مرکز درمان آسیب های ورزشی
فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم از زبان بهترین متخصص آسیب های ورزشی در تهران، مرکز درمان آسیب های ورزشی را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم:

اگر ساکن شمال تهران هستید بجای این صفحه، درمان آسیب های ورزشی در شمال تهران را مشاهده نمایید.

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی، نورولوژی، روماتولوژی، درمان آسیب های ورزشی، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

مرکز درمان آسیب های ورزشی
مرکز درمان آسیب های ورزشی

آسیب های ورزشی ممکن است برای هر شخصی اتفاق بیفتد و هیچ ارتباط به تجربه و چابکی وتناسب اندام ندارد. گاهی راه رفتن نیز ممکن است موجب ایجاد جراحت و آسیب شود، در هر حال آسیب های ناشی از ورزش صدماتی هستند که در زمان پیاده روی ساده، بازی و یا ورزش رخ می دهند، بعضی از این صدمات ناشی از آن حوادث است و دلیل برخی دیگر از حوادث ورزشی می تواند نتیجه آموزش های اشتباه و ضعیف باشد.

اگر آسیب ورزشی شما از ناحیه شانه است و در مرود هزینه آن خواهان اطلاعات هستید، هزینه فیزیوتراپی شانه را ببنید.

در این مقاله می خواهیم دلیل و انواع آسیب های ورزشی را بشناسیم و به پیشگیری و درمان آن از طریق فیزیوتراپی بپردازیم. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید:

در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ خواهیم داد:

  • علت آسیب های ورزشی چیست و شایعترین آن ها کدام موارد هستند؟
  • چگونه می توان از آسیب های ورزشی جلوگیری کرد؟
  • فیزیوتراپی ورزشی چه نوع درمانی است و هدف از انجام آن چیست؟
  • آیا آسیب های ورزشی با فیزیوتراپی قابل درمان هستند؟
  • درمان فیزیوتراپی برای آسیب های ورزشی چگونه انجام می شود؟
  • آیا می دانید اولین اقدامی که بعد از آسیب ورزشی انجام می گیرد به چه صورت است؟
  • فواید فیزیوتراپی در درمان آسیب های ورزشی چیست؟

 

علت آسیب های ورزشی چیست و شایع ترین آن ها کدام موارد هستند؟

انجام هرگونه فعالیت ورزشی به توانایی و شرایط خاص بدنی بستگی دارد و علاوه بر میزان آمادگی و یا توانایی بدن، شرایط بدنی نیز ممکن است  به ورزشکار آسیب برساند. آسیب های ورزشی به دلایل مختلفی ممکن است روی دهد، معمولا می تواند به علت استفاده بیش از اندازه از تمرینات باشد. به عنوان مثال دوندگانی که دچار آسیب در ناحیه زانو می شوند و یا تنیس بازی که در قسمت آرنج خود صدمه می بیند، به این دلیل است که بدن خود را تحت فشار زیادی می گذارد.

آسیب های ورزشی ممکن است یک دلیل دیگر نیز داشته باشند و ناشی از آموزش ها و تمرینات ضعیف باشند، گرم نکردن قبل از تمرین نیز منجر به آسیب خواهد شد، زیرا در این حالت که بدن برای ورزش آماده نیست، ورزشکار شروع به انجام فعالیت ورزشی می کند که بسیار خطرناک بوده و منجر به آسیب های جدی ورزشی خواهد شد.

از دیگر عواملی که موجب آسیب دیدگی می شود، سطوح بازی ضعیف یا کفش، لباس و تجهیزات نامناسب می باشد.

علت آسیب های ورزشی چیست و شایع ترین آن ها کدام موارد هستند؟
علت آسیب های ورزشی چیست و شایع ترین آن ها کدام موارد هستند؟

انواع آسیب های ورزشی بر اساس علت:

در این بخش ابتدا می خواهیم انواع آسیب های ورزشی مطابق با نحوه ایجاد آن را دسته بندی و مورد بررسی قرار دهیم:

  • ضربه (تروما)

تروما که خود به دو دسته تقسیم می شود: ترومای مستقیم و ترومای غیرمستقیم

  • ترومای مستقیم:

این نوع تروما مانند ضربه ای است که به ران وارد می شود و موجب خونریزی، التهاب در عضلات آن ناحیه می شود و یا سقوط بر روی بازو که موجب شکستگی مچ دست و در رفتگی شانه خواهد شد.

  • ترومای غیرمستقیم:

این نوع تروما نیز مانند افتادن اتفاقی بر روی ابزار و وسیله های ورزشی می باشد که به پارگی رباط، پارگی عضله و یا پارگی غضروف خاتم می شود.

  • استفاده بیش از حد:

فعالیت ورزشی مکرر با دفعات بالا منجر به کشش عضلات، رباط ها و تاندون ها خواهد شد، این آسیب ها در ورزش هایی مانند تنیس و گلف که پرتاب و یا محکم گرفتن با تکرار و مستمر دارند، روی می دهد، در ورزش فوتبال نیز یک حرکت چرخشی قوی ممکن است باعث ایجاد درد عضلانی و کشیدگی کشاله ران شود.

  • بیومکانیک:

نوع بدن فرد برای میزان توانایی وی برای انجام فعالیت ورزشی خاص بسیار موثر است، به عنوان مثال در ورزش های پویا، پا به عنوان ابزاری جلو برنده می باشد و اگر پا ضعیف باشد فشار زیادی به مفصل های تحتانی و ستون فقرات کمری وارد خواهد شد.

در ادامه چند مورد از آسیب های ورزشی شایع که از طریق فیزیوتراپی نیز درمان می شوند را مورد بررسی قرار می دهیم:

ورزش و فعالیت بدنی برای سلامت بدن بسیار مفید بوده و مزایای بسیاری را در پی دارد. از جمله می توان به کاهش فشار و ایجاد آرامش شبانه اشاره کرد. با این وجود هر نوع فعالیت ورزشی نیز ممکن است آسیب دیدگی نیز در آن رخ دهد که در ادامه چند نمونه از آن، که با فیزیوتراپی نیز قابل درمان است ذکر می شود:

شما در حال مطالعه مقاله مرکز درمان آسیب های ورزشی هستید

  • پارگی رباط و تاندون

بعضی از آسیب های دردناک بر اثر پارگی عضلات در کشاله ران، لگن،  زانو و شانه اتفاق می افتد، در بسیاری از این موارد برای ترمیم پارگی جراحی شده و چند ماه بعد از انجام عمل جراحی برای بازسازی بافت های آسیب دیده از درمان فیزیوتراپی استفاده می شود.

  • تاندونیت

تاندونیت نیز یک بیماری شایع می باشد که التهاب بافت نرم در اطراف عضلات و استخوان ها و معمولا در شانه، آرنج،  مچ دست، لگن، زانو   مچ پا و … رخ می دهد.

  • شکستگی

بسیاری از افراد ممکن است در حین انجام فعالیت ورزشی دچار شکستگی شوند و مجبور به استفاده از آتل باشند. از ورزش اسکی گرفته تا پیاده روی، افراد ممکن است دچار این نوع آسیب دیدگی شوند، در درمان این نوع آسیب دیدگی، شکستگی را به صورت ثابت نگه می دارند که موجب تضعیف عضلات خواهد شد. فیزیوتراپی بعد از آسیب دیدگی موجب بهبود بافت عضلانی می شود.

  • آرتروز

برخی از ورزشکاران ممکن است به دلیل انجام برخی حرکات مکرر مثل چرخش راکت و یا پرتاب توپ، دچار آرتروز شوند، آرتروز نیز مانند دیگر آسیب های ورزشی از جمله رگ به رگ شدن و کشیدگی با فیزیوتراپی قابل درمان می باشد.

  • در رفتگی

در رفتگی نوعی آسیب مفصلی محسوب می شود که قسمت انتهایی استخوان از موقعیت خود خارج خواهد شد، که دلیل این نوع آسیب بر اثر ضربه و یا سقوط می باشد. در رفتگی در ورزش های تماسی و درگیرانه رخ می دهد.

  • کمردرد و کشیدگی عضلات کمر

مردان و زنانی که فعالیت های ورزشی انجام میدهند به یک اندازه در معرض این نوع آسیب دیدگی قرار دارند که شدت درد آن می تواند خفیف و یا در برخی موارد نیز شدید باشد، اگر درد کمر بیش از 6 هفته طول بکشد، می بایست ورزش را متوقف نموده و حتما تحت درمان قرار بگیرید.

اگر دچار کمر درد ناگهانی و شدید شده اید، یکی از دلایل آن ممکن است انجام بیش از حد ورزش باشد، از دیگر عوامل ابتلا به این نوع عارضه، حرکات اسکات یا دلیفت با حالت بدنی نامناسب می باشد. حرکت چرخشی و یا خم شدن به طرفین که در برخی از رشته های ورزشی با تکرار بسیار ممکن است صورت گیرد نیز یکی از عواملی است که ممکن است منجر به کشیدگی عضلات کمر شود.

حال این سوال پیش می آید که چگونه، باید از این آسیب ورزشی پیشگیری کنیم؟ افرادی که به تازگی ورزش را شروع کرده اند، می بایست حالت خنثی و عادی کمرشان را شناسایی کنند ( حالت خنثی یعنی حالتی که به کمر فشار وارد نشود)

برای به دست آورن وضعیت خنثی تنها کافی است به پشت بخوابید و زانوهایتان را خم کنید و کف پایتان را بر روی زمین قرار دهید.

افراد تازه کاری که قصد دارند شروع به وزنه زدن کنند، برای این که دچار چنین آسیب دیدگی نشوند، بهتر است قبل از اسکات، تمرینات پرس پا را انجام دهند و اگر چنانچه انجام صحیح حرکت را نمی دانید و یا با انجام آن مشکل دارید، می بایست حتما با مربی و یا کارشناس ورزشی صحبت کنید.

شما در حال مطالعه مقاله مرکز درمان آسیب های ورزشی هستید

  • پیچ خوردگی مچ پا

شاید با خود تصور کنید که پیچ خوردگی مچ پا فقط زمانی که برای دویدن به بیرون از منزل می روید روی می دهد، در حالی که این نوع آسیب دیدگی ممکن است زمانی که بر روی تردمیل در حال ورزش هستید نیز اتفاق بیفتد.

یکی از بیشترین حالت ها برای پیچ خوردگی پا در هنگام ورزش زمانی است که بر روی تردمیل می دوید و به صورت ناگهانی حواستان پرت می شود و یکی از پاها بر روی تردمیل و پای دیگر بر روی زمین می ماند و در زمان این اتفاق تردمیل نیز همچنان در حال کار کردن است.

اگر بلافاصله بعد از این اتفاق از تردمیل پایین بیایید، مچ به صورت کاملا غیرطبیعی می چرخد، البته خطر پیچ خوردگی نیز ممکن است بر روی سطوح ناصاف و یا لبه نیز اتفاق بیفتد. حال چگونه، باید از این نوع عارضه پیشگیری کنیم؟ اگر نمی خواهید بر روی تردمیل دچار چنین سانحه ای شوید، می توانید از گیره های های مخصوص که تردمیل ها دارند و به لباس متصل می شوند استفاده کنید که در این حالت وقتی که از تردمیل پایین می آیید یا اگر بیفتید، تردمیل خود به خود متوقف خواهد شد.

و در هنگام پیاده روی نیز سعی کنید بر روی سطوح صاف حرکت کنید و به هیچ عنوان بر روی لبه حرکت نکنید.

  • درد جلو ساق پا (شین اسپلینت)

اگر در لبه داخلی استخوان شین دچار درد شدید، ممکن است یکی از نشانه های سندرم استرس تیبیال باشد که اکثریت ورزشکاران آن را با نام شین اسپلینت می شناسند. این نوع آسیب دیدگی بیشتر برای دوندگان ممکن است رخ دهد و یا افرادی که ورزش هایی مانند پریدن دارند نیز ممکن است به این عارضه دچار شوند.

شین اسپلینت فورا بعد از تمرین اتفاق می افتد که نوعی التهاب عضلانی می باشد، البته گاهی نیز ممکن است بعد از گذشت یک الی دو هفته پس از تمرین نشانه های این آسیب نمایان شود.

احتمال بروز شین اسپلینت زمانی بیشتر می شود که شما مدت زمان و نیز تعداد دفعات تکرار تمرینات ورزش تان را بیشتر کرده باشید، لذا بیش از سایرین در معرض این نوع آسیب دیدگی قرار دارید. از جمله سایر عواملی که در ورزش موجب این نوع آسیب دیدگی می شود دویدن بر روی سطوح ناصاف مانند تپه ها، زمین های سفت مانند آسفالت می باشد، حتما در هنگام تمرینات ورزشی کفش های مناسب و استاندارد ورزشی بپوشید تا از این نوع آسیب دیدگی در امان باشید.

برای پیشگیری از این نوع آسیب دیدگی می بایست:

  • همیشه برای دویدن و پیاده روی، کفش های مناسب (نه گران قیمت) خریداری کنید؛ فقط، باید این کفش ها، ورزشی و مناسب پای شما باشند.
  • شدت تمرین تان را هر بار ۱۰ درصد (نه بیشتر) افزایش دهید.
  • مورد دیگر برای جلوگیری از ابتلا به شین اسپلیت این است که حتماً قبل از دویدن، بدن تان را گرم کنید؛ به عنوان مثال قبل از شروع به دویدن، پروانه بزنید تا خون در بدن تان جریان یافته و عضلات تان گرم شود.
  • آسیب گرداننده شانه (روتاتور کاف)
برای پیشگیری از این نوع آسیب دیدگی می بایست:
برای پیشگیری از این نوع آسیب دیدگی می بایست:

روتاتور کاف از چهار عضله اصلی به نام های عضله فوق خاری، عضله تحت خاری، عضله گرد کوچک و عضله تحت کتفی تشکیل می شود که مفصل ناحیه شانه را تحت احاطه خود قرار داده است و باعث تثبیت شدن آن در جای خود شده اند.

اگر هنگامی که دستتان را به کنار، بالای سر و یا طرفین حرکت دادید و در ناحیه شانه احساس درد داشتید ممکن است روتاتور کاف دچار آسیب دیدگی شده باشد.

آسیب این ناحیه در ورزش هایی مانند شنا،  پرتاب توپ و پرس نظامی بیشتر از سایر ورزش ها ممکن است اتفاق بیفتد.

حال برای جلوگیری از این نوع آسیب دیدگی، می بایست بر روی عضلات روتاتور کاملا تمرکز داشته و آن ها را تقویت کنید و در زمان انجام تمرینات، فرم درست بدن را حفظ نمایید.

شما در حال مطالعه مقاله مرکز درمان آسیب های ورزشی هستید

خطرات ناشی از آسیب های ورزشی:

صدمه دیدن بافت نرم که شامل کشیدگی،  تورم و یا پیچ خوردگی هر کدام از اندام ها می باشد از جمله:

ماهیچه ها که از فیبر تشکیل شده است و موجب رشد مفصل ها و نیز آسان سازی حرکات فرد می شوند.

تاندون ها که از استخوان هایی با بافت نرم و انعطاف پذیر تشکیل شده اند و نقطه اتصال ماهیچه ها به استخوان ها می باشند.

لیگامنت، دارای بافتی سخت و غیرقابل انعطاف بوده که موجب می شود استخوان ها به یکدیگر پیوند بخورند.

خطرات ناشی از آسیب های ورزشی:
خطرات ناشی از آسیب های ورزشی:

رگ به رگ شدن لیگامنت ها نیز ممکن است به صورت یکی از موارد ذیل اتفاق افتد:

  • نوع 1: آسیب سطحی به فیبر کلاژن ها و ایجاد تورم در ناحیه آسیب دیده، که به میزان درد بستگی دارد.
  • نوع 2: آسیب عمقی به فیبر چندین کلاژن و از بین رفتن آنها که این نوع آسیب تورم ایجاد کرده و تحت تاثیر تورم و درد مفاصل شناخته می شود.
  • نوع 3: آسیب به فیبر کلاژن ها و از بین رفتن کلی لیگامنت، باعث درد زیاد، تورم و عدم توان حرکت مفاصل میشود. در این نوع آسیب، جهت بازیابی  ثبات مفاصل و بهبود فرد، عمل جراحی مورد نیاز است.

تفاوت آسیب حاد و مزمن:

در حالت کلی دو نوع آسیب ورزشی داریم: 1-حاد 2-مزمن

آسیب های حاد به صورت ناگهانی در موقع بازی و یا ورزش اتفاق می افتد که موارد ذیل نمونه هایی از این نوع آسیب است:

  • رگ به رگشدن مچ پا
  • کشیدگی پشت و شکستگی دست صدمات حاد هستند.

نشانه هایی از یک جراحت حاد عبارتند از:

  • ناگهانی بودن، درد شدید.
  • ورم.
  • فرد قادر به تحمل وزن در پا، زانو مچ پا و یا پا نیست.
  • بازو آرنج، مچ دست، دست و یا انگشت بسیار حساس به لمس بودن.
  • فرد قادر به حرکت یک مفصل به صورت عادی نیست.
  • ضعف شدید بازو یا پا.
  • یک استخوان یا مفصل که خارج از محل خود باشد.

شما در حال مطالعه مقاله مرکز درمان آسیب های ورزشی هستید

صدمات و آسیب های مزمن نیز بعد از بازی و یا ورزش برای مدت زمان طولانی رخ می دهد نشانه هایی از آسیب های مزمن عبارتند از:

  • احساس درد زمانی که شما بازی میکنید.
  • درد هنگام ورزش.
  • یک درد مبهم در هنگام استراحت.
  • ورم
صدمات و آسیب های مزمن نیز بعد از بازی و یا ورزش برای مدت زمان طولانی رخ می دهد نشانه هایی از آسیب های مزمن عبارتند از:
صدمات و آسیب های مزمن نیز بعد از بازی و یا ورزش برای مدت زمان طولانی رخ می دهد نشانه هایی از آسیب های مزمن عبارتند از:

چگونه می توان از آسیب های ورزشی جلوگیری کرد؟

تنها با چند اقدام ساده که در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم می توان از آسیب های ورزشی جلوگیری کرد.

چگونه می توان از آسیب های ورزشی جلوگیری کرد؟
چگونه می توان از آسیب های ورزشی جلوگیری کرد؟
  • ابتدا به قوانین کلی توجه کنید

اگر شما یک خانم هستید که رده سنی شما بالای 55 سال می باشد قبل از اینکه به بخواهید ورزش کردن را شروع کنید حتما با یک فیزیوتراپیست در این زمینه مشاوره کنید.

بعد از انجام این مشاوره شما متوجه خواهید شد که آیا با توجه به میزان سلامتی جسمانی که دارید می توانید فعالیت های ورزشی را انجام دهید. این موضوع در مورد مردان نیز صدق می کند، آقایان که بالای 45 سال سن دارند در صورت مبتلا بودن به هر نوع بیماری، باید قبل از شروع ورزش حتما با فیزیوتراپیست در این زمینه مشورت کنند، در ادامه برای پیشگیری از آسیب های ورزشی مورادی را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

ابتدا به قوانین کلی توجه کنید
ابتدا به قوانین کلی توجه کنید

هر نوع تمرین ورزشی، می بایست با گرم کردن بدن شروع و با سرد کردن بدن تمام شود:

با گرم کردن می توانید بدن را برای انجام فعالیت های ورزشی آماده کنید. با این کار به تدریج میزان سرعت ضربان قلب بالا می رود و مفاصل و ماهیچه ها نیز آزاد و شل می شوند. برای گرم کردن بدن می توانید به یکی از روش های زیر عمل کنید:

  • با یک دوچرخه ی ورزشی، دوچرخه سواری کنید.
  • طناب بزنید.
  • برای ۵ تا ۱۰ دقیقه به صورت در جا بدوید.
  • حرکات کششی انجام دهید.

گرم کردن بدن، باید حداقل از یکی از موارد ذیل تشکیل شده باشد:

  • 5 تا 10 دقیقه آهسته دویدن،  برای افزایش دمای بدن
  • 10 تا 15 دقیقه تمرینات کششی پویا برای کاهش سفتی عضله
  • 10 تا 15 دقیقه تمرینات اختصاصی ویژه رشته ورزشی خاصی که انجام می دهید.
  • 4 تا 8 اجرای آسان دویدن در فواصل 30 تا 60 متر با تمرکز روش صحیح دویدن.

شما در حال مطالعه مقاله مرکز درمان آسیب های ورزشی هستید

فواید گرم کردن برای بدن:

  • عملکرد ورزشی ورزشکار را بهبود می بخشد.
  • سرعت انقباض عضلات را افزایش می دهد.
  • تمرینات کششی دینامیک باعث کاهش سفتی عضله می شود.
  • اکسیژن در بافتهای عضلانی بدن به راحتی جریان پیدا می کند.
  • انتقال عصبی و متابولیسم عضلات در دماهای بالاتر راحت تر می باشد.
  • با افزایش جریان خون عروق گشاد می شوند، افزایش سوخت و ساز و بالارفتن دمای عضله را در پی دارد.
  • اجازه می دهد تا ضربان قلب به میزان قابل نیاز برای شروع ورزش بالا برود.
  • ذهن فرد را برای مسابقه آماده تر می نماید.
  • تمرین را شاداب تر انجام خواهید داد.

سرد کردن:

سرد کردن بدن بعد از ورزش نیز به منظور برگشت سرعت ضربان قلب به حالت نرمال بسیار حائز اهمیت می باشد، یکی از راه های سرد کردن بدن بعد از ورزش به این صورت است که حدود 5 الی 10 دقیقه بدوید و بعد از آن حرکات کششی انجام دهید.

اهداف سرد کردن:

دو هدف اصلی سرد کردن بدن بعد از فعالیت ها عبارت است از:

  • هنگام سرد کردن و تمرین بازگشت به حالت اولیه سطح لاکتیک عضله و خون سریع تر از هنگام استراحت کاهش می یابد، بنابراین سرد کردن بدن باعث کاهش اسید لاکتیک خون و کاهش خستگی بدن می شود.
  • فعالیت سبک باعث ادامه انقباض عضلات اندام ها می شود که با ایجاد حرکات تلمبه مانند آنها، موجب کاهش تجمع خون در اندام ها به خصوص پا می شود، جلوگیری از تجمع خون امکان کوفتگی و سفتی به تاخیری عضلات و حتی گرایش به ضعف سرگیجه را نیز کاهش می دهد.

 

  • کشش قبل و بعد از تمرین:

قبل و پس از ورزش برای اینکه از هرگونه آسیب ورزشی پیشگیری کنید، تمرینات کششی را انجام دهید. با اینجام این فرایند میزتان انعطاف پذیری بدن خود را بالا خواهید برد، البته بهتر است انجام این حرکات را بعد از گرم کردن بدنتان انجام دهید.

  • آرام ورزش کردن را شروع کنید

وقتی که تصمیم به انجام ورزش گرفتید و برنامه تمرینی را در پیش گرفتید، آرام آرام کار خود را شروع کنید و سپس رفته رفته با گذر زمان شدت و تکرار آن را افزایش دهید.

  • در تمرینات ورزشی بیش از حد به خودتان فشار نیاورید

همانگونه که تناسب بدنتان رو به بهتر شدن پیش می رود، بیشتر این توانایی را پیدا می کنید که خودتان را به چالش بکشید.

  • تمرینات و برنامه تمرینی خود را تغییر دهید

تمرینات را به یک عضله خاص بیش از اندازه تکرار نکنید و کلا سعی کنید تمرینات خود را تغییر دهید، زیرا که انجام مکرر یک حرکت می تواند موجب آسیب در عضله ای شود که فقط بر روی آن تمرکز داشته اید، مانند درد در ناحیه ساق پا و ورم زانو. برا تغییر دادن تمرینات ورزشی می توانید به شیوه ذیل عمل کنید:

  • در روز اول بدوید.
  • در روز دوم وزنه بلند کنید.
  • در روز سوم شنا یا دو چرخه سواری کنید.

آسیب های بدنتان را شناسایی کنید و ورزش هایی را انجام دهید که برای از بین رفتن این آسیب دیدگی ها مثمر ثمر باشند. به عنوان مثال اگر آرتروز زانو دارید بهتر است ابتدا عضلاتتان را قوی کنید.

و ورزش هایی که موجب می شود میزان آسیب دیدگی و صدمات شما بیشتر شود را انجام ندهید. در مورد برنامه تمرینی خود حتما با فیزیوتراپیست مشورت کنید و حتما شروع تمریناتتان آرام باشد.

  • به بدنتان گوش بدهید

برخی از افراد تصور می کنند برای اینکه در برنامه ورزشی شان پیشرفت کنند، باید درد را در عضلاتشان احساس کنند که این تفکر نه تنها اشتباه بوده بلکه زمینه را برای آسیب دیدن شما فراهم خواهد کرد.

شما، می بایست به گونه ای تمرین کنید که بدون این که احساس درد داشته باشید بدن متناسبی نیز داشته باشید.

نبایستی در تمرین آنقدر به خودتان فشار وارد کنید که بدن درد بگیرید. گاهی این دردها نشانه مجروحیت است و می بایست حتما در صورتی که درد را در هرکدام از قسمت های بدن احساس کردید آن را جدی بگیرید و با فیزیو تراپیست مشورت کنید.

  • به بدنتان سوخت برسانید و تغذیه مناسبی داشته باشید

می بایست قبل، بعد و در زمان تمرین آب بنوشید، حدود 2 الی 3 ساعت قبل از تمرین، با نوشیدن آب کافی می توانید تمرین خوبی را شروع کنید.

برای این منظور می توانید از این قاعده کلی پیروی کنید:

  •  ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از ورزش کردن، ۸ اونس آب بنوشید.
  • هر ۱۰ دقیقه یا هر ۲۰ دقیقه در طول تمرین ها، ۸ اونس آب بنوشید.
  • طی نیم ساعت بعد از تمام شدن تمرین هایتان، ۸ اونس آب بنوشید.

هر 2 الی 3 ساعت یک بار بهتر است یک وعده غذایی کوچک بخورید تا از این طریق بدنتان سوخت رسانی لازم را داشته باشد.

بعد از ورزش نیز غذاهایی را مصرف کنید که سرشار از کربوهیدرات و پروتئین باشد تا از این طریق انرژی ذخیره شده بدنتان برگشت یابد.

  • با یک مربی ورزشی مشورت کنید

قبل از این که بخواهید برنامه ورزشی تان را شروع کنید، حتما با یک مربی مشورت کنید .او به شما آموزش لازم را خواهد داد که چگونه درست ورزش کنید. مربی ورزشی در نحوه تنظیم یک برنامه ورزشی بی خطر به شما کمک خواهد کرد.

  • در هنگام ورزش کردن صحیح لباس بپوشید

لباس هایی را که برای انجام تمرینات ورزشی می پوشید، می بایست مناسب باشد به عنوان مثال اگر دونده هستید، می بایست کفشی که می پوشید مناسب و استاندارد باشد و یا اگر دوچرخه سواری می کنید، می بایست حتما از کلاه ایمنی استفاده کنید.

شما در حال مطالعه مقاله مرکز درمان آسیب های ورزشی هستید

  • استراحت کنید

چند روز از هفته به استراحت اختصاص دهید، زیرا که استراحت در بین تمرینات در طی هفته موجب می شود عضلات خود را ترمیم کنید که این امر از آسیب دیدگی ورزشی جلوگیری می کند.

اگر در هنگام ورزش کردن در هرکدام از نواحی ذیل احساس درد داشتید حتما اقدامات درمانی را انجام دهید:

  • کمر درد
  • شکستگی مچ دست و ساعد
  • شکستگی قوزک پا
  • شکستگی ران
  • آسیب های غضروف
  • هر نوع آسیب جدی
  • در رفتگی شانه
  • صدمه به نواحی همسترینگ (هم جوار)
  • درد پاشنه پا
  • سر دردهای خفیف
  • سر دردهای مزمن
  • درد شانه
  • کشش و ساییدگی تاندون ها
  • درد و آماس آرنج
اگر در هنگام ورزش کردن در هرکدام از نواحی ذیل احساس درد داشتید حتما اقدامات درمانی را انجام دهید:
اگر در هنگام ورزش کردن در هرکدام از نواحی ذیل احساس درد داشتید حتما اقدامات درمانی را انجام دهید:

برخی از روش های رایج در درمان آسیب های ورزشی عبارت است از:

  • آسیب های جزئی، مثل کشیدگی که معمولا با روش های طبیعی و غیر جراحی و طی 2 تا 3 روز، بهبود پیدا می کنند. منظور از روش های طبیعی حفظ ایمنی، استراحت و کمپرس سرد و گرم می باشد.
  • محافظت: نواحی آسیب دیده را از خطرات بعدی مصون نگاه دارید. با استفاده از یک باند کششی نواحی آسیب دیده را از خطر صدمات بعدی حفظ کنید.
  • استراحت: پرهیز از ورزش و کاهش هر گونه فعالیت سنگین بدنی دیگر، ضرورت پیاده روی در صورت اضافه وزن و استفاده از کتف بند جهت بهبود و رفع درد شانه ها.
  • کمپرس یخ: به مدت 15 تا 20 دقیقه در هر 2 تا 3 ساعت از کمپرس یخ استفاده کنید. کیسه یخ و یا هر وسیله مشابه دیگری به بهبود ناحیه آسیب دیده کمک می کند. از قرار دادن مستقیم کمپرس یخ بر روی پوست خودداری کنید.
  • استفاده از باند کشی: استفاده از باندهای کشی جهت کم کردن نواحی آسیب دیده موثر هستند.
  • بالا نگه داشتن ناحیه آسیب دیده: بالاتر بودن ناحیه آسیب دیده نسبت به سطح قلب، به کاهش درد و تورم کمک می کند.
برخی از روش های رایج در درمان آسیب های ورزشی عبارت است از:
برخی از روش های رایج در درمان آسیب های ورزشی عبارت است از:

فیزیوتراپی ورزشی چه نوع درمانی است و هدف از انجام آن چیست؟

فیزیوتراپی ورزشی تنها یک شاخه تخصصی از فیزیوتراپی می باشد که فقط به درمان بیماری هایی می پردازد که بر اثر آسیب دیدگی و جراحت ناشی از فعالیت های ورزشی می باشند. به عبارت دیگر یک پزشک فیزیوتراپ ورزشی می تواند در درمان جراحاتی که در هنگام بازی کردن یک ورزش و یا سایر فعالیتهای فیزیکی مانند دویدن،  وزنه برداری،  شنا کردن،  بازی کردن بسکتبال و غیره برای ورزشکار رخ داده استف کمک کند.

فیزیوتراپی ورزشی چه نوع درمانی است و هدف از انجام آن چیست؟
فیزیوتراپی ورزشی چه نوع درمانی است و هدف از انجام آن چیست؟

این نوع فیزیوتراپ با توجه به تخصصی که دارد می تواند به شما در برگشت کامل توانایی هایتان بعد از اعمال هر نوع جراحی کمک کند و آسیب ها و جراحی های که به ورزش ارتباط دارد را درمان می کند.

وقتی که یک ورزشکار دچار هر نوع آسیب دیدگی می شود ممکن است برای اینکه بتواند بعد از آسیب دیدگی به سطح قبلی خود برسد فاصله زیادی داشته باشد، ممکن است ورزشکار در حالت عادی و در انجام فعالیت روزمره زندگی خود دردی نداشته باشد، ولی در زمانی که به انجام فعالیت ورزشی می پردازد درد را احساس کرده و یا حتی با مشکل نیز مواجه شود، لذا هدف اصلی از فیزیوتراپی ورزشی این است که در زمان کوتاهی ورزشکار بتواند صدمه ای را که دیده درمان کند و مجددا به سطح آمادگی که قبل از آسیب داشته بازگردد.

در فیزیوتراپی ورزشی درمان را بر اساس رشته ورزشی که دارید در نظر می گیرند، در این نوع درمان از بهترین دستگاه ها برای رسیدن هر چه سریعتر ورزشکار به نتیجه ایده آلش استفاده می کنند. این را نیز بدانید که آسیب دیدگی اگر چه دردناک بوده و می بایست طول درمان را بگذراند، ولی جزئی از ورزش بوده و ممکن است برای اکثریت ورزشکاران از مبتدی تا حرفه ای رخ دهد.

درمان آسیب هایی که در حین ورزش اتفاق می افتد برای ورزشکاران بسیار دارای اهمیت است، زیرا اکثریت آن ها تمایل دارند سریعا به همان سطح قبل از آسیب دیدگی خود بازگشته و به ورزش خود ادامه دهند.

شما در حال مطالعه مقاله مرکز درمان آسیب های ورزشی هستید

برخی مشکلاتی که برای یک ورزشکار بر اثر حرکات ورزشی پیش می آید شامل موارد ذیل می باشند:

پیچ خوردگی مچ پا، پارگی رباط های صلیبی زانو  آسیب های شانه مانند تاندونیت و بورسیت،  التهاب تاندونهای شانه،  زانوی دوندگان، در رفتگی شانه،  پارگی منیسک زانو  آرنج تنیس بازان، زانوی پرش کننده، آسیب اعصاب محیطی، شین اسپلینت، التهاب فاشیای کف پا، دیسک گردن و کمر، کشیدگی رباط ها،  عضلات، تاندون ها

برخی مشکلاتی که برای یک ورزشکار بر اثر حرکات ورزشی پیش می آید شامل موارد ذیل می باشند:
برخی مشکلاتی که برای یک ورزشکار بر اثر حرکات ورزشی پیش می آید شامل موارد ذیل می باشند:

اولین نوبت فیزیوتراپی:

در اولین جلسه ای که برای درمان آسیب دیدگی ورزشی به فیزیوتراپی مراجعه می کنید، پزشک فیزیوتراپ از شما سوالاتی در خصوص سابقه بیماری قبلی و اطلاعات دیگری در این خصوص را از شما خواهد پرسید،  سپس از نظر فیزیکی نیز شما را معاینه کرده و ناحیه آسیب دیده را مورد بررسی و ارزیابی کامل قرار خواهد داد، اولین جلسه فیزیوتراپی فقط ارزیابی و معاینه اولیه خواهد بود.

سپس فیزیوتراپ بر اساس نتایج ارزیابی و معاینه ای که انجام داده و با توجه به هدف شما از درمان، یک برنامه درمانی جامع را برای شما تنظیم خواهد کرد، البته فیزیوتراپ درباره برنامه درمانی نیز با شما مشورت خواهد کرد.

درمان شما بلافاصله پس از جلسه اولیه شروع می شود، فیزیوتراپ پیگیری های بعدی درمان را نیز مستند و تعیین خواهد کرد که آیا برنامه درمانی شما تغییر خواهد کرد یا خیر؟

چرا تخصص در فیزیوتراپی را یک فیزیولوژی ورزشی نمی دانیم؟

فیزیوتراپی ورزشی در مورد چگونگی ممانعت از صدمات ورزشی و معالجه آن ها و همچنین کمک به درمان افرادی می پردازند که از طرق بازی های تفریحی و یا ورزش های حرفه ای دچار آسیب شده اند.

ولیکن فیزیولوژی در مورد مراقبت های بهداشتی اولیه و مشاوه در تمرین های خصوصی فعالیت دارد و به همکاری با تیم خاصی می پردازد.

چرا تخصص در فیزیوتراپی را یک فیزیولوژی ورزشی نمی دانیم؟
چرا تخصص در فیزیوتراپی را یک فیزیولوژی ورزشی نمی دانیم؟

فیزیوتراپیست ورزشی، باید دارای چه مهارت هایی باشد؟

بک فیزیوتراپیست ورزشی دارای دانش و تجربه بالایی در خصوص رشته های ورزشی و آسیب های ناشی از آن است و به راحتی می تواند با تکیه بر دانشی که دارد، صدمات طیف گسترده ای از ورزش را تحت درمان قرار دهد. یک فیزیوتراپیست ورزشی، می بایست برای اهداف تشخیصی،  درمانی و توانبخشی ورزشی مهارت های لازم را داشته باشد. یک فیزیو تراپیست علاوه بر این که یک درمانگر است، می بایست یک روانشناس نیز باشد تا بتواند با توجه به خصوصیات ورزشکاران، درمان را به نحو احسن پیش ببرد.

فیزیوتراپیست ورزشی، باید دارای چه مهارت هایی باشد؟
فیزیوتراپیست ورزشی، باید دارای چه مهارت هایی باشد؟

آیا آسیب های ورزشی با فیزیوتراپی قابل درمان هستند؟

آسیب های ورزشی علاوه براین که بر عملکرد شما تاثیر گذار است می تواند بر شیوه زندگی شما نیز تاثیر بگذارد. ورزش ممکن است باعث ایجاد آسیب هایی شود که از بسیاری از آن ها می توان پیشگیری کرد، حال رخ دادن این آسیب ممکن است برای یک ورزشکار حرفه ای اتفاق بیفتد و یا برای یک ورزشکار مبتدی، آسیب هایی که بر اثر ورزش اتفاق می افتد به یک مشکل همه گیر و بسیار ناراحت کننده تبدیل شده است، ولی جای هیچگونه نگرانی نیست، زیرا که اکثریت این آسیب ها با فیزیوتراپی قابل درمان است.

آیا آسیب های ورزشی با فیزیوتراپی قابل درمان هستند؟
آیا آسیب های ورزشی با فیزیوتراپی قابل درمان هستند؟

مدیریت درست و به موقع آسیب های ورزشی، توان بخشی و مشاوره با فیزیوتراپیست در درمان آسیب هایی که برای شما اتفاق افتاده است بسیار تاثیر گذار بوده و به شما کمک می کند که زودتر از آنچه که فکرش را می کردید مجددا به فعالیت های ورزشی خود بازگردید.

شما در حال مطالعه مقاله مرکز درمان آسیب های ورزشی هستید

در واقع هدف از درمان آسیب ورزشی به کمک فیزیوتراپیست می تواند موارد ذیل باشد:

  • کاهش سریع درد از طریق روش‌های حرکتی مفصل، ماساژ و الکتروتراپی
  • بهبود بافت زخم با استفاده از تکنیک‌های هدایتی
  • بازگشت سریع‌تر به ورزش و کار با افزایش روند بهبودی
  • رفع خشکی و یا تقویت منطقه آسیب ‌دیده با تمرینات تجویزشده توسط متخصص
  • بهبود عملکرد هنگام بازگشت به ورزش:  ما برای اصلاح هرگونه اشتباهات بیومکانیکی که ممکن است بر روی تکنیک شما تأثیر بگذارد و یا باعث آسیب شود به شما کمک می‌کنیم.
در واقع هدف از درمان آسیب ورزشی به کمک فیزیوتراپیست می تواند موارد ذیل باشد:
در واقع هدف از درمان آسیب ورزشی به کمک فیزیوتراپیست می تواند موارد ذیل باشد:

آیا می دانید اولین اقدامی که بعد از آسیب ورزشی انجام می گیرد به چه صورت است؟

اولین اقدام برای 72 ساعت بعد از آسیب دیدگی ورزشی صورت می گیرد شامل موارد ذیل می باشد:

  • استراحت: سخت نگیرید و حرکات خود را محدود کنید.
  • یخ:  در اسرع وقت و هر دو ساعت به مدت ۲۰ دقیقه یخ یا بسته‌ی ژل یخ‌زده بسته‌بندی‌شده را در یک حوله‌ی بپیچید و استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا خونریزی کنترل شود و درد و آسیب بافت‌های ثانویه کاهش یابد.
  • فشرده‌سازی: محل آسیب را محکم باندپیچی کنید. این کار به کنترل تورم کمک می‌کند.
  • بالا نگه‌داشتن: منطقه‌ی آسیب‌دیده را در ارتفاعی بالاتر از سطح قلب خود افزایش دهد تا تورم کاهش یابد.

پس‌ از این کنترل اولیه شما، باید به پزشک مراجعه کنید، به‌خصوص اگر درد و تورم بعد از ۲۴ ساعت وجود داشته باشد.

برای درمان دردهای خفیف و نیز کمتر شدن استرس دردهای عضلانی، یکی از بهترین و موثرین راه های درمان، ماساژ درمانی می باشد که جزء روش های فیزیوتراپی است.

 

آیا می دانید اولین اقدامی که بعد از آسیب ورزشی انجام می گیرد به چه صورت است؟
آیا می دانید اولین اقدامی که بعد از آسیب ورزشی انجام می گیرد به چه صورت است؟

در صورت هر نوع  آسیب دیدگی های، می بایست پس از درمان موارد ذیل را رعایت کرد:

  • سعی کنید تا هیچ فشار و استرسی بر روی ناحیه آسیب دیده وارد نشود، باز هم می توانید فعال بمانید.
  • فعال ماندن ممکن است به شما کمک کند که سریع تر بهبود یابید تا اینکه روی نیمکت بنشینید.
  • زمانی که جراحت شما در حال بهبود یافتن است، سعی کنید ورزش های دیگری را انجام دهید.
در صورت هر نوع  آسیب دیدگی های، می بایست پس از درمان موارد ذیل را رعایت کرد:
در صورت هر نوع  آسیب دیدگی های، می بایست پس از درمان موارد ذیل را رعایت کرد:

برای مثال، اگر مچ پایتان پیچ خورده است، در عوض دستانتان را ورزش دهید.

اگر شانه تان آسیب دیده است، با پیاده روی کردن از پاهایتان کار بکشید.

  • بعد از آنکه جراحت شما کاملا بهبود پیدا کرد، اگر برای بیش از یک هفته دردی نداشتید، ورزش کردن را به آرامی شروع کنید.
  • سعی نکنید که با همان شدتی ورزش کنید که قبل از جراحتتان ورزش می کردید. شما نیاز دارید که قدرت و مقاومت عضلاتتان را بازسازی کنید.
  • ممکن است نیاز باشد که سه هفته تمرین های منظمی را انجام دهید تا بتوانید به سطح آمادگی قبل از جراحت آسیب های ورزشی خود برسید.
  • اگر شما خیلی سریع و خیلی شدید به خودتان فشار بیاورید، ممکن است دوباره به خودتان صدمه بزنید.

شما در حال مطالعه مقاله مرکز درمان آسیب های ورزشی هستید

درمان فیزیوتراپی برای آسیب های ورزشی چگونه انجام می شود؟

آسیب های ورزشی انواع مختلفی دارند: مانند فشار عضلانی،  انقباض رباط،  دررفتگی و شکستگی. که همه این موارد با فیزیوتراپی قابل درمان است، نوع درمان در هر یک از موارد فوق  در افراد مختلف باهم فرق دارد که نحوه و روش درمان توسط فیزیوتراپیست تعیین می شود، البته بیمار نیز در تصمیم گیری در مورد نوع درمانی با مشاوره و راهنمایی پزشک نقش فعالی دارد.

درمان فیزیوتراپی برای آسیب های ورزشی چگونه انجام می شود؟
درمان فیزیوتراپی برای آسیب های ورزشی چگونه انجام می شود؟

پزشک فیزیوتراپ برای درمان، مواردی مانند مشکلات خاص بیمار و سابقه فعالیت و اهداف او را مدنظر قرار می دهد، البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که فیزیوتراپی یک درمان ثابت نمی باشد، برخی درمان ها ممکن است برای شخصی دارای تاثیر گذاری بالایی باشد در حالی که همان درمان برای فرد دیگر تاثیر چندانی نداشته باشد، لذا بر این اساس فقط پزشک می تواند تعیین کننده بهترین درمان برای آسیب های ورزشی که شما دیده اید باشد.

متخصصین فیزیوتراپی در درمان آسیب های ورزشی آموزش های لازم را دیده و برای این امر بسیار واجد شرایط می باشند.

تکنیک هایی که در درمان فیزیوتراپی ورزش صورت می گیرد، شامل استفاده از عواملی مانند الکتروتراپی، لیزر، یخ و گرما می باشد. و همچنین تکنیک های توانبخشی مورد استفاده در درمان به وسیله فیزیوتراپی شامل تکنیک درمان دستی برای افزایش طول و قدرت عضلات و تجویز تمرینات برای افزایش حفظ تعادل و هماهنگی می باشد.

یکی از جنبه مهم درمان آسیب های ورزشی با فیزیوتراپی این است که به فرد آموزش می دهند که چگونه از خود مراقبت کند در واقع روش های پیشگیری از آسیب های ورزشی را به بیمار یاد می دهد، این نوع آموزش امکان دارد در قالب تمرینات باشد و یا این که از ابزارهای کمکی مانند بریس و استریپ نیز استفاده شود. فیزیوتراپیست شخص را به سمت سطح ورزشی که تمایل دارد در آن شرکت کند هدایت خواهد کرد.

در ادامه برخی از درمان هایی که ممکن است فیزیوتراپیست برای درمان آسیب های ورزشی تجویز کند و طریق انجام درمان را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • یخ :

معمولا برای آسیب های ورزشی حاد از یخ استفاده می کنند، یخ باعث کاهش میزان درد و تورم می شود، برای انجام این نوع درمان فیزیوتراپ یخ را داخل حوله ای قرار داده و آن را می پیچد و به مدت 20 دقیقه آن را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار می دهد.

  • گرم کردن

اگر فیزیوتراپ بعد از معاینه متوجه شود که تورم در ناحیه آسیب دیده وجود ندارد، ممکن است برای درمان از بسته گرم استفاده کند. که این بسته در داخل حوله قرار  داده شده و به مدت 20 دقیقه در ناحیه آسیب دیده قرار می گیرد. گرما موجب می شود که میزان درد عضلات کمتر شده و علاوه بر این باعث بالارفتن جریان خون به ناحیه آسیب دیده خواهد شد که این امر موجب می شود ناحیه آسیب دیده سریعتر بهبود یابد.

شما در حال مطالعه مقاله مرکز درمان آسیب های ورزشی هستید

  • محرک الکتریکی

محرک الکتریکی یک ابزار کوچک است که این قابلیت را دارد که با باتری نیز کار کند. این محرک موجب می شود مقادیر کمی از جریان به پوست صدمه دیده منتقل شود، این ابزار با اعمال جریان الکتریکی موجب می شود به صورت موقت میزان درد کاهش یابد.

  • اولتراسوند

اولتراسوند نوعی دستگاه است که از طریق آن می توان لرزش صدا را به بافت های آسیب دیده انتقال داد. این دستگاه فیزیوتراپی قابلیت گرم نمودن بافت های با عمق بالا و مناطق بزرگتر را نیز دارد، امکان دارد فیزیوتراپ از اولتراسوند برای تسریع روند بهبودی و تسکین درد استفاده کند.

  • ماساژ

ماساژ نوعی درمان دستی است که به آن بافت نرم نیز می گویند، فیزیوتراپ ممکن است از این درمان نیز استفاده کند و معمولا از ماساژ برای تسکین خشکی عضلات،  کمتر نمودن میزان تورم،  کاهش چسبندگی بافت و یا کاهش درد استفاده شود.

  • کشش

ممکن است زمانی که شخص دچار آسیب دیدگی ورزشی می شود، به دلیل عدم فعالیت دچار خشکی عضلانی شود، لذا فیزیوتراپیست برای درمان این عارضه و از بین بردن خشکی از کشش استفاده می کند، کشش موجب می شود دامنه حرکتی عضلات افزایش یابد. این نوع درمان ممکن است به صورت دستی توسط خود فیزیوتراپ انجام شود و یا این که تمرینات کششی را به خود شما آموزش دهند و از این طریق شما می توانید در منزل آن را انجام دهید.

  • تمرینات افزایش دامنه حرکت

تمرینات افزایش دامنه حرکت موجب بهبودی و یا حفظ محدود حرکتی مفصل خواهد شد. برای از بین بردن خشکی مفاصل و عضلات و نیز برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین عارضه ای، می توانید از این تمرینات در هر زمانی استفاده کنید. تمرینات دامنه حرکتی احتمال دارد مطابق تشخیص و تجویز فیزیوتراپ با تمرینات تقویتی و قدرتی ترکیب شود.

شما در حال مطالعه مقاله مرکز درمان آسیب های ورزشی هستید

  • تمرینات تقویتی

عدم انجام فعالیت در یک دوره زمانی خاص موجب می شود که عضلات ضعیف شوند، لذا برای این که بتوان عضلات را به روش صحیحی تقویت کرد و همچنین این که برای دستیابی به استقلال در جنبش و حرکت، فیزیوتراپها از تمرینات تقویتی استفاده می کنند، تمرینات تقویتی موجب برگشت قدرت به عضلات آسیب دیده شده و موجب می شود که عضلات ضعیف روند بهبودی را در پیش گیرند.

  • تمرین قدم زدن و یا راه رفتن

برای این که اندام آسیب دیده شما دچار تنش نشود، ممکن است فیزیوتراپ از شما بخواهد و همچنین به شما آموزش دهد که با کمک یک دستگاه مانند یک واکر پیاده روی کنید.

  • دانش بیمار

از مهم ترین جنبه های توانبخشی در فیزیوتراپی دادن قدرت و اختیار به بیمار است، فیزیوتراپ در مورد آسیب های خاص ورزشی،  کار درمانی،  اقدامات احتیاطی و خود درمانی و پیشگیری از آسیب با شخص مشورت می کند.

  • روند توانبخشی

برنامه توان بخشی در مورد ورزشی است که انجام می دهید و شامل موارد ذیل می باشد:

  • مشاوره در مورد پیشگیری از آسیب.
  • مشاوره در مورد تکنیک و استفاده از تجهیزات.
  • مشاوره در گرم کردن و سرد کردن.
  • نسخه‌های ویژه سفارشی مخصوص شما و ورزشی که انجام می‌دهید.
  • مشاوره در مورد اولین زمان بازگشت امن به ورزش.
  • آزمایش تناسب ‌اندام قبل از فصل.

شما در حال مطالعه مقاله مرکز درمان آسیب های ورزشی هستید

چگونه می توان آسیب را کاهش داد؟

  • روش صحیح سرد و گرم کردن را بدانید.
  • از بریس و استریپ محافظ استفاده کنید.
  • از کفش و تجهیزات مناسب ورزشی استفاده کنید.
  • شرایط خاص مرتبط با ورزش خاص خود را رعایت کنید.
  • تمرینات مناسب هوازی انجام دهید.
  • کنترل عضلات و واکنش‌های مناسب داشته باشید.
چگونه می توان آسیب را کاهش داد؟
چگونه می توان آسیب را کاهش داد؟

فواید فیزیوتراپی در درمان آسیب های ورزشی چیست؟

اگر شما در هنگام یک فعالیت ورزشی دچار آسیب دیدگی شدید حتما با خود به این فکر خواهید کرد که آیا اندام صدمه دیده می تواند توانایی های سابق را مجددا به دست آورد؟

فواید فیزیوتراپی در درمان آسیب های ورزشی چیست؟
فواید فیزیوتراپی در درمان آسیب های ورزشی چیست؟

ممکن است این فکر نیز به مغزتان خطور کند که اجازه دهید صدمه ای که به شما وارد شده است، خود به خود ترمیم و بهبود پیدا کند، ولی اگر شما با کمک گرفتن از کلینیک فیزیوتراپی برای درمان صدمه ای که دیده اید میتوانید از مزیت های آن نیز بهره مند شوید. در ادامه چندین مزیت مهم فیزیوتراپی ورزشی را که بسیار در درمان و بهبود صدمه ای که دیده اید موثر است ذکر خواهیم کرد:

  • کاهش درد

یک فیزیوتراپیست با تجربه با استفاده از روش های درمانی که دارد می تواند موجب کاهش درد در مفصل آسیب دیده شود. به عنوان مثال الکتروتراپی،  ماساژ و تمرین های تحرک مفاصل.

  • کنترل رشد بافت های اثر زخم

همانگونه که بدنتان ناحیه ای که آسیب دیده را ترمیم می کند، ولیکن بافت های که نشانه زخم است را نیز تشکیل می دهند. اگر این بافت های ترمیم شده به صورت درستی شکل نگیرند و یا اینکه در جای مناسب خود قرار نگرفته باشند، ممکن است باعث شود که دامنه حرکتی شما کند شود. بعد از انجام جراحی برای این که نتیجه بهتری را از درمان بگیرید، بهتر است به یک مرکز فیزیوتراپی مراجعه نمایید، زیرا این مراکز درمانی می توانند در جهت دهی رشد این بافت ها بسیار موثر باشند.

  • تسریع روند بهبود

اگر برای درمان آسیب های ورزشی فیزیوتراپی را انتخاب کنید، دوره ریکاوری درمان کوتاه تر می شود و فیزیوتراپ با توجه به دانشی که در این زمینه دارد تمرین های خاصی را به شما آموزش خواهد داد که هدف اصلی از انجام این ورزش ها بالا بردن دامنه حرکتی و تقویت ماهیچه ها، مفاصل و رباط هایی است که صدمه و آسیب دیده اند.

شما در حال مطالعه مقاله مرکز درمان آسیب های ورزشی هستید

  • کمک به جلوگیری از آسیب بیشتر

فیزیوتراپیست به شما خواهد گفت که چه زمانی می توانید مجددا فعالیت های ورزشی خود را آغاز نمایید و یا به عبارتی زمان آمادگی بدنی تان برای شروع ورزش را به شما خواهد گفت. این موضوع بسیار حائز اهمیت است، زیرا اگر شما خودسرانه و خیلی زود فعالیت ورزشی تان را شروع کنید امکان دارد فورا دچار آسیب دیدگی شوید.

کمک به جلوگیری از آسیب بیشتر
کمک به جلوگیری از آسیب بیشتر

علاوه بر موارد فوق بعد از این که شما بهبودی تان را به دست آوردید، فیزیوتراپیست ورزشی مشکلاتی را که ممکن است در آینده به دلیل این آسیب دیدگی برایتان به وجود آید را تشخیص داده و آن را به شما گوشزد خواهد کرد و نیز ممکن است به شما پیشنهاد استفاده از لوازم مخصوصی را بدهند.

به عنوان مثال اگر شما در ناحیه پا و یا قوزک پایتان صدمه دیده اید، فیزیوتراپ کفش های مخصوص دوندگی را به شما پیشنهاد خواهد داد تا با این روش، پای شما در موقعیت پایدارتری قرار گیرد.

در پایان توصیه میکنیم برای تکمیل اطلاعات خود، عملکرد لیزر پرتوان را مطالعه فرمایید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.