ماساژ درمانی برای مفاصل
فهرست مطالب

در این مقاله به بررسی موضوع ماساژ درمانی برای مفاصل می پردازیم.

قبل از آن توصیه می کنیم، روماتیسم مفصلی و علائم آن را مطالعه کنید.

ماساژ درمانی برای مفاصل یکی از راهکارهای درمانی با سابقه‌ طولانی ‌مدت است که در فرهنگ‌های نقاط مختلف دنیا ارائه‌ شده است.

امروزه به دلیل وجود دردهای مختلف در ناحیه مفاصل، اغلب افراد ماساژ درمانی را راهکاری مفید برای رسیدن به سلامتی می‌دانند و از آن استفاده خواهند کرد.

در تعداد بسیار زیادی از کشورها به خصوص آمریکا راه ‌حل ماساژ درمانی امروزه توانسته جایگزین تکمیلی راه ‌حل‌های پزشکی شناخته شود. هر چند که تعداد بسیار زیادی از ماساژها می‌توانند کاربرد غیر درمانی را نیز در بر داشته باشند.

با توجه به این‌ که دامنه حرکتی مفصل از طریق ماساژ درمانی رو به افزایش خواهد رفت، تاثیر بسیار زیادی روی درمان خواهد گذاشت و تقویت عروق خونی و لنفاوی از طریق ماساژ درمانی می‌تواند سبب بهبود دردها و التهابات مفاصل نیز گردد.

انواع گوناگونی از ماساژ درمانی برای مفاصل ارائه خواهد شد و در اندام‌های مختلف بدن کاربرد دارد

البته انواع گوناگونی از ماساژ درمانی برای مفاصل ارائه خواهد شد و در اندام‌های مختلف بدن کاربرد دارد. به‌ عنوان نمونه برای این ‌که در مبتلایان به آرتریت روماتوئید بهبودی مفصل مچ دست صورت بگیرد، ماساژ درمانی به‌ صورت فشاری بر نقطه ‌ای از مچ دست انجام خواهد گرفت.

اما در هر صورت این راهکار ارائه شده به ‌قدری مفید است که در درمان مفاصل مختلف بدن کاربرد خواهد داشت. حال اگر شما نیز قصد دارید از طریق ماساژ درمانی برای مفاصل نتیجه بگیرید، می‌توانید از مرکز فیزیوتراپی دکتر معینی استفاده داشته باشید.

کلینیک فیزیوتراپی دکتر معینی از معتبرترین مراکز درمانی در این زمینه محسوب می شود. با ما در ادامه این مطلب باشید تا بیشتر در رابطه با فواید و مزایای ماساژ درمانی برای مفاصل بگوییم.

مطالبی که در ادامه این مبحث بررسی خواهیم کرد، عبارتند از:

ماساژ درمانی برای مفاصل به چه چیزی گفته می‌شود؟

جزئیات درباره ماساژ درمانی برای مفاصل

کاربرد ماساژ درمانی برای مفاصل چیست؟

فواید ماساژ درمانی برای مفاصل شامل چه مواردی می‌شود؟

مطالعات مختلف از تاثیرپذیری ماساژ درمانی

مهم­ترین مزایای ماساژ درمانی در چه مواردی خلاصه می‌شود؟

درمان کمر درد

درمان سردرد

درمان آرتروز

درمان سرطان

درمان افسردگی

دیگر مزایای ماساژ درمانی

ماساژ درمانی برای مفاصل چگونه به افراد کمک می‌کند؟

تأثیرپذیری ماساژ درمانی روی مفاصل

اهمیت ماساژ درمانی برای مفاصل به‌ صورت منظم

کاربردهای ماساژ درمانی برای مفاصل را بیان نمایید.

ماساژ درمانی برای مفاصل آرتریت دست

ماساژ درمانی برای مفاصل فیبرومیالژیا

ماساژ درمانی برای مفاصل کمر

ماساژ درمانی برای مفاصل استئوآرتریت

ماساژ درمانی برای آرتروز

معروف‌ترین انواع ماساژ درمانی برای مفاصل کدام می‌باشد؟

ماساژ سوئدی

ماساژ بافت عمیق

ماساژ نقاط ماشه‌ای

ماساژ شیاتسو

مدت ‌زمان ماساژ درمانی برای مفاصل در یک  جلسه چقدر است؟

نکات مهم مراقبت در ماساژ درمانی

تأثیرپذیری ماساژ درمانی برای مفاصل

سخن آخر

 

ماساژ درمانی برای مفاصل به چه چیزی گفته می‌شود؟

ماساژ درمانی برای مفاصل به چه چیزی گفته می‌شود؟
ماساژ درمانی برای مفاصل به چه چیزی گفته می‌شود؟

در کل هدف اصلی از ماساژ درمانی برای بهبودی درد مفاصل مختلف بدن و ارزیابی، سپس دست‌کاری کردن بافت‌های نرم بدن و مفاصل می‌باشد.

این کار می‌تواند واکنش بسیار مثبتی در بدن به وجود بیاورد که سبب پیشگیری از بروز اختلالات فیزیکی و یا بهبودی روند درمان افراد خواهد شد. هدف‌های بسیار زیادی پشت ماساژ درمانی برای مفاصل مختلف بدن وجود دارد.

به ‌عنوان نمونه مهم‌ترین آن بهبودی، درمان، پیشگیری، توان‌بخشی، ارتقاء عملکرد فیزیکی و یا تسکین دردهای موجود می‌باشد.

پیشنهاد میکنیم از مقاله منوال تراپی زانو دیدن کنید.

اثرات درمانی ماساژ درمانی قابل انکار نیست

به ‌طور قطعی می‌توان گفت به دلیل این ‌که اثرات درمانی ماساژ درمانی قابل انکار نیست، یک جایگاه ثابت و مستحکم در بین تمامی روش‌های مختلف درمانی برای بیماری‌ها و مشکلات می‌باشد.

این راه‌ حل مفید، دردها و گرفتگی‌های موجود در بین بافت‌های نرم که به دلیل فشارهای کاری روزانه دچار آسیب شده‌اند را بهبود خواهد بخشید.

دلیل ایجاد درد مفاصل، بیماری‌ها و دردهای مزمن می‌باشد که از طریق ماساژ درمانی برطرف خواهد شد و امکان دارد برخی از افراد بعد از بروز یک آسیب ‌دیدگی یا حادثه همانند تصادف، دچار مشکلات مفصلی شوند که در این مواقع نیز ماساژ درمانی برای مفاصل می‌تواند تاثیر بسیار چشمگیری در برطرف نمودن دردهای عضلانی داشته باشد.

البته حتما باید از افراد خبره و حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید تا عملکرد ماساژ درمانی به ‌درستی بر اندام‌ها و مفاصل مختلف بدن شما صورت بگیرد تا نتیجه خوبی از آن دریافت کنید. می توانید به فیزیوتراپی دکتر معینی مراجعه نمایید تا بهترین نتایج را کسب کنید.

جزئیات درباره ماساژ درمانی برای مفاصل

جزئیات درباره ماساژ درمانی برای مفاصل
جزئیات درباره ماساژ درمانی برای مفاصل

برای این که ماساژ درمانی برای مفاصل به بهترین نحو ممکن انجام بگیرد، درمانگرها از دستان و انگشتان خود استفاده خواهند کرد.

البته امکان دارد براساس نوع تخصص، برخی از درمانگرها از اندام‌های مختلف خود همچون ساعد، آرنج یا حتی پا استفاده داشته باشند و برای درمان ماساژ بافت‌های نرم بیمار از این ‌دست از موارد استفاده کنند.

بافت‌هایی که باعث حمایت ساختار بدن می‌شوند و آن را احاطه کرده‌اند، مواردی همچون تاندون‌ها، چربی، ماهیچه و رباط‌ها به‌ عنوان بافت‌های نرم بدن شناخته می‌شوند.

به ‌همین دلیل درمانگر باید میزان فشار روی مفاصل مختلف را متفاوت در نظر بگیرد و جهت حرکت‌هایی که برای ماساژ درمان این دسته از مناطق بدن مورد نیاز است، متفاوت‌تر می‌باشد و امکان دارد از دستان و انگشتان درمانگر نتایج بهتری برای ماساژ درمانی استفاده گردد.

مهم‌ترین هدف از انجام ماساژ درمانی

مهم‌ترین هدف از انجام ماساژ درمانی این است که مفاصل، ماهیچه‌ها و دیگر بافت‌های مختلف بدن نرم‌تر شوند و باعث خونرسانی و اکسیژن ‌رسانی بیشتر به این نواحی گردد.

بنابراین با گرم شدن نواحی آسیب ‌دیده، دردهای موجود روی آن نواحی سریع‌تر تسکین پیدا می‌کند. در طب سنتی نیز ماساژ درمانی بر این مفاصل از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

البته لازم است بدانید که ماساژ درمانی فقط باید تحت نظر افراد متخصص در این زمینه انجام بگیرد تا بافت‌های نرم بدن به بهترین نحو ممکن بتوانند بهبود بیابند و دردهای ایجاد شده در این نواحی تسکین پیدا کند.

متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی دکتر معینی از تخصص ویژه‌ای برخوردار هستند که این مسئله باعث می‌شود به ‌دقت، شرایط موجود بیمار را ارزیابی کنند و بعد از تشخیص مشکل بیمار، برای آن‌ها از درمان‌های اختصاصی استفاده داشته باشند.

ماساژ درمانی برای مفاصل و نوع تکنیک آن، بر اساس درمان دستی است که عمق بافت‌ها را تحت ماساژ قرار می‌دهد.

ماساژگیری بنابر شرایط خاص بیمار صورت می‌گیرد و میزان فشار وارد شده با دست طبق نظر درمانگر تشخیص داده خواهد شد.

پس جای هیچ‌ گونه نگرانی در این ‌مورد نمی‌باشد. اگر شما نیز قصد انجام ماساژ درمانی برای مفاصل را دارید، می‌توانید از متخصصان ویژه‌ای در فیزیوتراپی دکتر معینی کمک بگیرید.

کاربرد ماساژ درمانی برای مفاصل در چیست؟

کاربرد ماساژ درمانی برای مفاصل در چیست؟
کاربرد ماساژ درمانی برای مفاصل در چیست؟

درمان‌های بسیار مختلفی از طریق ماساژ درمانی روی بدن افراد صورت خواهد گرفت. به‌ عنوان نمونه می‌توان از روش ماساژ درمانی برای پیشگیری از ایجاد تنش، افزایش حرکت پذیری بدن، تسهیل فعالیت‌های ورزشی و دیگر موارد استفاده داشت.

البته استفاده از روش ماساژ درمانی برای درمان‌های مختلف دیگری همچون آسیب‌ها و مشکلات متعدد بدن تاثیرگذار می‌باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر خواهند شد.

کاربرد مختلف ماساژدرمانی مفاصل

دررفتگی هاسندرم تونر کار پالالتهاب تاندون‌هاکشیدگی یا پارگی عضلات
درد پاسندرم تونل تار سالبیماری‌های التهابیآسیب‌های ورزشی
شکستگی‌هاسردردآرتروزسندرم خستگی مزمن
التهاب تاندون کف پاقوز کمر و پشتگرفتگی و اسپاسم عضلانیبیماری‌های گوارشی
درد کمرانحراف ستون فقراتبیماری‌های گوارشیسرطان
توان‌بخشی بعد از عملسکته مغزیاسترسبیماری‌های مرتبط با استرس
آسیب شلاقیبیماری پارکینسونرگ ‌به ‌رگ شدنبیماری ام ‌اس
کشیدگی رباط‌هادرد گردنفاسیت پلانتارفیبرومیالژیا

 

تمامی مشکلات در نظر گرفته ‌شده از طریق ماساژ درمانی برطرف خواهد شد. به ‌همین دلیل است که مزایا و ویژگی‌های بسیار زیادی پشت ماساژ درمانی وجود دارد و تعداد بسیار زیادی از افراد، خواهان استفاده از این روش درمانی می‌باشند.

هر چند که قطعا برای استفاده از این عملکرد مفید باید از افراد خبره کمک بگیرید تا نحوه ماساژ درمانی به بهترین نوع ممکن برای شما انجام شود و تاثیر خوبی برای برطرف نمودن مشکلات به‌ وجود آمده داشته باشد.

فواید ماساژ درمانی برای مفاصل شامل چه مواردی می‌شود؟

فواید ماساژ درمانی برای مفاصل شامل چه مواردی می‌شود؟
فواید ماساژ درمانی برای مفاصل شامل چه مواردی می‌شود؟

امکان دارد اغلب افراد جامعه انجام ماساژ درمانی را یک پدیده غیر ضروری بدانند. اما چیزی که به اثبات رسیده، این است که استفاده از ماساژ درمانی می‌تواند از طریق آزاد کردن ماهیچه‌های اطراف مفاصل باعث افزایش یافتن میزان جریان خون در این نواحی گردد و کمک بسیار زیادی به کاهش درد و التهابات موجود در ناحیه مفاصل کند.

بر اساس مطالعات انجام ‌شده، یک گروه از افراد که دچار مشکلات آرتروز زانو بوده‌اند، به مدت ۸ هفته و هر هفته ماساژ سوئدی انجام داده‌اند.

این افراد در نهایت نتیجه‌ای همچون تحرک بیشتر، درد کمتر و دامنه حرکتی گسترده‌تر را تجربه کرده‌اند. البته ناگفته نماند شخصی که به ‌عنوان درمانگر برای شما قصد انجام ماساژ درمانی را دارد، باید اطلاعات کافی از درمان با ماساژ را داشته باشد.

طبق یک پژوهش دیگر توسط محققان دانشگاه دوک آمریکا می‌توان ثابت کرد که افرادی که دچار کمردرد مزمن بوده‌اند، به ‌مرور زمان بعد از دریافت ماساژ درمانی توانسته‌اند به بهبودی درمان‌ها و علائم بهبودی علائم خود و دردهای موجود کمک کنند.

به‌ عنوان نمونه، تعداد بسیار زیادی گزارشات این‌ چنینی به اثبات رسیده ‌است که ماساژ درمانی بر این مفاصل توانسته کمک زیادی به انواع التهابات آرتریت نیز کنند.

مطالعات مختلف از تاثیرپذیری ماساژ درمانی

مطالعات دیگر در این زمینه در سایت Massage Today مشاهده کردیم که نشان می‌دهد اگر به ‌صورت منظم ماساژ درمانی برای مفاصل صورت بگیرد، کمک بسیار زیادی به تورم ناشی از درد آرتریت روماتوئید و کاهش درد خواهد داشت که این مسائل به اثبات می‌رساند که چه فوایدی پشت انجام ماساژ درمانی برای مفاصل وجود دارد.

البته تعداد بسیار زیادی از پزشکان تاکید می‌کنند که ماساژ درمانی برای مفاصل می‌تواند در بهبودی عملکرد کیفیت خواب و سطح انرژی در طول روز کمک کند و به ‌غیر از این ‌که تأثیرات بسیاری بر مفاصل خواهد داشت، در مواردی نیز برای سلامتی بیماران مؤثر است.

در همین راستا بهتر است بدانید در برخی از مواقع برای افرادی که دچار آرتروز و یا دیگر بیماری‌های مزمن می‌باشد، ممکن است ماساژ درمانی کاربرد نداشته باشد.

اما بخشی از یک برنامه درمانی کلی به حساب می‌آید که در کنار درمان‌های دیگر می‌تواند تاثیر بسیار زیادی برای برطرف نمودن مشکلات مختلف داشته باشد.

به‌ عنوان نمونه ماساژ روی نواحی همچون ستون فقرات، ماساژ سیاتیک، مشکلات کمر، مشکلات گردن، مشکلات عضلات و پا، ماساژ حس درمانی برای درمان انواع دردها، ماساژ سیاتیک و دیگر موارد این ‌چنینی در کنار یک برنامه کلی می‌توانند از ماساژ درمانی بهترین نتیجه را نیز دریافت کنند.

ماساژ درمانی باید فقط به دست افراد خبره و متخصص در این زمینه انجام بگیرد

البته از این ‌موضوع غافل نشوید که ماساژ درمانی باید فقط به دست افراد خبره و متخصص در این زمینه انجام بگیرد تا بتوانید نتایج بهتری از آن دریافت کنید.

درمانگرهای تخصصی که در مجموعه فیزیوتراپی دکتر معینی فعالیت دارند، در ابتدای امر با تشخیص درد و ناحیه مد نظر با بهترین تخصص خود برای دریافت از طریق این روش اقدام خواهند کرد.

زیرا تکنیک خاصی برای ماساژ درمانی در هر کدام از نواحی مختلف و مفاصل وجود دارد که یک درمانگر حرفه‌ای می‌تواند با تشخیص درست، بهترین شرایط ماساژ درمانی برای مفاصل را برای بیمار به ارمغان بیاورد.

مهم­ترین مزایای ماساژ درمانی در چه مواردی خلاصه می‌شود؟

مهم­ترین مزایای ماساژ درمانی در چه مواردی خلاصه می‌شود؟
مهم­ترین مزایای ماساژ درمانی در چه مواردی خلاصه می‌شود؟

استفاده از ماساژ درمانی برای مفاصل، مزایایی فراتر از یک ریلکس سازی ساده خواهد داشت. به ‌همین دلیل بهتر است اطلاعات دقیقی در زمینه مزایای منحصر به ‌فرد ماساژ درمانی داشته باشید.

زیرا به ‌ترتیب می‌تواند باعث بهبود جریان خون موضعی گردد و باعث شود مواد مغذی به بافت‌های آسیب ‌دیده بدن بهتر برسد.

در نهایت باعث از بین بردن تنش‌های عضلانی، حرکت پذیری بیشتر، افزایش انعطاف ‌پذیری و دیگر موارد مشابه خواهد شد و در کنار این ‌که می‌تواند برای درمان برای مفاصل تاثیرگذار ‌باشد، در مواردی نیز مؤثر واقع می‌شود. اما در ادامه به برخی از مزایای منحصر به ‌فرد ماساژ درمانی خواهیم پرداخت.

در هر صورت قبل از این که از ماساژ درمانی استفاده داشته باشید، باید از متخصصین کلینیک فیزیوتراپی دکتر معینی کمک بگیرید تا بهترین شرایط درمانی به شما پیشنهاد گردد.

درمان کمر درد

یکی از مهم‌ترین مزایای منحصر به‌ فرد ماساژ درمانی برای مفاصل، برطرف نمودن دردهای کمر می‌باشد. طبق مطالعات انجام‌ شده، ماساژ درمانی توانسته ‌است برای برطرف نمودن دردهای کمر تاثیر بسیار مفیدی داشته باشد.

درمان سردرد

یکی دیگر از مواردی که به واسطه ماساژ درمانی برطرف خواهد شد، سردردها می‌باشد. طبق مطالعات انجام ‌شده، تعداد بسیار زیادی از افراد، سردردهای میگرنی خود را بر اساس ماساژ درمانی کاهش داده‌اند. البته نباید از تأثیرات ماساژ درمانی روی بهبود وضعیت خواب نیز غافل شد.

درمان آرتروز

تحقیقات بالینی بسیار زیادی روی افراد دارای آرتروز صورت‌ گرفته است و نشان داده که ماساژ درمانی به‌ صورت سوئدی توانسته بسیار مفید باشد.

بیماران اگر به مدت دو بار در طول هفته، ۱ ساعت ماساژ درمانی برای آرتروز دریافت کنند، قطعا بهبودی، درد، خشکی مفاصل نیز مشاهده خواهند کرد.

درمان سرطان

در کنار تعداد بسیار زیادی از درمان‌های سنتی غربی، ماساژ نیز برای درمان سرطان کارساز می‌باشد و می‌تواند سبب کاهش علائم آن یا عوارض جانبی درمان‌های مختلف سرطانی گردد.

به ‌عنوان نمونه؛ عملکرد دستگاه ایمنی بدن از طریق ماساژ درمانی بهبود بخشیده خواهد شد و می‌تواند در راستای کاهش درد، تهوع، ورم، خستگی و افسردگی مربوط به سرطان مؤثر باشد.

البته در برخی از نواحی خاص بدن بیماران سرطانی نباید ماساژ درمانی صورت بگیرد و همچنین برخی از زمان‌های خاص افراد سرطانی، قادر به دریافت ماساژ درمانی نیستند.

پس اگر دچار این مشکل هستید، قبل ‌از دریافت ماساژ حتما با افراد متخصص در این زمینه صحبت کنید تا بتوانید میزان اثربخشی ماساژ درمانی روی این مشکل را نیز مشاهده کنید.

درمان افسردگی

تحقیقات بسیار زیاد بالینی روی حدوداً ۱۷ بیمار این ‌چنینی صورت ‌گرفته است که نشان می‌دهد برای کاهش افسردگی، ماساژ درمانی نیز بسیار تاثیر گذار است.

البته تمرینات تنفس عمیق در یک محیط آرامبخش برای اختلال اضطراب فراگیر نیز از طریق درمان اثر ماساژ درمانی کمک می‌کند.

دیگر مزایای ماساژ درمانی

به‌ غیر از تمامی موارد گفته‌ شده، مهم‌ترین مزایایی که می‌توان از ماساژ درمانی برای مفاصل دریافت کرد، موارد زیر می‌باشد.

  • بهبود جریان خون
  • بهبود حرکت پذیری مفصل
  • کاهش یا رفع درد
  • کاهش تنش در عضلات
  • افزایش چابکی بدن
  • افزایش تناژ سیستم لنفاوی
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

با وجود تمامی مزایای در نظر گرفته ‌شده برای این درمان مفید، ماساژ درمانی برای مفاصل می‌تواند در تمامی سنین کارساز و مفید واقع شود.

هر چند که ماساژ درمانی تأثیرهای بسیار زیادی روی بیماری‌های مختلف همچون استرس، افسردگی، بی‌خوابی، آسیب‌دیدگی و دیگر موارد دارد، اما بزرگ‌ترین مزیت و تأثیرپذیری آن روی نواحی زانو، پا، کمر و گردن می‌باشد و کمک بسیار زیادی برای پیشگیری از بروز درد در نواحی آسیب‌پذیر خواهد کرد.

هر چند اگر بخواهید از مزیت‌های ماساژ درمانی برای مفاصل استفاده داشته باشید، باید از افراد خبره و متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

پزشکان ما در مجموعه فیزیوتراپی دکتر معینی همواره در کنار شما هستند تا با بهترین تخصص، تشخیص درستی از ماساژ روی نواحی مختلف شما داشته باشند و بتوانند به شما در بهبود دردهایتان کمک کنند. کلینیک فیزیوتراپی دکتر معینی از بهترین مراکز درمانی در این خصوص می باشد.

ماساژ درمانی برای مفاصل چگونه به افراد کمک می‌کند؟

ماساژ درمانی برای مفاصل چگونه به افراد کمک می‌کند؟
ماساژ درمانی برای مفاصل چگونه به افراد کمک می‌کند؟

قطعا با گذشت زمان و بروز حوادث مختلف و یا به دلایل داشتن فعالیت‌ های متداوم یا حتی به دلیل نداشتن فعالیت، امکان دارد تنش‌ های عضلانی بسیار زیادی برای نواحی مختلف بدن افراد اتفاق بیفتد.

یکی از مهم‌ترین مواردی که حتما باید به‌ صورت مداوم به آن رسیدگی کنید و از آن مراقبت کنید، عضلات و مفاصل بدن شما می‌باشد. زیرا بعد از هر دوره تنش دوباره شرایط مفاصل به حالت اولیه بر می‌گردد.

حال برنامه درمانی که به واسطه یک پزشک متخصص فیزیوتراپی برای شما در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند به شما کمک کند تا از فشارها و تنش‌ها روی مفاصل و عضلات خود در امان باشید و زندگی خود را بدون وجود هیچ‌ گونه درد ادامه دهید و به تمامی فعالیت‌ های دلخواه خود بپردازید.

پزشک فیزیوتراپیستی که علم دقیق فیزیوتراپی را بلد باشد، قطعا از استراتژی درمانی مناسبی برای شما استفاده خواهد کرد و در ابتدای امر به‌ صورت کامل، اجزای بدن شما را بررسی خواهد کرد تا علت درد به وجود آمده را متوجه شود.

حال در اغلب مواقع برای بازیابی حجم عضلانی، مواردی همچون شل کردن و ریلکس کردن عضلات به ‌تنهایی می‌تواند کارساز باشد. اما اگر فردی دچار بافت‌های آسیب‌ دیده باشد، ماساژهای لنفاوی سرعت روند ریکاوری را برای او بیشتر خواهند کرد.

اگر ناحیه مد نظر دچار تورم نیز شده باشد، قطعا ماساژهای لنفاوی کمک بسیار زیادی خواهد کرد

به خصوص اگر ناحیه مد نظر دچار تورم نیز شده باشد، قطعا ماساژهای لنفاوی کمک بسیار زیادی خواهد کرد. این ماساژ کمک می‌کند تا بافت‌های اطراف محل آسیب‌ دیده و تنش‌ها و اسپاسم عضلانی را کمتر کند و روز به ‌روز بهبودی در آن‌ها بیشتر حاصل گردد.

در صورتی ‌که هیچ‌ گونه ماساژ درمانی روی این نواحی صورت نگیرد، امکان دارد گرفتگی عضلات و اسپاسم شدید باعث فشار آوردن به یکی از شاخه‌های عصبی گردد و مشکلات مختلف دیگری را در پی داشته باشد.

در صورتی ‌که ماساژ دادن می‌تواند باعث رفع شدن گرفتگی عضلات گردد و درد موجود در بافت‌ها را نیز برطرف می‌کند.

به همین دلیل است که تکنیک ماساژ درمانی می‌تواند به‌ صورت عمقی روی کشش طولی بافت‌ها تاثیر داشته باشد و از طریق ماساژهای عصبی و عضلانی نواحی مختلف بدن بهبود بخشیده می‌شود.

استفاده از تمامی تکنیک‌های منحصر به‌ فرد در حیطه‌ی ماساژ درمانی برای مفاصل به ‌عنوان استراتژی‌های کلی برای بهبودی و پیشگیری از بروز مشکلات عصبی و عضلانی در آینده خواهد بود.

البته مهم‌ترین موضوع این است که حتما انجام ماساژ درمانی برای مفاصل توسط افراد خبره و حرفه‌ای اتفاق بیفتد تا با تشخیص درست آن‌ها از نواحی آسیب‌ دیده بتوانید نتیجه بهتری از این تکنیک منحصر به‌ فرد بگیرید.

متخصصین و پزشکان خبره مجموعه فیزیوتراپی دکتر معینی، همواره در کنار شما هستند تا با بهترین تشخیص باعث بهبودی دردهای موجود در نواحی مختلف بدن شما گردد.

تأثیرپذیری ماساژ درمانی روی مفاصل

تأثیرپذیری ماساژ درمانی روی مفاصل
تأثیرپذیری ماساژ درمانی روی مفاصل

همان‌طور که گفتیم، برطرف‌شدن گرفتگی عضلات و خشکی مفاصل از طریق ماساژ تراپی اتفاق می‌افتد. تکنیک‌هایی همچون مالش، ورز دادن، ضربه زدن، فشار وارد کردن، ایجاد کشش فعال یا غیر فعال می‌تواند در این‌ مورد صورت بگیرد.

تکنیک‌های اصلی برای برطرف ‌شدن گرفتگی عضلات و خشکی انجام می‌گیرد که مهم‌ترین آن‌ها ۵ تکنیک اصلی شامل:

کشیدن و ورز دادن عضلات، مالش دادن چرخشی با حرکت بلند، حرکات دایره‌وار عمیق و محکم، ضربات کوتاه و متناوب یا حرکت کوبشی، لرزاندن و ارتعاش و به ارتعاش درآوردن برخی عضلات می‌ باشد.

این ‌که بتوانید اثربخشی از ماساژ درمانی دریافت کنید، در دست‌های ماساژور نهفته می‌باشد.

اغلب مواقع درمانگر فیزیوتراپی یک پزشک نیست، بلکه آموزش‌های خاص برای ماساژ دادن را دیده ‌است و در مراکز رسمی معتبر توانسته این قابلیت خود را به نمایش بگذارد.

تکنیک‌های خاصی که ماساژور در این مواقع برای مفاصل مختلف در نظر می‌گیرد

تکنیک‌های خاصی که ماساژور در این مواقع برای مفاصل مختلف در نظر می‌گیرد، کمک بسیار زیادی به بافت‌های عمقی بدن می‌کند.

این درمانگر در تلاش است تا با لمس کردن باعث بهبودی جریان خون در بدن بیمار گردد و سرعت برطرف نمودن گرفتگی و اسپاسم‌های عضلانی را بعد از جلسات تمرینی سخت و پرفشار بیشتر کند.

همین ‌طور ماساژ درمانی می‌تواند سطح سروتونین و دوپامین در بدن را افزایش بدهد. وجود این دو ماده در بدن بیمار می‌تواند سبب تعادلات روحی و داشتن خلق ‌و خوی خوب گردد که در کل می‌توان گفت که ماساژ درمانی در راستای بیماری‌های روحی نیز تاثیر پذیر می‌باشد.

امروزه با شناخت تمامی این موارد و اطلاعات دقیق از تأثیرپذیری ماساژ درمانی روی مفاصل، شما حتما باید از افرادی در این زمینه کمک بگیرید که با آناتومی بدن انسان آشنا باشند و آموزش‌های لازم برای انجام ماساژ درمانی را در مراکز مختلف دیده باشند.

تمامی متخصصین مجموعه فیزیوتراپی دکتر معینی از این خصوصیات برخوردار هستند و در کمترین زمان ممکن می‌توانند عملکردهای مفیدی برای درمان مشکلات مفاصل بیمار را فراهم سازند.

اهمیت ماساژ درمانی برای مفاصل به‌ صورت منظم در چیست؟

اهمیت ماساژ درمانی برای مفاصل به‌ صورت منظم در چیست؟
اهمیت ماساژ درمانی برای مفاصل به‌ صورت منظم در چیست؟

برای این‌ که بتوانید نتیجه بهتری از ماساژ درمانی برای مفاصل دریافت کنید، حتما باید به‌ صورت مداوم و در بازه‌های زمانی مشخص‌ شده ای ماساژ درمانی را انجام بدهید.

طبق پژوهش‌های متعددی که در این زمینه صورت ‌گرفته است، افرادی که حدوداً در طول هفته ۶۰ دقیقه ماساژ درمانی داشته‌اند، به نسبت افرادی که در طول هفته ۳۰ دقیقه ماساژ درمانی داشته‌اند، نتایج بهتری از درمان مفاصل را تجربه کرده‌اند.

پس کاملاً طبیعی است افرادی که ماساژ درمانی را به ‌صورت مکرر انجام نمی‌دهند، یا به‌ هیچ‌ وجه از این روش استفاده نداشته‌اند، نمی‌توانند نتیجه رضایت بخشی از درمان مفاصل بگیرند.

اما با این ‌حال این نکته بدان معنا نیست که همیشه استفاده از ماساژ درمانی بیشتر می‌تواند کمک بیشتری برای برطرف نمودن درد مفاصل کند.

زیرا امکان دارد در برخی از شرایط تعداد بسیار زیادی از جلسات ماساژ درمانی برای برخی از بیماران ایده مناسب و خوبی نباشد.

دلیل اصلی این امر بر این است که بیمار برای ‌این که بتواند ماهیچه‌های خود را بهبود و ترمیم کند، نیاز به یک زمان تعیین ‌شده بین جلسات خواهد داشت که این زمان توسط فیزیوتراپیست مد نظر شما تعیین خواهد شد.

تعداد بسیار زیادی ماساژ مختلف وجود دارد

قطعا می‌دانید که تعداد بسیار زیادی ماساژ مختلف وجود دارد که هر کدام از آن‌ها برای علائم بیمار در نظر گرفته می‌شود.

اما با توجه به نوع آرتریت و شدت بیماری فرد، نوع ماساژ تعیین خواهد شد که البته قبل ‌از انجام این روش حتما باید در رابطه با انواع ماساژهایی که می‌تواند برای درمان شما بی‌خطر و اثربخش باشد، اطلاعاتی از پزشک خود دریافت کنید و قبل ‌از آغاز ماساژ، تمامی علائم خود را به درمانگر اطلاع دهید.

این ‌که درمانگر اطلاع دقیقی از شرایط و مشکلات بدنی شما داشته باشد، قطعا کمک بیشتری به ماساژ درمانی خواهد کرد.

صحبت متخصصین و فیزیوتراپیست‌های حرفه‌ای برای انجام ماساژ درمانی این است که اگر آسیب‌های قابل ‌توجهی به یکی از مفصل‌های خاص بیمار وارد شده باشد، حتما باید درمانگر را قبل ‌از انجام ماساژ درمانی برای مفاصل مطلع کند.

زیرا درمانگر از این طریق می‌تواند میزان فشار و نوع ماساژ را براساس آسیب‌های بدن شما تنظیم کند. درمانگر با مهارت‌ها و آموزش‌های خاصی که در این زمینه دیده‌ است، کمک می‌کند تا آسیب‌های شدیدتری روی بدن شما اتفاق نیفتد و تمامی مشکلات به‌ وجود آمده برای مفاصل از طریق ماساژ درمانی برطرف گردد.

به ‌همین دلیل است که انتخاب یک درمانگر و مجموعه فیزیوتراپی حرفه‌ای قطعا می‌تواند میزان اثربخشی درمان را از طریق ماساژ افزایش دهد. برای نتیجه دهی بهتر، همواره می‌توانید از کلینیک فیزیوتراپی دکتر معینی و درمانگران کارکشته آن برای برطرف نمودن درد مفاصل کمک بگیرید.

کاربردهای ماساژ درمانی برای مفاصل شامل چیست؟

کاربردهای ماساژ درمانی برای مفاصل شامل چیست؟
کاربردهای ماساژ درمانی برای مفاصل شامل چیست؟

در ادامه در رابطه با انواع کاربردهای ماساژ درمانی برای مفاصل خواهیم گفت.

ماساژ درمانی برای مفاصل آرتریت دست

طبق تحقیقات انجام ‌شده اگر ماساژ درمانی به‌ صورت متوسط روزانه ۱۵ دقیقه در طول روز انجام شود، می‌تواند باعث کاهش اضطراب و درد در ناحیه‌ی آرتریت دست یا مچ برای بزرگسالان و همین‌طور بهبود قدرت باشد.

افرادی که در این تحقیق شرکت کرده بودند، از طرف درمانگر ۴ حرکت در هفته را آموزش دیدند که در خانه بتوانند از طریق ماساژ درمانی در برطرف نمودن این مشکلات مفاصلی کمک کنند. طبق نتایج حاصل ‌شده، استفاده از این ماساژها توانسته تا ۵۷ درصد درد در ناحیه دست را کمتر کند.

ماساژ درمانی برای مفاصل فیبرومیالژیا

اگر به مدت ۵ هفته یا بیشتر ماساژ درمانی برای مبتلایان به فیبرومیالژیا صورت بگیرد، میزان زیادی از درد، اضطراب و افسردگی را در این بیماران بهبود خواهد بخشید. این بیماری علائم مختلفی دارد که مهم‌ترین آن، اختلال خواب و احساس خستگی می‌باشد.

ماساژ درمانی برای مفاصل کمر

ماساژ درمانی برای مفاصل کمر
ماساژ درمانی برای مفاصل کمر

یکی دیگر از کاربردهای ماساژ درمانی برای مفاصل، بهبود یافتن دردهای کمر و گردن می‌باشد. تعداد بسیار زیادی از افرادی که تحت درمان ماساژ قرار گرفتند، اصولا از اثربخشی ماساژ درمانی گفته‌اند.

طبق تحقیقات انجام ‌شده روی ۴۰۱ نفر از افراد دچار کمردرد، ماساژ درمانی به ‌صورت ۱۰ جلسه هفتگی برای آن‌ها صورت‌ گرفته است و سپس تحت مراقبت‌های خاص بوده‌اند.

به‌ عنوان نمونه از داروهای ضد درد و ضد التهاب استفاده کرده‌اند و در کنار استفاده از ماساژ درمانی مصرف این دسته از داروها توانسته از درد موجود روی کمردرد را کاهش بدهد. با تمامی این موارد، حدوداً یک‌ سال بعد از پایان ماساژ درمانی، درد بسیار کمی از این نواحی باقی خواهد ماند.

حال اگر ماساژها به بافت‌های عمیق‌تر برسند، قطعا هم تاثیر بهتری خواهند داشت که این اتفاق با استفاده از ترکیب ماساژ درمانی و مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی اتفاق می‌افتد و می‌تواند باعث تسکین کمردرد گردد.

ماساژ درمانی برای مفاصل استئوآرتریت

حدوداً ۳۱ میلیون نفر در کشور آمریکا دچار مشکل استئوآرتریت هستند. این مشکل هنگامی اتفاق می‌افتد که بالشتک‌های غضروفی بین مفاصل صاف می‌شود و درد بسیار زیادی در این نواحی به وجود می‌آورد. ماساژ درمانی برای آرتروز نتیجه بسیار خوبی در بر خواهد داشت.

زیرا با شل شدن اطراف مفاصل، دردها تسکین پیدا می‌کند و منقبض شدن عضلات از بین خواهد رفت و به ‌مرور می‌تواند باعث ایجاد دامنه حرکتی بهتری برای افراد گردد.

از مزایای دیگر ماساژ درمانی برای استئوآرتریت، احساس رفاه و کاهش استرس می‌باشد که البته حتما باید از یک فیزیوتراپیست متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

همکاران ما در مجموعه درمانی فیزیوتراپی دکتر معینی همواره در کنار شما هستند تا بهترین نتیجه را از این درمان ها دریافت کنید.

ماساژ درمانی برای آرتروز

ماساژ درمانی برای آرتروز
ماساژ درمانی برای آرتروز

هیچ ‌گونه اطلاعات دقیقی در زمینه ماساژ درمانی برای آرتروز دیده نمی‌شود. اما همچنان می‌توان گفت که برای دردهای متعدد آرتروز، ماساژ درمانی می‌تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد.

حدوداً ۱۰ نفر در جلسات ماساژ درمانی شرکت کردند و از این طریق توانستند آرتروز را بهبود ببخشند. پس ماساژ درمانی می‌تواند میزان زیادی برای آرتریت گردن نیز مفید باشد.

در جلسات هفتگی، ۶۰ دقیقه انجام ماساژ سوئدی درمان بهینه‌ای برای تسکین درد مفاصل می‌باشد. البته ماساژ چینی نیز در یک بازه زمانی کوتاه ‌مدت می‌تواند باعث پیشگیری از درد آرتروز زانو گردد.

البته همچنان مدرک دقیق در زمینه این ‌که ماساژ درمانی چگونه فعالیت دارد، وجود ندارد. اما فعالیت اصلی آن کاهش دادن هورمون استرس یا همان کورتیزول می‌باشد که تاثیر بسیار زیادی روی درمان آرتروز دارد.

البته حتما باید از درمانگران آموزش ‌دیده در این زمینه کمک بخواهید تا با آگاهی کافی بتوانند ماساژ روی عضلات اطراف و دیگر بافت‌های نرم را انجام بدهند و باعث از بین بردن دردهای مفصل آرتروز گردند.

متخصصان و پزشکان متخصصی که در زمینه فیزیوتراپی فعالیت دارند، با آموزش کافی در این‌ زمینه می‌توانند به شما کمک کنند تا دردهای موجود بر مفاصل را برطرف کنید.

همچنان کلینیک فیزیوتراپی دکتر معینی با تجهیزات و مهارت‌های متخصصان حرفه‌ای می‌تواند بهترین خدمات را برای از بین بردن دردهای مفاصل برای بیماران در بر داشته باشد.

معروف‌ترین انواع ماساژ درمانی برای مفاصل کدام می‌باشد؟

معروف‌ترین انواع ماساژ درمانی برای مفاصل کدام می‌باشد؟
معروف‌ترین انواع ماساژ درمانی برای مفاصل کدام می‌باشد؟

شیوه‌های درمانی مختلفی از طریق ماساژ درمانی قابل ارائه می‌باشد و می‌تواند دردهای موجود برای مفاصل را کاهش دهد. درمانگران با آموزش های کافی در زمینه انواع ماساژها می‌توانند بهترین درمان را برای بیماران مختلف فراهم کنند.

اما تشخیص این ‌که کدام یک از ماساژها می‌تواند برای بیمار کاربرد داشته باشد، براساس نظر پزشک می‌باشد. حال در ادامه قصد داریم تا به معروف‌ترین انواع ماساژ بپردازیم و اطلاعات دقیقی در این خصوص در اختیار شما قرار بدهیم.

ماساژ سوئدی

یکی از روش‌های ماساژ درمانی، ماساژ سوئدی شناخته می‌شود که در این روش؛ درمانگران تمرکز کافی روی ارتقاء انعطاف ‌پذیری و حرکت بر ماهیچه‌ها و مفاصل دارند تا بتوانند دامنه حرکتی افراد را گسترش دهند.

ماساژ بافت عمیق

متخصصین حرفه‌ای در زمینه ماساژ، برای انجام این نوع ماساژ باید از فشار عمیق انگشتان استفاده داشته باشند و تمرکز اصلی آن‌ها روی عضلات سفت و یا گره‌خورده می‌باشد.

ماساژ نقاط ماشه‌ای

انجام این روش از ماساژ به ‌گونه‌ای است که متخصص باید در بافت‌های فاشیال یا همان غشاهای سختی که باعث اتصال دادن مالش ماهیچه‌ها به یکدیگر می‌گردد و از آن‌ها حمایت می‌کند، درمان و فشار انجام بدهد و تمرکز اصلی آن روی فشار بر این نقاط می‌باشد.

ماساژ شیاتسو

این نوع از ماساژ به گونه‌ای است که متخصص برای انجام آن از فشار منظم انگشتان دست خود روی بخش‌های مختلف بدن استفاده می‌کند تا از این طریق بتواند درمان را برای بیمار فراهم کند.

با شناخت انواع ماساژهای مختلف در هنگام استفاده از آن‌ها برای درمان خود موفق‌تر خواهید بود. هر چند که تشخیص این ‌که کدام یک از ماساژها می‌تواند کاربرد بهتری برای درمان مد نظر شما داشته باشد، توسط پزشک صورت می‌گیرد.

مدت ‌زمان ماساژ درمانی برای مفاصل در یک جلسه چقدر است؟

مدت ‌زمان ماساژ درمانی برای مفاصل در یک جلسه چقدر است؟
مدت ‌زمان ماساژ درمانی برای مفاصل در یک جلسه چقدر است؟

در کل توصیه متخصصین در این زمینه این است که جلسات درمانی با توجه به نوع درمان روی مفاصل مورد نظر بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

البته امکان دارد برخی از جلسات برای افراد با توجه به شرایط مد نظر آن‌ها طولانی‌تر و یا کوتاه‌تر باشد و در اغلب مواقع، پزشک این موضوع را به بیمار تأکید می‌کند که سری جلسات درمانی خود را تکمیل کند تا به نتیجه بهتری از ماساژ درمانی برای مفاصل برسد.

امکان دارد براساس نواحی مد نظر که درمانگر قصد ماساژ روی آن‌ها را دارد، از بیمار خواسته شود تا روی صندلی بنشیند و یا روی یک میز دراز بکشد.

اما اصولاً یکی از مهم‌ترین موارد استفاده‌ شده در ماساژ درمانی، انواع روغن‌ها و یا پودرها می‌باشد. این کار می‌تواند به درمانگر کمک کند تا حرکات ماساژ را راحت‌تر روی پوست شما انجام بدهد.

نکات مهم مراقبت در ماساژ درمانی

نکات مهم مراقبت در ماساژ درمانی
نکات مهم مراقبت در ماساژ درمانی

حتما به این ‌موضوع دقت کنید که ماساژ درمانی برای مفاصل حتما باید با اقدامات احتیاطی صورت بگیرد و هر فردی قادر به انجام ماساژ نمی‌باشد.

فرد حتما باید در این زمینه دوره دیده باشد و متخصص باشد تا بتواند به بهترین نحو ممکن برای برطرف نمودن دردهای به‌ وجود آمده در مفاصل از طریق ماساژ مؤثر و مفید واقع شود.

امکان دارد تعداد بسیار زیادی از درمان‌ها از طریق ماساژ صورت نگیرد. به‌ عنوان نمونه مواردی که در جدول زیر عنوان می‌کنیم، برخی از آن‌ها شمرده خواهند شد.

افراد مناسب برای ماساژ درمانی

پوکی استخوانتب
عفونت و التهاب ناحیهلخته شدن خون
وجود شکستگی هازخم های باز
تومورمصرف داروی رقیق کننده

حال با توجه به این ‌که ماساژ درمانی یک امر بسیار حساس می‌باشد، حتما باید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا نتیجه خوبی از درمان حاصل گردد.

متخصصین کلینیک فیزیوتراپی دکتر معینی در این مواقع با اطلاعات منحصر به ‌فردی که در زمینه ماساژ درمانی دارند، می‌توانند بهترین اقدامات درمانی را برای بیماران فراهم سازند.

البته به این نکته توجه داشته باشید افرادی که به ‌تازگی تحت جراحی قرار گرفته‌اند، شرایط ماساژ درمانی را نخواهند داشت و یا اگر فردی دچار مشکلات پوستی همچون آکنه، زگیل و دیگر مشکلات این ‌چنینی می‌باشد، قطعا انجام ماساژ برای او توصیه نخواهد شد. موارد دیگری همچون در دوران بارداری، انجام ماساژهای مختلف توصیه نخواهد شد.

تأثیرپذیری ماساژ درمانی برای مفاصل

تأثیرپذیری ماساژ درمانی برای مفاصل
تأثیرپذیری ماساژ درمانی برای مفاصل

برای این‌ که بدانید به چه اندازه ماساژ درمانی می‌تواند برای مفاصل کاربرد مؤثر داشته باشد، همچنان تحقیقات در حال بررسی و ارزیابی می‌باشد.

اما چیزی که کاملاً واضح است، این است که کاهش استرس از طریق ماساژ درمانی صورت می‌گیرد و می‌تواند کمک بسیار زیادی به مشکلات مزمن مفصلی همانند آرتروز کند.

به دلیل این ‌که ماساژ درمانی بر این مفاصل از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد و حتما می‌توانید به فیزیوتراپی دکتر معینی مراجعه کنید و تحت نظر افرادی که در این زمینه دوره و آموزش دیده‌اند، از فواید آن بهره‌مند شوید.

سخن آخر

سخن آخر
سخن آخر

طبق مطالب گفته ‌شده در این مقاله، ماساژ درمانی برای مفاصل یکی از مهم‌ترین روش‌های موجود فیزیوتراپی است که توسط افراد خبره انجام می‌گیرد.

اما مهم‌ترین موضوع این است که اگر علاقه ‌مند به استفاده از انواع ماساژ درمانی برای برطرف نمودن دردهای موجود خود هستید، حتما باید پزشک یا درمانگر حرفه‌ای و متخصصی را برای این امر انتخاب کنید.

البته مشورت گرفتن از یک پزشک در ابتدای امر به شما کمک می‌کند تا بدانید ماساژ درمانی برای شما خطری به‌ دنبال نخواهد داشت.

با توجه به این ‌که امکان دارد برخی از تکنیک‌های موجود برای ماساژ درمانی فشارهای قوی روی مفاصل و یا بافت‌ها به وجود بیاورد، امکان دارد برخی از مفاصل آسیب‌ دیده بیمار ناشی از اتفاقات مختلف، با استفاده از ماساژ درمانی تحریک شود. به‌ همین دلیل در ابتدای امر باید تمامی شرایط موجود در بدن شما سنجیده شود.

زیرا این‌ موضوع بسیار مهم است که ماساژ درمانی بتواند تاثیر مثبتی روی بدن شما بگذارد، نه این‌ که باعث آثار منفی بر بدن شما گردد.

گر چه اگر از پزشک متخصص و یک مجموعه حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید، قطع به ‌یقین از نتایج منحصر به ‌فرد آن راضی خواهید بود.

قطعا مراکز درمانی گوناگون می‌توانند ارائه ‌دهنده خدمات ماساژ درمانی باشند که از افراد کارکشته و حرفه‌ای استفاده داشته باشند.

کلینیک فیزیوتراپی دکتر معینی با داشتن افراد متخصص در زمینه ماساژ درمانی، قادر است تا بهترین امکانات را برای برطرف نمودن دردهای مفاصل بیماران خود فراهم سازد. در صورت کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید با مراجعه به فیزیوتراپی دکتر معینی، از خدمات ارزنده آن‌ها در این زمینه بهره‌مند شوید.

در پایان توصیه می کنیم، مقالات مگنت تراپی دیسک گردن و آرتروز ، علائم و روش های درمان را مطالعه کنید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.