شاک ویو کف پا
فهرست مطالب

در این مقاله می خواهیم شاک ویو کف پا را برای شما مخاطبین عزیز بررسی کنیم:

شاک ویو کف پا
شاک ویو کف پا

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

یکی از روش های نوین در درمان بیماری های اسکلتی – عضلانی شاک ویو تراپی است. شاک ویو تراپی نوعی درمان غیر جراحی و زیر شاخه فیزیوتراپی می باشد. درمان در شاک ویو از طریق امواج صوتی پرقدرتی که بر روی بافت آسیب دیده اعمال می شود صورت می گیرد.

امواج صوتی حاصل از شاک ویو قابل شنیده شدن می باشد. انرژی ای که برای درمان بر روی نواحی مورد نظر هدایت می کنند، از سطح بالایی برخوردار است. البته قابل ذکر است انرژی شاک ویو مکانیکی می باشد نه الکتریکی.

انرژی ای که به نواحی دردناک منتقل می شوند خاصیت درمانی خود را بر روی این نواحی برجای می گذارند. این روش جدید درمانی بسیار پرکاربرد بوده است و تاکنون موجب بهبودی بیماری های اسکلتی عضلانی بسیاری شده است.

یکی از بیماری هایی که از طریق شاک ویو درمان می شود دردها و آسیب های کف پا می باشد. شاک ویو از طریق افزایش جریان خون در این ناحیه قادر است موجب ترمیم سلول های آسیب دیده کف پا شود و از این طریق دردها و آسیب های کف پا تسکین و بهبود می یابد.

در این مقاله می خواهیم بدانیم شاک ویو چگونه موجب بهبود و مداوای دردها و آسیب های کف پا می شود پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید :

در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ خواهیم داد :

  • علل درد و آسیب های کف پا ناشی از چیست و قبل از شروع درمان شاک ویو کف پا چه اقداماتی باید انجام داد ؟
  • مکانیسم انجام شاک ویو کف پا به چه صورت است ؟
  • خارپاشنه چیست و تفاوت انواع درمان آن با شاک ویو کف پا چه می باشد؟
  • فرآیند درمان خارپاشنه با شاک ویو چگونه است؟
  • چه مدت طول می کشد تا شاک ویو کف پا اثر درمانی خود را به جا بگذارد؟
  • شاک ویو کف پا چه مزایایی دارد؟

 

علل درد و آسیب های کف پا چیست و قبل از شروع درمان شاک ویو کف پا چه اقداماتی باید انجام داد ؟

قبل از این که به درمان در خصوص شاک ویو کف پا بپردازیم، ابتدا می بایست بدانیم که علل به وجود امدن درد کف پا ناشی از چیست و دارای چه علائمی می باشد و همچنین قبل از شروع درمان با شاک ویو می بایست چه اقداماتی صورت گیرد:

علل درد و آسیب های کف پا چیست و قبل از شروع درمان شاک ویو کف پا چه اقداماتی باید انجام داد ؟
علل درد و آسیب های کف پا چیست و قبل از شروع درمان شاک ویو کف پا چه اقداماتی باید انجام داد ؟

علل درد کف پا :

کف پا بنا به دلایل مختلفی ممکن است دچار درد شود. درد ناشی از کف پا بسیار آزار دهنده بوده و به گونه ای است که ممکن است فرد را از انجام فعالیت های روزمره خود باز دارد.

پیشنهاد می شود صفحه فیزیوتراپی کف پا را مشاهده نمائید.

یکی از نواحی کف پا که ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به درد و بیماری های کف پا قرار گیرد پاشنه پا است که از علل اصلی پیدایش درد در کف پا محسوب می شود. علت این درد پلنتارفاسیتیس پاشنه پا می باشد. پلنتارفاسیتیس نوعی بیماری است که ابتدا استخوان پاشنه پا را در بر می گیرد

علل درد کف پا :
علل درد کف پا :

سپس درد حاصل از این بیماری به سمت انگشتان پا نیز کشیده می شود و باعث التهاب در قسمت کف پا می گردد. این درد معمولا در اول صبح که فرد اولین قدم روز خود را شروع می کند اتفاق می افتد

و با شروع فعالیت روزمره و شروع به تحرک درد کمتر می شود. ولی اگر فرد برای مدت زمان طولانی بایستد و یا اینکه فعالیت روزمره او به گونه ای باشد که نشسته باشد، با برخاستن، درد مجددا شروع می شود.

درد کف پا در افرادی که در ورزش دوندگی فعالیت دارند بیشتر رخ می دهد. همچنین افرادی که دارای اضافه وزن بوده و یا کسانی که کفش های غیر استاندارد می پوشند، نیز در معرض خطر ابتلا به این عارضه می باشند.

جهت مشاهده هزینه درمانی شاک ویو صفحه هزینه شاک ویو خار پاشنه را ببینید.

علائم درد کف پا :

درد ناشی از پلنتار فاسیتیس معمولا ناحیه پایین پا و نزدیکی پاشنه را در بر می گیرد. این درد بیشتر در موقع بیدار شدن فرد از خواب نمایان می شود و بیمار درد را در اولین گامی که بر می دارد با شدت بالایی به صورت یک درد تیز احساس می کند.

البته همانطور که پیشتر نیز گفتیم این درد ممکن است در ایستادن های به مدت زمان طولانی و یا برخاستن پس از نشستن به مدت طولانی نیز خود را نمایان کند.

علائم درد کف پا :
علائم درد کف پا :

همچنین افراد ورزشکاری نیز که به درد کف پا مبتلا می شوند بعد از تمرین به آن دچار می شوند نه در زمان تمرین. سایر علائم که به همراه درد پا ممکن است در بیمار بروز کند شامل موارد ذیل است :

  • درد به همراه حس سوزش کف پا
  • ناتوانی حرکتی در راه رفتن
  • التهاب کف پا
  • درد و کرختی در ناحیه انگشتان پا
  • شدت یافتن درد بعد از استراحت
  • زخم شدن پوست کف پا

عوامل خطرزا ناشی از درد کف پا :

درد کف پا ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. نمی توان دلیل کاملا روشنی را برای این بیماری بیان کرد. ولیکن عواملی که ممکن است باعث پیدایش است درد شوند می تواند یکی از موارد ذیل باشد :

عوامل خطرزا ناشی از درد کف پا :
عوامل خطرزا ناشی از درد کف پا :
  • افزایش سن :

درد کف پا معمولا در سنین بعد از 40 سالگی ممکن است برای افراد اتفاق افتد.

  • انجام بعضی از ورزش ها :

برخی فعالیت های ورزشی امکان دارد به کف و پاشنه پا فشار زیادی وارد کنند، به گونه ای که بافت های کف پا آسیب ببیند. البته انجام این نوع فعالیت ها در دراز مدت، باعث به وجود آمدن درد کف پا می شوند. پریدن بالستیک، رقص باله ، رقص هوازی و …. از جمله فعالیت های ورزشی است که ممکن است باعث بروز این عارضه شود.

  • شرایط فیزیکی پا :

برخی افراد که به صورت مادرزادی کف پای صافی دارند و یا اینکه قوس کف پایشان بیش از حالت طبیعی است، بیشتر از دیگر افراد در معرض مبتلا شدن به این درد قرار دارند. البته طریقه راه رفتن غیر طبیعی نیز بر توزیع وزن در زمان ایستادن اثرگذار است و بر روی کف پا فشار وارد کرده و باعث بروز درد در ناحیه کف پا می شود.

شرایط فیزیکی پا :
شرایط فیزیکی پا :
  • اضافه وزن و چاقی :

یکی از عوامل مهم در به وجود امدن درد کف پا اضافه وزن است. وزن اضافی بدن علاوه بر این که موجب آسیب در ناحیه مچ پا می شود کف پا را نیز تحت تاثیر قرار داده و به بافت های آن آسیب می رساند.

برخی افراد نیز به واسطه شغلشان در معرض مبتلا شدن به این درد قرار دارند، مانند کارگران کارخانه ها و معلمان که می بایست بیشتر ساعات کاری خود را سرپا بایستند.

  • عوارض جانبی :

اگر به درد کف پا مبتلا شده اید و تیزی درد آن را هر روز در کف پای خود احساس می کنید، نباید آن را نادیده بگیرید. زیرا ممکن است موجب ایجاد درد های مزمن در کف پا شود و شما را مجبور به قطع انجام فعالیت های روزمره تان کند.

اقدامات قبل از درمان :

  • مراجعه به پزشک :

همه ما می دانیم برای درمان یک درد می بایست ابتدا به پزشک مراجعه کنیم که درد کف پا نیز از این قاعده مستثنی نیست. زیرا برخی افراد ممکن است برای درمان از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن استفاده کنند.

اگرچه مصرف این قرص ممکن است درد را کاهش دهد، ولیکن استفاده مداوم از داروهای مسکن اثر بخشی خود را از دست داده و ممکن است دارای عوارضی نیز باشد. لذا برای درمان ابتدا باید به پزشک مراجعه شود تا علت و ناحیه دقیق درد را شناسایی کند و سپس برای درمان مطابق دستور وی عمل کرد .

تشخیص پزشک به سابقه پزشکی بیمار و معاینات فیزیکی انجام شده بستگی دارد. در طی انجام معاینه، پزشک نقاط حساس کف پا را از طریق لمس کردن در پای بیمار مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد. زیرا تعیین محل درد می تواند به علت پیدایش درد کمک کند.

تصویر برداری برای تشخیص علت درد کف پا :

برای تشخیص علت درد کف پا نیاز به انجام هیچگونه آزمایشی نیست. تنها گاهی ممکن است پزشک برای اطمینان از این که درد به دلیل شکستگی و یا فشارهای زیاد ناشی از آسیب دیدگی نیست، برای بیمار انجام عکس برداری اشعه ایکس را تجویز کند.

زیرا با استفاده از این نوع عکس برداری می توان دلیل درد کف پا را تشخیص و برای درمان آن اقدام کرد. به عنوان مثال چنانچه خار استخوانی از ناحیه پاشنه پا بیرون آمده باشد در تصویر به دست آمده از این روش، قابل مشاهده است.

تصویر برداری برای تشخیص علت درد کف پا :
تصویر برداری برای تشخیص علت درد کف پا :

تا این بخش از مقاله دانستیم درد کف پا چیست و چه عواملی در پیدایش این درد تاثیر گذار است در ادامه این مقاله به درمان درد کف پا با شاک ویو می پردازیم :

مکانیسم انجام شاک ویو کف پا به چه صورت است ؟

برای انجام مکانیسم شاک ویو کف پا، ابتدا پزشک ناحیه دقیق منشا درد را مشخص کرده، سپس ژل مخصوصی را بر روی ناحیه تحت درمان مالیده و پس از آن پروب دستگاه را برر روی پوست قرار می دهد.  این کار موجب هدایت امواج دستگاه شاک ویو می شود.

در پروسه انجام شاک ویو کف پا، بر روی ناحیه تحت درمان پارگی های میکروسکوپی بسیار کوچکی ایجاد می کنند و در ناحیه پارگی با ضربه های شدیدی امواج شاک ویو را اعمال می کنند. این پارگی های میکروسکوپی ریز موجب بیشتر شدن مویرگ ها و خون رسانی به نواحی تحت درمان می شود که از این طریق درد کاهش یافته و موضع تحت درمان بهبود می یابد.

برخی افراد که آستانه درد پایینی دارند در هنگام درمان با شاک ویو ممکن است احساس درد داشته باشند، به همین دلیل برای این بیماران از بی حسی موضعی استفاده می کنند.

معمولا پزشک به بیمار توصیه می کند که بعد از انجام شاک ویو کف پا، تا چند روز فعالیت های روزمره خود را کمتر نماید. تعداد جلسات به سرعت تسکین درد و بروز علائم بهبودی در بیمار و تشخیص پزشک فیزیوتراپ بستگی دارد.

تعداد جلسات در افراد مختلف با هم تفاوت دارد. ممکن است برخی از بیماران بعد از اتمام تعداد کمی جلسه شاک ویو حس بهبودی را داشته باشند و برخی دیگر نیز به جلسات بیشتری برای رسیدن به بهبودی کامل نیاز داشته باشند.

خارپاشنه چیست و تفاوت انواع درمان آن با شاک ویو کف پا چه می باشد؟

گاهی دردهای کف پا از پاشنه پا شروع شده و به سمت کف پا کشیده می شوند و گاهی نیز این درد با زائده که به شکل خار است در ناحیه پاشنه همراه است که به آن خارپاشنه می گویند.

خارپاشنه چیست و تفاوت انواع درمان آن با شاک ویو کف پا چه می باشد؟
خارپاشنه چیست و تفاوت انواع درمان آن با شاک ویو کف پا چه می باشد؟

از استخوان پاشنه تا نوک انگشتان به وسیله نوار پهنی پوشانده شده است که آن را فاشیای کف پا می گویند. فاشیای کف پا موجب ایجاد قوس پا شده و محافظت از آن را بر عهده دارد. ملتهب شدن فاشیا یا لیگامنت کف پا باعث بروز خار پاشنه می شود.

این التهاب می تواند بر اثر ایستادن های طولانی مدت و یا وزن بالا ایجاد شود. البته صافی کف پا، وارد شدن ضربه-و  اختلالات آناتومیکی نیز می تواند در بروز خار پاشنه تاثیر داشته باشند و اگر بیمار برای مداوای سریع آن اقدام نکند موجب رسوب کلسیم در ناحیه پاشنه می شود.

رسوب کلسیم در پاشنه دردناک نیست. دردی که بیمار احساس می کند به دلیل کوتاه شدن فاشیا و تورم به وجود آمده است. بیمار بیشترین درد را در مرکز پاشنه و لبه داخلی آن احساس می کند. در رادیولوژی که بیمار انجام می دهد، تجمع کلسیم در پاشنه که همان خار است قابل مشاهده است.

حتی در برخی افراد نیز می توان با لمس کردن، سفتی استخوان خار مانند پاشنه را احساس کرد.

البته گاهی نیز ممکن است کلسیم تجمع نکرده و خار تشکیل نشود. در این حالت نیز آن را خار پاشنه می گویند. در علم پزشکی به خار پاشنه پلنتارفشیایتیز یا التهاب فیشیا کف پا می گویند.

بیشترین درد خار پاشنه بعد از استراحت و بی حرکت ماندن طولانی، مانند صبح اول وقت با گام ابتدایی احساس می شود و بعداز این که بیمار چندین قدم برداشت، رفته رفته درد آن کاهش می یابد و بعد از ایستادن های زیاد مجددا درد شروع شده و افزایش می یابد.

امروزه خار پاشنه به یکی از بیماری های شایع تبدیل شده است که اکثریت افراد به آن مبتلا و یا در معرض ابتلا قرار دارند. افرادی که به هر دلیلی به خار پاشنه مبتلا می شوند می بایست هر چه سریعتر برای درمان آن اقدام کنند.

زیرا در غیر این صورت ممکن است به سندروم دردناک تبدیل شود که مانع راه رفتن می شود. برای درمان خار پاشنه راه های مختلفی وجود دارد که بعضی از آن ها کارآمدتر از بقیه می باشد.

یکی از درمان های خارپاشنه جراحی می باشد که اگر چه می تواند برای بهبودی خارپاشنه موثر باشد ولی دارای عوارض زیادی است. بهترین روش درمانی برای خارپاشنه شاک ویو می باشد .

علائم خار پاشنه :

  • درد در ناحیه کف پا
  • التهاب و گرمی کف پا
  • احساس درد تیز و سوزش در کف پا (دردی مانند فرورفتن سوزن در کف پا)
  • افزایش و شدت درد کف پا بر اثر فشار
  • درد و سفتی در انتهای پاشنه پا
  • حس درد شدید در اول صبح و با برداشتن اولین گام بعد از بیدار شدن
  • لنگیدن در موقع گام برداشتن

دلایل ایجاد خار پاشنه :

  • صدمه دیدن بافت پاشنه پا
  • التهاب شدید رباط های کف پا
  • غیر طبیعی بودن حالت پاها به سمت داخل
  • پوشیدن مداوم کفش های پاشنه بلند تنگ و نامناسب
  • سفت شدن ماهیچه های ساق پا
  • ایستادن های طولانی و دویدن های مکرر در درازمدت
  • اضافه وزن بیش از اندازه که موجب ذفشار به کف پا می شود
  • سفتی و خشکی تاندون آشیل

در ادامه به صورت مختصر انواع روش های درمانی خار پاشنه را مورد بررسی قرار می دهیم تا از این طریق بتوانید به تفاوت این روش های درمانی با شاک ویو پی برده و مزیت های درمانی شاک ویو کف پا را بیشتر درک کنید:

درمان خار پاشنه :

برای درمان خارپاشنه روش های زیادی وجود دارد. درمان می تواند به روش سنتی یا تخصصی باشد. این روش های درمانی شامل موارد ذیل است :

کمپرس سرد :

یکی از روش های درمانی کمپرس سرد است. با قرار دادن کمپرس سرد بر روی خارپاشنه درد پا کمتر می شود. ولی دقت داشته باشید که یخ را نباید به صورت مستقیم بر روی پوست قرار دهید. برای کمپرس سرد یا کمپرس های مخصوص را به کار ببرید و یا اینکه یخ را در پلاستیک های ضخیم قرار داده و بر روی نواحی موردنظر قرار دهید.

درمان دارویی :

معمولا بیماران برای تسکین و کاهش درد خارپاشنه از قرص های مسکن مانند ایبوپروفن و یا استامینوفن استفاده می کنند. مصرف این داروها می بایست حتما با تجویز پزشک باشد.

استفاده از کفی های طبی :

کفی های طبی موجب حفاظت از بافت فاشیا پلانتار می شود و از برزو التهاب نیز ممانعت می کند.

استراحت :

برای این که روند درمان را سریعتر پیش ببرید نیاز است که بیشتر استراحت داشته باشید و از ایستادن های طولانی جلوگیری کنید.

تزریق کورتیزون :

کورتیزون موجب تسکین درد و کاهش التهاب می شود. ولی کورتیزون نمی تواند اولین درمان انتخابی باشد. بلکه این نوع درمان تنها زمانی استفاده می شود که سایر درمان ها تاثیری نداشته باشند.

تمرین درمانی :

تمرین درمانی که بخشی از درمان های فیزیوتراپی است، در درمان خارپاشنه تاثیر فراوانی داشته و هزینه ای نیز ندارد. این نوع درمان از طریق حرکات ورزشی کف پا و پشت پا موجب کاهش درد خارپاشنه می شود.

جراحی :

اکثریت افرادی که به خارپاشنه مبتلا می شوند، قطعا با روش های درمانی غیر جراحی بهبود می یابند و جراحی تنها زمانی به بیمار پیشنهاد می شود که سایر روش های موثر نباشند.

فیزیوتراپی :

بهترین روش درمانی برای خارپاشنه فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی خود دارای چندین روش درمانی تاثیر گذار است. این روش تنها روش درمانی قطعی خارپاشنه است.

فیزیوتراپی علاوه بر این که درد را تسکین می بخشد، از بازگشت دوباره آن نیز جلوگیری می کند. همپنین با استفاده از این روش ضمن درمان خارپاشنه، بافت های آسیب دیده فاشیا پلانتار نیز نیز ترمیم و بهبود می بابد روش های درمان فیزیوتراپی خارپاشنه عبارتند از :

اولتراسوند تراپی :

در اولتراسوند تراپی به وسیله امواج الکترومغناطیسی التهاب فاشیا پلانتار را از بین می رود.

لیزر درمانی :

همانگونه که از نام آن پیداست، در این روش درمانی از امواج لیزر استفاده می شود. بدین صورت که امواج لیزر کم توان بر روی ناحیه خارپاشنه تابیده شده که موجب افزایش متابولیسم و بهبود می شود. لیزر درمانی یکی از روش های جدید فیزیوتراپی است.

درای نیدلینگ :

فیزیوتراپیست دراین روش نقاط خاصی را در نظر گرفته که به آن نقاط ماشه ای می گویند. سپس با استفاده از سوزن های مخصوص دارای نیدلینگ که دارای جریان الکتریکی هستند، آن نقاط را هدف قرار داده و موجب تحریک آن نقاط می شود. این روش نیز در درمان خارپاشنه تاثیر گذار است.

درمان دستی :

یکی از عواملی که موجب تحریک بیشتر خارپاشنه می شود خشکی استخوان ناحیه پاشنه می باشد. برای رفع این نوع خشکی می توان از طریق درمان دستی بر پایه ماساژتراپی عمل کرد. در این روش فیزیوتراپیست با استفاده ماساژ دستی علائم خارپاشنه را از بین می برد.

شاک ویو تراپی :

بهترین روش فیزیوتراپی برای درمان خارپاشنه می باشد. مطابق آماری که از این روش درمانی بر روی بیماران مبتلا به خارپاشنه به دست آمده است، بیش از 90 درصد این افراد با شاک ویوتراپی توانسته اند بهبودی کامل را به دست آورند.

چگونه می توان از مبتلا شدن به خار پاشنه جلوگیری کرد ؟

جلوگیری از بروز خارپاشنه نیازمند توجه نمودن به وضعیت سلامتی است. افراد می بایست از وارد شدن میزان فشاری که روزمره بر پاها وارد می شود اطلاع داشته باشند و به آن توجه کنند و در پایان روز حتما زمانی را برای استراحت خود در نظر گیرند.

چنانچه به درد پاشنه مبتلا شدید حتی اگر میزان اندکی خم باشد نباید به آن بی توجه باشید. انجام ورزش و پیاده روی در صورتی که در ناحیه پاشنه درد داشته باشید و یا پوشیدن کفش های غیر استاندارد در دراز مدت باعث بروز خارپاشنه می شود .

چگونه می توان از مبتلا شدن به خار پاشنه جلوگیری کرد ؟
چگونه می توان از مبتلا شدن به خار پاشنه جلوگیری کرد ؟

اگر بعد از انجام هر نوع فعالیتی که انجام می دهید در ناحیه پاشنه درد را حس کردید حتما بر روی آن ناحیه از پا کمپرس یخ قرار دهید و تا زمان بهبودی کامل استراحت کنید.

فرآیند درمان خارپاشنه با شاک ویو چگونه است؟

همانطور که پیشتر نیز گفتیم شاک ویو یکی از روش درمانی زیر شاخه فیزیوتراپی است. مهم ترین مزیت شاک ویو نسبت به سایر روش ها، تسکین سریع درد و التهاب است. انجام شاک ویو کف پا برای درمان خارپاشنه 20 دقیقه به طول می انجامد .

در درمان خارپاشنه از طریق شاک ویو، تابش امواج، جریان خون در محل آسیب دیده را افزایش می دهد و بدین طریق باعث ترمیم سلول های فاشیا پلانتار شده و بهبودی سریع حاصل را می کند.

فرآیند درمان خارپاشنه با شاک ویو چگونه است؟
فرآیند درمان خارپاشنه با شاک ویو چگونه است؟

درمان شاک ویو کف پا در زمره درمان های غیر تهاجمی قرار دارد و برای رسیدن به بهبودی نیاز به زمان زیادی نمی باشد. این ویژگی یکی از مهم ترین مزیت های این روش درمانی در مقایسه با جراحی می باشد.

برای دانستن جلسات درمانی صفحه شاک ویو خار پاشنه چند جلسه دارد را ملاحضه نمائید.

فرآیند درمان :

برای درمان خارپاشنه به روش شاک ویو بیمار ابتدا بر روی تخت دراز کشیده و فیزیوتراپیست با استفاده از یک بی حسی موضعی ناحیه تحت درمان را بی حس می نماید. (این درمان دردناک نبوده و استفاده از بی حسی موضعی تنها برای اطمینان خاطر بیمار می باشد.)

در ادامه درمان، فیزیوتراپیست برای مشاهده ناحیه تحت درمان و تعیین محل دقیق آن، از اسکن سونوگرافی استفاده می کند. سپس با استفاده از یک دسته مخصوص شاک ویو درمان کف پای شما را آغاز می کند.

این کار موجب می شود که ناحیه مورد نظر تحریک شود.

در ابتدای کار پزشک ابتدا از کاهش درد اطمینان لازم را حاصل می کند و پس از آن با افزایش محرک ها میزان درد را حداقل ممکن می رساند. البته بیمار ممکن است در زمان درمان همچنان درد را احساس کند.

ولی بعد از اتمام فرایند درمان شاک ویو شدت آن کاهش می یابد. میزان درد بعد از شاک ویو تا چند روز نیز ممکن است ادامه داشته باشد. اما رفته رفته کمتر می شود. ممکن است برخی بیماران کمی احساس سوزش در ناحیه تحت درمان داشته باشند.

این روش درمانی به حدی موثر و تاثیرگذار است که شما بعد از شروع فرایند درمان به وضوح کاهش درد را احساس می کنید. این کاهش درد بعد از اولین جلسه نیز به وضوح قابل تشخیص است.

شاک ویوتراپی خارپاشنه به گونه ای است که بیمار بعد از 3 الی 4 جلسه درمانی روند سریع بهبودی کامل را در پیش گرفته و احتمال عود مجدد این بیماری وجود ندارد. بر امدگی های ایجاد شده در پاشنه که همان خار پاشنه است با استفاده از امواج شاک ویو  در هم شکسته می شود .

چه مدت طول می کشد تا شاک ویو کف پا اثر درمانی خود را به جا بگذارد؟

در اکثریت موارد تقریبا 3 الی 4 جلسه طول می کشد تا بیمار آثار بهبودی در درمان شاک ویو را احساس کند. مدت زمان هر جلسه به طور تقریبی 30 دقیقه است. البته شایان ذکر است که میزان درمان به میزان آسیبی که به کف پا وارد شده و میزان درد آن نیز بستگی دارد ، در صورتی که بیمار سریعتر به پزشک مراجعه کند و عارضه کف پا زودتر تشخیص داده شود، قطعا به تعداد جلسات کمتری برای درمان نیاز است.

چه مدت طول می کشد تا شاک ویو کف پا اثر درمانی خود را به جا بگذارد؟
چه مدت طول می کشد تا شاک ویو کف پا اثر درمانی خود را به جا بگذارد؟

افرادی که به دردهای کف پا مانند خارپاشنه دچار می شوند، بهتر است قبل از شروع درمان شاک ویو ابتدا بعد از مشورت با فیزیوتراپیست برنامه تمرینی را در پیش بگیرند. برنامه تمرینی شامل ورزش های فیزیوتراپی مانند تمرینات حفظ تعادل و تمرینات استقامتی می شود .

موارد زیر مهم ترین تاثیرات شاک ویو کف پا می باشد:

  • پالس های مکانیکی و امواج صوتی حاصل از شاک ویو که بر بافت های کف پا اعمال می شود، باعث افزایش گردش خون و نیز متابولیسم ناحیه تحت درمان شده، در نتیجه موجب بهبودی سلول ها و بافت های آسیب دیده کف پا می شود.
  • همانگونه که قبلا نیز گفتیم، دلیل ایجاد خارپاشنه تجمع رسوبات کلسیمی می باشد که در شاک ویو کف پا، حباب هایی که در فاز منفی موجب ایجاد این نوع رسوبات می شود از بین می رود.
  • شاک ویو باعث افزایش تولید کلاژن سازی می شود.
  • استئوبلاست ها مسئول ترمیم تاندون ها می باشند. لذا شاک ویو با تحریک آن ها موجب می شود که بافت های همبند تاندون ها ترمیم شوند.

به بیان دیگر چنین می توان گفت که امواج حاصل از شاک ویو باعث واکنش خودترمیمی طبیعی بدن می شوند. بدین صورت که امواج شاک ویو ریشه عصبی سلول های آسیب دیده را درگیر کرده و با پایین آوردن میزان عملکرد آن ها موجب می شوند که شدت درد کاهش یافته و این روند در طولانی مدت باعث بهبود سلول های بافت آسیب دیده می شود .

مطابق آمار گرفته شده از اکثریت بیمارانی که به عارضه های کف پا دچار شده و برای درمان از شاک ویو استفاده کرده اند، مشاهده شده است که درد آن ها در موقع حرکت سریعا کاهش یافته است.

شاک ویو کف پا با حذف نمودن رسوبات کلسیمی و تغییر شرایط متابولیکی موجب پیدایش تنش و حساسیت در کف پا شده و فشاری را که بر روی نقاط ماشه ای در ماهیچه ایجاد شده را بر می دارد.

آیا درمان شاک ویو کف پا درد دارد؟

احساس درد در درمان شاک ویو کف پا به میزان دردی که بیمار قبل از درمان داشته بستگی دارد.  از آن جا که روند درمان کوتاه می باشد لذا اکثریت بیماران توانایی تحمل درد ان را دارند. البته فیزیوتراپیست ها معمولا قبل از شروع روند درمان از ژل های بی حسی موضعی استفاده می کنند.

شاک ویو کف پا چگونه باعث بهبودی می شود ؟

شاک ویو در حین درمان اثرات زیر را بر روی بافت های آسیب دیده کف پا اعمال می کنند :

شاک ویو کف پا چگونه باعث بهبودی می شود ؟
شاک ویو کف پا چگونه باعث بهبودی می شود ؟

تشکیل رگ های خونی جدید :

شاک ویو موجب می شود که رگ های خونی جدیدی در محل آسیب دیده ایجاد شود. این رگ های خونی اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز سلول های بافت های آسیب دیده را فراهم می کنند.

تحریک تولید کلاژن :

یکی از ضروریات لازم برای در پیش گرفتن روند درمانی تولید میزان لازم و مورد نیاز کلاژن می باشد. هر چقدر که میزان کلاژن سازی بیشتر شود، ساختار های آسیب دیده تاندونی کف پا سریعتر روند بهبودی را در پیش می گیرند.

رقیق کردن فیبروپلاست های کلسیم :

یکی از علل تجمع کلسیم در آسیب های کف پا پارگی های بسیار ریز تاندون ها می باشد. لذا با رقیق کردن میزان کلسیم از طریق شاک ویو التهاب کف پا نیز کاهش می یابد.

آزادکردن نقاط ماشه ای :

یکی از علل اصلی درد کف پا نقاط ماشه ای می باشد. امواج حاصل از شاک ویو موجب آزاد شدن نقاط ماشه ای شده و بدین طریق درد کف پا تسکین می یابد.

بهبود التهاب های مزمن :

التهاب های مزمن درناحیه کف پا موجب می شود که بافت های سلولی سالم نیز در معرض آسیب دیدگی قرار گیرند. در نتیجه موجب بروز دردهای مزمن در این نواحی می شود. لذا در درمان شاک ویو سعی می شود با استفاده از امواج صوتی فعالیت ماستوسیت ها افزایش پیدا کند تا بدین طریق بتوان دردهای التهابی را تسکین داد.

از بین بردن کلسیم رسوب کرده در بافت ها :

دستگاه شاک ویو کلسیم رسوب کرده در ناحیه پاشنه را که موجب خار پاشنه می شود را از بین می برد. هنگامی که بیمار در ناحیه کف پا دچار مشکل حرکتی می شود، می توان گفت که در ان ناحیه کلسیم تجمع کرده است که در اصطلاح علمی به آن کلسیفیکاسیون می گویند. از طریق امواج حاصل از دستگاه شاک ویو می توان به راحتی کلسیم های رسوب کرده در بافت های پاشنه پا را از بین برد.

پراکنده سازی ماده P :

ماده P یکی از عوامل موثر در انتقال درد می باشد. ماده P در حقیقت نوعی نوروترانسمیتر می باشد که پیام های را به وسیله فیبرهای C انتقال می دهد. لذا برای اینکه بتوان میزان درد را کاهش داد می بایست ماده p را کاهش دهیم. امواج صوتی حاصل از دستگاه شاک ویو موجب کمتر شدن میزان غلظت ماده P می شود که در پی آن موجب تسکین درد و بهبود می شود.

پس از اتمام جلسه درمانی چه اتفاقی می افتد ؟

بعد از پایان جلسه درمانی شاک ویو کف پا بیمار به راحتی می تواند وزن خود را بر روی کف پا تحمل کند بدون این که احساس هیچگونه درد و ناراحتی داشته باشد. فیزیواترپیست از بیمار می خواهد بعد از اتمام جلسه درمانی میزان فعالیت خود را تا حدود 2 هفته کاهش دهد.

پس از اتمام جلسه درمانی چه اتفاقی می افتد ؟
پس از اتمام جلسه درمانی چه اتفاقی می افتد ؟

شاک ویو برای درمان مشکلات تاندونی و دردهای مزمن کف پا مانند خارپاشنه بسیار تاثیرگذار می باشد. در برخی از بیماران که به خار پاشنه مبتلا شده اند فورا بعد از اتمام شاک ویو می توان علائم بهبودی را مشاهده نمود. در صورتی که ممکن است برخی دیگر چندین جلسه به طول بیانجامد تا آثار بهبودی را مشاهده نمایند.

درمان شاک ویو برای چه مواردی ممنوع می باشد؟

همانگونه که می دانید درمان شاک ویو هیچگونه عوارض جانبی ندارد. ولی بیمارانی که در ناحیه درمان به نوروپاتی دچار می شوند و یا حالت بالعکس آن حساس به لمس هستند، نباید درمان شاک ویو را انجام دهند.

اگر در ناحیه درمان کف پا دارای زخم باز هستید نیز، نباید از این نوع درمان استفاده کنید. در حالت کلی تر شاک ویو تراپی برای افرادی که به بیماری های قلبی و تشنج مبتلا هستند و زنان باردار ممنوع می باشد. پزشک قبل از این که درمان را شروع کند تمامی این موارد را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد و سپس نظر خود را در این مورد که درمان شاک ویو را می توانید انجام دهید یا خیر اعلام می کند.

موارد منع شاک ویو عبارتند از :

  • بر روي ارگانهاي پر از هوا مانند ريه ها و روده
  • تاندونهاي در شرف پارگي
  • سنين زير ۱۸ سال
  • بيماراني كه داروهاي ضد انعقاد مصرف می کنند
  • بيماريهاي انعقادي
  • بافت هاي داراي تومور يا عفونت
  • بيماراني كه كورتون مصرف مي كنند و یا از اخرین زمان مصرف آن ها کمتر از 6 هفته گذشته است.

شاک ویو کف پا چه مزایایی دارد؟

شاک ویو گزینه مطمئن و بدون هیچگونه عوارضی برای درمان دردها و آسیب های کف پا می باشد. اگر چه ممکن است بیمار در حین درمان درد کمی را احساس کند، ولی این درد بعد از اتمام روند درمان به سرعت از بین می رود.

شاک ویو کف پا چه مزایایی دارد؟
شاک ویو کف پا چه مزایایی دارد؟

مهم ترین مزیت شاک ویو غیر تهاجمی بودن آن است. در این نوع درمان، بیمار با آرامش دراز کشیده و پزشک فیزیوتراپیست درمان را شروع می کند. در این نوع درمان بیمار نیازی به مصرف داروهای مسکن ندارد و این خود موجب    می شود درمان با سرعت بیشتر روند بهبودی را در پیش گیرد.

از مهم ترین مزایای شاک ویو کف پا می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • بدون عوارض جانبی : این نوع درمان برخلاف سایر درمان های کف پا مانند جراحی و تزریق کورتیزون هیچگونه عوارضی ندارد.
  • زمان درمان کوتاه است : زمان موردنیاز برای درمان این فرایند درهر جلسه 30 دقیقه می باشد. تعداد جلسات به به میزان آسیب دیدگی و نظر فیزیوتراپیست بستگی دارد.
  • به صرفه بودن هزینه درمان : از آن جا که شاک ویو به بستری شدن و مصرف دارو نیازی ندارد لذا هزینه بالایی برای درمان و موارد جانبی نخواهد داشت.
  • میزان موفقیت بالا : همانگونه که قبلا گفتیم بهترین درمان برای آسیب ها و دردهای کف پا شاک ویو می باشد، این نوع درمان تنها در طی چند جلسه موجب می شود که بیماری بدون این که مجددا عود کند، از بین رود .
  • عدم نیاز به بستری شدن بیمار : شاک ویو کف پا نیازی به بستری نداشته و بیمار بعد از اتمام هر جلسه می تواند بدون این که هیچگونه مشکلی داشته باشد به منزل برود.
  • حذف جراحی : در گذشته در موارد التهاب شدید کف پا ، عمل جراحی انجام می شد. اگر چه جراحی موجب درمان می شد، ولیکن عوارض بسیاری برای بیمار داشت و موجب می شد که عوارضی در بلند مدت برجای بماند. همچنین بیمارانی که برای درمان، عمل جراحی انجام می دادند، در معرض خطر عفونت های بعد از جراحی قرار داشتند.
از مهم ترین مزایای شاک ویو کف پا می توان به موارد ذیل اشاره کرد :
از مهم ترین مزایای شاک ویو کف پا می توان به موارد ذیل اشاره کرد :
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.