بی اختیاری ادرار در مردان
فهرست مطالب

بی اختیاری ادرار در مردان یکی از مشکلاتی است که به دلایل مختلف و در هر سنی احتمال بروز آن وجود دارد. این مشکل تاثیر مستقیم در تمام جنبه های زندگی دارد و به شدت در روحیه فرد تاثیرگذار است.

پیش تر، مقاله بی اختیاری ادرار در زنان را بررسی کردیم.

یکی از مشکلاتی که بی اختیاری ادرار در مردان باعث بروز آن می شود اختلال در انجام فعالیت های روزمره است، تا جایی که با شدت گرفتن آن فرد حتی امکان چند ساعت بیرون بودن از خانه را هم نخواهد داشت.

البته بی اختیاری ادرار در مردان درمان پذیر است، به خصوص اگر به موقع تشخیص داده شود درمان آن چندان سخت نخواهد بود، بهترین روش درمان این بیماری، استفاده از تمرینات فیزیوتراپی است.

برای آشنایی با روش های بی اختیاری ادرار در مردان و بهترین راهکارهای درمانی آن با این مطلب همراه باشید.

بی اختیاری ادرار چیست؟

بی اختیاری ادرار به چند شکل بروز می کند؟

چه عواملی احتمال بروز بی اختیاری ادرار را افزایش می دهند؟

علائم و نشانه های بی اختیاری ادرار چیست؟

بی اختیاری ادرار در مردان به چه دلایلی ایجاد می شود؟

بی اختیاری ادرار در مردان چگونه تشخیص داده می شود؟

در سابقه پزشکی برای تست بی اختیاری مردان چه مواردی بررسی می شود؟

معاینه فیزیکی برای تست بی اختیاری ادرار چه شرایطی دارد؟

درمان و کنترل بی اختیاری ادرار چه روش هایی دارد؟

فیزیوتراپی چه نقشی در کاهش بی اختیاری ادرار در مردان دارد؟

برای بهبود عملکرد عضلات کف لگن در فیزیوتراپی چه روش هایی وجود دارد؟

درمان بی اختیاری ادرار با بیوفیدبک به چه صورت انجام می شود؟

انواع تحریک ها در فیزیوتراپی برای درمان بی اختیاری ادرار در مردان به چه صورت است؟

آموزش کنترل مثانه برای درمان بی اختیاری ادرار در مردان چه مواردی را شامل می‌ شود؟

در درمان بی اختیاری ادرار در مردان چه مسائلی از اهمیت بیشتری برخوردارند؟

 

بی اختیاری ادرار چیست؟

بی اختیاری ادرار چیست؟
بی اختیاری ادرار چیست؟

ادرار یکی از فرآیندهایی روتین و روزمره ای است که توسط بدن و با هدف خروج مواد زائد و سمی انجام می شود. هرچند تولید ادرار به وسیله بدن یک فرآیند ناخودآگاه است اما در حالت عادی و زمانی که فرد در سلامت کامل به سر ببرد می تواند زمان دفع آن را کنترل کرده و به تعویق بیندازد.

در واقع از زمانی که مثانه پر می شود، شخص احساس دفع ادرار خواهد داشت و تا وقتی که به صورت اختیاری برای این کار اقدام نکند مایع در مثانه او باقی خواهد ماند.

این فرآیند عادی اما در بعضی افراد دچار اختلال است، به صورتی که شخص توانایی کنترل ادرار و نگهداری آن در مثانه خود را از دست می دهد.

پیشنهاد می کنیم از پست مدت زمان فیزیوتراپی زانو دیدن کنید.

بی اختیاری ادرار چیست

همان طور که گفته شد بعضی از افراد دچار اختلالاتی در روند ادرار می شوند که یکی از این اختلالات عدم توانایی کنترل ادرار و خروج ارادی آن است که به این اختلال بی اختیاری ادرار گفته می شود.

این اختلال یکی از شایع ترین مشکلاتی است که هم در زنان و هم در مردان بروز می کند و دلایل مختلفی برای بروز آن وجود دارد.

در این اختلال مثانه توانایی کنترل ادرار را از دست می دهد که البته شدت آن در افراد مختلف، متفاوت است. در بعضی افراد تنها بخشی از ادرار از مثانه خارج می شود تا مقداری از حجم آن در مثانه کاهش پیدا کند در بعضی افراد اما این عارضه به صورت تخلیه کامل و ناگهانی ادرار بروز می کند.

همچنین مدت زمان درگیری به این بیماری هم متفاوت است. بعضی از بیماران مدت زمانی کوتاه و به طور مقطعی به این بیماری دچار می شوند،

به عنوان مثال در زنان این عارضه ممکن است به دلیل رابطه جنسی نامناسب به صورت موقتی بروز کرده و با بهبود عضلات در اندام تناسلی برطرف شود اما در بعضی افراد این عارضه به صورت دائمی بروز می کند که در این صورت مشکلی جدی است و تمام وضعیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

بی اختیاری ادرار به چند شکل بروز می کند؟

بی اختیاری ادرار به چند شکل بروز می کند؟
بی اختیاری ادرار به چند شکل بروز می کند؟

همان طور که گفته شد بی اختیاری در افراد مختلف به شکل های متفاوتی بروز می کند. این عارضه در بعضی افراد شدید و در بعضی جزئی است، در بعضی افراد موقتی و در بعضی افراد دائمی است

و به طور کل حالت های بروز آن بسته به شرایط بیمار متفاوت است. در این بخش از مقاله بی اختیاری ادرار در مردان چند شکل رایج بروز این بیماری را بررسی خواهیم کرد.

بی اختیاری ادرار ناشی از استرس

یکی از رایج ترین حالت های بروز بی اختیاری ادرار، بی اختیاری ناشی از استرس است. این شکل از بی اختیاری معمولا زمانی رخ می دهد که بیمار دچار استرس یا حالت روحی خاصی شود که به اندام های داخلی بدن فشار وارد می کند.

البته انواع مختلفی از مشکلات ممکن است باعث بروز بی اختیاری ناشی از استرس شوند که صرفا عوارض روحی نیستند.

به عنوان مثال عطسه ناگهانی و شدید، فشار به عضلات مانند بلند کردن جسم سنگین، خنده طولانی مدت و… می توانند باعث بروز این نوع از بی اختیاری شوند. در این نوع بی اختیاری تنها زمانی که عامل بی اختیاری وجود داشته فرد نمی تواند ادرار خود را کنترل کند.

بی اختیاری فوری

بی اختیاری فوری یکی دیگر از شکل های بروز این عارضه است. زمانی که این نوع از بی اختیاری رخ می دهد فرد احساس می کند که به دفع فوری ادرار نیاز دارد.

این نوع از بی اختیاری ادرار معمولا در بیماران با شرایط خاص بروز می کند. به عنوان مثال در بیمارانی که دچار سکته مغزی یا ام اس شده باشند. همچنین بیماری هایی مانند دیابت، پارکینسون و سرطان مثانه هم ممکن است این نوع از بی اختیاری ادرار را باعث شوند.

بی اختیاری سرریز

نوع بعدی بی اختیاری ادرار، بی اختیاری سرریز است. در این شکل از بی اختیاری بیمار نمی تواند در هر بار دفع ادرار مثانه خود را به طول کامل تخلیه کند، به همین دلیل دو مشکل در او به وجود می آید.

مشکل اول احساس دائمی دفع ادرار و مشکل دوم افزایش دفعات دفع ادرار است. این عارضه هم معمولا به علت بیماری بروز می کند که از جمله آن ها می توان به تورم پروستات اشاره کرد.

بی اختیاری عملکردی

بی اختیاری عملکردی یکی دیگر از انواع بی اختیاری ادرار است که اختلال و بیماری نیست. در واقع در این نوع از بی اختیاری فرد کاملا اختیار و کنترل ادرار خود را در دست دارد اما به دلیل عدم انجام به موقع فرآیند دفاع و مراجعه دیر هنگام به توالت فشار زیاد به مثانه وارد شده و این فشار موجب خروج ادرار از مثانه می شود.

در واقع عملکرد خود شخص در رسیدن به توالت موجب این مشکل می شود. این مشکل در افرادی که دچار آسیب حرکتی هستند یا سالمندان بروز پیدا می کند.

بی اختیاری کلی

در نهایت آخرین نوع این بی اختیاری، بی اختیاری کلی است که در زمان بروز آن فرد دائما ریزش ادرار دارد. این مشکل ممکن است به دلیل آسیب به مثانه یا عوارض جراحی در اندام تناسلی بروز کند.

تقریبا بیشتر انواع بی اختیاری های ادرار، با درمان هایی مانند فیزیوتراپی قابل درمان هستند. البته این درمان ها باید در مراکز مطمئن مانند کلینیک فیزیوتراپی دکتر معینی انجام شود.

چه عواملی احتمال بروز بی اختیاری ادرار را افزایش می دهند؟

چه عواملی احتمال بروز بی اختیاری ادرار را افزایش می دهند؟
چه عواملی احتمال بروز بی اختیاری ادرار را افزایش می دهند؟

در بخش قبلی مقاله بی اختیاری ادرار در مردان حالت های مختلف بروز این عارضه توضیح داده شد، همان طور که گفته شد در بیشتر حالت های بروز، علت این عارضه یک بیماری است.

این بیماری می تواند مستقیما به مثانه مرتبط بوده یا با اثرگذاری به تمام اندام های داخلی بدن در عملکرد مثانه هم اثر بگذارد. اما عواملی هم وجود دارد که ممکن است احتمال بروز این عارضه را افزایش دهد. ازجمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

عوامل تشدید بی اختیاری ادرار

یکی از عواملی که در افزایش بروز بی اختیاری ادرار موثر است، جنسیت فرد است. تحقیقاتی که در مورد این بیماری انجام شده این موضوع را نشان می دهد که زنان تقریبا دوبرابر بیشتر از مردان به این عارضه دچار می شوند.

به خصوص نوع سرریز بی اختیاری در زنان بسیار شایع تر از مردان است. بالا رفتن سن و ضعیف شدن عضلات بدن یکی دیگر از عواملی است که می تواند در بروز بیشتر این بیماری موثر باشد.

از دیگر عوامل تشدید دهنده بی اختیاری ادرار می توان به افزایش چربی در بدن، به عبارت دیگر چاقی اشاره کرد. افزایش وزن و حجم چربی در بدن موجب فشار به مثانه می شود، این عارضه به خصوص در زمان عطسه، سرفه یا خندیدن در افرادی که به چاقی مبتلا هستید بسیار دیده می شود.

برخی بیماری های مزمن مانند پارکینسون، بیماری های کلیوی و… نیز می توانند باعث شدت گیری این بیمار شوند. دیگر عاملی که باعث تشدید بی اختیاری ادرار می شود استعمال دخانیات است.

به خصوص مصرف طولانی مدت سیگار می تواند عامل این بیماری باشد. در نهایت بعضی فعالیت های سنگین ورزشی، به خصوص فعالیت هایی که فشار زیادی به مثانه وارد می کنند هم ممکن است این بیماری را تشدید کنند. از جمله این فعالیت ها می توان به دوچرخه سواری، پرش و… اشاره کرد.

علائم و نشانه های بی اختیاری ادرار چیست؟

علائم و نشانه های بی اختیاری ادرار چیست؟
علائم و نشانه های بی اختیاری ادرار چیست؟

بارزترین علامت بی اختیاری ادرار ریزش ادرار زمانی است که فرد آمادگی این کار را ندارد اما این زمانی است که فرد کاملا دچار این مشکل شده باشد.

در موارد زیادی علائم این بیماری قبل از بروز آن به شکل های مختلف بروز می کنند اما به دلیل موقتی بودن یا اتفاق افتادن در وضعیت های خاص فرد به عنوان عارضه بی اختیاری ادرار آن را جدی نمی گیرد. این علائم به شرح زیر می باشند:

علائم بی اختیاری ادرار

یکی از علائم بی اختیاری ادرار احساس نیاز به دفع ادرار در بیشتر ساعات شبانه روز است. این مشکل به دلیل عدم تخلیه کامل ادرار است که در دراز مدت موجب بی اختیاری و ریزش ناگهانی ادرار می شود.

علامت دیگر این عارضه نیاز به دفع فوری ادرار است، البته این علامت ممکن است به دلیل بی توجهی به نیاز ادرار هم بروز کند

اما در غیر این صورت و در شرایطی که در مواقع استراحت و… بروز کند فرد به بی اختیاری ادرار دچار شده یا در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارد. تکرر ادرار، به خصوص در طول خواب شبانه دیگر علامت بروز بی اختیاری ادرار است.

یکی از بارزترین نشانه های این بیماری اما زمانی است که فرد احساس دفع ادرار کرده و به موقع برای رفتن به توالت اقدام می کند اما قبل از رسیدن به آن ریزش ادرار دارد.

آخرین علامت این عارضه ریزش ادرار زمانی است که فرد در حال انجام فعالیت های ورزشی می باشد. همچنین اگر فرد در زمان عطسه، سرفه و خندیدن به دفعات حس نیاز به ادرار یا ریزش ادرار داشته باشد نیز به این عارضه مبتلا می باشد.

زمانی که علائم بی اختیاری ادرار آغاز می شود باید فورا به پزشک مراجعه کرد، زمان بروز علائم بهترین زمان برای درمان های ساده مانند فیزیوتراپی است. یکی از بهترین مراکز برای انجام درمان های فیزیوتراپی در زمینه بی اختیاری ادرار کلینیک فیزیوتراپی دکتر معینی می باشد.

بی اختیاری ادرار در مردان به چه دلایلی ایجاد می شود؟

بی اختیاری ادرار در مردان به چه دلایلی ایجاد می شود؟
بی اختیاری ادرار در مردان به چه دلایلی ایجاد می شود؟

آناتومی بدن زنان با مردان متفاوت است و مقاومت بدنی آن ها نسبت به زنان بیشتر می باشد. همچنین وجود پروستات در مسیر مثانه باعث می شود که کنترل ادرار در مردان ساده تر از زنان باشد

اما در میان آقایان احتمال ابتلا به بی اختیاری ادرار وجود دارد. در مردان این عارضه معمولا زمانی ایجاد می شود که مغز در ارسال سیگنال های کنترل ادرار به مثانه دچار مشکل می شود،

همچنین به دلیل از دست رفتن اعصاب کنترل در مثانه هم احتمال بروز این عارضه در مردان وجود دارد. علت بروز این اختلالات در بدن مردان و بروز بی اختیاری ادرار در آن ها معمولا یکی از دلایل زیر می باشد.

دلایل بی اختیاری در مردان

یکی از دلایل بروز بی اختیاری ادرار در مردان مشکلات مادرزادی است، این نقص معمولا به صورت اختلال در رشد دستگاه ادراری بروز می کند.

به عبارت دستگاه ادراری فرد از همان زمان تولد رشد مناسبی ندارد که باعث بروز بیماری هایی مانند بی اختیاری ادرار در بزرگسالی می شود.

همچنین این بیماری ممکن است به دلیل سرطان پروستات هم ایجاد شود. روش های درمانی این نوع سرطان جراحی و پرتو درمانی هستند که در بعضی بیماران ایجاد عوارضی مانند سرطان پروستات دارند.

دیگر دلایل ابتلا به بی اختیاری ادرار در مردان مواردی مانند بزرگی پروستات، سرفه های شدید و مزمن، سرماخوردگی همراه با عطسه های شدید، مشکلات عصبی، آسیب به اعصاب بدن، فعالیت بدنی شدید یا عدم فعالیت بدنی و تنبلی مثانه، چاقی و افزایش سن می باشند.

همچنین در مردانی که استعمال دخانیات در آن ها بیشتر انجام می شود هم احتمال بروز این عارضه زیاد است.

بی اختیاری ادرار در مردان چگونه تشخیص داده می شود؟

بی اختیاری ادرار در مردان چگونه تشخیص داده می شود؟
بی اختیاری ادرار در مردان چگونه تشخیص داده می شود؟

بی اختیاری ادرار به شدت آزاردهنده است، این بیماری می تواند تمام شرایط زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. گاهی اوقات افراد تا حدی از این بیماری آسیب می بینند که حتی قادر به انجام فعالیت های روزمره خود هم نخواهند بود. در چنین شرایطی درمان بیماری ضروری است.

هرچقدر تشخیص این بیماری زودتر انجام شود، درمان هم ساده تر و سریع تر خواهد بود. برای تشخیص این بیماری باید به اورولوژیست مراجعه کرد.

پزشک از طریق تست ها و روش های تشخیصی مختلف احتمال بروز بیماری، شدت، دلیل بروز و روش های درمانی را تعیین می کند.

روش های تشخیص بی اختیاری ادرار

روش های تشخیص بی اختیاری ادرار
روش های تشخیص بی اختیاری ادرار

در اولین قدم برای تشخیص این عارضه پزشک سابقه پزشکی و بیماری های فرد را بررسی می کند، اگر در سوابق بیماری ها موردی مانند بیماری های دیابت، پارکینسون و… مشاهده شود که احتمال بی اختیاری ادرار را دارند پزشک درمان را براساس نوع بیماری مشخص می کند.

البته درمان تنها با بررسی سوابق پزشکی انجام نمی شود. بعد از بررسی سوابق پزشک به معاینه بیمار به صورت فیزیکی می پردازد.

پس از معاینه فیزیکی آزمایشاتی برای بیمار تجویز می شوند که نوع آزمایشات بستگی به معاینات قبلی، فیزیکی و بررسی سوابق پزشکی دارد.

در نهایت نتایج مجموع معاینات و آزمایشات روش درمانی مناسب برای بیمار را مشخص می کند. از جمله آزمایشاتی که برای تشخیص بی اختیاری ادرار در مردان تجویز می شود، مواردی مانند معاینه مقعد با انگشت، آزمایش ادرار، کشت ادرار، آزمایش روتین خون و تست اورودینامیک را می توان نام برد.

معمولا بعد از این آزمایشات اولین درمان، درمان های فیزیوتراپی و حرکتی است و در صورتی که این درمان ها پاسخگو نباشند روش های درمانی بعدی انجام می شوند.

درمان های فیزیوتراپی برای بی اختیاری ادرار باید زیر نظر متخصص این کار و در مرکز معتبر انجام شوند. یکی از بهترین مراکز برای درمان این بیماری کلینیک فیزیوتراپی دکتر معینی می باشد.

در سابقه پزشکی برای تست بی اختیاری مردان چه مواردی بررسی می شود؟

در سابقه پزشکی برای تست بی اختیاری مردان چه مواردی بررسی می شود؟
در سابقه پزشکی برای تست بی اختیاری مردان چه مواردی بررسی می شود؟

قبل از انجام معاینات فیزیکی و تجویز آزمایش ها برای بیمار، پزشک سابقه پزشکی را به منظور تست بی اختیاری ادرار در مردان بررسی می کند.

در بعضی موارد تشخیص این بیماری تنها با بررسی سوابق پزشکی انجام شده و دیگر نیازی به انجام آزمایشات بعدی نخواهد بود. در سابقه پزشکی پزشک موارد زیر را برای تشخیص بی اختیاری ادرار مورد بررسی قرار می دهد.

سوابق مورد بررسی در تشخیص بی اختیاری ادرار

هرگونه عارضه پزشکی و بیماری خاص که در پرونده بیمار ثبت شده باشد، برای تشخیص بی اختیاری ادرار مورد بررسی قرار می گیرد.

در قدم بعدی پزشک داروهای مصرفی توسط بیمار را مورد بررسی قرار داده تا در صورت وجود احتمال بروز این بیماری به دلیل مصرف داروها این موضوع کنترل شود.

سبک تغذیه بیمار یکی دیگر از عواملی است که ممکن است باعث بروز بی اختیاری ادرار در مردان شود، معمولا در بیمارانی که از غذاهای با طبع سرد بیش از اندازه استفاده می کنند احتمال بروز این بیماری وجود خواهد داشت.

نوع فعالیت های ورزشی از دیگر مواردی است که توسط پزشک بررسی می شود. در مورد مردان نوع شغل هم می تواند باعث بروز این بیماری شود.

به عنوان مثال مردانی که به شغل رانندگی مشغول می باشند بیشتر از سایرین احتمال ابتلا به این بیماری را دارند. در بررسی سوابق پزشکی برای تشخیص این بیماری علائم هم اهمیت دارند.

برای تشخیص دقیق این بیماری پزشک معمولا سوالاتی را هم از بیمار می پرسد که از جمله آن ها می توان به سوال در مورد نحوه ادرار و احساس سوزش یا ریزش قبل از رسیدن به توالت، سختی ادرار یا تعداد دفعات دفع ادرار در طول شب، نحوه خروج ادرار به یکباره یا چکه ای و… اشاره کرد. این سوالات درصد احتمال ابتلا به بی اختیاری ادرار را مشخص می کند.

معاینه فیزیکی برای تست بی اختیاری ادرار چه شرایطی دارد؟

معاینه فیزیکی برای تست بی اختیاری ادرار چه شرایطی دارد؟
معاینه فیزیکی برای تست بی اختیاری ادرار چه شرایطی دارد؟

نوع بعدی بررسی ها برای تشخیص بی اختیاری ادرار در بیماران تست و معاینه فیزیکی است.

این معاینه زمانی انجام می شود که علائم نشان دهنده بی اختیاری ادرار است اما پزشک به قطعیت در مورد این موضوع نرسیده باشد.

معاینه فیزیکی بی اختیاری ادرار در مردان

اولین تستی که به منظور بررسی بی اختیاری ادرار به صورت فیزیکی انجام می شود تست مقعدی است. در این تست پزشک از بیمار می خواد که روی تخت معاینه خم شده یا به پهلو دراز کشیده و زانوها را در داخل شکم جمع کند.

سپس انگشت خود را وارد مقعد بیمار کرده تا اندازه پروستات را بررسی کند. یکی از دلایل بروز بی اختیاری ادرار بزرگی پروستات است که با این تست قابل تشخیص است.

همچنین اگر در مسیر مقعد توده ای وجود داشته باشد که مانع دفع مدفوع شود این احتمال وجود دارد که بدن نیاز به دفع را از طریق بی اختیاری ادرار بروز دهد. این مسئله هم با تست فیزیکی قابل بررسی می باشد.

معمولا در تست فیزیکی مقداری از مایع پروستات بیمار هم برداشته می شود تا پزشک احتمال عفونت در بیمار را بررسی کند. در صورتی که باکتری و سلول های عفونی در مایع پروستات بیمار مشاهده شود هم احتمال بروز بی اختیاری  وجود دارد.

معمولا بعد از معاینه فیزیکی پزشک به احتمال زیاد تشخیص بی اختیاری را انجام داده و درمان های فیزیوتراپی را برای حل مشکل آغاز می کند.

اگر در این مرحله از بیماری هستید و نیاز به یک مطب فیزیوتراپی حرفه ای برای درمان مشکل خود دارید پیشنهاد ما به شما، کلینیک فیزیوتراپی دکتر معینی است.

درمان و کنترل بی اختیاری ادرار چه روش هایی دارد؟

درمان و کنترل بی اختیاری ادرار چه روش هایی دارد؟
درمان و کنترل بی اختیاری ادرار چه روش هایی دارد؟

بعد از این که مشکل بی اختیاری ادرار در مردان تشخیص داده شد، درمان این بیماری آغاز می شود.

برای درمان این بیماری هم مانند تشخیص روش های مختلفی وجود دارد که انتخاب آن برعهده پزشک و بسته به شدت بیماری است. کلیات روش های درمانی برای بیمارانی که به بی اختیاری ادرار دچار هستند، به شرح زیر می باشد.

تغییر سبک زندگی

اولین توصیه پزشک به بیمارانی که دچار بی اختیاری ادرار هستند، تغییر سبک زندگی است. به عنوان مثال اگر تشخیص بروز بیماری به علت تغذیه نامناسب باشد پزشک رژیم غذایی بیمار را تغییر می دهد یا اگر بیماری به علت مصرف دخانیات بروز کرده باشد، بیمار موظف است که دخانیات را ترک کرده تا با تغییر سبک زندگی بیماری نیز درمان پیدا کند.

آموزش و عادت مثانه به کنترل ادرار

دیگر روش درمانی بی اختیاری ادرار کنترل مثانه است. در این روش بیمار به صورت اختیاری در فواصل زمانی کم برای دفع ادرار اقدام می کند، مزیت این موضوع عادت کردن مثانه به تخلیه ادرار با اختیار بیمار است و به دلیل کشیده شدن مثانه برای هربار دفع اختیاری ادرار به مرور بیماری درمان پیدا می کند.

دارو درمانی

دیگر نوع درمان که در بعضی بیمارانی که بی اختیاری ادرار در آن ها به دلیل ابتلا به بیماری های مختلف مانند دیابت و… است، دارو درمانی می باشد.

همچنین ممکن است داروهایی برای بیمار تجویز شود که مثانه را شل کرده یا در صورتی که این عارضه به دلیل بزرگی پروستات ایجاد شده باشد، با حل این مشکل بی اختیاری هم درمان شود.

جراحی

در بیمارانی که این عارضه در آن ها مشکلات جدی ایجاد کرده است روش درمانی جراحی است. این روش با دخالت مثانه را برای کنترل خروج ادرار کنترل می کند. با توجه به اینکه جراحی ممکن است عوارضی داشته باشد این روش آخرین راه درمان است.

حرکات فیزیوتراپی

بهترین روش درمانی بی اختیاری ادرار اما حرکات فیزیوتراپی و به طور کل استفاده از فیزیوتراپی و دستگاه های آن است.

مزیت این نوع درمان تنوع بالای روش هایی است که در فیزیوتراپی وجود دارد، به عنوان مثال برای بعضی از بیماران حرکات ورزشی استفاده شده و برای بعضی دیگر از دستگاه های تحریک الکتریکی برای حل مشکل استفاده می شود.

کیفیت حرکات انجام شده در فیزیوتراپی بسیار اهمیت دارد و اگر به شکل مناسبی انجام شود، بیمار حتی نیازی به دارو یا جراحی نیز نخواهد داشت.

به همین دلیل انتخاب مرکزی با پزشک و کادر مجرب از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از بهترین مراکز در این زمینه کلینیک فیزیوتراپی دکتر معینی می باشد.

فیزیوتراپی چه نقشی در کاهش بی اختیاری ادرار در مردان دارد؟

فیزیوتراپی چه نقشی در کاهش بی اختیاری ادرار در مردان دارد؟
فیزیوتراپی چه نقشی در کاهش بی اختیاری ادرار در مردان دارد؟

در میان روش های درمانی مختلف برای عارضه بی اختیاری ادرار در مردان فیزیوتراپی به دلایل زیادی یکی از بهترین روش هاست.

بی اختیاری ادرار به خصوص اگر به دلیل بیماری نباشد با تمرین دادن مثانه و توانایی کنترل آن به صورت اختیاری قابل درمان است و یکی از مزایای حرکات فیزیوتراپی امکان انجام تمرینات و حرکاتی است که به این موضوع کمک می کند.

همچنین اگر این مشکل به دلیل آسیب به اعصاب ایجاد شده باشد نیز در کلینیک های فیزیوتراپی دستگاه هایی وجود دارند که با تحریک اعصاب به درمان این بیماری کمک می کنند.

بیوفیدبک، استفاده از جریان های تنس، اینترفرنشیال، استفاده از امواج اولتراسونیک و… از جمله روش های درمانی دیگر برای حل مشکل بی اختیاری ادرار با فیزیوتراپی هستند.

برخلاف تصور بسیاری از افراد برای درمان بی اختیاری ادرار در فیزیوتراپی تنها از تمرینات ورزشی و دستگاه های مخصوص استفاده نمی شود.

در فیزیوتراپی در کنار روش های درمانی تکنیک هایی برای بالا بردن آستانه تحمل نسبت به شرایط، بهبود شرایط روحی و هیجان ها در افرادی که مشکلات روحی باع بروز این بیماری در آن هاست و… هم به بیمار آموزش داده می شود.

حتی روش هایی به بیماران گفته می شود که از طریق آن بتوانند تخلیه ادرار را به طور کامل انجام داده و مثانه دیرتر پر شود.

البته انتخاب کلینیک مجهز با کادری متخصص هم تاثیر زیادی در درمان این بیماری با فیزیوتراپی دارد، یکی از بهترین کلینیک هایی که در این زمینه می توان معرفی کرد کلینیک فیزیوتراپی دکتر معینی می باشد.

برای بهبود عملکرد عضلات کف لگن در فیزیوتراپی چه روش هایی وجود دارد؟

برای بهبود عملکرد عضلات کف لگن در فیزیوتراپی چه روش هایی وجود دارد؟
برای بهبود عملکرد عضلات کف لگن در فیزیوتراپی چه روش هایی وجود دارد؟

یکی از روش های کاربردی در فیزیوتراپی برای درمان بی اختیاری ادرار، تقویت عضلات کف لگن است این عضلات مجاری ادراری مانند مثانه را حمایت می کنند و با تقویت آن ها کنترل بر مثانه هم افزایش پیدا کرده و کنترل ادرار ساده تر می شود.

تمرینات و حرکاتی که به تقویت عضلات کف لگن کمک می کنند در مجموع تمرینات کگل نامیده می شوند. انجام تمرینات کگل یا حرکات تقویتی عضلات کف لگن هم برای مردان و هم برای زنان الزامی می باشد. این حرکات در فیزیوتراپی به روش های زیر انجام می شوند:

منقبض کردن عضلات

یکی از تمریناتی که در فیزیوتراپی درمان بی اختیاری ادرار به مردان آموزش داده می شود، تمرین منقبض کردن اختیاری عضلات است.

بسته به شدت مشکل این تمرین ظرف چند هفته نتیجه بخش خواهد بود. در مرحله اول تمرین به بیمار آموزش داده می شود تا عضله مناسب برای کنترل ادرار را پدا کند.

سپس برای کنترل این عضله و انقباض آن تمریناتی آغاز می شود. در ابتدای تمرین بیمار باید 5 ثانیه عضله مورد نظر را منقبض نگه داشته و سپس 5 ثانیه به آن استراحت بدهد. با تکرار چندباره این تمرین به مرور توانایی کنترل عضلات مثانه بیشتر می شود.

به مرور باید زمان انقباض و استراحت افزایش پیدا کرده و در حین تمرین نفس نیز حبس شود. برای انجام این تمرین باید صرفا از عضلات مثانه یا وابسته به آن استفاده شود و عضلات باسن، ران یا شکم استفاده نشوند.

حرکت پل

تمرین بعدی برای تقویت عضلات حرکت پل است. برای انجام این حرکت بیمار باید روی زمین و به پشت دراز بکشد، بازوها را کنار بدن قرار داده و کف دست و پا را روی زمین بگذارد.

سپس با فشار به کف پا زانوها را به سمت بالا خم کند، به حالتی که باسن و کمر از زمین فاصله گرفته اما کف دست، پا و شانه ها روی زمین باقی بمانند. بیمار در ابتدای تمرینات حداقل 10 ثانیه باید در این حالت باقی مانده و به مرور زمان آن را بیشتر کند.

حرکت ملخ

حرکت بعدی برای درمان بی اختیاری ادرار حرکت ملخ است. برای این حرکت بیمار باید روی زمین دراز کشیده و در حالیکه شکم و چانه روی زمین است، دست ها را مشت کرده و در دو طرف ران قرار دهد. سپس دست ها و پاها را همزمان از روی زمین بلند کند، به حالتی که فقط شکم تکیه گاه روی زمین باشد.

برای انجام اصولی این حرکات زیر نظر بهترین متخصصین کلینیک فیزیوتراپی دکتر معینی یکی از بهترین مراکز درمانی است.

درمان بی اختیاری ادرار با بیوفیدبک به چه صورت انجام می شود؟

درمان بی اختیاری ادرار با بیوفیدبک به چه صورت انجام می شود؟
درمان بی اختیاری ادرار با بیوفیدبک به چه صورت انجام می شود؟

بیوفیدبک یک روش درمانی برای عارضه بی اختیاری ادرار نیست اما یک ابزار مهم است که تاثیر زیادی در درمان این بیماری دارد.

بیوفیدبک به آگاهی بیمار از وضعیت عضلات بدن خود کمک می کند. پزشکان معمولا در طول انجام حرکات ورزشی، به خصوص حرکاتی که به منظور تقویت عضلات انجام می شود ابزار فیدبک را به بدن بیمار متصل می کنند تا وضعیت عضلات را برای بیمار و پزشک نشان دهد.

با استفاده از این دستگاه پزشک تشخیص می دهد که کدام عضله در بدن بیمار دچار انقباض می شود و از این طریق کنترل عضلات ساده تر می شود.

برای نمایش وضعیت عضلات، روی سطح بدن الکترودهایی نصب می شود که با سفت شدن عضلات تاثیر انقباض را روی نمایشگر متصل به الکترودها نمایش می دهد. بیوفیدبک یکی از موثرترین ابزارها برای کنترل و درمان بی اختیاری ادرار است.

ابزارهای مخصوص بیوفیدبک با بهترین کیفیت در کلینیک فیزیوتراپی دکتر معینی موجود می باشد، در صورت ابتلا به بی اختیاری ادرار و نیاز به استفاده از این دستگاه ها کافی است به این کلینیک مراجعه کنید.

انواع تحریک ها در فیزیوتراپی برای درمان بی اختیاری ادرار در مردان به چه صورت است؟

انواع تحریک ها در فیزیوتراپی برای درمان بی اختیاری ادرار در مردان به چه صورت است؟
انواع تحریک ها در فیزیوتراپی برای درمان بی اختیاری ادرار در مردان به چه صورت است؟

همان طور که گفته شد مزیت فیزیوتراپی برای درمان بی اختیاری ادرار داشتن روش های درمانی مختلف است که یکی از آن ها حرکات بود که در بخش قبل مفصلا توضیح داده شد.

دیگر روشی که در فیزیوتراپی برای درمان بی اختیاری ادرار استفاده می شود، تحریک با دستگاه های مختلف است که دارای انواع الکتریکی، عصبی، جلدی و… می باشد. این نوع از درمان های فیزیوتراپی برای عارضه بی اختیاری ادرار شامل مراحل و شرایط زیر می باشند.

درمان بی اختیاری با تحریک الکتریکی

یکی از انواع تحریک ها برای درمان بی اختیاری ادرار استفاده از تحریک الکتریکی است. این درمان معمولا برای حل مشکل پرکاری مثانه و رفع نیاز به ادرار در افرادی که دفعات ادرار در آن ها زیاد است مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش یک تحریک الکتریکی ضعیف به مثانه داده می شود و با استفاده از آن عضلات مثانه برای نگهداری تقویت می شوند.

تحریک الکتریکی خود دارای سه نوع مختلف است که دو نوع آن با دستگاه و یک نوع آن با جراحی انجام می شود. تحریک الکتریکی ضعیف می تواند در کنار تمرینات ورزشی و تقویت لگن هم مورد استفاده قرار گیرد.

درمان بی اختیاری با تحریک عصب خاجی

نوع بعدی تحریک برای کنترل بیماری بی اختیاری ادرار در مردان تحریک عصب خاجی است.

در این روش پزشک دستگاهی که از نظر ظاهر و عملکرد مشابه باطری قلب است را پشت ستون فقرات و در محل عصب خاجی وصل می شود. این عصب سیگنالی که بین مثانه، نخاع و مغز تعادل ایجاد می کند را کنترل می کند.

مغز زمان تخلیه ادرار را مشخص می کند و با کمک این دستگاه این موضوع منظم می شود. دستگاه از طریق برشی کوچک در کمر بیمار جایگذاری می شود.

درمان بی اختیاری با تحریک جلدی عصبی تیبیال

تحریک عصب تیبیال یکی دیگر از روش های درمان بی اختیاری ادرار است. این روش هم جز روش های غیر جراحی است که برای بیشتر مبتلایان به این عارضه قابل استفاده می باشد.

برای استفاده از این روش پزشک سوزنی باریک را از مچ پا به نزدیکی عصب تیبیال بیمار می رساند. این عصب، عصب هایی که مثانه را کنترل می کنند تحریک می کند و با این تحریک مانع ریزش بی اختیار ادرار می شود. درمان با این روش معمولا 12 جلسه زمان می برد.

درمان بی اختیاری با تحریک الکتریکی عصب از راه پوست

آخرین روش درمانی برای بی اختیاری ادرار با تحریک، تحریک عصب از راه پوست است. در این روش پزشک سیم های دستگاه الکتریکی را از داخل مقعد وارد بدن بیمار می کند، جریان برق و الکتریکی ضعیفی که از راه سیم به عضلات وارد می شود مثانه را تقویت می کند و مانع ریزش ادرار بدون اختیار بیمار می شود.

تمام این دستگاه ها در کلینیک درمانی فیزیوتراپی دکتر معینی موجود می باشند، مزیت کار در این کلینیک کیفیت بالای دستگاه و به روز بودن آن هاست.

آموزش کنترل مثانه برای درمان بی اختیاری ادرار در مردان چه مواردی را شامل می‌ شود؟

آموزش کنترل مثانه برای درمان بی اختیاری ادرار در مردان چه مواردی را شامل می‌ شود؟
آموزش کنترل مثانه برای درمان بی اختیاری ادرار در مردان چه مواردی را شامل می‌ شود؟

یکی دیگر از درمان های فیزیوتراپی برای کنترل بی اختیاری ادرار آموزش کنترل مثانه است. آموزش های کنترل مثانه در بیمارانی انجام می شود که دچار بی اختیاری موقت شده اند.

به عنوان مثال بعد از عمل جراحی کنترل مثانه را از دست داده یا به دلیل تصادف و آسیب دیدگی توانایی کنترل اختیاری ادرار را ندارند.

برای آموزش کنترل مثانه پزشک براساس سابقه پزشکی و دفعات ادرار بیمار بازه های زمانی مشخصی را برای بیمار تعیین می کند که مطابق آن حتی اگر احساس نیاز به دفع ادرار هم ندارد برای انجام این کار اقدام کند. دفع اختیاری ادرار موجب کش آمدن مثانه شده و عصب آن را به مرور تقویت می کند.

در درمان بی اختیاری ادرار در مردان چه مسائلی از اهمیت بیشتری برخوردارند؟

در درمان بی اختیاری ادرار در مردان چه مسائلی از اهمیت بیشتری برخوردارند؟
در درمان بی اختیاری ادرار در مردان چه مسائلی از اهمیت بیشتری برخوردارند؟

روش های مختلف برای درمان بی اختیاری ادرار در مردان زمانی موثر خواهند بود که بیمار در انجام آن ها با دقت عمل کند.

به خصوص در تمرینات فیزیوتراپی انجام منظم و صبر بیمار اهمیت زیادی داشته و بیشترین تاثیر را برای درمان بیمار دارد. همچنین انتخاب پزشک مناسب چه به منظور تشخیص بیماری و چه به منظور درمان از دیگر مسائل مهم در درمان این مشکل است.

بیمار چه با پزشک و چه با فیزیوتراپ باید صادقانه و بدون خجالت برخورد کند. جزئیات مشکل خود را به طور دقیق برای آن ها توضیح داده تا روند درمان به بهترین شکل طی شود.

همچنین انتخاب کلینیک مناسب فیزیوتراپی به عنوان بهترین درمان برای این عارضه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از بهترین مراکز فیزیوتراپی برای مراجعه بیماران، کلینیک دکتر معینی می باشد.

 

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.