فیزیوتراپی کمردرد مزمن
فهرست مطالب

در این مقاله به بررسی موضوع فیزیوتراپی کمردرد مزمن می پردازیم.

اغلب افراد در طول زندگی خود، حداقل یک بار کمر درد را تجربه می کنند. کمردرد یکی از علت های اصلی مراجعه به متخصص محسوب می شود.

احتمال ابتلاء کودکان نیز وجود دارد.

شدت کمردرد می تواند بسیار متنوع باشد. همچنین می تواند به صورت یک درد جزئی و مداوم تا یک درد بسیار شدید و کشنده باشد.

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

لطفا برای مشاهده هزینه فیزیوتراپی کمر اینجا را ببنید.

کمردرد می تواند به صورت ناگهانی و در اثر یک اتفاق مانند حادثه رانندگی انفاق بیفتد یا به صورت تدریجی در اثر افزایش سن رخ دهد.

در صورتی که به صورت ناگهانی شروع به ورزش کنید و مدت طولانی باشد که از ورزش دور باشید، به احتمال زیاد دچار کمردرد می شوید.

ویدئو فیزیوتراپی کمردرد مزمن

در این مقاله علت ها و ابعاد مختلف کمردرد را بررسی می کنیم و تکنیک های فیزیوتراپی موثر در کمردرد مزمن را به شما معرفی خواهیم کرد.

برای انجام فیزیوتراپی کمردرد مزمن، به دکتر معینی مراجعه نمایید. دکتر معینی، بهترین و معتبرترین متخصص در این زمینه می باشند.

در ادامه نوشتار فیزیوتراپی کمردرد مزمن، موارد مختلفی را بررسی خواهیم کرد. ما را همراهی نمایید.

عناوین مقاله:

آیا از کمردرد رنج می برید؟

ساختار کمر انسان

انواع کمردرد

علائم کمردرد

علت های کمردرد

تشخیص کمردرد

درمان کمردرد مزمن

ارزیابی فیزیوتراپی کمردرد مزمن

سوالاتی که فیزیوتراپیست از شما می پرسد.

برنامه درمانی

روش های فیزیوتراپی کمردرد مزمن

فیزیوتراپی فعال و ورزش

فیزیوتراپی منفعل یا غیر فعال

تمرینات خانگی فیزیوتراپی کمردرد مزمن

جمع بندی

 

آیا از کمردرد رنج می برید؟

آیا از کمردرد رنج می برید؟
آیا از کمردرد رنج می برید؟

درد کمر، دردی دشوار و آزاردهنده است که ممکن است در هر سنی و برای هر فردی ایجاد شود. بالغ بر ۸٠ درصد افراد در طول زندگی خود، با این درد روبرو خواهند شد.

یکی از علت های اصلی عدم حضور در محل کار، کمردرد است. همان گونه که گفتیم، کمر درد می تواند بسیار خفیف و مبهم باشد یا بسیار شدید و ناگهانی. اکثر کمردردها کوتاه مدت هستند و معمولا کمتر از یک ماه طول می کشند.

در بیشتر موارد چنین دردهایی نیاز به درمان خاصی ندارند و با گذشت زمان، خود به خود بهبود می یابند. کمردرد مزمن، کمردردی است که سه ماه یا بیشتر ادامه داشته باشد.

عوامل زیادی مانند تصادف در ایجاد آن می تواند نقش داشته باشد. سوالی که در این مورد مطرح می شود این است که آیا هر دردی که در قسمت پشت کمر احساس می کنیم، کمردرد است؟ خیر.

برای پاسخ بهتر به این سوال باید آشنایی بیشتری با ستون فقرات و عملکردش داشته باشیم. در این راستا می توانید با دکتر معینی در ارتباط باشید. در ستون فقرات، ۵ مهره کمری وجود دارد که قسمت عمده وزن بالاتنه را تحمل می کنند.

ضرباتی که به صورت ناگهانی به بدن وارد می شود، توسط ستون فقرات جذب می شود

در بین این مهره ها دیسک کمر قرار گرفته است. ضرباتی که به صورت ناگهانی به بدن وارد می شود، توسط ستون فقرات جذب می شود تا از آسیب بیشتر جلوگیری کند.

لیگامان ها، مهره ها و دیسک ها، ساختار ستون فقرات را تشکیل داده اند و آن را حفظ می کنند. از طرف دیگر تاندون ها، ماهیچه های کمر را به ستون فقرات متصل کرده اند.

رشته های اعصاب از سوراخ های بین مهره ای حرکت می کنند و به سیستم عصبی مرکزی متصل می شوند. به مهره های کمر و سایر قسمت های اطراف آن، کمر گفته می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست هزینه هر جلسه فیزیوتراپی کمر دیدن کنید.

ساختار کمر انسان

ساختار کمر انسان
ساختار کمر انسان

کمر دارای ۵ مهره کمری است. وظیفه اصلی کمر، تحمل وزن تنه است. در بین مهره های کمر، دیسک های مهره ای قرار گرفته اند که خاصیت ارتجاعی دارند. وظیفه این دیسک ها جذب ضربه و پیشگیری از آسیب به ستون فقرات و استخوان ها است.

در ناحیه کمر، ساختارهای دیگری مانند رباط وجود دارند که مسئول نگه داشتن مهره ها و تاندون است که مسئول ارتباط بین ماهیچه ها با ستون فقرات نیز می باشند. اعصاب نخاع وظیفه تبادل پیام عصبی بین نخاع و مغز را بر عهده دارند.

انواع کمردرد

دو نوع کلی کمردرد داریم:

حاد

این نوع کوتاه مدت است و معمولا بیشتر از چند هفته طول نمی کشد. اغلب کمردردها از این نوع هستند و با استراحت رفع می شوند.

کمردردهای حاد معمولا عوارض شدیدی برای فرد ایجاد نمی کنند. روند بهبود آن ها حتی ممکن است چند ماه طول بکشد.

مزمن

معمولا بیشتر از سه ماه طول می کشد. پس از رفع علت اولیه یا مشکل ایجاد کننده، ممکن است ادامه داشته باشند. ۲٠ درصد از کمردردهای حاد، پتانسیل تبدیل شدن به کمردردهای مزمن را دارند.

در بعضی موارد علت این کمردردها ناشناخته می ماند. درمان های مختلفی برای کمردرد مزمن وجود دارد مانند فیزیوتراپی کمردرد مزمن، ولی در تعدادی از موارد هیچ نوع درمانی موثر واقع نمی شود.

علائم کمردرد

در بعضی موارد کمردرد می تواند نشانه ای از یک مشکل حاد پزشکی باشد. این موارد عبارتند از:

  • تکرر ادرار و عدم کنترل روده و مثانه
  • احساس گزگز شدن و خشکی در پاها
  • ضربه ناگهانی یا سقوط از مکانی
  • داشتن درد دائمی در طول روز و بدتر شدن آن در طول شب
  • کاهش وزن شدید بدون علت خاص
  • درد شکم
  • داشتن تب
  • درد مداوم در هر قسمت ستون فقرات
  • درد شدیدی که در اثر بلند کردن شئ سنگین یا فعالیت شدید در ستون فقرات ایجاد می شود.
  • درد مزمن قسمت تحتانی کمر، زمانی که به مدت طولانی، فرد ایستاده یا نشسته باشد.
  • ناتوانی در ایستادن بدون داشتن درد

علت های کمردرد

کمردرد علت های زیادی دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. این عارضه در سنین مختلف و در افراد مختلفی می تواند رخ دهد.

فتق (بیرون زدگی دیسک کمر)

فتق دیسک کمر اغلب در قسمت تحتانی کمر اتفاق می افتد. در بعضی موارد مهره های گردنی و سینه ای را نیز درگیر می کند. یکی از متداول ترین علت های دردهای مربوط به گردن، کمر و پا؛ فتق دیسک است.

این مشکل هنگامی ایجاد می شود که قسمت ژله مانند دیسک کمر به لاستیک اطراف آن فشار وارد می کند. در موارد خیلی شدید این قسمت به بیرون از کمر سرازیر می شود.

در این حالت دیسک متورم به نخاع فشار وارد می کند و فرد، درد کمر را احساس می کند. فتق دیسک کمر می تواند در اثر ضربه ناگهانی به کمر ایجاد شود و در کارمندان بسیار رایج است. در این خصوص می توانید با دکتر معینی بهترین فیزیوتراپیست در ارتباط باشید.

تنگ بودن کانال نخاع

تنگی کانال نخاع یکی از علت های شایع کمردرد است و هنگاهی رخ می دهد که کانال احاطه کننده نخاع فشرده شود.

این مشکل باعث وارد شدن فشار به نخاع و عصب ها می شود و عواضی مانند درد گرفتگی یا احساس بی حسی دارد. هر کدام از قسمت های ستون فقرات مسئول عصب دهی اندام های خاصی هستند.

بسته به این که تنگی نخاع در کدام ناحیه ستون فقرات رخ داده باشد، عوارض خود را در ناحیه های مختلف مانند کمر، پا، گردن، شانه و … نشان می دهد. معمولا علت اصلی تنگی کانال نخاع، آرتروز ستون فقرات و دیسک های بین مهره ای است.

همچنین تنگی کانال نخاع می تواند در اثر حجیم شدن لیگامان ها و تورم دیسک های بین مهره ای نیز ایجاد شود. شروع تنگی کانال معمولا به صورت تدریجی است و به مرور زمان بدتر می شود. در موارد خیلی شدید، درد پاها می تواند به قدری زیاد باشد که قدم زدن طبیعی برای فرد بسیار دشوار شود.

سیاتیک

سیاتیک در پایین تنه و کمر است که در اثر تحریک عصب سیاتیک ایجاد می شود. سیاتیک می تواند از پایین کمر شروع شود و به سمت پشت ران حرکت کند و به زانو ختم شود.

سیاتیک بلندترین عصب بدن است که از پایین کمر منشأ می گیرد. از باسن و لگن می گذرد و اندام های تحتانی را عصب دهی می کند. به درد سیاتیک، درد عصب سیاتیک نیز گفته می شود.

علت دردهای کمر می تواند پیچیده باشد و عوامل زیای در ایجاد آن دخیل باشند. به همین دلیل دکتر هنگام تاریخچه گیری؛ علاوه بر مکان، میزان و نوع درد، در مورد زمان شروع درد و مشکلی که سبب ایجاد آن شده است نیز می پرسد.

عفونت طناب نخاعی

عفونت طناب نخاعی یک بیماری است که احتمال وقوع آن بسیار کم است. در عین حال می تواند آسیب جدی و دائمی به ستون فقرات بزند. عفونت در اثر آلوده شدن نخاع به یک عامل خارجی است که در اکثر مواقع این عامل خارجی باکتری است.

روماتیسم ستون فقرات

روماتیسم ستون فقرات یک عارضه از نوع آرتریت است که اندام هدف آن ستون فقرات است. این بیماری سبب قرمزی، التهاب و ایجاد تورم شدید در مهره ها می شود. این علائم نیز سبب کمردرد می شوند. در صورت شدید بودن بیماری، احتمال تشکیل استخوان جدید در ستون فقرات وجود دارد.

تشکیل استخوان جدید باعث خارج شدن ستون فقرات از فرم طبیعی خود می شود. روماتیسم ستون فقرات، علت اصلی کمردرد صبحگاهی است.

فیبرومیالژیا

این بیماری یک نوع سندرم است که سبب ایجاد درد طولانی مدت در بدن می شود. فیبرومیالژیا علت کمردرد در بسیاری از افراد است. در واقع یکی از عوارض اصلی بیماری در فیبرومیالژیا، کمرد درد است که دکتر معینی برای تشخیص و انجام فیزیوتراپی کمردرد مزمن، حتما در مورد آن سوال می پرسد.

کشیدگی و رگ به رگ شدن

این علت در آسیب های ناشی از کار شدید و فعالیت های سنگین ایجاد می شود. کشیدگی و رگ به رگ شدن، بسیار رایج است و درد ناشی از آن می تواند از خفیف تا شدید باشد. رگ به رگ شدن از مفاصل آغاز می شود و رباط را تحت تاثیر قرار می دهد.

کشیدگی همچنین می تواند روی ماهیچه ها و تاندون ها اثرگذار باشد. این نوع مشکل بیشتر روی ساق پا، ران و کشاله ران تاثیرگذار است.

اسکولیوز(انحراف ستون فقرات)

وقوع این بیماری در کودکان و نوجوانان شایع است. ستون فقرات به جای این که صاف و یکپارچه باشد، به شکل حرف C یا S در می آید.

در صورت وقوع این مشکل، تغییر شکل ایجاد شده می تواند به قسمت های مختلف ستون فقرات مانند اعصاب، ماهیچه ها و دیسک ها، فشار وارد کند و کمردرد ایجاد کند.

قوز پشتی

قوز پشتی به معنی خم شدن و انحنای کمر به سمت جلو است. گرد شدن کمر در حالت طبیعی نیز ممکن است رخ دهد ولی منظور از قوز پشتی، گرد شدن بیش از حد است.

قوز پشتی در هر سنی و در هر فردی ممکن است اتفاق بیفتد ولی بیشتر در زنان مسن شایع است. قوز پشتی که ناشی از افزایش سن باشد، پس از پوکی استخوان که باعث سست و ضعیف شدن استخوان های ستون فقرات شده، ایجاد می شود.

در کودکان و نوجوانان، شکل های دیگر آن نیز مشاهده شده است. درمان قوز پشتی به سن فرد، عامل ایجاد کننده و عوراض آن بستگی دارد.

گودی کمر

لوردوز(قوس کمر) به قوس طبیعی کمر گفته می شود. کمر به طور طبیعی این قوس را دارد ولی اگر میزان قوس آن بیش از حد باشد، فرد دچار کمردرد و عوارض ناشی از آن می شود. افرادی که مدت زیادی را پشت میز کامپیوتر یا به صورت نشسته طی می کنند، مستعد ابتلا به لوردوز  هستند.

آرتروز ستون فقرات

آرتروز ستون فقرات
آرتروز ستون فقرات

این بیماری نوعی بیماری آرتیت فرسایشی است. آتروز در اکثر مواقع در اثر کهولت سن رخ می دهد. در قسمت ستون فقرات، دیسک های بین مهره ای و رباط ها را می تواند درگیر کند.

آرتروز مفصل های فاست کمری می تواند علت اصلی کمردرد باشد. این مفاصل وظیفه اتصال مهره ها را به یکدیگر دارند. همچنین غضروف مفصلی که مفاصل را به هم وصل می کند، می پوشاند.

لغزش مهره ها

این بیماری در بین بیماری های ستون فقرات، شیوع بسیار بالایی دارد. بیشتر مهره های قسمت تحتانی را تحت تاثیر قرار می دهد. این مشکل سبب لغزش یک مهره روی مهره دیگر می شود. فرد در این هنگام با درد شدیدی مواجه می شود ولی خوشبختانه قابل درمان است.

روش های درمانی آن شامل روش های جراحی و غیر جراحی می شود. تمرینات ورزشی می تواند مانع از پیشروی این مشکل شود.

پوکی استخوان

پوکی استخوان می تواند سبب ضعف و شکننده شدن استخوان ها شود. در هر سنی، احتمال وقوع آن وجود دارد ولی در زنان مسن، شیوع آن بیشتر است.

حدود ۵٠ درصد از زنان و ۲۵ درصد از مردان بالای ۵٠ سال در معرض پوکی استخوان قرار دارند. در بیشتر این افراد، مهره های بالایی ستون فقرات می توانند دچار شکستگی شوند. از عوارض این مشکل می توان به کمردرد شدید، کوتاهی قد و قوز پشت، اشاره کرد.

برای فیزیوتراپی کمردرد مزمن، به دکتر معینی مراجعه نمایید.

چاقی و اضافه وزن

چاقی و اضافه وزن
چاقی و اضافه وزن

افراد چاق می توانند به علت سیاتیک یا فتق دیسک دچار کمردرد شوند. این کمردرد در اثر فشار زیاد ناشی از اضافه وزن بر ستون فقرات ایجاد می شود.

بارداری

کمردرد ناشی از بارداری در زنان باردار شیوع بالایی دارد. بهترین راه درمانی، پیشگیری از وقوع آن است. بیش از ۵٠ درصد زنان در حین بارداری این کمردرد را تجربه می کنند.

زمان اصلی وقوع این کمردرد بین ماه پنجم و هفتم بارداری است. در بعضی موارد بین ماه های دوم و سوم نیز می تواند رخ دهد. یکی از انواع کمردردهای بارداری، مربوط به مهره های وسط ستون فقرات است که می تواند به پا هم سرایت کند.

این کمردرد با کمردرد معمولی که در زنان غیر باردار ایجاد می شود، تفاوت چندانی ندارد و در اثر نشستن و ایستادن طولانی مدت ایجاد می شود.

تشخیص کمردرد

تشخیص کمردرد
تشخیص کمردرد

تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی

پس از این که علائم خود را توصیف کردید، متخصص به معاینه بدن شما می پردازد. این معاینه شامل معاینه بصری و لمس قسمت های مختلف بدن است. ممکن است حین معاینه، پزشک شما را به جهت های مختلف خم کند تا نقاط حساس را شناسایی کند.

دکتر همچنین صحت عملکرد پاها را نیز ممکن است چک کند. این ارزیابی شامل کنترل حرکات غیر ارادی زانو و مچ پا و تست قدرت زانو باشد. با معاینه پزشک، وجود آسیب شدید مشخص می شود.

تصویربرداری

تصویربرداری با اشعه x

در این نوع تصویربرداری، وضعیت استخوان ها و میزان آسیب وارد شده به آن ها مشخص می شود. نتیجه حاصل از این تصویربرداری، استخوان های شکسته شده، تغییرات حاصل از افزایش سن و بدشکلی ها را نشان می دهد ولی اجزایی مانند دیسک، ماهیچه و اعصاب را نمی تواند نشان دهد.

MRI

MRI
MRI

این تصویربرداری که از امواج مغناطیسی استفاده می شود، تصویر واضح تری از بافت های نرم مانند ماهیچه ها، اعصاب و دیسک ها به ما نشان می دهد.

بیماری فتق دیسک کمر به راحتی قابل تشخیص است و با فیزیوتراپی کمردرد مزمن توسط دکتر معینی بهبود می یابد.

اسکن توموگرافی محوری کامپیوتری (CAT)

اسکن توموگرافی محوری کامپیوتری (CAT)
اسکن توموگرافی محوری کامپیوتری (CAT)

در صورت شک پزشک متخصص به مشکلات استخوانی، انجام آزمایش CAT را توصیه می کند. در این تصویربرداری نیز از اشعه ایکس استفاده می شود و بیشتر وضعیت استخوان ها را نمایش می دهد.

اسکن استخوان

این تست زمانی انجام می شود که پزشک به اطلاعات بیشتری برای بررسی مشکل شما نیاز دارد و می خواهد از نبود مشکلات نادر مطمئن شود.

تست تراکم استخوان

در صورتی که پزشک به وجود پوکی استخوان شک داشته باشد، انجام آن را توصیه می کند. پوکی استخوان سبب ضعیف و شکننده شدن استخوان ها می شود.

این عامل به خودی خود باعث بروز کمردرد نمی شود، بلکه در اثر آن ممکن است استخوان های ستون فقرات دچار شکستگی شوند و باعث ایجاد کمردرد شوند.

درمان کمردرد مزمن

دو روش کلی برای درمان کمردرد مزمن وجود دارد. درمان با جراحی و درمان بدون جراحی. پس از جراحی ممکن است فرد به چند ماه استراحت و توانبخشی نیاز داشته باشد تا به طور کامل بهبود پیدا کند.

این که کدام روش برای فرد مناسب است، به نوع آسیب و تشخیص پزشک بستگی دارد. مهم ترین درمان غیر جراحی کمردرد مزمن انجام فیزیوتراپی است که در ادامه به بررسی فیزیوتراپی کمردرد مزمن توسط دکتر معینی می پردازیم.

ارزیابی فیزیوتراپی کمردرد مزمن

ارزیابی فیزیوتراپی کمردرد مزمن
ارزیابی فیزیوتراپی کمردرد مزمن

جلسه اول که به فیزیوتراپست مراجعه می کنید، از نظر جسمی کاملا ارزیابی خواهید شد. این ارزیابی به فیزیوتراپیست کمک می کند تا منبع اصلی درد شما را شناسایی کند.

بر اساس محل و شدت عوارض، یک برنامه درمانی مناسب برای شما طراحی می کند. در این ارزیابی، فیزیوتراپیست با پرسش هایی که مطرح می کند و معایناتی که انجام می دهد، شما را آماده شروع جلسات درمانی می کند.

خانم دکتر معینی به عنوان بهترین فیزیوتراپیست تهران، تمام این موارد را با جزئیات و طرح سوال های زیر انجام می دهد.

سوالاتی که فیزیوتراپیست از شما می پرسد

درمانگر باید از جزئیات درد شما اطلاع داشته باشد. به همین دلیل سوالات زیر را مطرح می کند:

  • مشکلتان از چه زمانی شروع شد؟
  • جراحت یا آسیب دیدگی خاصی داشته اید؟
  • به نظرتان مشکل شما از کجا منشأ می گیرد؟
  • چه مسئله ای باعث بدتر شدن درد شما می شود؟
  • چه چیزی باعث کم شدن دردتان می شود؟
  • چه فعالیتی تاثیری روی شدت درد شما ندارد؟
  • اتفاقات و آسیب های گذشته چه بوده اند؟
  • آیا داروی خاصی مصرف می کنید؟
  • بیماری خاصی دارید؟
  • آیا سی تی اسکن یا MRI انجام داده اید؟
  • به طور کلی وضعیت سلامت شما چگونه است؟

معاینه فیزیکی

در معاینه فیزیکی، نحوه واکنش شما به جابجایی و تغییر وضعیت بخش آسیب دیده، توسط رکتر معینی به عنوان بهترین فیزیوتراپیست بررسی می شود. تست های مخصوصی برای تشخیص محل دقیق آسیب وجود دارد.

فیزیوتراپیست به کمک این تست ها سعی در پیدا کردن محل آسیب دارد. برای ارزیابی محل درد، می توان از تست های دستی، یعنی لمس ماهیچه ها، مفاصل و اعصاب بهره برد.

یکی دیگر از اهداف این تست ها پیدا کردن الگوهای حرکتی اشتباه است تا در صورت لزوم اصلاح شوند و علائم درد کاهش یابد. در صورتی که احساس درد بیمار بسیار شدید باشد، ارزیابی ها به صورت ملایم تر صورت می گیرد.

کلینیک خانم دکتر معینی با برخورداری از به روزترین و پیشرفته ترین تجهیزات فیزیوتراپی، امکان بهترین تشخیص ها را فراهم نموده است. ترکیب این تجهیزات و تجربه دکتر معینی، نتایج تشخیصی درخشانی را رقم زده است.

برنامه درمانی

در آخر جلسه مشکل شما توسط فیزیوتراپیست تشخیص داده می شود و براساس محل درد، شدت و وضعیت سلامت کلی شما، برنامه ای مناسب برایتان طراحی و اجرا می شود.

فیزیوتراپیست به وسیله روش های درمانی متنوعی از جمله درمان دستی، الکتروتراپی، تمرینات ورزشی و … به توانبخشی کمردرد شما می پردازد.

در این جلسه، مدت زمان و تعداد هر جلسه تعیین می شود. مدت زمان و تعداد جلسات مورد نیاز برای بهبود کمردرد به عوامل مختلفی بستگی دارد.

میزان و مدت آسیب دیدگی، تاثیر زیادی روی تعداد جلسات مورد نیاز دارد. کمردرد مزمن بر خلاف کمردرد حاد مدت زمان و تعداد جلسات بیشتری برای ریکاوری نیاز دارد.

دردی را که طولانی مدت تجربه کرده اید، درمان طولانی تری نیز نیاز دارد. به همین دلیل نیاز است که بردباری داشته باشید و نسبت به درمان واقع بین باشید.

در صورت وقوع کمردرد مزمن نباید دست روی دست بگذارید. در اسرع زمان به کلینیک فیزیوتراپی دکتر معینی مراجعه نمایید و روند درمانی خود را آغاز کنید.

روش های فیزیوتراپی کمردرد مزمن

روش های فیزیوتراپی کمردرد مزمن
روش های فیزیوتراپی کمردرد مزمن

روند درمان شما و مدت زمان بهبودتان یکی به خودتان و دیگری به درمانگرتان بستگی دارد. باید صبر و تلاش کافی در انجام حرکات توانبخشی داشته باشید. همچنین فیزیوتراپیست باید آگاه و با تجربه باشد تا بتواند به بهترین نحو ممکن پروسه درمان شما را اجرا کند.

روش های فیزیوتراپی کمردرد مزمن به دو دسته کلی تقسیم می شوند؛ فعال و منفعل. با مراجعه به کلینیک خانم دکتر معینی می توانید از تمام این روش ها بهره مند شوید.

فیزیوتراپی فعال و ورزش

فیزیوتراپی فعال و ورزش
فیزیوتراپی فعال و ورزش

ورزش به عنوان یک فعالیت فیزیکی و روش درمانی در توانبخشی مشکلات کمردرد عمل می کند. برای انجام فیزیوتراپی ورزشی باید شدت و میزان آن را بر اساس شرایط فرد تنظیم کرد.

این نوع درمان با هدف قوی کردن و افزایش آمادگی جسمانی فرد توسط متخصصین دارای صلاحیت؛ مانند پزشک، مربی ورزشی و فیزیوتراپیست انجام می شود.

فیزیوتراپی فعال موفقیت آمیز است که اثرات درمانی خود را نهایتا بین دو الی سه ماه پس از شروع درمان نشان دهد.

جلسات روتین فیزیوتراپی بین نیم تا یک ساعت و نیم طول می کشد که در کنار آن تمرینات کوتاه مدت خانگی ۱٠ دقیقه ای نیز ممکن است تجویز شود.

این جلسات معمولا دو تا سه بار در هفته انجام می شود. در صورتی که طی این مدت هیچ بهبود و ریکاوری در مشکل کمردرد حاصل نشد، روش درمان و روند درمان باید مورد ارزیابی مجدد قرار بگیرد.

تمام بیمارانی که از کمردرد مزمن رنج می برند باید در دوره های فیزیوتراپی ورزشی شرکت کنند. این فعالیت می تواند در کلینیک یا در منزل فرد صورت بگیرد. روش درمانی تعداد زیادی از بیمارانی که کمردرد مزمن  دارند، باید به صورت پیشرونده باشد. اجرای این روش برای آن ها آسان تر است.

به همین دلیل استقبال بیشتری از آن می کنند. درمان پیشرونده بدین صورت است که اول نحوه انقباض عضله خاصی آموزش داده می شود، سپس فشار وارد شده بر آن عضله به تدریج افزایش می یابد.

فیزیوتراپی منفعل یا غیر فعال

فیزیوتراپی منفعل یا غیر فعال
فیزیوتراپی منفعل یا غیر فعال

این نوع فیزیوتراپی بدون نیاز به همکاری بیمار انجام می شود و فیزیوتراپیست، مسئولیت انجام آن را بر عهده دارد. این درمان ها عبارتند از:

درمان دستی ستون فقرات

فیزیوتراپیست برای انجام این روش باید دوره های آموزشی خاصی را گذرانده باشد. در این روش، فیزیوتراپیست از طریق اعمال فشار قوی با دامنه کم و روش های ریلکسیشن عضلات، سعی در بهبود دامنه حرکت و تسکین دادن درد ستون فقرات دارد.

ماساژ درمانی

ماساژدرمانی روشی است که برای آسیب های اسکلتی عضلانی استفاده می شود و ترکیبی از آرامش بخشی و توانبخشی فیزیکی است.

تحریک الکتریکی پوست (TENS)

از طریق این روش، الکترودهایی روی پوست افراد قرار می گیرد. از طریق این الکترودها، جریان بسیار ضعیفی روی پوست فرد ایجاد می شود. تعداد این الکترودها، چهار عدد است و اطراف محل آسیب دیده قرار می گیرند.

تحریک الکتریکی با شدت ۱٠ تا ۳۰ میلی آمپر، فرکانس ۴۰ تا ۱۵۰ و به مدت ۳۰ الی ۶۰ دقیقه، به صورت یک یا دو مرتبه در روز اعمال می شود.  TENSدر درمان بسیاری از سندروم های مربوط به سیستم عصبی عضلانی موثر واقع شده است.

کاربرد TENS در افرادی که ضربان ساز دارند، شکم بانوان باردار یا پوست بی حس، منع شده است.

اولتراسوند

در روش اولتراسوند از امواج صوتی فرکانس بالا (بیشتر از ۲٠ هزار هرتز) برای تحریک و افزایش دمای قسمت های عمیق بافت نرم استفاده می شود. این امواج توسط صفحه پیزوالکتریک (مبدل) تولید می شود.

افزایش دمای بین ۴۰ تا ۴۵ درجه سانتیگراد ناشی از این دستگاه، باعث افزایش جریان خون بافت، کم شدن درد و افزایش انعطاف بافت می شود.

نقش اولتراسوند در کمردرد؛ رفع گرفتگی، انقباض و التهاب و درد مزمن مفصل است. به دلیل ویژگی های مخصوص این دستگاه، نباید به صورت طولانی مدت در تماس مستقیم با پوست فرد باشد.

چون تماس طولانی مدت می تواند سبب سوختگی و آسیب پوست و بافت های زیرین آن شود. صرفا فیزیوتراپیست های آموزش دیده حق استفاده از این دستگاه را دارند. خانم دکتر معینی با طی کردن دوره های مختلف اولتراسوند، آماده خدمت رسانی به شماست.

لیزر درمانی

لیزر درمانی
لیزر درمانی

در لیزر درمانی از لیزرهای سطح پایین برای تاثیر روی عملکرد سلول استفاده می شود. از سایر کاربردهای لیزر می توان به درمان دردهای ناشی از کشیدگی و گرفتگی عضلات، تاندونوپاتی و بیماری های مزمن اشاره کرد.

برای بهبود اثر لیزر بهتر است این روش را با سایر درمان ها مانند اولتراسوند، الکتروتراپی، حس مشترک و … به کار گرفت. لیزر سرد به روزترین درمان لیزر محسوب می شود.

در این روش برای بهبود و تسریع روند ریکاوری، نور لیزر و مادون قرمز را با هم ترکیب می کنند. این امر سبب آزاد شدن منابع انرژی در سلول ها و شروع فعالیت ترمیم بافت ها می شود.

کرست و بریس ستون فقرات

بریس های آماده و سفارشی بی شماری برای پر کردن قسمت پایین تنه موجود است که به صورت کلی به آن ها کرست می گویند. جنس این بریس ها پانل های پلاستیکی یا نرم است. این بریس ها  فشار وارد شده به شکم را افزایش می دهند و از این طریق به ستون فقرات برای کاهش فشار وارد شده کمک می کنند.

همچنین دامنه حرکت ستون فقرات را به شدت کاهش می دهند و  با بیشتر کردن توان عضله پار اسپینال، تحمل فعالیت های فیزیکی را بهتر می کنند.

کاربرد این گونه بریس ها آسیب دیدگی های ستون فقرات مانند فتق دیسک مهره،  شکستگی مهره ها، درد در مفصل ها، اسکولیوز می باشد. همچنین در این موارد، ارتوزهایی کمری که توسط متخصص ارتوپد تجویز می شود، در کاهش درد بسیار موثر هستند.

طب سوزنی

طب سوزنی
طب سوزنی

افرادی که در این حیطه فعالیت می کنند، با کاهش درد و رفع مشکلاتی مانند بیماری های تنفسی، اسکلتی عضلانی، گوارشی و … می توانند به شما کمک کنند. ترکیب این روش با روش های مورد استفاده در فیزیوتراپی می تواند موثر باشد.

این روش در ابتدا در چین مورد استفاده قرار گرفت. باور کلی بر این اساس بود که به وسیله این سوزن ها می توان منابع انرژی موجود در سلول ها را آزاد کرد.

تحقیقات علمی نیز ثابت کرد که استفاده از این سوزن ها، سبب آزاد شدن موادی مانند اندروفین و افزایش گردش خون در محل آسیب دیده و درمان بافت می شود.

سوزن هایی که در این روش مورد استفاده قرار می گیرند، کوچک و نازک هستند. به همین دلیل درد خاصی ایجاد نمی کنند. پس از اتمام جلسه، انرژی بیمار افزایش یافته و اضطرابش کاهش یافته است. به مرور زمان، وضعیت سلامت  فرد بهتر می شود.

در طول یک جلسه درمانی بسته به نظر فیزیوتراپیست، فرد ممکن است نیاز باشد تا در حالت خاصی مثلا خوابیده رو به پشت قرار بگیرد. در این حالت، فیزیوتراپیست روند درمانی خود را آغاز می کند.

تمرینات خانگی فیزیوتراپی برای درمان کمردرد

تمرینات خانگی فیزیوتراپی برای درمان کمردرد
تمرینات خانگی فیزیوتراپی برای درمان کمردرد

حرکت روی دیوار

هدف: کشش ستون فقرات، قفسه سینه و عضلات

نکات:  این حرکت باعث جمع شدن شانه ها می شود. در صورتی که احساس درد می کنید زانوهای خود را خم کنید.

روش

  • کف دست خود را روی دیوار قرار دهید، طوری که نوک انگشتان به سمت بالا باشد. دستانتان را به اندازه عرض شانه باز کنید، آرنج را صاف نگه دارید.
  • پاها به حالت ایستاده و موازی باشد. سپس آن ها را به انداره عرض لگن باز کنید.
  • همچنان که دست ها صاف هستند، قفسه سینه را به آرامی به دیوار نزدیک کنید. در این حالت شانه ها به سمت عقب حرکت می کنند.
  • به وسیله تنه به سمت جلو خم شوید تا بدن در راستای دست ها قرار گیرد.
  • استخوان نشیمنگاه را به سمت بالا حرکت دهید. همزمان با حرکت باسن به سمت بالا، قوسی در کمر ایجاد کنید.
  • شکمتان را سمت داخل بکشید و سعی کنید استخوان دنبالچه را بلند کنید.
  • بعد از چند تنفس به حالت اول برگردید و به طرف دیوار حرکت کنید.

حالت پل

هدف: تقویت کمر، بازکردن قفسه سینه و توسعه ستون فقرات

وسیله: تشک یوگا و پتو

نکات: هنگام تنفس، اعضای سر و صورت خود را شل کنید. به باسن فشار نیاورید.

دستور العمل

  • به پشت دراز بکشید. لبه شانه مماس با لبه پتو باشد. سرتان را روی تشک قرار گیرد. پاها به حالت موازی باشند و به اندازه عرض لگن باز شوند.
  • دست ها را مجاور بدن قرار دهید طوری که کف دست به سمت بالا باشد.
  • نفس بکشید، سپس استخوان نشیمن را در جهت کف زمین بچرخانید. یک قوس در کمر خود ایجاد کنید.
  • نفس خود را بیرون دهید، دستانتان را بلند کنید تا زاویه ۹۰ درجه بگیرند.
  • در حالی که بازدم می کنید؛ لگن، ستون فقرات و قفسه سینه را به سمت بالا حرکت دهید. شانه ها برای تحمل وزن بدن روی زمین باشد.
  • زانو ها را به سمت جلو حرکت دهید.
  • باسن خود را منقبض کنید و بدون این که فشاری وارد کنید، از کمر دور کنید.

کشش پا با کمربند

هدف: کشش عضلات کمر و تراز کردن ستون فقرات

وسیله: تشک، کمربند و پتو

نکات: در هنگام تغییر جایگاه پا، لگن را ثابت نگه دارید. اعضای صورت خود را شل کنید.

روش

  • در حالی که به پشت دراز کشیده اید، زانو را خم کنید و پاهایتان را صاف کنید. کمر روی پتو و باسن روی زمین باشد.
  • هنگام دم با فشردن استخوان نشیمنگاه در کمر، قوسی ایجاد کنید.
  • شکم خود را داخل دهید، بدون این که کمر را صاف کنید، دنبالچه را به سمت پاشنه ها حرکت دهید.
  • پای راستتان را بلند کنید و کمربند را دور آن بیندازید. سمت دیگر کمربند در دستتان باشد.
  • به تدریج پا را شل و سفت کنید و این کار را تکرار کنید.
  • هر دو پا را از هم جدا کنید.
  • به حالت اول برگردید، سپس همین مراحل را برای پای چپ تکرار کنید.

لانچ ایستاده با صندلی

هدف:  کشش لگن، قفسه سینه و کمر، تقویت عضلات چهار سر ران

وسیله: تشک و صندلی

نکات: حین انجام این حرکت، لگن را تنظیم کنید و صندلی را با دست نگه دارید. پای عقبی نباید خم شود.

روش:

  • پشت صندلی بایستید.
  • پای چپتان به سمت عقب باشد و پای راست خود را به صورت عمود دربیاورید. به طرف صندلی و رو به جلو خم شوید. پای عقبی را کاملا بکشید طوری که تمام عضلات آن کشیده شوند.
  • حالت خود را حفظ کنید. استخوانچه را به سمت پایین و شکم را به سمت داخل دهید.
  • نیم تنه را در حالت عمود نگه دارید و شانه ها را به سمت عقب حرکت دهید.
  • با کسب آمادگی، صندلی را کنار گذاشته، دست های خود را به سمت بالا ببرید و نفس عمیق بکشید.

دست های قلاب و بالای سر

هدف: درست کردن موقعیت بدن، کشش شانه ها و دستان

نکات: در حین انجام این حرکت، تمام بدن باید به صورت عمودی باشد.

روش

  • در حالت ایستاده پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید، دست ها کنار بدن باشند.
  • وزن بدنتان را بین چهار قسمت کف پا تقسیم کنید.
  • عضلات ساق پا را منقبض کنید و به سمت بالا حرکت کنید.
  • نفس عمیق بکشید، دست هایتان را از دو طرف به سمت بالا حرکت دهید.
  • انگشت هایتان را در هم گره کرده و کف دست را به سمت بالا ببرید.
  • دستتان را در همین حالت به سمت بالا ببرید.
  • آرنجتان هموار صاف و کشیده باشد.

اسکات کنار دیوار

هدف: تقویت لگن و ران

وسیله: دیوار

نکات: زانوها باید به سمت بیرون خم شوند.

دستورالعمل

  • پشت به دیوار بایستید و زانوها را به اندازه ۴۵ درجه باز کنید.
  • در حالی که نفس می کشید، ستون فقرات را صاف نگه دارید.
  • زانوها را تا جایی خم کنید که ران پا موازی با سطح زمین شود.
  • کفت دست ها را روی ران نزیک زانو نگه دارید.

دست ها قلاب به پشت

هدف: تقویت شانه ها و ثبات مفاصل

نکات: آرنج ها نباید قفل شوند.

روش

  • پاها را کنار یکدیگر قرار دهید و به اندازه عرض شانه باز کنید. دست هایتان را در پشت به هم قلاب کنید.
  • بازوها را به سمت عقب بکشید و فشار دهید.
  • چند ثانیه در این حالت بمانید.

جمع بندی

جمع بندی
جمع بندی

به انتهای مقاله فیزیوتراپی کمردرد مزمن رسیدیم. در این نوشتار، با کمردرد مزمن، علت ها، علائم و بیماری های مربوط به آن آشنایی پیدا کردید.

امروز با تغییر شیوه زندگی مانند استفاده بیش از حد از موبایل و پشت میز نشینی، میزان ابتلا به کمر درد افزایش چشمگیری داشته است.

در صورتی که کمردردتان بیش از سه ماه طول کشیده است، حتما به یک کلینیک فیزیوتراپی معتبر و خوب مانند فیزیوتراپی دکتر معینی مراجعه نمایید.

چنین کلینیکی باید از تجهیزات مناسب برای تشخیص و توانبخشی مناسب مشکل شما برخوردار باشد. همچنین فیزیوتراپیست این کلینیک باید تجربه و سواد بالایی در زمینه کمردرد مزمن داشته باشید.

خانم دکتر معینی یکی از بهترین فیزیوتراپیست های ایران است که با داشتن کلینیک مجهز و پیشرفته، در خدمت شما عزیزان است.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.