فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب
فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم که در مورد ویژگی های فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب تهران بپردازیم. به خصوص در مشکلات ارتوپدی اهمیت مراجعه به فیزیوتراپ بیشتر خواهد شد. در صورتی که فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب برای انجام فعالیت های ورزشی و فیزیوتراپی انتخاب شود می توان زودتر نتیجه درمان را مشاهده کرد.

اگر عضو کارمندان بانک ملی هستید لطفا در کنار این مقاله، صفحه مربوط به فیزیوتراپی طرف قرارداد بانک ملی را مطالعه کنید.

فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب
فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب

در صورتی که قصد مراجعه به فیزیوتراپی را دارید و نیاز دارید که با فعالیت های این مراکز آشنایی پیدا کنید می توانید با این مقاله همراه باشید و در مورد ویژگی های یک فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب و وظایف یک فیزیوتراپ آشنا شوید.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

فیزیوتراپی چیست؟

رشته فیزیوتراپی چیست و تحصیل در آن چه شرایطی دارد؟

وضعیت شغلی افرادی که به فیزیوتراپی مشغول هستند به چه صورت است؟

به چه کسی فیزیوتراپ می گویند؟

افراد چه زمانی به فیزیوتراپ نیاز پیدا می کنند؟

چه مشکلات و بیماری هایی باعث نیاز به فیزیوتراپ می شود؟

فعالیت های فیزیوتراپی در چه حیطه ای است؟

اولین قدم برای درمان فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی در بیماری های مغز و اعصاب به چه صورت است؟

افراد دارای بیماری های قلبی فیزیوتراپی را به چه صورتی انجام می دهند؟

حل مشکلات بیماری های روماتیسم و پوستی با فیزیوتراپی به چه صورت انجام می شود؟

فیزیوتراپی در بیماری های ارتوپدی به چه صورت انجام می شود؟

فیزیوتراپی در سوختگی به چه صورت است؟

آیا فیزیوتراپی می تواند سلامت زنان را به خطر بیندازد؟

روش های مرسوم فیزیوتراپی چیست؟

تاثیر گرما و سرما در فیزیوتراپی چیست؟

یک مرکز فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب چه دستگاه هایی دارد؟

ویژگی های فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب چیست؟

درمان توسط فیزیوتراپ چقدر زمان میبرد؟

آیا انجام فیزیوتراپی برای کودکان نیز امکان پذیر است؟

فیزیوتراپی چیست؟

مراقبت های درمانی مختلفی وجود دارند که در زمان بیماری یا ایجاد محدودیت های مختلف در افراد می تواند برای بهبودی سریع تر کمک کننده باشد. فیزیوتراپی بیشتر به منظور بررسی وضعیت سلامت افراد از نظر حرکتی معطوف می شود.

فیزیوتراپی چیست؟
فیزیوتراپی چیست؟

تعریف فیزیوتراپی

فیزیوتراپی در زندگی انسان به دو منظور مورد استفاده قرار می گیرد. اولین استفاده از علم فیزیوتراپی بهبود یافتن کیفیت زندگی انسان است و استفاده دوم آن جلوگیری از به وجود آمدن آسیب های مختلف. به عبارت دیگر فیزیوتراپی را می توان هم به منظور توانبخشی و هم به منظور درمان و مراقبت مورد استفاده قرار داد.

مطابق تعریف جهانی سازمان بهداشت و درمان فیزیوتراپی به معنی عملی است که به افراد برای افزایش یا به دست آوردن تواناهایی تحلیل رفته کمک می کند.

این عمل معمولا در اشخاصی مانند بیماران ام اسی که با گذشت زمان توانایی بدن آن ها کمتر می شود به حفظ و استفاده از این توانایی ها کمک می کند یا کمک می کند توانایی های جایگزینی را برای این توانمندی ها کسب کنند. در فیزیوتراپی به افراد برای برخورداری از یک زندگی مستقل با توجه به محدودیت های خود آموزش های لازم ارائه می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست تعرفه فیزیوتراپی زانو دیدن کنید.

تاریخچه فیزیوتراپی در ایران

فیزیوتراپی به معنی مراقبت های درمانی، سلامتی است که به عملکرد حرکتی انسان ها بستگی دارد و کمک می کند که پتانسیل فیزیکی، حرکتی افراد بالاتر رود.

معمولا در این علم ابتدا محدودیت های افراد بررسی می شود و سپس با توجه به آن ها و محاسبه پتانسیل درمان یا نیروهای جایگزین اقدام به درمان و آموزش فرد می شود. فیزیوتراپی تاریخچه ای طولانی دارد و اولین نشانه های آن در جهان به حدود 500 سال قبل از میلاد بازمی گردد.

در آن زمان بقراط و شاگردانش با استفاده از تکنیک های ماساژ درمانی بیمارانی که مشکل حرکتی داشتند را تا زمان ایجاد توانایی حرکت یا کنار آمدن و آموزش زندگی با این مشکل درمان و کمک می کردند. این مسئله تا قرن 18 و به وجود آمدن اولین دستگاه ها و ورزش های مفصلی ادامه یافت.

این علم حدودا در سال 1340 شمسی به ایران وارد شد و 5 سال بعد اولین انجمن مرتبط با این رشته در ایران تاسیس گردید. اولین مدرسه فیزیوتراپی در همان سال، در دانشگاه تهران برگزار گردید و اولین فارغ التحصیلان این رشته وارد بازار کار ایران شدند و اولین مرکز فیزیوتراپی ایران را در تهران راه اندازی گردند که البته یک مرکز مستقل نبود و در بیمارستان فیروز گر تهران شروع به کار کردند.

تاریخچه فیزیوتراپی در ایران
تاریخچه فیزیوتراپی در ایران

رشته فیزیوتراپی چیست و تحصیل در آن چه شرایطی دارد؟

فیزیوتراپی از نظر لغوی تشکیل شده از دو واژه فیزیک و درمان است. هرچند این رشته به معنای درمان است و جز شاخه های رشته پزشکی و پیراپزشکی به حساب می آید اما در انجام آن تا حد امکان از داروها استفاده نمی شود و تمام درمان ها با استفاده از روش های حرکتی و فیزیکی اتفاق می افتد.

رشته فیزیوتراپی چیست و تحصیل در آن چه شرایطی دارد؟
رشته فیزیوتراپی چیست و تحصیل در آن چه شرایطی دارد؟

فیزیوتراپی و توانبخشی

توابخشی، اقداماتی هستند که برای افراد معمول انجام می شوند. این اقدامات در زمینه های مختلف روانی، جسمی، اجتماعی و… انجام می گیرد که این گروه از افراد بتوانند علی رغم محدودیت خود به استقلال رسیده و توانایی انجام کارها و زندگی طبیعی مانند سایر افراد جامعه را به دست آورند.

یکی از رشته های تخصصی این شاخه رشته فیزیوتراپی است که زمینه کاری آن تا حد زیادی به توانبخشی شباهت دارد اما این علم علاوه بر معلولین به افرادی که در اثر تصادف و… به طور دائم یا موقت دچار ناتوانی در حرکت یا استفاده از یک اعضای بدن خود شده اند کمک می کند که توانایی از دست رفته را تا حد امکان و گاها سلامت کامل بازیابی کنند.

رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی یکی از رشته های گروه تجربی است که تحصیل در دوره کارشناسی آن مانند سایر رشته های کارشناسی حدود ۴ سال زمان می برد.

البته رشته فیزیوتراپی تفاوتهایی با سایر رشته های زیرگروه یک تجربی دارد و برخلاف رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی که پذیرش دانشجو در آنها به صورت پنجاه پنجاه از هر دو جنسیت از زن و مرد است رشته فیزیوتراپی رامی توان با ۷۰ درصد یک جنسیت تشکیل داد.

با مطالعه رشته فیزیوتراپی فرد می توانند علم استفاده از ابزارهای مختلف و حرکت های مناسب برای کمک به معلولین و بیماران دارای شرایط خاص حرکتی را آموزش ببیند.

قبولی در رشته فیزیوتراپی

مانند سایر دروس زیر گروه یک رشته تجربی فیزیوتراپی نیز برای قبولی در دانشگاه های خوب و درجه یک نیاز به درصد نسبتاً بالایی دارد و در آن به درس زیست شیمی توجه بیشتری می شود و درس هایی مثل ریاضی و فیزیک تاثیر کمتری داشته و زمین شناسی کلاً در این رشته بی‌تأثیر است.

تحصیل در دانشگاه

به منظور تحصیل در دانشگاه دانشجوی فیزیوتراپی اطلاعات کامل در مورد فیزیولوژی و آناتومی بدن انسان و همچنین کمک هایی که می توان به رشد روانی و حرکتی کودکان کرد به دانشجو داده می شود.

در حوزه تخصصی تر یک فیزیوتراپ انواع روشهای الکتروتراپی و تاثیری که فیزیوتراپی و ماساژ در اندام های حرکتی بر سایر قسمت های بدن مانند قلب و عروق می گذارد را به طور کامل می آموزد.

یک دانشجوی فیزیوتراپی باید صبر و حوصله بالایی داشته باشد که این مسئله به دلیل گروه افرادی است که فرد بعد از ورود به بازار کار با آنها برخورد خواهد داشت.

بیماران یک فیزیوتراپ تماماً از افراد دارای مشکل های خاص تشکیل می شوند حتی گاهی اوقات افرادی که دچار سکته مغزی و عقب ماندگی ذهنی هستند نیز به فیزیوتراپ مراجعه می کند که به همین دلیل کار کردن در این عنوان نیاز به صبر بالا و ارتباط اجتماعی خوب برای برقراری ارتباط موثر با همه گروه ها دارد.

تحصیل در دانشگاه
تحصیل در دانشگاه

وضعیت شغلی افرادی که به فیزیوتراپی مشغول هستند به چه صورت است؟

فیزیوتراپی از جمله رشته هایی است که در صورت اشتغال به آن می‌توان کسب درآمد مناسبی داشت و خیلی زود به موفقیت در این شغل رسید البته مانند تمام مشاغل پیش از ورود به این رشته برخی از نکات باید مورد توجه قرار گیرند.

بازار کار فیزیوتراپی

علیرغم اینکه رشته فیزیوتراپی در زیرگروه یک رشته تجربی قرار دارد اما آشنایی با این رشته چندان نیست و نسبت به بازار کار و هدف این رشته اطلاعات زیادی وجود ندارد.

تمامی مسائل باعث شده که فیزیوتراپی جز رشته های کم فارغ التحصیل شود و این مسئله نیز موجب ایجاد بازار کار نسبتاً خوب فیزیوتراپی در ایران گردیده است.

علاوه بر این مسئله فیزیوتراپی در حال حاضر تنها در نزدیک بیست دانشگاه دولتی تدریس می‌شود و دانشگاههای آزاد و غیرانتفاعی هنوز این رشته را وارد لیست رشته های خود نکردند که این مسئله نیز باعث می‌شود تعداد فارغ التحصیلان این رشته نسبت به بازار کار عدد معقولی داشته باشد و در نتیجه بیشتر افرادی که این مهارت را از طریق دانشگاه می آموزند به شکل مناسب اشتغال یابند.

دلیل رونق فیزیوتراپی

بخش فیزیوتراپی را می‌توان در بیشتر بیمارستان‌های دولتی و خصوصی پیدا کرد و همچنین کلینیک های تخصصی زیادی وجود دارند که به فعالیت های این رشته می پردازند. به خصوص با توجه به بالا رفتن میانگین سنی مردم دنیا و پیرتر شدن جمعیت مخصوصاً در ایران نیاز به فعالیت های فیزیوتراپی برای خدمت رسانی به افراد سالمند به طور محسوسی به مقدار زیاد احساس می‌شود.

بازار کار فیزیوتراپی به خصوص در کشورهای پیشرفته اروپایی مانند استرالیا و آمریکا وضعیت بسیار مناسبی دارد و تعداد افرادی که در این رشته تحصیل کرده و میزان استخدامی فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی از میانگین رشته های دیگر بالاتر است.

محدوده کاری فیزیوتراپی

بر خلاف تصور عموم که فیزیوتراپها تنها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشغول می باشند در سایر مراکز نیز می‌توان از فیزیوتراپیستها استفاده کرد. به عنوان مثال آنها می توانند در سالن ها و باشگاه های ورزشی خاص مانند باشگاه های فوتبال و بسکتبال و همچنین ورزش های رزمی که احتمال آسیب دیدن آنها بیشتر است و همچنین مدارس فعالیت کنند.

تفاوت میان فیزیوتراپ های که در مراکز درمانی با مراکز خصوصی مانند مدارس و سالن های ورزشی فعالیت می کنند در ساعت کار آنهاست فیزیوتراپی در بیمارستان و مراکز درمانی به صورت تمام وقت است در صورتی که فیزیوتراپی های شخصی تایم کاری مشخصی دارند که معمولاً توسط کارفرما یا خود فیزیوتراپ مشخص میشود.

محدوده کاری فیزیوتراپی
محدوده کاری فیزیوتراپی

به چه کسی فیزیوتراپ می گویند؟

اشتغال در هر شغلی عنوان مخصوص همان شغل را با خود به همراه دارد. افرادی که به شغل آموزش دیگران مشغول هستند با نام علمی استاد شناخته می‌شوند و افرادی که به راهنمایی دیگران در زمینه‌های مختلف زندگی می پردازند را مشاور می نامند در فیزیوتراپی نیز به افرادی که فعالیت های ورزشی و حرکتی را به کمک بیمار انجام می دهند فیزیوتراپ گفته می شود.

فیزیوتراپیست

گاهی اوقات افراد به درمان بیماران علاقه دارند اما ترجیح می دهند که این کار را بدون استفاده از دارو و با کمک تاکید بر سلامت و قوای بدنی خود فرد انجام دهند برای انجام این کار افراد می توانند به رشته فیزیوتراپی وارد شده و در این زمینه تحصیل کنند. به فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی که در نهایت به تسکین دردهای بیماران مختلف به خصوص دردهای حرکتی بدون استفاده از دارو می‌پردازند فیزیوتراپ یا فیزیوتراپیست گفته می‌شود.

فعالیت های فیزیوتراپ

فیزیوتراپ ها معمولاً به جای استفاده از دارو برای تسکین دردها و درمان بیماری های مختلف از تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی و همچنین با استفاده از تمرینات مختلف فیزیکی و ورزشی این تسکین را ایجاد می کنند.

در حوزه کاری فیزیوتراپ انواع اشعه های فرابنفش و فروسرخ و گرما برای اثرگذاری بیشتر درمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. فیزیوتراپ ها معمولاً مشکلات استخوانی و حرکتی افراد را بررسی می‌کنند و به بررسی وضعیت مفاصل و بافتهای نرمی که توان حرکتی خود را از دست داده اند می‌پردازند.

تیپ شخصیتی مناسب فیزیوتراپی

هنگام انتخاب یک رشته تحصیلی به جهت ورود به بازار کار مهمترین مسئله هماهنگی آن رشته با شخصیت و ویژگی های فردی است که مایل به وارد شدن به این رشته خاص می باشد. به این منظور باید تمام ملاحظات شخصی و خانوادگی و همچنین ارزش ها و توانایی های فرد در نظر گرفته شود تا حرف های انتخابی کاملا با فرد مناسب بوده و در آن به موفقیت برسد.

به طور کلی می‌توان گفت که هماهنگی تیپ شخصیتی با شغل می تواند مهمترین عامل پیشرفت در کار و حرفه مورد نظر باشد. افرادی که صبر بالایی داشته و به فعالیت‌های اجتماعی و کمک به دیگران علاقمند هستند معمولاً در شغل فیزیوتراپی موفق تر عمل می کنند.

همچنین شخصیت های اجتماعی که بتوان ارتباط برقرار کردن بهتری با مردم دارند میتوانند شغل فیزیوتراپی را راحت تر از سایرین به انجام برسانند.

تیپ شخصیتی مناسب فیزیوتراپی
تیپ شخصیتی مناسب فیزیوتراپی

افراد چه زمانی به فیزیوتراپ نیاز پیدا می کنند؟

هنگام مواجهه با هر بیماری در هر قسمت از بدن بهترین کار مراجعه به یک متخصص در همان زمینه است. مراجعه به موقع و زمان درست به یک متخصص می تواند درد و بیماری را به بهترین و راحت ترین شکل تسکین دهد.

مراجعه شخصی به فیزیوتراپ

گاهی اوقات افراد با دردهای مزمن در ناحیه مفاصل خود مواجه می شوند که در این شرایط می‌توانند برای دریافت تمرین های مناسب و تسکین این دردها به فیزیوتراپ مراجعه کنند.

به عنوان مثال هنگام زانو درد یا درد مفاصل مراجعه به فیزیوتراپ و یادگیری تمرینات مختلفی که می تواند در در این نواحی را کاهش دهد تاثیر بسیار زیادی در درمان یا تسکین درد دارد.

به منظور مراجعه شخصی به فیزیوتراپی توان به طور مستقیم مرکز خصوصی فیزیوتراپی که در بیشتر شهرها وجود دارند مراجعه کرد یا به بیمارستان ها مراکز درمانی رفته و از خدمات دولتی و عمومی فیزیوتراپی استفاده کرد.

مراجعه با تجویز پزشک

اما گاهی اوقات افراد بعد از یک مشکل اساسی و مراجعه به پزشک توسط پزشک مربوطه به فیزیوتراپ معرفی می شوند. به عنوان مثال بعد از انواع تصادف ها که منجر به ضربه و آسیب به مفاصل استخوان ها می شود پزشکان معمولاً برای بازیابی توان مفاصل و اندامهای حرکتی مراجعه به فیزیوتراپ را به بیماران خود توصیه می کنند.

همچنین گاهی اوقات افراد به دلیل بیماری هایی مانند سکته قلبی یا مغزی و حتی بیماری ام اس دچار تحلیل در عضلات مختلف بدن می‌شوند به‌خصوص در بیماری ام اس که این تحلیل ممکن است باعث عدم تعادل و توانایی راه رفتن فرد شود پزشک مراجعه یک فیزیوتراپ را برای یادگیری مقاومت و مواجهه با شرایط گرفتگی عضلات به بیمار خود توصیه می کند.

درمان فیزیوتراپی در هر سنی امکان پذیر است و در هر زمان که فرد با مشکل مفصلی و عضلانی مواجه شد می تواند برای مقابله با درد خود به فیزیوتراپ مراجعه کرده و اقدامات لازم را فرا گیرد.

مراجعه با تجویز پزشک
مراجعه با تجویز پزشک

چه مشکلات و بیماری هایی باعث نیاز به فیزیوتراپ می شود؟

به طور کلی ورزش کردن و انجام صحیح فعالیت های ورزشی می تواند بهبود بدن را در بسیاری از جنبه‌ها تضمین کند. به عنوان مثال و ارزش اصولی می تواند باعث بهبود گردش خون در بدن شده و اکسیژن رسانی به اندام‌ها را افزایش دهد و همچنین عملکرد مفاصل را نیز تقویت کند.

عمده فعالیت فیزیوتراپی بر پایه حرکات و تمرین های ورزشی است و در مواقع خاص از پرتو درمانی و گرما و سایر موارد کمکی برای درمان بیماران استفاده می کند.

حوزه فعالیت فیزیوتراپ

یک فیزیوتراپ می تواند بیماران مختلفی در حوزه ها و زمینه های مختلف داشته باشد. به عنوان مثال بیماری یک فیزیوتراپ می تواند کودکی باشد که در اثر تصادف یا ضربه خوردگی دچار شکستگی دست یا پا شده باشد و برای برگشت توانایی این اعضا نیاز به کمک یک متخصص داشته باشد یا ورزشکاری باشد که در اثر مصدومیت دچار آسیب مفصلی شده باشد و برای برگشتن به حوزه فعالیت خود نیاز به درمان سریع تر داشته باشد. در واقع گروه‌های سنی مراجعه کننده به فیزیوتراپی محدودیت خاصی نداشت و تمام سنین را شامل می‌شوند.

علل مراجعه به فیزیوتراپ

از جمله دلایلی که افراد ممکن است به خاطر آن به فیزیوتراپ مراجعه کنند می توان به کاهش دردهای مفصلی نام برد. به دلایل مختلفی ممکن است پزشک درمان دارویی را برای بیماران خود توصیه نکند

به عنوان مثال بیمار به داروهایی که برای تسکین درد تجویز می شود واکنش منفی نشان داد و این داروها برای وی خطرناک باشند در این شرایط پزشک برای کاهش راحت‌تر درد مراجعه به فیزیوتراپ و ماساژ درمانی و فعالیتهای فیزیوتراپی را تجویز می کند. همچنین به منظور بهبود تواناییهای حرکتی افراد به فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند.

به دلایل مختلف ممکن است فرد توانایی حرکتی در یکی از اندام ها مانند پا یا دست های خود را از دست دهد که برای بازیابی این توانایی و بازگشت به زندگی عادی می تواند به فیزیوتراپی مراجعه کند.

همچنین برخی از جراحی ها ممکن است باعث ناتوانی فرد شوند که با مراجعه به فیزیوتراپی می توان تا حد زیادی از عوارض جراحی و جلوگیری کرد به عنوان مثال جراحی روی اعصاب دست می تواند توانایی دست ها در برداشتن بسیاری از وسایل را کاهش دهد که با مراجعه به فیزیوتراپی قبل و بعد از عمل جراحی می توان تا حد زیادی از این کاهش جلوگیری کرد.

رایج ترین دلایل مراجعه به فیزیوتراپ

شناخته شده‌ترین دلیل مراجعه به فیزیوتراپ بعد از تصادف های مختلف است که در آنها شکستگی مفاصل مختلف اتفاق می افتد یا بعد از سکته های مغزی که به علت اثرگذاری بر یکی از نیمکره ها فرد توانایی کار با اعضای تحت کنترل آن نیمکره را از دست می دهد. در این شرایط با مراجعه به یک فیزیوتراپ فرد می تواند توانایی هایی که با یک قسمت از بدن خود داشت را با سمت دیگر به دست آورد.

همچنین فیزیوتراپ ها می توانند به فرد برای استفاده از اندام های مصنوعی مانند دست و پا کمک کنند و برای افرادی که ناچارند تا آخر عمر از ویلچر یا عصا برای راه رفتن استفاده کنند نیز آموزش‌های در این زمینه توسط فیزیوتراپی داده می شود.

رایج ترین دلایل مراجعه به فیزیوتراپ
رایج ترین دلایل مراجعه به فیزیوتراپ

فعالیت های فیزیوتراپی در چه حیطه ای است؟

همانطور که گفته شد مراجعه به فیزیوتراپی در زمینه‌های مختلفی انجام می‌شود و معمولاً حیطه کاری فیزیوتراپ گسترده ای را تشکیل می دهد.

بیماری های مغز و اعصاب یا نورولوژی

مغز مرکز اصلی فرماندهی بدن است و فعالیت‌های مختلف را کنترل می‌کند. در صورت هر آسیب مغزی اولین اتفاق با تاثیر بر حرکتی بدن بروز می کند. در این شرایط و معمولاً در صورت سکته های مغزی فرد توانایی حرکتی در یک سمت از بدن خود را از دست میدهد.

در این شرایط مراجعه به فیزیوتراپ می تواند به فرد برای بازیابی توان بدن خود تا حد ممکن و همچنین یادگیری استفاده از سمت دیگر بدن خود به منظور انجام فعالیت های روزمره کمک کند.

مشکلات قلبی

وظیفه قلب خون رسانی و اندام های مختلف بدن است و از طریق خون و اکسیژن به سایر اندامهای بدن ارسال می شود در صورت هر مشکل قلبی عروقی این اکسیژن رسانی تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه کاهش آن مشکلاتی مانند درد در دست ها به خصوص دست راست و غیره اتفاق می افتد.

همچنین بیماران قلبی که معمولاً با مشکلات تنفسی همراه هستند نیز باید توانایی استفاده حداکثری از شش ها و ماهیچه های خود را برای جمع آوری حجم بیشتر اکسیژن داشته باشند این توانایی با مراجعه به فیزیوتراپ به دست می آید.

سوختگی

سوختگی از دیگر مسائلی است که می تواند با تاثیر گذاری بر روی ریه ها تنفس فرد را تحت تاثیر قرار دهد یا با آسیب به اندام های مختلف بدن مانند دست یا پا امکان استفاده از این اندامها را کاهش دهد که در این شرایط نیز مراجعه به یک فیزیوتراپ برای بازیابی قدرت بدنی تا حد زیادی کمک کننده است.

زنان باردار

اگر گروه‌هایی که مراجعه به فیزیوتراپی تواند بارها کمک‌کننده باشد زنان باردار می باشند زنان باردار به منظور انجام فعالیت‌های ورزشی مختلف که به ماهیچه های رحم آن ها برای زایمان راحت و کمک می‌کند می‌توانند به فیزیوتراپ مراجعه کنند.

آسیب های مفصلی

تصادف، سقوط از ارتفاع و هر مسئله ای که باعث آسیب های مفصلی منجر شود می‌تواند در حیطه کاری فیزیوتراپی قرار گیرد. در آسیب های این چنینی فیزیوتراپی تواند به بازیابی قدرت بدنی فرد و برگشتن توانمندی برای استفاده حداکثری از عضلات و مفاصل کمک کند.

آسیب های مفصلی
آسیب های مفصلی

اولین قدم برای درمان فیزیوتراپی چیست؟

حتی در صورت مشخص بودن بیماری یا تجویز پزشک به مراجعه به فیزیوتراپی باز هم به منظور درمان توسط فیزیوتراپ باید بررسی های لازم و اولیه برای درمان انجام گیرد.

ارزیابی فیزیکی

اولین قدم برای درمان بیمارانی که به فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند ارزیابی کامل فیزیکی آنها است. البته این ارزیابی تمام به طور فیزیکی انجام نمی‌شود و در ابتدای آن فیزیوتراپ در مورد نحوه صدمه بیمار و زمان آسیب دیدن سوالات دقیق و جزئی را خواهد پرسید تا شدت مشکل را شناسایی کرده و مطابق با آن درمان‌های لازم را پیشنهاد دهد.

طول درمان

بعد از شناسایی کامل وضعیت بیمار و اقدامات لازم برای تسکین درد و درمان مشکل فیزیوتراپ اقدامات درمانی را آغاز می‌کند. معمولاً در صورتیکه میزان درد بیمار قابل تحمل باشد یا بتوان آن را با استفاده از تمرین های معمولی تا حد ممکن کاهش داد اقدام خاصی برای این کار انجام نمی گیرد

اما در صورتی که درد شدید باشد فیزیوتراپ ابتدا به طور موقتی اقدام به تسکین درد کرده و سپس درمان را آغاز می کند. مهم‌ترین نکته‌ای که در اینجا باید در نظر داشت این است که درمان های موقتی کاهش درد تنها باعث کم کردن درد می شود و هیچ گاه درمان قطعی نیستند. به طور کلی درمان قطعی مشکلات زمانی اتفاق می‌افتد که روی آنها شناسایی شده و با برطرف کردن ریشه درمان انجام شود.

شروع درمان

بعد از ارزیابی اولیه توسط فیزیوتراپی، با توجه به وضعیت بیمار و شدت جراحت فیزیوتراپی برنامه درمانی را آغاز می کند این برنامه درمانی ممکن است تنها شامل حرکت های ورزشی و درمانی باشد یا شامل استفاده از روش‌های کمکی مانند تحریک الکتریکی یا لیزر درمانی باشد. ارزیابی اولیه تاثیر زیادی در درمان بیمار به طور قطعی و موثر دارد.

بعد از ارزیابی اولیه و فیزیکی وضعیت بیمار توسط فیزیوتراپ معمولاً اطلاعات به دست آمده است وضعیت بیمار کنار هم قرار می گیرد تا علاوه بر کمک به فرایند درمان در صورت بروز مشکلات بعدی این اطلاعات برای درمان مشکل مورد استفاده قرار گیرند.

به عنوان مثال برای بیماران تصادفی که فیزیوتراپی انجام میدهند اطلاعات اولیه بررسی توسط پزشک تا تمام اطلاعات بررسی توسط فیزیوتراپ حتی برای بعد از جلسات فیزیوتراپی پرونده سازی می شوند که در صورت نیاز و ایجاد مشکلات احتمالی بعدی در پاها از آنها استفاده شود.

شروع درمان
شروع درمان

فیزیوتراپی در بیماری های مغز و اعصاب به چه صورت است؟

همانطور که گفته شد فیزیوتراپی یکی از شاخه‌های علم پزشکی است که روش کار آن به صورت غیر تهاجمی و خلاف بیشتر روش‌ها که بر پایه عمل جراحی و دارو درمانی هستند در این روش تنها است قدرت دست مانند ماساژ یا ورزش و ابزاری مانند لیزر و پرتو استفاده می شود.

تاثیر فیزیوتراپی در بیماری پارکینسون

به طور کلی فیزیوتراپی در بیماری های مربوط به مغز و اعصاب که معمولاً تعادل و راه رفتن فرد را تحت تاثیر قرار می دهد تا حد زیادی موثر می باشد.

یکی از این بیماری ها بیماری پارکینسون است که در آن فرد با لرزش مداوم دست و پا درگیر است و گاهی اوقات این لرزش به حدی می رسد که فرد توان استفاده از دستگاه در حد برداشتن قاشق و خوردن غذا را نیز ندارد.

در این شرایط معمولا با استفاده از فیزیوتراپی ورزش های مخصوصی به بیماران داده می‌شود که در آنها به تقویت قدرت تمرکز و همچنین انعطاف پذیری بیشتر کمک می‌شود.

معمولاً درمان این گونه بیماری ها به صورت گروهی انجام می شود به این معنی که افرادی که دارای این بیماری هستند دور هم جمع شده و با راهنمایی‌های فیزیوتراپ توانایی ذهنی و بدنی خود را در برابر مشکلات این بیماری بالا می برند.

فیزیوتراپی در بیماران سکته مغزی یا ام اس

به طور کلی هر آسیبی به مغز می تواند در اندام های بدن به خصوص پاها تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال بیمارانی که دچار سکته مغزی یا فلج مغزی می شوند معمولاً توانایی یک قسمت از بدن خود را از دست می‌دهند به عبارت دیگر از یک سمت بدن فلج می شوند.

این مورد همچنین در بیماران ضایعه نخاعی نیز مشاهده می شود که این افراد با آسیب به نخاع معمولاً توانایی راه رفتن را از دست می‌دهند. از نظر بیمارانی که ممکن است مشکلات مشابه در آنها بروز کند و زمینه مغزی داشته باشد بیماری ام اس است که در مراحل شدید آن فرد قادر به کنترل دست و پای خود نیست.

در مورد این بیماری ها فیزیوتراپ با دادن ورزش های مختلف در قسمت پایا دست و شانه بیمار کمک می کند که در صورت وجود حس در این بخش ها فرد بتواند از اندامهای خود استفاده کند. معمولاً این حرکات، حرکات کششی است که به منظور برگشتن قوای دست و پا برای بیمار انجام می شود.

فیزیوتراپی در بیماران سکته مغزی یا ام اس
فیزیوتراپی در بیماران سکته مغزی یا ام اس

افراد دارای بیماری های قلبی فیزیوتراپی را به چه صورتی انجام می دهند؟

سلامت فرد تا حد زیادی به داشتن قلب سالم بستگی دارد. قلب با پمپاژ دائمی خون در قسمت های مختلف بدن اکسیژن را به بخش‌های مختلف برده و باعث تنفس سلول ها در هر بخش و کارایی بهتر اندام‌ها می‌شود که فعالیت‌های بدنی می‌توانند این اکسیژن‌رسانی را افزایش دهند.

فیزیوتراپی و حفظ سلامت قلب

همانطور که گفته شد فعالیت های بدنی تا حد زیادی می‌تواند باعث افزایش سلامت قلب و بهبود فعالیت آن شوند به عبارت دیگر سبک زندگی بی تحرک یا کم تحرک می تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهند.

به خصوص در افرادی که به دلیل سابقه خانوادگی یا بیماری‌های مختلف مانند دیابت و چاقی بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی هستند فیزیوتراپی می تواند با ارائه آموزش‌ها و برنامه‌های توانبخشی به سلامت بیشتر قلب کمک کند.

به منظور جلوگیری از حمله های قلبی و سلامت غرب در فیزیوتراپی معمولاً ورزش های متناسب و سبک زندگی فرد و توانایی‌های وی داده می‌شود.

همچنین با توجه به اینکه مشکل بیشتر افراد در فعالیت‌های ورزشی کمبود نفس است متخصصان فیزیوتراپی به بیماران کمک می‌کنند که تکنیک های لازم برای مواجهه با این شرایط به بیمار آموزش داده شود.

در واقع فیزیوتراپی می تواند به افزایش حجم قلب و توان اکسیژن رسانی آن کمک کند.

فیزیوتراپی بعد از جراحی های قلبی

یکی از اقدامات درمانی برای افرادی که جراحی قلب به خصوص جراحی باز انجام می دهند مراجعه فیزیوتراپ و درمان تمرین هایی است که می تواند به بهبود وضعیت عروق و در نتیجه ترمیم سریع تر آسیب های ناشی از عمل کمک کند. در این مراجعه معمولاً به بیمار تمرینات مختلف تنفسی داده می‌شود و فیزیوتراپ کمک می‌کند که به وسیله ورزش و تمرکز ذهنی در زمان های کمبود تنفس بیمار وضعیت خود را کنترل کند.

با توجه به این که در آب و هوای آلوده یا انجام تمرینات سنگین یا هر فعالیتی که انرژی زیادی از بین ببرد قلب و تنفس با مشکل مواجه می شود فیزیوتراپی بالا بردن قدرت جسمانی فرد کمک می‌کند و عضلات ریه و شش ها را برای زندگی بعد از عمل قلب آماده می کند.

فیزیوتراپی بعد از جراحی های قلبی
فیزیوتراپی بعد از جراحی های قلبی

حل مشکلات بیماری های روماتیسم و پوستی با فیزیوتراپی به چه صورت انجام می شود؟

از دیگر بیماری هایی که کنترل آن تا حد زیادی می‌تواند با استفاده از تمرینات فیزیوتراپی انجام شود بیماری های روماتیسمی است. البته برخی از بیماری‌های پوستی را نیز می‌توان با استفاده از دستگاه های مخصوص که در فیزیوتراپی ها پیدا میشود درمان کرد.

روماتیسم مفصلی

یکی از بیماری‌های خود ایمنی جدیدی که در آن بدن بافت‌های طبیعی خود را مورد حمله قرار داده و در مفاصل ایجاد التهاب می کند روماتیسم مفصلی است. این مشکل همچنین می تواند در زانوها بروز پیدا کرده که باعث درد شدید در این ناحیه از بدن شود. روماتیسم مفصلی معمولاً درد، تورم و گرمی در ناحیه ایجاد مشکل را با خود به همراه دارد و معمولاً باعث عدم توانایی فرد در استفاده از اندام مورد حمله دارد.

تاثیرات روماتیسم مفصلی

به طور کلی روماتیسم مفصلی ایجاد التهاب در مفاصل می کند که این امر باعث می‌شود توانایی فرد برای انجام فعالیت‌های روزمره تا حد زیادی کاهش یابد. بدترین نوع روماتیسم مفصلی که شدید ترین درد را داشته و می تواند راه رفتن فرد را مختل کند روماتیسم مچ پا است.

همچنین باعث التهاب تاندون ها شده که در صورت شدتی آبی این التهاب منجر به پاره شدن تاندون میشود. تورم در ناحیه روماتیسم همچنین ممکن است استخوان و غضروف ها را تخریب کرده و باعث بد فرمی اندام شود.

درمان روماتیسم با فیزیوتراپی

روماتیسم مفصلی با فیزیوتراپی هم می‌تواند کاهش درد داشته و هم به طور کل درمان شود. این مسئله به شدت گسترش بیماری بستگی دارد و در صورتی که بیماری در مرحله اولیه تشخیص داده شود اقدامات درمانی آن موثر تر خواهد بود. به منظور استفاده از فیزیوتراپی در ماتریس مفصلی معمولاً تمرینات ورزشی مختلفی برای بیمار تجویز می شود

و همچنین با استفاده از ماساژ دستگاه‌های مختلف از طریق دادن سرما و گرما به ناحیه درگیر روماتیسم فرد درمان میشود. با استفاده از فیزیوتراپی در روماتیسم مفصلی فرد تا حد زیادی توانایی از دست رفته خود را بازیابی می‌کند و همچنین از از دست دادن توانایی های بیشتر جلوگیری می شود.

فیزیوتراپی و بیماری های پوستی

برخی بیماری های پوستی مانند پسوریازیس با استفاده از دستگاه های الکتروتراپی و فرابنفش در فیزیوتراپی ها قابل درمان هستند. در این روش ناحیه پوستی درگیر بیماری تحت اشعه های دستگاه قرار گرفته و سلامت پوست افزایش می یابد.

فیزیوتراپی و بیماری های پوستی
فیزیوتراپی و بیماری های پوستی

فیزیوتراپی در بیماری های ارتوپدی به چه صورت انجام می شود؟

به طور کلی تمام بیماریهای ارتوپدی را می توان با استفاده از فیزیوتراپی درمان کرد. این مسئله حتی با ایجاد یک شاخه خواص به عنوان فیزیوتراپی ارتوپدی شکل جدی تری گرفته است.

هدف و نوع درمان

در بیماریهای ارتوپدی هدف از استفاده فیزیوتراپی تسکین درد و همچنین بالا بردن آستانه حرکتی مفاصل بدن است. با استفاده از تمرینات فیزیوتراپی در بیماران ارتوپدی تلاش می شود که قدرت و انعطاف پذیری مفاصل و عضلات افزایش پیدا کرده و همچنین عملکرد کلی فرد بیمار نسبت به مشکلات ارتوپدی خود افزایش پیدا کند.

مانند سایر درمانهای فیزیوتراپی معمولاً در این نوع درمان نیز ابتدا یک ارزیابی کلی در وضعیت بیمار انجام شده و سپس با توجه به ریشه یابی و بررسی های انجام شده درمانهای مناسب ارائه می شود.

عارضه های ارتوپدی

عارضه های ارتوپدی که می‌توان با استفاده از فعالیت های فیزیوتراپی تا حد زیادی آنها را کاهش داد شامل مشکل در رباط مانند کشیدگی و پیچ خوردگی آن،  از دست رفتن تعادل اندام ها بعد از شکستگی و گچ گرفتگی، تورم تاندون ها، استئوآرتریت، پوکی استخوان و مشکلاتی مانند لحاظ شماره ها و غیره می باشد.

فیزیوتراپی ارتوپدی

فیزیوتراپی ارتوپدی در این مشکلات معمولاً پس از عمل های جراحی یا آسیب دیدن فرد در اثر ضربه یا تصادف به منظور بهبودی هرچه سریعتر فرد و همچنین کاهش دردهای ناشی از این آسیب ها انجام می شود که معمولاً در ابتدا و در بیمارانی که تماس مستقیم دست با اندام ها باعث درد یا تشدید مشکل نمی‌شود

به صورت درمان دستی و با تکنیک های ماساژ و در بیمارانی که امکان لمس ناحیه آسیب‌دیده نیست با استفاده از پرتو درمانی به منظور کاهش اولیه درد و سپس تکنیک های ورزشی به منظور درمان قطعی انجام می‌شود و حتی گاهی درمان به صورت ترکیبی از درمان های دستی، دستگاه ها و… انجام می گیرد.

فیزیوتراپی ارتوپدی
فیزیوتراپی ارتوپدی

فیزیوتراپی در سوختگی به چه صورت است؟

در زمان سوختگی های درجه دو و سه که فرد مدت زیادی تحت استراحت قرار می‌گیرد و همچنین بسته به محل سوختگی توانایی اندام ها تحت تاثیر قرار می گیرد یک دوره توانبخشی به وسیله فیزیوتراپ می تواند به درمان سریعتر فرد و بازگشت به زندگی طبیعی در زمان کوتاه کمک کند.

فیزیوتراپی سوختگی

از زمانی که فرد با سوختگی های درجات مختلف بیمارستان مراجعه می‌کند در صورت بستری در بیمارستان و آسیب سوختگی به ناحیه های مختلف بدن به صورت جدی روند درمانی توسط فیزیوتراپ در کنار سایر را تیم پزشکی انجام میشود.

در این شرایط معمولاً تیم فیزیوتراپ وضعیت اندام ها و درگیری آنها را مورد بررسی قرار می دهند تا در صورت کاهش توانایی هر کدام از اندام ها به بازیابی قدرت اولیه کمک کنند.

بیشتر افرادی که به سوختگی دچار هستند مشکلات ریوی و تنفسی پیدا می کنند که یکی از اصلی ترین فعالیتهای فیزیوتراپ سوختگی کمک به اصلاح و بهبود فعالیت تنفسی بیماران دچار سوختگی است.

توانبخشی بیماران دچار سوختگی

از دیگر مسائلی که بیشتر بیماران دچار سوختگی با آن درگیر هستند بستن عضو دچار سوختگی برای مدت نسبتاً طولانی تا ترمیم کامل عضو است. در صورت باز بودن محل سوختگی احتمال مشکلات زیاد مانند عفونت وجود دارد به همین دلیل معمولاً این قسمتها را با گچ و آتل به طور کامل می بندند که تا زمان بهبودی به منظور توانایی فرد برای انجام کارهای فیزیکی از یک فیزیوتراپ برای آموزش کمک گرفته می شود.

آتل ها انواع مختلفی دارند که در صورت استفاده نادرست  می توانند فرد را دچار مشکلات جدی کنند در فیزیوتراپی سوختگی و همان نحوه استفاده از آتل و تعویض باز و بسته کردن آن به بیماران آموزش داده می شود.

درمان با لیزر سرد

سوختگی یکی از بیماری‌های درفیزیوتراپی می‌توان آن را به وسیله دستگاه مختلف تا حد زیادی کنترل کرد یکی از این دستگاه ها لیزر سرد است که زمانی که فرد در اثر سوختگی از انجام برخی از حرکات معلوم می شود با استفاده از لیزر سرد در محل آسیب دیده در درجه اول درد را کاهش داده و سپس به تسریع بهبود پوست و عضلات در ترمیم و بازسازی محل زخم کمک می شود.

فیزیوتراپی اولتراسوند

از این روش معمولاً برای افرادی استفاده می‌شود که در اثر سوختگی های مانند سوختگی درجه ۳ برخی بافت ها و رگها را از دست داده اند. استفاده از اشعه نترسون در فیزیوتراپی این بیماران کمک می‌کند که رگها بازسازی شده و همچنین التهاب و درد ناشی از سوختگی در نواحی درگیر تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

 

آیا فیزیوتراپی می تواند سلامت زنان را به خطر بیندازد؟

زنان بخش عظیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و اهمیت سلامت آنها به منظور حفظ سلامت خانواده بسیار زیاد است.

بیماری های زنان

بیماری های مختلفی وجود دارد که تنها متوجه جنسیت زن می‌شود که از جمله آن می توان به اختلالات مرتبط با بارداری در عضلات مختلف، دردهای مفصلی ناشی از بارداری در سن پایین، ساکروایلیاک یا درد مفصلی در دوران بارداری، سندروم تونل کارپال و غیره می باشد. بسیاری از این مشکلات به خصوص دردهای مفصلی زنانه با استفاده از فیزیوتراپی تا حد زیادی قابل کنترل و درمان است.

فیزیوتراپی و سلامت زنان

و به خصوص در دوران قاعدگی و یائسگی دردهای مفصلی زیادی متوجه زنان می شود با استفاده از آموزش های فیزیوتراپی و تقویت و هماهنگی بین عضلات لگن و تمرینات کششی ریلکس کردن تا حد زیادی می توان این دردها را کاهش داد.

به خصوص در زنانی که در دوران بارداری به سر می‌برند یا قصد بارداری دارند تمرینات فیزیوتراپی می تواند به زایمان راحت تر آنها کمک کند و دردهای ناحیه سینه و کمر را که معمولاً در زنان باردار به شدت اتفاق می‌افتد را کاهش دهند.

همچنین در فیزیوتراپی معمولاً تمریناتی برای بهترین حالت در آغوش گرفتن نوزاد جهت شیردهی و بغل کردن به زنان و آموزش داده می شود تا کمترین فشار به مفاصل و کمترین التهاب به بافتهای بدن مادر وارد شود.

از دیگر مشکلاتی که زنان می‌توانند با آن درگیر شوند افتادگی مثانه در اثر زایمان های متعدد است این مشکل نیز با استفاده از تمرینات فیزیوتراپی تقویت عضلات لگن تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

فیزیوتراپی و سلامت زنان
فیزیوتراپی و سلامت زنان

روش های مرسوم فیزیوتراپی چیست؟

از زمان ورود رشته فیزیوتراپی به رشته های دانشگاهی و آموزش این رشته به عنوان یک علم کاربردی در جهان، روش های مختلفی برای انجام آن به وجود آمد. این روش ها همگی به منظور بهبود کار فیزیوتراپ ها و افزایش تاثیر استفاده از فیزیوتراپی در درمان و تسکین مشکلات، به خصوص مشکلات عضلانی به وجود آمدند. این روش ها به خصوص در مراکز فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب تهران قابل مشاهده هستند.

یخ درمانی

از یخ درمانی به خصوص در درمان مشکلات سوختگی استفاده می شود. بیشتر بیمارانی که به علت سوختگی بخشی از بافت های خود را از دست می دهند در درجه اول برای کاهش اثرات و سوزش ناشی از این مشکل با استفاده از یخ درمانی مورد درمان قرار می گیرند. هم چنین از یخ درمانی در بعضی مواقع به منظور بی حسی بیماران و بی حس کردن محل آسیب های ناشی از ضربه و تصادف استفاده می گردد.

گرما درمانی

در صورتی که بیمار دارای جراحات مختلف باشد برای درمان سریع تر و کمک به ترمیم بهتر محل جراحت از کیسه های آب داغ و گرم استفاده می گردد گرما می تواند جریان خون را افزایش دهد و این افزایش نیز باعث بهبودی سریع تر زخم ها در محل آسیب دیده می شود.

در فیزیوتراپی معمولا از کیسه های آب گرم مخصوص به نام هیدروکولاتور استفاده می شود که حاوی ماسه، سنگ و… است که با آب داغ غوطه ور شده و به مدت 20 دقیقه روی محل آسیب دیده قرار می گیرد.

درمان دستی

در درمان دستی، فیزیوتراپ معمولا با استفاده از دستکاری و حرکت دادن دستی اعضای مختلف بدن بیمار کمک می کند که خون در مفاصلی که برای مدت زیادی مورد استفاده قرار نگرفته بودند استفاده شده و جریان پیدا کند.

درمان دستی معمولا اسپاسم ها را کاهش داده و باعث کاهش درد و التهاب به خصوص در اعصاب نخاعی می شود. البته بسته به شرایط و شدت بیماری فیزیوتراپ از گرما درمانی و التراسوند کمک می گیرد تا عضلات برای استفاده از درمان دستی آماده  شوند.

تحریک الکتریکی

گاهی اوقات ناتوانی بدن در استفاده از عضلات به علت آسیب به اعصاب اتفاق می افتد. در این شرایط معمولا فیزیوتراپ با استفاده از تحریک الکتریکی و جریان الکتریسیته که به سطح پوست بیمار وارد می کند اعصاب ناحیه مورد آسیب را تحت تاثیر قرار داده و اقداماتی مانند رفع خشکی، تسکین درد، افزایش دامنه و توانایی حرکت مفاصل و… در بیمار می شود.

ماساژ

بافت های آسیب دیده گاهی اوقات به علت عدم استفاده یا در گچ ماندن برای مدت زیاد توانایی های خود را از دست می دهند. در این شرایط معمولا با استفاده از ماساژ بافت را برای به دست آوردن توانایی های تحلیل رفته آماده می کنند. ماساژ انواع مختلفی دارد که در هر نوع مشکل، نوع خاصی از آن مورد استفاده قرار می گیرد.

آب درمانی

افرادی که در ناحیه کمر، گردن، لگن، نخاع و… دچار آسیب شده اند یا راه رفتن آن ها با اختلال مواجه است با آب درمانی تا حد زیادی نیرو و توان خود برای استفاده از این اندام ها را به دست می آورند.

در این شرایط معمولا بیمار در یک استخر آب گرم با کمک و نظارت فیزیوتراپ برای مدت مشخص راه می رود که به بهبود ضعف و درد کمک می کند. خاصیت شناوری آب به بیماران کمک می کند که بدون فشار آمدن به عضلات بتوانند حرکت کنند و حتی فعالیت هایی را که نمی توانند در شرایط عادی بیرون از آب انجام دهند بدون درد و فشار در داخل آب انجام رسانند.

آب درمانی
آب درمانی

تاثیر گرما و سرما در فیزیوتراپی چیست؟

ترموتراپی یا گرما و سرما درمانی از گذشته های دور در درمان پزشکی مورد استفاده قرار می گرفتند. این روش ها درمانی در انواع فیزیوتراپی، روش های سنتی پزشکی و هم چنین طب اسلامی مورد استفاده قرار می گیرند.

در ترموتراپی سرد معمولا تورم و التهاب کاهش می یابد. گسترش عوامل تورم زا با استفاده از دمای پایین تا حد زیادی کنترل می شود.

هم چنین وارد شدن سرما برای مدت زمان مشخص به یک ناحیه خاص از بدن باعث افزایش تحرک و فعالیت ماهیچه ها در آن ناحیه از بدن می شود که این مسئله تنش ماهیچه ها را افزایش داده و درمان بخش آسیب دیده را کاهش می دهد.

با استفاده از گرما نیز تحریک متابولیسی اتفاق می افتد که باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش تسکین درد می شود. این مسئله آرامش ماهیچه ها را افزایش داده و خونرسانی در ماهیچه را افزایش می دهد.

تاثیر گرما و سرما در فیزیوتراپی چیست؟
تاثیر گرما و سرما در فیزیوتراپی چیست؟

یک مرکز فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب چه دستگاه هایی دارد؟

با توجه به نقش تجهیزات در تمام مشاغل، هرچقدر تجهیزات و دستگاه ها در مرکز فیزیوتراپی بالاتر باشند توانایی های مرکز در کنترل و درمان مشکلات بیماران مراجعه کننده افزایش می یابد.

از جمله دستگاه هایی که در یک مرکز فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب می توان یافت کرد، می توان از دستگاه الکتروتراپی، دستگاه هیدروتراپی یا آب درمانی، دستگاه مکانوتراپی، اشعه مادون قرمز و دستگاه ساطع کننده این اشعه، دستگاه مافوق صوت، دستگاه امواع دیاترمی، دستگاه های جریان گالوانیک و فارادیک و… اشاره کرد که از آن ها به منظور تسکین دردها استفاده می گردد.

یک مرکز فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب چه دستگاه هایی دارد؟
یک مرکز فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب چه دستگاه هایی دارد؟

مخاطب گرامی شما در حال مشاهده پست فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب هستید.

ویژگی های فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب چیست؟

از جمله ویژگی‌های یک مرکز فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب می توان به برخورداری از دسترسی کامل برای مراجعه راحت بیماران مراجعه کنندگان اشاره کرد همچنین مراکز خوب مراکزی هستند که از انواع دستگاهها برخوردار باشند و این دستگاه‌ها مطابق با نیازهای روز و پیشرفت های روز دنیا آپدیت شده باشند.

از دیگر ویژگی‌های مرکز خوب فیزیوتراپی در شهرک غرب می توان به برخورداری از پرسنل مسلط و تحصیلکرده در زمینه حل مشکلات مفصلی بیماران اشاره کرد.

در مراکز فیزیوتراپی خوب معمولا برخورد پرسنل با بیمار به صورت حرفه‌ای است و پرسنل صبر و حوصله زیادی در برخورد با بیمار و همچنین انجام روند درمانی بیماران دارند. از این ویژگی های فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب رعایت بهداشت در مرکز فیزیوتراپی است.

به خصوص با توجه به اینکه در مرکز فیزیوتراپی بیماران مختلف با مشکلات مختلف پوست یا زخم های ناشی از سوختگی مراجعه می کنند اهمیت بهداشت در این مرکز بسیار زیاد است.

ویژگی های فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب چیست؟
ویژگی های فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب چیست؟

شما در حال خواندن پست فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب هستید.

درمان توسط فیزیوتراپ چقدر زمان میبرد؟

با توجه به اینکه درمان انجام شده توسط فیزیوتراپی از نوع تمرین های دستی و ورزشی باشد یا استفاده از دستگاه ها از جلسه درمانی فیزیوتراپی زمان مختلفی را نیاز دارد.

حداقل زمانی که یک جلسه درمانی فیزیوتراپی طول می کشد ۴۰ تا ۴۵ دقیقه است که بسته به سن بیمار و همچنین وضعیت سلامتی ممکن است این زمان تا ۶۰ دقیقه افزایش یافته و به ۳۰ دقیقه کاهش پیدا کند.

معمولا در افراد میانسال و کودکان که صبر و حوصله کمتری برای انجام تمرین‌های فیزیوتراپی دارد جلسات فیزیوتراپی با زمان کمتری انجام می‌شود و در افراد جوان که درمان باید با سرعت بیشتری انجام گیرد تا به زندگی عادی برگرداند جلسات زمان طولانی‌تری برده و در مقابل طول دوره جلسات کاهش پیدا میکند.

درمان توسط فیزیوتراپ چقدر زمان میبرد؟
درمان توسط فیزیوتراپ چقدر زمان میبرد؟

آیا انجام فیزیوتراپی برای کودکان نیز امکان پذیر است؟

آسیب های بدنی و مفصلی حتی در کودکان نیز رخ می دهد به عنوان مثال کودکان نیز می توانند مانند بزرگسالان دچار ضربات و مشکلات ناشی از تصادف یا سقوط از ارتفاع شوند. به منظور کاهش و تسکین درد کودکان و همچنین آموزش استفاده از عصا یا زندگی کردن با آتل کودکان نیز به مراجعه به فیزیوتراپ و یادگیری تمرینات مختلف متناسب با سن و شرایط خود احتیاج دارند. تمرینات کودکان معمولا تفاوت هایی با تمرینات بزرگسالان دارند.

از اینکه تا پایان مقاله فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از مطالعه مقاله فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب بهره لازم را برده باشید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.