هزینه هر جلسه فیزیوتراپی
فهرست مطالب

در این مقاله ما قصد داریم که در مورد هزینه هر جلسه فیزیوتراپی و عوامل موثر در قیمت آن صحبت کنیم.

هزینه هر جلسه فیزیوتراپی
هزینه هر جلسه فیزیوتراپی

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

اینفوگرافیک عوامل موثر بر هزینه هر جلسه فیزیوتراپی

در اینفوگرافیک زیر می توانید عوامل موثر بر هزینه هر جلسه فیزیوتراپی را مشاهده نمایید.

البته عوامل دیگری نیز می تواند در قیمت جلسات فیزیوتراپی موثر باشد که در ادامه این مقاله قید گردیده اند.

اینفوگرافیک عوامل موثر بر هزینه هر جلسه فیزیوتراپی
اینفوگرافیک عوامل موثر بر هزینه هر جلسه فیزیوتراپی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در حین انجام ورزش دچار آسیب دیدگی شده باشید و یا این که طی حادثه ای بدنتان آسیب دیده باشد. عده ای نیز بر اثر سبک اشتباه در نشستن، خوابیدن و انجام کارهای روزمره، دچار گردن درد یا کمر درد می شوند.

یکی از راه کارهایی که این اشخاص برای بهبود حال خود می توانند از آن استفاده کنند، فیزیوتراپی می باشد. شاید در اخبار مختلف دیده باشید که فلان ورزشکار بعد از چند جلسه فیزیوتراپی به میادین بازگشت و برای شما سوال پیش آمده باشد که این فیزیوتراپی چیست و چگونه باعث بهبود اشخاص می شود. در این مقاله قصد داریم که در مورد فیزیوتراپی، تاثیرات آن و هزینه هر جلسه فیزیوتراپی صحبت کنیم.

ما در این مقاله قصد داریم که به سوالات زیر پاسخ دهیم:

فیزیوتراپی چیست؟

انواع روش های فیزیوتراپی شامل چه مواردی می باشند؟

هر کدام از روشهای فیزیوتراپی دارای چه خصوصیاتی می باشند؟

چه عواملی بر روی هزینه ی انتهایی فیزیوتراپی تاثیر گذار هستند؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه هر جلسه فیزیوتراپی با ما همراه باشید.

فیزیوتراپی چیست؟

ابتدا معنای لغوی و تحت لفظی فیزیوتراپی را مورد بررسی قرار می دهیم. فیزیو مخفف کلمه ی فیزیولوژیک و به معنای جسمانی و طبیعی می باشد. تراپی نیز معنای درمانی می دهد. با کنار هم گذاشتن این دو لغت به معنای درمان با استفاده از عوامل جسمانی و فیزیکی (فیزیک درمانی)می رسیم.

فیزیوتراپی یک شیوه ی درمانی برای اختلالات عضله ای، ماهیچه ای، عصبی و اسکلتی با استفاده از وسایل، تجهیزات و روش های مکانیکی، جریان های الکتریکی، حرکات و مانورهای دستی، تمرینات و نرمش های ورزشی می باشد.

در فیزیوتراپی از اشعه های مختلفی هم چون گاما، فرابنفش، فروسرخ و… استفاده می شود. علاوه بر این پرتوها از نور، گرما و جریان الکتریکی نیز استفاده می شود. معمولا پزشک فیزیوتراپیست یک سری نرمش و تمرین برای منزل به بیمار می دهد که انجام آن ها بسیار مهم و ضروری می باشد.

تاریخچه ی فیزیوتراپی:

بر اساس برخی از مدارک مصور و مکتوب باقی مانده از تاریخ نویسان، زیر شاخه‌های فیزیوتراپی مانند هیدروتراپی، ماساژ درمانی و حرکات ورزشی در کشورهایی مانند هند، چین و یونان در قرون گذشته مورد استفاده قرارگرفته شده اند. حدود ۱۰۰۰ سال پیش مردم در کشور چین از کنگ فو برای اصلاح موقعیت بدن و بهبود تنفس استفاده می کردند.

در هند نیز برای درمان بیماری هایی مثل آرتروز و درد مفاصل فرم خاصی از تمرینات ورزشی و ماساژ را استفاده می نمودند. در حدود ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، در یونان باستان یک پزشک یونانی در مورد تمریناتی توضیح داد که شامل کشتی، پیاده ‌روی و وزنه برداری امروزی می باشد.

در ۴۶۰ سال قبل از میلاد مسیح هیپوکرات یک پزشک یونانی که طبق روایاتی پدر علم پزشکی نیز شناخته می شود، یک سری تمرینات خاص برای تقویت عضلات را پیشنهاد داد که با انجام آن ها قدرت فیزیکی شخص بهبود پیدا می کرد.

طبق اسناد باقی مانده، در همان دوره در یونان باستان هیدروتراپی یا آب درمانی نیز انجام شده است. ارسطو فیلسوف معروف نیز، در کتاب ها و گفته های خود، بر روی ماساژ با روغن برای رفع درد و خستگی تاکید داشته است.

تاریخچه ی فیزیوتراپی:
تاریخچه ی فیزیوتراپی:

استارت علم فیزیوتراپی به سبک مدرن:

در سال ۱۷۲۳ نیکلاس آندری یکی از اساتید دانشکده پزشکی فرانسه طی مقاله ای به اثبات این موضوع پرداخت که تمرینات ورزشی می ‌توانند به ساخت عضلات به خصوص در ناحیه ی بازو و پاها موثر باشند. اگرچه همان طور که گفته شد، اصالت این علم به سال های خیلی دور برمی‌گردد

اما این علم به صورت امروزی و مدرن در سال ۱۸۱۳ توسط یک پزشک به نام پرهنریک لین به جهان معرفی شد. وی با افتتاح یک موسسه ی ژیمناستیک برای ماساژ، مانیپولاسیون و تمرین در سال ۱۸۱۳ این کار را شروع کرد، سپس وی در سال ۱۸۸۷ توانست که مجوزهای لازم را از اداره ملی بهداشت و رفاه سوئد اخذ نماید.

طی مدت کوتاهی کشورهای زیادی از سوئد پیروی کردند. در سال ۱۸۹۴ چهار پرستار بریتانیایی انجمنی به نام انجمن فیزیوتراپی تشکیل دادند. دانشکده فیزیوتراپی نیز در سال 1913 و در دانشگاه اوتاگو نیوزلند افتتاح شد. بعدها کالج رید در آمریکا نیز، این رشته ی تحصیلی را اضافه نمود. اولین تحقیقاتدر زمینه ی فیزیوتراپی نیز در ایالات ‌متحده ی آمریکا و در سال ۱۹۲۱ منتشر شد. در همین سال نیز انجمن فیزیوتراپی در آمریکا راه افتاد که این انجمن با اسم APTA هنوز هم در حال فعالیت می باشد.

استارت علم فیزیوتراپی به سبک مدرن:
استارت علم فیزیوتراپی به سبک مدرن:

فیزیوتراپی در دهه 40 میلادی

فیزیوتراپی در دهه 40 میلادی عمدتا شامل ورزش های مختلف، ماساژ و حرکات کششی بود. در دهه ۵۰ میلادی روش‌ مانیپولاتیو برای درمان مشکلات ستون فقرات و مفاصل ترویج یافت.

 اگرچه در گذشته های دور ایرانیان همواره در علوم و هنرهای مختلف پیشتاز جهانیان بوده اند، اما این علم در ایران ناشناخته بود و مورخان اثری از آن را در تاریخ ایران پیدا نکردند. ایرانیان با فرستادن دانش جویانی به کشورهای دیگر توانستند این علم را فرا بگیرند.

اولین اثرات از ورود این علم به ایران به آغاز دهه 40 شمسی برمی‌گردد. دانش جویان تازه از فرنگ برگشته ی این رشته بر آن شدند تا با احداث مراکزی، جای خالی این علم را در ایران پر کنند، سپس فارغ‌التحصیلان این رشته که عمدتا در انگلستان دوره دیده بودند اقدام به تأسیس انجمن فیزیوتراپی درایران کردند.

بیمارستان فیروزگر تهران اولین مرکزی بود که میزبان فیزیوتراپی در ایران بود. این بیمارستان جزء بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت بوده است. پس از آن اولین فیزیوتراپیست ­های تعلیم دیده در دانشگاه تهران در بخش اعصاب بیمارستان امام خمینی تمروزی فعالیت خود را آغاز کردند.

تا به این جای کار با تعریف، تاریخچه و نحوه ی ورود فیزیوتراپی به ایران آشنا شدیم.

در ادامه به توضیح روش های اصلی فیزیوتراپیست ها برای درمان می پردازیم.

روش های اصلی درمانی در فیزیوتراپی:

در یک دسته بندی کلی، فیزیوتراپیست ها سه روش اصلی برای درمان دارند که طبق شرایط بیمار، یک و یا چند مورد از آن ها را برای بیمار تجویز می کنند.

این سه روش به شرح زیر می باشند:

تمرین درمانی (ورزش درمانی):

تمرین درمانیبه تمرینات اختصاصی می گویند که برای درمان عارضه ای تجویز می شوند. هدف از انجام این تمرینات تقویت عضلات بیمار آسیب دیده برای بازگرداندن عملکرد وی به شرایط عادی حرکتی و عضلانی می باشد. بهبود و ترمیم نواحی مصدوم نیز جزء اهداف این روش می باشد. معمولا فیزیوتراپیست ها از این روش، در کنار روش های دیگر استفاده می کنند. عملکرد درست در این برنامه ی تمرینی می تواند بسیار موثر باشد.

تمرین درمانی (ورزش درمانی):
تمرین درمانی (ورزش درمانی):

در این روش فیزیوتراپیست برای بیمار خود تمرینات و حرکات ورزشی تجویز می کند. نرمش های خاص و متناسب با ناحیه ای که احتیاج به تقویت دارد، ماساژ، آب درمانی از جمله ی این نوع از حرکات هستند.

ورزش درمانی برای اشخاصی که دارای بیماری های مربوط به کمر، آرتروز، شکستگی استخوان، مشکلات مفصلی و ناتوانی های جسمانی هستند، توصیه می شود.

الکتروتراپی:

الکتروتراپی روشی برای بهبود درد در نواحی مختلف بدن می باشد. این روش جزء روش های غیر تهاجمی محسوب می شود، به طوری که حتی یک سوزن هم لازم نیست که وارد بدن شخص شود. قدمت این روش طولانی می باشد. این روش، روشی تایید شده از نظر علمی و جواب پس داده برای کنترل درد و تحریک عملکرد عضلات نواحی مختلف بدن است.

الکتروتراپی:
الکتروتراپی:

در این روش عوامل مختلفی مثل انرژی الکتریکی، مغناطیسی و فراصوتی استفاده می‌شوند، از این رو فیزیوتراپیست باید تا حد امکان با این علوم آشنایی داشته باشد. تجهیزات مورد استفاده در الکتروتراپی نوعی ابزار پیشرفته و تخصصی محسوب می‌شوند، ابتدا فیزیوتراپیست به معاینه بیمار، مطالعه پرونده ی پزشکی وی و بررسی نظر پزشک متخصص او می پردازد، سپس طبق نتایج به دست آمده برنامه ی الکتروتراپی او را تنظیم میکند.

در این روش برای کاهش درد و ناراحتی بیمار با استفاده از ابزارهای مخصوص الکتریکی، با دستکاری عملکرد اعصاب آن شاهد کاهش درد چشمگیری خواهیم بود. میزان تاثیرالکتروتراپی با توجه به مقدار، نوع و ناحیه ی درد و ناراحتی بیمار متفاوت خواهد بود.

الکتروتراپی پرکاربردترین نوع از فیزیوتراپی می باشد و حتی خیلی از مردم، فیزیوتراپی را با این روش می شناسند. در یک تعریف کلی می توان گفت که الکتروتراپی به معنای استفاده از عوامل فیزیکی روی بافت‌ها و عضلات بدن با استفاده از تجهیزات الکتریکی مخصوص و با اهداف درمانی می باشد.

الکتروتراپی شامل روش های مختلفی می شود:

  • امواج ما فوق صوت
  • اینترفرانشیا‌ل‌ تراپی‌ (interferential therapy)
  • تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS)
  • لیزر درمانی و تحریک عضله

از مهم ترین انواع آن هستند.

الکتروتراپی شامل روش های مختلفی می شود:
الکتروتراپی شامل روش های مختلفی می شود:

در روش اول(امواج ما فوق صوت) از امواج صوتی خاصی برای سرعت بخشیدن به فرآیند بهبودی بیمار استفاده می‌شود، در دو روش بعدی نیز ( یعنی روش اینترفرانشیال و روش تحریک الکتریکی عصب از روی پوست)، با تحریک و دستکاری وضعیت اعصابی که وظیفه ی ایجاد احساس درد و ناراحتی را بر عهده دارند، درد بیمار بهبود پیدا می کند. لیزر درمانی نیز یک روش مناسب برای ترمیم بافت آسیب‌دیده است که با تشخیص پزشک و فیزیوتراپیست می توان از آن هم استفاده نمود. لیزر درمانی دقت و سرعت قابل ملاحظه ای دارد.

الکتروتراپی همان طور که گفته شد، پرکاربرد ترین روش درمانی در فیزیوتراپی می باشد.

این روش در درمان ناراحتی های زیر کاربرد دارد.

  • احساس درد و آرتروز مفصل قوزک
  • احساس کمر درد شدید در قسمت پایین کمر
  • زانوی دردشدید
  • لگن درد
  • احساس درد در ناحیه ی مچ دست
  • احساس درد در ناحیه آرنج (در بین تنیس بازان و بدمینتون کارها رایج می باشد)
  • درد های ناشی ازعمل جراحی
  • پا درد
  • فلج شدن اعصاب صورت
  • مشکلات تاندونی
  • مشکلات ساق پا
  • احساس درد در ناحیه ی شانه
  • سیاتیک
  • رماتیسم زانو
  • بیماری های تخریب مفصل

معمولا فیزیوتراپیست حداقل به ۲۰ دقیقه زمان برای تحریک الکتریکی عصب از روی پوست نیاز دارد. مدت زمان هر جلسه و فرکانس دستگاه ها بستگی به تشخیص فیزیوتراپیست دارد. میزان و نوع درد در این تشخیص موثر هستند.

در موارد زیر نیز انجام الکتروتراپی اصلا توصیه نمی شود.

  • زن باردار مخصوصا در سه ماه اول بارداری (در سه ماه دوم و سوم بارداری تحت نظر پزشک و با مجوز وی بلامانع می باشد)
  • اشخاصی که در گذشته دچار اختلال در سیستم لنفاوی بوده اند. الکتروتراپی بر عملکرد سیستم لنفاوی تاثیر می گذارد و باعث تجمع مایع در نقاط تحت درمان شود.
  • اگر شخص احساس بی‌حسی و گزگز در ناحیه تحت درمان داشته باشد.
  • اشخاصی که مشکلات قلبی عروقی دارد.
  • اشخاصی که در چند وقت اخیر به صورت غیر منتظره و غیر طبیعی وزن زیادی از دست داده اند.
  • اشخاصی که سابقه ی سکته مغزی کامل یا ناقص داشته باشند.
  • اشخاص مبتلا به سرطان یا اشخاصی که قبلاً سابقه ی ابتلا به سرطان داشته اند.
  • اشخاصی که دچار بیماری صرع هستند.
  • اشخاصی که دارای درد و ناراحتی تشخیص داده نشده باشد.
  • اشخاصی که دچار مشکلات قلبی عروقی هستند.

خطرات الکتروتراپی:

با توجه به این که در این روش از امواج مختلفی استفاده می شود، این شبهه به وجود می آید که آیا این امواج خطراتی برای بدن بیمار دارند، یا خیر؟

در این روش امواج الکتریکی از طریق چند الکترود از پوست بیمار رد می شوند و نهایتا تا عمق ۱ اینچی در بدن نفوذ می‌کنند (این سطحی است که فیبرهای عصبی در آن قرار دارند). واضح است که این عمق کم جریان الکتریکی، نمی‌تواند بیمار را در معرض خطر جدی قرار دهند.

درمان با دست (منوال تراپی):

درمان با دست یا همان منوال تراپی به روشی گفته می شود که فیزیوتراپیست با استفاده از دست خود به درمان عضلات، تاندون ها، رباط ها و مفصل های بیمار می پردازد. معمولا انجام این روش بر روی بیماران موفق واقع شده است و بیماران نیز نسبت به این روش خوش بین هستند. این کار باعث بهبودی سریع تر و صرف هزینه ی کمتری می شود.

درمان با دست (منوال تراپی):
درمان با دست (منوال تراپی):

منوال تراپی شامل گروه وسیعی از تکنیک های مختلفی است که به وسیله ی دست فیزیوتراپ های آموزش دیده برای انجام این کار انجام می شود. این تکنیک ها باعث دستکاری، تحریک و حرکت بافت نرم و مفصل های اسکلتی می شوند. هدف این نوع از فیزیوتراپی، کاهش درد در آن ناحیه و افزایش عملکرد بدن می باشد.

به صورت کلی، کارشناسان 4 اثر برای روش منوال تراپی در نظر گرفته اند، این 4 اثر شامل موارد ذیل می باشند:

  • اثرات مکانیکی
  • اثرات نوروفیزیولوژیکی
  • اثرات بیوشیمیایی
  • اثرات روانشناسی.
به صورت کلی، کارشناسان 4 اثر برای روش منوال تراپی در نظر گرفته اند، این 4 اثر شامل موارد ذیل می باشند:
به صورت کلی، کارشناسان 4 اثر برای روش منوال تراپی در نظر گرفته اند، این 4 اثر شامل موارد ذیل می باشند:

تا به این جای کار با 3 روش اصلی فیزیوتراپی آشنا شدیم. حال می خواهیم ببینیم که این روش ها برای درمان و یا پیشگیری از چه چیزهایی کاربرد دارند.

کاربردهای فیزیوتراپی:

کاربردهای فیزیوتراپی:
کاربردهای فیزیوتراپی:

 

  • بیماری های مربوط به اختلالات و مشکلات دستگاه های ماهیچه ای و اسکلتی بدن
  • بیماری های مربوط به مشکلات دستگاه قلبی وعروقی بدن
  • بیماری های مربوط به مشکلات دستگاه تنفسی بدن
  • بیماری های مربوط به دستگاه عصبی و اعصاب محیطی بدن
  • بیماری های ناشی از سوختگی پوست
  • بیماری های ناشی از روماتیسم و سایر بیماری های پوستی
  • بیماری های مرتبط با دستگاه مغز و اعصاب (نورولوژی)
  • احساس درد در نواحی مختلف
  • بیماری های ناشی از شغل شخص
  • بیماری ها و آسیب های ناشی از ورزش (ارتوپدی)
  • مسائل مربوط به سلامت خانم ها

در ادامه به توضیح تعدادی از این موارد می پردازیم.

فیزیوتراپی در بیماری های مربوط به دستگاه مغز و اعصاب:

سیستم عصبی یکی از سیستم های بسیار مهم در کنترل بدن انسان می باشد. اعصاب مختلفی در کل بدن ما وجود دارند که این اعصاب وظیفه ی انتقال اخبار از عضو به مغز و از مغز به عضو را دارند. آسیب رسیدن به این سیستم باعث ایجاد یکسری عوارض و مشکلات می شود که عملکرد فرد را دچار اختلال می کند.

فیزیوتراپی در بیماری های مربوط به دستگاه مغز و اعصاب:
فیزیوتراپی در بیماری های مربوط به دستگاه مغز و اعصاب:

به عنوان مثال ضعف عضلات، مشکلات حفظ تعادل، اختلال در راه رفتن و … از جمله ی این مشکلات هستند که بر اثر اختلال در سیستم مغز و اعصاب ایجاد می شوند و فیزیوتراپیست می تواند به بهبود آنها کمک کند.

اگر این مشکلات نورولوژیکی (مغز و اعصابی)خیلی حاد باشند، بهتر است که از یک تیم توانبخشی با تجربه برای مدیریت آن استفاده کرد.

فیزیوتراپیست ها با تدوین یک روش مناسب درمانی میتوانند فرد را به بهترین سطح عملکردی برسانند و یا روند تخریبی آن را کند کنند.

فیزیوتراپی در بیماری های مربوط به سیستم قلبی، عروقی و سیستم تنفس:

سیستم قلبی و عروقی و سیستم تنفسی یکی دیگر از دستگاه های مهم بدن می باشد که خوب کار نکردن آن ها می تواند باعث آسیب های جدی به بدن شما بشود. بیماری ها و مشکلات عدیده ای هستند که به صورت های مختلف روی سیستم قلبی عروقی و تنفسی تاثیر می گذارند.

فیزیوتراپیست با یاد دادن طریقه ی درست تنفس، تجویز ورزش هایی برای حفظ فعالیت های فیزیکی، آموزش روش هایی برای مواقعی که شخص در خانه، محل کار و… دچار علائم بد حالی می شود، و… باعث حفظ سلامت سیستم قلبی، عروقی و تنفسی شخص می شود.

فیزیوتراپی در بیماری های مربوط به سیستم قلبی، عروقی و سیستم تنفس:
فیزیوتراپی در بیماری های مربوط به سیستم قلبی، عروقی و سیستم تنفس:

فیزیوتراپی در بیماری های مربوط به روماتیسم و پوست:

بیماری های روماتیسمی دسته ی دیگری از بیماری ها هستند که توسط فیزیوتراپی می توان آن ها را بهبود بخشید. این نوع از بیماری ها به۳ دسته ی مهم تقسیم می شوند. این سه دسته آرتریت روماتویید، آرتروز و پوکی استخوان نام دارند.

فیزیوتراپیست برای درمان این نوع بیماری ها، بعد از معاینه بیمار و خواندن پرونده ی پزشکی و نظرات دکتر متخصص وی، ممکن است که از درمان های الکتریکی و حرارتی، درمان های دستی و تمرینات ورزشی مناسب استفاده کند، البته معمولا به صورت ترکیبی از چند نوع درمان استفاده می شود.

فیزیوتراپی در بیماری های مربوط به روماتیسم و پوست:
فیزیوتراپی در بیماری های مربوط به روماتیسم و پوست:

به عنوان مثال برای بیمارانی که دچار بیماری های پوستی مثل پسوریازیس، هستند، فیزیوتراپیست برای آن ها درمان الکتروتراپی، به عنوان مثال استفاده از پرتو فرابنفش را تجویز می کند.

فیزیوتراپی در بیماری های ناشی از آسیب های ورزشی (ارتوپدی):

این دسته از آسیب ها، آسیب هایی هستند که سیستم عضلانی و اسکلتی را درگیر می کنند. انواع شکستگی ها، کشیدگی، در رفتن، مو برداشتن، آسیب های تاندونی، آسیب های رباطی، تعویض مفصل و… جز این دسته می باشند.

هر کدام از این آسیب ها روند درمانی و توانبخشی مربوط به خود را دارند. یکی از بدترین نوع آسیب دیدگی که در فوتبالیست ها بسیار شایع می باشد و معمولا ماه ها آن ها را از میادین دور می کند، پارگی رباط صلیبی می باشد. بسیار دیده شده است که فوتبالیست بعد از پارگی رباط صلیبی خود، هیچگاه آن بازیکن سابق نشده است.

تیم های ورزشی یک فیزیوتراپیست مخصوص (بعضا یک کلینیک مخصوص) دارند که بازیکنان تیم روند درمانی و ریکاوری خود را به خوبی طی کنند.

فیزیوتراپی در بیماری های ناشی از آسیب های ورزشی (ارتوپدی):
فیزیوتراپی در بیماری های ناشی از آسیب های ورزشی (ارتوپدی):

فیزیوتراپی در بیماری های ناشی از سوختگی:

پزشکان انواع سوختگی را در انواع و درجات مختلفی طبقه بندی کرده اند. سوختگی ممکن است، در هر بخش از بدن اتفاق بیفتد. بیماران با توجه به میزان و مقدار شدید بودن سوختگی، درمان فیزیوتراپی متفاوتی دارند.

عوارضی ناشی از سوختگی:

ایجاد مشکلات تنفسی:

هنگام آتش سوزی دود و گاز های سمی زیادی تولید می شوند که به دستگاه تنفس ما آسیب می رسانند.

ایجاد تغییر شکل در مفاصل، باد کردن مفصل و بافت های مهم بدن.

مزایای فیزیوتراپی برای درمان سوختگی

با فیزیوتراپی دستگاه تنفس راه های ورود و خروج هوا به داخل ریه پاک سازی می شوند.

جلوگیری از تغییر شکل دادن مفصل ها، حفظ اندازه ی بافت های بدن، حفظ قدرت عضلات

فیزیوتراپی برای زنان:

بارداری یکی از مهم ترین و اساسی ترین اتفاقاتی است که برای خانم ها رخ می دهد. جدا از جنبه ی احساسی و مسئولیت مادر شدن، بارداری از نظر فیزیکی و اندامی تاثیر زیادی روی خانم ها دارد. بارداری باعث ایجاد تغییردر وضعیت قسمت های مختلف بدن نسبت به هم دیگر می شود.

این تغییر وضعیت گاها باعث بروز مشکلاتی برای خانم ها می باشد. خانم ها می توانند قبل از بارداری به یک فیزیوتراپیست ماهر و با تجربه مراجعه کنندو آموزش های لازم برای قبل، حین بارداری و زایمان و پس از آن را دریافت نمایند. فیزیوتراپیست ورزش های مناسب با شرایط وی را برای او تجویز می کند.

پیروی از این برنامه ی تمرینی باعث می شود که تغییر وضعیت خانم باردار کم و بازگشت آن راحت تر باشد و همچنین مشکلات اسکلتی و عضلانی را که معمولا بعضی از خانم ها بعد از بارداری دچار آن می شوند دیگر رخ ندهند.

فیزیوتراپی برای زنان:
فیزیوتراپی برای زنان:

بعضا دیده شده است که آقایان نیز در سنین بالا دچار بی اختیاری ادرار می شوند، فیزیوتراپیست با تقویت عضلات کف لگن به بهبود کنترل فرد کمک می کند.

الآن که با فیزیوتراپی و روش های درمانی آن آشنا شدیم باید ببینیم که چه اشخاصی به فیزیوتراپی نیاز دارند. آیا هر کسی که مقداری درد در ناحیه پا یا کمر خود حس می کند، باید به فیزیوتراپی مراجعه نماید؟ در ادامه به توضیح این مسئله می پردازیم.

انجام فیزیوتراپی به چه اشخاصی توصیه می شود؟

شما به صورت سر خود و طبق نظر خود نمی توانید فیزیوتراپی کنید. هر مشکلی که دارید، ابتدا باید به پزشک متخصص مراجعه کنید و در صورت صلاح دید وی و تجویز ایشان، می توانید وارد فاز فیزیوتراپی بشوید.

مخاطب گرامی شما در حال مشاهده مقاله هزینه هر جلسه فیزیوتراپی هستید.

معمولا پزشکان به دلایل زیر، نسبت به تجویز فیزیوتراپی اقدام می کنند.

  • کاهش احساس درد در نقاط مختلف بدن مثل دست، پا، کمر و…
  • بهبود بخشیدن به توانایی های شخص در انجام حرکات
  • پیشگیری از آسیب دیدگی در ورزش مخصوصا برای ورزش کارهای حرفه ای
  • تسریع به بهبود آسیب های پیش آمده در فعالیت های ورزشی
  • پیشگیری از ایجاد ناتوانی های حرکتی
  • پیشگیری از حاد شدن بعضی از مشکلات. در صورتی که پیشگیری نشود ممکن است که کار به جراحی بکشد.
  • بسیار دیده شده است که اشخاص پس از سکته های قلبی و مغزی، تصادفات، سقوط از ارتفاع و… توانایی های حرکتی خود را از دست داده اند. فیزیوتراپی ممکن است که به مرور زمان این توانایی ها را به آن ها بازگرداند.
  • بعضی از سالمندان توانایی کنترل حرکتی خود را از دست می دهند. با فیزیوتراپی می توان این توانایی ها را تقویت کرد.
  • کنترل ادرار و مدفوع
  • عده ای بنا به دلایلی عضوی از بدن خود (مثل دست وپا) را از دست داده اند. این اشخاص ناچار به استفاده از اعضای مصنوعی می شوند. یادگیری استفاده از این اعضای مصنوعی بر عهده ی فیزیوتراپیست می باشد.
  • تجویز اسپلینت یا بریس
معمولا پزشکان به دلایل زیر، نسبت به تجویز فیزیوتراپی اقدام می کنند.
معمولا پزشکان به دلایل زیر، نسبت به تجویز فیزیوتراپی اقدام می کنند.

تا این جای مقاله سعی کردیم که به یک آشنایی از علم فیزیوتراپی برسیم.

فیزیوتراپی اعضای مختلف بدن

در ادامه قصد داریم که یک مقدار جزئی تر وارد قضیه بشویم و در مورد فیزیوتراپی اعضای مختلف بدن صحبت کنیم.

فیزیوتراپی دست راست:

دست یکی از کاربردی ترین اعضای بدن است. شما در طول روز تقریبا برای هر کاری از دستانتان استفاده می کنید. از آن جایی که اکثریت غالب مردم جهان، دست راست می باشند، بنابراین در صورتی که این دست به خوبی عمل نکند، می تواند مشکلات زیادی برای شخص به وجود بیاورد.

فیزیوتراپی دست راست:
فیزیوتراپی دست راست:

همچنین چون که مفاصل های دست کوچک هستند و عضلات زیادی در ناحیه دست وجود دارند، وقتی که دست شمادچار آسیبی شود باید در اسرع وقت برای بهبود آن اقدام کرد، در غیر این صورت ممکن است که عضلات دست شما از کار بیافتند.

برای فیزیوتراپی دست در صورت لزوم فیزیوتراپیست یک دوره ی بی حرکتی برای بیمار در نظر می گیرد. بعد از گذشت این دوره درمان های ضد التهاب و ضد درد شروع می شوند.

بعد از آن نوبت به بهبود دامنه حرکت دست و افزایش قدرت عضلات آن می رسد. اگر مفصل های دست شما خشک شده باشند، این فیزیوتراپیست است که ازجریان های الکتریکی ضد درد، لیزر کم توان و در صورت نیاز پرتوان، گرما و سرما و درمان دستی برای بهبود آن استفاده می کند.

فیزیوتراپی دست راست:
فیزیوتراپی دست راست:

فیزیوتراپی دست چپ:

طبق آخرین امارهای گرفته شده حدودا 15 درصد از مردم جهان چپ دست هستند. آسیب دیدگی دست چپ قطعا برای آن ها می تواند مشکلات جدی به همراه داشته باشد.

85 درصد باقی مانده نیز، حتی با این که دست راست، دست غالبشان است، ولی در طول روز استفاده های زیادی از دست چپ خود می کنند. ما برای داشتن عملکرد بدون نقص به هر دو دستمان نیاز داریم.

مشکلات دست معمولا شامل شکستگی ها، پارگی و آسیب رسیدن به تاندون ها، پارگی و آسیب دیدگی عضلات دست و اعصاب آن، بیماری هایی هم چون آرتروز، روماتیسم، بیماری های مرتبط با نورلوژی، بیماری های مادر زادی و… می باشند.

معمولا فیزیوتراپیست ها سعی می کنند، با تکنیک های مختلف باعث برگرداندن دامنه حرکتی مفصل ها، کاهش درد، کاهش التهاب، بدست آوردن قدرت عضلان دست، بدست آوردن حرکات فانکشنال، ترمیم تاندون ها، ترمیم اعصاب و… شوند.

فیزیوتراپی انگشت دست:

یکی دیگر از قسمت های خیلی مهم دست، انگشتان دست می باشند. انگشت دست خود شامل سه مفصل می شود. یک مفصل که در قسمت بالایی انگشت قرار دارد (نزدیک ناخن )که اینترفالانژیال دیستال DIP نام دارد.

مفصل دیگری که در قسمت پایینی انگشت و نزدیک به کف دست قرار دارد، مفصل اینترفالانژیال پرگزیمال PIP نامیده می شود. بین این دو مفصل یک مفصل دیگر قرار دارد که به نام متاکارپوفالانژیال MCP معروف است. هر کدام از این مفاصل تکنیک های خاصی برای بهبود دارند. فیزیوتراپیست ابتدا باید تشخیص دهد که کدام یک از این 3 مفصل دچار آسیب شده اند و مطابق با آن، شروع به درمان کند.

امیدواریم تا اینجا از خواندن پست هزینه هر جلسه فیزیوتراپی اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

فیزیوتراپی کمر:

کمر درد یکی از دردهای رایج و شایع در بین مردم می باشد. درست نخوابیدن، استاندارد نبودن صندلی، تخت و تشک، بد بلند کردن وسایل و یا حتی بد ورزش کردن می توانند از دلایل کمر درد باشند. فیزیوتراپیست برای درمان کمر درد می تواند از روش های درمانی متعددی استفاده کند که همه ی آن ها تست شده و جواب خود را به خوبی پس داده اند.

این شیوه ها شامل تمرین درمانی، درمان دستی، ترکشن و استفاده از بسیاری از مدالیته های درمانی دیگر از جمله روش هایی هستند که فیزیوتراپیست برای درمان کمر می تواند از آن ها استفاده کند.

در یک دسته بندی کلی تمام روش های فیزیوتراپی درمان کمر درد به دو دسته فعال و منفعل تقسیم می شوند. درمان های منفعل (عموما به وسیله دستگاه های خاص) با استراحت دادن و ریلکس کردن عضلات به کاهش درد کمر کمک میکنند.

به همین دلیل معمولا در ابتدای درمان، از روش های منفعل استفاده می شود. بعد از اتمام درمان منفعل بیمار برای انجام درمان های فعال آماده شود. درمان های فعال، شامل تمرینات و حرکت هایی هستند که کمر شما را تقویت می کنند و باعث می شوند که کمر شما خوب شود.

روش های درمانی منفعل شامل ماساژ دادن، درمان های دستی، الکتروتراپی و اولتراسوند می شوند. روش های درمانی فعال نیز شامل حرکات و ورزش های مختلفی هستند که فیزیوتراپیست برای بهبود و تقویت عضلات شما، برایتان تجویز می کند.

فیزیوتراپی پا:

درد پا یکی دیگر از دردها و مشکلات رایج بین مردم می باشد. کفش های غیر استاندارد یکی از دلایل اصلی بروز این چنین مشکلات هستند. کسانی که به واسطه ی نوع کار و فعالیتشان، بیش از حد سر پا هستند، به شدت در معرض این عارضه می باشند. مشکلات پا معمولا شامل بیماری‌ها و اختلالات عصبی، عضلانی و اسکلتی می شوند.

این ناراحتی ها معمولا با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی و تمرین های ورزشی درمان می شوند. ورزش کردن، استفاده از نور، استفاده از لیزر برای درمان، گرما و الکتروتراپی راه کارهای مناسبی برای بهبود این مشکلات هستند. تمرین درمانی برای این ناحیه به دو بخش تقسیم می شود.

بخش اول تمریناتی که باید روی تخت و لوکالو انجام شوند و بخش دوم نیز شامل تمرینات فانکشنال و پیاده روی میشود. تمرینات بخش اول (روی تخت) برای کم کردن التهاب در ناحیه ی عضلات پا و عضلات کناری آن موثر هستند.

همچنین در بخش اول تمریناتی برای ثبات و تقویت مفاصل های پا و سایر قسمت های مرتبط به پا مثل زانو، لگن و ستون فقرات انجام داده می شود، سپس در بخش دوم، نوبت به تمرینات ایزومتریک (تمرینات ثابت بدون جابجایی)می رسد. در نهایت نیز فیزیوتراپیست با دادن تمرین هایی اقدام به تقویت عضلات شخص می کند.

تا اینجا با مبحث فیزیوتراپی اعضای مختلف بدن آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست هزینه هر جلسه فیزیوتراپی با ما همراه باشید.

هزینه هر جلسه فیزیوتراپی:

در این قسمت از مقاله قصد داریم که در مورد هزینه های فیزیوتراپی و عوامل موثر در تعیین قیمت آن صحبت کنیم. همان طور که می دانید هزینه ی فیزیوتراپی جلسه ای محسوب می شود، اما تعیین این قیمت جلسه ای به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

نوع درمان:

نوع درمان در میزان هزینه فیزیوتراپی بسیار موثر می باشد. همان طور که در قسمت های قبل گفته شد، فیزیوتراپی انواع درمانی مختلفی دارد. هر چه نوع درمان سخت تر، تخصصی تر و پیچیده تر باشد، هزینه ی بیشتری نیز در بر می گیرد. هم چنین هر چه میزان استفاده از دستگاه نیز بیشتر باشد، می تواند تاثیر زیادی بر روی قیمت جلسه ای آن بگذارد.

دیاترمی، لیزر کم توان یا CMP، لیزر پر توان، مگنت، درای نیدلینگ با تحریک الکتریکی، تیپینگ، ویبراتور، شاک ویو، بیوفیدبک، بیوفیدبک کف لگن، منوال (دستی) از انواع رایج فیزیوتراپی ها هستند که هر کدام کاربرد های خاص خود را دارا می باشند.

شما در حال خواندن پست هزینه هر جلسه فیزیوتراپی هستید.

محل عارضه:

بسته به عضوی که دچار ناراحتی و عارضه شده است، ممکن است، هزینه ی تمام شده ی فیزیوتراپی برای هر شخص متفاوت باشد. قطعا محل های حساس که کار کردن روی آن ها دقت و ظرافت بیشتری لازم دارند، هزینه ی بیشتری نیز شامل می شوند.

میزان حاد بودن عارضه:

هر چه مشکل پیچیده تر باشد، حل کردن آن نیز مشکل تر می شود. هر چه عارضه ی شما عمقی تر و حاد تر باشد، رفع آن زحمت، تلاش و کار بیشتری می خواهد. از همین رو در صورت حاد بودن مسئله هزینه ی آن هم افزایش می یابد.

مکان انجام درمان:

بعضی از بیماران هستند که به دلایل مختلفی قادر به خارج شدن از منزل نیستند. معمولا این افراد، افرادی هستند که مشکلات حاد حرکتی دارند و جا به جایی برای آن ها سخت می باشد. برای درمان این گونه افراد فیزیوتراپیست باید همراه با تجهیزات مورد نیاز، به محل وی مراجعه کند.

مشکلات حمل و نقلی و انتقال تجهیزات باعث می شود که هزینه ی این کار به مراتب بالاتر از حالت عادی باشد. در حالت عادی فیزیوتراپیست در کلینیک خود نشسته، تخت و تجهیزات آماده شده اند و بیمار برای انجام فیزیوتراپی به کلینیک وی مراجعه می کند.

دستمزد:

همه ی ما برای کسب سود کار می کنیم. پس قطعا قسمتی از هزینه ای که برای هر جلسه فیزیوتراپی پرداخت می کنید، به عنوان دستمزد و سود فیزیوتراپیست به حساب می آید.

حقوق کادر کلینیک:

در کلینیک ها معمولا چند نفر به عنوان کادر درمانی کار می کنند. این اشخاص معمولا دانشجویان این رشته و یا افراد تازه فارغ التحصیل شده ی این رشته هستند که در صدد کسب تجربه ی بیشتر و البته درآمد هستند. علاوه بر کادر فیزیوتراپیست ها، معمولا کلینیک ها منشی، مستخدم و… نیز دارند.

قیمت دستگاه ها و تجهیزات:

دستگاه های پزشکی معمولا دستگاه های گران قیمتی هستند. هر چه قیمت این دستگاه ها بشتر باشد، هزینه ی به روز رسانی، تعمیر و استهلاک آنها هم بالاتر می رود. از این رو افزایش قیمت دستگاه ها و تجهیزات فیزیوتراپی، بر روی تعیین میزان قیمت آن تاثیر بسزایی دارد.

نوسانات ارز:

تقریبا می توان گفت که همه ی تجهیزات مورد نیاز فیزیوتراپی از خارج کشور وارد می شوند. بالا رفتن قیمت ارز باعث می شود که قیمت دستگاه ها، لوازم جانبی و مصرفی آن ها نیز بالاتر برود. همین دلیل می تواند کافی باشد، برای این که روی قیمت هر جلسه فیزیوتراپی تاثیر بگذارد.

تحریم:

تحریم ها باعث می شوند، وسایل و تجهیزات کم یاب شوند. این کم یابی وسایل منجر به این می شود که بازار این تجهیزات به دست دلالان بیفتد. این امر باعث افزایش قیمت دستگاه و لوازم و در نهایت افزایش قیمت فیزیوتراپی می شود.

محدودیت واردات:

ایجاد سیاست های محدود کننده ی وارداتی توسط دولت منجر به کم شدن تجهیزات و افزایش قیمت آن ها در بازار می شود. این افزایش قیمت می تواند در نهایت به ضرر مصرف کننده ی نهایی یعنی مردم تمام شود.

ما در مقاله هزینه هر جلسه فیزیوتراپی سعی کردیم که شما را به خوبی با فیزیوتراپی آشنا کنیم. در نهایت نیز به بررسی عوامل موثر در تعیین قیمت آن پرداختیم. امیدوارم که از خواندن مقاله هزینه هر جلسه فیزیوتراپی لذت برده باشید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.