مراقبتهای بعد از شاک ویو
فهرست مطالب

راهنمای کلی ارائه ی مراقبتهای بعد از شاک ویو ، بعد از انجام جلسه شاک ویو تراپی ، رعایت چه نکاتی لازم و ضروری است؟ شاک ویو تراپی یکی از روش های بسیار مفید و کاربردی برای کمک به عملکرد خود ترمیمی بدن بوده که درآن بدون هیچ گونه درد یا خون ریزی و صرفا به کمک پالس های انرژی به درمان بافت ها و یا اعضای آسیب دیده و فرسوده ی بدن می پردازند.

مراقبتهای بعد از شاک ویو
مراقبتهای بعد از شاک ویو

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

بسیاری از افراد مخصوصا افرادی با رده ی سنی بالا، زمانی که برای رفع برخی از درد های مفاصل آسیب دیده ی خود به پزشک مراجعه می کنند، جلسات شاک ویو به آن ها پیشنهاد می شود.

این روش بیشتر در زمانی موثر واقع خواهد شد که سایر روش های دیگر مانند جراحی، قرص و یا درمان های دارویی و …. نتیجه ای که باید را بر روی بدن بیمار نمی دهد.

از این رو جلسات شاک ویو به آن ها توصیه شده و یک فیزیوتراپیست خوب و ماهر به آن ها معرفی می کنند. انجام هر روشی برای درمان یا کاهش درد های مفاصل نیازمند رعایت کردن نکات و مواردی است که توسط پزشک معالج یا فرد فیزیوتراپیست به بیمار تجویز می شود.

در نهایت بیمار برای اینکه بهترین جواب را از این روش درمانی دریافت کند، ملزم به رعایت تمامی این نکات و مراقبت ها می باشد. در هر صورت شاک ویو یک روشی است که کاملا به صورت سرپایی انجام می گیرد و بیمار به راحتی قادر خواهد بود که بعد از انجام هر جلسه شاک ویو تراپی، راحت به ادامه ی فعالیت های روزمره ی خود ادامه دهد.

در این مقاله هدف بررسی تمامی عوامل و پارامترهای مربوط به شاک ویو تراپی و مراقبت هایی است که بعد از انجام جلسات شاک ویو باید آن ها را رعایت کرد. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آن چه که در این مقاله می خوانیم پیرامون شرح و بسط پاسخ به عناوینی است که در قالب سوال بیان شده است. این سوالات و موارد به شرح زیر است:

  1. شاک ویو تراپی چیست و برای درمان چه معضلاتی کاربرد دارد؟
  2. مراحل انجام شاک ویو تراپی به چه صورت است؟
  3. مزایای انجام شاک ویو تراپی نسبت به روش های مشابه چه می باشد؟
  4. چه مراقبت هایی لازم است تا بیمار بعد از انجام جلسات شاک ویو تراپی آن ها را رعایت کند؟
  5. چه تعداد جلسه لازم است تا فرد بعد از انجام جلسات شاک ویو تراپی به بهبودی کامل برسد؟
  6. هزینه ی انجام شاک ویو تراپی چه میزان است و در چه مراکزی می توان این جلسات را به بهترین نحو ممکن انجام داد؟
  7. چه افرادی مجاز به انجام جلسات شاک ویو تراپی می باشند؟ یا از شاک ویو تراپی برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟

فیزیو تراپی یا فیزیک درمانی یک روش برای درمان بیماری های عضلانی، عصبی و اسکلتی می باشد که به کمک روش های مختلفی نظیر، تجهیزات مکانیکی، جریان ها یا پالس های الکتریکی، ورزش های متناسب با دردهای ان ها و . . . به درمان بیمار می پردازد.

فیزیوتراپی انواع مختلفی دارد که هر یک از آن ها یک نوع دردی را از عضلات، اعصاب یا استخوان های بدن بر طرف می کنند. روش هایی هم چون استفاده از لیزر، استفاده از دستگاه های دیگر مانند شاک ویو و . . . . از جمله انواع مختلف فیزیوتراپی می باشد.

این دستگاه ها با کمک پرتاب اشعه های فرابنفش یا فروسرخ، جریان های گرمایی و الکتریکی، یک عضو از بدن را هدف قرار می دهند و با اصلاح مشکلات مربوط به آن عضو، فرد را تا 90 درصد به بهبودی کامل می رسانند.

یکی از این روش های درمانی فیزیوتراپی، جلسات شاک ویو می باشد که به صورت تخصصی می توان درد های برخی نواحی و اعضای بدن مانند مچ پا را به کمک آن به طور کامل درمان کرد.

به طور کلی می توان گفت روش های فیزیوتراپی یک شاخه ای از پزشکی می باشد که با هدف بهبود سطح کیفیت زندگی افراد و بازگرداندن سلامت از دست رفته به آن ها فعالیت خود را روز به روز گسترده تر می کند.

فیزیوتراپیست فردی است که با دانستن علم کافی در این زمینه به درمان مشکلات بیمار به کمک دستگاه های تخصصی انواع مختلف روش های درمانی می پردازد. در این مقاله تمامی نکات متناسب با یکی از روش های درمانی فیزیوتراپی به نام شاک ویو را بررسی کرده و مراقبت های لازمه بعد از انجام این روش را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید در مقاله ” مراقبت های بعد از شاک ویو “.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از شاک ویو هستید

شاک ویو تراپی چیست و برای درمان چه معضلاتی کاربرد دارد؟

ممکن است در ابتدا زمانی که فرد با اسم شاک ویو مواجه می شود، نام شاک ویو در دل او باعث به وجود آمدن دلهره شود. شاک ویو برگرفته از نام دستگاهی است که در برخی از جلسات فیزیوتراپی بر روی بیماران خاصی استفاده می شود.

این دستگاه از دسته ی دستگاه های پیشرفته ای به شمار می رود که امروزه در بسیاری از کلینیک ها و مراکز درمانی فیزیوتراپی بر روی بیماران با معضلات ماهیچه ای – اسکلتی کاربرد فراوانی دارد.

شاک ویو تراپی چیست و برای درمان چه معضلاتی کاربرد دارد؟
شاک ویو تراپی چیست و برای درمان چه معضلاتی کاربرد دارد؟

البته از دستگاه شاک ویو فقط و فقط در کلینیک های فیزیوتراپی استفاده نمی شود . بلکه در بسیاری از مطب ها و مراکز درمانی پزشکان طب فیزیکی این دستگاه کاربرد فراوان دارد و از آن استفاده می شود.

اگر بخواهیم اندکی ماهیت جلسات شاک ویو تراپی را برای شما توضیح دهیم، با توضیح از نام این دستگاه شروع می کنیم.

شاک ویو در اصل در زبان انگلیسی به معنای shock یا شوک (ضربه) می باشد. زمانی که این لغت در کنار کلمه ی ویو که به معنی موج می باشد همراه می شود، معنای امواج ضربه ای را به مخاطب القا می کند.

در نهایت این دستگاه با نام شاک ویو معروف شده است و کاربرد فراوان دارد. واژه ی تراپی نیز در زمره ی اصطلاحات پزشکی به معنای درمان است. پس اگر بخواهیم شاک ویو تراپی را به طور کامل به زبان ساده بیان کنیم می توان آن را ” درمان با استفاده از امواج ضربه ای ” بیان کرد .

برخی از متخصصان دلیل اصلی این نام گذاری را عملکرد آن یا نحوه ی ایفای نقش این دستگاه می دانند. اگر به طور مختصر در منابع معتبر علمی سری بزنیم خواهیم دید که این دستگاه با کمک گرفتن از امواج صوتی پر انرژی ، بافت آسیب دیده را هدف قرار می دهند و با به وجود آوردن اصلاحات در عملکرد نادرست عضو مورد نظر، به درمان آن می پردازد.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از شاک ویو هستید

تاریخچه ی دستگاه شاک ویو :

اثرات شاک ویو برای اولین بار در جنگ جهانی اول، هنگامی که بمب ها منفجر شد نمایان شد. اما به طور تخصصی تحقیقات اصلی بر روی دستگاه شاک ویو بعد از اتمام جنگ جهانی اول شروع شد و در سال 1971 با استفاده از این دستگاه با هدف درمان سنگ کلیه، استفاده از شاک ویو با هدف درمانی به رسمیت شناخته شد. از آن سال تا کنون اثرات مختلف این موج در درمان بسیاری از معضلات مورد بررسی قرار گرفته است.

تاریخچه ی دستگاه شاک ویو :
تاریخچه ی دستگاه شاک ویو :

امروزه این دستگاه جهت اصلاح بافت های فرسوده و آسیب پذیر افراد مختلف کاربرد گسترده ای دارد. هر فردی قبل از اینکه به جلسات شاک ویو مراجعه کند ممکن است به دنبال شیوه ی عملکردی این دستگاه بر آید یا اثرات این دستگاه بر روی بدن خود را پرس و جو کند.

شاک ویو تراپی در اصل، یک نوع درمان غیر تهاجمی می باشد که اساس کار آن با کمک پرتاب امواج هایی با میزان انرژی کم آکوستیک می باشد. این امواج کم انرژی مستقیما به پوست فرد تابیده می شود و جذب بدن او می شود.

در هنگام ارسال پرتوهای درمانی از ژل های مخصوص و روان کننده استفاده می شود تا عملکرد این دستگاه بهتر و آسوده تر انجام پذیرد.

شاک ویو تراپی را می توان یک روش درمانی موثر و مفید برای ترمیم بافت های آسیب دیده در دراز مدت و هم چنین درمان دردهای مزمنی که به علت بیماری های متنوع در فرد به وجود آمده است، محسوب کرد.

بیس و پایه ی کار شاک ویو تراپی ، القا کردن میکروتراموا به بافت های آسیب دیده ی بدن فرد می باشد. میکروتواموا باعث تحریک بدن برای درمان بافت فرسوده یا آسیب دیده خواهد شد. بعد از اینکه امواج به بدن فرد پرتاب شد، بدن با تشکیل رگ های خونی به این امواج واکنش نشان می دهد.

در نتیجه ی این امر افزایش تولید و ترشح مواد مغذی در ناحیه می باشد که هم سرعت گردش خون را زیاد می کند و هم زخم های به وجود آمده در بافت های فیبری را که در اثر گذشت زمان های طولانی به وجود آمده است را ناپدید می کند.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از شاک ویو هستید

مراحل انجام شاک ویو تراپی به چه صورت است؟

شاک ویو تراپی نیز مانند سایر روش های فیزیوتراپی مکانیسم خاص خود را دارا می باشد. مراجعه کنندگان این روش درمانی عمدتا افراد مسن می باشند که به دلیل افزایش سن و فرسودگی عضلات و بافت های استخوانی آنها، دردهای مزمن شدیدی احساس می کنند.

برای درمان این افراد ترجیحا از مواد دارویی یا درمان های سنگین استفاده نمی کنند. چرا که ممکن است با توجه به بالا بودن سن آن ها، عواقب جبران ناپذیری برای آن ها به همراه داشته باشد.

مراحل انجام شاک ویو تراپی به چه صورت است؟
مراحل انجام شاک ویو تراپی به چه صورت است؟

به همین دلیل درمان های فیزولوژیکی مانند جلسات شاک ویو تراپی پیشنهاد می شود. شاک ویو تراپی همان طور که در بالا به آن اشاره شد یک نوع درمان غیر تهاجمی به شمار می رود و برای درمان معضلاتی همچون خار پاشنه بسیار مناسب می باشد. مراحل انجام این روش درمانی به شرح زیر می باشد:

در گام ابتدا محل مورد نظر که دارای درد می باشد را با ژل های مخصوص آغشته کرده کرده تا اپلیکیتور دستگاه به خوبی بر روی آن حرکت کند.

سپس اپلیکیتور مخصوص دستگاه را بر روی پوست اندام مورد نظر قرار داده و امواج دستگاه به ناحیه منتقل می شود. عملکرد اصلی شاک ویو تراپی بدین صورت است که با به وجود آورد پارگی های بسیار ریزی که در مویرگ های ناحیه ی تحت درمان به وجود می آورد، باعث افزایش خون رسانی و هم چنین دریافت مواد غذایی و مغذی بسیاری به آن ناحیه می شود.

در اصل این پارگی ها به کمک ضربه یا همان امواجی است که اپلیکیتور به عضو مورد نظر وارد می کند. فلسفه ی این عملکرد فراهم کردن شرایطی است که روند درمان و هم چنین ترمیم بافت های آسیب دیده ی فرد تسریع یابد.

بنا به شرایط هر فرد و هم چنین تشخیص فیزیوتراپیست مربوطه، زمان هر جلسه متفاوت می باشد.

به عبارت دیگر برای هر فردی متناسب با معضلی که به آن گرفتار است و همچنین شرایط فیزیکی او یک بازه ی زمانی خاصی در نظر می گیرند و اپلیکیتور دستگاه را بر روی ناحیه ی مورد نظر ماساژ می دهند.

بعد از اتمام مراحل درمانی شاک ویو تراپی، ژل های باقی مانده بر روی پوست به طور کامل پاک می شود و به فرد توصیه های لازم داده می شود. طبیعی است در صورتی که بهترین نتیجه ها بر روی اندام های آسیب دیده ی فرد ظاهر شود، فرد ملزم به رعایت تمامی مراقبت ها بعد از انجام جلسات شاک ویو تراپی می باشد. در ادامه به طور کامل این نکات را با یک دیگر بررسی خواهیم کرد.

جلسات شاک ویو تراپی ممکن است برای برخی افراد دردناک باشد.

برای این قبیل از افراد پماد های بی حس کننده ی موضعی استفاده می شود. بدین صورت که پمادی مانند لیدوکائین را به مدت زمانی حداقل 15 دقیقه قبل از انجام شاک ویو تراپی به ناحیه مورد نطر می زنند و پس از اینکه پماد تاثیر خود را بر روی پوست گذاشت شاک ویو تاپی را شروع می کنند.

هم چنین بیمار ملزم می باشد که تا مقداری که لازم است از فعالیت های بدنی خود کاهش دهد. بسیاری از بیماران پس اتمام جلسه ی اول شاک ویو تراپی احساس بهبودی پیدا می کنند و در آن ها تا میزان بسیار زیادی درمان می شود.

اما برخی از افراد نیز هستند که نیازمند دو تا 4 جلسه شاک ویو تراپی می باشند تا به بهبود کامل دست یابند. در هر صورت تمامی این عوامل کاملا توسط پزشک یا فیزیوتراپیست مربوطه تشخیص و تجویز می شود و نمی توان یک دستورالعمل کلی برای تمامی بیماران تجویز کرد.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از شاک ویو هستید

مزایای انجام شاک ویو تراپی نسبت به روش های مشابه چه می باشد؟

اما شاک ویو تراپی چه مزایایی دارد که افراد را به انجام آن مشتاق کند. در حال حاضر شاک ویو مخاطبان بسیار زیادی را جذب خود کرده است . آمار های موجود در زمینه ی تعداد مراجعین برای انجام جلسات شاک ویو تراپی نسبت به سایر روش های مشابه حاکی از آن است که 80 درصد از مراجعه کنندگان ، خواهان انجام جلسات شاک ویو تراپی می باشند

مزایای انجام شاک ویو تراپی نسبت به روش های مشابه چه می باشد؟
مزایای انجام شاک ویو تراپی نسبت به روش های مشابه چه می باشد؟

یا پزشکان متخصص درمان به کمک این جلسات را به سایر روش های موجود ترجیح می دهند. مزایای زیر را می توان از جمله ویژگی های روش درمانی شاک ویو تراپی دانست:

این روش درمانی که در آن از امواج با قدرت مکانیکی زیاد استفاده می شود، نسبت به روش های دیگر دارای مزایای زیادی می باشد.

شاک ویو تراپی با توجه به استفاده از امواج مکانیکی به خاطر سهولت انجام آن و این که در طی یک هفته بیش از سه دفعه مراجعه لازم نیست به روش درمانی آسان مشهور شده است،

از جمله مزایای زیاد دیگر آن می توان عدم استفاده از دارو را در طی دوره ی درمان نام برد، به عبارت دیگر در طول دوره ای که شاک ویو تراپی بر روی مریض انجام می شود نیازی به استفاده از هیچ گونه دارویی نمی باشد.

این روش درمانی علاوه بر موارد ذکر شده دارای مزایای دیگری نیز می باشد که از جمله می توان به این مورد که این روش جز روش های غیر تهاجمی بودن آن اشاره نمود. این مورد جز مواردی است که تعداد انتخاب این روش را زیاد می کند و علاوه بر آن می تواند به جذب بیشتر کمک نماید.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از شاک ویو هستید

توجه داشته باشید

شاک ویو تراپی در ابتدا در درمان سنگ کلیه موثر بود ولی هم اکنون می توان آن را برای بسیاری از اختلالات عضلانی بدون هیچ گونه نگرانی به کار برد به این دلیل که این روش جز موارد ریسکی نیست و کاملا موثر است.

علاوه بر موارد فوق از آنجایی که این روش باعث کاهش ماده ای به نام ماده ی پی که همان ایجاد کننده ی درد است می شود پس در کاهش درد موثر است بر روی مریض می تواند تاثیر به سزایی بگذارد.

توجه داشته باشید
توجه داشته باشید

از آنجایی که شاک ویو تراپی حداقل بعد از دو هفته روی بدن شروع به تاثیر گذاری می‌ کند ، پس می توان آن را در دسته ی درمان هایی که تاثیرشان به زودی نمایان می شود طبقه بندی نمود.

شاک ویو تراپی علاوه بر موارد یاد شده هم چنین باعث افزایش رگ های خونی در ناحیه ی مورد درمان می شود که این مورد باعث تسریع بهبودی در ناحیه ی مورد درمان می شود و شخص درد کمتری را متحمل می شود.

شاک ویو تراپی باعث افزایش مقدار کلاژن هم در سطوح تاندون ها می شود . سطوح تاندون ها برای تسریع و احتمال بهبود زودتر به مقدار کلاژن زیادی نیاز دارند برای بازسازی سطوح یاد شده ی خود، به همین دلیل افزایش کلاژن در آن منطقه باعث افزایش سرعت بهبودی در آن ناحیه می شود.

این روش درمانی هم چنین باعث عواملی هم چون کمتر شدن سرعت روند التهاب مزمن که در بافت آسیب دیده از بدن ایجاد شده است می شود ، به عبارت دیگر در این روش بافت آسیب دیده ی بدن که دارای التهاب مزمن می باشد به علت کاهش روند پیشروی التهاب موجب بهبودی پیش از موعد آن می شود.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از شاک ویو هستید

چه مراقبت هایی لازم است تا بیمار بعد از انجام جلسات شاک ویو تراپی آن ها را رعایت کند؟

اما به طور کلی چه مراقبت هایی لازم است تا بعد از انجام جلسات فیزیوتراپی آن ها را بیمار رعایت کند تا بیشترین نتیجه را از انجام جلسات خود به دست آورد؟ شاک ویو تراپی کاربرد فراوانی دارد و نمی توان یک عضو به تنهایی را به آن اختصاص داد.

چه مراقبت هایی لازم است تا بیمار بعد از انجام جلسات شاک ویو تراپی آن ها را رعایت کند؟
چه مراقبت هایی لازم است تا بیمار بعد از انجام جلسات شاک ویو تراپی آن ها را رعایت کند؟

عده از افراد بعد از انجام عمل های جراحی های سنگین مانند تعویض مفصل زانو یا عمل های دیسک کمر و . . . . به انجام جلسات شاک ویو تراپی ارجاع داده می شوند و عده ای به دلیل رفع درهای مزمن و . . . . لذا مراقبت هایی که برای بعد از انجام دادن جلسات شاک ویو تراپی لازم است رعایت شود متفاوت است.

چه مراقبت هایی لازم است تا بیمار بعد از انجام جلسات شاک ویو تراپی آن ها را رعایت کند؟
چه مراقبت هایی لازم است تا بیمار بعد از انجام جلسات شاک ویو تراپی آن ها را رعایت کند؟

متقاضیان شاک ویو بعد از انجام هر جلسه شاک ویو تراپی لازم است تمرینات و ورزش های خاصی را در منزل انجام دهند و عده ای به راحتی بعد از هر جلسه فیزیوتراپی می توانند به فعالیت های روزمزه ی خود بازگشته و نیاز به انجام تمرینات و حرکات خاصی ندارند در هر صورت مراقبت های کلی بعد از انجام شاک ویو تراپی را می توان به شرح زیر دسته بندی کرد:

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از شاک ویو هستید

افرادی که بدون انجام هیچ گونه عمل جراحی متقاضی انجام شاک ویو می باشند:

به نقل از یکی از پزشکان مطرح ارتوپدی، عده زیادی از بیماران پس از اینکه جلسات شاک ویو را تجربه می کنند، به طور کامل درد آن ها بهبود می یابد و می توانند به فعالیت های روزانه ی خود بازگردند.

اما برخی از افراد با یک جلسه نتیجه ی مطلوبی دریافت نمی کنند و نیازمند انجام چند جلسه در پی دو یا سه هفته متوالی می باشند. لذا جلسات تجویز شده توسط پزشک را جدی گرفته و در انجام آن ها مطابق با زمان بندی تعیین شده ، نظم لازم را داشته باشید.

در برخی از بیماران تورم و قرمزی در ناحیه ای که شاک ویو انجام شده است دیده می شود. این تورم و قرمزی در 24 ساعت اولیه ی بعد از انجام شاک ویو تراپی کاملا طبیعی است و رفته رفته رفع خواهد شد.

افرادی که بدون انجام هیچ گونه عمل جراحی متقاضی انجام شاک ویو می باشند:
افرادی که بدون انجام هیچ گونه عمل جراحی متقاضی انجام شاک ویو می باشند:

علت این امر افزایش خون رسانی به اندام مورد نظر برای بهبودی پارگی های کوچک در مویرگ ها می باشد و به تدریج این قرمزی جذب خواهد شد. در هر صورت برای رفع زودتر این تورم بیمار می تواند از کمپرس های آب گرم و همچنی پمادهایی که دکتر به او تجویز می کند استفاده کند.

بعد از انجام شاک ویو تراپی باید به این نکته توجه داشت که نباید از قرص ها و داروهای ضد التهابی بیمار استفاده کند. ممکن است بعد از هر جلسه شاک ویو بیمار دردی در بدن خود احساس کند. در این مواقع باید مشکل خود را با پزشک معالج در میان بگذارد و در صورتی که لازم باشد داروهای ضدالتهابی برای او تجویز می شود.

داروهایی که التهاب را از بین می برد و هم چنین کمپرس آب سرد در روند تاثیر گذاری شاک ویو تراپی اختلال ایجاد می کند و باعث می شود که بیمار آن گونه که باید نتیجه ای دریافت نمی کند.

بعد از هر جلسه شاک ویو بیمار باید تا حدودی از فعالیت های روزانه ی خود کاهش دهد. این امر بدان معناست که فعالیت هایی همچون دویدن، ورزش های سنگین مانند وزنه برداری و پریدن، باشگاه های بدنسازی و . . . را حداقل تا 48 ساعت پس از شاک ویو به تعویق بیاندازد. در صورتی که لازم باشد بیمار باید توصیه هایی که فیزیوتراپیست در طی انجام جلسات به وی می دهد را کاملا رعایت کند.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از شاک ویو هستید

اما برای آن دسته افرادی که بعد از انجام عمل های جراحی ملزم به انجام جلسات فیزیوتراپی می شوند رعایت نکات زیر توصیه می شود:

توالت فرنگی یکی از مهم ترین نکاتی است که به بیماران توصیه می شود. افرادی که عمل های سنگین زانو، پاشنه ی پا ، کمر و . . . . را انجام می دهند نباید فشار زیادی به اندام عمل شده ی خود وارد کنند.

اما برای آن دسته افرادی که بعد از انجام عمل های جراحی ملزم به انجام جلسات فیزیوتراپی می شوند رعایت نکات زیر توصیه می شود:
اما برای آن دسته افرادی که بعد از انجام عمل های جراحی ملزم به انجام جلسات فیزیوتراپی می شوند رعایت نکات زیر توصیه می شود:

همانطور که همه ی ما می دانیم، در طی زمانی که به توالت اختصاص دارد، فشار بسیار زیادی متحمل زانو ها و کمر فرد می شود. به همین دلیل توصیه می شود که فرد حتما بعد از انجام جراحی و انجام دادن جلسات شاک ویو، حتما از توالت فرنگی استفاده کند.

اما برای آن دسته افرادی که بعد از انجام عمل های جراحی ملزم به انجام جلسات فیزیوتراپی می شوند رعایت نکات زیر توصیه می شود:
اما برای آن دسته افرادی که بعد از انجام عمل های جراحی ملزم به انجام جلسات فیزیوتراپی می شوند رعایت نکات زیر توصیه می شود:

نکته ی دیگری که به متقاضیان شاک ویو توصیه می شود استفاده از واکر می باشد. بسیاری از بیماران بعد از انجام عمل جراحی ملزم به استفاده از واکر می باشد. استفاده از واکر تا دو هفته بعد از انجام عمل جراحی و در حین انجام جلسات شاک ویو تراپی لازم و ضروری می باشد.

نکته

نکته ی مهم دیگری که بیمار باید رعایت کند، خودداری از استفاده ی خودسرانه از دارو ها و پمادهایی است که خاصیت ضد التهابی دارند. بیماران ممکن است پس از انجام عمل و یا جلسات شاک ویو تراپی مقداری احساس درد داشته باشند و برای رفع آن از داروهایی استفاده کنند که قبلا به عنوان مسکن بدون تجویز پزشک استفاده می کردند.

از انجایی که بیمار به طور کامل از خواص ضدالتهابی و . . . . آگاه نیست لذا نباید خودسرانه از این داروها استفاده کند. چرا که ممکن است روند بعد از عمل جراحی و شاک ویو به گونه ای باشد که التهاب بعد از آن جنبه ی مثبت داشته و هر گونه اقدام برای رفع این التهاب باعث از بین بردن نتیجه ی واقعی آن شود.

نکته
نکته

در حین انجام جلسات شاک ویو تراپی یا حتی بعد از انجام آن، حرکات ورزشی متناسب با شرایط جسمانی فرد به او آموزش داده می شود. بیمار برای اینکه به رضایتمندی کامل بعد از انجام عمل برسد باید تمامی جلسات شاک ویو تراپی را به همراه تمرین های ورزشی که به او داده می شود مرتبا انجام دهد. در این صورت است که بیشترین نتیجه برای او ظاهر خواهد شد.

در کنار این موارد مشکلات و شرایط جسمانی دیگر فرد نیز به طور کامل مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از شاک ویو هستید

مثال

برای مثال اگر فردی کمر خود را عمل کرده باشد و در ناحیه ی زانوی پا خود نیز مشکل داشته باشد، با توجه به شرایط جسمانی او جلسات شاک ویو برای درمان مشکلات زانو نیز به بیمار تجویز می شود.

چرا که اندام های حرکتی تماما به یکدیگر متصل می باشند و هرگونه اختلالات عملکردی در یکی از آن ها ممکن است برای اندام های دیگر نیز مشکل آفرین شود. به همین دلیل است که در جلسات شاک ویو و فیزیوتراپی که به فرد تجویز می شود، مشکلات سایر اندام های دیگر نیز مورد بررسی قرار می گیرد و بر روی آن اعضا نیز اقداماتی صورت می گیرد.

مثال
مثال

افرادی که عمل های جراحی انجام داده اند به صورت طبیعی یک تا دو جلسه فیزیوتراپی یا شاک ویو را در بیمارستان مربوطه انجام می دهند. اما برای انجام جلسات شاک ویو در سایر مراکز درمانی خارج از بیمارستان باید بازه ی زمانی حدود 2 هفته بگذرد تا بیمار مجاز به انجام جلسات شاک ویو شود.

این بازه ی زمانی بسته به شرایط جسمانی فرد و هم چنین بهبودی زخم های او تعیین می شود

و بعد از اینکه دکتر زخم های بیمار را بررسی کرد و نسبت به بهبودی کامل آن اعلام نظر کرد، فرد می تواند جلسات شاک ویو درمانی خود را شروع کند.

نکته ی دیگری که باید بیمار آن را رعایت کند بعد از انجام عمل جراحی و در حد فاصلی که جلسات شاک ویو را انجام می دهد نباید خود را در خانه حبس کند. ماندن در خانه بدون هیچ حرکتی باعث خشک شدن عضلات و ماهیچه های فرد می شود

و همین امر باعث می شود که مشکلات بسیار زیادی برای او به وجود آید. به همین دلیل است که توصیه می شود بیمار بعد از انجام عمل و هم چنین بعد از هر جلسه شاک ویو به کمک واکر یا به همراه یکی از اعضای خانواده ی خود به بیرون از خانه رفته و به میزان مجاز (که توسط پزشک معین شده است) حرکت کند.

اما نکات تکمیلی در مورد شاک ویو تراپی ، آنچه که باید قبل از انجام جلسات شاک ویو بدانید:

شاک ویو تراپی یا به اصطلاح عامه تر شوک درمانی، سرعت بهبود یافتن درد را افزایش می دهد و موجب بازتوانی بسیار سریع اندام های حرکتی می شود.

شوک درمانی مانند درمان های دیگر برای افرادی که روش های غیر جراحی را ترجیح می دهند دردی ندارد و لذا افرادی که قادر نیستند قرص های مسکن مصرف کنند شوک درمانی بهترین گزینه برای آن ها محسوب می شود.

از طرفی شاک ویو یا شوک درمانی را با نام تجاری ESWT نیز معرفی می کنند.

تاثیرات این روش به کمک روش های بالینی اثبات شده است و از شاک ویو امروزه برای درمان آسیب های مزمنی که در بافت های نرم و هم چنین اسکلت او وجود دارد استفاده می شود.

موج های شاک ویو برون اندامی به کمک یک میله ی دستی یا اپلیکاتور انرژی های قوی که عموما صوتی هستند و عملکردی غیر تهاجمی دارند را منتقل کرده و پس از ضربه وارد کردن به مویرگ ها از بن خارج می شود.

امواج شاک ویو سرعت گردش خون را در اندام حرکتی مورد نظر افزایش می دهند و بافت های فیبری که به مرور زمان در طولانی مدت در بدن به وجود آمده اند تا میزان زیادی از بین می برند.

یکی از اصلی ترین نشانه ها برای تشخیص میزان اثر بخشی شاک ویو، از بین رفتن بافت اثر زخم می باشد.

بافت اثر زخم بافتی غیر الاستیک است و این بافت برخلاف بافت های دیگر بدن که خاصیتی الاستیک دارند می باشد. این بافت باعث اختلال در حرکت و عملکرد اندام های حرکتی می شود و بافت های اطراف را ضعیف می کنند در نتیجه ی آن این بافت ها باعث تشدید درد و اذیت شدن بیشتر بیمار خواهد شد.

زمانی که هم گردش خون در عضو مورد نطر به کمک شاک ویو زیاد شود و هم بافت اثر زخم از بین رود، شاک ویو به بازسازی سلول ها و سرعت بخشیدن به معضلات اندام حرکتی پرداخته و تا رفع کامل آن ها این جلسات ادامه پیدا خواهد کرد.

نکات گفته شده در بالا جزو اطلاعات الزامی می باشد که بیمار باید بعد از انجام شاک ویو و هم چنین قبل از انجام آن از آن ها آگاهی داشته باشد. البته همان طور که در قبل به آن اشاره شد، شاک ویو تراپی مختص یک نوع خاصی از بیماری نیست و بیماران مختلفی با درد های متنوع ان را انجام می دهند.

از این رو مراقبت های بعد از شاک ویو و نکاتی که باید بیمار آن ها را رعایت کند بسیار متنوع می باشد. برخی یک سری تمرین ها و ورزش ها را باید رعایت کنند و انجام دهند و برخی دیگر یک سری دیگر ورزش ها را.

در هر صورت توصیه می شود در گام اول ملاک عمل خود را توصیه های پزشک و فیزیوتراپیست خود قرار دهید و در گام بعد نکات گفته شده در بالا را رعایت نمایید تا بهترین نتیجه را بر روی اندام های حرکتی خود ببینید.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از شاک ویو هستید

 چه تعداد جلسه لازم است تا فرد بعد از انجام جلسات شاک ویو تراپی به بهبودی کامل برسد؟

همان گونه که در بالا به آن اشاره شد، شاک ویو تراپی نوعی روش برای فیزیوتراپی اندام های عضلانی و اسکلتی می باشد که در این روش از امواج با سرعتی بالاتر از سرعت امواج صوت استفاده می شود.

 چه تعداد جلسه لازم است تا فرد بعد از انجام جلسات شاک ویو تراپی به بهبودی کامل برسد؟
چه تعداد جلسه لازم است تا فرد بعد از انجام جلسات شاک ویو تراپی به بهبودی کامل برسد؟

این امواج مکانیکی باعث ایجاد پارگی های کوچک بر روی اندام های استخوانی می شود این پارگی ها بسیار کوچک هستند و فقط با میکروسکوپ قابل مشاهده اند و به این صورت درون بافت آسیب دیده که از قبل توسط خود شخص به آن آسیب های مختلف وارد شده است یک شوک ایجاد می شود،

شوک ایجاد شده در بافت آسیب دیده (که همان پارگی ایجاد شده در آن بافت می باشد) سبب ترشح بیشتر و زودتر مواد جهت بهبود زودتر آن ها می شود. و هم چنین این مواد علاوه بر بهبود زودتر باعث بهبود بهتر نسبت به روش های دیگر نیز می شوند.

امواج شاک ویو هم چنین باعث ایجاد رگ های جدید و افزایش تعداد رگ ها درون اندام های آسیب دیده نیز می شوند که این روند باعث تسریع بهبودی و باعث افزایش خون رسانی به اندام های بدن می شود.

این روش باعث از بین رفتن التهاب های مزمن به وجود آمده در بافت ها می شود و بدین ترتیب اندام آسیب دیده بهتر بهبود می یابد.

در انجام عملیات شاک ویو فرد فیزیوتراپ از یک دستگاه جهت ایجاد همان امواج یاد شده( امواج با سرعت بیشتر سرعت امواج نور و نوعی از امواج مکانیکی) استفاده می کند، این دستگاه در مدت زمان کوتاهی شروع به تولید امواج می کنند

این دستگاه شامل قسمت های مختلفی می باشد که مهم ترین قسمت آن همان پروب دستگاه می باشد، فرد فیزیوتراپ پروب را به ژل آغشته می سازد و سپس آن را روی پوست  اندام آسیب دیده قرار می دهد تا امواج وارد بدن و در همان ناحیه کارش را انجام دهد .

لازم است پس از انجام این عملیات به مدت چندین روز فرد مورد درمان استراحت کند و خود را در شرایط ریلکس قرار دهد تا درمانش به خوبی و خوشی انجام شود.

اغلب بیماران نیازمند حداقل 10 جلسه درمانی هستند و این در حالتی است که هر کدام از جلسات این عملیات ممکن است بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه متغیر باشد. بهترین فاصله ی زمانی برای انجام جلسات شاک ویو تراپی هر یک روز در میان می باشد و لازم است بیمار در انجام تمامی جلسات نهایت نظم و استمرار را به کار گیرد.

هم چنین این امکان هم هست که فرد پس از انجام عمل شاک ویو تراپی احساس رضایت نکند ولی اکثر بیماران پس از چندین جلسه کاملا سلامتی خود را به دست آورده و نسبت به آن احساس رضایت خود را نشان می دهند.

البته باید دقت داشت که این روش برای همه ی عارضه ها تاثیر گذار نمی باشد و در بعضی موارد حتی منع هم شده است، از آن جمله می توان به موارد ابتلای بیمار به دیابت یا سرطان را نام برد، این روش در کودکان در سن رشد نیز منع شده است.

در بیماری هایی از قبیل درد کف پا و هم چنین در صورت وجود داشتن مریضی قلبی عروقی نیز این روش توصیه نمی شود. فرد نباید از یک ماه قبل داروی کورتون استفاده کند و هم چنین در صورت باردار بودن این روش به دلیل امواج و امکان آسیب به جنین به هیچ عنوان توصیه نشده است. در صورتی که فرد داروی رقیق کننده ی خون بهره ببرد نیز از این روش نمی تواند جهت بهبودی استفاده کند

فردی که دارای تومور های استخوانی می باشد به هیچ وجه نباید به آین روش اعتماد کند چون در این صورت موجب تشدید و بدخیم تر شدن تومور خود می شود.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از شاک ویو هستید

هزینه ی انجام شاک ویو تراپی چه میزان است و در چه مراکزی می توان این جلسات را به بهترین نحو ممکن انجام داد؟

هزینه ی انجام شاک ویو تراپی در هر مزکز و برای هر فرد متفاوت می باشد. عوامل زیادی در تعیین هزینه ی شاک ویو تراپی دخیل می باشند که باعث به وجود آمدن اختلاف قیمت در مراکز مختلف می شوند .

عواملی همچون مارک دستگاه مورد نظر، تعداد جلسات شاک ویو تراپی، نوع مرکز فیزیوتراپی از لحاظ خصوصی یا دولتی بودن آن، مواد مصرفی در حین انجام شاک ویو تراپی و یا خدماتی که هر کلینیک درمانی ارائه می دهد و . . . .  می تواند در تعیین هزینه ی هر جلسه شاک ویو موثر باشد.

هزینه ی انجام شاک ویو تراپی چه میزان است و در چه مراکزی می توان این جلسات را به بهترین نحو ممکن انجام داد؟
هزینه ی انجام شاک ویو تراپی چه میزان است و در چه مراکزی می توان این جلسات را به بهترین نحو ممکن انجام داد؟

از طرفی نکته ی مثبتی که در خصوص شاک ویو می باشد ، پشتیبانی کردن برخی بیمه ها مانند بیمه های تکمیلی یا بیمه های بانک ها از هزینه ی جلسات شاک ویو می باشد. زیرا شاک ویو یک نوع از روش های فیزیوتراپی محسوب می شود و بیمه انجام این جلسات را تا سقف معینی پرداخت می کند.

اگر با وجود تمامی این تفاسیر باز هم شاک ویو برای شما هزینه ی سنگینی در پی داشت، می توانید از جشنواره ها و تخفیفات ویژه ای که کلینیک های درمانی در بازه های زمانی مشخصی از سال می گذارند استفاده کنید

یا از سایت های تخفیفی که کوپن های تخفیفی ارائه می دهند می توانید یک کلینیک متناسب با بودجه و محل سکونت خود پیدا کرده و به آن ها مراجعه کنید.

از طرفی بیمارستان ها و مراکز دولتی نیز این امکان را فراهم کرده اند که بیمار با تعرفه های دولتی از مزایای فیزیوتراپی و شاک ویو درمانی استفاده کند. لذا اگر قصد دارید با هزینه ی کمتری شاک ویو تراپی را انجام دهید و زمان کافی نیز در اختیار دارید می توانید مراکز دولتی را مد نظر قرار دهید.

برای اطلاع یافتن از بهترین و مناسب ترین مراکز درمانی سرچ در موتور های جست و جوی گوگل و هم چنین پرسش از افرادی که تجربه ی انجام شاک ویو را دارند، می تواند بهترین راهکار به شمار رود.

چه افرادی مجاز به انجام جلسات شاک ویو تراپی می باشند؟ یا از شاک ویو تراپی برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟

اما با توجه به مزایای گفته شده آیا همه ی افراد بعد از احساس درد در هر قسمت بدن خود مجاز به انجام شاک ویو تراپی می باشند؟ نمی توان به طور قطع گفت که آیا شاک ویو بر روی تمامی دردها یک میزان اثر بخشی را دارد و یا خیر

چه افرادی مجاز به انجام جلسات شاک ویو تراپی می باشند؟ یا از شاک ویو تراپی برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟
چه افرادی مجاز به انجام جلسات شاک ویو تراپی می باشند؟ یا از شاک ویو تراپی برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟

اما به جرات می توان گفت با توجه به آمارها و تجربیات افرادی که شاک ویو را انجام داده اند، شاک ویو برای افرادی که به معضلات زیر گرفتار هستند بسیار موثر بوده و نتیجه ی بسیار خوبی در پی خواهد داشت:

درمان افرادی که به اختلالات مزمن تاندون ها و عضلات حرکتی خود دچار هستند

برای درمان درد های کمر و گردن

درمان اختلالات نقاط ماشه ای

برای بهبود شکستگی های استرسی استخوان ها

برای درمان تنیس البو

برای رفع درهای شانه و کتف

گلف البو

برای درمان تورم و التهاب عضلات

رفع کردن دفورمیتی های مفصلی

دردهای مزمن در کشاله ی ران

دردهای لگنی و هم چنین وجود درد و التهاب در تاندون آشیل

درهای شدید در کف و پاشنه ی پا

رفع خار پاشنه ی پا

جهت درمان التهاب در تاندون پاتلا و هم چنین مفاصل

برای درمان شانه های یخ زده و تاندونیت شانه

برای رفع معضل های اپی کوندیلیت و نوروم های مورتون

برطرف کردن آسیب های ورزشی

بازگردانی توان بعد از انجام عمل های سنگین مانند تعویض مفصل های زانو

رفع بافت اثر زخم و هم چنین از افرادی که بافت های فرسوده و مرده در بدن خود دارند.

و . . . به این ترتیب می توان گفت افرادی که به معضلات بالا گرفتار هستند یا قصد برطرف کردن یکی از اختلالاتی که در بالا به آن اشاره شده است را داشته باشند، شاک ویو می تواند بهترین گزینه برای آن ها محسوب شود.

شاک ویو تراپی به دلیل اینکه خطرات بسیار کمی به همراه دارد یا به اصطلاح سرپایی انجام می شود می تواند برای همه ی افراد استفاده شود. فقط برخی افراد با مشکلات بسیار نادر قادر به انجام شاک ویو تراپی نمی باشند.

به همین دلیل فرد باید شرایط جسمانی خود و هم چنین سابقه های بیماری که در گذشته با آن ها دست و پنجه نرم کرده است را به طور کامل برای پزشک خود شرح دهد. سپس در صورتی که هیچ گونه محدودیتی برای او تعیین نشد برای انجام جلسات شاک ویو اقدام کند.

افرادی که از انجام شاک ویو منع شده اند به شرح زیر می باشند:

  • کودکانی که در سن رشد می باشند و هنوز بازه ی بلوغ خود را پشت سر نگذاشته اند که این بازه برای دختر و پسر متفاوت می باشد.
  • افرادی که دارای تومورهای استخوانی خوش خیم و یا بدخیم هستند
  • زنانی که باردار می باشند.
  • افرادی که به بیماری های نادر عصبی و گردش خونی مبتلا باشند.
  • افرادی که عفونت های فعال داشته باشند.

افرادی که در بالا اشاره شد به طور قطعی اجازه ی انجام جلسات شاک ویو را ندارند. در رابطه با سایر بیماری های دیگر مانند ناتوانی های ریوی و . . . . پزشک معالج فرد باید به طور کامل شرایط را بررسی کرده و در صورت وجود داشتن هر گونه خطری آن را به بیمار اطلاع دهد.

افرادی که از انجام شاک ویو منع شده اند به شرح زیر می باشند:
افرادی که از انجام شاک ویو منع شده اند به شرح زیر می باشند:

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از شاک ویو هستید

و در پایان سخن:

بسیاری از افراد توصیه های لازم برای بعد از انجام جلسات شاک ویو را جدی نمی گیرند و بر این باور می باشند که بدون رعایت نکات لازمه، سلامتی دوباره به اندام های آن ها باز میگردد.

این افراد نه تنها در وقت و هزینه های خود اسراف می کنند بلکه افراد و ارگان های دیگری را نیز مشغول کرده و ممکن است وقت دیگر مریض ها را نیز بگیرد.

و در پایان سخن:
و در پایان سخن:

اگر شما فردی هستید که قصد انجام شاک ویو را دارید حتما تمامی این نکات را مطالعه کرده و در صورتی که به تمامی مراقبت های بعد از شاک ویو پای بند هستید، نسبت به انجام شاک ویو اقدام کنید. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید بسیار سپاسگذاریم.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.