای افزایش سرعت روند بهبود انجام می گیرد.

ایجاد تعادل، افزایش دامنه حرکتی مفاصل

روش های درمانی فیزیوتراپی که در بیماران کاندید جراحی ارتوپدی اجرا می شود، همگی برای ایجاد تعادل، افزایش دامنه حرکتی مفاصل و کاهش درد می باشد و شامل ماساژ درمانی با شدت فشار کم یا زیاد برای کاهش درد و تنش، دستگاه اولتراسوند که با فرستادن امواج فرا صوت، باعث بهبود وضعیت گردش خون در ناحیه جراحی شده و به طبع کاهش درد، آرام سازی عضلات و افزایش سرعت بازسازی بافت آسیب دیده می شود،

دستگاه تنس با فرستادن جریان الکتریکی به وسیله دو یا چهار الکترود به محل آسیب دیده، مانع ارسال پیام درد به مغز می شود، در نتیجه این دستگاه در تسکین درد موثر است و علاوه بر آن باعث کاهش التهاب و تورم در محل درد می شود و برای آسیب های بافت نرم بسیار تاثیر گذار و کار آمد می باشد،

آموزش تمرینات موثر ورزشی هم بنابر نیاز، برای بهتر شدن شرایط و کیفیت زندگی به بیماران داده می شود که باید به صورت مداوم تمرینات را در منزل انجام دهند و به این طریق شاهد روند بهبودی خود در کنار جلسات درمانی و فیزیوتراپی باشند‌.

فیزیوتراپی در بیماری های زنان و زایمان:

این نوع فیزیوتراپی قبل، حین و بعد از زایمان برای بهبود شرایط انجام می گیرد، وشاخه ای از فیزیوتراپی است که خیلی مورد توجه جامعه و افراد قرار نمی گیرد، به همین علت شاهد مشکلات فراوانی در مادران به خصوص بعد از زایمان هستیم که آن ها را از زندگی شاد و راحت پس از زایمان محروم می کند‌. فیزیوتراپی در بیماری های زنان به منظور تقویت عضلات لگن، تسکین درد های ستون فقرات در پی زایمان های سخت، جلوگیری از ایجاد چسبندگی رحم انجام می گیرد.

فیزیوتراپی در بیماری های زنان و زایمان:
فیزیوتراپی در بیماری های زنان و زایمان:

فیزیوتراپی در بیماری های سیستم تنفسی، به منظور تقویت عضلات تنفسی، کمک به تخلیه ترشحات موجود در ریه و مجاری هوایی و آموزش پوزیشن های خاص برای تخلیه بهتر ترشحات، بهبود بخشیدن الگو های تنفسی خاص و. . . انجام می گیرد که این مشکلات در پی بیماری هایی نظیر آتلکتازی، برونشیت مزمن، آمبولی ریوی، آمفیزم، آسم، آبسه ریوی، پنومونی یا همان ذات الریه و‌ شکستگی دنده ها و. . . ایجاد می شود.

درمان هایی که در این حیطه انجام می شود، شامل: آموزش نحوه صحیح سرفه موثر برای تخلیه ترشحات پس از عمل های جراحی در ناحیه فوقانی بدن است، فرد به علت درد زیاد نفس های سطحی و کوتاه انجام می دهد تا درد را تسکین دهد،

به همین علت ترشحات تخلیه نمی شوند و تجمع می یابند و مسدود شدن مسیرهای هوایی رخ می دهد و در کنار این موارد سرفه موثر باعث تقویت عضلات تنفسی می شود، پس این آموزش ها بسیار موثر خواهند بود، آموزش نحوه صحیح تهویه پس از جراحی، برای اصلاح الگو های تنفسی،استفاده از متد ها و تکنیک دستی دق کردن، ویبریشن و شیکینگ هم بسیار موثر خواهند بود.

فیزیوتراپی در بیماری های زنان و زایمان:
فیزیوتراپی در بیماری های زنان و زایمان:

فیزیوتراپی چه فایده هایی دارد؟

یکی از مهم ترین فواید فیزیوتراپی که می توان به آن اشاره کرد، کم نمودن و یا حتی از بین بردن درد با استفاده از تکنیک های متنوع فیزیوتراپی، بدون نیاز به مصرف دارو می باشد، البته در این راه باید صبر و شکیبایی کافی داشته باشید، چون فیزیوتراپیست با تشخیص منشا درد به تدریج سعی می کند، با به کار بردن تکنیک های متفاوت درمانی مشکل و اختلال را بهبود ببخشد که در نهایت با از بین رفتن اختلال به طبع درد هم کاهش می یابد و یا به طور کامل از بین می رود.

فیزیوتراپی کمک زیادی به بهبود مشکلات حرکتی در بیمار می کند، به خصوص اشخاصی که دچار اختلالات تحرکی متاثر از سکته مغزی شده اند، فیزیوتراپی باعث افزایش سرعت بهبود پس از جراحی های ارتوپدی هم می شود و همچنین به حفظ توان عضلانی کمک می کند.

امیدواریم تا اینجا از مقاله هزینه فیزیوتراپی با دفترچه تامین اجتماعی اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

کند شدن روند پیری در سالمندان

یکی دیگر از کاربرد های بسیار مفید فیزیوتراپی این است که تمرینات ورزشی و دستگاه های مختلف فیزیوتراپی، باعث کند شدن روند پیری در سالمندان می شود،

همچنین با بالا رفتن سن احتمال ابتلای افراد به پوکی استخوان، آرتریت و بیماری های مشابه زیاد می شود، فیزیوتراپی کمک می کند که مدت بیشتری افراد سالم بمانند و به این بیماری ها مبتلا نشوند، به عبارتی فیزیوتراپی در سالمندان باعث افزایش سطح سلامتی در آن ها و بهبود کیفیت زندگی می شود.

وجود یک فیزیوتراپیست در تیم های ورزشی و ورزشگاه ها باعث می شود که از آسیب های ورزشی پیشگیری شود، چون یک سری از ورزش ها باعث ایجاد آسیب در فرد در طولانی مدت می شود

به همین علت افراد تحت نظر فیزیوتراپیست ها قرار می گیرند تا تمرینات و ورزش های لازم در جهت جلوگیری از آسیب را انجام دهند و اگر هم به هر دلیلی آسیب ایجاد شود، با فیزیوتراپی روند بهبود سرعت بخشیده می شود.

فیزیوتراپی در بعضی از بیماری ها باعث می شود که فرد دیگر نیازی به جراحی نداشته باشد، مثلا برخسته شدن دیسک گردن، ایجاد برجستگی در ناحیه ی دیسک کمر و عارضه ی سیاتیک با روش های فیزیوتراپی درمان می شوند. در بعضی شرایط هم با فیزیوتراپی می توان نیاز به جراحی را به تعویق انداخت.

کند شدن روند پیری در سالمندان
کند شدن روند پیری در سالمندان

فاکتور های تاثیر گذار بر هزینه های فیزیوتراپی

هزینه ای که باید برای فیزیوتراپی پرداخت کنید، بستگی به فاکتور های متعددی دارد که شامل موارد زیر می باشد:

به چه نوع مرکز فیزیوتراپی مراجعه کرده اید؟ طبیعتا کم ترین هزینه برای دریافت خدمات فیزیوتراپی را می توانید، در بیمارستان های دولتی پرداخت کنید. اگر مرکز یا بیمارستان ارائه دهنده خدمات فیزیوتراپی خصوصی باشد، هزینه بیشتری باید پرداخت کنید و اگر لازم باشد، خدمات فیزیوتراپی را در منزل خود زیر نظر یک فیزیوتراپیست و با کمک آن انجام دهید، هزینه می تواند بسته به نوع خدمات دریافتی و مورد نیاز شما کم تر و یا بیش تر باشد.

همان طور که قبلا گفتیم، پس از مراجعه به یک مرکز فیزیوتراپی، شما تحت نظر یک فیزیوتراپیست قرار می گیرید و پس از آن به شیوه های مختلف توسط فیزیوتراپیست ارزیابی و معاینه فیزیکی می شوید تا نوع اختلال و شدت آن مشخص شود،

سپس درمان گر یک برنامه درمانی مناسب و با توجه به نوع اختلال برای شما آماده می کند که در پایان بهترین نتیجه را دریافت کنید، در این برنامه جلسات درمانی، زمان هر جلسه و تکنیک ها به صورت تقریبی مشخص می شود، پس سه مورد دیگر از فاکتورها که بر هزینه فیزیوتراپی تاثیر می گذارند،

تعداد جلسات درمان

یکی تعداد جلسات درمان می باشد که مشخص است، هر چه تعداد جلسات بیش تری مورد نیاز باشد، هزینه بیش تری باید پرداخت کنید، دوم زمان هر جلسه است که هر چه جلسه درمان مدت بیش تری طول بکشد، هزینه بالا تری پرداخت می شود و سومین فاکتور تکنیک ها می باشد، گاهی برای دریافت بعضی از خدمات درمانی لازم است، هزینه بیش تری بپردازید.

به ترتیب از کم تر به بیش تر برای دریافت هر یک از خدمات زیر باید هزینه بیشتری ر اپرداخت کنید: دیاترمی، لیزر کم توان و سی پی ام، سوزن خشک، ماساژ و تکنیک های درمانی درستی و تمرین درمانی، سوزن خشک با تحریک الکتریکی، ویبریشن کل بدن، تیپینگ، مگنت تراپی، لیزر پر توان، شاک ویو، آموزش بیو فیدبک، با هر گونه روشی و در آخر هم نورو فیدبک.

تعداد جلسات درمان
تعداد جلسات درمان

یک موضوع دیگر هم که در هزینه فیزیوتراپی شما تاثیر می گذارد تعداد نواحی است که نیاز به فیزیوتراپی دارد، مثلا اگر هر دو دست شما در سکته مغزی که کرده اید، دچار فلجی یا بی حسی شده باشد، مسلما برای فیزیوتراپی هر دو دست باید هزینه بیش تری نسبت به وقتی که فقط یکی از دست های شما دچار بی حسی یا فلجی شده باشد، باید بپردازید.

این که شما در چه شهر یا شهرستانی زندگی می کنید، هم یکی دیگر از فاکتورهای تاثیر گذار بر تعرفه فیزیوتراپی می باشد، زیرا برای افتتاح و شروع به کار یک موسسه ی ارائه دهنده خدمات فیزیوتراپی در یک شهر بزرگ، قطعا فیزیوتراپیست باید هزینه بیش تری پرداخت کند، پس به دنبال آن هزینه ای که بیماران باید پرداخت کنند، هم بیشتر می شود.

تعداد جلسات درمان
تعداد جلسات درمان

هزینه فیزیوتراپی با دفترچه بیمه تامین اجتماعی چه گونه است؟

تعرفه فیزیوتراپی با دفترچه تامین احتماعی هر ساله توسط سازمان تامین اجتماعی کشور به مراکز درمانی و فیزیوتراپی اعلام می شود و هر سال کمی متفاوت از سال های قبل خواهد بود.

بیمه تامین اجتماعی تنها هزینه فیزیوتراپی با دستگاه های رایج الکتروتراپی مانند تنس، اولتراسوند، اف ای اس، فارادیک، اینفرارد آی آر و هات پک را می پذیرد و برای دریافت سایر خدمات فیزیوتراپی بنابر نظر فیزیوتراپیست درصورت نیاز باید هزینه را به صورت آزاد پرداخت کنید.

اگر بیش تر از دو اندام بیمار نیاز به فیزیوتراپی داشته باشد، تامین اجتماعی ابتدا هزینه فیزیوتراپی دو اندام ضروری تر را طبق رای فیزیوتراپیست و درمان گر پرداخت می کند و برای فیزیوتراپی اعضای دیگر باید برگ بیمه را تهیه کنید، درصورتی که بیمه قبول نماید، فیزیوتراپی عضوهای دیگر را نیز با دفترچه بیمه تامین اجتماعی می توانید انجام دهید.

هر برگه دفترچه بیمه تامین اجتماعی، برای فیزیوتراپی حداکثر دو عضو و پانزده جلسه می باشد. اگر نیاز به تعداد جلسات بیش تری برای فیزیوتراپی باشد، باید در برگه جدا نوشته شود.

در صورتی که تعداد ویزیت و ملاقات مورد نیاز برای فیزیوتراپی کم تر باشد، کلینیک برای همان تعداد ویزیت ها برگه بیمه می دهد.

به طور کلی هزینه فیزیوتراپی با دفترچه بیمه تامین اجتماعی، تفاوت محسوسی با هزینه فیزیوتراپی به صورت آزاد دارد، در نتیجه اگر شما هم جزء افراد بهره مند از بیمه تامین اجتماعی هستید، دیگر لازم نیست، نگران هزینه های سنگین خدمات درمانی فیزیوتراپی باشید.

برای فیزیوتراپی در مراکز دولتی، حدود سی درصد از مخارج را خود بیمار باید پرداخت کند، اما فیزیوتراپی در مراکز خصوصی هزینه سنگین تری برای بیمار دارد و بیمار حدود هفتاد درصد از هزینه ها را باید پرداخت کند.

از اینکه تا انتهای پست هزینه فیزیوتراپی با دفترچه تامین اجتماعی با ما همراه بودید متشکریم.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.