فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی
فهرست مطالب

یکی از مهم‌ترین مسائلی که اغلب این افراد امروزه با آن درگیر هستند، فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی می ‌باشد. به ‌طور کلی اغلب کودکانی که به دنیا می‌آیند، دارای پای پرانتزی هستند.

هنگام تولد یک نوزاد زانوهای او به طرفین می ‌باشد و کف پاهای نوزاد به یکدیگر چسبیده و با توجه به این‌که ران‌های درشتی برای نوزادان وجود دارد، زانو های آن ‌ها به خارج از هم قوز پیدا می‌کند و در نهایت فاصله زیادی بین زانو ها شکل می‌گیرد. این فاصله‌ای که بین مفصل زانوها ایجاد می‌ شود، در نهایت می ‌تواند سبب به وجود آمدن مشکلاتی برای سلامتی افراد گردد.

لطفا اگر خواهان فیزیوتراپی مچ پا و یا فیزیوتراپی کف پا صفحات مربوطه به خودشان را مطالعه کنید.

فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی
فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی

در طول زندگی آن ‌ها، به ‌مرور زمان زانوها به یکدیگر بیشتر نزدیک می‌شوند و استخوان‌ هایی که در قسمت ران وجود دارد به سمت داخل قوس پیدا می‌کنند. همین‌طور استخوان درشت راست شده و کف پا به ‌طرف یکدیگر سوق پیدا می‌کنند.

هنگامی‌که این فرآیند اتفاق می‌افتد، با رشد کودک استخوان ‌ها محکم‌ تر می ‌شوند و در نهایت غضروف ‌هایی که در بدن وجود دارند، به بافت‌های استخوانی تبدیل می‌گردند.

توجه داشته باشید هنگامی‌که یک کودک به راه رفتن می ‌افتد و در تلاش است تا بتواند اولین قدم‌ های زندگی خود را بردارد، استخوان‌های مدنظر کودک بسیار سفت شده‌اند و نمی ‌توانند اجازه صاف شدن پای او را بدهند.

در نهایت این عملکرد باعث به وجود آمدن پاهای پرانتزی در افراد می‌گردد که با توجه به صلاح‌دید پزشکان در آینده نیاز به عمل جراحی دارد تا فرد بتواند به ‌صورت عادی راه برود.

بعد از انجام جراحی نکته حائز اهمیت انجام فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی می ‌باشد

حال بعد از انجام جراحی نکته حائز اهمیت انجام فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی می ‌باشد که پزشکان بر آن تأکید بسیاری دارند. به دلیل این‌که می ‌تواند تاثیر بسیاری بر روی عمل پای پرانتزی بگذرد و نتیجه آن را تغییر بدهد و عملی با اهمیت بالا شناخته‌ شده است.

با توجه به این‌موضوع برای ‌اینکه اطلاعات بسیاری در رابطه با فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی برای شما داشته باشید، لازم است در ادامه با ما همراه باشید تا در این مطلب اطلاعات مفصل و کلی در رابطه با این ‌موضوع برای شما عنوان کنیم.

بعد از انجام جراحی نکته حائز اهمیت انجام فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی می ‌باشد
بعد از انجام جراحی نکته حائز اهمیت انجام فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی می ‌باشد

در ادامه به پاسخ مناسبی برای پرسش‌ های زیر داریم:

  1. آیا می ‌دانید پای پرانتزی چیست؟
  2. آیا می دانید دلیل شکل گرفتن پای پررانتزی در چیست؟
  3. آیا می ‌دانید علائم تشخیص پای پرانتزی چیست؟
  4. آیا می ‌دانید روش‌ های درمان پای پرانتزی به چه صورت می ‌باشد؟
  5. آیا می‌ دانید دوران نقاهت بعد از عمل پای پرانتزی چگونه سپری می‌ شود؟
  6. آیا می‌ دانید چه ورزش ‌هایی برای درمان زانو و پای پرانتزی مناسب می ‌باشد؟
  7. آیا می ‌دانید فیزیوتراپی قبل ‌از عمل عمل پای پرانتزی به چه صورت انجام می ‌شود؟
  8. آیا می ‌دانید فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی به چه صورت انجام می ‌شود؟
  9. آیا می دانید نرمش ‌ها و حرکات ورزشی بعد از عمل پای پرانتزی به چه صورت می ‌باشد؟
  10. آیا می ‌دانید مدت استراحت بعد از عمل پای پرانتزی چه میزان می ‌باشد؟
  11. سوالات متداول در رابطه با فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی چیست؟
  12. جمع‌ بندی

 

آیا می ‌دانید پای پرانتزی چیست؟

قبل از این که بتوانیم به موضوع فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی بپردازیم، لازم است اطلاعات مؤثری در رابطه با پای پردازی داشته ‌باشیم. به دلیل این‌که ممکن است این اصطلاح برای برخی از افراد غیر قابل‌درک و تصور باشد و با آن آشنا نباشند.

برای این‌که بتوان آگاهی لازم را به افراد داد تا بتوانند تشخیص بدهند که به چه پای، پای پردازی گفته می‌شود لازم است بگوییم برای این نوع بیماری اصطلاح  Genu varoom وجود دارد.

این اصطلاح Genu varoom اغلب برای توصیف زانوهای پرانتزی مورد استفاده واقع می ‌شود. مهم‌ترین معنی که پای پرانتزی دارد، این است که هنگامی‌که دو قوزک پا در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، فاصله بسیار زیادی از زانوها وجود دارد و این عملکرد می ‌تواند سبب به وجود آمدن مشکلاتی در زندگی روزمره افراد گردد.

دلایل متعددی می ‌تواند سبب بروز این بیماری از بدو بلوغ تا بزرگسالی برای افراد وجود داشته باشد. توجه داشته باشید وجود پای پرانتزی از عارضه‌ های خفیف تا شدید صورت ‌گرفته است.

حال اگر این عارضه بسیار شدید باشد، چرخش زانوهای فرد به نسبت افراد عادی بسیار بیشتر می‌ شود. در برخی مواقع ممکن است مشکل پای پرانتزی یک‌ طرفه یعنی با اختلاف عملکرد اندام ‌ها صورت بگیرد و در برخی مواقع نیز ممکن است به ‌صورت دو طرفه باشد.

مهم‌ترین چیزی که می ‌تواند به‌ عنوان یک سرنخ از وجود پایداری یا پیشرفت عارضه پای پرانتزی باشد، تاریخچه خانوادگی و وراثت در افراد می ‌باشد که نشان‌دهنده این ‌موضوع می ‌باشد.

آیا می ‌دانید پای پرانتزی چیست؟
آیا می ‌دانید پای پرانتزی چیست؟

سن به وجود آمدن پای پرانتزی

مهم‌ترین چیزی که شایع شده است پای پرانتزی در سنین کودکی می ‌باشد. هنگامی‌که والیدن کودکان آنها را به نزد پزشکان  می برند، ۷۵ درصد از کودکان 3 تا ۵ سال دچار مشکل انحراف زانو هستند و می ‌توانند در آینده به مشکل پای پرانتزی دچار شوند.

این گزارش که از بیمارستان کودکان بوستون صورت‌ گرفته است، بدین ‌صورت است که ۹۹ درصد از مواردی که به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند، در سنین ۷ یا 8 ‌سالگی و در هنگام رشد و دوره کودکانه خود اصلاحاتی برای عیب ‌های پرانتزی آن‌ ها صورت‌گرفته است.

حال در بسیاری از مواقع ممکن است که پای پرانتزی خود به‌ خود اصلاح نشود که از این طریق والدین موظف‌اند پیگیری ‌های لازم را به ‌جهت بهبودی فرزند خود انجام بدهند.

همینطور امکان این‌که در دوره‌ های بعدی زندگی افراد وجود پای پرانتزی سبب وجود موار دی همانند آسیب‌ ها، عفونت‌ها در زانو و یا پا کمبود کلسیم کمبود شدید، ویتامین دی، چاقی بیش‌از اندازه و آرتروز نیز به وجود بیاید، بسیار است.

نکته حائز اهمیتی که برای وجود پاهای پرانتزی صورت می‌گیرد این است که لازم است پیگیری‌ های مکرری برای درمان آن صورت بگیرد. اما اگر جلوگیری از بروز آن در زمان مناسب صورت نگیرد، می ‌تواند تأثیرات منفی در بدن افراد بگذارد. در این مواقع فیزیوتراپی و ورزش ‌هایی که بعد از جراحی مهم شمرده می ‌شود، می ‌تواند اثرات آن را به کمترین حد ممکن برساند.

سن به وجود آمدن پای پرانتزی
سن به وجود آمدن پای پرانتزی

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی هستید.

آیا می دانید دلیل شکل گرفتن پای پررانتزی در چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبب به وجود آمدن آمدن پای پرانتزی می‌گردد، نرمی استخوان می ‌باشد. به‌ طورکلی هر شرایطی که بر روی رشد اصلی استخوان‌ ها اثربخش باشد، می‌ تواند سبب به وجود آمدن مشکلات پای پرانتزی باشد.

عواملی همچون مشکلات اسکلتی، عفونت ‌ها، تومورها و و دیگر موارد می ‌تواند سبب به وجود آمدن قوس یا پرانتزی پا گردد و اگر در بخش داخلی یا زانو ورم مفاصل تاثیر بسیاری بگذارد، سبب بروز عارضه‌ های پای پرانتزی نیز می‌گردد.

همین‌طور در برخی مواقع شکستگی‌ ها به ‌خوبی بهبود نمی‌یابند که در نهایت می ‌تواند سبب به وجود آمدن پای پرانتزی در افراد گردد.

حال در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در رابطه با پایه براندازی برای شما بگوییم و فیزیوتراپی پس‌از عمل پای پرانتزی را برای شما شرح بدهیم و بگوییم چگونه می ‌تواند تأثیرات مثبتی بر روی سلامتی افراد به دنبال داشته باشد.

آیا می دانید دلیل شکل گرفتن پای پررانتزی در چیست؟
آیا می دانید دلیل شکل گرفتن پای پررانتزی در چیست؟

 آیا می ‌دانید علائم تشخیص پای پرانتزی چیست؟

قبل ‌از این‌که بتوانیم به موضوع فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی بپردازیم، لازم است علائمی که سبب تشخیص پای پرانتزی می‌گردد و از این طریق می‌ توان درمان‌ های لازم برای برطرف نمودن این معضل را به دنبال داشت را برای شما ذکر کنیم.

با توجه به این‌که توانایی ‌های راه رفتن افراد از طریق وجود پای پرانتزی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و بر روی آن بی‌تأثیر نیستند، می‌توان آن را تشخیص داد. اما به ‌طور معمول هیچ‌گونه علائم و نشانه‌برای وجود پای پرانتزی در کودکان وجود ندارد.

اما بزرگسالان هنگامی‌که پای پرانتزی برای آن ‌ها شکل می‌گیرد در خارج از زانو احساس ناراحتی و درد بیش‌از اندازه‌ای می‌کنند. توجه داشته باشید که اگر تشخیص دقیقی از پای پرانتزی صورت بگیرد، درمان برای آن انجام می‌ شود. اما اگر درمان این عملکرد صورت نگیرد، در نهایت می‌ تواند دردهای بسیاری را به دنبال داشته باشد.

عامل مؤثری که سبب به وجود آمدن این دردها می‌ شود، فشار و ساییدگی های ناهمواری است که بر روی زانو ها اتفاق می ‌افتد و در نهایت می ‌تواند منجر به مبتلا شدن به آرتریت گردد.

اگر بخواهیم نشانه‌ های دقیقی از پای پرانتزی را ذکر کنیم، با چشم قابل ‌رؤیت می‌باشند و اشخاصی که زانوی پرانتزی دارند پاهای آن ‌ها به سمت بیرون چرخیده و خم شده ‌است. این دسته از افراد معمولاً به شکل اردک راه می‌ روند و پای پرانتزی برای آن ‌ها بسیار مشهود می ‌باشد.

 آیا می ‌دانید علائم تشخیص پای پرانتزی چیست؟
آیا می ‌دانید علائم تشخیص پای پرانتزی چیست؟

پیشینه خانوادگی

مهم‌ترین عاملی که پزشک می ‌تواند از این طریق تشخیص پای پرانتزی را برای شما صورت بدهد، این است که در رابطه با تاریخچه پزشکی خانواده ‌های شما اطلاعاتی کسب کند و اگر در این مواقع درد بسیاری داشته باشید، سوالاتی از طرف پزشک برای شما مطرح می‌گردد که موظف هستید به آن ‌ها جواب بدهید.

حال با توجه به این‌که برخی از افراد با وجود زانوی پرانتزی درد احساس می‌کنند، پزشک در تلاش است تا تشخیص بدهد درد صورت‌ گرفته در کدام یک از نواحی بدن می ‌باشد.

در نهایت با توجه به معاینات فیزیکی که برای افراد صورت می ‌دهد، بررسی‌ها و ارزیابی ‌های لازم را بر روی نحوه ایستادن و راه رفتن آن‌ ها صورت می‌دهد تا تشخیص درستی از وجود پای پرانتزی بدهد.

پزشک موظف است شرایطی همچون نابرابری طول پاها، پوشش ناهموار کف کفش ‌ها، میزان زاویه بین زانوهای بیمار را ارزیابی کند تا به واسطه این دسته اطلاعات تشخیص درستی از وجود پای پرانتزی بدهد.

انجام اشعه ایکس و ام آر آی

بعد از این‌که معاینات فیزیکی پزشک به اتمام رسید، مواردی همچون اشعه ایکس و ام آر آی می ‌تواند به ‌جهت تشخیص پای پرانتزی صورت بگیرد. همین‌طور این عوامل به غیر از این‌که می ‌تواند تشخیص پای پرانتزی را برعهده بگیرند، وضعیت استخوان‌ ها و مفاصل را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند.

یک وسیله کاربردی و مهم که برای اندازه‌گیری میزان خمیدگی غیرطبیعی در زانوها به کار برده می ‌شود و از این طریق نیز می‌ توان تشخیص پای پرانتزی را صورت داد، Goniometer نام دارد که استفاده از آن می ‌تواند تشخیص درستی از میزان خمیدگی غیرطبیعی در پاها را برعهده داشته باشد و در نهایت پای پرانتزی را تشخیص دهد.

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی هستید.

آیا می ‌دانید روش‌ های درمان پای پرانتزی به چه صورت می ‌باشد؟

قبل ‌از این‌که بتوانیم فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی را ذکر کنیم و در رابطه با آن اطلاعات موثقی در اختیار شما قرار بدهیم، لازم است به این‌موضوع بپردازیم که چه روش‌ هایی می ‌تواند در برطرف نمودن پای پرانتزی مؤثر مفید واقع شوند و درمان آن را به دنبال داشته باشد.

توجه داشته باشید هنگامی‌که حرف از درمان پای پرانتزی به میان می‌آید، میزان شدت علائم شما و علت صورت‌گرفته برای پای پرانتزی می ‌تواند در درمان آن مؤثر واقع شود.

به ‌عنوان نمونه اگر از طریق نرمی استخوان پرانتزی شدن پاها شکل‌گرفته باشد، پزشک تشخیص می‌دهد که مکمل‌  ها و ویتامین‌ های دی و کلسیم می‌ تواند برای بهبودی بیمار مؤثر واقع شود و اقدام به تجویز این دسته از مکمل ‌ها می‌کند.

حال ممکن است در برخی مواقع داروهای بدون نسخه همانند نابروکسل اثربخش نباشد و از این طریق پزشک صلاح می ‌داند که داروهای ضد التهاب غیر استروئید قوی را برای بیمار تجویز کند.

یکی از نکات مهمی که می ‌تواند عامل مؤثر بر روی پاهای پرانتزی باشد، وزن زیاد می ‌باشد که می‌ تواند فشار مضاعفی بر روی زانوها وارد کند و در نهایت باعث شدت بخشیدن عارضه پای پرانتزی گردد.

به‌ همین دلیل است که درمان با توجه به شرایط موجود شما متغیر می ‌باشد. حال اگر شما نیز قصد دارید از شرایطی که برای درمان پای پرانتزی ذکر می ‌شود، اطلاعات کافی داشته باشید بهتر است در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

درمان بدون عمل جراحی

در برخی مواقع درمان پای پرانتزی بدون انجام هیچ‌گونه عمل جراحی میسر می ‌باشد و از این طریق بهبودی برای افراد اتفاق خواهد افتاد.

اگر تشخیص درستی از عیب ‌های پرانتزی صورت‌ گرفته شود و تا قبل ‌از سن ۴ سالگی بیمار متوجه شرایط شود و درمان لازم را صورت بدهد، پزشک می‌تواند از طریق انواع ارتوز های زانو پنجه قوزک و دیگر موارد درمان مناسبی برای عارضه پای پرانتزی صورت بدهد و از این طریق دیگر نیاز به عمل جراحی برای برطرف نمودن پای پرانتزی نمی ‌باشد.

همین‌طور برای این دسته از موارد ممکن است پزشک صلاح بداند از بریس های دینامیک و اسکلت‌ ها استفاده کند و از این طریق درمان را صورت بدهد.

توجه داشته باشید به ‌غیر از موارد ذکر شده از طریق تمرینات و ورزش ‌های مناسب فیزیوتراپی درمان تا قبل از سن ۴ سالگی می ‌تواند صورت بگیرد و از این طریق فرد می ‌تواند مشکلات به‌ وجود آمده برای پای پرانتزی را برطرف کند.

مواردی همچون ماساژ درمانی و فیزیوتراپی تاثیر بسیار زیادی بر روی کم شدن دردهای موجود پای پرانتزی دارند و از این طریق می ‌توانند درمان آن را به دنبال داشته باشد.

درمان پای پرانتزی در کودکان بدون استفاده از راهکار جراحی

توجه داشته باشید یک موضوع مهم که می ‌تواند سبب به وجود آمدن عارضه پای پرانتزی در کودکان گردد، وجود بیماری بلانت می ‌باشد. مهم‌ ترین دلیلی که سبب به وجود عدم بیماری بلانت می ‌باشد، مشکلات و اختلالاتی است که در صفحه رشد بالایی استخوان ‌های کودک صورت می‌گیرد و از این طریق می ‌تواند باعث انحراف یافتن شدید و کمانی شدن استخوان‌ های ساق و زانو پا گردد.

به ‌غیر از این‌که این بیماری می ‌تواند تاثیر بسیاری بر روی استخوان ساق و زانو بگذارد و آن‌ ها را کمانی و پرانتزی کند، سبب به وجود آمدن عوامل دیگری همچون آرتروز زودرس در کودکان می‌گردد و از این طریق می‌ تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد.

احتمال این امر بسیار زیاد است که اگر کودکی به بیماری بلانت مبتلا شده ‌است، پزشک صلاح بداند درمان در نظر گرفته ‌شده برای او از طریق بریس و یا جراحی انجام بگیرد.

به دلیل این‌که کودکان مفاصلی نرم‌تر به نسبت بزرگسالان دارند و در اغلب اوقات درمان برای این دسته از بیماران در سنین کودکی با استفاده از تمرینات فیزیوتراپی پراگماتیک و استفاده از کفش ‌های مخصوص رفع می‌گردد.

درمان پای پرانتزی در کودکان بدون استفاده از راهکار جراحی
درمان پای پرانتزی در کودکان بدون استفاده از راهکار جراحی

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی هستید.

روش‌های تمرینی برای پای پرانتزی

صلاح ‌دید اغلب پزشکان برای برطرف نمودن افرادی که مبتلا به پای پرانتزی هستند، ورزش می ‌باشد. به دلیل این‌که به ورزش‌ ها می ‌توانند اصلاح مجدد و تثبیت زانو ها را به دنبال داشته باشد.

هنگامی‌که به پزشک یا فیزیوتراپ مراجعه می‌کنید، میزان راه رفتن شما را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد و با توجه به شرایط موجود شما تمرینات مؤثری که در نهایت می ‌تواند برای تقویت عضلات پا لگن و ران مؤثر و مفید واقع شود، پیشنهاد می‌کند.

این یکی از مهم‌ترین عواملی است که می ‌تواند به توصیه پزشکان صورت بگیرد و در نهایت درمان برای پای پرانتزی را به ‌دنبال داشته باشد.

نحوه صحیح راه رفتن می ‌باشد به گونه‌ای که پنجه پا مستقیم به رو به جلو باشد، یک پیشنهاد مهم پزشکان برای راه رفتن می ‌باشد و در بسیاری از مواقع دراز کشیدن‌ های اصولی و خوابیدن می‌تواند.

برای تسکین بخشیدن به دردهای پای پرانتزی اثربخش باشد، تمرینات تقویتی ساده و راحتی که از طریق پزشکان و فیزیوتراپی صورت می‌گیرد می‌تواند مؤثر واقع شود.

این دسته از تمرین ‌ها همانند بلند کردن پا در هنگام دراز کشیدن و یا نشستن می‌باشد که در نهایت پروسه این تمرینات تاثیرگذار می ‌باشد و ممکن است پزشک برای این عملکرد بخواهد که یک وزنه‌ی سنگین را به پای خود اضافه کنید و آن‌ ها را انجام بدهید.

درمان از طریق فیزیوتراپی برای پای پرانتزی

یکی دیگر از راهکارهایی که می ‌توان برای درمان پای پرانتزی به کار برد و از این طریق سلامت بیماران را به ‌دنبال داشت، استفاده از راهکار فیزیوتراپی زانو پرانتزی می ‌باشد.  این روش به نسبت دیگر روش ‌ها نتیجه مؤثری خواهد داشت و از طرف پزشکان بیشتر تأکید می‌شود.

درمان از طریق فیزیوتراپی برای پای پرانتزی
درمان از طریق فیزیوتراپی برای پای پرانتزی

به دلیل این‌که تمرینات اصلاحی در هنگام انجام فیزیوتراپی طراحی می‌گردند و در نهایت سبب به وجود آمدن جنبش پذیری و تحرک بسیار در بخش مفصل زانوها می‌گردد، تاثیرگذار است.

همین‌طور اطراف زانوها و دیگر نواحی همانند عضلات جانبی داخلی پاها و عضلات درون گرداننده ساق پا تقویت می‌گردند و از طریق فیزیوتراپی می ‌توانند درمان گردد.

یک نکته حائز اهمیت این است که اجزایی همچون عضلات و مفاصل بالاتر و پایین‌تر از اطراف زانو همانند مچ پا و کمر لگن و دیگر موارد در هنگام دوره فیزیوتراپی می‌توانند، درگیر ماجرا شوند و تحت درمان واقع شوند.

با توجه به این عملکرد مزایای بسیاری برای استفاده از فیزوتراپی برای درمان زانوی پرانتزی وجود دارد. در ادامه مزایای فیزیوتراپی زانوی پرانتزی را برای شما ذکر خواهیم کرد.

مزایای فیزیوتراپی زانوی پرانتزی

نمونه‌ای از ویژگی‌ ها و مزایایی که از طریق فیزیوتراپی زانوی پرانتزی برای بیمار صورت می‌گیرد، عبارت‌اند از:

  • استفاده از راهکار فیزیوتراپی زانوی پرانتزی هیچ‌گونه نیازی به استفاده از داروها برای بیمار ندارد.
  • استفاده از فیزیوتراپی برای درمان پای پرانتزی بدون درد و هیچ‌گونه عمل جراحی امکان‌پذیر است.
  • بعد از انجام فیزیوتراپی بیمار می ‌تواند فعالیت ‌های روزانه خود را انجام بدهد.
  • دوران نقاهتی بعد از انجام فیزیوتراپی زانوی پرانتزی وجود ندارد.
  • هیچ‌گونه عوارض جانبی برای استفاده از فیزیوتراپی زانوی پرانتزی مشاهده نمی ‌شود.
مزایای فیزیوتراپی زانوی پرانتزی
مزایای فیزیوتراپی زانوی پرانتزی

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی هستید.

درمان از طریق جراحی برای پای پرانتزی

با توجه به این‌که راه‌ های درمانی برای پاهای پرانتزی را ذکر کردیم، اگر پزشکی نتواند از طریق راهکار فیزیوتراپی درمان پای پرانتزی را به دنبال داشته باشد، به گونه‌ای است که شدت عارضه پای پرانتزی بسیار زیاد می ‌باشد و این عملکرد از طریق تمرینات و ورزش ‌ها صورت نمی‌گیرد و نمی ‌تواند تسکین درد و تثبیت حالت زانوها را به دنبال داشته باشد.

در این موارد پزشک جراحی را یک راهکار مؤثر و مفید می ‌داند. یکی از بارزترین و رایج‌ترین جراحی ‌هایی که برای پای پرانتزی انجام می ‌شود، استئوتومی نامیده شده ‌است.

مهم‌ترین عملکردی که در این جراحی صورت می‌گیرد، این است که پزشک استخوان درشت ‌نی را می‌شکند و در نهایت استخوان‌ های ران پا و ساق را در امتداد یکدیگر می‌گذارد تا جوش بخورند.

برای این‌که بتوان این بیماری را درمان کرد یک راهکار دیگر بنام جراحی رشد هدایت ‌شده تعیین گردیده ‌است که از این طریق صفحه فلزی با کمک پیچ در بدن قرار می‌گیرد و می ‌تواند عملکرد هدایت شدن زانو ها را به دنبال داشته باشد.

این راهکار اغلب برای افراد جوان‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل این‌که یک صفحه فلزی کوچک در زانو کار گذاشته می ‌شود و می ‌تواند در راستای رشد مستقیم و درست استخوان‌ها کمک کند.

مهم‌ترین فعالیتی که صفحه‌ فلزی کوچکی در صفحه فلزی کوچک در زانو دارد

مهم‌ترین فعالیتی که صفحه‌ فلزی کوچکی در صفحه فلزی کوچک در زانو دارد، این است که اصلاح رشد استخوان‌ ها را در بدن به دنبال داشته باشد در نهایت بعد از این‌که اصلاح صورت گرفت به این صفحه فلزی از بدن جدا می‌ شود.

با توجه به این‌که افزایش سن می‌ تواند پوکی استخوان را به دنبال داشته باشد، ممکن است برخی از بزرگسالان به این مشکل مبتلا باشند. جراحی صفحات فلزی دائمی برای هماهنگ شدن استخوان ‌ها در بدن آن ‌ها صورت می‌گیرد. عملکرد این صفحات این است که استخوان ساق پا را منظم می‌کند و در تلاشند که هماهنگی لازم را برای زانوها به ‌جا بیاورند.

حال به‌ غیر از در نظر گرفتن این عملکرد جراحی که برای پای پرانتزی از طریق صلاح‌دید پزشک تشخیص داده می‌شود، با نام جراحی استئوتومی شناخته می ‌شود و می ‌تواند کنترل و دقت برش استخوان ‌ها را برعهده بگیرد و زاویه اندازه آن ‌ها در حالت درست قرار می‌گیرد. به ‌طور کلی هدف اصلی که برای این جراحی وجود دارد، این است که بتوان میزان درد زانو را کاهش داد و آن را بهبود بخشید.

همین‌طور جلوگیری از آرتروز زودرس یکی از نکاتی است که پزشک توصیه می‌کند این جراحی برای بیمار صورت بگیرد و از این طریق جراحی تعویض مفصل زانو برای افراد به تعویق می ‌افتد و می ‌تواند اصلاح فرم ظاهری پاها را برعهده بگیرد.

البته در برخی مواقع ممکن است جراحی استئوتومی باتوجه به صلاح‌دید پزشک به برخی از افراد پیشنهاد نشود و نتواند از این جراحی استفاده کنند.

در ادامه اشخاصی که کاندید مناسبی برای انجام جراحی استو تمومی برای تصحیح حالت فرم زانوها نیستند را عنوان خواهیم کرد.

  • کاندید نامناسب برای انجام جراحی استئوتومی
  • اشخاصی که به عارضه ناپایداری زانو دچار می‌باشند.
  • اشخاصی که از عارضه آرتروز وسیع زانو رنج می ‌برند.
  • اشخاصی که دارای محدودیت‌های حرکتی بسیار زیاد زانو می ‌باشند.
  • اشخاصی که به روماتیسم دچار هستند.
در ادامه اشخاصی که کاندید مناسبی برای انجام جراحی استو تمومی برای تصحیح حالت فرم زانوها نیستند را عنوان خواهیم کرد.
در ادامه اشخاصی که کاندید مناسبی برای انجام جراحی استو تمومی برای تصحیح حالت فرم زانوها نیستند را عنوان خواهیم کرد.

جراحی پای پرانتزی در کودکان

توجه داشته باشید که اغلب کودکان به‌ صورت فیزیولوژیکی دارای پای پرانتزی هستند و درصد بسیار بالایی از این دسته افراد تا سن هیجده ‌ماهگی بهبود پیدا می‌کند و با بزرگ شدن عضلات و رشد کودک پای پرانتزی آن‌ ها برطرف می‌گردد.

اما در برخی مواقع امکان دارد بعد از گذشت این زمان کودک هنوز از عارضه پای پرانتزی رنج ببرد. در این مواقع پدر و مادر او لازم است مراجعاتی به پزشک داشته باشند تا اقدامات لازم برای درمان کودک فورا فراهم گردد. توجه داشته باشید شرایط موجود برای جراحی زانوی پای پرانتزی کودک به بلوغ او بستگی خواهد داشت.

اگه شرایط سنی کودک کمتر از سن بلوغ باشد، صفحه رشد او همچنان باز می ‌باشد و می ‌تواند رشد داشته باشد. اما اگر سن او بالاتر از سن بلوغ باشد صفحات رشد او بسته‌ شده است و ممکن است تراز زانوها تغییراتی داشته باشد.

جراحی پای پرانتزی در کودکان
جراحی پای پرانتزی در کودکان

هنگامی‌که شرایطی فراهم است که صفحه رشد زانو همچنان باز می ‌باشد، خارج شدن زانو بیش ‌از اندازه طبیعی به بیرون و رشد آن می ‌تواند در شرایط جسمانی فرد کودک تأثیرگذار باشد.

هنگامی‌که صفحه کودک صفحه رشد کودک دیگر باز نمی ‌باشد و در سن بیشتری اقدام به درمان کرده ‌است، شرایطی همچون برش استخوان صاف کردن و سپس قرار دادن آن در بخش درست صورت می‌گیرد. انجام این عملکرد از طریق ایمپلنت های فلزی و پین ها مورد استفاده واقع می ‌شود و می.‌تواند درمان مؤثری برای پای پرانتزی در کودکان باشد.

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی هستید.

آیا می‌ دانید دوران نقاهت بعد از عمل پای پرانتزی چگونه سپری می‌ شود؟

هنگامی‌که شرایط اشخاص به گونه‌ای است که لازم است از عمل پای پرانتزی استفاده کنند، دوران نقاهت بعد از آن ممکن است بسیار سخت و دشوار به‌ نظر برسد.

به دلیل این‌که پزشک برای این‌که بتواند بهبود بیمار را فراهم کند، استخوان زانوی او را برش داده و شکسته شده ‌است، سپس مجدداً استخوان  سر جای خود جوش داده می‌ شود. در نهایت مدت ‌زمانی لازم است تا استخوان مجدداً بتواند در محل اصلی خود جوش بخورد و ترمیم گردد.

آیا می‌ دانید دوران نقاهت بعد از عمل پای پرانتزی چگونه سپری می‌ شود؟
آیا می‌ دانید دوران نقاهت بعد از عمل پای پرانتزی چگونه سپری می‌ شود؟

زمان در نظر گرفته ‌شده برای دوران نقاهت عمل پای پرانتزی حدودا 4 تا ۶ ماه در نظر گرفته ‌شده است و لازم است در این مواقع مراقبت ‌ها فیزیوتراپی ها و تمرینات ورزشی را به ‌صورت مصمم انجام داد.

بعد از انجام عمل پای پرانتزی کلینیک ‌های فیزیوتراپی به ‌صورت دقیق و مناسب حرکات موثری را برای بهبود پیدا کردن بیماران صورت می ‌دهند که از این طریق فعالیت ‌های روزانه بیمار به بهترین نحو ممکن سپری شود و دوران نقاهت کوتاه‌مدتی را سپری کند.

حال در ادامه بیشتر برای شما در رابطه با فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی خواهیم گفت و در این رابطه اطلاعاتی در اختیار شما قرار خواهیم داد.

آیا می‌ دانید چه ورزش ‌هایی برای درمان زانو و پای پرانتزی مناسب می ‌باشد؟

برای این‌که بتوان درمان زانو و پای پرانتزی را انجام داد، برخی از حرکت ‌ها و تمرین ‌های ورزشی کششی می ‌تواند تاثیر مفیدی بر روی درمان و بهبود یافتن آن داشته باشد. حال در ادامه بیشتر در رابطه با ورزش ‌های مناسب برای درمان زانو و پای پرانتزی صحبت خواهیم کرد.

حرکات و تمرینات ورزشی کششی

توصیه پزشکان برای گرفتن نتیجه بهتر به‌ جهت درمان زانو و پای پرانتزی این است که روزانه ۲ بار در چندین مرحله حرکات کششی را مهم بشمارید و میانگین استفاده از آن ‌ها 3 تا ۴ مرحله در طول روز می ‌باشد.

همین‌طور مدت ‌زمان هر کشش باید ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در نظر گرفته شود. به طورکلی لازم است هر کشش به‌گونه‌ای انجام شود که فرد اندکی احساس ناراحتی داشته باشد.

البته تحمل کردن درد زیاد در هنگام حرکات و تمرینات ورزشی کششی مؤثر واقع نمی شود اما یکنواخت بودن کشش ‌ها و بدون ضربه زدن مؤثر واقع می ‌شود. همین‌طور برای‌اینکه نتیجه بهتری گرفته شود ۸ هفته این تمرینات تکرار شوند.

تمرین یک

در حالت درازکش باشید و زانوی خود را در حالت کاملاً باز قرار بدهید. تکه پارچه‌ای حلقه ‌شده را از بین کف پای خود بگذرانید و سپس بخش ابتدایی آن را با دستان خود بگیرید. این عملکرد لازم است به‌ گونه‌ای انجام شود که پاها کشیده و صاف شوند و پاهای خود را به سمت بالا بیاورید و نوار را بکشید.

تمرین دو

به حالت ایستاده در کنار یک دیوار باشید و برای برقراری تعادل دستانتان را به دیوار بگیرید. سپس یکی از پاهای خود را پشت پای دیگر بگذارید و آن را از سمت کنار به سمت جلو خم کنید.

تمرین دو
تمرین دو

حرکات تقویتی

استفاده از حرکات تقویتی می ‌تواند تقویت عضلات را در بر داشته باشد و بهتر است که در ست ‌های ده‌تایی به مدت ۳ بار انجام بگیرد. البته اگر استراحت ما بین آن‌ها حدوداً ۲ دقیقه باشد، عملکرد بهتری دارد.

تقویت کردن بخش میانی میانی عضله ۴ سر ران

برای انجام این حرکت باید بر روی یک صندلی بنشینید و پاهای خود را از زانو آویزان کنید. سپس به نوبت پاها را صاف و کشیده کنید بالا بیاورید. در این اتفاق پا باید به‌ حدی بالا آورده شود که احساس درد نداشته باشید.

سپس به مدت ۱۰ ثانیه در همین حالت بمانید و کم‌کم و آهسته پا را به پایین بیاورید. بعد از این‌که ۲ دقیقه استراحت کردید، می ‌توانید با پای دیگر این عمل را تکرار کنید و لازم است ۱۰ بار برای هر پا این عمل تکرار شود.

تقویت عضلات داخل ران

برای انجام این حرکت باید در حالت نشسته باشید و پاهای خود را دراز کنید. سپس از طریق یک حوله و یا توپ در بین زانوهای خود فشاری به مدت ۱۰ ثانیه وارد کنید.

تقویت عضلات داخل ران
تقویت عضلات داخل ران

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی هستید.

آیا می ‌دانید فیزیوتراپی قبل ‌از عمل عمل پای پرانتزی به چه صورت انجام می ‌شود؟

هنگامی‌که قصد درمان پای پرانتزی را از طریق راهکار عمل دارید، پزشک مدنظر شرایط جسمی بیمار را می‌ سنجد و برای این عملکرد لازم است بهترین شرایط جسمی برای او صورت بگیرد تا نتیجه بهتری از عمل پای پرانتزی بگیرد.

از این طریق متخصص فیزیوتراپی قبل ‌از انجام عمل پای پرانتزی آمادگی ‌ها و نرمش ‌ها و تمرین ‌های مؤثر را برای تقویت عضلات زانوی بیمار مورد استفاده قرار می ‌دهد. همین‌طور استفاده از برخی وسایل همانند عصا، واکر و دیگر موارد می ‌تواند تاثیر بسیاری بر روی نتیجه عمل پای پرانتزی بگذارد.

به دلیل این‌که نحوه صحیح قدم برداشتن با حفظ تعادل از طریق عصا و واکر می ‌تواند آموزش ‌های لازم را به بیمار بدهد و در نتیجه عمل پای پرانتزی مؤثر واقع شود.

به‌ همین دلیل اهمیت بسیاری برای فیزیوتراپی قبل ‌از عمل پای پرانتزی صورت‌ گرفته است و پزشک مدنظر شما موظف است قبل ‌از انجام عمل آن را برای شما امری مهم بشمارد.

آیا می ‌دانید فیزیوتراپی قبل ‌از عمل عمل پای پرانتزی به چه صورت انجام می ‌شود؟
آیا می ‌دانید فیزیوتراپی قبل ‌از عمل عمل پای پرانتزی به چه صورت انجام می ‌شود؟

آیا می ‌دانید فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی به چه صورت انجام می ‌شود؟

یک نکته حائز اهمیت که بعد از عمل پای پرانتزی صورت می‌گیرد، انجام فیزیوتراپی می باشد. هنگامی‌که جراحی به اتمام می ‌رسد و بیمار هوشیاری خود را به دست می ‌آورد، فیزیوتراپیست می ‌تواند آموزش ‌های مهم را برای تحرک فرد به‌ هنگام بالا رفتن و پایین آمدن از تخت بیمارستان در اختیار بیمار بگذارد و آگاهی ‌های لازم را در این زمینه برای او داشته باشد.

با توجه به این ‌موضوع کاهش درد و از بین بردن درد برای بیمار صورت می‌گیرد و اگر شرایط فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی در بهترین حالت ممکن صورت بگیرد، سبب کاهش تورم زانوی بیمار می ‌شود و از این طریق می ‌تواند به او کمک کند.

مهم‌ترین بخشی که بعد از عمل پای پرانتزی نیاز است صورت بگیرد، مراقبت‌ های بعد از عمل می ‌باشد و از این طریق است که انجام تمرینات نرمشی مناسب و فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی و با توجه به صلاح‌دید فیزیوتراپیست صورت می‌گیرد.

این عملکرد به‌ جهت بهبود سریع پا انجام می ‌شود

این عملکرد به‌ جهت بهبود سریع پا انجام می ‌شود و کمک می‌کند که درد بیمار بسیار کمتر شود و هیچ‌گونه عوارضی بعد از عمل برای بیمار صورت نگیرد.

حال ممکن است حرکات و نرمش ‌هایی که به ‌عنوان فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی برای بیمار صورت گرفته می‌ شود، برای هر شخص متفاوت باشد و با توجه به بررسی‌ های وضعیت پای بیمار صورت می‌گیرد و از این طریق شخص فیزیوتراپیست می ‌تواند راهکارهای متعدد فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی را در اختیار بیمار قرار بدهد و اقدامات لازم برای انجام دادن این دسته از تمرینات را به او آموزش دهد.

نکته حائز اهمیت بعد از انجام عمل پایه پرانتزی این است که در یک هفته اول مراقبت ‌های بسیاری را برای خود در نظر بگیرید و به علائمی همچون عفونت، تب، قرمزی و دیگر مواردی که می‌ تواند تعیین‌ کننده عفونت در بدن شما باشد، دقت کنید.

بعد از عمل پای پرانتزی فیزیوتراپیست به منزل بیمار مراجعه می‌کند و شرایط موجود بیمار را می ‌سنجد. در این مواقع ممکن است از کیسه ‌های حاوی یخ استفاده کند. به دلیل این‌که استفاده از کمپرس یخ می‌تواند، تسکین‌دهنده درد زانو باشد.

سپس بعد از گذشت ۱۴ روز از جراحی پای پرانتزی چندین روش صورت می‌گیرد تا فیزیوتراپیست به واسطه آن‌ ها اقدامات لازم را برای کم کردن درد پای بیمار صورت بدهد.

این عملکرد به‌ جهت بهبود سریع پا انجام می ‌شود
این عملکرد به‌ جهت بهبود سریع پا انجام می ‌شود

در ادامه بیشتر در رابطه با راهکارهای کاهش درد های بیمار برای شما اطلاعاتی خواهیم داشت

  • روش کاهش درد پای بیمار
  • تزریق استروئید برای کاهش درد زانو از طریق فیزیوتراپیست صورت می‌گیرد.
  • اوزون درمانی که در نهایت باعث افزایش گردش خون در زانو می‌گیرم می ‌شود، از طریق فیزیوتراپیست انجام می‌ شود.
  • تزریق کردن پلاسمای غنی از پروتئین برای بیمار صورت می‌گیرد تا بتواند تامین ویتامین ‌ها و مواد معدنی که زانوی آسیب ‌دیده به آن نیاز دارد را صورت بدهد.
  • ادیوفرکوئنسی انجام می‌گیرد و برای جلوگیری از انتقال درد به سیگنال‌ های عصب مفید واقع می ‌شود.
  • استفاده از دستگاه اولتراسوند برای کاهش درد و تورم از طریق فیزیوتراپیست صورت می ‌گیرد.
  • مواردی همچون گچ گیری و آتل ‌بندی برای کم شدن درد بیمار و از طریق فرد فیزیوتراپیست انجام می ‌شود.
  • کایروپراکتیک که نوعی ماساژ دستی می ‌باشد، برای عملکرد بهتر جراحی بر روی بیمار انجام می‌ شود.

کمتر شدن داروهای مسکن

بعد از گذشت ۲ هفته از عمل جراحی پای پرانتزی به دلیل این‌که کاهش دردهای موجود برای بیمار اتفاق می ‌افتد، پزشک صلاح می ‌داند که داروهای مسکن کمتر مصرف شود. همین‌طور برنامه غذایی برای بیمار در نظر گرفته می‌شود که از این به بعد بتواند طبق این برنامه‌ریزی از مواد غذایی استفاده کند.

بعد از گذشت هفته سوم بیمار به‌ مرور می‌تواند فعالیت ‌ها و نرمش ‌های مناسبی که برای زانوی او مؤثر واقع می‌ شوند و می‌ت وانند بهبود او را به دنبال داشته باشند و از طریق فیزیوتراپیست توصیه شده‌اند را آغاز کند تا بتواند روند درمان خود را به بهترین نحو ممکن سپری کند.

کمتر شدن داروهای مسکن
کمتر شدن داروهای مسکن

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی هستید.

آیا می دانید نرمش ‌ها و حرکات ورزشی بعد از عمل پای پرانتزی به چه صورت می ‌باشد؟

لازم به ذکر است بدانید بعد از عمل پای پرانتزی به ‌غیر از این‌که فیزیوتراپی صورت می‌گیرد، حرکات ورزشی و نرمش‌ هایی از طریق صلاح‌دید پزشک برای شما انجام می‌گیرد. حال برای شما بیشتر در رابطه با این ‌موضوع خواهیم گفت.

حرکات اولیه ورزشی بعد از عمل پای پرانتزی

Quadriceps set

برای انجام این حرکت ورزشی لازم است از یک حوله کوچک استفاده کنید. سپس با لوله کردن آن می ‌توانید فعالیت ورزشی مدنظر را انجام بدهید. لازم است حوله لوله شده را کمی بالاتر از مچ پا و زیر تاندون آشیل بگذارید. این عملکرد لازم است به گونه‌ای باشد که پاشنه پا اندکی بالاتر از سطح زمین قرار بگیرد.

سپس با انجام این حرکت در تلاش باشید تا منقبض کردن عضلات ران خود را صورت بدهید و سعی کنید به ‌صورت صاف و مستقیم تمام اندام تحتانی خود را سفت کنید و تا جای ممکن پشت زانوی خود را به سطح زمین نزدیک کنید.

این حرکت لازم است به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه صورت بگیرد و در این حالت باقی بمانید. بعد از گذشت این مدت‌ زمان لازم است عضلات را به ‌صورت کامل شل کرده و ۳۰ ثانیه استراحت به آن بدهید.

بعد از گذشت ۳۰ ثانیه استراحت لازم است مجدداً این حرکت را تکرار کنید و به ‌جای ۳۰ ثانیه این دفعه ۱ دقیقه استراحت کنید. این تمرین لازم است تا حدی صورت بگیرد که ران پای شما احساس خستگی کند و دیگر قادر به انجام این حرکت ورزشی بعد از عمل پای پرانتزی نباشید.

Quadriceps set
Quadriceps set

Straight leg raises

برای انجام این تمرین ورزشی لازم است به پشت دراز بکشید. سپس بدون این‌که زانو خم شود، باید اندام تحتانی خود را به مدت ۳ ثانیه بلند کنید و در همان حالت نگه دارید. انجام این تمرین می ‌تواند به صورت تک‌ به ‌تک در ست ‌های ده ‌تایی صورت بگیرد. اگر بتوانید ۵ ست ده‌تایی از این حرکت را انجام بدهید، نتیجه اثربخشی از فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی خواهید گرفت.

Ankle pump

برای انجام این حرکت ورزشی لازم است به پشت بر روی زمین دراز بکشید. سپس پای خود را به سمت بالا و به سمت پایین ببرید و آن را بکشید و تا جایی‌که انقباض ساق پا صورت بگیرد آن را نگه دارید.

لازم است این تمرین را به مدت چند دقیقه مجدداً تکرار کنید. مهم‌ترین فعالیتی که این تمرین برای فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی دارد این است که می ‌تواند کاهش تورم زانو و دیگر بخش‌های پا را به دنبال داشته باشد. اگر بتوانید 3 تا ۵ بار در طول روز این حرکت را انجام بدهید مؤثر و مفید واقع می‌ شود.

Ankle pump
Ankle pump

Bed supported knee bends

برای انجام این حرکت لازم است بر روی تخت درازکش باشید و کف پاهای خود را بر روی تخت قرار بدهید. سپس می‌توانید به‌آرامی پای خود را جمع کنید و به سمت باسن ببرید. برای این‌که اثربخشی بهتری از این حرکت صورت بگیرد لازم است ۱۰ ثانیه در این وضعیت بمانید و برای کاهش دردهای موجود هر ۲ ساعت پنج ‌بار این عملکرد را تکرار کنید.

Sitting supported knee bends

برای انجام دادن این نرمش لازم است بر روی صندلی بنشینید. سپس باید به پای سالم خود را پشت پای جراحی‌شده و آسیب‌دیده بگذارید. در این حالت لازم است به آرومی زانوی خود را صاف کنید و به مدت چند ثانیه در همان حالت نگه دارید. بعد از گذشت چند ثانیه به ‌آهستگی لازم از زانوها را خم کنید. برای‌اینکه نتیجه دلخواه را از این نرمش بگیرید لازم است ۳ الی ۵ دقیقه آن را تکرار کنید.

Sitting supported knee bends
Sitting supported knee bends

Sitting unsupported knee bend

برای این‌که بتوان از طریق این حرکت فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی را انجام داد، باید بر روی لبه یک تخت و یا صندلی بنشینید و از قسمت ساق پا پاهای خود را آویزان کنید.

سپس لازم است زانوی آسیب‌دیده و جراحی‌شده را تا جای امکان خم کنید. این اتفاق لازم است به‌ گونه‌ای صورت بگیرد که کف پاها به زمین برخورد کند.

بعد از انجام این حرکت تن خود را بر روی صندلی به سمت جلو ببرید

بعد از انجام این حرکت تن خود را بر روی صندلی به سمت جلو ببرید تا میزان کمی زانوی عمل شده خم گردد. اگر بتوانید 5 تا ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید و تا جایی‌که ران شما خسته شود و آن را تحمل کنید، نتیجه اثربخشی از انجام این حرکت ورزشی خواهید گرفت.

با توجه به این‌که تمامی حرکات بالا به‌ عنوان فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی شناخته می ‌شود و می ‌تواند تأثیرات بسیاری برای بهبودی افراد به دنبال داشته باشد، نکته حائز اهمیت این است که بعد از گذشت هفته چهارم از عمل فعالیت‌ های ورزشی و تمرینات خود را انجام بدهید.

سپس می‌ توانید به آن ‌ها بالا و پایین رفتن از پله ‌ها و قدم زدن را نیز اضافه کنید و کمک گرفتن از دیوار ها در هنگام بالا رفتن و یا پایین آمدن از پله ‌ها بعد از جراحی عمل پای پرانتزی توصیه می‌گردد.

بهتر است نخستین‌بار با عصا راه بروید. سپس هنگامی‌که مطمئن شدید توانایی راه رفتن را دارید و می ‌توانید تعادل خود را به ‌صورت کامل حفظ کنید، می ‌توانید عصا را حذف کنید و بدون استفاده از آن کم‌کم شروع به راه رفتن کنید.

بعد از انجام این حرکت تن خود را بر روی صندلی به سمت جلو ببرید
بعد از انجام این حرکت تن خود را بر روی صندلی به سمت جلو ببرید

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی هستید.

حرکات پیشرفته ورزشی بعد از عمل پای پرانتزی

بعد از این‌که حرکات اولیه ورزشی به ‌عنوان فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی صورت گرفت، نوبت به استفاده از حرکات پیشرفته ورزشی می ‌باشد.

البته توجه داشته باشید هنگامی می ‌توان از این حرکات پیشرفته ورزشی استفاده کرد که بیمار بتواند تعادل خود را برای راه رفتن حفظ کند و بدون استفاده از عصای زیر بغل و یا واکر قدم بزند. سپس استفاده از مراحل زیر می‌ تواند تقویت زانوی او را به دنبال داشته باشد و در نهایت سبب بهبودی او گردد.

خم کردن زانو در حالت ایستاده

استفاده از این تمرین نیز مهم شمرده می‌ شود. اما برای این‌که بتوانید آن را به‌ صورت صحیح انجام بدهید، لازم است از طریق واکر یا لبه صندلی تلاش کنید تا سر پا بایستید. سپس تا جای ممکن به خم کردن ران و زانوی خود تلاش کنید و آن را در مدت 5 ‌تا ۱۰ ثانیه نگه دارید. بعد از گذشت این مدت می ‌توانید به ‌آهستگی پای خود را پایین بیاورید و تا هنگامی‌که کف پای شما به زمین برخورد بکند آن را آرام بر روی زمین بگذارید.

خم کردن زانو در حالت ایستاده
خم کردن زانو در حالت ایستاده

خم کردن زانو با کمک

این تمرین نیز برای خم کردن زانو تاثیرگذار است و برای انجام آن لازم است به پشت بر روی زمین دراز بکشید. به واسطه یک پارچه و یا ملحفه‌ای که در دست شما می ‌باشد، بخش میانی آن را از جلو بر روی مچ پایم  پای عمل شده بگذارید.

سپس لازم است از زانویی که تحت جراحی قرار گرفته ‌است را خم کنید و با کمک گرفتن از دستانتان تلاش کنید خمیدگی ملحفه را بیشتر کنید. ماندن شما به مدت 5 ‌تا ۱۰ ثانیه در این وزن مؤثر و مفید واقع می ‌شود. سپس می ‌توانید به حالت اولیه خود بازگردید و این عملکرد را دوباره تکرار کنید.

استفاده از وزنه

یکی دیگر از راهکارهایی که می ‌تواند به‌ عنوان حرکات پیشرفته ورزشی بعد از عمل پای پرانتزی شناخته شود، بستن وزنه به مچ پاها می ‌باشد. اگر مدت ۴ تا ۶ هفته است عمل جراحی پای بیمار گذشته باشد، می ‌تواند از این عملکرد به ‌عنوان فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی استفاده کند.

استفاده از یک وزنه نیم‌کیلویی و یک‌کیلویی به مچ پای عمل شده مؤثر می ‌باشد و با بستن آن به مچ پا می‌ توان نرمش‌ هایی که قبلاً آن ‌ها را انجام داده‌اید را مجدداً تکرار کنید.

اما برای این‌که بتوانید سطح توانایی مچ پای خود را بیشتر کنید، به‌ مرور زمان می‌ توانید وزن وزنه ‌ها را افزایش بدهید تا سبب تقویت عضلات پا به ‌آرامی گردد. البته توجه داشته باشید که اضافه کردن وزنه ‌ها به ‌آهستگی صورت بگیرد.

استفاده از وزنه
استفاده از وزنه

دوچرخه ثابت

یکی دیگر از راهکارهایی که به‌ عنوان حرکت ‌های پیشرفته ورزشی ر برای فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی شناخته می ‌شود، استفاده از دوچرخه ثابت می ‌باشد. بهترین وسیله‌ای که برای بیشتر شدن دامنه حرکت و تقویت عضلات و مفاصل زانو شناخته می‌ شود، دوچرخه استفاده از دوچرخه ثابت می ‌باشد. برای استفاده از آن لازم است نشیمن دوچرخه را در حالتی قرار بدهید که زانوی شما کاملاً صاف بر روی پدال ‌ها تنظیم شود.

به ‌طوری‌که کف پای شما پدال‌ های دوچرخه لمس کند. در ابتدای تمرین و روزهای اولیه به سمت عقب پدال بزنید. اما بعد از زمان سپری‌ شده هنگامی‌که متوجه شدید می ‌توانید به‌ سادگی به سمت جلو پدال بزنید و به ‌مرور رکاب زدن به سمت جلو را آغاز کنید.

برای انجام برای استفاده از دوچرخه ثابت در روزهای اولیه ۲ بار در طول روز می ‌توانید تحرک داشته باشید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه رکاب رو به عقب بزنید. سپس به‌ تدریج می ‌توانید مدت در نظر گرفته ‌شده برای استفاده از دوچرخه سابق ثابت را به ۳۰ دقیقه برسانید.

دوچرخه ثابت
دوچرخه ثابت

شما در حال مطالعه مقاله فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی هستید.

آیا می ‌دانید مدت استراحت بعد از عمل پای پرانتزی چه میزان می ‌باشد؟

با توجه به این‌که فیزیوتراپی بعد از عمل پای پردانتزی مهم شمرده می‌ شود، اما یکی دیگر از سوالات ذهنی افراد مدت ‌زمان استراحت و نقاهت بعد از جراحی می ‌باشد.

نکته‌ی حائز اهمیتی که برای مدت ‌زمان نقاهت بعد از جراحی پای براندازی ذکر می ‌شود، این است که سیستم ایمنی بدنی افراد می ‌تواند در این زمان تاثیرگذار باشد و با گذشت دوره کوتاهی حدوداً ۸۰ درصد از بهبودی افراد حاصل می‌گردد.

بیمار موظف است روز بعد از انجام عمل پای پرانتزی از طریق عصا و یا واکر راه رفتن را آغاز کند و بعد از گذشت ۲ تا ۴ هفته از جراحی فعالیت راه رفتن و از طریق اعصابت یا واکر ادامه دهد. حتی می ‌تواند با استفاده از آن ‌ها به محل کار خود برود و شرایط کاری خود را از سر بگیرد.

به‌ طورکلی مدت‌زمان در نظر گرفته ‌شده برای عمل پای پرانتزی کوتاه می‌ باشد و بعد از گذشت ۲ هفته بهبودی برای بیمار حاصل می ‌گردد. البته در نظر داشته باشید یکی از توصیه ‌های مهم پزشکان برای عملکرد بهتر جراحی شما این است که از فعالیت ‌ها و کارهای سنگین تا مدت ۳ ماه بعد از عمل پای پرانتزی پرهیز شود.

آیا می ‌دانید مدت استراحت بعد از عمل پای پرانتزی چه میزان می ‌باشد؟
آیا می ‌دانید مدت استراحت بعد از عمل پای پرانتزی چه میزان می ‌باشد؟

سوالات متداول در رابطه با فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی چیست؟

درادامه نمونه‌ای از سوالات پرتکرار افراد بعد از عمل پای پرانتزی را برای شما پاسخ خواهیم داد.

انجام عمل جراحی پای پرانتزی برای چه افرادی مناسب می ‌باشد؟

توجه داشته باشید اگر شخصی هستید که فقط از مشکلات زانو رنج می ‌برید، استفاده از این عمل برای شما مناسب نمی ‌باشد. این عمل اغلب برای افراد پیشنهاد می ‌شود که دارای زانوی پرانتزی هستند و جوان فعال می ‌باشند. حال در ادامه شرایط مناسبی که برای انجام این جراحی صورت می‌گیرد را ذکر خواهیم کرد.

  • سن زیر ۶۰ سال
  • وزن مناسب
  • ایجاد درد فقط در یک زانو
  • تشدید آن با فعالیت ‌های بسیار
  • دامنه‌ی حرکتی زانو مناسب
  • خم ماندگی عدم وجود خم ماندگی ثابت زانو
  • عدم وجود بیماری ‌هایی مثل آرتریت روماتوئید یا بیماری‌های روماتیسمی

مزایای انجام عمل پای پرانتزی چیست؟

بهتر است بدانید که انجام جراحی پای پرانتزی دارای مزایایی می ‌باشد و هیچ‌گونه محدودیت فیزیکی را برای بیمار به وجود نمی‌آورد. بعد از گذشته مدت ‌زمان تعیین ‌شده بیمار می ‌تواند فعالیت ‌های روزانه خود را مجدداً آغاز کند. حال در ادامه به ویژگی‌ های استفاده از این عمل جراحی خواهیم پرداخت.

مزایای انجام عمل پای پرانتزی چیست؟
مزایای انجام عمل پای پرانتزی چیست؟
  • کاهش درد
  • پیشگیری از تخریب بیشتر غضروف مفصلی
  • اصلاح شکل ظاهری زانو
  • تعویق زمان تعویض کامل مفصل زانو

آرتریت چگونه سبب بدشکلی زانوی پرانتزی می‌گردد؟

مفصل آسیب ‌دیده و غضروف آن در هنگام پیشرفت آرتریت نازک‌تر شود و در نهایت مفصل‌ های زانو محافظ‌های خود را که در ساختارهای سه‌گوش در کناره‌ های زانو قرار دارند از بین می ‌برد. حال توجه داشته باشید اگر به آسیب مفصل زانو در بخشی از آن بیشتر باشد، زانو بدشکل دیده می ‌شود و اگر بخش داخلی آن تحلیل برود به شکل زانوی پرانتزی پدیدار می‌ شود که لازم است از عمل پای پرانتزی استفاده کند.

بریس برای رفع پای پرانتزی مناسب می ‌باشد؟

استفاده از زانو بندهای طبی به‌ عنوان یک روش رایج برای برطرف نمودن پای پرانتزی است. اغلب بریس برای کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد و تا هنگامی‌که استخوان ‌های آن‌ها محکم شود، بستن زانوبند از طریق پزشک آن‌ها توصیه می‌گردد. در برخی مواقع استفاده از کفش ‌های طبی برای کودکان زیر ۴ سالی که دچار مشکل پای پرانتزی هستند تحت نظارت پزشک صورت می‌گیرد.

بریس برای رفع پای پرانتزی مناسب می ‌باشد؟
بریس برای رفع پای پرانتزی مناسب می ‌باشد؟

چه هنگام استفاده از جراحی استئوتومی  برای پای پرانتزی امری واجب است؟

با توجه به این‌که استفاده از جراحی استئوتومی  به ‌عنوان تعویض کامل مفصل زانو شناخته می ‌شود و در نهایت سبب اصلاح نیروهای تحمل وزن به مفصل زانوی نامتعادل می ‌شود، می‌توان از آن استفاده کرد.

البته در نظر داشته باشید این جراحی فقط برای برخی از بیمارانی که با این مشکل دست ‌و پنجه نرم می‌کند، مناسب می ‌باشد و برای بدشکلی‌ های زانو همانند پای پرانتزی این جراحی صورت می‌گیرد. به دلیل این‌که اگر بهبود نیابد سبب این بدشکلی ها می ‌تواند در نهایت به آرتروز زانو مبتلا شود و دردهای بیشتری را برای بیمار به ‌دنبال داشته باشد

کاربرد و مزایای درمان دستی (کایروپراکتیک ) برای پای پرانتزی چیست ؟

با توجه به این‌که وجود پای پرانتزی می ‌تواند سبب به وجود آمدن مشکلاتی برای بدن افراد گردد و در نهایت قدرت حرکتی بدن آن‌ ها را با اختلالاتی مواجه کند ،از طریق درمان دستی روش گام برداشتن بیمار تصحیح می ‌شود و تشخیص نقص ‌های بیومکانیک از این طریق صورت می‌گیرد.

هدف اصلی که برای درمان دستی به‌ عنوان فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی صورت می‌گیرد، این است که بتواند توانایی حرکتی مفصل ‌های محدود شده‌ی زانو مچ پا یا پا را بازیابی کند.

به دلیل این‌که در برخی مواقع ممکن است چسبندگی یا خشکی عضلات پا از این طریق و با استفاده از این تکنیک آزادسازی و فعال شوند و برطرف‌شدن آن‌ ها از این طریق صورت می‌گیرد.

کاربرد و مزایای درمان دستی (کایروپراکتیک ) برای پای پرانتزی چیست ؟
کاربرد و مزایای درمان دستی (کایروپراکتیک ) برای پای پرانتزی چیست ؟

یوگا برای اصلاح شدن پای پرانتزی عملکردی مفید می ‌باشد؟

با توجه به این‌که پای پرانتزی به گونه‌ای است که خمیدگی پاها رو به بیرون است، می ‌تواند سبب تحت تاثیر قرار دادن حالت اندامی افراد گردد. حال در این ورزش ‌ها می‌توانند مؤثر واقع شوند.

اگر یوگا با دیگر ورزش‌ ها ترکیب شوند می‌تواند نامتناسب بودن حالت اندام را اصلاح کند. هدف اصلی که از انجام تمرین ‌های یوگا صورت می‌گیرد، این است که بتوان اصلاح حالت اندامی و تعادل روان ساختن آن‌ها را صورت داد.

از طرفی دیگر برای این‌که عضلات بتوانند ساختارها را بهتر نگه دارند، استفاده از ورزش‌ های عضلانی اطراف زانو و مفصل ها مؤثر و مفید واقع می‌ شود و برای این‌که بتوان عضلاتی قوی و منعطف داشت، نقش مهمی برای اصلاح کردن پای پرانتزی ایفا خواهد کرد. به ‌همین دلیل است که یوگا می ‌تواند تاثیر به سزایی بر روی اصلاح پای پرانتزی داشته باشد.

جراحی استئوتومی  زانو پرانتزی به علت آرتروز برای چه افرادی مناسب نیست؟

ممکن است برخی از افراد شرایط انجام استفاده از این جراحی را نداشته باشند و از این طریق نتیجه اثربخشی برای آن‌ها حاصل نگردد. قبل از این که اطمینان حاصل کرد، این شرایط برای آن ‌ها مناسب می‌باشد لازم است به یک پزشک متخصص مراجعه کنند و از او مشورت ‌هایی بگیرند.

با توجه به این ‌موضوع این عمل جراحی برای تمامی اشخاص مناسب نمی ‌باشد و اگر شما دارای شرایط زیر می ‌باشید استفاده از این جراحی برای شما توصیه نمی‌گردد.

  • آرتروز گسترده زانو نی که آرتروزی است که زانو را به یک سمت محدود نمی‌کند.
  • ناپایداری زانو که سبب در رفتگی استخوان درشت ‌نی می ‌شود.
  • محدودیت‌ های شدید حرکتی زانو
  • آرتریت التهابی همانند روماتیسم

فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی چه زمانی انجام می‌گیرد؟

لازم به ذکر است بدانید که فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی امری بسیار مهم شمرده می‌شود و از این طریق می‌تواند دامنه حرکتی افراد را افزایش دهد. بعد از گذشت هفته اول از جراحی آغاز استفاده از فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی صورت می‌گیرد.

به‌ طورکلی تمرینات فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی به مدت ۲ هفته تا ۱ ماه به طول می‌انجامد و بهتر است در هنگام استفاده از فیزیوتراپی بیمار عصا را یک عضو جدا جدا نشدنی از خود بداند و با استفاده از آن بتواند تعادل خود را حفظ کند.

فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی چه زمانی انجام می‌گیرد؟
فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی چه زمانی انجام می‌گیرد؟

آیا بعد از عمل اصلاح پای پرانتزی نیاز به گچ گیری می ‌باشد؟

ممکن است برخی از افراد تصور کنند بعد از انجام عمل پای پرانتزی نیاز از پای آن ‌ها گچ گرفته شود. اما پاسخ این سوال منفی می ‌باشد و صلاح‌دید پزشک بعد از انجام این عمل به گونه‌ای است که نیاز به گچ گیری ندارد.

پیشنهاد می کنیم از پست فیزیوتراپی بعد از عمل تعویض مفصل زانو دیدن کنید.

چه زمان بعد از عمل پای پرانتزی می ‌توان به فعالیت‌ های روزمره خود بازگشت؟

روز بعد از انجام عمل اگر ضعف نداشته باشید، می‌توانید در کنار تخت بنشینید و پاهای خود را دراز کنید و از طریق کمک گرفتن عصا یا واکر به راه رفتن بپردازید و فعالیت‌ های روزانه خود را از سر بگیرید.

چه مدت بعد از عمل اصلاح پای پرانتزی نیاز است از عصا استفاده شود؟

با توجه به این‌که تکنیکی این جراحی متفاوت می ‌باشد، اما به ‌طور معمول پزشک توصیه می‌کند در مدت ‌زمان ۲ ماه عصا به‌ عنوان یک تکیه‌گاه در کنار شما باشد تا بتواند تعادل شما را حفظ کند. سپس به‌ مرور زمان جراح صلاح می ‌داند که نیازی به استفاده از عصا ندارید.

مراقبت ‌های لازم بعد از عمل پای پرانتزی و چگونه می‌باشد؟

به‌ صورت خیلی طولانی بی‌حرکت نمانید و از استراحت‌های طولانی‌مدت پیشگیری کنید.

بعد از این‌که بی‌حسی اندام‌ ها برطرف شد، مچ پا و دیگر اعضای ران را منقبض کنید.

استفاده از داروهای ضددرد و ضد انعقاد که توسط پزشک تجویز شده‌است را مهم بشمارید.

بعد از گذشت ۲ هفته از عمل جراحی اولین ویزیت را نزد پزشک خود داشته باشید.

بعد از گذشت ۳ روز از عمل به حمام بروید، البته روی زخم مرطوب نشود.

می‌توانید زانوها را خم و راست کنید مگر این‌که شرایط شما به‌گونه‌ای باشد که پزشک به این کار را برای شما ممنوع کرده باشد.

مراقبت ‌های لازم بعد از عمل پای پرانتزی و چگونه می‌باشد؟
مراقبت ‌های لازم بعد از عمل پای پرانتزی و چگونه می‌باشد؟

در مدت‌زمان ۴ تا ۶ هفته نمی‌توانید رانندگی کنید.

جمع‌ بندی

در تمامی مطالب بالا در تلاش بودیم در رابطه با مشکلات زانوی پرانتزی اطلاعاتی در اختیار شما قرار بدهیم. با توجه به این‌که در برخی شرایط افراد نیاز دارند از عمل پای پرانتزی استفاده کنند تا بتوانند سلامتی خود را بازیابند، مسئله فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی مهم شمرده می شود و از طریق استفاده از این عملکردها لازم است فرد بتواند دامنه حرکتی خود را بازیابد و به تقویت عضلات خود کمک کند.

تمامی تلاش ما بر این بود تا از فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی در منزل برای شما اطلاعاتی داشته ‌باشیم و تمرینات و حرکات کششی که می‌ تواند تاثیر بسیاری بر روی بهبود یافتن افراد بعد از این عمل داشته باشند را عنوان کنیم.

به‌ غیر از در نظر گرفتن این دسته از تمرین‌ ها و فیزیوتراپی بعد از عمل پای پرانتزی استفاده از پیاده ‌روی می‌ تواند مؤثر و مفید واقع شود و در نهایت استقامت و قدرت زانوی افراد را بالاتر می‌برد.

اگر شرایط پیاده‌روی ندارید، می ‌توانید در مدت‌زمان 3 تا ۵ دور در خانه راه بروید. نشستن‌ های طولانی‌مدت در این مواقع برای شما توصیه نمی ‌شود. امیدواریم که استفاده از این مطالب برای شما مفید و مؤثر واقع ‌شده باشد.

در پایان توصیه میکنیم صفحات مربوط به نحوه انجام فیزیوتراپی کمر  و شاک ویو تراپی چیست را مطالعه کنید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.