هزینه فیزیوتراپی پا
فهرست مطالب

در این مقاله به بررسی هزینه فیزیوتراپی پا خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

فیزیوتراپی تخصصی از علم پزشکی است که با استفاده از روش های غیر تهاجمی کارکرد سیستم های حرکتی فرد را بهبود می بخشند. فیزیوتراپی پا شامل مجموعه ای از درمان ها است که برای بهبود عملکرد پا انجام می گیرد. در فیزیوتراپی پا با استفاده از دستگاه های الکتروتراپی و تکنیک های درمانی مانند ماساژ و آب درمانی برای استخوان ها , عصب و عضلات درمان انجام می گیرد تا بدن فرد بتواند آسیب وارد شده را ترمیم کند.

هزینه فیزیوتراپی پا
هزینه فیزیوتراپی پا

در فیزیوتراپی با آموزش حرکات اصلاحی کارکرد پا را به حالت قبل بر می گردانند , بعد از شکستگی و بی حرکت ماندن پا برای مدت زمانی نسبتا طولانی، پای فرد دچار خشکی مفاصل می شود، فیزیوتراپی پا کمک می کند این خشکی مفاصل از بین برود و دامنه ی حرکت پا افزایش پیدا کند.

بسیاری از دردها مانند درد کشکک زانو با انجام حرکات اصلاحی مناسب و تقویت عضلات این ناحیه از بین می رود.

معمولا بعد از سکته های مغزی , سکته های قلبی و یا آسیب نخاع، فرد دچار مشکلاتی در حرکت کردن می شود، با انجام حرکات اصلاحی تعادلی که توسط فیزیوتراپیست به بیمار آموزش داده می شود، می توان این توانایی های فرد را بازیابی کرد.

تقویت هماهنگی بین عصب و عضله

بعد از جراحی های مربوط به پارگی رباط و‌ تاندون , حرکات اصلاحی تعادلی می تواند، هماهنگی بین عصب و عضله را تقویت کند.

بیمارانی که بنا به دلایلی از واکر برای راه رفتن استفاده می کنند، بعد از چند جلسه فیزیوتراپی آموزش می بینند چگونه بدون واکر مهارت حفظ تعادل و راه رفتن خود را تقویت کنند.

در فیزیوتراپی پا با انجام ماساژ مناسب برای فرد، جریان گردش خون را در پا بهبود می بخشند , با افزایش جریان خون در بافت های آسیب دیده، مواد مغذی بیشتری به بافت آسیب دیده می رسد و‌ بافت این فرصت را پیدا می کند که خود را ترمیم کند.

آب درمانی نیز بخشی از فیزیوتراپی است، است و فیزیوتراپیست حرکات اصلاحی ویژه ای را به فرد آموزش می دهد که در آب انجام دهد و عضلات قسمت های مختلف بدن را تقویت کند.

شوک ویوتراپی روش درمانی خاصی است که برای درمان تاندینیت ها و خار پاشنه انجام میگیرد.

مهم ترین بخش فیزیوتراپی استفاده از دستگاه فیزیوتراپی است که با تحریک عصب عضله درد را کاهش می دهد و با افزایش جریان خون کمک می کند، عصب و عضله ی آسیب دیده خود را ترمیم کنند. دستگاه های فیزیوتراپی انواع مختلفی دارند که بر حسب تشخیص متخصص ارتوپد و فیزیوتراپیست از قابلیت های یک دستگاه یا چند دستگاه برای بهبود عملکرد بیمار استفاده می شود.

تعداد جلسات درمان بسته به نظر پزشک متفاوت است و مدت زمان هر جلسه ٢٠ تا ٦٠ دقیقه طول می کشد که بسته به میزان آسیب زمان صرف شده برای افراد مختلف متفاوت است.

در ادامه در مورد انواع مختلف روش های فیزیوتراپی پا همچنین موارد زیر به تفصیل صحبت خواهیم کرد :

آناتومی قسمت های مختلف پا

رایج ترین مشکلات آسیبی پا

طریقه ی انجام فیزیوتراپی

تاثیر فیزیوتراپی بر روند بهبود پای آسیب دیده

هزینه فیزیوتراپی پا

انواع روش های فیزیوتراپی پا

نکات مراقبتی برای پا

فیزیوتراپی زانو

فیزیوتراپی ساق پا

فیزیوتراپی مچ پا

فیزیوتراپی کف پا

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه فیزیوتراپی پا با ما همراه باشید.

آناتومی قسمت های مختلف پا

کف پا از بخش های گوناگونی تشکیل شده است و در مجموع ٢٦ استخوان در کف پا وجود دارد که به وسیله عضلات متصل به آن ها حرکت می کنند. مچ پا دارای مفاصل بسیار پایداری است و نیروی وارد شده از وزن بدن به این مفصل وارد می شود. مچ پا از 4 استخوان تشکیل شده است. تاندون آشیل که با قدرت ترینتاندون در بدن است، در پشت و بالای مچ پا قرار گرفته است.

آناتومی قسمت های مختلف پا
آناتومی قسمت های مختلف پا

ساق پا که از دو استخوان درشت نی و نازک نی تشکیل شده است، مهم ترین نقش را در انتقال وزن بدن بر عهده دارد. استخوان درشت نی دومین استخوان بزرگ در بدن است.

زانو بزرگترین مفصل و قوی ترین مفصل بدن است. مفصل زانو مفصل لولایی است و انقباض و استراحت عضلات ران باعث حرکات مفصل زانو می شود. برای این که حرکات پا به خوبی انجام بگیرد، عملکرد زانو بسیار اهمیت دارد و مشکلات زیادی این ناحیه از پا را درگیر می کند. این مشکلات باعث ایجاد تورم و التهاب و درد در مفصل زانو می شود. ران که باعث اتصال پا به بالا تنه و‌ لگن می شود، دارای عضلاتی هست که حرکت پا در جهت های مختلف را امکان پذیر می کنند.

اندام های حرکتی نیازمند مراقبت های زیادی هستند و در صورت بروز مشکل باید به مشکلات آن ها سریع رسیدگی کرد ,، چرا که با بی توجهی وضعیت حرکت فرد بدتر می شود و حرکت برای هر فرد امری لازم و‌ حیاتی است.

آناتومی قسمت های مختلف پا
آناتومی قسمت های مختلف پا

تا اینجا با آناتومی قسمت های مختلف پا آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا پایان پست هزینه فیزیوتراپی پا با ما همراه باشید.

رایج ترین مشکلات آسیبی پا

درد مهم ترین نشانه ی بروز مشکل برای اندام های بدن است. کشیدگی پا یکی از آسیب هایی است که در اثر کار زیاد به پا وارد می شود. کشیدگی پا علت های مختلفی دارد، پوشیدن کفش نامناسب و گرم نکردن قبل از انجام تمرینات ورزشی سخت احتمال بروز این عارضه را افزایش می دهد.

دویدن روی سطوح سفت نیز از جمله عواملی است که باعث ایجاد عارضه ی کشیدگی پا می شود. احتمال بروز مشکلات ناشی از جمع شدن خون و لخته شدن آن در پای کسانی که زیاد می ایستند زیاد است و برای پیشگیری از بروز این مشکل، باید یکی از پاهای خود را روی جسمی بگذارند تا کمی بالاتر بیاید و بعد از گذر زمان کوتاهی پای خود را جا به جا کنند.

دردهای پا می توانند نشانه ی مشکلات ستون فقرات باشد، بنابراین باید دردهای پا را جدی گرفت. درد سیاتیک یکی از این موارد است که آسیب وارد شده به اعصاب سیاتیک در ستون فقرات باعث ایجاد درد در پا می شود.

هنگام درد باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با بررسی دقیق محل درد و نوع درد , محل دقیق آسیب را مشخص کند و درمان لازم را برای فرد تجویز کند.

درد پاشنه که به خاطر افزایش سن ایجاد می شود. در ورزشکاران و کسانی که اکثر اوقات ایستاده اند نیز درد پاشنه ایجاد می شود.

درد قوزک ناشی از آسیب دیدن قوزک پا و پیچ خوردن و کار کشیدن بیش از حد از قوزک پا و پوشیدن کفش نا مناسب ایجاد می شود و نباید این درد را سرسری گرف،ت چرا که اگر درمان مناسب بعد از آسیب دیدگی انجام نگیرد گرفتاری های زیادی برای فرد ایجاد می کند. نقرس می تواند باعث ایجاد درد قوزک پا شود.

شما در حال خواندن پست هزینه فیزیوتراپی پا هستید.

اضافه وزن

اضافه وزن مهم ترین عامل فشار بر روی مچ پا , قوزک پا و کف پا است. کنترل وزن مهم ترین نکته در درمان درد هایی است که در اثر فشار بر پای فرد ایجاد شده اند.

درد ساق پا و زانو نیز مشکلات رایج پا هستند. زانو مفصلی است که به شدت تحت تاثیر التهاب قرار می گیرد و محل مناسبی برای رشد تومور و کیست است و بنابراین مستلزم توجه و مراقبت های ویژه ای است و در صورت بروز مشکل درمان های لازم برای زانو در کوتاه ترین زمان انجام بگیرد تا آسیب بیشتر از حد پیش روی نکند و مشکلات حرکتی برای فرد ایجاد نکند.

دردها و گرفتگی های عضلانی در ران ها نیز جزء مسائلی است که پاها را درگیر می کند.

در مجموع درد نشانه ی هشدار برای بیماری است و اختلال است و ‌در صورت بروز هر دردی , پزشک متخصص باید علت آن را بررسی کند و در صورت لزوم اقدامات درمانی را برای فرد آغاز کند.

اگر به درد توجهی نشود و درمان به موقع انجام نگیرد، بدن برای کاهش فشار درد وضعیت خود را تغییر می دهد و در اثر این تغییر وضعیت ریتم طبیعی بدن برای حرکت و ایستادن تغییر می کند و این ریتم طبیعی عوارض بدی را برای فرد به دنبال می آورد.

شکستگی استخوان , ساییدگی مفاصل , پارگی رباط ها و تاندون ها , شیناسپلنیت , تاندونیت آشیل , التهاب فاشیاپیلنتار , التهاب تاندون و رباط ها , پارگی تاندون و رابط و درد های ناشی از آسیب به عضلات همگی مشکلاتی هستند که پا را درگیر می کنند و ‌برای فرد مشکل حرکتی ایجاد می کنند.

اضافه وزن
اضافه وزن

طریقه ی انجام فیزیوتراپی

برای انجام فیزیوتراپی تمرینات ورزشی خاصی به فرد داده می شود که انجام دادن آن ها برای بهبودی فرد ضروری است. تمرینات ایزومتریک که با انقباض عضلات به مدت چند ثانیه است و تمرینات ایزوتونیک که شامل انقباض و استراحت عضلات به صورت متناوب است و در آن طول عضلات کوتاه و بلند می شود و تمرینات فانکشنال که برای بالا بردن تعادل هستند، شامل تمریناتی هستند که برای بهبود فعالیت پا در فیزیوتراپی به فرد آموزش داده می شود.

برنامه ی فیزیوتراپی عضو آسیب دیده، بر حسب میزان آسیب وارد شده به آن عضو تعیین می شود و نحوه ی انجام فیزیوتراپی برای هر فرد بر اساس وضعیت بدن او تعیین می شود.

طریقه ی انجام فیزیوتراپی
طریقه ی انجام فیزیوتراپی

برای کسانی که مشکلات حرکتی دارند، پیشنهاد می شود، فیزیوتراپی در منزل توسط فیزیوتراپیست انجام شود.

در دوره ی درمان ابتدا از درمان های کاهش دهنده ی درد استفاده می کنند و بعد از فیزیوتراپی از بانداژهای مخصوص برای تثبیت کردن موقعیت اندام ها استفاده می شود. برای برگرداندن مفاصل به حالت استاندارد و بهبود وضعیت پا و تخلیه ی تورم از درمان های دستی در فیزیوتراپی استفاده می شود و به بیمار آموزش های لازم مانند استفاده از کمپرس سرد یا پک های گرم و تمرینات ورزشی اصلاحی متناسب با وضعیت بیمار داده می شود.

حرکات فیزیوتراپی، حرکات تقویتی عضلات پا , تمرینات اصلاحی برای بهبود وضیت قرار گرفتن پا , آموزش راه رفتن , تقویت عضلات لگن , تمرینات تعادلی , تقویت عضلات خلفی و قدامی ران وتقویت عضلات دور کننده و نزدیک کننده پا را شامل می شود.

پس از شکستگی پا و استراحت برای بهبود پا چند جلسه فیزیوتراپی برای بیمار انجام می گیرد تا بیمار برای بازگشت به زندگی طبیعی آماده شود و‌ مفاصل دامنه ی طبیعی حرکت طبیعی خود را به دست آورند.

عملکرد پا در بدن

پا دارای دو عملکرد در بدن انسان است، یکی عملکرد حرکتی و دیگری عملکرد ایستایی. برای کسانی که تحت درمان هستند، بر اساس مشکلی که دارند عملکرد ایستایی یا عملکرد حرکتی یا هر دو را تقویت می کنند.

فیزیوتراپی پا با دستگاه های ویژه ای انجام می شود، تحریکات الکتریکی منجر به ایجاد انقباضات و تحریکات الکتریکی در عضلات و اعصاب آن ناحیه می شوند و در پی این تحریکات مواد مسکن طبیعی مانند انکفالین ها و اندورفین از سلول های عصبی ترشح می شوند که علاوه بر کاهش حس درد باعث افزایش نشاط و شادابی در بیمار می شوند و افسردگی ناشی از عدم تحرک را که به علت مشکلات حرکتی ایجاد می شود، را بهبود می بخشد.

در فیزیوتراپی با تحریک الکتریکی، جریان خون در محل آسیب دیده افزایش پیدا می کند و افزایش جریان خون روند بهبودی را سرعت می بخشد و بدن بیمار با سرعت بیش تری التهابات و آسیب های وارد شده را بازسازی می کند.

شما در حال خواندن پست هزینه فیزیوتراپی پا هستید.

قسمت های مختلف فیزیوتراپی

فیزیوتراپی پا و سایر نقاط بدن شامل چند قسمت می شود، در مرحله ی اول محل آسیب دیده را با اشعه ی فروسرخ , امواج صوتی و پک های گرم برای مدت زمان مشخصی گرم می کنند و در مرحله ی بعد درمان فیزیکی به صورت کششی یا استفاده از دوچرخه ثابت یا صندلی کوادر انجام می گیرد. در مرحله ی بعد به وسیله ی دستگاه های الکتروتراپی شامل: تنس , اینترفرنشیال , اولتراسوند یا مگنت تراپی خون رسانی به بافت را افزایش می دهند و تحریکات عصبی الکتریکی را برای محل آسیب دیده ایجاد می کنند.

در مرحله ی بعدی تمرینات درمانی به صورت نرمش های کششی ایزومتریک و ایزوتونیک به فرد آموزش داده می شود و پس انجام حرکات اصلاحی و‌ کششی که مهم ترین قسمت درمانی فیزیوتراپی محسوب می شوند، آخرین مرحله یعنی ماساژ انجام میگیرد. ماساژ بسته به نوع ضایعه و محل درد روش های متفاوتی را شامل می شود.

قسمت های مختلف فیزیوتراپی
قسمت های مختلف فیزیوتراپی

تاثیر فیزیوتراپی بر روند بهبود پای آسیب دیده

فیزیوتراپی باعث افزایش قدرت ارتجاعی عضلات و افزایش انعطاف پذیری مفاصل و تاندون ها و رباط ها می شود، همچنین دامنه ی حرکتی که به دنبال بی تحرکی در پی ضایعه به وجود آمده بود را افزایش می دهد و روند آتروفی عضلانی را در مدت زمانی که فرد تحرک ندارد، کاهش می دهد.

فیزیوتراپی باعث افزایش قدرت عضلات و آسان شدن الگوی حرکتی صحیح برای فرد می شود، تعادل را افزایش می دهد و هماهنگی عصب و عضله را بهبود می بخشد.

همچنین استقامت عضلانی بیمار در روند فیزیوتراپی بالا می رود و دستگاه های تنفسی وگردش خون به صورت بهتری فعالیت می کنند.

در روند فیزیوتراپی رفلکس های پاتولوژیک که از به وجود آمدن حرکت درست جلوگیری می کند اصلاح می شود.

در روند فیزیوتراپی از تجهیزات و دستگاه های مختلفی استفاده می شود که هر کدام عملکرد ویژه ای بر روی روند درمان دارند و مثل قطعات پازل همدیگر را تکمیل می کنند.

تا اینجا با تاثیر فیزیوتراپی بر روند بهبود پای آسیب دیده پا آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا پایان پست هزینه فیزیوتراپی پا با ما همراه باشید.

هزینه فیزیوتراپی پا

فشاری معادل ٦ برابر وزن بدن بر روی پاها اعمال می شود، این نیروی وارد شده و رعایت نکردن اصول مراقبت از پاها باعث ایجاد آسیب هایی به پاهای فرد می شود که فرد را مجبور می کند به پزشک متخصص مراجعه کند و درمان های دارویی و فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی را شروع کند. در صورتی که این درمان ها نتیجه بخش نباشند، فرد به روش های تهاجمی مانند تزریق داروهای کورتونی برای کاهش التهاب و درد و در مواردی عمل جراحی نیاز پیدا می کند.

هزینه فیزیوتراپی پا
هزینه فیزیوتراپی پا

بسیاری از دردهای ناحیه ی پا با فیزیوتراپی درمان می شوند. فیزیوتراپی مصرف داروهای مسکن را برای فرد کاهش می دهد و با افزایش جریان خون در محل آسیب دیده میزان مواد مغذی را در این ناحیه افزایش می دهد و این مواد مغذی نیاز تغذیه ای سلول های بافت درحال ترمیم‌ را بر آورده می کنند.

هزینه فیزیوتراپی پا را بر حسب مدت زمان هر جلسه و تعداد جلسات محاسبه می کنند و بسته به میزان آسیب و محل آسیب تعرفه های فیزیوتراپی متفاوت است.

علاوه بر این برای کسانی که محدودیت حرکتی دارند و فیزیوتراپی در منزل برای آن ها تجویز شده تعرفه های متفاوتی تصویب شده است. نرخ هزینه های فیزیوتراپی توسط سه نهاد سازمان نظام پزشکی , وزارت بهداشت و درمان وپزشکی و انجمن علمی و صنفی فیزیوتراپی ایران قیمت گذاری می شود.

بسته به این که فیزیوتراپیست از چه دستگاه ها و امکاناتی برای فیزیوتراپی استفاده می کند، هر جلسه می تواند تعرفه ی خاصی داشته باشد.

دستگاه های رایج برای فیزیوتراپی عبارتند از دیاترمی , لیزر کم توان , مگنت تراپی , لیزر پر توان , درای نیدلینگ , شاک ویو , نوروفیدبک و آموزش فیدبک با هر روشی.

هزینه فیزیوتراپی پا
هزینه فیزیوتراپی پا

انواع روش های فیزیوتراپی پا

فیزیوتراپیست در هر جلسه از درمان روش های مختلفی را بر اساس میزان آسیب برای درمان پای فرد به کار می برد , در ادامه در مورد انواع روش های فیزیوتراپی پا بیش تر صحبت خواهیم کرد.

با کمک دستگاه های الکتریکی اعصاب، ناحیه ای از پا که دچار مشکل شده است، را تحریک می کنند و این تحریک الکتریکی پیام هایی را به سمت مغز ارسال می کند و باعث می شود، فرد درد کم تری را حس کند , این تحریکات الکتریکی از طریق پدهای کوچکی که روی پوست قرار داده می شوند، به عصب و عضله وارد می شوند و باعث ایجاد حس سوزن سوزن شدن در فرد می شوند.

الکتروتراپی به روش های مختلف توسط دستگاه های مختلف قابل انجام است. یکی از پر کاربردترین دستگاه های الکتروتراپی دستگاه تنس است که با قرار دادن الکترود هایی بر روی سطح پوست در نزدیکی محلی که دچار آسیب شده است،

پالس های الکتریکی را به این ناحیه از پا می رسانند و این پالس های الکتریکی علاوه بر حس سوزن سوزن شدن، باعث افزایش جریان خون در محل آسیب و ترشح مواد تسکین دهنده از عصب و همچنین ایجاد انقباضات خفیف در عضله می شود که با شدت گرفتن این پالس ها انقباضات افزایش پیدا می کنند.

انواع روش های فیزیوتراپی پا
انواع روش های فیزیوتراپی پا

امیدواریم تا اینجا اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

استفاده از دستگاه اولتراسوند

یکی دیگر از روش های الکتروتراپی که برای پا می تواند مورد استفاده قرار بگیرد، استفاده از دستگاه اولتراسوند است. دستگاه اولتراسوند با استفاده از امواج فرا صوت منطقه ای از پا که دچار آسیب شده است، را مورد هدف قرار می دهد. هنگام استفاده از اولتراسوند،

دمای محل آسیب دیده به میزان کمی افزایش پیدا می کند و در صورتی که فردی که برای درمان از این دستگاه استفاده می کند، دارای تخصص لازم نباشد این روش می تواند، باعث ایجاد سوختگی در فرد و خون ریزی داخلی بشود.

امواج فرا صوت انقباضاتی در بافت هدف ایجاد می کنند که باعث تحریک ترشح مواد مسکن طبیعی در بافت آسیب دیده می شوند، علاوه بر این انقباضات عضلانی ایجاد شده در اثر تحریکات دستگاه اولتراسوند، باعث تقویت عضلات می شود. اولتراسوند درد و تورم مفاصل را کاهش می دهد و روند بهبودی مفاصل را سرعت می بخشد.

دستگاه لیزر دامنه ی درمان گسترده ای را در بر می‌ گیرد و در علم فیزیوتراپی نیز جایگاه ویژه ای دارد، با استفاده از اشعه ی لیزر که بر روی بافت متمرکز می شود، می توان سرعت روند درمان را افزایش داد و باعث کاهش تورم و درد و التهاب در محل آسیب شد.

افزایش سرعت روند بهبودی

تجربه نشان داده است که الکتروتراپی سرعت روند بهبودی را افزایش می دهد و هر کدام از روش های الکتروتراپی برای نوع خاصی از آسیب بافتی کاربرد دارند.

ماساژ درمانی فیزیوتراپیست را قادر می سازد که محل آسیب و‌ مرکز درد را به طور دقیق مشخص کند و به صورت موثری برای فرد ماساژ را انجام دهد. ماساژ جریان خون را در محل آسیب دیده افزایش می دهد و به رفع ورم و ‌التهاب کمک می کند. علاوه بر این ماساژ با افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده میزان مواد غذایی و‌اکسیژن لازم برای ترمیم بافت را افزایش می دهد و سموم و‌ مواد دفعی را سریع تر از بافت آسیب دیده دور می کند و به اندام دفعی می برد.

مخاطب گرامی شما در حال مشاهده پست هزینه فیزیوتراپی پا هستید.

ورزش و‌ حرکات اصلاحی

ورزش و‌ حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی، به کاهش وزن کمک زیادی می کند و با کاهش وزن فشار وارد شده بر پاها کاهش می یابد، با کاهش این فشار درد ایجاد شده کاهش می یابد. از طرفی دیگر ورزش و تناسب اندام در فرد باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و سلامت روحی و جسمی می شود

همچنین انجام ورزش و عضلات را تقویت می کند و عضلاتی که قوی تر باشند، استخوان ها و مفاصل را بهتر پشتیبانی می کنند و اجازه نمی دهند، مفاصل دچار آسیب یا ساییدگی شوند، همچنین تمرینات اصلاحی کمک می کنند، فرد دامنه ی حرکت خود را تقویت کند و بتواند حرکت طبیعی داشته باشد،

البته باید توجه کرد هر حرکتی نمیتواند برای پا مفید باشد و انجام دادن غیر اصولی بعضی از حرکات اصلاحی می تواند، باعث ایجاد آسیب در فرد شود، علاوه بر این انجام غیر اصولی یک حرکت اصلاحی می تواند، علاوه بر توقف روند بهبودی باعث آسیب های جدی به پای فرد بشود، بنابراین تمامی حرکات اصلاحی باید توسط فیزیوتراپیست به فرد آموزش داده شود.

ورزش و‌ حرکات اصلاحی
ورزش و‌ حرکات اصلاحی

نکات مراقبتی برای پا

یک متخصص فیزیوتراپیست برای تشخیص آسیب و درمان مشکلات بیمار به روش های غیر تهاجمی آموزش می بیند. روش های غیر تهاجمی روش هایی هستند که بدون استفاده از سوزن و جراحی فرد را درمان می کنند و دارای کم ترین عوارض هستند. متخصص فیزیوتراپیست وظیفه دارد، علاوه بر درمان نکات مراقبتی لازم را به فرد آموزش دهد تا فرد دوباره دچار مشکل نشود.

مهم ترین نکته برای مراقبت از پا داشتن وزن متناسب است تا حداقل فشار ممکن به زانو ها , ساق , مچ و کف پا وارد شود. استفاده از کفش های نامناسب می تواند، فشار وارد شده روی بخش های مختلف پا را زیادتر کند و باعث آسیب به قسمت های مختلف پا شود.

جلوگیری از وارد شدن ضربه

جلوگیری از وارد شدن ضربه می تواند، پاهای فرد را در برابر آسیب ها محافظت کند.

وارد شدن فشار به پا می تواند باعث آسیب به تاندون ها و رباطها بشود و این آسیب ها محدودیت های حرکتی را برای فرد ایجاد می کند و برای بهبود این آسیب ها زمان زیاد , استراحت کافی و انجام فیزیوتراپی لازم و ضروری است و در صورتی که آسیب شدید باشد، فرد به جراحی نیاز پیدا می کند و بعد از جراحی مدت زمان زیادی طول می کشد تا فرد بتواند، مانند قبل فعالیت های روزمره ی خود را شروع کند.

در صورتی که اصول صحیح نشستن و برخاستن را رعایت کنید، مفاصل شما از آسیب ها در امان می مانند و به درمان نیازی پیدا نمی کنید.

در صورتی که درد پا بیش تر از سه روز طول کشید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که پاهای شما دچار حس کرختی و سردی و حس ضعف هستند و در قسمت های مختلف ساق یا ران حس درد دارید و آسیبی به پای شما وارد شده که بعد از گذشت چند هفته هنوز بهبود نیافته اند , باید توسط پزشک متخصص بررسی شوید.

به پزشک متخصص مراجعه کنید

علاوه بر این اگر در اثر وارد شدن ضربه در زیر پوست پا ورم و‌ کبودی حس کردید و درد شدید مانع از فعالیت های شما است به پزشک متخصص مراجعه کنید تا درمان های لازم برای شما انجام بگیرد.

به پزشک متخصص مراجعه کنید
به پزشک متخصص مراجعه کنید

درمان بیماری هایی که باعث درد در پا می شوند، برای بهبود درد بسیار موثر است، برای مثال نقرس باعث التهاب مفاصل و درد در مچ پا می شود. برای درمان نقرس باید برنامه ی غذایی مناسب و‌ ویژه ای را رعایت کنید.

آسیب دیدن عصب سیاتیک در کمر باعث ایجاد درد در پا می شود. رعایت اصول صحیح نشستن , بلند کردن اجسام به صورت اصولی و درمان به موقع عصب سیاتیک آسیب دیده می تواند، درد ناشی از این آسیب را در پا کاهش دهد.

تا اینجا با نکات مراقبتی برای پا آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا پایان پست هزینه فیزیوتراپی پا با ما همراه باشید.

فتق دیسک ‌کمر

فتق دیسک ‌کمر نیز می تواند باعث ایجاد درد در پا شود. با درمان مناسب برای فتق دیسک و کاهش التهاب و بهبود پارگی دیسک فشار وارد شده به نخاع کاهش می یابد و درد پا بهبود می یابد.

درد زردپی پشت پاشنه ی پا می تواند، علامت مهمی برای بالا بودن کلسترول در فرد باشد. کلسترول علاوه بر رگ ها در محل های اصلی مثل زردپی ها هم رسوب می کند و این رسوب کلسترول باعث ایجاد التهاب و درد و تورم در زردپی می شود. کنترل میزان کلسترول خون نقش مهمی در روند بهبودی این افراد دارد که تنها با رعایت اصول تغذیه ای مناسب امکان پذیر است.

ایجاد مشکلات در سرخرگ ها و وریدهای پا می تواند، باعث بروز درد در پا بشود، بنابراین با شروع درد پا باید به دنبال علت آن باشید و پس از برطرف کردن این علت، درد پا به صورت خود به خود بهبود می یابد.

انواع مشکلات پا مانند پای پرانتزی , راشیتیسم و نرمی استخوان و مشکلات ژنتیکی می تواند باعث تغییر شکل پاها و ایجاد درد در پاها شود.

فتق دیسک ‌کمر
فتق دیسک ‌کمر

فیزیوتراپی زانو

نوع درمان فیزیوتراپی برای زانو بسته به میزان آسیب برای افراد مختلف متفاوت است. روش اولتراسوند برای کسانی که در اثر دویدن زیاد دچار کشیدگی عضله شده باشند، مورد استفاده قرار می گیرد. رایج ترین روش درمان برای زانو روش اولتراسوند است.

گاهی اوقات برای فیزیوتراپی زانو می توان از روش مگنت تراپی استفاده کرد , در این روش سیگنال هایی که به واسطه ی میدان مغناطیسی توسط دستگاه ایجاد می شود، به روند کاهش درد و بهبود زانو کمک می کند.

فیزیوتراپی زانو با دستگاه تنس که معروف ترین و پرکاربرد ترین دستگاه فیزیوتراپی است، یکی دیگر از روش های الکتروتراپی برای زانو است. الکتروتراپی علاوه بر کاهش درد , روند بهبودی را سرعت می بخشد , عضلات را تقویت می کند تا به صورت موثرتری زانو را پشتیبانی کنند و فشار وارد شده به مفاصل را کاهش دهند.

با تغییر و قطع و کم و زیاد کردن پالس های الکتریکی تولید انکفالین ها و اندورفین درد محل درد افزایش پیدا می کند و از انتقال درد به دستگاه عصبی مرکزی جلوگیری می کند , اگر پیام عصبی درد به دستگاه عصبی مرکزی نرسد دردی حس نمی شود.

حرکات اصلاحی

همراه با فیزیوتراپی حرکات اصلاحی نیز در فیزیوتراپی زانو به بیمار آموزش داده می شود که این حرکات قدرت و تحمل عضلات را بالا برده و عملکرد پا را بهبود می بخشند. در فیزیوتراپی زانو, فیزیوتراپیست بسته به میزان حاد بودن مشکل حرکات اصلاحی لازم را به بیمار آموزش می دهد.

بعد از آسیب های فیزیکی به زانو یا عمل جراحی زانو، فیزیوتراپی کمک می کند تا بیمار هر چه سریع تر به فعالیت های روزمره ی خود برگردد و وضعیت حرکتی خود را بهبود ببخشد.

فیزیوتراپی زانو قبل و‌ بعد از عمل برای بهبود هر چه سریع تر بیمار را می توان شروع کرد. قبل از عمل زانو , فیزیوتراپی کمک می کند فرد سریع تر بهبود پیدا کند و بعد از عمل , فیزیوتراپی کمک می کند تا بیمار وضعیت خود را مانند قبل از عمل بهبود ببخشد.

پارگی مینیسک زانو معمولا بدون جراحی بهبود پیدا می کند. استفاده از زانو بند , حرکات اصلاحی و اولتراسوند به بیمار کمک می کند تا بدون جراحی مینیسک پاره شده را ترمیم کند. سرپا نشستن طولانی مدت علت اصلی پارگی مینیسک زانو است. تقویت عضلات چهار سر ران و عضلات ساق پا می تواند از پارگی مینیسک زانو تا حد زیادی پیشگیری کند.

مشکلات زانو

پوکی استخوان , آرتریت زانو و عفونت مفصل و پوکی استخوان مشکلاتی هستند که برای زانو پیش می آیند و با فیزیوتراپی می توان تا حد زیادی عوارض این مشکلات را بر طرف کرد و درد را کاهش داد.

آسیب های ورزشی می توانند مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد کنند و ممکن است، فرد برای مدت طولانی توانایی همراهی کردن با تیم را نداشته باشد. فیزیوتراپی و دارو درمانی روند بهبود را سرعت می بخشد تا فرد بتواند هر چه سریع تر به فعالیت ورزشی خود بازگردد.

مشکلات زانو
مشکلات زانو

فیزیوتراپی ساق پا

عضلات و استخوان های ساق پا به علت عملکرد گسترده ای که در حرکت دارند، احتمال آسیب دیدگی بالاتری را دارند. پارگی نرمه ی ساق پا شایع ترین آسیبی است که به ساق پا وارد می شود و درد زیادی را با خود به همراه می آورد.

فیزیوتراپیست پس از معاینه ی ساق پا , حرکات اصلاحی مناسب را برای تقویت عضلات نرمه ی ساق به شما پیشنهاد می دهد تا به ترمیم بافت کمک شود. با فیزیوتراپی و استراحت پارگی نرمه ی ساق بعد از شش هفته بهبود پیدا می کند. بعد از تشخیص بهبودی کامل بیمار می تواند فعالیت ورزشی یا کاری خود را شروع کند تا احتمال آسیب مجدد بافت کم تر شود.

در فیزیوتراپی ساق پا سه مرحله باید گذرانده شود، مرحله ی اول کاهش درد و التهاب بافت آسیب دیده است که با استراحت کافی , کمپرس یخ برای فشرده سازی بافت آسیب دیده و بالا نگه داشتن امکان پذیر است، بعد از آسیب نرمه ی ساق، فرد تا مدت ها نمی تواند بدون لنگیدن راه برود، ولی با استراحت و حرکات اصلاحی می توانید سریع تر بهبود پیدا کنید.

در مرحله ی دوم پس از این که بافت آسیب دیده ترمیم شد، فرد باید کم کم برای حرکت کردن آماده شود و پتانسیل حرکتی خود را به مرور زمان تقویت کند.

در مرحله ی سوم فرد باید قدرت عضلات این ناحیه از ساق پا را تقویت کند و تمرین های مقاومتی را در برنامه ی کار خود قرار دهد. در مراحل بعدی چابکی و قدرت کشش را به عضلات ساق پا بر می گردانند و فرد کم کم می تواند به فعالیت کاری یا ورزشی خود برگردد.

فیزیوتراپی ساق پا
فیزیوتراپی ساق پا

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی پا هستید.

فیزیوتراپی مچ پا

احتمال پیچ خوردگی مچ پا در ورزشکاران و افراد نظامی بالاتر از افراد عادی است، همچنین کسانی که اضافه وزن دارند، بیشتر از افراد دیگر در معرض این آسیب هستند. مدت زمان ترمیم مچ پای آسیب دیده بسته به میزان آسیب از دو هفته تا دو ماه زمان لازم دارد. در صورتی که آسیب شدید باشد، ٩ ماه زمان لازم است تا فرد کاملا بهبود پیدا کند.

پس از تشخیص برای کاهش درد و ورم از الکتروتراپی کمک گرفته می شود و محل آسیب را با بانداژهای مخصوص ثابت نگه می دارند تا تاندون ها و رباط های آسیب دیده فرصت ترمیم پیدا کنند، پس از بهبودی دیگر نیازی به این بانداژها نیست.

پس از وارد شدن آسیب به مچ پا، باید تا حد امکان از حرکت دادن مچ پای آسیب دیده خودداری کنید و به پزشک ارتوپد مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای بهبودی شما انجام شود.

برای کاهش درد می توانید از پک های سرد استفاده کنید و طبق دستور پزشک متخصص، جلسات فیزیوتراپی را برای درمان شروع کنید تا هر چه سریع تر به وضعیت قبلی برگردید و بتوانید فعالیت های روزمره ی خود را شروع کنید.

در مواردی پارگی رباط به جراحی نیاز پیدا می کند و پس از جراحی بیمار باید به مدت چند هفته تحت نظر فیزیوتراپیست باشد و طبق گفته ی پزشک رفتار کند تا به سرعت بافت آسیب دیده ترمیم شود.

برای پیشگیری از پیچ خوردن مچ پا باید وزن اضافه ی خود را کاهش دهید و عضلات مچ پا را تقویت کنید، علاوه بر آن قبل از شروع کار یا تمرینات ورزشی، باید نرمش هایی برای گرم شدن بدن انجام دهید.

فیزیوتراپی کف پا

کف پا ممکن است، به خاطر آسیب های فیزیکی و تحمل فشار وزن ملتهب شود و به فیزیوتراپی نیاز پیدا کند. اولین مرحله برای درمان درد کف پا تشخیص محل آسیب دیده است.

یکی از مواردی که باعث درد کف پا می شود، التهاب فاشیای کف پا است. پارگی رباط ها یکی از مشکلات شایع است که در اثر پریدن و چرخاندن ناشیانه ی پا اتفاق می افتد و باعث تورم کف پا می شود.

التهاب تاندون , گودی غیر طبیعی , صافی کف پا , تغییر شکل پا مانند انگشت چکشی یا چنبری , چاقی بیش از حد , ورم مفاصل پسوریاتیک در اثر آرتروز می توانند باعث درد کف پا شوند.

فیزیوتراپ برای تشخیص محل درد با انگشتان خود کف پای بیمار را معاینه می کند و از اشعه ی ایکس و ام آر آی برای تشخیص دقیق تر محل درد کمک می گیرد.

در صورتی که درد شدید نباشد بستن پا با بانداژ , بالا نگه داشتن پا در حالت استراحت کردن و استفاده از کفش مناسب می تواند کمک کند تا درد کف پا شدید تر نشود. در صورتی که درد شدیدتر شود، داروهای ضد التهاب و ضد درد برای بیمار تجویز می شود و در صورتی که فیزیوتراپی و دارو موثر واقع نشود، در مواردی عمل جراحی باید انجام بگیرد.

ماساژ درمانی و فیزیوتراپی کف پا

ماساژ درمانی و فیزیوتراپی کف پا به منظور کاهش انقباضات عضلات کف پا، رباط ها و تاندون های تحت فشار انقباض ماهیچه ها را آزاد می کند. اولتراسوند و الکتروتراپی با دستگاه تنس برای افزایش جریان خون در کف پا و افزایش سرعت روند بهبودی بسیار موثر است و باعث آزاد شدن ترکیبات مسکن طبیعی برای کاهش درد کف پا می شود.

ماساژ درمانی و فیزیوتراپی کف پا
ماساژ درمانی و فیزیوتراپی کف پا

پا به عنوان قلب دوم بدن شناخته شده است و مراقبت از پا به اندازه ی مراقبت از قلب اهمیت دارد، چرا که بسیاری از فعالیت های فرد و حرکت کردن او به وضعیت پاهای او بستگی دارد.

مراقبت از پا در برابر وارد شدن ضربه های احتمالی و کاهش فشار کار و انجام ندادن تمرینات سنگین ورزشی می تواند از آسیب های احتمالی وارد شده به پا پیشگیری کند. هنگامی که آسیب ایجاد شد،

روش های مختلفی برای درمان فرد تجویز می شود و در مواردی آب درمانی , ماساژ و فیزیوتراپی علاوه بر دارو برای فرد توصیه می شود که انجام دادن این موارد به بهبودی هر چه سریع تر بیمار و بازگشت او به فعالیت های روزمره اش کمک می کند.در صورتی که بهبودی حاصل نشد از روش های تهاجمی برای بهبود وضعیت پا استفاده می شود.

انجام دادن ورزش و رعایت اصول تغذیه ای صحیح و پرهیز از مصرف دخانیات نقش مهمی در سلامت جسمی فرد دارد و باید توجه ویژه ای به آن ها کرد و به عنوان موارد پیش گیرنده آن را رعایت کرد.

از اینکه تا پایان مقاله هزینه فیزیوتراپی پا ما را همراهی کردید متشکریم و امیدواریم از خواندن پست هزینه فیزیوتراپی پا نهایت استفاده را کرده باشید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.