منوال تراپی زانو
فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم در رابطه با منوال تراپی زانو بحث کنیم و اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارائه دهیم. همان طور که می دانید درد مفاصل یکی از انواع دردهایی است که بعد از رسیدن به سن پیری برای هر کسی به وجود می آید.

منوال تراپی زانو
منوال تراپی زانو

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

برای بررسی تفاوت منوال تراپی کمر درد و منوال تراپی زانو پیشنهاد میکنیم صفحه منوال تراپی کمر درد را مشاهده کنید.

البته لازم به ذکر است که نوع تغذیه و عدم وجود ورزش می تواند در زمینه ی ایجاد درد مفاصل تاثیرات بسیاری داشته باشند. از طرفی بعضی از آسیب دیدگی های مفاصل در اثر تصادف به وجود می آید. با ما همراه باشید تا با یک روش درمانی نوین آشنا شوید.

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ داده می شود:

آیا با منوال تراپی آشنایی دارید؟

منوال تراپی در چه مواردی کاربرد دارد؟

منوال تراپی زانو چه مزیت هایی دارد؟

در چه مواردی نمی توان از منوال تراپی زانو استفاده کرد؟

منوال تراپی چه تفاوت هایی با فیزیوتراپی دارد؟

ماساژ درمانی زانو چگونه انجام می شود؟

منوال تراپی زانو چه تفاوت هایی با ماساژ درمانی دارد؟

برای درد زانو منوال تراپی توصیه می شود یا ماساژ درمانی؟

منوال تراپی زانو چه اثرات درمانی دارد؟

آیا با مراحل منوال تراپی زانو آشنا هستید؟

برای فیزیوتراپی زانو از چه روش هایی استفاده می شود؟

 

آیا با منوال تراپی آشنایی دارید؟

منوال تراپی یکی از زیر شاخه های فیزیوتراپی است که امروزه بیش از قبل رواج یافته و بسیار کاربردی است. به عبارتی دیگر منوال تراپی یکی از روش های درمانی است که با هدف از بین بردن آسیب تاندون ها و درد مفاصل انجام می شود. اگر بخواهیم اطلاعات دقیقی از زمان به وجود آمدن روش منوال تراپی به شما ارائه دهیم، لازم است بگویم بعد از انجام عمل های جراحی روش های درمانی به روی کار آمد که بتواند عوارض جراحی انجام شده را کاهش دهد، یکی از انواع روش های ذکر شده منوال تراپی است.

آیا با منوال تراپی آشنایی دارید؟
آیا با منوال تراپی آشنایی دارید؟

امروزه منوال تراپی که به نام درمان با دست هم معروف است، بیش از قبل رواج یافته و مورد استفاده قرار می گیرد. حرکات خاص دست در روش منوال تراپی به فرد بیمار کمک می کند تا بدون هیچگونه حراجی درمان شود. شاید برای شما جالب شده باشد که روش درمان منوال تراپی به چه شکلی است؟ برای پاسخ دهی به این سوال لازم است بدانید تکنیک های دست در این روش دقیقا برروی قسمت آسیب دیده اجرا می شود.

تعرفه هر جلسه فیزیوتراپی ممکن است به تعداد جلسات درخواستی بیمار متغیر باشد. برای استعلام قیمت پیشنهاد می کنیم صفحه هزینه فیزیوتراپی زانو با لیزر را مشاهده نمائید.

 

بهبود سریع تر بیمار

از طرفی لازم به ذکر است که استفاده از روش منوال به بهبود سریع تر بیمار کمک کرده و بسیار مفید است. اکنون که تا حدی با منوال تراپی و فواید آن آشنا شده اید، لازم است بگویم این روش با هدف از بین بردن اسپاسم یا همان گرفتگی عضلانی انجام می شود و کشش عضلات را به همراه خواهد داشت. نکته لازم به ذکر این است که تکنیک های خاص در روش منوال تراپی توسط دست فیزیوتراپیست انجام می شود.

نحوه ی اجرای تکنیک های ذکر شده در روش منوال تراپی به شکلی است که مفصل آسیب دیده که می تواند پا، دست یا حتی ستون فقرات باشد، به کمک فیزیوتراپ در جهت های مشخصی  حرکت داده شده و به بهبود عملکرد آن قسمت کمک می کند. برای منوال تراپی از تکنیک های متعددی استفاده می شود که جا اندازی بافت ها و جا اندازی مفاصل را می توان مهم ترین این تکنیک ها دانست.

بهبود سریع تر بیمار
بهبود سریع تر بیمار

در ادامه لازم است بدانید منوال تراپی برای از بین بردن استرس و بازیابی توان حرکتی فرد بیمار کاربرد داشته و بسیار مفید است. قبل از هر چیزی پزشک معالج باید نسبت به نوع حرکات بدن و بیومکانیک انسان اطلاعات کامل داشته باشد و بعد برای اجرای روش منوال تراپی اقدام کند؛ در غیر این صورت هر حرکت اشتباهی صدمات جبران ناپذیری داشته و خطرناک است.

در این بخش از مقاله لازم به ذکر است که حرکاتی از ورزش یوگا دقیقا مطابق با تکنیک های منوال تراپی می باشد؛ یا به عبارتی دیگر این تکنیک های ویژه برگرفته از حرکات یوگا است. شما می توانید هر نوع آسیب دیدگی و مشکل مفصلی را با این حرکات از بین برده و همچنین حرکات منوال تراپی به کاهش استرس و فشار عصبی هم کمک فراوانی می کند.

منوال تراپی در چه مواردی کاربرد دارد؟

در سطرهای بالا به شکل مختصری به کاربرد منوال تراپی اشاره شد و دانستیم این تکنیک برای از بین بردن درد در ناحیه ی گردن، دست ها، پاها و همچنین کمر انجام می شود.

منوال تراپی در چه مواردی کاربرد دارد؟
منوال تراپی در چه مواردی کاربرد دارد؟

به طور مثال در نمونه ی واقعی فردی که در اثر تصادف توانایی حرکت انگشتان خود را از دست داده بود، طی انجام حرکات منوال تراپی توانست تا حد قابل توجهی انگشتان خود را حرکت داده و این مشکل را برطرف کند.

منوال تراپی در چه مواردی کاربرد دارد؟
منوال تراپی در چه مواردی کاربرد دارد؟

در این بخش از مقاله لازم به ذکر است که روش منوال تراپی کمر به مراتب دردهای وابسته به آن را نیز درمان کرده و سبب بهبود عملکرد تمامی مفاصل مرتبط با کمر خواهد شد. از طرفی اعضای دیگر بدن مانند ران، شانه، لگن، مچ دست و …. هم تحت اثر منوال تراپی قرار گرفته و به بهبود عملکرد آن ها کمک خواهد شد. امروزه به علت افزایش زندگی ماشینی و کاهش تحرکات، اضافه وزن یکی از بیماری هایی است که اکثر افراد به آن مبتلا هستند.

اگر در زمینه ی زانو و فشار وارد بر آن اطلاعاتی داشته باشد، حتما می توانید افزایش وزن بیش از هر چیزی به زانوهای فرد فشار وارد می کند و سبب ایجاد درد در این ناحیه می شود.

شاید در موارد بسیاری دیده باشید که فردی در حدود سنی 20 تا 30 سالگی به زانو درد دچار است. در حالت کلی یکی از مهم ترین دلایل درد زانو افزایش وزن می باشد. به همین دلیل منوال تراپی زانو بیش تر از دیگر بخش ها کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می گیرد.

در این بخش از مقاله لازم به ذکر است که منوال تراپی زانو برای مواردی که فرد بیمار نتواند فعالیت های عادی زندگی خود را به علت زانو درد انجام دهد، توصیه می شود و بسیار مناسب است. از دیگر مواردی که برای انجام منوال تراپی زانو گزینه های مناسبی هستند، می توان افراد مبتلا به آرتروز زانو و همچنین افرادی که بر اثر مصرف مسکن بهبود چندانی نداشته اند را نام برد.

نکته لازم به ذکر این است که موارد مناسب برای بهره گیری از روش منوال تراپی به همین چند مورد ختم نشده و شامل موارد دیگری مانند در رفتگی زانو، در رفتگی کشکک زانو، خالی کردن زانو، ورم پشت زانو، التهاب در قسمت تاندون زانو و …… می شود.

منوال تراپی زانو چه مزیت هایی دارد؟

در این قسمت از مقاله قصد داریم در رابطه با ویژگی ها و مزیت های منوال تراپی زانو بحث کنیم و اطلاعات مفیدی را به شما ارائه دهیم. همان طور که در قسمت های قبلی هم بیان شد، منوال تراپی زانو یکی از پرکاربردترین تکنیک های این روش بوده و بسیار رایج است؛ اما این که استفاده از آن چه مزیت هایی دارد هم مهم بوده و نمی توان از آن غافل شد. از جمله مزیت های منوال تراپی زانو می توان به عدم وجود هر گونه جراحی، قبل از اجرای تکنیک های این روش معاینات کلی انجام می شود، عدم نیاز به استفاده از دارو و …. اشاره کرد.

منوال تراپی زانو چه مزیت هایی دارد؟
منوال تراپی زانو چه مزیت هایی دارد؟

از طرفی انجام تکنیک های منوال تراپی زانو به بدن فرد بیمار کمک می کند تا بتواند زودتر فرآیند بازسازی را شروع کرده و سریع تر بهبود پیدا کند. بسیاری از مواقع بدن برای آغاز فرآیند بازسازی آماده نبوده و نمی تواند مراحل بهبودی را طی کند؛ در این چنین مواردی انجام تکنیک های منوال تراپی بهترین گزینه بوده و بیش ترین تاثیرات مثبت را خواهد داشت.

نکته

نکته لازم به ذکر در رابطه با مدت زمانی است که درمان زانو درد به کمک روش منوال تراپی به طول می انجامد؛ به همین دلیل لازم است بگوییم زمان ثابتی برای درمان به کمک این روش مشخص نشده است و نمی توان یک مدت خاصی را بیان کرد. به دلیل این که قدرت بدنی هر فردی متفاوت بوده و همچنین نوع دردهای زانو کاملا متفاوت هستند. به طور مثال درمان شخصی که دچار کشش تاندون زانو شده است با درمان شخص دیگری که دچار ارتروز زانو می باشد، بسیار مختلف بوده و زمان های متفاوتی هم به طول می انجامد.

البته در حالت کلی درمان منوال تراپی زانو در مدت های نسبتا طولانی انجام می شود ولی به دلیل مزیت های فراوانی که دارد، همچنان نسبت به دیگر روش های درمانی برتر بوده و بسیار محبوب است. اگر شما هم جزو آن دسته از مواردی هستید که به هر دلیلی در قسمت زانوی خود احساس درد می کنید، در اولین فرصت برای بهره گیری از روش منوال تراپی زانو اقدام کرده و آن را به زمانی دیگر موکول نکند؛ به هر حال همان طور که می دانید هرچقدر زودتر برای درمان اقدام کنید، زودتر به نتیجه خواهید رسید.

نکته
نکته

در چه مواردی نمی توان از منوال تراپی زانو استفاده کرد؟

در قسمت های قبلی در رابطه با فواید روش منوال تراپی زانو بحث شد و دانستیم این روش بدون عمل جراحی می تواند یک دوره درمان با نتیجه ی مثبت باشد. اما لازم است بدانید روش منوال تراپی برای تمام آسیب دیدگی ها گزینه ی مناسبی نبوده و نمی توان از آن استفاده کرد. به طور مثال بهره گیری از روش متوال تراپی زانو برای افرادی که به بیماری های خاصی دچار هستند، ممنوع است و نباید از تکنیک های آن استفاده کرد.

در این بخش از مقاله لازم به ذکر است که موارد منع استفاده از روش منوال تراپی زانو به همین یک مورد ختم نشده و افرادی که جراحی خاصی انجام داده اند، جزو موارد منبع بهره گیری از منوال تراپی می باشند؛ از جمله ی این جراحی های ذکر شده می توان به جراحی تعویض مفصل اشاره داشت. از دیگر موارد منبع به کار گیری روش منوال تراپی زانو می توان افرادی که مفصل زانوی نرم دارند و همچنین افرادی که از خون ریزی داخلی مفصل زانو رنج می برند  را نام برد.

بهبود آسیب دیدگی های مفاصل

در حالت کلی منوال تراپی زانو برای بهبود افراد و رفع آسیب دیدگی های مفاصل کاربرد دارد؛ اما اگر برای افراد واجب شرایط خود اعمال نشود، اثرات مثبتی نداشته و حتی ممکن است تاثیرات غیر قابل جبرانی داشته باشد.

به همین دلیل به شما توصیه می کنیم قبل از این که برای انجام روش منوال تراپی زانو اقدام کنید، حتما موارد ذکر شده در سطرهای بالا را رعایت کرده و در غیر این صورت برای منوال تراپی گزینه ی مناسبی نخواهید بود.

از طرفی لازم به ذکر است که مهارت دکتر و فیزوتراپ معالج شما هم تا حد قابل توجهی مهم بوده و نمی توان از آن قافل شد. به همین دلیل به شما عزیزان توصیه می کنیم برای انجام منوال تراپی زانو به مراکز معتبری مراجعه کرده و در غیر این صورت از تاثیرات کامل این روش بهره مند نخواهید شد.

بهبود آسیب دیدگی های مفاصل
بهبود آسیب دیدگی های مفاصل

منوال تراپی چه تفاوت هایی با فیزیوتراپی دارد؟

در مطالب بالا سعی بر این داشتیم که روش انجام منوال تراپی را شرح دهیم تا با آن آشنایی داشته باشید، در این قسمت برای آن که بتوان تفاوت های فیزیوتراپی را با منوال تراپی به طور کامل توضیح داد باید در ابتدا نحوه انجام فیزیوتراپی (به خصوص فیزیوتراپی زانو) را به طور نسبی بیان کنیم تا درک تفاوت ها برای خواننده بهتر و ساده تر باشد.

روش های مختلفی برای انجام فیزیوتراپی وجود دارد که متخصص با توجه به شرایط شخص یکی از این روش ها را انتخاب می کند. برای تعیین شرایط شخص باید سن، وزن، نحوه آسیب به زانو و حتی سبک زندگی فرد در نظر گرفته شود. زیرا بی توجهی به هر یک از این موارد می تواند موجب شود که نتیجه نهایی آن چیزی نباشد که به منتظر آن بوده ایم.

منوال تراپی چه تفاوت هایی با فیزیوتراپی دارد؟
منوال تراپی چه تفاوت هایی با فیزیوتراپی دارد؟

برای انجام فیزیوتراپی از وسائل الکتریکی استفاده می شود.

البته نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای یک فیزیوتراپی با نتیجه عالی تنها تجهیزات الکتریکی کافی نیست، بلکه باید حرکات ورزشی هم به درستی انجام شود. انتخاب حرکات ورزشی مناسب اهمیت بسیار بالایی دارد. زیرا تاثیرات فراوانی بر روی نتیجه نهایی خواهد داشت.

در این قسمت باید به این موضوع مهم اشاره کنیم؛ به همان اندازه که انتخاب حرکات ورزشی مناسب برای بهبودی شخص مهم و تاثیرگذار است، نحوه انجام حرکات هم مهم هستند. انجام غیر اصولی حرکات می تواند سبب آسیب دیدگی فرد شود و در این حالت نه تنها کمکی به بهبودی شخص نخواهد کرد، بلکه موجب طولانی تر شدن مدت درمان هم خواهد شد. پس اگر شما هم برای درمان زانوی آسیب دیده خود فیزیوتراپی با حرکات ورزشی انجام می دهید، دقت داشته باشید که حرکات را به نحوه صحیح اجرا کنید.

در حالت کلی می توان به این نکته اشاره کرد که منوال تراپی زانو یکی از روش ها و زیر شاخه های فیزیوتراپی است، پس نمی توان به طور کلی تفاوتی برای فیزیوتراپی و منوال تراپی بیان کرد. توجه داشته باشید که پزشک متخصص شما با توجه به شرایطی که دارید می تواند روشی خاص برای روند فیزیوتراپی شما تجویز کند و منوال تراپی می تواند یکی از همین روش های خاص و البته جدید باشد.

ماساژ درمانی زانو چگونه انجام می شود؟

همان طور که می دانید استفاده از روش ماساژ درمانی دارای سابقه ی فراوانی است و در تمامی فرهنگ ها کاربرد دارد. این در حالی است که امروزه استفاده از  تکنیک ماساژ یکی از بهترین روش هایی درمانی می باشد که برای قسمت های مختلف بدن از جمله زانو بسیار موثر است. در سطرهای بالاتر این مقاله به افزایش درد در ناحیه ی زانو اشاره شد، به همین دلیل لازم است بدانید ماساژ درمانی زانو هم بسیار پرطرفدار بوده و به بهبود فرد بیمار کمک فراوانی می کند.

البته استفاده از روش ماساژ درمانی صرفا برای دردهای ناحیه ی زانو کاربرد نداشته و برای اهداف متفاوتی مانند درمان دردهای کمر هم مورد استفاده قرار می گیرد. در این بخش از مقاله لازم است بدانید منوال تراپی یکی از روش های جایگزین ماساژ درمانی است و نتایجی مشابه یک دیگر دارند. ماساژ درمانی دارای انواع مختلفی است که از جمله ی آن ها می توان به ماساژ درمانی با سنگ گرم، با ورزش، ماساژ بافت عمیق و … را نام برد.

ماساژ درمانی زانو چگونه انجام می شود؟
ماساژ درمانی زانو چگونه انجام می شود؟

فرد بیمار می تواند بسته به نوع درد خود یکی از انواع روش های ماساژ درمانی را انتخاب کرده و از نتایج آن بهره مند شود.

شخص مبتلا به زانو درد در صورتی که به هر یک از بیماری های نقرس، پارگی تاندون، در رفتگی کشکک و …… دچار باشد، می تواند برای انجام ماساژ درمانی زانو اقدام کند و از فواید آن بهره مند شود.

مراحل انجام ماساژ درمانی زانو به این شکل است که ابتدا فرد معالج در رابطه با دردی که دارید از شما سوال می پرسد و به طور کاملا دقیقی معاینات لازم را انجام می دهد. ماساژ درمانی روشی است که باید حتما به شکل صحیحی اجرا شود و در غیر این صورت ممکن است مشکل ساز شود؛ به همین دلیل مراکز معتبر ماساژ درمانی ابتدا فرد بیمار را معاینه می کنند تا علائم وی را بدانند.

نحوه ی انجام ماساژ درمانی زانو به این ترتیب آغاز شده و بعد از انجام حرکات با دست برای ماساژ با روغن های خاص آماده خواهید شد. جلسات ماساژ درمانی زانو معمولا حدود یک ساعت به طول می انجامد و در این بین باید تقریبا 5 دقیقه مشاوره انجام شود. البته لازم به ذکر است که ماساژ درمانی برای دیگر بخش های بدن ممکن است کم تر از یک ساعت یا حتی چند ساعت به طول می انجامد.

منوال تراپی زانو چه تفاوت هایی با ماساژ درمانی دارد؟

ماساژ درمانی مهارتی است که به تازگی بیش از گذشته شنیده می شود. برای درمان دردهای مفصلی به خصوص درد زانوها معمولا ماساژ درمانی پیشنهاد می شود، اما در این جا سوال پیش می آید که آیا منوال تراپی همان ماساژ درمانی است یا تفاوت هایی با یکدیگر دارند. برای پاسخ به این سئال باید به نکات بسیار مهمی اشاره کنیم، پس با ما همراه باشید تا با این موارد آشنا شوید.

همانطور که در مطالب بالا هم به این مورد اشاره کردیم منوال تراپی مجموعه ای از تکنیک هایی است که با به کاری گیری آن ها می توان کمک بسیاری به بهبود افراد آسیب دیده کرد، در رابطه با این موضوع در قسمت کاربردهای منوال تراپی توضیحات کاملی ارائه داده ایم، پس از تکرار آن خودداری خواهیم کرد. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که منوال تراپی احتیاج به مهارت و تخصص بالایی دارد و کسی جز فیزیوتراپییست قادر به انجام آن نخواهد بود.

 

اگر چه ماساژ درمانی هم به مهارت بالایی نیاز دارد، اما می توان گفت که انجام آن حساسیت کمتری نسبت به منوال تراپی دارد. بسیاری از افراد ممکن است که ماساژ درمانی و منوال تراپی را مشابه بدانند، اما توجه داشته باشید که با وجود شباهت های بسیار باز تفاوت های مهمی بین این دو روش درمان وجود دارد.

برای انجام منوال تراپی فیزیوتراپیست در ابتدا ناحیه مورد نظر را ماساژ می دهد و همین امر مهم ترین نکته ای است که سبب می شود ماساژ درمانی و منوال تراپی را یکی بدانند.

وجود ماساژ در ابتدای منوال تراپی نباید موجب اشتباه شود. لازم به ذکر است که ماساژهای منوال تراپی دقیق تر و با مهارت بیشتری انجام می شود. این در حالی است که هدف از ماساژ درمانی معمولا چیز دیگری خواهد بود.

ماساژ درمانی برای ریلکس شدن و دست پیدا کردن به آرامش انجام می شود و هیچ هدفی برای کاهش دردهای عضلانی نباید داشته باشد. اگر شما از جمله افرادی هستید که برای کاهش درد زانوی خود به ماساژ درمانی روی می آورید، باید به این موضوع توجه داشته باشید که هرگز به نتیجه ای نخواهید رسید، زیرا در ابتدا روش خود را اشتباه انتخاب کرده اید.

در این قسمت باید به نکته بسیار مهمی اشاره کنیم؛ منوال تراپی زانو زمانی انجام می شود که زانوی فرد آسیب دیده است و برای درمان از این روش استفاده می کند. در این حالت زانو بسیار حساس است، پس برای منوال تراپی حتما از یک متخصص کمک بگیرید و توجه داشته باشید که اشتباه در این حالت ممکن است پیامدهای بسیار ناگواری را به همراه داشته باشد. اگر به شما پیشنهاد شد که برای صرف هزینه کمتر در سالن های ورزشی یا استخرها از افرادی غیر از فیزیوتراپیست کمک بگیرید، هرگز این کار را انجام ندهید و بدانید که سلامت شما از هر چیزی مهم تر خواهد بود.

برای درد زانو منوال تراپی توصیه می شود یا ماساژ درمانی؟

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که ماساژ درمانی در چه مواردی کاربرد دارد و کاربردهای منوال تراپی را هم به طور مفصل شرح داده ایم، پس برای پاسخ به این سوال باید به طور واضح و مشخص بگوییم که ماساژ درمانی هیچ کمکی به کاهش درد زانو نخواهد کرد و اگر به دنبال روشی برای درمان درد زانوی خود هستید با توجه به نظر پزشک می توانید منوال تراپی را انتخاب کنید.

برای درد زانو منوال تراپی توصیه می شود یا ماساژ درمانی؟
برای درد زانو منوال تراپی توصیه می شود یا ماساژ درمانی؟

البته همان طور که در مطالب بالا به این موضوع هم اشاره کردیم، ماساژ درمانی تاثیر به سزایی در در به آرامش رسیدن فرد دارد. همین امر می تواند به شخص کمک کند که درد خود را فراموش کند، البته توجه داشته باشید که ماساژ درمانی نمی تواند سبب بهبود درد شخص شود، بلکه فقط با به آرامش رساندن فرد به او کمک می کند که درد زانوی خود را بتواند تحمل کند.

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که به طور خود سر نمی توانید منوال تراپی را برای درمان درد زانوی خود انتخاب کنید. منوال تراپی روشی جدید است که انجام آن نیاز به مهارت و تبحر ویژه ای دارد و هر کسی قادر به انجام تکنیک های منوال تراپی نیست، پس در انتخاب شخص متخصص باید نهایت دقت را به خرج دهید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که امکان دارد منوال تراپی زانو برای درد فعلی شما اصلا مناسب نباشد و انجام آن فقط سبب آسیب دیدن بیشتر شما شود، به همین دلیل تاکید داریم که حتما با توجه به تشخیص پزشک متخصص خود اقدام به منوال تراپی کنید تا بهترین نتیجه ممکن برای آن را به دست آورید.

زانوی آسیب دیده در بالاترین سطح حساسیت قرار دارد، به همین دلیل اگر اقدامی اشتباه برای بهبود و درمان آن انجام دهید سبب می شود که نه تنها آسیب به وجود آمده از بین نمی رود، بلکه تشدید هم خواهد شد و ممکن است مشکلات جدی برای شخص به وجود آورد، پس هرگز این تفکر را نداشته باشید که منوال تراپی برای درمان همه درد های زانو مناسب خواهد بود، زیرا کاملا اشتباه است.

در مواردی هم می توان از ماساژ درمانی و منوال تراپی در کنار یکدیگر برای کاهش درد زانو استفاده کرد. البته برای این کار باید در ابتدا از پزشک معالج خود تائیدیه بگیرید که منوال تراپی برای شما مجاز است، سپس با استفاده از تکنیک های منوال تراپی می توانید زانوی آسیب دیده خود را درمان کنید و با استفاده از تکنیک های ماساژ درمانی آرامش بیشتری داشته باشید تا تحمل درد زانو برای شما آسان تر باشد.

منوال تراپی زانو چه اثرات درمانی دارد؟

تا به حال با منوال تراپی زانو آشنا شده ایم و می دانیم یکی از پرکاربردترین تکنیک ها برای درمان زانو می باشد. اکنون قصد داریم در رابطه با اثرات درمانی آن بحث کنیم. منوال تراپی روشی است که بدون جراحی به درمان فرد بیمار کمک می کند، پس توصیه می کنیم اگر مشکل زانوی شما با انجام تکنیک های منوال تراپی برطرف می شود، از همین روش استفاده کرده و به سراغ عمل های جراحی نروید.

البته لازم به ذکر است که هر فردی روش درمانی مناسب خود را داشته و نمی توان به طور کلی یک روش درمانی را برتر از دیگر راه حل ها دانست؛ به همین دلیل به شما توصیه می کنیم طبق نظر پزشک، روش مناسب خود را انجام دهید و به گفته های افراد متفرقه گوش ندهید.

منوال تراپی زانو چه اثرات درمانی دارد؟
منوال تراپی زانو چه اثرات درمانی دارد؟

در حالت کلی اثرات درمانی این روش شامل موارد زیر است:

  1. اختلالات عملکردی موجود در مفاصل زانو برطرف شده و به بهبود آن کمک فراوانی می شود.
  2. دامنه ی حرکتی مفاصل زانو که کوتاه شده است بهبود یافته و افزایش پیدا می کند.
  3. محدودیت های حرکتی زانو حاصل از درد مفاصل از بین رفته و فرد بیمار می توانند مانند قبل تمامی حرکات یک فرد سالم را انجام دهد. البته لازم به ذکر است در مواردی خاص، از بین رفتن محدودیت های حرکتی فقط شامل کاهش محدودیت ها شده و به بهبود کامل منجرب نخواهد شد.
  4. اسپاسم یا گرفتگی عضلانی زانو که بسیار آزار دهنده است، در انجام تکنیک های منوال تراپی از بین می رود یا به عبارتی دیگر در گرفتی عضلانی بهبود حاصل می شود.
  5. مهم تر از هر یک از اثرات ذکر شده، تکنیک های روش منوال تراپی زانو به کاهش درد اسکلتی یا عضلانی زانو کمک کرده و تا حد قابل توجهی این دردها را تسکین خواهد داد.
در حالت کلی اثرات درمانی این روش شامل موارد زیر است:
در حالت کلی اثرات درمانی این روش شامل موارد زیر است:

آیا با مراحل منوال تراپی زانو آشنا هستید؟

در قسمت های قبلی مقاله با روش درمانی منوال تراپی زانو آشنا شدیم و مزیت های آن را شناختیم. اکنون قصد داریم مراحل انجام منوال تراپی زانو را شرح دهیم تا در صورت تمایل به استفاده از این روش، اطلاعات شما کافی باشد.

مرحله ی اول انجام منوال تراپی به شکلی است که درد مفاصل زانو و التهاب های احتمالی کاهش پیدا می کند. همان طور که می دانید درد زانو ممکن است به حدی زیاد باشد که مانع انجام فعالیت های عادی فرد شود و بسیار آزار دهنده است.

آیا با مراحل منوال تراپی زانو آشنا هستید؟
آیا با مراحل منوال تراپی زانو آشنا هستید؟

به همین دلیل در روش منوال تراپی زانو قبل از هر چیزی این درد آزار دهنده از بین رفته و به تسکین آن کمک خواهد شد. البته لازم است بدانید هر یک از مراحل انجام روش منوال تراپی زانو در مدت زمان خاصی انجام می شود. در صورتی که فردی جوان به زانو درد دچار شده باشد، به دلیل این که قدرت بدنی بالایی دارد، تسکین درد زانو را در مدت کم تری خواهد داشت.

در این بخش از مقاله لازم به ذکر است که مرحله ی اول منوال تراپی زانو به کمک مواردی خاص انجام می شود که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد:

بهره گیری از یخ:

استفاده از این ماده سبب کاهش التهاب شده و تا حد چشم گیری اسپاسم عضلانی را کاهش خواهد داد. همان طور که می دانید اسپاسم عضلانی بسیار آزار دهنده است.

بهره گیری از وسایل ورزشی:

وسایل ورزشی مانند باندها می توانند در حمایت زانو مفید باشند و به روند بهبود کمک کنند.

بهره گیری از لیزر درمانی:

این مرحله به بهبودی بافت نرم کمک کرده و یکی از موثرترین روش های تسکین درد زانو است.

مرحله دوم منوال تراپی زانو به این شکل است که باید عملکرد مفاصل را به حالت طبیعی خود برگرداند. در این مرحله حرکت های توان بخشی بسیار خوبی به فرد بیمار آموزش داده می شود. لازم است بدانید در روزهای اول که بیمار هنوز توانایی بالایی ندارد، تمامی حرکات به کمک پزشک معالج انجام شده و پای بیمار را در جهت مناسب حرکت خواهد داد.

پس از لحاظ چگونگی انجام حرکات نگران نباشید و با اطمینان کامل برای انجام منوال تراپی زانو اقدام کنید.

در این بخش از مقاله لازم به ذکر است که حرکات ورزش یوگا که به یوگا درمانی هم معروف هستند، در این مرحله اجرایی شده و کمک بسیاری برای طبیعی شدن حرکات مفاصل خواهد داشت. البته حرکات یوگا صرفا برای درمان زانو نبوده و ضعف تمامی عضلات بدن را می توان به کمک این حرکات درمان کرد.

لازم به ذکر است حتی برای دردهای کوتاه مدت و خستگی های ناشی از کار زیاد، می توانید حرکات درمانی یوگا را انجام داده و با این کار منوال تراپی خانگی را خواهید داشت. مرحله ی سوم منوال تراپی زانو به این شرح است که تمرینات توان بخشی به طور جدی تر اجرا می شود. همان طور که می دانید انجام ورزش بسیار مفید بوده و برای تمام افراد با هر شرایطی لازم است.

بیمارانی که به کمک روش درمانی منوال تراپی توانستند توانایی حرکت دوباره مفاصل خود را به دست آورند، باید سریعا برای انجام حرکات ورزشی اقدام کنند. البته فرد بیمار می تواند در ابتدا با حرکات سبک شروع کرده و به مرور زمان حرکات سخت تری را انجام دهد. به شما توصیه می کنیم حتی اگر توان حرکت مفصلی خود را دقیقا مانند قبل به دست آوردید، باز هم حرکات آموزش داده شده در روش منوال تراپی زانو را ادامه داده و از فواید بی شمار آن بهره مند شود.

برای فیزیوتراپی زانو از چه روش هایی استفاده می شود؟

همان طور که می دانید روش های درمانی زانو که توسط فیزیوتراپیست انجام می شود بسیار مفید بوده و بدون عمل جراحی فرد بیمار را بهبود می بخشد. در قسمت های قبلی هم به این موضوع اشاره شد که روش منوال تراپی زانو یکی از زیر شاخته های فیزیوتراپی بوده و شامل تکنیک های خاصی می شود. اکنون قصد داریم انواع روش های فیزیوتراپی را شرح دهیم، با ما همراه باشید.

اولین روش انجام فیزیوتراپی به روش امواج صوت یا همان اولتراسوند معروف است. این روش برای آسیب دیدگی های عضلانی مناسب بوده و در کل یکی از رایج ترین روش های فیزیوتراپی است. روش دوم فیزیوتراپی به نام روش مگنت معروف می باشد که برای از بین بردن درد مفصل کارآیی داشته و به کمک ایجاد یک سیگنال الکترومغناطیسی برای کاهش درد زانو موثر واقع می شود.

برای فیزیوتراپی زانو از چه روش هایی استفاده می شود؟
برای فیزیوتراپی زانو از چه روش هایی استفاده می شود؟

روش بعدی به نام الکتروتراپی است که همان طور که انتظار می رود، با بهره گیری پدهای الکتریکی به تحریک عضلانی کمک می کند. در این بخش از مقاله لازم به ذکر است که فیزیوتراپی دارای انواع بسیاری می باشد و فضای کافی برای بیان تمامی آن روش ها وجود ندارد.

در نهایت تمامی مطالب بالا را به این شکل می توان بیان کرد که منوال تراپی یکی از انواع روش های فیزیوتراپی است که به درمان دستی هم معروف بوده و با انجام حرکات دست به بهبودی فرد بیمار کمک می کند.

تمامی عضلات بدن شامل دست، پا، کمر، گردن، زانو و …. تحت درمان منوال تراپی بهبود یافته و این روش درمانی مختص به یک عضله ی خاص نمی باشد.

امروزه دردهای زانو یکی از بیش ترین دردهای بین افراد است که به علت اضافه وزن های شدید به وجود می آید. به همین دلیل در این مقاله موضوع منوال تراپی زانو را مورد بررسی قرار دادیم. در روش منوال تراپی زانو فیزیوتراپیست تکنیک های خاصی را با دست بر روی زانوی فرد اجرا می کند تا توانایی حرکت حرکت به مفاصل وی برگردد.

با توجه به مطالبی که در بالا بیان شد می توان به این نتیجه رسید که ماساژ درمانی و منوال تراپی با یکدیگر تفاوت های فاحشی دارند و نمی توان به صرف این که در منوال تراپی ماساژ صورت می گیرید این دو را یکی دانست.

در مطالب بالا به این موضوع بسیار مهم اشاره کردیم که منوال تراپی زانو برای بهبود زانوی آسیب دیده تجویز می شود

و این در حالی است که ماساژ درمانی هیچ اثر درمانی ندارد و تنها برای ریلکس شدن و به دست آوردن آرامش استفاده می شود.

نکته دیگری که در مطالب بالا به آن اشاره شد این است که برای انجام منوال تراپی زانو حتما باید از پزشک معالج خود تائیدیه بگیرید، زیرا ممکن است درمان شما نیازی به منوال تراپی نداشته باشد و بعد از آن باید دقت داشته باشید که از فردی متخصص و ماهر برای انجام این کار استفاده کنید تا آسیب دیدگی شما تشدید نشود. در ادامه به مراحل انجام منوال تراپی زانو اشاره شد و دانستیم در مرحله ی اول برای کاهش التهاب و همچنین حمایت زانو باید از یخ و باندهای ورزشی استفاده کرد.

مرحله ی دوم منوال تراپی زانو انجام حرکات توان بخشی است که بسیار مفید بوده و بهبود بیمار در همین مرحله حاصل خواهد شد. همان طور که بارها گفته شد، در مرحله ی دوم منوال تراپی زانو از حرکات ورزش یوگا استفاده می شود.

در قسمت پایانی مقاله به انواع روش های فیزیوتراپی اشاره شد و دانستیم هر یک از روش های آن به شکلی خاص و برای هدفی متفاوت اجرا خواهد شد. یکی از رایج ترین روش های فیزیوتراپی روش استفاده از امواج صوت است.

از این که این مقاله را مطالعه کردید، ممنونم و امیدوارم برای شما مفید و کاربردی بوده باشد.

هزینه لیزر تراپی ممکن است به خاطر عوامل مختلف برای همه افراد یکسان نباشد بنابراین برای بررسی هزینه های درمان لازم می باشد صفحه هزینه لیزر تراپی را بررسی نمائید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.