قیمت هر جلسه مگنت تراپی
فهرست مطالب

امروز با موضوع قیمت هر جلسه مگنت تراپی در خدمت شما هستیم.

امروزه روش های متنوع و جدیدی در حوزه های مختلف پزشکی به کار می روند. مگنت تراپی نیز یکی از این روش های درمانی فیزیوتراپی است که برای بهبود بیماری ها و آسیب های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش بیمار نیازی نیست دارویی مصرف کند و همچنین عوارض جانبی خاصی ندارد.

اگر مشکل شما در ناحیه گردن است حتما صفحه مربوط به مگنت تراپی دیسک گردن را ببنید.

اگر در مورد قیمت ها نیازمند اطلاعات هستید صفحه هزینه هر جلسه فیزیوتراپی را ببنید.

قیمت هر جلسه مگنت تراپی
قیمت هر جلسه مگنت تراپی

ویدئو مگنت تراپی چیست

با توجه به اینکه بسیاری از افراد در زمینه مگنت تراپی اطلاعات زیادی ندارند بنابراین در این مقاله به توضیح مفصل مگنت درمانی خواهیم پرداخت. و سپس توضیحی در مورد عوامل موثر بر هزینه و قیمت هر جلسه مگنت تراپی نیز خواهیم داد. پس در ادامه با ما همراه شوید:

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

مگنت تراپی چیست؟

انواع مگنت تراپی چیست؟

مگنت‌ تراپی به چه صورتی عمل می‌کند؟

روش درمانی مگنت تراپی چه مزایایی دارد؟

چه بیماری هایی با روش مگنت تراپی می توان تشخیص و درمان کرد؟

تعداد جلسات درمانی در مگنت تراپی بر چه اساسی می باشد؟

در مورد مگنت تراپی مغز چه می دانید؟

مگنت تراپی زانو چیست؟

مگنت تراپی کمر به چه صورتی انجام می گیرد؟

در مورد مگنت تراپی لگن چه می دانید؟

مگنت تراپی گردن چگونه است؟

مگنت تراپی چگونه موجب بهبود افسردگی می شود؟

مگنت تراپی چگونه با التهاب مبارزه می‌کند؟

مگنت تراپی برای برطرف کردن درد به چه صورتی عمل می کند؟

چگونه می توان با مگنت تراپی از پوکی استخوان جلوگیری نمود؟

انواع مگنت مورد استفاده در مگنت‌ تراپی چیست؟

در مگنت تراپی چه میدان هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

کدام روش‌های درمانی می تواند همراه با مگنت‌تراپی استفاده می‌شود ؟

آیا مگنت تراپی روشی بی خطر است؟

انجام روش مگنت تراپی برای چه افرادی مناسب نیست؟

چگونه نیروهای مغناطیسی در مگنت تراپی بر خون اثر می‌گذرند؟

چگونه میدان‌های مغناطیسی در مگنت تراپی بر روی سلول‌ها اثر می‌گذارند؟

در چه مدت زمانی بیماری فرد بعد از مگنت تراپی بهبود می‌یابد؟

رابطه ی بین مگنت تراپی و فیزیوتراپی چیست؟

در چه مدت زمانی بیماری فرد بعد از مگنت تراپی بهبود می‌یابد؟

آیا میدان‌های مغناطیسی در مگنت تراپی می‌توانند جایگزین مصرف دارو شوند؟

هزینه و قیمت هر جلسه مگنت تراپی به چه عواملی بستگی دارد؟

 

 مگنت تراپی چیست؟

بدن انسان علاوه بر وجود فیزیکی یک نیروی نامرئی نیز در پیرامون خود دارد. و به وسیله همین نیرو علم پزشکی با استفاده از روش درمانی مگنت تراپی توانسته است آسیب ها ی بدن و درد های ناشی از این آسیب ها درمان کند و تسکین دهد.

مگنت تراپی که با نام مغناطیس درمانی نیز شناخته می شود، یکی از روش های درمان ایمن که در فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد، و موجب بهبودی بدن و ترمیم آسیب ها می شود.

در واقع در این روش با استفاده از امواج مغناطیسی بر قسمت های آسیب دیده مانند عضلات، استخوان، تاندون ها واعصاب به تسریع روند بهبودی فرد کمک می کند. انرژی مغناطیسی در زمان انجام این درمان، بر روی پوست یا در نزدیکی آن استفاده می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست مگنت تراپی چیست؟ دیدن کنید.

بهبود عملکرد اندام های آسیب دیده

استفاده از روش درمانی مگنت تراپی موجب بهبود عملکرد اندام های آسیب دیده می شود. و در این روش دیگر به جراحی هایی که امکان دارد خطرات جدی به دنبال داشته باشد، نیازی نیست.

حوزه های الکترو مغانطیسی که در بدن وجود دارد باعث می شود که تاثیر روش درمانی مگنت تراپی به خوبی آشکار شود. امواج مغانطیسی در این روش باعث می شود جریان خون در عروق کوچک مانند مویرگ ها، افزایش یابد که این موجب دفع مواد زاید سلو ل ها مانند اسید لاکتیک می شود که در کاهش دردهای مفصلی و عضلانی تاثیر مثبتی دارد.

در واقع روش درمانی مگنت تراپی یک روش درمانی جایگزین است که برای درمان بسیاری از مشکلات و اختلالات مثل درد، التهاب، افسردگی و استرس کاربرد دارد. و استفاده از این روش به هیچ آرام بخش و  بی حسی نیاز نداشته و بیمار می تواند بلافاصله بعد از آن فعالیت های طبیعی خود را شروع کند.

و در طول دوره درمانی دچار تشنج و فراموشی نمی شود. در این روش درمانی پارامترهایی مانند فرکانس امواج، بلندی یا شدت امواج،  مدت زمان و مسیر میدان موثر می باشند.

بهبود عملکرد اندام های آسیب دیده
بهبود عملکرد اندام های آسیب دیده

انواع مگنت تراپی شامل چه مواردی است؟

برای اینکه بدن خود را در میدان مغانطیسی قرار دهید روش های مختلفی وجود دارد، یکی از این رو ش ها کاربرد دستگاههای الکترومغناطیس مانند پشتی آهن ربایی، کفش های مخصوص و محصولات طبی دیگر که در بازار موجود است.

موثرترین روش درمانی مگنت تراپی، کاربرد دستگاه های خاص طبق نظر پزشک متخصص فیزیوتراپی می باشد. در مراکز درمانی فیزیوتراپی از وسایل پرکاربرد نوارها، تخت های خوابیدن مغناطیسی و مگنت های مخصوص می باشد. به طور کلی انواع مگنت تراپی شامل موارد ذیل می باشد:

1-مگنت تراپی میدان مغناطیسی استاتیک:

در روش درمانی مگنت تراپی میدان مغناطیسی استاتیک، اندام های آسیب دیده بدن به وسیله تخت های خاص با یک مگنت در تماس قرار می گیرد.

مگنت تراپی الکتریکی:

در این روش نیز از آهن ربا های دارای بار الکتریکی استفاده می گردد. امواج الکتریکی که از این آهن ربا ها ساطع می شوند موجب تحریک نقاط مختلفی از بدن می شوند.

مگنت تراپی با درای نیدلینگ:

روش درمانی مگنت تراپی را می توان هم زمان با طب سوزنی به کار برد. در این روش هنگامی که پزشک فیزیوتراپی درای نیدینگ را در قسمتی از بدن انجام می دهد در همان قسمت از یک آهن ربا نیز استفاده می کند.

مگنت تراپی استاتیک (ثابت):

در این روش پزشک مگنت های ثابت را بر روی ناحیه ی مورد نظر، برای بهبود و تسکین درد عضو آسیب دیده استفاده می کند. برای نمونه دستبند های مغناطیسی از این نوع هستند که برای در تماس قرار دادن مگنت با بدن به کار برده می شوند. از دیگر محصولات مغناطیسی با قیمت های متفاوت در بازار، می توان به گردنبندها، زانو بندها، کمربندها، شانه بندها و مچ ‌بندها، تشک‌ها، دستکش‌ها و کفی‌های کفش و … اشاره کرد.

مگنت تراپی استاتیک (ثابت):
مگنت تراپی استاتیک (ثابت):

درمان به‌وسیله میدان‌های الکترومغناطیسی پالسی (PEMF) :

از این روش درمانی می توان در زمان برطرف شدن تورم و درد بعد از عمل به ویژه برای بهبود و تسکین بافت نرم استفاده نمود. توجه داشته باشید در هنگام جلسات درمانی با میدان الکترو مغناطیسی پالسی، پالس های آن به طور مستقیم بر روی قسمت اسیب دیده اعمال شود تا درد بهبود یابد. وقتی جریان الکتریکی در درون الکترومغناطیس ها منتشر شود، میدان های الکتریکی تولید می شود.

درمان به‌وسیله میدان‌های الکترومغناطیسی پالسی (PEMF) :
درمان به‌وسیله میدان‌های الکترومغناطیسی پالسی (PEMF) :

مگنت‌ تراپی به چه صورتی عمل می‌کند؟

در ترکیب خون ما به مقدار زیادی آهن وجود دارد و به همین دلیل هنگامی که آهنربا بر روی قسمت هایی از بدن قرار می گیرد موجب می شود جریان خون در آن ناحیه زیاد شود و به این ترتیب قسمت های آسیب دیده سریعتر بهبود یابند.

همچنین کاربرد میدان های مغناطیسی در روش مگنت تراپی در اطراف بدن موجب تامین انرژی که به نوبه ی خود موجب تقویت سرعت خون رسانی به بافت های آسیب دیده بدن می شود.

با افزایش خون رسانی، متابولیسم (سوخت و ساز) در بدن زیاد می شود و اکسیژن رسانی بیشتر به اندام های بدن انجام می گیرد، که تاثیر آن بهبود توان جسمی و روانی فرد بیمار می باشد.

روش مکنت تراپی اثر قابل توجهی در بهبود فعالیت های فیزیولوزیکی بدن دارد

روش مکنت تراپی اثر قابل توجهی در بهبود فعالیت های فیزیولوزیکی بدن مانند دفع مواد زائد و ناخواسته از بدن، خارج کردن سموم، آزاد کردن مقادیر زیادی هورمون‌های اندورفین (به عنوان مسکن‌های طبیعی بدن)، موجب بهبود سریع قسمت های آسیب دیده، بهبود فعالیت های ضد التهاب و عفونت در بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن،

برقراری تعادل در عملکرد و تنظیم میزان تولید هورمون اندوکرین، افزایش ساخت آنزیم‌هایی که موجب کاهش ورم و اسیدیته ناشی از جراحت‌ها و مصدومیت‌ها می شوند، کاهش التهاب در قسمت های آسیب دیده، تولید کلاژن بیشتر در مفاصل آسیب‌دیده و ناحیه اطراف و در نهایت، کمک به برطرف شدن درد و در نهایت موجب تامین سلامت عمومی بدن می شود.

وقتی یک فرد دچار آسیب می شود و یکی از بافت های بدن صدمه می بیند، یون های با بار مثبت به سمت قسمت آسیب دیده می روند که م.جب ورم و درد در آن قسمت می شود. بنابراین بایستی به حالت طبیعی خود یعنی به حالت دارای بار منفی برگردد،

که کاربرد روش درمانی مگنت تراپی در قسمت آسیب دیده موجب برقراری حالت تعادل الکترومغناطیسی طبیعی در آن قسمت و برطرف شدن نشانه های آسیب می گردد. بنابراین بایستی به وضعیت با بار منفی یعنی به حالت طبیعی خود برگردانده شود.

استفاده از امواج مغناطیسی در قسمت آسیب دیده موجب ایجاد تعادل مغناطیسی طبیعی در این قسمت و در نهایت موجب برطرف شدن نشانه های آسیب می شود.

روش درمانی مگنت تراپی چه مزایایی دارد؟

روش درمانی مگنت تراپی به عنوان یکی از رو ش های فیزیوتراپی دارای مزایای ذیل می باشد:

روش درمانی مگنت تراپی چه مزایایی دارد؟
روش درمانی مگنت تراپی چه مزایایی دارد؟

تسکین درد:

این روش برای بهبود و التیام دردهای عضلانی و مفصلی نقش موثری دارد. این تاثیرات به دلیل افزایش ترشح اندروفین می باشد که این هورمون موجب شل شدن عضلات، کاهش تورم و درد می شود.

همچنین این روش موجب کاهش درد هایی با منشا آرتروز مفاصل و ستون فقرات می شود. علاوه بر این اثر این روش درمانی در کاهش درد های تخریبی یا التهابی مانند دردهایی با منشا سیاتیک نیز گزارش شده است.

کاهش التهاب:

روش درمانی مگنت تراپی می تواند موجب کاهش التهابات اندام آسیب دیده شود.

شل کنندگی:

تجمع تجمع فرآورده های اسیدی ناشی از سوخت و ساز بدن ممکن است موجب گرفتگی عضلات شود که با درد همراه است، روش مگنت تراپی با اثر شل کنندگی، موجب کاهش درد و بهبود قسمت آسیب دیده می شود.

کاهش تورم:

در روش درمانی مگنت تراپی از طریق افزایش ساخت هیپر اکسید و افزایش فاگوسیتوز، موجب کاهش تورم بافت های بدن می شود.

بازسازی بافت ها:

این روش در ترمیم و بازسازی بافت نرم آسیب دیده بسیار موثر می باشد.

اتساع عروق خونی: وقتی بیمار از این روش استفاده می کند، موجب افزایش خون رسانی و در نتیجه اکسیژن رسانی به بافت ها می شود که در کاهش درد و تسریع روند بهبودی نقش مهمی دارد.

چه بیماری هایی را با روش مگنت تراپی می توان درمان کرد؟

از نکات مثبت این روش این است که علاوه بر جنبه درمانی، امکان تشخیص بعضی از بیماری ها مانند آرتروز گردن، سرطان، اشکالات گردش خون، بیماری های اعصاب و اختلالات سیستم ایمنی نیز وجود دارد.

اما بیشترین کاربرد مگنت تراپی در درمان بیماری هایی مانند اسپاسم عضلانی، اختلالات پوستی، استرس و یا بی خوابی، التهاب و عفونت، آرتریت روماتوئید، درد های مزمن و التهاب، آسم برونشي، شکستگی استخوان ها در اثر ضربه، مشکلات گردش خون، پوکی استخوان و خستگی مزمن می باشد

چه بیماری هایی را با روش مگنت تراپی می توان درمان کرد؟
چه بیماری هایی را با روش مگنت تراپی می توان درمان کرد؟

تعداد جلسات درمانی در مگنت تراپی بر چه اساسی می باشد؟

تعداد جلسات درمانی در مگنت تراپی بر اساس سن، نوع سبک زندگی، تناسب بدن، ماهیت و شدت آسیب می تواند متفاوت باشد.

با این حال در بیشتر موارد ناراحتی و درد فرد آسیب دیده بعد از گذشت یک تا سه جلسه از زمان شروع درمان برطرف می شود.

البته توجه داشته باشید مدت زمانی که طول می کشد فرد با این نوع روش درمانی بهبود یابد، بسته به نوع بیماری متفاوت است. که شامل موارد ذیل می باشد:

آرتروز:

بعد از 2 تا 3 جلسه بیمار درد کمتری احساس می کند. و بعد از گذشت 6 هفته درد بیمار بسیار کم شده و توانایی حرکت فرد افزایش پیدا میکند.

پوکی استخوان:

افراد دارای پوکی استخوان بعد از 6 تا 12 ماه بعد از شروع این درمان، افزایش تراکم استخوان را مشاهده خواهند نمود. زیاد بودن طول مدت درمان به این دلیل است که فرایند استخوان سازی طولانی می باشد.

ناراحتی های مزمن:

معمولا ناراحتی های مزمنی مانند پارکینسون و بیماری ام اس با این روش درمانی فیزیوتراپی به خوبی پاسخ می دهند. البته سطح بهبودی بیمار به شدت بیماری ارتباط دارد.

و با توجه به این موضوع فواصل درمانی نیز متفاوت است. به طور معمول بهتر است افرادی که ناراحتی های مزمن دارند برای انجام مگنت تراپی یک یا دو بار در هفته به مرکز درمانی مراجعه نمایند اما بیمارانی که اخیرا دچار آسیب و درد شده اند، بهتر است هر دو روز یک بار برای انجام مگنت تراپی مراجعه کنند.

نکته : همان طور که گفته شد با توجه به نوع بیماری فواصل درمانی و تعداد جلسات مگنت تراپی نیز متفاوت است. که به طبع بر هزینه و قیمت هر جلسه مگنت تراپی نیز اثر می گذارد که در ادامه مطلب به توضیح کامل آن خواهیم پرداخت.

ناراحتی های مزمن:
ناراحتی های مزمن:

در مورد مگنت تراپی مغز چه می دانید؟

موارد کاربرد مگنت تراپی بسیار زیاد است. مغز و قسمت های مختلف مغزی، نیز یکی از مواردی که با روش درمانی مگنت تراپی می توان به درمان آن پرداخت. در حقیقت در این روش با ایجاد یک میدان مغناطیسی برای مغز، تغییرات زیادی در این ناحیه ایجاد می شود، که این تغییرات موجب می شود که بسیاری از مشکلات که در قسمت مغز ایجاد شده است درمان پذیرد و بیماری هایی مثل افسردگی و یا پارکینسون بهبود یابند.

در مورد مگنت تراپی مغز چه می دانید؟
در مورد مگنت تراپی مغز چه می دانید؟

مگنت تراپی زانو چیست؟

این روش درمانی نیز برای بیمارانی که مشکلات زانو دارند، بسیار مناسب است. معمولا روش درمان به این صورت هست که زانو با یک نوار مخصوص بر روی مفصل بیمار بسته می شود.

که این نوار مثل یک آتل عمل می کند و در قسمت زانو میدان مغناطیسی ایجاد می کند، در واقع مگنت تراپی با کمک مغناطیس موجب کاهش دردها، التهابات و سایر مشکلات در قسمت زانو می شود. در ای روش با بکارگیری آهن ربا و انجام روش های خاص می تواند انواع عوارض منفی که در زانوها ایجاد شده است را از بین ببرد.

مگنت تراپی زانو چیست؟
مگنت تراپی زانو چیست؟

مگنت تراپی کمر به چه صورتی انجام می گیرد؟

کمر درد به دلایل گوناگونی از جمله انجام فعالیت های سنگین، در اثر کشش های عضلانی، کشیدگی رباط و اختلال در عملکرد مفصل ایجاد شود. 80 درصد افراد در دوره ای از زندگی خود دچار کمر درد می شوند و یکی از رایج ترین دلایل مراجعه به پزشک فیزیوتراپی می باشد.

بیمارانی که پس از جراحی یا سانحه، دیستروفی رفلکسی سمپاتیک، نوروپاتی محیطی، سندرم خروجی صدری و اندومتریوز دچار عارضه ی کمتر شده اند، با استفاده از روش مگنت تراپی کمر دردشان بهبود می یابد. موضع دردناک در قسمت کمر طی حداکثر 6 جلسه حدوداً ده دقیقه‌ای در معرض میدانی به قدرت 1.17 تسلا با سرعت 45 پالس در دقیقه قرار می‌گیرد.

با وجود این که روش درمانی مگنت تراپی بر بهبود و تسکین کمر درد نقش ویژه ای دارد. اما توجه داشته باشید استفاده از این روش بیشتر برای کمر درد مزمن است. و  افراد با کمر درد حاد بعد از مدتی، درد شان به طور طبیعی بهبود پیدا می کند.

در مورد مگنت تراپی لگن چه می دانید؟

معمولا درد های لگن به علت انجام ورزش و فعالیت های نامناسب یا به دلیل بعضی از بیماری ها مثل روماتیسم و عفونت های مزمن می باشد. ممکن است در این مواقع تاندون ها یا عضلات در ناحیه ی لگن تحت کشش قرار گرفته و موجب ایجاد درد شوند. گاهی اوقات نیز در خون رسانی به سر استخوان ران مشکل ایجاد می شود که این نیز می تواند باعث درد لگن شود.

درمان درد لگن تنها با دارو انجام نمی گیرد. روش درمانی مگنت تراپی از جمله مواردی است که می تواند طبق صلاحدید پزشک مربوطه در درمان کمر درد موثر باشد.

در مورد مگنت تراپی لگن چه می دانید؟
در مورد مگنت تراپی لگن چه می دانید؟

مگنت تراپی گردن چگونه است؟

گردن درد نیز یکی از اتفاقات رایج در میان افراد می باشد. می توان گردن درد را با روش مگنت تراپی بهبود بخشید. وقتی میدان های مغناطیسی روی پوست قرار می گیرند، نیروی مغناطیسی در بدن نفوذ کرده و بر آهن موجود در خون ارتباط برقرار می کند. که در نتیجه موجب افزایش جریان خون و بهبود گردش خون می شود.

این تحریک به صورت موضعی می باشد مگر این که آهن ربا بر روی سرخرگ اصلی قرار بگیرد. که در این مورد میدان های مغانطیسی اثر گسترده ای دارند. این روش موجب کاهش درد گردن می شود.

مگنت تراپی گردن چگونه است؟
مگنت تراپی گردن چگونه است؟

مگنت تراپی چگونه موجب بهبود افسردگی می شود؟

استفاده از روش مگنت تراپی می تواند اثر مثبتی برای درمان بیماران افسرده داشته باشد. دانشمندان با انجام مطالعات خود بر روی افراد افسرده دریافتند که شکل جدیدی از روش های درمانی مغناطیسی- غیر تهاجمی می تواند بر کاهش نشانه های افسردگی اثرگذار باشد.  طی این روش درمانی، هر بیمار پنج درمان به مدت 40 دقیقه به صورت هفتگی و برای 4 تا 6 هفته تجربه کرد و طی این مدت سه بار یا بیشتر مورد بررسی قرار گرفت.

روش مگنت تراپی بیشتر زمانی برای بهبود افسردگی به کار می رود که دارو و روان درمانی تاثیری نداشته باشد. در این روش نیز مانند موارد دیگر میدان های مغناطیسی، سلو های عصبی مغز را در قسمتی که افسردگی را کنترل می کند تحریک کرده و موجب درمان و بهبود افسردگی می شود.

مگنت تراپی چگونه با التهاب مبارزه می‌کند؟

برای برطرف کردن التهاب، مگنت های درمانی بر روی قسمت دارای التهاب قرار می گیرند، که این موجب می شود میدان مغتاطیسی از طریق پوست به بدن وارد شود به بافت ها و جریان خون نفوذ کند. و سلول های آسیب دیده به حضور میدان مغناطیسی واکنش داده، و یون های خودرا در یک جهت درست باز آرایی می کنند.

در نهایت مواد زائد به راحتی از سلول ها خارج می شوند. در این حالت طی چند روز روند آسیب دیدن سلول ها متوقف می شود و فرایند بازسازی و بهبود آنها شروع می شود. و به دلیل تامین اکسیژن و مواد مغذی تازه و غنی، آسیب هایی که بر اثر التهاب ایجاد شده است، نیز بهبود می یابند.

علاوه بر این در اطراف بافتی که اسیب دیده، میدان مغناطیسی بر سلول های سفید خون اثر گذاشته و این سلول ها به تولید آنتی بادی های خاصی می پردازند که با ذره خواری به مقابله با باکتری ها و عفونت ها می پردازند. و مواد سمی(توکسین ها) به داخل جریان خون آزاد می شود. سپس این مواد سمی در کبد سم زدایی شده و سرانجام به کمک کلیه ها از بدن دفع می شوند.

مگنت تراپی برای برطرف کردن درد به چه صورتی عمل می کند؟

تاکنون تاثیر دقیق روش درمانی مگنت تراپی در فرآیند کاهش درد مشخص نشده است، اما طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه برخی از فرآیندها در فعالیت بازسازی و ترمیم اندام های آسیب دیده نقش دارند.

این فرایند ها شامل تحریک مکانیسم انتقال سلول‌ها، تمایز گذاری و تکثیر سلول‌های تحریک کننده، عوامل رشد، نیتریک اسید که باعث بزرگ و گشاد شدن عروق خونی می‌گردد. این اثرات را در هنگام به کار بردن مگنت تراپی با فرکانس و شدت کم بدست می آید. در واقع هر کدام از سلول های بدن به ساخت میدان الکترو مغناطیسی می پردازند که این میدان در اطراف و درون سلول حرکت می کند.

این میدان مغناطیسی برای ادامه دادن زندگی، عملکرد بهتر سلول، انتقال پیام‌های اعصاب و مغز، انقباض عضلات و بهبود ضربان قلب مورد نیاز می باشد. مشکلات و اختلالات دردناک مانند استئوآرتریت که با درد مزمن و آسیب های دیگر همراه است، موجب بروز التهاب می شود.

تغییر در مسیر انتقال یون های سلول ها

و این التهاب موجب تغییر در مسیر انتقال یون های سلول ها و مشکلات در میدان الکترو مغنایسی سلول ها می شود که در نهایت موجب بروز تورم، درد، سفتی و حساسیت می گردد.

زمانی که روش مگنت تراپی بر روی بدن فرد انجام می شود باعث ایجاد اثرات فیزیولوژیکی می گردد که در نهایت موجب کاهش درد، تورم، التهاب و .. می شود و در تسریع روند بهبود بیماری کمک می کند. در ادامه به صورت مجزا توضیح خواهیم داد که چگونه مگنت تراپی موجب کاهش درد می شود.

تحقیقات نشان می دهد که مگنت تراپی با توجه به مکانیزم های زیر در برطرف نمودن درد موثر است:

مگنت تراپی موجب افزایش گردش مایعات و جریان خون می‌شود

مگنت تراپی موجب می شود که عروق کوچک بدن مانند مویرگ ها در قسمت آسیب دیده، گشاد شوند که موجب می شود میزان خون رسانی به آن ناحیه بیشتر شود. در نتیجه میزان اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به آن قسمت وارد می شود و مواد زائد مانند اسید لاکتیک از سلول خارج می شود.

مگنت تراپی موجب افزایش گردش مایعات و جریان خون می‌شود
مگنت تراپی موجب افزایش گردش مایعات و جریان خون می‌شود

مگنت تراپی موجب پایداری گیرنده‌های درد می‌شود

در این روش میدان مغناطیسی که تولید می شود ازطریق پوست وارد بافت های زیرین می شود. حتی این میدان مغناطیسی تا عمق 20 میلی متری بدن می تواند نیز می تواند نفوذ نماید که البته این مورد به قدرت مگنت مورد استفاده دارد. استفاده از این روش موجب پایداری و کاهش فعالیت گیرنده های درد و اثرات تسکین دهنده می شود.

در روش مگنت تراپی امواج مغناطیسی تولید شده از پوست بدن عبور کرده و به بافت های زیرین وارد می شود. به عبارت دیگر این امواج می توانند تا عمق 20 میلیمتری بدن وارد شوند که البته میزان نفوذ این امواج به قدرت مگنت وابسته است.

این روش می‌‌تواند باعث پایدار کردن گیرنده‌های درد شود تا منجر به کاهش فعال سازی آنها و ایجاد تاثیرات تسکین دهنده شود. طبق تحقیقات گزارش شده مدارک و شواهد موجود مرتبط با اثرگذاری مگنت تراپی برای تسکین درد و التهاب مورد توجه است.

روش درمانی مگنت تراپی مانند روش طب سوزنی عمل می‌کند

در گذشته طبق تصورات علم پزشکی شرق بر این باور بودند که نوعی انرژی در سرتاسر بدن جریان دارد. و این انرژی از طرق کانال های مختلفی وارد بدن می شود. ممکن است این نقاط به علت های مختلف بسته شوند.

که در این صورت انرژی نمی تواند در بدن حرکت کند. اما با استفاده از روش مگنت تراپی این نقاط را می توان باز کرد. مانند تاثیرات مشابه ای که روش طب سنتی دارد. اصلاح مسیر ورود جریان الکتریکی مغناطیسی موجب کاهش درد و التهاب خواهد شد.

مگنت تراپی موجب افزایش ساخت اندروفین می‌شود

مگنت تراپی موجب تحریک فرایند ساخت هورمون اندروفین می شود که باعث کاهش درد می شود. همچنین در افرادی که دچار درد فانتوم هستند مگنت تراپی باعث تسکین درد می شود.

مگنت تراپی موجب تحریک مکانیسم ترمیم سلول‌ها می‌شود  

مگنت تراپی از طریق کاهش ترکیبات شیمیایی التهاب آور به تسریع فرآیند بهبود بدن کمک می کند به طور مثال در سلول های تولید کننده غضروف و استخوان کاربرد الکترو مغناطیسی پالسی موجب تحریک ساخت فاکتورهای رشد می گردد. و سلول برای بازسازی بافت آسیب دیده ترکیبات مورد نیاز را تولید کند. طبق تحقیقات مگنت تراپی یک روش مناسب برای درمان افراد با بیماری استئوآرتریت می باشد.

مگنت تراپی موجب تحریک مکانیسم ترمیم سلول‌ها می‌شود  
مگنت تراپی موجب تحریک مکانیسم ترمیم سلول‌ها می‌شود

مگنت تراپی موجب تنظیم فعالیت لنفوسیت‌های T می‌شود  

لنفوسیت T در هر قسمتی از بدن که ملتهب شده باشد، تجمع پیدا می کنند. این سلول ها برای یافتن عفونت، از یون کلسیم با بار مثبت استفاده می کنند تا آنها را به مگنت های کوچک تبدیل نماید، که موجب می شود به طرف میدان مغناطیسی پیرامون سلو ل ها و اعصاب صدمه دیده جذب شوند.

وقتی این سلول ها به محل التهاب می رسند باعث ازاد سازی فرکانس های هشدار دهنده شیمیایی قوی برای جمع کردن سایر سلول ها می شود. که در نهایت موجب تغییر رفتار لنفوسیت ها می شود و التهاب به سرعت از بین می رود.

مگنت تراپی می‌‌تواند باعث تنظیم واکنش آنزیم‌ها شود

اکثر واکنش های متابولیکی بدن به وسیله آنزیم ها تنظیم می شوند. با  قرار گرفتن آنزیم ها در معرض میدان مغناطیسی، موجب افزایش فعالیت آنها می شود. که سرعت واکنش ها را بیشتر می کند و موجب تسریع فرایند بهبود و کاهش درد می شود. البته میدان

مغناطیسی موجب کاهش فعالیت آنزیم های التهابی می شود.

چگونه می توان با مگنت تراپی از پوکی استخوان جلوگیری نمود؟

عوامل مختلفی مثل رژیم غذایی نامناسب، مصرف دخانیات و مشروبات الکی، فعالیت کم و .. میتواند موجب ابتلا به پوکی استخوان شود. در حقیقت استخوان به نوع سبک زندگی و فشار مکانیکی واکنش نشان می دهد.

یعنی اگر فشار مکانیکی کم باشد مانند مواقعی که فرد بیشتر وقت خود را به خواب یا استراحت می گذراند، بافت استخوانی سریع تر از بین می رود. بالعکس زمانی که فشار مکانیکی مناسب و به میزان کافی باشد بافت استخوانی بیشتر شده و کمتر در معرض از بین رفتن قرار می گیرد.

طبق تحقیقات دانشمندان میدان های الکترومغناطیسی موجب بازسازی بافت استخوانی می شود. بنابراین پیشنهاد می شود در افرادی که از پوکی استخوان رنج می برند از روش درمانی مگنت تراپی استفاده کنند.

چگونه می توان با مگنت تراپی از پوکی استخوان جلوگیری نمود؟
چگونه می توان با مگنت تراپی از پوکی استخوان جلوگیری نمود؟

انواع مگنت مورد استفاده در مگنت‌ تراپی چیست؟

پنج نوع از پرکاربردترین مگنت هایی که در روش مگنت تراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد، عبارت‌اند از:

باندهای انعطاف‌پذیر مغناطیسی:

باند های مغناطیسی در تهیه وسایلی مانند پد های مگنت تراپی و کفی کفش کاربرد دارند. و معمولا در کفی کفش ها برای مغناطیس درمانی استفاده می شوند. این باندها از ترکیب لاستیک به شکل نوار و پودر آهن تولید می شوند.

مگنت سرامیکی:

مگنت سرامیکی در وسایلی که با مگنت تراپی ارتباط دارد، کاربرد دارد. و از ترکیب پودر آهن به همراه سرامیک خاک رس سرامیکی تولید می شود. معمولا این مگنت در پدهای مخصوص بدن، باند‌ها و تشک هایی که به دور اندام‌های بدن بسته می‌شوند، استفاده می شوند.

مگنت نئودیمیوم:

موارد کاربرد این مگنت ها در مگنت‌های تزئینی، جواهرات و دستبندها است اما به صورت خاص در نواحی درد و با نقاط مخصوص طب سوزنی کاربرد دارد.

مگنت ساماریوم کبالت:

این نوع مگنت گران و شکننده است، بنابراین تولید آن به سختی انجام می گیرد. مگنت ساماریوم کبالت در ساخت طلا و جواهر با کیفیت کاربرد دارد.

مگنت هماتیت:

این نوع مگنت خواص مغناطیسی زیستی و طبیعی بسیاری برای افراد دارد. و آن به عنوان ابزار تزئینی در زیور آلات مانند دستبند، گردنبند و کمربند به صورت مهره ای کاربرد دارد.

مگنت هماتیت:
مگنت هماتیت:

در مگنت تراپی چه میدان هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

در روش درمانی مگنت تراپی از سه میدان مثبت، منفی و پالسی استفاده می‌شود، که شامل موارد ذیل می باشد:

میدان مغناطیسی مثبت:

معمولا در روش درمانی مگنت تراپی این میدان کاربرد چندانی ندارد. به دلیل آنکه به طور مثال اگر از میدان مثبت با فرکانس بالا در پیرامون قسمت سر مورد استفاده قرار بگیرد. موجب تحریک ترشح هورمون اندورفین شده و در بیمار نوعی وابستگی ایجاد می شود، که جدی ترین عوارض میدان مثبت محسوب می شود.

یک مثال دیگر تحریک هورمون آدرنوکورتیکال توسط میدان مثبت می باشد. البته در آسیب نخاعی و با بیماری ms مولیتپل از این میدان می توان استفاده نمود.

میدان مغناطیسی منفی:

اثری که میدان منفی بر کاهش درد می گذارد، از میدان مثبت بسیار بیشتر می باشد. به طور کلی میدان منفی در درمان بیماری های زیر تاثیر دارد:

افزایش مقاومت بدن در برابر عفونتهای باكتریایی و ویروسی، افزایش اكسیژن رسانی به سلول، کاهش تورم و التهاب، کاهش کلسیم و چربی انباشته شده در جداره رگ ها، افزایش تمركز ذهنی و برطرف کردن فعالیتی حرکتی ، اختلالات رفتاری و سایر مشکلات.

۳-میدان های مغناطیسی پالسی (Pulse Magnetic Field) :

موثرترین نتیجه با روش درمانی مگنت تراپی با استفاده از میدان های مغناطیسی پالسی مشاهده شده است. در فرکانس 5 هرتز انقباض عروق و در فرکانس 10 هرتز انبساط عروق گزارش شده است. و بیشترین پاسخ درمانی سلول های بدن در فرکانس حدود 100-200 هرتز می باشد، به صورتی که این پاسخ از 50 هرتز شروع می شود و ممکن است به محدوده 100-200 هرتز نیز برسد.

که در نهایت در طول 600 ثانیه فرآیند درمان تکمیل می شود. بنابراین نیازی به جلسات درمانی طولانی نمی باشد. این میدان موجب افزایش ساخت سلول های استخوانی و جلوگیری از کاهش توده یا تراکم استخوانی می شود.

کدام روش‌های درمانی می تواند همراه با مگنت‌تراپی استفاده می‌شود ؟

روش مگنت تراپی می تواند همراه با روش های درمانی دیگر برای درمان انواع بیماری های مختلف دیگر مورد استفاده قرار بگیرد، که مهمترین این روش ها شامل:

  • طب سوزنی
  • کایروپراکتیک و درمان‌های دستی
  • الکتروتراپی
  • شوک درمانی
  • اولتراسوند
  • ورزش و درمان‌های فیزیکی
  • نور درمانی

همچنین دستگاه های مورد استفاده در روش مگنت تراپی می تواند به عنوان بخشی از تجهیزات پیچیده تر استفاده شوند.

کدام روش‌های درمانی می تواند همراه با مگنت‌تراپی استفاده می‌شود ؟
کدام روش‌های درمانی می تواند همراه با مگنت‌تراپی استفاده می‌شود ؟

آیا مگنت تراپی روشی بی خطر است؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت بله روش درمانی مگنت تراپی روشی کاملا بی خطر و ایمن است. و تاکنون هیچ عوارضی جانبی بر اثر استفاده از آن گزارش نشده است. همچنین در مورد در تماس بودن زیاد بدن با میدان مغناطیسی یا تکرار مکرر این روش درمانی نگرانی وجود ندارد. زیرا بدن فرد به صورت هوشمندانه عمل می کند و هر مقداری که نیاز داشته باشد را دریافت می کند.

تنها در بعضی از شرایط خاص مانند هنگامی که از پمپ انسولین، دستگاه ضربان ساز قلب و فیبریلاتور قلب، پدهای گرم کننده یا تشک‌های الکتریکی یا هر وسیله الکترو پزشکی نصب شده دیگر استفاده می کنید، و یا اگر باردار هستید، بایستی به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

انجام روش مگنت تراپی برای چه افرادی مناسب نیست؟

همانطور که این روش برای درمان بسیاری از بیماری موثر می باشد، اما برای برخی از افراد مناسب نیست. موارد منع مصرف روش مگنت تراپی به دو گروه تقسیم می شود:

موارد منع مصرف مطلق که شامل:

بیماری هموفیلی، وجود یک ضربان ساز در بدن، مرحله فعال سل، غدد درون ریز مفاصل، اشکالات خونریزی، بیماری های شدید روانی (مانند اسکیزوفرنی، صرع)، مسمومیت الکلی و مواد مخدر، وجود تومورهای بدخیم در بدن، مشکلات حاد کليه و کبد، بیماری هایی که با التهاب حاد ایجاد می شوند، هیپرتیروئیدیسم، بیماری فشارخون، افزایش دما، تشدید بیماری های عفونی و التهابی، قاعدگی و عدم تحمل نسبت به اثر میدان مغناطیسی.

موارد منع مصرف نسبی که شامل:

فشارخون بالا، بارداری و کودکان زیر ۲ سال.

چگونه نیروهای مغناطیسی در مگنت تراپی بر خون اثر می‌گذرند؟

در خون اتم های آهن موجود می باشند، هنگامی که روش درمانی مگنت تراپی مورد استفاده قرار می گیرد. امواج مغناطیسی در تماس با پوست بدن قرار می گیرد و این امواج به بافت ها و در نهایت به جریان خون وارد می شود. اتم های آهن موجود در خون جذب میدان مغناطیسی می شوند. که موجب افزایش جریان خون می شود.

در نتیجه این تغییرات اکسیژن رسانی به بافت ها افزایش می یابد. و مواد مغذی به میزان بیشتر به ناحیه مورد نظر می رسد. همچنین در این وضعیت به طور موثر هورمون های مورد نیاز به اندام ها و بافت ها منتقل می شوند، و تاثیر ضد درد مواد شیمیایی در خون (مانند آندورفین ها) افزایش می یابد.

چگونه میدان‌های مغناطیسی در مگنت تراپی بر روی سلول‌ها اثر می‌گذارند؟

در حقیقت یون های منفی و مثبتی که در سلو ل ها وجود دارند موجب انتقال امواج مغناطیسی در سلول ها و بافت ها می شوند، این امواج مغناطیسی به سلول ها این اجازه را می دهد تا عملکرد مناسبی داشته باشند.

یون های موجود در خارج سلول در مقابل یون های داخل قرار می گیرند. در نتیجه این عمل در دو طرف غشا دو قطب متفاوت یونی شکل می گیرد. در صورتی که سلول ها به طور طبیعی در تعادل باشند، این نوع ساختار به سلول این  اجازه را می دهد تا به مبادله ی آزادانه مواد مغذی، اکسیژن و مایعات در دو طرف غشای سلول بپردازند.

چگونه میدان‌های مغناطیسی در مگنت تراپی بر روی سلول‌ها اثر می‌گذارند؟
چگونه میدان‌های مغناطیسی در مگنت تراپی بر روی سلول‌ها اثر می‌گذارند؟

در چه مدت زمانی بیماری فرد بعد از مگنت تراپی بهبود می‌یابد؟

معمولا افرادی که از این روش استفاده می کنند نتایج دلخواه را در مدت زمان متفاوت تجربه می کنند. این موضوع به شرایط فرد و مدت زمان استفاده از این روش بستگی دارد.

بعضی از افرا در عرض چند دقیقه حس راحتی می کنند و برخی دیگر در چند ساعت و حتی در بعضی افراد بعد از گذشت چند روز اساس بهبودی دارند.

بیشتر افراد با انجام این روش در یک جلسه درمان می شوند ولی معملا به طور متوسط 6-8 جلسه درمانی نیاز است تا اندام آسیب دیده به طور کامل بهبود یابد.

فرایند های بازسازی بدن به صورت طبیعی تحریک می شوند

بلافاصله بعد از استفاده از امواج مغناطیسی، این امواج فعالیت خود را شروع می کنند، یعنی فرایند های بازسازی بدن به صورت طبیعی تحریک می شوند و سلامت عمومی و بافت ها افزایش می یابد. توجه داشته باشید این میدان های مغناطیسی در هر قسمتی از بدن به صورت منحصر به فرد و به روش های مختلف تاثیر خود را می گذارد.

به طور کلی مدت زمانی که طول می کشد نشانه ها یک آسیب دیدگی برطرف شود به مواردی چون: نوع بیماری، شدت بیماری، مقدار تورم و التهاب در قسمت آسیب دیده و علت بیماری بستگی دارد.

جالب است بدانید واکنشی که افراد مختلف به مگنت تراپی نشان می دهند متفاوت است. یعنی برخی افراد مدتی طول می کشد تا به این امواج پاسخ دهند درحالی که برخی افراد سریع واکنش می دهند.

بایستی بیمار برای دیدن نتیجه درمان با روش مگنت تراپی صبور باشد. هنگامی که درمان آغاز شود بدن فرد است که مشخص می کند نشانه های بیماری  به چه ترتیبی برطرف شوند و پذیرش این روند می تواند به فرآیند ترمیم کمک کند.

به طور معمول بسته به شدت آسیب و قدرت میدان مغناطیسی که در طول درمان استفاده می شود. هر جلسه ممکن است بین 10 تا 30 دقیقه طول بکشد. در ادامه این مطلب در مورد قیمت هر جلسه مگنت تراپی بیشتر توضیح خواهیم داد.

اکثر بیماران، (تقریبا حدود 90 درصد) از بیماران که تحت درمان با میدان ها ی مغناطیسی روش مگنت تراپی قرار می گیرند، بعد از دوره درمان متوجه بهبود می شوند.

رابطه ی بین مگنت تراپی و فیزیوتراپی چیست؟

در حقیقت روش درمانی مگنت تراپی زیر مجموعه از روش های درمانی فیزیوتراپی می باشد، به دلیل اثری که روش مگنت تراپی بر روی عضلات و استخوان ها دارد و موجب کاهش درد، تورم و التهاب اندام آسیب دیده می شود. البته استفاده از هر دو روش فیزیوتراپی و مگنت تراپی می تواند تاثیر زیادی در تسریع روند بهبود درمان بگذارد.

از این رو روش این روش در مراکز درمانی فیزیوتراپی برای درمان موثر بسیاری از افراد با مشکلات مختلف استخوانی و عضلانی استفاده می شود. این روش موجب تسکین درد حاصل از اندام های آسیب دیده مانند کمر درد، زانو، مغز ، لگن و … می شود.

رابطه ی بین مگنت تراپی و فیزیوتراپی چیست؟
رابطه ی بین مگنت تراپی و فیزیوتراپی چیست؟

آیا میدان‌های مغناطیسی در مگنت تراپی می‌توانند جایگزین مصرف دارو شوند؟

اگر چه استفاده از روش مگنت تراپی برای درمان بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، سرطان، دیابت و آرتروز تاثیر چندانی ندارد اما در بهبود چشمگیری در عملکرد کلی دارند و موجب کاهش جزئی علایم بیماری می شود. بهتر است برای کسب نتیجه بهتر است به طورت همزمان با مصرف سایر دارو ها استفاده شوند.

در بیشتر موارد روش درمانی مگنت تراپی می تواند جایگزین داروهای مسکن و ضدالتهاب شود و یا حتی میزان مصرف آنها را کاهش دهد. البته توجه داشته باشید شما نمی توانید بدون مشورت با پزشک متخصص از این روش به عنوان درمان اصلی بیماری تان استفاده کنید.

و تنها زمانی می توان آن را به عنوان درمان اصلی در نظر گرفت که الگوی روش درمانی مشخص باشد، تشخیص صحیحی صورت گرفته باشد و نیازی به مصرف دارو نباشد.

مگنت های ثابت از پالس های مگنتیک متفاوت هستند. این نوع مگنت ها در شکل ها و اندازه های مختلف مانند بازوبند، کمربند، تشک و .. وجود دارند و شما می توانید از فروشگاههای لوازم پزشکی آنها را خریداری نمایید.

با این وجود تحقیقات اخیر انجام شده نتوانسته است درباره ی درمان با مگنت ثابت، نتایج قابل قبولی را درمورد اثر بخشی این روش برای کاهش درد بیان کند.

آیا میدان‌های مغناطیسی در مگنت تراپی می‌توانند جایگزین مصرف دارو شوند؟
آیا میدان‌های مغناطیسی در مگنت تراپی می‌توانند جایگزین مصرف دارو شوند؟

شما در حال خواندن مقاله قیمت هر جلسه مگنت تراپی هستید.

هزینه و قیمت هر جلسه مگنت تراپی به چه عواملی بستگی دارد؟

در رابطه با هزینه و قیمت هر جلسه مگنت تراپی سوالات زیادی می شود، اما حقیقت این است که این روش در مراکز درمانی مختلف انجام می گیرد و همچنین تحت حمایت برخی از شرکت های بیمه قرار می گیرد، به همین خاطر نمی توان قیمت ثابتی برای آن در نظر گرفت.

اما به طور کلی عواملی مانند نوع و شدت بیماری، تعداد جلسات درمانی مگنت تراپی، نوع بیمه، تجربه و شهرت پزشک مربوطه، هزینه های مرکز درمانی و پزشک و … در تعیین هزینه و قیمت هر جلسه مگنت تراپی موثر هستند. برای اطلاع از نحوه انجام این روش درمانی و همچنین هزینه آن بهتر است با پزشک مشورت کنید.

توجه کنید معمولا هزینه و قیمت هر جلسه مگنت تراپی در مقایسه با درمان های دیگر بسیار کم می باشد. و می توان از این روش به جای درمان های پرهزینه استفاده کرد. علاوه بر این برای انجام درمان با این روش نیاز به مصرف دارو نیست، بنابراین نیازی برای هزینه کردن برای خرید دارو های مختلف نیست.

هزینه و قیمت هر جلسه مگنت تراپی به چه عواملی بستگی دارد؟
هزینه و قیمت هر جلسه مگنت تراپی به چه عواملی بستگی دارد؟

سخن آخر:

معمولا بسیاری افراد در مورد روش درمانی مگنت تراپی به عنوان یکی از روش های فیزیوتراپی، اطلاعات کافی ندارند. بنابراین در این مطلب به موضوع مگنت تراپی، موارد کاربرد، مزایا، تاثیرات و … پرداختیم.

همان طور که گفتیم  بیشتر سوال افراد در این زمینه در مورد قیمت هر جلسه مگنت تراپی، که این مورد به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این مطلب به طور کامل شرح دادیم.

در پایان توصیه می کنیم که برای انجام این روش درمانی حتما به مراکز درمانی معتبر مراجعه کنید و از پزشکان متخصص این درمان کمک بگیرید چرا که این روش درمانی از حساسیت های برخوردار می باشد که بایستی حتما توسط افراد متخصص انجام بگیرد.

از اینکه تا انتهای پست قیمت هر جلسه مگنت تراپی با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن پست قیمت هر جلسه مگنت تراپی بهره لازم را برده باشید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.