هزینه فیزیوتراپی کمر
فهرست مطالب

با سلام خدمت شما کاربر عزیز،امروز میخواهیم درمورد هزینه فیزیوتراپی کمر و عوامل موثر در قیمت آن صحبت کنیم. فیزیوتراپی کمر یک روش درمانی مؤثر و کارآمد برای افرادی است که از درد در این ناحیه رنج می‌برند.

درد هایی شدیدی که در ناحیه کمر وجود دارد سبب مختل شدن زندگی فردی می ‌شوند و اجازه انجام فعالیت‌ هایی که نیاز به خم و راست شدن دارند را به فرد نمی ‌دهند، بنابراین استفاده از فیزیوتراپی کمر می‌تواند در التیام و کاهش درد های این ناحیه و بهبود بیمار مؤثر باشد.

اگر شما ساکن تهران هستید پیشنهاد می کنیم پست مربوطه به فیزیوتراپی کمر درد در تهران را مشاهده کنید.

هزینه فیزیوتراپی کمر
هزینه فیزیوتراپی کمر

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

هزینه فیزیوتراپی کمر: بیماران دارای کمر درد اکثرا در مراحل حاد و یا مزمن به فیزیوتراپی ارجاع داده می شوند. قبل از شروع درمان فیزیوتراپی کمر، متخصص فیزیوتراپی بیماران را به شکل تخصصی تر مورد ارزیابی قرار می دهد.

برای درمان تخصصی کمر درد لطفا صفحه فیزیوتراپی آرتروز کمر را مطالعه کنید.

تا علت کمر درد مشخص گردد و اقدامات لازم جهت برطرف کردن علل آن صورت پذیرد در این گونه مواقع فیزیوتراپی کمر بهترین گزینه برای بهبود فرد مبتلا و افزایش دامنه ی حرکتی او است و در این شرایط بحرانی ممکن است موجب جلوگیری جراحی ستون فقرات شود.

ویدئو هزینه فیزیوتراپی کمر

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

فیزیوتراپی کمر دارای چه نکات مهمی می باشد؟

آیا نیاز به هزینه برای فیزیوتراپی کمر وجود دارد؟

روش انجام فیزیوتراپی چگونه است؟

قبل از انجام فیزیوتراپی کمرچه کاری باید صورت گیرد؟

چه عوامل خطرزایی باعث بروز کمردرد می شوند؟

فیزیوتراپی دارای چه مزایایی می باشد؟

راستای صحیح کمر در زندگی روزمره به چه صورت می باشد؟

آیا فیزیوتراپی کمر با لیزر در هزینه آن تاثیر دارد ؟

نقش آب درمانی در کمردرد و تاثیر آن در هزینه فیزیوتراپی چگونه است؟

شایع ترین دلایل کمر درد چیست؟

راه های پیشگیری از کمر درد چیست؟

چه زمانی به فیزیوتراپ مراجعه کنیم؟ فیزیوترابی و تاثیر آن

آیا انجام فیزیوتراپی کمر پس از عمل جراحی مفید است؟

چه فعالیت هایی در فیزیوتراپی کمر پس از عمل جراحی انجام می شود؟

آیا فيزيوتراپي در دوران بارداري خطر دارد؟

فیزیوتراپی کمر دارای چه عوارضی می باشد؟

 

فیزیوتراپی کمر دارای چه نکات مهمی می باشد؟

درد در کمر ممکن است به صورت درد عضلانی،درد تیز و تیر کشیدن، درد سرایت کننده به پاها ، درد تشدید شونده به واسطه حرکت کردن، درد بهبود یافته به واسطه دراز کشیدن قابل احساس باشد.

مراجعه به فیزیوتراپیست زمانی پیشنهاد می شود که شما چندین هفته شرایط خود را به واسطه درمان های خانگی و استراحت کنترل کرده اید و هنوز آثار درد باقی است

بنابراین می بایست فیزیوتراپی کمر انجام دهید. درمان های دستی، در درمان بیماری های ناحیه کمر فرد مانند دیسک کمر، شامل رفع گرفتگی های عضلانی و حرکت دادن مهره ها در جای خود به منظور تصحیح راستای آنها و همچنین اعمال ماساژهای سطحی و عمقی به منظور افزایش جریان خون در ناحیه کمر، از نکات مهم در فیزیوتراپی است.

فیزیوتراپی کمر دارای چه نکات مهمی می باشد؟
فیزیوتراپی کمر دارای چه نکات مهمی می باشد؟

یکی از مهمترین نکات که در فیزیوتراپی کمر در کلینیک فیزیوتراپی صورت می پذیرد، تغییر و آموزش سبک صحیح فعالیت زندگی است که شامل نحوه صحیح خوابیدن، نشستن و انجام کارهای روزانه می باشد که خود می تواند زیر مجموعه بخش حرکات اصلاحی باشد.

 

آیا نیاز به هزینه برای فیزیوتراپی کمر وجود دارد؟

به صورت کلی درد کمر جدی نخواهد بود اما گاهی پشت گوش انداختن کمر درد می تواند خطراتی را برای شما به همراه داشته باشد.

اگر شما دردی مشابه به درد فهرست زیر تجربه کردید در کوتاه ترین زمان ممکن به یک پزشک متخصص برای فیزیوتراپی کمر مراجعه کنید در غیر اینصورت عواقب ناگواری در انتظار شما خواهد بود.

به صورت کلی هرچقدر سهل انگاری کنید و مراجعه به پزشک متخصص را به تعویق بیاندازید زمان و هزینه فیزیوتراپی افزایش می باید.

  • کمر درد همراه با مشکلاتی در روده یا مثانه
  • افزایش حرارت بدن و تب داشتن همراه با درد کمر
  • درد ناگهانی پس از آسیب های جدی وارده به ناحیه کمر
  • حالت تهوع به همراه عرق سرد همراه با درد شدید کمر
  • فیزیوتراپی کمر
آیا نیاز به هزینه برای فیزیوتراپی کمر وجود دارد؟
آیا نیاز به هزینه برای فیزیوتراپی کمر وجود دارد؟

موارد فوق از جمله موارد مهمی هستند که در صورت احساس آن ها در خود حتما باید به جهت درمان آنها به پزشک متخصص مراجعه کنید. در ادامه اگر درد کمر شما با شرایط زیر همراه بود نیز باید در سریعترین زمان ممکن مراجعه به پزشک را دراولویت  برنامه خود قرار دهید.

مراجعه سریع به پزشک هم در طول درمان و هم در کاهش هزینه فیزیوتراپی موثر است.

  • غیرقابل تحمل بودن درد و عدم بهبود حتی با استرس
  • گسترش درد به ویژه گسترش در ناحیه زانو
  • ضعف و بی حسی همراه با درد در کمر
  • کاهش وزن قابل توجه و چشمگیر همراه با کمر در معمولا کمر درد دارای علائمی در نواحی مختلف بدن استعلائم و نشانه

یکی از شایع ترین دلایل کمردرد، اسپاسم عضلانی می باشد اما ممکن است ستون فقرات همانند دیگر نقاط بدن دچار آسیب ها و بیماری های مختلفی شود. در این ادامه  به بررسی شایع ترین دلایل کمر درد می پردازیم.

در صورتی که در ناحیه کمر با دردهای شدیدی از جمله موارد زیر روبرو شده اید می بایست به پزشک یا فیزیوتراپیست برای فیزیوتراپی  کمر مراجعه و سپس  برای درمان آن اقدام و پیشگیری نمایید:

  • هنگامی که درد در ناحیه کمر بسیار شدید است و با استراحت به هیچ عنوان برطرف نمی شود.
  • در صورتی که درد، علاوه بر کمر پاها و زانو هایتان را درگیر کرده است
  • در برخی از مواقع ممکن است کمردرد باعث ایجاد  ضعف، بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن  در ناحیه پاها شود.
  • همچنین یکی از عوارضی که به همراه کمر درد ممکن است پیش بیاید کاهش وزن است.

به شما پیشنهاد می شود در صورتی که پس از  ۵۰ سالگی با کمر درد روبرو شده اید برای درمان حتما به پزشک جهت فیزیوتراپی  کمر مراجعه نمایید.

 

روش انجام فیزیوتراپی چگونه است؟

قبل از این که بیماران خدمات فیزیوتراپی را دریافت کنند. باید این ناحیه توسط متخصص فیزیوتراپی به صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرد. تا نواحی دردناک و علت ایجاد درد تشخیص داده شود. سپس با استفاده از فیزیوتراپی، جریان‌های ضد درد، لیزر تراپی و دیاترمی عضلاتی و ماهیچه‌هایی که در این ناحیه صدمه دیده‌اند و دچار انقباض شده‌اند به طور کامل آزاد می‌شوند.

با وجود این که فیزیوتراپیست به آرامی این عمل را انجام می‌دهند، گرفتگی عضلات به مرور برطرف می‌شود و پس از هر جلسه درمان، بیمار متوجه درصد بهبودی بیشتری در ناحیه کمر می‌شود. هنگام فیزیوتراپی کمر تمرینات خاصی نیز برای درمان بیرون زدگی‌های دیسک ارائه می‌شود تا روند بهبودی سرعت بیشتری داشته باشد. هزینه فیزیوتراپی به صورت ویزیت جلسه ای می باشد.

روش انجام فیزیوتراپی چگونه است؟
روش انجام فیزیوتراپی چگونه است؟

قبل از انجام فیزیوتراپی کمر چه کاری باید صورت گیرد؟

فیزیوتراپی بخش مهمی از درمان برای بیشتر مبتلایان به کمر درد است.  فیزیوتراپیست ها به شما کمک می کنند تا  با انجام جلسات فیزیوتراپی کمر دوباره به زندگی فعال خود ادامه دهید. فیزیوتراپیست ها متخصص در ارزیابی حرکت هستند و می توانند به شما حرکات اصلاحی برای درمان کمر درد را آموزش دهند.آموزش های حرکات اصلاحی به صورت جلسه ای انجام می شود.

در صورت صلاح دید پزشک برای انجام فیزیوتراپی کمر حتما قبل از شروع پروسه درمان درباره موارد زیر با فیزیوتراپ خود صحبت کنید:

  • درباره سوابق بیماری خود به او اطلاعات لازم را بدهید.
  • در مورد مناطقی که احساس درد بیشتری دارید پیش از شروع فیزیوتراپی به فیزیوتراپ هشدار لازم را بدهید.
  • در مورد داروهای مصرفی خود با او صحبت کنید.
قبل از انجام فیزیوتراپی کمر چه کاری باید صورت گیرد؟
قبل از انجام فیزیوتراپی کمر چه کاری باید صورت گیرد؟

چه عوامل خطرزایی باعث بروز کمردرد می شوند؟

هر کسی ممکن است دچار کمر درد شود، حتی کودکان و نوجوانان. عوامل زیر ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به درد کمر قرار دهند:

سن. درد کمر پس از ۳۰ یا ۴۰ سالگی و زمانیکه شروع به پیر شدن می کنید شایع تر است.

ورزش نکردن. ضعیف و غیر فعال بودن عضلات در قسمت کمر و شکم ممکن است باعث درد کمر شود.

اضافه وزن. وزن اضافی بدن باعث ایجاد فشار بیشتری بر روی کمر شما می شود.

بیماری ها. برخی از انواع آرتروز و سرطان می توانند موجب درد کمر شوند.

بلند کردن اجسام سنگین به شیوه نامناسب. استفاده از کمر به جای پاها در هنگام بلند کردن اجسام می تواند منجر به کمر درد شود.

شرایط روحی. به نظر می رسد که افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب بیشتر دچار کمر درد می شوند.

سیگار کشیدن. سیگار کشیدن جریان خون را در قسمت پایین ستون فقرات کاهش می دهد و این موجب می شود که بدنتان نتواند مواد مغذی را به دیسک های کمرتان برساند. سیگار کشیدن همچنین روند بهبودی را کند می کند.

ترس از درد کمر در سالهای اخیر ب عنوان یکعامل موثر در ادامه درد و در واقع انتقال درد از حالت حاد به مزمن گزارش شده است.

فیزیوتراپی دارای چه مزایایی می باشد؟

فیزیوتراپی یک روش درمانی موثر برای کاهش دردهای ایجاد شده در ناحیه ستون فقرات است؛ که تمامی افراد در سنین مختلف می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.هزینه فیزیوتراپی کمر با توجه به تعداد جلسات درمان متفاوت است. با دریافت خدمات فیزیوتراپی کمر می‌توانید سلامتی‌تان را مانند گذشته به دست بیاورید و به راحتی به انجام فعالیت‌های روزانه بپردازید. در ادامه به مزایای این روش درمانی برای آشنایی بیشتر اشاره شده است.

فیزیوتراپی دارای چه مزایایی می باشد؟
فیزیوتراپی دارای چه مزایایی می باشد؟
  • رفع کامل یا کاهش کمر درد

از مهم‌ترین ویژگی‌های فیزیوتراپی کمر می‌توان به این نکته اشاره کرد که این روش درمانی اسپاسم و گرفتگی‌های عضلانی ایجاد شده در این ناحیه را برطرف می‌کند و ماهیچه‌های کمر را قوی‌تر می‌سازد؛ بنابراین پس از دریافت خدمات فیزیوتراپی دردهای این ناحیه به طور کامل از بین خواهند رفت و فرد می‌توانند به زندگی طبیعی ادامه دهد. همچنین پس از دریافت خدمات فیزیوتراپی برای کمر و اتمام دوره درمان، مشکلاتی مانند بازگشت کمر درد برای فرد وجود نخواهد داشت.

 

  • عدم نیاز به جراحی در ناحیه کمر

با توجه به این که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است؛ بنابراین در صورتی که دیسک و مهره‌های کمر آسیب زیادی ندیده باشند. با دریافت خدمات فیزیوتراپی کمر می‌توانید مشکلات جابجایی مهره‌ها را برطرف کنید. تا آن‌ها به محل سابقشان باز گردند و نیازی به استفاده از روش‌های جراحی نداشته باشید؛ بنابراین پزشکان برای افرادی که در ناحیه کمر دردهای کمی هنگام نشستن یا ایستادن احساس می‌کنند، خدمات فیزیوتراپی را تجویز می‌کنند. تا مهره‌ها در محل صحیح قرار بگیرند و هنگام انجام فعالیت‌های روزانه فشار زیادی را تحمل نکنند.

عدم نیاز به جراحی در ناحیه کمر
عدم نیاز به جراحی در ناحیه کمر
  • افزایش توانایی جسمی پس از عمل‌های جراحی

در صورتی که دیسک و مهره‌ها آسیب جدی دیده باشند و حتماً بیمار نیاز به انجام عمل جراحی داشته باشد. پس از عمل جراحی باید خدمات فیزیوتراپی را دریافت کند. تا روند بهبودی وی سریع‌تر گردد.

 

  • افزایش توانایی حرکتی

از مهم‌ترین مشکلاتی که هنگام آسیب دیدن دیسک کمر ممکن است بیمار با آن‌ها مواجه شود می‌توان به سر شدن یا مورمور شدن پاها، عدم توانایی ایستادن به حالت صاف و بروز درد هنگام نشستن یا راه رفتن، ضعیف شدن عضلات ناحیه کمر، درد در قسمت پایین تنه، اختلال در سیستم عصبی پاها و… اشاره کرد؛ بنابراین بروز مشکل در ستون فقرات می‌تواند زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار دهد و وی را از زندگی معمول باز دارد.
جهت حل مشکلاتی که در ناحیه کمر وجود دارد، دریافت خدمات فیزیوتراپی کمر تحت نظر پزشک متخصص بسیار موثر خواهد بود؛ زیرا در طول فرآیند فیزیوتراپی و پس از اتمام آن حرکات کششی و قدرتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. که سبب بهبود وضعیت بیمار و تقویت عضلات و ماهیچه‌های آسیب دیده خواهند شد.

راستای صحیح کمر در زندگی روزمره به چه صورت می باشد؟

۱- هوشمندانه بایستید. قوز نکنید.

وضعیت بدنی خود را در ناحیه لگن در یک حالت خنثی نگه دارید. اگر باید برای مدت طولانی بایستید، یکی از پاهایتان را بر روی سطحی قرار دهید که کمی بلندتر است تا قسمتی از فشار وزن را از روی کمرتان بردارید.

بعد از مدتی جای پا ها را عوض کنید و پای دیگر را بر روی آن سطح بگذارید. استراحت خوب می تواند استرس عضلات کمر را کاهش دهد.

۲- هوشمندانه بنشینید.

صندلی را انتخاب کنید که شرایط مناسبی را برای حمایت از کمرتان فراهم می کند و دسته ی صندلی و پایه ی گردان دارد.

قرار دادن یک بالش یا حوله ی رول شده در پشت کمر شما می تواند انحنای طبیعی کمر را حفظ کند. زانو و ناحیه کمر خود را در یک ارتفاع یکسان نگه دارید. موقعیت خود را مکررا، حداقل هر نیم ساعت، تغییر دهید.

۲- هوشمندانه بنشینید.
۲- هوشمندانه بنشینید.

۳- هوشمندانه اجسام را بلند کنید.

در صورت امکان از بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنید، اما اگر شما باید چیزی سنگینی را بردارید، بگذارید پاهای شما این کار را انجام دهند.

کمر خود را راست نگه دارید – بدون چرخش – و فقط از زانوها خم شوید. بار را نزدیک بدن خود نگه دارید. اگر جسم سنگین باشد یا بلند کردن آن سخت باشد، یک شریک برای بلند کردن آن پیدا کنید.

۴- در هنگام خرید مراقب باشید

از آنجا که کمردرد مشکل شایعی است، محصولات متعددی به شما وعده ی پیشگیری یا تسکین را می دهند.

اما شواهد قطعی در مورد موثر بودن کفش های ویژه، چیز هایی که در داخل کفش قرار داده می شود، نگهدارنده های کمر و کمربند های طبی، مبلمان خاص طراحی شده برای این مشکل و یا برنامه های مدیریت استرس وجود ندارد.

 

علاوه بر این، به نظر نمی رسد که یک نوع تشک وجود داشته باشد که برای افراد مبتلا به کمر درد بهترین گزینه باشد. شما باید به دنبال چیزهایی باشید که باعث می شوند تا بیشتر احساس راحتی کنید.

آیا فیزیوتراپی کمر با لیزر امکان پذیر است؟

امروزه پزشکان بیشتر از گذشته از فیزیوتراپی کمر با لیزر برای کاهش درد و التهاب استفاده می کنند. بیشتر افراد از قدرت لیزر برای درمان ناراحتی های کمر آگاه هستند .استفاده از لیزر بسته به مدت زمان استفاده و تعداد جلسات در هزینه فیزوتراپی موثر است.به همین دلیل در این جا تنها به پنج مورد از فواید فیزیوتراپی کمر با لیزر اشاره می کنیم:

 

1. باعث کاهش درد و التهاب بدون عوارض جانبی می شود

در لیزر درمانی از فرآیندی به نام فتوبیومودولاسیون استفاده می شود. فوتونها وارد بافت شده و با سیتوکروم c درون میتوکندری تعامل دارند. این تعامل منجر به افزایش متابولیسم سلولی و کاهش درد و التهاب می شود. بر خلاف داروها ، فیزیوتراپی کمر با لیزر باعث کاهش درد بدون عوارض جانبی نامطلوب می شود. همچنین این نکته حائز اهمیت است که بیماران، بعد از فیزیوتراپی کمر با لیزر تا مدت های طولانی تجربه درد مجدد را نداشته اند. هرچند با توجه به بدن هر فرد و آسیب های وارده بر کمر، نتیجه  فیزیوتراپی می تواند متفاوت باشد اما بسیاری از بیماران پس از تنها دو جلسه کاهش درد را تجربه می کنند.

 

2. قابل استفاده در شرایط حاد و مزمن است

در شرایط حاد لیزر درمانی  بسیار مؤثر است.  در برخی افراد هرچه التهاب سریعتر کاهش یابد و روند بهبودی شروع شود ،  بسیار بهتر است. در صورت آسیب های خیلی جدی ، فیزیوتراپی کمر با لیزر به بازیابی سریع تر بدن در عملکرد طبیعی کمک می کند. در شرایط مزمن ، لیزر درمانی اغلب برای کمک به مقابله با درد مداوم و التهاب استفاده می شود.

2. قابل استفاده در شرایط حاد و مزمن است
2. قابل استفاده در شرایط حاد و مزمن است

3. فیزیوتراپی کمر با لیزر را می توان برای هر موقعیتی سفارشی سازی کرد

لیزرهایی که دامنه قدرت بیشتری دارند ، گزینه های درمانی متنوع را ارائه می دهند. لیزری که می تواند از 0.5 وات تا 25 وات تنظیم شود ، به پزشک امکان انعطاف پذیری را می دهد تا خروجی را کم، کند یا حداکثر کنند.

 

4. درمان با لیزر حس خوشایندی دارد

یک سوال رایج در رابطه با فیزیوتراپی کمر بوسیله لیزر  این است که: “چه احساسی دارد؟” بسته به لیزر ، می تواند احساس کمی ایجاد کند  اما در اکثر موارد لیزر احساس گرمی ملایم و تسکین دهنده ایجاد کند. بسیاری از بیماران که تحت درمان با لیزر برای کمر خود  قرار گرفته اند ، از این تجربه لذت می برند همچنین بیمارانی که تحت درمان با لیزرهای با قدرت بالاتر قرار می گیرند ، معمولاً کاهش سریع درد را گزارش می کنند.

 

5. درمان سریع است

لیزرهای پرقدرت قادر هستند در مدت زمان کمی انرژی زیادی را تحویل دهند، بنابراین دوزهای درمانی به سرعت حاصل می شوند.  در برخی موارد که درمان سریع و مؤثر ضروری است فیزیوتراپی کمر بوسیله لیزر یک گزینه بسیار مناسب است.

 

نقش آب درمانی در کمردرد چیست؟

آب درمانی برای بیماریهای دیسک کمر، یک روش درمانی مکمل طبیعی است که اغلب افراد به عنوان یک روش برای درمان درد دیسک استفاده می کنند. آب درمانی شامل استفاده از آب جهت بهبود در  بیماری های دیسک کمر از جمله پارگی دیسک کمر (فتق دیسک کمر) می باشد.

برای بهره مند شدن از خدمات تخصصی فیزیوتراپی آب درمانی پیشنهاد می کنیم پست آب آوردن زانو را چک کنید.

آب در مسائل بهداشتی فردی فواید بسیاری دارد و استفاده از فیزیوتراپی نیز می تواند در تسکین درد به بیماران کمک کند. در صورت ترکیب ، فیزیوتراپی و آب درمانی می توان شرایط ایده آلی را برای استراحت در بیماری دیسک کمرایجاد کرد.به دلیل انجام آب د رمانی در استخر و عدم انجام آن در مطب پزشک در هزینه فیزیوتراپی کمر بسیار موثر است.

نقش آب درمانی در کمردرد چیست؟
نقش آب درمانی در کمردرد چیست؟

آب همانطور که مایع حیات است ، خواص درمانی و ورزش مفیدی نیز دارد .

راه رفتن و دویدن در آب چه تفاوتی با راه رفتن در خشکی دارد ؟

۱- خاصیت شناوری  : وقتی در آب راه می روید ، ورزش می کنید یا می دوید وزن شما ۹۰ درصد کم می شود مثلا فرد ۸۰ کیلویی ۸ کیلو می شود.

۲- آب همچون کمربندی دور کمر شما و همچون زانو بندی دور مفاصل شما را فرا می گیرد ، بنابراین فشاری که به عضلات و لیگامان های شما در آب وارد می شود بسیار کمتر از خشکی است . پس شما مقدار بیشتری می توانید در آب راه بروید.

۳- آب ۹۰۰ بار سنگین تر از هواست .  زیرا یک متر مکعب آب ۱۰۰۰ کیلو گرم یا یک تن است . در حالیکه یک متر مکعب هوا کمی بیشتر از یک کیلو است . بنابراین یک ساعت ورزش در آب عضلات را بسیار قوی تر از یک ساعت ورزش در خشکی می کند.

۴- به علت فشار هیدروایستاتیک آب ، فشار بیشتری به قفسه سینه و ورید ها وارد می شود و تعریق کمتر می شود و  به همین جهت گرفتگی عضلانی در ورزش های آبی کمتر از ورزش های خشکی است.

در استخر هایی که آب آنها جریان دارد ، حرکت بر خلاف جهت آب ، روی عضلات تنه و شکم اثر کرده چربی شکم را کم می کند و فرد از حالت قوز کرده خارج می شود.

امروزه از دستگاه های تردمیل زیر آب استفاده می کنند.  دویدن و راه رفتن در آب ، سرعت انسان را سه کیلومتر در ساعت بیشتر از خشکی می کند ، برای مثال در راه رفتن عادی در خشکی سرعت انسان ۵ کیلو متر در ساعت است ، اما در راه رفتن عادی در آب معادل با سرعت ۸ کیلومتر در خشکی است. یا مثل این است که ۱۰ درجه به دستگاه تردمیل شیب داده اید. به عبارت دیگر راه رفتن در سطح صاف در آب ، معادل  راه رفتن در سر بالایی در خشکی است.

در دویدن ملایم در خشکی یک فرد در هر دقیقه ۸ کالری انرژی می سوزاند در صورتی که با همان سرعت در آب فرد ۱۱ کالری در دقیقه انرژی مصرف می کند.

 

شایع ترین دلایل کمر درد چیست؟

کشیدگی ( رگ به رگ شدن عضلات ) :

یکی از دلایل کمر درد ممکن است کشیدگی ماهیچه های کمر یا تاندون ها یا لیگامنت ها باشد. لیگامنت ها همان رباط هایی هستند که وظیفه آن ها نگهداری و حفاظت از مفاصل ستوان فقرات (مفاصل فاست) و خود ستون فقرات می باشد.
کشیدگی ربات ها ، عضلات یا تاندون ها ممکن است در اثر زمین خوردن ، تصادف با اتومبیل ، عادت حرکتی غلط و دلایل متعدد دیگری بوجود آید. آسیب و کشیدگی عضلات ، تاندون های ستون فقرات ، یا رباط ها در اکثر مواقع دردناک است و تا مدتی باعث محدودیت در دامنه حرکتی فرد می شود که این مشکل را می توان با استفاده از فیزیوتراپی کمر درمان کرد.

 

وارد شدن فشار به عصب ستون فقرات :

زمانی که یکی یا چند تا از رشته های عصبی ستون فقرات تحت فشار قرار بگیرد ، ملتهب می شود و شروع به ارسال سیگنال های درد به مغز می کند.

در اکثر مواقع اختلالات و آسیب های ستون فقرات باعث فشار به ریشه های عصبی ستون فقرات می شود. به عنوان مثال: بیرون زدگی دیسک ها، تشکیل زائده های استخوانی در مهره های ستون فقرات و ضخیم شدن رباط های ستون فقرات. فیزیوتراپی کمر به کاهش درد و در برخی مواقع به درمان این مشکل کمک می کند.

 

بیرون زدگی، برآمدگی، پارگی دیسک کمر :

در حالت بیرون زدگی ، برآمدگی یا پارگی دیسک کمر ، نوکلئوس پولپوس ( محتویات داخل دیسک کمر ) فشرده می شود و آنولوس فیبروس ( لایه سخت خارجی دیسک) را پاره می کند و از درون دیسک بیرون می زند.

 

فرسایش دیسک و مهره های ستون فقرات :

در اثر بالا رفتن سن فرسایش ستون فقرات ایجاد می شود. این فرسایش در اصل بیماری محسوب نمی شود بلکه با بالا رفتن سن به صورت طبیعی تغییراتی در ستون فقرات فرد ایجاد می شود. به مرور زمان با بالا رفتن سن فرد ، دیسک های بین مهره ستون فقرات خشک می شود و از حجم آن ها کم می شود.

 

با کاهش ارتفاع دیسک و تغییر فرم به دلیل کاهش حجم آب درون دیسک ، فاصله ای که بین مهره های ستون فقرات وجود دارد کاهش می یابد و فضای موجود برای عصب ها کاهش می یابد. با بالا رفتن سن سطح غضروفی مفاصل فاست ستون فقرات به مرور دچار فرسایش می شود و در اطراف مهره های ستون فقرات زائده های استخوانی شکل می گیرند و ممکن است باعث بروز درد شوند.

در این موقع بهتر است که ایتدا توسط پزشک معاینه شوید و در صورت لوزم جهت انجام فیزیوتراپی کمر به فیزیوتراپیست مراجعه کنید

 

اختلالات مفصل ساکروایلیاک :

یک بخش اصلی در لگن مفصل ساکروایلیاک  می باشد. مفصل های ساکروایلیاک یا مفصل های خاجی در اصل محل اتصال استخوان لگن به ستون فقرات هستند که این مفاصل توسط رباط های بزرگی حمایت می شوند.

 

سایر دلایل کمر درد :

عفونت در ستون فقرات

تومور های ستون فقرات

دلایل رایج کمر درد در زمان بارداری

در دوران بارداری ممکن است که غالبا خانم ها باردار با مشکلاتی در ناحیه کمر مواجه شوند که این مشکلات و دردها ناشی از موارد زیر می باشد.

افزایش وزن

کاهش فعالیت بدنی

تغییرات هورمونی  که می تواند باعث شل شدن عضله یا قوام رباط های مفاصل گردد

تغییر در نوع خوابیدن و نشستن

استفاده بیش از حد برخی عضلات یا کمتر استفاده کردن از عضلات دیگر

تغییر مرکز ثقل بدن

بنابراین خانم های باردار می توانند برای کاهش درد کمر به فیزیوتراپیست برای فیزیوتراپی  کمر مراجعه نمایند و پزشک پس از معاینه و در. نظر گرفتن شرایط آن ها تمریناتی را مختص این دوره برای کاهش دردها و فشار وارد به ستون فقرات آن ها تجویز می کنند.

در حالت کلی می توان گفت که با انجام این تمرینات در فیزیوتراپی  کمر می تواند از عوارض ناشی از کمردرد در دوران بارداری و پس از زایمان جلوگیری کنید.

 

راه های پیشگیری از کمر درد چیست؟

شما می توانید با بهبود شرایط جسمانی و یادگیری و تمرین حرکات بدنی مناسب، از درد کمر یا از عود کردن آن جلوگیری کنید.

برای انکه کمرتان را سالم و قوی نگه دارید:

۱- ورزش کنید.

فعالیت های هوازی که فشار کمتری بر بدن وارد می کند- ورزش هایی در فیزیوتراپی کمر که باعث کشیدگی و ضربه خوردن به کمر نمی شوند_ می توانند قدرت و استقامت کمرتان را افزایش دهند و موجب شوند تا عضلاتتان بهتر عمل کنند.

پیاده روی و شنا، انتخاب های خوبی هستند. در مورد فعالیت هایی که می توانید امتحان کنید با فیزیوتراپ یا پزشک خود صحبت کنید.

۲- قدرت و انعطاف پذیری عضلات کمر را افزایش دهید.

ورزش های مخصوص شکم و عضلات کمر که میان تنه ی شما را تقویت می کنند، کمک خواهند کرد که این عضلات به عنوان یک پوشش طبیعی برای کمر شما کار کنند.

انعطاف پذیری در ناحیه مفصل ران و پاهای شما باعث می شود که استخوان های لگن تنظیم شوند و وضعیت کمر شما بهتر شود.

فیزیوتراپیست شما می تواند به شما بگوید که چه تمریناتی برای شما مناسب است.

۳- حفظ وزن مناسب

اضافه وزن موجب کشیدگی عضلات کمر می شود. اگر اضافه وزن دارید، لاغر کردن می تواند از کمر درد جلوگیری کند.

۴- ترک سیگار.

در مورد راه های ترک سیگار با پزشک خود صحبت کنید.

 

چه زمانی به فیزیوتراپ مراجعه کنیم؟
چه زمانی به فیزیوتراپ مراجعه کنیم؟

اگر کمردرد شدید دارید که باعث بروز مشکلات قابل توجهی در جریان زندگی شما شده است حتما به  فیزیوتراپیست مراجعه کنید. فیزیوتراپی می تواند برای انواع مختلف کمردرد مفید باشد.

کمردرد غیر اختصاصی: این درد کمر است که در آن علت مشخصی (مانند وضعیت پزشکی یا صدمه اساسی) وجود ندارد.

درد سیاتیک:  این دردی است که از پشت به سمت پایین پاهای شما پخش می شود.  در صورتی که در اثر ضربه و یا فشار آسیبی به این عصب برسد شما درد شدیدی را در ناحیه کمر احساس خواهید کرد.

کمردرد ناشی از پیری دیسک ها در ستون فقرات شما (بیماری دژنراسیون دیسک).

تنگی مجاری نخاعی: یکی از شایع ترین علت های درد در ناحیه کمر تنگی مجرای نخاعی است. در این بیماری فضای اطراف نخاع شما باریک می شود و به نخاع شما فشار می آورد.

پزشک معالج شما یا فیزیوتراپ ممکن است فیزیوتراپی کمر را به عنوان بخشی از پروسه درمانی شما تجویز کنند. در این  صورت باید هر چه سریع تر نسبت به شروع دوره درمان خود اقدام کنید.

همچنین لازم به ذکر است که هر چه زود تر به پزشک کتخص مراجعه کنید در زمان و طول درمان و همچنین میزان هزینه فیزیوتراپی کمر صرفه جویی و سلامتی خود را زود تر بدست خواهید آورد.

 

آیا انجام فیزیوتراپی کمر پس از عمل جراحی مفید است؟

انجام فیزیوتراپی کمر پس از عمل از جمله ضرورت ها عمل جراحی محسوب می شود زیرا با انجام آن می توانید به کاهش عوارض ناشی پس از عمل جراحی، بهبود قدرت و ثبات در ناحیه کمر و همچنین از  بازگشت علائم قبل از عمل جلوگیری کنید.

در واقع تاکیدی برای انجام فیزیوتراپی کمر پس از عمل جراحی به این دلیل است که ممکن است پس از عمل، چسبندگی بافت های اطراف ناحیه ای که در آن عمل جراحی صورت گرفته است ایجاد شود و عوارضی را برای بیمار ایجاد نماید که شما با انجام به موقع فیزیوتراپی از جمله لیزر درمانی و انجام تمرینات صحیح و به موقع  پس از عمل جراحی می توانید از آن جلوگیری کنید.

آموزش حرکات اصلاحی و لیزر درمانی نیز در هزینه فیزیوتراپی کمر موثر است.

چه فعالیت هایی در فیزیوتراپی کمر پس از عمل جراحی انجام می شود؟

آموزش به بیمار از جمله فعالیت های مهم فیزیوتراپی کمر است.

در این آموزش در فیزیوتراپی  کمر وضعیت بدنی مناسب از جمله طرز ایستادن ،نشستن ،خوابیدن و فعالیت هایی از قبیل خم شدن به جلو و نحوه بلند کردن اجسام از روی زمین آموزش داده می شود.

فعالیت های دیگری که در فیزیوتراپی کمر پس از جراحی انجام می شود تمرین درمانی است که معمولا با حرکات بسیار ساده انجام می شود و این حرکات تحت نظر فیزیوتراپیست به مرور به تمرینات پیشرفته تری  با توجه به قابلیت های حرکتی بیمار ارتقا داده می شود.

 

  • انجام تمرینات مناسب

توجه داشته باشید که انجام حرکات فیزیوتراپی به صورت نادرست و استفاده از حرکت‌های ورزشی نامناسب می‌تواند صدمات جدی به ناحیه کمر و ستون فقرات وارد کند. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که خدمات فیزیوتراپی را تنها از مراکز معتبر که از متخصص برای ارائه خدمات فیزیوتراپی و ورزش‌های مناسب هر فرد بهره می‌گیرند درخواست نمایید. تا با استفاده از خدمات فیزیوتراپی و انجام حرکات فیزیوتراپی کمر به صورت صحیح برای تقویت عضلات کمر بتوانید هر چه سریع‌تر بهبودی‌تان را به دست بیاورید.

انجام تمرینات مناسب
انجام تمرینات مناسب

آموزش های فیزیوتراپی کمر متعدد و متفاوت بوده در نتیجه متعادا حرکات بیشتر برابر است با صرف زمان بیشتر(تعداد جلسات بیشتر) که در هزینه فیزیوتراپی کمر بسیار موثر است.

آیا فيزيوتراپي در دوران بارداري خطر دارد؟

همان‌گونه که مي‌دانيد، در دوران بارداري، بدن يک خانم دچار تغييرهايي مي‌شود که مهم‌ترين آنها تغييرات هورموني و فيزيکي است كه در ماه‌هاي اول باعث تغيير در قوام ليگامان‌ها شده و با شل‌شدن آنها و افزايش انعطاف‌پذيري مفاصل، بدن آماده مي‌شود که تغييرهاي دوران بارداري و نگهداري جنين در حال رشد در شکم را تحمل کند

اما همين موضوع يکي از مهم‌ترين علل کمردرد در ماه‌هاي اول بارداري است، همان‌گونه که در دوران قاعدگي نيز به دليل تغييرهاي هورموني، خانم‌ها کمردرد را به شكل‌هاي مختلف تجربه مي‌کنند. از طرفي با رشد جنين به دليل قرار گرفتن‌اش در قسمت جلويي فقرات کمري، مرکز ثقل بدن مادر عوض مي‌شود و اين عامل همراه تغييرهايي که در اثر شلي ليگامان‌ها در مفاصل ايجاد شده بود، عامل بروز کمردردهاي 3 ماهه آخر است.

پژوهش اخيري که توسط دکتر نورالدين نخستين انصاري و همکارانشان در گروه فيزيوتراپي دانشگاه تهران در رابطه با شيوع کمردرد در دوران بارداري و بررسي عوامل خطر آن انجام شد، نشان داده بروز کمردرد در مادراني که در دوران قاعدگي کمردرد داشته‌اند، بيشتر است.

تحقيقات انجام‌شده در کشورهاي مختلف و همچنين کشور ما نشان داده که به‌طور ميانگين، بيش از 50 درصد خانم‌هاي باردار، دچار کمردرد (اغلب با شدت متوسط) مي‌شوند و پژوهشي که در سال 2012 در آمريکا انجام شد، نشان داد که از اين بين، حدود 60 درصد افراد، در فعاليت‌هاي روزمره و شغلي خود مشکلاتي را تجربه خواهند کرد.

پس خانم‌ها نبايد با بروز کمردرد نگران شوند، زيرا کمردرد دوران بارداري مشکل شايعي است و تحقيقات مي‌گويد با توجه به علت کمردرد اين افراد که بيشتر شامل تغييرهاي فيزيکي است با انجام تمرين‌هاي مناسب و اصلاح وضعيت بدن و فعاليت صحيح، مي‌توان آنها را برطرف کرد و در اين راه فيزيوتراپي، رکن اصلي درمان است و مادر را از دارودرماني و درمان‌هاي ضددرد اضافي بي‌نياز مي‌کند. تحقيقات محققان و تجربه سال‌ها کار ما، نشان مي‌دهد فيزيوتراپي در اين دوران، نه‌تنها ضرر ندارد، بلکه مفيد هم هست و حتي اگر به موقع شروع شود، مي‌تواند از بروز کمردرد جلوگيري کند

فیزیوتراپی کمر دارای چه عوارضی می باشد؟

با توجه به این که در طول انجام فیزیوتراپی هیچ داروی خاصی وارد بدن فرد نمی‌شود، بنابراین با دریافت خدمات فیزیوتراپی از مراکز معتبر، روند درمان به بهترین نحو صورت می‌پذیرد و هیچ گونه عوارض فیزیوتراپی کمر متوجه فرد نخواهد بود. توجه داشته باشید که حین دریافت خدمات فیزیوتراپی باید فیزیوتراپیست ها را از سابقه پزشکی‌تان همانند استفاده از باتری قلبی، وجود تومورهای خوش خیم یا بدخیم و … مطلع کنید. تا با ارائه خدمات مناسب بتوانند از عوارضی که ممکن است به دلیل بیماری‌های مختلف فردی رخ دهد پیشگیری کنند.

 

روش های درمان کمر درد در خانه چگونه است؟

هدف از نوشتن ای بخش آن دسته از افراد بوده که پس از عمل جراحی کمر نیازمند به فیزیوتراپی کمر هستند و توانایی لازم را جهت رفتن به مطب پزشک ندارند.

روش های درمان کمر درد در خانه چگونه است؟
روش های درمان کمر درد در خانه چگونه است؟
  • دریافت خدمات فیزیوتراپی کمر در منزل

دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل برای خانواده‌هایی که با مشکل مراجعه به مراکز درمانی همانند بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها مواجه هستند، گزینه بسیار مناسبی می‌باشد. دردهای ایجاد شده در ناحیه کمر ممکن است به دلایل متعددی رخ داده باشد که از معروف‌ ترین آن‌ها می‌توان به آسیب‌های وارد شده به ناحیه ستون فقرات و کمر، وجود عفونت در این ناحیه، اسپاسم عضلانی و… اشاره کرد.

 

خدمات فیزیوتراپی کمر در منزل برای کاهش هزینه و درمان کمر درد ارائه شده.است. با دریافت به موقع این خدمات می‌توانید مشکلات ایجاد شده در ناحیه کمر را قبل از این که حادتر شوند، به طور کامل برطرف نمایید. برای دریافت فیزیوتراپی در منزل کافی است با شماره‌های توانبخشی تماس حاصل نمایید. تا پزشک متخصص در محل حاضر شود و پس از تشخیص نوع بیماری فیزیوتراپی را برای نواحی خاص تجویز کند.

 

  • انجام حرکات فیزیوتراپی کمر در منزل

در صورتی که فرد به دلیل جراحی و آسیب‌های وارد شده به قسمت‌های مختلف بدن مجبور به استراحت مطلق در منزل باشد. پس از دراز کشیدن به مدت زمان طولانی در ناحیه کمر دردهای خفیف و گاه شدیدی را احساس خواهد کرد. به همین دلیل استفاده از خدمات فیزیوتراپی کمر در منزل می‌تواند برای کاهش درد در این ناحیه موثر واقع شود. فیزیوتراپیست ها تمرینات ویژه‌ای را برای تقویت عضلات و کاهش درد در ناحیه کمر ارائه می‌کنند و با استفاده از ماساژ و مدالیته های ضد درد و التهاب، درد ایجاد شده در این ناحیه را بهبود می بخشند.

انجام حرکات فیزیوتراپی کمر در منزل
انجام حرکات فیزیوتراپی کمر در منزل

هزینه فیزیوتراپی کمر در منزل

یکی دیگر از اتواع خدمات فیزیوتراپی که درهزینه و درمان نقش دارد منزل درمانی می باشد که بسیاری از افرادی که نیازمند دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل هستند با این سوال مواجه می‌شوند که این خدمات چه برتری‌هایی نسبت به خدمات فیزیوتراپی ارائه شده در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها دارد و چه مبلغی را باید برای دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل بپردازند.

با توجه به این که خدمات فیزیوتراپی کمر در منزل با اولین تماس بیمار به وی ارائه می‌شود و تنها برای یک نفر در نظر گرفته شده است؛ بنابراین روند بهبود بیمار سریع‌تر خواهد بود و وی نیازی به مراجعه به مراکز درمانی و انتظار در صف‌های طولانی نخواهد داشت.

هزینه فیزیوتراپی کمر در منزل
هزینه فیزیوتراپی کمر در منزل

هزینه فیزیوتراپی کمر در منزل نیز با توجه به دوری مسافت و زمان و مکان و نحو فیزیوتراپی متفاوت است.

توجه به این نکته ضروری به نظر می‌رسد که دریافت هزینه‌های پایین و غیرمتعارف تعیین شده برای ارائه خدمات فیزیوتراپی در منزل به این دلیل است؛ که مراکز ارائه کننده این خدمات از افراد غیر متخصص جهت انجام این کار بهره می‌گیرند.

از اینکه تا اینجا مارا همراهی کردید متشکریم.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.