شاک ویو تراپی
فهرست مطالب

امروز با بررسی موضوع شاک ویو تراپی با شما دوستان عزیز همراهیم.

استفاده از روش شاک ویو تراپی در افراد زیادی صورت می گیرد و این شیوه درمانی به دلایل مختلفی در زمان های خاصی انجام می شود. مزیت ها و کاربردهای این روش افراد را ترغیب به استفاده بیشتر از آن می کند.

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

شاک ویو تراپی
شاک ویو تراپی

در ادامه مقاله به سوالاتی که در زمینه شاک ویو تراپی برای شما دوستان پیش بیاید وذهنتان را درگیر کند پاسخ می دهیم. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید باشد.

منظور از شاک ویو تراپی چیست؟

روش شاک ویو تراپی از چه طریقی درمان دردها را انجام می دهد و مراحل مهم برای به کار بردن این روش درمانی کدامند؟

دلایل استفاده از شاک ویو تراپی برای درمان اختلالات عضلات به چه مواردی مربوط می شود؟

شاک ویو تراپی از چه طریقی به درمان بیماری ها کمک می کند؟

مزیت های استفاده از روش شاک ویو تراپی کدامند؟

از شاک ویو تراپی برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟

کاندیداهای شاک ویو تراپی چه افرادی هستند؟

در چه مواردی به کار بردن شاک ویو تراپی توصیه نمی شود؟

آیا بیمار در حین انجام شاک ویو تراپی احساس درد می کند؟

زمان تأثیر گذاری درمان شاک ویو تراپی چه مدت است؟

آیا برای روش شاک ویو تراپی انجام دادن تعداد مهمی از جلسات درمان نیاز می باشد و آیا پس از به کار بردن شاک ویو تراپی اثرات درمان مشاهده می شود؟

بعد از روش شاک ویو تراپی  انجام چه اقداماتی ضرورت دارد؟

 

منظور از شاک ویو تراپی چیست؟

امروزه این روش در زمینه های مختلف به کار می رود و این روش را نوعی درمان می دانند که در آن تلاش می شود امواجی صوتی با قدرت زیادی به قسمت های مختلف بدن وارد گردد. در کل این روش را برای درمان کردن شاخه وسیعی از بیماری ها به خصوص دردهایی که در ناحیه عضلانی و اسکلتی بدن موجود باشد، به کار می برند.

منظور از شاک ویو تراپی چیست؟
منظور از شاک ویو تراپی چیست؟

شاک ویو تراپی از دستگاه های پیشرفته و مهمی است که در حال حاضر در مراکز و کلینیک های فیزیوتراپی به کار می رود و امروزه به عنوان یک دستگاه مهم که کاربرد زیادی دارد در این مراکز استفاده می شود و افراد زیادی ترجیح می دهند از این روش برای درمان بیماری های خود به کار برند.

البته لازم است اضافه شود که این دستگاه تنها در کلینیک های فیزیوتراپی کاربرد ندارد بلکه این روش درمانی را در مراکزی چون کلینیک های درد نیز استفاده می کنند، متخصصین طب فیزیکی نیز از این دستگاه در درمان بیماری مراجعه کنندگان خود به کار می برند و با این روش درمانی به افراد بیمار کمک می شود که دردهایشان کاهش یابد و مجددا به وضعیت سلامتی خود برسند.

شاک ویو تراپی در لغت

شاک ویو تراپی واژه ای برگرفته از زبان رسمی انگلیسی است که کلمه اول این درمان یعنی شاک، معنی ضربه را دارد، کلمه ویو  waveنیز در این زبان به معنی موج بوده و به معنی ضربه موج از آن یاد می شود. واژه تراپی therapy در کل به درمان اشاره دارد و در این زمینه نیز کاربرد دارد.

در اوایل که دستگاه شاک ویو تراپی ساخته شده از این وسیله مهم تنها در درمان سنگ های موجود در کلیه به کار می بردند اما بعد از چند سال این روش برای درمان خیلی از اختلالات و مشکلات به خصوص اختلال های تاندونی نیز استفاده شد و کارآیی این روش درمانی در زمینه های بیشتری از بیماری ها مشخص گردید و بیماران ترغیب به آشنایی با این دستگاه شدند و این روش درمانی را با پیشنهاد پزشکان متخصص برای درمان بیماری خود به کار می بردند.

این روش برای درمان کردن بیماری های ارولوژی به اضافه درمان سنگ کلیه به وجود آمد و به این طریق امواج می توانستند سنگ هایی که در ناحیه مثانه و کلیه وجود داشت را بشکند.

شاک ویو تراپی در لغت
شاک ویو تراپی در لغت

این روش یکی از درمان های جدید در زمینه فیزیوتراپی به حساب می آید و جالب این است که در این روش از امواجی صوتی که قدرت زیادی دارند به کار برده می شود تا اهداف درمانی مورد نظر ایجاد گردد.

این امواج با انرژی خیلی زیادی باعث می شوند که نیرویی مکانیکی بر قسمت های مورد نظر صورت گیرد و با استفاده از انرژی امواج وضعیت ناحیه عضلانی- اسکلتی بیمار در بیشتر نقاط بدن بهبود می یابد و دردهای این ناحیه کمتر می شود.

شاک ویو تراپی اثر درمانی ماندگارتری دارد

در حال حاضر این روش اثر درمانی ماندگارتری دارد و در مقایسه با دیگر روش ها این درمان موثرتر است. بر اساس گزارشات مختلفی که ارائه می شود روش درمانی شاک ویو تراپی کاربرد خاصی دارد و بیماران زیادی بدون انجام عمل جراحی این شیوه را استفاده کرده و نتیجه مورد نظر را از آن دریافت می کنند.

در خیلی موارد دردهای ناحیه عضلانی افراد را از فعالیت های زندگی روزمره دور کرده و افراد قادر به انجام فعالیت های خاصی نیستند، با استفاده از این روش این مشکلات حل می شود و بیماران با توجه به درمان خود و توصیه های پزشک متخصص در این زمینه بیماری خود را درمان کرده و به سلامتی خود دست می یابند.

شاک ویو تراپی اثر درمانی ماندگارتری دارد
شاک ویو تراپی اثر درمانی ماندگارتری دارد

افراد سالم قادر به انجام هر کاری هستند و در مواردی که فردی بیمار باشد ممکن است این بیماری مانعی برای انجام کارهای مورد نظر تلقی شود. خوشبختانه امروزه روش های مختلفی برای درمان بیماری ها به وجود آمده و هر فردی با آگاهی از روش هایی چون این روش می تواند بیماری و اختلالات خود در این زمینه ها را کاهش دهد و به زندگی روزمره خود برگردد و فعالیت هایی اعم از ورزش، رانندگی و … را مانند گذشته و بدون هیچ محدودیتی انجام دهد.

بیماری افراد را از بیشتر فعالیت ها دور می کند و افرادی که مبتلا به دردهای ناحیه عضلانی هستند بعد از مدت کوتاهی درد شدت یافته و تمرکز فرد بر فعالیت های مورد نظر خود کمتر می شود، برای درمان این مشکلات مراجعه به پزشکان آگاه در این زمینه و استفاده از روش های جدید نتیجه مناسب را ایجاد می کند. روش هایی که بدون انجام عمل جراحی بهبود بیماری را در پی داشته باشد.

مثال

مراجعه فرد در زمان مناسب تأثیر زیادی دارد، به طور مثال فردی که درد کمر دارد و این درد شدید را چندین سال تحمل می کند و به پزشک متخصص در زمینه درمان بیماری خود مراجعه نمی کند، ممکن است بعد از مدتی وضعیت فرد بدتر شود و بیمار مجبور به انجام عمل جراحی باشد و استفاده از روش های درمانی جدید فایده ای برای بیمار نداشته باشد.

درمان به وسیله این روش باعث می شود که دامنه حرکتی هر مفصلی که آسیب دیده است به مرور با درمان به موقع بهبود یابد و از این طریق این روش در تکسین دادن درد نقش خیلی مهمی دارد و به بهبودی سریع وضعیت بیمار کمک می کند.

این روش را به عنوان یک روش ایمن که خطراتی به همراه ندارد می شناسند و انسان های زیادی هستند که از این نوع درمان به کار می برند و از اثرات درمانی آن رضایت داشته اند. امروزه کاربرد این روش در زمینه های زیادی مشاهده می شود و افراد با توجه به مزیت های این روش درمانی برای موارد مختلفی این شیوه را استفاده می کنند.

مثال
مثال

این روش به عنوان یک روش درمانی مفید برای درمان بیماری ها در نظر گرفته می شود که نیازی به انجام عمل جراحی برای این روش نیست و این مکانیسم تنها از طریق پالس های انرژی صورت می گیرد.

این پالس ها به راحتی بافت هایی که در تاندون های مختلف نقاط بدن آسیب هایی دیده اند را تحت تأثیر قرار می دهد و هدف درمان با این روش همین تاندون های آسیب دیده هستند.

این روش بازدهی بالایی دارد و این میزان بالا از بازدهی به عنوان تأییدی در ارتباط با موثر بودن این روش شناخته می شود.

امواج ناشی از دستگاه شاک ویو تراپی از روی پوست به بدن وارد می شود و به شیوه ای مستقیم این امواج جذب قسمت های مختلف بدن خواهد شد.

در شرایطی که بدن و بافت های آن آسیب ببینند و با شیوه هایی چون فیزیوتراپی نتیجه ای مثبت ایجاد نشود ممکن است پزشک دستگاه شاک ویو تراپی و به کار بردن این روش را برای درمان فرد پیشنهاد کند و با استفاده از این شیوه مهم درمان بیشتر مشکلات عضلانی به راحتی انجام شود.

دستگاه شاک ویو تراپی مانند چکش برقی کوچکی است که قدرت زیادی دارد و پالس های مکانیکی مناسبی را ایجاد می کند.

امواج ناشی از این دستگاه دارای ویژگی های خاصی هستند، این امواج غیر خطی هستند و نقطه اوج این امواج در حد بالایی است. به علاوه دامنه امواج دستگاه شاک ویو تراپی کم بوده و مدت زمان پیک محدودی دارند.

دامنه فرکانس و فشار این دستگاه در حد بالایی است.

 

روش شاک ویو تراپی از چه طریقی درمان دردها را انجام می دهد و مراحل مهم برای به کار بردن این روش درمانی کدامند؟

این روش در نقاطی از عضلات و مفاصل که آسیب هایی ایجاد شده است به کار می رود و این روش سبب جریان خون بیشتر در نقاط مورد نظر بدن می شود، همچنین این مکانیسم به مرور تحریک سلول ها را بر عهده دارد تا سلول های موجود بازسازی شده و بهبود در این عضلات به وجود آید. این روش عوامل مهمی که درد را به وجود می آورند کمتر کرده و در این مورد فرد اذیت نمی شود و بیماری های این ناحیه کاهش می یابند.

در این روش تنها امواج صوتی به سطح پوست وارد می شود و این امواج در مراکز فیزیوتراپی با انرژی بالا به نقاط مختلفی از بدن بیمار  که مد نظر است وارد شده و متابولیسم موجود در این منطقه بیشتر شده و درد بیمار تسکین داده می شود.

در این روش ضربه هایی پر انرژی به بافت مورد نظر وارد می شود و اثر مکانیکی این روش بر بافت های بدن، در قدرت ترمیم بالای آن است.

روش شاک ویو تراپی از چه طریقی درمان دردها را انجام می دهد و مراحل مهم برای به کار بردن این روش درمانی کدامند؟
روش شاک ویو تراپی از چه طریقی درمان دردها را انجام می دهد و مراحل مهم برای به کار بردن این روش درمانی کدامند؟

در مواردی که پزشک قصد انجام دادن شاک ویو تراپی را برای بیمار خود داشته باشد باید اقدامات مهمی را انجام دهد و سپس پروسه درمان را شروع کند.

برای این کار قبل از انجام دادن این روش پزشک از ژل مخصوصی در این مرحله استفاده می کند و به آرامی ژل به میزان مناسبی در ناحیه مورد نظر مالیده می شود، دستگاه بعد از مالیدن ژل به آرامی بر قسمت هایی از پوست قرار می گیرد و متخصص لازم است که در این مورد پروب دستگاه را در کنترل بگیرد تا به درستی امواج در قسمت مورد نظر به کار رود.

جالب این است که این روش بعد از قرار گرفتن بر پوست پارگی هایی میکروسکپی در ناحیه مورد نظر به وجود می آورد که خیلی کوچک بوده و نمایان نمی شود. این پارگی ها به وسیله ضربه های ناشی از امواج دستگاه  بر پوست به وجود می آید.

پارگی های موجود به مرور مواد مختلفی را در بدن بیمار آزاد می کند و این مسأله عاملی برای افزایش دادن مویرگ ها می شود و خون رسانی لازم به بافت هایی که آسیب دیده است به مرور صورت می گیرد.

شاک ویو تراپی روند درمان را تسریع می کند

این روش روند درمان را تسریع کرده و بافت هایی که آسیب دیده اند ترمیم سریع آنها رخ می دهد.

از ژل موجود برای افزایش دادن رسانایی در این ناحیه استفاده می کنند. مراحل مهمی برای انجام این روش وجود دارد. در مرحله اول پزشک لازم است ناحیه ای که برای درمان مد نظر است را به طور کامل مشخص کند و معمولا این کار به وسیله اولتراسوند صورت می گیرد.

در مرحله دوم ناحیه مورد نظر علامت گذاری می شود. سپس پزشک به این ناحیه ژل می مالد و استفاده از ژل اهمیت زیادی دارد تا امواج صوتی به درستی و به طور موثر انتقال یابند.

سپس پزشک مرحله نهایی را انجام داده و درمان را شروع کرده و دسته دستگاه را با آرامش در ناحیه مورد نظر حرکت می دهد و درمان مورد نظر را آغاز می کند.

شاک ویو تراپی روند درمان را تسریع می کند
شاک ویو تراپی روند درمان را تسریع می کند

دلایل استفاده از شاک ویو تراپی برای درمان اختلالات عضلات به چه مواردی مربوط می شود؟

در حال حاضر افراد زیادی متقاضی استفاده از این روش هستند و این روش ویژگی های خاصی دارد. همان طور که اشاره شد این روش مفید برای درمان اختلالات عضلانی و اسکلتی افراد بیشتر استفاده می شود .

دلایلی که افراد را ترغیب به استفاده از این روش می کند به این موارد مربوط می گردد. این روش در کل برای درمان جلسات کمی لازم می باشد و بیشتر افراد در بازه زمانی خاصی چون یک هفته در میان می توانند درمان خود را در چند جلسه انجام دهند و بسته به تجویز پزشک این درمان از سه جلسه تا پنج یا بیشتر متغیر است.

در هنگام استفاده از ویو تراپی برای اینکه نتیجه مهم از کار دریافت شود نیاز به استفاده از داروهای مختلف نیست و این روش بدون دارو نیز کارآیی خود را دارد. روش ویو تراپی را به عنوان یک روش غیر تهاجمی می شناسند و ضررات این روش برای بدن خیلی کم بوده و در مقابل تأثیر آن بر بدن بیشتر می باشد.

افرادی که قصد انجام دادن این روش را دارند در ابتدا باید از طریق پزشک متخصص برای این کار تأیید شوند. بیشتر بیماران در گذشته روش های خاصی را انجام داده اند و نتیجه مناسبی را نگرفته اند و ترجیح می دهند به وسیله این روش بیماری خود را درمان کنند.

همه بیماران برای اینکه بتوانند روش شاک ویو را به کار برند لازم است قبل از این کار آزمایشات مهمی را انجام دهند و اگر نیاز به تصویربرداری و… باشد بهتر است که با تجویز پزشک این آزمایشات صورت گیرد.

 

شاک ویو تراپی از چه طریقی به درمان بیماری ها کمک می کند؟

در مورد مکانیسم این روش و تأثیر آن بر بدن موارد مهمی وجود دارد. در کل این روش به نوعی باعث به وجود آوردن رگ های خونی زیادی به خصوص در نقاطی می شود که بافت های بدن آسیب دیده اند.

شاک ویو رگ های خونی جدیدی را در این مناطق تولید می کند و این رگ ها به راحتی قادر هستند که اکسیژن مورد نیاز بافت ها را به دست آورند و به کاهش درد در این نقاط کمک کنند، همچنین مواد غذایی مناسب برای بافت هایی که در حال ترمیم هستند به وسیله شاک ویو ایجاد می گردد.

با این کار به مرور تاندون های آسیب دیده در نقاط مختلف بدن بهبود می یابند و استخوان هایی که آسیب دیده اند مشکلشان برطرف شده و بیمار درد کمتری را تجربه می کند.

یکی از مکانیسم های جالب این روش به بر عکس کردن روش آن مربوط می شود که به فرآیند التهاب مزمن مشهور است. معمولا بافتی که در بدن آسیب می بیند بعد از مدت کوتاهی در این ناحیه التهاب به شکل حاد شکل می گیرد و این التهاب باعث ترمیم کردن ضایعه مورد نظر می گردد.

اما در برخی موارد ممکن است فرآیند التهاب به درستی صورت نگیرد و این مشکل ایجاد شود که التهاب مزمن و بیشتری به وجود آید و باعث تخریب کردن بیشتر بافت  های موجود گردد، همچنین این التهاب درد مزمنی را ایجاد کند که افراد مجبور به تحمل درد شدید در این ناحیه شوند.

به وسیله این روش سلول های خاصی در بدن فعالیت خود را انجام داده و گسترش این سلول ها می تواند موادی را ترشح کرده تا التهاب و فرآیند درد در ابتدا تشدید شود و بعد از افزایش این التهاب بهبود شکل گیرد و فرآیند ترمیم به وجود می آید.

مکانیسم این روش به این صورت است که با ترشح سلول های جدید التهاب های بیشتری را در ناحیه عضلانی- اسکلتی ایجاد می کند و به مرور این التهاب ها بهبود بیماری ها را در پی دارند.

همه می دانیم یکی از اجزای مهم در بدن که برای بهبود بافت های آسیب دیده مفید بوده و تأثیر بسزایی در درمان بیماری ها دارد تولید کلاژن در نقاط مختلفی از بدن است و در خیلی موارد که بدن کلاژن کافی را مانند گذشته تولید نکند بیماری هایی در بدن شکل می گیرد.

این دستگاه می تواند تولید کلاژن وجود در بدن را به درستی تحریک کرده و ساخت این ماده مهم  را تسریع کند. در این میان الیاف کلاژن بهبود یافته و به مرور تاندون هایی که آسیب دیده اند ترمیم می گردند. عوامل زیادی تولید کلاژن را کاهش می دهند و افراد با مراجعه به پزشک و استفاده از روش های پیشرفته امروزی در درمان پزشکی می توانند علت این کاهش را پیدا کنند و درمان خود را در زمان مشخص انجام دهند.

کلسیم رسوب شده در بدن

خوشبختانه این روش قادر است کلسیمی که در بدن به صورت رسوب شده وجود دارد را در قسمت تاندون ها مجددا جذب کند و این کلسیم رسوب شده تأثیر خود را بدن به خصوص تاندون ها می گذارد.

ماده P یکی از ماده های مهم در بدن است که اطلاعات درد را منتقل می کند و این ماده به عنوان نورترانسمیتر تعیین می شود و اطلاعات موجود در ارتباط با درد را این ماده به فیبرهای C انتقال می دهد.

در مواردی که ماده پی کم شود فیبرهای دردزا موجود کمتر شده و در کاهش دادن درد موجود در بدن تأثیر زیادی دارند. با به کار بردن دستگاه غلظت ماده پی کمتر می شود و به مرور تسکین بیشتر درد را در پی دارد.

مکانیسم دیگر این روش به کم کردن عواملی بر می گردد که باعث ایجاد درد بیشتر می شوند و به عبارت دیگر در کاهش دادن دردهای مختلف ناحیه عضلانی- اسکلتی تأثیر بالایی دارد و کارآیی این روش تأیید شده است.

نیروی موجود در دستگاه از راه اپلیکاتور به نقاط مختلف بدن بیمار صورت می گیرد.

ژلی که به نقاط مورد نظر در این روش مالیده می شود به این دلیل به کار می رود که امواج راحت تر به پوست بدن وارد شوند. در مواقعی که فیزیوتراپیست یا متخصص از این دستگاه استفاده می کند لازم است که در هنگام جابه جایی پروب از بیماری که این درمان را برای او انجام می دهد بازخورد دریافت کند

و اگر بیمار اطلاع دهد که درجه امواج زیاد بوده و تحمل این درد برای فرد غیر قابل تحمل می باشد، پزشک در این مورد وظیفه دارد که امواج را کاهش داده تا بیمار کمتر اذیت شود یا در موارد زیادی فیزیوتراپیست از بی حسی های موضعی به کار می برد و درد ناشی از امواج کاهش می یابد.

بیماران لازم است در این زمینه دقت کافی داشته باشند و اگر درد ناشی از امواج این دستگاه زیاد بوده و تحمل درد و سوزش ناشی از این روش برایشان مشکل است، به راحتی می توانند از پزشک مربوطه بخواهند بی حسی را در این نقاط از بدن به کار برد و بیمار درد کمتری را احساس کند.

در مورد نحوه حرکت پروب لازم است گفته شود که مدل دستگاه مورد نظر و تکنولوژی که در این زمینه وجود دارد متفاوت است و پزشک با توجه به ناحیه تحت درمان و دستگاه خود این روش را انجام می دهد

اگر برای ناحیه ای از کمر نیاز به این روش باشد دکتر ماهر و با تجربه بر اساس راهنمایی که در ارتباط با دستگاه وجود دارد پروب را بر ناحیه مورد نظر قرار می دهد و به صورت زیگزاگی یا دایره ای این کار را انجام می دهد.

افراد زیادی در مورد تعداد شاک ها سوال دارند که چه میزان شاک برای یک ناحیه از بدن استفاده می شود، در این مورد لازم است گفته شود که تعداد دقیقی از شاک برای تمام بدن وجود ندارد و این میزان با توجه به ناحیه آسیب دیده صورت می گیرد، ممکن است برای یک ناحیه از بدن به نسبت دیگر نقاط تعداد شاک بیشتری نیاز باشد تا کار بهتر انجام گیرد.

اگر درد فرد بیشتر و در مقابل ناحیه آسیب دیده نقاط بیشتری را شامل شود پزشک متخصص  تعداد شاک ها را افزایش می دهد تا این روش بهبود فرد را در پی داشته باشد و بیماران سلامتی شان را به دست آورند.

دستگاه ویو تراپی از دو قسمت کلی تشکیل شده، یک قسمت ترالی و قسمتی که یونیت بوده و مهم ترین قسمت دستگاه ویو تراپی بر همین ترالی قرار دارد.

بیشتر این دستگاه ها صفحه لمسی دارند که پزشک با این صفحه می تواند تنظیمات مورد نظر را انجام دهد، از جمله این تنظیمات که کار پزشک را راحت تر می کند به ضربات شاک و تعداد این ضربه ها بر می گردد، اینکه فیزیوتراپیست ویو تراپی را با چه فرکانسی انجام دهد نیز از طریق این صفحه لمسی تعیین می شود.

در کل پروتکل درمانی مفید برای استفاده از این روش از تنظیمات موجود در این صفحه تعیین می گردد و تعداد شاک و میزان انرژی مناسب برای این بیماری مشخص می شود.

مزیت های استفاده از روش شاک ویو تراپی کدامند؟

این روش مزایای زیادی دارد. این روش به عنوان عامل مهمی در تسکین دادن درد بیماران شناخته می شود و برای بیمارانی که در زمینه حرکتی مشکل دارند بازتوانی سریعی انجام می گیرد.

این روش گزینه ای مهم در سرعت بخشیدن به درمان بیماری بوده و دردهایی که حاد هستند با این روش درمان می گردند و دردها تسکین می یابند.

این روش از نقطه نظر بالینی به عنوان یک روش موثر اثبات شده و در کل روش خیلی مفیدی برای درمان شدن آسیب هایی در زمینه بیماری های استخوانی می شود.

این روش می تواند بافت اثر زخم را از بین برد و این عامل به عنوان یکی از اصلی ترین مسأله برای درمان شاک ویو تراپی در نظر گرفته می شود.

مزیت های استفاده از روش شاک ویو تراپی کدامند؟
مزیت های استفاده از روش شاک ویو تراپی کدامند؟

با استفاده از مکانیسم شاک ویو تراپی متابولیسم سلولی بیشتر می شود و این افزایش به افراد زیادی کمک می کند.

این روش ایمن بوده و به عنوان یک روش کم تهاجمی شناخته می شود.

دوره بهبودی روش شاک ویو تراپی به صورتی است که زمان کمتری برای این درمان وجود دارد و در زمان محدودی افراد نتیجه مناسب را از درمان  مورد نظر خود می گیرند.

در ارتباط با این روش مزیت دیگری که وجود دارد به افزایش گردش خون مربوط است که در ناحیه آسیب دیده بدن گردش را بیشتر کرده و زمان بهبودی را کمتر می کند.

 

حذف جراحی های غیر ضروری

فایده دیگر روش این روش این است که جراحی های غیر ضروری در این مورد حذف می گردد و برای پیشگیری کردن از جراحی هایی که ضرورتی ندارد می توان از شاک ویو تراپی استفاده کرد.

با استفاده از این روش و مکانیسم مفید آن، عروق خونی تحریک شده و رشد بیشتری در ناحیه آسیب دیده دارند.

رگ های خونی زیادی در این زمینه تشکیل می گردد.

این روش به مرور التهاب های مزمنی که در نقاطی از بدن ایجاد می شود را از بین می برد.

تولید بیشتر کلاژن نیز از فواید دیگر این روش است.

حذف جراحی های غیر ضروری
حذف جراحی های غیر ضروری

یکی دیگر از مزیت های روش شاک ویو تراپی به آزاد کردن نقاط ماشه ای در نقاطی از بدن مربوط است. در کل نقاط ماشه ای در ارتباط با دردهایی که در کمر و گردن فرد وجود دارد مسئولیت دارند

همچنین دردهایی که در ناحیه شانه و دست ها و پا وجود دارد آزاد سازی آنها به عهده نقاط ماشه ای است. امواج صوتی ناشی از شاک ویو تراپی به بافت انتقال داده می شود و پمپاژ کلسیم موجود در این نقاط آزاد می گردد، با این روش مشکلات متابولیکی که در نقاطی از بدن وجود دارد رفع شده و به مرور نقاط ماشه ای موجود در عضلات آزاد می گردند.

شاک ویو تراپی جایگزینی برای روش های سنتی

روش شاک ویو تراپی به نوعی جایگزینی برای روش های سنتی شده و بیمارانی که از روش هایی چون ماساژ درمانی و… نتیجه لازم را دریافت نمی کردند معمولا به وسیله شاک ویو تراپی به درمانی موفق دست می یابند.

از مزیت های این روش مربوط به سادگی آن است که به راحتی انجام آن ممکن می شود و بیماران بدون هیچ استرسی و در کوتاه ترین زمان ممکن در کلینیک مورد نظر دراز می کشند و پزشک متخصص درمان این بیماری را برای فرد انجام می دهد.

فایده دیگر روش شاک ویو تراپی بازدهی بالای آن به نسبت دیگر روش ها است.

بیماران برای درمان بیماری خود به نسبت دیگر روش ها هزینه کمتری را پرداخت می کند و لازم به در نظر گرفتن هزینه زیاد و انجام این روش در زمان مشخصی نیست چون هزینه مناسب به فرد کمک می کند که در زمان محدودی درمان خود را شروع کند و دغدغه پرداخت هزینه را نداشته باشد.

روش شاک ویو تراپی عوارض خیلی محدودی دارد و در مقایسه با روش های دیگر مزیت های آن بیشتر بوده و افراد را ترغیب به این کار می کند.

شاک ویو تراپی جایگزینی برای روش های سنتی
شاک ویو تراپی جایگزینی برای روش های سنتی

از شاک ویو تراپی برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟

امروزه از شاک ویو تراپی در درمان خیلی از بیماری ها به خصوص بیماری های ناحیه عضلانی و اسکلتی به کار می برند. از جمله مواردی که با شاک ویو تراپی درمان می شود به دردهایی مربوط است که در ناحیه شانه وجود دارد. افرادی که در شانه خود دردهایی شدید را تجربه می کنند و این درد به مواردی چون التهاب تاندون های این ناحیه بر می گردد می توانند درمان خود را به وسیله شاک ویو تراپی انجام دهند.

از شاک ویو تراپی برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟
از شاک ویو تراپی برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟

در موارد دیگری درد شانه به دلیل رسوب کلسیم در این ناحیه ایجاد می شود که بیماران با مراجعه به پزشک متخصص می توانند درمان مورد نظر خود را به کار برند و پزشک مربوطه با توجه به بیماری فرد و علائم این بیماری درمان را انجام دهد.

سندرم ساب اکرومیال

بیماری دیگری که با شاک ویو تراپی در ناحیه شانه درمان می گردد به سندرم ساب اکرومیال مربوط می شود، افرادی که مبتلا به این سندرم هستند و استفاده از روش های دیگر برای درمان بیماریشان تأثیری نداشته، با به کار بردن روش شاک ویو تراپی می توانند بهبود یابند و دردشان کاهش یابد.

آرنج تنیس بازانی که بعد از مدتی از انجام این ورزش دچار التهاب و درد می گردد به وسیله شاک ویو تراپی درمان می شود، ورزش تنیس و بیشتر ورزش هایی که حرکات بیشتر دست و پاها را در پی دارد ممکن است ورزشکاران را اذیت کرده و انجام این ورزش ها عضلات فرد را درگیر کند، برای از بین بردن التهاب و درد ناشی از این ورزش ها شاک ویو تراپی توصیه می شود.

سندرم ساب اکرومیال
سندرم ساب اکرومیال

مورد مهم دیگر که با روش شاک ویو تراپی قابلیت درمان آن وجود دارد به سندرم دردی مربوط می شود که به نام تروکانتر بزرگ شناخته شده است و با استفاده از شاک ویو تراپی این سندرم بهبود یافته و بیمار به فعالیت های عادی زندگی خود بر می گردد.

افرادی که در کشکک زانوی خود دردهای شدیدی را تجربه می کنند به خصوص این درد در لبه تحتانی زانو ایجاد شده است، قادرند با استفاده از ویو تراپی درد کمتری را احساس کرده و در هنگام نشستن و برخاستن مشکلی نداشته باشند.

اگر درد در ناحیه عضلانی- اسکلتی مربوط به بخش داخلی استخوان ساق باشد به وسیله شاک ویو تراپی قابل حل است و افراد می توانند به وسیله این روش کاربردی دردها و التهاب های موجود در ناحیه عضلانی خود را کاهش دهند و به بهبود بیماری دست یابند.

بیمارانی که دچار ضایعه تاندون آشیل می شوند و در این مورد مشکل دارند به وسیله شاک ویو تراپی قادرند درمان را انجام دهند، شاک ویو تراپی در مواردی که تاندون آسیب می بیند به کار می رود و افرادی که مبتلا به ضایعه تاندون آشیل هستند و درد شدیدی را در این زمینه تجربه می کنند، با مراجعه به پزشک در اسرع وقت می توانند درمانشان را انجام دهند.

درمان خار پاشنه

برای درمان خار پاشنه افراد زیادی از شاک ویو تراپی استفاده می کنند و خوشبختانه رضایت  افراد از این روش به میزان زیادی است. خار پاشنه یکی از بیماری هایی است که به عنوان مهم ترین دلیلی شناخته می شود که پاشنه پا درد می کند و علت اصلی این بیماری و آسیب به آزردگی و التهاب آن مربوط می گردد و در این زمینه دردی عمیق ایجاد می شود که آزار زیادی را برای بیمار ایجاد می کند.

درمان خار پاشنه
درمان خار پاشنه

روش های مختلفی برای درمان خار پاشنه وجود دارد اما یکی از موثرترین و کاربردی ترین روش ها که امروزه نتیجه مناسبی را به وجود می آورد به شاک ویو تراپی بر می گردد که به بیمار کمک می کند که در جلسات مورد نیاز که از سه جلسه تا پنج جلسه است درمان این بیماری صورت گیرد و احتیاجی به دارو  و روش های عمل نباشد.

زخم هایی حاد که در ناحیه عضلانی به وجود می آید به وسیله شاک ویو تراپی قابلیت درمان  دارند.

مورد مهم دیگر در استفاده از شاک ویو تراپی به بیماری ازگود- شلاتر بر می گردد که با این روش کاربردی درمان این بیماری به مرور ایجاد می شود.

سندرم درد مایو فاشیال

بیمارانی که مبتلا به سندرم درد مایو فاشیال هستند به وسیله روش شاک ویو تراپی به راحتی قادرند که درمان خود را انجام داده و سلامتی خود را به دست آورند.

اگر افراد در ناحیه ای از عضلات خود دچار شکستگی شوند و این شکستگی ها مدت زمان زیادی طول بکشد که جوش خورد و در این مدت فرد درد زیادی را تجربه کند، می توان با استفاده از دستگاه شاک ویو تراپی درمان را زودتر انجام داد  تا این شکستگی ها زودتر جوش بخورند و وضعیت فرد بهبود یابد.

موارد مهم دیگری که امروزه کاربرد شاک ویو تراپی را بیشتر کرده است به آرتروز زانو بر می گردد که به وسیله شاک ویو می توان درد ناشی از آرتروز را کاهش داد و افراد در زمینه های مختلف درد زیادی را تجربه نکنند. انگشت ماشه ای یکی از بیماری هایی است که با به کار بردن شاک ویو تراپی درمان آن صورت می گیرد.

افراد ورزشکاری که در حین انجام فعالیت دچار آسیب های ورزشی می بینند و عضلات آنها دچار مشکل می شود می توانند از روش شاک ویو تراپی به کار برند و مشکل خود را در مدت زمان مناسبی با رعایت نکات مهم برطرف کنند. البته افرادی که به آسیب های ورزشی مبتلا می شوند نیاز دارند که درمان خود را به اضافه استراحت و نکات مهم برای ورزش و… که پزشک متخصص توصیه می کند، در نظر بگیرند تا بعد از جلسات مورد نیاز شاک ویو تراپی نتیجه مناسبی از کار صورت گیرد.

کسانی که به ورزش گلف مشغول هستند

افراد ورزشکاری که در زمینه گلف فعالیت دارند و بعد از مدتی دچار مشکل در زمینه مفاصل و عضلات خود می شوند با به کار بردن شاک ویو تراپی می توانند این بیماری خود را بهبود بخشند و در زمینه انجام این بازی محدودیتی نداشته باشند

همان طور که اشاره شد بیشتر ورزشکارانی که فعالیت های مهمی را انجام می دهند بعد از مدت کوتاهی ممکن است دچار آسیب هایی در ناحیه عضلانی خود شوند یا دردهایی شدید را احساس کنند، با به کار بردن روش های به روز و کاربردی مانند شاک ویو تراپی این ورزشکاران قبل از شدت درد خود می توانند به پزشک متخصص مراجعه کنند و درمان خود را انجام دهند.

کسانی که به ورزش گلف مشغول هستند
کسانی که به ورزش گلف مشغول هستند

دردهای موجود در کشاله ران که در خیلی موارد مشکلات شدیدی را برای بیماران ایجاد می کند به وسیله شاک ویو تراپی قابل درمان است، همچنین افرادی که از دردهایی در ناحیه لگن خود شکایت دارند و این دردها مشکلاتی را برای زندگی روزمره آنها به وجود آورده با تجویز پزشک و در بازه زمانی خاصی قادرند که این مشکل را حل کرده و سلامتی خود را مجددا به دست آورند.

دردهای شکل گرفته در ناحیه آرنج نیز در مواردی که پزشک در این مورد محدودیتی نبیند و درمان شاک ویو تراپی را مفید بداند، این اقدام صورت می گیرد. منظور از محدودیت پزشک این است که اگر بیمار در شرایط خوبی قرار ندارد یا دچار مشکلات حادی شده باشد که  به وسیله این روش درمان، اثرات مفیدی ایجاد نشود ممکن است پزشک لازم بداند که بیمار برای درمان خود از عمل و… استفاده کند.

دردهای بیماران در ناحیه کمر و لگن نیز به عنوان موارد مهم کاربرد شاک ویو تراپی در نظر گرفته می شود.

برای درمان مشکل شانه یخ زده روش شاک ویو تراپی تأثیر زیادی دارد و در موارد بیشتری بیماران از این روش نتیجه لازم را به دست آورده اند.

کاربرد دیگر شاک ویو تراپی به التهاب هایی چون تاندون پاتلا مربوط است که با درمان در طول جلسات این التهاب برطرف می شود. التهاب های کلی که در ناحیه مفاصل رخ می دهد نیز به وسیله شاک ویو تراپی درمان می گردند.

اگر در ناحیه ای از عضلات و مفاصل ورم به وجود آید یا التهاب هایی در این ناحیه مشکل ساز شود برای برطرف کردن این مشکلات به کار بردن شاک ویو تراپی پیشنهاد می شود.

دیابت

یکی از موارد مهمی که افراد را ترغیب به استفاده از روش درمان شاک ویو تراپی می کند مربوط به دیابت است، در مواردی که افراد زخم های سطحی در ناحیه پایشان به دلیل دیابت ایجاد شده  است، می توانند به وسیله شاک ویو تراپی درمان را انجام دهند اما در مواردی که زخم پای دیابتی شدید باشد مراجعه به پزشک و انجام دادن عمل جراحی ضروری به نظر می رسد.

بد شکلی مفاصل به وسیله شاک ویو تراپی قابل درمان است.

دیابت
دیابت

در مورد شکستگی استرسی نیز درمان از طریق شاک ویو تراپی صورت می گیرد و این روش کارآیی لازم را در ارتباط با این مشکل دارد.

افرادی که مبتلا به سندرم تونل کارپال هستند نیز به وسیله روش شاک ویو تراپی می توانند درمان خود را انجام داده و به نتیجه مناسب دست یابند.

اگر فاسیای کف پا دچار التهاب شود و افراد برای این مورد به مشکل بر بخورند با انجام دادن شاک ویو تراپی می توانند به نتیجه برسند.

کاندیداهای شاک ویو تراپی چه افرادی هستند؟

در کل برای انجام شاک ویو تراپی پروسه ای لازم است طی شود و کاندیدای این روش قبل از انجام آن باید مشخص گردند.

برای این کار لازم است که قبل از هر اقدامی فرد بیمار به متخصص فیزیوتراپی مراجعه کند و توسط این متخصص معاینات کامل صورت گیرد و از این طریق علت اصلی درد و مشکل فرد تعیین شود.

کاندیداهای شاک ویو تراپی چه افرادی هستند؟
کاندیداهای شاک ویو تراپی چه افرادی هستند؟

فیزیوتراپیست مشکل فرد را بررسی می کند و در این زمینه آموزش های لازم را به فرد ارائه می دهد و در مورد اینکه استفاده از شاک ویو تراپی برای فرد تأثیر دارد  یا خیر تصمیم قطعی می گیرد.

در بیشتر مواقع فیزیوتراپیستی که روش شاک ویو تراپی را برای درمان بیماری فرد موثر می داند ممکن است به همراه استفاده از این روش شیوه های دیگری چون ورزش و تغییر اساسی در روش زندگی فرد استفاده کند. بیماری که درد کمر دارد اگر در هنگام نشستن و خوابیدن اصول مهم را رعایت نکند این احتمال وجود دارد که فرد مجددا دردهای کمرش شروع شده و نتیجه لازم را از درمان خود نگرید.

فیزیوتراپیست همچنین فاکتورهای مهم دیگر را در زمینه بیماری فرد چک می کند و از وضعیت کلی بدنی فرد و گرفتگی که در ماهیچه ها وجود دارد اطلاع می یابد تا با درمان به موقع به وسیله شاک ویو تراپی به مهم ترین نتیجه دست یابد.

پزشک بعد از تأیید اثر بخشی درمان شاک ویو تراپی برای بیمار درمان را شروع می کند و دسته دستگاه را بر قسمتی از بدن که به آن ژل مالیده قرار می دهد. مدت زمان انجام این روش حدود ده دقیقه است و همان طور که اشاره شد بستگی زیادی به ناحیه تحت درمان دارد.

 

در چه مواردی به کار بردن شاک ویو تراپی توصیه نمی شود؟

با وجود مزیت های زیادی که شاک ویو تراپی دارد اما در موارد زیادی پیشنهاد می شود که این روش به کار نرود تا مشکلات بیشتری برای بیمار ایجاد نگردد. تاندون هایی که آسیب زیادی دیده اند و در شرف پارگی هستند بهتر است که برای درمان آن از شاک ویو تراپی استفاده نشود و بیماران درمان دیگری را به کار برند.

خانم هایی که در دوره بارداری خود هستند، توصیه پزشکان این است که تا اتمام این دوره شاک ویو تراپی را به کار نبرند، این خانم ها بعد از زایمان در این مورد مشکلی ندارند.

در چه مواردی به کار بردن شاک ویو تراپی توصیه نمی شود؟
در چه مواردی به کار بردن شاک ویو تراپی توصیه نمی شود؟

برای قسمت هایی از بدن چون ریه ها که هوا در آن زیاد وجود دارد معمولا توصیه می شود که از شاک ویو تراپی برای درمان قفسه سینه و… به کار نرود تا آسیبی به این قسمت حساس از  بدن وارد نشود.

افرادی که در سنین کودکی و نوجوانی هستند بهتر است که روش شاک ویو تراپی را استفاده نکنند، به عبارتی این روش برای افرادی که زیر هجده سال هستند پیشنهاد نمی شود

البته افرادی که در این سنین باشند اما بیماری هایی چون ازگوت- شلاتر دارند با تجویز پزشک و بررسی مواردی که برای سلامتی آسیبی ندارد با رعایت تمامی نکات ایمنی قادرند این کار را انجام دهند.

اگر پزشکی در مورد این سنین اصرار به انجام شاک ویو تراپی دارد لازم است که در ابتدا عکس برداری های مهمی را به کار برد و از سلامتی فرد مطلع شود تا در حین انجام شاک ویو تراپی آسیبی به رشد نوجوانان وارد نگردد سپس پزشک مربوطه این اقدام را را برای بیمار به کار برد.

افرادی که بیمار بوده و برای درمان بیماری خود از داروهایی چون ضد انعقاد به کار می برند، مناسب تر است که شاک ویو تراپی را انجام ندهند. بیماری هایی که ریشه انعقادی دارد نیز نباید شاک ویو تراپی را برای آن به کار برد.

اگر در قسمت هایی از بدن عفونت شدید وجود دارد پیشنهاد پزشکان این است که تا درمان کامل عفونت شاک ویو تراپی را برای این ناحیه از بدن انجام ندهند، همچنین بیمارانی که تومورهای مختلفی دارند، برای درمان بیماری های این ناحیه توصیه می شود که از شاک ویو تراپی استفاده نگردد.

افرادی که با تجویز پزشک از موادی چون کورتون استفاده می کنند نیز بهتر است شاک ویو تراپی را به کار نبرند و این افراد به فاصله دو ماه نباید از کورتون استفاده کرده باشند.

همان طور که اشاره شد کودکان در سنین رشد نباید از شاک ویو تراپی به کار برند.

افرادی که اختلالات عصبی داشته و به کار بردن روش هایی چون شاک ویو تراپی برای بیماری و اختلال موجود مشکلاتی به وجود می آورد، بهتر است که این روش درمانی را به کار نبرند و در مواردی که اصرار  به انجام این روش می باشد تنها با تجویز پزشک متخصص بیماری فرد، این اقدام صورت می گیرد.

بیمارانی که اختلالاتی در زمینه گردش خون دارند نیز مناسب تر این است که تا درمان کامل روش شاک ویو تراپی را انجام ندهند.

افرادی که مبتلا به تومورهای استخوانی هستند ممکن است به کار بردن روش شاک ویو تراپی برای آنها مضر بوده و مشکلاتی را ایجاد کند.

البته در تمامی این موارد اگرافراد به پزشک متخصص مراجعه کنند و در مورد بیماری های خود صادق باشند پزشک مربوطه راحت تر می تواند برای انجام این روش درمانی تصمیم بگیرد و صداقت بیمار در این زمینه فرد را از ایجاد مشکلات بیشتر محافظت می کند،

به طور مثال اگر خانمی در ماه های اول دوره بارداری خود باشد و پزشک را از وضعیت خود آگاه نکند ممکن است با استفاده از امواج و پالس های انرژی دستگاه شاک ویو تراپی به جنین خود آسیب برساند اما اگر در این مورد پیش آگهی لازم صورت گیرد مشکلات کمتری به وجود می آید و نتیجه مناسبی از این روش دریافت می شود.

اگر در ناحیه تحت درمان افراد، بدخیمی هایی داشته باشند و مشکلی در این ناحیه ایجاد شود ممکن است درمان در زمان مشخص صورت نگیرد.

اگر بیماری دارای زخم های باز در نقاطی از بدن خود باشد بهتر این است که تا درمان کامل و بهبود زخم های خود این روش درمانی را انجام ندهد.

بیمارانی که حساسیت های خاص دارند و به مواد و محلول هایی حساس هستند لازم است قبل از انجام شاک ویو تراپی پزشک را در جریان گذاشته تا پزشک مربوطه بررسی های مهم را در نظر بگیرد و اگر روش شاک ویو تراپی برای بیمار مشکلی ایجاد نمی کند این کار را انجام دهد.

اگر افرادی به بیماری های عروقی مختلفی مبتلا هستند و بافت زیادی در نقاطی از بدن دارند به پیشنهادات مهم پزشک دقت کرده و اگر این بیماری با انجام دادن روش شاک ویو تراپی تداخلی برای آنها ایجاد می کند تا بهبود بیماری شان این روش را به کار نبرند.

بیمارانی که داروهای ضد پلاکت و… به کار می برند ممکن است در استفاده از روش شاک ویو تراپی اختلال هایی را مشاهده کنند و بهتر این است که این کار را انجام ندهند.

آیا بیمار در حین انجام شاک ویو تراپی احساس درد می کند؟

مسلما انجام دادن شاک ویو تراپی به دلیل وارد کردن امواج صوتی به بدن دردی را برای بیمار ایجاد می کند که البته میزانی از این درد طبیعی بوده و مشکلی به وجود نمی آورد و خیلی از بیماران قادر به تحمل این میزان از درد هستند. بیمارانی که درد زیادی را تجربه می کنند با انجام افکار مثبت می توانند این درد را کمتر حس کرده و به نتیجه مناسب از انجام شاک ویو دست یابند.

آیا بیمار در حین انجام شاک ویو تراپی احساس درد می کند؟
آیا بیمار در حین انجام شاک ویو تراپی احساس درد می کند؟

معمولا بیشتر بیماران دردی که در حین انجام دادن این روش وجود دارد را بعد از درمان تا چند ساعت احساس می کنند و این درد بسته به تعداد شاک ها دو تا چهار ساعت پس از درمان صورت گرفته، وجود دارد و بعد از این ساعات کاهش می یابد. بیماران در حین انجام دادن این روش درد غیر قابل تحملی را احساس نمی کنند و بیشتر گزارشات حاکی از این است که درد ناشی از این روش به میزان  خیلی زیادی نمی باشد و تحمل آن برای بیمار امکانپذیر است.

در این نوع درمان فیزیوتراپیست می تواند با تنظیم کردن دستگاه شدت درد بیمار را کمتر کند و ناراحتی را به کمترین میزان برساند.

این نوع درمان در مدت زمان کمی صورت می گیرد و بسته به ناحیه درمان در تایمی کم انجام می شود. با توجه به ناحیه تحت درمان ممکن است که این روش در زمان خاصی به کار رود.

زمان تأثیر گذاری درمان شاک ویو تراپی چه مدت است؟

معمولا بیشتر بیماران بعد از درمان از طریق این روش اعلام کرده که بهبود یافته اند و دردی را در نقاط مختلف بدن خود احساس نمی کنند. در موارد زیادی ممکن است که بیمار بلافاصله بهبود را تجربه کند ولی این اثر گذاری ثابت نبوده و به صورت موقتی گزارش شود، همچنین تأثیر فوری این روش ممکن است به دلیل داروهای بی حسی باشد که در حین درمان برای بیمار بی حسی موضعی و … انجام شده و به همین دلیل بیمار دردی را احساس نمی کند.

زمان تأثیر گذاری درمان شاک ویو تراپی چه مدت است؟
زمان تأثیر گذاری درمان شاک ویو تراپی چه مدت است؟

درمان با این روش بعد از چند روز مشخص می شود و بیماران زیادی هستند که بعد از دومین جلسه شاک ویو تراپی بهبود را بیشتر احساس می کنند، البته بیشتر این افراد قبل از هفته دوم این حس خوب را تجربه کرده اما بهبود کلی درد از هفته دوم به بعد آغاز می شود.

زمان تأثیر گذاری درمان شاک ویو تراپی چه مدت است؟
زمان تأثیر گذاری درمان شاک ویو تراپی چه مدت است؟

بیشتر بیماران بعد از این روش  بهبودی را احساس کرده ولی در خیلی موارد این تأثیر مهم موقتی بوده و شاید دلیل این کار تحریک بافت در این مورد باشد. بیماران در این زمینه بعد از هفته دوم نتیجه لازم را می گیرند.

ایمنی این روش در سال های گذشته تأیید شده و این فناوری در زمینه های مختلفی و در کشورهای زیادی کاربرد دارد. خوشبختانه این روش عوارضی ندارد و در موارد زیادی این درمان موثر را به کار می برند و اگر از دستگاه های نسل اولیه کمتر استفاده شود معمولا عوارضی ایجاد نمی گردد و افراد با نتیجه مناسب این کار را انجام می دهند.

 

آیا برای روش شاک ویو تراپی انجام دادن تعداد مهمی از جلسات درمان نیاز می باشد و آیا پس از به کار بردن شاک ویو تراپی اثرات درمان مشاهده می شود؟

در کل برای انجام دادن این روش جلسات خاصی نیاز می باشد تا این روش کارآیی خود را نشان دهد و نتیجه لازم از آن دریافت شود.

آیا برای روش شاک ویو تراپی انجام دادن تعداد مهمی از جلسات درمان نیاز می باشد و آیا پس از به کار بردن شاک ویو تراپی اثرات درمان مشاهده می شود؟
آیا برای روش شاک ویو تراپی انجام دادن تعداد مهمی از جلسات درمان نیاز می باشد و آیا پس از به کار بردن شاک ویو تراپی اثرات درمان مشاهده می شود؟

برای شاک ویو تراپی بسته به مشکل فرد این جلسات تعیین می گردد و پزشک در این مورد تصمیم می گیرد. در بیشتر مواقع بعد از سه بار انجام دادن شاک ویو تراپی نتیجه مهم دریافت می شود، البته نیاز است که این جلسات در کمتر از هفت روز دیگر تمدید شود و با فاصله ای مشخص که پزشک مشخص می کند این کار صورت گیرد.

آیا برای روش شاک ویو تراپی انجام دادن تعداد مهمی از جلسات درمان نیاز می باشد و آیا پس از به کار بردن شاک ویو تراپی اثرات درمان مشاهده می شود؟
آیا برای روش شاک ویو تراپی انجام دادن تعداد مهمی از جلسات درمان نیاز می باشد و آیا پس از به کار بردن شاک ویو تراپی اثرات درمان مشاهده می شود؟

تعیین تعداد جلسات بر اساس عوامل زیادی مشخص می شود و در هر فردی این تعداد ثابت نیست، هر چه شدت عارضه صورت گرفته بیشتر باشد یا نیاز به انجام دادن این روش برای  ناحیه های بیشتری از بدن باشد مسلما جلسات این روش نیز افزایش می یابد. موارد مهم دیگر به مدل دستگاه و تکنولوژی پیشرفته آن بر می گردد در صورتی که دستگاه قدیمی بوده و امواج آن انرژی زیادی منتقل نکند ممکن است انجام جلسات بیشتری از درمان ضرورت یابد.

عامل تأثیر گذار دیگر در تعیین تعداد جلسات مربوط به مهارت بالای فیزیوتراپیست می شود. در مواردی که پزشک در کار خود تبحر بالا داشته باشد و دقت لازم را برای کار خود نشان دهد این امکان وجود دارد که در جلسه های کمتری درمان صورت گیرد.

یکی از موارد مهم در این باره که در خیلی مواقع تعداد جلسات به این طریق تعیین می گردد به عملکرد فیزیولوژی بیمار مربوط می شود که بدن بیمار چه عملکردی دارد و در چه زمانی به درمان پاسخ می دهد.

فاصله بین جلسات را پزشک تعیین می کند اما درمانگر با توجه به تجربه خود و شدت عارضه، زمانی به فاصله سه روز تا ده روز را مشخص می کند. در مواردی که بیمار نیاز به درمان سریع داشته باشد این تایم می تواند به فاصله سه روز تعیین شود اما در موارد دیگر این زمان یک هفته در میان مشخص می گردد.

این روش روشی کم خطری بوده که تاکنون انسان های زیادی از این درمان و اثرات آن استفاده کرده و نتیجه مناسب را دریافت می کنند.

افرادی که روش این روش را برای درمان بیماری های عضلانی- اسکلتی خود به کار می برند معمولا از همان جلسه اول شاهد تغییرات ناشی از این روش هستند و این شیوه به راحتی نتایج خود را نمایش می دهد اما برای دریافت نتیجه کامل معمولا یکی دو ماه بعد از اینکه جلسه درمان شاک ویو تراپی به اتمام رسید اثرات این روش مشاهده می شود و بیماران برای این زمینه لازم است که آرامش داشته باشند و منتظر نتیجه مناسب باشند.

بعد از روش شاک ویو تراپی انجام چه اقداماتی ضرورت دارد؟

بعضی بیماران ممکن است که در ناحیه ای که این اقدام صورت گرفته احساس قرمزی را تجربه کنند یا ورم در این ناحیه به وجود آید که البته کوتاه مدت بوده و به راحتی این مشکل حل می شود و شرایط بیمار بهبود می یابد.

بعد از روش شاک ویو تراپی انجام چه اقداماتی ضرورت دارد؟
بعد از روش شاک ویو تراپی انجام چه اقداماتی ضرورت دارد؟

بعد از این روش بیمار قادر است که فعالیت های خود را در نظر بگیرد و سطح عادی این فعالیت ها را انجام دهد ولی اقداماتی که ممکن است نتیجه عمل را از محدود کند کمتر انجام دهد. بیمارانی که به طور مثال زانو درد دارند و بلافاصله بعد از رو ش شاک ویو تراپی ورزش های سنگین مانند دویدن و پریدن را امتحان می کنند این احتمال وجود دارد که نتیجه لازم را از درمان شاک ویو به دست نیاورند.

بعد از روش شاک ویو تراپی انجام چه اقداماتی ضرورت دارد؟
بعد از روش شاک ویو تراپی انجام چه اقداماتی ضرورت دارد؟

معمولا پزشکان توصیه هایی را به بیماران خود ارائه می دهند و این پیشنهادات برای دو روز اول باید رعایت گردد تا درمان برای فرد نتیحه داشته باشد. فیزیوتراپیست ها در خیلی موارد بر اساس شرایط بیمار نکات مهم را در نظر می گیرند و پیشنهاداتی اختصاصی را به افراد بیمار بیان می کنند تا بیمار در ارتباط با نتیجه مناسب این کار را انجام دهد.

بیشتر بیماران در زمانی که این روش را انجام می دهند دردی را در ناحیه مورد نظر حس می کنند و این درد تمرکز آنها را بر درمان کم می کند. برای این مسأله معمولا پزشکان از بی حسی هایی موضعی که برای بیمار وجود دارد استفاده می کنند.

بیمارانی که این روش را استفاده می کنند بهتر است بعد از این اقدام برای چند روز تا حتی الامکان فعالیت هایی خود را به خصوص فعالیت ورزشی و بدنی را کمتر کنند و استراحت لازم را انجام دهند.

بهبودی بیمار خیلی سریع صورت می گیرد اما فرایند انجام دادن این روش با توجه به شرایطی که یک بیمار دارد تعیین می شود و ممکن است فیزیوتراپیست تشخیص های متفاوتی را در این زمینه داشته باشد.

در مورد این روش و مراقبت های بعد از آن بیماران اگر نکات مهمی را در نظر بگیرند نتیجه مناسب تری دریافت می کند. بعد از درمان با این روش افراد بیمار می توانند بلند شده و در ارتباط با حرکت مشکلی ندارند. بیمارانی ممکن است برای کاهش درد از داروهای ضد دردی به کار برند ولی در این مورد تنها با تجویز پزشک در ساعات مشخصی این کار صورت گیرد.

افراد بعد از انجام دادن این روش می توانند راه بروند و در این زمینه محدودیتی ندارند و معمولا اذیت نمی شوند.

البته پیشنهاد پزشکان این است که برخی فعالیت های روزمره افراد در یکی دو هفته اول کمتر شود تا مشکلی برای فرد به وجود نیاید. روش این روش به مرور تحریک پاسخ التهابی را در پی دارد و اگر بعد از این روش از داروهای ضد التهاب به کار برده شود ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. همچنین بهتر این است که از یخ برای ورم و… این ناحیه به کار برده نشود.

درد موجود در زمان کمی بعد درمان از بین می رود البته در مواردی که بیمار نکات مهمی که پزشک اطلاع رسانی می کند را مد نظر داشته باشد نتیجه بهتری به دست می آورد. استفاده از داروهای مسکن و.. تنها با تجویز پزشک صورت می گیرد.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.