فیزیوتراپی زانو بعد از عمل رباط صلیبی
فهرست مطالب

در این مقاله به بررسی فیزیوتراپی زانو بعد از عمل رباط صلیبی خواهیم پرداخت.
اگر دچار آسیب در ناحیه زانو هستید پست پارگی رباط صلیبی زانو را مطالعه نمائید.

فیزیوتراپی زانو بعد از عمل رباط صلیبی
فیزیوتراپی زانو بعد از عمل رباط صلیبی

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

در ابتدا اطلاعات مختصری درباره فیزیوتراپی زانو بعد از عمل رباط صلیبی در اختیار شما قرار می دهیم.در اینجا لازم به ذکر می باشد که رباط صلیبی به اختصار در علم پزشکی ACL نامید می شود، آسیب و پارگی این رباط ممکن است برای هر شخصی در هر نوع ورزشی پیش آید و علائمی مانند ورم و احساس درد شدید در ناحیه زانو را در پی داشته باشد و همچنین فرد به سختی قادر به ایستادن در حالت عادی  و حفظ تعادل می باشد و از قسمت زانو دچار صدمه می شود.

فیزیوتراپی زانو بعد از عمل رباط صلیبی
فیزیوتراپی زانو بعد از عمل رباط صلیبی

پارگی و آسیب دیدگی در رباط صلیبی بسیار متداول تر از رباط های دیگر زانو می باشد.

در ادامه به سوالات شما در مورد فیزیوتراپی زانو بعد از عمل رباط صلیبی می پردازیم.

۱.رباط صلیبی زانو چیست؟

۲.عمل رباط صلیبی به چه صورت انجام می گیرد؟

۳.عمل رباط صلیبی به روش گرافت استخوانی چگونه است؟

۴.فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی به چه طریقی انجام می شود؟

۵.فیزیوتراپ چه نوع ورزش هایی برای فرد آسیب دیده در رباط صلیبی تجویز می کند؟

۶.چه اقداماتی برای پیشگیری از آسیب دیدگی در رباط صلیبی باید انجام شود؟

۱.رباط صلیبی زانو چیست؟

در کل هر زانو در انسان داری چهار رباط می باشد که رباط صلیبی یکی از مهم ترین آن ها است که باعث پایداری و استقامت بین مفاصل و استخوان ها می شود.پارگی و آسیب دیدگی در این رباط به شدت زندگی فرد را تحت شعاع خود قرار می دهد .

تحقیقات به عمل آمده نشان داده است صدمات ناشی از پارگی رباط صلیبی در خانم ها خیلی بیشتر از آقایان بوده و هنوز دلیلی برای آن یافت نشده که چرا آمار این گونه بر علیه خانم ها بوده است.

پیشنهاد می کنیم  صفحه فیزیوتراپی بعد از عمل تعویض مفصل زانو را چک کنید.

۱.رباط صلیبی زانو چیست؟
۱.رباط صلیبی زانو چیست؟

رباط صلیبی زانو همان متقاطع قدامی می باشد که متقاطع به معنای صلیبی و قدامی به معنای جلویی می باشد.و همان طور که قبلا گفتیم در علم پزشکی به اختصار به آن ACL می گویند که از ابتدای کلمات زیر گرفته شده است

Anterior Cruciate Ligament (ACL)

این رباط جزء مهم ترین و اصلی ترین رباط درونی زانو بوده که در حفظ تعادل شخص هنگام ایستادن نقش بسیار پر رنگی را دارد و بدون رباط صلیبی شخص قادر به حفظ تعادل خود هنگام ایستادن نمی باشد و برای صاف نگه داشتن زانو به این رباط شدیدا نیازدارد و شخص توانایی حرکتی خود را کاملا از دست خواهد داد در اثر کشیدگی و پارگی رباط.

رباط صلیبی کار هماهنگی بین ران و ساق پا را بر عهده دارد طوری که اجازه نمی دهد ساق پا به سمت عقب یا جلو لیز بخورد نسبت به جایی که ران قرار گرفته است و این باعث ایجاد تعادل و صاف بودن در ناحیه زانو خواهد شد. معمولا پارگی رباط صلیبی در بیشتر ورزش ها ممکن است اتفاق بیفتد اما معمولا در وزش های مثل فوتبال و بستکبال بیشتر دیده می شود همچنین در اثر تصادفات رانندگی هر ساله عده زیادی دچار این نوع آسیب دیدگی می شوند.

 

چهار نوع رباط صلیبی وجود دارد:

۱.رباط صلیبی ACL که قبلا نیز در مورد آن توضیح دادیم برای اتصال بین استخوان های ساق پا و ران می باشد.

۲.رباط صلیبی PCL به مانند رباط ACL بسیار کاربردی و با اهمیت می باشد و به عنوان دومین رباط مهم در زانو از آن یاد می شود که این رباط هم برای متصل کردن استخوان ساق پا به استخوان ران می باشد.

۳.رباط صلیبی LCL برای متصل کردن استخوان ران به استخوان ریز تر در خارج از قسمت زیرین ساق پا می باشد.

۴.رباط MCL برای متصل کردن استخوان ران به استخوان داخلی ساق پا می باشد.

چهار نوع رباط صلیبی وجود دارد:
چهار نوع رباط صلیبی وجود دارد:

این نوع آسیب معمولا در اثر برخی علل شایع زیر می باشد که به صورت موردی به آن اشاره می کنیم:

  • در اثر وارد شدن فشار شدید به ناحیه زانو مثل خمیدگی در زانو که در اصلاح به آن پیچ خوردن هم می گویند.
  • کشش و تحمل فشار در ناحیه زانو که اگر از حد مجاز عبور کند باعث پارگی رباط صلیبی می شود.
  • پرش های ناگهانی و با قدرت زیاد به سمت بالا و در نتیجه مجبور به پایین آمدن و فرود ناگهانی و فشار بیش از حد در ناحیه زانو.
  • تغییر غیرمنتظره و پیش بینی نشده در موقع ایستادن های غیرمنتظره که تمام وزن و سنگینی فرد بر روی یک زانو قرار می گیرد.

قبل از پرداختن به سوال بعدی اشاره کوچکی به رباط مینیسک داشته باشیم که باعث ایجاد ابهام در مورد رباط صلیبی نشود:

مینیسک همان غضروفی می باشد که سطح خارجی مفصل ها را پوشش می دهد.هر زانو دارای دو رباط مینیسک می باشد و بسیار رباط با اهمیتی می باشد چون برای  کم کردن نیروی وارده به زانو و پخش کردن سنگینی و فشار بدن از روی زانو به کار می رود.جنس این غضروف را می توان به پلاستیک تشبیه کرد چون بسیار محکم و در عین حال نرم می باشد.

۲.عمل جراحی رباط صلیبی به چه صورت انجام می گیرد؟

لازم به ذکر می باشد که بدون انجام عمل جراحی هم می توان به بهبود کامل دراین نوع آسیب دیدگی دست پیدا کرد که بستگی به شدت آسیب دارد معمولا در پارگی ها و کشیدگی هایی که زیاد نبوده و شرایط اورژانسی برای فرد ایجاد نکرده است از درمان هایی مثل فیزیوتراپی، دارو، استفاده از وسایل پزشکی درمانی مثل زانو بند ها و … توصیه می شود.

۲.عمل جراحی رباط صلیبی به چه صورت انجام می گیرد؟
۲.عمل جراحی رباط صلیبی به چه صورت انجام می گیرد؟

در ابتدا باید نیاز به عمل جراحی و تشخیص آن توسط پزشک تایید شود.که پزشک متخصص به وسیله انحام برخی آزمایشات مثل علائمی که بیمار در مورد آن توضیح می دهد و استفاده از سایر تجهیزات پزشکی مثل MRI(ام آر آی) ،رادیو گرافی ، آرتروسکوپی و در برخی موارد هم پزشک قادر به استفاده از اشعه ایکسx)) که به ندرت نسبت به سایر روش های ذکر شده استفاده می شود در تشخیص دقیق این آسیب کمک خواهد کرد.

سپس پزشک با توجه به ویژگی های فردی بیمار مانند جنسیت بیمار،سوابق بیماری در فرد مثل مشکلات قلبی و فشارخون ، مقدار و شدت آسیب دیدگی ، میزان سن که در جوانان و سالمندان و کودکان دارای تفاوت می باشد با توجه به میزان تحرک در فرد و همچنین نکته مهم دیگر شغل فرد آسیب دیده می باشد.

مثال

برای مثال یک ورزشکار حرفه ایی نیاز به عمل جراحی فوری دارد تا بعد از بهبود آسیب دیدگی به حرفه ی کاری خود برگردد ولی در یک فرد سن بالا که تحرک و فعالیت زیادی ندارد می توان از عمل جراحی چشم پوشی کرد و سایر راه های درمان را برای آن فرد در نظر گرفت.در نتیجه اهداف شخصی بیمار برای زندگی در آینده بسیار مهم می باشد.البته تشخیص نوع آسیب نیز بسیار مهم است بعضی مواقع شدت پارگی راهی جز جراحی برای پزشک باقی نخواهد گذاشت.

مثال
مثال

سه مدل پارگی و صدمه به رباط صلیبی وجود دارد که به آن ها خواهیم پرداخت:

۱.در مواردی که هیچ گونه آسیب جدی در زانوی شخص ایجاد نشده و رباط صلیبی فقط دچار پارگی و آسیب شده است.

۲.در مواردی که بافت و اجزای دیگر زانوی شخص آسیب دیده دچار آسیب شده و پارگی رباط صلیبی رخ داده است که معمولا تشخیص پزشک در این مورد جراحی می باشد ولی در برخی موارد می توان از عمل جراحی چشم پوشی کرد.

۳.در برخی موارد نوع و شدت آسیب دیدگی طوری می باشد که باعث جدا شدن بخشی از استخوان ها از نقطه ی اتصال اولیه می شود و برای درمان این نوع آسیب از پیچ و مهره استفاده خواهد شد تا استخوان آسیب دیده را در جای اولیه خود ثابت کنند .

در جراحی رباط صلیبی پزشک تمام سعی خود را می کند تا زانوی فرد آسیب دیده را به حالت اول بر گرداند و تعادل و ایستادگی مناسب را در بیمار ایجاد کند.در این جراحی پزشک باید بافت آسیب دیده را احیا کند و برای این کار نیاز به برداشتن بافت از قسمت های دیگر بدن دارد چون به هیچ وجه بافت آسیب دیده به تنهایی قادر به بازیایابی و اصلاح قسمت صدمه دیده نخواهد بود حتی به وسیله دارو و سایر روش های درمانی.

بطور خلاصه و کلی باید گفت پزشک رباط های موجود در نواحی دیگر بدن را بررسی کرده و آن رباطی که سازگاری بیشتری برای ترمیم دارد را استفاده می کند.

در این قسمت تخصص پزشک بسیار اهمیت دارد که تشخیص دهد کدام رباط از کدام قسمت بدن بهترین انتخاب برای جایگزینی رباط  صدمه دیده می باشد.

معمولا در بیشتر موارد از ناحیه کشکک یا همان اصطلاح پزشکی پاتلا برای ترمیم رباط صلیبی صدمه خورده استفاده می شود.در برخی موارد این امکان نیز وجود دارد که از بافت های موجود در اعضای بدن افرادی که فوت شده اند برای جایگزینی و پیوند استفاده کرد.

در بیشتر مواقع عمل جراحی بهترین نتیجه اثر بخشی در فرد آسیب دیده را دارد و حدودا پنج الی شش ماه احتیاج به زمان است تا فرد کاملا توانایی حرکتی خود را به دست آورد و بهبود پیدا کند.معمولا پزشکانی که دارای تبحر و تسلط کافی می باشند، بعداز آسیب دیدگی فرد فورا اقدام به عمل جراحی نخواهند کرد، بعد از ایجاد فاصله زمانی مناسب ورم زانو کمتر شده و پزشک با تجویز فیزیوتراپی زانوی آسیب دیده را درمان می کند

علت ایجاد این فاصله زمانی این است که فرد در اثر عمل جراحی دچار از دست دادن قدرت حرکت زانو و پای خود نشود و همچنین از بروز چسبندگی در مفصل های درونی زانو خود داری شود.

در این نوع از جراحی ها معمولا پزشک از متد آرتورسکوپی استفاده می کند که در این روش درد های بیمار خیلی کمتر بوده و دوره نقاهت بیمار نیز بسیار کوتاه تر می باشد و سریعتر بدن قادر به بازیابی سلامت خود می باشد و در نتیجه نیازی به ماندن های طولانی مدت در مراکز درمانی و بیمارستانی نخواهد بود.

برای آشنایی با مرکز درمان آسیب های ورزشی کلیک نمائید.

۳ .عمل رباط صلیبی به روش گرافت استخوانی چگونه است؟

گرافت(Graft) استخوانی به معنای پیوند استخوانی می باشد و بعد از تشخیص برای عمل جراحی از این متد استفاده می شود هنگامی که رباط به طور کامل آسیب دیده و پاره شده باشد و راه درمانی به جزمتد گرافت وجود ندارد. این نوع عمل جراحی برای جوانان بیشتر توصیه می شود که قوای بدنی کافی را داشته باشند و از سلامت لازم نیز برخوردار باشند.

مهترین نکته در این نوع عمل جراحی تهیه منبعی می باشد که ماده استخوانی را از آن استخراج کرد و به کار گرفت.

گرافت استخوانی را می توان از چند منبع مختلف به دست آورد که مهمترین آن ها عبارتند از:

۱.متد اتوگرافت (Autograft) در عمل رباط صلیبی:

این متد یکی از بهترین روش های پیوند می باشد چون میزان موفقیت در آن بالای نود درصد می باشد.در این متد برای پیوند از استخوان خود شخص آسیب دیده استفاده می شود که باعث می شود کمترین انتقال ویروس و میکروب را به همراه داشته باشد و از بروز سایر بیماری ها در حین پیوند جلوگیری کند. در ضمن بدن بیمار آسیب دیده حتما با این عضو سازگاری بیشتری خواهد داشت و آن را پس نمی زند  چون سلول های عضو پیوند و بدن شخص آسیب دیده یکی می باشد.

 

۲.متد آلوگرافت(Allograft) در عمل رباط صلیبی:

در این روش که بسیار هم کاربردی می باشد برای پیوند از فرد دیگری استفاده می شود. شخص آسیب دیده می تواند از انسانی که تازه دچار مرگ شده برای گرفتن اقدام کند یا حتی هر فرد سالمی که در اطرافیان و آشنایان و …وجود دارد.

 

۳.متد زنوگرافت (Xenograft) در عمل رباط صلیبی:

این روش چندان محبوبیتی نداشته و خیلی کم ممکن است از آن استفاده شود در این روش برای پیوند از حیوان استفاده می شود

در گذشته از این متد بیشتر استفاده می کردند.

۴.متد استفاده از ماده جایگزین برای عمل رباط صلیبی:

در این متد از ماده جایگزین که ساختاری شبیه قسمت آسیب دیده دارد استفاده می شود که برای پوشاندن قسمت های توخالی در استخوان ها به کار می رود.این جایگزین ها توسط محققان به صورت مصنوعی ساخته شده است ساختار و اجزای این ماده جایگزین از مواد معدنی می باشد، که دقیقا ساختاری شبیه به جنس استخوان دارد و حتی ظاهر فیزیکی این ماده معدنی را هم بسیار شبیه به استخوان طراحی کرده اند تا به راحتی جایگزین قسمت آسیب دیده شود و دارای جنسی بسیار سبک و کم وزن که ظاهری در سه بعد دارد‌.

ماده جایگزین دیگری به نام ‘ بن فرموژنیک ‘ وجود دارد که نوعی پروتئین می باشد که می توان آن را به محل آسیب دیده تزریق کرد تا قسمت آسیب دیده را تحریک کند و شروع به ساختن استخوان نماید.

در اینجا قصد داریم برخی از کاربرد های متد بالا را که توضیح دادیم برای شما بازگو کنیم:

  • از متد اتوگرافت در شکستگی های مفصل واستخوان هایی که به سختی جوش می خورند استفاده می شود.
  • متد آلوگرافت بهترین متد برای درمان تومورهای استخوانی می باشد. در این نوع بیماری به خاطر از دست دادن قسمت های زیادی از استخوان ها می توان از متد ماده جایگزین نیز استفاده کرد و خیلی راحت جای خالی مورد نظر را با ماده جایگزین پر کرد.
۴.متد استفاده از ماده جایگزین برای عمل رباط صلیبی:
۴.متد استفاده از ماده جایگزین برای عمل رباط صلیبی:

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی زانو بعد از عمل رباط صلیبی هستید

۴.فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی به چه طریقی انجام می شود؟

فیزیوتراپی بعداز عمل های مربوط به ساختار استخوانی بدن انجام می شود که برای احیای قسمت آسیب دیده و توانایی در رسیدن به حرکات عادی و روزمره فرد آسیب دیده و همچنین کوتاه تر شدن طول دوره درمان به کار می رود.در ادامه مبحث در مورد فیزیوتراپی زانو بعداز عمل صلیبی توضیح خواهیم داد.

در فیزیوتراپی پزشک می تواند از دیگر روش های درمانی برای سرعت بخشیدن به بهبود بیمار کمک بگیرد از متد های سنتی مثل طب سوزنی، درمان به وسیله گرما و ریلکس کردن ماهیچه ها گرفته تا متدهای مدرنی مثل شوک های الکتریکی ،درمان به وسیله لیزر و درمان به شیوه مگنت.فیزیوتراپی بعد از این عمل جراحی دارای چندین مرحله خواهد بود و طی هفته های متوالی تمرینات مخصوص باید انجام شود،که بستگی به شدت آسیب و نوع پذیرش بدن فرد آسیب دیده دارد.

ضروری می باشد پست فیزیوتراپی زیر زانو را مطالعه کنید.

۴.فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی به چه طریقی انجام می شود؟
۴.فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی به چه طریقی انجام می شود؟

هفته اول:

بلافاصله بعد از انجام عمل رباط صلیبی تمرینات فیزیوتراپی آغاز می شود در این 7 روز فرد باید توانایی راه رفتن خود را به دست آورده و زانوی خود را در حالت خمیده که بتواند حدودا زوایه ایی نود درجه تشکیل دهد نگه دارد و همچنین در این مدت ماهیچه های اطراف زانو مثل ماهیچه های چهار سر و عضله هایی که در نواحی پشت ران قرار گرفته است را بهبود ببخشد.

نکات و تمریناتی که در این هفت روز به بیمار داده می شود شامل موارد زیر می باشد:

۱.برای کاهش دادن ورم و التهاب زانو از کمپرس سرد استفاده می شود اگر درد زیاد باشد می توان از شوک های الکتریکی نیز استفاده کرد.

۲.استفاده از تکنیک موبیلیزیشن (Mobilization)  برای کلیه جهت ها به ویژه در سمت بالا و پایین.

۳.استفاده از شوک الکتریکی اگر ماهیچه های قسمت چهار سر در زانو دچار ضعف شده باشند برای بازیابی و احیای این ماهیچه ها بسیار کاربرد دارد.

۴.برای تقویت ماهیچه های چهارسر می توان به مدت زمان شش ثانیه بر روی زانو فشار و نیرو وارد کرد.

۵.در این هفته فرد آسیب دیده برای حرکت کردن می تواند از واکر(walker)یا عصا استفاده کند.

۶.اگر زانو کاملا ثابت و بی تحرک شده و فرد هیچگونه لقی در زانو را ندارد می تواند زانوی خود را به سمت های بالا ، پایین ، راست و چپ حرکت داده  و حتی صاف نگه دارد.

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی زانو بعد از عمل رباط صلیبی هستید

هفته دوم، سوم و انتهای هفته چهارم:

در طی این هفته ها و انجام جلسات  فیزیوتراپی به طور منظم شخص آسیب دیده باید بدون استفاده از واکر و عصا به راحتی راه برود، زانوی شخص آسیب دیده بدون هیچ گونه درد و مشکلی باید کاملا صاف باشد.

در این مدت زمان فرد آسیب دیده باید تمرینات زیر را انجام دهد:

۱.فرد آسیب دیده با رعایت احتیاط کامل در پایین تخت می نشیند طوری که نشیمنگاه شخص در قسمت لبه تخت قرار گیرد و زانوی خود را کاملا صاف و بدون خمیدگی قرار دهد.

۲.تمرین راحت دیگری که برای فرد آسیب دیده بسیار مناسب می باشد استفاده از پله می باشد که فرد به دو صورت حرکت به جلو و همچنین حرکت در سمت پهلو ها می تواند این تمرین را انجام دهد.

۳.تمرین با دوچرخه ثابت برای فردی که می تواند زانوی آسیب دیده خود را حدوداً صد درجه خم کند توصیه می شود.

۴.تمرین دیگری که توصیه می شود خوابیدن فرد آسیب دیده بر روی شکم است طوری که بیمار زانوی خود را کاملا صاف کند.

هفته چهارم تا انتهای هفته دهم:

در این مدت فرد آسیب دیده باید به آرامی و بدون عجله و فشار زیاد و رعایت احتیاط به جهت های روبرو و پشت بدود.فرد آسیب دیده به به راحتی زانوی صدمه دیده را صاف کرده و تا انتها آن را خم کند.ماهیچه هایی که در پشت ران قرار دارد و ماهیچه های چهار سر باید کاملا توانایی خود را به دست آورده باشند و خیلی خوب تقویت شده باشند.

تمریناتی که در طول این هفته ها برای فرد آسیب دیده در ناحیه رباط صلیبی در نظر گرفته می شود برای همه بیماران کاربرد ندارد.این تمرینات اصولا برای افرادی به کار می رود که در زمینه های تخصصی و حرفه ایی ورزش می کنند و برای به دست آوردن نیروی قبلی خود باید یک سری تمرینات با قدرت بیشتر را انجام دهند که شامل دویدن درجا و حرکات پر پیچ و خم در حین دویدن می باشد.

فیزیوتراپی رباط صلیبی زانو در منزل:

تا این قسمت هر نکته و مسئله ای که توضیح داده شد در مورد فیزیوتراپی در مراکز درمانی و کلینیک ها بوده .در این که انجام فیزیوتراپی در مراکز درمانی ساده تر و آسان تر است شکی نیست چون دستگاه های مورد نیاز به اندازه کافی موجود می باشد و همچنین نیروی کاردان و متخصص.

اما بعضی شرایط برای فرد آسیب دیده به وجود می آید که ترجیح می دهد از یک فیزیوتراپ حرفه ایی برای انجام تمرینات در منزل شخصی خویش استفاده کند.همان طور که گفتیم اگه فیزیوتراپ در حرفه ی کاری خود دارای مهارت کافی باشد

می تواند به سادگی زانوی آسیب دیده را بهبود بخشد با تقویت ماهیچه های ضعیف شده، با از بین بردن ورم در ناحیه زانو،با افزایش محدوده ی حرکتی زانوی آسیب دیده و همچنین آموزش به فرد آسیب دیده در انجام حرکات ورزشی ،به طوری که شخص آسیب دیده بعد از مدت کوتاهی بدون نیاز به کمک فیزیوتراپ قادر به ایستادن و شروع به حرکت کردن به طور مستقل باشد.

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی زانو بعد از عمل رباط صلیبی هستید

۵.فیزیوتراپ چه نوع ورزش هایی برای فرد آسیب دیده در رباط صلیبی تجویز می کند؟

فرد آسیب دیده در ناحیه رباط صلیبی بعد از انجام دادن جلسات فیزیوتراپی به طور منظم ،موظف است یک سری تمرینات ورزشی را که فیزیوتراپ برای آن تعیین کرده انجام دهد.اگر فرد آسیب دیده این تمرینات را به نحو احسن و درست انجام ندهد نباید انتظار داشته باشد که کاملا بهبود پیدا کند و مثل روزهای قبل از آسیب دیدگی قادر به حرکت باشد.

در اینجا قصد داریم تمرینات اثر بخش و مفیدی را به شما آموزش دهیم که در اثر بخش بودن عمل رباط صلیبی بسیار حائز اهمیت می باشد.

این نکته بسیار مهم را فراموش نکنید که ممکن است با توجه به نوع آسیب و شدت صدمه در هر فرد فیزیوتراپ تغییراتی در انجام ورزش ها ایجاد می کند.پس هیچ وقت بدون مشورت با فیزیوتراپ خود دست به خود درمانی نزنید و در این باره اقدام به  ورزش ننمایید.

در برخی آسیب دیدگی های مربوط به رباط صلیبی پزشک تشخیص می دهد که بیمار قبل از حراحی یکی سری ورزش ها و تمرینات را انجام دهد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

مراحل انجام این ورزش ها به شرح زیر می باشد:

  • اولین مرحله از ورزش های مورد نیاز در عمل رباط صلیبی به ترتیب زیر می باشد:

۱.ابتدا نیاز به یک جسم محکم شبیه جعبه یا کتاب دارید که ارتفاعی حدود پانزده تا بیست سانتی متر داشته باشد سپس به سمت پشت خوابیده و پاشنه پای آسیب دیده را روی جسم مورد نظر قرار دهید. پا در حالت کاملا صاف و خیلی ریلکس بدون کوچکترین فشاری بر روی جسم مورد نظر باشد سپس با تمام قدرت ماهیچه های چهارسر را منقبض کنید و ده ثانیه نگه دارید بعد یک استراحت کوتاهه چند ثانیه ایی و دوباره تکرار این مراحل. این تمرین را ده بار انجام دهید.

اولین مرحله از ورزش های مورد نیاز در عمل رباط صلیبی به ترتیب زیر می باشد:
اولین مرحله از ورزش های مورد نیاز در عمل رباط صلیبی به ترتیب زیر می باشد:

۲.ابتدا به پشت بر روی زمین دراز بکشید و هر دو پا کاملا صاف باشد بعد زانوی آسیب دیده را خیلی نرم و آهسته خم کنید طوری که احساس کنید به زانو فشار وارد شده و کمی با درد همراه باشد. حدود پنج ثانیه در این حالت باقی بمانید و سپس خیلی نرم و آرام پای خود را دراز کنید و بعد از استراحت کوتاهی دوباره این حرکات تمرینی را تکرار کنید. لازم است این تمرین ده بار انجام شود.

اولین مرحله از ورزش های مورد نیاز در عمل رباط صلیبی به ترتیب زیر می باشد:
اولین مرحله از ورزش های مورد نیاز در عمل رباط صلیبی به ترتیب زیر می باشد:

۳.مثل تمرین های قبلی به سمت پشت دراز بکشید و هر دو زانوی خود را کاملا خم کنید سپس زانوی آسیب دیده را ابتدا صاف و سپس به سمت بالا حرکت دهید چند ثانیه این حالت را حفظ کنید و به نرمی و آرامی پا را روی زمین قرار دهید و مجدد تکرار این مراحل. این تمرین نیز ده مرتبه انجام شود.

اولین مرحله از ورزش های مورد نیاز در عمل رباط صلیبی به ترتیب زیر می باشد:
اولین مرحله از ورزش های مورد نیاز در عمل رباط صلیبی به ترتیب زیر می باشد:

۲. دومین مرحله از ورزش های مورد نیاز در عمل رباط صلیبی به ترتیب زیر می باشد:

این ورزش ها را می توانید سریعا بعد از عمل جراحی رباط صلیبی انجام دهید ولی دقت کنید که بیش از حد به زانو فشار وارد نکنید که احساس درد داشته باشید.برخی از این ورزش ها شبیه مرحله اول می باشد.

۱.قبل از شروع تمرین نیاز به تکه ایی پارچه می باشد. به سمت پشت خوابیده سپس به کمک دست ها پارچه را زیر کف پای آسیب دیده قرار دهید و دو طرف پارچه را در دست بگیرید و سپس زانوی آسیب دیده را صاف کنید طوری که زانو کاملا صاف باشد حالت بسته شدن و قفل به زانو دست دهد. این تمرین را ده بار تکرار کنید.

۲. ابتدا به پشت بر روی زمین دراز بکشید و هر دو پا کاملا صاف باشد بعد زانوی آسیب دیده را خیلی نرم و آهسته خم کنید طوری که احساس کنید به زانو فشار وارد شده و کمی با درد همراه باشد. حدود پنج ثانیه در این حالت باقی بمانید و سپس خیلی نرم و آرام پای خود را دراز کنید و بعد از استراحت کوتاهی دوباره این حرکات تمرینی را تکرار کنید.این تمرین هم ده بار انجام شود.

۳. این تمرین را می توان به صورت نشسته یا دراز کش انجام داد و شبیه به تمرینات  مراحل اول می باشد. ابتدا حالت مورد نظر خود را انتخاب کنید(خوابیده یا نشسته) سپس پاهای خود را کاملا صاف کنید بعد در زانوی آسیب دیده تمرین انقباض کردن ماهیچه های چهارسر را انجام دهید و بعد از چند ثانیه استراحت مجددا آن را تکرار کنید.این تمرین را ده مرتبه انجام دهید.

۴.ابتدا به سمت پشت خوابیده و پاها را کاملا صاف کنید سپس پاشنه پای زانوی آسیب دیده را به اندازه ده سانتی متر از زمین بلند کنید و چند ثانیه آن را نگه دارید و سپس به آرامی پا را به حالت اولیه برگردانید و مجددا این تمرین را تکرار کنید به تعداد ده مرتبه.

۵.در این جا تمرینی که آموزش داده می شود بسیار اهمیت دارد و برای تقویت کشکک ها به کار می رود. در حالت نسشته و صاف نگه داشتن پاها قرار بگیرید سپس با کمک انگشت اشاره و شست خود کشکک زانوی آسیب دیده را گرفته و آن را در تمامی جهت ها حرکت دهید.این حرکت به آرامی و در سمت های پایین ،بالا، راست و چپ انجام شود و از انجام حرکات چرخشی استفاده نشود.

۶.این تمرین نیز به صورت دراز کش انجام می شود. به سمت پشت دراز کشیده و پاها کاملا صاف باشد. سپس مچ پای آسیب دیده را بدون این که از روی زمین تکان دهید به سمت بالا و پایین به حرکت در آورید و حالت کشیدگی را در پای خود احساس کنید.این تمرین را صد مرتبه انجام دهید در مدت زمان ده دقیقه.

تمرینات قسمت ۱و ۲ را هر بار به مدت ده دقیقه انجام دهید با فاصله زمانی دو ساعت.بعد از یک هفته این تمرینات را در هر یک ساعت انجام دهید.

تمرینات شماره ۴ و ۵ را هم یک هفته به مدت ده دقیقه در روز انجام دهید.ولی چهار بار در روز این تمرین را تکرار کنید و بعد از یک هفته به جای ده دقیقه بیست دقیقه زمان برای تمرینات اختصاص دهید.

در ادامه به ذکر چند نکته و تمرینات مخصوص برای افرادی که بعد از انجام تمرینات و گذشت هفته ها نمی توانند پای خود را کاملا صاف نگه دارند یا زانوی خوو را کاملا خم کنند می پردازیم.

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی زانو بعد از عمل رباط صلیبی هستید

متد اکستنشن بورد (Extension board):

این متد برای آسیب دیدگانی استفاده می شود که بعد از گذشت یک هفته قادر به صاف نگه داشتن پای خود نیستند.

برای این گونه از آسیب دیدگان رباط صلیبی از تمرینات متفاوتی استفاده می شود.

در این متد از یک وزنه کمک گرفته می شود که این وزنه را باید به مچ پا یا زانوی آسیب دیده وصل کرد که وزنه در حالت آویزان باشد و فشار لازم را به قسمت های مورد نظر وارد کند.

متد اکستنشن بورد (Extension board):
متد اکستنشن بورد (Extension board):

متد وال اسلاید (Wall slide):

این متد در آسیب دیدگانی استفاده می شود که بعد از دو هفته انجام تمرینات نمی توانند زانوی آسیب دیده خود را تا نود درجه خم نمایند.

اگر فرد آسیب دیده بعد از انجام تمرینات به طور کامل و دقیق و گذشت چهار هفته همچنان قادر نباشد زانوی آسیب دیده خود را تا زاویه نود درجه خم کند،پزشک بررسی های لازم را انجام داده و به وسیله بیهوشی عمومی زانوی آسیب دیده را با کمک فشار قوی خم می کند.

بعداز این جراحی علائمی مثل تب و بی حسی در ناحیه جراحی شده دارید که طبیعی می باشد و پزشک اقدامات لازمه را برای بهبود شما انجام خواهد داد.

متد وال اسلاید (Wall slide):
متد وال اسلاید (Wall slide):

۳.سومین مرحله از ورزش های مورد نیاز در عمل رباط صلیبی به ترتیب زیر آورده شده است:

این ورزش ها را از پایان هفته دوم جراحی تا انتهای هفته ششم می توانید انجام دهید.

ورزش هایی مثل شنا،پله و دوچرخه ثابت برای این دوره بسیار مفید می باشد.فرد آسیب دیده باید به طور طبیعی و راحت زانوی خود را خم کند.

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی زانو بعد از عمل رباط صلیبی هستید

۴.چهارمین مرحله از ورزش های مورد نیاز در عمل رباط صلیبی به ترتیب زیر می باشد:

تا انتهای ششمین ماه باید این تمرینات را انجام دهید.

تمرین اسکات باید به همراه وزنه انجام گیرد.

نکته دیگر آن که این تمرینات در باشگاه های ورزشی بسیار پرکاربرد و مورد توجه واقع شده است.

اگر علاقه ای به انجام تمرینات اسکات ندارید می توانید تمرینات مربوط به پرس پا به همراه وزنه را انتخاب کنید.در این مدت تمرینات ورزشی دیگری مثل طناب زدن،شنا و دوچرخه سواری نیز بسیار توصیه می شود.

بخاطر بسپارید که در این مرحله تمرکز بیشتر روی وزنه می باشد نه تعداد تکرار تمرینات.

۵.پنجمین مرحله از ورزش های مورد نیاز در عمل رباط صلیبی به ترتیب زیر می باشد:

با توجه به میزان تمریناتی که فرد آسیب دیده انجام داده و میزان پیشرفت وی،پزشک تشخیص می دهد که بعداز سه ماه که از عمل جراحی گذشته بیمار باید بدود و قادر باشد حرکات مارپیچی و دویدن به عقب را انجام دهد.

معمولا در ورزشکاران حرفه ایی بعد از سه ماه و انجام دقیق تمرینات و تشخیص ارتوپد، فرد آسیب دیده می تواند شروع به فعالیت در رشته تخصصی خود نماید.

۶.چه اقداماتی برای پیشگیری از آسیب دیدگی در رباط صلیبی باید انجام شود؟

در اینجا برخی اقدامات پیشگیری کننده را برای شما همراهان گرامی بیان می کنیم:

  • همانطور که بارها و بارها شنیده اید که ورزش برای سلامت روح و جسم بسیارحیاتی و ضروری می باشد برای پیشگیری از آسیب های رباط صلیبی هم انجام ورزش های روزانه و هفتگی برای تقویت عضلات و ماهیچه های کل بدن بسیار مفید می باشد، توصیه ما انجام ورزش های هوازی و تحرک داشتن منظم در طول هفته، برای داشتن بدنی سالم با ماهیچه های قدرتمند می باشد.
  • خیلی اهمیت دارد که از کفش مناسب برای تمرینات ورزشی استفاده شود که باعث فشار و پیچ خوردگی در پاها نشود.
  • مکانی که شما در آن به انجام تمرینات ورزشی می پردازید نیز بسیار مهم می باشد و باید به آن توجه ویژه کرد به طوری که زمین صاف و مسطح و مناسب برای ورزش باشد.
  • بعد از انجام ورزش های سنگین بدن احتیاج به استراحت کافی برای ریکاوری و بازسازی عضلات دارد، پس خواب و استراحت کافی در کنار تغذیه مناسب بسیار اهمیت دارد.

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی زانو بعد از عمل رباط صلیبی هستید

نتیجه گیری:

در زندگی ورزشکاران حرفه ایی بدترین اتفاق وقتی رخ می دهد که ورزشکار دچار آسیب در رباط صلیبی زانو شود.

ممکن است این حادثه برای هر انسانی در هر شرایط و شغلی که دارد به وجود آید اما آمار حاکی از آن است که در بین ورزشکاران مخصوصا بازیکنان فوتبال این اتقاق ناگوارشایع تر می باشد.

نتیجه گیری:
نتیجه گیری:

در تمام دنیا یکی از شایع ترین آسیب های ورزشی ،آسیب در رباط صلیبی زانو می باشد و فرد آسیب دیده راهی جز جراحی ندارد.

از دلایل بروز حادثه در رباط صلیبی زانو که منجر به کشیدگی و پارگی و آسیب های شدید می شود می توان به موارد مهم که در زیر آورده شده است اشاره کرد:

  • توقف های غیر منتظره و پیش بینی نشده
  • به شیوه نادرست و با شتاب فرود آمدن در جهش ها و پریدن ها
  • با سرعت تغییر جهت دادن
  • تصادفات رو در رو و مستقیم
  • کاهش دادن سرعت در حین دویدن های ناگهانی

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی زانو بعد از عمل رباط صلیبی هستید

چرا آسیب دیدگی رباط صلیبی بیشتر در فوتبالیست ها اتفاق می افتد؟

چون فوتبالیست ها به میزان لازم استراحت نمی کنند و مجبورند به خاطر حرفه خود زمان زیادی را صرف تمرین و مسابقه کنند،معمولا فوتبالیست ها در زمین هایی که تمرینات و مسابقات ورزشی انجام می دهند، این زمین ها از کیفیت و استاندارد های لازم برخوردار نمی باشد

چرا آسیب دیدگی رباط صلیبی بیشتر در فوتبالیست ها اتفاق می افتد؟
چرا آسیب دیدگی رباط صلیبی بیشتر در فوتبالیست ها اتفاق می افتد؟

از این رو همین مسئله سبب آسیب رسیدن به بافت ها و اندام های بدن آن ها خواهد شد،موضوع دیگری که در این زمینه مطرح است توجه به نوع مواد غذایی است که فوتبالیست ها مصرف می کنند، برخی از مواد غذایی ممکن است مناسب با میزان فعالیت آن ها نباشد یا از کیفیت لازم برخوردار نباشد

در نتیجه سبب بروز مشکلات در بدن شده و ممکن است اثرات آن به سرعت بروز پیدا نکند،توصیه ما به ورزشکاران و فعالان در زمینه فعالیت های ورزشی این است که بدن ورزشکار مخصوصا فوتبالیست ها باید قدرت لازمه را از طریق حرکات ورزشی و تغذیه کسب کند تا دچار آسیب ها و مشکلات ساده و یا جدی نشوند و اینجاست که اهمیت ورزش در زندگی  مطرح می شود.

 

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.