شاک ویو تراپی چیست
فهرست مطالب

ما در این مقاله قرار است به این موضوع که شاک ویو تراپی چیست بپردازیم.

شاک ویو تراپی چیست
شاک ویو تراپی چیست

شاک ویو تراپی چیست

شاک ویو تراپی از دستگاه های مشهور و توسعه یافته فیزیوتراپی می باشد. کاربرد این دستگاه برای کم نمودن دردهای عضلانی و اسکلتی است که بسیار مفید است. دستگاه شاک ویو تراپی در مطب دکتر معینی متخصص فیزیوتراپی وجود دارد که مطب ایشان بهترین مرکز برای شاک ویو تراپی است.

در ادامه برای آشنایی بیشتر با موضوع مقاله، به طرح و پاسخ سوالات ذیل خواهیم پرداخت:

مکانیزم عملکرد شاک ویو تراپی چگونه است؟

نام شاک ویو تراپی از کجا آمده است؟

کار دستگاه شاک ویو چگونه است؟

آثار فیزیولوژیکی که برای درمان با این دستگاه به ثبت رسیده است، چیست؟

فواید استفاد از دستگاه شاک ویو چیست؟

بیماری هایی که می توان از دستگاه شاک ویو تراپی استفاده کرد:

درمان آرتروز مچ پا با شاک ویو به چند جلسه نیاز دارد؟

خار پاشنه چیست؟

چه کسانی نمی توانند شاک ویو تراپی انجام دهند؟

خطرات یا عوارض جانبی این درمان چیست؟

آیا شاک ویو تراپی دردناک است؟

آیا بعد از درمان ممکن است درد احساس کنم؟

اگر بعد از درمان درد را احساس کنم باید چه کاری انجام دهم؟

هر جلسه شاک ویو تراپی چه مدت طول می‌کشد؟

مراقبت های بعد از شاک ویو تراپی چیست ؟

چرا بیشتر درمان ها برای تاندون آسیب دیده بی تاثیر هستند؟

کلسیفیکاسیون چیست؟

آیا تمام سالمندان مبتلا به آرتروز لگن می شوند؟‌

بیماران دچار آرتریت لگن در چه قسمت هایی درد را احساس می کنند؟

‌آیا درد مفصل ران می تواند درد ارجاعی دیگر نقاط بدن باشد؟

مفصل ران چگونه روان و لغزنده می شود؟

سندروم استرس ساق پا چیست؟

آیا لاغری با دستگاه شاک ویو تراپی امکان دارد؟

سلولیت چیست؟

آیا درمان های موضعی جواب می دهند؟

علت سلولیت چیست؟

لاغری با دستگاه شاک ویو چگونه است؟

مزایای لاغری با دستگاه شاک ویو تراپی چیست ؟

هزینه لاغری با دستگاه شاک ویو چقدر است؟

 

 

مکانیزم عملکرد شاک ویو تراپی چگونه است؟

در این جا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این که شاک ویو تراپی چیست ؟ به ذکر نکاتی در خصوص مکانیزم عملکرد شاک ویو تراپی خواهیم پرداخت.

یک موج صوتی است که موجب منتقل شدن سطح انرژی زیاد به نقاط دردناک و بافت‌های اسکلتی عضلانی گرفتار درد و ناراحتی نیمه حاد، نیمه مزمن و مزمن می‌شود. این انرژی باعث تقویت ترمیم روند و تجدید ساختار استخوان‌ها، تاندون‌ها و دیگر بافت‌های نرم در بدن می‌شود.

شاک ویو با دقت به خصوصیت های تغییر زیاد در فشار، دامنه زیاد و حالت غیر تناوبی معرفی می ‌شود. انرژی جنبشی مورد نیاز در این درمان به وسیله فشار هوا ایجاد می شود و به دسته دستگاه و در آخر به بافت هدف منتقل می‌ شود.

شاک ویو تراپی یک روند درمانی غیر تهاجمی است که انجام کاربرد آن راحت و ساده می باشد. این درمان از سه بخش به صورت زیر تشکیل شده است:

مرحله اول: موقعیت‌یابی ناحیه‌ای که نیاز به درمان دارد

در این قسمت بخش صدمه دیده به وسیله روش های مناسب مانند لمس کردن شناسایی می شود تا به این صورت درمان به‌ طور کامل و دقیق بر روی آن انجام شود.

پیشنهاد می کنیم از مقاله فواید شاک ویو تراپی دیدن کنید.

مرحله دوم: قرار دادن ژل بر روی ناحیه تحت درمان

در این بخش اندازه کافی ژل بر روی محل شناسایی شده برای درمان در مرحله اول قرار داده می ‌شود. در واقع استفاده از ژل برای منتقل کردن تاثیر گذار و مناسب امواج صوتی به محل صدمه دیده از نقش با اهمیتی برخوردار می باشد.

مرحله سوم: آغاز درمان

در این بخش دسته دستگاه به آرامی بر روی ناحیه صدمه دیده فشار داده می شود و بعد دستگاه برای ساخت امواج صوتی روشن می‌ شود.

مرحله سوم: آغاز درمان
مرحله سوم: آغاز درمان

بیمار بر روی تخت می ‌نشیند و پزشک متخصص از یک جست و جو گر استفاده می کند تا دستگاه ساطع کننده موج شوکی را کاملا روی بخش صدمه ‌دیده قرار دهد. تقریباً دو هزار موج شوکی، شلیک می شود و بیمار ضربه ی آهسته ای را پس از دریافت هر موج احساس می‌کند. مدت طول هر جلسه تقریباً سی دقیقه است.

تاریخچه شاک ویو تراپی:

در این جا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این که شاک ویو تراپی چیست ؟ به ذکر نکاتی در خصوص تاریخچه شاک ویو تراپی خواهیم پرداخت.

نام شاک ویو تراپی از کجا آمده است؟

شاک در انگلیسی به مفهوم شوک و یا ضربه می باشد. حرف ویو نیز در انگلیسی به معنی موج می باشد. واژه ی تراپی به معنی درمان است که مترادف فارسی شاک ویوتراپی، به مفهوم درمان به صورت ضربه های موج.

شاک ویو تراپی از جنگ جهانی دوم آغاز شد، زمانی که بمب ها می ترکیدند و از خود امواجی را تولید می کردند مردم به شاک ویو تراپی پی بردند اما داستان اصلی از آنجایی شروع می شود که نجات یافتگان کشتی های غرق شده دچار اختلال ضایعات ریوی شده بودند.

دانشمندان با تحقیق درباره ی این موضوع به نتایج بیشتری رسیدند که در سال ۱۹۸۰ یک بیمار مبتلا به سنگ کلیه به روش ESWL درمان شد. در این روش سنگ ها به وسیله ی امواج فراصوتی خرد می شوند تا بیمار بتواند از طریق ادرار آن را دفع کند.

نام شاک ویو تراپی از کجا آمده است؟
نام شاک ویو تراپی از کجا آمده است؟

بعد از موفقیت در این زمینه پزشکان بر روی استخوان ها شروع به تحقیق کردند تا اینکه در سال ۱۹۸۵ موفق شدند.

کار دستگاه شاک ویو چگونه است؟

در این جا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این که شاک ویو تراپی چیست ؟ به ذکر نکاتی در خصوص کار دستگاه شاک ویو خواهیم پرداخت.

دستگاه شاک ویو در واقع به صورت امواج صوتی با انرژی و دامنه بالا در طول بهبود استفاده می شود. این دستگاه موجب می شود تا در زمان کوتاهی فشار زیادی به وسیله امواج به بافت آسیب دیده فرستاده شوند. در اصل دستگاه شاک ویو از قرار دادن نقشه ضربه ای استفاده می کند که یکی از خصوصیت های مهم و اصلی این دستگاه محسوب می شود.

نیرویی که امواج در این روش از خود نشان می دهد صدمه هایی کم به سطح سلولهای بافت مورد نظر می زنند که این آسیب های اندک سبب ترغیب عامل رشد آنژیوژنیک (Angiogenic Growth Factors(، افزایش نئووسکولاریزاسیون (Neovascularization( و افزایش خون رسانی به سلول صدمه دیده می شود. در نتیجه اثر میکروترمایی که دارد، موجب بهبود یافتن بافت سلول های اسکلتی و عضلانی می شود. برای درمان ورم کف پا، شاک ویو کف پا بهترین گزینه است.

 

دکتر معینی متخصص فیزیوتراپی

که دکتر معینی متخصص فیزیوتراپی با بهترین دستگاه های شاک ویو تراپی بهترین انتخاب برای پزشک معالج شماست. ابتدا موقعیت ناحیه دردناک در بدن بیمار به دقت معلوم می‌شود و نشانه های درد با بیمار مورد صحبت قرار می‌گیرد. سپس یک ژل مخصوص در قسمت دردناک مالیده می‌شود و دستگاه شاک‌ ویو بر روی آن قرار می‌گیرد تا امواج شاک‌ ویو را تولید کند.

در طول مدت بهبود، دستگاه شاک ‌ویو به شکل دایره‌ای بر روی قسمت درد حرکت داده می‌شود. هنگامی که انرژی جنبشی (لرزش) به بافت‌هایی که توان حرکتی خود را از دست داده‌اند، برخورد می‌کند، امواج شاک‌ ویو به انرژی صوتی تبدیل می‌شوند و تولید صدا می کنند.

دکتر معینی متخصص فیزیوتراپی
دکتر معینی متخصص فیزیوتراپی

آثار فیزیولوژیکی که برای درمان با این دستگاه به ثبت رسیده است، چیست؟

در این جا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این که شاک ویو تراپی چیست ؟ به ذکر نکاتی در خصوص آثار فیزیولوژیکی که برای درمان با این دستگاه خواهیم پرداخت.

۱. بیشتر شدن فعالیت سلولی.

۲. آرام شدن موقتی اعصاب.

۳. خراب کردن بقایای کلسیفیک

۴. رها شدن ماده P

آثار فیزیولوژیکی که برای درمان با این دستگاه به ثبت رسیده است، چیست؟
آثار فیزیولوژیکی که برای درمان با این دستگاه به ثبت رسیده است، چیست؟

پدیده‌ی کویتیشن تنها زمانی رخ می‌ دهد که دستگاه شاک ویو، امواج آکوستیک را به بدن منتقل کنند. چسبندگی ‌های زیر پوست که در نتیجه به وجود آمدن تارهای فیبروزی درون عضلات و تاندون‌ ها و لیگامنت ‌ها تشکیل شده است، این امکان را ندارند که فشار های بر اثر امواج شاک ویو را تاب بیاوردند.

امواج پی در پی شاک ویو شروع به پاره کردن اینتارهای فیبروزی می‌کند و آن‌ها را می ‌کشد و در آخر در قسمت هایی که در گذشته گردش خونی وجود نداشته، خون جریان پیدا می‌ کند.

در آخر امواج شاک ویو، مواد شیمیایی تحریک کننده ی درد که مواد ناشی از عکس العمل های فعالیتی سلول‌ ها می باشند، از درون سلول‌ ها آزاد می‌ شوند و به همین علت درد بیمار به سرعت کم می شود.

نابود شدن رسوبات کلسیمی

رسوبات کلسیمی نیز نابود می‌شوند و به صورت مولکولی اولیه در می ‌آیند و در نتیجه، به وسیله سیستم لنفاوی بدن جذب شده و از این ناحیه دفع می ‌شوند. سپس، مخلوط مولکولی این کلسیم‌ ها نیز نابود می‌ شود و تنها به مولکول‌ های کلسیم تبدیل می‌ شوند و به ذخایر استخوانی باز می ‌گردند و به این صورت کلسیم بازیافت می ‌شود.

در اثر فشار زیادی که به وسیله ی موج انفجاری حاصل از گازهای درون بافتی و همچنین پخش شدن امواج شاک ویو ایجاد می ‌شود، التهابات دردناک به سرعت رفع می‌ شوند.

امواج صوتی با سطح انرژی زیاد در هنگام برخورد به بافت مقصد موجب به وجود آمدن تاثیرات درمانی در قسمت صدمه دیده می شود و سرعت بهبود بافت و رشد سلولی را بیشتر می‌ کند.

این امواج، ، همچنین باعث بی حس شدن می شود و موجب بازیابی توانایی حرکتی قسمت های صدمه ‌دیده می ‌شود. تمام نتایج گفته شده در این قسمت اغلب به طور همزمان مشاهده می شود و برای درمان درد مزمن، نیمه مزمن و شرایط حاد مناسب هستند.

هزینه استفاده از دستگاه شاک ویو تراپی:

هزینه شاک ویو به نسبت درمان های دیگر کم تر و ایمنی و تاثیر آن بیشتر می باشد.

هزینه استفاده از دستگاه شاک ویو تراپی:
هزینه استفاده از دستگاه شاک ویو تراپی:

فواید استفاد از دستگاه شاک ویو چیست؟

در این جا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این که شاک ویو تراپی چیست ؟ به ذکر نکاتی در خصوص فواید استفاد از دستگاه شاک ویو خواهیم پرداخت.

  • کم شدن درد
  • سریع تر شدن جریان التیام
  • کم شدن دوران بهبودی
  • التیام التهاب ماندگار
  • رشد و نمو رگ های خونی جدید
  • وادار کردن رشد سلول های جدید
  • تحریک ترشح مواد شیمیایی در سلول‌ ها
  • ایمن و کم تهاجمی
  • جلوگیری از جراحی های غیر ضروری
  • نابود کردن رسوب کلسیم در بافت ها

بر طرف کردن التهاب مزمن

در این جا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این که شاک ویو تراپی چیست ؟ به ذکر نکاتی در خصوص بر طرف کردن التهاب مزمن خواهیم پرداخت.

یاخته‌ها و سلول‌های ماست (mast cellsیکی از اجزای اصلی تاثیرگذار بر بهبود ( فرآیندهای التهابی می باشند. در عمل کار این سلول‌ها می‌تواند تحت تاثیر امواج صوتی موجب از شاکویوتراپی بیشتر شود.گردش مواد مغذی برای آغاز و حفظ فرآیند های بهبود بافت‌های صدمه ‌دیده ضروری است. به هر حال استفاده از امواج صوتی می‌ تواند سبب ایجاد و بازسازی مویرگ‌های جدید در تاندون ها و استخوان ها شود.

بر طرف کردن التهاب مزمن
بر طرف کردن التهاب مزمن

تغییر در سطح سلول

شاک‌ ویو موجب فعالیت اثر بخش شیمیایی بافت‌ها در سطح سلولی می‌شود. در نتیجه این تحریکات، موجب تغییراتی در رادیکال‌های رها شده سلولی اتفاق می‌ افتد که به نوبه خود درجه آزاد شدن موادی که به کم شدن درد و التهاب کمک می‌ کنند را بیشتر می‌ کند.

جریان خون

وجود جریان خون طبیعی برای ادامه روند بهبودی بافت‌ها اهمیت زیادی دارد. شاک ‌ویو خاصیت افزایش تولید رگ‌های خونی جدید را دارد که موجب بیشتر شدن گردش خون جدید و تمیز درون قسمت آسیب ‌دیده می‌ شود و روند درمان و بازسازی بافت‌های آسیب ‌دیده را بیشتر می‌ کند.

جریان خون
جریان خون

کم شدن تونوس (سفتي) ماهيچه ‌اي

شاک ‌ويو‌تراپي باعث کم شدن تحریکات انقباضي عضلات مي‌شود و مي‌تواند الگوی دردهاي عصبی ناشی از بيماری ‌های مزمن را نابود کرده و اين دردها را کم تر کند. اين ویژگی شاک ‌ويو باعث کاهش قابل ملاحظه تونوس و اسپاسم عضلانی می شود و بسیار موثر در حذف درد نقاط ماشه‌ ای (تريگر پوينت‌ ها) می باشد.

تحریک تولید کلاژن

ساخت مقدار کافی کلاژن برای سیر بازسازی ساختارهای بافت ‌های اسکلتی عضلانی و نیز رباط‌ های صدمه دیده لازم و ضروری است. به این صورت، شاک ویو درمانی می ‌تواند سیر تولید کلاژن را در بدن تحریک و تسریع نماید.

جزیه فیبروبلاست‌های کلسینه شده

جمع شدن کلسیم معمولا در نتیجه به وجود آمدن پارگی‌های بسیار ریز یا سایر صدمه ‌دیدگی‌ ها برای یک تاندون ساخته می ‌شود. به هر حال امواج صوتی می ‌توانند این شرایط را از بین ببرند و نابود کنند.

رها سازی بخش های حساس

بخش های حساس دلیل اصلی ساخته شدن درد در ناحیه کمر، گردن، شانه، دست و پا می باشد. به هر حال، انرژی صوتی در هنگام بر خورد با این بخش ها سبب رها شدن پمپ کلسیم و بهبود مشکلات متابولیک در میوفیلامان‌ها (myofilaments)و آرام شدن نقاط حساس می‌ شود.

تسکین درد

پالس‌ های امواج شاک‌ ویو به صورت مستقیم بر روی رشته‌ های عصبی که فرکانس درد را به مغز ما منتقل می‌کنند، تأثیر می‌گذارند. شاک‌ ویو به وسیله مکانیسم کنترل دروازه درد اینترنورون‌ها یا نورون‌های حد واسط در رشته‌ های عصبی آلفا و بتا تأثیر می‌ گذارد و از منتقل شدن فرکانس درد جلوگیری می‌کند.

زانوی دوندگان

زانوی دوندگان یک گونه آسیب یا صدمه ‌دیدگی در تاندون کشکک می باشد که با حس درد، ناراحتی یا مشکل فعالیت برای زانو همراه می باشد. در هر صورت شاک ویو درمانی می ‌تواند یک کار راحت و سریع برای رفع کردن این عارضه باشد. به این صورت که اشخاص بعد از گذشت اولین جلسه درمان با کمتر شدن درد خود مواجه شده و بعد از چند جلسه درمان درد بیمار به‌ طور کامل از بین خواهد رفت.

زانوی دوندگان
زانوی دوندگان

درد شانه

درد در بخش شانه می‌ تواند در اثر شرایطی مثل کلیسنه شدن، سندروم گیرافتادگی شانه، یا شانه یخ زده ساخته شود. شاک ویو تراپی می ‌تواند در موارد کلیسنه شدن شانه، مشکل را به ‌طور کامل در بیش از هشتاد و پنج درصد از موارد را از بین ببرد.

آرنج تنیس ‌باز

آرنج تنیس‌ باز وضعیتی است که به طور متداول در بین ده درصد اشخاصی که فعالیت‌ هایی مثل ورزش تنیس انجام می‌ دهند، مشاهده می شود. به این صورت شاک ویو تراپی می‌ تواند کمتر شدن فوری درد و درمان مشکلات به وجود آمده را در بیش از هفتاد درصد موارد با کم تر از پنج جلسه درمان برای بیمار به همراه داشته باشد. نتیجه التیام در درد شانه در این شرایط با گذشت چهار هفته مشاهده خواهد شد.

بیماری هایی که می توان از دستگاه شاک ویو تراپی استفاده کرد:

در این جا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این که شاک ویو تراپی چیست ؟ به ذکر نکاتی در خصوص بیماری هایی که می توان از دستگاه شاک ویو تراپی استفاده کرد خواهیم پرداخت.

انواع آرتروز

  • کمر
  • درد پاشنه پا
  • درمان زانو درد مزمن
  • درد ها و آسیب های شانه
  • کشاله ران
  • بهتر شدن درد گردن
  • خارپاشنه
  • درد کف پا
  • بد شکلی استخوان
  • تاندونیت

و موارد دیگر. . .

انواع آرتروز
انواع آرتروز

تنیس البو

  • گلف البو
  • شانه یخ زده
  • زخم پای دیابتی
  • درد جلو زانو
  • تاندونیت کلیفیسته
  • نقاط ماشه ای

و موارد دیگر. . .

آرتروز و علائم آن چیست؟

در این جا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این که شاک ویو تراپی چیست ؟ به ذکر نکاتی در خصوص آرتروز و علائم آن خواهیم پرداخت.

آرتروز یا التهاب مفاصل بیماری رایجی است که ورم استخوان و مفاصل نیز نام دارد. این بیماری ممکن است در هر جای بدن وجود داشته باشد و انواع متنوعی دارد، اما بیشتر در دست، پا، ستون فقرات، ران و زانو وجود دارد.

افرادی که سن بیشتری دارند، نسبت به جوان تر ها اغلب مبتلا به این بیماری می شوند و با افزایش سن بیشتر نیز می شود، به طوری که سی درصد از مراجع کنندگان پزشک عمومی و هشتاد درصد رادیوگرافی ها افراد بالای شصت سال بودند. روماتیسم مفصلی شایع ترین نوع آرتروز است.

روماتیسم مفصلی یک مشکل خود ایمنی می باشد

روماتیسم مفصلی یک مشکل خود ایمنی می باشد که بافت های بدن را مورد حمله قرار می دهد. این بیماری با درد های کم در ناحیه مفاصل آغاز می شود و با گذشت زمان این درد ها بیشتر می شوند و فرد بیمار نمی تواند فعالیت های روزانه خود را نیز انجام دهد.

وجود درد در مفاصل موجب فعالیت کمتر بیمار شده که این فعالیت کم خود باعث بروز مشکلات دیگر برای فرد است که موجب از بین رفتن و یا ضعف عضلانی و شل شدن رباط ها از عوارض کم تحرکی می باشد.

البته آرتروز بعد از حادثه در پا و مچ پا ممکن است به علت آسیب ‌دیدگی، حتی صدمه هایی که در گذشته اتفاق افتاده‌ اند ایجاد شود. به طور مثال یک پیچ‌ خوردگی، شکستگی یا در رفتگی در پا و یا مچ پا ممکن است به غضروف آن آسیب وارد کرده و موجب فرسایش زود مفاصل شود. نشانه های این نوع آرتروز در طول چند سال ایجاد می‌شوند تا این آسیب‌ دیدگی موجب درد و محدودیت در عملکرد مفصل شود.

نشانه های دیگر آرتروز عبارتند از:

  • محدودیت های حرکتی در مفاصل و کم شدن انعطاف پذیری
  • درد در مفاصل و ورم کردن
  • احساس ساییده شدن در مفاصل
  • صدا دادن مفاصل با حرکت کردن

یکی از کار های مهم دستگاه شاک ویو، درمان آرتروز می باشد که با فرستادن موج های صوتی از طریق یک اپلیکاتور نیرو و فشار زیادی را به بافت لطمه دیده ارسال می کند که فرآیند طبیعی بدن را برای مواجه با درد و التهاب ها تحریک و فعال می سازد.

آرتروز در مچ پا:

آرتروز در مچ پا:
آرتروز در مچ پا:

عفونت

عفونت مفصل ممکن است موجب صدمه دیدن سلول‌های غضروف آن شود. از آنجایی که سلول های غضروف دوباره رشد نمی کنند ممکن است این عفونت همیشگی باشد.

ژنتیک

هنوز به طور دقیق و مشخص نمی توانیم بگوییم که عوامل ژنتیکی می تواند موجب آرتروز شود اما می دانیم ژنتیک برخی افراد بیشتر در مبتلا شدن آنها به آرتروز نسبت به دیگران تاثیر دارد.

وزن

مفاصل لگن، زانوها، مچ پا کسانی که وزنشان بیشتر است باید وزن بیشتری را تحمل کنند. این اشخاص بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند و معمولا غضروف مفاصل آنها با سرعت بیشتری دچار صدمه دیدگی می‌شود.

درمان آرتروز مچ پا با شاک ویو به چند جلسه نیاز دارد؟

معمولاً سه جلسه درمانی با فاصله یک هفته‌ای در زمان بروز علائم بیماری نیاز است. برای بیماری‌های مزمن توصیه می‌شود که چهار جلسه درمانی صورت بگیرد. اگر بیماری شما همیشگی باشد ممکن است که به جلسات بیشتری نیاز داشته باشید کم است.

درمان آرتروز مچ پا با شاک ویو به چند جلسه نیاز دارد؟
درمان آرتروز مچ پا با شاک ویو به چند جلسه نیاز دارد؟

خار پاشنه چیست؟

مهم ترین کار با دستگاه شاک ویو تراپی درمان خار پاشنه است. جمع شدن کلسیم در زیر استخوان پاشنه (خار پاشنه) ارتباط نزدیک با به وجود آمدن جراحت یا التهاب در پوشش کف پا دارد، (پلانتار فاشئیت).

به هر حال شاک ویو درمانی می ‌تواند هر دوی این مشکلات را در همان لحظه رفع کند. در نتیجه امواج صوتی نقش موثر در بازگشت سریع به فعالیت‌های عادی و دستیابی به برآیند درمان بلند مدت در بیش از هشتاد و هشت در صد اشخاص بیمار دارد. در درمان خار پاشنه با شاک ویو، پیشنهاد ما نگاه کوتاهی به کمر درد و اثرهایی که درد در ناحیه کمر می تواند بر پاشنه بگذارد، می باشد.

چه کسانی نمی توانند شاک ویو تراپی انجام دهند؟

۱. افراد باردار

۲. افراد زیر ۱۸ سال

۳. اختلال لخته شدن خون.

۳. حساسیت به لاتکس و حساسیت به محلول اتصال.

۴. وجود دستگاه ضربان ساز در قلب.

۵. مبتلا به سرطان استخوان.

۶. سابقه پارگی تاندون آشیل یا پارگی رباط پلانتار فاسیا.

۷. نوروپاتی داشته باشید.

۸. دارای عفونت در پا، زخم باز، بثورات پوستی یا تورم و التهاب در ناحیه تحت درمان باشید.

چه کسانی نمی توانند شاک ویو تراپی انجام دهند؟
چه کسانی نمی توانند شاک ویو تراپی انجام دهند؟

خطرات یا عوارض جانبی این درمان چیست؟

شاک ویو تراپی یک درمان بدون خطر و موثر است. در روند جلسه درمانی، کمی درد را احساس خواهید کرد. اما این درد باید در توان شما باشد. درمان با توجه به تحمل کردن شما، انجام می‌شود.

اگر شما نمی توانید درد را تحمل کنید، سطح درمان کاهش می یابد. در روند درمان، ابتدا ممکن است درد، قرمز شدن پوست، کبودی، تورم و بی‌حسی بیشتری را تجربه کنید.

این مشکلات باید قبل از جلسه درمانی بعدی، ظرف مدت یک هفته رفع شوند. خطر کمی برای به وجود آمدن پارگی تاندون یا رباط و آسیب به بافت نرم وجود دارد؛ اما تحقیقات نشان داده‌اند که از هر ۱۰ بیمار، ۵ تا ۷ نفر این درمان را به خوبی گذرانده اند.

شاک ویو هیچ گونه مشکلی بر استخوان‌ ها و شاخه ‌های عصبی ندارد، ، چرا که این بخش ها می ‌توانند به آسانی نیرویی که در نتیجه ی موج های شاک ویو تراپی را متحمل شوند.

آیا شاک ویو تراپی دردناک است؟

بعضی اوقات درمان کمی دردناک است ولی اکثر افراد می‌توانند این درد را بدون مصرف دارو تا چند دقیقه تحمل کنند. اگر در روند درمان دچار درد شدید، لطفاً به پزشک خود اطلاع دهید؛ چون امکان دارد، امکاناتی برای کاهش ناراحتی‌های شما وجود داشته باشد. اما داشتن درد در روند درمان نشان می‌دهد که شوک ویو تراپی موثر است.

آیا بعد از درمان ممکن است درد احساس کنم؟

به طور معمول اغلب پس از درمان، کم شدن سطح درد را تجربه کنید؛ یا اینکه هیچ دردی نداشته باشید. اما ممکن است چند ساعت بعد، درد خفیف تا متوسطی را تجربه کنید. این درد خفیف می‌تواند یک روز یا بیشتر ادامه داشته باشد.

آیا بعد از درمان ممکن است درد احساس کنم؟
آیا بعد از درمان ممکن است درد احساس کنم؟

اگر بعد از درمان درد را احساس کنم باید چه کاری انجام دهم؟

شاک ویو تراپی باعث ایجاد یک وضعیت پیش التهابی در بافت می‌شود که درمان می‌گردد. در صورت احساس درد زیاد می توانید از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید اما به هیچ عنوان در ناحیه ای که دچار درد شده اید یخ و یا از داروهای ضد التهاب استفاده نکنید، ، زیرا در روند بهبودی اختلال ایجاد می کنند.

هر جلسه شاک ویو تراپی چه مدت طول می‌کشد؟

هر جلسه حدود هزار تا سه هزار شوک وارد می‌ شود که تقریبا، پنج تا ده دقیقه طول می‌ کشد. متخصص فیزیوتراپی دکتر معینی درمان شما را بر اساس شرایط فردی شما مدیریت می‌کند. اکثر مشکلات به سه تا پنج جلسه شاک ویو تراپی یک روز در هفته نیاز دارند. هر جلسه درمان با شاک‌ ویو‌تراپی بین پنج تا پانزده دقیقه طول می‌کشد.

مراقبت های بعد از شاک ویو تراپی چیست ؟

معمولاً به افراد سفارش می ‌شود از انجام فعالیت‌ های فیزیکی (مخصوصا فعالیت‌ هایی که بر قسمت صدمه دیده تاثیر می‌ گذارد) برای زمان چهل و هشت ساعت بعد از درمان خودداری کنند، مثلا بهتر است با ماشین رفت و آمد کنند. بیماران می‌توانند فعالیت‌های روزمره‌شان را بلافاصله بعد از درمان ادامه بدهند. البته چنانچه شاک ویو برای درمان خار پاشنه به کار برده شود، بیمار حداقل تا یک هفته بعد از جلسه دوم شاک ویوتراپی اجازه دویدن ندارد.

برای اطلاعات کامل تر در این زمینه مراقبتهای بعد از شاک ویو را مطالعه کنید.

چرا بیشتر درمان ها برای تاندون آسیب دیده بی تاثیر هستند؟

اگر زمان مشکل شما کمتر از شش ماه باشد، به آن تاندونیت حاد گفته می شود؛ در برخی موارد ممکن است مشکل به خودی خود خوب شود.

گاهی ممکن است درمان شامل فیزیوتراپی، تزریق کورتیزون، بستن ناحیه صدمه دیده و استفاده داروهای ضد التهاب است که می‌تواند تاثیر گذار باشد.

تاندونیت وخیم اغلب یک التهاب است و هر درمانی که طول شش ماه اول برای نمایان شدن این وضعیت استفاده می‌ گردد، رسیدگی به التهاب و سعی نمودن در استراحت قسمت صدمه دیده است.اگر وضع وخیم التیام نیابد، آن را تاندونیت مزمن می نامند.

تفاوت بین این دو ساده است؛ تاندونیت مزمن، بافت صدمه دیده یا فرسوده است اما تاندونیت وخیم یک نوع التهاب است. اگر نقص، از سطح تاندونیت وخیم گذشته باشد، دوباره تزریق استروئید به شما کمک نخواهد کرد.

در گذشته تنها روش درمان برای مشکل تاندونیت، عمل جراحی بود اما با پیشرفته تر شدن علم، شاک ویو تراپی یک راه مفید و مناسب است؛ به دلیل این که تاندون آسیب دیده مجبور به بهبود یافتن می‌شود.

تاثیرات شاک ویو در درمان تاندونیت مزمن چگونه است؟

صدمه دیدگی‌های کم جمع شده ناشی از انجام فعالیت‌ های پر تکرار که سبب وارد شدن فشار زیاد از حد به پا می ‌شود و در نهایت می ‌تواند سبب به وجود آمدن تندینوپاتی مزمن، تاندونیت یا التهاب مزمن تاندون پا برای فرد شود.

هر دو مسئله ی التهاب تاندون و وارد شدن لطمه به سلول ‌ها را می توان با کمک گرفتن از شاک ویو تراپی به راحتی درمان نمود. تعداد جلسات درمان مورد نیاز در این شرایط معمولا 5 تا 10 جلسه با 5 تا 10 روز فاصله بین جلسات درمان می‌باشد.

تاثیرات شاک ویو در درمان تاندونیت مزمن چگونه است؟
تاثیرات شاک ویو در درمان تاندونیت مزمن چگونه است؟

کلسیفیکاسیون چیست؟

التهاب کلسینه تاندون یک ایراد مزمن درد آور است که با کلسینه شدن تاندون چرخاننده شانه به وجود می آید. این وضعیت درد و مشکل حرکتی برای شانه به همراه می باشد. در هر صورت، شاک ویو تراپی یکی از مفید ترین و بهترین طریقه های درمان برای این عارضه می باشد. در این حالت امواج صوتی باعث پخش شدن قسمت های کلسینه شده و روند جذب و حذف آن ‌ها را به وسیله بدن تحریک می‌ کند.

درد لگن و درمان آن با شاک ویو تراپی

عضلات و تاندون‌های موجود در بخش لگن ممکن است زیاد از حد مورد استفاده قرار بگیرند. همین طور استخوان‌های لگن ممکن است به دلیل زمین خوردن یا سایر صدمه ‌دیدگی‌ هایی مانند آن گرفتار شکستگی شوند.

هر یک از این وضعیت ها می ‌تواند سبب به وجود آمدن درد و صدمه ‌دیدگی در قسمت لگن و تشکیل رسوبات کلسیم پاتولوژیک در قسمت لگن شود. به هر حال، شاک ویو تراپی می ‌تواند روند التیام صدمه دیدگی را سریع تر کرده و با از بین بردن درد و ناراحتی از نیاز به عمل جراحی برای جانشینی مفصل جلوگیری کند.

آیا تمام سالمندان مبتلا به آرتروز لگن می شوند؟‌

اکثر اشخاص، جدا از سن و سالشان هرگز دچار آرتروز و دیگر عارضه های التهابی مفصلی نمی‌ شوند. کل قسمت‌ های بدن به موازات افزایش سن ساییده می‌شوند، غضروف مفصل ران نیز از این اصول جدا نیست. بیمارانی که به جراحی تعویض مفصل ران نیاز دارند، به طول معمول وضعیت پیشرفت آرتروز لگنشان به علت صدمه دیدگی، به وجود آمدن مشکلات زیر بنایی، ژنتیک، دچار شدن به آرتریت یا ناهنجاری مادرزادی مفصل هیپ بیشتر تر می باشد.

بیماران دچار آرتریت لگن در چه قسمت هایی درد را احساس می کنند؟

درد ناشی از آرتروز لگن معمولا در جلوی ران، باسن یا سمت خارجی ران حس می‌ شود. همین طور ممکن است درد به دلیل هم پوشی داشتن عصب ‌های مفصل ران و زانو در زانو نیز پخش شود. درد و سفتی مفصل اغلب به دلیل چرخاندن پا دوباره شروع می‌ شود. درد مفصل هیپ را می‌توان مثل کشیدن عضله کشاله ران یا احساسی مانند دندان درد در کشاله ران توصیف کرد.

‌آیا درد مفصل ران می تواند درد ارجاعی دیگر نقاط بدن باشد؟

بله، آن چیزی که بیماران تصور می ‌کنند درد مفصل ران است، می ‌تواند علت دیگری، مثل گردش خون ضعیف در پا، آرتروز کمر، آرتروز زانو، درد مفصل ساکروایلیاک یا دیگر عارضه های لگنی یا شکمی داشته باشد. به طور ساده تر ممکن است نقص در جای دیگری از بدن باشد، اما بیمار درد را در مفصل ران حس کند.

درد مفصل هیپ در بیماران پیر تر ممکن است که انعکاسی از چندین نقص باشد. به طور مثال ممکن است بیمار سالمند هم به آرتروز کمر و هم به آرتروز لگن دچار شده باشد. جراحی عوض کردن مفصل ران برای این چنین بیمارانی به حذف کردن یک سر چشمه درد کمک می‌ کند، اما مورد نیاز است که بخش های دیگر نیز در آینده تحت نظارت و درمان قرار بگیرند.

بیماری دژنراتیو مفصل ران چیست؟

مفصل ران وقتی مبتلا به عارضه دژنراتیو یا فرسایشی می‌ شود که غضروف به علت صدمه ‌دیدگی و یا در اثر ابتلا به بیماری‌ هایی مثل آرتروز یا روماتیسم آسیب دیده باشد.

مفصل ران چگونه روان و لغزنده می شود؟

مفصل ران به صورت مقاوم درون یک کپسول قرار دارد. این کپسول بافت سفتی است که مانند پوشش لاستیکی دور فرمان ماشین، مفصل ران را احاطه می کند. سلول‌های داخل کپسول هیپ، مایع سینوویال را به وجود می آورد که نوعی ماده روان کننده طبیعی به شمار می رود.

در صورتی که مفصل ران سالم باشد، پی در پی اندازه اندکی از مایع سینوویال در مفصل موجود است. این مایع همچون یک روغن گریس زیستی کار می‌ کند و مفصل را لغزنده می ‌کند.

سندروم استرس ساق پا چیست؟

سندرم استرس درشت ‌نی میانی اغلب به دلیل انجام کار‌هایی که سبب وارد شدن فشار زیاد از حد به عضله قدامی درشت‌ نی می ‌شود، به وجود می‌ آید. زمانی که این عارضه به وسیله شاک ویو تراپی تحت درمان و نظارت قرار می گیرد، دوره پنهان این نقص کم تر شده است و مدت زمان مورد نیاز برای التیام حداقل نصف می شود.

آیا لاغری با دستگاه شاک ویو تراپی امکان دارد؟

باید بگویم بله این امکان وجود دارد، اما باید قبلش با مفهوم سلولیت آشنا بشوید.

سلولیت چیست؟

سلولیت نوعی چربی است که بر روی پوست آشکار می‌شود. دلیل سلولیت را باید به این شکل بیان نماییم که این گونه ویژه از چربی های زیرین پوست، در میان ماهیچه ها و فیبرهای اتصال دهنده ی عضلات و پوست، گیر افتاده و با قدرتی که کیسه‌های چربی به بافت پوست وارد می‌کنند، ظاهری شبیه پوست پرتقال شکل به پوست می‌دهند و تو رفتگی‌هایی را بر روی پوست ایجاد می کند.

سلولیت‌ها معمولا پس از سن بلوغ آشکار می‌ شوند و سلولیت در خانم‌ ها به این علت ظاهر می شوند که حجم فیبر در بافت ‌های مفصلی و مرتبط کننده آنها زیاد است، به اندازه زیادی موجود است. که به حدود ۸۰٪ یا ۹۰٪ می ‌رسد.

سلولیت یکی از انواع عفونت های باکتریایی می باشد که روی پوست اثراتی می گذارد. این عارضه به خصوص غشاء میان پوستی و چربی زیر جلدی را درگیر می کند.

علائم این بیماری شامل یک بخش قرمز رنگ است

علائم این بیماری شامل یک بخش قرمز رنگ است که در عرض چند روز بیشتر می شود وپوست ورم می کند؛ ممکن است با فشار دادن ناحیه قرمز رنگ پوست سفید شود.

معمولا محدوده قرمز شده و ورم کرده درد می کند و گاهی نیز ممکن است رگ های لنفاوی نیز تحت تاثیر این بیماری قرار بگیرند و شخص بیمار گاهی اوقات تب کند و یا دچار خستگی شود.

پاها و صورت بیشتر در معرض این بیماری قرار می گیرند البته ممکن است این بیماری در هر جای بدن نیز اتفاق بیفتد. باکتری هایی که باعث می شوند این بیماری به وجود بیاید استرپتوکوک و استافیلوکوکوس اورئوس هستند.

سلولیت در اثر تجمع چربی در زیر پوست ایجاد می شود. برخی از زنان بیش از دیگران مبتلا به آن هستند. میزان سلولیت می تواند بر اساس ژن ها، درصد چربی بدن و سن شما باشد. ضخامت پوست شما، همچنین در ظاهر سلولیت تأثیر می گذارد. افراد در هر نوع بدن و وزن می توانند به سلولیت مبتلا شوند.

زنان به طور کلی درصد بیشتری از چربی بدن نسبت به مردان دارند که عمدتا در لگن و ران ها ذخیره می شود. مردان چربی خود را بیشتر در شکم ذخیره می کنند. بالا رفتن میزان چربی در زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود. رشته های کلاژن بین پوست با بالا رفتن سن و نازک شدن پوست و از بین رفتن قابلیت ارتجاعی، سلولیت بیشتر، دیده می شود.

آیا درمان های موضعی جواب می دهند؟

درمان های موضعی ممکن است به کاهش ظاهری سلولیت کمک کنند، اما ممکن است اثرات آن طولانی مدت نباشد. برای حفظ نتایج باید روزانه از کرم استفاده کنید.

گفته می شود که کرم ها باعث سفت شدن پوست می شوند و این باعث می شود پوست صاف و محکم به نظر برسد. آنها، ، همچنین رطوبت اضافه می کنند که می تواند ظاهر سلولیت را بهتر کنند اما این کار تنها ظاهریست و برای درمان قطعی باید از دستگاه شاک ویو تراپی استفاده کنید.

علت سلولیت چیست؟

  • رژیم غذایی نامناسب
  • سوخت و ساز آهسته ی بدن
  • فعالیت کم
  • ساختارهای ژنتیکی خاص
  • تغییر در هورمون ها
  • وجود چربی زیاد در بدن

لاغری با دستگاه شاک ویو چگونه است؟

دستگاه لاغری شاک ویو تراپی موج های صوتی با نیروی زیاد به وجود می آورد. این امواج با فشارهای بالا تا صد مگاپاسکال (تا صد برابر فشار اتمسفر) و منفی در حدود پنج تا ده مگاپاسکال تشخیص داده می شود. این امواج پس از ساخته شدن از دستگاه و با ورود به درون بدن از محیط مایع و بافت نرم رد می شود و تاثیر آنها در مرز مشترک دو بافت امپدانس متفاوت مانند محل متصل شدن استخوان و بافت نرم نمایان می شود.

شاک ویو در تماس با بخش اشتراکی دو بافت با امپدانس های متفاوت صوتی به دو گونه انعکاس و انکسار از راه خود منحرف می شوند؛ این دو باعث می شوند آزاد شدن انرژی جنبشی در محل اتصال بافت ها و تغییرات بافتی صورت بگیرد.

شاک ویو با موج های صوتی خود محل هایی از پوست را که در آن سلولیت وجود دارد، وقتی که با چربی های زیر پوستی تماس دارد، باعث کم تر و سبب نابودی چربی های زیر پوست می شوند، بدون اینکه به دیگر ساختار های بدن مانند مویرگ ها و ماهیچه ها و عضله صدمه ای برسد.

بیشتر کردن سوخت و ساز بدن

دستگاه شاک ویو با بیشتر کردن سوخت و ساز بدن و گردش خون در قسمت مورد نظر جریان بهبودی را بیشتر می کند و همچنین موجب نابود شدن چربی‌ها، کاهش سایز و زیباتر شدن ظاهر پوست می‌شود. شاک ویو یک راه درمان جدا نیست و به طور معمول اگر با متدهایی همچون کرایولیپولیز همراه باشد نتایج عالی خواهد بود.

مزایای لاغری با دستگاه شاک ویو تراپی چیست ؟

  • سلول های پایین تنه یعنی ران و باسن
  • جوانسازی پوست
  • بهبود اسکارها
  • اصلاح بدشکلی های پوستی و اصلاح بدفرمی های پس از لیپوساکشن
  • صافی پوست
  • عوارض کم
  • افتادگی پوست
  • لیپوادم

هزینه لاغری با دستگاه شاک ویو چقدر است؟

عواملی مانند: وسعت ناحیه تحت درمان، میزان چربی های انباشته شده و تعداد جلسات بر روی هزینه تاثیر می گذارد.

در این قسمت مقاله ما در این خصوص که شاک ویو تراپی چیست به پایان رسید و امید است با مطالعه ی موارد فوق به این موضوع رسیده باشید که شاک ویو تراپی چیست

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.