متخصص آسیب های ورزشی در تهران
فهرست مطالب

در این مقاله تصمیم داریم موضوع متخصص آسیب های ورزشی در تهران را مورد بحث و بررسی کامل قرار دهیم. با ما همراه باشید.

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

اغلب ورزشکاران هنگام ورزش کردن دچار آسیب های فیزیکی می شوند و برای بهبودی و درمان به متخصص آسیب های ورزشی مراجعه می کنند و پس از بهبودی مجددا به فعالیت ورزشی خود بر می گردند.

متخصص آسیب های ورزشی در تهران
متخصص آسیب های ورزشی در تهران

به طور کلی هنگام ورزش کردن ممکن است، آسیب های ناخواسته ای برای فرد پیش بیاید که تا مدتی بسته به میزان آسیب، فرد را از ادامه ی فعالیت های ورزشی اش باز دارد. پیشگیری از این عوارض ناخواسته و درمان آسیب های ورزشی از وظایف متخصصین آسیب های ورزشی است. آسیب های ورزشی بر اساس میزان حاد بودن یا مزمن بودن روش های درمانی متفاوتی دارند.

آسیب های ورزشی حاد شامل آسیب هایی است که در اثر ضربه ی وارد شده به عضو ایجاد می شود مانند:

پیچ خوردگی، در رفتگی، کبودی، کمر درد حاد، خراشیدگی و کشیدگی عضلات. این آسیب ها باعث بروز علائم درد و تورم شدید، ناتوانی در تحمل وزن بدن، ضعف و‌ حساسیت، در رفتگی و شکستگی می شوند.

آسیب های ورزشی مزمن شامل آسیب هایی می شود که در طولانی مدت روی بافت تاثیر می گذارد و با انجام فعالیت های ورزشی درد ناشی از آسیب تشدید می شود، ولی با استراحت درد از بین می رود و محل دقیق درد نامشخص است. در آسیب های ورزشی مزمن درد به صورت مزمن فرد را درگیر می کند.

مراجعه به متخصص آسیب های ورزشی کمک می کند که محل آسیب به صورت دقیق مشخص شود.

انجام فعالیت های ورزشی چه به صورت آماتور و چه به صورت حرفه ای با آسیب هایی همراه است، انجام دادن تمرینات ورزشی به صورت نادرست می تواند خطر بروز آسیب های ورزشی را افزایش دهد.

در ادامه در مورد موارد زیر بیشتر صحبت خواهیم کرد:

١. وظایف متخصص آسیب های ورزشی چیست؟

٢. انواع آسیب های ورزشی شامل کدام موارد می باشد؟

٣. روش های پیشگیری از بروز آسیب های ورزشی به چه صورت می باشند؟

٤. اقدامات اولیه هنگام بروز آسیب های ورزشی شامل کدام موارد می باشند؟

٥. انواع روش های درمانی برای آسیب های ورزشی کدام موارد می باشند؟

٦. فیزیوتراپی آسیب های ورزشی چگونه انجام می گیرد؟

٧. اقدامات متخصص آسیب های ورزشی هنگام بروز آسیب های ورزشی شامل چه مواردی می باشد؟

٨. علت ایجاد آسیب های ورزشی در چیست و اقدامات لازم برای این آسیب ها کدام موارد هستند؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد متخصص آسیب های ورزشی در تهران با ما همراه باشید.

وظایف متخصص آسیب های ورزشی

متخصص آسیب های ورزشی وظیفه دارد، ورزشکاران را از انواع آسیب هایی که هنگام ورزش ممکن است، اتفاق بیفتد آگاه کند و تمرینات آماده سازی بدنی را به صورت صحیح به ورزشکاران آموزش دهد، چرا که انجام تمرینات به صورت اشتباه می تواند، آسیب های جبران ناپذیری را بر سلامت فرد داشته باشد. علاوه بر این متخصص آسیب های ورزشی باید این آموزش ها را در سطح باشگاه ها و مدارس و دانشگاه ها ارائه دهد.

وظایف متخصص آسیب های ورزشی
وظایف متخصص آسیب های ورزشی

مهم ترین وظیفه ی متخصص آسیب های ورزشیف همراهی با تیم پزشکی در میادین مسابقات و باشگاه های بدن سازی و مراکز تربیت بدنی است تا در صورت بروز آسیب با انجام به موقع اقدامات اولیه، فرد را برای مراحل درمانی آماده کند. علاوه بر این به کسانی که دچار آسیب شده اند، تمرینات اصلاحی و درمانی را آموزش می دهد.

در صورتی که یکی از اعضای تیم دچار آسیب ورزشی شود، با فیزیوتراپی او را برای بازگشت به فعالیت ورزشی آماده می کند و بر اجرای نحوه ی صحیح حرکات و فعالیت های ورزشی نظارت می کند. استفاده از افراد غیر متخصص در زمینه ی آسیب های ورزشی در کادر تیم می تواند باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری به اعضای تیم و در نهایت به تیم می شود و هزینه های درمانی را چند برابر افزایش دهد.

آسیب های شانه، دست، بازو، زانو و انواع آسیب های ستون فقرات و شکستگی ها و در رفتگی های اندام های بدن تحت نظر متخصص آسیب های ورزشی در کوتاه ترین زمان بهبود پیدا می کند.

تخصص درمان آسیب های ورزشی

تخصص درمان آسیب های ورزشی در واقع یکی از شاخه های فیزیوتراپی است که به صورت ویژه ای برای پیشگیری از آسیب های ورزشی و درمان این آسیب ها عمل می کند. متخصص آسیب های ورزشی در زمینه ی حرکت شناسی و بیماری های مختلفی که در اثر حرکات نادرست ایجاد می شود، همچنین بیو مکانیک اندام ها تخصص لازم را دارد.

بسیاری از بیماری ها و آسیب هایی که هنگام ورزش ایجاد می شود، را با دانش و اطلاعات خود درمان می کند. متخصص آسیب های ورزشی نقش مهمی در سلامت ورزشکاران دارد و پس از بررسی آسیب تمرینات لازم را به فرد آموزش می دهد تا هرچه سریع تر بتواند به فعالیت های ورزشی خود باز گردد.

یک متخصص آسیب های ورزشی علاوه بر تمرینات و حرکات اصلاحی و درمانی از الکتروتراپی و ماساژ درمانی و درمان های دستی نیز برای تسریع فرایند درمان کمک می گیرد و با دادن یک برنامه ی مشخص ورزشی به ورزشکاران می تواند احتمال بروز مجدد آسیب را کاهش دهد.

یک ورزشکار برای این که بتواند بیشترین همکاری را با تیم داشته باشد و بتواند در رشته ی ورزشی خود افتخار آفرین باشد. به تیم پزشکی متخصص در زمینه های مختلف و متخصص در آسیب های ورزشی نیاز دارد تا علاوه بر آموزش و پیشگیری از بروز آسیب، آسیب های پیش آمده را به بهترین نحو ممکن بهبود ببخشند.

تخصص درمان آسیب های ورزشی
تخصص درمان آسیب های ورزشی

تا اینجا با مبحث وظایف متخصص آسیب های ورزشی آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست متخصص آسیب های ورزشی در تهران با ما همراه باشید.

انواع آسیب های ورزشی

آسیب هایی که در حین انجام ورزش و تمرینات اتفاق می افتد می تواند دو علت داشته باشد. دلیل اول این که قبل از انجام حرکات سنگین فرد به خوبی خود را گرم نکرده باشد و دلیل دوم این که حرکات را به خوبی آموزش ندیده و در نتیجه به صورت نادرست انجام دهد.

آسیب های منیسک زانو، گرفتگی عضلانی، آسیب های تاندون و رباط ها، رگ به رگ شدن، کشیدگی در عضلات، شکستگی و در رفتگی و درد های مزمن در اندام های حرکتی همگی آسیب هایی هستند که برای یک ورزشکار دست کم یک بار اتفاق افتاده اند.

یکی دیگر از آسیب هایی که فعالیت های ورزشی ورزشکاران را تحت تاثیر قرار می دهد، آسیب های زانو است. همان طور که می دانید زانو مهم ترین مفصل بدن است و فشار زیادی هنگام حرکت کردن، دویدن، پریدن و انجام فعالیت های ورزشی به این مفصل وارد می شود.

آسیب به منیسک ها و پارگی منیسک زانو، آسیب های استخوانی و شکستن استخوان های مفصل زانو و پارگی رباط های صلیبی و رباط های جانبی مجموعه صدماتی هستند که زانو را درگیر می کنند.

این آسیب دیدگی ها معمولا در پی پرش ها و جهش های ناگهانی، چرخیدن زانو، اصابت ضربه، افتادن و گرم نکردن قبل از انجام فعالیت های ورزشی سنگین اتفاق می افتد.

آسیب های وارد شده به تاندون آشیل در پشت مچ پا

آسیب های وارد شده به تاندون آشیل در پشت مچ پا، شایع ترین آسیب ورزشی است. در اثر فعالیت های ورزشی بیش از حد تاندون آشیل دچار التهاب می شود و این التهاب زمینه ی پارگی تاندون را در دفعات بعدی فراهم می کند.

علاوه بر این التهاب تاندون مانع از فعالیت ورزشی می شود. این کاهش فعالیت ورزشی عضلات را دچار ضعف می کند و زمینه را برای بروز آسیب های دیگر فراهم می کند. سرعت گرفتن ناگهانی هنگام دویدن می تواند امکان بروز این آسیب را چند برابر کند.

آسیب های وارد شده به تاندون آشیل در پشت مچ پا
آسیب های وارد شده به تاندون آشیل در پشت مچ پا

انواع شکستگی ها دست کم یک بار در طول دوره ی ورزشی برای یک ورزشکار پیش می آید. شکستگی ها می تواند در اثر ضربه ی مستقیم به استخوان ایجاد شود. انواع مختلف شکستگی در صورتی که به بافت نرم استخوان ضربه نزنند مشکل زیادی را ایجاد نمی کنند، ولی در صورتی که شکستگی باعث ایجاد بیرون زدگی استخوان شود، باید به سرعت جراحی شود.

دسته ی دیگری از شکستگی ها هستند که ممکن است، با درد کمی همراه باشند و به صورت خود به خودی ترمیم می شوند. این شکستگی ها ی ریز شایع ترین شستگی ها در همه ی ورزش ها هستند و گاهی با درد زیاد و آلرژی اندام به تماس و تورم همراه هستند و گاهی علائم و درد زیادی ندارند و به صورت خود به خودی بهبود پیدا می کنند.

رباط ها

رباط ها بافت پیوندی محکمی هستند که استخوان ها را به یک دیگر پیوند می دهند و در اثر جا به جا شدن استخوان یا مفصل کشیده شوند و گاهی اوقات ممکن است، رباط ها دچار پارگی شوند. در ناحیه ی مچ پا، آرنج و زانو احتمال آسیب رباط ها بسیار بیشتر از بقیه ی نواحی بدن است و باعث ایجاد التهاب و تورم و عدم توانایی حرکت دادن در این ناحیه می شود. در صورت رسیدگی نکردن به این آسیب صدمات جبران ناپذیری به رباط ها وارد می شود.

رباط ها
رباط ها

در مفصل های شانه، آرنج، مچ دست و مچ پا معمولا در رفتگی ها شایع تر است.

دویدن نادرست ,فعالیت های ورزشی زیاد از حد، پوشیدن کفش نامناسب در حین تمرین، تمرین کردن روی سطوح سخت و. . . از جمله عواملی هستند که باعث آسیب و درد در ناحیه ی ساق پا می شوند که به علت نرسیدن خون کافی به این ناحیه از پا درد ایجاد می شود.

تاندون ها بافت پیوندی سخت و محکمی هستند که باعث اتصال عضلات و ماهیچه ها به استخوان می شوند، و‌حرکت استخوان ها با انقباض و استراحت تاندون ها امکان پذیر است. در اثر شتاب ناگهانی، حرکات پرشی و گرم نکردن التهاب و پارگی تاندون ها اتفاق می افتد.

ورزشکار زمانی می تواند به صورت حرفه ای فعالیت ورزشی خود را ادامه دهد که آسیب دیدگی نداشته باشد و در صورت آسیب دیدگی توسط یک تیم پزشکی خوب و حرفه ای درمان شده باشد.

رباط ها
رباط ها

گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات آسیبی است که همه ی ورزشکاران در اوایل شروع رشته ی ورزشی دست کم یک بار آن را تجربه کرده اند. سندروم حاد محفظه یکی از انواع آسیب های ورزشی است که در اثر آن ماهیچه های دست و پا سفت می شوند و این امر باعث اختلال در خون رسانی و‌ اکسیژن رسانی و کاهش اکسیژن در بافت ماهیچه می شود.

علاوه بر این پیام رسانی های عصب در این ناحیه دچار اختلال می شوند. سندروم حاد محفظه در اثر فعالیت های دائمی و سنگین و استرس ورزشکار در محیط ورزشی ایجاد می شود و در ورزش های رزمی که ضربات زیادی به بدن وارد می شوند، این اختلال بیش تر ایجاد می شود.

پارگی عضلات

یکی دیگر از مشکلاتی که برای عضلات پیش می آید پارگی عضلات است که در اثر انجام حرکات کششی بالاتر از ظرفیت ماهیچه اتفاق می افتد.

هر ماهیچه دارای تعداد زیادی تار ماهیچه ای است و حتی اگر تعداد کمی از تارهای ماهیچه ای پاره شده باشد، همین چند تار می توانند عملکرد طبیعی ماهیچه را دچار اختلال کنند. کبودی و تورم عضله، همچنین کم شدن قدرت و توانایی انقباض عضله از علائم پارگی عضله است و در صورت شدید بودن باید سریع تحت نظر یک متخصص آسیب های ورزشی قرار بگیرد.

پیچ خوردگی مچ پا و آرنج می تواند، باعث آسیب دیدن رباط ها و غضروف شود که با علائم درد، بی حسی، حس گرمی و عدم تحمل وزن بدن همراه است.

صدمه در ناحیه ی تناسلی بیشتر در مردان شیوع دارد و در ورزش های رزمی احتمال بروز این آسیب بیشتر از سایر ورزش ها وجود دارد. بهتر است، ورزشکاران رشته های رزمی هنگام مبارزات از وسایل محافظ مانند بیضه بند یا کاپ استفاده کنند و از هوگو برای محافظت از اعضای داخلی حیاتی مانند قلب، کبد و کلیه ها استفاده کنند.

صدمات نخاعی که در ورزش های ژیمناستیک

صدمات نخاعی که در ورزش های ژیمناستیک به علت حرکات نمایشی ممکن است، اتفاق بیفتد از جمله آسیب هایی است که شیوع زیادی دارد. و هنگام بروز این آسیب ها در صورتی که اقدامات نا آگاهانه اتفاق بیافتد ممکن است، عواقب جبران ناپذیری برای فرد ایجاد شود و او را از ادامه ی ورزش حرفه ای محروم کند.

انواع شکستگی های جمجمه شامل شکستگی های خفیف که با علائمی مثل سرگیجه و سر درد همراه است و می تواند باعث بروز فراموشی شود و در موارد شدیدتر باعث به وجود آمدن ضربه مغزی و مرگ نیز بشود. شکستگی های جمجمه از جمله آسیب هایی است که زیاد اتفاق نمی افتد، ولی در صورتی که اتفاق افتاد، فرد آسیب دیده باید تحت نظر باشد و به صورت ویژه ای از او مراقبت شود.

صدمات نخاعی که در ورزش های ژیمناستیک
صدمات نخاعی که در ورزش های ژیمناستیک

تا اینجا با مبحث انواع آسیب های ورزشی آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست متخصص آسیب های ورزشی در تهران با ما همراه باشید.

روش های پیشگیری از بروز آسیب های ورزشی

اگر هنگام فعالیت های ورزشی دچار آسیب در ناحیه ای از بدن شدید از ادامه ی ورزش و بازی خودداری کنید. ادامه دادن فعالیت های ورزشی باعث بروز صدمات بیشتری برای فرد می شود.

برای پیشگیری از بروز آسیب در زمان ورزش کردن از کفش مناسب استفاده کنید و به هیچ عنوان روی سطوح سخت ورزش نکنید، همچنین قبل از انجام تمرینات ورزشی حتما بدن خود را گرم کنید و بعد از انجام فعالیت های ورزشی برای برگشتن بدن به حالت عادی چند حرکت کششی ساده انجام دهید و به اصطلاح بدن را سرد کنید. از لباس های مناسب هنگام ورزش کردن استفاده کنید و استفاده از تجهیزات ایمنی را فراموش نکنید.

تمامی قوانین و قواعد بازی را رعایت کنید و طبق قواعد و قوانین پیش بروید.

قبل از شروع یک رشته ی ورزشی اطمینان حاصل کنید که تمامی شرایط فیزیکی لازم برای این فعالیت ورزشی را دارید. از تنش و خشونت در مبارزه و بازی خودداری کنید.

حرکات پیچیده

حرکات پیچیده را کم کم به تمرینات خود اضافه کنید. برای ورزش هایی که به تجهیزات ایمنی نیاز دارند، از وسایل ایمنی مخصوص استفاده کنید.

تمرینات و‌ حرکات ورزشی را به صورت صحیح انجام دهید، چرا که انجام دادن یک تمرین به صورت نادرست می تواند آسیب های جبران ناپذیری را برای فرد به دنبال داشته باشد. بیش از اندازه به بدن فشار نیاورید. پرش ها و جهش ناگهانی و وارد شدن ضربه به اندام ها می تواند خطر آفرین باشد. از ورزش کردن روی سطوح ناهموار و لیز پرهیز کنید.

از وضعیت سلامت جسمانی خود آگاه باشید و از خودتان بیشتر از چیزی که هستید، توقع نداشته باشید، همچنین سعی نکنید برای جبران عقب ماندن ها از تمرینات ورزشی به صورت فشرده استفاده کنید. تمرینات فشرده و سنگین می تواند عوارض طولانی مدت را برای فرد به دنبال داشته باشد.

به یاد داشته باشید، عضو آسیب دیده هیچ وقت نمی تواند، مانند قبل به فعالیت های بدنی خود ادامه دهد، بنابراین مراقبت از اعضای بدن هنگام ورزش کردن را اصل کار خود قرار دهید و از آن غافل نشوید، چرا که ورزش کردن و سلامتی لازم و ملزوم یک دیگر هستند.

برای پیشگیری از بروز آسیب های فیزیکی باید استقامت بدنی خود را افزایش دهید.

استفاده از تمرینات هوازی و گرم کردن قبل از انجام فعالیت های سنگین بدنی را در برنامه ی خود قرار دهید. انعطاف پذیری خود را با انجام حرکات کششی افزایش دهید.

حرکات پیچیده
حرکات پیچیده

تا اینجا با مبحث روش های پیشگیری از بروز آسیب های ورزشی آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست متخصص آسیب های ورزشی در تهران با ما همراه باشید.

اقدامات اولیه هنگام بروز آسیب های ورزشی

برای کاهش درد و تورم از کمپرس یخ استفاده کنید. یخ می تواند با کاهش متابولیسم در محل آسیب، این ناحیه را بی حس کند. برای استفاده از یخ می توانید عضو آسیب دیده را در آب یخ غوطه ور سازید و در صورتی که تحمل سرما برای ورزشکار سخت باشد، باید پک یخ را داخل حوله قرار داد و روی محل آسیب قرار داد تا درد و التهاب ساکت شود، همچنین می توان قطعه ای از یخ را به صورت دورانی روی محل آسیب حرکت داد.

عضو آسیب دیده را با کمک بانداژهای مخصوص ببندید تا از بروز ورم در ناحیه ی آسیب جلوگیری شود. بانداژ و آتل کمک می کند، عضو آسیب دیده ثابت بماند و صدمات بیشتری به آن وارد نشود. هنگام بستن محل آسیب دقت کنید که باند را زیاد محکم نبندید. این محکم بستن جریان خون را بسیار کاهش می دهد و باعث کاهش سرعت بهبودی می شود.

اقدامات اولیه هنگام بروز آسیب های ورزشی
اقدامات اولیه هنگام بروز آسیب های ورزشی

به محل آسیب دیده به هیچ عنوان فشار وارد نکنید و هر چه سریعتر زمین بازی را ترک کنید و اقدامات درمانی را شروع کنید تا آسیب بیشتری به این محل وارد نشود.

عضو آسیب دیده را بالاتر از قلب بگیرید، با این کار اجازه می دهید، ورید ها به فعالیت طبیعی خود ادامه دهند و هنگام بروز آسیب و التهاب همچنان خون را از محل آسیب به قلب برگردانند. برای قرار دادن عضو آسیب دیده در محلی بالاتر از قلب میتوانید از بالشتک های کوچک استفاده کنید.

آشنایی با این روش ها

آشنایی با این روش ها برای هر ورزشکار و مربی لازم و‌ ضروری است تا با انجام دادن اقدامات به جا از بدتر شدن و افزایش آسیب در بافت جلوگیری شود.

برای حرکت کردن از عصا و بریس کمک بگیرید تا فشار وارد شده به پای آسیب دیده کاهش پیدا کند. در صورتی که توانایی حرکت کردن را ندارید، تیم پزشکی از برانکارد برای شما استفاده می کنند تا آسیب وارد شده شدت پیدا نکند.

در صورتی که درد و التهاب شدید بود، از داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و آسپرین استفاده کنید، استامینوفن فقط درد را کاهش می دهد و التهاب را کاهش نمی دهد.

استفاده از کمپرس گرم و پک های گرم فقط برای گرفتگی عضلانی کاربرد دارد و زمانی که عضو آسیب دیده دچار التهاب است، نباید از گرما استفاده کرد، چرا که گرما درد و التهاب را افزایش می دهد و جریان خون را در ناحیه ی آسیب دیده افزایش می دهد و باعث افزایش درد در محل آسیب می شود.

آشنایی با این روش ها
آشنایی با این روش ها

انواع روش های درمانی برای آسیب های ورزشی

آسیب های ورزشی جزء جدا نشدنی از ورزش هستند و در ورزش های حرفه ای بیشتر اتفاق می افتد، اما ترس از این آسیب ها نباید مانع از ورزش کردن شود. اولین و مناسب ترین شیوه جهت برخورد نمودن با انواع آسیب ها در ورزش ممانعت از به وجود آمدن این صدمات است، ولی در صورتی که این آسیب ها ایجاد شوند، روش های درمانی زیادی برای آن ها وجود دارد و نباید نگران این مسئله باشید.

آسیب های ورزشی ساده با استراحت و مصرف دارو های ضد التهابی و بانداژ محکم بر طرف می شوند، ولی آسیب های پیچیده تر نیازمند روش های پیچیده تری هستند.

یکی از این روش ها جراحی کردن است که زمان زیادی برای ریکاوری و بهبودی کامل برای آن لازم است. معمولا جراحی زمانی انجام می شود که آسیب حاد باشد و به صورت خود به خودی با استراحت و‌ فیزیوتراپی و مصرف دارو بهبود پیدا نکند.

پس از جراحی در مدت نسبتا کوتاهی فرد می تواند، با کمک فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی مجدد به فعالیت های ورزشی خود بازگردد، آب درمانی و ماساژ و الکتروتراپی نیز از روش های دیگری هستند که برای درمان آسیب های ورزشی کاربرد دارد.

فیزیوتراپی برای آسیب های ورزشی در تسریع روند بهبودی بسیار موثر است و اهمیت ویژه ای دارد. از این رو وجود یک متخصص آسیب های ورزشی در تیم پزشکی هر تیم لازم و ضروری است و بسیار باید جدی گرفته شود.

انواع روش های درمانی برای آسیب های ورزشی
انواع روش های درمانی برای آسیب های ورزشی

فیزیوتراپی آسیب های ورزشی

در صورتی که آسیب جدی نباشد، با مصرف دارو های ضد التهابی بهبود پیدا می کند، ولی در صورتی که آسیب جدی باشد، نیازمند روش های پیچیده تری مثل فیزیوتراپی است.

فیزیوتراپی شامل آب درمانی، ماساژ درمانی و الکتروتراپی با دستگاه های مختلف است. فیزیوتراپی روشی بدون عارضه و بسیار نتیجه بخش است که توسط متخصص آسیب های ورزشی تیم انجام می گیرد و در صورتی که توسط افراد غیر متخصص انجام شود، می تواند اثرات بدی به همراه داشته باشد و وضعیت سلامت ورزشکار را به خطر بیندازد.

با انجام ماساژ می توانید جریان خون را به محل آسیب دیده افزایش دهید و دامنه ی حرکت عضو را افزایش دهید و عضلات عضو آسیب دیده را تقویت کنید. ماساژ درمانی کمک می کند، درد کمتری در محل آسیب حس کنید.

ماساژ درمانی برای این که موثر واقع شود، نیازمند تخصص است. فیزیوتراپی می تواند در دوره ی ریکاوری بعد از عمل های جراحی آسیب های ورزشی بسیار موثر باشد و کمک کند شخص سریع تر بهبود پیدا کند و به فعالیت های ورزشی خود باز گردد.

افزایش جریان خون

فیزیوتراپی با کمک دستگاه های الکتروتراپی، باعث افزایش جریان خون به محل آسیب دیده می شود و با افزایش جریان خون غلظت مواد مغذی و اکسیژن در محل آسیب دیده افزایش پیدا می کند و مواد دفعی با سرعت بیشتری از محل آسیب دور می شوند

همچنین با تحریک ترشح انکفالین ها و اندورفین درد و التهاب را تسکین می دهد، علاوه بر این به تقویت عضلات نزدیک محل آسیب کمک می کند، این عضلات قوی به صورت موثرتری از عضو آسیب دیده حمایت می کنند.

افزایش جریان خون
افزایش جریان خون

آب درمانی نیز با تقویت عضلات کمک می کند، فرد سریع تر بتواند به فعالیت های ورزشی خود بازگردد.

برای فیزیوتراپی آسیب های ورزشی از دستگاه های مختلفی استفاده می شود. اولتراسوند با کمک امواج فراصوت در محل آسیب انقباضاتی را ایجاد می کند و جریان خون و دمای محل آسیب دیده را افزایش می دهد، الکتروتراپی با کمک الکترود های دستگاه تنس و ایجاد پالس های الکتریکی در محل آسیب باعث ترشح مواد افیونی طبیعی از سلول های عصبی می شود و درد را کاهش می دهد و لیزرتراپی که به کمک دستگاه لیزر محل آسیب را درمان می کنند.

فیزیوتراپی عوارض کمتر و بازدهی بیشتر

فیزیوتراپی با توجه به عوارض کمتر و بازدهی بیشتر روش مناسبی برای بهبود آسیب های ورزشی است. با توجه به این که فیزیوتراپی نقش مهمی در کاهش درد های مزمن و حاد دارد، در بهبود آسیب های ورزشی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است، همچنین فیزیوتراپی کمک می کند، ورزشکار سریع تر بعد از آسیب ورزش را شروع کند.

در واقع فیزیوتراپی با توجه به عوارض کمتر و بازدهی بیشتر روش مناسبی برای بهبود آسیب های ورزشی و به عنوان نخستین اقدام برای شروع دوره ی درمان آسیب های ورزشی است. درمان آسیب های ورزشی شاخه ای از علم فیزیوتراپی است.

از کمپرس گرم برای کاهش درد های مزمن استفاده می شود، ولی در مراحل اولیه ی درمان بهتر است، از پک های یخ برای تسکین درد و کاهش التهاب محل آسیب دیده استفاده کرد.

اقدامات متخصص آسیب های ورزشی هنگام بروز آسیب های ورزشی

هر ورزشکار در طول مدت زمانی که فعالیت های ورزشی را انجام می دهد، دچار آسیب هایی می شود. در صورتی که این آسیب ها زیاد حاد نباشند خود به خود بهبود پیدا می کنند، ولی در صورتی که پیچیده باشند، نیازمند تخصص کافی برای درمان است.

متخصص آسیب های ورزشی با انجام اقدامات لازم پس از آسیب، از روند پیشروی آسیب های جسمی برای ورزشکار پیشگیری می کند و فرایند درمان را شروع می کند. در صورتی که میزان آسیب شدید باشد، فرد باید به پزشک مراجعه کند تا در صورت لزوم آسیب با جراحی و‌ روش های تهاجمی مانند تزریق بهبود پیدا کند.

برای ریکاوری بعد از جراحی متخصص آسیب های ورزشی حرکات اصلاحی و تمرینات مناسب را به فرد آموزش می دهد تا با انجام آن ها به روش صحیح زمان ریکاوری کاهش پیدا کند و فرد بتواند سریع تر به فعالیت های ورزشی خود بازگردد.

در مراحل اولیه ی آسیب استفاده از داروهای ضد التهابی استروئیدی برای کاهش التهاب و درد بسیار موثر است و در صورتی که درد غیر قابل تحمل باشد و التهاب زیاد باشد، متخصص آسیب های ورزشی از تزریق کورتون برای کاهش التهاب و درد استفاده می کند تا بافت های آسیب دیده فرصت بهبودی پیدا کنند.

متخصص آسیب های ورزشی در صورت بروز مرگ ناگهانی، با استفاده از دانش تخصصی خود اقدامات لازم و حیاتی را در ساعات اولیه برای فرد انجام می دهد که اهمیت زیادی در برگرداندن فرد به زندگی دارد. علاوه بر این ورزشکاران را از نظر سوابق بیماری های مختلف بررسی می کند و تحت نظر دارد. هنگام آسیب مردمک چشم و واکنش آن به نور به متخصص آسیب های ورزشی کمک می کند تا وخامت اوضاع را درک کند.

اقدامات متخصص آسیب های ورزشی هنگام بروز آسیب های ورزشی
اقدامات متخصص آسیب های ورزشی هنگام بروز آسیب های ورزشی

هنگامی که ورزشکاران دچار آسیب می شوند، این اقدامات اولیه توسط متخصص آسیب های ورزشی برای آنها انجام می شود.

متخصص آسیب های ورزشی با استفاده از وسایل ارتوپدی از آسیب بیشتر به فرد محافظت می کند و از پک های یخ برای کم نمودن درد و التهاب استفاده می کند.

علاوه بر این از هر گونه حرکتی توسط فرد مصدوم جلوگیری می کند و برای این که بافت دچار تورم و التهاب نشود، بافت را تحت فشار قرار می دهد و برای تخلیه ی وریدی عضو آسیب دیده را بالاتر از قلب قرار می دهد تا خون وریدی به قلب برگردد و در بافت تبدیل به لخته نشود.

از بانداژها برای حمایت بافت آسیب دیده استفاده می شود. باندهای فشاری با فشار الاستیکی سبب کاهش تورم در بافت آسیب دیده می شوند، اما نباید آن قدر محکم بسته شوند که مسیر رگ های خونی را دچار اختلال کنند. برای کاهش درد ماساژ دورانی با یخ بسیار موثر است و باعث کرختی موقت محل آسیب می شود.

در صورتی که فرد بی هوش شده باشد، متخصص آسیب های ورزشی باید مسیر های هوایی او را چک کند و در صورت لزوم از تنفس مصنوعی و اکسیژن برای بهبود عملکرد تنفس در فرد استفاده کند.

متخصص آسیب های ورزشی وظیفه دارد، سطح اطلاعات ورزشکاران و مربیان را در مورد آسیب های ورزشی، آمادگی جسمانی و گرم کردن بدن، اقدامات اولیه هنگام بروز آسیب های ناگهانی و. . . بالا ببرد و آموزش های لازم را به آن ها بدهد تا در هنگام بروز آسیب بهترین عملکرد را داشته باشد و از انجام کارهایی که منجر به وخامت آسیب می شود، پیشگیری کند.

پس از بهبودی باید ورزشکار به خوبی بررسی شود و از بهبودی کامل او اطمینان حاصل شود تا با ایمنی کامل به فعالیت ورزشی خود بازگردد و مشکلی مجددا برای او ایجاد نشود.

علت ایجاد آسیب های ورزشی و اقدامات لازم برای این آسیب ها

یکی از آسیب هایی که هنگام ورزش کردن ممکن است، رخ بدهد مرگ ناگهانی ورزشکار است که علت های مختلفی دارد. مرگ ناگهانی ورزشکار ممکن است، در حین تمرینات و آمادگی برای مسابقه یا در حین مسابقه اتفاق بیافتد.

ناهنجاری های زیر احتمال وقوع مرگ ناگهانی را در ورزشکاران افزایش می دهند. یکی از این ناهنجاری ها کاردیومیوپاتی هیپوتروفیک است که رایج ترین اختلالات قلبی در ورزشکاران جوان است و بارزترین مشخصه ی این عارضه افزایش حجم یا هیپرتروفی بطن چپ قلب است.

مشکلات مربوط به عروق کرونر مانند تصلب شراین و ناهنجاری های شراین و ناهنجاری های مادرزادی کرونر و انقباض ناگهانی عروق کرونر می تواند باعث ایجاد مرگ ناگهانی شود. کاهش اکسیژن رسانی به قلب و مشکلات دریچه ای نیز جزء عوامل مهم بروز مرگ ناگهانی در ورزشکاران جوان هستند.

پاره شدن ناگهانی آئورت به علت ضعف در دیواره ی آن و اختلالات سیستم هدایت قلب و ضربان های نامنظم قلب نیز می تواند باعث بروز مرگ ناگهانی در فرد بشود.

علت ایجاد آسیب های ورزشی و اقدامات لازم برای این آسیب ها
علت ایجاد آسیب های ورزشی و اقدامات لازم برای این آسیب ها

متخصص آسیب های ورزشی وظیفه دارد، ورزشکاران را از هر جهت تحت نظر داشته باشد و تمامی جوانب احتمال بروز آسیب هایی که منجر به مرگ ناگهانی می شوند، را بررسی کند و اقدامات پیشگیرانه را در زمان لازم انجام دهد و از بروز مرگ ناگهانی در ورزشکاران پیشگیری کند. بررسی سوابق خانوادگی فرد در بیماری های قلبی و بررسی وضعیت ضربان قلب هنگام ورزش کردن و قبل و بعد از آن نقش مهمی در این تشخیص دارد و بسیار کمک کننده است.

سر دردهای ناشی از ورزش

یکی دیگر از آسیب هایی که ممکن است، هنگام ورزش کردن اتفاق بیافتد سر دردهای ناشی از ورزش است که برای فرد بسیار درد سر آفرین است و باعث اختلال در فعالیت های تمرینی و مسابقات او می شود و می تواند آینده ی یک ورزشکار را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

اتساع و انقباض عروق مغزی می تواند یکی از عوامل بروز سر درد در ورزشکاران باشد. هنگام بروز سردرد در یک ورزشکار باید علت آن را به خوبی بررسی کرد و پس از نتیجه گیری به دنبال درمان مناسب برای این سر درد بود. بعضی از سر درد ها بعد از فعالیت های ورزشی اتفاق می افتند و دسته ای دیگر در اثر ضربه ی وارد شده به سر و صورت ایجاد می شوند.

احتمال پارگی عروق داخل جمجمه

در صورتی در اثر برخورد ضربه سر درد ایجاد شود، احتمال پارگی عروق داخل جمجمه وجود دارد. بعد از ضربه ی وارد شده به سر سه نوع سر درد ممکن است به وجود آید:

سر درد های انقباض عضلانی مزمن که بدون ضربان و ثابت است و در جلو یا پشت سر ایجاد می شود و تا ماه ها و سال ها ممکن است، ادامه داشته باشد. سر درد شبیه میگرن که از نظر علائم به میگرن شباهت زیادی دارد و باعث اختلالات بینایی و درد در پشت چشم می شود که ضربان دار است.

این نوع سر درد مانند سر درد میگرنی باعث تهوع و استفراغ نیز می شود و با نور تشدید می شود. نوع دیگر از سر دردها سر دردهای ضربه دوم هستند که پس از ضربه ی اول در سر و بهبود آن در اثرضربات دوم به بعد که به سر وارد می شود، سر درد کشنده ای در فرد ایجاد می شود که این سر درد باید با سی تی اسکن و ام آر آی بررسی شود و تحت درمان قرار بگیرد.

احتمال پارگی عروق داخل جمجمه
احتمال پارگی عروق داخل جمجمه

سردردهای بسته به فعالیت

سر درد های بسته به فعالیت، نوعی از سردرد است که هنگام انجام فعالیت های ورزشی مانند شنا کردن و وزنه برداری تشدید می شود. در این نوع سردرد با انجام فعالیت های بدنی فشار خون درون جمجمه زیاد می شود. سردردهایی که به فعالیت وابسته هستند، در صورتی که به درستی تشخیص داده نشوند و درمان نشوند، می توانند باعث بروز مشکلات زیادی در فرد بشوند.

یکی دیگر از آسیب هایی که هنگام ورزش کردن ممکن است، رخ بدهد و برای هر ورزشکاری ممکن است، اتفاق بیافتد شکستگی اجزای صورت است. شکستگی بینی شایع ترین این موارد است.

شکستن بینی به علت ساختمان بینی که از یک بخش غضروفی و یک بخش استخوانی تشکیل شده است ایجاد می شود و بارزترین نشانه ی شکستن بینی تغییر شکل ظاهری آن است. شکستگی بینی پس از دو هفته بهبود پیدا می کند و ورزشکار می تواند به میدان بازی برگردد.

رگ به رگ شدن جراحت و آسیبی است که برای رباط ها اتفاق می افتد و در اثرحرکات شدید و ناگهانی اتفاق می افتد. پیچ خوردن مفاصل و ضربه خوردن به رباط ها می تواند باعث بروز این آسیب شود.

رگ به رگ شدن

در صورت رگ به رگ شدن باید روی محل آسیب یخ گذاشت و این محل را با باندکشی مخصوص بست. همان طور که قبلا گفته شد از آسپرین و ایبوپروفن می توان برای کاهش درد و التهاب استفاده کرد.

در صورتی که مچ پا، شانه یا آرنج از جای خود در برود، پس از بررسی با عکس و‌ رادیو گرافی باید عضو را جا انداخت و پس از جا انداختن نیز باید محل آسیب را با اسکن و عکس بررسی کرد و مطمئن شد که به خوبی جا افتاده است، یا نه. پس از در رفتگی فرد نیازمند فیزیوتراپی است تا رباط های آسیب دیده ترمیم شوند، همچنین عضو آسیب دیده را نباید تکان داد.

رگ به رگ شدن
رگ به رگ شدن

اگرچه آسیب های مربوط به کمر درصد کمی از آسیب ها را شامل می شوند، ولی نسبت به سایر آسیب ها از اهمیت بیشتری برخوردارند، چرا که نخاع در داخل ستون مهره ها قرار دارد. آسیب به کمر این طناب عصبی را حساس و آسیب پذیر می کند و حتی ممکن است، عملکرد های حرکتی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

مخاطب گرامی شما در حال خواندن مقاله متخصص آسیب های ورزشی در تهران هستید.

مهمترین اقدام هنگام وارد شدن آسیب به کمر

مهمترین اقدام هنگام وارد شدن آسیب به کمر این است که فرد آسیب دیده را ثابت نگه داشته و با اورژانس تماس می گیریم، هر گونه حرکتی می تواند به نخاع صدمه های جبران ناپذیری را وارد کند. در صورتی که آسیب وارد شده نیاز به جراحی نداشته باشد، فیزیوتراپی را می توان برای ورزشکار شروع کرد، ولی در صورتی که نخاع در معرض آسیب باشد، باید فرد را سریع جراحی کرد.

فیزیوتراپی کمک می کند تا فرد سریع تر قدرت عضلانی خود را به دست آورد و به مسابقات و تمرینات ورزشی خود بازگردد. معمولا شکستگی مهره ها حدود ٨ هفته بعد از شکستگی بهبود پیدا می کند، ولی در صورتی که آسیب وخیم تر باشد، زمان بیشتری برای بهبودی لازم است.

در هر صورت فرد برای آوردن مهارت راه رفتن خود و حفظ قدرت تعادل و افزایش قدرت عضلات کمر باید مرتب فیزیوتراپی شود و حرکات اصلاحی را انجام دهد. تمامی آسیب های وارد شده به کمر باید توسط ام آر آی و سی تی اسکن بررسی شود تا از میزان شدت و‌ محل دقیق آسیب با دقت اطلاع پیدا کنیم.

امیدواریم تا اینجا از خواندن پست متخصص آسیب های ورزشی در تهران اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

ماساژ درمانی و آب درمانی

ماساژ درمانی و آب درمانی سرعت فرایند بهبودی را افزایش می دهند و کمک می کنند، ورزشکار سریع تر به فعالیت های ورزشی و مسابقات برگردد.

آسیب های عمومی مثل کوفتگی، گرفتگی عضلات، کبودی، کشیدگی عضلات و پارگی ماهیچه ها هستند که با استراحت و کمپرس یخ و ماساژ درمانی بهبود پیدا می کنند و نیاز به مراحل درمانی خاصی ندارند و پس از چند روز به صورت کامل بر طرف می شوند.

در صورتی که کبودی زیاد باشد، باید به پزشک مراجعه کرد تا محل آسیب را به صورت دقیق بررسی کند تا مطمئن شود، مشکل مهمی برای ورزشکار پیش نمی آید.

ماساژ درمانی و آب درمانی
ماساژ درمانی و آب درمانی

در نهایت هر ورزشکار باید به اندازه ی توانایی و قدرت بدنی اش از خودش توقع داشته باشد و قبل و بعد از انجام تمرینات سنگین حرکات سبکی را به منظور بر قراری تعادل در ریتم بدن انجام دهد.

شما در حال مشاهده پست متخصص آسیب های ورزشی در تهران هستید.

نوشیدن آب به میزان کافی

به میزان کافی آب بنوشد تا جریان خون و خون رسانی به خوبی انجام بگیرد و همیشه از تجهیزات و وسایل ایمنی برای محافظت از اندام های حساس استفاده کند.

آسیب های ورزشی انواع مختلفی دارند و در ورزش های مختلف بسته به این که چه عضوی بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد محل آسیب ها متفاوت است.

در مجموع برای تمام آسیب های ورزشی استراحت و تکان ندادن عضو آسیب دیده، استفاده از پک های یخ، تحت فشار قرار دادن بافت آسیب دیده و بالا نگه داشتن این قسمت در محلی بالاتر از قلب جزء اقداماتی هستند که ضروری اند و بسیار کمک کننده هستند.

بعضی از آسیب های ورزشی به صورت خود به خود بهبود پیدا می کنند و برخی از آن ها وخیم تر هستند و برای بر طرف شدن آن ها باید از اقدامات درمانی مانند فیزیوتراپی و ماساژ درمانی و آب درمانی و تزریق استفاده کرد و برخی دیگر منجر به آسیب هایی می شوند که نیاز به جراحی پیدا می کنند تا فرد بتواند به فعالیت های ورزشی خود ادامه دهد.

آسیب های ورزشی در نقاط حساس بدن

بعضی از آسیب های ورزشی در صورتی که در نقاط حیاتی مانند قفسه ی سینه و جمجمه یا مهره های کمر باشند، می توانند آسیب های جبران ناپذیری را برای فرد به دنبال بیاورند وگاهی اوقات باعث مرگ ناگهانی فرد می شود. آگاه کردن ورزشکاران از این آسیب های احتمالی و چگونگی برخورد با این آسیب ها همگی در تخصص متخصص آسیب های ورزشی هستند.

هر تیم ورزشی باید در کادر پزشکی خود یک متخصص آسیب های ورزشی نیز داشته باشد تا آموزش های لازم را به ورزشکاران بدهد و در صورت بروز آسیب اقدامات اولیه ی لازم را انجام دهند و پس از درمان نیز وضعیت فرد را به صورت دائمی چک کند تا مطمئن شود، برای شروع فعالیت ورزشی مانعی وجود ندارد. ورزشکار می تواند با خیال راحت فعالیت ورزشی خود را با کمک متخصص آسیب های ورزشی تیم از سر بگیرد و مانند قبل به تمرینات ورزشی خود ادامه دهد.

آسیب های ورزشی در نقاط حساس بدن
آسیب های ورزشی در نقاط حساس بدن

تا اینجا با مبحث علت ایجاد آسیب های ورزشی و اقدامات لازم برای این آسیب ها آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست متخصص آسیب های ورزشی در تهران با ما همراه باشید.

از اینکه تا پایان مقاله متخصص آسیب های ورزشی در تهران با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن پست متخصص آسیب های ورزشی در تهران بهره کافی را برده باشید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.