مدت زمان فیزیوتراپی زانو

مدت زمان فیزیوتراپی زانو
فهرست مطالب

در مقاله پیش رو قصد داریم تا در مورد مدت زمان فیزیوتراپی زانو صحبت کنیم. همراه ما باشید.

فیزیوتراپی زانو، روشی درمانی برای افرادی است که به دلیل حوادث مختلف در این ناحیه دچار آسیب و صدمه شده اند. مدت زمان فیزیوتراپی زانو به روش انتخابی توسط فیزیوتراپ بستگی دارد.

البته قطعا اطلاع از مدت زمان فیزیوتراپی کمر و مدت زمان فیزیوتراپی دست و مقایسه مدت زمان هر کدام اطلاعات دقیقتری به شما خواهد داد.

همچنین اگر تعرفه ها و هزینه ها برای شما مهم است همین ابتدا توصیه میکنیم هزینه هر جلسه فیزیوتراپی را مطاله کنید.

مدت زمان فیزیوتراپی زانو
مدت زمان فیزیوتراپی زانو

فیزیوتراپی بیشتر با استفاده از حرکات ورزشی انجام می شود. در واقع برخلاف بسیاری از روش های درمانی که در آن ها با استفاده از دارو، درمان یا تسکین دردها و مشکلات ناشی از بیماری انجام می شود، در روش فیزیوتراپی تا حد امکان تلاش می شود که نیاز به دارو یا مکمل های غذایی کاهش پیدا کرده و با استفاده از حرکات ورزشی که توسط شخص تحصیلکرده و متخصص در این زمینه انجام می شود، درمان انجام گیرد.

در این مقاله در مورد روش فیزیوتراپی به خصوص فیزیوتراپی زانو که به دلایل زیادی یکی از آسیب پذیرترین اندام هاست، صحبت می کنیم  و اطلاعاتی درباره مدت زمان فیزیوتراپی زانو ارائه می دهیم.

آن چه در مقاله مدت زمان فیزیوتراپی زانو می خوانید:

فیزیوتراپی چیست؟

تحصیل و ورود به رشته فیزیوتراپی چه شرایطی دارد؟

مزایای استفاده از فیزیوتراپی چیست؟

افرادی که به رشته فیزیوتراپی وارد می شوند، چه بازار کاری دارند؟

فیزیوتراپ کیست؟

مراجعه به فیزیوتراپ با چه شرایطی انجام می شود؟

مراجعه به فیزیوتراپ در زمینه چه مشکلاتی انجام می شود؟

حیطه فعالیت های فیزیوتراپی شامل چه مواردی است؟

برای درمان فیزیوتراپی، در اولین قدم چه اقدامی باید انجام شود؟

آیا بیماری های مغز و اعصاب نیز نیاز به فیزیوتراپی دارند؟

شرایط فیزیوتراپی برای افرادی که به بیماری قلبی مبتلا هستند، به چه صورت است؟

آیا در مشکلات پوستی یا بیماری هایی نظیر روماتیسم، فیزیوتراپی موثر است؟

مشکلات ارتوپدی در بیماری فیزیوتراپی به چه صورت درمان می شوند؟

در حوادثی مانند سوختگی، فیزیوتراپی چه تاثیری دارد؟

آیا فیزیوتراپی در سلامت زنان تاثیرگذار است؟

فیزیوتراپی به چه روش هایی انجام می شود؟

استفاده از دستگاه های تولید گرما و سرما در فیزیوتراپی به چه شکل و به چه منظور انجام می شود؟

دستگاه هایی که در یک مرکز فیزیوتراپی پیدا می شوند، شامل چه مواردی هستند؟

یک مرکز خوب فیزیوتراپی چه ویژگی هایی دارد؟

فیزیوتراپی زانو به چه صورت انجام می شود؟

مشکلات زانو که نیاز به فیزیوتراپی دارند، چه مواردی را شامل می شوند؟

مدت زمان فیزیوتراپی زانو چقدر است؟

جهت نتیجه گیری بهتر از فیزیوتراپی چه اقداماتی باید انجام شود؟

 

فیزیوتراپی چیست؟

برای درمان یک بیماری یا مشکل، روش های مختلفی وجود دارد. برخی از روش های درمانی با دارو و برخی از روش ها نیاز به عمل جراحی دارند.

اما بعضی از صدمات، مانند آسیب هایی که به اندام های حرکتی مثل دست یا پا و حتی کمر وارد می شوند، برای بهبودی کامل نیاز به درمان های مکملی مانند فیزیوتراپی دارند. فیزیوتراپی، هم یک روش درمانی و هم روشی برای بهبود بخشی، تسکین، تشخیص و بررسی وضعیت سلامت و … می باشد.

فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی یکی از روش های توانبخشی و درمانی است. همچنین از فیزیوتراپی به منظور مراقبت از اندام های بدن به خصوص اندام های حرکتی نیز ممکن است استفاده شود.

به عبارت دیگر، استفاده از دانش و روش های فیزیوتراپی در دو جهت بهبودی کیفیت زندگی و جلوگیری از آسیب به اندام های حرکتی و درمان آسیب های ایجاد شده صورت می گیرد.

توانبخشی در فیزیوتراپی برای افرادی انجام می شود که به دلیل حوادثی نظیر تصادف و … دارای مشکل در استفاده از اندام های حرکتی خود می باشند. این افراد با استفاده از تمرین هایی که توسط فیزیوتراپ دریافت می کنند، می توانند قوای جسمی خود را مجددا به دست آورده و دوباره به طور عادی از آن استفاده کنند.

بهبودی و کمک به کیفیت زندگی در فیزیوتراپی نیز به عنوان مثال در بیماران مبتلا به ام اس، که با گذشت زمان به دلیل بیماری و رشد آن در اندام های حرکتی دچار اختلال می شوند، کمک می کند تا بعد از تحلیل و از دست دادن توانایی، بتوانند به فعالیت های روزانه خود به شکل معمول رسیدگی کنند.

فیزیوتراپی از زمان بقراط

فیزیوتراپی دانشی نسبتا قدیمی است. اولین نشانه های استفاده از روش های مشابه با فیزیوتراپی به حدود پانصد سال پیش از میلاد و دوران بقراط باز می گردد. بقراط که پدر علم پزشکی نیز شناخته می شود، از روش های زیادی برای درمان بیماران خود استفاده می کرد که یکی از آن ها فیزیوتراپی بود.

البته استفاده از روش های فیزیکی در درمان که توسط بقراط و شاگردانش صورت می گرفت، بیشتر با ماساژ درمانی همراه بود. این کار در جلسات مختلف و به مقادیر مشخص تا زمان به دست آوردن توانایی یا تسکین دردها انجام می شد.

تا قرن هجدهم، فیزیوتراپی تنها با استفاده از حرکات ورزشی و ماساژ درمانی انجام می شد. اما در این زمان دستگاه هایی نیز برای انجام درمان های فیزیوتراپی به این رشته ورود پیدا کردند.

ورود فیزیوتراپی به ایران

در ایران، فیزیوتراپی از اوایل سال 1340 معرفی شد و تا چند سال بعد، یعنی سال های 1345 و 1346 که انجمنی مرتبط با فیزیوتراپی تاسیس شد، این رشته چندان شناخته شده نبود. تا این سال تمام افرادی که به این حرفه مشغول بودند، در خارج از کشور تحصیل کرده بودند.

اما به محض تاسیس انجمن فیزیوتراپی، رشته فیزیوتراپی نیز وارد دانشگاه تهران شد و فارغ التحصیلان این رشته توانستند وارد بازار کار شوند. اولین مرکز رسمی فیزیوتراپی که توسط فارغ التحصیلان این رشته شروع به کار کرد، در بیمارستان فیروزگر تهران واقع شده بود.

ورود فیزیوتراپی به ایران
ورود فیزیوتراپی به ایران

تحصیل و ورود به رشته فیزیوتراپی چه شرایطی دارد؟

بعد از رشته پزشکی، رشته های پیراپزشکی یا رشته هایی که به نوعی با پزشکی در ارتباط هستند، از طرفداران زیادی برخوردار هستند. رشته فیزیوتراپی نیز یکی از رشته هایی است که به دلیل درمانگری در این رشته و همچنین به دلیل ارتباط با پزشکان و انجام کار در محیط بیمارستانی، تا حد زیادی به رشته پزشکی شباهت و نزدیکی داشته و از این جهت طرفداران زیادی دارد.

معرفی رشته فیزیوتراپی

در زمان ورود رشته فیزیوتراپی به رشته های درمانی، بیشترین استفاده از آن برای توانبخشی به معلولین بود. خدمات رشته فیزیوتراپی در این زمینه، هم خدمات درمانی و هم خدمات جسمی و … بود، بیشترین هدف از ارائه این خدمات نیز برای استقلال بخشی به معلولین در انجام فعالیت ها در اجتماع یا زندگی شخصی بود.

به مرور اما خدمات این رشته به آسیب دیدگان از حوادث، تصادفات یا صدمات این چنینی نیز ارائه شدند. این رشته، زیرگروه رشته تجربی است.

تحصیل آن در دانشگاه در ابتدا 4 سال و لیسانس و بعد از آن به دلخواه فرد در مقاطع بالاتر نیز امکان پذیر است. افرادی که در این رشته تحصیل می کنند، علاوه بر دانش حرکات ورزشی، استفاده از ابزارها و دستگاه هایی که به وسیله آن ها می توان به اندام های حرکتی کمک کرد و توان دوباره بخشید نیز آشنا می شوند.

پیشنهاد می کنیم از پست تعرفه فیزیوتراپی زانو دیدن کنید.

شرایط قبولی

فیزیوتراپی، در زیرگروه یک رشته تجربی قرار دارد، بنابراین مانند سایر رشته های این زیرگروه بیشترین رقابت برای دستیابی به آن بوده و به منظور تحصیل آن در دانشگاه های خوب نیاز به درصد بالا در تمام دروس است.

بیشترین درصد برای ورود به رشته فیزیوتراپی نیز باید در درس زیست و شیمی باشد. البته درس هایی مانند ریاضی و فیزیک نیز با تاثیر کمتر، اما حائز اهمیت هستند و در نهایت از درس های اختصاصی درس زمین شناسی در این رشته بی تاثیر است.

تحصیل در رشته فیزیوتراپی

افرادی که در رشته فیزیوتراپی تحصیل می کنند، اطلاعاتی کامل در مورد آناتومی بدن انسان به دست می آورند. این رشته به حرکت، رشد و تاثیرات روحی روانی در کنار حرکتی در بهبودی اندام ها می پردازد.

همچنین در این رشته به طور تخصصی استفاده از دستگاه های الکتروتراپی و … به دانشجویان آموزش داده می شود. برخورداری از صبر در کنار توان عملی از لازمه های ورود به این رشته و حرفه است.

تحصیل در رشته فیزیوتراپی
تحصیل در رشته فیزیوتراپی

مزایای استفاده از فیزیوتراپی چیست؟

برخلاف مزایای زیاد رشته فیزیوتراپی، این خدمت بیشتر به عنوان آخرین روش درمان یا روش های ثانویه انتخاب می شود. انتخاب بیشتر افرادی که به درد و مشکل در اندام های حرکتی دچار هستند، عمل جراحی برای درمان یکباره است.

این در حالی است که فیزیوتراپی می تواند درمانی با عوارض کمتر و اثر طولانی مدت تر باشد. در این قسمت از مقاله مدت زمان فیزیوتراپی زانو، به معرفی مزایای این روش خواهیم پرداخت.

مدیریت درد

درد، به خصوص در صورتی که به مرحله شدید و مزمن برسد، یکی از عذاب آورترین مشکلاتی است که هر فرد می تواند تجربه کند. این درد به خصوص در صورتی که در اندام هایی مانند زانو، دست و … ایجاد شود، آزاردهنده تر است.

بسیاری از تمرین ها و حرکاتی که در فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرند، بر عضلات و بافت های نرم تاثیر می گذارند. این کار باعث ترمیم و کاهش درد می شود و در دراز مدت و تکرار تمرین ها، درد به طور کلی برطرف شده و از ایجاد دوباره آن جلوگیری می شود.

کاهش نیاز به جراحی

جراحی، مشکلات و عوارض مختلفی دارد. یکی از عوارض مهم جراحی؛ خونریزی، عفونت و مشکلاتی است که در اثر بیهوشی اتفاق می افتد. همچنین جراحی، نیاز به آمادگی قبلی و سپری کردن دوران نقاهت به درستی دارد تا بهبودی کامل حاصل شود.

فیزیوتراپی یکی از روش هایی است که می تواند تا حد زیادی از نیاز به جراحی جلوگیری کند. البته فیزیوتراپی تنها مانع جراحی نمی شود، بلکه در بسیاری از موارد بعد از جراحی برای درمان سریع تر و قطعی تر می توان از فیزیوتراپی استفاده کرد.

جلوگیری از صدمات

توانبخشی و بهبودی کیفیت اندام ها یکی از مزایای فیزیوتراپی است. در صورتی که ضعفی در هر کدام از اندام ها وجود داشته باشد، می توان با استفاده از دستگاه ها، حرکات و روش های فیزیوتراپی وضعیت آن را بهبود بخشید و در نتیجه این امر نیز از آسیبی که ممکن است در اثر ضعف به این اندام وارد شود، جلوگیری کرد.

افزایش تعادل در حرکت

افراد بعد از آسیب هایی مانند صدمه به پا در تصادف ها نمی توانند به شکل عادی از اندام آسیب دیده استفاده کنند. به خصوص در صورتی که اندامی مانند پا برای مدت طولانی در گچ باشد، استفاده مجدد از آن با مشکل مواجه می شود. یکی از روش های مناسب برای بازیابی توان اندام های آسیب دیده، بعد از بی استفاده بودن طولانی مدت فیزیوتراپی است.

افزایش بازه حرکتی عضلانی

با گذشت زمان و افزایش سن، به خصوص در صورتی که استفاده از اندام ها برای مدت طولانی با مشکل مواجه شود عضلات تحلیل می روند. گاهی اوقات حتی خم یا صاف کردن زانوها برای افرادی که به مشکل در این ناحیه برای مدت طولانی دچار بودند، بسیار دشوار می شود. فیزیوتراپی و تمرینات آن می توانند به افزایش بازه حرکتی عضلات کمک کنند.

فیزیوتراپی، قدرت کشش و انعطاف پذیری عضلات را بالا برده و از این طریق از بیشتر مشکلات داخلی بدن جلوگیری می کند. به خصوص در صورتی که تمرینات فیزیوتراپی به طور منظم انجام شده و مدت زمان فیزیوتراپی زانو یا سایر اندام ها به طور دقیق رعایت شود، وضعیت عضلات زودتر بهبود پیدا می کند.

کاهش نیاز به داروها

با تسکین درد در اثر تمرینات فیزیوتراپی و بهبود تعادل و وضعیت عضلات، دیگر نیازی به مصرف داروهایی که برای بهبودی این موارد مورد استفاده قرار می گرفتند، نیست.

به خصوص در صورتی که مشکلات حرکتی و اندام ها با فیزیوتراپی برطرف شده و نیاز به جراحی نباشد، حتی برای تسکین دردها در دوران نقاهت نیز دیگر نیازی به مصرف داروها نخواهد بود.

توانبخشی

در نهایت، مزیت آخر فیزیوتراپی توانبخشی است. توانبخشی برخلاف تصور عموم در این رشته نه تنها برای اندام های حرکتی، بلکه برای توانبخشی به اندام هایی مانند کلیه برای کنترل دیابت، قلب و عروق برای بهبود گردش خون و تنفس راحت تر و … نیز انجام می شود.

توانبخشی
توانبخشی

افرادی که به رشته فیزیوتراپی وارد می شوند، چه بازار کاری دارند؟

فیزیوتراپی، رشته ای است که هم جنبه های درمانی داشته و برای تسکین مورد استفاده قرار می گیرد. این رشته در اصطلاح با طب فیزیکی نیز معرفی می شود. همان طور که از نام این رشته پیداست، درمان در فیزیوتراپی با استفاده از فیزیک و حرکات است و در آن از داروها استفاده نمی شود.

این رشته امروزه به یکی از رشته های پرطرفدار تبدیل شده است که با توجه به ورودی ها، بازار کار آن نیز در حال رونق گیری می باشد. در این بخش از مقاله مدت زمان فیزیوتراپی زانو، به بررسی بازارکار رشته فیزیوتراپی خواهیم پرداخت.

کلینیک های خصوصی

یکی از محل هایی که فارغ التحصیلان فیزیوتراپی می توانند در آن مشغول به کار شوند، کلینیک های خصوصی است. به عنوان کارآموز یا همکار با یک فیزیوتراپ با تجربه یا با تاسیس یک کلینیک فیزیوتراپی به شرط تحصیل در مقاطع بالاتر این رشته امکان فعالیت در این حوزه وجود دارد.

نکته مهم کار در مراکز خصوصی، به خصوص برای افرادی که قصد تاسیس یک مرکز دارند، هزینه اولیه و سرمایه ای است که برای شروع به کار مورد نیاز است.

هزینه دستگاه های این رشته معمولا بالاست. به همین دلیل برای تاسیس یک کلینیک نیاز به سرمایه اولیه مناسبی است. هر چند با توجه به درآمد خوب، با جا افتادن و آشنایی بیماران با مرکز، تمام هزینه باز خواهد گشت.

بیمارستان ها

بیمارستان ها از دیگر مراکزی هستند که محصلین در رشته فیزیوتراپی می توانند در آن شروع به کار کنند. ورود به بخش فیزیوتراپی در بیمارستان های دولتی، مستلزم پذیرش دولتی و شرکت در آزمون های استخدامی است.

مراکز خدمات در منزل

مشکلات و کمبود وقت در دنیای امروز و نیاز بیشتر به خدمات درمانی باعث شده که بسیاری از این خدمات در منزل انجام شوند. یکی از خدمات درمانی در منزل، فیزیوتراپی است.

فیزیوتراپی در منزل توسط متخصص این رشته انجام می گیرد و معمولا بر پایه حرکات ورزشی می باشد. البته در صورت نیاز، دستگاه های مورد نیاز این کار نیز به منزل بیمار ارسال می شوند.

سالن ها و باشگاه های ورزشی

در نهایت؛ فارغ التحصیلان در رشته فیزیوتراپی می توانند در مراکز ورزشی نیز شروع به فعالیت کنند. کار فیزیوتراپ ها در مراکز ورزشی بیشتر رسیدگی به موارد اورژانسی است.

به خصوص در مراکزی مانند سالن های بدنسازی حرفه ای و مراکز رشته های رزمی که احتمال آسیب به اندام های حرکتی بیشتر است، نیاز به حضور یک فیزیوتراپ نیز افزایش می یابد.

سالن ها و باشگاه های ورزشی
سالن ها و باشگاه های ورزشی

فیزیوتراپ کیست؟

اشتغال در حرفه فیزیوتراپی نیازمند تخصص در این رشته از نظر علمی و عملی است. تجربه علمی این رشته به وسیله تحصیل در دانشگاه به دست آمده و تجربه های عملی نیز با گذراندن دوره های کارآموزی و کار با بیماران مختلف به دست می آید.

به افرادی که بعد از کسب این تجربه ها در مراکز مخصوص که در بخش قبلی مقاله مدت زمان فیزیوتراپی زانو در مورد آن ها صحبت شد، مشغول به کار شده و فعالیت می کنند، فیزیوتراپ گفته می شود.

فیزیوتراپیست

فیزیوتراپ یا فیزیوتراپیست به شخصی گفته می شود که بعد از تحصیل در رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی، ارشد و بالاتر وارد به بازار کار این رشته شده و به ارائه خدمات مشغول می شود.

با توجه به این که فیزیوتراپی شاخه ای از علم پزشکی و پیراپزشکی است، فیزیوتراپ با آناتومی بدن انسان به طور کامل آشنایی داشته و توانایی تشخیص نوع مشکل و تجویز راه درمانی را دارد، با این تفاوت که در رشته فیزیوتراپی از هیچ گونه داروی شیمیایی یا گیاهی برای تسکین درد و درمان مشکلات استفاده نمی شود.

تمام درمان ها و رسیدگی های این رشته به وسیله حرکات تمرینی است که شامل حرکات ورزشی، کششی، ماساژ و در موارد شدیدتر استفاده از دستگاه هاست.

تیپ های شخصیتی مناسب برای فیزیوتراپیست

برای اشتغال به عنوان یک فیزیوتراپ در درجه اول نیاز به صبر و تحمل بالاست. فیزیوتراپ گاهی اوقات با بیمارانی روبرو می شود که به دردهای شدید دچار بوده و برای تسکین درد نیز باید دوره درمانی گاها طولانی را سپری کنند.

به خصوص در صورتی که این دردها در اندام هایی مانند زانو که کاربرد زیادی داشته و حتی در نشستن نیز عذاب زیادی را برای فرد به وجود آورد، ایجاد شده باشد شرایط کار سخت تر می شود. صبر بالا کمک می کند که در مدت زمان فیزیوتراپی زانو، فیزیوتراپ ارتباط مناسبی با بیمار داشته و خدمات لازم را به بهترین نحو ارائه دهد.

از دیگر نکات شخصیتی که فیزیوتراپ باید از آن برخوردار باشد، توانایی برقراری ارتباط است. فیزیوتراپ باید دلسوز، منظم، توانمند باشد تا در این حرفه به موفقیت دست پیدا کند.

خدمات و فعالیت های یک فیزیوتراپ

عمده خدمات و فعالیت هایی که توسط فیزیوتراپ ها ارائه می شوند، فعالیت های ورزشی و فیزیکی می باشند. شاید در ظاهر این امر ساده باشد اما حرکت ورزشی مناسب برای تسکین درد و بهبودی یک مشکل با توجه به شرایط و ویژگی های فرد و بیماری مشخص می شود.

مدت زمان فیزیوتراپی و انجام یک حرکت، نوع آن، میزان تکرار و … همه و همه بعد از بررسی دقیق مشکل توسط فیزیوتراپ مشخص می شود. گاهی اوقات حتی فیزیوتراپ برای درمان قطعی از دستگاه های پرتوزا مانند دستگاه های تولید گرما استفاده می کند.

نکته مهم در فعالیت های فیزیوتراپی همراهی فیزیوتراپ با بیمار است تا در صورت مشاهده مشکل در روند درمان، اقدام لازم را به موقع انجام دهد.

خدمات و فعالیت های یک فیزیوتراپ
خدمات و فعالیت های یک فیزیوتراپ

مراجعه به فیزیوتراپ با چه شرایطی انجام می شود؟

بیماری و مشکلات در بدن معمولا با نشانه های مختلفی بروز می کنند. یکی از اولین نشانه ها در بسیاری از بیماری ها و مشکلات، درد است.

درد بیشتر اوقات ناشی از فشار به یک عضله، استخوان یا اندام داخلی است که در صورت عدم توجه ممکن است شدیدتر شده و به شکل غیر قابل تحملی افزایش یابد. در این شرایط، مراجعه به پزشک اولین راهی است که توسط تمام افراد انجام می شود.

مراجعه شخصی

درد و مشکل در برخی قسمت های بدن باعث از کار افتاده شدن فرد می شود. به عنوان مثال؛ درد در زانوها توانایی نشستن، ایستادن و راه رفتن به درستی را از فرد سلب می کند و با شدت گیری درد، وضعیت به شکلی می شود که حتی قدم زدن ساده نیز برای بیمار غیر ممکن می گردد. در این شرایط بسیاری از افراد به فیزیوتراپ مراجعه می کنند.

به خصوص افرادی که در اثر صدمه ای آگاهانه، دچار مشکل شده اند، بیش از سایرین مراجعه شخصی به فیزیوتراپ دارند. به عنوان مثال؛ افرادی که در حین یک تمرین ورزشی دچار مشکل شده و تا حدودی از محل دقیق مشکل اطلاع دارند، به طور مستقیم به فیزیوتراپ مراجعه کرده و درمان را آغاز می کنند.

ارجاع و تجویز پزشک

مراجعه مستقیم به فیزیوتراپ، یکی از روش های مراجعه و درمان توسط این متخصصین است. گاهی اوقات افراد بعد از مراجعه به پزشک، به جای دارودرمانی یا در کنار درمان های دارویی، به فیزیوتراپ ارجاع داده می شوند تا مشکلات خود را با حرکات تمرینی دریافتی از فیزیوتراپ برطرف کنند.

به خصوص افرادی که در اثر حادثه دچار آسیب در دست یا پا شده و این اندام ها برای مدتی در گچ بوده اند، برای بازیابی توان و استفاده دوباره بیشتر نیاز به مراجعه به فیزیوتراپ دارند. در مورد بیمارانی که از سمت پزشک به فیزیوتراپ ارجاع داده می شوند، ممکن است فیزیوتراپی یک روش تکمیلی درمان یا تثبیت درمان باشد.

ارجاع و تجویز پزشک
ارجاع و تجویز پزشک

مراجعه به فیزیوتراپ در زمینه چه مشکلاتی انجام می شود؟

هنگامی که صحبت از فیزیوتراپی و نیاز به این عمل می شود، بسیاری از افراد صدمات ناشی از تصادف و ناتوانی هایی مانند شکستگی را تصور می کنند که نیاز به فیزیوتراپ برای بازتوانی و بازیابی مجدد نیرو و توان استفاده از اندام ها دارند.

در حالی که حوزه ارائه خدمات فیزیوتراپی گسترده تر است و با توجه به این که تکنیک های درمانی متنوعی در این رشته به کار گرفته می شود، مشکلات مختلفی را می توان با استفاده از فیزیوتراپی برطرف کرد.

آسیب های داخلی

آسیب های داخلی مانند آسیب به اندام هایی نظیر شش، دنده ها و … از جمله آسیب هایی هستند که مشکلات زیادی برای افراد به وجود می آورند.

در زمان آسیب به هر کدام از این اندام ها، عملکرد طبیعی بدن با اختلال مواجه شده و افراد در فعالیت هایی مانند تنفس، راه رفتن و حتی خواب دچار مشکل می شوند. در این شرایط با استفاده از تمرین های مختلفی که توسط فیزیوتراپ ها ارائه می شوند، می توان تا حد زیادی از مشکلات داخلی کم کرد.

به عنوان مثال؛ در شرایطی که به دلیل آسیب به اندام های تنفسی فرد دچار مشکل در تنفس به خصوص در شرایط خاص مانند فعالیت بدنی زیاد می شود، فیزیوتراپ با ارائه تمرین ها و آموزش حرکات مخصوص به بیمار چگونگی مقابله با این مشکل را آموزش داده و به برطرف کردن به موقع آن کمک می کند.

بیماری های مغز و اعصاب

از دیگر مشکلاتی که با مراجعه به فیزیوتراپ می توان آن ها را برطرف کرد، مشکلات و بیماری هایی هستند که ریشه عصبی و مغز و اعصاب دارند. از جمله این مشکلات می توان به بیماری ام اس اشاره کرد.

این بیماری که یک مشکل مغز و اعصاب است، در صورت شدت گیری و در گذر زمان موجب تحلیل اندام های حرکتی می شود. البته در تمام افراد، عوارض این بیماری یکسان نیست.

اما بسیاری از بیماران بعد از مدتی با مشکلات حرکتی روبرو می شوند. مراجعه به فیزیوتراپ و یادگیری اقدامات لازم در این زمان و افزایش توان عضلات، می تواند به عقب انداختن این ناتوانی ها کمک کند.

کم توانی

از دیگر گروه هایی که به فیزیوتراپ مراجعه کرده و با استفاده از تمرینات و درمان های وی مشکلات خود را برطرف می کنند، افراد کم توان هستند. به دلایل مختلفی ممکن است افراد توانایی استفاده از یکی از اعضای بدن را از دست بدهند.

به عنوان مثال؛ بعد از یک گچ گرفتگی طولانی مدت، ممکن است فرد توانایی استفاده از عضو گچ گرفته را نداشته باشد یا در اثر مشکلاتی مانند سکته مغزی، کهولت سن و … فرد دچار ضعف در برخی عضلات و اعضای بدن شود. فیزیوتراپی به این گروه نیز در حفظ توانایی کمک می کند.

صدمات ناشی از حوادث

صدمات ناشی از حوادث یکسان نیست .اما در بیشتر حوادث رانندگی، سقوط از ارتفاع، حوادث ورزشی و … اعضای بدن به خصوص اعضای حرکتی مانند پا دچار مشکل می شوند که با مراجعه به یک فیزیوتراپ، می توان اقدامات لازم جهت درمان و توانبخشی این اعضا را انجام داد.

صدمات ناشی از حوادث
صدمات ناشی از حوادث

حیطه فعالیت های فیزیوتراپی شامل چه مواردی است؟

با توجه به موارد گفته شده، حیطه فعالیت های فیزیوتراپ گسترده است. در این بخش از مقاله مدت زمان فیزیوتراپی زانو، به طور تخصصی تر به حیطه های کاری فیزیوتراپی خواهیم پرداخت. در واقع بیمارانی که به فیزیوتراپ مراجعه می کنند، تنها به دلیل شکستگی و مشکلات این چنینی نبوده و ممکن است مشکلات خاص تری نیز داشته باشند.

بیماران آسیب دیده از مغز و اعصاب

یک گروه از بیمارانی که برای حل مشکلات خود به فیزیوتراپ مراجعه می کنند، بیماران آسیب دیده از مشکلات مغز و اعصاب می باشند. مغز مرکز اصلی کنترل و فرماندهی بدن بوده و تمام فعالیت ها توسط آن هدایت می شوند. هر آسیبی به مغز باعث اختلال در عملکرد اعضای بدن می شود.

هنگامی که این آسیب شدیدتر باشد، ممکن است مشکلاتی مانند فلج شدن یک سمت از بدن را به همراه داشته باشد. در این شرایط، به خصوص اگر به طور ناگهانی اتفاق افتاده و فرد آمادگی مشکلات ناشی از آسیب های مغزی را نداشته باشد، مثلا بعد از یک تصادف، زندگی و فعالیت های عادی نیز با اختلالی جدی مواجه می شوند.

حیطه کاری فیزیوتراپ در این زمینه کمک به افراد برای بازگرداندن توانایی به اندام های آسیب دیده یا بیشتر کردن توانایی اندام های دیگر در جهت جبران کمبود یک عضو از بدن می باشد.

بیماران قلبی

هر چند کنترل بدن به مغز بستگی دارد، اما حیات انسان با قلب در ارتباط است. قلب در تمام ساعات شبانه روز مشغول خونرسانی به اعضای مختلف بدن است و در صورت اختلال در کار آن فرد به بیماری هایی نظیر فشار خون و … دچار می شود.

به عنوان مثال؛ با اختلال در گردش خون، اکسیژن رسانی به اندام ها نیز کاهش پیدا می کند که این امر در صورت تکرار باعث بروز مشکلات جدی می شود. با مراجعه به فیزیوتراپ، افراد با گرفتن تمرین های مختلف توان استفاده از حداکثر ظرفیت شش و ماهیچه های تنفسی را پیدا می کنند.

بیماران دچار سوختگی

شاید کمتر کسی تصور کند که یک بیمار با مشکل سوختگی نیاز به فیزیوتراپ داشته باشد، در حالی که این طور نیست. اثرات ناشی از سوختگی به خصوص با بعضی گازها موجب اختلالات تنفسی می شوند، همچنین در سوختگی های شدید ممکن است ماهیچه ها و عضلات به شدت تحلیل روند که بازگردانی توانایی یا توانمندی بازگشت به زندگی عادی در حیطه فعالیت های یک فیزیوتراپ می باشد.

بیماران با آسیب مفصلی

افراد ممکن است در طول زندگی با حوادث مختلفی مواجه شوند که اثرات آن ها متفاوت است. به عنوان مثال؛ در اثر تصادف، افراد یک عضو بدن خود را از دست بدهند که در این شرایط نیاز به افزایش توانایی سایر اعضای برای جبران کمبود عضو از دست رفته دارند. مراجعه به فیزیوتراپ برای این گروه نیز بسیار کمک کننده است.

زنان

در نهایت بسیاری از مسائل در حوزه سلامت زنان، با فعالیت های فیزیوتراپ در ارتباط می باشد. به عنوان مثال؛ زنان باردار می توانند با مراجعه به فیزیوتراپ و گرفتن تمرینات ورزشی مختلف به بهبود وضعیت ماهیچه های رحمی کمک کرده و زایمانی راحت تر را تجربه کنند.

زنان
زنان

برای درمان فیزیوتراپی، در اولین قدم چه اقدامی باید انجام شود؟

بعد از بروز یک مشکل که با درد و عدم توانایی در استفاده از اندام ها همراه باشد، مراجعه به پزشک ضروری است. گاهی اوقات افراد با تصور این که می توان به صورت خانگی با گرم کردن یا بستن عضو آسیب دیده درد را کاهش دهند، برای درمان جدی اقدام نمی کنند.

این در حالیست که با کوچکترین آسیب دیدگی درد به شکل شدیدتری باز گشته و گاهی اوقات آسیب های جبران ناپذیری به اعضای بدن وارد می شود.

مراجعه به پزشک یا فیزیوتراپی

در اولین قدم بعد از بروز درد و مشکل در برخی اندام های خاص مانند زانو، دست، کمر و … باید به پزشک یا فیزیوتراپ مراجعه کرد. در صورت مراجعه به پزشک و در صورت نیاز به فیزیوتراپ، پزشک، بیمار را برای انجام بررسی ها و تمرینات فیزیوتراپی ارجاع می دهد.

بررسی اولیه

بعد از ارجاع بیمار به فیزیوتراپ یا مراجعه شخصی، بررسی اولیه و فیزیکی صورت می گیرد. ارزیابی البته تنها به صورت فیزیکی نیست، بلکه سابقه بیمار در مورد محل و میزان آسیب دیدگی، درمان های پیش از این، نحوه صدمه و … بررسی می شود تا در درجه اول شدت مشکل مشخص شده و بعد از آن مطابق با شدت مشکل، برنامه ریزی ها برای درمان انجام می شود.

مشخص کردن نوع و مدت درمان

بعد از بررسی کامل وضعیت بیمار، نوع درمان مشخص می شود. در صورت نیاز به حرکت درمانی، تمرینات لازم به بیمار آموزش داده شده و زیر نظر فیزیوتراپ انجام می شود. اما در موارد شدیدتر ممکن است به استفاده از دستگاه های پرتوزا نیز نیاز باشد.

بیشتر تلاش در فیزیوتراپی کاهش درد و مشکلات با استفاده از تمرینات حرکتی است و تلاش می شود که تا حد امکان از دستگاه ها برای کاهش درد استفاده نشود.

درمان های فیزیوتراپی برای نتیجه گیری باید تکرار شده و در طول چند جلسه انجام شوند. در واقع فیزیوتراپی جزو درمان هایی است که تدریجی اما همیشگی هستند، در عوض نیازی به جراحی دوران نقاهت و … نیست.

سپری کردن طول درمان

بعد از مشخص کردن نوع درمان، درمان ها توسط متخصص فیزیوتراپی آغاز می شود. در صورت نیاز و شدت بیماری ممکن است ابتدا با لیزر درمانی یا استفاده از پرتوها و تحریکات الکتریکی تسکین اولیه اتفاق افتاده و سپس حرکات ورزشی آغاز شوند یا از همان ابتدا با حرکات مخصوص درمان شروع شود.

همچنین در صورت نیاز به درمان های پزشکی مانند دارو درمانی، فیزیوتراپ در حین درمان های حرکتی بیمار را به پزشک ارجاع داده و تمرینات فیزیوتراپی همگام با درمان های پزشکی انجام می شوند.

سپری کردن طول درمان به طور کامل معمولا به درمان قطعی و بدون بازگشت کمک می کند. مدت زمان فیزیوتراپی در هر جلسه متفاوت است. همچنین بسته به عضوی که نیاز به درمان دارد نیز طول جلسات و میزان هر جلسه مقادیر مختلفی دارد. به عنوان مثال؛ مدت زمان فیزیوتراپی زانو با کمر متفاوت است.

سپری کردن طول درمان
سپری کردن طول درمان

آیا بیماری های مغز و اعصاب نیز نیاز به فیزیوتراپی دارند؟

در بخش های قبلی مدت زمان فیزیوتراپی زانو، گفته شد که حیطه کاری فیزیوتراپی گسترده است. این شاخه از علم پزشکی به صورت غیر تهاجمی و بدون نیاز به دارو و جراحی درمان بیمار را انجام می دهد.

بیشترین روش درمانی فیزیوتراپی تمرین های ورزشی و ماساژ درمانی است که توسط فیزیوتراپ ها انجام می شود. بیماری هایی که منشا مغز و اعصاب دارند، معمولا با مشکل در اندام های حرکتی مواجه می شوند که با استفاده از فیزیوتراپی تا حد زیادی قابل درمان می باشند.

پارکینسون

یکی از بیماری های زیرگروه مغز و اعصاب پارکینسون می باشد. این بیماری معمولا با علائمی همچون عدم تعادل در حرکت بروز پیدا می کند. در این بیماری، فرد همیشه با لرزش دست و پا درگیر بوده و این لرزش در برخی موارد مانند هیجان، استرس و … به حدی می شود که فرد حتی امکان انجام کارهای شخصی خود را نیز نخواهد داشت.

فیزیوتراپی برای کمک به بیماران مبتلا به پارکینسون با آموزش حرکاتی که در زمان لرزش می تواند این مورد را کاهش دهد، آغاز می شود. همچنین در درمان این بیماران تلاش می شود که قدرت تمرکز آن ها برای افزایش تعادل بدن و انعطاف پذیری افزایش پیدا کند. درمان های پارکینسون معمولا گروهی است و بیشتر به توانمندی بیمار کمک می شود.

ام اس

از دیگر بیماری های با منشا مغز و اعصاب می توان به بیماری ام اس اشاره کرد. مشکلات بیماری ام اس، در بیماران مختلف متفاوت است. در برخی بیماران، فرد حتی توانایی راه رفتن را نیز از دست می دهد و در برخی بیماران، بی حسی دست ها اتفاق می افتد که فرد امکان کارهای شخصی را نیز نداشته باشد.

در این بیماری نیز فیزیوتراپ تلاش می کند با افزایش قدرت ذهنی و توانمندی اعضا، بی حسی و مشکلات را کاهش داده و موارد درمانی برای مقاومت با مشکلات ناگهانی را در بیمار ایجاد کند.

سکته مغزی

سکته مغزی، از جمله مشکلاتی است که به دلایل مختلف مانند عدم اکسیژن رسانی به مغز، ضربه و صدمات و آسیب های روحی اتفاق می افتد. یکی از مشکلات شایع در سکته مغزی، فلجی است. فلج شدن بدن ممکن است به صورت سرتاسری در یک سمت از بدن یا با درگیر کردن یک اندام خاص اتفاق بیفتد.

در صورتی که بتوان با تمریناتی مانند حرکات ورزشی، ماساژ یا پرتو درمانی قدرت اندام بی حس بازیابی شود، این کار انجام می شود. در غیر این صورت فیزیوتراپ تلاش می کند تا قدرت اندام های دیگر را افزایش داده تا کار عضو بی حس نیز جبران شود.

سکته مغزی
سکته مغزی

شرایط فیزیوتراپی برای افرادی که به بیماری قلبی مبتلا هستند، به چه صورت است؟

قلب عضوی است که سلامت آن، سلامت کل بدن را تامین می کند. وظیفه اصلی قلب، خونرسانی به اندام های دیگر است و از طریق خون، مواد مغزی و مورد نیاز برای سایر اندام ها ارسال می شود.

اصلی ترین ماده برای کار اندام ها اکسیژن است که از طریق خون به قسمت های مختلف بدن می رسد. کمبود اکسیژن در بدن اگر شدت یابد، مشکلاتی مانند سکته مغزی را نیز به همراه خواهد داشت. در مورد مشکلات قلبی نیز فیزیوتراپی می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.

سلامت قلب با فیزیوتراپی

افزایش فعالیت بدنی باعث بهبود گردش خون می شود. بالا رفتن گردش خون نیز اکسیژن رسانی در بدن را بهبود بخشیده و به سلامت اندام ها کمک می کند. فیزیوتراپی با توانبخشی و کمک به افزایش تحرک صحیح افراد به بهبود خونرسانی و کار قلب کمک می کند.

معمولا متناسب با وضعیت فرد، تمریناتی ارائه می شود تا سلامت بدن و در نتیجه آن سلامت قلب حفظ شود. همچنین تمریناتی برای افزایش حجم عضلات تنفسی و بهبود تنفس در شرایط خاص نیز به بیمارانی که زمینه مشکلات قلبی در خانواده آن ها وجود دارد، آموزش داده می شود.

کمک فیزیوتراپی بعد از جراحی های قلب

بعد از جراحی های قلبی نیز تمریناتی که وضعیت عروق را بهبود بخشیده و ترمیم قلب و عروق را سرعت می بخشد، ضروری می باشد. هر چقدر خونرسانی بعد از جراحی به شکل بهتری انجام شود، بهبود قلب سریع تر اتفاق می افتد. تمرینات تمرکز ذهنی در کنار بهبود تنفس در مورد این گونه بیماران نیز توسط فیزیوتراپ ارائه می شود.

کمک فیزیوتراپی بعد از جراحی های قلب
کمک فیزیوتراپی بعد از جراحی های قلب

آیا در مشکلات پوستی یا بیماری هایی نظیر روماتیسم، فیزیوتراپی موثر است؟

مدت زمانی که هر جلسه فیزیوتراپی طول می کشد، برای بیماران حائز اهمیت است. نکته مهم در مورد زمان هر جلسه فیزیوتراپی نوع مشکل و محل مشکل است.

مدت زمان فیزیوتراپی زانو با مدت زمان فیزیوتراپی برای افرادی که به مشکلات روماتیسم مبتلا هستند، متفاوت است. روماتیسم از جمله مشکلاتی است که مفاصل را درگیر کرده و باعث تحلیل، درد و تورم مفصل می شود.

روماتیسم

روماتیسم یک بیماری خود ایمنی است. این بیماری که هم به صورت قلبی و هم مفصلی بروز می کند، با حمله بدن به بافت های خود همراه است و باعث ایجاد التهاب در قسمت های مختلف می شود. یکی از اعضای بدن که در اثر روماتیسم بیشتر درگیر می شود، زانوهاست.

زانوها در روماتیسم دچار درد شدید، گرما و تورم می شوند و این مشکل تا جایی پیش می رود که فرد حتی توانایی راه رفتن را نیز از دست خواهد داد.

همچنین حمله بیماری روماتیسم ممکن است در مچ پا اتفاق بیفتد، در این شرایط برای جابجایی نیاز به ویلچر است تا پا کمترین آسیبی نبیند. روماتیسم ممکن است باعث تحلیل و بد فرمی در غضروف ها، استخوان و … نیز شود.

فیزیوتراپی در روماتیسم

فیزیوتراپی به بیماران مبتلا به روماتیسم کمک می کند که کاهش درد داشته و با تکرار و پیگیری جلسات به طور کامل درمان شود. البته درمان روماتیسم به میزان گسترش آن بستگی دارد و معمولا در بیمارانی که در مراحل ابتدایی بیماری، تشخیص داده شده و فیزیوتراپی آغاز شود، درمان قطعی تر بوده و در سایر بیماران بسته به میزان درگیری درمان قطعی با احتمال کمتر اما دردها به طور کامل کاهش پیدا می کنند. در این درمان ممکن است از حرکات ورزشی، پرتوها و ایجاد گرما برای تسکین درد و کمک به درمان استفاده شود.

مشکلات پوستی و فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی از دستگاه هایی مانند الکتروتراپ یا دستگاه تولید فرابنفش استفاده می شود. این دستگاه ها کمک می کنند که مشکلات پوستی نظیر پسوریازیس تا حد زیادی کاهش پیدا کنند.

همچنین استفاده از دستگاه ها و تمرینات با کمک به گردش خون و بهبود جریان خون در زیر پوست به سلامت بیشتر پوست و درمان سریع تر زخم ها و آسیب های پوستی کمک می کند.

مشکلات پوستی و فیزیوتراپی
مشکلات پوستی و فیزیوتراپی

مشکلات ارتوپدی در بیماری فیزیوتراپی به چه صورت درمان می شوند؟

اصلی ترین درمان های فیزیوتراپی مربوط به مشکلات ارتوپدی است. درمان مشکلات ارتوپدی با فیزیوتراپی شایع ترین نوع درمان هاست، تا حدی که یک شاخه از فیزیوتراپی به نام فیزیوتراپی ارتوپدی در دانشگاه ها تدریس می شود.

عارضه و مشکلات ارتوپدی

زندگی ماشینی، کم تحرکی، مصرف غذاهای ناسالم با ارزش غذایی پایین، کاهش فعالیت های بدنی، افزایش تصادفات و موارد دیگر باعث شده که سیستم ایمنی بدن و سیستم استخوان بندی با تحلیل زیادی نسبت به دوره های گذشته روبرو شود. این مسئله بروز مشکلاتی مانند بیماری های ارتوپدی را تا حد زیادی افزایش می دهد.

از جمله عارضه های ارتوپدی می توان به درد مفاصل اشاره کرد. درد مفاصل به خصوص در زانوها که با افزایش سن و افزایش وزن و تحلیل غضروف ها در این ناحیه دچار سایش می شوند، معمولا آزار دهنده است. همچنین دردهای مفصلی در ناحیه کمر، مچ پا و حتی مچ دست نیز ممکن است بروز پیدا کنند.

علت بروز مشکلات ارتوپدی

حوادثی مانند تصادفات، صدمات ناشی از زمین خوردن یا ضربه های شدید، تحلیل استخوان ها به دلیل بیماری های مادرزادی یا مشکلاتی نظیر روماتیسم و … از جمله مسائلی هستند که ممکن است به بیماری های ارتوپدی منتهی شوند.

نقش فیزیوتراپی در درمان مشکلات ارتوپدی

همان طور که گفته شد، تمام مشکلات ارتوپدی با استفاده از تمرینات فیزیوتراپی درمان می شوند. تمرینات ورزشی، کششی، ماساژ درمانی، پرتو درمانی، استفاده از دستگاه ها و ابزار و … در جهت درمان مشکلات ارتوپدی کارآمد می باشند.

بسته به نوع مشکل و محل آن برای هر نوع بیماری و عارضه ای، درمانی خاص وجود دارد که توسط فیزیوتراپ برای بیمار انجام شده و بعد از گذراندن مدت زمان فیزیوتراپی مشخص هر عضو، درمان و تسکین دردها اتفاق می افتد. افرادی که با مشکل در اندام های حرکتی به پزشک مراجعه می کنند، ابتدا به فیزیوتراپ ارجاع داده می شوند.

نقش فیزیوتراپی در درمان مشکلات ارتوپدی
نقش فیزیوتراپی در درمان مشکلات ارتوپدی

در حوادثی مانند سوختگی، فیزیوتراپی چه تاثیری دارد؟

سوختگی از جمله مشکلاتی است که باعث آسیب به اندام ها می شود. به عنوان مثال؛ در سوختگی درجه دو و سه، گردش خون دچار اختلال شده، اندام هایی مانند شش و ماهیچه های تنفسی تحلیل می روند و در شدت گیری حتی ممکن است فرد توانایی استفاده از دست و پا را نیز از دست دهد. فیزیوتراپی در زمینه سوختگی نیز می تواند بسیار موثر باشد.

توانبخشی

یکی از خدمات فیزیوتراپی برای بیمارانی که به سوختگی دچار هستند توانبخشی است. فیزیوتراپی برای این بیماران تا توانبخشی کامل و توانایی استفاده از عضو ادامه پیدا می کند.

در سوختگی های باز و سوختگی هایی که زخم، سطح وسیعی دارد، احتمال مشکلاتی مانند باز شدن زخم و عفونت وجود دارد. در این گونه مشکلات برای جلوگیری از بیماری های جانبی، معمولا از گچ و آتل برای بستن محل زخم تا زمان ترمیم کامل استفاده می شود.

در این شرایط برای آموزش فرد به جهت استفاده از گچ و آتل، از فیزیوتراپی استفاده می شود. در این آموزش ها نحوه باز و بسته کردن آتل، تعویض آن، استفاده از سایر اعضا برای کم کردن نیاز به عضو آسیب دیده و مسائلی از این دست به بیمار آموخته می شود.

لیزر سرد

یکی از خدمات ارائه شده در فیزیوتراپی ها لیزر سرد است. در این خدمت معمولا با تولید سرمای زیاد در محل آسیب دیده و ایجاد بی حسی اولیه، درد تسکین پیدا کرده و با منقبض کردن سلول ها به ترمیم و بازسازی سریع تر کمک می شود.

این دستگاه در درمان افرادی که با مشکلات سوختگی به فیزیوتراپی ارجاع داده می شوند، بسیار کارآمد است. لیزر سرد در ترمیم سریع تر پوست و عضلات آسیب دیده تاثیر بسیار زیادی دارد.

اولتراسوند

استفاده از دستگاه و امواج اولتراسوند در فیزیوتراپی سوختگی، بیشتر برای بیمارانی که به سوختگی درجه سه دچار شده و بافت ها و عروق آن ها آسیب دیده است، انجام می شود. این امواج می توانند به بازسازی رگ ها کمک کنند و درد ناشی از سوختگی را نیز تا حد زیادی کاهش دهند.

اولتراسوند
اولتراسوند

آیا فیزیوتراپی در سلامت زنان تاثیرگذار است؟

زنان، به دلایل زیادی آسیب پذیرتر از مردان می باشند. استخوان بندی زنان ضعیف تر بوده و در اثر حوادث و صدمات زودتر آسیب می بینند. همچنین بارداری، زایمان، عادات ماهیانه و … نیز در زنان باعث سرعت گیری روند پوکی استخوان و بروز مشکلات این گروه می شود. در بسیاری از بیماری ها و مشکلات مربوط به زنان نیز می توان با استفاده از فیزیوتراپی به درمان و بهبودی سریعتر کمک کرد.

در دوران قاعدگی و یائسگی، زنان به مشکلات زیادی مانند درد در ناحیه رحم، زیر شکم و عضلات این نواحی دچار می شوند. در فیزیوتراپی معمولا با آموزش حرکاتی برای تقویت عضلات لگن و رحم و آموزش هایی برای ریلکس کردن بدن با کشش اعضا، به این گونه مشکلات کمک می شود.

همچنین زنان باردار با استفاده از حرکات و تمرینات فیزیوتراپی، رحم را برای زایمان آماده کرده و با تمرینات خاص، به آمادگی بدن برای زایمان بدون درد کمک می کنند.

در دوران بارداری و شیردهی معمولا درد و مشکلات زنان بیشتر در قسمت کمر رخ می دهد که فیزیوتراپی تا حد زیادی به تسکین درد این ناحیه نیز کمک می کند.

فیزیوتراپی همچنین به مادران شیرده آموزش هایی جهت نحوه صحیح بغل کردن نوزاد در زمان شیردادن و بلند کردن را می دهد تا در این شرایط کمترین فشار به بدن وارد شده و در نتیجه از درد و آسیب به قسمت های مختلف بدن مادر جلوگیری شود.

فیزیوتراپی به چه روش هایی انجام می شود؟

با توجه به گستردگی حیطه فعالیت در فیزیوتراپی، در این روش درمانی از تکنیک های مختلفی استفاده می شود. برخی از این تکنیک ها وابسته به دستگاه های خاص بوده و برخی از آن تنها با کمک فیزیوتراپ و به صورت درمان دستی قابل انجام می باشد.

فیزیوتراپی به چه روش هایی انجام می شود؟
فیزیوتراپی به چه روش هایی انجام می شود؟

مدت زمان فیزیوتراپی زانو یا سایر اعضای بدن به روش انتخابی نیز بستگی دارد، به همین دلیل آشنایی با روش های انجام شده در این درمان ضروری می باشد.

گرما و سرما درمانی

یکی از تکنیک های درمان در فیزیوتراپی استفاده از گرما و سرما است. هر کدام از این روش ها در شرایط خاص و برای گروه به خصوصی از مشکلات، مورد استفاده قرار می گیرند.

به عنوان مثال؛ از سرما یا یخ درمانی برای کمک به درمان سوختگی استفاده می شود. در این درمان ها معمولا اثرات ناشی از سوختگی مانند سوزش و التهاب پوست کاهش پیدا کرده و با بی حس کردن محل درد و مشکلات را تا مدت مشخصی از بین می روند. همچنین سرما در بی حسی بیماران با آسیب های ناشی از تصادف نیز مناسب می باشد.

گرما درمانی نیز همانند استفاده از سرما به جهت ترمیم و بهبودی سریع تر مورد استفاده قرار می گیرد. در گرما درمانی با استفاده از کیسه های آب گرم مخصوص و قرار دادن آن در محل آسیب دیده و با بهبود گردش خون در این قسمت، به ترمیم و بهبودی سریع تر کمک می شود.

آب درمانی

از دیگر تکنیک های درمانی فیزیوتراپی، آب درمانی است که بیشتر برای افرادی با مشکل در اندام هایی مانند پا و کمر مورد استفاده قرار می گیرد.

در این تکنیک با فعالیت هایی مانند آموزش ورزش در آب، پیاده روی در آب و … به بازیابی توان عضو آسیب دیده کمک می شود. همچنین با فشار مناسب ناشی از حرکت در آب، دردها و مشکلات اندام ها نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می کنند.

ماساژ

ماساژ از دیگر درمان ها در فیزیوتراپی است که برای کمک به افزایش گردش خون به خصوص برای افرادی که برای مدت زیاد دچار گچ گرفتگی بودند، مورد استفاده قرار می گیرد. ماساژ درمانی انواع مختلفی داشته و فیزیوتراپ با توجه به نوع مشکل، نوع و شیوه آن را انتخاب می کند.

تحریک الکتریکی

همان طور که گفته شد، یکی از مسائل تعیین کننده در مدت زمان فیزیوتراپی زانو یا دیگر قسمت ها، تکنیک به کار رفته در درمان است.

یکی از تکنیک های درمانی در فیزیوتراپی استفاده از دستگاه هایی است که با تحریک الکتریکی و ایجاد جریان الکتریسته اعصاب را در محل آسیب دیده تحت تاثیر قرار می دهند. این کار به کاهش درد، افزایش بازه حرکتی عضلات و … کمک می کند.

درمان فیزیکی

در نهایت فیزیوتراپ در تمام درمان ها حرکات تمرینی و ورزشی به خصوصی را برای بیمار مشخص می کند. این تمرینات که بسته به شدت بیماری و نوع مشکل دارند، در هر بیمار متفاوت هستند.

معمولا بخش زیادی از این تمرین ها در محل فیزیوتراپی انجام می شود و در صورت نیاز به تکرار آن ها در منزل آموزش های لازم توسط فیزیوتراپ به بیمار داده می شود.

درمان فیزیکی
درمان فیزیکی

استفاده از دستگاه های تولید گرما و سرما در فیزیوتراپی به چه شکل و به چه منظور انجام می شود؟

گرما یا سرما درمانی که به اصطلاح ترموتراپی نیز نامیده می شوند، یکی از روش های پرکاربرد در پزشکی و به خصوص در فیزیوتراپی می باشند. این روش ها برای کنترل دمای بدن مورد استفاده قرار می گیرند. نوسانات دمای بدن، باعث اختلال در گردش خون شده و این اختلال نیز موجب ایجاد اشکال در عضلات و ماهیچه ها می شود.

گرما تحرک سلول ها را افزایش داده و به خونرسانی بیشتر و بهتر کمک می کند، سرما نیز با بی حس کردن بدن به طور موقتی به تسکین درد و آرامش بیشتر کمک می کند. به خصوص در مورد درمان های زانو، استفاده از ترموتراپی شایع تر است. مدت زمان فیزیوتراپی زانو در این روش به نظر فیزیوتراپ و شدت مشکل بستگی دارد.

استفاده از دستگاه های تولید گرما و سرما در فیزیوتراپی به چه شکل و به چه منظور انجام می شود؟
استفاده از دستگاه های تولید گرما و سرما در فیزیوتراپی به چه شکل و به چه منظور انجام می شود؟

دستگاه هایی که در یک مرکز فیزیوتراپی استفاده می شوند، شامل چه مواردی هستند؟

برخلاف تصور عموم که در فیزیوتراپی تنها از حرکات ورزشی برای درمان استفاده می شود، این روش دستگاه های به خصوصی نیز دارد. دستگاه هایی که در فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرند، چند دسته هستند.

یک دسته از این دستگاه ها برای تولید حرارت و سرما مورد استفاده قرار گرفته و دسته ای دیگر از دستگاه های فیزیوتراپی برای کمک به انجام راحت تر حرکات ورزشی استفاده می شوند.

همچنین از دستگاه هایی مانند هیدروتراپ، اشعه مافوق صوت و فارادیک و … نیز در فیزیوتراپی استفاده می شود. بیشتر استفاده از دستگاه های فیزیوتراپی برای تسکین دردها و بهبودی سریع تر است.

دستگاه هایی که در یک مرکز فیزیوتراپی استفاده می شوند، شامل چه مواردی هستند؟
دستگاه هایی که در یک مرکز فیزیوتراپی استفاده می شوند، شامل چه مواردی هستند؟

یک مرکز خوب فیزیوتراپی چه ویژگی هایی دارد؟

در یک مرکز خوب فیزیوتراپی، دستگاه های مورد استفاده از به روزترین و جدیدترین دستگاه های موجود در دنیا می باشند. همچنین فضای مناسب برای ارائه بیشتر خدمات در یک مرکز خوب وجود دارد.

از نظر وسعت، دانش فیزیوتراپ و امکانات برای انجام روش های مختلف، مرکزی مناسب است که تمام تمهیدات لازم را در نظر گرفته و فراهم کرده باشد. مراکز خوب معمولا تنوع بالایی در ارائه خدمات فیزیوتراپی دارند و بیشتر مشکلات را می توان در همان مرکز درمان کرد.

یک مرکز خوب فیزیوتراپی چه ویژگی هایی دارد؟
یک مرکز خوب فیزیوتراپی چه ویژگی هایی دارد؟

فیزیوتراپی زانو به چه صورت انجام می شود؟

زانو، یکی از مفاصل اصلی و مهم در بدن است. قدرت این مفصل به گونه ای است که تا 6 برابر بیشتر از وزن بدن را تحمل می کند. این مفصل به دلیل این که دائما در حال خم و صاف شدن است، بیشتر از سایر مفاصل دچار مشکل می شود. شایع ترین مشکل مفصل زانو، زانو دردهایی است که ناشی از آسیب به این مفصل می باشند.

برای تسکین و درمان درد در این ناحیه، پیش از انجام روش های تهاجمی معمولا تکنیک های فیزیوتراپی پیشنهاد می شود. فیزیوتراپی زانو معمولا به مدیریت درد کمک می کند.

همچنین با ارائه تمریناتی به تقویت این مفصل کمک کرده و انعطاف پذیری آن را افزایش می دهد. از جمله اقدامات درمانی فیزیوتراپی برای درمان مشکلات زانو، ارائه تمرینات ورزشی است، همچنین در صورت نیاز از گرما، سرما و تحریکات الکتریکی که در اعصاب ایجاد می شوند نیز برای برطرف کردن مشکلات زانو استفاده می شود.

فیزیوتراپی زانو به چه صورت انجام می شود؟
فیزیوتراپی زانو به چه صورت انجام می شود؟

مشکلات زانو که نیاز به فیزیوتراپی دارند، چه مواردی را شامل می شوند؟

یکی از سوالات متداول بیمارانی که به فیزیوتراپ مراجعه می کنند، مدت زمان انجام این کار برای درمان یا تسکین است. در مورد مدت زمان فیزیوتراپی زانو، این مسئله به نوع مشکل بستگی دارد.

همان طور که گفته شد، شایع ترین مشکل و علامت که هشدار دهنده آسیب های زانو است، درد در این ناحیه می باشد. دردهای زانو علل مختلفی دارند که ازجمله رایج ترین آن ها می توان به دررفتن یا پیچ خوردن زانو، آسیب دیدگی رباط صلیبی، آسیب به مینیسک و پاتلافیمورال اشاره کرد.

مشکلات زانو که نیاز به فیزیوتراپی دارند، چه مواردی را شامل می شوند؟
مشکلات زانو که نیاز به فیزیوتراپی دارند، چه مواردی را شامل می شوند؟

مدت زمان فیزیوتراپی زانو چقدر است؟

در بخش قبل گفته شد که مدت زمان فیزیوتراپی زانو به روش انتخاب و نوع مشکل بستگی دارد. برخی از مشکلات، با یک تکنیک درمانی قابل حل می باشند. در نتیجه مدت زمان فیزیوتراپی زانو در این گونه عارضه ها کمتر می باشد. اما برخی از مشکلات زانو نیاز به ترکیب چند تکنیک دارند.

به عنوان مثال؛ در پیچ خوردگی ممکن است ابتدا از ترموتراپی و سرما برای بی حسی و کاهش درد و سپس از حرکات ورزشی برای درمان سریع تر استفاده شود. همچنین در صورتی که برای درمان نیاز به آب درمانی یا ماساژ درمانی نیز باشد، مدت زمان فیزیوتراپی زانو افزایش پیدا خواهد کرد.

از دیگر عوامل تعیین کننده در مدت زمان فیزیوتراپی زانو، آمادگی روحی و بدنی بیمار است. به عنوان مثال؛ در کودکان یا سالمندان به دلیل خستگی سریع تر، جلسات درمانی از نظر ساعتی کوتاه تر و در روزهای بیشتری انجام می شوند.

بنابراین نمی توان زمان دقیقی را به عنوان مدت زمان فیزیوتراپی زانو مطرح کرد و در هر بیمار با توجه به شرایط و ویژگی ها، این زمان متفاوت خواهد بود.

مدت زمان فیزیوتراپی زانو چقدر است؟
مدت زمان فیزیوتراپی زانو چقدر است؟

جهت نتیجه گیری بهتر از فیزیوتراپی، چه اقداماتی باید انجام شود؟

معاینه دقیق توسط پزشک و فیزیوتراپ اولین اقدامی است که می توان به نتیجه گیری بهتر از فیزیوتراپی کمک کند. در معاینه اولیه، نوع مشکل، شدت و محل ایجاد آن به طور دقیق مشخص می شود که این عامل به انتخاب بهتر روش فیزیوتراپی، مشخص کردن مدت زمان فیزیوتراپی زانو و سایر اعضا کمک می کند.

از دیگر اقداماتی که به نتیجه گیری بهتر از فیزیوتراپی کمک می کند، مراقبت کامل از عضو آسیب دیده است. در واقع تا زمان بهبودی کامل و بعد از آن باید تلاش شود که از آسیب دیدگی مجدد عضو جلوگیری شود.

جهت نتیجه گیری بهتر از فیزیوتراپی، چه اقداماتی باید انجام شود؟
جهت نتیجه گیری بهتر از فیزیوتراپی، چه اقداماتی باید انجام شود؟
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.