هزینه فیزیوتراپی دست
فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم موضوع هزینه فیزیوتراپی دست را مورد بررسی قرار دهیم.

هزینه فیزیوتراپی دست
هزینه فیزیوتراپی دست

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

در مواردی که شخص نیاز به عمل جراحی برای بهبود عضو آسیب دیده دارد، گاهی اوقات بعد از عمل به دلیل کاهش توانایی ماهیچه ها یا خشک شدن مفصل ها بر اثر طولانی بودن مدت زمان درمانی عمل، می توان از فیزیوتراپی برای رفع این مشکل کمک خواست.

پیشنهاد می کنیم از پست مدت زمان فیزیوتراپی دست دیدن کنید.

اگر شخص از ناحیه ی دست دچار صدمه شده باشد برای بهتر شدن عملکرد انگشتان دست و دیگر ناحیه ها، یکی از اقدامات مهم اولیه بعد از عمل، فیزیوتراپی می باشد. گاهی اوقات با انجام دادن یک سری تمرین ساده در منزل می توان تا حدی صدمات وارد را بهبود بخشید و قدرت ماهیچه ها و خشک شدن مفاصل انگشتها را به حالت طبیعی خود بازگرداند، ولی می بایست قبل از هر اقدامی برای آغاز کردن و روند بهبودی بعد از عمل، با یک فیزیوتراپیست مشورت کرد و در صورت نیاز به کلینیک های تخصصی فیزیوتراپی مراجعه کرد.

در مراحل اولیه درمان در پی بررسی دقیق و ارزیابی های رادیوگرافی و علائم پاراکلینیکی، مشکل شخص صدمه دیده تشخیص داده می شود

سپس توسط فیزیوتراپیست و کادر درمان، برنامه مشخصی برای روند بهبودی فرد در نظر گرفته می شود. در ادامه برای بسط و تشریح کامل موضوع مقاله، به طرح و بررسی سوالات ذیل خواهیم پرداخت:

فیزیوتراپی دست چه اهمیتی می تواند داشته باشد؟

فیزیوتراپی دست راست چیست؟

چرا فیزیوتراپی دست چپ مهم است؟

فیزیوتراپی کف دست به چه صورت انجام می شود؟

چگونه فیزیوتراپی ورزشی دست انجام می گیرد؟

آیا ما در نوزادان نیز فیزیوتراپی دست انجام می دهیم؟

چه تجهیزاتی در فیزیوتراپی دست استفاده می شود؟

برای فیزیوتراپی دست به چه مدت زمانی نیاز داریم؟

از چه روش هایی می توان برای فیزیوتراپی دست بهره برد؟

فیزیوتراپی دست توسط چه کسانی انجام می شود؟

فیزیوتراپیست دست باید چه اطلاعاتی در مورد انسان داشته باشد؟

فیزیوتراپی مچ دست چگونه انجام می شود؟

فیزیوتراپ با چه روش هایی از قفل شدن انگشت ها جلوگیری می کند؟

یک فیزیوتراپ برای جلوگیری از باریک شدن انگشتان دست یا اصطلاحا انگشت ماشه ای چه اقداماتی  می تواند انجام دهد؟

فیزیوتراپی ساعد چگونه انجام می شود ؟

برای فیزیوتراپی آرنج دست از چه روش هایی می توان استفاده نمود؟

چه عواملی بر روی قیمت و هزینه های فیزیوتراپی دست تاثیر گذارند؟

فیزیوتراپی دست در منزل چه تاثیری در هزینه ها دارد؟

عدم فیزیوتراپی دست چه تاثیری در هزینه ها دارد ؟

خدمات مختلف و متفاوت در فیزیوتراپی چه تاثیری در هزینه دارند؟

لطفا پست هزینه فیزیوتراپی مچ دست را مطالعه نمائید.

فیزیوتراپی دست چه اهمیتی می تواند داشته باشد؟

دست از قسمت های پرکاربرد و مهم بدن آدمی است که می توان گفت به طور تقریبی در همه ی کارهای روزانه به کار گرفته می شود. افراد برای انجام کوچکترین کارهایشان هم از دست استفاده می کنند

از جمله کارهایی که به کمک دست انجام می شود: خوردن غذا، شستن ظرف، پوشیدن لباس،  برداشتن و جا به جا کردن وسایل و اشیاء مورد نیاز، حمام کردن و بسیاری از کارهای دیگر، که نبودن و یا مختل بودن عملکرد دست برای فرد می تواند بسیار سخت و فلج کننده باشد. فیزیوتراپی دست برای آسیب هایی است که ممکن است به دست وارد شود. مانند:

آسیب های عضله ای یا انواع مختلف شکستگی که یک فیزیوتراپیست می تواند به فرد آسیب دیده نکات لازم را آموزش دهد. برای مثال اگر فرد ورمی در عضو داشته باشد در ابتدا به وی آموزش داده می شود که باید عضو را از سطح بدن بالاتر نگه داشته که بتوان با انجام حرکت های آرام وکم، ورم آن را خالی کرد.

فیزیوتراپی دست چه اهمیتی می تواند داشته باشد؟
فیزیوتراپی دست چه اهمیتی می تواند داشته باشد؟

پس از آن از حرکات کششی برای پیشگیری از چسبندگی و یا کوتاه شدن اندام ها استفاده می شود و در آخر برای برگشت بیمار به فعالیت های معمولی، به او تمرین های توانا کردن همه ماهیچه ها و کامل کردن دامنه ی حرکتی آموزش داده می شود.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی دست هستید 

فیزیوتراپی دست راست چیست؟

فیزیوتراپی دست که در پی آسیب و ناتوان شدن دست انجام می شود، به دلایل متفاوتی می تواند بسیار حیاتی و مهم باشد از جمله این دلایل می توان به کوچک بودن ماهیچه ها، مفصل ها و تاندون ها و همین طور متعدد بودن این اعضاء اشاره کرد.

در صورت آسیب دیدن یکی از این عضوهای نام برده، بازتوانی آن عضو و همین طور  مفصل ها و عضله های مجاور آن بسیار حیاتی است که از خشک و ضعیف شدن آن ممانعت میکند.

فیزیوتراپی دست راست چیست؟
فیزیوتراپی دست راست چیست؟

دست می تواند یکی از مهم ترین و حیاتی ترین عضوهای بدن باشد که نقش بسیار مهمی را در زندگی روزمره ایفا می کند. بسیاری از آمارها نشان می دهد که تعداد راست دست ها از چپ دست ها بیشتر است بنابراین دست راست بیشتر در معرض آسیب می باشد،

زیرا اکثر امور را توسط آن انجام می دهیم، به همین علت توابخشی بعد از آسیب دیدن این قسمت از بدن برای افراد می تواند بسیار مهم باشد. به این ترتیب مراحل آن به این صورت است که اگر بیمار نیاز به استراحت و بی حرکت ماندن دست داشته باشد، سعی می شود که این کار برای بیمار بسیار ساده و آسان شود و سپس مرحله کم شدن درد و بازتوانی و قوی شدن عضله ها شروع می شود.

برای جلوگیری از درد و سوزش از جریان الکتریکی، لیزهای ضعیف و قوی، گرما و سرما و همین طور درمان های دستی در فیزیوتراپی دست  استفاده می کنند.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی دست هستید 

چرا فیزیوتراپی دست چپ مهم است؟

دست چپ بر خلاف دست راست که قدرت ماهیچه ای زیادی دارد از توان کمتری برخوردار است، ولی با این وجود دست چپ مسئولیت مکمل برای کامل کردن انجام حرکات دست راست را دارا می باشد و از اهمیت کافی برخوردار است. انجام حرکت های ظریف و ماهرانه مانند: سوزن نخ کردن توسط مچ و انگشتان دست صورت می گیرد،

به همین دلیل اگر ضایعه ای سبب مختل شدن حرکات این ناحیه از دست شود همه ی کارهای روزانه ی فرد تحت تاثیر قرار می گیرد. فیزیوتراپی این دست موارد گوناگونی مثل: به دست آوردن دامنه ی حرکتی همه ی مفصل های ریز انگشت ها و مچ، کاستن از درد، کاستن از التهاب وبازگرداندن توانایی ماهیچه های این قسمت را تشکیل می شود.

چرا فیزیوتراپی دست چپ مهم است؟
چرا فیزیوتراپی دست چپ مهم است؟

فیزیوتراپی کف دست به چه صورت انجام می شود؟

آناتومی کف دست از ساختاری تشکیل شده است ک از استخوان های بسیار ریز تشکیل شده است و ساختار کف دست به دلیل وجود ظراف بالا، بسیار حساس می باشد.

با این وجود که ساختار کف دست از استخوان های خیلی ریز و متعدد تشکیل شده است، اما دارای کارآمدی بالایی می باشد و کارها و وظایف متعددی بر عهده این ساختار قرار می گیرد.

در کل ما بسیاری از کارها را با دست خود انجام می دهیم و  هر شخصی طبق تجربه خود می داند که کف دست چه نقش مهمی را برای انجام کارهای متفاوت بر عهده دارد. برای مثال کار کردن با گوشی، کامپیوتر و خیلی از موارد دیگر به عضلات کف دست وابسته هستند.

فیزیوتراپی کف دست به چه صورت انجام می شود؟
فیزیوتراپی کف دست به چه صورت انجام می شود؟

فیزیوتراپی این ساختار از موارد متفاوتی همانند: کاهش  درد، کاستن التهاب، برگرداندن توانایی ماهیچه های این ناحیه و ماهیچه های اطراف ناحیه، به دست آوردن حرکت های فانکشنال و برگرداندن توانایی شخص برای انجام دادن امور روزانه خود و محاسبه دامنه ی حرکتی همه ی مفصل های ریز انگشت ها و مفاصل مچ می باشد.

فیزیوتراپی دست، کاربردهای گوناگونی از جمله کاربرد در ضایعه های متفاوتی مثل: صدمه و پارگی تاندون، شکستگی، صدمه به عصب و ماهیچه ها، آرتروزها، روماتوئید مفصلی، مرض های عصبی، نقص های مادرزادی و دیگر مواردی می باشد که در کل هدف از انجام این کار، افزایش قابلیت اندام ها و به خصوص ماهیچه های آنها برای بازگشتن به عملکرد های طبیعی می باشد.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی دست هستید 

چگونه فیزیوتراپی ورزشی دست انجام می گیرد؟

در اکثر رشته های مختلف ورزشی ما احتیاج داریم که از دست های خود به صورت های مختلف استفاده کنیم و انجام حرکت های ظریف و هنرمندانه در اکثر ورزش ها از طریق دست صورت می گیرد. به این دلیل اصولا فشاری که به دست وارد می شود به نسبت بقیه اعضای بدن، بیشتر است در نتیجه فیزیوتراپی دست در رشته های ورزشی بسیار مهم است.

برای مثال ما می توانیم از عارضه ی آرنج تنیس بازان یا به اصطلاح تنیس البو نام ببریم که این عارضه یکی ازشناخته ترین عارضه های موجود در رشته های ورزشی و به طور مخصوص در رشته هایی که ورزشکاران از یک ابزار مانند راکت استفاده می کنند، می باشد.

به همین دلیل فیزیوتراپی دست یکی از مهم ترین قسمت های فیزیوتراپی ورزشی را شامل می شود و هر روزه تعداد زیادی از وزشکاران رشته های مختلف ورزشی که صدمه دیده اند و نیاز دارند اندام های آسیب دیده را بهبود بخشند، از این نوع فیزیوتراپی استفاده می کنند.

باید توجه داشت که در رشته های مهم ورزشی از فیزیوتراپیست های متبحر و کلینیک هایی که دستگاه های پیشرفته تری دارند استفاده  می شود، به خصوص در رشته های حرفه ای که ورزشکاران تمرینات سنگینی را انجام می دهند و احتیاج دارند که در صورت صدمه دیدن، در کمترین زمان ممکن به تمرینات بازگردند و اندام آسیب دیده عملکرد طبیعی خود را بازیابد.

چگونه فیزیوتراپی ورزشی دست انجام می گیرد؟
چگونه فیزیوتراپی ورزشی دست انجام می گیرد؟

آیا ما در نوزادان نیز فیزیوتراپی دست انجام می دهیم؟

فیزیوتراپی دست در نوزادان نیز در برخی از موارد انجام می شود. برای مثال یکی از بیماری هایی که نوزاد در هنگام تولد ممکن است با آن مواجه شود، بیماری ارب پالسی می باشد.

این بیماری به این صورت است که نوزاد هنگام تولد به علت کشیده شدن دست و صدمه به شبکه ی بازویی، دچار نقصان می شود. نام دیگر این بیماری ضایعه ی شبکه ی بازویی است.

در این نوع صدمه عصب هایی را که مسئولیت حرکت دادن بازو و عصب های حسی بازو را بر عهده دارند و بعلاوه در دست و انگشتان مسئولیت دارند، آسیب می بینند و نوزاد به هنگام متولد شدن قادر نیست دستش را تکان بدهد و توانایی حسی دست نیز از بین می رود.

به این منظور بایستی برای بازگرداندن حالت طبیعی به دست، انگشتان و بازو فیزیوتراپی برای نوزاد مبتلا به ارب پالسی انجام بگیرد. برای درمان نوزادان مبتلا، فیزیوتراپیست ها معمولا فیزیوتراپی را از هفته ی سوم شروع می کنند که این نوع درمان از مواردی مانند: پی ان اف(pnf) و تکنیک های فیزیوتراپی دست و تمرین درمانی تشکیل می شود.

باید توجه داشت که نوزاد به هنگام تولد از نظر توانایی حرکتی و حسی در اندام های مختلف مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته تا در صورتی که کودک به عارضه هایی قابل درمان دچار شده باشد شناسایی و مورد درمان قرار گیرد.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی دست هستید 

چه تجهیزاتی در فیزیوتراپی دست استفاده می شود؟

برای فیزیوتراپی دست به دستگاه های گوناگونی نیاز داریم که هر کدام از این دستگاه ها کار خاصی را انجام می دهند و برای این کار روش های مختلفی وجود دارد. یکی از دستگاه هایی که در فیزیوتراپی بسیار کاربرد دارد

دستگاه الکتروتراپی نام دارد. این دستگاه برای کاستن درد و التهاب در اندام های فرد صدمه دیده، لیزر تراپی برای ترمیم بافت آسیب دیده و التهاب اندام ها، مگنت تراپی برای کاهش درد و کمک کردن به جوش خوردن شکستگی ها، کامپرشن تراپی برای کاستن تورم بافت، استفاده کردن از گرما و سرما برای کاهش التهاب و اسپاسم عضلانی و بهبود گردش خون مورد استفاده قرار می گیرند.

چه تجهیزاتی در فیزیوتراپی دست استفاده می شود؟
چه تجهیزاتی در فیزیوتراپی دست استفاده می شود؟

علاوه براین برای فیزیوتراپی دستان از مواردی مانند تجهیزات ورزشی، مثل: وزنه ها، کش ها و ابزارهای تمرین درمانی جهت تقویت کردن ماهیچه ها و کشیدن ماهیچه های کوتاه شده استفاده می شود.

برای مشاهده کاربرد دستگاه فیزیوتراپی پست شاک ویو تراپی چیست را مطالعه نمائید.

برای فیزیوتراپی دست به چه مدت زمانی نیاز داریم؟

برای فیزیوتراپی دست باید به این نکته توجه داشت که نوع عارضه ی ایجاد شده سبب می شود که این مدت زمان متغیر باشد. مثلا: اگر فرد صدمه دیده از ناحیه ی عصب دست آسیب دیده باشد مدت زمان درمان به نسبت بقیه عارضه ها معمولا بیشتر طول می کشد. در مواردی مانند: اسپاسم های عضلانی و یا گرفتگی ماهیچه ها و تاندونیت ها زمان مورد استفاده برای فیزیوتراپی کمتر می شود.

برای دانستن هزینه درمان پست هزینه هر جلسه فیزیوتراپی را مطالعه نمائید.

برای این موارد از صدمه دیدگی ها می توان از روش های دستی فیزیوتراپی و ماساژ درمانی بهره برد. در مواردی مانند شکستگی استخوان ها مدت زمانی که فیزیوتراپی به طول می انجامد، به مواردی مانند: نوع و محل شکستگی بستگی دارد. در این موارد طول درمان از مرحله های ابتدایی تا جوش خوردن کامل استخوان ها ادامه می یابد و تا زمانی که روند سلامتی کامل به وجود بیاید ،فیزیوتراپی را ادامه میدهیم.

برای فیزیوتراپی دست به چه مدت زمانی نیاز داریم؟
برای فیزیوتراپی دست به چه مدت زمانی نیاز داریم؟

از چه روش هایی می توان برای فیزیوتراپی دست بهره برد؟

در صورتی که دست صدماتی مانند: آسیب تاندون، شکستگی و صدمات ماهیچه ای و عصبی، رماتیسم های مفصلی، نقص های نورولوژی و غیره دیده باشد، می توان از روش های زیر برای به دست آوردن بهبودی و عملکرد طبیعی اندام صدمه دیده استفاده کرد. دستگاه های زیر نمونه ای از این دستگاه ها می باشند. فیزیوتراپیست ها کارکرد این دستگاه ها را باید به خوبی بشناسند.

از چه روش هایی می توان برای فیزیوتراپی دست بهره برد؟
از چه روش هایی می توان برای فیزیوتراپی دست بهره برد؟

دستگاه مگنت:

این دستگاه بر اساس امواج مغناطیسی کار می کند و معمولا برای صدمات استخوان هایی که به طور کامل جوش نخورده اند به کار می رود. این امواج به طور موثری در کاستن درد کاربرد دارند.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی دست هستید 

دستگاه اولتراسوند:

از این دستگاه برای کاستن التهاب و چسبندگی و درد استفاده می شود، همچنین این دستگاه ترمیم بافت های صدمه دیده را سرعت می بخشد.

دستگاه جریان های الکتریکی ضد درد:

از جریان های الکتریکی ضد درد همان طور که از نامش مشخص است برای کاستن درد و تورم و بهبود دوباره ی حرکات استفاده می شود.

دستگاه لیزر کم توان و پرتوان:

این دستگاه نیز همانند دستگاه بالا در کاهش درد و تورم و التهاب مورد استفاده قرار می گیرد و همانند دستگاه اولتراسوند سرعت ترمیم بافت های آسب دیده را بهبود می بخشد.

دستگاه هات بک:

هات به معنی گرما می باشد. گرما برای نرم شدن بافت در فیزیوتراپی قبل از اینکه از دستگاه های دیگر استفاده شود، مورد استفاده قرار می گیرد.

سرما درمانی:

می توان از سرما برای کاستن درد و تورم و التهاب استفاده کرد، به این صورت که سرما می تواند جریان خون به محل آسیب دیده را کم کند و همین کم کردن جریان خون، سبب می شود التهاب کاهش یابد.

حمام سرد و گرم:

از این روش به این صورت استفاده می شود که از گرما درمانی و سرما درمانی به صورت همزمان و پشت سرهم استفاده شود. در این صورت تاثیر این کار برای کاستن درد و تورم بسیار بیشتر است.

باید توجه داشت که برای انجام فیزیوتراپی نواحی آسیب دیده دست، باید به یک فیزیوتراپیست متوسط مراجعه شود که بتواند از این دستگاه ها به صورت دقیق برای درمان استفاده کند، همچنین باید به این نکته نیز توجه داشت که بیشتر دستگاه های گفته شده در بالا در سایر فیزیوتراپی ها مانند فیزیوتراپی کمر و فیزیوتراپی پا نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

فیزیوتراپی دست توسط چه کسانی انجام می شود؟

فرد آسیب دیده لازم است که در صورت لزوم به یک شخص متخصص فیزیوتراپی که به آن فیزیوتراپیست می گویند مراجعه کند. فیزیوتراپیست به فرد کمک می کند صدمات وارده جبران شود و دست ها عملکرد قابل قبولی پیدا کنند.

فیزیوتراپیست با دادن برنامه های تمرینی و آموزش این تمرین ها به شخص بیمار، کمک می کند. باید توجه شود این برنامه و تمرین ها پس از تعیین مقدار صدمه ی وارد شده از راه رادیوگرافی مشخص می شود.

هنگامی که فیزیوتراپ می خواهد برای شخص برنامه ریزی کند، به عوامل مختلفی مثل مقدار التهاب و میزان درد و حساسیت و مقدار تغییر شکل دست بیمار توجه می کند و با تکان دادن این نواحی مقدار توانایی و انعطاف این قسمت ها را مورد بررسی قرار می دهند.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی دست هستید 

فیزیوتراپیست دست باید چه اطلاعاتی در مورد انسان داشته باشد؟

یکی از وظایفی که یک فیزیوتراپ متبحر و چیره دست به آن نیاز دارد این است که اجزا و قسمت های مختلف دست را به خوبی بشناسد و کارایی این اجزا را در عملکرد های مختلف بررسی کند و همچنین توپوگرافی این قسمت ها را نیز مورد توجه قرار دهد.

مچ دست انسان از هشت تکه استخوان تشکیل شده است که این استخوان ها در دو ردیف جلویی و عقبی قرار گرفته اند. جالب است بدانید هر کدام از این استخوان ها از یک سری استخوان ریز دیگر مثل استخوان های هلالی و نخودی تشکیل شده اند.

فیزیوتراپیست دست باید چه اطلاعاتی در مورد انسان داشته باشد؟
فیزیوتراپیست دست باید چه اطلاعاتی در مورد انسان داشته باشد؟

کوچکترین استخوان، همین استخوان نخودی می باشد. این استخوان ها در ناحیه ی جلویی دست قرار دارند. استخوان های چنگکی و ذوزنقه ای جز استخوان های عقبی مچ دست هستند.

کف دست انسان از پنج استخوان تشکیل شده است. هرکدام از این استخوان ها در قسمت های توبرکل، انگشتها و قسمت بدنه به جلوی استخوان های مچ دست متصل می شوند.

انگشتهای دست انسان از بیست و هشت استخوان تشکیل شده است، به عبارتی در هر دست چهارده استخوان قرار دارد. در هر انگشت سه استخوان وجود دارد، البته انگشت شصت از دو استخوان تشکیل شده است.

در بین هر کدام از این استخوان ها یک مفصل وجود دارد که سبب می شود که به دلیل وجود این مفصل ها ما انگشت های دست خود را به راحتی خم و راست کنیم.

نام انگشتان دست به این صورت است:

انگشت شصت، انگشت اشاره، انگشت میانی و انگشت حلقه و سپس انگشت کوچک که انگشت کوچک، کوچکترین انگشت دست می باشد.

پس از قسمت مچ دست، ناحیه ای به نام ساعد وجود دارد. ساعد انسان از دو استخوان بلند به نام های رادیوس و اولنا تشکیل شده است. استخوان اولنا، استخوان داخلی ساعد و استخوان رادیوس استخوان خارجی ساعد می باشد.

این استخوان ها در قسمت های پروگسیمال و دیستال به هم متصل هستند. در بین این دو استخوان، حفره ای وجود دارد که ما این فاصله را به نام غشای بین استخوانی می شناسیم.

پس از ساعد در دست انسان قسمتی وجود دارد که آرنج نامیده می شود. آرنج قسمتی است که استخوان های بازو و دو استخوان ساعد بهم متصل می شوند. مفصل آرنج جز مفصل های لولایی بدن است.

این مفصل ها دارای رباط های مهمی هستند که رگ های خونی و عصب های مهمی از آنها عبور می کند. ساختار آرنج، ساختاری ست که از مفصل، عضله و اسکلت تشکیل شده است.

فیزیوتراپی مچ دست چگونه انجام می شود؟

برای فیزیوتراپی این قسمت، از نرمش ها و حرکت هایی استفاده می کنند که می توانیم آن ها را به دو قسمت تقویتی و کششی تقسیم کنیم. در این رابطه باید توجه داشت همان طور که گفته شد، مچ از هشت استخوان تشکیل شده است و هر یک از استخوان ها، از استخوان های کوچکتری تشکیل شده اند و این ظرافت استخوان ها در مچ دست باعث شده است که این قسمت از ظرافت خاصی برخوردار باشد و به همین دلیل باید توجه خاصی به این قسمت داشته باشیم.

برای جلوگیری از آسیب مچ دست، معمولا نمیتوان راه های موثری را ارائه داد، ولی راه هایی مثل تامین کلسیم مورد نیاز بدن به خصوص برای زنان میانسال می تواند تا حدودی از آسیب به این ناحیه جلوگیری کند

فیزیوتراپی مچ دست چگونه انجام می شود؟
فیزیوتراپی مچ دست چگونه انجام می شود؟

همچنین استفاده از کفش های مناسب از زمین خوردن و آسیب به مچ دست جلوگیری می کند، همچنین استفاده از مچ بند زمانی که ورزش های سنگینی مثل: فوتبال و اسکیت انجام می دهیم، می تواند از صدمات احتمالی جلوگیری کند، همچنین استراحت دادن به مچ دست به هنگام کارهای طولانی مثل: تایپ کردن و قرار دادن یک فوم در زیر مچ، از صدمه به این ناحیه می کاهد.

در ابتدای نرمش های مچ دست در مرحله ی اول می بایست نرمش های کششی انجام شود و این کار تا زمانی ادامه می یابد که دامنه ی حرکتی مچ صدمه دیده عملکرد قابل قبولی داشته باشد، بعد از این مراحل از تمرین های تقویتی بهره می بریم.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی دست هستید 

خم و راست کردن مچ دست:

در این روش مچ دستی که صدمه دیده را بالا و پایین می بریم، این بالا و پایین بردن با احساس درد محدود می شود، به طور مثال هنگامی که مچ دست را به آرامی بالا می بریم، وقتی که در مچ دست، درد را احساس کردیم بالا بردن کافی است و سپس مچ را به پایین خم می کنیم تا وقتی که همانند بالا بردن، احساس درد ایجاد شود. این روش را سه مرتبه و در هر نوبت ده بار انجام می دهیم.

کشیدن مچ دست:

برای این روش از دستی که آسیب ندیده است و سالم می باشد استفاده می کنیم، به این صورت که دست سالم را پشت دست آسیب دیده قرار می دهیم و سپس به سمت زمین می بریم و پانزده تا سی ثانیه در این حالت نگه می داریم تا زمانی که درد در این ناحیه احیا شود

پس از این کار،کف دستی را که صدمه دیده است، می گیریم و به طرف عقب برده و باز پانزده تا سی ثانیه ثابت نگه می داریم تا زمانی که درد در این ناحیه احساس شود و حدود پنج بار این تمرین را انجام میدهیم.  در این تمرین باید توجه داشت که آرنج دست صاف باشد.

برای خم کردن مچ دست که جز نرمش هایی است جهت قوی تر شدن مچ، ابتدا دست خود را به همراه یک وزنه به سمت بالا حرکت دهید و سپس به سمت عمود خم کنید و بسیار آرام به فرم اولیه بازگردانید

این نرمش را سه بار و در هر مرتبه ده بار مجددا تکرار کرده و سعی شود هر بار از وزنه های سنگین تری استفاده شود.

نرمش بعدی باز کردن مچ دست می باشد، این نرمش تقریبا مخالف نرمش قبلی است. برای شروع ابتدا سعی شود کف دست به طرف زمین باشد و مچ دست به سمت بالا خم شود و بسیار آرام به فرم اولیه برگردانده شود. این نرمش را همانند نرمش قبلی سه بار و در هر بار ده مرتبه تکرار کنید و سعی شود هر بار از وزنه های سنگین تری استفاده شود.

نرمش خم و باز کردن مچ دست به این صورت است که یک لوله ی سنگین در دستان شما قرار بگیرد طوری که این میله در کف دست شما قرار داده شود و یک بار کف دستها به سمت بالا باشد و میله را به پایین و بالا خم کنید و برای انجام مرحله ی بعد، خلاف این حرکت را تکرار کنید.

این نرمش در واقع ترکیبی از دو نرمش قبلی می باشد و این کار را همانند نرمش های قبلی سه مرتبه و در هر مرتبه ده بار تکرار کنید و تلاش کنید هر دفعه از وزنه های سنگین تر برای تمرین بعدی استفاده کنید.

برای این روش می توان از راه دیگری نیز استفاده کرد، به این طریق که یک دستمال را خیس کنید و دو سمت آن را بگیرید و با دستها این دو سمت را به دو طرف مخالف هم چرخانده و آب آن را بگیرید و دستها را ده ثانیه در این وضعیت قرار بدهید. این کار را  نیز سه مرتبه و هر دفعه ده بار تکرار کنید.

نرمش انحراف مچ دست به این طریق انجام می شود که آرنج در کنار بدن با زاویه ی قائمه نگه داشته شود، به همراه در دست داشتن یک وزنه، ساعد را طوری قرار داده که شصت دست به سمت سقف برود و سپس مچ دست را چرخانده و به سمت زمین بیاورید. این کار تا زمانی انجام می شود که به سمت انگشت کوچک برود و خم شود.

این تمرین را نیز سه مرتبه و هر مرتبه ده بار تکرار می کنیم. باید توجه داشته باشیم که در این تمرین ها به مچ دست بیش از حد فشار وارد نشود. در صورت فشار بیش از حد، برخلاف هدف خود که بهبود صدمه های وارده می باشد، حتی ممکن است باعث آسیب بیشتر به این ناحیه بشویم. این نرمش های ذکر شده نرمش های تقویتی مچ دست می باشند.

فیزیوتراپ با چه روش هایی از قفل شدن انگشت ها جلوگیری می کند؟

باید توجه داشت که روزانه انگشت های دست دامنه ی طبیعی حرکت خود را بتواند حفظ کند. در صورتی که امور روزانه ی ما سبب شود این دامنه ی طبیعی حرکت مختل شود، باید سعی کنیم با یک سری نرمش های کششی و حرکت های ورزشی که در بالا نیز توضیح دادیم انجام داده و از خشک شدن و کاهش انعطاف مفاصل انگشتان جلوگیری کنیم.

باید توجه شود که در هنگام انجام دادن امور روزمره و ورزش های مختلف و یا حتی حرکات کششی، مواظب باشیم انگشت های دست خود را نشکنیم، شکستن انگشت های دست باعث صدمه دیدن و آسیب تاندون و افزایش ضخامت آن و صدمه به دهانه ی نیام انگشتهای دست می شود.

فیزیوتراپیست در صورتی که با این عارضه مواجه شود، حتما به شما تذکر می دهد که روند درمانی خود را هرچه سریعتر آغاز کرده و این مسئله را به تاخیر نیندازید، زیرا در اثر گذشت زمان درمان این عارضه مشکل تر خواهد شد.

ابتدا برای جلوگیر ی از قفل شدن انگشتان دست باید از راه تزریق و باز کردن گره تاندون یا دهانه ی نیام کمک بگیریم، سپس فیزیوتراپ می تواند با موبیلیزیشن تاندونی برای رفع این مشکل اقدام نماید.  چون ثابت بودن انگشتان و بستن انگشتان دست با اسپیلنت یا آتل، نمی تواند به مقدار زیادی تاثیر داشته باشد و این اقدامات فقط در صورت مراحل حاد بیماری تا حدودی موثر می باشند.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی دست هستید 

یک فیزیوتراپ برای جلوگیری از باریک شدن انگشتان دست یا اصطلاحا انگشت ماشه ای چه اقداماتی می تواند انجام دهد؟

برای درمان این عارضه می توان در ابتدا به مدت چهار هفته به این قسمت از دست استراحت داد. این استراحت می تواند منجر به کاستن از درد و تورم شود و به روند درمان کمک بسزایی  کند. در این عارضه باید سعی شود تا حد امکان به انگشتان صدمه دیده فشاری وارد نشود و از کارها و عملکرد های طبیعی روزانه جلوگیری شود.

انگشت آسیب دیده را می توان از طریق آتل، بست تا انگشت به صورت صاف قرار بگیرد. بستن آتل به درمان کمک بسیاری می کند. سعی شود حدودا هفت هفته آتل را از انگشت های آسیب دیده جدا نکنید، ذکر این نکته ضروری است که انگشتان باید توسط آتل خیلی محکم بسته نشوند، زیرا در صورت محکم بسته شدن جریان خون به سختی می تواند به انگشت دست برسد.

یک فیزیوتراپ برای جلوگیری از باریک شدن انگشتان دست یا اصطلاحا انگشت ماشه ای چه اقداماتی می تواند انجام دهد؟
یک فیزیوتراپ برای جلوگیری از باریک شدن انگشتان دست یا اصطلاحا انگشت ماشه ای چه اقداماتی می تواند انجام دهد؟

کمپرس سرد

از دیگر راه های درمان می توان به کمپرس سرد اشاره کرد. این کار باعث کاستن از درد و التهاب شده و همچنین سبب بی حسی انگشتان صدمه دیده می شود. برای این کار می توان چند یخ داخل یک پارچه گذاشت و روی انگشت صدمه دیده قرار داد، برای این کار حدود ده دقیقه زمان نیاز داریم.

از این روش سه بار در طول روز بر روی انگشت باریک شده استفاده کنید. باید توجه داشت که هیچ گاه یخ را مستقیما روی پوست قرار ندهیم، زیرا این کار سبب سرما زدگی و صدمه به پوست انگشتان می شود.

آب گرم نیز همانند کمپرس سرد تا حدودی موثر است و می تواند سبب نرم شدن تاندون و ماهیچه ها شود، همچنین برعکس آب سرد، می تواند جریان خون را در آن ناحیه افزایش دهد که این کار حرکت انگشتان صدمه دیده را سهل تر می کند.

برای انجام دادن این روش از یک ظرف آب گرم استفاده می کنیم که مقداری نمک اپسوم داخل آن ریخته  شده باشد، سپس انگشتان آسیب دیده را حدود پنج دقیقه داخل ظرف قرار می دهیم. از این روش پنج بار در طول روز استفاده می کنیم.

فیزیوتراپی ساعد چگونه انجام می شود ؟

برای این کار از یک تمرین کششی به شکل دعا کردن استفاده می کنیم. ابتدا می بایست آرنج ها را از هم فاصله بدهیم و کف دست ها را مثل موقع دعا کردن کنار هم قرار دهیم و مچ دستها را به سمت پایین آورده تا جایی که حس کشیده شدن ماهیچه های ساعد را احساس کنیم. این حالت را به مدت پنج ثانیه نگه می داریم و بعد از این کار دست ها را رها می کنیم.

تمرین بعدی حرکت دادن مچ دست است، می توانیم با حرکت دادن مچ به شکل کششی به این طریق که ساعد ها را بر روی جایی مانند میز قرار دهیم، این کار را تمرین کنیم.

این حالت باید به نحوی باشد که مچ دستان به صورت رها قرار بگیرد و بعد از این کار مچ را به سمت های مختلف می چرخانیم. مچ را در هر سمت به مدت پنج ثانیه قرار می دهیم تا جایی که همانند بالا حس کشیده شدن در ساعد را احساس کنیم.

باز و بسته کردن انگشتان دست هم جز روش های فیزیوتراپی ساعد می باشد، به این صورت که انگشتهای خود را تا جایی که در ساعد حس کشیده شدن به شما دست بدهد باز کرده و سپس ببندید. این کار را به مدت پنج ثانیه انجام داده و دست ها را رها می کنیم.

برای فیزیوتراپی آرنج دست از چه روش هایی می توان استفاده نمود؟

فیزیوتراپ ها اصولا از روش های زیر برای جبران آسیب آرنج دست استفاده می کنند، به طور معمول آرنج در مقایسه با دیگر مفصل های بدن در معرض آسیب کمتری قرار دارد، ولی ورزشکاران رشته هایی مثل بیس بال یا بوکس بیشتر در معرض این آسیب ها قرار دارند.

برای فیزیوتراپی آرنج دست از چه روش هایی می توان استفاده نمود؟
برای فیزیوتراپی آرنج دست از چه روش هایی می توان استفاده نمود؟

بعضی از این روش ها عبارتند از:

استفاده از دستگاه برای فیزیوتراپی آرنج، استفاده از روش مگنت درمانی که در این روش همان طور که در بالاتر توضیح داده شد، از یک تعادل یونی و مغناطیسی استفاده می شود، استفاده از دستگاه های لیزر پرتوان، استفاده از اولتراسوند، الکتروتراپی، شاک ویو و غیره.

برای فیزیوتراپی آرنج دست از چه روش هایی می توان استفاده نمود؟
برای فیزیوتراپی آرنج دست از چه روش هایی می توان استفاده نمود؟

چه عواملی بر روی قیمت و هزینه های فیزیوتراپی دست تاثیر گذارند؟

عوامل مختلفی بر روی هزینه و تعرفه فیزیوتراپی دست موثر است. اصولا هر ساله قیمت ها و تعرفه های مختلفی برای انجام خدمات فیزیوتراپی دست توسط وزارت بهداشت به کلینیک های انجام دهنده ی این کار اعلام می شود.

این هزینه ها به مواردی مثل: تعداد جلسه ها و نوع تمرین های انجام شده توسط فیزیوتراپ بستگی دارد. باید توجه داشت که افرادی که دارای بیمه تکمیلی هستند، می توانند با توجه به مقدار هزینه های در نظر گرفته شده برای آنها، هزینه های درمانی خود را پس بگیرند.

این تعرفه ها و قیمت های مربوط به فیزیوتراپی قسمت های مختلف بدن، مثل فیزیوتراپی گردن و کمر هم به طور معمول هر ساله توسط وزارت بهداشت به کلینیک ها اعلام می شود.

چه عواملی بر روی قیمت و هزینه های فیزیوتراپی دست تاثیر گذارند؟
چه عواملی بر روی قیمت و هزینه های فیزیوتراپی دست تاثیر گذارند؟

فیزیوتراپی دست در منزل چه تاثیری در هزینه ها دارد؟

برای فیزیوتراپی دست در منزل تمرین ها و نرمش های زیادی را می توان انجام داد، برای مثال تمرین های ذکر شده در بالا را به جز آنها که در دستگاه های خاص استفاده می شوند، می توان در منزل انجام داد.

داشتن یک برنامه ریزی منظم برای انجام این تمرین ها لازم است، ولی با این وجود باید توجه داشت که اگر ما این تمرین ها و نرمش ها را با مشورت یک فیزیوتراپیست انجام دهیم نتیجه ی بهتری می گیریم و فیزیوتراپیست می تواند با نظارت بر تمرین ها و آموزش نحوه ی صحیح انجام دادن نرمش های مناسب، به ما کمک فراوانی کند.

برای مثال می توان از روش های گفته شده در بالا برای جلوگیری از خشک شدن مفاصل انگشت در منزل بهره برد و قبل از انجام نرمش ها، بهتر است انگشت ها را گرم کرده و سپس تمرین های بالا را انجام دهیم.

فیزیوتراپی دست در منزل چه تاثیری در هزینه ها دارد؟
فیزیوتراپی دست در منزل چه تاثیری در هزینه ها دارد؟

برای گرم کردن می توان از حمام آب گرم استفاده کرد یا از پمادهایی که باعث افزایش دمای پوست می شوند بهره برد و سپس یک دستکش پلاستیکی را به دست کنیم تا از اتلاف دما تا حدودی جلوگیری شود. این کار سبب نرم شدن مفاصل انگشتان می شود. برای قسمت های دیگر بدن که صدمه دیده اند نیز می توان از این راه استفاده کرد.

انجام این تمرین ها در منزل حتی اگر زیر نظر فیزیوتراپیست باشد، باعث کاهش هزینه ها و صرفه جویی در وقت می شود

زیرا ما می توانیم خیلی از صدمات سطحی وارد شده به قسمت های مختلف بدن را با استفاده از همین روش ها مثل روش حمام آب گرم در منزل انجام دهیم و دیگر نیازی نیست که به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه کنیم و هزینه های زیادی را بپردازیم، به خصوص برای افرادی که بیمه های درمانی مناسبی ندارند.

عدم فیزیوتراپی دست چه تاثیری در هزینه دارد؟

انجام تمرین های درمانی و ورزش های مخصوص را بعد از اینکه در حضور فیزیوتراپ انجام می دهیم، باعث می شود که از یک مزیت بسیار خوبی مانند اینکه پس از مدتی می توانیم حرکاتی را که توسط فیزیوتراپ به ما آموزش داده شده است را در منزل انجام دهیم، بهره مند شویم

ولی باید توجه داشته باشیم که تمرین ها و نرمش های آموزش داده شده توسط فیزیوتراپ را به طور دقیق و طبق زمان های گفته شده به انجام برسانیم.

اکثر این تمرینات شامل تمرین های دامنه ی حرکتی، ورزش هایی برای بهبود عملکرد ماهیچه ها، ورزش هایی که سبب هماهنگ شدن اعضای بدن می شوند و تعادل بدن را افزایش می دهند و ورزش های استقامتی و کششی، می شوند.

عدم فیزیوتراپی دست چه تاثیری در هزینه دارد؟
عدم فیزیوتراپی دست چه تاثیری در هزینه دارد؟

برای فیزیوتراپی کردن در منزل باید به یک نکته بسیار بسیار مهم توجه داشت و آن این است که ما حتما هر چند وقت یک بار باید به یک فیزیوتراپ مراجعه کرده و به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی تمرینات داده شده را طبق نظر خود متوقف نکنیم.

حتی افزایش یا کاهش ورزش ها و نرمش های توصیه شده توسط فیزیوتراپ نباید خودسرانه انجام شود. توجه شود که در صورتی که طبق نظر خود تمرینات را متوقف یا افزایش و کاهش دهیم، ممکن است مجبور شویم طول دوره ی درمان را به مدت بسیار بیشتری افزایش داده و متحمل هزینه های بیشتری شویم. پس مراجعه به فیزیوتراپ اکیدا توصیه می شود.

خدمات مختلف و متفاوت در فیزیوتراپی چه تاثیری در هزینه دارد؟

فیزیوتراپی به عواملی مانند اینکه در منزل انجام شود یا اینکه در کلینیک، متفاوت است. به طور مثال ما گاهی فقط به یک یا دو جلسه فیزیوتراپی در حضور فیزیوتراپیست احتیاج داریم و می توانیم طبق نظر فیزیوتراپیست و آموزش هایی که به ما می دهد، بقیه طول درمان را در منزل ادامه دهیم، اما گاهی صدمه ی وارده سطحی نمی باشد و ما مجبوریم تمام جلسات را در حضور فیزیوتراپیست یا در منزل و یا درکلینیک انجام دهیم.

در صورت نیاز به استفاده از دستگاه های مختلف مجبوریم به کلینیک های فیزیوتراپی مراجعه کرده و جلسات درمانی خود را در آنجا انجام دهیم. مسلما مورد اول که نیاز کمتری به حضور فیزیوتراپیست داریم، هزینه ی کمتری را برای ما خواهد داشت و هرچه احتیاج ما به حضور فیزیوتراپیست بیشتر باشد به طبع هزینه های درمانی نیز بالاتر می رود.

خدمات مختلف و متفاوت در فیزیوتراپی چه تاثیری در هزینه دارد؟
خدمات مختلف و متفاوت در فیزیوتراپی چه تاثیری در هزینه دارد؟

باید توجه داشت که فیزیوتراپی توسط دستگاه های مختلف، از هزینه های متفاوتی برخوردار است و دستگاه های ساده تر که در اکثر کلینیک ها وجود دارد هزینه ی کمتری خواهد داشت و دستگاه های پیچیده تر و استفاده از خدمات پیچیده تر هزینه های درمان را مسلما افزایش می دهند.

باید در نظر داشت که اصول اولیه رعایت ایمنی در کار و ورزش های به خصوص سنگین، باعث جلوگیری از این هزینه ها یا حداقل کاهش هزینه های درمانی خواهد داشت

همچنین استفاده از یک فیزیوتراپیست متبحر و با سابقه می تواند طول درمان را به طور چشم گیری کاهش دهد. به همین دلیل استفاده از یک فیزیوتراپیست با تجربه و مراجعه به یک کلینیک مجهز می تواند سبب بهبودی هر چه سریعتر قسمت های آسیب دیده ی بدن شما شود.

در پایان طبق یادداشت های ذکر شده می توان نتیجه گرفت که اولا هزینه های فیزیوتراپی قسمت های مختلف بدن مثل دست، پا، کمر و غیره با هم متفاوت خواهند بود، همچنین هزینه ها طبق جلسات لازم برای درمان و مدت زمان مورد نیاز و محل مورد آسیب تفاوت خواهد داشت.

علاوه بر این مراجعه به یک فیزیوتراپ آشنا به روش های مختلف و مسلط به دستگاه های متفاوت و کلینیک های مجهز، هزینه های بالاتری را در پی خواهد داشت، ولی به دلیل کاهش طول درمان و صرفه جویی در وقت، در کل این کار سبب کاهش کلی هزینه ها و تسریع بهبودی ما خواهد گردید

و همچنین در پایان توصیه می شود که به قسمت های حساس دست، مثل انگشتان و کف دست و مچ توجه بیشتری شود، زیرا این قسمت ها به دلیل وجود استخوان های ریز و حساس و همچنین پرکابرد بودن این ناحیه ها، در انجام کارهای مختلف باید از توجه ویژه ای برخوردار باشند و تا حد امکان از لوازم ایمنی مطلوبی برای جلوگیری از صدمه به این قسمت ها استفاده شود.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.