فیزیوتراپی زیر زانو
فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم فیزیوتراپی زیر زانو را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم:

فیزیوتراپی زیر زانو شامل انجام ورزش ها و تمرینات بازتوانی و توانبخشی برای آسیب هایی می شود، که به مچ پا – ساق پا و کف پا وارد می شود، در این مقاله ابتدا تعریفی مختصر و همچنین علل ایجاد صدماتی که به هر کدام از این نواحی پا وارد می شود، را مورد بررسی قرار داده، سپس به روش ها و تمرینات فیزیوتراپی هرکدام از آن ها می پردازیم

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

برای اینکه شما خواننده عزیز نیز با روش فیزیوتراپی زیر زانو و مزیت های آن در سرعت بخشیدن به روند بهبودی بیشتر آشنا شوید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید:

در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ خواهیم داد:

پیچ خوردگی مچ پا چیست و انواع آن کدام موارد می باشند؟

فیزیوتراپی زیر زانو برای بازتوانی مچ پا و توانبخشی آن چگونه است؟

در فیزیوتراپی زیر زانو حرکت الفبا و ورزش های تقویتی برای مچ پا چگونه انجام می شود؟

آناتومی ساق پا به چه صورت است، و چگونه دچار آسیب دیدگی می شود؟

در فیزیوتراپی زیر زانو چه تمریناتی برای توانبخشی ساق پا انجام می شود؟

درد کف پا چیست و علل پیدایش این درد کدام موارد می باشند؟

ورزش های فیزیوتراپی زیر زانو برای رفع درد کف پا به چه صورت است؟

 

پیچ خوردگی مچ پا چیست و انواع آن کدام موارد می باشند؟

پیچ خودرگی مچ پا یکی از شایع ترین صدماتی است، که ممکن است، به ناحیه مچ پا وارد شود، این نوع عارضه معمولا در هنگام پیاده روی – راه رفتن در منزل و یا در انجام تمرینات ورزشی اتفاق می افتد.

در این رویداد بافت نرم و رباط هایی که در ناحیه مچ پا قرار دارند، صدمه می بینند و ممکن است، در کنار درد شدید، دچار پارگی رباط نیز شود، رباط باندی است که از طریق آن استخوان ها به هم متصل می شوند.

در حالت کلی رباط جانبی بر اثر چرخیدن شدید پا و مچ پا به سمت داخل ممانعت می کند، ولی اگر حرکت چرخشی با شدت بالا و بیش از میزان تحمل رباط باشد، موجب پارگی رباط خواهد شد، به چنین وضعیتی پیچ خوردگی مچ پا می گویند، و میزان شدت وارده به آن می تواند در حد یک پارگی جزئی بوده که با درد کمر همراه است، و اگر شدت پارگی بیشتر باشد، و رباط کاملا پاره شود، درد مچ پا شدید خواهد بود و موجب ایجاد ناتوانی حرکتی در این عضو خواهد شد.

اگر از ناحیه مچ پا احساس ناراحتی دارید صفحه مربوط به فیزیوتراپی مچ پا را مطالعه کنید.

پیچ خوردگی مچ پا چیست و انواع آن کدام موارد می باشند؟
پیچ خوردگی مچ پا چیست و انواع آن کدام موارد می باشند؟

انواع پیچ خوردگی مچ پا:

پیچ خودرگی مچ پا با توجه به میزان شدت صدمه وارد شده به سه دسته تقسیم می شود، که عبارتند از:

  • پیچ خوردگی درجه 1: در این نوع پیچ خوردگی تعداد کمی از فیبرهای رباط دچار پارگی شده و بیمار به میزان اندکی دچار درد و ناراحتی خواهد شد، این نوع صدمه فرد را از انجام فعالیت های روزمره خود باز نمی دارد، و درد آن قابل تحمل می باشد.
  • پیچ خوردگی درجه 2: در این نوع عارضه تعداد فیبرهای بیشتری از رباط در مقایسه با نوع قبلی دچار پارگی می شوند، در نتیجه بیمار احساس درد و ناراحتی بیشتری داشته و مفصل ناحیه مچ نیز تا حدودی پایداری خود را از دست می دهد.
  • پیچ خوردگی درجه 3: در این نوع آسیب دیدگی تمامی فیبرهای رباط خارجی کاملا پاره شده و بیمار توانایی حرکتی در ناحیه مچ را از دست خواهد داد و مفصل نیز پایداری خود را تا حد زیادی از دست می دهد.

معمولا اکثریت موارد در رفتگی مچ پا از نوع درجه 2 می باشد.

انواع پیچ خوردگی مچ پا:
انواع پیچ خوردگی مچ پا:

نشانه ها و علائم پیچ خوردگی مچ پا عبارتند از:

  • درد ناشی از این نوع آسیب دیدگی، به خصوص زمانی که بیمار سر پا می ایستد و وزن بر روی مچ قرار می گیرد شدت می گیرد، و در مدت چند ساعت بعد از این که بیمار صدمه دید نیز ممکن است، در ناحیه زانو، درد را احساس کند.
  • متورم شدن مچ پا- کبودی- کوفتگی و عدم توانایی حرکتی
  • عدم تحمل وزن بر روی مچ پا، لنگیدن بیمار در زمان راه رفتن
  • بیمار ممکن است، در زمان پیچ خوردگی صدای شکستگی و یا ضربه را بشنود.

اگر مچ پایتان دچار دررفتگی شد، می بایست حتما برای درمان به یک پزشک فیزیوتراپ مراجعه کنید، فیزوتراپیست با استفاده از حرکات و تمرینات فیزیوتراپی زیر زانو موجب می شود، که بیمار سریعتر و ایمن تر بهبودی خود را بدست آرود.

در ادامه انواع حرکت بازتوانی و ورزشی و تقویتی در فیزیوتراپی زیر زانو، برای درمان دررفتگی مچ پا را مورد بررسی قرار می دهیم:

نشانه ها و علائم پیچ خوردگی مچ پا عبارتند از:
نشانه ها و علائم پیچ خوردگی مچ پا عبارتند از:

فیزیوتراپی زیر زانو برای بازتوانی مچ پا و توانبخشی آن چگونه است؟

در آسیب دیدگی مچ پا تا حدود 70 درصد این احتمال وجود دارد، که بعد از بهبودی مجددا صدمه ببیند، لذا لازم است، بعد از جراحت در ناحیه مچ پا، آن را تقویت نمود تا بدین طریق احتمال یک جراحت دیگر را کاهش داد.

برای این منظور بهترین روش برای تقویت آن استفاده از حرکات فیزیوتراپی برای این منظور می باشد، پزشک فیزیوتراپیست می تواند متناسب با شرایط تان به شما کمک کند که تمرینات مچ پا را برای فیزیوتراپی انتخاب و انجام دهید.

فیزیوتراپ در دوره توانبخشی بیمار را راهنمایی می کند تا بتواند از طریق حرکات فیزیوتراپی تحرک و قدرت مچ پا را مجددا به دست آورد. بازگشت توانایی مچ پا، می بایست به آرامی و دقت فراوانی انجام گیرد، در ادامه برای بازتوانی و ترمیم آسیب دیدگی مچ پا تمرینات فیزیوتراپی را مورد بررسی قرار می دهیم:

ابتدا، می بایست قبل از اینکه بخواهید هر نوع تمرینی را شروع کنید، با پزشک فیزیوتراپیست مشاوره داشته باشید.

در فیزیوتراپی زیر زانو مخصوص مچ پا، برای بازتوانی، ورزش ها و تمرینات حرکتی مخصوصی، می بایست انجام داد که در این تمرینات ابتدا هیچ فشاری به پا وارد نمی شود، و حرکات ساده و آسان می باشد، و سپس به مرور تمرینات کمی سنگین تر شده و مچ پا در این تمرینات با تحمل وزن روبرو می گردد.

به هر میزان که مچ پا توانایی بیشتری پیدا می کند،تکرار تمرینات نیزبیشتر خواهد شد.

بازتوانی صدمات مچ پا ممکن است، کمی مشکل باشد، ولیکن با تمرین مداوم و کمک فیزیوتراپیست ایمن ترین و سریعترین راه برگشت تحرک مجدد پا می باشد.

حرکت بدون تحمل وزن در فیزیوتراپی مچ پا

  • دورسی فلیکسون

در این حرکت بیمار مچ پا را به سمت بالا و به سمت ساق خم می کند، این حرکت می تواند برای بازتوانی بسیار تاثیرگذار باشد، با انجام صحیح این حرکت و تمرینات مداوم می توانید دوباره به صورت نرمال گام بردارید.

دورسی فلیکسون
دورسی فلیکسون

در ادامه به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش می دهیم که چگونه حرکت دورسی فلکسیون مچ پا را انجام دهید:

  • در انجام این تمرین، می بایست زانو را صاف نگه داشته و تنها مچ پا را به سمت بالا حرکت دهید، حرکت مچ پا به سمت ساق را تا جایی ادامه دهید که احساس ناراحتی نداشته باشید، زمانی که احساس کردید بر اثر این حرکت، مچ پایتان درد گرفته مچ پا را کمی به عقب برگردانید.
  • به مدت 15 ثانیه این حالت خودتان را حفظ کنید.
  • سپس پایتان را به حالت اولیه خود برگردانید، این حرکت بازتوانی را 5 بار تکرار نمایید.

 

  • حرکت بدون تحمل وزن پلانتار فلکسیون

پلانتارفلکسیون نیز نوعی حرکت بازتوانی است، که در حین این حرکت بیمار پای خود را به سمت پایین خم می کند، در ادامه مراحل انجام حرکت را بررسی می کنیم:

حرکت بدون تحمل وزن پلانتار فلکسیون
حرکت بدون تحمل وزن پلانتار فلکسیون
  • در انجام این حرکت، می بایست زانویتان را صاف نگه دارید، و پا را سمت جلو کشیده و از خود دور کنید، این حرکت کششی را تا زمانی ادامه دهید که کمی حس ناراحتی به شما دست دهد و یا این که نتوانید بیش از این پایتان را به سمت جلو بکشید.
  • به مدت 15 ثانیه این حالت را برای پایتان حفظ کنید.
  • سپس پا را به حالت عادی و اولیه خود برگردانید.

 

اینورژن و یا حرکت بدون تحمل وزن چرخش به سمت داخل

اینورژن و یا حرکت بدون تحمل وزن چرخش به سمت داخل
اینورژن و یا حرکت بدون تحمل وزن چرخش به سمت داخل

اینورژن حرکت دادن مچ پا به سمت داخل می باشد، مراحل انجام این حرکت به قرار ذیل است:

برای انجام این حرکت با حرکت دادن مچ پا، می بایست انگشت پا را به سمت بالا حرکت دهید و پا را به طرف داخل بچرخانید، به صورتی که انگشتان پایتان در جهت ساق پای دیگرتان قرار گیرد، این چرخش را تا موقعی که حس ناراحتی به شما دست بدهد ادامه دهید و برای مدت 15 ثانیه این حالت را حفظ کرده و سپس پا را به حالت اولیه خود برگردانید.

  • چرخش به سمت بیرون و یا حرکت بدون تحمل وزن اورژن

اورژن چرخش مچ به سمت خارج است، از طریق تمرین این حرکت می توانید، به راحتی دامنه حرکتی مچ پا را به دست آورید، نحوه انجام حرکت اورژن به قرار ذیل می باشد:

برای انجام این حرکت انگشتان را به سمت بالا به صورت ثابت نگه داشته و پا را به سمت خارج از بدن بچرخانید، به طوری که پا را از ساق پای دیگرتان دور می کنید، این حرکت را تا زمانی که دیگر نتوانید پا را به سمت خارج بچرخانید و یا احساس درد داشته باشید، ادامه دهید و برای مدت 15 ثانیه در این حالت آن را ثابت نگه دارید، سپس پا را به حالت عادی خود برگردانید.

در فیزیوتراپی زیر زانو حرکت الفبا و ورزش های تقویتی برای مچ پا چگونه انجام می شود؟

  • حرکت الفبا

بهترین روشی که از طریق آن می توان با درمان فیزیوتراپی به بهبودی سریعتر بیمار کمک کرد تا توانایی حرکتی مچ پا را برگرداند، آموزش و اجرای صحیح حرکت الفبا برای مچ پا است.

در این روش درمانی، می بایست مچ این توانایی را پیدا کند که در تمامی جهات حرکت کند، در این بخش از مقاله نحوه اجرای این حرکت تمرینی در فیزیوتراپی را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • برای انجام تمرین، می بایست بر روی یک صندلی و یا لبه تخت بنشینید، به طوری که پاها در هوا به حالت معلق باشند، به گونه ای که پاها از لبه تخت آویزان شده باشد.
  • پا آسیب دیده را حرکت دهید، به گونه ای که انگشت بزرگ پا را مداد در نظر گرفته و در هر بار حرکت دادن مچ پا یکی از حروف الفبا را بنویسید.
  • ورزش های تقویتی
  • اورژن ایزومتریک

ورزش های تقویتی از طریق منقبض کردن ایزومتریک آغاز خواهد شد، در زمانی که انقباض انجام می شود، ماهیچه ها- مفصل مچ پا هیچگونه حرکتی ندارند.

این تمرینات را می توانید بعد از اینکه پایتان صدمه دید، فورا شروع کنید.

برای اینکه این نوع تمرینات تقویتی را به صورت ایمن و آرام شروع کنید بهتر است، هر دفعه بیش از دفعه قبل به ماهیچه های پا فشار وارد کنید.

  • برای انجام این تمرین، می بایست ابتدا در کنار پایه یک میز با صندلی بنشینید به نحوی که پای صدمه دیده درست در مقابل پایه میز قرار گیرد.
  • پا را به سمت بیرون و مانع که در مقابل آن قرار دارد، (پایه میز و یا صندلی) فشار دهید به گونه ای که در ماهیچه های پا انقباض را ایجاد کنید، توجه داشته باشید، در انجام این حرکت نبایستی مفصل مچ پا حرکت کند.
  • این حرکت منقبض را به مدت 15 ثانیه نگه دارید.
  • و، سپس به آرامی از حالت انقباض خارج شده و برای مدت 10 ثانیه عضلات درگیر را آرام کنید، سپس مجددا حرکت را تکرار کنید.
  • اینورژن ایزومتریک
  • در کنار یک میز و یا صندلی بنشینید، سپس قسمت داخلی کنار پای آسیب دیده را در مقابل پایه قرار دهید.
  • پا را به سمت داخل و جسمی که در برابرآن نشسته اید فشار دهید، به نحوی که ماهیچه های پا منقبض شود، در این تمرین مفصل مچ پا نبایستی حرکت کند.
  • حالت انقباض ماهیچه ها در این حرکت را به مدت 15 ثانیه نگه دارید.
  • سپس عضلات را آزاد کرده و برای 10 ثانیه به عضلات درگیر استراحت دهید.
  • حرکت تقویتی دورسی فلیکسون با ایجاد مقاومت در سمت مخالف

تمریناتی مقاومتی در برابر انقباض، می بایست به وسیله تراباند انجام شود، تراباند مقاومت لازم را در مقابل حرکات به وجود می آورد.

این تمرینات موجب تقویت عضلات اطرف مچ پا می شوند، هر کدام از این تمرینات را، می بایست 10 الی 15 بار به صورت پشت سرهم انجام دهید.

ذکر این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است، که هرگز نباید تراباند به نحوی دور مچ پا قرار گیر که خون رسانی در آن ناحیه انجام نشود.

  • در فیزیوتراپی از حرکت دورسی فلیکسون مچ پا با فراهم نمودن حالت مقاومتی در سمت مخالف برای تقویت ماهیچه های درشت نئی پیشین استفاده می کنند.

در ادامه نحوه انجام صحیح این حرکت را بررسی می کنیم:

  • در این حرکت تنها، می بایست مچ پایتان را حرکت دهید و زانوها صاف و بدون حرکت باشند، با استفاده از تراباند پاها را به طرف داخل و به سمت ساق پا بکشید، و این کشیدن را ادامه دهید تا وقتی که کمی حس ناراحتی در ناحیه مچ داشته باشید.
  • بعد از گذشت 2 ثانیه پا را به آرامی رها کنید.
  • به حالت اولیه و طبیعی برگردید و مجددا تمرین را انجام دهید.

 

حرکت تقویتی فلیکسون پلانتار همراه با ایجاد مقاومت در برابر حرکت

فلکسیون پلانتار مچ پا همراه با مانع مقاومتی، موجب تقویت عضلات ماهیچه ای نرم ساق و تاندون  آشیل می باشد.

در این حرکت، می بایست فقط مچ پایتان حرکت کند، زانوها را راست نگه داشته و پا را به سمت جلو کشش دهید، در این حرکت شما احساس سفت بودن ماهیچه های نرمه در ناحیه ساق پا را دارید، این حرکت را، می بایست تا زمانی ادامه دهید که کمی درد را حس کنید و یا این اینکه نتوانید بیشتر از یک حدی پا را کشیده کنید.

حرکت تقویتی فلیکسون پلانتار همراه با ایجاد مقاومت در برابر حرکت
حرکت تقویتی فلیکسون پلانتار همراه با ایجاد مقاومت در برابر حرکت

به مدت دو ثانیه حالت فوق را حفظ نمایید.

سپس به حالت اولیه و عادی برگردید.

حرکت تقویتی اینورژن همراه با ایجاد مقاومت در برابر حرکت

در این حرکت تقویتی، می بایست فقط مچ پایتان را حرکت دهید و در حالی که انگشتان پایتان را به سمت بالا نگه داشته اید، با کمک تراباند پا را به سمت داخل بچرخانید، به نحوی که کف پا به سمت پای سالم قرار گرفته باشد، این حرکت را تا موقعی ادامه دهید که دیگر توانایی حرکت پا به سمت داخل را نداشته و یا اینکه احساس کمی درد و ناراحتی داشته باشید.

به مدت 2 ثانیه پا را در این حالت نگه دارید.

سپس مجددا به آرامی به حالت اولیه و عادی بازگردید.

حرکت تقویتی اورژن همراه با ایجاد مقاومت در برابر حرکت

در انجام این حرکت نیز، می بایست فقط مچ پایتان را حرکت دهید، می بایست انگشت پا را به سمت بالا نگه داشته و با کمک تراباند پا را به سمت خارج بچرخانید، به نحوی که از پای سالمتان دور شود، این حرکت را تا زمانی ادامه دهید که در ناحیه مچ پایتان احساس درد و یا نارحتی داشته باشید، و یا این که دیگر نتوانید بیشتر آن را به سمت بیرون بچرخانید.

به مدت 2 ثانیه این حالت را حفظ کنید.

  • به آرامی پا را به حالت عادی خود برگردانید.

آناتومی ساق پا به چه صورت است، و چگونه دچار آسیب دیدگی می شود؟

ران- ساق و کف پا، اندام تحتانی بدن را تشکیل می دهند، عضلات ساق پا خود از دو نوع عضله تشکیل شده اند که این عضلات عبارتند از: عضله ی سولئوس و عضله گاستروکنمیوس

تاندون  آشیل از ترکیب شدن این دو عضله با هم به وجود آمده اند که این تاندون  کشیده شده و به پاشنه پا متصل شده است.

انچه که در زمان راه رفتن بسیار حائز اهمیت است، نرمه ساق پا است، و یکی از مهم ترین عوامل در هنگام راه رفتن به شمار می آیند و همچنین موجب سرعت گرفتن در زمان دویدن نیز می باشند.

علاوه بر موارد فوق، آنچه که در زمان ایستادن به تعادل فرد کمک می کند،این عضلات هستند، لذا با توجه به عملکردهای فروانی که این عضلات دارند، ممکن است، در معرض آسیب دیدگی های فراوانی قرار گیرند.

  • جراحت نرمه ساق پا:

زمانی که نرمه ساق پا صدمه می بیند، فیبرهای یکی از دو عضلات سولئوس یا گاستروکنمیوس دچار پارگی شده اند و شایع ترین نوع آسیب دیدگی در این مورد، آسیب دیدن میانه سر عضله ی گاستروکنمیوس می باشد، که در ناحیه اتصال ماهیچه به مفصل قرار دارد.

این نوع صدمات ناشی از پارگی عضلات ساق پا بسیار دردناک بوده و موجب محدود شدن قدرت حرکتی بیمار خواهد شد، و پس از آن نیز ممکن است، یک دوره درد متوسط را نیز پشت سربگذارد.

جراحت نرمه ساق پا:
جراحت نرمه ساق پا:

فیزیوتراپی زیر زانو برای درمان و بهبودی ساق پا شامل دوره های توانبخشی و تمرینات عضلات نرمه ساق پا می باشد.

فیزیوتراپیست برای اینکه روند ترمیم و درمان را در پیش بگیرد ابتدا از یک برنامه کششی ملایم برای بیمار شروع خواهد کرد.

با انجام تمرینات صحیح و مناسب قدرتی و کششی ساق پا، بیمار می تواند بعد از گذشت 6 هفته، بهبودی کامل خود را به دست آورد.

فیزیوتراپی زیر زانو برای درمان آسیب دیدگی ساق پا چگونه است؟

شایع ترین نوع آسیب دیدگی ساق پا، پارگی ماهیچه های نرمه ساق پا می باشد، و اگر بعد از یک بار به وجود آمدن چنین عارضه ای، به صورت صحیح و مناسبی بازتوانی صورت نگیرد و بیمار مراحل درمان توانبخشی و ورزشی خود را شروع نکند، احتمال ایجاد مجدد چنین آسیب دیدگی بسیار زیاد خواهد بود.

معمولا در فیزیوتراپی زیر زانو برای آسیب دیدگی های ناحیه ساق پا، سه مرحله توانبخشی وجود داشته که برای این که بازتوانی قسمت آسیب دیده پدید آید ،میبایست گذرانده شوند.

لذا اگر چنانچه به هر نوع آسیب دیدگی ناحیه ساق پا دچار شدید لازم است، با یک فیزیوتراپیست در این زمینه مشورت نمایید تا وی بهترین روش های درمانی و همچنین در مورد فیزیوتراپی ساق پا شما را راهنمایی و در صورت صلاح دید، آن را برای درمان شما تجویز کند.

مراحل فیزیوتراپی برای درمان آسیب دیدگی ساق پا:

مرحله اول- مراقبت های اولیه بعد از جراحت:

در این مرحله کاهش درد و از بین بردن التهابات از طریق یخ، فشرده سازی، بالا نگه داشتن و استراحت انجام می شود، همانطور که پیشتر نیز گفتیم، عضلات نرمه ساق پا در گروه عضلات قوی قرار داشته و دارای توانایی و نیروی بالایی برای دویدن و پریدن می باشند.

هنگامی که این عضلات دچار آسیب و پارگی می شوند، بیمار در ابتدا توانایی کامل حرکتی نداشته و بدون لنگیدن قادر به راه رفتن نخواهد بود، لذا برای درمان این عضلات بیمار، می بایست مدتی را استراحت کند و از راه رفتن مداوم، ممانعت کرده تا از این طریق به این عضلات هیچگونه فشاری وارد نشود.

البته می توانید برای این که فشار وزن را از روی این عضلات آسیب دیده بردارید، از عصا و یا واکینگ بوت های پاشنه گوه ای در زمان راه رفتن استفاده کنید.

البته استفاده از این موارد، می بایست به صلاح دید پزشک فیزیوتراپیست باشد.

مرحله اول- مراقبت های اولیه بعد از جراحت:
مرحله اول- مراقبت های اولیه بعد از جراحت:

مرحله دوم- بدست آوردن دامنه ی حرکتی کامل

در اکثریت موراد، پارگی هایی که در ناحیه ماهیچه ساق پا ایجاد می شود، به خودی خود التیام و بهبود پیدا می کند، این التیام از طریق رشد بافت اثر زخم کلاژنی، روند بهبود و التیام را در پیش می گیرد.

ذکر این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است، برای این که جای زخم کلاژنی ترمیم شود، در حدود 6 هفته به طول می انجامد.

در طول این 6 هفته دوران بهبودی، بهتر است، شرایطی ایجاد شود، که سطوح بافت های اثر زخم به صورت مناسبی ایجاد گردند تا زخم به صورت نامناسب ترمیم و رشد نکند.

اگر چنانچه بافت های زخم به صورت نامناسبی رشد کرده باشند، اگر در برابر فشار و یا سرعت قرار گیرند، مجددا دچار پارگی خواهند شد.

توانبخشی برای درمان پارگی های ماهیچه ساق پا، تنها زمانی ثمر بخش خواهد بود که بافت های اثر زخم به وسیله ماساژ و کشش های عضلانی، و حرکت های دینامیک در جای مناسب خود رشد و ترمیم شوند.

نشانه هایی که می توان از طریق آن فهمید که بافت زخم به خوبی بهبود پیدا کرده و و در جای مناسب خود شکل گرفته این است، که در هنگام راه رفتن دچار لنگیدن نشوید و قادر باشید، عضلات نرمه ساق پا را مانند سابق بکشید.

مرحله سوم- بدست آوردن دوباره قدرت کانسنتریک ماهیچه ها

عضلات نرمه ساق پا، می بایست به صورت تدریجی قدرت و نیرو پیدا کنند،و این نیرو تنها از طریق تمرین هایی امکان پذیر است، که فشار وزن را بر این عضلات وارد ننموده و به مرور با بیشتر شدن قدرت بدنی تمریناتی نیز انجام خواهد شد، که عضلات را تحت فشار وزن قرار خواهد داد و در نهایت عضلات به صورت کامل توانایی تحمل وزن بدن را پیدا خواهند کرد.

و بعد از این مراحل تمرینات مقاومتی با وزن انجام خواهد شد.

چندین روز استراحت و انجام ندادن حرکات سنگین ورزشی، موجب بازیابی قدرت عمومی ماهیچه های صدمه دیده خواهد شد.

اگر به دلیل پارگی عضلات پا مجبور به استراحت و کنار گذاشتن ورزش به مدت چند هفته شدید، می بایست علاوه بر اینکه استراحت را برای ترمیم و بهبودی انجام می دهید، در کنار آن فیزیوتراپی زیر زانو برای تقویت ماهیچه های ساق – سرینی و ران را نیز انجام دهید.

یکی از بهترین روش های درمانی برای توانبخشی ساق پا فیزیوتراپی می باشد، که با استفاده از وسایل و تجهیزات پیشرفته و حرکات ورزشی موجب ترمیم و بهبود آسیب های وارده خواهد شد.

در فیزیوتراپی زیر زانو چه تمریناتی برای توانبخشی ساق پا انجام می شود؟

  • حرکات کششی

هنگامی که فیزیوتراپ برای بیماری که در ناحیه ساق پا آسیب دیده برنامه تمرینی تدارک می بیند، قطعا برنامه شامل حرکات قدرتی و تمرینی با وزنه است، اولین گام در حرکات توانبخشی برای ساق پا، انعطاف پذیری پاها بدون ایجاد درد است.

پزشک فیزیوتراپیست،در انجام بعضی حرکتها از طریق دست به شما کمک خواهد کرد و مچ پای شما را با دست به سمت عقب و جلو حرکت می دهد، زانوی شما را خم و راست کرده و حرکات کششی را بر روی تاندون  و عضلات ساق پا اجرا می کند.

حرکات کششی
حرکات کششی
  • ورزش های تقویت عضلات

به هر میزان که انعطاف پذیری و توانایی حرکت شما بهبود پیدا کند، پزشک از شما می خواهد که تمرینات قدرتی را نیز به صورت تدریجی شروع کنید، متخصص فیزیوتراپ در ابتدا برای انجام تمرینات قدرتی از بیمار می خواهد که بدون وزنه تمرینات را انجام دهد، البته این موضوع به میزان تحمل و قدرت فعلی عضلات بیمار بستگی دارد.

ورزش های تقویت عضلات
ورزش های تقویت عضلات
  • از جمله تمرینات مفید و کاربردی که بعد از شکستگی استخوان درشت نی ساق برای بیمار در برنامه تمرینات ورزشی قدرت وی قرار می گیرد، اسکات با تکیه به دیوار یک پا، بالا آوردن پا و خم کردن پا می باشد.
  • تمرینات مناسب برای شکستگی استخوان نازک نی، می توان به حرکت دادن چرخشی پای صدمه دیده به صورت ساعت گرد و پاد ساعت گرد و و خم و راست کردن پاها به طرف بالا و همچنین حرکت آن به طرفین اشاره کرد.

درد کف پا چیست و علل پیدایش این درد کدام موارد می باشند؟

درد کف پا در واقع اصطلاحی است، که برای عارضه هایی که در زیر قوس پا اتفاق می افتد به کار برده می شود، معمولا یکی از مهم ترین علل پیدایش این عارضه، ملتهب شدن بافت نرم در وسط پا است، آنچه که پاشنه پا و انگشتان را به هم متصل می کند،بافت فشرده ای است،

درد کف پا چیست و علل پیدایش این درد کدام موارد می باشند؟
درد کف پا چیست و علل پیدایش این درد کدام موارد می باشند؟

که شبیه به یک باند است، که به آن بافت فاشیای کف پا می گویند، که نقش اساسی در هنگام حرکت پا و منتقل نمودن وزن از پاشنه به انگشتان را بر عهده دارد، وقتی که این بافت ملتهب می شود، درد کف پا به وجود می آید و حتی حرکات ساده مانند قدم های کوتاه نیز بسیار دردناک می شود.

برای اطلاعات بیشتر فیزیوتراپی کف پا را مطالعه کنید. همچنین شاک ویو کف پا نیز می تواند به شما کمک کند.

علل درد کف پا:

  • التهاب فاشیای کف پا:

یکی از علل شایع پیدایش درد در ناحیه کف پا، التهاب فاشیای کف پا می باشد، فاشیای کف پا همان باند فیبری است که پاشنه را به انگشتان متصل می کند،و التهاب فاشیای کف پا موجب درد اول صبح بعد از بیدار شدن و با برداشتن اولین قدم – پیاده روی ها طولانی و یا ایستادن های طولانی مدت است. دلیل پیدایش درد در اول صبح، منقبض شدن فاشیای پا در شب و در هنگام استراحت است.

  • شکستگی استرسی کف پا

استفاده بیش از حد از استخوان های وسط و استخوان های متاتارس موجب ایجاد شکستگی استرسی کف پا می شوند، این نوع شکستگی، موجب ایجاد درد در ناحیه کف پا شده وبرخلاف التهاب فاشیا که با برداشتن گام ها و فعالیت های بیشتر درد آرام می شود، شکستگی استرسی کف پا به هر میزان که فرد فعالیت روزمره بیشتری داشته باشد، متحمل درد بیشتری خواهد شد.

شکستگی استرسی کف پا
شکستگی استرسی کف پا
  • رگ به رگ شدن رباط ها

گاهی ممکن است، بر اثر چرخاندن پا و یا فرود ناشیانه در زمان دویدن و پریدن، رباط کف پا رگ به رگ شده و صدمه ببیند و موجب ایجاد درد در ناحیه کف پا می شود، تورم هم می تواند یکی دیگر از علل این عارضه باشد.

رگ به رگ شدن رباط ها
رگ به رگ شدن رباط ها
  • تاندونیت

تاندون های مچ پا که از امتداد پا عبور می کنند،ممکن است، التهاب برداشته و باعث پیدایش درد در ناحیه کف پا شوند، دو تاندونی که معمولا صدمه می بینند و موج ایجاد این درد می شوند، تیبیالیس خلفی و تاندون پرونئال هستند، مبدا شروع این تاندون ها از ساق پا بوده و از مچ کشیده شده و به کف پا می رسند.

تاندونیت
تاندونیت
  • گودی کف پا

یکی دیگر از علل درد کف پا، گودی غیر طبیعی کف پا است، از علائم گودی کف پا می توان به استفاده از کفش نامناسب، درد در زمان قدم زدن، دویدن و یا ایستادن اشاره کرد، اگر چنانچه این عارضه درمان نشود، موجب ایجاد دردهای مزمن شده و همچنین بیمار در راه رفتن ودویدن دچار مشکلات فراوانی خواهد شد.

  • صافی کف پا

یکی دیگر از علل درد در ناحیه کف پا، صافی کف پا است، از علل کف پای صاف، اختلال در عملکرد تاندون تیبال خلفی است، که این اختلال در طی زمان و به دلیل فعالیت های روزمره موجب ایجاد درد در کف پا می شود.

از دیگر عوامل پیدایش درد کف پا می توان به سندروم تونل تارسال- تغییرشکل پا و ورم مفاصل پسوریاتیک- اضافه وزن و چاقی- افزایش سن اشاره کرد.

در ادامه استفاه از روش های فیزیوتراپی برای درمان این نوع عارضه را مورد بررسی قرار می دهیم:

ورزش های فیزیوتراپی زیر زانو برای رفع درد کف پا به چه صورت است؟

درد پاشنه و کف پا ممکن است، به دلیل آسیب های کششی و یا در اثر ملتهب شدن بافت های کف پا به وجود آید، برای التیام این نوع درد و نیز حل این مشکل، می بایست تمرینات کششی و ورزشی را انجام داد، این تمرینات برای تاندون  آشیل و فاشیای کف پا از اهمیت فراوانی برخوردار است، بیمار می بایست برای تسریع در روند بهبودی، روزانه دو مرتبه این تمرینات را انجام دهد.

ورزش های فیزیوتراپی زیر زانو برای رفع درد کف پا به چه صورت است؟
ورزش های فیزیوتراپی زیر زانو برای رفع درد کف پا به چه صورت است؟

و اگر چنانچه با این تمرینات ورزشی درد بهبود پیدا نکرد، برای درمان، می بایست تمرینات فیزیوتراپی را با استفاده از دستگاه های پیشرفته انجام دهد، مانند دستگاه های لیزر- مگنت و شاک ویو درمانی

انواع تمرینات ورزشی فیزیوتراپی برای درمان درد کف پا:

  • نرمش کششی تاندون آشیل و فاشیای کف پا:

این تمرین را می توانید در اول صبح انجام دهید، برای انجام این تمرین می توان از یک باند پلاستیکی و یا یک حوله استفاده کرد، حوله را دور ناحیه برجسته پا کمی پایین تر از انگشتان قرار می دهیم، زانو را صاف نگه داشته و پنجه ها را به سمت بالا بکشید، این حالت را به مدت 30 ثانیه نگه دارید، این تمرین را سه مرتبه برای هر پا انجام دهید.

  • شنا روی دیوار برای کشش تاندون آشیل:

تاندون  آشیل بافت فیبری است، که از ماهیچه های پشت ران شروع شده و تا استخوان پاشنه پا امتداد دارد، و به پاشنه متصل می شود، لذا این تمرین را، می بایست ابتدا به صورت زانوی مستقیم و در مرحله بعد با زانوی خمیده انجام دهید، بدین ترتیب تاندون  آشیل تحت حرکات کششی قرار خواهد گرفت، این تمرین را، می بایست دو بار در روز انجام دهید.

روبروی دیوار بایستید و کف دست را در برابر شانه بر روی دیوار قرار دهید و پا ها را یکی جلو، دیگری در عقب قرار دهید، پایی که در جلو قرار می گیرد، باید حدود 30 سانتی متر با دیوار فاصله داشته باشد، فقط زانوی جلو را نیز خم کنید، و زانوی عقب، می بایست صاف و مستقیم باشد، و کف دست را به دیوار تکیه داده و ساق پای عقب را کشش دهید، در حدود 20 ثانیه در این حالت خود را نگه دارید، و سپس رها کنید، این تمرین را 10 مرتبه انجام دهید.

  • کشش فاشیای کف پائی

برای انجام این ورزش، می بایست بر روی یک صندلی بنشینید و یک پا را بر روی پا دیگر قرار دهید، انگشتان پا بالایی را گرفته و آن ها را به سمت بالا بکشید، این تمرین را دوبار در روز و هر بار 3 مرتبه انجام دهید، در هر بار انجام این تمرین 15 ثانیه صبر کنید.

  • کشش تاندون آشیل

بر روی یک سطح بالاتر از سطح زمین بایستید، یک پای خود را جلوتر از پای دیگر قرار دهید، به صورتی که پای جلویی بر روی لبه سطح قرار گیرد، پای عقبی را به سمت پایین فشار دهید و زانوی پای جلو را خم کنید تا وقتی که کشش را در ساق پای خود حس کنید، این حالت را به مدت 20 ثانیه حفظ کنید و سپس رها کنید، روزی دو مرتبه این تمرین را با 3 مرتبه تکرار برای هر پا انجام دهید.

  • تمرین تعادل و کشش

مرحله اول: یک صندلی را به عنوان تکیه گاه قراردهید، و بر روی پای آسیب دیده بایستید و بدن را به سمت جلو ببرید و به صورت همزمان به روی پنجه پا قرار گیرید، این حرکت را دو مرتبه در روز و هر مرتبه با 10 بار تکرار انجام دهید.

مرحله دوم: همانند مرحله اول بایستید، ولی این بار دست خود را به سمت مخالف خود ببرید، دو بار در روز و هر بار 10 مرتبه این تمرین را انجام دهید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.