فیزیوتراپی بعد از عمل فمور
فهرست مطالب

با متخصص آسیب های ورزشی در تهران شوید تا بیشتر با فیزیوتراپی بعد از عمل فمور آشنا شوید.

همچنین اگر از ناحیه مچ دست دچار آسیب دیدگی هستید و یا نیاز به فیزوتراپی دارید توصیه میکنیم صفحات هزینه فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی تخصصی دست را مطالعه کنید.

در این مقاله سعی داریم در خصوص فیزیوتراپی بعد از عمل فمور توضیحات جامع و کاملی را برای شما ارائه دهیم. همچنین در مورد آناتومی جامع ران، شکستگی فمور، دلایل اصلی در شکستگی استخوان ران، مزیت های فیزیوتراپی بعد از عمل، انواع شکستگی های استخوان ران، مشخصه های فیزیوتراپی، ویژگی های یک فیزیوتراپیست خوب و سایر سوالات دیگر که ممکن است برای شما پیش آید اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم.

 

فیزیوتراپی بعد از عمل فمور
فیزیوتراپی بعد از عمل فمور

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

آناتومی جامع ران چیست؟

استخوان ران یا فمور که جزء استخوانهای مهم و اصلی بدن است از چند بخش تشکیل شده است؟

شکستگی فمور چیست توضیح دهید؟

دلایل اصلی شکستگی استخوان ران (فمور) را نام ببرید؟

نشانه های که بیمار احساس شکستگی استخوان فمور می کند را نیز نام ببرید؟

چه علائمی از صدمات تهدید کننده برای سلامتی بیماران محسوب می شود ذکر کنید؟

روشهای تشخیص شکستگی فمور را نام ببرید؟

فیزیوتراپیست چه کمک های در روند درمانی به بیماران می نماید؟

فیزیوتراپی بعد از انجام عمل فمور دارای چه بخش های است توضیح دهید؟

شیوه های جلوگیری از شکستگی فمور را نام ببرید؟

انواع شکستگی های فمور را نام ببرید؟

عمل جراحی شکستگی استخوان ران به چه صورت انجام می گیرد؟

اقدامات لازم قبل از عمل فمور را شرح دهید؟

مراقبت های قبل از عمل جراحی مفصل لگن و ران شامل چه مواردی می شود؟

بیماران قبل از بستری در بیمارستان به منظور انجام جراحی ران باید به چه نکات مهمی توجه نمایند نام ببرید؟

بیماران قبل از انجام جراحی فمور باید چه تغییراتی را در محل زندگی خود ایجاد نمایند؟

مراقبت های بعد از جراحی ران شامل چه مواردی می شود نام ببرید؟

عوامل تاثیرگذار در هزینه فیزیوتراپی بعد از انجام عمل فمور را نام ببرید؟

انجام جراحی فمور در بیماران چه فوایدی دارد توضیح دهید؟

بیماران بعد از انجام جراحی فمور از چه رژیم غذایی باید پیروی نمایند؟

آیا استفاده از کمپرس یخ بعد از انجام جراحی فمور به میزان کاهش درد بیماران کمک می کند؟

فیزیوتراپی چیست؟

متداولترین روشهای درمانی در فیزیوتراپی را نام ببرید؟

یک فیزیوتراپی خوب باید دارای چه ویژگی های باشد نام ببرید؟

 

آناتومی جامع ران

بهتر است که قبل از توضیح در خصوص فیزیوتراپی بعد از عمل فمور مطالبی درباره این بخش برای شما ارائه نمایم. ران بخشی از اندام های پایینی بدن است که مابین زانو و همچنین لگن قرار گرفته است.

باید گفت که این بخش از اندام های پایینی دربردارنده از یک استخوان بلند در میانه خود است که femur (فمور) یا استخوان ران نام دارد که در پیرامون این استخوان، عضلات مستحکم و بسیار قوی قرار گرفته است.

آناتومی جامع ران
آناتومی جامع ران

وظیفه تغذیه ران بر عهده رگهای خونی مهمی است که عصب های ویژه و در عین حال مهمی حس و حرکت آن را فراهم می سازند. همانطور که توضیح دادیم بلندترین و همچنین بزرگترین استخوان در بدن اختصاص به استخوان ران یا همان فمور دارد که طول آن در یک فرد بالغ تقریباً نیم متر بوده و قطر آن در مرکز یا بخش میانی نیز در حدود یک اینچ برآورد شده است.

بهتر است بدانید که استخوان فمور یا ران توانایی یا قدرت تحمل، سی برابر وزن یک فرد را برعهده دارد. استخوان فمور بسیار مستحکم و قوی است که در بخش فوقانی در تشکیل مفصل ران و در بخش تحتانی نیز در تشکیل مفصل زانو همکاری می کند.

این عضو مهم در بدن از سه بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

1)    پرگزیمال (proximal) یا بخش فوقانی استخوان ران که در برگرفته از 1) سر استخوان ران 2) تروکانتر بزرگ 3) تروکانتر کوچک است که در تشکیل مفصل فمور، سر استخوان ران شرکت می کند.

2)    شفت (shaft ) یا بخش میانی استخوان ران، که به شکل لوله ای و همچنین سیلندری است در روی پشتی این بخش از استخوان ران از قسمت فوقانی تا تحتانی آن از یک برآمدگی طولی تشکیل شده است که Linea aspera (لینا آسپرا) نام دارد.

3)    بخش تحتانی یا Distal دیستال استخوان ران، که به شکل دو نیمکره درونی و بیرونی « کندیل های ران» نام دارند در ایجاد مفصل زانو همکاری می کند.

این عضو مهم در بدن از سه بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:
این عضو مهم در بدن از سه بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

کالبد شناسی عضلات ران

در پیرامون استخوان ران عضله های زیادی قرار گرفته است که از بین این ماهیچه ها اعصاب و همچنین عروق متعددی عبور می نمایند. همانطور که در بخش بالا توضیح دادیم ماهیچه های نواحی استخوان ران در سه بخش قرار دارند به شکلی که هر یک از این بخش ها از طریق یک پرده بافتی که Septum ( سپتوم) نام دارد از بخش های دیگر تفکیک می گردد. بهتر است بدانید که هر دسته را ( Compartment) کمپارتمان نیز می گویند که هر یک از آنها اعصاب و عروق خود را در بردارد. عضله های ران از سه بخش:

کمپارتمان جلویی(قدامی)، پشتی ( خلفی )، داخلی (مدیال) تشکیل شده اند.

پیشنهاد می کنیم از پست فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب دیدن کنید.

عضله های جلوی ران

عضله های جلوی ران، بیشترین توده ماهیچه ها ران در این بخش را دارند که در این دو بخش عضله های اصلی و مهم چهار سر رانی و همچنین سارتوریوس تشکیل شده است.  به عضله های چهارسر ران نیز کوادری نیز می گویند که به عنوان بزرگترین عضله ران نیز شناخته شده است. کوادری از چهار عضله دیگر بنام های:

واستوس مدیالیس، رکتوس فموریس، واستوس اینترمدیوس، واستوس لترالیس تشکیل شده است. ماهیچه های چهار سر ران از قویترین عضله های بدن است که تمامی چهار سر آن راست کننده مفصل زانو و یا « اکستانسور» است. شایان ذکر است که عضله های این بخش « واستوس مدیالیس» در ثابت نگه داشتن، استخوان کشکک در بخش قدامی نقش بسزایی دارد.

عضله های جلوی ران
عضله های جلوی ران

شکستگی فمور

زمانی فرد به فیزیوتراپی بعد از عمل فمور نیاز پیدا می کند که استخوان ران یا همان فمور دچار شکستگی شده باشد. شکستگی ران جراحت، ترک و یا اینکه شکستگی ناشی از تماس در استخوان ران است. در صورتیکه شکستگی در بخش فوقانی استخوان ران و یا مجاور مفصل ران رخ دهد، در بعضی از مواقع به این شکستگی، شکستگی مفصل ران و یا اینکه هیپ نیز می گویند.

طبق نظر متخصصین در مواقعی که شکستگی ران یا فمور به صورت یک ترک خوردگی کوتاه و در عین حال ساده باشد، بیماران برای ادامه درمان به جراحی نیازی ندارند بلکه با انجام حرکات منظم و مرتب فیزیوتراپی میتواند سلامتی دوباره این بخش را بدست آورند.

اما باید متذکر شد درصورتیکه شکستگی کامل استخوان و یا اینکه شکستگی های که منجر به خرد شدن و همچنین دررفتگی های آن میشود به طور معمول نیاز مبرم به جراحی حتمی و زودهنگام دارد.

زخم و جراحت زمانی روی میدهد که فشار زیادی به شکل ضربه به این بخش (استخوان ران) متحمل شود. یکی از عواملی که سبب جراحت در این بخش می شود ضربه ای است که به وزن بدن فرد هنگام زمین خوردن و یا اینکه تصادف و برخورد به یک جسم روی دهد نظیر تصادف با اتومبیل است.

شکستگی فمور
شکستگی فمور

رایج ترین دلایل شکستگی استخوان ران (فمور)

از متداول ترین عواملی که سبب شکستگی استخوان ران می شود میتوان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

1)    آسیب خیلی سریع نظیر برخورد با اتومبیل و یا اینکه تصادف با موتور سیکلت، جراحت هنگام ورزش مانند فوتبال که بسیار پربرخورد است و علاوه براین از ارتفاع بلند به زمین خوردن نیز از دلایل جراحت به زانو می گردد.

2) داشتن یک بیماری استخوانی قدیمی که سبب شده این استخوان بتدریج تضعیف شود نظیر:

1) تومور 2) کیست های استخوانی 3) عارضه پاژه و پوکی استخوان

از مواردی هستند که سبب آسیب رسیدن به استخوان های فمور و یا ران در بدن میشوند. درمان و همچنین فیزیوتراپی بعد از عمل به عنوان یکی از اقدامات مهم و ضروری برای این عضو حساس است که بیماران به منظور بهبود وضعیت جسمی و همچنین داشتن یک اندام حرکتی سالم باید انجام دهند.

رایج ترین دلایل شکستگی استخوان ران (فمور)
رایج ترین دلایل شکستگی استخوان ران (فمور)

احساس شکستگی فمور( ران )

شکستگی در استخوان ران سبب درد زیاد و غیرقابل تحمل در این ناحیه می گردد. بطور کلی بیمارانی که با شکستگی فمور در این بخش همراه هستند با علائمی نظیر:

سستی و بی حالی در زمان ایستادن و یا اینکه حرکت دادن همراه می شوند.

ورم در بخش ناحیه مفصل ران نیز یکی دیگر از نشانه های درد در فمور است.

خونریزی زخم در صورتی که استخوان پوست این ناحیه دچاره پارگی شده باشد.

دفورمیتی یا تغییر شکل در این ناحیه نیز یکی دیگر از علائم درد در بخش استخوان فمور است.

کبودی شدید

کبودی شدید و همچنین خون مردگی در بخش شکستگی فمور نیز به عنوان یکی دیگر از نشانه های درد این ناحیه به حساب می آید.

سوزش و همچنین بی حسی در بخش ران و یا پا یکی دیگر از دردهای شکستگی فمور است.

اسپاسم یا تنجش عضلانی در بخش ران نیز از دردهای ناشی از شکستگی ران است.

موارد ذکر شده از دردهای غیرقابل تحمل است که در بخش شکستگی فمور برای فرد بیمار روی میدهد. باید متذکر شد که شکستگی این بخش می تواند ادامه زندگی فرد را دچار اختلال کند.

مرگ شکستگی استخوان عوارضی نظیر ذات الریه، عفونت و یا اینکه لخته شدن خون را نیز به همراه دارد. به همین منظور متخصصین این امر فیزیوتراپی بعد از عمل فمور را یکی از اقدامات مهم و ضروری برای بیماران توصیه می نمایند.

کبودی شدید
کبودی شدید

نشانه های صدمات تهدید کننده برای سلامتی فرد

یکی از مواردی که جزء صدمات جدی و در عین حال تهدید کننده در سلامتی فرد محسوب می شود خونریزی بیش از حد و یا اینکه غیرقابل کنترل در ناحیه ران پا است.

باید متذکر شد که بیرون زدگی یک تکه استخوان از پوست هم نیز یکی دیگر از علائمی است که میتواند سلامتی فرد را نیز به مخاطره بیندازد. از دست دادن هوشیاری و همچنین گیجی نیز یکی دیگر از نشانه های است که سلامتی فرد بیمار را در این ناحیه به خطر می اندازد.

نکته حائز اهمیت این است که نرخ مرگ و میر در اشخاص رده سنی بالای شصت سال که مبتلا به شکستگی هایی در ناحیه فمور شده اند که از قشر لایه پوستی به بخش خارجی نفوذ نکرده است « هفده درصد» و همچنین نرخ حوادث جانبی در بین این گروه سنی پنجاه و چهار درصد است. طبق تحقیقات انجام شده تقریباً بیست و پنج درصد از اشخاصی که از شکستگی فمور درد و زجر می برند قادرند به همان میزان رویه فعالیت گذشته خود قبل از صدمه برگردند.

شیوه های تشخیص شکستگی فمور

همانطور که در مطالب بالا توضیح دادیم شکستگی فمور به عنوان یک جراحت بسیار جدی شناخته شده است که از سوی یک جراح متخصص بعد از آسیب وارده در بخش اورژانس بیمارستان تعیین می گردد. پزشک متخصص کلیه نشانه ها و همچنین علائم شکستگی که در بخش بالا توضیح دادیم را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند.

متخصصین به منظور اینکه تشخیص دقیق تری را در این خصوص انجام دهند برای بیماران سی تی اسکن ( اشعه ایکس) را تجویز می نمایند که این امر به تشخیص و تایید بیشتر شکستگی این عارضه کمک بسزایی می نمایند.

شکستگی ایجاد شده میتواند به صورت یک ترک خوردگی جزئی و یا کوچک باشد

شکستگی ایجاد شده میتواند به صورت یک ترک خوردگی جزئی و یا کوچک باشد و یا اینکه بقدری شدید و جدی باشد که سبب شود استخوان این ناحیه به چند تکه تبدیل شود، به شکلی که این تکه ها از یکدیگر تفکیک و یا اینکه بقدری شدت ضربه زیاد بوده است که تکه ها از پوست بدن نیز بیرون زده اند.

در این مواقع پزشک متخصص با انجام عمل جراحی بخش ران، فیزیوتراپی بعد از عمل فمور را هم نیز امری ضروری به منظور بهبود وضعیت جسمی بیماران توصیه می نمایند.

این گروه از بیماران در کوتاهترین زمان در بیمارستان پذیرش شده و عمل جراحی بخش فمور توسط مجرب ترین پزشکان متخصص بر روی آنها اعمال میگردد و علاوه بر این بعد از عمل جراحی ران ادامه درمانهای بیشتر فرد بیمار از طریق بیمارستان و یا اینکه بخش توانبخشی و همچنین فیزیوتراپی انجام می گیرد. متخصصین به این گروه از بیماران به منظور بهبود وضعیت اندام های حرکتی ناحیه ی تحتانی انجام فیزیوتراپی بعد از عمل را امری مهم و ضروری می دانند.

شکستگی ایجاد شده میتواند به صورت یک ترک خوردگی جزئی و یا کوچک باشد
شکستگی ایجاد شده میتواند به صورت یک ترک خوردگی جزئی و یا کوچک باشد

نکته در مورد شکستگی فمور

بهتر است بدانید بیشتر بیمارانی که از شکستگی استخوان در این ناحیه رنج می برند باید به منظور بهبود وضعیت اندام های حرکتی ران مواظبت های دراز مدت و یا اینکه دوره های درمانی فیزیوتراپی و همچنین توانبخشی را به صورت منظم پشت سر بگذرانند.

البته باید متذکر شد که متخصصین دوران نقاهت کامل شکستگی ران را بین دوازده هفته الی دوازده ماه با توجه به شدت عارضه، نوع شکستگی و همچنین ناحیه جراحت برای بیماران تجویز کرده اند. بیشتر بیمارانی که جراحی فمور را انجام داده اند با کمک و یاری از یک فیزیوتراپیست مجرب می توانند بعد از مدت یک تا دو روز از صدمه و یا اینکه عمل جراحی، راه رفتن آهسته را آغاز نمایند.

مساعدت فیزیوتراپیست در روند درمان

فیزیوتراپیست به منظور سرعت بخشیدن دوران نقاهت بیماران از یک برنامه و یا طرح درمانی خاص و ویژه ی استفاده می نماید. برنامه طراحی شده متشکل از تمرین ها و همچنین درمان هایی است که بیماران به منظور برگشت به زندگی و همچنین انجام امور فعالیت های روزانه در منزل باید به صورت منظم انجام دهند. علاوه براین فیزیوتراپیست با انجام حرکات زیر به بهبود روند درمانی بیماران نیز کمک بسزایی می نمایند که عبارتند از:

میزان درد ، حرکات مفصل ران و همچنین کمر، تعادل در ایستادن، تسریع ترمیم، قدرت، تسریع بازگشت به انجام فعالیت و همچنین ورزش از مواردی است که فیزیوتراپیست می تواند به روند درمانی بیماران کمک نمایند.

مساعدت فیزیوتراپیست در روند درمان
مساعدت فیزیوتراپیست در روند درمان

فیزیوتراپی بعد از عمل فمور

بعد از یک الی دو روز از عمل جراحی فمور، فیزیوتراپ به بیمار کمک می کند که:

از بستر بلند شده و بایستد و با کمک وی کم کم اقدام به راه رفتن نماید. زیرا طبق نظر متخصصین این امر حرکت سریع بیمار از رختخواب و همچنین راه رفتن از ایجاد لخته های خونی و علاوه براین از صدمات جانبی دیگر که ممکن است برای بیمار ایجاد شود نیز جلوگیری می نماید.

بهتراست که بیماران بعد از عمل جراحی از عصاهای مخصوص و همچنین واکر برای راه رفتن خود کمک بگیرند.

فیزیوتراپیست باید آموزشهای تنفس دیافراگمی را به بیماران خود بعد از انجام عمل جراحی ارائه دهند.

به منظور بهبود هوارسانی مطبوع به ریه ها بهتر است که فیزیوتراپی تنفسی نیز برای این گروه از بیماران انجام بگیرد.

از مواردی هستند که به روند درمانی بیماران کمک بسزایی می نمایند.

مزیت های فیزیوتراپی بعد از عمل فمور

انجام حرکات فیزیوتراپی بعد از انجام جراحی فمور برای درمان بیماران دارای مزیت های متعددی است که عبارتند از:

کاهش درد

فیزیوتراپیست به منظور تسریع بهبود وضعیت بیماران ممکن است که از چند نوع درمان و همچنین دستگاه های متعدد برای کاهش درد و کنترل استفاده نمایند. این سری از درمان ها شامل :

1)    اولتراسوند 2) یخ 3) گرما 4) لیزردرمانی 5) ورزش درمانی 6) تحریک الکتریکی آرام 7) مگنت درمانی

و سایر درمان های ویژه و خاص که انجام آنها نیاز به تخصص و تبحر دست شخص فیزیوتراپیست دارد که جزء تکنیک های دستی محسوب می شوند.

بهبود حرکت

یکی دیگر از مزیت های فیزیوتراپی بعد از عمل فمور را میتوان به « بهبود حرکت» اندام های تحتانی بیماران اشاره کرد. فیزیوتراپیست درمان های ویژه و همچنین فعالیت های متعددی را انتخاب می نماید که این حرکات به بازیابی مفصل ران و حرکات طبیعی و نرمال پا نیز کمک بسزایی می نماید.

این امر احیاناً با انجام حرکات تاثیرپذیر (منفعلی) که شخص فیزیوتراپیست بر روی مفصل های ران و همچنین پا برای بیماران آغاز می نماید. بنابراین بیمار به تدریج با انجام کشش های فعالیت و تمرین های که آموزش های لازم را دیده اند قادرند به تنهایی این حرکات را انجام داده و در روند بهبودی خود پیشرفت نمایند.

بهبود قدرت

برخی از انجام حرکات ورزشی خاص به منظور بهبود وضعیت اندام های تحتانی بیمار در هر مرحله از بازیابی(ریکاوری) مثمر ثمر است که فیزیوتراپیست برای بیماران از یک برنامه اجرایی درمانی مخصوص استفاده می نمایند.

فیزیوتراپ برای بهبود قدرت اندام های ناحیه ران از تمرین های مناسب و خاصی برای بیماران انتخاب می نماید که این امر سبب می شود نیرو، قدرت و همچنین زرنگی و چابکی شما مجدداً باز گردد و در همین راستا آموزش های لازم را به بیمار ارائه می دهند. تمریناتی که به بهبود قدرت بیماران کمک بسزایی می نماید شامل:

باندهای کششی ، دستگاه های وزنه آزاد، بهره مندی از وزنه های آزاد، دستگاه های کاردیو و همچنین قرقره های وزنه دار است.

سرعت دهی در زمان ریکاوری

یکی دیگر از مزیت های فیزیوتراپی بعد از عمل فمور را میتوان به « تسریع زمان ریکاوری» در بیماران متذکر شد. فیزیوتراپیست با انجام حرکات ورزشی مناسب و همچنین مراحل درمانی به تسریع بهبود روند درمانی شما نیز کمک بسزایی می نمایند تا از این طریق بیمار سریع تر به زندگی عادی خود برگردد و پیش تر از وقت مقرر که بیمار به تنهایی می توانست به درمان خود کمک کند به اهداف کلی خود برسید.

سرعت دهی در زمان ریکاوری
سرعت دهی در زمان ریکاوری

بازگشت به فعالیت های روزمره

فیزیوتراپیست موظف است که با توجه به اراده فرد در دنبال کردن اهداف بازیابی(ریکاوری) که مشمول برگشت به کار و همچنین ورزش است بهترین برنامه درمانی را برای بیماران خود طراحی نمایید تا از این طریق ایمن ترین، موثرترین و در عین حال سریع ترین شیوه ممکن بیمار به اهداف خود برسد.

همانطور که در مطالب بالا توضیح دادیم فیزیوتراپیست به منظور کمک کردن به بیمارانی که از جراحی فمور ران استفاده کرده اند از تکنیک های دستی، تمرین ها، دستگاههای مخصوص فیزیوتراپی، جدیت بازآموزی اعمال وظایف در بخش محیط کاری، تمرینات ویژه و همچنین شیوه های مناسب و خاص استفاده می نمایند.

بازگشت به فعالیت های روزمره
بازگشت به فعالیت های روزمره

جلوگیری از صدمات مجدد در آینده

فیزیوتراپیست با ارائه ی یک طرح تمرینات خانگی به منظور کشش عضلات پیرامون مفصل ران، تقویت بخش فوقانی ران و همچنین میان تنه، به منظور جلوگیری از بروز مشکلات متعدد در آینده که ممکن است برای این ناحیه روی دهد به بیمار دستورالعمل های لازم پزشکی را ارائه می دهند.

این حرکات متشکل از ورزشهای قدرتی و همچنین انعطاف پذیری به منظور عضله های چهار سر ران، اداکتور یا عضله های نزدیک کننده، ابداکتور یا عضله های دور کننده، همسترینگ و همچنین عضله های میان تنه هستند که انجام مستمر و مداوم آنها از بروز مشکلات متعدد که در آینده ممکن است برای بیماران ایجاد شود جلوگیری می نماید.

کلیه موارد بیان شده از مزیت های فیزیوتراپی بعد از عمل فمور محسوب می شود که تمامی بیماران تحت عمل این جراحی موظف به انجام تمرینات ورزشی ذکر شده هستند.

جلوگیری از صدمات مجدد در آینده
جلوگیری از صدمات مجدد در آینده

روشهای پیشگیری از شکستگی فمور

بیماران با اجتناب از عوامل خطرزا  که در زیر به آن اشاره می کنیم میتوانند از بروز شکستگی های ران یا فمور جلوگیری نمایند که شامل موارد زیر هستند:

یکی از مواردی که از شکستگی و یا صدمه به این ناحیه جلوگیری میکند رانندگی کردن فرد در صورتی که از مواد مخدر و یا اینکه مشروبات الکلی استفاده کرده اند.

رعایت نکردن از مقررات رانندگی مانند نبستن کمربند ایمنی در حین رانندگی.

رانندگی فرد بدون توجه داشتن به مقررات با موتور سیکلت در هوای معتدل و  بارانی نیز یکی دیگر از عواملی است که سبب آسیب رسیدن به اندام های حرکتی بخش تحتانی (ران) می شود.

پوکی استخوان

مبتلا بودن فرد به عارضه پوکی استخوان نیز یکی دیگر از عوامل صدمه رسیدن به بخش فمور میشود.

طبق تحقیقات انجام شده یکی از مهمترین عواملی که سبب شکستگی فمور می شود را میتوان به حضور فرد در انجام حرکات ورزشی پر تماس بدون توجه داشتن به نکات ایمنی و یا اینکه بدون بهره مندی از امکانات ایمنی به منظور حفظ سلامتی بدن ، نیز از مواردی است که سبب شکستگی استخوان ران می شود.

شایان ذکر است که تقویت استخوانها و همچنین عضله ها با انجام تمرینات ورزشی قابل تحمل وزن به مراتب احتمال آسیب دیدگی و شکستگی فمور را نیز کاهش می دهد. بنابراین بهتر است که بعد از انجام جراحی فمور و یا اینکه آسیب دیدگی جزئی فیزیوتراپی بعد از عمل فمور را به منظور حفظ سلامتی این عضو حرکتی بدن انجام دهیم.

پوکی استخوان
پوکی استخوان

انواع شکستگی استخوان فمور( ران )

همانطور که در مطالب بالا توضیح دادیم از نظر پزشکی استخوان ران نیز به استخوان فمور مشهور است و به عنوان یکی از قویترین و در عین حال بزرگترین استخوان های بدن فرد محسوب می شود. شکستگی این استخوان سبب اختلال در امور روزانه می شود زیرا یکی از مهمترین و اساسی ترین استخوان ها به منظور راه رفتن اندام های حرکتی به حساب می آید.

شکستگی استخوان ران به علت میزان این استخوان و همچنین نقش مهم و اساسی که در راه رفتن فرد دارد امری بسیار مهم محسوب می گردد و همچنین این شکستگی از نظر مدل شکستگی و موقعیت که دارد به انواع متعدد دسته بندی میشود که عبارتند از:

1)    شکستگی گردن استخوان(فمور) ران که در بخش انتهای بالایی و در مجاورت لگن است. 2) شکستگی اندام (تنه) استخوان ران 3) شکستگی کندیل ها و آخرین بخش تحتانی استخوان ران در مجاورت زانو

از انواع شکستگی ها در بخش ران محسوب می شوند. آسیب دیدگی و یا شکستگی در این ناحیه بیشتر زمانی روی میدهد که ضربه به شدت بسیار زیاد به بخش استخوان ران متحمل گردد که این امر بر اساس  وزن بدن شخص نظیر افتادن و یا اینکه تماس شدید به شی رخ میدهد.

بطور کلی از رایج ترین انواع شکستگی ها در این عضو حساس از بدن میتوان به :

شکست یک خط همتراز و برابر (افقی) مستقیم که « شکست عرضی» نام دارد.

شکستگی در راستای یک خط زاویه دار روی میدهد که « شکستگی مایل» نام دارد.

شکستگی در راستای یک خط که بر روی اندام استخوان ران می چرخد، روی می دهد که از نظر پزشکی شکستگی مارپیچ نام دارد.

استخوان های که به چند قطعه شکسته می شوند که « شکستگی چند تکه» نام دارند.

استخوانهای که پوست بدن فرد را پاره کرده و از آن محل بیرون میزند « شکستگی باز» می گویند.

کلیه موارد ذکر شده از انواع شکستگی های استخوان های ران یا فمور است که بعد از انجام سی تی اسکن پزشک اقدام به عمل جراحی می نماید. متخصصین به این گروه از بیماران توصیه می کنند که حتماً از فیزیوتراپی بعد از عمل به منظور تسریع در روند بیماری نیز استفاده نمایند.

بطور کلی از رایج ترین انواع شکستگی ها در این عضو حساس از بدن میتوان به :
بطور کلی از رایج ترین انواع شکستگی ها در این عضو حساس از بدن میتوان به :

نکته در مورد شکستگی فمور

بهتر است بدانید که شکستگی ران و یا فمور در بیشتر موارد طبق تشخیص پزشک متخصص برای درمان بیماران نیاز به جراحی، فیزیوتراپی و همچنین دارو در این ناحیه دارند.

عمل جراحی شکستگی استخوان ران

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در حیطه پزشکی متخصصین از جراحی های متعددی درونی و بیرونی به منظور محافظت کردن از استخوان ها برای معالجه سریعتر بیماران استفاده می نمایند.

یکی از رایج ترین عمل های جراحی شکستگی استخوان (فمور) یا ران اختصاص به « intramedullary nailing » دارد. متخصصین در این جراحی، با کمک میله ای که « فیکساتور» نام دارد در امتداد استخوان ران به پیچ هایی که در بخش فوقانی و تحتانی قرار دارند متصل می نمایند تا از این طریق استخوان ها در محل مناسب خود ثابت و مستحکم باقی بمانند و بتدریج ترمیم شوند.

پلاتین در شکستگی استخوان (فمور) ران

زمانی که متخصصین پلاتین را به استخوان ران متصل می نمایند، نیرو و توانی که در زمان حرکت استخوان به آن واصل می گردد، بیش از اینکه به استخوان این ناحیه متحمل گردد از طریق پلاتین جذب گردیده و تاب و تحمل می گردد.

پلاتین در شکستگی استخوان (فمور) ران
پلاتین در شکستگی استخوان (فمور) ران

فیزیوتراپی شکستگی استخوان فمور (ران) در منزل

معالجه بیمار ممکن است که تقریباً بین شش ماه زمان ببرد، اما انجام فیزیوتراپی شکستگی این عضو حساس از بدن در منزل سبب بهبود قدرت و همچنین حرکت بیمار می شود، و علاوه براین به بیماران کمک می کند که در کوتاهترین زمان به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازند.

فیزیوتراپیست با طراحی یک برنامه متناسب با وضعیت بیمار به بازگشت بیماران به انجام فعالیت های روزانه کمک بسزایی می نمایند. همچنین این درمانگر در راه اندازی مجدد شما نیز امری مهم و ضروری را ایفا می کند.

اقدامات لازم قبل از عمل فمور

قبل از انجام جراحی فمور (ران) جراح متخصص، آزمایش های لازم را برای بیماران تجویز می نمایند تا از این طریق مطمئن شوند بیمار از نظر وضعیت جسمی در شرایط مطلوبی قرار دارد. این تست ها شامل:

1)    تست خون به منظور اندازه گیری میزان سلولهای قرمز موجود در خون.

2)    بررسی و ارزیابی چگونگی وضعیت ضربان قلب بیمار.

3)    تست ادرار به منظور بازبینی عفونت و یا اینکه بارداری احتمالی در بانوان.

4)    انجام عکسبرداری رادیولوژی از بخش شش ها

دیابت

از مواردی هستند که جراح متخصص قبل از انجام جراحی برای بیماران تجویز می نمایند. بهتر است متذکر شد که برخی از اختلالات خاص مانند بیماری دیابت ممکن است که روند بهبود و مداوای بیمار را آهسته تر نماید.

به همین دلیل است که پزشکان متخصص قبل از انجام جراحی به بیماران توصیه می کنند که سابقه بیماری خود را به طور کامل در اختیار آنها قرار دهند. بیماران اگر از داروهای خاص مانند داروهای ضد التهاب و همچنین رقیق کننده خون نیز استفاده می نمایند بهتر است که طبق نظر جراح متخصص قبل از انجام جراحی مصرف آن را برای مدت خاص متوقف نمایند.

در این خصوص جراح متخصص و همچنین شخص ارائه دهنده فعالیت های نخست مراقبتی با همدیگر همکاری های لازم را انجام می دهند تا از این طریق بتوانند بررسی های لازم را به منظور وضعیت بدن و همچنین سلامتی بیمار پیش از انجام جراحی کسب نمایند.

توجه داشته باشید که در زمان انجام جراحی انتخاب داروی بیهوشی مناسب برای بیماران از اهمیت بالای برخوردار است. در این خصوص متخصص بیهوشی داروهای مناسب و متناسب با توجه به وضعیت بیمار را قبل از انجام جراحی مورد ارزیابی قرار می دهد.

دیابت
دیابت

مراقبت های قبل از عمل جراحی مفصل لگن و ران

پزشک ارتوپد در اولین اقدام در خصوص درد و همچنین محدودیت های حرکتی مفصل لگن یا ران و عواملی که با آن در ارتباط است از بیمار اطلاعاتی را دریافت می نماید و علاوه براین در مورد وضعیت کلی سلامتی بیمار نظیر سایر بیماریهای احتمالی با وی گفت و گو می نماید.

به این ترتیب مفصل ران بیمار را مورد بازبینی و معالجه قرار می دهد به این صورت که میزان حرکت، کوتاهی اندام تحتانی(پایینی)، لگن بیمار، درد مفصل، قدرت و توانایی اندام تحتانی و همچنین تغییر شکل در اندام ظاهری بیمار را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد.

پزشک متخصص از تکنیک های تصویربرداری مانند رادیوگرافی ساده به منظور تفحص در خصوص تغییرات رخ داده شده در مفصل ران استفاده می نماید و در بعضی از مواقع هم برای تشخیص دقیق تر در خصوص نوع جراحی نیز از سی تی اسکن استفاده می نماید. یکی از اقداماتی که جراح متخصص قبل از جراحی ران آن را مورد بررسی قرار میدهد داروهای مصرفی بیمار است.

صحبت با پزشک در مورد داروهای مصرفی

به این صورت که بیمار قبل از انجام جراحی شکستگی ران یا فمور در خصوص دارو و یا اینکه داروهای خاصی که مصرف می نماید باید با پزشک متخصص خود صحبت نماید و اگر نام داروهای مصرفی را نمی داند بهتر است که بیمار تمامی داروها را به نزد جراح متخصص برده و به او نشان دهد زیرا مصرف بعضی از داروها قبل از انجام جراحی بصورت موقتی تا مدتی باید قطع گردد.

یکی از داروهای که به باید مدت هفت روز قبل از انجام عمل جراحی قطع شود آسپرین است علاوه براین داروهای رقیق کننده خون دیگری نظیر پلاویکس و یا اینکه وارفارین از جمله داروهای دیگری است که مصرف آن نیز باید موقتاً قطع گردد. جراح متخصص قبل از انجام جراحی ران کلیه داروهای ضد درد نظیر:

1)    بروفن 2) دیکلوفناک 3) ایندومتاسین 4) ناپروکسن 5) پیروکسیکام 6) ملوکسیکام

را به مدت هفت روز قبل از انجام جراحی قطع می نماید. ( شایان ذکر است که مصرف داروهای مانند سلکوکسیب و همچنین استامینوفن بلامانع است و برای بیمار اشکالی ندارد).

نکات مهم قبل از بستری بیمار در بیمارستان برای انجام جراحی ران

بیماران قبل از اعمال جراحی تعویض مفصل ران باید به نکات زیر توجه نمایید که شامل:

مطمئن بودن از روز بستری و انجام جراحی در بیمارستان و آماده کردن کلیه مدارک پزشکی و همچنین وسایلی که جراح متخصص از بیمار برای انجام جراحی درخواست کرده است.

درصورتیکه بیمار تحت پوشش بیمه تکمیلی و یا هر بیمه دیگری است باید قبل از بستری به پزشک متخصص اطلاع رسانی نماید.

بهتر است که قبل از بستری شدن، بیمار از یک همراه به منظور مساعدت و یاری برای انجام مراحل ترخیص از بیمارستان کمک بگیرد. علاوه براین بیمار باید به مدت هفت روز به صورت شبانه روزی از یک همراه بعد از انجام جراحی مفصل ران برای مراقبت های بیشتر یاری بگیرد.

یکی دیگر از نکاتی که بیماران پیش از بستری شدن در بیمارستان باید به آن توجه نمایند

یکی دیگر از نکاتی که بیماران پیش از بستری شدن در بیمارستان باید به آن توجه نمایند آماده و تهیه کردن وسایلی نظیر یک جفت عصا و یا اینکه واکر، یک صندلی که دارای نشیمن بلند است برای درون حمام و همچنین یک توالت فرنگی چرخان و سیار نیز که دارای نشمین بلندتری است.

یکی دیگر از نکاتی که بیماران پیش از بستری شدن در بیمارستان باید به آن توجه نمایند
یکی دیگر از نکاتی که بیماران پیش از بستری شدن در بیمارستان باید به آن توجه نمایند

بیماران باید قبل از انجام جراحی مفصل ران فضای داخلی منزل را به منظور بعد از انجام جراحی برای خود آماده نمایند تا استفاده از سرویس بهداشتی و یا حمام و محل استراحت آنها نیز قابل دسترس و راحت تر باشد.

مصرف داروهایی که قبل از جراحی به دلیل بیماری مانند داروهای فشارخون و یا اینکه قلب را به جراح متخصص اطلاع داده و در موردیکه برای بیمار مشکلی نداشته باشد میتواند قبل و بعد از انجام جراحی ران نیز مصرف نماید.

بهتر است که وسایل شخصی را قبل از بستری شدن فراهم نماید تا اینکه در بیمارستان بتوانید از آنها استفاده نماید.

بستری بیمار در بیمارستان قبل از انجام جراحی

بستری بیمار در بیمارستان قبل از انجام جراحی ران نیز یکی دیگر از موارد مهمی است که بیماران باید به آن توجه نمایند.

شب قبل از اعمال جراحی ران بهتر است که حمام بروید و کلیه قسمت های بدن را کاملاً با آب و صابون تمیز نماید.

بهتر است که موهای زائد بدن خود را در ناحیه تحتانی ران که مورد انجام جراحی است نتراشید، زیرا بهترین زمانی که متخصصین برای اصلاح موهای زائد این بخش توصیه می کنند اتاق عمل است که بعد از آن بلافاصله جراحی توسط پزشک متخصص انجام گیرد.

به مدت دوازده ساعت قبل از انجام جراحی ران ، بیمار باید از خوردن و آشامیدن خودداری نمایند و به صورت ناشتا به بیمارستان مراجعه کنند.

کلیه موارد ذکر شده از نکات مهمی است که بیماران قبل از انجام جراحی فمور یا ران باید به آن توجه نمایند تا از این طریق مراحل درمانی را بهتر سپری کنند.

بستری بیمار در بیمارستان قبل از انجام جراحی
بستری بیمار در بیمارستان قبل از انجام جراحی

تغییرات ایجاد شده در محل زندگی قبل از انجام جراحی

قبل از اینکه بیمار مورد جراحی فمور قرار بگیرد بهتر است که تغییراتی را در محیط زندگی خود به منظور سهولت در انجام امور شخصی خود انجام دهد. زیرا هدف کلی از اعمال این تغییرات، پیشگیری از احتمال زمین خوردن بیمار و همچنین به آسانی راه رفتن بیمار بدون وارد شدن فشار بسیار زیاد به ناحیه ران به مفصل مصنوعی است.

باید متذکر شد که به زمین خوردن بیمار بعد از انجام جراحی ران می تواند سبب شکستگی استخوان پیرامون مفصل مصنوعی جراحی شده گردد که در این شرایط، درمان و معالجه بخش آسیب دیده به مراتب برای بیمار بسیار مشکل تر خواهد بود از افرادی که این جراحی را انجام نداده اند. از مهمترین تغییراتی که بیمار باید در منزل انجام دهد عبارتند از:

اتاق نشیمن

یکی از تغییراتی که بیماران قبل از انجام جراحی باید در محیط منزل انجام دهند این است که وسایل منزل و همچنین مبلمان را بصورتی چیدمان نمایید تا بعد از جراحی بتوانید با کمک واکر و یا عصای زیر بغل در منزل به راحتی رفت و آمد کنید.

بهتر است که کناره های فرش را با کمک چسب های دوطرفه به سطح زمین کاملاً محکم نمایم تا از سر خوردن روی زمین و یا اینکه گیر کردن واکر و یا عصا به بخش لبه فرش جلوگیری نمایم زیرا یکی از عواملی که سبب زمین خوردن فرد بعد از جراحی میشود لیز بودن سطح زمین و یا اینکه سر خوردن فرش است. از وسایلی که سبب زمین خوردن بیمار در اتاق نشیمن میشود نیز خودداری نمایم.

دارو، تلفن، کنترل تلویزیون ، نوشیدنی و همچنین دستمال کاغذی قابل دسترس بیمار نیز باشد. صندلی های که بیمار از آن استفاده می نماید بهتر است که مستحکم و همچنین پایدار باشد و علاوه بر این نشیمنگاه آنها دارای ارتفاع بسیار کمی نیز نباشد. این گروه از بیماران فقط مجاز هستند که به مدت نود روز از صندلی های دسته دار استفاده نمایند.

حمام

بهتر است که قبل از انجام جراحی در کنار وان حمام از کفی های پلاستیکی که دارای سطح زبری هستند استفاده نمایم تا از لیز خوردگی بیمار جلوگیری شود. از یک دستگیره بر روی دیوار کنار وان استفاده نمایم تا بیماران از آن برای حرکت کمک بگیرند. علاوه براین از لیف های بزرگ به منظور شستن ساق پا استفاده نمایم و از خم شدن زیاد و وارد کردن فشار به این بخش نیز جلوگیری نمایم. از دوش آب گرم به دلیل افت فشار که منجر به زمین خوردن شما میشود نیز خودداری نمایم.

علاوه براین محل آشپزخانه و همچنین پله ها نیز باید قبل از انجام جراحی ران مورد بررسی قرار بگیرد تا دسترسی بیماران به راحتی برای انجام امور فعالیت های روزمره صورت بگیرد و اگر در بخش پله ها تعمیراتی نیاز است برای جلوگیری از زمین خوردن قبل از اعمال جراحی انجام دهیم.

مراقبت های بعد از جراحی ران

بعد از انجام جراحی ران، به منظور سرعت بخشیدن در بازیابی تحرک و همچنین کاهش زمان بستری در بیمارستان، بیمار به یک برنامه ریزی مناسب به منظور مراقبت های بعد از جراحی و توانبخشی نیاز دارد.

به طور معمول جراح متخصص ده الی بیست و یک روز بعد از انجام جراحی، پانسمان و بخیه های بخش ران جراحی شده را باز می نماید. احتمال دارد که بیماران بعد از سه الی چهار ماه بعد از انجام جراحی در بخش جراحی با درد خفیف و یا اینکه ورم همراه باشند که در این مواقع جراح متخصص به منظور کاهش درد از داروهای تسکین دهنده درد استفاده می نماید.

یکی از نکاتی که جراح متخصص به این گروه از بیماران بعد از انجام جراحی توصیه می نمایند فیزیوتراپی بعد از عمل فمور است که در این راستا می تواند به آنها کمک بسزایی نماید.

مراقبت های بعد از جراحی ران
مراقبت های بعد از جراحی ران

از موارد دیگر که بیماران باید بعد از انجام جراحی فمور باید به آن توجه نمایند عبارتند از:

در زمانهای که بیمار بعد از جراحی احساس خستگی می نماید بهتر است که مدتی را استراحت نماید، اما باید متذکر شد که از استراحت در رختخواب در طول روز نیز خودداری نمایید.

بهتر است که از یک فیزیوتراپیست به منظور آموزش بهترین شیوه های ورزش کردن مساعدت بگیریم.

از نشستن برروی صندلی های کوتاه و همچنین بدون دسته که در زمان بلند شدن باعث فشار آمدن به مفصل های ران می شود نیز خودداری نمایم.

از نشستن بیشتر از نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه برروی صندلی نیز خودداری نمایم.

به مدت چهل و دو روز ( شش هفته) فقط به پشت بخوابید

یکی از مراقبت های که بیماران باید بعد از انجام جراحی فمور به آن توجه نمایند این است که به مدت چهل و دو روز ( شش هفته) فقط به پشت بخوابید و بهتر است که بین پاها کمی فاصله باشد و یا اینکه از یک بالش برای بین زانوها استفاده نمایم و از خوابیدن به شکم و یا اینکه رانی که جراحی شده است نیز خودداری نمایم.

بهتر است که بعد از پانسمان جراحی ران و همچنین کشیدن بخیه ها استحمام کنیم البته ممکن است که بعد از بیست و چهار ساعت شما اجازه حمام را داشته باشید که برای بهترین زمان مناسب به منظور استحمام باید با جراح متخصص خود گفت و گو نماید.

موارد ذکر شده از نکاتی است که بیمار به منظور تنظیم فعالیت های روزانه خود باید از آن طبق نظر جراح متخصص پیروی نماید.

رژیم غذایی

بیماران بعد از انجام جراحی فمور و ترخیص از بیمارستان میتوانند از یک رژیم غذایی معمولی استفاده نمایند. در صورتی که بیمار با مشکلات ناراحتی معده همراه است میتواند مواد غذایی کم چرب نظیر مرغ کبابی، ماست، نان تست و همچنین برنج ساده میل نماید. علاوه براین ممکن است که جراح متخصص بعد از جراحی مصرف ویتامین ها و همچنین مکمل های آهن را برای این گروه از بیماران تجویز نمایند.

بهتر است که بیماران بعد از جراحی مایعات زیادی را مصرف نمایند. از مواد غذایی سالم و مناسب نیز استفاده کنید وبراساس نیاز بدن در طی روز و کالری مصرفی آنها را مصرف نماید. بیماران باید وزن ایده آل و مناسب خود را حفظ نمایند زیرا افزایش وزن بالا سبب فشار آمدن زیاد بر روی مفصل ران یا فمور جراحی شده می شود.

ورزش

یکی دیگر از مراقبتهای که بیماران باید بعد از جراحی فمور به آن توجه نمایند انجام تمرینات ورزشی مناسب تحت نظر فیزیوتراپیست مجرب و باسابقه است. این گروه از بیماران باید به مدت دوازده هفته از انجام تمرینات ورزشی سنگین نیز خودداری نمایند و به منظور اعمال تمرینات ورزشی خاص با جراح متخصص خود مشورت نمایند.

ورزش
ورزش

استفاده از کمپرس یخ

یکی از اقداماتی که بیماران بعد از انجام جراحی فمور به منظور کاهش میزان درد میتواند انجام دهند این است که به مدت ده الی پانزده ثانیه از کمپرس یخ نیز استفاده نمایند البته پزشکان توصیه می کنند که بین لایه پوست و همچنین یخ از یک تکه پارچه نخی استفاده کنید.

باید متذکر شد که به مدت نود روز ( سه ماه) بیماران بعد از انجام جراحی با تورم ناحیه مچ پا نیز همراه می شوند که در این زمان توصیه می گردد که در ساعات استراحت از کمپرس های یخ برای کاهش میزان رم استفاده نماید، علاوه براین مچ پا را به طور کامل ببندند و بالاتر از سطح قلب پا را قرار دهند زیرا این امر در کاهش میزان تورم در این ناحیه نقش بسزایی دارد.

از شیوه های مراقبتی دیگر که متخصصین جراح به بیماران توصیه می نمایند استفاده از جوراب های ساق بلند است که این امر از لخته شدن خون در ناحیه پای بیماران بعد از جراحی کمک بسزایی می نماید.

البته باید متذکر شد که زمان استفاده از این پوشش به میزان تورم پای بیمار و همچنین فعالیت های او بستگی دارد اما به طور معمول بیماران چهار الی شش هفته بعد از جراحی باید به صورت مستمر از این پوشش استفاده نمایند. بیماران به منظور اطمینان بیشتر از روال بهبودی و معالجه شکستگی ران باید معاینات پزشکی را به صورت منظم انجام دهند.

عوامل تاثیرگذار در هزینه فیزیوتراپی بعد از عمل فمور

بهتر است بدانید که هزینه جراحی مفصل لگن و همچنین ران برای هر بیمار بر اساس شدت بیماری، نوع جراحت و علاوه براین وضعیت اعمال عمل متغیر بوده است و باید متذکر شد که قیمت تمام شده بیمارستان به عوامل متعددی بستگی دارد که عبارتند از:

1)    مدت زمان انجام عمل جراحی 2) نوع و همچنین شیوه انجام جراحی 3) وسایل و تجهیزات لازم برای انجام جراحی ران 4) مدت زمان بستری بیمار در بیمارستان 5) تخصص و مهارت جراحی متخصص 6) انجام عمل جراحی در بیمارستان دولتی و یا خصوصی

بطور کلی از عواملی هستند که در هزینه انجام جراحی ران تاثیرگذار بوده و علاوه بر این تعداد جلساتی که پزشک متخصص برای انجام فیزیوتراپی بعد از عمل فمور برای بیماران تجویز می نمایند نیز یکی دیگر از عواملی محسوب می شود که در هزینه جراحی شکستگی ران اثرگذار بوده است.

عوامل تاثیرگذار در هزینه فیزیوتراپی بعد از عمل فمور
عوامل تاثیرگذار در هزینه فیزیوتراپی بعد از عمل فمور

فواید انجام جراحی فمور

یکی از روشن ترین فواید انجام جراحی فمور را میتوان به کاهش قابل ملاحظه درد بیماران در ناحیه ران اشاره کرد. به طور کلی کلیه بیمارانی که این عمل ران را انجام می دهند از رفع کامل و یا اینکه میزان چشمگیر درد صحبت می نمایند.

بنابراین با کمتر شدن میزان درد و همچنین حذف آن بتدریج وضعیت کارکرد و راندمان مفصل ران هم نیز به مراتب بهبود پیدا میکند. طبق مطالعات انجام شده بیشتر بیماران نتایج قابل توجهی را از مداوا و معالجه چگونگی بدن خود مشاهده می نمایند که نتایج حاصل مشمول بهبود گستره اندام های حرکتی بخش تحتانی می شود.

مدت زمان ریکاوری

به طور معمول بیماران بین سه تا پنج روز بعد از انجام جراحی فمور و تحت نظر مراقبتهای ویژه از بیمارستان با تشخیص جراح متخصص ترخیص می شوند. البته ریکاوری کامل بیماران بعد از انجام جراحی فمور بین سه الی شش ماه زمانبر است که این مدت بر مبنای نوع عمل جراحی ران، میزان موفقیت در فعالیت های توانبخشی و همچنین سطح سلامتی عمومی بدن بیمار بستگی دارد.

فیزیوتراپی

بهتر است که در ادامه فیزیوتراپی بعد از عمل فمور توضیحاتی را در خصوص فیزیوتراپی برای شما ارائه نمایم. فیزیوتراپی علمی است که علاوه بر بهبود چگونگی وضعیت زندگی بیماران میتواند از بروز مشکلات و آسیب ها متعدد در بیماران جلوگیری نماید.

فیزیوتراپی قسمتی از سیستم توانبخشی فرد است که در مراقبت های شدید و بحرانی نیز نقش بسزایی دارد. علاوه براین در حفاظت از راندمان اندام های حرکتی، یادگیری به بیمار و همچنین مراقبت های لازم، مدیریت بیماریهای ریشه دار و کهنه نیز نقش مهمی دارد.

افراد در هر مرحله از زیست که باشند به منظور ادامه بهتر زندگی میتوانند از فیزیوتراپی استفاده نمایند مانند بیماری، قدرت و توانایی اندام های حرکتی از دست رفته و همچنین تصادفات غیر مترقبه امکان بهره مندی از انجام حرکات فیزیوتراپی را دارند. در مجموع طبق نظر و عقیده انجمن جهانی فیزیوتراپی:

فیزیوتراپی به افراد کمک می کند تا از این طریق توانایی و قدرت خود را به مراتب افزایش دهند و یا اینکه در فردی که با بیماری پیش رونده نظیر « ام اس » همراه است، توانایی خود را برای حفظ تعادل محافظت نماید. همچنین افرادی که توانایی خود را بطور کلی از دست داده اند توانایی ها و همچنین اموری را جایگزین نماید و آموزش های لازم را به منظور حفظ استقلال به بیماران ارائه دهند.

فیزیوتراپی
فیزیوتراپی

متداولترین شیوه های درمانی در فیزیوتراپی

فیزیوتراپی که به منظور درمان بیماران مورد استفاده قرار می گیرد دارای انواع متعددی است که عبارتند از:

بهره مندی از جریان های الکتریکی و یا اینکه الکتروتراپی، اولتراسوند، مغناطیسی و همچنین لیزر و سایر موارد دیگر است که هریک از آنها دارای خواص ویژه و مخصوصی برای بیماران هستند. یکی از متداولترین کاربردهای که در جریان های الکتریکی میتوان از آن استفاده کرد تحریک پوست و یا اینکه تحریک عضله و همچنین عصب است که احتمال دارد به منظور کاهش میزان درد مورد استفاده قرار گیرد و یا اینکه فیزیوتراپیست با کمک این جریانات برای فعالسازی و همچنین تقویت عضله ها از آن استفاده نمایند.

منوال تراپی حاوی یکسری از شیوه های دستی است که به منظور میزان کاهش درد و یا اینکه ناتوانی و بی حالی اسکلتی عضله ها از سوی فیزیوتراپیست های مجرب و متخصص انجام می گیرد.

تمرین درمانی نیز یکی دیگر از روشهای فیزیوتراپی محسوب می شود

تمرین درمانی نیز یکی دیگر از روشهای فیزیوتراپی محسوب می شود که فیزیوتراپیست این تمرینات را  با توجه به شرایط وضعیت جسمی بیمار مخصوص هر فرد را ارائه میدهد.

درمانگر با میزان کاهش التهابات در بیمار، حفاظت از گستره حرکتی، معالجه و مداوای قدرت و همچنین استقامت عضلانی به پایین آوردن نشانه های درد و یا اینکه بهبود کارکرد و راندمان آنها به بیماران کمک بسزایی می نمایند. بیشتر فیزیوتراپیست ها این روش درمانی را مناسب برای فیزیوتراپی بعد از عمل فمور در بیماران معرفی می نمایند.

یکی دیگر از شیوه های درمانی در فیزیوتراپی اختصاص به هیدروتراپی دارد که دارای دو خاصیت مهم و اصلی مرتبط با آب است. 1) پایین آوردن وزن بدن درآب 2) تولید مقاومت در مقابل حرکت است. بهتر است بدانید که با پایین آمدن میزان وزن بدن در آب سبب می شود که از وزن متحمل شده بر روی مفاصل کاسته شده و همچنین فشار کمتری را نیز به آنها وارد نماید.

به این ترتیب اهمیت و ارزش این شیوه درمانی در بیمارانی که با تخریب مفصلی مانند آرتروز همراه هستند نیز بیشتر قابل مشاهده است. از سوی دیگر باید گفت که ایجاد مقاومت از سوی جریان آب سبب می گردد که تمرینات کمتری با مقاومت نسبتاً بالای نیز انجام گیرد.

کلیه موارد ذکر شده از متدهای درمانی در فیزیوتراپی است که به منظور رفاه حال بیماران مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های فیزیوتراپی

از مشخصه های یک فیزیوتراپی خوب میتوان به موارد زیر اشاره کرد که شامل:

–  درمان بیماران باید توسط مجرب ترین و همچنین با سابقه ترین فیزیوتراپیست انجام گیرد.

–   کلینیک و یا مرکز درمانی فیزیوتراپی باید از به روزترین و همچنین پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی برای رفاه حال بیماران استفاده نماید. تجهیزات به کار برده شده در این مجموعه ممکن است که با پیشرفت تکنولوژی نیز دچار تغییرات کلی شود به همین منظور این مرکز درمانی موظف است که از دستگاههای مجهز و جدیدتری برای بیماران استفاده نماید.

تکمیل بودن کلیه شیوه های درمانی

– یکی دیگر از ویژگی های فیزیوتراپی را می توان به تکمیل بودن کلیه شیوه های درمانی در این مرکز اشاره کرد تا از این طریق بیمار با مراجعه به این کلینیک بتواند از تمامی مراحل درمانی بهره مند شود.

–   یکی از مهمترین ویژگی های فیزیوتراپی اختصاص به این موضوع دارد که، فیزیوتراپی باید یک فضای کاملاً آرام و بی سر و صدا برای بیماران باشد زیرا بیماران به منظور تسکین درد به یک فضای کاملاً آرام نیاز دارند.

–  پاکیزگی و بهداشت محیط داخلی فیزیوتراپی و همچنین تمامی کارکنان این کادر درمانی نیز از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است.

– طراحی این مرکز درمانی باید به شکلی متناسب با محیط و همچنین آرامش دهنده برای بیماران باشد.

موارد ذکر شده از ویژگی های یک فیزیوتراپی خوب است که به درمان بیماران بعد از انجام جراحی اندام های حرکتی کمک بسزایی می نماید.

تکمیل بودن کلیه شیوه های درمانی
تکمیل بودن کلیه شیوه های درمانی

سوالات رایج در مورد فیزیوتراپی بعد از عمل فمور

یکی از سوالات رایج که تمامی بیماران بعد از عمل جراحی از پزشکان متخصص می پرسند اختصاص به این موضوع دارد که چگونه یک فیزیوتراپیست خوب و مجرب را انتخاب نمایم؟

زمانیکه به دنبال بهترین و مجرب ترین فیزیوتراپیست به منظور کاهش درد هستید بهتر است که به نکات زیر توجه نمایید که عبارتند از:

1) فیزیوتراپیست مجرب باید دارای مجوزات لازم باشد.

2) در جلسه نخست، بیمار موظف است که کلیه سوابق پزشکی خود را به فیزیوتراپیست تقدیم نماید. و همچنین فیزیوتراپیست هم نیز موظف است که قبل از اعمال هرگونه شیوه درمانی بیمار را بطور کامل مورد معاینات بدنی و بررسی قرار دهد.

یک فیزیوتراپیست خوب موارد زیر را به صورت کامل برای بیمار تشریح می کند مانند:

سوابق پزشکی، مشکلاتی که باعث تشدید درد می شود، مشکلات فعلی بیمار از اندام های حرکتی، مشکلات ایجاد شده به چه صورت بر روی عملکرد شما تاثیر می گذارد، مواردی که سبب میزان کاهش درد می شود، محدودیت های کارکرد و راندمان بدن، آزمایشات و همچنین داروهای تجویزی که به سلامتی شما در ارتباط است را در میان می گذارد.

4) فیزیوتراپیست موظف است که چگونگی وضعیت مفاصل بیماران را نسبت به شکل نرمال و ایده آل آن با با یکدیگر مورد سنجش قرار دهد.

5) یکی دیگر از ویژگی های یک فیزیوتراپیست خوب را میتوان به ارزیابی های عینی در بیماران اشاره کرد که شامل:

1) معاینه به روش لمس کردن 2) پایش عصب ها 3) انجام آزمایشات تخصصی 4) گستره حرکتی مفصل 5) ارزیابی و بررسی چگونگی قرار گرفتن بدن بیمار

از مواردی است که درمانگر قبل از انجام فیزیوتراپی بعد از عمل فمور مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهد.

نکاتی که در مورد فیزیوتراپی باید به آن توجه نمایم را نام ببرید؟

  •   یکی از نکات مهم در زمان انجام فیزیوتراپی بیماران باید به آن توجه داشته باشند این است که هر جلسه درمانی بین سی تا شصت دقیقه است.
  •   هر بیمار با توجه به عمل جراحی انجام شده و شرایط وضعیت بدنی به تعداد جلسات متعددی نیاز دارد که این امر در بیماران مختلف کاملاً متفاوت است.
  •   بیماران در زمان انتخاب کلینیک باید به این نکته توجه داشته باشند که نزدیک ترین مرکز درمانی را برای ادامه بهبود سلامتی خود انتخاب نمایند.
  •   کلینیکی را انتخاب نماید که بیمه درمانی و همچنین تکمیلی شما را قبول می کنند و مایلند که شما را پذیرش نمایند.
  •   بررسی کنید که مرکز درمانی انتخابی شما دارای کلیه خدمات و دستگاه های پیشرفته است که از این طریق می تواند به درمان شما کمک کند.
  •   بهتر است که کلینیک را برای انجام فیزیوتراپی انتخاب نمایم که دارای تمامی امکانات و تجهیزات پزشکی مدرن و پیشرفته باشد تا از این طریق بتواند به تسریع بهبود درمان شما بعد از عمل جراحی کمک بسزایی نماید.

موارد ذکر شده از نکاتی است که بیماران باید در زمان انتخاب فیزیوتراپی به آن توجه نمایند.

نتیجه گیری

یکی از قویترین و همچنین بزرگترین استخوان های بدن انسان اختصاص به استخوان ران دارد که به عنوان

« استخوان فمور» نیز شهرت دارد. شکستگی این استخوان سبب مختل شدن فعالیتهای روزانه می گردد زیرا جزء یکی از مهمترین و اصلی ترین استخوانها به منظور راه رفتن محسوب می شود.

بعد از اینکه جراحان متخصص بعد از انجام سی تی اسکن علت شکستگی ران را تشخیص دادند اقدام به عمل جراحی می نمایند. متخصصین به کلیه بیمارانی که جراحی ران را انجام داده اند توصیه می کنند که حتماً فیزیوتراپی بعد از عمل فمور را به منظور تسریع در بهبود وضعیت جسمی انجام دهند.

در پایان جهت تکمیل اطلاعات خود می توانید شاک ویو تراپی چیست را مطالعه کنید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.