فیزیوتراپی کف پا
فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم در خصوص فیزیوتراپی کف پا مطالبی را برای شما مخاطبین گرامی ارائه دهیم.

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نور
کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نور

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

اصطلاح علمی که در رابطه با درد کف پا استفاده می ‌شود، برای دردها و علائمی است که در زیر قوس پا ایجاد می‌ شود. معمولاً این نوع دردها در کف پا به دلیل التهاب بافت ‌های نرم در وسط پا صورت می گیرند.

فیزیوتراپی کف پا
فیزیوتراپی کف پا

اما لازم است بدانید که کف پا از بافت ‌های فشرده ای تشکیل شده است که از این طریق می ‌تواند استخوان ‌های پاشنه پا را به انگشتان وصل کند. در مجموع این بافت ‌ها فاشیای کف پا نام ‌گذاری شده ‌اند و نقش مهمی در حرکت مناسب پا و منتقل کردن وزن فرد از پاشنه تا انگشتان را دارند و به ‌طور کلی می ‌تواند برای بدن بسیار مهم باشد.

در برخی اوقات بافت کف پا ملتهب می ‌شود و با دردهایی همراه خواهد بود. این دردها در برخی اوقات بسیار غیر تحمل می ‌باشند، زیرا بافت ‌های کف پا تحریک شده ‌اند و شامل دردهای بسیاری برای فرد می شوند.

عارضه دردناک

همان طور که ذکر کردیم، درد کف پا یک عارضه بسیار دردناک می باشد که در اغلب افراد شایع شده است و آزار دهنده است.

از همین رو دلایل متفاوتی می ‌تواند وجود داشته باشد تا بر روی بروز دادن این دردها، نقش مؤثری داشته باشند. در برخی اوقات ممکن است این دردها به حدی زیاد و طاقت ‌فرسا باشند که فرد آسیب‌دیده نتواند بر روی پای خود راه برود.

یکی دیگر از دردهای شایع در کف پا، درد پاشنه پا می باشد که این درد نیز به علت التهابات فاشیست در کف پا رخ می‌ دهد. ممکن است در برخی موارد این دردها کوتاه‌ مدت باشند و سریعاً بدون هیچ‌ گونه عمل درمانی، بر طرف شوند.

عارضه دردناک
عارضه دردناک

اما در برخی اوقات این دردها به حدی زیاد می باشند و تشدید می‌شوند که باعث سوزش بسیاری در کف پا می شوند، همچنین باید گفت که درد قوس کف پا ناشی از آسیب ‌های عضله تاندون، رباط استخوان یا اعصاب کف پا می ‌باشد. همان طور که ذکر کردیم اغلب دردهایی که در کف پا رخ می ‌دهند، ناشی از فشار و التهاب ‌های می ‌باشند.

بسیاری از افراد آگاهی لازم در رابطه با علل دردهای کف پای خود ندارند و نمی ‌دانند چگونه باید آن را مدیریت کنند تا بتوانند میزان درد خود را از این جهت کمتر کنند.

از همین جهت لازم می‌ دانیم که در رابطه با این موضوع مفصلاً برای شما صحبت کنیم. اگر شما نیز از عارضه کف پا رنج می ‌برید و دنبال اطلاعات دقیقی در این باره هستید و قصد دارید به واسطه آن میزان درد خود را کاهش دهید، پیشنهاد می ‌دهیم که مطالب این مقاله را مطالعه بفرمایید و در ادامه آن با ما همراه باشید.

در ادامه این مطلب در رابطه با عنوان های زیر صحبت می کنیم:

درد کف پا چیست؟

علائم درد کف پا چیست؟

دلایل درد کف پا یا پلنتار فاسیتیس چیست؟

عوامل خطرزا در درد کف پا کدام موارد هستند؟

تشخیص پزشکی برای ناراحتی های کف پا چیست؟

تصویر برداری برای تشخیص علت درد کف پا به چه صورت می باشد؟

درمان درد کف پا چگونه انجام می شود؟

برای آماده شدن برای رفتن به مطب پزشک، چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

فیزیوتراپی پا چیست؟

ورزش های فیزیوتراپی پا چگونه می ‌باشند؟

نحوه فیزیوتراپی پا چگونه می‌ باشد؟

دستگاه های فیزیوتراپی کدام موارد هستند؟

فیزیوتراپی پا در منزل چگونه انجام می شود؟

حرکات فیزیوتراپی پا کدام موارد هستند؟

فیزیوتراپی کف پا چگونه انجام می گیرد؟

هزینه فیزیوتراپی کف پا به چه صورت محاسبه و دریافت می شود؟

جمع بندی مطالب

برای کسب اطلاعات کافی در مورد فیزیوتراپی کف پا ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

درد کف پا چیست؟

درد کف پا یا پلنتار فاسیتیس یکی از شایع ‌ترین مواردی است که در پاشنه پا رخ می دهد. باید بدانید که در درد کف پا، باند ضخیمی از بافت ‌های مختلف در انتهای پا وجود دارد که به واسطه این بافت های متفاوت، استخوان های موجود در پاشنه پا می توانند به انگشتان پا اتصال پیدا کنند.

باید بدانید که بافت های ضخیم موجود در کف پا وقتی دچار التهابات بسایر شدید می شوند، باعث بروز بیماری درد کف پا می شوند و از این جهت می تواند برای فرد بیمار بسیار آزارد دهنده و درد آور باشد و همین طور مشکلات دیگری را برای او به همراه داشته باشد.

درد کف پا چیست؟
درد کف پا چیست؟

طبق بررسی های به عمل آمده، هنگامی که فرد بیمار از خواب بیدار می شود و می خواهد اولین قدم های خود را در طول روز بر دارد، با درد تیزی همراه خواهد بود و این شروع دردهای کف پا برای فرد می باشد.

همچنین بهتر است بدانید این درد با بلند شدن، راه رفتن بیشتر و تحرک داشتن، ممکن است کاهش پیدا کند، اما برای ایستادن های طولانی مدت و سپس برخاستن از حالت نشسته، این درد دوباره بر می ‌گردد و باعث باعث مشکلاتی می‌ شود و ممکن است آزار و اذیت بسیاری برای فرد بیمار به همراه داشته باشد.

به طور کلی درد کف پا یا پلنتار فاسیتیس در افرادی که ورزش دو انجام می ‌دهند، بسیار شایع ‌تر می باشد و این افراد بیشتر می ‌توانند از این عارضه رنج ببرند، همچنین افرادی که از اضافه وزن بسیار رنج می ‌برند و از کفش‌ های نا مناسبی استفاده می‌کنند، ممکن است بیشتر در خطر مبتلا شدن به دردهای کف پا و پاشنه پا باشند. به همین جهت توصیه می‌ کنیم با مطالعه ادامه این مطالب بتوانید از این دردها جلوگیری کنید.

علائم درد کف پا چیست؟

درد کف پا پلنتار فاسیتیس به طور معمول باعث دردهای بسیاری می ‌شود و می ‌تواند موجب آزار و اذیت برای فرد بیمار باشد. به همین جهت در ادامه قصد داریم برای شما علائمی که ممکن است نشان دهد، شما دچار این بیماری هستید را برایتان عنوان کنیم.

به‌ طور کلی در بخش پایین پا و در نزدیکی قسمت پاشنه پا، دردهایی رخ می ‌دهد که امکان دارد یکی از علل درد کف پا یا همان پلنتار فاسیتیس باشند. معمولاً این دردها بیشتر در زمانی به وجود می‌ آیند که فرد بیمار از خواب بیدار می ‌شود و می ‌خواهد اولین قدم ‌ها را در روز بردارد.

البته لازم است بگوییم که ایستادن زیاد به مدت طولانی، می ‌تواند منجر به درد کف پا شود، همچنین افرادی که برای برخاستن از حالت نشسته و روی پا ایستاده اند، با دردهایی مواجه می ‌شوند، ممکن است به بیماری پلنتار فاسیتیس دچار باشند.

علائم درد کف پا چیست؟
علائم درد کف پا چیست؟

این امکان وجود دارد که افرادی که ورزش ‌های سنگین نظیر دویدن انجام می‌ دهند نیز دچار این عارضه شوند، البته لازم است بدانید که معمولاً این عارضه در طی تمرین خود را نشان نمی ‌دهد و بعد از تمرین و در حالت سرد شدن، بدن با دردهایی رو به رو می شود.

به طور کلی علائمی که ممکن است در بدن شما به وجود بیایند و از علت‌ های درد کف پا باشند عبارتند از:

  • احساس سوزش کف پا
  • ناتوان بودن در راه رفتن به صورت طبیعی
  • التهابات زیاد کف پا
  • ناتوان بودن در ایستادن بر روی نوک پا
  • گزگز کردن و کرختی و درد انگشتان پا
  • شدت پیدا کردن درد بعد از خوابیدن یا استراحت کردن
  • درد ناگهانی و یا شدید در پنجه پا
  • شدت یافتن درد پا در هنگام راه رفتن به ویژه بر روی سطح های سخت و ناهموار
  • به وجود آمدن زخم ‌هایی بر روی پوست کف پا
به طور کلی علائمی که ممکن است در بدن شما به وجود بیایند و از علت‌ های درد کف پا باشند عبارتند از:
به طور کلی علائمی که ممکن است در بدن شما به وجود بیایند و از علت‌ های درد کف پا باشند عبارتند از:

دلایل درد کف پا یا پلنتار فاسیتیس چیست؟

وقتی که کف پای فردی به صورت عادی می باشد، پلنتار فاسیتیس یا همان درد کف پا، مثل تارهای جذب کننده شوک کار می‌ کند و از این جهت می‌ تواند قوس کف پا را حفظ کند و به واسطه آن در راه رفتن و فعالیت ‌های زیاد، دردی برای فرد به وجود نمی ‌آورد.

اما اگر تنش ‌ها و فعالیت های موجود بر روی این قوس فشار زیادی وارد کند و به همین سبب باعث آسیب رسانی به تار های آن باشد و بتواند آثار مخربی به همراه داشته باشد، سبب به وجود آمدن پارگی های کوچک در مناطق حساس پا و کف پا می شود و از همین رو می تواند برای بیمار با درد بسیاری همراه باشد و میزان آسیب این تار ها را بیشتر کند.

پاره شدن مداوم این تارها باعث می ‌شود که تحریک و التهاب فاسیا صورت بگیرد، اما در بسیاری از موارد دلیل ایجاد شدن مشکلات کف پا، پارگی و آسیب دیدن آن نمی ‌باشد و علل ‌های متفاوت دیگری دارد.

همان ‌طورکه می‌ دانیم صافی کف پا یکی دیگر از دلایل بسیار مهمی است که می ‌تواند سبب درد کف پا شود و بسیاری از افراد با آن دست‌ و پنجه نرم می‌ کنند. مشکل صافی کف پا یک مشکل شایع می ‌باشد که ممکن است بسیاری از درمان ‌ها برای آن وجود داشته باشد تا بتواند افراد را از این درد رها سازد.

در ادامه برای شما عنوان می ‌کنیم که دلایل دیگری که موجب درد کف پا می ‌شوند، چیست؟

  • خار پاشنه پا
  • به کارگیری کفش ‌های غیراستاندارد در زمان پیاده ‌روی و انجام ورزش ‌های حرفه‌ای
  • استفاده کردن از کفش ‌های تنگ و پاشنه بلند
  • راه رفتن‌ های زیاد و ایستادن بیش از حد علی ‌الخصوص در سطح ‌های ناهموار و سخت
  • استفاده زیاد از پا در هنگام ورزش کردن و یا در مسابقات ورزشی
  • بد شکل بودن پا مثل انگشت‌ های چکشی و یا پا چنبری
  • چاقی بیش از حد و اضافه وزن زیاد
  • بسیاری دیگر از بیماری ‌ها مانند: دیابت، بالا بودن میزان فشار خون، ها لوکس، شکستگی ‌ها و پیچ خوردگی‌ ها و همچنین عفونت‌ های کف پا
  • آرتروز پوکی استخوان
  • بارداری
  • نقرس
در ادامه برای شما عنوان می ‌کنیم که دلایل دیگری که موجب درد کف پا می ‌شوند، چیست؟
در ادامه برای شما عنوان می ‌کنیم که دلایل دیگری که موجب درد کف پا می ‌شوند، چیست؟

عوامل خطرزا در درد کف پا کدام موارد هستند؟

شاید بسیاری از پزشکان علت دقیقی از بیماری درد کف پا یا پلنتار فاسیتیس نداشته باشند، اما بهتر می دانیم که برای شما در رابطه با عواملی که ممکن است باعث بروز این بیماری برای شما شود، صحبت کنیم:

افزایش سن: افزایش سن یک عامل بسیار محرک برای به وجود آمدن درد کف پا می باشد. اغلب افرادی که از درد کف پا رنج می برند، محدوده سنی بین ۴۰ تا ۶۰ سال داشته اند.

بعضی از ورزش‌ های خاص:

تحرک های شدید و سنگین یکی دیگر از عوامل موثر در به وجود آمدن درد کف پا می باشند. تحرک فراوان بر روی پاشنه پا می تواند باعث به وجود آمدن اختلالات بسیار شدید در بافت های متصل مفاصل باشد. به همین دلیل فعالیت های بلند مدت و سنگین که موجب اختلال می باشند، به شما توصیه نمی شود. این ورزش ها شامل: پریدن، رقص باله، رقص بالستیک و غیره می باشند.

مکانیک و شرایط فیزیکی پا:

به ‌طورکلی صافی کف پا یا قوس بیش ‌از حد، از الگوی راه رفتن طبیعی شما جلوگیری می‌کند و از همین جهت ممکن است میزان تعادل وزن شما در هنگام ایستادن بر قرار نشود. به همین سبب فشار زیادی بر روی کف پاشنه شما وارد می شود.

مکانیک و شرایط فیزیکی پا:
مکانیک و شرایط فیزیکی پا:

چاقی و اضافه وزن:

وزن اضافی و استرس بیش از حد، می تواند بر روی نواحی پلنتار فاسیتیس پای شما وارد کند. از همین جهت افرادی که دارای شغل هایی هستند که حتماً باید سر پا بایستند، مانند: کارگران کارخانه، معلمان و افرادی که بیشتر ساعت خود را با راه رفتن سپری می‌کنند و روی سطح های سخت و ناهموار راه می ‌روند، امکان ابتلای آن‌ ها به درد کف پا بیشتر می باشد و چاقی نیز می‌تواند یکی از عوامل پر خطر برای آن باشد.

همین‌طور لازم است ذکر کنیم که نادیده گرفتن درد کف پای شما، ممکن است فعالیت ‌های روزانه شما را مختل کند و از همین جهت باعث دردهای فراوانی در پاشنه پای شما شود و زندگی را برای شما آزار دهنده کند.

ممکن است شما برای این‌ که دردهای خود را کاهش دهید، شیوه راه رفتن خود را تغییر دهید که این نیز ممکن است منجر به مشکلاتی مانند: زانو درد، پا درد، باسن و یا کمر درد شود. پس پیشنهاد می ‌کنیم که برای کمتر کردن فشار های موجود از دستورالعمل‌ های پزشک استفاده کنید.

تشخیص پزشکی برای ناراحتی های کف پا چیست؟

طبق معمول شما برای این‌که بتوانید درمان درد پای خود را انجام دهید، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک مورد نظر شما می ‌تواند با تشخیصی که می ‌دهد، در روند بهبود درد شما تاثیر گذار باشد.

وقتی به پزشک مراجعه می‌ کنید، پزشک بر اساس سوابق پزشکی شما و معاینات فیزیکی که در مطب انجام می ‌دهد، می ‌تواند تشخیص دهد که مشکل درد پای شما از کجا نشأت می‌گیرد.

در هنگام معاینه، پزشک منطقه و نواحی حساس در پای شما را بررسی می‌کند و با لمس کردن و معاینه آن می ‌تواند محل درد را دقیقاً تشخیص دهد. به همین جهت وقتی محل درد مشخص شد، می ‌تواند با توجه به تعیین محل درد، درمان لازم را بر روی آن صورت دهد.

تصویر برداری برای تشخیص علت درد کف پا به چه صورت می باشد؟

به طور کلی هیچ تست خاصی وجود ندارد که تشخیص دهد درد کف پای شما به چه علت می باشد، اما پزشک شما موظف است با تصویر برداری با استفاده از اشعه ایکس، بتواند مشکل و علت مد نظر را پیدا کند.

پزشک برای شما، تصویر برداری به واسطه اشعه ایکس مغناطیسی را پیشنهاد می ‌کند تا به واسطه آن اطمینان پیدا کند که دردهای کف پای شما ناشی از عوامل دیگری مانند: شکستگی یا فشار های شکستگی بر اثر آسیب‌ دیدگی‌ های عصبی نمی ‌باشند.

در برخی موارد عکسی که به واسطه اشعه ایکس از کف پای شما گرفته شده است، نشان دهنده به وجود آمدن یک خار از پاشنه شما می باشد. این خار از استخوان پاشنه خارج شده است.

تصویر برداری برای تشخیص علت درد کف پا به چه صورت می باشد؟
تصویر برداری برای تشخیص علت درد کف پا به چه صورت می باشد؟

طبق گفته پزشکان، دلیل اصلی درد پاشنه پا به وجود آمدن خار های پاشنه می باشد ولی این تشخیص مربوط به گذشته می باشد و پزشکان با استفاده از جراحی می ‌توانستند خارهای استخوانی را بر طرف کنند، اما طبق تشخیص اکثر پزشکان بعد از تصویر برداری، اغلب بیمارهایی که مبتلا به خار استخوانی و یا خار پاشنه هستند، درد پاشنه پا ندارند و از این جهت اذیت نمی ‌شوند.

درمان درد کف پا چگونه انجام می شود؟

بسیاری از افراد برای این‌ که بتوانند دردهای به وجود آمده کف پای خود را برطرف کنند، دنبال راه کارهای مناسبی می‌گردند. به همین دلیل در ادامه درمان کف پا را توضیح می دهیم:

درمان درد کف پا چگونه انجام می شود؟
درمان درد کف پا چگونه انجام می شود؟

برای درمان درد کف پا در ابتدا باید اقدام کنید تا بتوانید تشخیص دهید که علت به وجود آمدن این درد از کجا می باشد. به همین منظور شما باید با مراجعه کردن به پزشک و یا فیزیوتراپیست، بتوانید علت دردهای خود را تشخیص دهید.

از همین جهت مراجعه به پزشک و فیزیوتراپیست یک امر بسیار ضروری می باشد، اما به طور جامع راه کارهای بسیاری برای درمان درد کف پا استفاده می ‌شود که بسیاری از افراد توانسته‌اند از این راهکارها تأثیرات به سزایی برای درمان درد کف پای خود داشته باشند که در ادامه برای شما آن ‌ها را عنوان می‌کنیم.

  • پرهیز کردن از راه رفتن بر روی سطح های ناهموار و سخت
  • کم کردن میزان فعالیت و سطح پیاده ‌روی و یا ایستادن های مداوم
  • استفاده بهینه از کفش ‌های طبی
  • استفاده کردن از کمپرس های سرد و گرم
  • کم کردن وزن در صورتی که شما شامل اضافه وزن باشید.
  • انجام دادن تمرینات کششی به کمک فیزیوتراپیست و تحت نظر پزشک
  • انجام فیزیوتراپی که شامل تمرین درمانی، شاک ویو تراپی، ماساژ درمانی و غیره می‌ شود.
  • استفاده از داروهای مسکن با توجه به تجویز پزشک
  • تزریق کردن داروهای بی‌ حس کننده و ضد التهاب در صورتی‌که دردهای بسیار شدیدی داشته باشید.
  • استفاده از جراحی که در موارد بسیار شدید انجام می‌شود.

بسیاری از افراد نیز با گذشت چند ماه و درمان‌ های محافظه ‌کارانه مانند:

استراحت، گذاشتن یخ بر روی ناحیه دردناک و غیره توانسته اند، بهبود بیابند، همچنین اغلب افراد با استفاده از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن، توانستند التهاباتی که در رابطه با درد کف پا وجود دارد را کاهش دهند و از این طریق برای خود آرامش به همراه داشته باشند.

باید بدانید تمرینات کششی و قدرتی نیز می‌ تواند با استفاده از دستگاه ‌های تخصصی برای شما باعث ایجاد کاهش درد شود. فیزیوتراپی یک عامل بسیار مؤثر برای کم کردن درد کف پا می ‌باشد که از این جهت فیزیوتراپیست می ‌تواند برای شما با در نظر گرفتن تمرینات مختلف برای کشیده شدن درد کف پا و تاندون آشیل و همچنین تقویت کردن پاشنه، کمک کند تا ضعف وارد شده بر روی مچ پا و پاشنه پای شما، بر طرف شود و از این جهت میزان درد شما کمتر شود.

همچنین لازم است بدانیم که فیزیوتراپیست می ‌تواند با استفاده از آموزش‌ هایی که در رابطه با فعالیت ‌های ورزشی به شما می ‌دهد، از دردهای کف پای شما جلوگیری کند و برای شما از این جهت مراقبت هایی به همراه داشته باشد.

همچنین لازم است بدانید استفاده کردن از اسپرینت ها در شب، می‌ تواند بسیار تاثیرگذار باشد. فیزیوتراپیست و یا پزشکی که شما تحت معالجه آن هستید، می‌ تواند به شما پیشنهاد دهد که اسپرینت بنوشید تا در زمانی که به خواب می ‌روید، باعث کشیدگی عضلات ساق پای شما و آسیب دیدن به قوس پای خود نشوید و از این جهت دردهای کف پای شما کاهش بیابد. کارایی این اسپرینت ها می‌ تواند تاندون آشیل را در هنگام شب در موقعیت کشیده نگه دارد و از این جهت بتواند کشش را برای آن آسان ‌تر کند.

استفاده از ارتوتیک ها

وقتی که شما به فیزیوتراپی و ارتوپد فنی مراجعه می کنید، اغلب پزشک مورد نظر برای شما تجویز ارتوتیک را موثر می داند، به همین سبب توصیه می کند که برای قوس کف پا از ارتوتیک ها استفاده لازم را به عمل بیاورید. این ارتوتیک ها می ‌توانند برای توزیع فشار در پای شما، کمک لازم را اعمال کنند تا میزان درد شما کاهش بیابد.

باید بگوییم که استفاده کردن از جراحی و سایر روش ‌ها یکی دیگر از اقداماتی است که اگر در تمامی درمان ‌های بالا موفق نبودید و به واسطه فیزیوتراپی و عملکرد های آن نتوانستید مشکلات درد کف پای خود را برطرف کنید، می ‌توانید از آن استفاده کنید و پزشک به شما توصیه می ‌کند، با استفاده از تزریق داروهای استروئید در نواحی حساس پا، باعث کم کردن درد موقت شوید

البته بسیاری از پزشک ها تزریقهای چندگانه را پیشنهاد نمی کنند، زیرا این امکان وجود دارد که با انجام این نوع تزریق، پلنتار فاسیتیس شما تضعیف شود و به طور احتمال، باعث پارگی شود. موج‌ های شوک خارج بدن یا شوک درمانی که به آن اصطلاحاً شاک ویو تراپی می‌گویند نیز می ‌تواند عامل مؤثری برای برطرف کردن دردهای شما باشد.

 

برای آماده شدن برای رفتن به مطب پزشک، چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

ممکن است شما دارای پزشک خانوادگی باشید. لازم است اول مشورت‌ های لازم را پا پزشک خود کنید و از این جهت راهنمایی بگیرید. به طور حتم پزشک، شما را به سمت فیزیوتراپی و درمان به واسطه فیزیوتراپیست ‌های متخصص سوق می‌ دهد، زیرا این درمان ‌ها می ‌توانند برای بر طرف کردن درد شما بسیار مفید باشد. حال آنچه که شما باید در روند این کار انجام دهید را برایتان ذکر می ‌کنیم. لیستی از مواردی که در مراجعه به پزشک نیاز دارد را برایتان فراهم کرده ایم.

  • علائم و زمان شروع مشکل ‌تان
  • اطلاعات کلیدی مهم مانند: سوابق پزشکی خودتان و خانواده‌ تان که امکان دارد با دردهای شما مرتبط باشند.
  • دارو ها ویتامین ‌ها و یا مکمل ‌های دیگر و دوزهای آن ‌ها را برای پزشکتان شرح دهید.

همچنین ممکن است نیاز باشد شما نیز سوالاتی از پزشک مد نظر خود داشته باشید، در ادامه قصد داریم سوالاتی که ممکن است در ذهن شما باشد را عنوان کنیم:

  • چه چیزی علت اصلی علائم درد کف پا می‌باشد؟
  • به غیر از دلیل اصلی ممکن است علائم احتمالی دیگری تأثیرگذار باشند؟
  • به چه آزمایشاتی احتیاج دارم؟
  • این وضعیت موقتی می باشد یا یک درد مزمن و همیشه همراه من است؟
  • بهترین طرز عمل چیست؟
  • جایگزین روش پیشنهادی شما چیست؟

در این بین ممکن است پزشک مورد نظر نیز سوالاتی از شما داشته باشد که این سوالات عبارتند از:

  • علائمی که در شما رخ می دهد، چیست؟
  • عموماً از چه کفش ‌هایی استفاده می‌کنید؟
  • ورزشی تخصصی شما چیست و آیا دونده هستید؟
  • آیا شغل شما ممکن است از لحاظ فیزیکی به شما آسیب بزند؟
  • در کدام قسمت از نواحی پا احساس درد دارید؟
  • چه علائمی درد شما را بدتر می ‌کنند؟

فیزیوتراپی پا چیست؟

به ‌طورکلی باید عنوان کنیم که پای انسان شامل ۲۸ استخوان و ۲۵ مفصل می باشد. همان طور که ممکن است بدانید، پا دارای ۳ بخش خلفی، میانی، قدامی است. بهتر است بدانید که فیزیوتراپی پا، دارای دو شاخصه منحصر به فرد می باشد. این دو ویژگی شامل می باشند :

  • ثبات
  • 2- حرکت

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی کف پا هستید.

ویژگی اول پا، ثبات:

این عضو که در بدن انسان قرار دارد، سطحی محکم برای او به وجود می آورد تا در تمامی حالات مختلف بدن باعث شود که فعالیت ‌های عضلانی و مصرف بیش از حد انرژی صورت نگیرد.

ویژگی دوم پا، حرکت:

دومین ویژگی پا، حرکت می باشد، زیرا پای انسان در حالت‌ های متفاوتی مانند اهرم می‌ تواند حرکت کند. به همین جهت، پا یک اهرم برای منتقل کردن وزن بدن و یک مکمل حرکتی می باشد.

با توجه به این ۲ ویژگی مهم، ثبات و حرکت فرایندهایی بسیار حیاتی برای انسان می باشند و اگر آسیب ‌دیدگی در این منطقه رخ دهد، ممکن است بتواند تمامی عملکردهای انسان را دچار اختلال کند. آسیب ‌هایی که ممکن است به پا وارد شوند، اندکی با بقیه اندام ‌های بدن متفاوت می ‌باشند و یک روند وسیع دارند که شامل موارد ذیل هستند:

پیچ‌ خوردن قسمت مچ، زیاد یا کم شدن میزان قوس کف پا، خار پاشنه، انگشت هایی چکشی، پلنتار فاسیتیس، تاندون آشیل. به همین جهت فیزیوتراپی از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است، زیرا به واسطه آن می ‌‌توان صدماتی که بر روی پا رخ داده است را کاهش داد.

ورزش های فیزیوتراپی پا چگونه می ‌باشند؟

ورزش برای ناحیه پا به ۲ قسمت تقسیم می شود. تمریناتی که روی تخت می باشد و تمرینات راه رفتنی.

باید بدانید که این تمرینات اولیه باید در جهت کم کردن التهابات ناحیه صدمه دیده پا و کشش عضلات اطراف آن باشند و همین ‌طور تمریناتی باید در جهت افزودن ثبات و تقویت کردن مفاصل پا در فیزیوتراپی پا صورت بگیرد

همچنین در قسمت ‌های بالاتر مانند: زانو، لگن و ناحیه ستون فقرات انجام شوند. بعد از پشت سر گذاشتن تمرین ‌های اولیه فیزیوتراپی، باید تمرینات ایزومتریک و ایزوتونیک که باعث می ‌شوند، کوتاه ‌ترین و بلندترین عضلات پا تقویت شوند را انجام دهیم تا از این طریق، بتوانیم تأثیرات لازم را بر روی درمان پا مشاهده کنیم.

تمرینات ایزومتریک چیست؟

به تمریناتی ایزومتریک گفته می ‌شود که عضو بدن ثابت باشد و بدون جا به جایی انجام بگیرد.

تمرینات ایزوتونیک چیست؟

تمرینات ایزوتونیک، یعنی به واسطه آن، عضله‌ ها در طول های بلند و کوتاه تقویت شوند.

تمرینات فانکشنال چیست؟

به واسطه تمرینات فانکشنال می ‌‌توان توانایی فرد را بالاتر برد و از این جهت، فرد بیمار می تواند به زندگی و فعالیت های روزانه قبل از آسیب خود باز گردد. این تمرینات تشکیل شده از تمرین هایی برای بالا بردن میزان تعادل و کمک گرفتن از تمرینهایی ویژه نظیر تخته های تعادل می باشند.

نحوه فیزیوتراپی پا چگونه می‌ باشد؟

ممکن است بدانید که پا شامل 30 مفصل بسیار مهم و کاربردی می باشد. از همین جهت فرد فیزیوتراپیست با انجام روش های فیزیوتراپی بر روی تک تک این مفاصل، می تواند میزان درد بیمار را کاهش دهد و از همین جهت درد کف پای آنان را برطرف کند. هماهنگی هایی که این 30 مفصل می توانند در کنار هم داشته باشند، به کمک می آید و از این طریق حرکت و ثبات را در ناحیه ‌ای پا برای فرد به وجود بیاورند. به همین سبب فرد می ‌تواند راه برود، بدود، بپرد و حرکات روزانه خود را انجام دهد.

ممکن است به واسطه فعالیت ‌های پر تکرار و بیش از حد و یا سنگین و همچنین در اثر ضربه های مستقیم، پا دچار آسیب‌ ها و اختلالاتی شود و در نتیجه آثار ملتهب و دردناکی برای فرد به همراه داشته باشد. از این جهت فرد به فیزیوتراپی نیاز پیدا می‌کند تا به واسطه آن بتواند دردها و التهابات خود را کمتر کند.

نحوه فیزیوتراپی پا چگونه می‌ باشد؟
نحوه فیزیوتراپی پا چگونه می‌ باشد؟

وقتی پا توسط آسیب ‌ها، علائمی مثل درد، التهاب، تورم، ضعیف شدن عضلات، سفتی و سختی در حرکات و کاهش مقدار دامنه تحرک را از خود نشان دهد، ملزم به استفاده از فیزیوتراپی می باشید.

به همین دلیل بیماران برای این‌که بتوانند دردهای خود را کاهش دهند، روش‌های مناسبی برای کم کردن التهاب آن ‌ها پیدا می‌کنند. دو روش الکتروتراپی یا مگنت تراپی نیز در این روند کابرد به سزایی دارند.

البته دامنه حرکتی افراد نیز به واسطه تمرینات ورزشی می تواند افزایش بیاید و از این جهت سبب بهبود برای پای فرد باشد. همینطور استفاده از شیوه درست راه رفتن برای عارضه ی درد پا، یکی دیگر از روش های فیزیوتراپی می باشد.

دستگاه های فیزیوتراپی کدام موارد هستند؟

برنامه فیزیوتراپی برای فرد، بستگی به وضعیت جسمانی فرد قبل از آسیب ‌های وارد شده بر روی پای او و بعد از آن می باشد و تاثیر به سزایی در روند بهبودی او خواهد گذاشت. به همین دلیل ممکن است روند درمان در هر فرد با توجه وضعیت بدنی او مختلف باشد.

دستگاه فیزیوتراپی پا یک دستگاه تحریک الکتریکی می ‌باشد که می ‌تواند از این طریق کاهش و کنترل درد را به ‌همراه داشته باشد، همچنین می ‌تواند التهابات به ‌وجود آمده در پا را نیز کاهش دهد. جریان‌ های الکتریکی متفاوتی از دستگاه فیزیوتراپی حاصل می‌گردد که جریان تنس، جریان فارادیک و جریان اف ای اس می باشند.

دستگاه های فیزیوتراپی کدام موارد هستند؟
دستگاه های فیزیوتراپی کدام موارد هستند؟

بهتر است بدانید لازمه استفاده از جریان تنس برای کنترل درد می باشد، همین طور استفاده از جریان فارادیک برای کنترل اعصاب بسیار کابردی است. در جهت باز آموزی عضلانی نیز از جریان اف ای اس استفاده می شود.

همچنین می‌‌ توان از لیزر تراپی نیز برای کم کردن التهابات و کنترل درد و تحریک ‌پذیری عضلات پا و همین ‌طور افزایش میزان ترمیم در آن عضو استفاده لازم را کرد، البته در برخی موارد فیزیوتراپی پا به واسطه دستگاه شاک ویو برای مشکلاتی مثل خار پاشنه، تاندون های مزمن و نقاط تریگر و گرفتگی استفاده می شود. دستگاه شاک ویو می ‌تواند گرمای عمیقی ایجاد کند تا از این جهت و با استفاده از امواج، میزان درد فرد را کاهش دهد.

فیزیوتراپی پا در منزل چگونه انجام می شود؟

فرد فیزیوتراپیست نیز می تواند برای بهبودی بهتر شما در درمان درد پا، در منزل شما حضور پیدا کند تا بتواند از روش های فیزیوتراپی در منزل برای شما استفاده کند و بهبودی شما را بازگرداند. فیزیوتراپیست در این روش ابتدا از درمان ‌های کم کننده درد و التهاب استفاده می‌کند.

به دلیل این ‌که این روش برای شما قابل اجرا باشد، از دستگاه‌ های قابل‌حمل که دستگاه‌ های الکترونیکی مخصوص فیزیوتراپی می باشند، استفاده می کند، همچنین می‌تواند از انواع بانداژ ها و نوار بندی های مختلف، برای کم کردن تورم و کاهش درد در اندام شما استفاده کند.

برای برگرداندان حرکات مفاصل نیز فیزیوتراپی می تواند بسیار موثر باشد و از این جهت نیز اصلاحات پا را انجام دهد تا از این طریق، باری که بر روی بافت ‌های پا وجود دارد تخلیه شود و تورم ‌های به وجود آمده از بین برود

فیزیوتراپی پا در منزل چگونه انجام می شود؟
فیزیوتراپی پا در منزل چگونه انجام می شود؟

اما در آخر فیزیوتراپی می‌ تواند آموزش ‌های لازم را به بیمار دهد تا خود بیمار بدین طریق، بتواند طبق آموزش ‌های دیده شده بهبود عضو آسیب ‌دیده خود را به ‌همراه داشته باشد و از دردهای ناشی کف پای خود بکاهد، همچنین می‌تواند از گرما و سرما، به ‌منظور برگرداندن حس های بیمار و کم کردن تورم‌ های ناشی از درد استفاده کند. فیزیوتراپیست می تواند با در نظر گرفتن فعالیت های ورزشی در منزل، سبب رفع دردها و آسیب دیدگی های کف پای شما شود.

حرکات فیزیوتراپی پا کدام موارد هستند؟

حرکت‌ های غیرفعالی در فیزیوتراپی وجود دارد که شامل حرکت ‌هایی است که به طور غیر فعال در مفصل انجام می دهد و خود فرد هیچ‌ گونه نقشی در انجام این حرکات ندارد.

این حرکات یعنی حرکات غیرفعال، هنگامی استفاده می شوند که فرد بیمار دارای التهابات بسیار و یا آسیب ‌های شدیدی در کف پای خود باشد که از این جهت، نتواند حرکتی بر روی پای خود انجام دهد و در صورت حرکت، منجر به حادتر شدن آسیب دیدگی آن ‌شود. در واقع استفاده از حرکات غیر فعال برای پیشگیری از کم شدن دامنه حرکت مفصلی بیمار صورت می‌ گیرد.

حرکات فیزیوتراپی پا کدام موارد هستند؟
حرکات فیزیوتراپی پا کدام موارد هستند؟

برای اینکه فیزیوتراپیست بتواند راحت تر اعمال فیزیوتراپی را انجام دهد، نیاز به کمک گرفتن از حرکات فعال کمکی می باشد.

وقتی می خواهیم از مرحله حرکات فعال کمک بگیریم، باید بدانیم که بیمار در وضعیت عادی قرار ندارد و باید برای حرکات فعال احتیاط بیشتری در نظر گرفت تا بافت های دیگر پا آسیب نبینند و بتوان ضعف عضلانی فرد بیمار را برطرف کرد.

برای در نظر گرفتن حرکات فعال کمکی، وضعیت بیمار باید به گونه ای باشد که در منطقه آسیب دیده دچار التهاب و درد کمی باشد. به همین سبب می تواند بدون در نظر گرفتن کمک از فیزیوتراپیست، با استفاده از حرکات فعال کمکی، برای بهبودی خود تلاش کند.

فیزیوتراپی کف پا چگونه انجام می گیرد؟

ورزش های بسیار مؤثری برای دردهای پاشنه و کف پا وجود دارد تا به واسطه آن بتوان دردهای ناشی از کف پا را برطرف کرد. به ‌طور کلی دردهای کف پا و پاشنه بسیار رایج می باشند و برای بسیاری از افراد مشکل ‌ساز بوده ‌اند، البته باید بگوییم درمان‌ های آن نیز با بقیه اجزای بدن تفاوت اندکی دارند و یکی دیگر از عواملی که باعث می شود کف پا دچار درد باشد، صافی کف پا می باشد

فیزیوتراپی کف پا چگونه انجام می گیرد؟
فیزیوتراپی کف پا چگونه انجام می گیرد؟

همچنین در برخی نیز ممکن است به دلیل قوس زیاد کف پا، دچار دردهای زیاد و شدیدی در کف پا باشند که این اغلب در ورزش ‌کاران حرفه‌ای اتفاق می‌ افتد، البته لازم است بگوییم که مشکل این افراد مزمن می باشد و نیازمند درمان ‌های طولانی ‌مدت برای برطرف کردن مشکل خود هستند.

به همین دلیل برای درمان مناسب بهتر است از کفش‌ های طبی که کفی ‌های مناسبی دارند و دارای نرمی مناسبی در کف پا هستند، استفاده کنند تا بتوانند از این طریق دردهای ناشی کف پا را بر طرف کنند و با برگرداندن قوس پا در این روند بسیار مؤثر باشند

ورزش و حرکات مناسب

همچنین فیزیوتراپی می ‌تواند با در نظر گرفتن یک سری ورزش‌ ها و حرکات های مناسب درمان کف پا را انجام دهند. اصولاً این حرکات و ورزش‌ ها برای بافت ‌های کف پا و تاندون آشیل توصیه می‌شوند، البته لازم است بگوییم برخی دیگر از بیماران مشکلات کوتاهی تاندون آشیل پا را دارند و به واسطه آن دردهای ناشی از کوتاهی تاندون برای آن‌ ها صورت می گیرد.

همان‌طورکه گفتیم علت دردهای پاشنه پا به خاطر آسیب ‌های کششی و یا التهاب بافت‌ های پاشنه و کف پا می باشد. به همین دلیل همان ‌طورکه ذکر کریم بیماران باید بتوانند با در نظر گرفتن کفش‌ هایی با کفی ‌های طبی و مناسب و تمرینات و حرکات توان‌ بخشی، تأثیرات به سزایی در روند بهبود خود داشته باشند. این کفش‌ ها می ‌توانند قوس زیادی برای فرد به همراه داشته باشند و از فشارها و ضربه ‌های وارد شده مراقبت کنند،

ورزش و حرکات مناسب
ورزش و حرکات مناسب

زیرا این کفش ها شامل یک بالشتک نرمی در قسمت پاشنه هستند که این افراد باید حتماً از آن استفاده کنند. به این نکته توجه داشته باشید که حتی اگر یکی از کف پاهای شما دچار آسیب‌ دیدگی ‌باشد، شما باید برای هر ۲ پای خود از کفی‌ های طبی استفاده کنید. در ادامه برای شما ۴ تمرین ورزشی و کششی برای ترمیم و دردهای مشکل تاندون آشیل پا ارائه می‌دهیم.

نرمش کششی:

اولین تمرینی که نیاز است انجام دهید این است که بعد از بیدار شدن اول صبح، باید توسط ۱ حوله یا ۱ بانداژ ناحیه برجستگی کف پا یا پایین ‌تر از انگشتان خود را ببندید و همین ‌طور زانو را صاف نگه ‌دارید و پنجه‌ها را حدود ۳۰ ثانیه به سمت صورت خود نگه دارید و در این حالت بمانید. شما می‌توانید با استفاده از این حرکت برای هر ۲ پا حدوداً ۳ مرتبه دردهای ناشی را کاهش دهید.

شنای روی دیوار برای کشش تاندون آشیل:

باید بدانید بافت‌ های فیبری که از عضله پشت ران شروع می‌ شوند و به استخوان پاشنه پا متصل می شوند را تاندون آشیل می‌گوییم. به واسطه این تمرین شما باید در ابتدا زانو را صاف کنید و بعد خم کنید تا کششی در هر ۲ طرف تاندون آشیل به وجود بیاید. به همین سبب جلوی دیوار بایستید، کف دست ‌هایتان را بر روی دیوار بگذارید و پاها را با فاصله از هم به صورت عقب و جلو قرار دهید.

این نکته بسیار مهم می باشد که شما باید به گونه ای در کنار دیوار قرار بکیرید که پتی جلویی شما نزدیک سی سانتی متر فاصله را با دیوار رعایت کرده باشد.

سپس باید با استفاده از صاف نگه داشتن زانوی عقب مقداری به سمت جلو خم شوید تا به واسطه خم شدن شما، کششی در ناحیه صاف پای شما به وجود بیاید. بهتر است حدود ۱۰ ثانیه در حالت گفته شده بمانید. سپس بعد از گذشت 10 ثانیه به حالت عادی خود برگردید. بهتر است حدودا 10 بار این حرکت را در طول روز تکرار کنید.

کشش تاندون آشیل از طریق پله:

ابتدا در جلوی یک پله به صورت ایستاده قرار بگیرید و با استفاده از کمک گرفتن از نرده ها بر روی پله اول بایستید. نحوه ایستادن شما باید به گونه ای باشد که پاشنه پای شما به طرف بیرون قرار گرفته باشد،

سپس پاهای خود را مقداری از یکدیگر باز کرده و زانو ها رو در حالت صاف قرار دهید و پاشنه ‌ها را سمت پایین سوق دهید تا از این روش احساس کششی در پشت ساق پای خود داشته باشید. این روش را می‌توانید حدود ۲۰ ثانیه انجام دهید و بعد از آن به حالت عادی برگردید. پیشنهاد می شود این حرکت بین ۲ تا ۶ بار در طول روز صورت بگیرد.

کشش در بافت فاشیست ‌های کف پا:

برای انجام این روش شما باید بر روی یک صندلی بنشینید و یک جسم غلطان مثل وردنه، قوطی نوشابه، توپ کوچک رو در زیر کف پای خود بگذارید و آن را در جهت ‌های مختلف بچرخانید. این حرکت را تا هنگامی که احساس درد به شما دست نداده است را تکرار کنید.

اگر در طول روز ۲ بار این تمرین را انجام دهید، بیشتر نتیجه می‌گیرید. لازم است بگوییم اگر جسم غلتانی که استفاده می‌کنید، مقداری سرد باشد مثلاً ۱ قوطی نوشیدنی سرد در کف پای خود قرار دهید، باعث می شود دردهای کف پا و التهابات آن نیز کاهش پیدا کند. برای درمان بهتر پیشنهاد می دهیم در طول روز ۲ بار این تمرین را تکرار کنید.

هزینه فیزیوتراپی کف پا به چه صورت محاسبه و دریافت می شود؟

هزینه ‌ها و تعرفه ‌های درمانی برای فیزیوتراپی توسط وزارت بهداشت تعیین می ‌شود، البته لازم است بدانید که هزینه ‌های نهایی با توجه به در نظر گرفتن تشخیص پزشک و فیزیوتراپیست مورد نظر شما و همین‌ طور میزان جلساتی که برای برطرف نمودن دردها و کاهش التهابات کف پای شما مورد نیاز است، انجام می‌ گیرد.

هزینه فیزیوتراپی کف پا به چه صورت محاسبه و دریافت می شود؟
هزینه فیزیوتراپی کف پا به چه صورت محاسبه و دریافت می شود؟

لازم است بدانید استفاده از دستگاه‌ های متفاوت نیز در روند هزینه فیزیوتراپی تاثیرگذار است، همچنین ممکن است فرد با استفاده از بیمه تکمیلی بتواند هزینه ‌های خود را برگرداند و از این جهت برای او مقرون به صرفه ‌تر باشد.

جمع بندی مطالب

بسیاری از افراد با دردهای کف پا دست ‌و پنجه نرم می‌کنند و دنبال راه کارهای مناسبی برای بر طرف کردن دردها و کاهش التهابات در نظر گرفته ‌شده می‌گردند. از همین جهت قصد داشتیم در مطالب بالا در رابطه با فیزیوتراپی کف پا، برای شما صحبت کنیم تا از این طریق با استفاده از مطالب جامع و کاربردی که در نظر گرفتیم، بتوانید مشکلات کف پای خود را بر طرف کنید.

در مطالب بالا در مورد روش ‌های درمان و علت‌ های درد کف پا صحبت کردیم و همین‌ طور توانستیم برای شما بگوییم که چگونه می ‌توانید از به وجود آمدن درد کف پا جلوگیری کنید.

جمع بندی مطالب
جمع بندی مطالب

درمان ‌های لازم برای این روش نیز می ‌تواند برای شما مفید باشد. امیدواریم که با استفاده از مطالب بالا توانسته باشید سوالات ذهنی خود در رابطه با فیزیوتراپی کف پا برطرف کنید.

از اینکه تا انتهای مقاله فیزیوتراپی کف پا ما را همراهی کردید بسیار متشکریم و امیدواریم از خواندن مقاله فیزیوتراپی کف پا استفاده لازم را برده باشید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.