فیزیوتراپی کمر درد در تهران
فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم فیزیوتراپی کمر درد در تهران را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم:

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

برای درمان مشکل آرتروز کمر توصیه می کنیم صفحه فیزیوتراپی آرتروز کمر را مطالعه کنید.

فیزیوتراپی کمر درد در تهران
فیزیوتراپی کمر درد در تهران

کمر درد یکی از بیماری های شایع در تمام دنیا به شمار می آید. دردهای ناحیه کمر ممکن بنا بر دلایل مختلفی برای افرد به وجود بیاید و این درد به اندازه ای شدید می باشد که زندگی فردی شخص را مختل ساخته و فرد توانایی انجام فعالیت های روزمره خود را ندارد لذا برای کاهش و درمان درد ناحیه کمر می توان از فیزیوتراپی استفاده کرد که روشی کارآمد و تاثیر گذار در درمان درد کمر می باشد.

بیماران دارای کمر درد اکثرا نگران هزینه های درمان فیزیوتراپی می باشند برای دانستن هزینه ها درمان پیشنهاد می کنیم پیج هزینه فیزیوتراپی کمر را ببینید.

در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • آیا می دانید فیزیو تراپی کمر چگونه است؟
  • آیا فواید فیزیوتراپی کمر را می دانید؟
  • فیزیوتراپی کمر شامل چه روش هایی می شود؟
  • در انجام فیزیوتراپی کمر چه نکات مهمی را می بایست بدانیم؟
  • خدمات فیزیوتراپی کمر در منزل به چه صورت می باشد؟
  • قیمت و هزینه فیزیوتراپی کمر چگونه محاسبه می شود؟
  • فیزیوتراپی تخصصی کمر چگونه انجام می شود؟
  • فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی کمر به چه صورت است؟
  • شایع ترین دلایل ایجاد کمردرد که با فیزیوتراپی درمان می شوند کدامند؟
فیزیوتراپی کمر درد در تهران
فیزیوتراپی کمر درد در تهران

آیا می دانید فیزیو تراپی کمر چگونه است؟

بیمارانی که به کمرد درد دچار می شوند هنگامی که در مرحله حاد و غیرقابل تحمل قرار می گیرند برای درمان به فیزیوتراپی ارجاع می شوند ، قبل از این که درمان به وسیله فیزیوتراپی شروع شود فیزیوتراپیست بیماران را به صورت کاملا تخصصی مورد ارزیابی قرار می دهد که ابتدا علت کمر درد و سپس اقدامات مورد نیاز برای از بین بردن آن را مشخص و شناسایی می نمایند. که این اقدامات اولیه عبارتند از:

آیا می دانید فیزیو تراپی کمر چگونه است؟
آیا می دانید فیزیو تراپی کمر چگونه است؟
  • استفاده از مدالیته هایی از جمله جریان های ضددرد
  • لیزرتراپی
  • دیاترمی
  • مگنت تراپی درمان های دستی نظیر ماساژ و آزادی سازی عضلات و بافت نرم درگیر شده تمرینات تخصصی به خاطر کم کردن نشانه های مربوط به بیرون زدگی دیسک و همچنین تقویت عضلات ضعیف شده
  • کشش عضلات کوتاه شده،
  • تمرینات جهت افزایش هماهنگی عضلات بدن

در فیزیوتراپی کمر بیشتر بیماران به علت دیسک کمر به این مراکز مراجعه می کنند ، بعد از اینکه بیمار به صورت تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفت و نوع بیرون زدگی و مشکلات اولیه ان تشخیص داده شد درمان بیمار شروع خواهد شد.

قسمت اصلی و مهم در درمان فیزیوتراپی کمر شامل تمرینات و رزش می باشد. مطابق حاد و یا مزمن بودن نوع کمر درد بیمار، ورزش های گوناگونی را دربرنامه وی قرار می دهند

ورزش هایی که معمولا در فیزیوتراپی برای درمان کمردرد مورد استفاده قرار می گیرد شامل دو دسته می شوند که یکی که از عمده ترین آن ها ورزش های پیشگیری از مبتلا شدن به دیسک کم و دیگری ورزش هایی برای افرادی که به دیسک مبتلا شده اند می باشد.

تمرینات ورزشی برای پیشگیری از مبتلا شدن به دیسک کمر برای اشخاصی به کار می رود که با توجه فعالیت ها روزمرگی زندگی و شغلی آن ها می باشد مانند کسانی که رانندگی طولانی دارند و یا در معرض ابتلا به دیسک کمر قرار دارند ، ورزش های درمانی برای افراد مبتلا به دیسک کمر شامل 3 دسته می شود : تمرینات کاهش فشار، تمرینات ویلیامز، تمرینات مکنزی

در بیشتر مشکلات کمر مخصوصا دیسک کمر، پس از درمان اولیه ، ممکن است علائم بیماری نیز دوباره بروز نماید. لذا در زمان فیزیوتراپی برای این که مشکلی به وجود نیاید به بیمار آموزش های مخصوصی داده می شود که فرد می بایست حتما برای رسیدن به نتیجه در درمان آن ها را به صورت منظم و درست انجام دهد

قسمت مهمی از این آموزش ها تمرینات درمانی است که می بایست در منزل انجام شود و همچنین آموزش های لازم برای وضعیت هایی درست و مناسب برای خواب- نشستن و برداشتن اشیا و… به بیمار داده می شود

زیرا یکی از مواردی که موجب ایجاد کمر درد در افراد می شود طریقه زندگی فردی آن ها می باشد، از آن جا که کمر انسان ناحیه ای از بدن است که بسیار در معرض آسیب می باشد حالات و وضعیت هایی که در طی روز برای انجام فعالیت های روزانه به خود می گیرد اگر نامناسب باشد موجب ایجاد مشکلاتی در ناحیه کمر خواهد شد. آموزش های دیگری مانند آزاد سازی گرفتگی های عضلانی جهت انجام در منزل به فرد داده می شود.

آیا فواید فیزیوتراپی کمر را می دانید؟

همانطور که پیشتر گفتیم هنگامی که فردی به دلیل کمر درد به فیزیوتراپی مراجعه می کند ، پزشک فیزیوتراپ ابتدا وضعیت بیمار را مورد ارزیابی قرار می دهد تا از این طریق بتواند علت کمرد درد را تشخیص داده و از طریق آموزش های لازم برای طرز صحیح انجام فعالیت های روزمره از برگشت دوباره علائم کمر درد جلوگیری نماید.

گاهی یکی از دلایل بروز کمردرد به دلیل ضعف عضلات بوده که نمی توانند هماهنگی لازم را با هم داشته باشند که بیمار از وجود آن ها آگاه نمی باشد لذا هنگامی که به فیزیوتراپی مراجعه می کند این علائم تشخیص داده شده و با آموزش های لازمی که در زمینه می بیند تا حد بسیار زیادی این علائم اصلاح خواهند شد. فیزیوتراپی برای مشکلات و دردهای کمر هیچگونه عوارضی ندارد.

آیا فواید فیزیوتراپی کمر را می دانید؟
آیا فواید فیزیوتراپی کمر را می دانید؟

خدمات فیزیوتراپی کمر به گونه ای است که بعد از انجام آن سلامتی تان را مانند قبل به دست خواهید آورد و می توانید مانند گذشته فعالیت های روزمره خودتان را انجام دهید ( البته با رعایت نکات و اصولی که در زمان آموزش برای وضعیت فعالیت های روزانه دیده اید) . از جمله مزایای فیزیو تراپی کمر شامل موارد ذیل می باشد:

  • رفع کامل یا کاهش کمر درد

یکی از مهم ترین ویژگی های کمر درد این است که این نوع روش درمانی باعث از بین رفتن اسپاسم و گرفتگی های عضلانی می شود و موجب می شود که ماهیچه های ناحیه کمر قوی شوند لذا بعد از اینکه درمان فیزیوتراپی را شروع کردید دردهای که در ناحیه کمر وجود دارد به مرور از بین خواهد رفت و بیمار می تواند مانند قبل به زندگی عادی خود بازگردد و مهمترین مزیت آن این است که بعد از این که دوره فیزیوتراپی را به اتمام رساندید دیگر امکان بازگشت درد در ناحیه کمر وجود نخواهد داشت.

  • عدم نیاز به جراحی در ناحیه کمر

حتما تا به حال این جمله معروف را نیز قبلا شنیده اید که پیشگیری بهتر از درمان است؛ لذا چنانچه دیسک و مهره های ناحیه کمر زیاد آسیب جدی ندیده باشند می توانید با استفاده از خدمات فیزیوتراپی مشکل جابه جایی مهره ها را از بین ببرید و مهره ها را به جای خودشان برگردانید و به جراحی نیز نیازی نخواهید داشت لذا براین اساس پزشکان برای افرادی که در زمان نشستن و ایستادن دارای درد کمی در ناحیه کمر می شوند خدمات فیزیوتراپی را تجویز خواهند کرد تا از این طریق مهره ها در جای اولیه خود قرار گیرند و در زمان فعالیت های روزمره دچار درد و فشار نشوند.

  • افزایش توانایی جسمی بعد از عمل های جراحی :

اگر دیسک و مهره های کمر دچار آسیب جدی شده باشد و بیمار می بایست تحت عمل جراحی قرار گیرد لذا بعد از عمل جراحی انجام خدمات فیزیوتراپی را می بایست حتما دریافت نماید تا سریعتر بهبود پیدا کند.

افزایش توانایی جسمی بعد از عمل های جراحی :
افزایش توانایی جسمی بعد از عمل های جراحی :
  • افزایش توانایی حرکتی :

سر شدن و یا مور مور شدن پاها- عدم توانایی در ایستادن به طور صاف و ایجاد درد در موقع نشستن و راه رفتن ، ضعف در ناحیه عضلات کمر، درد شدید در ناحیه پایین تنه، ایجاد اختلال در عصب پاها از جمله مشکلاتی است که در موقع صدمه دیدن کمر برای بیمار به وجود می آید ، با این وجود چنین می توان نتیجه گرفت اگر ستون فقرات آسیب ببیند در زندگی روزمره افراد تاثیر زیادی دارد و موجب می شود که زندگی افراد دچار مشکلات فراوان شود.

برای اینکه بتوان آسیب ها و در پی آن دردی که در قسمت کمر به وجود آمده را کنترل نمود می توان از خدمات فیزیوتراپی زیر نظر پزشک متخصص بهره لازم را برد ، زیرا در مدتی که خدمات فیزیوتراپی انجام می شود و نیز بعد از پایان حرکات ورزشی و قدرتی که مورد استفاده قرار می گیرد وضعیت بیمار بهبود یافته و عضلات و ماهیچه های صدمه دیده رو به سمت بهبودی کامل پیش خواهد رفت.

 

راه های پیشگیری از کمردرد کدامند؟

برای آنکه همیشه کمرتان سالم و قوی باشد :

راه های پیشگیری از کمردرد کدامند؟
راه های پیشگیری از کمردرد کدامند؟
  • ورزش کنید

انجام ورزش های هوازی علاوه بر اینکه هیچگونه فشاری را به بدنتان وارد نمی کند بلکه قدرت بدنی شما را نیز بالا برده و باعث می شود تا عضلاتتان عملکرد بهتری داشته باشد.

پیاده روی و شنا می توانند برای این مورد ورزش مناسبی باشد.

  • قدرت و انعطاف پذیری عضلات کمر را افزایش دهید

ورزش هایی که برای شکم انجام می دهید موجب می شود تا عضلات کمرتان تقویت شود .

  • حفظ وزن مناسب

یکی از دلایل شایع کمردرد اضافه وزن است که باعث می شود عضلات دارای کشیدگی شوند.

  • ترک سیگار

و…

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی کمر درد در تهران هستید

فیزیوتراپی کمردرد شامل چه روش هایی می شود؟

فیزیوتراپی در درمان فتق دیسک نقش اساسی دارد شیوه هایی که در درمان درد کمر با فیزیوتراپی وجود دارد علاوه بر اینکه موجب می شود که درد از بین برود نکاتی را نیز به شما آموزش خواهند داد که از طریق آن می توانید از ایجاد آسیب های بیشتر جلوگیری به عمل آورید.

برای درمان درد و آسیب های کمر با فیزیوتراپی روش های گوناگونی وجود دارد ، روش های تاثیر پذیر فیزیوتراپی برای درمان آسیب های ناحیه کمر که درد را آرام می کنند عبارتند از : ماساژ بافت عمیق، گرما درمانی و سرما درمانی، تحریک الکتریکی برای مثال(TENS) و  آب درمانی برنامه فیزیوتراپی اصولا با درمان های اثرگذار آغاز می شود و هنگامی که بدن رو به سمت بهبودی پیش رفت می توان درمان های فعال را نیز شروع کنید که این فرآیند باعث تقویت بدن شده و از بروز درد و آسیب های بیشتر جلوگیری خواهد کرد.

فیزیوتراپی کمردرد شامل چه روش هایی می شود؟
فیزیوتراپی کمردرد شامل چه روش هایی می شود؟

درمان های فیزیوتراپی برای دیسک کمر :

ماساژ بافت عمیق:

ماساژ و ماساژ درمانی خود نیز انواع گوناگونی دارد ولی اگر چنانچه بیمار به فتق دیسک دچار شده باشد ماساژ بافت عمیق انتخاب مناسب و درستی می باشد زیرا در این روش از درمان برای کاهش تنش و نیز اسپاسم های عضلانی از طریق اعمال فشار بسیار زیاد عمل می کنند.

این فشار موجب می شود که عضلات در ناحیه صدمه دیده نتوانند حرکت کنند.

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی کمر درد در تهران هستید

آزادسازی مایوفاشیال:

این فرایند که به صورت دستی نیز انجام می شود و کشش دادن به فاشیا وظیفه اصلی در طی این فرایند می باشد که این  روش باعث می شود بدن دارای تعادل مناسب شود.

مکان اصلی فاشیا در بین پوست و ساختمان درونی عضله و استخوان است . فاشیا شبیه به یک شبکه یکپارچه می باشد که مانند بافتی همبند عضلات- اندام ها- و ساختمان اسکلتی بدن را می پوشاند و موجب اتصال آن ها به هم می باشد.

و مواردی که موجب محدود شدن فاشیا می شود صدمات- اضطراب- و ناصحیح بودن وضعیت بدن در حالات مختلف (نشستن- راه رفتن و… ) می باشد لذا هدف از آزادسازی مایوفاشیال در واقع ازبین بردن محدودیت هایی است که برای فاشیا ایجاد شده و بازگردانی بافت آن می باشد.

گرما یا سرما درمانی :

هریک از روش های درمانی فیزیوتراپی مزیت های مخصوص به خود را دارد و فیزیو تراپیست ممکن است برای دریافت مناسب ترین و بهترین نتیجه ممکن به صورت دوره ای از هرکدام از روش ها استفاده نماید.

فیزیوتراپیست از گرما برای بالا بردن گردش خون ناحیه آسیب دیده استفاده خواهد کرد که در این روش اکسیژن و مواد مغذی به ناحیه آسیب دیده منتقل خواهد شد.

مزیتی که خون دارد این است که مواد اضافی اسپاسم های عضلانی را نابود خواهد کرد.

در مقابل گرما درمانی ، سرمادرمانی وجود دارد که برعکس گرمادرمانی موجب پایین آمدن گردش خون شده که همین امر خود باعث پایین آمدن التهاب و از بین رفتن درد و اسپاسم عضلانی خواهد شد.

فیزیوتراپیست استاندارد برای درمان از یک بسته یخ استفاده کرده و آن را بر روی ناحیه صدمه دیده قرار دهد و بسته یخ را بر روی آن ناحیه ماساژ می دهد و یا در مواردی از اسپری برای خنک نمودن بافت هایی که دارای التهاب می باشند استفاده کند، این اسپری فلورومتان نام دارد.

آب درمانی برای درمان فتق دیسک کمر

در این روش همانطور که از نام آن پیداست برای درمان از آب استفاده می کنند این روش در درمان بسیارتاثیرگذار است. آب درمانی در واقع ورزش های مخصوصی است که در استخر انجام می شود و فیزیوتراپیست آن را مطابق با آسیبی که دیده اید به شما آموزش خواهد داد. ساده ترین حالت آن ممکن است نشستن در حمام گرداب و یا دوش آب گرم باشد.

آب درمانی موجب می شود درد بهبود یافته و عضلات آرام شوند.

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی کمر درد در تهران هستید

لیزر درمانی دیسک کمر:

یکی از روش های جراحی بسته دیسک کمر و ستون فقرات لیزر درمانی می باشد، لیزرهای با توان قدرتی بالا که دارند کار درمان را انجام خواهند داد.

پرتو لیزر خصوصیات ویژه ای دارد که مانند آن را نمی توان در هیچ منبع نوری دیگری مشاهده نمود.

لیزر های پرتوان نفوذپذیری بیشتری در انتقال انرژی به درون بافت تحت درمان در مقایسه با لیزرهای کم توان دارد لذا در این روش اثرات درمان بیشتر می باشد.

درمان تنگی کانال نخاعی و فتق دیسک با استفاده از لیزر های پرتوان نتیجه بهتری در پی دارد.

تحریک الکتریکی عصبی- عضلانی از راه پوست ، الکتروتراپی (TENS)

دستگاه TENS ، با استفاده از جریان الکتریکی ماهیچه های آسیب را دیده را تحریک می کند ، این فرایند به هیچ عنوان درد ندارد.

جریان الکتریسته ضعیفی از طریق الکترودهایی که به پوست وصل می کنند به عصب های آسیب دیده ارسال می شود.

TENS موجب می شود اندروفین که نوعی ماده طبیعی برای بهبود درد است آزاد شود و یا به عبارتی موجب پایین آمدن اسپاسم عضلانی می شود.

کشش و انجام تمرینات کششی:

کشش موجب می شود نیروی دردناکی که بر ستون فقرات وارد شده کمتر شود در واقع در این فرایند با کششی که به استخوان ها وارد می شود موجب ترمیم استخوان ها خواهد شد.

اگر بخواهیم این روش را با یک مثال برای شما شرح دهیم یک لاستیک پنچر را در نظر بگیرید که هنگامی که جک را در زیر ماشین می گذارند فشاری که به آن وارد شده از بین رفته و صافی آن نیز ناپدید می شود.

این روش علاوه بر ستون فقرات برای گردن نیز کاربرد دارد.

کشش و انجام تمرینات کششی:
کشش و انجام تمرینات کششی:

شاک ویو عضلات کمر :

شاک ویو دارای امواج صوتی بوده و از طریق انرژی زیادی که دارد نیروی مکانیکی را بر بافت های عضلانی وارد می کند این روش در درمان بیماری های اسکلتی – عضلانی دارای کاربرد فراوانی می باشد.

امواج حاصل از شاک ویو موجب می شود جریان خون در نواحی صدمه دیده بالا رود – سلول های آسیب دیده را برای ترمیم تحریک نماید و موجب بهبودی درد در آن شود.

شاک ویو در مقایسه با سایر روش های درمانی اثرات بیشتری در درمان دارد و همچنین نتیجه درمان در این روش ماندگاری بیشتری دارد.

سوزن خشک یا درای نیدلینگ:

در این روش اندروفین ها را در سیستم عصبی مرکزی آزاد کرده و  سپس از طریق بالا بردن جریان خون و اکسیژن رسانی در نواحی تحت درمان باعث از بین رفتن درد در آن ناحیه می شود.

در این روش درمانی سوزن را جهت درمان عضلات آسیب دیده وارد بدن می کنند.

وارد کردن سوزن باعث ترشح نوعی ماده شیمیایی شده که اسپاسم عضلانی و درد را تسکین می دهد.

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی کمر درد در تهران هستید

درمان های فعال فیزیوتراپی برای فتق دیسک کمر :

درمان های فعال در انعطاف پذیری- وضعیت بدنی- قدرت- ثبات میان تنه- حرکت مفاصل موثر می باشد و برای اینکه از این شیوه نتیجه مطلوبی را دریافت کرد یک برنامه ورزشی نیز در کنار درمان تجویز خواهد شد.

که این امر علاوه بر اینکه درد را تسکین داده برای سلامت عمومی بدن نیز موثر می باشد.

فیزیوتراپیست برنامه را براساس مشکلات بدنی شما و نیز سابقه پزشکی که دارید برنامه ریزی خواهد کرد.

بهتر است بدانید برای سلامت ستون فقرات می بایست میان تنه قوی داشته باشید.

وقتی عضلات میان تنه ناحیه شکم و کمر شما قوی باشد موجب می شود تا از ستون فقراتتان محافظت نماید و اگر چنانچه عضلات ناحیه میان تنه ضعیف باشد بر روی عضلات پشت فشار وارد می شود.

فیزیوتراپیست برای اینکه کمر شما تقویت شود تمرینات ورزشی پایدار کننده میان تنه را برایتان تجویز خواهد کرد.

درمان های فعال فیزیوتراپی برای فتق دیسک کمر :
درمان های فعال فیزیوتراپی برای فتق دیسک کمر :

افزایش انعطاف پذیری بدن :

در این روش ابتدا ورزش های کششی مناسب و نیز روش هایی که به انعطاف پذیری بدنتان کمک می کند را به شما آموزش می دهند که این امر موجب می شود تا بدنتان برای ورزش ها و تمرینات هوازی آماده شود . انعطاف پذیر بودن بدن موجب می شود که سفتی عضلات از بین رفته و در تمرینات هوازی راحت تر و بهتر حرکت نماید.

آب درمانی :

در این روش از درمان بیمار می بایست در وان یا حمام آب گرم بنشیند، در روش آب درمانی فعال امکان دارد ورزش های آبی برای وی تجویز شود این روش موجب می شود که بدن حالات قرار گیری در وضعیت های مناسب را بدون هیچگونه استرس غیر ضروری یاد بگیرد.

تقویت عضلات:

هر اندازه که ماهیچه های شما قوی تر باشد به ستوان فقرات شما نیز در بهبودی و تسکین درد کمک خواهد کرد فیزیوتراپیست آموزش های لازم را در خصوص تقویت کمر و قرار گیری در وضعیت های مناسب را جهت جلوگیری از آسیب های احتمالی در آینده به شما آموزش خواهد داد.

در واقع شما روش های اصولی برای مراقبت از بدن خود را یاد خواهید گرفت.

و همچنین  بسیار واجب و ضروری است که شما بعد از پایان یافتن دوره های فیزیوتراپی تمرینات ورزشی خود را همچنان ادامه دهید .

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی کمر درد در تهران هستید

در انجام فیزیوتراپی کمر چه نکات مهمی را می بایست بدانیم؟

درد در ناحیه کمر ممکن است به یکی از صورت های ذیل باشد:

  • درد عضلانی
  • درد تیز و تیر کشیدن
  • درد سرایت کننده به پاها
  • درد تشدید شونده به واسطه حرکت کردن
  • درد بهبود یافته به واسطه دراز کشیدن قابل احساس

زمانی می بایست به فیزیوتراپی برای درمان مراجعه نمایید که چندین هفته در منزل استراحت کرده باشید و با درمان های خانگی سعی در کنترل درد داشته اید و اگر همچنان درد در ناحیه کمر را داشتید می بایست حتما به فیزیوتراپی کمر مراجعه نمایید.

در انجام فیزیوتراپی کمر چه نکات مهمی را می بایست بدانیم؟
در انجام فیزیوتراپی کمر چه نکات مهمی را می بایست بدانیم؟

در حالت کلی درد در ناحیه کمر ممکن است به علت فعالیت های روزمره و خستگی باشد ولی نباید در صورتی که درد به صورت مداوم است آن را نادیده گرفت و پشت گوش انداخت زیرا ممکن است خطرات زیادی را در پی داشته باشد لذا در صورتی که دردی مشابه به یکی ار موارد ذیل را در خود حس کردید حتما فورا به پزشک متخصص برای انجام فیزیوتراپی کمر مراجعه نمایید:

  • کمر درد همراه با مشکلاتی در روده یا مثانه
  • افزایش حرارت بدن و تب داشتن همراه با درد کمر
  • درد ناگهانی پس از آسیب های جدی وارده به ناحیه کمر
  • حالت تهوع به همراه عرق سرد همراه با درد شدید کمر

این موارد از جمله مواردی هستند که نباید آن را نادیده گرفت و می بایست حتما در پی درمان آن به پزشک متخصص مراجعه نمایید. و اگر چنانچه درد در ناحیه کمر شما با موارد ذیل نیز همراه بود می بایست بدون درنگ به پزشک مراجعه کنید:

  • غیرقابل تحمل بودن درد و عدم بهبود حتی با استراحت
  • گسترش درد به ویژه گسترش در ناحیه زانو
  • ضعف و بی حسی همراه با درد در کمر
  • کاهش وزن قابل توجه و چشمگیر همراه با کمر در معمولا کمر درد دارای علائمی در نواحی مختلف بدن است علائم و نشانه

یکی از شایع ترین دردها ناحیه کمر که معمولا افراد زیادی به آن دچار می شوند اسپاسم عضلانی می باشد ولیکن این امکان نیز وحود دارد که ستون فقرات نیز مانند سایر اعضای بدن آسیب ببیند . در ادامه شایع ترین دلایل کمر درد را مورد بررسی قرار می دهیم ،

اگر در ناحیه کمر درد های شدید مانند موارد ذیل را مواجه شدید ابتدا به پزشک متخصص و سپس به فیزیوتراپی برای انجام فیزیوتراپی کمر برای درمان و پیشگیری مراجعه نمایید:

  • هنگامی که درد در ناحیه کمر بسیار شدید است و با استراحت به هیچ عنوان برطرف نمی شود.
  • در صورتی که درد، علاوه بر کمر پاها و زانو هایتان را درگیر کرده است
  • در برخی از مواقع ممکن است کمردرد  باعث ایجاد  ضعف، بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن  در ناحیه پاها شود.
  • همچنین یکی از عوارضی که به همراه کمر درد ممکن است پیش بیاید کاهش وزن است.

افرادی که دارای سن بیش از 50 سال بوده و به کمر درد دچار می شوند بهتر است برای درمان حتما به پزشک جهت فیزیوتراپی مراجعه نمایند.

خدمات فیزیوتراپی کمر در منزل به چه صورت می باشد؟

خدمات فیزیوتراپی برای افرادی که در مراجعه به کلینیک های فیزیوتراپی و بیمارستان ها با مشکل مواجه هستند گزینه بسیار مناسبی می باشد ، درد هایی که در ناحیه کمر به وجود می آید به دلایل گوناگونی می باشد که یکی از معروف ترین آن ها آسیب هایی که به ستون فقرات و کمر وارد می شود و دو مورد دیگر نیز که شایع می باشند وجود عفونت در ناحیه کمر و اسپاسم عضلانی می باشد .

خدمات فیزیوتراپی در منزل برای بهبود و درمان درد کمر می باشد که می تواند بسیاری از مشکلاتی که در این مورد به وجود آمده را قبل از این که به مرحله حادتری برسد کنترل نماید و به صورت کامل نیز آن را برطرف نماید. برای این که فیزیوتراپی در منزل را انجام دهید تنها کافی است با مراکز توانبخشی تماس گرفته تا پزشک متخصص در این زمینه را به منزل شما اعزام نمایند و سپس بعد از این که نوع درد و بیماری تشخیص داده شد فیزیوتراپی برای ناحیه هایی که نیاز می باشد را تجویز و انجام خواهد داد.

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی کمر درد در تهران هستید

انجام تمرینات مناسب

حتما به این نکته مهم توجه داشته باشید انجام حرکات فیزیوتراپی به صورت نادرست ممکن است موجب ایجاد صدمات جدید و جبران ناپذری در ناحیه کمر و ستون فقرات شود. لذا می بایست حتما حرکات فیزیوتراپی را از مراکزی که برای انجام خدمات و ورزش های مناسب در این حیطه از متخصص بهره می گیرند درخواست کنید تا از طریق خدمات فیزیوتراپی به صورت درست و مناسب بتوانید عضلات کمر را درمان و بهبود ببخشید.

قیمت و هزینه فیزیوتراپی کمر چگونه محاسبه می شود؟

قیمت در بخش درمان به عوامل گوناگونی بستگی دارد . ولی تعرفه اولیه در مورد هریک از خدمات فیزیوتراپی کمر از جانب وزارت بهداشت و انجمن فیزیوتراپی تعیین می شود و قیمت هر جلسه با توجه به خدماتی که برای بیمار انجام می شود و نیز با توجه به تجویز پزشک با هم فرق دارد و در واقع قیمت جلسات به صورت ثابت نمی باشد

. تعیین نرخ در فیزیوتراپی کمر مطابق تعرفه بوده و اگر بیمار دارای بیمه تکمیلی باشد می تواند از آن تا اندازه ای که بیمه پوشش می دهد استفاده نماید . چنانچه یکی از اعضای تحتانی مطابق تجویز پزشک به فیزیوتراپی نیاز داشته باشد هزینه آن ناحیه به طور چداگانه مطابق تعرفه محاسبه خواهد شد.

قیمت و هزینه فیزیوتراپی کمر چگونه محاسبه می شود؟
قیمت و هزینه فیزیوتراپی کمر چگونه محاسبه می شود؟

هزینه فیزیوتراپی در منزل

خیلی از افرادی که تمایل دارند خدمات فیزیوتراپی در منزل را انجام دهند این سوال برایشان پیش می آید که آیا این خدمات در مقایسه با خدمات کلینیک های فیزیوتراپی چه مزیت هایی دارد و اینکه هزینه که می بایست برای آن پرداخت کنند چقدر می باشد.

خدمات فیزیوتراپی در منزل تنها از طریق یک تماس تلفنی با یکی از مراکز فیزیوتراپی به بیمار ارائه می شود و خدمات آن به صورت خصوصی فقط برای یک نفر انجام می شود لذا با این وجود روند درمان و بهبودی بیمار سریع تر می باشد و بیمار نیازی به مراجعه به کلینیک ها و بیمارستان و منتظر ماندن در صف های طولانی را ندارد لذا با این وجود می توان چنین نتیجه گرفت که هزینه خدمات فیزیوتراپی در منزل به مراتب کمی بالاتر از هزینه آن در بیمارستان ها و کلینیک ها می باشد.

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی کمر درد در تهران هستید

فیزیوتراپی تخصصی کمر چگونه انجام می شود؟

در حوزه تخصصی فیزیوتراپی چند نمونه ارزیابی و درمان تخصصی برای تعدادی از اختلالات  اسکلتی عضلانی وجود دارد که یکی از آن ها فیزیوتراپی کمر می باشد . این مدل ها در کشورهای زیادی مورد استفاده قرار گرفته است و آن را با نام زبان مشترک برای درمان بیمارانی که به کمر درد مبتلا شده اند می شناسند .

فیزیوتراپیست با آشنایی کامل در مورد این نوع درمان ها و بررسی و ارزیابی بیمار تعیین می کند که بیمار را با کدام روش درمان نماید. مورد ارزیابی قرار دادن هر کدام از نوع های درمان بسیار تخصصی می باشد که در طی بررسی آن چگونگی و تعداد جلسات درمان مشخص می شود. این درمان ها خود به چند بخش تقسیم می شوند که عبارتند از : بخش آموزش- بخش تمرین- بخش درمان دستی و درمان با سوزن خشک می باشد که فیزیوتراپیست آن را به صورت تخصصی انجام می دهد.

فیزیوتراپی تخصصی کمر چگونه انجام می شود؟
فیزیوتراپی تخصصی کمر چگونه انجام می شود؟

فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی کمر به چه صورت است؟

بعد از انجام عمل جراحی کمر اگر به موقع فیزیوتراپی مطابق تجویز پزشک انجام شود می تواند در کمتر شدن عوارض ناشی از عمل – درمان سریعتر در ثبات ناحیه کمر و نیز عدم برگشت علائم تاثیر به سزایی داشته باشد .

 

بعد از جراحی کمر ممکن است بافت های اطراف ناحیه عمل دچار چسبندگی شوند که در صورتی که این چسبندگی به موقع برطرف نشود موجب می شود که عوارض ناگواری داشته باشد برای از بین بردن این نوع عامل های بعد از جراحی می توان از متدهای فیزیوتراپی بهره برد مانند لیزر و تمرینات درست و مناسب و نیز توصیه های لازم برای شروع فعالیت فیزیکی بیمار که به درستی قابل کنترل می باشد. مهم ترین بخش فیزیوتراپی آموزش دادن به بیمار است که شامل موارد زیر است :

  • نحوه وضعیت بدنی مناسب
  • نشستن
  • ایستادن
  • خوابیدن
  • فعالیت های تکراری مثل خم شدن به جلو
  • نحوه بلند کردن اجسام

بعد از آموزش مهم ترین بخش دیگر فیزیوتراپی تمرین درمانی است که می بایست با تمرینات راحت و ساده شروع شود و حتما می بایست فیزیوتراپیست در آغاز شروع این تمرینات نظارت لازم را داشته باشد و سپس تمرینات را کمی پیشرفته تر کند که در نهایت نتیجه کار باعث بهبودی و حرکت بیمار شود.

فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی کمر به چه صورت است؟
فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی کمر به چه صورت است؟

شایع ترین دلایل ایجاد کمردرد که با فیزیوتراپی درمان می شوند کدامند؟

در این بخش از مقاله به بررسی شایع ترین دلایل کمردرد می پردازیم .

شایع ترین دلایل ایجاد کمردرد که با فیزیوتراپی درمان می شوند کدامند؟
شایع ترین دلایل ایجاد کمردرد که با فیزیوتراپی درمان می شوند کدامند؟

کشیدگی (رگ به رگ شدن عضلات):

یکی از دلایل کمردرد کشیدگی ماهیچه ها و یا همان رباط های کمر می باشد . این رباط وظیفه محافظت از مفصل های ستون فقرات و نیز خود ستون فقرات را بر عهده دارند.

کشیدگی ربات ها در اثر زمین خوردن- تصادف با اتومبیل- و یا عادات حرکتی اشتباه و نیز دلایل گوناگون دیگر به وجود می آید . کشیدگی رباط ها بسیار دردناک بوده و اشخاصی که به آن مبتلا می شوند در دامنه کشیدگی تا مدتی دچار محدودیت حرکتی می شوند که این مشکل با فیزیوتراپی درمان می شود.

وارد شدن فشار به عصب ستون فقرات :

در این مورد یک یا چند عدد از رشته های عصبی ستورن فقرات در اثر فشار دردناک می شود و سیگنال های درد را به دلیل التهابی که دارد به مغز می فرستند.

وارد شدن فشار به ریشه های عصبی ستون فقرات به دلیل آسیب هایی است که ستون فقرات دیده است مانند بیرون زدگی دیسک- ایجاد زائده های استخوانی در مهره ها- و ضخیم شدن رباط های ستون فقرات

در این مورد فیزیوتراپی می تواند درد را تا اندازه زیادی کاهش دهد و حتی در مواردی نیز موجب درمان نیز خواهد شد.

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی کمر درد در تهران هستید

بیرون زدگی- برآمدگی- پارگی دیسک کمر:

در حالت بیرون زدگی – برآمدگی – و پارگی دیسک کمر محتویات درون دیسک کمر تحت فشار قرار می گیرند و در بر اثر فشار وارده لایه سخت خرجی دیسک پاره شده و از داخل دیسک بیرون می زند.

فرسایش دیسک و مهره های ستون فقرات:

فرسایش دیسک و مهره های ستون فقران به دلیل بالا رفتن سن به وجود می آید . این مورد در واقع بیماری به شمار نمی آید زیرا به دلیل بالارفتن سن بوده و امری طبیعی محسوب می شود که به دلیل تغییراتی است که در ستون فقرات به وجود آمده است . در طی زمان و با بالا رفتن سن ، دیسک که در مابین مهره ستون فقرات قرار دارد خشک می شود و حجم آنها نیز کاهش می یابد.

هنگامی که ارتفاع دیسک کمتر شده و فرم ظاهری آن نیز تغییر پیدا کرد آب درون دیسک نیز کاهش یافته که در نهایت موجب می شود فاصله بین مهره ستون فقرات نیز کمتر شود و فضای که عصب در اختیار داشتند کاهش پیدا کند.

به مرور زمان و با بالا رفتن سن مفاصل ستون فقرات فرسایش یافته و در کنار مهره ها زائده های استخوانی ایجاد می شود که دردناک نیز می باشد.

در چنین مواقعی می بایست به پزشک متخصص مراجعه نموده و در صورتی که پزشک تجویز کند برای انجام فیزیوتراپی کمر به فیزیوتراپیست مراجعه نمایید.

اختلالات عصبی ساکروایلیاک :

مفصل ساکروایلیاک نقطه اتصال استخوان لگن به ستون فقرات می باشد که حفاظت از آن ها به وسیله رباط های بزرگی می باشد ، در واقع بخش اصلی در لگن مفصل ساکروایلیاک است.

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی کمر درد در تهران هستید

دلایل رایج کمر درد در زمان بارداری:

برخی از زنان در دوران بارداری ممکن است دچار درد در ناحیه کمر شوند که دلیل این درد می تواند یکی از موارد ذیل باشد:

  • افزایش وزن
  •     کاهش فعالیت بدنی
  •     تغییرات هورمونی که می تواند باعث شل شدن عضله یا قوام رباط های مفاصل گردد
  •     تغییر در نوع خوابیدن و نشستن
  •     استفاده بیش از حد برخی عضلات یا کمتر استفاده کردن از عضلات دیگر
  •     تغییر مرکز ثقل بدن
دلایل رایج کمر درد در زمان بارداری:
دلایل رایج کمر درد در زمان بارداری:

لذا بسیاری از زنان باردار که با ین مورد روبرو می شوند برای کاهش درد در ناحیه کمر به فیزیوتراپیست برای انجام فیزیوتراپی کمر مراجعه می کنند ، پزشک بعد از معاینه و با توجه با شرایط بارداری آن ها برایشان تمریناتی را که مخصوص این دوران است جهت کم نمودن درد تجویز می کند.

انجام این تمرینات در دوران بارداری می تواند موجب کمتر شدن درد در دوران بارداری و نیز جلوگیری از عوارض آن می شود.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.