فهرست مطالب

در مقاله امروز قصد داریم به بررسی موضوع ( فیزیوتراپی کمر ) بپردازیم.

بیشتر کسانی که عمدتا به مطب متخصصین ارتوپدی مراجعه می کنند، از درد در ناحیه کمر رنج می برند. کمردرد دلایل متعددی دارد که پزشکان پس از بررسی علت کمردرد بهترین روش درمانی را به بیمار توصیه می کنند. فیزیوتراپی یکی از عمده ترین روش های درمانی برای کمردرد می باشد.

فیزیوتراپی کمر
فیزیوتراپی کمر

پزشکان پس از بررسی وضعیت جسمی بیمار در مرحله اول جراحی را پیشنهاد نمی کنند، بلکه سعی دارند با انجام چند جلسه فیزیوتراپی درد در ناحیه کمر بیمار را با کمترین عوارض کاهش دهند و اگر از این روش نتیجه خوبی حاصل نشد پس از آن اقدام به انجام روش های دیگر می نمایند.

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

در ادامه مقاله به بررسی دلایل و علائم کمردرد، راهکارهای درمانی و روش های متعدد فیزیوتراپی که برای درمان کمردرد استفاده می شوند می پردازیم.

کمردرد چه علائمی دارد؟

چه دلایلی موجب ایجاد درد در نواحی کمر می شوند؟

چه عواملی خطر ایجاد درد در نواحی کمر را افزایش می دهند؟

آیا راهکاری برای پیشگیری از کمردرد وجود دارد؟

فیزیوتراپی چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟

پیش از مراجعه به مراکز درمانی فیزیوتراپی چه تست ها و آزمایشاتی باید انجام گیرد؟

پس از مراجعه به فیزیوتراپی، فیزیوتراپ چه آزمون هایی را بر روی بیمار انجام می دهد؟

در حین گذراندن دوران فیزیوتراپی چه داروهایی برای کمک به کاهش کمردرد بیمار تجویز می شود؟

فیزیوتراپی کمر چگونه انجام می پذیرد؟

برای جلوگیری از کمردرد مجدد پس از گذراندن دوره فیزیوتراپی کمر، حالت بدن در شرایط مختلف باید چگونه باشد؟

آیا فیزیوتراپی با دستگاه لیزر بر روی درد کمر نیز موثر می باشد؟

چه زمانی مناسب برای مراجعه به فیزیوتراپ می باشد؟

تاثیر فیزیوتراپی کمر بر روی زنان باردار چگونه است؟

در چه شرایطی فیزیوتراپی کمر در منزل انجام می گیرد؟

هزینه فیزیوتراپی کمر در منزل چگونه محاسبه می شود؟

آیا انجام فیزیوتراپی کمر در منزل مزایای برتری نسبت به فیزیوتراپی در کلینیک ها و مراکز درمانی دارد؟

در اولین جلسه فیزیوتراپی کمر در منزل چه اقداماتی انجام می گیرد؟

در فیزیوتراپی کمر به بیمار چه تمریناتی توصیه می شود تا در منزل انجام دهد؟

فیزیوتراپی اسپاسم کمر چگونه انجام می گیرد؟

فیزیوتراپی کمر برای بیمارانی که به تازگی جراحی کمر انجام داده اند چگونه انجام می شود؟

در چه مواقعی برای کودکان فیزیوتراپی کمر صورت می گیرد؟

فیزیوتراپی کمر با دستگاه لیزر پرتوان چگونه انجام می پذیرد؟

آیا فیزیوتراپی کمر با لیزر پرتوان عوارضی به همراه دارد؟

پیش از اقدام برای انجام مراحل درمانی با فیزیوتراپی چه نکاتی را باید مورد توجه قرار داد؟

برای پیدا کردن یک کلینیک فیزیوتراپی خوب برای پیش بردن درمان کمردرد به چه نکاتی باید توجه نمود؟

فیزیوتراپ ها در چه مکان هایی خدمات ارائه می دهند؟

 

کمردرد چه علائمی دارد؟

یکی از رایج ترین علل مراجعه افراد به بیمارستان ها و مطب متخصصین ارتوپد درد کمر می باشد  و همه ی افراد معمولا در طول دوران زندگی خود یک بار کمردرد را تجربه کرده اند. یکی از عمده ترین علت ناتوانی افراد در راه رفتن وجود آسیب در نواحی کمر و احساس درد شدید در این نواحی می باشد.

کمردرد نیز مانند دیگر مشکلات و بیماری ها قبل از شدت یافتن علائمی با خود به همراه دارد و شما با توجه به این علائم می توانید پیش از کهنه شدن مشکل و شدت یافتن درد برای درمان اقدام نمایید. اگر هرچه زود تر برای درمان اقدام نمایید مراحل درمان راحت تر و سریع تر طی می شود.

علائم کمردرد:

  • احساس درد شدید در عضلات کمر و تیر کشیدن عضلات این ناحیه
  • گاهی اوقات دردی که در ناحیه کمر ایجاد می شود به پاها سرایت می کند که افراد اشتباها گمان می کنند پاهایشان در اثر ایستادن طولانی مدت درد گرفته است.
  • کمر درد با هر تکان خوردنی تشدید می شود مثلا اگر خم شوید، از جایتان بلند شوید و یا حتی بخواهید بنشینید درد شدید در کمر احساس می کنید.
  • کمردرد تا پیش از کهنه شدن و شدت یافتن با یک استراحت کوتاه آرام می شود، اما توجه کنید که با گذر زمان و بی توجهی به این درد ها دیگر استراحت برای کاهش درد جوابگو نیست و باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا برای حل مشکل تصمیم بگیرد.
کمردرد چه علائمی دارد؟
کمردرد چه علائمی دارد؟

چه دلایلی موجب ایجاد درد در نواحی کمر می شوند؟

چه دلایلی موجب ایجاد درد در نواحی کمر می شوند؟
چه دلایلی موجب ایجاد درد در نواحی کمر می شوند؟

کشیده شدن عضلات و رباط در نواحی کمر:

هنگامی که کسی به علت فعالیت های شغلی خود ناچار است به صورت مداوم اجسام سنگین جا به جا نماید و یا شخصی در ورزشی مانند وزنه برداری شرکت دارد، در برخی مواقع دچار مصدومیت کشیدگی عضلات و رباط می شود و در ناحیه آسیب دیده درد شدیدی احساس می کند.

قرار گرفتن بدن در حالت های نامناسب در هنگام فعالیت:

بسیاری از مردم در هنگام انجام فعالیت های روزمره مانند مطالعه به نحوه نشستن و ایستادن خود توجهی ندارند و همین عامل باعث می شود که فرم استخوان ها و مفاصل این افراد به مرور زمان تغییر کند و عضلات ضعیف تر شوند. این افراد با گذشت زمان در مفاصل و عضلات خود درد شدیدی احساس می کنند. کمر از جمله نقاطی از بدن است که در مراحل ابتدایی درد را بروز می دهد.

بیرون زدگی دیسک کمر:

بیرون زدگی دیسک در ابتدا علائمی به همرا ندارد و بدون ایجاد درد رخ می دهد. معمولا بیرون زدگی دیسک ناگهانی و در حین عکس اشعه ایکس تشخیص داده می شود و پس از گذشت زمان به مرور مهره ها دچار سایدگی شده و درد در ناحیه را ایجاد می کند. بافت نرم دیسک به عنوان یک بالشت در بین مهره ها قرار گرفته و در اثر قرار گرفتن بدن در حالت های نامناسب طی دراز مدت دچار پارگی و یا بیرون زدگی می شود.

آسیب هایی مانند آرتروز کمر و پوکی استخوان ها:

آرتروز معمولا در نواحی پایین کمر ایجاد می شود و موجب تنگی مسیر مهره ها می شود. کسانی که به آرتروز کمر دچار می شوند در نواحی کمر درد شدیدی را احساس می کنند. پوکی استخوان نیز باعث میشود که استخوان ها و مهره های کمر و دیگر نقاط بدن ضعیف و شکننده تر شوند.

 

چه عواملی خطر ایجاد درد در نواحی کمر را افزایش می دهند؟

معمولا همه ی افراد در هر سن و جایگاهی که باشند امکان مبتلا شدن به آسیب های کمر و درد کمر برایشان وجود دارد، اما برخی از فعالیت ها و عوامل به صورت ناخواسته امکان ایجاد کمردرد را افزایش می دهند. این عوامل شامل:

چه عواملی خطر ایجاد درد در نواحی کمر را افزایش می دهند؟
چه عواملی خطر ایجاد درد در نواحی کمر را افزایش می دهند؟

افزایش سن و رسیدن به میانسالی:

اکثر ما شنیده ایم که پدر و مادران از درد نقاط مختلف بدن خصوصا پاها و کمر می نالند و آن به این علت است که سن افراد از 35 سال تجاوز می کند و سیستم ایمنی و مقاومت بدن کاهش می یابد و در اولین مرحله عضلات ضعیف می شوند و درد های عضلانی و کمردرد ها شروع می شوند. به همین دلیل افزایش سن به عنوان یکی از مهم ترین عوامل کمردرد شناخته می شود و افراد باید در سنین جوانی با انجام تمرینات ورزشی قدرت بدنی خود را افزایش دهند تا در صورت افزایش سن و پیری، پروسه تضعیف عضلات به تاخیر بیفتد.

نداشتن فعالیت بدنی و خشک بودن عضلات بدن:

زمانی که طی دراز مدت بدن ثابت باشد و فعالیتی صورت نگیرد عضلات شل و ضعیف می شوند و به مرور استخوان ها و مهره های کمر شروع به درد و تیر کشیدن می کنند. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می کنند در هر شرایطی که هستید نگذارید بدن ثابت و یکنواخت بماند.

چاقی و اضافه وزن بیش از حد:

چاقی و اضافه وزن به علت سنگینی وزن بالا تنه و ناتوانی پاها و کمر در تحمل وزن، به عنوان یکی دیگر از مهم ترین عوامل کمردرد شناخته می شوند. افرادی که از اضافه وزن بالا رنج می برند باید پیش از بروز کمردرد برای کاهش وزن اقدام نمایند و یا اگر کمردرد دارند باز هم با کاهش دادن وزن خود به درمان کمردرد خود کمک نمایند.

برخی از بیماری ها مانند آرتروز، پوکی استخوان و سرطان:

بیماری های مختلف مانند آرتروز و پوکی استخوان از دیگر عواملی هستند که در بروز درد در نواحی کمر موثر هستند و هیچ روش پیشگیری برای این بیماری ها تا به حال توسط پزشکان ارائه نشده و فقط در برخی موارد توصیه های تغذیه ای ارائه می شود که معمولا تاثیر آنچنانی ندارند.

جابه جایی مداوم اجسام سنگین:

برخی از افراد به علت شرایط شغلی که دارند به صورت مداوم مجبورند اجسام سنگینی را جابه جا نمایند این افراد بیشتر از همه در معرض درد های کمر قرار دارند.

مشکلات روحی و سیگار کشیدن:

اعتیاد به مواد مخدر از جمله سیگار و افسردگی های روحی، موجب ضعیف شدن عضلات بدن و بروز بدن درد های متعدد می شوند. به همین دلیل بهتر است در صورتی که اعتیاد دارید برای ترک، اقدام و اگر دچار مشکلات روحی هستید با انجام فعالیت های مختلف و مراجعه به مشاور مشکل خود را رفع نمایید.

مشکلات روحی و سیگار کشیدن:
مشکلات روحی و سیگار کشیدن:

 

آیا راهکاری برای پیشگیری از کمردرد وجود دارد؟

بله شما در هر سنی که قرار داشته باشید با رعایت برخی نکات و انجام دادن یک سری فعالیت های ساده می توانید از ایجاد کمردرد جلوگیری کنید و یا در صورت مبتلا بودن به کمر درد از عود کردن بیماری جلوگیری نمایید.

این راهکار ها به شرح زیر می باشند:

انجام ورزش های هوازی:

کسانی که به علت درد کمر تحت درمان با فیزیوتراپی هستند می توانند با هماهنگی با فیزیوتراپ به ورزش های هوازی، تمرینات سبک و شنا بپردازند و اگر هم تحت درمان فیزیوتراپی نیستند، اما می خواهند که از بروز مشکلات و آسیب های احتمالی پیشگیری نمایند می توانند تحت نظر مربی معتبر به فعالیت های ورزشی بپردازند تا قدرت جسمی خود را افزایش دهند.

انجام ورزش های قدرتی:

ورزش های قدرتی توان جسمی و انعطاف پذیری عضلات کمر و دیگر نقاط بدن را افزایش می دهند، اما باید به این نکته توجه کرد که پیش از انجام تمرینات قدرتی بدن به قدر کافی آمادگی داشته باشد، زیرا در صورتی که عضلات بسیار ضعیف باشند و افراد به ورزش های قدرتی روی آورند نه تنها از آسیب های احتمالی جلوگیری نمی کند، بلکه خود نیز باعث کشیدگی عضلات و درد و کوفتگی بدن می شود.

مراجعه به کمپ های ترک اعتیاد:

همان طور که از پیش بیان کردیم سیگار باعث ضعف عضلانی می شود و موجب درد کمر و بدن می شود. افراد سیگاری می توانند با مراجعه به مراکز ترک سیگار و تحت نظر پزشکان، اعتیاد خود را به سیگار و مواد مخدر ترک نمایند.

مراجعه به روانپزشک و یا مشاور جهت حل مشکلات روحی:

مشکلات روحی نیز همانند سیگار باعث تعضیف نیروی جسمانی می شود و در طی این مدت افراد راحت تر به آسیب های جسمی و بیماری ها مبتلا می شوند، به همین علت افراد برای جلوگیری درد های جسمانی و عمدتا کمر درد بهتر است با مراجعه به یک مشاور ماهر، افسردگی و ناراحتی روحی خود را رفع نمایند.

تحت درمان قرار گرفتن مداوم برای لاغری:

چاقی و اضافه وزن یکی از مهم ترین عوامل ایجاد درد در ناحیه کمر و پاها محسوب می شود. به همین علت افراد چاقی که برای درد کمر به پزشک مراجعه می کنند، اولین پیشنهادی که پزشک اعمال می کند دریافت رژیم از دکتر تغذیه و کاهش وزن می باشد.

اصلاح نحوه نشستن و ایستادن:

خیلی از ما به دلیل شرایط شغلی که داریم مجبوریم به طور روزانه ساعاتی را در یک حالت سپری کنیم و اگر این حالت ایستادن یا نشستن در حالت نرمالی نباشد، به مرور زمان فرم استخوان ها و عضلات تغییر پیدا می کند و کمر درد های شدیدی را به دنبال می آورد.

فیزیوتراپی چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟

فیزیوتراپی یک نوع روش درمانی برای بیماری های عضلانی، عصبی و پوستی می باشد که برای انجام مراحل درمانی از تمرینات فیزیکی، دستگاه های لیزری و دیگر عوامل فیزیکی استفاده می کند و به کسی که مراحل درمانی فیزیوتراپی را انجام می دهد و در بهبودی بیماری ها به شخص بیمار کمک می کند فیزیوتراپیست گفته می شود.

هدف فیزیوتراپی جلوگیری از بیماری ها و ارتقای عملکرد جسمی بیمار بدون نیاز به جراحی های متعدد می باشد، همچنین از فیزیوتراپی در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.

حیطه درمانی فیزیوتراپی شامل بیماری های مغز و اعصاب، قلبی و عروقی، پوستی و روماتیسمی، ارتوپدی و آسیب های مفصلی، سوختگی و توانمندی بیماران پس از شیمی درمانی یا زمین گیری طولانی مدت می باشد.

فیزیوتراپی چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟
فیزیوتراپی چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟

پیش از مراجعه به مراکز درمانی فیزیوتراپی چه تست ها و آزمایشاتی باید انجام گیرد؟

هنگامی که بیمار به علت احساس درد شدید در کمر خود به پزشک متخصص مراجعه می کند، پزشک نمی تواند با یک معاینه ساده علت آسیب را تشخیص دهد، بنابراین بیمار باید برخی آزمایشات را انجام دهد تا پزشک مربوطه پس از بررسی نتیجه این آزمایشات بتواند برای ادامه درمان تصمیم دقیق تری بگیرد. برخی از آزمایشاتی که در صورت وجود کمردرد انجام می گیرد به شرح زیر می باشند که انتخاب از بین آن ها بسته به نظر دکتر و با توجه به توضیحاتی بیمار راجع به مشکلات خود داده است انجام می گیرد.

  1. عکس با اشعه ایکس: تصاویر اشعه ایکس حالت های مختلف استخوان، وجود ترک و شکستگی استخوان ها را به صورت دقیقی نشان می دهد، اما توانایی نشان دادن بیرون زدگی دیسک و مشکلات نخاعی را ندارد.
  2. سی تی اسکن یا همان MRI: تصاویر به دست آمده سی تی اسکن بر خلاف تصاویر اشعه ایکس می توانند مشکلات ماهیچه ای و عروقی و ناراحتی های مربوط به دیسک را نشان دهند.
  3. آزمایش خون ( خون گیری از بیمار): برخی مواقع درد های عضلاتی و استخوانی در اثر وجود عفونت در خون ایجاد می شود که پزشک مربوطه با انجام آزمایش خون می تواند هرگونه عفونت در خون را به راحتی تشخیص دهد.
  4. آزمایش مربوط به اسکن استخوان: در موارد بسیار کمی ممکن است هیچ یک از آزمایشات قبلی نتواند علت مشکل بیمار را مشخص نماید، بنابراین پزشک با توصیه آزمایش اسکن استخوان سعی دارد علت درد را که ممکن است پوکی استخوان و یا تومور های استخوانی باشد را تشخیص دهد.
  5. آزمایش عصبی یا الکترو میوگرافی: الکترو میوگرافی یک آزمایش مربوط به فشار های عصبی می باشد که برای تشخیص فشار ضربان عصبی بر روی دیسک و یا تنگی کانال نخاعی استفاده می شود.

پس از مراجعه به فیزیوتراپی، فیزیوتراپ چه آزمون هایی را بر روی بیمار انجام می دهد؟

فیزیوتراپ پیش از آغاز مراحل درمانی فیزیوتراپی کمر، وضعیت جسمی بیمار و درصد توانایی بیمار را مورد بررسی قرار می دهد تا بتواند تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان کامل را به بیمار اطلاع دهد و بیمار هم برای پرداخت هزینه فیزیوتراپی کمر برنامه ریزی نماید.

در طی جلسه اول فیزیوتراپی کمر مقدار توانایی بیمار در حرکت دادن اندام های حرکتی، سرعت راه رفتن بیمار، توانایی بیمار در خم شدن، ضربان قلب بیمار پس از فعالیت، ضربان قلب بیمار در حالت معمول و وضعیت تعادل جسمی بیمار مورد بررسی قرار می گیرند.

پس از مراجعه به فیزیوتراپی، فیزیوتراپ چه آزمون هایی را بر روی بیمار انجام می دهد؟
پس از مراجعه به فیزیوتراپی، فیزیوتراپ چه آزمون هایی را بر روی بیمار انجام می دهد؟

در حین گذراندن دوران فیزیوتراپی چه داروهایی برای کمک به کاهش کمردرد بیمار تجویز می شود؟

در هنگام مراجعه بیمار به فیزیوتراپی در برخی موارد که درد بیمار بسیار شدید است و توانایی اجرای تمرینات کششی توصیه شده توسط فیزیوتراپ را ندارد، پزشک فیزیوتراپ برای آن که بازه درمانی طولانی نشود و درد بیکار زودتر کاهش یابد تا بتواند مراحل درمانی را راحت تر پیش ببرد، برخی داروهای مسکن را با توجه به نوع کمردرد برای بیمار تجویز می کند. برخی از این دارو ها عبارتند از:

در حین گذراندن دوران فیزیوتراپی چه داروهایی برای کمک به کاهش کمردرد بیمار تجویز می شود؟
در حین گذراندن دوران فیزیوتراپی چه داروهایی برای کمک به کاهش کمردرد بیمار تجویز می شود؟

داروهای مسکن بدون نسخه:

داروهای مسکن را اغلب افراد سرخود مصرف می کنند، اما توجه کنید که مصرف طولانی مدت این داروها عوارضی را به دنبال دارد پس بهتر است پیش از مصرف قرص و شربت های مسکن فیزیوتراپ خود را در جریان قرار دهید.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی:

در صورتی که داروهای گروه قبلی نتوانند کمردرد بیمار را بهبود ببخشند فیزیوتراپ مربوطه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را تجویز می کند.

پماد های ضد درد:

پماد های ضد درد برای کاهش درد های موضعی کمر مناسب می باشد. فیزیوتراپ پس از تجویز این پماد ها برای بیمار ساعاتی را معین می کند تا بیمار طی فواصل منظم پماد را بر روی محل درد مالش دهد.

داروهای مخدر و آرامبخش:

چنانچه درد بیمار آنقدری شدید باشد که نتواند تحمل کند و داروهای پیشین در کاهش کمردرد ناتوان بمانند، فیزیوتراپ برای کمتر از یک هفته داروهایی مانند اکسی کدون یا هیدروکدون که تا حدودی حاوی مواد مخدر هستند را برای بیمار تجویز می کند.

داروهای ضد افسردگی:

تحقیقات نشان داده شده که در صورت مصرف داروهای ضد افسردگی در مقدار بسیار کم، علاوه بر درمان مشکلات روحی در درمان درد های مزمن نیز موثر می باشد.

آمپول های مسکن:

در صورتی که درد کمر با هیچ یک از روش های گفته شده درمان نشد، ناچارا فیزیوتراپ با تزریق آمپول های ضد التهاب و یا آمپول های بی حسی در اطراف نخاع درد را تا حدود بسیاری کاهش می دهند. این روش زمانی انجام می شود که درد علاوه بر کمر به پاها هم سرایت کند.

 

فیزیوتراپی کمر چگونه انجام می پذیرد؟

در حقیقت فیزیوتراپی یکی از بهترین روش های درمانی برای کمر درد محسوب می شود، زیرا هیچگونه عوارضی ندارد و به جراحی احتیاجی پیدا نمی کند. فیزیوتراپ برای درمان درد کمر می تواند از روش های بسیاری از جمله مگنت درمانی، گرما درمانی، استفاده از لیزر پرتوان، طب سوزنی و تمرینات فیزیکی استفاده نماید. فیزیوتراپ با توجه به علت کمردرد برحسب نیاز می تواند هریک از این روش ها را به کار می گیرد.

فیزیوتراپی کمر چگونه انجام می پذیرد؟
فیزیوتراپی کمر چگونه انجام می پذیرد؟

برای جلوگیری از کمردرد مجدد پس از گذراندن دوره فیزیوتراپی کمر حالت بدن در شرایط مختلف باید چگونه باشد؟

قوز نکردن:

هنگامی که برای انجام کارهای روزمره مدت زمان طولانی را در حالت ایستاده به سر می برید؛ سعی کنید پشت و کمر خود را در در حالت صاف و کشیده قرار دهید و قوز نکنید. در صورتی که مدت زیادی را قوز کرده باشید، فرم استخوان ها عوض شده و به مرور درد کمر ایجاد می شود.

زمانی که مدت زیادی را می خواهید برای انجام کاری ثابت بایستید با قرار دادن سطح بلندتری بر زیر پاهایتان، فشار زیاد را از روی کمر خود بردارید. برای این کار یک چهار پایه کوچک را بر زیر یک پای خود قرار داده و پا را در حالت خمیده قرار دهید و پس از گذشت چند دقیقه ای اگر خسته شدید، جای پاهای خود را جا به جا کنید.

برای جلوگیری از کمردرد مجدد پس از گذراندن دوره فیزیوتراپی کمر حالت بدن در شرایط مختلف باید چگونه باشد؟
برای جلوگیری از کمردرد مجدد پس از گذراندن دوره فیزیوتراپی کمر حالت بدن در شرایط مختلف باید چگونه باشد؟

انتخاب صندلی مناسب:

زمانی که برای مطالعه و یا دیگر فعالیت ها می خواهید مدت زمان بسیاری را در حالت نشسته به سر ببرید، بهتر است صندلی که مطابق با شرایط استاندارد ساخته شده است را تهیه نمایید.

نوعی صندلی که دسته بلند و حالت گردان دارد، برای استفاده طولانی مدت گزینه مناسبی محسوب می شود. بهتر است زمانی که بر روی صندلی قرار می گیرید بالشت یا حوله ای را در پشت کمر خود قرار دهید تا گودی کمر را پر کند، همچنین سعی کنید هر نیم ساعت یک بار موقعیت قرارگیری بر روی صندلی را تغییر دهید تا بدن خسته نشود.

جا به جایی اجسام سنگین:

تا آنجا که می توانید از جا به جا کردن اجسام سنگین اجتناب کنید، اما این کار دائمی نیست و بعضی وقت ها به خاطر موقعیت شغلی ناچار می شوید اجسام سنگینی را جا به جا نمایید

در این صورت سعی کنید در هنگام بلند کرد اجسام در نزدیک ترین مکان به جسم قرار گرفته و کمر را صاف نگهدارید و فقط زانوهای خود را خم کنید و جسم را با فشار پا هایتان بلند کنید نه کمر. در چنین حالتی احتمال مبتلا شدن به کمردرد تا حدودی کاهش می یابد و پروسه آسیب های کمر و مهره ها تا مدتی به عقب می افتد.

دقت در خرید:

پس از طی دوران فیزیوتراپی کمر باید در خرید های خود حساسیت بیشتری به خرج دهید، زیرا هر خرید اشتباه ممکن است باعث بروز مجدد کمردرد شود. کالای خواب به علت آن که در هنگام استراحت زمان زیادی را بر روی آن سپری می کنیم، بر روی سلامت کمر بسیار اثر گذار است پس در هنگام تهیه تشک به استاندارد های لازم تشک ها دقت نمایید.

دومین موردی که انسان ها بسیار با آن سرکار دارند و در صورت انتخاب اشتباه بروز درد در کمر را تشدید می کند، کفش ها هستند، افراد زمان های بسیاری را در طول روز بیرون خانه سپری می کنند اگر کفشی که می پوشید پاشنه بسیار بلندی داشته باشد یا پاشنه تختی داشته باشد، موجب می شود به کمر فشار وارد شود.

 

آیا فیزیوتراپی با دستگاه لیزر بر روی درد کمر نیز موثر می باشد؟

بله، امروزه با توجه به پیشرفت علم پزشکی فیزیوتراپ ها دریافته اند که با استفاده از دستگاه های لیزری، درد های مزمن سریع تر درمان می شوند به همین علت امروزه در فیزیوتراپی کمر بیش از گذشته از دستگاه های لیزری استفاده می کنند، مگر آن که به علت بیماری پوستی و یا بیماری های خاص پزشک استفاده از این دستگاه ها را برای بیمار منع کرده باشد.

آیا فیزیوتراپی با دستگاه لیزر بر روی درد کمر نیز موثر می باشد؟
آیا فیزیوتراپی با دستگاه لیزر بر روی درد کمر نیز موثر می باشد؟

در ادامه به برخی مزایای فیزیوتراپی کمر با لیزر اشاره می کنیم:

  1. روند کاهش درد و التهاب را بدون هیچگونه عوارض جانبی سرعت می بخشد.
  2. در شرایطی که وضعیت جسمی بیمار خیلی حاد باشد با استفاده از لیزر روند درمانی را سریع تر پیش می برند.
  3. در موقعیت های خاص می توان دستگاه لیزر را باتوجه به وضعیت جسمی بیمار تنظیم نمود.
  4. پروسه درمان بیماری ها با استفاده از دستگاه لیزر در فیزیوتراپی ها کاهش می یابد.
  5. استفاده از لیزر درمانی در فیزیوتراپی کمر حس بسیار خوشایندی را به بیمار القاء می کند.
در ادامه به برخی مزایای فیزیوتراپی کمر با لیزر اشاره می کنیم:
در ادامه به برخی مزایای فیزیوتراپی کمر با لیزر اشاره می کنیم:

چه زمانی مناسب برای مراجعه به فیزیوتراپ می باشد؟

در مباحث گذشته به بیماری ها و درد هایی که با استفاده از فیزیوتراپی بدون عوارض درمان می شوند اشاره کردیم، اما کمردرد ها در بیشتر مواقع با چند ساعت استراحت خود به خود خوب می شوند، اما اگر درد تا چند روز ادامه یافت و با استراحت بهبودی حاصل نشد در آن زمان باید شخص آسیب دیده اول به پزشک مراجعه کرده و پس از آن با هماهنگی پزشک به فیزیوتراپ در جهت انجام فیزیوتراپی کمر مراجعه نماید.

فیزیوتراپی کمر برای درمان درد های کمر ناشی از درد های غیر اختصاصی، درد سیاتیک، درد ناشی از آسیب دیدگی دیسک و درد ناشی از آرتروز و تنگی کانال نخاعی یک گزینه مناسب محسوب می شود و در بسیاری از موارد جوابگو بوده است.

چه زمانی مناسب برای مراجعه به فیزیوتراپ می باشد؟
چه زمانی مناسب برای مراجعه به فیزیوتراپ می باشد؟

تاثیر فیزیوتراپی کمر بر روی زنان باردار چگونه است؟

زنان باردار به علت تغییرات هورمونی که در سیستم ایمنی بدنشان رخ می دهد، مفاصل و رباط هایشان به مرور شل می شود و دیگر به اندازه ی گذشته توان نگهداری وزن سنگین بدن را ندارند

همچنین مادران باردار در ماه های پایانی دوران بارداری به علت تغییرات اندامی که ایجاد می شود، نحوه نشستن و ایستادنشان به مرور تغییر می کند و از آنجایی که مفاصل قدرت سابق را ندارند به راحتی تغییر شکل می دهند و چون عمده وزن بدن توسط اندام های تحتانی تحمل می شود

پس از زایمان مادران عمدتا دچار کمردرد می شوند، بنابراین بهتر است مادران باردار برای جلوگیری از آسیب های جسمی و کمردرد های پس از زایمان به فیزیوتراپی مراجعه کرده و زیر نظر متخصص فیزیوتراپ تمریناتی را اجرا نمایند، تا فشار وارده بر ستون فقرات کاهش یابد و عوارض پس از زایمان نیز تا حدود چشمگیری کاهش پیدا کند.

تاثیر فیزیوتراپی کمر بر روی زنان باردار چگونه است؟
تاثیر فیزیوتراپی کمر بر روی زنان باردار چگونه است؟

در چه شرایطی فیزیوتراپی کمر در منزل انجام می گیرد؟

فیزیوتراپی در منزل به دلایل متعددی انجام می گیرد که در ادامه به برخی از این علل ها اشاره می کنیم:

برخی افراد به علت سکته مغزی توانایی اندام های حرکتی خود را از دست می دهند و دیگر مغز نمی تواند به خوبی برای انجام فعالیت های روزمره فرمان دهد. در چنین شرایطی، چون جه به جایی بیمار سخت است و در مراحل درمان قطعا به فیزیوتراپی نیاز می شود. پس بهتر است به جای آنکه بیمار را اذیت کرده و چندین بار جابه جایی صورت گیرد فیزیوتراپ را به منزل بیاورید.

در شرایطی دیگر ممکن است اندام های تحتانی بیمار در اثر شکستگی و آسیب های دیگر مورد جراحی قرار گیرد، در چنین شرایطی، چون ممکن است آتل ها و گچ های سنگینی که به بیمار وصل است و هنوز در بخشی از قسمت ها جدا نشده باشد در صورت جابه جایی ممکن است بخش دیگری از اندام های بدن آسیب ببیند، پس بهتر است با آوردن فیزیوتراپ به منزل کار را برای بیمار راحت تر نمایید.

در مواردی دیگر افراد ممکن است به علت ضایعه نخاعی و یا کهولت سن توان حرکت را نداشته باشنددر چنین شرایطی نیز بهترین راه آوردن فیزیوتراپ به منزل می باشد، زیرا جا به جایی این اشخاص کار نسبتا سختی می باشد.

در برخی مواقع آلایندگی هوا به شدت افزایش یافته و شخص بیمار ممکن است از مشکلات تنفسی رنج ببرد و خروج از خانه برای او خطرناک باشد و پزشک خروج از منزل را برایش ممنوع کرده باشد، در چنین شرایطی اگر شخص نوبت فیزیوتراپی داشته باشد لازم است به جای مراجعه به مطب فیزیوتراپی، فیزیوتراپ را به منزل بیاورید تا در آینده مشکلی برای بیمار ایجاد نشود.

هزینه فیزیوتراپی کمر در منزل چگونه محاسبه می شود؟

هزینه فیزیوتراپی کمر در منزل با توجه به عوامل مختلف متغیر می باشد. فیزیوتراپ هایی که به محل سکونت بیمار مراجعه می کنند با توجه به مسافت کلینیک تا منزل بیمار، هزینه ایاب و ذهابی که پرداخت می کنند، میزان ساعاتی که در منزل بیمار سپری می کنند و این که درمان با استفاده از تمرینات فیزیکی انجام می شود یا با دستگاه، هزینه فیزیوتراپی کمر را محاسبه می کنند.

لازم به ذکر است که هزینه فیزیوتراپی در منزل بیمار نیز همانند فیزیوتراپی در کلینیک ها توسط بیمه تامین اجتماعی پرداخت می شود و حدودا 10 % به بیمار تعلق می گیرد و اگر بیمار از بیمه تکمیلی برخوردار باشد این 10 % را هم بیمه تکمیلی پرداخت می نماید.

هزینه فیزیوتراپی کمر در منزل چگونه محاسبه می شود؟
هزینه فیزیوتراپی کمر در منزل چگونه محاسبه می شود؟

آیا انجام فیزیوتراپی کمر در منزل مزایای برتری نسبت به فیزیوتراپی در کلینیک ها و مراکز درمانی دارد؟

بله، فیزیوتراپی در منزل از برخی جنبه ها نسبت به فیزیوتراپی در کلینیک ها برتری دارد که ما در ادامه به برخی از این موارد می پردازیم:

صرفه جویی در وقت:

در صورت بروز برخی بیماری ها و درد های عضلانی کمر، پزشکان توصیه می کنند که بیمار مدت زمان بیشتری را استراحت نمایند، در چنین شرایطی اگر بیمار بخواهد به مطب فیزیوتراپی ها مراجعه نماید زمان بسیاری را در طی مسیر رفت و آمد هدر می دهد، به همین علت با آوردن فیزیوتراپ به منزل بیمار زمان بیشتری را برای استراحت به دست می آورد.

کیفیت فعالیت فیزیوتراپی:

کیفیت فیزیوتراپی در منزل هیچ تفاوتی با فیزیوتراپی در کلینیک ها ندارد، زیرا فیزیوتراپ موظف است در صورت مراجعه به منزل بیماران تمامی دستگاه های مورد نیاز را با خود ببرد.

حتی می توان گفت فیزیوتراپی در منزل با کیفیت بیشتری انجام می شود، چون در صورتی که فیزیوتراپی در کلینیک ها انجام بگیرد، فیزیوتراپ مجبور است زمان خود را بین چندین بیمار که به صورت گروهی حضور دارند تقسیم کند، اما زمانی که فیزیوتراپی در منزل انجام بگیرد، کل یک ساعت تایم فیزیوتراپی کاملا به یک بیمار تعلق دارد و مراحل درمانی با حوصله و دقت بیشتری سپری می شود.

ایجاد آرامش در وجود بیمار:

خانه هر کسی محلی برای ایجاد آرامش محسوب می شود و افراد در خانه ی خود از آرامش بیشتری برخوردارند، به همین علت اگر فیزیوتراپی در منزل بیمار انجام شود موجب ایجاد آرامش روحی در بیمار می شود.

در اولین جلسه فیزیوتراپی کمر در منزل چه اقداماتی انجام می گیرد؟

در اولین جلسه فیزیوتراپی در منزل فیزیوتراپ پرونده پزشکی بیمار را بررسی می کند و از سوابق بیماری شخص اطلاع می یابد و امکانات جانبی دیگر را مورد ارزیابی قرار می دهد در این جلسه که حدودا 1 ساعت در نظر گرفته می شود؛ هیچگونه اقدام درمانی انجام نمی شود و فقط فیزیوتراپ شرایط موجود را بررسی می نماید و اجرای مراحل درمانی را به جلسه آینده موکول می کند.

برخی از اقداماتی که توسط فیزیوتراپ در جلسه اول صورت می گیرد به شرح زیر می باشند:

انتخاب محل مناسب برای انجام خدمات درمانی:

زمانی که فیزیوتراپی در منزل انجام می شود باید محل مناسبی که از فضای کافی برخوردار می باشد را برای ارائه خدمات فیزیوتراپی کمر در نظر گرفت، زیرا فیزیوتراپ ممکن است با خود دستگاه هایی را به همراه بیاورد و یا تمریناتی را اجرا نماید که فضای بیشتری را لازم دارد و همچنین در مکانی که فیزیوتراپی انجام می شود باید نور کافی وجود داشته باشد، دمای اتاق معتدل باشد و از تهویه هوای مناسبی هم برخوردار باشد.

بررسی آرامش و سکوت حاکم در فضای منزل:

وجود آرامش در هنگامی که مراحل فیزیوتراپی انجام می شود بسیار حائز اهمیت می باشد، زیرا حضور کودکان و مهمانان سرزده و حتی تلفن زدن بسیار زیاد باعث می شود که آرامش بیمار و فیزیوتراپیست بر هم بخورد.

مشخص کردن دقیق اهداف فیزیوتراپی:

درمان مشکلات جسمی بیمار و کاهش درد کمر از اهداف کلی فیزیوتراپی محسوب می شود، در کنار این اهداف یک سری هدف های جانبی نیز باید توسط فیزیوتراپ دنبال شود که این هدف ها با توجه به خواسته بیمار تعیین می شوند، برای مثال بیمار پیش از آسیب دیدگی، ورزشی را دنبال می کرده است که پس از گذراندن دوره درمانی می خواهد به ورزش سابق خود برگردد و او می بایست این هدف را با فیزیوتراپ در میان بگذارد تا فیزیوتراپ برنامه های خود را با توجه به این هدف تنظیم نماید.

تنظیم برنامه دقیق برای انجام اقدامات درمانی:

مراحل درمانی فیزیوتراپی فقط به زمان هایی که فیزیوتراپ مشخص کرده و به منزل می آید ختم نمی شود، بلکه بیمار باید پس از اتمام هر جلسه فیزیوتراپی برنامه های تمرینی را از فیزیوتراپ دریافت کرده و خود به تنهایی و یا با کمک اعضای خانواده به تمرین بپردازد، تا بهبود بیماری و آسیب تسریع یابد، بنابراین حتما توجه کنید که برنامه ی دقیقی برای انجام فعالیت های درمانی مشخص نمایید.

در فیزیوتراپی کمر به بیمار چه تمریناتی توصیه می شود تا در منزل انجام دهد؟

پس از گذشت هفته ی اول فیزیوتراپی کمر و آمادگی نسبی بدن برای انجام تمرینات کششی و قدرتی، فیزیوتراپ برای هفته دوم به بیمار برخی از تمرینات را آموزش می دهد تا در منزل انجام دهد.

در فیزیوتراپی کمر به بیمار چه تمریناتی توصیه می شود تا در منزل انجام دهد؟
در فیزیوتراپی کمر به بیمار چه تمریناتی توصیه می شود تا در منزل انجام دهد؟

پرس شانه:

یکی از این حرکات ورزشی پرس شانه می باشد که بیمار برای انجام این حرکت بر روی زمین به پشت دراز کشیده و پاها را به عرض لگن باز کرده و جفت زانوی خود را خم می کند. در همین حالت دست های خود را رو به بالا می گیرد

در هنگام دَم شانه هارا شل کرده و در بازدم با شانه های خود به زمین فشار می آورد، در طی این مدت پاها و کمر ثابت می مانند و نباید هیچگونه حرکتی داشته باشند. تعداد انجام این حرکت با توجه به توان بیمار و نظر فیزیوتراپ متغیر می باشد، اما معمولا پیشنهاد می شود که این حرکت دوبار در روز و هربار 5 تا 10 بار انجام شود.

پس از گذراندن هفته دوم و سوم فیزیوتراپی کمر و انجام دادن دقیق و به اندازه پرس شانه طی این دو هفته، بدن تا حدودی مقاوم تر شده و برای انجام تمرینات سخت تر آمادگی پیدا می کند. در هفت چهارم و پنجم ورزش پیشنهادی فیزیوتراپ پُل زدن می باشد که عضلات کمر و لگن را به خوبی تقویت می کند.

پُل زدن:

برای انجام حرکت پُل زدن بیمار باید به حالتی شبیه به تمرین قبل قرار بگیرد با این تفاوت که به جای آن که دست های خود را رو به بالا بگیرد کف دستانش را بر روی زمین قرار داده و در هنگام دَم کمر خود را از زمین فاصله داده و در هنگام بازدم به حالت قبل باز گردد. در این هفته با توجه به این که وضعیت بیمار تا حدودی بهبود یافته است، بسته به نظر فیزیوتراپ سه بار در روز و هر بار بین 5 تا 10 مرتبه باید حرکت تکرار شود.

برخی از تمریناتی که با توجه به نظر فیزیوتراپ ممکن پیشنهاد شوند به شرح زیر می باشند:

کشش پایین به پاشنه:

این ورزش به کشش عضلات کمر کمک می کند و موجب می شود که پس از طی دوران درمان عضلات کمر آسیب کمتری را متحمل شوند و گرفتگی عضلانی کمتری برای بیمار ایجاد شود.

رول زانو:

تمرین رول زانو با اثرات مثبتی که بر روی لگن می گذارد موجب می شود مفاصل لگن و عضلات این ناحیه قوی تر شده و در هنگام ایستادن طولانی مدت کمر وزن کمتری را تحمل کنند و از درد کمر کاسته شود.

حرکات کششی ناحیه کمر:

یکی دیگر از تمرینات مهم که اکثر فیزیوتراپ ها به بیماران توصیه می کنند حرکات کششی کمر می باشد. این ورزش باعث می شود که خون در عضلات کمر به جریان بیفتد و عضلات کمر فعال شوند.

تمرینات تقویتی شکم:

این تمرین باعث می شود که عضلات پشت کمر تقویت شود و از آسیب های نخاعی پیشگیری شود به همین دلیل است که اکثر فیزیوتراپ ها تاکید بسیاری بر تقویت عضلات شکمی دارند.

شیب لگن:

بر خلاف تمرین تقویتی شکم که موجب تقویت عضلات پشتی کمر می شود، تمرین شیب دادن لگن موجب تقویت عضلات شکم می شود و باعث کاهش کمردرد و پیشگیری از آسیب های احتمالی می شود.

 

فیزیوتراپی اسپاسم کمر چگونه انجام می گیرد؟

گرفتگی عضلات کمر یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برای اکثر افراد رخ می دهد. فیزیوتراپ با مهارت هایی که دارد و دوره هایی که گذرانده است، می تواند به راحتی علت اسپاسم و گرفتی عضلات را درک کند و با انجام چند جلسه مختصر بهبودی بیمار را تضمین و از بروز مجدد گرفتی عضلات کمر جلوگیری نماید.

درمان اسپاسم کمر و یا گرفتگی عضلات کمر با استفاده از روش های متعددی مانند لیزر درمانی، آب درمانی، ماساژ، طب سوزنی و حرکات کششی انجام می شود.

فیزیوتراپی اسپاسم کمر چگونه انجام می گیرد؟
فیزیوتراپی اسپاسم کمر چگونه انجام می گیرد؟

فیزیوتراپی کمر برای بیمارانی که به تازگی جراحی کمر انجام داده اند چگونه انجام می شود؟

پس از انجام جراحی کمر، مراجعه به فیزیوتراپ جهت طی کردن مراحل فیزیوتراپی کمر بسیار واجب است، چون پس از جراحی بافت های آن ناحیه دچار چسبندگی می شوند و توان عضلات کمر کاهش می باید. فیزیوتراپی کمر با استفاده از روش های مختلف از ایجاد این چسبندگی ها جلوگیری می کند.

نکته ای که در رابطه با فیزیوتراپی کمر پس از جراحی حائز اهمیت است این است که فیزیوتراپ نحوه صحیح نشستن، ایستادن و یا جابه جایی اجسام را به بیمار نشان دهد، تا بیمار با انجام حرکات اشتباه مجدد دچار کمردرد نشود و سبب شود که تحت جراحی قرار بگیرد.

فیزیوتراپی کمر برای بیمارانی که به تازگی جراحی کمر انجام داده اند چگونه انجام می شود؟
فیزیوتراپی کمر برای بیمارانی که به تازگی جراحی کمر انجام داده اند چگونه انجام می شود؟

در چه مواقعی برای کودکان فیزیوتراپی کمر صورت می گیرد؟

بیشتر آسیب هایی که در ناحیه کمر کودکان ایجاد می شود در اثر باشگاه های ورزشی و یا بازی های خطرناکی که انجام می دهند می باشد، اما گاهی اوقات ممکن است کودک در ارتفاع کمی سقوط کند و به دلیل قدرت بدنی پایینی که دارند آسیبی به آنان وارد شود، در چنین شرایطی فیزیوتراپی می تواند در درمان کودک و به دست آوردن توانایی جسمی مجدد نقش موثری ایفا نماید.

فیزیوتراپ با تمرینات منظم و آهسته کودک را تا بهبودی کامل همراهی می کند، در همین هنگام پدر و مادر نیز با کمک کردن به کودک خود در زمینه انجام تمرینات توصیه شده توسط فیزیوتراپ برای انجام در منزل در جهت بهبودی زود هنگام به فرزند خود کمک می کنند.

فیزیوتراپی کمر با دستگاه لیزر پرتوان چگونه انجام می پذیرد؟

امروزه درمان با دستگاه های لیزری در فیزیوتراپی ها بسیار رواج یافته است. لیزر پرتوان به عنوان یکی از برترین دستگاه های لیزری برای درمان بیماری ها شناخته شده است.

هنگامی که شخصی به فیزیوتراپی برای درمان کمردر مراجعه می کند، فیزیوتراپ پس از بررسی پرونده پزشکی بیمار و با توجه به مشکلاتی که دارد، روش درمانی مناسب را اجرا می کند. در زمان هایی که مشکل بیمار بیرون زدگی دیسک و یا گرفتگی عضلات می باشد استفاده از لیزر پرتوان مناسب ترین روش درمانی می باشد.

لیزر پرتوان باعث کاهش درد و التهابات می شود و بافت های آسیب دیده را با انرژی تولید شده، ترمیم می کند.

نحوه عملکرد لیزر پرتوان در درمان کمردرد:

  1. پس از اتصال لیزر پرتوان به کمر بیمار در مرحله اول شروع به فعالیت لیزر، آدنوزین تری فسفات شروع به ترشح می کند وعضلات آسیب دیده ترمیم می شوند.
  2. در طی مرحله دوم پس از این که عضلات آسیب دیده ترمیم شدند، تولید اکسید نیتریک در بدن افزایش یافته و موجب کاهش التهابات می شود.
  3. در مرحله سوم که آخرین مرحله درمان با لیزر پرتوان می باشد تولید سدیم و فسفات بدن به حالت نرمال خود باز می گردد و به مرور درد وارده کاهش می یابد.

 

آیا فیزیوتراپی کمر با لیزر پرتوان عوارضی به همراه دارد؟

از آنجایی که فیزیوتراپ ها معمولا از مهارت بسیار بالایی برخوردارند و در موارد مربوط به فعالیت شغلی خود دوره های متعددی را گذرانده اند، با انواع دستگاه های لیزر فیزیوتراپی از جمله لیزر پرتوان و کم توان آشنایی دارند و می توانند در هنگام استفاده از لیزر پرتوان در ارائه خدمات فیزیوتراپی کمر سلامت بیمار را تضمین نمایند. به طور معمول پس از استفاده از لیزر پرتوان تا ساعاتی پس از اتمام جلسه فیزیوتراپی کمر، عضلات کمر سفت می شود که این طبیعی است و هیچ دردی را ایجاد نمی کند.

پیش از اقدام برای انجام مراحل درمانی با فیزیوتراپی چه نکاتی را باید مورد توجه قرار داد؟

فیزیوتراپ با استفاده از توان و مهارت های خود به بیمار کمک می کند که توان حرکتی خود را به دست آورده و بتواند طبق معمول به زندگی روزمره خود بپردازد، اما قبل از این که فیزیوتراپ به ارائه ی خدمات درمانی خود بپردازد، بیمار باید یک سری نکات را به او گزارش دهد تا در حین ارائه خدمات فیزیوتراپی و استفاده از دستگاه های مختلف لیزری مشکل حادی برای بیمار به وجود نیاید.

پیش از اقدام برای انجام مراحل درمانی با فیزیوتراپی چه نکاتی را باید مورد توجه قرار داد؟
پیش از اقدام برای انجام مراحل درمانی با فیزیوتراپی چه نکاتی را باید مورد توجه قرار داد؟

برخی از این نکات که پیش از شروع درمان باید مورد توجه قرار بگیرد به شرح زیر می باشد:

شرح دادن ابتلا به بیماری های خاص:

در صورتی که شخص مراجعه کننده از بیماری خاصی مانند پسوریازیس که یک بیماری پوستی می باشد و یا بیماری های قلبی رنج می برد، باید پیش از آغاز مراحل درمانی با فیزیوتراپ درمیان بگذارد، زیرا برخی از دستگاه های لیزری موجب عود کردن بیماری ها و آسیب های جدی می شوند و در صورتی که فیزیوتراپیست از این بیماری ها اطلاعی نداشته باشد، از دستگاه ها استفاده کرده و عوارض جبران ناپذیری رخ می دهد.

نقاط حساس بدن:

همه ی انسان ها بر روی برخی از نقاط بدن حساسیت بیشتری دارند و در صورتی که به این نقاط ضربه وارد شود و یا اشعه لیزر متصل شود، درد بیشتری حس می کنند. فیزیوتراپ پیش از شروع به فعالیت درمانی باید از این نقاط حساس اطلاع داشته باشد تا درحین انجام تمرینات فشار کمتری را به این نقاط وارد نماید و یا اگر از دستگاه لیزر استفاده نمود، درجه را برای این قسمت از اعضای بدن کاهش دهد.

در برخی از مواقع فیزیوتراپ ها برای کاهش کمر درد یا درد در دیگر نقاط بدن داروهایی را برای بیماران تجویز می کنند. درصورتی که بیمار از داروی خاصی برای درمان بیماری ها استفاده می کند، باید پیش از شروع فعالیت های فیزیوتراپی با فیزیوتراپ درمیان بگذارد، زیرا ممکن است برخی از داروهای مسکن تجویز شده با این داروها هم خوانی نداشته باشند و مسمومیت دارویی ایجاد شود.

 

برای پیدا کردن یک کلینیک فیزیوتراپی خوب برای پیش بردن درمان کمردرد به چه نکاتی باید توجه نمود؟

برای اینکه فیزیوتراپی کمر به خوبی پیش رود باید علاوه بر فیزیوتراپیست خوب یک کلینیک فیزیوتراپی خوب نیز پیدا کرد. همه ی کلینیک های فیزیوتراپی نمی توانند خدمات عالی به بیماران ارائه دهند، بنابراین با توجه کردن به برخی نکات می توان یک کلینیک بسیار خوب را برای طی کردن مراحل درمانی خود انتخاب کنید.

برای پیدا کردن یک کلینیک فیزیوتراپی خوب برای پیش بردن درمان کمردرد به چه نکاتی باید توجه نمود؟
برای پیدا کردن یک کلینیک فیزیوتراپی خوب برای پیش بردن درمان کمردرد به چه نکاتی باید توجه نمود؟

برخی از نکات بسیار مهم در رابطه با انتخاب کلینیک مناسب را در ادامه به صورت خلاصه شرح می دهیم:

 

انتخاب کلینیک مجوز دار:

یکی از عواملی که در انتخاب کلینیک فیزیوتراپی باید مورد توجه قرار بگیرد و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است انتخاب کلینیک مجوزدار برای پیش برد مراحل درمانی می باشد.

اگر کلینیک فیزیوتراپی که مراجعه می کنید مجوز نداشته باشد و افراد بی تجربه و ناکارآمد در آن فعالیت داشته باشند، در هنگام ارائه خدمات فیزیوتراپی از جمله تمرینات فیزیکی و استفاده از لیزر های مختلف، ممکن است بیمار دچار آسیب های جسمی جبران ناپذیری شود، بنابراین پیش از تحت درمان قرار گرفتن توجه کنید که کلینیک حتما مجوز داشته باشد و فیزیوتراپ های ماهر را به کار گرفته باشد.

انعطاف پذیری زمان کاری:

درمان درد های کمر با فیزیوتراپی طی یک جلسه انجام نمی گیرد، بلکه بیمار باید چندین جلسه به فیزیوتراپی مراجعه نماید تا درمان کامل حاصل شود. برخی بیماران کارمند اداره هایی با ساعات کاری مختلف هستند به همین دلیل کلینیکی می تواند خوب باشد که ساعات کاری خود را با توجه به نیاز بیماران تنظیم نماید و از زمان کاری انعطاف پذیر برخوردار باشد.

حفظ حریم خصوصی بیمار:

بهتر است کلینیک فیزیوتراپی را که انتخاب می کنید از اتاقک هایی جداگانه با دستگاه های مخصوص برخوردار باشد تا اگر بخواهید موضوعی را با فیزیوتراپ خود درمیان بگذارید یا فعالیت شخصی مانند تعویض لباس انجام دهید، خیالتان از بابت ایمن بودن حریم خصوصی راحت باشد.

انصاف در دریافت هزینه فیزیوتراپی:

هزینه های فیزیوتراپی حتما باید پس از گذراندن دوره درمانی از شرکت های بیمه دریافت شوند و همین تاخیر در پرداخت هزینه ها باعث شده است، برخی کلینیک های فیزیوتراپی هزینه بیشتری را از دیگر بیماران دریافت کنند و یا خدمات بی کیفیت تری را به بیمار ارائه دهند. بهتر است کلینیکی را انتخاب کنید که در این زمینه انصاف بیشتری را به خرج دهد.

مهارت و تخصص فیزیوتراپ:

ارائه خدمات با کیفیت فیزیوتراپی به بیماران یکی از مهمترین ویژگی برای انتخاب فیزیوتراپیست و کلینیک محسوب می شود. بیشتر افراد پس از مراجعه به یک کلینیک خوب انتظار ارائه خدمات در سطح بالا را دارند، برای این کار باید سطح علمی و تخصص فیزیوتراپ مورد بررسی قرار گیرد.

پس بهتر است در جلسه اول با پرسش از دیگر مراجعه کنندگان از خدمات ارائه شده در کلینیک اطلاعات کاملی به دست بیاورید و میزان رضایت بیماران از خدمات ارائه شده را مورد توجه قرار دهید.

 

فیزیوتراپ ها در چه مکان هایی خدمات ارائه می دهند؟

به طور کلی فیزیوتراپی یکی از عمده ترین اقداماتی است که اکثر مشاغل به آن نیاز دارند، به همین علت فیزیوتراپ ها در بسیاری از مکان های شلوغ کاری و تفریحی به ارائه خدمات می پردازند تا در صورت بروز حادثه ای با در اختیار داشتن وسایل مورد نیاز آسیب ها را تا حد ممکن کاهش دهند.

فیزیوتراپ ها در چه مکان هایی خدمات ارائه می دهند؟
فیزیوتراپ ها در چه مکان هایی خدمات ارائه می دهند؟

برخی از مکان هایی که اقدامات فیزیوتراپی در آنجا صورت می گیرد به شرح زیر می باشند:

بیمارستان ها- کلینیک ها- مطب های خصوصی- مجتمع های ورزشی- باشگاه های بدنسازی و ورزشی- خانه های سالمندان- مراکز توان بخشی و حتی برخی دفاتر کاری خصوصی و مدارس و دانشگاه های معتبر یک فیزیوتراپ برای مواقع لزوم در اختیار دارند.

 

(از اینکه مارا تا انتهای مقاله همراهی کردید، بسیار سپاس گزاریم و امیدواریم که مطالب این مقاله مورد توجه شما عزیزان واقع شده باشد)

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.