منوال تراپی کمر درد
فهرست مطالب

امروز قصد داریم در قالب یک مقاله جامع و پویا توضیحات مفیدی را در رابطه با منوال تراپی کمر درد خدمت شما عزیزان ارائه دهیم و تمام اطلاعات خود را راجع به این موضوع با شما به اشتراک بگذاریم تا شما بتوانید از طریق مطالعه مطالب پاسخ تمام سوالات خود را در رابطه با این موضوع بیابید، پس امیدواریم تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.

اگر شما ساکن شهر تهران هستید برای درمان آسیب های کمر درد پیشنهاد می کنیم پست فیزیوتراپی کمر درد در تهران را ببینید.

منوال تراپی کمر درد
منوال تراپی کمر درد

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

برای بررسی تفاوت منوال تراپی کمر درد و منوال تراپی زانو پیشنهاد میکنیم صفحه منوال تراپی زانو را مشاهده کنید.

سوالاتی که ممکن است در رابطه با منوال تراپی برای شما به وجود آید:

منوال تراپی کمر درد به چه معناست؟

چه نکاتی را در رابطه با منوال تراپی یا به عبارتی درمان دستی باید بدانیم؟

منوال تراپی کمر درد دارای چه ویژگی هایی می باشد؟

منوال تراپی کمر درد چه مزیت هایی دارد؟

در چه مواقعی نباید از منوال تراپی استفاده کنیم؟

استفاده از منوال تراپی برای کمر درد چه نتایجی به همراه دارد؟

فرایند منوال تراپی کمر چگونه می باشد؟

منوال تراپی دارای چند نوع است؟

منوال تراپی کمر چه تاثیراتی بر ستون فقرات دارد؟

منوال تراپی کمر چه کاربرد هایی دارد؟

منوال تراپی کمر برای چه بیمارانی توصیه می شود؟

منوال تراپی کمر چه مزیتی برای بانوان باردار دارد؟

منوال تراپی کمر چه تاثیری بر دیسک های میان مهره ای ستون فقرات دارد؟

آیا منوال تراپی کمر یک روش امن و مطمئن است؟

عملکرد منوال تراپی کمر در موارد مختلف چگونه است؟

نحوه عملکرد منوال تراپی کمر به چه صورت است؟

افراد به چه دلیل به منوال تراپی کمر روی می آورند؟

فرایند درمان کمر درد به وسیله منوال تراپی به چه صورت است؟

دیسک بین مهره ای یا به عبارتی دیسک کمر چگونه به وسیله منوال تراپی درمان می شود؟

منوال تراپی چگونه از اسیب رسیدن به ستون فقرات جلوگیری می کند؟

قابلیت های الکتریکی چه تاثیری بر منوال تراپی کمر دارند؟

آیا می دانید استفاده از قابلیت های الکتریکی در منوال تراپی کمر چه فوایدی دارد؟

منوال تراپی کمر چه تاثیری بر کاهش اظطراب های عصبی دارد؟

در منوال تراپی کمر چه شیوه های خاصی جهت تسکین درد به کار گرفته می شوند؟

 

منوال تراپی کمر درد به چه معناست؟

منوال تراپی یا به عبارتی دیگر درمان دستی یک شیوه نوین در فیزیوتراپی جهت کمر درد های مزمن و دائمی می باشد، به گونه ای که فیزیوتراپیست با تکنیک و مهارت های ویژه از طریق ماساژ با دست های خود بر روی ستون فقرات و اندام های مرتبط با کمر، کمر درد و اختلال های ناشی از آن را تسکین می دهد

به صورت دقیق تر در این شیوه درمانی که منوال تراپی نامیده می شود فیزیوتراپیست از طریق حرکت دادن مفاصل و جا انداختن آنها، کشش عضلات و بافت های نرم، ماساژ عمقی عظلات و ستون فقرات و ترفند های فشاری می تواند کمر درد را تسریع بخشد، به گونه ای که امروزه میلیونها نفر در سطح جهان از این شیوه درمانی استفاده می کنند، لازم به ذکر است شما  با استفاده از این روش دیگر برای کمر درد های جزعی نیازی به مصرف دارو های شیمیایی نخواهید داشت.

برای دانستن فرق بین منوال تراپی کمر درد و آرتروز کمر لطفا پست فیزیوتراپی آرتروز کمر را مطالعه نمائید.

منوال تراپی کمر درد به چه معناست؟
منوال تراپی کمر درد به چه معناست؟

چه نکاتی را در رابطه با منوال تراپی یا به عبارتی درمان دستی باید بدانیم؟

منوال تراپی یا به عبارتی درمان دستی به تکنیکی گفته می شود که در آن از طریق ماساژ نقاط  اسیب دیده مختلف کمر مانند، رباط ها، مفاصل و مهره ها درمان می شوند، همواره در طول تاریخ لمس بدن و ماساژ به عنوان یک متد درمانی اصلی شناخته می شده و نقش پررنگی در درمان فیزیکی داشته است

قبل از انجام منوال تراپی اگر بیماران از تخصص متصدی درمان مطمئن شوند بی تردید با دید مثبت به این شیوه می نگرند، اعتماد به این شیوه جهت درمان کمر درد موجب افزایش روحیه بیمار می شود و در نتیجه روند دمان بسیار اثر بخش خواهد شد.

درمان دستی یا منوال تراپی یک متد پیچیده برای درمان درد های ناشی از ستون فقرات می باشد که حتما باید به وسیله فیزیوتراپیست متخصص صورت گیرد، این تکنیک با ماساژ نقاط اسیب دیده اغاز می شود و در نتیجه کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی مفاصل را در پی دارد.

برای آشنایی با تعرفه هزینه های درمان کمر درد لازم است صفحه هزینه فیزیوتراپی کمر را مشاهده کنید.

چه نکاتی را در رابطه با منوال تراپی یا به عبارتی درمان دستی باید بدانیم؟
چه نکاتی را در رابطه با منوال تراپی یا به عبارتی درمان دستی باید بدانیم؟

منوال تراپی کمر درد دارای چه ویژگی هایی می باشد؟

منوال تراپی می تواند در کاهش و درمان استرس بسیار موئثر باشد، همچنین با تسکین درد های عضلانی و اندام های آسیب دیده می تواند سرعت بهبودی و دوران نقاهت بعد از عمل را دو چندان کند.

منوال تراپی موجب کاهش کمر درد و بهبود قوای حرکتی، خشکی عضلات و مفاصل می شود.

استفاده از تکنیک منوال تراپی در کنار سایر درمان های فیزیو تراپی موجب درمان عارضه های ستون فقرات و عضلانی بیماران می شود.

منوال تراپی یکی از شیوه های نوین و سریع درمان کمر درد می باشد.

منوال تراپی با استفاده از تکنیک های کشش عضلات، مفاصل، رباط ها و کپسول های مفصلی می تواند عوارض ناشی از جراحی مانند چسبندگی مفاصل را بهبود بخشد و دامنه حرکتی مفاصل را گسترش دهد.

منوال تراپی کمر درد دارای چه ویژگی هایی می باشد؟
منوال تراپی کمر درد دارای چه ویژگی هایی می باشد؟

مواقعی که ریشه های عصبی متصل به نخاع و ریشه های عصبی ستون فقرات اسیب دیده باشند شما می توانید با استفاده از منوال تراپی مانع گسترش درد در سایر نقات بدن شوید.

منوال تراپی موجب ترشح هرمون ضد درد می شود و به این وسیل درد سایر نقاط بدن نیز کاهش می یابند.

روان انجام مونوآل تراپی به این صورت است که فیزیوتراپیست با لمس و ماساژ نقاط آسیب دیده کمر بافت آسیب دیده را درمان می کند.

پس از انجام موآل تراپی تمام درد های ناشی از ستون فقرات درمان میشوند و بعضا اتفاق افتاده که پس از انجام این روش درد سایر نقاط بدن نیز از بین می رود.

اصولا تکنیک های درمان دستی و جا اندازی مفاصل جهت درد های ناشی از ستون فقرات انجام می شوند اما موآل تراپی روشی برای درمان درد تمام نقاط بدن می باشد.

هنگام منوال تراپی فیزیو تراپیست حتما باید با بیومکانیک بدن انسان و عارضه های اسکلتی آشنا باشد زیرا متخصص بودن در این امر اولین لازمه انجام منوال تراپی می باشد و هرگونه عمل اشتباهی از سوی فرد غیر متخصص می تواند صدمه جبران ناپذیری به ستون فقرات بزند لذا شما باید قبل از انجام منوال درمانی از تخصص فیزیوتراپیست مطمئن شوید و اگر این متد بی نقص انجام شود هیچ گونه عوارضی در پی نخواهد داشت.

منوال تراپی کمر درد چه مزیت هایی دارد؟

  • کاهش درد های عضلانی و مفاصل.
  • درمان انقباض و اسپاسم عضلانی.
  • درمان محدودیت های حرکتی.
  • افزایش دامنه حرکتی مفاصل.
  • درمان عارضه های ناشی از مفاصل.
  • درمان اختلالات نقاط ماشه ای ستون فقرات.
منوال تراپی کمر درد چه مزیت هایی دارد؟
منوال تراپی کمر درد چه مزیت هایی دارد؟

در چه مواقعی نباید از منوال تراپی استفاده کنیم؟

منوال تراپی علاوه بر تمام مزایای خود در مواقع خاصی نیز توصیه نمی شود که عبارتند از:

  • ابتلا به بیماری های خاص: اگر شما دچار بیماری های خاصی هستید به هیچ وجه منوال تراپی را به شما توصیه نمی کنیم زیرا ممکن است موجب اختلال در بدن شما شود.
  • خون ریزی داخلی مفاصل: اگر مفاصل شما دچار خون ریزی داخلی باشند هیچگاه نباید به سراغ موآل تراپی بروید زیرا ممکن است متحمل آسیب جدی شوید.
  • نرمی مفاصل: نرمی مفاصل دیگر عاملی است که در صورت وجود آن هیچ گاه استفاده از منوال تراپی توصیه نمی شود زیرا ممکن است به مفاصل آسیب وارد شود.
  • جراحی تعویض مفاصل: اگر شما تحت عمل جراحی مفاصل قرار گرفته باشید به هیچ وجه نباید به سراغ منوال تراپی بروید، زیرا همان طور که می دانید در این روش تکنیک های ماساژ به کار برده می شود و با فشاری که به مفاصل می آید ممکن است به مفاصل اسیب دیده اسیب بزند.

 

استفاده از منوال تراپی برای کمر درد چه نتایجی به همراه دارد؟

استفاده از روش منوال تراپی در اکثر مواقع تاثیر شگفت انگیزی در تسکین کمر درد دارد، زیرا در هنگاهم استفاده از منوال تراپی اکثر عارضه های مرتبط به ستون فقرات به طور قطعی درمان می شوند و گاهی بعضی از درد ها که هیچ گونه ارتباطی با ستون فقرات ندارند نیز پس از اتمام دوره منوال تراپی درمان می شوند

ستون فقرات انسان از اجزای مختلفی مانند، دیسک های بین مهره ای، مهره ها، مفاصل، مفاصل بین مهره ای، لیگامان ها، عروق عصبی و…… تشکیل شده است به گونه ای که این اجزا با نظم حیرت آوری در کنار یک دیگر قرار گرفته اند و قابلیت ایستایی را برای انسان فراهم می کنند

هر گونه اخلال در این سیستم حتی به میزان خیلی کم موجب بروز درد در ناحیه کمر می شود، که این درد ممکن است دقیقا در ناحیه ستون فقرات و یا ناحیه های مرتبط خود را نشان دهد.در صورت بروز اختلال در ستون فقرات نشانه دیگری علاوه بر درد وجود دارد که محدودیت حرکت در ناحیه اسیب دیده می باشد

به گونه ای که در صورت از بین رفتن مایع لغزنده بین اجزای ستون فقرات مهره ها و یا مفاصل در اثر برخورد باهم دچار ساییدگی می شوند و علائم درد و محدودیت های حرکتی در آن نقطه بروز می کند

مهم ترین نشانه همین دردناک بودن ناحیه ای از ستون فقرات است که پس از فشار وارد کردن بر آن درد احساس می شود، شما پس از مشاهده این علائم باید سریعا به پزشک مراجعه کنید، پس از تشخیص پزشک با استفاده از تکنیک منوال تراپی تمام اختلالات در ناحیه ستون فقرات درمان می شوند.

فرایند منوال تراپی کمر چگونه می باشد؟

یکی از تکنیک های موثر در فزیوتراپی درمان دستی یا منوال تراپی می باشد، که از این ترفند جهت درمان درد های ستون فقرات، مفاصل و کمر درد استفاده می شود. به این گونه که با کشش مفاصل، رباط ها، تاندون ها توسط این روش می توان چسبندگی های به وجود آمده در مفاصل را پس از عمل جراحی را کاملا درمان نمود و دامنه حرکتی مفاصل را افزایش داد

علاوه براین منوال تراپی بر روی ریشه های عصبی متصل به طناب نخاعی و ریشه های عصبی آسیب دیده نیز تاثیر چشم گیری دارد، منوال تراپی سبب آزاد سازی هرمون ضد درد می شود

و در نتیجه مانع انتشار درد در سایر نقاط بدن می شود، فیزیو تراپیست از طریق لمس و ماساژ نقاط اسیب دیده فرایند درمان را انجام می دهد، پس از اتمام روند درمان علاوه بر درمان شدن نقاط آسیب دیده گاهی ناحیه های دیگر از بدن که ارتباطی با ستون فقرات ندارند نیز درمان می شوند.

 

منوال تراپی دارای چند نوع است؟

منوال تراپی یا درمان دستی دارای دارای چهار اصل کلی می باشد که عبارتند از:

  1. اصل مکانیکی.
  2. نوروفیزیولوژیکی.
  3. بیوشیمیایی.
  4. روان شناسی.
  • در منوال تراپی کمر به روش مکانیکی، ماسا/ز و حرکت دادن مفاصل باعث کشش عضلات، کپسول های مفصلی و رباط ها در ناحیه آسیب دیده می شود و در نهایت کاهش درد چشم گیری را ملاحضه خواهید کرد، علاوه بر این با استفاده از این روش عوارض ناشی از عمل جراحی ستون فقرات و مفاصل نیز درمان می شوند و دامنه حرکنی افزایش پیدا می کند.
  • در شیوه نوروفیزیولوژیکی متخصصان بر این باورند که با منوال تراپی کمر نقاط دیگری علاوه بر ناحیه اسیب دیده نیز درمان می شوند و درمان دستی بر سیستم درد در ستون فقرات و کانال نخاعی نیز موثر می باشد.
  • منوال تراپی کمر به روش بیوشیمیایی اثرات چشم گیری بر ترشح هرمون های مختلف بدن دارد و باعث فعال شدن سیستم اپیوئیدی در بدن بیمار می شود، سیستم اپیوئیدی به واسطه ترشح هرمون رشد موجب ترمیم هرچه سریع تر بافت های اسیب دیده می شود.
  • از لحاظ روان شناسی فرد با مشاهده گام به گام روند درمان خود توسط منوال تراپی احساس خرسندی و دل گرمی می کند، به گونه ای دیگر لمس بافت اسیب دیده به تشخیص میزان درد بیمار در آن ناحیه کمک می کند.

منوال تراپی کمر طی چه فرایندی انجام می شود؟

همان طور که در ابتدا گفتیم منوال تراپی یک متد درمانی پیچیده است و شامل یک فراید مرحله ای می باشد که در ادامه به صورت مفصل هر مرحله را توضیح خواهیم داد:

1.حرکت دادن مفاصل: حرکت دادن مفصل ها در ناحیه اسیب دیده به وسیله ماساژ اولین گام در منوال تراپی کمر می باشد، در این روش فیزیوتراپیست بدون دخالت مستقیم بیمار با لمس مفاصل آنها را در جهت های مختلف به حرکت در می آورد تا به این واسطه بافت ها و مفاصل مقداری انعطاف خود را به دست آورند

در این روش مفصل ها توسط ماساژ خارج از محدوده طبیعی خود در پایین ترین جهت به حرکت در می آیند، همچنین این روش موجب کاهش درد و بازیابی دامنه حرکتی مفاصل می شود،همچنین در شیوه حرکت دادن مفاصل کپسول های مفصلی تحت فشار آزاد می شوند، عضلات منقبض شده شل می شوند، اتصالات زائد که پس از عمل جراحی و یا التهاب در اطراف مفاصل به وجود می آیند از بین می روند، مفاصل قفل شده آزاد می شوند.

2.تکنیک انرژی عضلانی:

اصولا این روش جهت بیمارانی که دچار کوتاهی عضلات، اسپاسم ماهیچه و رباط های ضعیف شده هستند به منظورتقویت مفاصل و افزایش دامنه حرکتی مورد استفاده قرار می گیرد، این روش بر مبنای مهار متقابل می باشد، به گونه ای که وقتی مفاصل تحت فشار غیر مستقیم قرار می گیرند عضلات سمت راست مفصل در حالت استراحت قرار می گیرند تا به این وسیله عضلات سمت چپ قابلیت منقبض شدن را داشته باشند، از این روش عموما برای بیمارانی که دچار اسپاسم عضله هستند استفاده می شود.

3.تکنینک رها سازی مفصل میوفاسیال:

میوفاسیال سیستمی تکامل یافته در ناحیه ستون فقرات می باشد که مهره ها را به هم متصل می کند و ظاهری مشابه تارعنکبوت دارد، در حالت نرمال میوفاسیال کاملا بدون ارتعاش می باشد و حالتی موج دار دارد، این بافت قابلیت کشش نا محدود را در ستون فقرات به وجود می آورد که به همین سبب کمر می تواند انعطاف پذیر باشد، هنگامی که بافت میوفاسیال آسیب ببیند قابلیت انعطات خود را از دست میدهد و موجب اختلال در سایر قسمت های کمر نیز می شود.

روش رها سازی مفصل میوفاسیال یکی از موثر ترین تکنیک های درمانی برای افرادی می باشد که دچار محدویت در دامنه حرکتی هستند، با آزاد سازی مفصل میوفاسیال درد کاهش میابد و دامنه حرکتی افزایش پیدا می کند به گونه ای که ممکن است پس از درمان به این روش تمام درد های مزمن نیز به طور قطعی از بین بروند، جهت انجام این روش لزوما باید به متخصص آشنا به این حوزه مراجعه شود تا بهترین نتیجه حاصل شود.

4.کشش عضله:

اخرین مرحله در فرایند منوال تراپی کشش عضله می باشد، در این روش بیمار باید به مدت 30 الی 90 دقیقه ثابت بماند تا بافت ها و عضله های هم بند منبسط شوند، پس از اینکه نقاط اسیب دیده عضله مشخص شد، فیزیوتراپیست با ماساژ عضله اسیب دیده را در جهت مخالف به حرکت در می آورد

حرکت عضله در جهت مخالف ممکن است ابتدا موجب انقباض ماهیچه شود که پس از مدت کوتاهی از بین می رود، در پی رفع اسپاسم متقابلا درد نیز به همراه آن کاهش میابد، در نتیجه این روش موجب بازیابی دامنه حرکتی مفاصل می شود، همچنین این روش می تواند برای سایر نقاط  کمر که تحت فشار هستند نیز موثر واقع شود.

 

منوال تراپی کمر چه تاثیراتی بر ستون فقرات دارد؟

  • درد در ناحیه کمر کاهش میابد.
  • دامنه حرکتی مفاصل افزایش میابد و انعطاف بیشتر می شود.
  • التهاب در بافت های نرم از بین می رود.
  • عضلات و مفاصل آرامش خود را به دست میاورند.
  • درد در سایر نقاط مرتبط با کمر کاهش میابد.
  • انقباض و اسپاسم عضله از بین می رود.
  • گردش خون در ناحیه کمر افزایش میابد.
  • به تخلیه مایعات در سایر نقاط بدن کمک می کند.
  • موجب طویل شدن عضله های کوتاه می شود.
منوال تراپی کمر چه تاثیراتی بر ستون فقرات دارد؟
منوال تراپی کمر چه تاثیراتی بر ستون فقرات دارد؟

منوال تراپی کمر چه کاربرد هایی دارد؟

منوال تراپی یا به عبارتی درمان دستی کاربرد های مختلفی دارد که شامل درمان ناحیه ستون فقرات و اندام های مرتبط با کمر می باشد، در ادامه برخی از کاربرد های منوال تراپی را به صورت مفصل شرح خواهیم داد.

موجب درمان درد های ناشی از دیسک می شود، موجب درمان درد اسپاسم عضله می شود، موجب درمان درد های ناشی از عمل جراحی می شود، موجب درمان درد ناشی از قفل کردن مفصل فاست می شود،موجب تسکین درد ناشی از تنگی کانال نخاعی می شود، موجب تسریع درد ناشی از مشکلات ستون فقرات می شود، کمر درد را از بین می برد، درد های ناشی از رشته های عصبی را درمان می کند

درد های ناشی از اختلال در مفصل گیج گاهی را از بین می برد، درد های ناشی از قفل کردن لگن را از بین می برد، درد مفصل میوفاسل در لگن باسنی یا جانبی را از بین می برد

منوال تراپی کمر چه کاربرد هایی دارد؟
منوال تراپی کمر چه کاربرد هایی دارد؟

التهاب ناشی از عمل جراحی را درمان می کند، به واسطه منوال تراپی کمر اختلالات پاتلوفمورال درمان می شوند، درد اندام های مرتبط با کمر پس از منوال تراپی از بین می رود، پس از منوال تراپی کمر درد ناشی از قفل کردن مفصل شانه درمان می شود، علاوه بر موارد ذکر شده منوال تراپی جهت درمان بیماری های فیزیکی مختلف دیگری نیز به کار می رود که در این مقال نمی گنجد.

منوال تراپی کمر برای چه بیمارانی توصیه می شود؟

استفاده از متد درمانی منوال تراپی فاقد محدودیت می باشد و تمام بیمارانی که دچار درد مفاصل هستند می توانند به وسیله منوال تراپی تحت درمان قرار گیرند، البته این نکته را نیز باید در نظر داشت اقدامات مراقبتی لازمه اولیه تمام روش های درمانی می باشند، منوال تراپی کمر اصولا برای بیمارانی که دچار گرفتگی و یا اسپاسم عضله، همارترز، لقی مفصل و تعویض مفصل می باشند کاملا توصیه می شود

این گونه بیماران در یک دوره درمانی 60 روزه منوال تراپی می توانند سلامتی کامل خود را به دست آورند، مورد دیگر در مورد بیماران مبتلا به کمر درد می باشد، امروزه در جامعه کمر درد بسیار رو به رشد است و در بین عموم افراد شایع شده است و بیشترین مورد مراجعه به دلیل فرسایش مهره ها و یا دیسک کمر می باشد

منوال تراپی کمر برای چه بیمارانی توصیه می شود؟
منوال تراپی کمر برای چه بیمارانی توصیه می شود؟

عمده بیماران به صورت طبیعی میلی به مصرف دارو های شیمیایی و یا جراحی ندارند

و در ابتدای اگاهی از بیماری کمر درد به سراغ روش های درمانی ساده و کارآمد می روند، بیمارانی که به وسیله منوال تراپی مورد درمان قرار می گیرند می توانند بهبودی خود را تا حداکثر 80 درصد به دست آورند

لازم به ذکر است که این رقم بستگی به نوع بیماری دارد، تنگی کانال نخاعی دیگر عارضه کمر می باشد که گاهی درمانی برای آن وجود ندارد مگر به وسیطه عمل جراحی با ریسک بالا، افراد مبتلا به این بیماری با استفاده از منوال تراپی می توانند حداقل درد ناشی از این عارضه را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهند و جلوی پیشرفت آن را بگیرند

منوال تراپی کمر درد جهت درمان درد های ناشی از ستون فرات بسیار موثر است و اغلب به خوبی نتیجه می دهد، توصیه ما به شما این است اگر از کمر درد رنج می برید حتما از منوال تراپی کمر استفاده کنید و با چشمان خود کاهش درد را در پی آن مشاهده کنید.

منوال تراپی کمر چه مزیتی برای بانوان باردار دارد؟

بسیاری از متخصصان منوال تراپی کمر را برای بانوان باردار توصیه می کنند و تاکید دارند که خانم های باردار حتما از این روش درمانی استفاده کنند تا درد های ناشی از بارداری را به حداقل کاهش دهند

منوال تراپی کمر به صورت دوره ای منظم هنگام بارداری به فرد کمک می کند تا تعادل لگن را حفظ کند و فشار را از روی این ناحیه بردارد، لذا توصیه می کنیم اگر باردار هستید  برای زایمان بهتر و کاهش درد های ناشی از بارداری حتما منوال تراپی کمر را امتحان کنید.

منوال تراپی کمر چه تاثیری بر دیسک های میان مهره ای ستون فقرات دارد؟

به دلیل اینکه برنامه درمانی جامع و واحدی برای درمان دیسک های میان مهره ای وجود ندارد، متخصصان با توجه به شدت بیماری، مدل زمان ابتلا به بیماری و میزان درد بیمار منوال تراپی را در دوره های درمانی مختلفی توصیه می کنند، شما اگر به عارضه اسیب به دیسک های میان مهره ای مبتلا هستید می توانید با استفاده از منوال تراپی درد در ناحیه مذکور را کاهش دهید.

آیا منوال تراپی کمر یک روش امن و مطمئن است؟

منوال تراپی جهت تسکین درد های ناشی از ستون فقراد در صورتی که توسط یک فیزیوتراپیست مطمئن انجام شود کاملا ایمن و مطمئن می باشد و شما می توانید با خیال راحت از این متد درمانی جهت رفع کمر درد استفاده کنید، لازم به ذکر است که قبل از انجام منوال تراپی باید حتما با یک فیزیوتراپیست حاذق مشورت کنید تا به این وسیله مناسب ترین خدمات درمانی متناسب با بیماری شما ارائه شود

پس از مشخص شدن نوع عارضه مراحل درمانی منوال تراپی کمر به صورت پله ای یا به عبارت دیگر مرحله ای اغاز می شوند، مراحل منوال ترابسته به نوع بیماری شما از ساده ترین روش یعنی ورزش و فیزیوتراپی اغاز می شود و رفته رفته روند درمان در مراحل بعدی پیچیده تر می شود تا در نهایت بهبودی خود را به دست آورید و از درد کمر رهایی یابید.

آیا منوال تراپی کمر یک روش امن و مطمئن است؟
آیا منوال تراپی کمر یک روش امن و مطمئن است؟

عملکرد منوال تراپی کمر در موارد مختلف چگونه است؟

همان طور که می دانید منوال تراپی جهت جابجایی بافت نرم مفاصل و ستون فقرات در جهت های مختلف به منظور کاهش و تسکین درد انجام می شود، هنگام انجام منوال تراپی پس از اینکه درد در ناحیه ای تشخیص داده شد

این نکته به وجود می آید که درد ممکن است متعلق به ناحیه دیگر کمر باشد و لزوما محدود به آن نقطه نشود، به این گونه که ممکن است اسپاسم عضلانی یا لغزندگی مفاصل نقطه اغاز درد در یک ناحیه باشند

با این تفاوت که درد ناشی از این نقاط در سایر اندام های بدن نیز احساس شود با وجود اینکه ارتباط مستقیم با منبع اصلی درد ندارند، در این مرحله است که فیزیوتراپیست منشا درد و ارتباط آن با سایر نقاط کمر را تشخیص می دهد و با انجام فرایند منوال تراپی درد را تسکین می بخشد.

نوع دیگر منوال تراپی کمر نموتونوس یا به عبارتی روش گیرنده نام دارد، این عارضه عموما از آسیب رسیدن به کانال نخاعی ناشی می شود که اسپاسم شدید عضلانی را در پی دارد، عدم رسیدگی به این عارضه می تواند باعث اسیب دیدگی ستون فقرات و بعضا قطع نخاع شود، با ماساژ یا به عبارتی منوال تراپی منشا بروز درد که باعث اسپاسم عضله می شود شناسایی شده و با تکمیل فرایند منوال تراپی درد به کلی از بین می رود.

نحوه عملکرد منوال تراپی کمر به چه صورت است؟

در هنگام انجام پروسه منوال تراپی نقاط مختلف کمر جهت جابجایی مفاصل و بافت های آسیب دیده توسط دست ماساژ داده می شوند، این شیوه درمانی می تواند برای تمام نقاط کمر از پشت گردن تا بالای باسن مورد استفاده قرار گیرد

منوال تراپی یا درمان دستی موجب تحریک اندام ها و افزایش جریان گردش خون در ناحیه اسیب دیده می شود، افزایش گردش خون در بافت های اسیب دیده موجب سریع تر شدن روند ترمیم بافت می شود، پس از اتمام منوال تراپی کمر شما می توانید تغییر را در انعطاف عضلات به صورت کاملا محسوس مشاهده کنید.

نحوه عملکرد منوال تراپی کمر به چه صورت است؟
نحوه عملکرد منوال تراپی کمر به چه صورت است؟

افراد به چه دلیل به منوال تراپی کمر روی می آورند؟

متداول ترین علت مراجعه افراد به متخصصین منوال تراپی کمر درد می باشد، این گونه افراد عموما به دلیل اینکه ازطریق مصرف داروهای شیمیایی کاهش کمر درد را تجربه نکرده اند به منوال تراپی روی می آورند

لازم به ذکر است نتایج درمانی مثبت منوال تراپی در مقایسه با شیوه های سنتی پزشکی بارها به اثبات رسیده است و افراد پس از اتمام دوره درمانی منوال تراپی راحت، رفع و تسکین درد و افزایش دامنه حرکتی عضلات را تجربه می کنند، درد های ناشی از ستون فقرات، ساییدگی مفاصل، تحلیل بافت ها و کمر درد پس از انجام منوال تراپی از بین می رود

از این رو با توجه به آمار افراد منوال تراپی را به درمان های سنتی ترجیح می دهند، با گذر از تجربه ها درد های ناشی از ستون فقرات می توانند از طریق منوال تراپی به صورت قطعی از بین بروند،

افراد به چه دلیل به منوال تراپی کمر روی می آورند؟
افراد به چه دلیل به منوال تراپی کمر روی می آورند؟

گاهی مواقع جابجایی مهره های ستون فقرات می تواند ناشی از فعالیت های طبیعی روزمره باشد

لذا توصیه می کنیم در صورت امکان به صورت دوره ای کمر و ستون فقرات خود را مورد ارزیابی فیزیوتراپیست قرار دهید تا از سلامتی خود مطمئن شوید، بسیاری از عمراض ناشی از ستون فقرات که افراد در طول روز آنها را جدی نمی گیرند هنگام چکاپ کمر مشخص می شوند

اگر شما شغلی دارید که در آن کار های فیزیکی سنگین انجام می دهید، انجام منوال تراپی کمر به صورت دوره ای می تواند تاثیر چشم گیری بر تجدید قوا و استحکام اسکلت بندی بدن داشته باشد

بنا بر این توصیه می کنیم اگر به کار سنگین مشغول هستید به صورت دوره ای منوال تراپی کمر را انجام دهید، به عنوان مثال برای مشاغلی مانند آتشنشان ها، امداد گران، کارگران معدن، کارگران کارخانه جات، کارمندان و یا افرادی که به صورت مداوم ساکن هستند، در صورت احساس بی حسی در ناحیه ستون فقرات حتما انجام منوال تراپی را توصیه می کنیم تا از رسیدن اسیب های جدی به ستون فقرات جلوگیری شود.

فرایند درمان کمر درد به وسیله منوال تراپی به چه صورت است؟

اگر شما درد هایی را ناشی از سیاتیک، ستون فقرات، شکستگی استخوان، جابجایی لگن یا دیسک بین مهره ای احساس می کنید حتما باید به یک فیزیوتراپیست خبره جهت اغاز فرایند منوال تراپی مراجعه کنید، متصدی منوال تراپی پس از تشخیص منبع درد برنامه ای را جهت منوال تراپی ارائه می کند که عموما به صورت ماساز درمانی می باشد، زیرا همواره به ترمیم بافت های اسیب دیده کمک می کند و آرامش روانی را پس از تسکین درد به همراه دارد.

در گذشته افراد استراحت در رختخواب را برای درمان کمر درد ترجیح می دادند اما امروزه از طریق پیشرفت علم ثابت شده است که استراحت روش مناسبی جهت درمان کمر درد نمی باشد و فرد مبتلا به کمر درد حتما باید تحت درمان قرار گیرد، متداول ترین روش درمان درد های مزمن و دائمی کمر منوال تراپی می باشد

فرایند درمان کمر درد به وسیله منوال تراپی به چه صورت است؟
فرایند درمان کمر درد به وسیله منوال تراپی به چه صورت است؟

این روش بهترین شیوه برای تقویت قوای عضلات و مفاصل می باشد، اما شما ابتدا باید نکته های اوله جهت کاهش فشار بر ستون فقرات را رعایت کنید، مهم ترین نکته کاهش وزن است به گونه ای که فشار زیادی را از روی ستون فقرات بر می دارد

نکته دیگر که منحصرا به بانوان معطوف می شود عدم استفاده از کفش پاشنه بلند می باشد که رعایت این نکته به خصوص در هنگام بار داری موجب افزایش طول عمر ستون فقرات می شود، عمده افراد هنگام احساس درد در ناحیه کمر سعی می کنند خود را منقبض کنند

با انجام این کار فشار زیادی به رگ های ناحیه کمر وارد می شود که موجب متراکم شدن خون در آن نقطه می شود و درد افزایش پیدا می کند شما پس از احساس این مسئله با استفاده از منوال تراپی می توانید موجب تسکین درد شوید

زیرا با انجام این متد درمانی گردش خون در ناحیه کمر به حالت نرمال بر می گردد و اسپاسم عضله از بین می رود در نتیجه درد نیز کاهش می یابد، همچنین منوال تراپی موجب ترشح  هرمون اندروفین و کاهش کورتیزول می شود، اندروفین که یک مسکن طبیعی به شمار می رود و موجب احساس آرامش و کاهش استرس در افراد می شود.

دیسک بین مهره ای یا به عبارتی دیسک کمر چگونه به وسیله منوال تراپی درمان می شود؟

یکی از مزایای کارآمد منوال تراپی درمان دیسک های بین مهره ای یا به عبارت دیگر دیسک کمر می باشد، امروزه در جامعه ما افراد متعددی از این بیماری رنج می برند و به دنبال یک شیوه درمانی ساده و مثر برای آن هستنتند، ما به شما منوال تراپی کمر را پیشنهاد می کنیم، دوره درمان دیسک کمر از طریق منوال تراپی حداقل 6 و حداکثر 12 هفته می باشد

اما اگر در انتهای دوره درمان بهبودی کامل حاصل نشود منوال تراپی تجدید می شود تا در نهایت بهبودی کامل حاصل شود، در متد منوال تراپی فیزیوتراپیست به وسیله ماساژ دادن کمر مفاصل و مهره ها را به حرکت در می آورد، به حرکت در آمدن مهره ها موجب افزایش گردش خون در ناحیه اسیب دیده می شود و به همین سبب بافت های اسیب دیده در قسمت مهره ها ترمیم می شوند

البته لازم به ذکر است که هیچ روشی به جز ورزش کردن جهت پیش گیری از دیسک کمر وجود ندارد، شما با ورزش کردن و کاهش وزن می توانید از ابتتلا به دیسک کمر پیش گیری کنید.

دیسک بین مهره ای یا به عبارتی دیسک کمر چگونه به وسیله منوال تراپی درمان می شود؟
دیسک بین مهره ای یا به عبارتی دیسک کمر چگونه به وسیله منوال تراپی درمان می شود؟

منوال تراپی چگونه از اسیب رسیدن به ستون فقرات جلوگیری می کند؟

بهترین روشی که به منظور پیش گیری از عارضه های ستون فقرات توصیه می شود منوال تراپی کمر می باشد، انجام منوال تراپی به صورت مداوم موجب کاهش کمر درد و بهبود کیفیت زندگی افراد می شود

فیزیوتراپیست ها یا به بیان ساده تر متصدیان منوال تراپی این ذهنیت که کمر درد به موجب اسیب و اختلال در ستون فقرات به وجود می آید منوال تراپی را تجویز می کنند، هنگام انجام منوال تراپی بنا به تشخیص فیزیوتراپیست ممکن است از ماساژ بافتی عمیق و دستتگاه های تحریک کننده استفاده شود تا روند بهبودی به بهترین نحو صورت گیرد.

منوال تراپی چگونه از اسیب رسیدن به ستون فقرات جلوگیری می کند؟
منوال تراپی چگونه از اسیب رسیدن به ستون فقرات جلوگیری می کند؟

قابلیت های الکتریکی چه تاثیری بر منوال تراپی کمر دارند؟

امروزه درد های ناشی از مفاصل و بافت های ماهیچه ای بین افراد بسیار شایع شده است به خصوص در افرادی که مشاغل طاقت فرسا دارند، در منوال تراپی در صورتی که میزان درد بسیار شدید باشد از پرده های الکتریکی جهت کاهش درد در بافت های ماهیچه ای و مفاصل تمام نقاط کمر و ستون فقرات استفاده می شود

امروزه پزشکان بر این باورند که روش های الکتریکی در منوال تراپی جهت کاهش درد بسیار تاثیر گذار هستند، در میان تمام روش های الکتریکی منوال تراپی شیوه اولتراسوند بیشتر از همه توصیه می شود

قابلیت های الکتریکی چه تاثیری بر منوال تراپی کمر دارند؟
قابلیت های الکتریکی چه تاثیری بر منوال تراپی کمر دارند؟

زیرا این روش در منوال تراپی موجب تحریک اعصاب پوستی و درمان بیماری های سندروم تونل کارپال می شود. سندروم تونل کارپال یا به عبارت تخصصی CTS عموما در افرادی که تمام ساعات روز را با کامپیوتر سر و کار دارند یا مکانیک ها که به صورت مدام از دست های خود استفاده می کنند و تحرک لازم را ندارند رخ می دهد

درمان الکتریکی در منوال تراپی با عنوان اولتراسوند موجب کاهش التهاب و تورم کمر، انبساط عضلات در نقاط اسیب دیده، افزایش متابولیسم و سوخت و ساز در نقاط صدمه دیده و افزایش انعاف پذیری ستون فقرات می شود، فیزیوتراپیست ها در این مواقع ابتدا از روش اوترا سوند استفاده می کنند

و پس از اینکه گرما در نقاط اسیب دیده به حد ایده آل رسید و گردش خون افزایش یافت اقدام به ماساژ و منوال تراپی می کنند تا به این واسطه بهتری نتیجه حاصل شود، لازم به ذکر است که روش درمان الکتریکی در منوال تراپی در رابطه با اسیب هایی که هنگام ورزش به کمر افراد وارد می شود مورد استفاده قرار می گیرد و از این متد می توان جهت ریکاوری ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی استفاده نمود.

آیا می دانید استفاده از قابلیت های الکتریکی در منوال تراپی کمر چه فوایدی دارد؟

استفاده از روش الکتریکی یا التراسوند در منوال تراپی فواید و مزایای متعددی دارد که عبارتند از:

  • موجب تسکین درد های اسکلتی و عضلانی در کوتاه ترین زمان می شود.
  • موجب رفع انقباض و اسپاسم ماهیچه ها در نقاط مختلف کمر می شود.
  • موجب بازیابی قوای حرکتی و انعطاف پذیری بیشتر در ناحیه کمر می شود.
  • موجب درمان اختلالات مفاصل می شود.
  • موجب درمان مفاصل و از بین بردن بافت های نرم می شود.
  • موجب افزایش دامنه حرکتی در مفاصل می شود.
  • موجب درمان خشکی و ساییدگی مفاصل می شود.
  • موجب تخلیه هرچه بهتر مایعات در بدن می شود.
  • موجب درمان نقاط ماشه ای در ستون فقرات می شود.
  • موجب افزایش طول عضلات و کاهش اسپاسم در ماهیچه ها می شود.
  • موجب بازیابی توان حرکتی و افزایش گردش خون در ناحیه کمر و ستون فقرات می شود.
آیا می دانید استفاده از قابلیت های الکتریکی در منوال تراپی کمر چه فوایدی دارد؟
آیا می دانید استفاده از قابلیت های الکتریکی در منوال تراپی کمر چه فوایدی دارد؟

منوال تراپی کمر چه تاثیری بر کاهش اظطراب های عصبی دارد؟

یکی از مهم ترین فواید منوال تراپی کمر از بین بردن استرس و القای حس آرامش در بیماران می باشد، به این گونه که هنگام منوال تراپی درد های ناشی از فشار بر ستون فقرات و درد های شدید و مزمن به طور قطعی از بین می روند و بیمار از لحاظ روحی کاملا احساس ارضایت و خرسندی می کند

انجام منوال تراپی موجب تسکین درد های ناشی از ستون فقرات و کمر می شود و به همین جهت اظطراب بیمار نیز از بین می رود و کاملا احساس آرامش می کند. هنگام منوال تراپی که فیزیوتراپیست مشغول ماساژ دادن تخصصی کمر بیمار می باشد هرمون های ضد درد و ضد استراس ترشح می شوند و مانع انتقال درد به سیستم عصبی می شوند به همین سبب بیمار هیچ گونه دردی حس نخواهد کرد و به همین سبب آرامش خود را به دست می آورد.

منوال تراپی کمر چه تاثیری بر کاهش اظطراب های عصبی دارد؟
منوال تراپی کمر چه تاثیری بر کاهش اظطراب های عصبی دارد؟

در منوال تراپی کمر چه شیوه های خاصی جهت تسکین درد به کار گرفته می شوند؟

اگر شما قصد انجام منوال تراپی را داشته باشید در اولین قدم باید اقدامات اولیه جهت آغاز منوال تراپی کمر را انجام دهید، پس از مراجعه به مراکز منوال تراپی فیزیوتراپیست بدن شما را مورد ازیابی قرار می دهد تا از میزان گردش خون و شدت اسیب وارده بر بافت ها و ستون فقراط مطلع شود تا بتواند بهترین شیوه درمانی را به کار گیرد.

اولین قدم در منوال تراپی تقویت بافت نرم می باشد که قصد داریم مفصل به آن بپردازیم: در ابتدا لزوما باید از ارتباط ماهیچه ها و نحوه اتصال ان ها به مفاصل آگاه شویم، عموما زمانی که که مفاصل قوای حرکتی خود را به دست می آورند درد ماهی چه نیز در پی آن کاهش می یابد اما بعضا انقباض ماهیچه از بین نمی رود، هنگام مواجهه با این مورد به صورت جداگانه اسپاسم عضلات باید درمان شود

در منوال تراپی کمر چه شیوه های خاصی جهت تسکین درد به کار گرفته می شوند؟
در منوال تراپی کمر چه شیوه های خاصی جهت تسکین درد به کار گرفته می شوند؟

اگر این کار صورت نگیرد مفاصل مجددا قوای حرکتی خود را از دست می دهند، در منوال تراپی قصد فیزیوتراپیست از تقویت بافت نرم از بین بردن بافت های فیبری و اضافی می باشد

فرایند تقویت بافت نرم عموما در ناحیه ساختمانی ستون فقرات انجام می شود و کشش باف را در پی دارد، پس از شناسایی بافت نرم توسط فیزیوتراپیست فرایند تقویت بافت از طریق روش های پیچیده منوال تراپی آغاز می شود

حالت کششی بافت های نرم از طریق ماساژ

بافت های نرم از طریق ماساژ دادن حالت کششی پیدا می کنند و به همین سبب طی چند دوره درمانی منوال تراپی تقویت می شوند و موجب افزایش سرعت در روند بهبودی مفاصل ناحیه کمر می شوند.

دومین شیوه تخصصی در منوال تراپی جهت درد های ناشی از ستون فقرات کشش معکوس می باشد، این تکنیک درمانی بر روی واکنش های غیر ارادی عصبی در ستون فقرات متمرکز است، واکنش های عصبی نا خودآگاه در ناحیه ستون فقرات درد شدیدی را در ناحیه کمر در پی دارد

فیزیوتراپیست جهت درمان این عارضه با پرسیدن سوال هایی جهت آگاهی از انعطاف پذیری بدن بیمار فرایند منوال تراپی را اغاز می کند و پس از آگاهی از میزان انعطاف پذیری ستون فقرات اقدامات درمانی آغاز می شود، پروسه درمان به این گونه است که بدن در ناحیه ای که بیشترین انعطاف را دارد به مدت 90 ثانیه ثابت می ماند

سپس به وسیله دست کشش های نا محسوسی در ناحیه انعطاف پذیر توست منوال تراپی ایجاد می شود سپس به آرامی بدن از حالت انعطاف پذیر خارج شده تا به این واسطه بدن قادر باشد ماهیچه ها را به حات کششی نرمال بازگرداند، هنگامی که وضعیت کشش نرمال حاصل شود به این نشانه است که بهبودی در حال رخ دادن است

ملایم بودن این روش برای افرادی مناسب می باشد که به ناحیه کمر خود بسیار حساس هستند در این گونه افراد کشش معکوس بیمار را در بهترین حالت ممکن در منوال تراپی قرار می دهد تا بیمار فشاری را بر روی کمر خود احساس نکند

از این رو این ترفند جهت افرادی که می خواهند در سریع ترین زمان ممکن بهبودی خود را به دست آورند بسیار توصیه می شود، آخیرین و موثر ترین شیوه جهت تسکین درد های ناشی از ستون فقرات روش نیرو زایی عضله می باشد

این شیوه عموما جهت درمان مفاصل محدود شده و عضلات کوتاه شده در ناحیه کمر به کار می رود، در این روش بیمار با استفاده از انقباض ماهیچه های کمر خود در مقابل نیرویی که فیزیوتراپیست از جهت مخالف به کمر وارد می کند مقاومت می کند و به همین سبب فشار وارده بر عضلات باعث ترمیم آن ها می شود، تفاوت این روش با شیوه تقویت مفاصل در فعال بودن آن است، فعال بودن به این معنا می باشد که بیمار و فیزیوتراپیست هر دو در فرایند منوال تراپی دخیل هستند.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.