مدت زمان فیزیوتراپی دست
فهرست مطالب

امروز با موضوع مدت زمان فیزیوتراپی دست در خدمت شما هستیم.

معمولا دست انسان یکی از مهم ترین اعضای بدن و کاربردی ترین اندام های بدن انسان می باشد. همه ی افراد بیشتر کار های روزمره ی خود را با استفاده از دست های خود انجام می دهند.

اما برخی از افراد ممکن است که به علت آسیب دیدگی های مختلف و یا برخی از بیماری ها نتوانند مانند حالت عادی از دست های خود برای انجام کار های روزمره ی خود استفاده کنند.

مدت زمان فیزیوتراپی دست
مدت زمان فیزیوتراپی دست

فیزیوتراپی دست می تواند به افراد آسیب دیده کمک کند تا بهبودی خود را سریع تر به دست آورده و به زندگی عادی خود باز گردند. در این مطلب به معرفی فیزیوتراپی و مدت زمان فیزیوتراپی دست می پردازیم.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی دست چیست؟

فیزیوتراپی دست مناسب چه بیماری هایی می باشد؟

فیزیوتراپی دست در منزل چگونه است؟

فیزیوتراپی دست چه مزایایی دارد؟

مراحل فیزیوتراپی دست به چه صورت می باشد؟

مدت زمان فیزیوتراپی دست چقدر است؟

نحوه ی انجام فیزیوتراپی دست چگونه است؟

 

فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی یکی از تخصص های درمانی بوده که نه تنها در بهبود کیفیت زندگی افراد نقش دارد، بلکه فیزیوتراپی می تواند در پیشگیری از آسیب ها نیز موثر باشد.

فیزیوتراپی روش درمانی بسیاری از بیماری ها و اختلالات عصبی – ماهیچه ای می باشد که در این روش درمانی از تجهیزات مکانیکی و جریان های الکتریکی، انواع ورزش ها و … استفاده می شود. در روند درمانی فیزیوتراپی عواملی مانند نور، ورزش، پرتو های فرابنفش، فروسرخ، جریان برق، گرما و … نقش دارند.

در مواقعی که آسیب دیدگی ها، نقص های جسمانی، اختلالات عصبی و … باعث ایجاد درد و محدودیت های حرکتی در افراد می شوند، افراد به فیزیوتراپی نیاز خواهند داشت.

نکته ی قابل توجه این است که برای دریافت خدمات فیزیوتراپی محدودیت سنی خاصی وجود نداشته و تقریبا تمامی افرادی که دچار نقص های حرکتی و سایر مشکلات مرتبط شده باشند می توانند به فیزیوتراپی مراجعه کنند.

البته در برخی از موارد فیزیوتراپیست ها تخصص خود را بر روی افراد خاصی مانند کودکان، سالمندان و … قرار داده اند و فقط در این زمینه مشخص کار می کنند.

ارزیابی وضعیت بدنی شما

در هنگام مراجعه به کلینیک های فیزیوتراپی، فیزیوتراپیست وضعیت بدنی شما و عارضه ی ایجاد شده را بررسی و ارزیابی می کنند و با استفاده از نتایج حاصل برنامه ی درمانی مناسب را برای شما طراحی می کنند.

با انجام این برنامه ی درمانی باید عملکرد بدنی شما تا حد ممکن به حالت ابتدایی باز گردد و محدودیت های حرکتی شما تا اندازه ی امکان کاهش یابد.

به عبارت دیگر فیزیوتراپی درمان های فیزیکی را بر روی عضلات، استخوان ها و مفاصل افراد انجام می دهد. به طور مثال این درمان ها به بهبود درد کمر، درد های مفاصل، آسیب های ورزشی و همچنین عملکرد بهتر سیستم حرکتی بدن انسان بعد از عمل های جراحی کمک می کند. همچنین روند های درمانی فیزیوتراپی می تواند به بهبود کارکرد سیستم تنفسی کمک کرده و در روند درمانی آسم، برونشیت و آمفیزم موثر باشد.

ارزیابی وضعیت بدنی شما
ارزیابی وضعیت بدنی شما

فیزیوتراپی دست چیست؟

همانطور که اشاره کردیم دست یکی از مهم ترین اعضای بدن انسان می باشد که تقریبا در انجام همه ی کار های روزمره افراد از دست های خود استفاده می کنند.

دست های هر فرد به دلایل متنوعی از جمله آسیب دیدگی در تصافات، شکستگی ها و یا برخی از بیماری ها و …  ممکن است دچار اختلال شده و افراد نتوانند برای انجام کار های روزمره ی خود از دست های خود استفاده کنند و به همین واسطه کیفیت زندگی آن ها تا حدودی پایین بیاید.

فیزیوتراپی دست با استفاده از روش ها و مدالیته های مختتلف به بازتوانی و درمان بسیاری از آسیب های وارد شده به دست افراد کمک می کند.

پیشنهاد می کنیم از پست هزینه فیزیوتراپی دست دیدن کنید.

استفاده از تکنولوژی و دانش درمان فیزیکی برای تمامی مفاصل و عضلات

در واقع فیزیوتراپی دست به معنای استفاده از تکنولوژی و دانش درمان فیزیکی برای تمامی مفاصل و عضلات از نوک انگشتان دست تا انتهای بازو می باشد. با استفاده از فیزیوتراپی دست و به کار گرفتن این علم می توان تا حدود زیادی قدرت و دامنه حرکتی ابن عضو از بدن را بهبود بخشید.

بخش هایی از دست که ممکن است به دلیل عارضه های مختلف به فیزیوتراپی نیاز داشته باشند شامل، بازو، ساعد، آرنج، مچ و کف دست و انگشتان می باشد.

یک فیزیوتراپیست در ابتدای مراجعه ی افراد دلیل ایجاد ناتوانی و عارضه را بررسی کرده و با توجه به منشأ آن برنامه های درمانی را با استفاده از دستگاه های پیشرفته و همچنین حرکات تمرینی تعیین کرده و به فرد کمک می کند تا کارکرد دست های خود را تا حدود زیادی به حالت قبل مشکل برگرداند.

ایجاد مشکل و عارضه ای در دست های افراد

در صورت ایجاد مشکل و عارضه ای در دست های افراد، افراد برای انجام کار های روزمره ی خود مانند لباس پوشیدن، برداتشن اشیاء، استحمام کردن، غذا خوردن و … دچار مشکل خواهند شد.

فیزیو تراپی در مرحله ی اول با استفاده از دستگاه های پیشرفته و مخصوص به دنبال بهبود کارایی دست های افراد و افزایش قدرت آن ها برای انجام دوباره ی این فعالیت های روزمره می باشد. در این مطلب قصد داریم که به بررسی جزئیات فزیوتراپی دست و همچنین مدت زمان فیزیوتراپی دست بپردازیم.

ایجاد مشکل و عارضه ای در دست های افراد
ایجاد مشکل و عارضه ای در دست های افراد

فیزیوتراپی دست مناسب چه بیماری هایی می باشد؟

انجام فیزیوتراپی دست و درمان و توانبخشی دست در نواحی مختلفی از دست افراد به کار می رود و برای این منظور از تمرینات ورزشی و نرمشی خاص استفاده شده و همچنین از تکنیک های درمانی با استفاده از تجهیزات و امکانات فیزیوتراپی انجام می شود.

همانطور که اشاره کردیم انجام فیزیوتراپی دست موجب بهبود آسیب های وارد شده به دست و همچنین افزایش دامنه حرکتی و افزایش کیفیت زندگی افراد می شود.

انجام تکنیک های درمانی فیزیوتراپی برای افرادی که دچار آسیب های دست و یا اختلالات عصبی – ماهیچه ای و یا بیماری های مرتبط با استخوان، مفصل، رباط و … شده اند، مناسب می باشد.

آسیب دیدگی در نوجوانی

برخی از افراد ممکن است که تصور داشته باشند که در صورت آسیب دیدگی در سنین پایین و یا جوانی، نیازی به درمان و استفاده از تکنیک های فیزیوتراپی ندارند.

البته باید توجه داشت که در سنین جوانی روند بهبودی و درمان بیماری ها سریع تر بوده و زود تر افراد سلامتی خود را به دست می آورند. اما در سنین جوانی نیز برای درمان درد ها و بیماری های مربوط به عضله و استخوان و … باید سریعا اقدام کرده و در صورت نیاز تحت تمرینات فیزیوتراپی قرار گرفت.

در صورتی که افراد عمل های جراحی را بر روی نقاط مختلف دست خود انجام دهند، پس از عمل جراحی برای بازگشت عملکرد قبلی دست های خود و همچنین پیشرفت در روند بهبودی و افزایش دامنه حرکتی دست به انجام تمرینات فیزیوتراپی نیاز خواهند داشت. در ادامه ی مطلب به آسیب ها و اختلالاتی اشاره می کنیم که با انجام فیزیوتراپی دست می توان به روند درمان بیماری در آن ها کمک کرد.

سندرم تونل کارپال

مچ دست افراد از چندین استخوان کوچک تشکیل شده که به آن ها استخوان های کارپال می گویند. استخوان های کارپال به وسیله ی رباط ها و بافت های همبند قدرتمندی به نام فلکسور ریتیناکولوم به یکدیگر متصل می شوند. این مجموعه در کنار یکدیگر فضایی به نام تونل کارپال را تشکیل می دهند.

در کانال کارپال تعداد زیادی تاندون های فلکسور وجود داشته که از عضلات ساعد منشأ می گیرند و از طریق این تونل به مچ و انگشتان دست متصل می شوند.

از درون تونل کارپال عصبی به نام مدین عبور می کند که مسئول کنترل حرکت و حس بخش هایی از دست و مچ می باشد. برخی از اوقات به دلایل متخلفی با تنگ شدن کانال کارپال، عصب مدین فشرده می شود که به این حالت سندرم تونل کارپال اطلاق می شود.

سندرم تونل کارپال یک عارضه ی دردناک می باشد

سندرم تونل کارپال یک عارضه ی دردناک می باشد که در طول یک دوره ی زمانی بروز می کند. در ابتدای ایجاد عارضه انجام فعالیت های غیر معمول یا فعالیت هایی که باعث تشدید فشار بر روی عصب مدین بشوند، باعث ایجاد درد خفیفی در دست و مچ دست می شوند.

این درد ها معمولا در شب و ابتدای صبح احساس می شوند و با پیشرفت این عارضه افراد با انجام کار های عادی خود نیز دچار احساس سوزش در ناحیه ی مچ دست می شوند.

در بیشتر موارد با انجام فیزیوتراپی می توان به درمان سندرم تونل کارپال کمک کرد. در روند درمانی سندرم تونل کارپال فیزیوتراپیست با ارزیابی دقیق وضعیت بیمار، تعیین می کنند که در بروز عارضه چه عواملی نقش داشته است و سپس با توجه به آن برنامه ی درمانی را می چیند. فیزیوتراپی یکی از مناسب ترین روش های درمانی برای بیماران مبتلا به تونل کارپال می باشد.

از جمله تکنیک های فیزیوتراپی که برای بیماران مبتلا به سندرم تونل کارپال استفاده می شود می توان به اولتراسوند یا طب سوزنی برای کمک به کاهش ناراحتی عصب و بهبود انعطاف پذیری، استفاده از ماساژ های درمانی، تمرینات کششی و تقویتی، استفاده از اسپیلنت، تمرینات خانگی و …. اشاره کرد.

سندرم تونل کارپال یک عارضه ی دردناک می باشد
سندرم تونل کارپال یک عارضه ی دردناک می باشد

شکستگی های نواحی مختلف

گاهی اوقات برخی از اتفاقات و آسیب ها باعث شکستگی یا در رفتگی بخش های مختلفی از دست انسان می شود. به طور مثال ناحیه ی ساعد، مچ، کف دست، انگشتان، آرنج و یا بازو دچار آسیب دیدگی شده و منجر به شکستگی یا در رفتگی می شود. این شکستگی ها معمولا با استفاده از آتل یا عمل جراحی درمان می شوند البته باید توجه داشت که درمان مناسب به شدت و محل شکستگی بستگی دارد.

بسیاری از افراد ممکن است که تصور کنند که پس از برداشتن آتل و یا گچ دست آن ها بهبود یافته و می توانند مانند قبل از شکستگی از آن استفاده کنند.

دست گچ گرفته یا آتل گرفته ی آن ها پس از بازکردن آتل و گچ هنوز خشک و دردناک می باشد

اما دست گچ گرفته یا آتل گرفته ی آن ها پس از بازکردن آتل و گچ هنوز خشک و دردناک می باشد و این قسمت در اثر استفاده نکردن طولانی مدت کوچک شده و قدرت قبلی خود را از دست داده است. به این ترتیب افراد پس از این مدت به فیزیوتراپی نیاز خواهند داشت.

در صورتی که شکستگی به مفصل مچ دست افراد گسترش یابد و یا شکستگی در مفصل بین دو ساعد افراد اتفاق بیفتد، به احتمال زیاد محدودیت هایی در دامنه ی حرکتی دست افراد وجود خواهد داشت.

فیزیوتراپیست ها برای درمان شکستگی های ساده بدون جابجایی مچ دست از اسپیلنت های محافظ استفاده می کنند تا این ناحیه ی شکستگی را ثابت نگه داشته و به بهبودی آن کمک کنند.

معمولا در روند درمانی شکستگی ها مواردی مانند ورزش، آویز دست، مدیریت تورم، درمان دستی و تکنیک های بافت نرم، ماساژ و …. به کار می رود. در ادامه ی مطلب قصد داریم که به بررسی مدت زمان فیزیوتراپی دست بپردازیم.

آسیب های تاندون و رباط ها

ورزشکاران ممکن است در حین بازی یا انجام تمرینات آسیب دیده و یا افراد معمولی در هنگام راه رفتن و یا انجام کار های خود زمین خورده و دچار آسیب دیدگی از ناحیه ی رباط ها و تاندون ها شوند.

رباط ها نوار های قدرتمندی هستند که استخوان ها را به یکدیگر متصل می کنند و باعث حفظ تعادل و ثبات شما می شوند. پیچ خوردگی ربط ها معمولا در قوزک پا، زانو ها و یا در زمان شکستگی مچ دست اتفاق می افتد. آسیب رباط صلیبی جنوبی یکی از رایج ترین آسیب دیدگی های رباط زانو می باشد.

هدف فیزیوتراپی پس از جراحی افراد

در این نوع از آسیب ها هدف فیزیوتراپی پس از جراحی افراد بازگرداندن عملکرد طبیعی مفاصل در کوتاه ترین زمان می باشد. در این نوع برنامه ی درمانی معمولا فیزیوتراپیست مدت 16 هفته را برای درمان در نظر خواهد گرفت و با توجه به نکات مهم برنامه ریزی های درمانی را برای این مدت انجام می دهد.

به طور مثال در هفته ی اول تا سوم با ارائه ی تمریناتی مانند بلند کردن وزنه و استفاده از دوچرخه ی ثابت و … باعث افزایش دامنه ی حرکتی مفاصل می شود و در این مدت معمولا راه رفتن بدون کمک عصا تمرین می شود.

در هفته ی  چهارم تا ششم هدف درمانی بیشتر در زمینه ی افزایش انعطاف پذیری مفاصل می باشد و سعی می شود که راه رفتن افراد تا حدود زیادی به حالت عادی خود بازگردد. در این دوره معمولا تمریناتی مانند لانج اصلاح شده و یا استپ آپ و همچنین حرکات کششی انجام می شود.

هدف فیزیوتراپی پس از جراحی افراد
هدف فیزیوتراپی پس از جراحی افراد

کشیدگی و رگ به رگ شدن مچ دست

کشیدگی و رگ به رگ شدن دست نیز یک آسیب شایع می باشد که ممکن است ناشی از پاره شدن بافت همبند مچ دست و یا آسیب به آن باشد. همانطور که می دانیم بافت همبند شامل رباط، غضروف و کپسول مفصلی می باشد.

کشیدگی مچ دست معمولا با آسیب یا پاره شدن غضروف، رباط ها و کپسول مفصلی همراه می باشد اما در رگ به رگ شدن آسیب به تاندون و رباط های این ناحیه وارد می شود.

کشیدگی مچ دست معمولا بلافاصله پس از آسیب دیدن باعث ایجاد درد ناگهانی می باشد. اما کشیدگی و رگ به رگ شدن مچ دست علائم و نشانه هایی نیز دارد که از جمله آن ها می توان به مواردی از قبیل سفتی و درد مچ، درد هنگام لمس منطقه آسیب دیده، احساس سوزش یا پارگی در مچ دست، احساس ضعف در دست و مچ دست، تورم یا کبودی، اسپاسم عضلانی، التهاب در ناحیه ی مچ و … اشاره کرد.

درمان کشیدگی و رگ به رگ شدن مچ دست

در روند درمانی فیزیوتراپی برای درمان کشیدگی و رگ به رگ شدن مچ دست، فیزیوتراپیست معمولا با فشرده سازی مچ با استفاده از باند و یا اسپیلنت های مخصوص به ثابت نگه داشتن مچ افراد کمک می کند.

اما در روند درمانی فیزیوتراپی برای درمان علاوه بر درمان دستی، کایروپراکتیک و ستئوپاتیک از سایر روش های درمانی مانند گرما، اولتراسوند و یا تحریک عضلانی الکتریکی نیز برای درمان رگ به رگ شدن و کشیدگی مچ دست استفاده می شود. هدف فیزیوتراپی در درمان این نوع از آسیب ها بیشتر سرعت بخشیدن به روند بهبودی و بازگرداندن عملکرد طبیعی مچ دست افراد می شود.

بیماری دکورون

بیماری دکورون یکی از بیماری های شایع مچ دست می باشد که تاندون های مچ دست را تحت تأثیر قرار می دهد. سندرم دکورون در زمانی اتفاق می افتد که دو تاندون اطراف انگشت شست افراد متورم شود.

این بیماری معمولا درد و محدودیت حرکتی در ناحیه ی مچ دست را برای افراد به همراه می آورد. همچنین این بیماری با التهاب تاندون ها و غلاف تاندون های اطراف مچ دست افراد همراه می باشد.

از علائم اصلی بیماری دکورون می توان به درد یا حساسیت به لمس شست دست اشاره کرد. معمولا سندروم دکورون در ورزشکاران و با استفاده ی بیش از حد از مچ دست ایجاد می شود. در واقع انجام حرکات تکراری و مداوم در روز باعث تحریک و درد در ناحیه ی شست افراد می شود.

سندروم دکورون در افراد میانسال، والیبالیست ها، نوازندگان و … بیشتر روی می دهد

معمولا سندروم دکورون در افراد میانسال، والیبالیست ها، نوازندگان و … بیشتر روی می دهد. بر اساس علم فیزیوتراپی افراد با اصلاح روش زندگی و حرکات خود می توانند تا حدود زیادی از ایجاد بیماری سندروم دکورون جلوگیری کنند.

تشخیص بیماری دکورون در کلینیک های فیزیوتراپی به این صورت است که فیزیوتراپیست از بیمار می خواهد که انگشت شست خود را خم کرده و انگشت شست را در کف دست قرار دهد. سپس از بیمار می خواهد که انگشت شست خود را روی این چهار انگشت مشت کرده بیاورد.

همچنین ممکن است که فیزیوتراپیست از بیمار بخواهد که مچ خود را به سمت انگشت شست خود خم کند. در صورتی که بیمار در هنگام انجام این حرکات احساس درد داشته باشد به احتمال زیاد می توان گفت که بیمار به سندروم دکورون مبتلا می باشد.

از مهم ترین روش هایی که پزشکان برای درمان بیماری دکورون توصیه می کنند

از مهم ترین روش هایی که پزشکان برای درمان بیماری دکورون توصیه می کنند، مراجعه به کلینیک های فیزیوتراپی می باشد. معمولا افرادی که بیماری دکورون دارند و برای درمان خود به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه کرده اند از روند درمان و بهبود خود  رضایت داشته اند.

بیماری دکورون یک بیماری موقتی می باشد که در صورتی که بیماران برای درمان خود به موقع اقدام نکنند و تمرینات فیزیوتراپی را انجام ندهند ممکن است دچار محدودیت حرکتی شده و ممکن است افراد توانایی انجام کار های روزمره ی خود را نداشته باشند.

در درمان سندروم دکورون فیزیوتراپیست ها از دو روش اعمال گرما و یا کمپرس یخ برای منطقه ی آسیب دیده استفاده می کنند. در برخی از موارد ممکن است که فیزیوتراپیست از بیماران بخواهد که پس از جلسه ی فیزیوتراپی دستبند های طبی را بپوشند. همچنین ممکن است که فیزیوتراپیست به افراد تمرینات خاصی را یاد بدهند تا در خانه ی خود آن ها را انجام دهند و روند بهبودی را سریع تر طی کنند.

از مهم ترین روش هایی که پزشکان برای درمان بیماری دکورون توصیه می کنند
از مهم ترین روش هایی که پزشکان برای درمان بیماری دکورون توصیه می کنند

اختلالات آرتروز دست

اختلالات آرتروز دست نوعی از التهاب های دردناک در مفاصل می باشد که در ایجاد آن عوامل مختلفی مانند ژنتیک، سبک زندگی و … نقش دارند. این بیماری احتمال بروز در هر سنی را دارد اما بیشتر این بیماری در افراد بالای 45 سال شیوع پیدا می کند.

اختلالات آرتروز معمولا با تغییراتی در کل ساختمان مفصل از جمله غضروف، استخوان زیرین، رباط ها و تاندون ها همراه می باشد. پیشرفت بیماری آرتروز می تواند با درد زیادی همراه باشد و برای فرد محدودیت حرکتی ایجاد کند. همچنین در این بیماری ممکن است که شکل ظاهری مفصل به دلیل تورم تغییر کند.

از جمله عواملی که در ارتباط با بیماری آرتروز مچ دست هستند می توان به چاقی، عدم تحرک، مصرف سیگار، ژنتیک و تغذیه ی نا مناسب اشاره کرد. از جمله علائم شایع در بیماری آرتروز می توان به درد مفاصل، سفتی مفاصل، قرمزی، تورم، احساس حرارت و گرمی در مفاصل و … اشاره کرد.

کنترل کردن علائم آرتروز

فیزیوتراپیست ها معمولا برای کنترل کردن علائم آرتروز توصیه های ارگونومی و راهکار هایی برای انجام فعالیت های روزمره را به افراد ارائه می دهند. معمولا به افرادی که دچار آرتروز هستند توصیه می شود که از آتل های مناسب استفاده کنند و در روند درمانی آن ها در جلسات فیزیوتراپی از گرما و ماساژ درمانی به منظور کاهش درد و تسکین درد مفاصل استفاده می شود.

در صورتی که افراد دچار اختلالات آرتروز دارای درد بیش از حد باشند، برای آن ها تمرینات تقویت کننده تجویز می شود. اما برای اینکه ناحیه ی آسیب دیده بیش از حد تحریک نشود، این تمرینات به صورت تدریجی انجام می شود.

انگشت ماشه ای یا تریگر فینگر

انگشت ماشه ای یا تریگر فینگر یک عارضه ی شایع می باشد که باعث تقه کردن انگشت و گیر کردن آن در صورت خم شدن در کف دست می باشد.

معمولا این بیماری در صبح ها تشدید شده و معمولا بیماران مبتلا به انگشت ماشه ای صبح ها با انگشتی خم شده و در کف دست گیر کرده از خواب بیدار می شوند. در بیماری انگشت ماشه ای صاف کردن انگشت خم شده بسیار دردناک بوده و در هنگام صاف کردن صدای تقه ای شنیده می شود.

بیماری انگشت ماشه ای یا تریگر فینگر دارای علائم خاصی از جمله موارد زیر می باشد.

  • احساس درد و ناراحتی در پایه ی انگشت روی کف دست
  • احساس درد و خشکی در هنگام خم کردن انگشت مورد نظر
  • صدا دادن انگشت هنگام خم و راست کردن
  • متورم بودن کف دست
  • قفل شدن انگشت در حالت خمیده
  • ناتوانی در خم کردن کامل انگشت

این بیماری خطرناک نمی باشد اما به شدت آزار دهنده بوده و مبتلایان به آن درد زیادی را تحمل می کنند. فیزیوتراپیست ها با بررسی وضعیت بیماری انگشت ماشه ای و شدت بیماری روش های درمانی متفاوتی را برای آن به کار می برند.

به طور مثال ممکن است که فیزیوتراپیست از کمپرس یخ برای درمان انگشت ماشه ای استفاده کند

به طور مثال ممکن است که فیزیوتراپیست از کمپرس یخ برای درمان انگشت ماشه ای استفاده کند. همچنین ممکن است که به مبتلایان توصیه شود که شب ها قبل از خواب با آتل انگشت خود را ببندند. فیزیوتراپیست به افراد ورزش ها و تمرینات خاصی را آموزش می دهند تا با انجام آن ها علائم بیماری انگشت ماشه ای را کاهش دهند.

مواردی که در بالا گفتیم برخی از بیماری های مربوط به دست می باشد که بیماران با انجام روند های درمانی فیزیوتراپی می توانند به بهبود دست های خود کمک کنند.

انجام فیزیوتراپی دست برای تسریع روند بهبودی بسیار حائز اهمیت می باشد و حتی می تواند از انجام عمل های جراحی مختلف نیز جلوگیری کند. معمولا پس از انجام بسیاری از عمل های جراحی افراد برای بازگشت به زندگی عادی خود به انجام فیزیوتراپی دست نیاز خواهند داشت.

به طور مثال ممکن است که فیزیوتراپیست از کمپرس یخ برای درمان انگشت ماشه ای استفاده کند
به طور مثال ممکن است که فیزیوتراپیست از کمپرس یخ برای درمان انگشت ماشه ای استفاده کند

تعدادی دیگر از کارایی های فیزیوتراپی دست را نام می بریم.

  • افزایش دامنه حرکتی در قسمت های مختلف دست
  • درمان پارگی تاندون ها و رباط ها
  • درمان اختلالات آرتروز
  • درمان شکستگی ها و در رفتگی های بخش های مختلف دست
  • افزایش گردش خون در بافت های آسیب دیده
  • درمان خشکی، سفتی و اسپاسم عضلانی دست
  • درمان قرمزی و التهاب بافت های آسیب دیده
  • کمک به درمان لرزش های دست
  • درمان کیست مچ دست
  • کمک به درمان دوپویترون
  • انواع آسیب های تروماتیک دست
  • کمک به درمان بیماری دکورون
  • درمان تاندونیت های دست

فیزیوتراپی دست در منزل چگونه است؟

یکی از نکات قابل توجه در زمینه ی فیزیوتراپی دست این است که بیشتر تمرینات فیزیوتراپی دست که در کلینیک انجام می شود در منزل نیز قابل انجام است. اما افراد باید این تمرینات به طور دقیق و منظم زیر نظر یک فیزیوتراپیست با تجربه انجام دهند. برای انجام این تمرینات افراد حتما باید زیر نظر یک متخصص فیزیوتراپی آموزش های لازم را ببینند و سپس به دقت این تمرینات را انجام دهند.

فیزیوتراپی دست در منزل چگونه است؟
فیزیوتراپی دست در منزل چگونه است؟

فیزیوتراپیست ها معمولا به افراد توصیه می کنند که قبل از انجام تمرینات فیزیوتراپی ابتدا انگشتان و دست های خود را گرم کنند. زیرا گرم کردن دست و انگشتان قبل از انجام تمرینات می تواند به سرعت بهبودی بخش های اسیب دیده کمک کند. همچنین برخی از فیزیوتراپیست ها به مراجعین توصیه می کنند که قبل از انجام تمرینات حمام آب گرم استفاده کنند.

گرم کردن انگشتان خود

همچنین به برخی از افراد توصیه می شود برای گرم کردن انگشتان خود ابتدا دست های خود را با کرم یا روغن نرم کرده و سپس یک دستکش پلاستیکی را دست کنند و به مدت بیست دقیقه درون آب گرم قرار دهند. به این ترتیب انگشتان افراد نرم گرم شده و مفاصل نرم می شوند.

افرادی که توانایی مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی را ندارند، در صورت نیاز می توانند از فیزیوتراپیست بخواهند که تمرینات فیزیوتراپی را در منزل برای آن ها انجام دهد.

البته باید توجه داشت که روند درمانی برخی از آسیب ها به دستگاه ها و تجهیزات خاصی نیاز دارد که ممکن است که قابل جابجایی و حمل به منزل نباشد و برای این بخش از درمان ممکن است که لازم باشد افراد به کلینیک مراجعه کنند. در ادامه ی مطلب قصد داریم به جزئیات فیزیوتراپی دست و همچنین مدت زمان فیزیوتراپی دست بپردازیم.

فیزیوتراپی دست چه مزایایی دارد؟

معمولا فیزیوتراپی اولین انتخاب درمانی برای تمامی افراد نمی باشد و بیشتر افرادی که دچار آسیب دیدگی شده و دارای درد های مزمن یا محدودیت های حرکتی می باشند، انجام عمل های جراحی را به فیزیوتراپی ترجیح می دهند. اما معمولا پزشکان به عنوان اولین روش درمانی افراد را به فیزیوتراپی ارجاع می دهند.

دلیل اینکه پزشکان از فیزیوتراپی به عنوان اولین روش درمانی استفاده می کنند این است که فیزیوتراپی دارای کم ترین عوارض درمانی می باشد.

فیزیوتراپی دست چه مزایایی دارد؟
فیزیوتراپی دست چه مزایایی دارد؟

توانبخشی و فیزیوتراپی دست در نواحی مختلف دست باعث جلوگیری از آسیب های شدید و کاهش درد و … می شود. اما نکته ی قابل توجه این است که فیزیوتراپی دارای مزایای بسیار زیادی می باشد که در ادامه ی مطلب به آن ها اشاره می کنیم.

مدیریت درد

یکی از ناامید کننده ترین و ناراحت کننده ترین شرایطی که افراد می توانند تجربه کنند، داشتن درد های مزمن می باشد به ویژه که افراد از علت اصلی این درد ها مطلع نباشند.

اما نکته ی قابل توجه این است که تکنیک های فیزیوتراپی و تمرینات درمانی می تواند به جنبش مفصل ها و بافت نرم کمک کرده و باعث ترمیم و بهبودی عضلات و کاهش درد و یا از بین رفتن درد شود. در بیشتر موارد افراد با انجام منظم تمرینات بدنی فیزیوتراپی  در طول دوره می توان از بازگشت درد جلوگیری کرد.

جلوگیری از جراحی

با ایجاد برخی از آسیب ها و عارضه ها در بخش های مختلف بدن افراد به درمان نیاز خواهند داشت که در برخی از موارد انجام عمل های جراحی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

اما در برخی از موارد انجام فیزیوتراپی می تواند به روند درمان و بهبودی عارضه ها کمک کرده و از انجام عمل های جراحی بر روی افراد جلوگیری کند.

فیزیوتراپی با کمک به بهبودی و سلامت جسمی درد های جسمانی را رفع می کند و تحرک را برای افراد تسهیل می کند. به این ترتیب در بسیاری از مواقع انجام دوره های درمانی فیزیوتراپی می تواند از انجام عمل های جراحی سخت جلوگیری کند.

جلوگیری از جراحی
جلوگیری از جراحی

جلوگیری از صدمات و آسیب ها

یکی از مهم ترین اهداف و مزیت ها در زمینه ی فیزیوتراپی ارزیابی مناطق ضعیف بدن افراد می باشد. فیزیوتراپیست با ارزیابی بدن بیمار و پیدا کردن مناطق ضعیف یک برنامه ی درمانی را طرح ریزی می کند که این نقاط ضعیف را تقویت می کنند.

فیزیوتراپیست با شناخت این مناطق ضعف های عضلانی و اسکلتی احتمال آسیب دیدگی در نقاط مختلف بدن افراد را تجزیه و تحلیل کرده و برنامه ی درمانی و تمرینات ورزشی و نرمشی را به گونه ای برای افراد طراحی می کند که این نقاط به خوبی نقویت شده و در صورت اسیب دیدگی دچار کم ترین صدمات شوند.

افزایش تعادل و تسهیل تحرک

معمولا افرادی که دچار آسیب های جدی در ناحیه ی پا های خود می شوند و عمل های جراحی سخت را بر روی پا ها و زانو های خود انجام می دهند، پس از بهبودی به سختی می توانند که بر روی پا های خود بیاستند و با حفظ تعادل خود بر روی پا های خود راه بروند. پس از انجام این عمل های جراحی تحرک برای افراد سخت شده و دچار محدودیت های حرکتی خواهند شد.

همچنین افرادی که در ناحیه ی دست های خود دچار آسیب دیدگی شده اند و فیزیوتراپی دست را انجام می دهند، می توانند مانند قبل از آسیب دیدگی فعالیت های ظریف مانند نوشتن و غذا خوردن و … را انجام دهد.

روند درمانی فیزیوتراپی باعث می شود که تعادل افراد پس از آسیب دیدگی ها و بهبودی به میزان زیادی افزایش یافته و افراد مانند قبل از آسیب دیدگی به کار های روزانه ی خود رسیدگی کنند.

افزایش تعادل و تسهیل تحرک
افزایش تعادل و تسهیل تحرک

مراحل فیزیوتراپی دست به چه صورت می باشد؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم فیزیوتراپی و توانبخشی دست بر روی بخش های مختلف و نواحی مختلف آن انجام می شود. این روند های درمانی به صورت نرمش، تمرینات ورزشی و همچنین تکنیک های درمانی که به وسیله ی تجهیزات و دستگاه های مختلف انجام می شوند، صورت می گیرد.

در این بخش قصد داریم که به بررسی مراحل فیزیوتراپی دست از ابتدای مراجعه تا مرحله ی بهبودی بپردازیم.

در مرحله ی اول بیمار با داشتن برخی از علائم و یا درد ها به پزشک مراجعه می کند و سپس پزشک تشخیص می دهد که بیمار باید به فیزیوتراپی مراجعه کند.

در جلسه ی اول مراجعه ی بیمار به کلینیک فیزیوتراپی، فیزیوتراپیست و بیمار با هم آشنا شده و در مورد شرایط کاری و نگرانی های موجود بحث کرده و سپس فیزیوتراپیست وضعیت بیماری را می سنجد.

پس از بررسی شرایط بیمار و سوابق پزشکی، فیزیوتراپیست بیمار را معاینه می کند. این معاینه برای بررسی عارضه ها و بیماری های مختلف متفاوت می باشد. در این مرحله شدت بیماری و پیشرفت آن و همچنین علت ها بررسی شده و فیزیوتراپیست به برنامه ریزی درمانی می پردازد. در این مرحله فیزیوتراپیست روش های انجام تمرینات و سایر روش های درمانی را به بیمار را معرفی کرده و به او آموزش می دهد.

فیزیوتراپیست نوع دقیق تمرینات ورزشی و همچنین مدت انجام و چگونگی انجام آن ها را به صورت دقیق تعیین می کند

فیزیوتراپیست نوع دقیق تمرینات ورزشی و همچنین مدت انجام و چگونگی انجام آن ها را به صورت دقیق تعیین می کند و آن ها را به صورت برنامه ای به بیمار ارائه می دهند. در این برنامه ی درمانی فیزیوتراپیست تجهیزات و دستگاه های مورد استفاده را تعیین کرده و با توجه به نوع عارضه و مجل آسیب دیده آن ها را به بیمار معرفی می کند.

پس از مشخص شدن برنامه ی درمانی، تمامی تمرینات و تکنیک های درمانی با استفاده از تجهیزات خاص فیزیوتراپی و یا بدون آن ها، زیر نظر فیزیوتراپیست انجام شده و روند بهبودی بیمار زیر نظر گرفته می شود.

مدت زمان فیزیوتراپی دست چقدر است؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که در زمینه ی روند درمانی فیزیوتراپی می شود این است که مدت زمان فیزیوتراپی دست چقدر است و یا اینکه بهبودی دست با استفاده از روش های درمانی فیزیوتراپی دست چقدر به طول می انجامد.

اما در پاسخ به این سوال باید گفته شود که عارضه ها و مشکلات بسیار فراوان و گسترده ای وجود دارند که ایجاد آن ها در ناحیه ی دست به وسیله ی روش های درمانی فیزیوتراپی قابل بهبودی و یا درمان می باشند.

به این ترتیب برای تعیین زمان دقیق و پاسخ به سوال مدت زمان فیزیوتراپی دست ابتدا باید عارضه ی ایجاد شده را مشخص کرد و سپس با توجه به روش ها و تکنیک های موثر در درمان و همچنین شدت بیماری، در باره ی مدت زمان روند درمانی اظهار نظر کرد.

مدت زمان فیزیوتراپی دست چقدر است؟
مدت زمان فیزیوتراپی دست چقدر است؟

فیزیوتراپیست با توجه به رزیابی اولیه ای که از بیمار انجام داده است ممکن است که روش های درمانی خاصی را برای بیماران در نظر بگیرد که هر کدام از این روش ها ممکن است مستلزم استفاده از تجهیزات متفاوت و در نهایت تعداد جلسات متفاوت باشند.

به طور مثال اگر عصب دست یک فرد آسیب دیده باشد

به طور مثال اگر عصب دست یک فرد آسیب دیده باشد به طبع مدت زمان بیشتری طول می کشد تا با انجام تمرینات فیزیوتراپی دست های افراد به حالت اولیه ی خود برگردند.

به این ترتیب می توان گفت که انجام فیزیوتراپی دست برای مشکلات و عارضه هایی مانند اسپاسم ها و تاندونیت ها به مدت زمان کم تری نیاز خواهد داشت. در این آسیب دیدگی ها معمولا می توان از ماساژ های مختلف و درمان های دستی فیزیوتراپی استفاده کرد.

همچنین در انواع شکستگی های استخوان با توجه به اینکه کدام محل دچار شکستگی شده و نوع و شدت آن چه اندازه می باشد، تمرینات و برنامه ی درمانی فیزیوتراپی متفاوتی برای آن برنامه ریزی می شود. معمولا فیزیوتراپی در این موارد از مراحل اولیه تا زمان جوش خوردن کامل ادامه پیدا می کند.

به این ترتیب اگر دچار عارضه و مشکلی در ناحیه ای از دست خود شده اید و می خواهید از مدت زمان فیزیوتراپی دست خود مطلع شوید بهتر است که ابتدا به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه نموده و دست خود را به فیزیوتراپیست نشان دهید.

فیزیوتراپیست با بررسی مشکل و عارضه و پیدا کردن دلایل، برنامه ی درمانی را به شما ارائه می دهد و به طور دقیق زمان دوره ی درمانی فیزیوتراپی را به شما ارائه می دهد.

نحوه ی انجام فیزیوتراپی دست چگونه است؟

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم در ابتدای جلسات فیزیوتراپی، فیزیوتراپیست بیمار را معاینه کرده و شدت عارضه و نوع آسیب را تعیین می کند. معمولا به این دلیل که عارضه های ناحیه ی دست در بخش مچ و یا انگشتان روی می دهند و این بخش ها به دلیل کوچک بودن نیازمند دقت بسیار زیادی خواهند بود.

فیزیوتراپیست ها معمولا قدرت عضلانی عضو دچار مشکل را بررسی می کنند و سپس به معاینه ی دامنه حرکتی عضو آسیب دیده می پردازند. دامنه ی حرکتی بخش های مختلف دست در هنگام آسیب دیدگی ممکن است بسیار متفاوت باشد و حتی بیماران در برخی از مواقع ممکن است که نتوانند بخش آسیب دیده ی خود را تکان دهند.

نحوه ی انجام فیزیوتراپی دست چگونه است؟
نحوه ی انجام فیزیوتراپی دست چگونه است؟

در این موارد معمولا فیزیوتراپیست با انجام ماساژ های درمانی در ناحیه ی آسیب دیده بر دامنه ی حرکتی این بخش تأکید می کنند و همچنین با استفاده از تمرینات خاص به بهبود قدرت عضلانی این مناطق می پردازند.

انجام ماساژ در ناحیه ی دست باعث افزایش خون رسانی به بافت های این قسمت می شود و همچنین این ماساژ به رفع بسیاری از گرفتگی های موجود کمک می کنند. به این ترتیب فیزیوتراپیست با انجام ماساژ های درمانی در ابتدای کار به بهبود عملکرد عضو آسیب دیده و همچنین افزایش دامنه حرکتی آن کمک می کنند.

از دیگر مزایای ماساژ

همچنین از دیگر مزایای ماساژ می توان به رفع چسبندگی ها قبل از انجام تمرینات دامنه حرکتی در کمک به تحمل تمرینات کششی بیمار اشاره کرد. به این ترتیب فیزیوتراپی دست و ماساژ آن باعث می شود که افراد عضلات خود را ازادانه تر حرکت داده و با درد کم تری به انجام کار های روزمره ی خود بپردازند.

معمولا در هنگام آسیب دیدگی های دست افراد به منظور حمایت از عضو آسیب دیده و جلوگیری از تکان خوردن آن و تشدید عارضه، این بخش به وسیله ی تجهیزات مخصوص و با رعایت اصول درمانی بسته می شود.

نکته ی قابل توجه این است که بهترین راه برای تشخیص شکستگی استخوان های مچ دست، عکس رادیولوژی می باشد. در صورتی که فیزیوتراپ شما احتمال می دهد که یکی از استخوان های مچ شما دچار شکستگی شده است، بهتر است که با گرفتن یک عکس رادیولوژی از این مسئله اطمینان حاصل کنید.

در برخی از آسیب های دست مانند شکستگی های بخش های مختلف و یا آسیب های عضلانی، در صورتی که عضو دچار تورم شده باشد، در ابتدا با آموزش حرکات صحیح دست را بالاتر از سطح بدن افراد قرار می دهند تا با دامنه حرکتی کوتاه تورم این بخش ها تخلیه شود.

جلوگیری از کوتاه شدن تاندون های دست

همچنین پس از این کار برای جلوگیری از کوتاه شدن تاندون های دست و یا چسبندگی عضلات، تمرینات کششی خاصی استفاده می شود.

همچنین در برخی دیگر از عارضه های دست، نحوه ی انجام فیزیوتراپی ممکن است که صرفا به وسیله ی تجهیزات و دستگاه های مخصوص انجام شود. این تجهیزات می توانند کمک بسیار زیادی را در زمینه ی گرفتگی عضلات و … به افراد انجام دهند.

معمولا فیزیوتراپیست ها باید تمامی مفاصل و عضلات موجود در ناحیه ی آسیب دیده را بررسی کرده تا اطمینان حاصل کنند که آسیب دیدگی این ناحیه ی خاص باعث آسیب رگ های خونی ، عصب ها، عضلات و … نشده است.

چه افرادی بیشتر دچار آسیب های دست می شوند؟

معمولا افرادی که دچار آسیب دیدگی ها در ناحیه ی دست می شوند اولا سن بالایی دارند. به عبارت دیگر افراد سالمند به دلیل داشتن استخوان های ضعیف تر و کاهش قدرت عضلانی و کاهش توده ماهیچه ای راحت تر دچار آسیب دیدگی ها می شوند و در برابر بیماری های مختلف از مقاومت پایین تری برخوردار هستند.

همچنین افرادی که به علت داشتن مشکلات تعادلی و یا مشکلات در ارتباط با بینایی در معرض زمین خوردن قرار دارند. ورزشکاران نیز یکی از افرادی می باشند که به وفور در ناحیه ی دست خود دچار آسیب دیدگی های مختلفی می شوند زیرا برخی از مواقع وزن زیادی بر روی دست های آن ها وارد شده و در برخی از موارد ممکن است که دست های افراد توان تحمل این وزن را نداشته باشند و دچار آسیب دیدگی شوند.

چه افرادی بیشتر دچار آسیب های دست می شوند؟
چه افرادی بیشتر دچار آسیب های دست می شوند؟

در فیزیوتراپی دست از چه روش های استفاده می شود؟

همانطور که می دانیم دست های ما یکی از اعضای متحرک بدن ما می باشند که به دلیل انجام بسیاری از کار های روزمره و کار های ظریف، بسیار حائز اهمیت می باشند. دست های ما در عین کوچک بودن دارای تعداد زیادی استخوان و مفاصل در ناحیه ی مچ و انگشتان و کف دست می باشند که آسیب دیدگی هر کدام از این بخش ها ممکن است باعث ایجاد درد در افراد شده و افراد را از انجام کار های خود باز دارند.

برگرداندن این بخش های آسیب دیده به حالت اولیه ی خود در کم ترین زمان بسیار مهم و حیاتی می باشد. این کار توسط روش های درمانی فیزیوتراپی انجام می شود. در فیزیوتراپی از روش های بسیار متفاوتی برای درمان هر عارضه استفاده می شود که در ادامه ی مطلب به توضیح برخی از آن ها می پردازیم.

در فیزیوتراپی دست از چه روش های استفاده می شود؟
در فیزیوتراپی دست از چه روش های استفاده می شود؟

جریان الکتریکی

استفاده از تحریکات الکتریکی در فیزیوتراپی یک روش درمانی می باشد که در آن از جریان الکتریکی برای درمان اسپاسم عضلانی و درد ها در ناحیه ی دست و … استفاده می شود. تحریکات الکتریکی به دلیل اینکه می توانند از تحلیل رفتن عضلات و باز سازیی فیبر های عضلانی در اثر آسیب جلوگیری کنند، بسیار حائز اهمیت می باشند.

فیزیوتراپیست ها علاوه بر افرادی که دچار عارضه های مختلف در بخش های گوناگون دست های خود شده اند، از این روش برای کمک به بهبود بیمارانی که دچار ضایعه ی نخاعی شده و یا دچار سکته ی مغزی شده اند نیز بسیار استفاده می کنند.

در این روش معمولا فیزیوتراپیست الکترود های دستگاه را بر روی پوست بیمار قرار می دهد تا عضله ی مورد نظر در زیر پوست تحریک شود. در اغلب عارضه ها و آسیب دیدگی ها افراد از دست ها و یا سایر اعضای آسیب دیده ی خود به مدت زیادی استفاده نمی کنند.

این عدم استفاده معمولا به تحلیل رفتن عضله می انجامد

این عدم استفاده معمولا به تحلیل رفتن عضله می انجامد و باعث ایجاد نقصان در آن می شود. اما استفاده از جریان الکتریکی به این افراد کمک می کند تا توان عضلانی و خاصیت انقباضی در عضله های خود را حفظ کنند و از تحلیل رفتن عضلات خود جلوگیری کنند.

جریان های الکتریکی اغلب در کاهش درد، تورم و ترمیم عصب مورد استفاده قرار می گیرند. اولتراسوند موج هایی با فرکانس بالا را تولید می کند که از این امواج برای کاهش التهاب، چسبندگی و کمک به ترمیم بافت ها استفاده می شود.

لیزر

لیزر در اصل یک نوع نور می باشد که انرژی خود را به طور دقیق و انتخاب شده به بافت مورد نظر منتقل می کند. امروزه از پرتو های لیزر برای درمان بیماری های مختلف در فیزیوتراپی به وفور استفاده می شود. در فیزیوتراپی درمان با لیزر یک روش جدید می باشد که برای رهایی از بسیاری از عارضه های رایج طراحی شده است. در فرایند لیزر درمانی انرژی نور لیزر به بافت مورد نظر وارد شده و به این ترتیب این بافت تحریک می شود.

لیزر های با قدرت بالا امروزه به عنوان یکی از روش های بدون درد و ایمن برای جراحی بسته دیسک کمر و ستون فقرات نیز شناخته می شوند. معمولا در فیزیوتراپی از لیزر ها به منظور رفع درد های عصبی، کاهش درد های عضلانی و سریع تر شدن روند بهبودی و … استفاده می شود.

یکی از مزایای بسیار مهم استفاده از لیزر

یکی از مزایای بسیار مهم استفاده از لیزر این است که به دلیل کوچک بودن لیزر می تواند در نواحی مختلف بدن آن را با دقت زیادی به کار برد. به عبارت دیگر از لیزر برای درمان بخش هایی از بدن استفاده می شود که در سایر روش ها مقدور نمی باشد. علاوه بر این روش استفاده از لیزر یک روش بدون درد و غیر تهاجمی می باشد که بدون آسیب رساندن به بافت های اطراف می توان به طور دقیق به درمان بافت مورد نظر پرداخت.

برخی از افراد ممکن است که بپرسند مدت زمان فیزیوتراپی دست با استفاده از روش لیزر درمانی چقدر است. در پاسخ به این سوال نیز باید گفت که مدت زمان دقیق پروسه ی درمانی به نوع عارضه و شدت آن بستگی دارد اما به طور کلی دوره ی معمول فیزیوتراپی با استفاده از لیزر بین ده تا بیست دقیقه طول کشیده و با توجه به بیماری ها و عوارض مختلف ممکن است که دو یا سه بار در هفته برای افراد تجویز شود.

یکی از مزایای بسیار مهم استفاده از لیزر
یکی از مزایای بسیار مهم استفاده از لیزر

مگنت

استفاده از مگنت در فیزیوتراپی برای درمان و یا مگنت تراپی یک روش درمانی می باشد که در آن از انرژی طبیعی مغناطیس برای بهبود و درمان عارضه های مختلف استفاده می شود.

همانطور که می دانیم بدن انسان علاوه بر وجه فیزیکی دارای یک انرژی نامرئی نیز در اطراف خود می باشد که آن را بیومغناطیس می نامند. به این ترتیب می توان گفت مگنت تراپی اعمال نیروی مغناطیسی بر روی بدن افراد می باشد که به منظور اهداف درمانی انجام می شود.

مگنت
مگنت

امروزه در بسیاری از کشور ها از مگنت تراپی برای افزایش سرعت بهبودی استخوان ، کاهش علائم پوکی استخوان، کمک به کنترل درد و همچنین بازگشت تدریجی بیمار به فعالیت های عادی خود استفاده می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده در زمینه ی علم بیومغناطیس، اثبات شده است که مگنت تراپی خواص مثبت فراوانی را بر روی افراد بر جای می گذارد.

مگنت تراپی که با استفاده از دستگاه مگنت انجام می شود

مگنت تراپی که با استفاده از دستگاه مگنت انجام می شود به یکی از پرکاربرد ترین مدالیته های فیزیوتراپی تبدیل شده است و معمولا برای کاهش درد، تسریع روند بهبودی، کاهش دوره نقاهت و … به کار برده می شود.

امواج حاصل از دستگاه مگنت تأثیرات بسیار زیادی را بر روی بافت های آسیب دیده از جمله استخوان ها، عضلات، تاندون ها، اعصاب و … بر جای می گذارند.

گرما درمانی

گرما درمانی یکی از روش های رایج درمانی در فیزیوتراپی می باشد که در آن از گرما برای درمان علائم شدید یا مزمن درد استفاده می شود. گرما درمانی معمولا در عارضه هایی مانند تنش عضلانی و یا اسپاسم ها به کار برده می شود. همچنین می توان گفت که گرما درمانی یکی از درمان های رایج برای آرتروز دست و یا سایر بخش های بدن، بورسیت، تاندونیت، درد کمر، درد شانه و انواع درد مفاصل می باشد.

همانطور که می دانیم مولکول های هوا و سایر مولکول ها با افزایش دما جنب و جوش بیشتری را از خود نشان می دهند. به همین ترتیب اعمال حرارت در بخش های آسیب دیده به وسیله ی گرما درمانی باعث افزایش ارتعاش مولکولی و سرعت متابولیک سلولی می شود.

گرما درمانی معمولا به دو دسته ی عمقی و سطحی تقسیم می شود که در آن ها دما از 40 درجع تا 80 درجه ی سانتی گراد متغییر می باشد. گرما درمانی اغلب برای رفع سفتی مفاصل و یا درد های عضلانی به کار می روند.

گرما درمانی علاوه بر تسکین درد های عضلانی از مزیت های دیگری نیز برخوردار می باشند که از جمله ی آن ها می توان به رفع اسپاسم و گرفتگی عضلات، کاهش روند پیری در بدن، کاهش التهاب مفاصل، تحریک سیستم ایمنی بدن، بهبود جریان خون، کاهش استرس و خواب بهتر، پاکسازی سموم و … اشاره کرد.

سرما درمانی

سرما درمانی نیز یکی دیگر از روش های درمانی رایج در فیزیوتراپی می باشد که از طریق روش های مختلفی انجام می شود. همانطور که از اسم آن پیداست سرما درمانی تا حدودی برخلاف گرما درماین عمل می کند.

یعنی سرما درمانی به کمک کاهش جریان خون و همچنین کاهش فعالیت های عصبی در محل آسیب دیده و تحت درمان همراه است. به عبارت دیگر با اعمال روش سرما درمانی در بخش مورد نظر عصب ها سرد شده و انتقال پیام درد در این قسمت به مغز به کندی انجام خواهد شد.

از مزایای مهم سرما درمانی می توان به کاهش و تسکین درد در بخش های مختلف بدن اشاره کرد. برای سرما درمانی روش ها و تکنیک های بسیار زیادی مانند اسپری سرد کننده، کمپرس سرد، وان آب سرد، ژل یا لوسیون سرما درمانی و … وجود دارد که فیزیوتراپیست با توجه به نوع و شدت بیماری یکی از این روش ها را انتخاب می نماید.

سرما درمانی نیز مانند گرما درمانی مزایا و فواید زیادی را به همراه خواهد داشت که از جمله آن ها می توان به کاهش تورم و التهاب، تقویت سیستم ایمنی و عصبی بدن، تنظیم قند خون، تسریع بهبود آسیب دیدگی ها، کاهش درد و علائم بیماری و … اشاره کرد.

حمام متضاد

در این روش از گرما و سرما به صورت متوالی و پشت سر هم استفاده می کنند. این روش به منظور کاهش تورم، درد، اختلالات عصبی و ایجاد آمادگی برای درمان های دستی به کار برده می شود. در این روش معمولا به منظور دستیابی به دامنه حرکتی مناسب و کشش عضلات کوتاه شده از تجهیزات مختلف ورزشی و فیزیوتراپی نیز استفاده می شود.

حمام متضاد
حمام متضاد

جمع بندی

در این مطلب به بررسی فیزیوتراپی به خصوص فیزیوتراپی در عارضه های مربوط به دست افراد پرداختیم. همانطور که اشاره کردیم فیزیوتراپی روش درمانی بسیاری از بیماری ها و اختلالات عصبی – ماهیچه ای می باشد که در این روش درمانی از تجهیزات مکانیکی و جریان های الکتریکی، انواع ورزش ها و … استفاده می شود. در روند درمانی فیزیوتراپی عواملی مانند نور، ورزش، پرتو های فرابنفش، فروسرخ، جریان برق، گرما و … نقش دارند.

جمع بندی
جمع بندی

همچنین همانطور که اشاره کردیم دست های افراد یکی از اعضای بسیار مهم بدن می باشند که در انجام بسیاری از کار های روزمره و همچنین کار های ظریف نقش دارند. در صورت آسیب دیدگی دست های افراد و یا ابتلا به بیماری های مختلف ممکن است که کارایی قبلی خود را از دست بدهند و به دلیل کاهش توانایی دست ها در انجام کار های عادی خود کیفیت زندگی افراد تا حدود زیادی پایین بیاید.

در فیزیوتراپی دست از روش های درمانی بسیار زیادی استفاده می شود

در فیزیوتراپی دست از روش های درمانی بسیار زیادی استفاده می شود که مدت زمان فیزیوتراپی دست در روش های مختلف و همچنین عرضه های مختلف ممکن است که متفاوت باشد.

از جمله بیماری های دست که در فیزیوتراپی دست قابلیت درمان دارند می توان به سندروم تونل کارپال، شکستگی استخوان های مختلف در دست، آسیب دیدگی و پارگی رباط ها، کشیدگی و رگ به رگ شدن مچ دست، بیماری دکورون، اختلالات آرتروز، انگشت ماشه ای و … اشاره کرد.

بحث اصلی این مقاله در باره ی مدت زمان فیزیوتراپی دست بوده که در این باره باید گفت با توجه به اینکه بیماری ها و عارضه های بسیار متفاوتی ممکن است که برای دست های افراد اتفاق بیفتد و همچنین اینکه فیزیوتراپیست ها می توانند از روش های درمانی مختلفی استفاده کنند، مدت زمان فیزیوتراپی دست در موارد مختلف با یکدیگر متفاوت می باشند.

به طور مثال اگر عصب دست یک فرد آسیب دیده باشد به طبع مدت زمان بیشتری طول می کشد تا با انجام تمرینات فیزیوتراپی دست های افراد به حالت اولیه ی خود برگردند. به این ترتیب می توان گفت که انجام فیزیوتراپی دست برای مشکلات و عارضه هایی مانند اسپاسم ها و تاندونیت ها به مدت زمان کم تری نیاز خواهد داشت.

برای یافتن پاسخ این سوال که مدت زمان فیزیوتراپی دست برای شما چقدر می باشد بهتر است که به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه کنید و دست خود را به فیزیوتراپیست نشان دهید تا با انجام معاینه ها و ارزیابی های لازم به طور دقیق مدت زما فیزیوتراپی دست شما را به شما اعلام کنند.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.