هزینه هر جلسه فیزیوتراپی کمر
فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم به موضوع هزینه هر جلسه فیزیوتراپی کمر بپردازیم.

هزینه هر جلسه فیزیوتراپی کمر
هزینه هر جلسه فیزیوتراپی کمر

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

هزینه هر جلسه فیزیوتراپی کمر
هزینه هر جلسه فیزیوتراپی کمر

ویدئو هزینه فیزیوتراپی کمر

تحقیقات نشان داده است که حدود هشتاد و پنج درصد از مردم دچار کمر درد های مزمن و یا حاد هستند. که با اصلاح در زندگی و انجام حرکت های ورزشی مناسب در منزل می توانند به درمان خود کمک کنند.

اگر درد کمر بیش از اندازه زیاد شود، پزشک معمولا برای فرد فیزیوتراپی تجویز می کنند تا به سلامت نسبی برسد. معمولا هزینه های فیزیوتراپی برای کمر به صورت جلسه ای محاسبه می شود.

نشانه کمر درد چیست؟

علت اصلی کمر درد چیست؟

چه اقداماتی باید انجام دهیم تا هزینه فیزیوتراپی کمر کاهش پیدا کند؟

پزشک متخصص از چه طریق می تواند تشخیص دقیق در مورد کمر درد در افراد را بدهد؟

افرادی که از کمر درد شدید رنج می برند فیزیوتراپی کمر چگونه به آنها کمک می کند؟

آیا روش های مختلفی برای فیزیوتراپی کمر وجود دارد؟

درمان دیسک کمر با انجام فیزیوتراپی به روش مک کنزی چیست؟

آیا انجام حرکات فیزیوتراپی کمر درد در منزل ممکن است؟

هزینه فیزیوتراپی کمر به چه صورت است؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه هر جلسه فیزیوتراپی کمر با ما همراه باشید.

نشانه های کمر درد

نشانه های کمردرد بسیار متعدد هستند که از مهمترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره داشت:

1) افرادی که دچار درد های عضلانی از ناحیه ی کمر می شوند.

2) افرادی که در حالت عادی دچار تیرکشیدن از ناحیه ی کمر می شوند.

3) افرادی که درد در ناحیه ی کمر آن ها به حدی است که این درد به پاها نیز منتقل می شود.

4) افرادی که در حین انجام دادن کار ها از قبیل بلند کردن اجسام، خم شدن، ایستادن و یا هنگام راه رفتن نیز دچار کمر درد های زیاد می شوند.

5) گاهی افراد دچار کم درد می شوند که با کمی استراحت درد برطرف می شود.

این نشانه ها در افراد از علائم بروز کمر درد های حاد و یا مزمن است که باید به پزشک برای درمان و بهبودی مراجعه کنند، البته بیشتر این افراد با انجام حرکت های ورزشی مناسب می توانند در منزل از درد کمر خود بکاهند، ولی در شرایطی که مراقبت های لازم را انجام داده و بهبود نیافتند، باید برای ادامه درمان به پزشک مراجعه کنند.

در بعضی از موارد که کمر درد به صورت یک درد غیر قابل تحمل در فرد ایجاد می شود و تحمل درد خیلی سخت می شود، باید سریعا تحت درمان قرار بگیرد.

این دردها می توانند به صورت های مختلف باشند که در زیر به آنها اشاره کرده ایم:

– افرادی که کمر درد شدید در آنها باعث ایجاد مشکلات در روده و یا مثانه ی آنها شده است.

– افرادی که از کمر درد شدید دچار تب می شوند.

– کارگران ساختمانی که بر اثر سقوط از بلندی و یا افرادی دیگر که بر اثر حادثه ی پیش بینی نشده در ناحیه کمر و ستون فقرات دچار درد های شدید می شوند.

– افرادی که در اثر کمر درد شدید دچار حالت تهوع و همچنین تب و لرز می شوند.

در صورت بروز هر یک از نشانه های بالا فرد باید کمردرد را جدی بگیرد و به پزشک متخصص و فیزیوتراپ برای درمان مراجعه کند، همچنین اگر این افراد با استراحت در منزل درد کمر آنها کمتر نشد و این درد به زیر زانو نیز منتقل شده است و احساس بی حسی در پاها و یا سوزن سوزن شدن در هر دو پا می کنند، باید دردها را جدی گرفته و سریعتر به پزشک مراجعه نمایند.

معمولا افرادی که بیشتر دچار این مشکل میشوند افرادی هستند که به دلیل درد هایی که دارند، خیلی سریع دچار کاهش وزن می شوند. بیشتر کمر درد های حاد با افزایش سن در افراد که بالای پنجاه سال سن دارند، دیده شده است.

این دردها می توانند به صورت های مختلف باشند که در زیر به آنها اشاره کرده ایم:
این دردها می توانند به صورت های مختلف باشند که در زیر به آنها اشاره کرده ایم:

تا اینجا با مبحث نشانه های کمر درد آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست هزینه هر جلسه فیزیوتراپی کمر با ما همراه باشید.

علت اصلی کمر درد

کمر درد علت های زیادی دارد که اصلی ترین این علت ها شامل موارد زیر است:

1) پارگی و یا کشیدگی عضلات پا و یا کمر یکی از علت های کمر درد است. افرادی که به دلیل داشتن شغل خود مجبور به بلند کردن اجسام سنگین هستند و یا با یک حرکت اشتباه و ناگهانی مشکلی در عضلات کمر و همچنین رباط های نخاعی آنها به وجود می آید. افرادی که از نظر جسمی ضعیف هستند، باید در انجام کارهای سنگین خیلی احتیاط کنند تا از بروز مشکلات احتمالی که برای کمر بوجود می آیند جلوگیری کنند.

2) بیشتر بانوانی که در هنگام کارکردن در منزل به شرایط جسمی خود توجه نمی کنند و کارهای نامناسب و سنگین را در طول روز انجام می دهند و یا افرادی که هنگام مطالعه به صورت صحیح نمی نشیند به مرور زمان دچار اسپاسم های عضلانی در ناحیه ی کمر می شوند.

3) افرادی که دچار بیرون زدگی دیسک کمر و یا شکستگی دیسک کمر می شوند. دیسک ها مانند یک بالش بین مهره ها قرار می گیرند. این دیسک ها از مواد نرمی تشکیل شده اند که در اثر ورم و یا پارگی به عصب فشار می آورند که فرد بدون این که دردی در ناحیه ی کمر داشته باشد، دچار عارضه ی بیرون زدگی دیسک کمر

می شود. پزشک از طریق اشعه ایکس می تواند این بیرون زدگی را تشخیص دهد که بیشتر در افرادی که بر اثر تصادف دچار حادثه شده اند، پیش می آید.

افرادی که دچار آرتروز کمر هستند

4) افرادی که دچار آرتروز کمر هستند: در قسمت انتهایی کمر استئوآرتریت تاثیر می گذارد. فضای اطراف نخاع به وسیله ی آرتریت ستون فقرات محدود شده که در این صورت رباط پشت نخاع ضخیم تر از قبل میشود و فضای نخاعی نیز محدود تر می شود و در اصطلاح پزشکی این مورد بیماری را تنگی نخاعی می گویند.

اسکلت بدن دچار بی نظمی می شود

5) اسکلت بدن دچار بی نظمی می شود:در افرادی که ستون فقرات به سمت جلو خمیده می شود و به مرور دچار کمر درد های حاد می شوند، ساختار اسکلت بدن از فرم اصلی خود خارج شده است. این خمیدگی بیشتر در افراد مسن پیش می آید و آنها را دچار کمر درد های حاد می کند.

6) افرادی که به کمبود کلسیم دچار هستند، به مرور زمان استخوانهای پوک و شکننده ی دارند که بر روی ستون فقرات فرد تاثیر گذاشته و باعث شکستگی مهره ها در فرد می شود که این مشکل به دلیل پوکی استخوان بوجود می آید.

7) تمام افراد با هر رده ی سنی حتی کودکان و نوجوانان ممکن است، دچار کمر درد می شوند، اما این موضوع با افزایش سن بعد از سی یا چهل سالگی در افراد شروع می شود و کمر درد های مزمن در افراد بیشتر رخ میدهد.

8) افرادی که ورزش نمی کنند، به مرور زمان عضلات ناحیه ی کمر و شکم ضعیف تر شده و باعث بروز کمر درد در آنها می شود.

افراد چاق

9) افرادی که چاق هستند، این اضافه وزن بر روی کمر آنها فشار آورده و به کمر درد دچار می شوند.

10) بیمارانی که دچار آرتروز و یا سرطان هستند، از کمر درد شدید رنج می برند.

6)هنگام بلند کردن اجسام سنگین از روی زمین باید از پا کمک بگیریم نه از کمر،کمک گرفتن از کمر یک اشتباه بزرگ در انجام فعالیت های روزانه است که منجر به کمر درد های مزمن در افراد می شود.

7)پزشکان به این نتیجه رسیده اند که افراد عصبی و افسرده که از استرس زیادی برخوردار هستند، به کمر درد بیشتر دچار می شوند.

8)افراد سیگاری باعث می شوند که گردش خون به سمت پایین کمر کمتر در حرکت باشد و مواد مغذی که مصرف می کنند، به دیسک کمر نرسد و به مرور دچار کمر درد های مزمن شوند.

9) افراد از این که با افزایش سن دچار کمر درد های حاد شوند، ترس دارند که این ترس باعث شده در آینده به کمر درد های شدید دچار شوند.

افراد چاق
افراد چاق

تا اینجا با مبحث علت اصلی کمر درد آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست هزینه هر جلسه فیزیوتراپی کمر با ما همراه باشید.

اقداماتی که احتمال فیزیوتراپی کمر را کاهش می دهد.

افراد برای این که به کمر درد شدید دچار نشوند و در آینده با افزایش سن کمری سالم داشته باشند، باید کارهای زیر را انجام دهند:

  • ورزش در منزل و یا انجام ورزشهای هوازی توسط مربی ورزشی که شامل موارد زیر است:

1) انجام ورزشهای هوازی که باعث می شود، به بدن فشار کمتری وارد شود و عضلات و مفصل ها را تقویت کند.

2) انجام حرکات ورزشی و اصلاحی که فیزیوتراپ به فرد برای سلامتی آموزش می دهد. این حرکات کششی قدرتی باعث شده که استقامت و عضلات کمر از قبل بالاتر رود. برای جلوگیری از کمر درد های حاد و یا مزمن پیاده روی و شنا گزینه های مناسبی هستند.

  • منعطف کردن عضلات ناحیه ی کمر

با انجام حرکات ورزشی در ناحیه شکم، عضلات کمر را نیز تقویت می کنید.منعطف بودن مفصل ران و پا باعث شده که استخوان های لگن تقویت شده و ستون فقرات سالم تری داشته باشیم. افراد با تحت نظر قرار گرفتن یک فیزیوتراپ متخصص می توانند حرکات ورزشی و اصلاحی مناسب برای درمان کمر خود انجام دهند.

  • وزن ایده آل و مناسب

داشتن یک وزن مناسب و ایده آل در جلوگیری از بروز هر نوع بیماری شرط اول است. افرادی که اضافه وزن بیش از حد دارند، از ناحیه ی کمر دچار کشیدگی می شوند که این کشیدگی عضلات باعث کمردرد های شدید می شود. افراد باید وزن خود را ثابت نگه داشته تا از بروز کمر درد های شدید که به مرور زمان پیش می آید جلوگیری کنند.

افرادی که سیگار یا مواد مخدر مصرف می کنند، باید این را بدانند که به دلیل این که گردش خون به ناحیه ی پایینی کمر نمی رسد، در آینده دچار کمردرد های حاد و مزمن می شوند و بهتر است که از انجام این کار بپرهیزند تا با مشکل رو به رو نشوند.

  • حرکات اصلاحی صحیح که فرد باید برای کمر خود انجام دهد.

اولین مورد این است که فرد زمانی را که ایستاده است، کمر خود را صاف قرار داده طوری که اصلا قوز نکند.افرادی که مجبور هستند، ساعت های طولانی بایستند، باید یک پای خود را بر روی یک چهار پایه کوتاه گذاشته تا از پای دیگر بلندتر قرار بگیرد. این وضعیت باعث شده که از فشار زیاد بر روی کمر کمی کاسته شود. بهتر است، بعد از مدتی جای پاها را عوض کرده، این امر در کاهش درد کمر موثر است.

دومین مورد در داشتن کمر سالم این است که به طور صحیح بنشینیم.باید از یک صندلی مناسب برای نشستن کمک بگیریم. صندلی های که دارای دسته و همچنین پایه گردان دارند، مناسب تر از صندلی های دیگر هستند.افراد هنگام نشستن بر روی صندلی بهتر است که از یک بالشت کوچک استفاده کنند و یا این که حوله را به صورت رولی در آورده و در انتهای پایینی کمر خود قرار دهد.

زانو ها و کمر باید در یک ارتفاع یکسانی از هم قرار بگیرند

زانو ها و کمر باید در یک ارتفاع یکسانی از هم قرار بگیرند.مثلا کارمند ها که مجبور هستند، برای مدتی طولانی بر روی صندلی بنشینند بهتر است که هر نیم ساعت موقعیت بدنی خود را تغییر دهند که دچار کمر درد های مزمن نشوند و کمر سالمی داشته باشند.

سومین روش باید هنگام بلند کردن اجسام از روی زمین، با دقت و با احتیاط این کار را انجام داد. تا حدی که امکان دارد، از بلند کردن اجسام سنگین باید خودداری کنید، ولی زمانی که مجبور هستیم باید از پاهای خود کمک بگیریم نه از کمر. این افراد باید کمر خود را راست نگه داشته و زانو ها را خم کرده، سپس جسم را بلند کرده بهتر است که جسم را در نزدیک بدن خود نگه داریم. اگر جسم خیلی سنگین است، نباید به تنهایی آن را بلند کرد، بلکه باید از یک نیروی دیگری برای بلند کردن آن کمک گرفت.

بنابراین برای داشتن یک کمر سالم بهتر است، در خرید کفش نیز دقت کنیم، چون یک کفش طبی خوب از فشار آمدن زیاد به کمر جلوگیری می کند. علاوه بر کفش کمربند های طبی، مبلمان راحتی، تشک های طبی می توانند در بهبود کمر مفید باشند و از مشکلاتی که به مرور زمان برای کمر به وجود می آیند جلوگیری کنند.

زانو ها و کمر باید در یک ارتفاع یکسانی از هم قرار بگیرند
زانو ها و کمر باید در یک ارتفاع یکسانی از هم قرار بگیرند

تشخیص پزشک برای فیزیوتراپی

با انجام تصویر برداری از طریق اشعه ی ایکس:

آرتروز کمر، شکستگی استخوان، قرار گرفتن ثابت استخوان ها در کنار یکدیگر،در افراد بیمار توسط اشعه ی ایکس قابل تشخیص می باشد.

تصویر برداری سی تی اسکن و یا MRI:

با کمک این دستگاه می توان افرادی که دچار درد های از قبیل فتق دیسک، استخوان های آسیب دیده، ماهیچه ها،تاندون ها، اعصاب،مفصل ها، رباط ها و همچنین گرفتگی عروق خونی هستند را راحت تشخیص داد.

انجام آزمایشات خونی:

با کمک آزمایش خون عفونت و یا هر بیماری دیگری که باعث درد در فرد شده است، قابل تشخیص است.

اسکن استخوان:

اگر پزشک تشخیص دهد که احتمال تومور استخوانی و یا شکستگی که بر اثر فشار زیاد در سانحه به وجود آمده است و همچنین پوکی استخوان در شخص می تواند از اسکن استخوان برای تشخیص دقیق تر استفاده کند.(البته این مورد خیلی کمتر از موارد فوق برای تشخیص بوده است، )

انجام آزمایشات عصبی:

با انجام آزمایش الکترو میوگرافی، ضربه های الکتریکی که توسط عصب به عضلات منتقل می شود، اندازه گیری می شود.با کمک آزمایش عصبی می توان کمردرد های که در اثر فتق دیسک و یا تنگی کانال نخاع به وجود آمده است، را تشخیص دقیق داد.

پزشک با انجام این آزمایشات تشخیص می دهد که فرد به کمر درد حاد یا مزمن دچار است و باید مصرف دارو را برای فرد بیمار تجویز کند.مصرف دارو های ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم از کمر درد های شدید کمی کاسته و فرد را آرام تر می کند.که باید این مسکن ها با تجویز پزشک مصرف شود.

مصرف بیش از حد از این داروها توسط بیمار باعث شده که عوارض جانبی در فرد به وجود آورد. در شرایطی که فرد با مصرف این مسکن ها از شدت درد در ناحیه کمرش کاسته نشد احتامال دارد که پزشک برای وی فیزیوتراپی را برای تسکین درد تجویز می کند.البته افرادی که کمر درد خفیفی دارند، پزشک با تزریق یک آرام بخش عضلانی از درد کمر این افراد کم می کنند.

انجام آزمایشات عصبی:
انجام آزمایشات عصبی:

تا اینجا با مبحث تشخیص پزشک برای فیزیوتراپی آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست هزینه هر جلسه فیزیوتراپی کمر با ما همراه باشید.

فیزیوتراپی و درمان کمردرد

فیزیوتراپی به عنوان یک شغل پزشکی با هدف بهتر شدن اندام های حرکتی بدن که در افراد دچار آسیب دیدگی شده است، به تمام بیماران کمک و به بهبودی در سلامتی این افراد کمک به سزایی می کند. فیزیوتراپی در تمام بیمارانی که دچار آسیب از ناحیه کمر شده اند، را بهبود می بخشد.

فیزیوتراپی و درمان کمردرد
فیزیوتراپی و درمان کمردرد

یک فیزیوتراپیست با تجربه می تواند با انجام حرکات ورزشی مناسب آسیب هایی که به ستوان فقرات فرد رسیده را درمان کند که این مشکلات در ناحیه ی کمر شامل:

1)افرادی که در ناحیه ی پایینی کمر بر اثر آسیب به دیسک نخاعی و یا آسیب دیدگی در ناحیه ی مفاصل فاست دچار درد در ناحیه ی کمر در طول شبانه روز می شوند.

2)درد های شدید در قسمت پایینی کمر که تحمل آن برای افراد سخت و غیر قابل تحمل است.

3)افراد عصبی که در ناحیه ی تحتانی کمر دچار درد های سیاتیکی می شوند.

4) بعضی از بیماران در ناحیه ی لگن احساس بیرون زدگی می کنند که پزشکان تشخیص اختلال سندرم در این ناحیه را می دهند.

5) درد بیش از حد در ناحیه ی پایینی لگن و کمر که باعث ناپایداری در افراد می شود.

6)در بانوان که بر اثر زایمان دچار کمر درد های مزمن شده اند و این افراد در ناحیه ی کمر و لگن دچار درد های شدید و غیر قابل تحمل هستند.

7)در بعضی از افراد با تشخیص پزشک که یکی از مهره های کمر از زیر مهره ی دیگر به سمت جلو لغزش پیدا کرده است که پزشکان اسپوندیلولیستزیس را در ناحیه کمر معرفی کرده اند.

8) با تغییر در دژنراتیو که در مفصل های فاست باسن و همچنین فضای بین دیسک ها است، باعث شده این فاصله نسبت به قبل باریک تر شود که این مشکل در علم پزشکی اسپوندیلوز نام دارد.

9)افرادی که دچار درد ، بی حسی، سوزن سوزن شدن که بر اثر درگیر شدن رگ های عصبی صورت می گیرد هستند، به پارستزی در بین پزشکان معروف هستند.

تمامی این افراد که مشکلاتی که در ناحیه کمر و لگن برای آنها به وجود آمده است، می توانند با انجام حرکات ورزشی مناسب در فیزیوتراپی کمر به بهبودی و سلامتی خود کمک کنند.

این افراد زمانی که به فیزیوتراپ مراجعه کرده و در مورد مشکلات ناحیه ی کمر صحبت می کنند. فیزیوتراپ در ابتدا سوالاتی در مورد این که درد در ناحیه کمر از چه زمانی شروع شده است و یا این که در اثر آسیب به ناحیه ی کمر از بیمار سوال پرسیده تا بتواند تشخیص بهتر در مورد فرد داشته باشد، همچنین در مورد انجام فعالیت های جسمی که فرد با انجام دادن آنها دچار درد بیشتری می شود، را از وی می پرسد.

فیزیوتراپ از این که فرد در طی شبانه روز چند ساعت درد دارد و یا این که شب می تواند به راحتی بخوابد یا از درد نمی تواند بخوابد از وی سوال می پرسد.با انجام این پرسش ها در خصوص بیماری،فیزیوتراپ می تواند یک برنامه ی دقیق و مناسب برای دوره ی درمان بیمار تنظیم کند تا وی به بهبودی برسد.

روش های مختلف در فیزیوتراپی کمر

روش های مختلف در فیزیوتراپی کمر وجود دارد که در زیر به آنها اشاره کرده ایم:

  • انجام حرکات ورزشی مناسب و فیزیوتراپی فعال

یک روش درمانی در آسیب دیدگی ناحیه ی کمر، انجام حرکات ورزشی مناسب برای درمان در افراد است.منظور از یک فیزیوتراپی فعال این است که تمرینات قدرتی و آمادگی جسمانی را که برای بهبودی بیمار توسط یک پزشک فیزیوتراپ متخصص انجام می شود، بیان می کنند.

افرادی که درد های شدید در ناحیه ی ستون فقرات دارند، با انجام فیزیوتراپی فعال می توانند، بعد از هشت تا دوازده هفته نتیجه ی درمان خود را ببینند. دوره ی درمان در دو یا سه جلسه در هفته از نیم ساعت تا یک و نیم ساعت برای هر بیمار تنظیم می شود،

البته فیزیوتراپ به بیمار توصیه می کند تا در منزل به مدت ده دقیقه حرکات ورزشی را برای بهبودی بیشتر انجام دهد.انجام حرکات ورزشی برای افرادی که دچار درد ناحیه پایینی کمر هستند، مفید بوده است. این افراد به دلیل دردی که دارند، نمی توانند خیلی از کارهای روزانه و یا ورزشی را انجام دهند، برای همین فیزیوتراپ برای هر بیمار یک نوع حرکت ورزشی را برای بهبودی و کمتر شدن درد معرفی می کند.

  • فیزیوتراپی غیر فعال برای درمان کمر درد (منفعل )

درمان هایی که به صورت دستی توسط فیزیوتراپ برای بیمار تجویز می شود، را فیزیوتراپی غیر فعال می گویند.فیزیوتراپی منفعل شامل: 1)درمان های دستی در ناحیه ستون فقرات 2)ماساژ درمانی 3)TENS

4)اولتراسوند 5)لیزردرمانی 6)کرست و بریس ستون فقرات کمر 7) طب سوزنی است که به طور کامل در زیر توضیح می دهیم.

درمان های دستی در ناحیه ستون فقرات

فیزیوتراپیست باتجربه و متخصص که در این حوزه آموزش های لازم را دیده است، می توانند با کمک دست ناحیه ستوان فقرات فرد را ماساژ داده و به درمان این افراد کمک کند. با انجام درمان های دستی تعداد حرکات ورزشی را افزایش و درد را در ناحیه کمر کاهش می دهند.

فیزیوتراپ متخصص می تواند با انجام حرکت های ورزشی قوی با تعداد کم که با کمک دست بر روی بیمار انجام می شود، می تواند به درمان فرد کمک کند. درمان های دستی به دو دسته ی مانیپولاسیون و موبیلیزاسیون تقسیم می شوند. این دو روش برای درمان های عضلانی و استخوان های ستون فقرات استفاده می شود.

تا اینجا با مبحث روش های مختلف در فیزیوتراپی کمر آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست هزینه هر جلسه فیزیوتراپی کمر با ما همراه باشید.

درمان های دستی و یا منوال تراپی که توسط فیزیوتراپ انجام می شود، چه کاربرد هایی دارد؟

1)چسبندگی بین عضلات و مفصل ها را کاهش داده است.

2)در فرد بیمار و یا سالمند ایجاد آرامش کرده و به دلیل کاهش درد فرد میتواند شب به راحتی بخوابد.

3) گردش جریان خون را در بدن فرد افزایش می دهد.

4) درد های مزمن و یا حاد ناحیه ی کمر را در بیمار یا سالمند کاهش داده و فرد احساس سبکی می کند.

5)اسپاسم های عضلانی را که در ناحیه ی کمر به وجود می آید در فرد بیمار کاهش می دهد.

6) ترشحاتی که در ریه فرد بیمار باقی مانده است، را تخلیه می کند.

فیزیوتراپ متخصص با انجام درمان های دستی می تواند این عوامل را در فرد بیمار کم کند و به درمان فرد کمک کند.

درمان های دستی و یا منوال تراپی که توسط فیزیوتراپ انجام می شود، چه کاربرد هایی دارد؟
درمان های دستی و یا منوال تراپی که توسط فیزیوتراپ انجام می شود، چه کاربرد هایی دارد؟

فیزیوتراپی منفعل در درمان کمر درد (ماساژ درمانی )

فیزیوتراپ با انجام حرکات دستی مناسب قسمت آسیب دیده ی کمر را ماساژ می دهد تا از این طریق ناحیه ی درد فرد بیمار را کاهش دهد. با کمک ماساژ درمانی گردش جریان خون بهتر شده و عضلاتی که سفت شده اند، را کاهش می دهند.

ماساژ درمانی به سه طریق صورت می گیرد. روش اول ماساژ درمانی با کف دست که توسط فیزیوتراپ برای بیمار انجام می شود. روش دوم ماساژ درمانی به روش نقاط ماشه ای در منطقه ی آسیب دیده. و آخرین روش ماساژ درمانی به روش مشت و مال بوده است که باید به وسیله یک متخصص فیزیوتراپ که آموزش های لازم را در این حیطه دیده است، برای سلامتی فرد انجام داد.

فیزیوتراپ از راه پوست عصب الکتریکی را تحریک می کند(TENS)

جریان الکتریسیته بدون درد از طریق پوست به عصب فرد بیمار منتقل می شود.در این روش از چهار الکترود با ولتاژ کم در ناحیه ای از کمر که درد بیشتری دارد، قرار می دهند.

شدت تحریک الکتریکی از ده تا سی میلی آمپر با فرکانس چهل تا صد و پنجاه هرتز که در طول روز یک یا دو بار می توان برای فرد بیمار به مدت نیم تا یک ساعت برای درمان استفاده می شود. این جریان الکتریسیته به محض وارد شدن به بدن فرد بیمار ایجاد گرما کرده که این گرما از شدت درد در فرد کاسته و خشکی مفصل ها را درمان می کند.

افرادی که در اثر درد های عصبی و یا این که درد در ستون فقرات کمر دچار هستند، برای تسکین درد در این ناحیه از روش TENS می توانند استفاده کنند. نکته ی مهم این است که بانوان باردار، افرادی که گردن قدامی دارند، افرادی که دارای قفسه سینه قدامی هستند و یا افرادی که از ناحیه ی پوست احساس بی حس می کنند، نمی توانند روش فیزیوتراپی TENS را برای درمان استفاده کنند.

روش اولتراسوند

در این روش برای تسکین درد امواج صوتی با فرکانس بیست هزار هرتزی در بافت های بدن که دارای عمق زیاد و نرم هستند، مورد استفاده قرار می گیرد و این ناحیه توسط این امواج گرم می شود.

هدف درمان اولتراسوند این است که دمای بافت نرم بدن را از چهل تا چهل و پنج درجه سانتی گراد افزایش داده تا از این طریق جریان گردش خون را بالا برده، التهاب های مزمن در ناحیه ی کمر را کاهش داده، بافت نرم بدن را منعطف تر و همچنین باعث شده که درد در این ناحیه را کمتر کند.

در روش اولتراسوند برای افرادی که دچار اسپاسم های عضله در ناحیه ی کمر،التهاب و درد های مفصلی و تاندونی مزمن هستند نیز برای درمان استفاده می شود.

استفاده ی بیش از حد از این دستگاه باعث شده که گرمای زیادی بر روی استخوان های بیرونی متحمل شده و موجب صدمه رسیدن به پوست فرد بیمار میشود. استفاده از دستگاه اولتراسوند را فقط متخصصین آموزش دیده در این حیطه می توانند برای درمان فرد بیمار استفاده کنند.

روش اولتراسوند
روش اولتراسوند

لیزر درمانی

با استفاده از انرژی گرمایی که در لیزر قرار دارد، در عملکرد سلولها تغییر ایجاد میشود.لیزر درمانی برای درمان های کوتاه مدت مانند درد های آرتریت روماتوئید،استئوآرتریت، تاندون آپاتی،افرادی که در ناحیه ی کمر دچار کشیدگی و یا گرفتگی می شوند و همچنین مشکلات مزمن در مفصل مناسب و برای درمان مفید بوده که توسط متخصص برای فرد بیمار استفاده می شود.

لیزر درمانی به عنوان یک روش درمانی است که با قرار گرفتن در کنار درمان های دیگر مانند ورزش،اولتراسوند، الکتروتراپی و همچنین آموزش های حرکتی موثرتر در دوره ی درمان فرد بیمار قرار می گیرد.

یکی از روش های جدید فیزیوتراپی، لیزر سرد است. لیزر سرد از ترکیبات نور لیزر و همچنین نور مادون قرمز که بافت آسیب دیده را تحریک کرده مورد استفاده قرار می گیرد.

انرژی گرمایی در لیزر سلول آسیب دیده را تحریک کرده تا از این طریق انرژی بیشتری تولید شود، در نهایت این انرژی بافت سلولی را تحریک می کند و به بهبودی سریع تر درمان فرد بیمار کمک می کند.

لیزر درمانی
لیزر درمانی

روش کرست و بریس ناحیه ی آسیب دیده

6) یکی دیگر از روش های فیزیوتراپی، روش کرست و بریس ناحیه ی آسیب دیده ستون فقرات کمر است. برای تحت پوشش قرار دادن ناحیه ی پایینی کمر از تعداد زیادی OTS که کرست نام دارند، استفاده می کنند.این بریس ها که در ناحیه کمر استفاده می شوند، به صورت نیمه صاف و یا سفت و سخت برای بیمارانی که جراحی کمر انجام داده اند، مورد استفاده قرار می گیرد.

جنس این بریس ها از پلاستیک و یا فلز سخت تشکیل شده است. بریس ها فشار داخل شکم را بالا برده و ستون فقرات را سفت و محکم در بر می گیرد. افرادی که درد های زیاد و غیر قابل تحمل در ناحیه ی کمر دارند، را با استفاده از این بریس ها می توانند کاهش دهند و همچنین با بالا بردن عضله ی پارا اسپاینال انجام فعالیت بدنی را در فرد بهتر و سلامتی فرد را بهبود می بخشد.

کاهش کمر درد با انجام فیزیوتراپی طب سوزنی

امروزه پزشکان متخصص با انجام طب سوزنی بیماری های مختلف را درمان و درد در این ناحیه را کاهش می دهند. روش طب سوزنی در کنار انجام فیزیوتراپی، حرکات ورزشی و مصرف داروها خیلی تاثیر گذارتر در بهبود بیماری در فرد می شود.

با تحقیقاتی که پزشکان انجام داده اند، به این نتیجه رسیده اند که با وارد شدن سوزن های ریز به نقاط آسیب دیده اندروفین در بدن ترشح می شود که این اندروفین گردش خون را بالا برده و عملکرد مغز را بیشتر می کند. این سوزن ها خیلی ظریف و ریز هستند، برای همین زمان درمان فرد احساس درد نمی کند و یا افرادی که نسبت به درد تحمل بیشتری دارند، هیچ دردی را احساس نمی کنند.

افرادی که طب سوزنی را برای درمان استفاده کرده اند، استرس در آنها کم شده و انرژی زیادی را برای درمان خود دریافت کرده اند. فیزیوتراپ برای زدن این سوزنها از بیمار می خواهد که به شکم، پشت و یا پهلوی دراز بکشد تا این تزریق راحت تر و بهتر انجام بگیرد و از شدت درد در افراد بکاهد.

از نظر بهداشتی زمانی که می خواهیم از این سوزنها استفاده کنیم، باید از سوزن های جدید و استریل استفاده کنیم. زمان تزریق این سوزن ها به بدن فرد کمی سوزش احساس می کنید که طبیعی و درد آن قابل تحمل است. از فواید طب سوزنی در درمان کمر درد می توان به این مورد که هیچ خطر و یا ضرری برای بدن ندارد، اشاره کرد.

کاهش کمر درد با انجام فیزیوتراپی طب سوزنی
کاهش کمر درد با انجام فیزیوتراپی طب سوزنی

درمان دیسک کمر با انجام فیزیوتراپی به روش مک کنزی

یک متخصص فیزیوتراپ با تجربه به فرد بیمار کمک می کند که برای کاهش درد کمر قبل از این که مورد جراحی قرار بگیرد، با انجام حرکات ورزشی و اصلاحی درمان شود و مانند قبل بتواند کارهای روزانه ی خود را بدون کمک از کسی به تنهایی انجام دهد. فیزیوتراپ با دادن یک برنامه ی درمانی دقیق و منظم به بیمار می تواند، به بهبود و سلامتی فرد کمک کند که این حرکات اصلاحی عبارتند از:

1)حرکات ورزشی مناسب مخصوص کمر که درد در ناحیه ی کمر را کاهش داده و فرد احساس بهبودی می کند، مثل درمان مکنزی در کمر درد.

2)انجام حرکات کششی که انعطاف پذیری در فرد را بالا برده و حرکت مفصل ها را افزایش داده و همچنین ماهیچه ها بهتر از قبل حرکت می کنند. حرکات مفصل ها و ماهیچه های آسیب دیده باعث شده که به عنوان یک تسکین دهنده در درمان درد کمر استفاده شود.

3)با انجام تمرینات ایروبیک فرد می تواند به سلامتی خود، داشتن وزن ایده آل و قدرت حرکت ماهیچه ها کمک کند تا این افراد در آینده دچار مشکلات در ناحیه ی ستون فقرات کمر نشوند.

علاوه بر انجام این حرکات ورزشی در درمان کمر درد فیزیوتراپ به بیمار کمک می کند تا با آموزش صحیح در مورد بلند کردن اجسام،خم شدن، نشستن و ایستادن و حتی خوابیدن بتوانند به سلامتی خود کمک کنند.

درمان دیسک کمر با انجام فیزیوتراپی به روش مک کنزی
درمان دیسک کمر با انجام فیزیوتراپی به روش مک کنزی

بیرون زدگی دیسک کمر

افرادی که دیسک کمر آنها بیرون زدگی دارد، برای درمان از تمرینات مکنزی در فیزیوتراپی می توانند استفاده کنند:

درد دیسک کمر به پاها نیز منتقل می شود که با انجام تمرین های مکنزی این درد از کف پا بیرون و دوباره به کمر باز می گردد. انجام حرکت های مکنزی برای افرادی است که دچار کمر درد های شدید و یا درد متوسطی که بر اثر بیرون زدگی دیسک کمر دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

این حرکات باید روزانه توسط فرد بیمار برای بهبودی بیشتر انجام شود.با انجام حرکات مکنزی که فرد به طور منظم انجام داده است، اکنون قادر است که تمرین هایی که باعث ثابت نگه داشتن کمر می شود، را نیز انجام دهد.

تمام این حرکت ها اصلاحی و ورزشی باعث شده که فرد به طور صحیح بخوابد، راه برود و ورزش کند و کمر را در وضعیت مناسب قرار دهد و از به وجود آمدن قوسی کمر نیز در افراد جلوگیری می کند.

تمرینات مکنزی برای همه افراد مناسب نیست و فرد خود به تنهایی نمی تواند این حرکات را انجام دهد، بلکه با کمک از پزشک متخصص می تواند، حرکات اصلاحی و مکنزی را به طور صحیح در کنار هم انجام دهد تا بتواند در بهبودی کمر درد خود کمک کند.

بیرون زدگی دیسک کمر
بیرون زدگی دیسک کمر

انجام حرکات فیزیوتراپی کمر درد در منزل

صحیح نشستن در جلوگیری از کمر درد:در زمان نشستن باید سعی کنید که بدن و ستون فقرات به طور صحیح و صاف قرار بگیرد. فرد باید بر روی یک صندلی بنشیند و حرکات ورزشی را به ترتیب انجام دهد:

  • ابتدا کمر را به سمت جلو خم می کنید.
  • ، سپس به آرامی کمر را صاف می کنیم، طوری که از صاف کردن کمر هم بالاتر خود را برده، در این حالت قرار میدهید،بعد کم کم کمر خود را کمی قوس می دهیم مثل افرادی که دچار گودی کمر هستند تا سه ثانیه باید در همین حالت کمر را نگه داشت.
  • حالا کمر را به آرامی و به طور صحیح صاف می کنیم، این حرکت را تا پانزده بار می توانیم انجام دهیم. این حرکت باعث شده که افراد کم کم بتواند صحیح بنشینند و از ایجاد گودی کمر و یا کمر درد های مزمن جلوگیری کنند. پزشکان فیزیوتراپی به افراد پیشنهاد می کنند که این حرکت اصلاحی کمر را سه بار در روز می توانند برای سلامتی کمر خود انجام دهند.
انجام حرکات فیزیوتراپی کمر درد در منزل
انجام حرکات فیزیوتراپی کمر درد در منزل

حرکت ورزشی شنا به صورت نیمه:

در این حرکت فرد وزن بدن خود را به کمک آرنج نگه می دارد و شکم را بر روی زمین قرار داده و دراز می کشد. این تمرین را باید بین شصت تا صد و بیست ثانیه ثابت نگه داشت، با انجام این حرکت شما برای انجام حرکت شنا به صورت نیمه آماده می شوید. زمانی که خواستید شروع به انجام این حرکت کنید، بهتر است،

ابتدا کمی دراز بکشید و به بدن خود استراحت بدهید و سپس کم کم حرکت شنا نیمه را انجام دهید. این حرکت برای افراد مسن خیلی راحت بوده است. در این روش فرد لگن خود را بر روی زمین قرار می دهد، باید حرکت شنای نیمه به طور صحیح انجام شود

طوری که لگن از زمین بلند شود و یا حرکت نکند. این حرکت را تا شش بار در روز و هر بار این تمرین را بین ده تا پانزده مرتبه می توان انجام داد، هر مرتبه که این حرکت را انجام میدهیم، باید به مدت دو دقیقه کمر را در وضعیت شنای نیمه قرار دهیم.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه هر جلسه فیزیوتراپی کمر می باشید.

بدن را به حالت ریلکسیشن قرار دهید:

ستون فقرات و عضلات کمر بعد از انجام حرکات ورزشی نیاز به این دارند که به حالت شل و یا به اصطلاح ریلکسیشن قرار بگیرند. افرادی که تمرینات اصلاحی کمر را انجام می دهند، هر زمان که احساس درد در ناحیه ی کمر داشتند، می توانند به کمر خود استراحت دهند و کمر را شل کنند.

انجام حرکات ورزشی کششی و قدرت:

این حرکات شامل جمع کردن یک زانو به سمت قفسه ی سینه می شود که در این روش فرد به صورت صاف به پشت دراز می کشد.یک پا را خم کرده و کف پا را صاف بر روی زمین قرار می دهد و پای دیگر را از زانو خم کرده و به سمت سینه نزدیک می کنید. این حرکت کششی را به مدت سی ثانیه می توانیم برای جلوگیری از کمردرد انجام دهیم و بار دیگر با پای دیگر این تمرین را انجام می دهیم. این حرکت کششی و قدرتی برای جلوگیری از قوسی کمر در افراد مفید است.

حرکت کششی دیگر خم کردن هر دو زانو و نزدیک کردن به سمت سینه است:

در تمرین این حرکت ورزشی بر روی یک زمین صاف به پشت دراز کشیده و هر دو پا را از زانو خم کرده و با کمک دستان دور زانو گره می زنیم و زانو های جمع شده را به سمت قفسه سینه نزدیک می کنیم.این حرکت را تا سی ثانیه می توانیم، در سه ست ده تایی برای درمان کمر درد انجام دهیم.

انجام حرکت کششی قدرتی به صورت سجده قرار گرفتن:

برای انجام این حرکت ورزشی باید بر روی یک سطح صاف به صورت دو زانو قرار بگیریم، طوری که بدن خود را به سمت جلو کشیده و باسن را بر روی دو کف پا قرار داده، سپس دو دست خود را به سمت جلو می کشیم. این حرکت را باید به مدت سی ثانیه ثابت نگه داشت و کم کم بدن را به حالت اولیه خود برمی گردانیم. این حرکت را باید یک بار به سمت راست و بار دیگر به سمت چپ برای قرار گرفتن وضعیت بهتر کمر انجام داد.

حرکت اصلاحی ورزشی لگن:

برای انجام این حرکت ورزشی باید بر روی یک زمین صاف به پشت دراز بکشید، سپس زانو ها را خم کرده و کف پا را صاف بر روی زمین قرار می دهیم پاها باید جفت در کنار هم قرار بگیرند.کمر را صاف روی زمین قرار داده و کم کم باسن را به صورت منقبض تا جایی که می توانیم از زمین بلند کنیم. تا پنج ثانیه می توانیم این حرکت را ثابت نگه داریم، بعد از پنج ثانیه کم کم باسن را بر روی زمین قرار می دهیم. فیزیوتراپ به بیمار تذکر می دهد که هنگام انجام این حرکت بهتر است، نفس عمیق بکشد و دوباره حرکت را انجام دهد.

حرکت ورزشی به صورت چرخاندن کمر:

افراد باید بر روی زمین صاف به پشت دراز بکشند. زانو ها را خم و کف پا ها را به طور صاف روی زمین قرار داده و کم کم بدن خود را به صورت چرخشی به طرفین به حرکت در می آورند. این حرکت باید خیلی آهسته انجام شود، انجام حرکت ناصحیح و سریع باعث ایجاد کمر درد بعد از تمرین در افراد می شود.

حرکت ورزشی به صورت چرخاندن کمر:
حرکت ورزشی به صورت چرخاندن کمر:

تا اینجا با مبحث انجام حرکات فیزیوتراپی کمر درد در منزل آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست هزینه هر جلسه فیزیوتراپی کمر با ما همراه باشید.

هزینه فیزیوتراپی کمر

هزینه ی فیزیوتراپی کمر به شش عامل بستگی دارد که در زیر به آنها اشاره کرده ایم:

اولین مورد:مهمترین و اصلی ترین مورد نوع بیمه ای است که فرد دارد. بیمه ها شامل بیمه تامین اجتماعی، بیمه سلامت و بیمه طلایی فرهنگیان و…… افرادی که بیمه تامین اجتماعی دارند، مبلغ کمتری را برای درمان فیزیوتراپی پرداخت می کنند.

دومین مورد: درمان به روش فیزیوتراپی روش های مختلفی دارد. با توجه به نوع روشی که در درمان کمر درد استفاده می شود، هزینه ی فیزیوتراپی کم و یا زیاد می شود.

سومین مورد: محلی که فیزیوتراپی قرار است، انجام شود. اگر فیزیوتراپی در کلینیک انجام شود، از نظر هزینه مبلغ کمتری نسبت به فیزیوتراپی که قرار است، در منزل برای فرد بیمار انجام شود، صورت می گیرد.

چهارمین مورد: میزان استفاده از فیزیوتراپی است، یعنی تا چه مدت باید برای بهبود وضعیت خود از درمان فیزیوتراپی استفاده کنند.

پنجمین مورد: هرچه فرد بیماری بیشتری داشته باشد، از فیزیوتراپی های مختلفی برای درمان استفاده می شود که این عامل بر هزینه ی فیزیوتراپی فرد افزوده می شود.

و آخرین مورد بستگی به نوع کلینیکی است که فیزیوتراپی در آن انجام می شود. یعنی اگر کلینیک از دستگاه های مجهز برای درمان بیمار استفاده کند، هزینه ی فیزیوتراپی فرد افزایش می یابد.البته افرادی که دارای بیمه تامین اجتماعی هستند، از هزینه ی بالای فیزیوتراپی آنها کم می شود.

هزینه فیزیوتراپی کمر
هزینه فیزیوتراپی کمر

تا اینجا با مبحث هزینه فیزیوتراپی کمر آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست هزینه هر جلسه فیزیوتراپی کمر با ما همراه باشید.

نکات مهم در مورد فیزیوتراپی کمر

  • آیا با انجام فیزیوتراپی کمر می توان افراد سالمند را نیز درمان کرد؟

با انجام حرکات اصلاحی و ورزشی در فیزیوتراپی می توان این امکان را برای سالمند به وجود آورد که به تنهایی بتواند کارهای شخصی خود را انجام دهد. فیزیوتراپ برای درمان فرد سالمند از روش درمان های دستی یا به اصطلاح منوال تراپی و همچنین ماساژ درمانی برای بهبود فرد استفاده می کند.فیزیوتراپ با کمک دست ناحیه ی آسیب دیده ی سالمند را درمان کرده تا از شدت درد فرد بیمار بکاهد.

امیدواریم تا اینجا از مطالعه مقاله هزینه هر جلسه فیزیوتراپی کمر اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

  • فیزیوتراپی کمر برای چه افرادی با چه سنی مناسب است؟

1)افرادی که دچار شکستگی از ناحیه لگن شده اند.برای بهتر شدن دوران نقاهت باید فیزیوتراپی کمر را حتما انجام دهند.

2)افرادی که در ناحیه ی زانو، کمر، شانه، مچ پا دچار درد های مزمن هستند.

3)افرادی که به بیماری آلزایمر دچار هستند.

4) بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند.

5) افرادی که نمی توانند ادرار خود را کنترل کرده و دچار بی اختیاری ادرار هستند.

6) افرادی که دچار بیماری دیابت هستند.

7) افراد عصبی که دچار بیماری MS شده اند.

8) افرادی که به صورت مادرزادی به فلج مغزی دچار شده اند.

تمامی این افراد برای این که عضلات و مفاصل کمر سفت و قدرتمندی داشته باشند، باید از فیزیوتراپی کمر برای درمان خود استفاده کنند.

فیزیوتراپی کمر برای چه افرادی با چه سنی مناسب است؟
فیزیوتراپی کمر برای چه افرادی با چه سنی مناسب است؟
  • انجام فیزیوتراپی کمر در منزل به چه عواملی بستگی دارد؟

چون این فیزیوتراپی فقط برای یک نفر در منزل انجام می شود، روند بهبودی نیز سریعتر امکان پذیر است. از نظر هزینه باید گفت که به دوری مسافت بیمار ، چه زمان از شبانه روز و یا در چه مکانی باید خدمات فیزیوتراپی صورت بپذیرد و همچنین از چه روش فیزیوتراپی برای درمان استفاده می شود، بستگی دارد.

انجام فیزیوتراپی کمر در منزل به چه عواملی بستگی دارد؟
انجام فیزیوتراپی کمر در منزل به چه عواملی بستگی دارد؟

تا اینجا با مبحث نکات مهم در مورد فیزیوتراپی کمر آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست هزینه هر جلسه فیزیوتراپی کمر با ما همراه باشید.

نتیجه گیری

کمر درد یکی از درد های رایج است که در بین اکثر افرادی که سن نسبتا زیادی دارند، مشاهده می شود. یکی از بهترین راه های درمان کمر درد فیزیوتراپی است. هزینه فیزیوتراپی از بسیاری از هزینه های درمانی کمر کمتر است، البته این هزینه ها به عوامل مختلفی بستگی دارد.

از اینکه تا انتهای پست هزینه هر جلسه فیزیوتراپی کمر با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن پست هزینه هر جلسه فیزیوتراپی کمر نهایت بهره را برده باشید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.