بهترین مرکز بیوفیدبک در تهران
فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم تا در مورد بهترین مرکز بیوفیدبک در تهران صحبت کنیم.

فیزیوتراپی رشته ای است که برای بیماری ها و مشکلات مختلف جسمی و روحی برنامه ای ویژه دارد. بیماری های مربوط به سیستم اسکلتی عضلانی با تکنیک ها و روش های فیزیوتراپی قابل درمان و توانبخشی هستند.

حیطه فعالیت فیزیوتراپیست ها بسیار گسترده است و طیف وسیعی از بیماران از کودکان تا کهنسالان را در بر می گیرد. یکی از حیطه های فعالیت متخصصین فیزیوتراپی، بیوفیدبک است.

در این مقاله قصد بررسی این روش را داریم.

با خواندن این مقاله اگر متوجه شدید که واجد شرایط انجام بیوفیدبک تراپی هستید، می توانید به بهترین مرکز بیوفیدبک در تهران یعنی مرکز فیزیوتراپی دکتر معینی مراجعه نمایید و از خدمات بی نظیر این مرکز بهره مند شوید. فیزیوتراپی دکتر معینی، معتبرترین مرکز درمانی در این زمینه شناخته می شود.

در ادامه موارد زیر را بررسی خواهیم کرد:

فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپیست کیست؟

چه افرادی به انجام فیزیوتراپی نیاز دارند؟

ویژگی های یک کلینیک فیزیوتراپی خوب و بهترین مرکز بیوفیدبک در تهران

حیطه های فعالیت فیزیوتراپی

بیوفیدبک چیست؟

انواع بیوفیدبک

بیوفیبدبک در چه مواردی کاربرد دارد؟

روش کار بیوفیدبک تراپی چگونه است؟

بیوفیدبک تراپی چه موقعی انجام می شود؟

نحوه تاثیر گذاری بیوفیدبک چگونه است؟

جلسات درمانی بیوفیدبک چقدر طول می کشد؟

هزینه های بیوفیدبک تراپی چقدر است؟

بیوفیدبک تا چه اندازه تاثیر گذار است؟

چرا انجام بیوفیدبک را توصیه می کنیم؟

نتیجه گیری

 

فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی چیست؟
فیزیوتراپی چیست؟

اطلاع از رشته فیزیوتراپی و حیطه های کاربرد فیزیوتراپی کمک زیادی به انتخاب بهترین مرکز بیوفیدبک در تهران می کند.

به همین دلیل در ابتدا قصد داریم تا فیزیوتراپی و حیطه های کاربرد فیزیوتراپی را به شما معرفی کنیم.

فیزیوتراپی علمی است که علاوه بر این که به افراد مختلف برای غلبه بر مشکلات و محدودیت هایشان کمک می کند، از بروز آسیب و صدمات جدی به فرد پیشگیری می کند. فیزیوتراپی هم در توانبخشی و هم در مشکلات و بیماری های حاد نقش اساسی دارد.

همچنین در افزایش دامنه حرکت اندام های مختلف بدن و آموزش به بیماران نقش مهمی ایفا می کند. انجمن جهانی فیزیوتراپی، رشته فیزیوتراپی را به شکل زیر تعریف کرده است:

فیزیوتراپی باعث شکوفایی توانمندی های فرد می شود، در بیماری هایی مانند MS که به تدریج پیشروی می کنند، در نگهداری توانمندی ها به شخص کمک می کند و به افرادی که به دلیل مشکلات مختلف توانایی های خود را از دست داده اند، کمک می کند که این توانایی ها را بازیابی کنند و یا راه حل های جایگزین برای آن ها پیدا کنند.

پیشنهاد می کنیم از پست مجهزترین مرکز فیزیوتراپی تهران دیدن کنید.

فیزیوتراپیست کیست؟

فیزیوتراپیست کیست؟
فیزیوتراپیست کیست؟

فیزیوتراپیست شخصی است که با توجه به شرایط و جنبه های مختلف وضعیت روحی و جسمی فرد به او کمک می کند تا بر مشکلات خود غلبه کند و سطح زندگی و رفاه بالاتری را تجربه کند.

فیزیوتراپیست بر اساس وضعیت بیمار و معاینات دقیقی که انجام می دهد، بهترین نوع درمان را برای شخص مشخص می کند. البته انتخاب نوع درمان با مشورت بیمار و بر اساس نیازهای او انجام می شود.

یک فیزیوتراپیست خوب باید قدرت بدنی خوبی داشته باشد تا بتواند تمامی تمرینات و تکنیک های فیزیوتراپی را به راحتی و بدون هیچ مشکلی انجام دهد.

همچنین توانایی ارتباط برقرار کردن مناسب با بیمار و توجه به خواسته ها و نیازهای او را داشته باشد. صبر و حوصله کافی از جمله ویژگی هایی است که باید یک فیزیوتراپیست خوب داشته باشد.

در مجموع با توجه به ویژگی های گفته شده اگر بخواهیم بهترین فیزیوتراپ تهران را به شما معرفی کنیم، پیشنهاد ما کسی جز خانم دکتر معینی نیست.

خانم دکتر معینی با تجربه و سابقه درخشانی که در زمینه فیزیوتراپی دارند، همواره انتخاب بسیاری از افراد برای انجام انجام فیزیوتراپی است. همچنین فیزیوتراپی دکتر معینی از مجهرترین مراکز درمانی شناخته می شود.

چه افرادی به انجام فیزیوتراپی نیاز دارند؟

چه افرادی به انجام فیزیوتراپی نیاز دارند؟
چه افرادی به انجام فیزیوتراپی نیاز دارند؟

حوزه های فعالیت فیزیوتراپی بسیار گسترده است. به همین دلیل خیلی از افراد از مزایای فیزیوتراپی می توانند بهره مند شوند. محدوده سنی مراجعین فیزیوتراپی بسیار وسیع است.

طوری که بیماران می توانند از کودک چند ساله تا افراد کهنسال باشند. از جمله علت هایی که افراد برای انجام فیزیوتراپی اقدام می کنند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود علائم درد
  • ارتقاء دامنه حرکات اندام های مختلف بدن
  • جلوگیری از صدمات ورزشی یا بهبود آن ها
  • جلوگیری از ناتوانی
  • انجام بازتوانی و توانبخشی پس از جراحی
  • پیشگیری از آسیب های کهنسالی مانند افتادن
  • رفع مشکل تکرر ادرار
  • آموزش استفاده از وسایل کمک توانبخشی
  • استفاده از بریس یا اسپیلنت

ویژگی های یک کلینیک فیزیوتراپی خوب و بهترین مرکز بیوفیدبک در تهران

ویژگی های یک کلینیک فیزیوتراپی خوب و بهترین مرکز بیوفیدبک در تهران
ویژگی های یک کلینیک فیزیوتراپی خوب و بهترین مرکز بیوفیدبک در تهران

داشتن برنامه کاری در ساعت های مختلف روز

یک کلینیک فیزیوتراپی خوب باید همواره نیازها و خواسته های بیمار را در اولویت خود قرار دهد. با در نظر گرفتن ساعت های کاری صبح و عصر، این خواسته انجام می شود.

افراد به دلایل مختلف ممکن است نتوانند در یک ساعت مشخص به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه کنند. در صورتی که کلینیک به صورت دو شیفت فعالیت داشته باشد، این کار به راحتی انجام می شود.

کلینیک فیزیوتراپی دکتر معینی که به بهترین مرکز بیوفیدبک در تهران نیز شناخته می شود، با در نظر گرفتن ساعات کاری در صبح و بعدازظهر این خواسته بیماران را مرتفع کرده است.

تعدادی از افراد نیز ممکن است به خاطر مشکلات مختلفی قادر به مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی نباشند، به همین دلیل فیزیوتراپی دکتر معینی امکان انجام خدمات هوم ویزیت را برای این افراد فراهم کرده است.

اتاق های درمانی مجزا

در صورتی که اتاق های درمانی به صورت مجزا باشند و حریم خصوصی افراد حفظ شود، بیمار به راحتی می تواند مشکلات خود را بیان کند. همچنین این اطمینان را کسب می کند که مورد سرزنش قرار نمی گیرد. کلینیک فیزیوتراپی دکتر معینی این امکان را فراهم کرده است.

به کارگیری وسایل و تجهیزات به روز و پیشرفته

علم فیزیوتراپی روز به روز در حال پیشرفت است. به همین دلیل یک کلینیک فیزیوتراپی خوب باید همواره تلاش کند تا از جدیدترین و به روزترین دستگاه ها و تکنیک های فیزیوتراپی استفاده کند تا بتواند رضایت بیمار را جلب کند و خدمات بهتری ارائه دهد.

به کارگیری فیزیوتراپیست های متخصص و با تجربه

تخصص و مهارت فیزیوتراپیست در نتیجه کار بسیار موثر است. به همین دلیل هنگام انتخاب مرکز فیزیوتراپی باید دقت زیادی به خرج دهید و از طریق روش های مختلف از تخصص و مهارت فیزیوتراپیست کلینیک اطلاع کامل کسب کنید.

مرکز فیزیوتراپی دکتر معینی

با تمام به ویژگی هایی که در بالا گفتیم، با قطعیت می توان گفت که بهترین و مجهزترین مرکز فیزیوتراپی تهران، مرکز فیزوتراپی دکتر معینی است.

در این مرکز اولین و آخرین اولویت، برآورده کردن نیازها و خواسته های بیمار در کمال احترام است. متدهای درمانی مختلفی در این مرکز ارائه می شود.

یکی از اصلی ترین متدهایی که ارائه می شود، بیوفیدبک است. به قدری متد بیوفیدبکی که در این مرکز ارائه می شود، خوب و رضایتبخش بوده است که بیماران و بسیاری از فیزیوتراپیست های تهران فیزیوتراپی دکتر معینی را به عنوان بهترین مرکز بیوفیدبک در تهران معرفی می کنند.

حیطه های فعالیت فیزیوتراپی

حیطه های فعالیت فیزیوتراپی
حیطه های فعالیت فیزیوتراپی

به صورت کلی و خلاصه، فیزیوتراپیست ها در حیطه های زیر فعالیت می کنند:

  • بیماری های مربوط به مغز و اعصاب
  • مشکلات قلبی عروقی و بیماری های تنفسی
  • بیماری های پوستی و مفصلی
  • آسیب های ارتوپدی و صدمات ورزشی
  • سوختگی ها
  • حیطه سلامت زنان

فیزیوتراپی در مشکلات عصبی

آسیب هایی که به ناحیه مغز و اعصاب وارد می شود، در فعالیت فرد و ارتباط او با اطرافیانش اختلال ایجاد می کند.

ضعف عضلانی، مشکلات تعادلی، مشکل در راه رفتن و … در دسته مشکلات عصبی هستند که فیزیوتراپیست با انجام متدهای مختلف سعی در کاهش علائم آن ها دارد. تعدادی از بیماری های عصبی به صورت پیشرونده هستند که در چنین مواقعی برای درمان نیاز به یک تیم توانبخشی وجود دارد.

متد درمانی در بیماری های عصبی بسیار مهم است و فیزیوتراپیست بر اساس نیازها و وضعیت فیزیکی فرد باید بهترین متد درمانی را انتخاب کند.

مشکلات قلبی عروقی و تنفسی

به دلیل اهمیت سیستم قلبی عروقی، فیزیوتراپی این ناحیه اهمیت خاصی دارد. مشکلات و بیماری های مختلفی می توانند روی عملکرد سیستم قلبی عروقی تاثیر بگذارند.

از جمله تکنیک هایی که یک فیزیوتراپیست برای کاهش علائم مشکلات قلبی عروقی انجام می دهد، می توان به کمک به انجام فعالیت های فیزیکی، حفظ استقلال فرد در انجام امور، آموزش نحوه صحیح نفس کشیدن و … اشاره کرد.

یکی از بیماری های شایع مربوط به سیستم قلبی عروقی، ادم است. فیزیوتراپیست با به کارگیری متدهای مختلف سعی می کند با کاهش ادم، ریسک بروز عفونت را کاهش دهد.

مشکلات ارتوپدی و صدمات ورزشی

مشکلات ارتوپدی شامل آسیب های وارد شده به سیستم اسکلتی عضلانی مانند شکستگی های مختلف، آسیب به مفاصل و تاندون ها می شود. فیزیوتراپی برای هر کدام از آن ها رویکرد درمانی خاصی دارد.

به عنوان مثال پس از آسیب به مفاصل و انجام جراحی، فیزیوتراپیست با احاطه کامل به نحوه حرکت مفاصل و مشکل بیمار، برنامه های مختلفی برای افزایش دامنه حرکت مفصل طراحی و اجرا می کند.

فیزیوتراپی در سوختگی

سوختگی به دلایل مختلف و در درجات مختلف، می تواند ایجاد شود. هر بیمار بر اساس شدت و محل سوختگی به درمان های مختص خود نیاز دارد.

مشکلات مربوط به سیستم تنفسی، به جا ماندن جای زخم، التهاب و آسیب مفاصل و اندام های مجاور؛ از جمله مشکلاتی هستند که در اثر سوختگی می تواند ایجاد شود. فیزیوتراپیست به منظور بهبودی افرادی که دچار سوختگی شده اند، اهداف زیر را دنبال می کند:

ضد عفونی کردن مسیر تنفسی، بهبود وضعیت حرکتی مفاصل، نگهداری بافت ها و افزایش قدرت عضلات، کم اثر کردن جای زخم و بهبود کلی توانایی فرد.

فیزیوتراپی در زنان باردار

بارداری در تعدادی از خانم ها ممکن است مشکلات مختلفی را ایجاد کند. فیزیوتراپی برای این مشکلات نیز برنامه های خاصی دارد. یکی از این برنامه ها آموزش مراقبت های حین بارداری و پس از آن است.

این هدف با یاد دادن ورزش ها و فعالیت های فیزیکی مناسب تحقق می یابد. انجام این ورزش ها از بروز آسیب های اسکلتی عضلانی که در حین بارداری ممکن است ایجاد شود، جلوگیری می کند.

همچنین یکی از مشکلات شایع در آقایان مسن، مشکل بی اختیاری ادرار است. یکی از متدهای درمانی که در این زمینه بسیار موثر واقع شده است، بیوفیدبک است که در بخش های بعدی در مورد آن به صورت مفصل صحبت می کنیم.

افرادی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند، می توانند با مراجعه به بهترین مرکز بیوفیدبک در تهران یعنی فیزیوتراپی دکتر معینی مشکل خود را رفع کنند.

تکنیک های فیزیوتراپی

تکنیک های فیزیوتراپی
تکنیک های فیزیوتراپی

در این بخش قصد داریم تا تکنیک هایی که برای درمان بیماری های مختلف در فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد را به شما معرفی کنیم.

پس از بررسی این تکنیک ها، یکی از اصلی ترین تکنیک های فیزیوتراپی یعنی بیوفیدبک را به صورت کامل بررسی می کنیم و در مورد بهترین مرکز بیوفیدبک در تهران صحبت خواهیم کرد.

تکنیک هایی که در فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد، مختص افرادی است که به دلایل مختلفی با مشکلات اسکلتی عضلانی دست و پنجه نرم می کنند یا به خاطر مشکلات دیگری دچار محدودیت در حرکت اندام های مختلف بدن شده اند.

افراد با حضور در جلسات فیزیوتراپی، درد کمتری را تجربه می کنند و به مرور دامنه حرکت اندام های مختلفشان بیشتر می شود.

این که کدام تکنیک مناسب ترین روش برای رفع مشکلات است، به تشخیص فیزیوتراپ و وضعیت بیمار بستگی دارد. از جمله مهمترین تکنیک های مورد استفاده در فیزیوتراپی دکتر معینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ورزش درمانی

از طریق ورزش درمانی، فیزیوتراپیست فشار کنترل شده ای به قسمت های مختلف بدن برای بهبود عملکرد اندام وارد می کند.

ورزش درمانی به دو روش فعال و غیر فعال انجام می شود. هنگامی که فیزیوتراپ این فشار را اعمال می كند، به این نوع ورزش درمانی، ورزش غیر فعال گفته می شود.

این نوع ورزش درمانی را ممکن است بارها هنگام تماشای فوتبال برای پیشگیری از گرفتگی عضلات پشت پا مشاهده کرده باشید. ورزشی که خود فرد انجام می دهد، مانند پیاده روی، ورزش فعال محسوب می شود. ورزش درمانی در درمان مشکلات زیادی موثر واقع شده است.

به همین دلیل در اکثر جلسات فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد. فرد به راحتی می تواند این ورزش ها را در منزل انجام دهد.

امواج فرا صوت

حرارت امواج فرا صوت با نفوذ به لایه های عمیق تر بافت های آسیب دیده، باعث خونرسانی بیشتر به این بافت ها و ترمیم آن ها می شود. این کار توسط دستگاه های مخصوص صورت می گیرد. هنگام استفاده از دستگاه فرا صوت، فیزیوتراپیست از ژل مخصوص برای کاهش احتمال سوختگی استفاده می کند.

محرک الکتریکی و TENS

ارائه محرک الکتریکی به سیستم عصبی عضلانی باعث کاهش درد ناحیه آسیب دیده می شود. TENS در فیزیوتراپی کاربرد وسیعی دارد.

تکنیک کشش بدن

استفاده از کشش بدن در افرادی که در ناحیه پایین کمر و ستون فقرات احساس درد می کنند، بسیار موثر است. یک نوع ماشین مکانیکی در کشش بدن مورد استفاده قرار می گیرد. از یک جلیقه برای محکم نگه داشتن ستون فقرات استفاده می شود. سپس دستگاه نیروی مکانیکی به بدن فرد وارد می کند.

این نیرو در حالت خوابیده و نشسته به بدن فرد وارد می شود. نیرویی که در این حالت ها به بدن فرد وارد می شود، باعث فاصله گرفتن بیشتر دیسک های کمر و برداشتن فشار از روی اعصاب ستون فقرات می شود.

ماساژ درمانی

در ماساژ درمانی، فیزیوتراپیست با اعمال فشار از طریق دست به قسمت های مختلف بدن باعث می شود تا خون بیشتری به اندام های آسیب دیده وارد شود و روند ریکاوری و بهبود بافت ها تسریع شود. روش های مختلفی برای انجام ماساژ وجود دارد که فیزیوتراپیست بر اساس نیاز بیمار، بهترین روش را انتخاب و اجرا می کند.

لیزر درمانی

در این روش از نور با ویژگی های مشخص برای کاهش علائم بافت های آسیب دیده استفاده می شود. انجام لیزر درمانی همراه با بیوفیدبک در بهترین مرکز بیوفیدبک در تهران یعنی فیزیوتراپی دکتر معینی اثرات آن را چند برابر می کند.

لیزر درمانی تقریبا بدون عارضه است و انجام آن بین ۱ الی ۳ دقیقه زمان می برد.

فیزیوتراپیست با قرار دادن قسمت پخش کننده نور روی بافت آسیب دیده، نور را به آن می تاباند و تغییرات مورد نظر را اعمال می کند. این روش تاثیر زیادی در کاهش درد و ریکاوری زخم دارد.

لیزر درمانی به دلیل ماهیت نوری که دارد، انرژی را به بافت آسیب دیده منتقل می کند و باعث شروع فرایند ترمیم خود به خودی بافت ها می شود. در بخش بعد، بیوفیدبک را به طور کامل بررسی می کنیم.

بیوفیدبک چیست؟

بیوفیدبک چیست؟
بیوفیدبک چیست؟

سیستم های بدن ما به صورت ارادی و غیر ارادی فعالیت می کنند. تعدادی از حرکات مانند تکان دادن دست، سر و پا به صورتی ارادی و با خواسته فرد صورت می گیرد.

اعمالی مانند ضربان قلب،  فشار خون و امواج مغزی در دسته فعالیت های غیر ارادی قرار می گیرند. بدن در پاسخ به محرک محیطی شدت این اعمال را کم و زیاد می کند.

به عنوان مثال ضربان قلب فرد هنگام مواجهه با عامل تهدید کننده به صورت غیر ارادی افزایش می یابد. سیستم عصبی خود مختار وظیفه تنظیم و کنترل اعمال غیر ارادی را دارد.

قرارگیری طولانی مدت فرد در برابر عوامل استرس زا می تواند منجر به بروز بیماری ها و مشکلات فراوانی شود. گاهی روش های دارویی در درمان این مشکلات و بیماری ها بی اثر است.

امروزه روش جدیدی به نام بیوفیدبک پدیدار شده است که به وسیله این روش می توان این اعمال غیر ارادی را کنترل کرد و علائم ناشی از بیماری را کاهش داد.

بیو فیدبک تراپی یک تمرین ذهنی جسمی است

بیو فیدبک تراپی یک تمرین ذهنی جسمی است که به افراد نحوه کنترل اعمال غیر ارادی و فعالیت های فیزیکی را یاد می دهد. با انجام این روش، افراد قادر خواهند بود تا فعالیت های فیزیولوژیک بدن خود را کنترل کنند.

با استفاده از بیوفیدبک تراپی، بیماری ها و علائم آن ها از بین می رود و به طور کلی عملکرد فرد در زمینه های مختلف ارتقاء داده می شود.

ناگفته نماند که نتیجه درمانی بیوفیدبک به تلسط و مهارت فردی که آن را انجام می دهد، بستگی دارد. خانم دکتر معینی به عنوان درمانگری که سالیان زیادی در این زمینه فعالیت داشته اند، به عنوان بهترین فیزیوتراپیستی که در زمینه بیوفیدبک فعالیت دارند، شناخته می شوند.

همچنین از کلینیک فیزیوتراپی دکتر معینی که جزء مجهزترین کلینیک های فیزیوتراپی تهران است، بیماران به عنوان بهترین مرکز بیوفیدبک در تهران یاد می کنند. در صورتی که واجد شرایط انجام بیوفیدبک هستید، این فرصت بی نظیر را از دست ندهید.

انواع بیوفیدبک

انواع بیوفیدبک
انواع بیوفیدبک

بیوفیدبک شامل فرم های مختلفی می شود که فرد متخصص با توجه به بیماری و وضعیت بیمار، بهترین فرم را انتخاب و اجرا می کند. در زیر به مهم ترین انواع بیوفیدبک اشاره کرده ایم:

نوروفیدبک

نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است که در آن با تغییر در امواج مغزی سعی در بهبود و ارتقاء عملکرد فرد و رفع علائم بیماری ها دارند.

با قرار گرفتن الکترود در سر و ثبت امواج  مغزی، فرایند درمان شروع می شود. در شرایط مختلف روحی روانی مانند آرامش، هوشیاری، خواب آلودگی و … امواج مغزی ثبت می شوند.

در هر کدام از این حالت ها، تعدادی از امواج مغزی بیشتر فعال می شوند. مثلا برای حالت آرامش، امواج آلفا و برای حالت هوشیاری، امواج بتا مورد استفاده قرار می گیرد. فرد با آموزشی که می بیند، می تواند مشخصات این امواج مانند دامنه آن را تغییر دهد.

الکترومیوگرافی

عضلات، فعالیت الکتریکی دارند که با بیوفیدبک می توان این امواج را ثبت کرد. برای ثبت این امواج، الکترود باید در سطح پوست محل عضلات قرار داده شود. متخصص بیوفیدبک تراپی نتیجه این امواج و تفسیر آن ها را به بیمار آموزش می دهد.

نتیجه الکترومیوگرافی به وسیله ویدئو، صدا یا چراغ چشمک زن به فرد اطلاع داده می شود. برای نمونه هنگامی که عضلات منقبض می شوند، صدایی پخش می شود و در حالتی که استراحت می کنند، صدا قطع می شود. بعد از تکرار این حرکت، فرد آموزد که چگونه فعالیت عضلات خود را کنترل کند.

تغییرات نرخ ضربان قلب (HRP)

برای اندازه گیری نرخ ضربان قلب، الکترودهای بیوفیدبک روی محل های مختلف بدن از جمله قفسه سینه، انگشت یا مچ دست قرار می گیرد.

بیوفیدبک HRP وظیفه ی متعادل سازی رابطه بین سیستم قلبی عروقی و ساختارهای بدن را دارد و از این طریق موجب کاهش علائم ناشی از بیماری های مختلف می شود.

بیوفیدبک HRP در درمان بسیاری از بیماری ها مانند فشار خون بالا، مشکلات خواب، درد عضلانی و … موثر واقع شده است. شما هم اگر از این مشکلات رنج می برید، می توانید با مراجعه به بهترین مرکز بیوفیدبک در تهران، یعنی فیزیوتراپی دکتر معینی، فرایند درمان خود را شروع کنید.

بیوفیدبک تنفسی

محل قرارگیری الکترودها در این روش، دور شکم و سینه است. از طریق بیوفیدبک تنفسی، نحوه و الگوی نفس کشیدن و تعداد تنفس آموزش داده می شود.

در این روش، بیماران می آموزند که چگونه بهتر و عمیق تر نفس بکشند. بهترین نوع نفس کشیدن، تنفس دیافراگمی است که در بیوفیدبک تنفسی آموزش داده می شود.

در فیزیوتراپی دکتر معینی، با این آموزش ها به افراد کمک می کنند تا مشکلاتی مانند بیماری های ریوی، فشار خون بالا و استرس خود را کنترل کنند.

بیوفیدبک دما

دمای بدن در بروز بسیاری از بیماری ها نقش به سزایی دارد. در بیوفیدبک دما فرد با آموزش هایی که داده می شود، می تواند دمای بدن خود را کنترل کند و از این طریق علائم بیماری خود را کاهش دهد. محل قرارگیری الکترود در این روش، انگشتان پا یا دست است.

از جمله موارد مورد استفاده برای بیوفیدبک دما می توان به بیماری هایی نظیر استرس مزمن و سردردهای میگرنی اشاره کرد.

بیوفیدبک هدایت پوستی

در بیوفیدبک پوستی از طریق الکترودهایی که روی انگشتان پا یا دست قرار می گیرند، میزان گذردهی پوستی مشخص می شود.

میزان هدایت پوستی توسط سیستم عصبی خودمختار سمپاتیک صورت می گیرد و توسط آن، وضعیت بدن فرد مشخص می شود.

بیوفیدبک پوستی در درمان مشکلاتی نظیر دردهای مزمن و استرس بسیار موثر واقع شده است. داشتن تمامی فرم های بیوفیدبک یکی از معیارهای اصلی انتخاب یک مرکز به عنوان بهترین مرکز بیوفیدبک در تهران است.

خوشبختانه کلینیک فیزیوتراپی دکتر معینی با بهره مندی از تمامی فرم های بیوفیدبک، امکان انتخاب بهترین متد درمانی برای بیماران را فراهم کرده است.

بیوفیبدبک در چه مواردی کاربرد دارد؟

بیوفیبدبک در چه مواردی کاربرد دارد؟
بیوفیبدبک در چه مواردی کاربرد دارد؟

ارتقاء سطح آموزشی

کسب نمرات و نتیجه آموزشی بهتر در دانشجویان و دانش آموزان

ارتقاء عملکرد حرفه ای

بهتر شدن مدیریت فرد، استقلال و افزایش تمرکز و حافظه

کاهش استرس ناشی از شغل

بهبود مدیریت بحران

ارتقاء فعالیت های ورزشی

کم شدن استرس در زمان انجام ورزش

افزایش تمرکز در مقابله با شرایط استرس زا

کم شدن زمان عکس العمل

کاهش زمان ریکاوری پس از آسیب دیدگی

درمان و بهبود مشکلات روحی روانی

مشکلاتی نظیر بیش فعالی، استرس مزمن، وسواس، مشکلات خواب

درمان اعتیاد

مانند اعتیاد به قمار، مواد مخدر،الکل و …

بهبود بیماری های عصبی

سکته، سردرد، گرفتگی عضلانی، مشکلات اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک

بیماری های قلبی عروقی

فشار خون بالا و انواع آریتمی ها، مشکلات تنفسی

آسم، التهاب مزمن ریوی

بیماری های گوارشی

یبوست و سندروم روده تحریک پذیر

روش کار بیوفیدبک تراپی چگونه است؟

روش کار بیوفیدبک تراپی چگونه است؟
روش کار بیوفیدبک تراپی چگونه است؟

در جلسه بیوفیدبک تراپی بسته به این که هدف ما از انجام بیوفیدبک چه باشد، الکترودها در نقاط مختلف بدن قرار داده می شود. وظیفه این الکترودها ثبت فعالیت های غیر ارادی است.

پاسخ های ثبت شده به صورت های مختلف مانند صدا، عکس یا فیلم توسط دستگاه به نمایش در می آید. این الکترودها فعالیت هایی مانند تعداد ضربان قلب، تعداد تنفس، فشار خون و … را ثبت می کنند.

همان گونه که گفتیم، اگر فرد در دراز مدت در معرض عامل استرس زا یا بیماری خاصی قرار داشته باشد، شدت این فعالیت های غیر ارادی تغییر می کند.

مثلا در اثر استرس مزمن، فشار خون فرد بالا می رود، تعداد تنفسش بیشتر می شود و امواج مغزی دستخوش تغییراتی می شوند.

در جلسه بیوفیدبک، این اعمال به صورت تصویر، ویدئو یا صدا به فرد نمایش داده می شود و با آموزش هایی که متخصص بیوفیدبک تراپی می دهد، فرد می تواند میزان آن ها را کم و زیاد یا کنترل کند.

با انجام بیوفیدبک، فرد قادر خواهد بود تا روی کوچک ترین فعالیت های بدن خود تمرکز کند. مثلا می تواند یک عضله کوچک در قسمتی از بدن را منقبض کند یا به حالت آرامش درآورد.

پس از گذشت مدتی، عملکرد فعالیت های غیر ارادی فرد به حالت نرمال می رسد

پس از گذشت مدتی، عملکرد فعالیت های غیر ارادی فرد به حالت نرمال می رسد و او باید تمرکز خود را روی حفظ این حالت بگذارد. به عنوان مثال فرد باید به خاطر بسپارد که زمانی که ضربان قلبش به حد نرمال رسید، چه کاری انجام داده بود تا در آینده از طریق آن بتواند ضربان قلب خود را در سطح طبیعی نگه دارد.

جلسات بیوفیدبک به دلیل تعامل بیمار و درمانگر به صورت یک سرگرمی برگزار می شود و فرد پس از جلسه احساس خستگی نخواهد کرد.

هر جلسه بیوفیدبک تراپی چیزی بین 30 الی 60 دقیقه طول می کشد. نتیجه قابل توجه درمانی معولا پس از گذراندن ده جلسه درمانی نمایان می شود.

البته تعداد جلسات مورد نیاز برای بیماری های مختلف، متفاوت است و تعدادی از بیماری ها مانند فشار خون بالا ممکن است به تعداد جلسات بیشتری نیاز داشته باشند.

پس از طی این جلسات، در صورتی که فرد تمامی آموزش ها را به خوبی فرا گرفته باشد، بدون دستگاه هم می تواند فعالیت های غیر ارادی خود را کنترل نماید.

اگر شما هم واجد شرایط جلسات بیوفیدبک تراپی هستید و دنبال بهترین مرکز بیوفیدبک در تهران هستید، فرصت را از دست ندهید و در اولین فرصت با کلینیک فیزویوتراپی دکتر معینی تماس بگیرید.

بیوفیدبک تراپی چه موقعی انجام می شود؟

بیوفیدبک تراپی چه موقعی انجام می شود؟
بیوفیدبک تراپی چه موقعی انجام می شود؟

بیوفیدبک برای کاهش علائم بیماری های مختلفی از جمله موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • سردردهای عصبی مانند میگرن
  • تنظیم فشار خون
  • رفع بیماری های گوارشی مانند یبوست
  • کمک به افراد برای مقابله با عوامل استرس زا

به صورت کلی بیوفیدبک فرد را برای مقابله با استرس و تنش های مختلف آماده می کند و از این طریق عملکرد کلی او را در مقابله با عوامل استرس زا بهبود می بخشد.

نحوه تاثیر گذاری بیوفیدبک چگونه است؟

نحوه تاثیر گذاری بیوفیدبک چگونه است؟
نحوه تاثیر گذاری بیوفیدبک چگونه است؟

با آموزش نحوه واکنش بدن به شرایط و عوامل استرس زا و کنترل اعمال غیر ارادی مانند ضربان قلب و تنفس، افراد می توانند به آرامش نسبی دست یابند. سیستم عصبی خود مختار بدن در حالت کلی برای مقابله با عوامل استرس زا، بدن را در حالت آماده باش قرار می دهد.

اگر این حالت در دراز مدت ادامه داشته باشد، می تواند سبب بروز بیماری های مختلفی شود. در بیوفیدبک، بیمار آموزش می بیند که چگونه با انجام کارهای مختلف، ذهن و بدن خود را آرام کند و اثرات این بیماری ها را از بین ببرد.

جلسات درمانی بیوفیدبک چقدر طول می کشد؟

جلسات درمانی بیوفیدبک چقدر طول می کشد؟
جلسات درمانی بیوفیدبک چقدر طول می کشد؟

همان طور که گفتیم، جلسات بیوفیدبک بین 30 الی 60 دقیقه طول می کشد. مدت زمان هر جلسه و تعداد جلسات مورد نیاز به مواردی مانند اهداف جلسات درمانی، میزان تمرکز شما حین جلسات و اجرای آموزش ها بستگی دارد.

بسیاری از بیماری ها بین ۶ الی ۱۰ جلسه درمانی نیاز دارند. البته بیماری ها و مشکلاتی نیز هستند که بیشتر از ۱۰ جلسه نیاز به بیوفیدبک تراپی دارند.

هزینه های بیوفیدبک تراپی چقدر است؟

هزینه های بیوفیدبک تراپی چقدر است؟
هزینه های بیوفیدبک تراپی چقدر است؟

هر ساله تعرفه جلسات بیوفیدبک از طرف  سازمان نظام پزشکی مشخص می شود. از طرف دیگر، هزینه نهایی درمان به تعداد جلسات مورد نیاز و تخصص درمانگر نیز بستگی دارد.

کلینیک فیزیوتراپی دکتر معینی به عنوان بهترین مرکز بیوفیدبک در تهران، با ارائه خدمات با کیفیت و قیمت مناسب، همواره در تلاش بوده است تا رضایت بیمار را جلب کند تا بیمار بتواند در محیطی امن و بدون استرس، جلسات درمانی خود را سپری کند.

بیوفیدبک تا چه اندازه تاثیر گذار است؟

بیوفیدبک بیشتر نوعی آموزش است تا درمان. در جلسات بیوفیدبک، بیمار مهارت های جدیدی یاد می گیرد تا بتواند با عوامل استرس زا به خوبی مقابله کند و از بروز مشکلات جدی پیشگیری کند.

برای بالا رفتن بازدهی جلسات درمانی، فرد باید نقش موثری ایفا کند و در جلسات حضور فعالانه ای داشته باشد. همچنین فرد باید پس از اتمام جلسات درمانی، تمرینات را در خانه تکرار کند.

چرا انجام بیوفیدبک را توصیه می کنیم؟

مانند همه ی درمان ها، بیوفیدبک نیز دارای مزایا و معایبی است. همچنین انجام بیوفیدبک برای بعضی از افراد ممکن است مناسب نباشد.

در فیزیوتراپی دکتر معینی، متخصصین قبل از انجام جلسات درمانی، بیماران خود را از این مزایا و معایب مطلع می کنند و در صورتی که انجام بیوفیدبک مناسب با شرایط بیمار نباشد، بیمار را از انجام آن منع می کنند.

بیماران فیزیوتراپی دکتر معینی همواره اذعان داشته اند که مرکز بیوفیدبک دکتر معینی، بهترین مرکز بیوفیدبک در تهران است. به طور خلاصه از جمله دلایلی که انجام بیوفیدبک توصیه می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیوفیدبک می تواند جایگزین روش های درمانی سنتی شود

تعدادی از بیماران به سایر روش های درمانی به خوبی جواب نمی دهند. همچنین استفاده از دارو در بعضی افراد بی تاثیر است.

چنین افرادی واجد شرایط بیوفیدبک تراپی هستند. بر خلاف سایر روش ها، بیوفیدبک غیر تهاجمی است و عوارض خاصی را برای بیمار ایجاد نمی کند.

هدف بیوفیدبک، کنترل استرس است

در جلسات بیوفیدبک، بیمار می آموزد که چگونه شرایط استرس زا را کنترل کند. این کار کمک زیادی به حفظ استقلال فرد می کند. فرد در صورتی که بتواند استرس خود را کنترل کند و به آرامش برسد، این آرامش را به اطرافیان خود نیز منتقل می کند.

دیگر جنبه های روانی مثبت بیوفیدبک

علاوه بر کنترل استرس، بیوفیدبک برای سلامت فرد مزیت های فراوانی دارد. این مزایا تمامی ابعاد زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند عملکرد فرد در موقعیت های مختلف را بهبود ببخشد.

همچنین انجام بیوفیدبک حس مسئولیت پذیری را در فرد افزایش می دهد و باعث می شود که فرد، احساس کند بر زندگی خود کنترل بیشتری دارد.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

در این مقاله با رشته و تکنیک های فیزیوتراپی، بیوفیدبک و انواع فرم های بیوفیدبک آشنایی کامل پیدا کردید. فیزیوتراپی حیطه های فعالیت گسترده ای دارد.

از جمله این حیطه ها می توان به حیطه بیماری های نورولوژی، فیزیوتراپی در سوختگی، فیزیوتراپی مربوط به مشکلات قلبی عروقی و ارتوپدی اشاره کرد.

فیزیوتراپیست از تکنیک و روش های مختلفی مانند ورزش درمانی، فرا صوت تحریک الکتریکی، لیزردرمانی و بیوفیدبک برای اهداف درمانی مختلف استفاده می کند.

در بیوفیدبک، درمانگر تلاش می کند از طریق الکترود گذاری در نواحی مختلف، اهداف درمانی خود را پیش ببرد. تکنیک های مختلفی در بیوفیدبک مورد استفاده قرار می گیرد که هر کدام هدف خاصی دارد. مهارت و تخصص درمانگر در نتیجه نهایی بسیار تاثیر گذار است.

به همین دلیل شما نیز اگر واجد شرایط بیوفیدبک هستید، توصیه می کنیم به بهترین مرکز بیوفیدبک در تهران یعنی کلینیک فیزیوتراپی دکتر معینی مراجعه نمایید و از خدمات عالی این مرکز بهره مند شوید.

https://cutt.ly/UVsSFdy

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.