عملکرد لیزر پرتوان
فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم نحوه عملکرد لیزر پرتوان در درمان برخی از بیماری ها بپردازیم.

عملکرد لیزر پرتوان
عملکرد لیزر پرتوان

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

لیزر درمانی یک روش بسیار مفید و کم هزینه است که می تواند بسیاری از بیماری های مختلف را بدون ایجاد خطری و با کمترین عوارض ممکن درمان نماید.

بهترین نوع لیزر درمانی استفاده از لیزر پرتوان است که از انواع دیگر لیزر درمانی ها بهتر بوده و خیلی سریع تر روند بهبودی را در بیمار به اجرا در می آورد.

لیزر چیست؟

کاربردهای مختلف لیزر در پزشکی نوین شامل چه مواردی است؟

درد چیست؟

چگونه می توان درد را طبقه بندی کرد؟

لیزر چگونه کار می کند؟

لیزر تراپی چیست؟

انواع لیزر کدامند؟

مزایای لیزر درمانی شامل چه مواردی است؟

کاربرد لیزر تراپی در درمان چیست؟

احساس بیمار در طول زمان درمان با لیزر چگونه است؟

تعداد جلسات درمانی مورد نیاز برای درمان چند جلسه است؟

آیا بعد از درمان با لیزر امکان برگشت بیماری وجود دارد؟

آیا درمان با لیزر درد یا عوارض جانبی هم دارد؟

چه زمانی بیمار احساس بهبودی پیدا می کند؟

لیزر پرتوان چه کاربرد هایی دارد؟

چه آسیب ها و بیماری هایی با لیزر پرتوان قابل درمان هستند؟

لیزر پرتوان در درمان درد گردن چه عملکردی دارد؟

فرایند ترمیم بافت عضلات توسط لیزر پرتوان به چه شکلی انجام می شود؟

کاهش التهاب در بافت های آسیب دیده توسط لیزر پرتوان به چه شکلی انجام می شود؟

عملکرد لیزر پرتوان بر درمان خارپاشنه چگونه است؟

لیزر پرتوان چه تاثیری بر زانودرد دارد؟

عملکرد لیزر پرتوان در درمان دیسک کمر چگونه است؟

سیاتیک چگونه با لیزر پرتوان درمان می شود؟

درد های مزمن اسکلتی و عضلانی راه درمانی هم دارند؟

به چه علتی لیزر درمانی و استفاده از لیزر پرتوان بیش از روش های موجود دیگر در بین مردم رایج شده است؟

پیشنهاد می کنیم پست هزینه هر جلسه لیزر پرتوان را مطالعه کنید.

لیزر چیست؟

لیزر در واقع همان نور است. نوری کنترل شده که می توان متناسب با نیاز آن را تنظیم کرد و به بافت مورد نظر منتقل نمود. در واقع لیزر دستگاهی است که از یک طرف اشعه مورد نیاز را تولید کرده و از سوی دیگر آن را به ناحیه آسیب دیده که تحت درمان است انتقال می دهد.

درون دستگاه مادر و پروب یا همان سری دستگاه دو آینه تعبیه شده است که توسط این آینه ها انرژی نوری تولید شده به صورت کاملاً موازی و دقیق به بافت آسیب دیده وارد می شود.

اشعه تولیدی از طریق این دستگاه دارای طول موج مخصوص و در یک یا چند رنگ می باشد همین خصوصیت است که لیزر را از سایر منابع نوری مانند لامپ مجزا می کند و به آن ویژگی درمانی مخصوص به خود را می دهد.

لطفا صفحه هزینه فیزیوتراپی زانو با لیزر را چک کنید.

لیزر چیست؟
لیزر چیست؟

کاربردهای مختلف لیزر در پزشکی نوین شامل چه مواردی است؟

پس از سال های 1360 تا 1370 لیزر وارد ایران شد و به مرور تبدیل به یکی از پر کاربردترین روش های درمان شد. سه کاربرد اساسی استفاده از لیزر به شرح زیر است:

در بسیاری از جراحی های حساس در سال های اخیر از لیزر به عنوان چاقوی جراحی استفاده می شود. مزیت استفاده از لیزر در برش ایجاد یک برش بسیار دقیق و تمیز با حداقل خونریزی که به مراتب کمتر از چاقوی سنتی جراحی است می باشد.

در بسیاری از موارد از لیزر به عنوان عاملی برای تشخیص بیماری استفاده می شود. کاربرد سوم لیزر در علم پزشکی استفاده از آن در درمان بیماری ها می باشد که یکی از شاخه های آن لیزرتراپی در درمان های فیزیوتراپی می باشد.

کاربردهای مختلف لیزر در پزشکی نوین شامل چه مواردی است؟
کاربردهای مختلف لیزر در پزشکی نوین شامل چه مواردی است؟

درد چیست؟

درد یک نوع احساس طبیعی است که از طریق اعصاب محیطی به مغز فرستاده شده و توسط مغز ادراک می شود. این احساس وقتی ایجاد می شود که یکی از اعضای بدن چه داخلی یا خارجی از سمت یه محرک تحت فشار یا آسیب قرار بگیرد. زمانی که درد طی بازه زمانی طولانی مدتی که حداقل 6 ماه باشد ادامه پیدا کند درد مزمن نامیده می شود. درد مزمن ممکن است بر اثر یک حادثه کوچک ایجاد شود و با بی توجهی و عدم درمان به موقع تبدیل به یک درد مزمن شود.

درد چیست؟
درد چیست؟

نوع دیگری از درد وجود دارد که به صورت ناگهانی و یکباره بر اثر یک عامل بیرونی ایجاد می شود. در صورت درمان به موقع این درد غالباً مدت محدوی طول می کشد و بهبودی خیلی سریع حاصل می شود. هر دو نوع دردی که از آن صحبت کردیم فعالیت های روزمره شخص را مختل کرده و باعث ایجاد فشارهای روحی و روانی در کنار درد جسمانی در فرد می شود.

چگونه می توان درد را طبقه بندی کرد؟

درد را می توان بر اساس موضوعات مختلفی دسته بندی کرد. یکی از روش های دسته بندی درد، دسته بندی آن بر اساس بافتی است که دچار آسیب دیدگی شده است مثلاً می توانیم آن را به درد عضلانی، درد عصبی، درد مفصلی ودرد استخوانی تقسیم کنیم. که اکثر درد های ایجاد شده از دسته درد های عضلانی می باشند.

لیزر چگونه کار می کند؟

لیزر چگونه کار می کند؟
لیزر چگونه کار می کند؟

لیزر ها عمدتاً از سه قسمت ساخته شده اند:

  • چشمه انرژی
  • بخش تقویت کننده
  • تشدید کننده اپتیکی
  • پروب

چشمه انرژی:

این بخش از دستگاه، انرژی را از بیرون گرفته و به داخل دستگاه منتقل می کند. این چشمه انرژی می تواند از انرژی برق شهری یا هر منبع تولید انرژی دیگری تغذیه شود.

بخش تقویت کننده:

این بخش در داخل دستگاه لیزر قرار گرفته و می تواند یک محیط گازی یا یک کریستال جامد و یا یک قطعه فایبرگلاس باشد که انرژی دریافتی از چشمه انرژی را به انرژی  تابشی مورد نیاز تبدیل نماید. این قطعه در میان دو آینه قرار گرفته که به آن تشدید کننده اپتیکی اطلاق می شود.

پروب:

همه ی دستگاه های لیزر تراپی موجود در بازار شامل سه دسته پروب اصلی می باشند پروب قلمی، پروب خوشه ای و پروب اسکنر. پروب همان سری دستگاه لیزر است که درمانگر آن را در دست می گیرد و توسط آن نور و اشعه لیزر را به بافت آسیب دیده منتقل می کند.

پروب قلمی:

یکی از مرسوم ترین نوع پروب موجود در بازار است که به جهت اینکه همانند یک قلم باریک است به پروب قلمی معروف شده است. این نوع پروب تنها یک تک اشعه نور را از خود منتشر کرده و مستقیماً آن را وارد بافت مورد نظر می کند. دقت نظر در استفاده از این نوع پروب بسیار بالا است.

پروب خوشه ای:

پروب خوشه ای شامل سری گردی است که تعدادی اشعه را به طور همزمان از خود منتشر کرده و این نوع پروب توان بالاتری را برای رساندن نور به محل درد دارد

پروب اسکنر:

پروب اسکنر ظاهری شبیه یک تبلت دارد که با اسکن محل درد و نقطه آسیب دیده اقدام به انتشار اشعه به آن بافت می نماید.

هنگام مراجعه به کلینیک و شروع درمان با لیزر ممکن است با هر کدام از دستگاه های لیزر مواجه شویم که درمانگر یا همان فیزیوتراپ بر اساس تشخیص خود نوع لیزر مناسب برای درمان را انتخاب می کند.

شما در حال مطالعه مقاله عملکرد لیزر پرتوان هستید

لیزر تراپی چیست؟

یکی از روش های درمانی به کار رفته و کاملاً ایمن در فیزیوتراپی است که امروزه به طور وسیعی برای درمان درد و تسکین بافت آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرد.

از این روش با توجه به دقت و قدرت بالای آن می توان برای درمان بیمارانی که راه های مختلفی را برای بهبود درد طی کرده اند و نتیجه ای نگرفته اند و یا آن دسته از بیماران که به علت شرایط جسمی نمی توانند از دارو برای تسکین درد استفاده کنند هم می توان استفاده کرد و به نتیجه دلخواه دست یافت.

لیزر تراپی چیست؟
لیزر تراپی چیست؟

لیزرتراپی یا لیزر درمانی با استفاده از یک دستگاه کوچک انجام می شود. این دستگاه دارای یک سری مخصوص خود است که با استفاده از آن انرژی نور را که دارای برد زیادی است به بافت آسیب دیده منتقل نموده و به درمان آن می پردازد. با توجه به اینکه سری این دستگاه کوچک است به راحتی و بدون آسیب رساندن به بافت های مجاور محل آسیب دیده به درمان محل مورد نظر می پردازد.

پست هزینه لیزر تراپی را مشاهده کنید

انواع لیزر کدامند؟

در اعمال فیزیوتراپی از دو نوع لیزر استفاده می شود. لیزر کم توان و لیزر پر توان، که استفاده از هر کدام از این موارد به نظر درمانگر و نوع آسیب دیدگی و محل آسیب بستگی دارد.

در لیزر تراپی با لیزر کم توان سطح پائینی از انرژی وارد بافت آسیب دیده می شود و کمتر از لیزر پرتوان عمق نفوذ دارد. این نوع لیزر به لیزر سرد نیز معروف می باشد و علت آن این است که این نوع لیزر برعکس لیزر پرتوان که با ایجاد گرما کار خود را انجام می دهد هیچ نوع گرمایی را ایجاد نمی کند.

در کل لیزرتراپی چه با استفاده از لیزر کم توان یا همان لیزر سرد و چه با استفاده از لیزر پرتوان یکی از بی خطر ترین و ایمن ترین روش های درمان فیزیوتراپی است.

انواع لیزر کدامند؟
انواع لیزر کدامند؟

مزایای لیزر درمانی شامل چه مواردی است؟

  • لیزر تراپی در از بین بردن التهاب و تسکین درد عملکرد بسیار خوبی دارد
  • بهبود گردش خون و در نتیجه افزایش خون رسانی به عضو آسیب دیده
  • بهبود عملکرد پایانه های عصبی در ناحیه صدمه دیده
  • کمک به ترشح هورمون های ضد درد که یک نوع مسکن طبیعی می باشند.
  • کوتاه کردن زمان مورد نیاز برای درمان
  • یک روشی درمانی غیر تهاجمی و بدون درد است
  • کمک به تقویت عضلات
  • بهبود حرکت در اندام آسیب دیده
  • افزایش توان شخص در تحمل درد در کنار کاهش آن

این موارد فقط تعدادی از مزایای استفاده از لیزر در درمان های فیزیوتراپی می باشد و اگر بخواهیم به صورت گسترده ای به آن بپردازیم شامل موارد متعدد دیگری هم می شود.

کاربرد لیزر تراپی در درمان چیست؟

عمدتاً لیزر تراپی در درمان و ترمیم بافت آسیب دیده و کنترل درد ناشی از آن کاربرد دارد. از لیزر کم توان که عمق نفوذ کمتری در بافت آسیب دیده دارد برای صدمات وارده به بافت های نرم استفاده می شود مانند کشیدگی تاندون ها. در اینجا تنها به تعدادی از مهمترین کاربردهای لیزر تراپی می پردازیم.

لازم به ذکر است که لیزر تراپی در درمان بسیاری از دردهای ایجاد شده در بافت عضلانی و عصبی بدن کاربرد دارد و در کنار سایر خدمات فیزیوتراپی می تواند روند بهبودی را تسریع نموده و ما را زودتر به نتیجه مطلوب برساند.

  • یکی از مهمترین موارد کاربرد لیزر تراپی استفاده از آن در درمان دیسک و آرتروز در نواحی مختلف از جمله گردن و کمر می باشد.
  • درمان آسیب های ورزشی از جمله موارد کاربرد لیزر تراپی است.
  • درمان درد ناشی از سیاتیک
  • درمان درد زانو که بر اثر عوامل متعدد ممکن است به وجود آمده باشد.
  • درمان تنگی کانال نخاع
  • درمان اصلاحی در مشکلات موجود در ستون فقرات از جمله انحراف ستون فقرات
  • درمان گرفتگی های عضلانی که بر اثر عوامل متعددی ایجاد می شود.
  • درمان التهاب و کشیدگی تاندون ها

موارد ممنوعه در استفاده از لیزر تراپی

  • لیزر تراپی برای خانم های باردار ممنوع بوده و حتما قبل از شروع درمان درمانگر را از باردار بودن خود آگاه سازید.
  • داشتن هر نوع بافت و توده بدخیم در پوست بدن از جمله مواردی است که ممنوعیت استفاده از لیزر را به دنبال دارد.
  • چنانچه در محل آسیب دیده هرگونه عفونتی وجود داشته باشد نباید از لیزر برای درمان در آن ناحیه استفاده کرد.
  • در صورت وجود دستگاه ضربان ساز در ناحیه قلب حتما موضوع را به درمانگر اطلاع دهید.
  • مصرف یک سری از داروهایی که حساسیت به نور را ایجاد می کنند مانعی برای استفاده از لیزر در درمان محسوب می شوند.
  • در درمان چشم ها هرگز نباید از لیزرتراپی مخصوص در کلینیک های فیزیوتراپی استفاده نمود و حتی لازم است برای جلوگیری از آسیب درمانگر و بیمار هر دو از عینک های مخصوص استفاده نمایند.

احساس بیمار در طول زمان درمان با لیزر چگونه است؟

درمان با لیزر برای بیمار هیچ گونه دردی را ایجاد نمی کند. در لیزر کم توان با توجه به اینکه هیچ نوع حرارتی ایجاد نمی کند بیمار فقط سر پروب را که بر روی عضو آسیب دیده کشیده می شود را احساس می کند ولی در لیزر پرتوان مقدار کمی گرما را حین کشیده شدن پروب بر روی عضو احساس می کند.

احساس بیمار در طول زمان درمان با لیزر چگونه است؟
احساس بیمار در طول زمان درمان با لیزر چگونه است؟

تعداد جلسات درمانی مورد نیاز برای درمان چند جلسه است؟

این موضوع به عوامل مختلفی مانند نوع آسیب دیدگی، عضو آسیب دیده و نوع لیزر مورد استفاده در درمان و تعدادی عوامل دیگر بستگی دارد. در درمان دردهای حاد معمولاً بین 2 تا 6 جلسه لازم است تا به نتیجه مطلوب دست یافت ولی در درمان دردهای مزمن تقریبا 10 جلسه لازم است تا بتوان به نتیجه دلخواه رسید. هرجلسه درمان با لیزر می تواند از 5 دقیقه تا 30 دقیقه ادامه پیدا کند.

آیا بعد از درمان با لیزر امکان برگشت بیماری وجود دارد؟

بسیاری از درد های ایجاد شده که منجر به استفاده از فیزیوتراپی می شود در بازه زمانی کوتاهی ایجاد نشده اند مانند دیسک و یا آرتروز. این نوع درد ها با توجه به اینکه مزمن هستند و در طی مدت طولانی ایجاد شده اند قطعا با یکی دو جلسه فیزیوتراپی بهبود پیدا نمی کنند و نیاز به تعداد جلسات بیشتری دارند. چنانچه روش های فیزیوتراپی و لیزر درمانی به صورت مرتب و دقیق انجام شود و بیمار پس از درمان در کلینیک به دقت تمرینات ورزشی که درمانگر به او داده است را انجام دهد، درمان موقتی نبوده و نتیجه قطعی حاصل می شود.

آیا درمان با لیزر درد یا عوارض جانبی هم دارد؟

درمان با لیزر باید توسط درمانگر حاذق و تحصیلکرده انجام شود و در صورتی که این مهم حاصل شود درمان با لیزر نه تنها هیچ گونه درد یا عوارضی در پی نخواهد داشت بلکه پس از انجام لیزر تراپی یک احساس خوب و آرامش عمیق را برای بیمار در پی خواهد داشت. ممکن است پس از گذشت یک روز از لیزر تراپی مقداری سفتی در عضلات را به همراه داشته باشد ولی این موضوع باعث ایجاد درد یا حس بدی در بیمار نخواهد شد.

چه زمانی بیمار احساس بهبودی پیدا می کند؟

این که بیمار احساس بهبودی در ناحیه آسیب دیده داشته باشد بستگی به نوع آسیب و واکنش بدن بیمار به پروسه درمان دارد ولی با وجود این عوامل غالباً پس از سپری کردن اولین جلسه درمان بیمار احساس می کند که درد کاهش یافته و بهبودی دارد حاصل می شود.

چه زمانی بیمار احساس بهبودی پیدا می کند؟
چه زمانی بیمار احساس بهبودی پیدا می کند؟

لیزر پرتوان چه کاربرد هایی دارد؟

کاهش درد:

لیزر پرتوان با افزایش ترشحات ضد درد در بدن به کاهش درد کمک می کند و همچنین مسیر سیگنال های ارسال درد به مغز را مسدود می کند و با این کار حساسیت مغز نسبت به درد را کاهش می دهد.

لیزر پرتوان می تواند با کاهش التهابات به کاهش درد ناشی از التهاب بخش آسیب دیده کمک شایانی نماید

کاهش التهاب:

لیزر پرتوان با گشاد کردن عروق خونی در محل آسیب دیده به رساندن اکسیژن بیشتری به محل آسیب به کاهش تورم در این ناحیه کمک می کند و در نتیجه درد ناشی از این آسیب و تورم ها را کاهش می دهد

بهبود سریع زخم:

لیزر پرتوان برای بهبود سریع انواع زخم ها بریدگی ها و سوختگی ها بسیار مفید است و می تواند به درمان هرچه سریع تر زخم کمک نماید. پوست بدن از ماده ای به نام کلاژن ساخته شده است که برای ساخته شدن کلاژن ها در بدن به فیبر و بلاست نیاز است که لیزر پرتوان سلول ها را برای ساخت فیبر و بلاست ها تحریک می کند در نتیجه کلاژن بیشتری تولید می شود و شرایت بهتری برای پیوند خوردن زخم در کمترین زمان فراهم می شود.

خون رسانی:

یکی دیگر از عملکرد های مفید لیزر پرتوان افزایش رگ های ریز خونی در محل آسیب دیده می باشد که با این کار خون رسانی به این ناحیه افزایش پیدا کرده و از ایجاد بافت های ضخیم و چسبنده در اطراف زخم جلوگیری می شود و زخم خیلی سریع تر از قبل بهبود پیدا می کند.

چه آسیب ها و بیماری هایی با لیزر پرتوان قابل درمان هستند؟

زخم ها و بریدگی های عمیق، زخم های پوستی ناشی از بیماری زونا، دیسک کمر و دیسک گردن، درد های مفصلی زانو و آرنج،خارپاشنه و تاندونیت، آرتروز، درد های مهره گردن و سیاتیک همه از آسیب هایی هستند که تابه حال با استفاده از روش لیزر درمانی و لیزر پرتوان مداوا شده اند.

موارد منع درمانی با استفاده از لیزر پرتوان:

  1. در صورتی که شخص مراجعه کننده به فیزیوتراپی باردار باشد باید از انجام روش لیزر درمانی خودداری شود
  2. در صورتی که بیمار به سرطان پوست مبتلا باشد و یا از دارو هایی استفاده نماید که پوست را در برابر هر نوری حساس کند باید استفاده از لیزر پرتوان خودداری نمود
  3. درصورتی که بیمار برای درمان زخمی به لیزر پرتوان روی آورد ابتدا باید مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد که زخم عفونی نباشد. اگر زخم عفونی باشد باید از روش لیزر درمانی با لیزر پرتوان اجتناب کرد
  4. روش لیزر درمانی برای بیماران مبتلا به صرع یا انواع سرطان ها نا مناسب است و باید از این نوع روش درمانی برای این بیماران حتما جلوگیری کرد

فواید استفاده از لیزر پرتوان:

  1. کاهش درد و التهاب ناشی از آسیب های مختلف از مهم ترین فواید لیزر پرتوان می باشد
  2. اقدام به کمک در باز سازی و ترمیم بافت ها و عضلات از دست رفته
  3. کاهش در زمان و مدت دوره درمانی و تسریع بهبودی بیماری ها
  4. لیزر پرتوان عملکرد و فعالیت های مفاصل را بهبود می بخشد
  5. با افزایش عروق خونی در نواحی آسیب دیده جریان خون را در این نواحی بهبود می بخشد
  6. لیزر پرتوان به عملکرد رگ های عصبی بهبود می بخشد
  7. افزایش پروتئین های کلاژن به منظور بهبود هرچه سریعتر زخم

لیزر پرتوان در درمان درد گردن چه عملکردی دارد؟

با توجه به اینکه در امور شغلی و فعالیت های منزل افراد بیشتر از گذشته در حالت نشسته قرار دارند اگر در مدت زمان طولانی در طی روز گردن آن ها به حالت بدی قرار بگیرد می تواند زمینه ای برای بیرون زدگی دیسک گردن و درد های مفصلی و مهره ای در نواحی مختلف گردن خصوصا قسمت مهره پایینی گردن که به قفسه سینه متصل می شود احساس کرد زیرا بیشتر سنگینی سر و گردن و تعادل سر بر روی مهره های این نواحی قرار دارد.

گردن یکی از مهم ترین عضو های بدن است که در طول روز فعالیت ها و سنگینی بسیاری را متحمل می شود و اگر آسیبی به این قسمت از بدن وارد شود فرد در انجام فعالیت های روزمره خود با مشکل مواجه می شود.

گردن درد علت های متعددی دارد مانند سفت شدن و عضلات گردن، گرفتگی اعصاب و بیرون زدگی دیسک گردن که علت درد هرچه که باشد با توجه به پیشرفت علم پزشکی و درمانی قابل درمان می باشد و برای درمان این درد ها راهکار های متعددی مانند جراحی و انواع لیزر درمانی ها وجود دارد که درمان با لیزر پرتوان به عنوان بهترین راهکار توسط پزشک متخصص به بیماران پیشنهاد می شود.

شما در حال مطالعه مقاله عملکرد لیزر پرتوان هستید

لیزر درمانی گردن درد:

پس از این که بیمار به علت درد گردن به پزشک متخصص مراجعه نماید پزشک پس از بررسی وضعیت بیمار و با توجه به شدت پیشرفت بیماری، بیمار را به یک فیزیوتراپی برای درمان به وسیله لیزر درمانی معرفی می کند.

بیمار با مراجعه به فیزیوتراپی شخص فیزیوتراپ با بررسی پرونده پزشکی بیمار و نظریات پزشک متخصص بهترین روش لیزر درمانی برای رفع درد گردن بیمار را اجرا می کند که تا به حال بهترین روش لیزر درمانی روش درمان با لیزر پرتوان انتخاب می شود. این لیزر کمترین عوارض و بیشترین اثرات درمانی را در بین روش های دیگر موجود دارد.

لیزر پرتوان با انرژی بسیاری که ایجاد می کند سلول ها و عضلات بیمار را تحریک می کند و پس از اتمام زمان درمانی به وسیله این لیزر انرژی وارد شده به اندام ها و عضلات بیمار با قدرت زیادی خارج شده و عضلات را برای فعالیت مجدد آماده می کند و در نتیجه از درد موجود در نوحی گردن بیمار کاسته می شود.

سه مکانیسمی که با اتصال لیزر به عضلات گردن رخ می دهد:

  1. در مرحله اول پس از اتصال دستگاه لیزر پرتوان به بدن بیمار ابتدا پروسه ترمیم عضلات با افزایش تولید ATP و یا افزایش آدنوزین تری فسفات در بدن رخ می دهد
  2. در مرحله دوم با افزایش سطح تولید اکسید نیتریک التهابات بدن بیمار درمان می شود
  3. در مرحله آخر سدیم و فسفات بدن به حد نرمال می رسد و درد وارده به مرور درمان می شود

 

فرایند ترمیم بافت عضلات توسط لیزر پرتوان به چه شکلی انجام می شود؟

سلول های ناحیه آسیب دیده بیمار بسیار ضعیف و ناتوان هستند و قادر به تکثیر و انجام فعالیت نیستن در لیزر پرتوان اشعه های لیزر با انرژی زیادی که دارد به سلول های بدن بیمار نفوذ کرده و انرژی خود را به سلول ها منتقل می کند این سلول ها که انرژی دریافت کرده اند توانایی انجام فعالیت و تولید و تکثیر خود را دریافت کرده و و به ترمیم بافت های آسیب دیده می پردازند.

کاهش التهاب در بافت های آسیب دیده توسط لیزر پرتوان به چه شکلی انجام می شود؟

در مراحل ابتدایی آسیب دیدگی هریک از اعضای بدن التهاب ناحیه آسیب دیده آغاز می گردد. درد ناشی از التهابات به دلیل تحریک عروق عصبی توسط التهاب محل آسیب دیده شروع می شود.

برای کاهش التهاب در نواحی آسیب دیده به وسیله لیزر پرتوان پس از متصل شدن لیزر به بدن بیمار بدن به تولید اکسید نیتریک می پردازد که با اختلال در سیستم لنفاوی و جذب مایعات میان بافتی درد در نواحی آسیب دیده را کاهش می دهد.

این عمل با افزایش قطر مویرگ ها انجام می گیرد و موجب می شود اکسیژن بیشتری به بافت های آسیب دیده برسد که این خود نیز به کاهش درد ناشی از التهاب کمک می کند و باعث می شود فرایند سریع تر انجام بگیرد.

عملکرد لیزر پرتوان بر درمان خارپاشنه چگونه است؟

درد در نواحی پا نشان دهند آسیب دیدگی پاها می باشد. در گذشته پیش از پیشرفت علم پزشکی پزشکان و مردم معتقد بودند خارپاشنه به علت ایجاد التهاب در زیر پوست در ناحیه پاشنه می باشد اما به مرور زمان پزشکان دریافتند که خار پاشنه ناشی ازفشار وارده به تاندون کف پا و آسیب دیدگی این تاندون می باشد که این مشکل علائم و راه های درمانی مخصوص به خود را دارد و به طور جدا گانه به هرکدام اشاره می کنیم.

عملکرد لیزر پرتوان بر درمان خارپاشنه چگونه است؟
عملکرد لیزر پرتوان بر درمان خارپاشنه چگونه است؟

علائم وجود خارپاشنه:

  1. اولین علائم ایجاد خارپاشنه در صبح پس از بیدار شدن مشخص می شود. وقتی که پس از مدت طولانی استراحت برای انجام کاری بلند می شوید در ناحیه پاشنه پا درد احساس می شود که این درد می تواند ناشی از خارپاشنه باشد
  2. دردی که ناشی از خارپاشنه باشد پس از گام های اولیه شدید می شود اما با مرور زمان و جریان خون در این نواحی درد کاهش پیدا می کند
  3. زمانی که دردی در ناحیه پاشنه احساس می شود اگر در اثر خار پاشنه باشد زمانی که ناحیه درد را لمس می کنید یک برآمدگی استخوانی مانند حس می شود.

شما در حال مطالعه مقاله عملکرد لیزر پرتوان هستید

علت به وجود آمدن خار پاشنه:

  1. ایستادن به مدت زمان طولانی به منظور انجام امور کاری
  2. استفاده از کفش های نا مناسب با سطوح مختلف
  3. کمبود برخی ویتامین های بدن مانند ویتامین C
  4. ابتلا به چاقی و اضافه وزن بالا می تواند یکی از علل ایجاد خارپاشنه باشد
  5. بالارفتن سن موجب کاهش چربی در نواحی پا می شود که این نیز می تواند یکی دیگر از علل خارپاشنه باشد
  6. بیماری هایی مانند دیابت و ارتروز نیز می توانند امکان ایجاد خارپاشنه را تشدید نمایند
علت به وجود آمدن خار پاشنه:
علت به وجود آمدن خار پاشنه:

راهکار های درمانی برای رفع خار پاشنه:

برای کاهش درد خارپاشنه و درمان این مشکل راه های زیادی وجود دارد که هر کدام به نوبت خود به درمان خارپاشنه کمک می کنند

راهکار های درمانی برای رفع خار پاشنه:
راهکار های درمانی برای رفع خار پاشنه:

استراحت:

یکی از عمده ترین راه هایی که مردم برای درمان خارپاشنه در پیش می گیرند و دکتر ها نیز بسیاری به آن سفارش می کنند استراحت است. یکی از علل ایجاد خار پاشنه فشار زیاد و راه رفتن و ایستادن در مدت زمان طولانی است و اگر شخصی که خارپاشنه دارد استراحت نکند روند درمانی با روش های دیگر طولانی تر می شود و ممکن است درد ناشی از خارپاشنه به مرور حتی بیشتر شود

راهکار های جانبی:

مصرف قرص های مسکن، استفاده از پد و کفی های طبی، آتل بندی در شب و هنگام استراحت از جمله راهکار های درمانی برای خار پاشنه می باشند که هرکدام به تنهایی اثر چندانی بر درمان خارپاشنه ندارند و حتما باید با راهکارهای دیگر همراه شوند.

راهکار های جانبی:
راهکار های جانبی:

تزریق کورتیزون ها:

کورتیزون ها یک نوع داروی تزریقی هستند که به مانند استروئیدی عمل می کنند که بدن خود هنگام آسیب و ایجاد التهاب ترشح می کند. این نوع تزریق بیشتر در ورزشکارانی صورت می گیرد که به تاندون پاهایشان آسیبی وارد می شود.

تزریق کورتیزون ها به صورت مستقیم در محل استخوان آسیب دیده انجام می گیرد و در ابتدا درد شدیدی را وارد می کند اما پس از چند لحظه به کلی درد ناشی از خارپاشنه را نیز از بین می برد. انجام این تزریقات به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود زیرا تاندون هارا ضعیف تر کرده و در آینده ممکن است درد شدید تری را تحمیل کند.

شما در حال مطالعه مقاله عملکرد لیزر پرتوان هستید

درمان با لیزر پرتوان:

در درمان خارپاشنه به روش لیزر درمانی و با استفاده از لیزر پرتوان لیزر سلول های بافت آسیب دیده را با انتقال انرژی تحریک کرده و به ترمیم بافت آسیب دیده کمک می کند همچنین لیزر پرتوان خون را در محل آسیب دیده به جریان در می آورد و خون های لخته ای را از بافت های آسیب دیده دور می کند و راه را برای مواد مغذی لازم برای ترمیم باز می کند.

مزایای استفاده از این روش نسبت به روش های دیگر کاهش سریع درد در محل آسیب، ایمنی استفاده از روش لیزر پرتوان و نداشتن عوارض پس از درمان و کاهش تورم ایجاد شده در پاشنه در اثر درد، التهاب و فشار.

درمان به روش جراحی:

این روش برای ابتدای امر پیشنهاد مناسبی نیست و بیمار می بایست روش های ساده تر را امتحان نماید و در صورتی که جوابگو نبودند به عمل جراحی روی بیاورد زیرا پس از عمل جراحی عوارضی باقی می ماند اما در صورتی که روش های پیشین برای درمان خارپاشنه جوابگو نباشند در نهایت دکتر پیشنهاد عمل را به بیمار می دهد.

لیزر پرتوان چه تاثیری بر زانو درد دارد؟

زانو یکی از مفاصل مهم بدن است که تعادل کل بدن بر عهده این عضو می باشد در نتیجه فشار زیادی را متحمل می شود و در معرض آسیب های بسیاری قرار دارد این آسیب ها می تواند شامل کشیدگس و پارگی عضلات، انحراف زانو و آرتروز زانو باشد. هرکدام از این روش ها که با درد و التهاب همراه باشند می توان به وسیله روش لیزر درمانی ولیزر پرتوان درمان نمود.

عملکرد لیزر پرتوان در درمان دیسک کمر چگونه است؟

دیسک کمر یکی از آسیب هایی است که به روش لیزر درمانی پاسخ مثبت داده و در بسیاری از موارد مراجعه شده برای درمان دیسک کمر به فیزیوتراپی با استفاده از لیزر پرتوان توانسته اند سلامت خود را به دست آورند.

در آسیب کمر وقتی که دیسک دچار بیرون زدگی می شود به عضلات اطراف فشار وارد کرده و رگ های عصبی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و این ناحیه دچار التهاب می شود و شخص بیمار نیز درد زیادی را تجربه می کند در همچین زمانی بیمار با مراجعه به فیزیوتراپی به درمان با لیزر پرتوان روی می آورد و پس از رفع التهابات ورزش های فیزیوتراپی نیز تا زمان درمان کامل به روند درمانی اضافه می شود.

عملکرد لیزر پرتوان در درمان دیسک کمر چگونه است؟
عملکرد لیزر پرتوان در درمان دیسک کمر چگونه است؟

سیاتیک چگونه با لیزر پرتوان درمان می شود؟

سیاتیک بزرگترین رگ عصبی در بدن می باشد که از انتهای مهره های ستون فقرات تا پاها ادامه دارد و آسیب دیدگی این رگ عصبی ناراحتی بسیاری را برای شخص بیمار ایجاد می کند. در اکثر مواقع لیزر پرتوان به درمان رگ عصبی سیاتیک جواب مثبت داده و توانسته است از پس درمان درد های ناشی از آسیب به این رگ عصبی بر بیاید. این لیزر با کاهش درد و التهابات در نواحی نزدیک به این رگ عصبی به درمان و بهبود اسیب های این نواحی کمک نماید.

شما در حال مطالعه مقاله عملکرد لیزر پرتوان هستید

درد های مزمن اسکلتی و عضلانی راه درمانی هم دارند؟

درد های اسکلتی و عضلانی از دیگر درد ها و آسیب های بدنی استثنا نیستند و راه های درمانی مخصوص خود را دارند. بیمارانی که برای درمان درد های عضلانی و اسکلتی به دکتر مراجعه کرده اند می توانند طبق نظر دکتر با فیزیوتراپب و یا نسخه دارویی مسکن و همچنین پیشنهاد استراحت به نتیجه مثبتی برسند اما در این زمینه چون درد های عضلانی و اسکلتی بسیار سخت و طاقت فرسا است استفاده از روش هایی که به دوره درمانی طولانی مدتی نیاز دارند پیشنهاد نمی شود.

درد های مزمن اسکلتی و عضلانی راه درمانی هم دارند؟
درد های مزمن اسکلتی و عضلانی راه درمانی هم دارند؟

درمان درد های عضلانی و اسکلتی با استفاده از روش لیزر درمانی و خصوصا لیزر پرتوان از بهترین و راحت ترین روش های درمانی می باشد که درمان را در بازه زمانی خیلی کوتاهی با سرانجام می رساند و بیمار پس از طی مراحل درمانی به وسیله این روش به نتیجه مطلوب و مورد نظر خود دست میابد.

به چه علتی لیزر درمانی و استفاده از لیزر پرتوان بیش از روش های موجود دیگر در بین مردم رایج شده است؟

امروزه استفاده از روش های لیزر درمانی و خصوصا استفاده از لیزر پرتوان در بین مردم رایج شده و علت آن این است که این روش در برابر عمل های جراحی از هزینه پایین تری برخوردار است و همچنین از عوارض کمتری نسبت به عمل جراحی برخوردار است همچنین در عمل های جراحی می تواند خطرهای ناشی از بیهوشی طولانی مدت بیمار را تهدید کند اما در لیزر پرتوان همچین مشکلاتی وجود ندارد.

همچنین روش لیزر درمانی نسبت به روش های بی خطر دیگر فرآیند درمانی کمتری دارد و بیمار را زود تر به نتیجه میرساند و درد های وارده را کاهش می دهد.

بنابراین با پیشرفت علم و رشد لیزر درمانی بهتر است برای درمان بیشتر بیماری ها از لیزر درمانی استفاده نماییم تا از هرگونه خطر جانی و زیان های مالی بی رویه در امان باشیم.

از شما همراهان گرامی بسیار متشکریم که مارا تا انتهای این مقاله همراهی کرده اید امیدواریم مطالب مورد پسند شما عزیزان واقع شده باشد و از آن به قدر کافی بهره برده باشید.

برای دیدن مراکز لیزر پرتوان در تهران کلیک نمائید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.