مراکز لیزر پرتوان در تهران
فهرست مطالب

با توجه به اهمیت استفاده از لیزر درمانی در دنیا، تعداد بسیار زیادی از مراکز لیزر پرتوان در تهران مشغول به فعالیت هستند.

شما می توانید در این صفحه اطلاعات کامل تری راجع به عملکرد لیزر پرتوان بدست آورید.

همچنین از اینجا با عملکرد لیزر پرتوان آشنا شوید.

کلینیک دکتر معینی به عنوان بهترین مرکز لیزر پر توان در تهران در این راستا مشغول خدمت رسانی به مراجعین محترم است. لیزر پر توان کاربردها و مزایای بسیاری دارد که در ادامه متن به توضیح مفصل در رابطه با آن خواهیم پرداخت.

مراکز لیزر پرتوان در تهران
مراکز لیزر پرتوان در تهران

لیزر چیست؟

نحوه عملکرد لیزر

تاریخچه لیزر در پزشکی

انواع لیزر در پزشکی

لیزر پرتوان چیست؟

آثار درمانی ناشی از استفاده لیزر پرتوان

اثر لیزر پر توان در فیزیوتراپی

مزایای استفاده از لیزر پر توان

مراکز لیزر پر توان در تهران

استفاده از لیزر پر توان در چه مواردی ممنوع است؟

نکاتی در رابطه با استفاده از لیزر پرتوان

 

لیزر چیست؟

برای شروع بحث در رابطه با لیزرهای پرتوان، لازم است تا ابتدا با لیزر و نحوه تاثیر آن بر نقاط مختلف بدن بیشتر آشنا شویم.  کلمه لیزر از کنار هم قرار دادن حروف اول Light Amplification by Sitmulated Emission of Radiation تشکیل شده است.

لیزر در حقیقت یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین روش‌ها برای درمان بسیار از عارضه‌ها در پزشکی محسوب میشود که در سالیان اخیر بسیار مورد توجه واقع شده است. از آنجایی که استفاده از لیزر برای درمان بیماری‌ها روشی بدون درد و عارضه است، نظر بسیاری از متخصصین را نیز به خود جلب نموده است.

لیزر چیست؟
لیزر چیست؟

در واقع لیزر خود یک نور برانگیخته بسیار پر انرژی است که با پرتوهای نور معمولی در نحوه عملکرد و اثر گذاری بسیار متفاوت عمل میکند. دقت و اثرگذاری نور لیزر هزاران برابر از نور معمولی بیشتر است. همچنین لیزر از یک نور با طول موج مشخص تشکیل شده است و این امر سبب میشود که انرژی بالایی را تولید نماید.

بهره گیری از خواص لیزر

دانشمندان و متخصصین با بهره گیری از خواص لیزر توانسته‌اند تا از آن در انجام بسیاری از  امور صنعتی، پزشکی و … استفاده کنند. کاربردهای لیزر در پزشکی بیش از سایر کاربردها مورد توجه قرار گرفته است.

و بر همین اساس امروزه مراکز مختلف لیزر از جمله مراکز لیزر پر توان در تهران مشغول به فعالیت در این حوزه هستند و خدمات بسیار مفیدی را به بیماران ارائه میکنند. همان طور که عنوان شد امرزه از لیزر درمانی در موضوعات مختلف پزشکی استفاده میشود.

لیزر درمانی میتواند برای انجام جراحی، امور چشم پزشکی، مسائل پوستی، فیزیوتراپی و همچنین دندان پزشکی مورد استفاده قرار گیرد و نتایج شگفت انگیزی را رقم بزند. نقطه اثر لیزر معمولا بر روی تغییر در زنجیره انتقال الکترون در میتوکندری  میباشد.

وقتی منبع نور در برابر پوست قرار میگیرد، فوتونها به چند سانتی متری نفوذ کرده و توسط میتوکندری‌ها جذب میشوند. این انرژی با استفاده از سرعت افزایش یافته، به بسیاری از پاسخ‌های فیزیولوژیکی مثبت و در نتیجه ترمیم مورفولوژی و عمچنین عملکرد طبیعی سلول می انجامد. لیزرهای قدرتمند با هدف جذب هموگلوبین و سیتوکروم اکسیداز میتواند به تنفس کمک کند و نتیجه درمانی بسیار مطلوبی ارائه دهد.

بهره گیری از خواص لیزر
بهره گیری از خواص لیزر

نحوه عملکرد لیزر

انواع دستگاه‌ها که امروزه در بسیاری از نقاط دنیا و همچنین مراکز لیزر پرتوان در تهران مشغول فعالیت هستند، عملکرد خاصی را دنبال میکنند. دستگاه‌های لیزر عموما دارای یک محفظه هستند که به آن حفره نوری نیز اطلاق میشود. این محفظه مکان فعالی برای تولید فوتونها است.

در این محفظه همچنین آینه‌هایی وجود دارد که در یک طول موج کاملا موازی با یکدیگر قرار گرفته‌اند. یکی از آینه‌ها در این قسمت تا حدی باز است. با وصل شدن دستگاه به برق، انرژی به دستگاه منتقل میشود. اتم‌های فعال در این ناحیه از طریق آینه منعکس میشوند که این امر سبب تحریک اتم‌ها خواهد شد.

برای درک نحوه کار لیزر ابتدا باید بدانید که الکترون ها در مدارهای مختلف با باندهای انرژی درون یک اتم قرار دارند. در حالت پیش فرض ، همه الکترونها در اولین پله این پله قرار دارند که حالت پایه الکترون در نظر گرفته می شود.

اگر مقدار مناسبی از انرژی به الکترون وارد شود، می توان آن را یک پله بالا برد. این فرآیند جذب نامیده می شود ، جایی که الکترون انرژی شلیک شده به آن را جذب می کند و در این فرآیند ، سطح انرژی آن به مرحله یا باند بعدی افزایش می یابد.

سپس نور لیزر از طریق قسمت انتهایی آینه بازتابیده میشود.

برای تولید نور توسط دستگاه لیزر مراحل زیر به ترتیب رخ خواهند داد:

  • در اولین مرحله الکترون به سطح بالاتر پمپ میشود.
  • سطح پمپاژ سطحی کاملا ناپایدار است و بنابراین الکترون به سرعت به سطح انرژی پایینتر منتقل میشود.
  • با کم شدن انرژی در الکترون، الکترون فوتون را آزاد میکند.
  • در این مرحله الکترونی که به یک سطح انرژی بر انگیخته رسیده است میتواند دو فوتون آزاد کند.
  • آینه فوتونها را منعکس کرده و در نتیجه لیزر تولید میشود.

از آنجایی که لیزر نوری با ماهیت خاص است و از طریق روش‌های خاصی نیز تولید میشود، دارای خواصی منحصر به فرد نیز میباشد. نوری که لیزر ساطع میشود یک نور کاملا تک رنگ است.

تک رنگ بودن به این معنا است که این نور تنها از یک طول موج تشکیل شده است. بر خلاف نور مرئی که از طیف‌های مختلفی تشکیل شده است، و هر یک از این طیف‌ها دارای طول موج خاص خود هستند، نور لیزر تنها از یک طول موج ساخته شده است و همین امر موجب ایجاد خواص شگفت انگیزی برای آن گردیده است.

اشعه‌هایی که از طریق لیزر تابیده میشوند، بسیار منسجم و کاملا موازی با یکدیگر هستند. به دلیل این که طول موج نور در هر نقطه یکسان است، فاز هر موج نیز در آن مشترک است که این امر سبب افزایش انسجام آن خواهد شد.

موج ساطع شده از دستگاه لیزر یک موج سینوسی است که قله‌ها و دره‌ها در آن کاملا بر هم منطبق هستند. نور لیزر جهت دار است. در مقایسه با چراغ قوه که نور را در جهات مختلف آزاد می کند ، لیزرها به جای آن یک پرتو دقیق و متمرکز از تابش الکترومغناطیسی ارائه می دهند.

برای تولید نور توسط دستگاه لیزر مراحل زیر به ترتیب رخ خواهند داد:
برای تولید نور توسط دستگاه لیزر مراحل زیر به ترتیب رخ خواهند داد:

تاریخچه لیزر در پزشکی

تاثیرات بیولوژیکی توسط لیزر اولین بار توسط الکساندر گورویش و با تحقیق بر روی تابش کرم‌های شب تاب صورت گرفت. نتیجه تحقیقات گورویش تحت عنوان پدیده القا بیولوژیکی در مجلات مختلف منتشر شد.

در طی انجام این تحقیق گورویش دریافت که سلولهای زنده میتوانند نوعی از تابش الکترومغناطیسی را از خود ساطع کنند. اگر چه قدرت این تابش بسیار کم بود اما گورویش دریافت که در صورت جذب همین تابش بسیار کم شدت، فرآیندهای بیولوژیکی در میتوز توسط آن قابل انجام هستند.

پس از آن دانشمندان دیگری نیز به تحقیق در رابطه با این مسئله پرداختند و متوجه شدند که تابش‌هایی با طول موج بین 280 تا 340 نانومتر در تقسیم سلولی به شکلی موثر عمل میکنند. و پس از آن رفته رفته تاثیر مختلف لیزر بر نواحی مختلف بدن انسان آشکار شد.

امروزه نیز با طیف گسترده‌ای از انواع تاثیرات لیزر در انجام امور درمانی و پزشکی رو به رو هستیم. لیزر درمانی انواع مختلفی دارد که با کاربردهای متفاوت امروزه در انجام اموری همچون: دندانپزشکی، چشم پزشکی، چراحیها و … مورد استفاده قرار میگیرند. بسیاری از مراکز لیزر پرتوان در تهران نسبت به انجام این نوع درمانها اقدام میکنند.

تاریخچه لیزر در پزشکی
تاریخچه لیزر در پزشکی

انواع لیزر در پزشکی

لیزرهایی که در امور پزشکی مورد استفاده قرار میگیرند، دارای انواع مختلفی هستند. این لیزرها از نظر توان، طول موج، تماسی یا غیر تماسی بودن و همچنین محیط تولید کننده آن با یکدیگر تفاوت دارند. علت این تفاوتها عموما به دلیل کاربری متفاوت لیزرها برای رفع مشکلات مختلف است.

در دستگاه‌های لیزر عملکرد کلی بدین صورت است که که منبع پمپاژ نور را به یک آینه میتاباند و طبق رویه، نور پس از برخورد به آینه تقویت شده و منعکس میگردد. دستگاه‌های لیزر معمولا در دو مدل پالسی و موج پیوسته ساخته میشوند. در ادامه به معرفی هر یک از دستگاه‌های لیزر و نوع کاربرد آن در پزشکی خواهیم پرداخت.

انواع لیزر در پزشکی
انواع لیزر در پزشکی

لیزر کم توان:

لیزرهای کم توان در پزشکی معمولا برای تحریک بافت سلولها مورد استفاده قرار میگیرند. حداکثر میزان توان تولیدی توسط این دستگاه‌های لیزر معادل 0.5 وات است.

این نوع از لیزرها عموما برای درمان بیماریهای گوش، حلق و بینی، فیزیوتراپی و… مورد استفاده قرار میگیرند. این نوع از لیزرها همچنین مورد استفاده متخصصین ارولوژیست در درمان بیماران قرار خواهند گرفت. لیزرهای هلیم- نئون، آرگون و کریپتون و لیزرهای دیودی برای تولید اشعه لیزر کم توان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

لیزر پر توان:

بر خلاف لیزرهای کم توان، این نوع از لیزرها دارای توانی بالاتر از 0.5 وات هستند. این نوع از لیزرها که از آنها به عنوان لیزرهای جراحی نیز یاد میشود، به دلیل نیرو و توان تولیدی زیاد میتوانند برای لخته کردن و بریدن بافت و یا حتی بخار کردن بافت‌های زائد مختلف مثل غده‌ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

از آنجایی که این نوع لیزرها برای بریدن نیز کاربرد خواهند داشت، از آنها به جای تیغ در جراحی‌ها استفاده میشود. به دلیل توان بالای این نوع از لیزرها، در زمان استفاده شخص ممکن است در محل مورد استفاده احساس سوختگی یا درد کند.

اما باید توجه دداشت که این کاملا موقتی بوده و پس از گذشت چند ساعت برطرف خواهد شد. مراکز لیزر پرتوان در تهران مشغوال به انجام خدماتی در این حوزه هستند.

لیزر چشمی یا اگزایمر:

نوع دیگری از لیزرهای کاربردی در امور پزشکی لیزرهای چشمی هستند، این نوع از لیزرها بسیار ظریف و دقیق عمل میکنند و از این رو از آنها برای انجام امور چشم پزشکی استفاده میشود.

این نوع از لیزرها همچنین میتوانند در زمینه درمان بیماریهای عروق نیز به شکلی موثر عمل نمایند. انجام اصطلاحا جراحی‌هایی که برای از بین ضعیفی چشم تجویز میشوند عموما از طریق این لیزرها صورت میپذیرند.

لیزر اولتراپالس یا لیزرهای دی اکسید کربن:

این نوع از لیزر دارای طول موجی بالاتر از 10600 نانومتر است. طول موج بالای این لیزر سبب جذب طول موج توسط قسمت‌های مایع و یا بافتهای حاوی آب خواهد شد. از این لیزرها میتوان برای درمان بسیاری از عارضه‌های پوستی مثل چین و چروک و یا لایه برداری سطح پوست استفاده کرد.

این نوع از لیزر نیز مانند لیزرهای پرتوان میتواند برای ایجاد برش در جراحی‌ها مورد استفاده قرار گیرد. این امر میتواند برای اندسکوپی، لاپاراسکوپی و همچنین جراحی‌های پوستی نیز موثر واقع شود.

لیزرهای دیودی، لیزرهای جامد، لیزرهای یاقوت و… انواع دیگری از لیزرها هستند که از آنها برای درمان و پیشگیری از بروز برخی بیماری‌ها استفاده میشود.

برخی از این دستگاه‌ها در مراکز لیزر پرتوان در تهران به همراه این نوع از لیزرها برای عارضه‌های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی لیزر درمانی به عنوان عضوی جدا نشدنی از علم پزشکی همواره مورد توجه پزشکان این حوزه واقع خواهد شد.

لیزر اولتراپالس یا لیزرهای دی اکسید کربن:
لیزر اولتراپالس یا لیزرهای دی اکسید کربن:

لیزر پرتوان چیست؟

درمان بسیاری از بیماری‌ها از طریق لیزر امری است که در سالیان اخیر بسیار به آن پرداخته میشود. تجارب کسب شده در این زمینه موجب شکل گیری درمان‌های مختلف با استفاده از لیزر درمانی گردیده است.

لیزر پرتوان قادر به تولید توانی بین صفر تا 12000 مگاوات است که این رقم در مقایسه با لیزرهای کم توان چیزی در حدود 24 برابر معرفی شده است. در گذشته از لیزرهای کم توان برای درمان برخی از عارضه‌ها استفاده میشد.

اما با گذشت زمان لیزرهای پرتوان توانستند بخش زیادی از وظایف لیزرهای کم توان را با قدرت و کارآمدی بیشتر انجام دهند. با توجه به اهمیت استفاده از لیزر درمانی برای بهبود بسیاری از امراض، تعداد زیادی از مراکز لیزر پرتوان در تهران مشغول به فعالیت هستند.

لیزر پرتوان چیست؟
لیزر پرتوان چیست؟

لیزر پرتوان می‌تواند نقطه اثری بیش از 4 سانتی متر در بدن شخص داشته باشد. این امر در مورد لیزرهای پرتوان سبب شده است تا بتوان از آنها برای درمان دردهای عمقیتر نسبت به لیزرهای کم توان استفاده کرد. از این نوع لیزرها همچنین میتوان برای افزایش جریان خون در رگها و بافت های بدن بهره گرفت.

لیزر پر توان روشی سریعتر و کارآمدتر نسبت به لیزر کم توان است و جلسات درمان از طریق آن نیز نسبت به لیزرهای کم توان بسیار کمتر خواهد بود. بر اساس همین مزایا امروزه در اغلب موارد پزشکان متخصص استفاده از لیزر پر توان را به بیماران توصیه میکنند.

روشی کارآمد در علم پزشکی

درمان بسیاری از بیماریها با استفاده از لیزر پرتوان روشی کارآمد در علم پزشکی محسوب میشود. همان طور که عنوان شد، لیزر پرتوان اشعه‌هایی با قدرت نفوذ بالا و طول موج کوتاه ایجاد میکنند.

پزشکان از این روش اغلب برای درمان عارضه‌های اسکلتی عضلانی استفاده میکنند. در مراکز لیزر پرتوان در تهران نیز از این روشها برای بهبود وضعیت عضلانی و اسکلتی استفاده میشود.

استفاده از لیزرهای پرتوان سبب رفع التهابات و همچنین ترمیم بافتهای آسیب دیده در بدن خواهد شد. این لیزرها همچنین میتوانند به عنوان روشی برای تسکین و کاهش درد در بیماران به کار گرفته شوند.

اگر بیمار زخمهای بازی را روی بدن داشته باشد که برطرف شدن آنها نیاز به صرف زمان زیاد داشته باشد، لیزر پر توان به عنوان روشی قدرتمند، به جوش خوردن سریعتر زخم و همچنین ترمیم بافتهای آسیب دیده کمک میکند. امروزه در کنار روشهای فیزیوتراپی سابق از روش لیزر درمانی با استفاده از لیزر پرتوان نیز صورت میگیرد.

در درمان بیماریهایی مانند آرتروز، دردهای عصبی؛ آرتریت، مشکلات تاندون و رباط، مشکلات مفاصل روش لیزر درمانی کمک شایانی به بهبود عارضه خواهد کرد. جلسات استفاده از لیزر پرتوان برای بهبود مشکلات اسکلتی یا عضلانی بر اساس نظر پزشک متخصص میتواند بین 5 تا 8 جلسه متفاوت باشد.

روشی کارآمد در علم پزشکی
روشی کارآمد در علم پزشکی

آثار درمانی ناشی از استفاده لیزر پرتوان

همان طور که عنوان شد، لیزر پرتوان اثرات درمانی مختلفی بر وضعیت جسمی اعمال میکند. در ادامه به معرفی جزیی هر یک از این اثرات در مانی بر ارگانهای مختلف بدن خواهیم پرداخت.

بهبود سریع زخم:

همان طور که عنوان شد یکی از اثرات بسیار مهم استفاده از لیزر پرتوان برای اشخاص، بهبود و ترمیم سریع زخمها توسط آن خواهد بود. این امر از این جهت کمک کننده است که استفاده از لیزرهای پرتوان موجب تحریک فیبرو پلاستها در پوست خواهند شد.

فیبروپلاست در پوست عاملی برای تحریک کلاژن سازی محسوب میشوند. با استفاده از عملکرد خاص لیزرهای پر توان میتوان با تحریک فیبرو پلاستها و در نتیجه تحریک کلاژن سازی پوست قسمتهای آسیب دیده را به شکلی صحیح و سریع ترمیم نمود. این اثر برای بهبود زخمهای ناشی از سوختگی، بهبود جراحات ناشی از تصادفات و محل اسکار پوست بسیار مفید خواهد بود.

بهبود عملکرد اعصاب:

یکی از مهمترین اثرات درمانی لیزر پرتوان بهبود وضعیت عملکرد اعصاب خواهد بود. استفاده از لیزر پر توان در مورد اعصاب سبب میشود تا فرآیند بازسازی و ترمیم عصب به شکلی سریعتر رخ دهد.

بر همین اساس لیزر پر توان برای درمان عارضه‌های مختلفی مثل گزگز، مور مور، سوزن سوزن شدن، تحت فشار قرار گرفتن اعصاب، دردهای تیز و بی حسی‌های مزمن بسیار موثر واقع میشود. در حقیقت لیزر پر توان قدرت سیگنال‌های عصبی که در بدن وجود دارند بیشتر میکند و این امر به بهبود بسیار از عارضهای ناشی از ضعف این اعصاب کمک خواهد کرد.

کم کردن درد:

لیزرهای پر توان از طریق راه‌های مختلفی میتوانند درد را کاهش دهند. پرتوهای تابیده شده از طریق لیزر میتوانند موجب کاهش حاسیت اعصاب در مسیر درد شوند و از این طریق تا حد زیادی درد را کاهش دهند. این پرتوها همچنین قادرند تا ترشح عوامل ضد درد در بدن را افزایش دهند که این امر خود موجب کاهش درد در نواحی مختلف بدن خواهد شد.

از دیگر عاملی که موجب میشود پس از انجام لیزر پر توان درد در مناطق مختلف کمتر حس شود، کاهش التهابات و تورم ناحیه آسیب دیده است. لیزر پر توان با گشاد کردن عروق خونی و لنفی سبب گردش خون سریعتر و در نتیجه کاهش التهاب و ترمیم منجر به بهبود عارضه خواهد شد.

افزایش عملکرد متابولیک و سوخت و ساز در بدن:

استفاده از لیزرهای پرتوان میتواند اثر مهمی بر افزایش متابولیک و سوخت و ساز بدن ایجاد نماید. در حقیقت لیزر پر توان بر سلولهای خونی اثر گذاشته و موجب میشود که سلولها بتوانند اکسیژن و مواد غذایی بیشتری را جذب کرده و به سایر قسمتها انتقال دهند. این امر همچنین باعث افزایش گردش خون در بدن نیز خواهد شد.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی:

لیزر پرتوان میتواند به بهبود سیستم ایمنی بدن نیز بیانجامد. در حقیقت پرتوهای لیزر میتواند موجب تولید ATPها در بدن شود. ATP ها در حقیقت موجب بروز اشکال مهمی از انرژی در بدن خواهد شد. در حقیقت این امر سبب میشود تا سلولهای ایمنی با کارایی بهتری عمل کنند و از ورود عوامل بیماری زا به بدن جلوگیری نماید.

استفاده از لیزرهای پر توان علاوه بر موارد گفته شد برموارد دیگری نیز در بدن تاثیر گذار خواهد بود. تولید کلاژن، حرکت و دگرانوالسیون ماستسل،  حرکت و فعالیت ماکروفاژها، ساخت فیبروبالست ها، پروتئین سازی،  تغییر نفوذ پذیری و پتانسیل غشای سلولی و تحریك پمپ سدیم، پتاسیم و همچنین برداشت بیشتر کلسیم از دیگر مزایای لیزرتراپی محسوب میشود که همواره مورد توجه محققین قرار گرفته است

استفاده از لیزرهای پر توان به طور خاص برای نواحی مختلف بدن از طرف پزشکان توصیه میشود که اثرات قابل قبولی بر پیشبرد روند درمان در فرد خواهد داشت.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی:
بهبود عملکرد سیستم ایمنی:

اثر لیزر پر توان در فیزیوتراپی

استفاده از دستگاه‌های لیزر برای انجام فیزیوتراپی از گذشته رواج داشته است. اما امروزه با بهره گیری از دستگاههای لیزر پرتوان برای بهبود عملکرد و وضعیت اسکلت بدن تحولی در انجام این درمان آغاز شده است.

همان طور که اشاره شد، یکی از موثرترین نتایجی که انجام لیزر پر توان در بر دارد، نقش بسیار مهم آن در فیزیوتراپی نقاط مختلف بدن است. لیزر به عنوان یک روش غیر تهاجمی در بیماریها باعث افزایش حرارت و گردش خون در بافتهای مختلف بدن میشود. این روش درمانی توسط یک طول موج نوری انجام میشود که بر سلولهای بافتهای هم بند به طور مستقیم عمل میکنند.

لیزرهای پر توان برخلاف انواع کم توان در بدن حرارت ایجاد میکنند. همان طور که عنوان شد در اثر لیزر پرتوان التهابات تا حد زیادی کاهش یافته و بافت آسیب دیده ترمیم میشود. این اثر در فیزیوتراپی به طور قابل توجهی موثر واقع شده است.

در مراکز لیزر پر توان در تهران، معمولا از روشهای انجام لیزر کم توان برای درمان عارضه‌های سطحی تر و از روش لیزر پر توان برای درمان مشکلات عمیقتر استفاده میشود. در مراکز لیزر پرتوان در تهران ، از روشهای مختلفی برای دستیابی به بهبودی کامل بیمار استفاده میشود.

اثر لیزر پر توان در فیزیوتراپی
اثر لیزر پر توان در فیزیوتراپی

بهره گیری از لیزر پر توان برای درمان زانو

استفاده از لیزر پر توان برای کاهش دردهای ناشی از التهابات و یا سایر مشکلات زانو، امروزه به شدت مورد توجه قرار گرفته است. درمان زانو با استفاده از روش لیزر پر توان، درمانی بدون عوارض و موثر را برای شخص به همراه خواهد داشت. این امر سبب شده است تا افراد در هر سن و سالی در صورتی که با عارضه زانو مواجه هستند از این روش به عنوان یکی از بهترین روشها برای درمان استفاده نمایند.

بهره گیری از لیزر پر توان برای درمان دیسک کمر

یکی از موثرترین راه‌هایی که امروزه متخصصین برای درمان عارضه دیسک کمر پیشنهاد میکنند استفاده از لیزر پرتوان برای برطرف کردن این مسئله است. دیسک کمر از امراضی است که واکنش بسیار خوبی به درمان با استفاده از لیزر پر توان نشان داده است.

احساس ناراحتی در عارضه دیسک کمر از آنجا آغاز میشود که با بیرون زدن دیسک نواحی اطراف آن بسیار ملتهب میشوند که این امر سبب احساس درد شدید در این ناحیه خواهد شد. لیزر پر توان میتواند در این ناحیه التهابات را کاهش دهد و با استفاده از آن بافت آسیب دیده را ترمیم نماید.

متخصصین برای حل مشکل دیسک‌های حاد در کمتر چندین جلسه لیزر درمانی پر توان را بسته به وضعیت فرد تجویز میکنند. همچنین پس از آن و برای انجام فیزیوتراپی نیز از لیزرهای پر توان استفاده میکنند. امروزه به دلیل تاثیر بسیار مثبت این نوع درمان از آن برای مقابله با دیسک های جزیی و حاد استفاده میشود.

بهره گیری از لیزر پر توان برای درمان دیسک کمر
بهره گیری از لیزر پر توان برای درمان دیسک کمر

بهره گیری از لیزر پر توان برای دیسک گردن

همان طور که استفاده از لیزر پر توان برای درمان دیسک کمر بسیار موثر است، بهره گیری از آن برای درمان درمان التهابات ناشی از دیسک گردن نیز بسیار موثر واقع شده است.

متخصصین بر اساس تجارب خود استفاده از روش لیزر تراپی را برای کاهش درد، اسپاسم عضلات و همچنین بهبود وضعیت گردن بسیار موثر دانستهاند. استفاده از این روش نه تنها برای درمان دیسک گردن بلکه برای درمان تنگی کانال نخاعی نیز بسیار موثر واقع شده است.

برای برطرف کردن عارضه دیسک گردن دستگاه‌های لیزر پر توان یک روند کلی را طی میکنند. در ابتدا دستگاه با افزایش تولید ATPها شروع به  ترمیم عضلات مینمایند.

در این قسمت همچنین ترمیم عضلات با استفاده از افزایش آدنوزین تری فسفات نیز انجام میپذیرد. پس از این مرحله دستگاه برای رفع التهابات ناشی از ضربه یا التهابات اطراف دیسک سطح تولید اکسید نیتریک در بدن را افزایش میدهد. در این مرحله پس از برطرف شدن التهابات درد ناشی از آن نیز تا حد زیادی فروکش میکند.

در مرحله آخر سدیم و فسفات در بدن به تعادل میرسند و این امر باعث درمان و همچنین برطرف شدن التهابات در گردن خواهد شد. البته باید توجه داشت که روند درمان در سایر قسمتها مثل کمر، زانو و… نیز تقریبا به همین صورت انجام میشود.

موارد عنوان شده از کلی ترین کاربردهای لیزر پرتوان برای درمان هستند

موارد عنوان شده از کلی ترین کاربردهای لیزر پرتوان برای درمان هستند. در صورتی که این روش بر روی مشکلاتی همچون: واریس، خار پاشنه، پارگی رباط و بیماری فاشیا پلانتر در پا و سندرم تونل کارپال، اختلالات آرنج، شانه یخ زده و سایر اختلالات در دست و شانه نیز بسیار موثر عمل خواهد کرد. در پایان برای معرفی بیشتر لیزرهای پر توان و کاربردهای مختلف آن به صورت اختصاری نقطه اثرات آن را بررسی خواهیم کرد.

آرتروز زانو ، ران و مچ پا

روماتیسم مفصلی

سندرم های محافظت از شانه

بورسیت مفصل ران یا شانه

تحلیل رفتن دیسک کمر

دیسک فتق

سیاتیک

تاندونیت

آرنج تنیس

ورم کف پا

از دیگر مواردی هستند که استفاده از دستگاه‌های لیزر پرتوان در درمان آنها بسیار موثر شناخته میشود.

موارد عنوان شده از کلی ترین کاربردهای لیزر پرتوان برای درمان هستند
موارد عنوان شده از کلی ترین کاربردهای لیزر پرتوان برای درمان هستند

مزایای استفاده از لیزر پر توان

همان طور که عنوان شد استفاده از لیزر پر توان مزایای درمانی بی شماری دارد که برخی از آنها مورد بحث قرار گرفت. در عین حال لیزرتراپی مزایای بی شمار دیگری نیز به همراه خواهد داشت که همواره مورد پزشکان و بیماران قرار گرفته است. این روش امروزه به عنوان روشی موثر در کل دنیا اجرا میشود و بسیاری از افراد از مزایای آن بهره مند میشوند.

یکی از اصلی ترین مزایای لیزر درمانی  بدون درد بودن آن است. لیزر تراپی با انواع لیزرهای پر توان و کم توان بدون درد خواهد بود که این امر سبب شده است که بسیاری از بیماران این روش را بر سایر روشهای فیزیکی و سنتی ترجیح دهند. مدت زمان دوره نقاهت پس از استفاده از لیزر پر توان به عنوان یک روش درمانی تقریبا نزدیک به صفر خواهد بود.

استفاده از لیزر برای درمان هر عارضه‌ای

استفاده از لیزر برای درمان هر عارضه‌ای سبب میشود که دامنه حرکت و عملکرد بده به صورت کاملا طبیعی بازیابی شود و سایر ارگانهای بدن نیز بتوانند به طور موثر در این راستا انجام وظیفه کنند. استفاده از روش لیزر پر توان همچنین به عنوان یک روش کاملا غیر تهاجمی شناخته میشود که این یکی دیگر از مزایای بهره گیری از لیزر معرفی شده است.

مهمترین و اصلی‌ترین مزیت استفاده از لیزر برای درمان بیماری ها کم خطر بودن آن و عوارض بسیار نادر آن است. پزشکان و متخصصین تا به امروزه عوارض شناخته شدهای از انجام لیزر بر روی بدن افراد عنوان نکرده‌اند. مراکز لیزر پرتوان در تهران این درمان را با روشهای بدون عارضه برای بیمار پیش میبرند و خدمات متنوعی به بیماران ارائه میکنند.

استفاده از لیزر برای درمان هر عارضه‌ای
استفاده از لیزر برای درمان هر عارضه‌ای

مراکز لیزر پر توان در تهران

امروزه با توجه افزایش متقاضیان برای انجام لیزر تراپی و استفاده از دستگاه‌های لیزر پرتوان برای درمان عارضه‌های اسکلتی – استخوانی و همچنین ترجیح پزشکان بر استفاده از این دستگاه‌ها به جای اعمال سنتی، مراکز مختلفی برای انجام این لیزر پر توان در تهران احداث شده‌اند. این مراکز درمان‌های خود را زیر نظر پزشک متخصص دنبال میکنند.

نکته بسیار مهمی که در انتخاب یک مرکز لیزر پر توان در تهران بایستی مورد توجه قرار گیرد، انتخاب یک مرکز مجاز و قانونی برای انجام لیزر تراپی است. تمامی اعمال لازم بایستی زیر نظر پزشک متخصص و متبحر در این زمینه انجام شود تا از بروز مشکلات ناشی از آن جلوگیری به عمل آید.

نکات لازم در حین انجام کار

مراکز مختلف لیزر که در شهر تهران مشغول انجام خدمت رسانی به مراجعین و بیماران هستند می بایست نکات لازم در حین انجام کار را با دقت مد نظر قرار دهند:

  • از دستگاه لیزر تنها در منطقه مورد نظر استفاده شود
  • استفاده از عینک های محافظ چشم در زمان لیزر
  • حتی الامکان از منعکس کردن نور لیزر بر روی اجسام براق جلوگیری شود
  • دستگاه میبایست تنها در زمان آمادگی کامل برای شروع کار روشن شود
  • بعد از انجام هر گونه لیزر بر روی بدن افراد پراب دستگاه با مواد ضدعفونی کننده قوی کاملا از آلودگی پاک شود

توصیه میشود که بیماران از مراجعه به هر یک از مراکزی که نکات فوق را رعایت نمیکنند خودداری نمایند.

مراکز درمان با استفاده از دستگاه لیزر پرتوان در شهر تهران، بر حسب تجارب تعداد جلسات مختلفی را برای درمان بیماران در نظر میگیرند. اما تعداد جلسات درمان با استفاده از دستگاه لیزر پر توان بر اساس نوع و قدرت عارضه مورد نظر تعیین میشود.

عوارض سطحی‌تر

در مورد برخی از عوارض سطحی‌تر بیمار ممکن است پس از 1 تا 3 جلسه درمان نسبت به آن پاسخ دهد اما در اغلب اوقات که بیماران برای فیزیوتراپی نقاط مختلف بدن به مراکز لیزر پرتوان در تهران مراجعه میکنند، تعداد جلسات ممکن است بر حسب تشخیص پزشک بین 4 تا 10 جلسه در نظر گرفته شود. برخی از عوارض مزمن ناشی از دردهای توروپاتی ممکن است برای درمان به تعداد جلسات بیشتری نیاز داشتنه باشند.

مجموعه‌های مختلفی نسبت به انجام خدمات لیزر پرتوان برای درمان عارضه‌های متنوع تاسیس شده‌اند. کلنیک‌های شایسته، سوگند و کلینیک آرامش از مکان‌هایی هستند که به ارائه خدمات در زمینه لیزر پر توان در تهران میپردازند.

کلینیک دکتر معینی به عنوان بهترین و مجهزترین مرکز لیزر پرتوان در تهران همواره آماده خدمت رسانی به بیماران است. استفاده از کادر مجرب و همچنین پزشک متخصص و متبحر برای انجام لیزر تراپی سبب شده است تا این کلینیک تجارب بسیار موفقی در درمان بیماران و فیزیوتراپی داشته باشد.

عوارض سطحی‌تر
عوارض سطحی‌تر

استفاده از لیزر پر توان در چه مواردی ممنوع است؟

از آنجایی که لیزرهای پر توان اشعه‌های پر قدرتتری نسبت به انواع لیزرهای کم توان دارند. در هنگام استفاده از آنها میبایست نکات ایمنی را رعایت کرد. خطرات دستگاه لیزر پر توان میتواند در دو نوع خطرات مستقیم و غیر مستقیم بروز پیدا کند.

خطرات مستقیم دستگاه مثل آسیب‌های ناشی از پرتوهای پر توان به ناحیه چشم است. که این امر با استفاده از عینک‌های مخصوص قابل پیشگیری خواهد بود. آسیب‌های غیر مستقیم ناشی از دستگاه مانند بروز آتش سوزی نیز از دیگر خطراتی خواهد بود که ایمنی لازم و کافی بایستی در مورد آن رعایت شود.

همان طور که عنوان شد بهره گیری از لیزر پر توان عوارض شناخته شده‌ای برای افراد در پی نخواهد داشت. با این حال متخصصین توصیه میکنند که در شرایطی بیمار باید در انجام این روش درمانی احتیاط کند.

انجام لیزر پر توان در مورد زنان باردار

یکی از مهمترین مسائلی همواره باید مورد توجه قرار گیرد، انجام لیزر پر توان در مورد زنان باردار است. در صورتی که شخص باردار باشد بایستی قبل از انجام هر گونه درمان، مسئله را با پزشک در میان بگذارد.

از آنجایی که لیزر پر توان اثرات عمیقی ایجاد میکند به هیچ عنوان نباید از آن در در مان عارضه‌های چشمی استفاده کرد. حتی پزشکان توصیه میکنند که برای ایمنی بیشتر در حین کار پزشک و بیمار هر دو از عینک‌های مخصوص استفاده کنند. مراکز لیزر پرتوان در تهران نیز بایستی برای حفظ سلامت بیماران در این موارد از انجام لیزر خودداری کنند.

قبل از انجام لیزر بیمار بهتر است هر گونه شرایط خاص جسمانی خود از جمله: وجود باتری در ناحیه قلب، مصرف داروهای خاص و… را با پزشک در میان بگذارد. در صورتی که بافت یا توده‌های در بدن وجود داشته باشد نیز استفاده از دستگاه‌های لیزر پر توان برای فرد توصیه نمیشود. در صورت وجود عفونت در محل انجام لیزر و یا عفونتهای پوستی در محل توصیه پزشکان بر عدم استفاده از لیزر پر توان در آن ناحیه خواهد بود.

انجام لیزر پر توان در مورد زنان باردار
انجام لیزر پر توان در مورد زنان باردار

نکاتی در رابطه با استفاده از لیزر پرتوان

درمان با لیزر پر توان موجب احساس درد در نواحی مورد نظر نخواهد شد. از آنجایی که به لیزرهای پرتوان لیزرهای گرم نیز گفته میشود، در طول استفاده از این لیزر شخص گرمایی را در اندام خود احساس میکند که به هیچ عنوان آزاردهنده خواهد بود. مدت زمان استفاده از لیزر در مراکز لیزر پرتوان در تهران بسته به نوع عارضه، تنها بین 10 تا 20 دقیقه به طول می انجامد.

یکی از سوالت رایجی که برای افرادی که قصد دارند برای انجام فیزیوتراپی در نقاط مختلف بدن خود از لیزر پر توان استفاده کنند این است که آیا تاثیرات ناشی از این درمان دائمی خواهد بود یا خیر.

در پاسخ به این مسئله باید عنوان کرد که بسیاری از دردها و بیماریهایی که نیازمند انجام فیزیوتراپی با لیزر پر توان هستند، بیماری‌های مزمنی هستند در طول سالیان ایجاد شده‌اند.

پیشنهاد می کنیم از پست هزینه لیزر تراپی دیدن کنید.

بیمار نباید انتظار داشته باشد تا در همان جلسات اول به طور کامل بهبود پیدا کند.

بر همین اساس بیمار نباید انتظار داشته باشد تا در همان جلسات اول به طور کامل بهبود پیدا کند. اگرچه پس از اولین جلسه نیز فرد به وضوح میتواند کاهش درد را در اندام مورد نظر حس کند.

با این حال برای انجام هر چه بهتر لیزر درمانی و تاثیر هر چه بیشتر آن بر بهبود عارضه شخص میبایست جلسات درمان را به صورت کامل و طبق توصیه پزشک دنبال کند.

یکی از مهمترین نکاتی که میبایست توسط پزشک به بیمار تذکر داده شود، این است که بیمار حتی اگر پس از چند جلسه درمان درد کمتری در نواحی مورد نظر احساس کرد باز هم از ایجاد فشار یا تنش بر روی نواحی دارای مشکل خودداری کند. بهبودی کامل پس از اتمام جلسات و معاینه نهایی پزشک حاصل خواهد شد.

در مقالهای که در سال 2018 با عنوان ” اثربخشی لیزر درمانی با شدت بالا در درمان اختلالات اسکلتی عضلانی. یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز آزمایشات کنترل شده تصادفی” منتشر شد، نتیجه گیری شد که درمان HILT برای دردهای ناحیه پشت و گردن به شکلی اثرگذار عمل کرده است.

پس از برآورد نتیجه مطلوب از این آزمایش زمینه اجرای آزمایشهای بیشتر در این حوزه فراهم شد و نتایج بسیار قدرتمندی از طریق آن حاصل گردید.

احساس درد ضعیف در ناحیه مورد نظر پس از انجام لیزر

یکی از نکاتی که بعضا در مورد برخی از بیماران در هنگام استفاده از لیزرهای پرتوان رخ میدهد، احساس درد ضعیف در ناحیه مورد نظر پس از انجام لیزر است.

این نوع درد کاملا طبیعی بوده و معمولا تنها در یک یا دو جلسه اول ممکن است بروز پیدا کند. بیمار باید توجه داشته باشد که این نوع درد کاملا موقتی است و پس از مدتی از بین خواهد رفت.

برخی از افراد نیز ممکن دچار افت فشار خون شوند، برای بهبود این عارضه بهتر است که فرد از مایعات کافی و مواد قندی در طول روز بهره گیرد.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.