نحوه انجام فیزیوتراپی کمر
فهرست مطالب

آیا شما نیز در رابطه با نحوه انجام فیزیوتراپی کمر نیازمند کسب اطلاعات هستید؟

اگر به آرتروز کمر مبتلا هستید توصیه می کنیم بجای مطالعه این صفحه، صفحه مربوط به فیزیوتراپی آرتروز کمر را مشاهده کنید.

اگر در تلاشید تا در رابطه با این‌که بتوانید نحوه انجام فیزیوتراپی کمر درد در تهران را بهتر درک کنید، اطلاعات عمده‌ای داشته باشید، لازم به ذکر است بدانید که یکی از راه‌حل ‌هایی که برای درمان کمر انجام می‌گیرد، استفاده از فیزیوتراپی می باشد.

این عملکرد بدون هیچ گونه جراحی بر روی بدن می‌ تواند سبب بهبود بخشیدن دردهای عضلانی کمر باشد و از طریق حداقل استفاده دارودرمانی صورت می گیرد. به‌ طورکلی فیزیوتراپی برای کمر یک ورزش می باشد که از این طریق بدن تحت درمان قرار خواهد گرفت.

نحوه انجام فیزیوتراپی کمر
نحوه انجام فیزیوتراپی کمر

با توجه به این‌که یکی از رایج‌ترین دلایلی که اغلب افراد به مطب‌ های پزشکی و فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند، درد پا یا کمر درد می باشد و این ناتوانی می ‌تواند در فعالیت ‌های روزمره افراد تاثیرگذار باشد و زندگی آن ‌ها را با مشکلات رو به رو کند، داشتن بدن سالم و درمان برای این موارد مهم شمرده می شود.

اولین علت غیبت از کار

به‌ طورکل هنگامی‌که از افراد سوال پرسیده شد و در این راستا میانگین گرفته شد ۸۵ درصد از افراد کمر درد را تجربه کرده اند. اولین علت غیبت از کار کمردرد شناخته شده است. حال راهکارهای مؤثری که فیزیوتراپی به دنبال دارد، می ‌تواند از بین برنده دردهای کمر باشد و در این راستا مؤثر و مفید واقع شود.

با توجه به این‌که اگر کمردرد درمان نشود، می‌تواند مشکلات متعددی را به دنبال داشته باشد، استفاده از فیزیوتراپی برای درمان کمر مؤثر و مفید واقع می شود. همین امر می‌باشد که اهمیت موضوع نحوه انجام فیزیوتراپی کمر را عنوان می‌کند.

به همین سبب در تلاشیم در ادامه این مقاله موضوعات مهم و کاملی در رابطه با نحوه انجام فیزیوتراپی کمر برای شما داشته باشیم تا در این رابطه اطلاعات بسیاری کسب کنید. اگر شما نیز به این موضوع علاقه‌مند هستید، بهتر است تا پایان این مطالب با ما همراه باشید.

اولین علت غیبت از کار
اولین علت غیبت از کار

سوالاتی که در ادامه به آن ‌ها پاسخ خواهیم داد، عبارت‌اند از:

علائم کمر درد به چه صورت می باشد؟

چه زمانی لازم است برای درد کمر به پزشک یا فیزیوتراپیست مراجعه کرد؟

علل اصلی کمر درد از دیدگاه فیزیوتراپی چیست؟

شرایط مرتبط با کمر درد

عوامل خطرزا برای بروز کمردرد چیست؟

راه‌های پیشگیری از کمردرد چیست؟

عملکردهای صحیح کمر به چه صورت می باشد؟

معاینه و تشخیص کمردرد از طریق فیزیوتراپی چگونه صورت می‌گیرد؟

فیزیوتراپی کمر چیست؟

ورزش‌هایی برای کمر درد

راه های درمان کمردرد و فیزیوتراپی کمر به چه صورت می باشد؟

فیزیوتراپی کمر برای چه بیمارانی لازم است انجام بگیرد؟

فیزیوتراپی در ناحیه کمر چگونه انجام می‌گیرد؟

سوالاتی که فیزیوتراپیست در راستای فیزیوتراپی کمتر از افراد می‌پرسد، چیست؟

سوالات هشداردهنده

معاینات فیزیکی

برنامه درمانی افراد

انواع روش های فیزیوتراپی کمر به چه صورت می باشد؟

فیزیوتراپی فعال و ورزش

فیزیوتراپی منفعل

نحوه انجام فیزیوتراپی کمر به چه صورت می باشد؟

جمع‌بندی مطالب

 

علائم کمر درد به چه صورت می باشد؟

برای این‌که به درک بهتری از موضوع نحوه انجام فیزیوتراپی کمر برسید، بهتر است در ابتدا در رابطه با نشانه‌ ها و عملکردهای کمردرد اطلاعاتی برای شما داشته باشیم. موارد زیر می ‌توانند به ‌عنوان علائم های مهم کمردرد باشند.

  • درد عضلانی در بخش کمر
  • دردهای تیز و تیر کشیدن در ناحیه کمر
  • دردی که درنهایت به پاها کشیده شود
  • دردی که از طریق ایستادن، راه رفتن، بلند کردن، خم شدن شدت پیدا می‌کند
  • دردی که با استراحت و دراز کشیدن به مرور بهتر می شود
علائم کمر درد به چه صورت می باشد؟
علائم کمر درد به چه صورت می باشد؟

چه زمانی لازم است برای درد کمر به پزشک یا فیزیوتراپیست مراجعه کرد؟

لازم به ذکر است نحوه انجام فیزیوتراپی کمر در حالتی باید صورت بگیرد که بیمار نیاز داشته باشد تا به پزشک مراجعه کند. به طورکلی هنگامی که کمر درد برای افراد رخ می‌دهد، معمولاً از طریق درمان‌ های خانگی و مراقبت های متعدد در طول چندین هفته بهبودی کامل حاصل می‌گردد.

اما اگر با توجه به درمان ‌های خانگی استراحت و مراقبت درد شما کاهش نیافت و نتوانستید بهبود بیابید، لازم است که حتماً به پزشک و یا فیزیوتراپیست مراجعه کنید تا درمان در اولین مرحله از طریق انجام فیزیوتراپی کمر صورت بگیرد.

با توجه به این‌که درد کمر نشانه های جدی را به دنبال دارد و در برخی مواقع ممکن است بسیار خطرناک و مشکل‌ساز باشد، هنگامی که علائم و نشانه ‌های کمردرد را مشاهده کردید، لازم است که فوراً درمان لازم را برای آن انجام بدهید. این دسته از علائم عبارت‌اند از:

  • دردی که باعث می شود، مشکلات متعددی در بخش روده یا مثانه اتفاق بیفتد.
  • دردی که تب نیز به همراه آن وجود دارد.
  • دردی که بعد از یک حادثه و یا ضربه وارد شدن به کمر طاقت‌فرسا باشد.
  • دردی که با عرق سرد و حالت تهوع همراه باشد.

در راستای موارد ذکر شده هنگامی می ‌توانید با فیزیوتراپیست تماس بگیرید که درد کمر شما موارد زیر را تجربه کند.

  • اگر درد کمر شما بسیار شدت دارد و از طریق مراقبت استراحت بهبود پیدا نکرده است.
  • اگر درد کمر به ۱ یا ۲ پای شما نیز سرایت کرده است. علی‌الخصوص اگر در بخش زیر زانو درد بیشتری داشته باشید
  • اگر درد کمر سبب ضعف سوزن سوزن شدن و یا بی‌حسی در پاها نیز گردد.
  • اگر درد کمر از طریق کاهش وزن نیز برطرف نشده است.

با توجه به عنوان کردن این دسته از مسائل اگر بعد از سن ۵۰ سالگی برای اولین بار دچار کمردرد شدید و یا سوابق سرطان پوکی استخوان و استفاده بیش از اندازه مواد مخدر یا الکل را دارید، برای این اوامر لازم است تحت نظارت یک پزشک باشید. حال در ادامه بیشتر در رابطه با نحوه انجام فیزیوتراپی کمر برای شما اطلاعات خواهیم داشت.

در راستای موارد ذکر شده هنگامی می ‌توانید با فیزیوتراپیست تماس بگیرید که درد کمر شما موارد زیر را تجربه کند.
در راستای موارد ذکر شده هنگامی می ‌توانید با فیزیوتراپیست تماس بگیرید که درد کمر شما موارد زیر را تجربه کند.

علل اصلی کمر درد از دیدگاه فیزیوتراپی چیست؟

لازم به ذکر است برای این‌که در ادامه بیشتر در رابطه با نحوه انجام فیزیوتراپی کمر اطلاعاتی برای شما داشته باشیم، بگوییم از لحاظ دیدگاه فیزیوتراپی دلایل عمده‌ای برای کمردرد وجود دارد. هنگامی که درد کمر به صورت ناگهانی شکل می‌گیرد و مدت زمان آن بیشتر از ۶ هفته حاد نمی ‌باشد، این می ‌تواند به دلایل متعدد اعم از سقوط به زمین، زمین خوردن، بلند کردن جسم سنگین و دیگر موارد باشد.

باز کردن این دسته از موارد هنگامی‌که کمردرد صورت می گیرد و مدت زمان بیماری بیشتر از ۳ ماه به طول می‌انجامد و بیمار بهبودی پیدا نمی‌کند، به ‌عنوان کمردرد مزمن شناخته می ‌شود که از کمردرد حاد کمتر می باشد.

با توجه به این‌که درد کمردرد هیچ‌گونه علتی ندارد، پزشک بدون در نظر گرفتن آزمایشات و عکس‌برداری نمی ‌تواند علت به وجود آمدن آن را توضیح بدهد. این شرایط بسیاری در راستای کمردرد مؤثر می باشند که در ادامه به آن‌ ها خواهیم پرداخت.

شرایط مرتبط با کمر درد

شرایطی که با کمردرد ارتباط خاصی دارند عبارت‌اند از:

کشیدگی عضله یا رباط

یکی از شرایط مهم که می ‌تواند ارتباط تنگاتنگی با کمر درد داشته باشد، بلند کردن و جا ب جا کردن جسم‌ های سنگین می باشد. هنگامی‌که این حرکت ناگهانی صورت می‌گیرد، می ‌تواند کشیدگی عضلات کمر و رباط را به دنبال بیان داشته باشد. اگر شرایط فیزیکی شما ضعیف می باشد، فشارهای ثابت بر روی کمر می ‌تواند سبب به وجود آمدن اسپاسم عضلانی دردناک باشد که کمردرد را نیز به دنبال خواهد داشت.

راهکار های نامناسب

هنگامی‌که قصد بلند کردن اجسام سنگین از زمین را دارید، ممکن است راهکارهای نامناسبی را استفاده کنید و از پوزیشن‌ های غیراستاندارد در حین مطالعه و کار استفاده کنید. این دسته از عوامل نیز می ‌تواند سبب به وجود آمدن گره‌های عضلانی ‌شود و در نهایت اسپاسم عضلانی رخ می دهد و سبب کمردرد می‌گردد.

راهکار های نامناسب
راهکار های نامناسب
بیرون‌زدگی یا شکستگی دیسک‌ها

حتماً در رابطه با دیسک کمر اطلاعاتی دارید، برای درک بهتر این موضوع لازم است عنوان کنیم که دیسک‌ها عملکرد یک بالشت را بین استخوان ها مهره ها دارند و در ستون فقرات بسیار مهم شمرده می شوند.

در برخی مواقع مواد نرمی که در یک دیسک وجود دارد، ممکن است پاره شود و یا ورم داشته باشد که پارگی آن می تواند فشارهای بسیاری را بر روی عصب به وجود بیاورد و همین امر باعث می ‌شود که بیرون‌زدگی دیسک یا شکستگی آن سبب کمر درد شود.

هنگامی مشکلات دیسک برای افراد اتفاق می ‌افتد که تصادفات برای شخص رخ داده باشد و هنگامی که عکس‌برداری از طریق اشعه ایکس از کمر و ستون فقرات صورت گرفته می شود، تشخیص دیسک به واسطه پزشک مدنظر صورت می گیرد.

آرتروز

آرتروز نیز در بخش انتهایی کمر می‌ تواند سبب دردهای کمر شود. در بسیاری از موارد آرتریت در بخش ستون فقرات می‌ تواند سبب به وجود آمدن سبب کم کردن فضای اطراف نخاع گردد و این امر می ‌تواند ربات‌ هایی که پشت نخاع قرار دارند را ضخیم‌تر کند. این امر می ‌تواند سبب محدود کردن فضای نخاع گردد و تنگی نخاع صورت خواهد گرفت.

بی‌نظمی اسکلتی

در برخی مواقع ممکن است ستون فقرات افراد به یک جهش خمیده شود که این عملکرد می ‌تواند درد کمر را به دنبال داشته باشد. لازم به ذکر است بدانید این اتفاق تا میان‌سالی صورت نمی‌گیرد و اغلب امکان دارد کودکان و نوجوانان درگیر این امر شوند.

پوکی استخوان

پوکی استخوان نیز می ‌تواند مهره‌های ستون فقرات را تحت تأثیر خود قرار بدهد. به دلیل این‌که شکننده شدن استخوان ها فشار بسیاری بر روی کمر خواهد داشت و آن را دچار شکستگی خواهد کرد.

پوکی استخوان
پوکی استخوان

عوامل خطرزا برای بروز کمردرد چیست؟

نحوه انجام فیزیوتراپی کمر در هنگام بروز مشکلات متعدد برای کمر بسیار امری مهم و حیاتی می باشد، اما قبل از این‌که بتوانیم عملکرد فیزیوتراپی کمر را شرح دهیم، لازم است از عوامل خطرزا که می ‌تواند سبب بروز کمردرد گردد اطلاعاتی برای شما داشته باشیم.

به دلیل این‌که هر شخصی در هر سنی امکان دارد کمردرد را تجربه کند و بسیاری از نوجوانان و کودکان در معرض خطر مبتلا شدن به کمر درد هستند. این عوامل عبارت‌اند از:

سن

لازم است بدانید بعد از گذشت ۳۰ یا ۴۰ سالگی آغاز کمردرد بیشتر شایع می باشد.

ورزش نکردن

به دلیل این‌که عضلات در بخش کمر و شکم ممکن است ضعیف و غیرفعال باشند این می‌تواند باعث درد کمر گردد.

اضافه‌وزن

هنگامی‌که شخص چاقی مفرط داشته باشد، این عملکرد بر روی کمر او تاثیر بسیاری خواهد گذاشت و آن را دچار این مشکل خواهد کرد.

بلند کردن اجسام از طریق راه‌های غلط

اگر اقدام به برداشتن جسم های سنگین با توجه به راهکارهای اشتباه کنید، این عملکرد می‌ تواند در نهایت سبب کمردرد گردد.

شرایط روحی

اشخاصی که به بیماری افسردگی دچار هستند و اضطراب زیادی را در زندگی خود تحمل می کنند بیشتر به کمردرد دچار می شوند

سیگار کشیدن

نکته حائز اهمیت این است شخصی که سیگار می‌کشد، سبب می‌شود که جریان خون در بخش پایین ستون فقرات کمتر گردد و به مرور زمان این عملکرد باعث می‌ شود که مواد مغذی به دیسک نرسد و در نهایت سبب کمردرد و دیسک های کمر می گردد. نکته مهم دیگر در راستای سیگار کشیدن این است که می ‌تواند روند بهبودی را کاهش دهد.

ترس از درد

ترس از دردی که برای کمردرد وجود دارد امروزه به ‌عنوان یک عامل مؤثر برای بیشتر شدن درد کمر تعیین شده است و اغلب پزشکان ذکر می‌کنند که این عامل در راستای درد مؤثر واقع می شود.

ترس از درد
ترس از درد

راه‌های پیشگیری از کمردرد چیست؟

مهم‌ترین نکته در راستای این‌که بتوانیم به موضوع نحوه انجام فیزیوتراپی کمر بپردازیم، در رابطه با پیش‌گیری‌های لازم کمردرد می باشد. برای ذکر این موضوع بهتر است بگوییم هنگامی که افراد آگاهی کامل در رابطه با شرایط جسمانی و یادگیری کامل تمرینات و حرکات بدنی را داشته باشد، این عملکرد می ‌تواند پیشگیری مناسبی به سبب کمردرد باشد.

حال با توجه به این دسته از موارد برای این‌که بتوان عضلات کمر را قوی و سالم نگه داشت، شرایطی نیاز می باشد که در ادامه به آن ‌ها خواهیم پرداخت.

ورزش کنید

استفاده از ورزش‌ های هوازی که باعث آسیب‌رساندن به کمر نمی ‌شوند و فشار اندکی را بر آن دارند، می ‌تواند مناسب باشد. به دلیل این‌که ورزش ‌هایی که در فیزیوتراپی کمر صورت می‌گیرد، می‌تواند سبب بهبودی کمر شود و کشیدگی و ضربه خوردن به کمر از طریق ورزش ‌های فیزیوتراپی کمر اتفاق می‌افتد.

مهم‌ترین نکته حائز اهمیت این است که ورزش‌های فیزیوتراپی می تواند میزان قدرت و استقامت کمر را بیشتر کنند و این عملکرد باعث می‌ شود که عضلات کمر بهتر عمل کنند و قوی‌تر شوند.

در راستای موارد ذکرشده برای ورزش کردن می‌ توانید شنا را نیز انتخاب کنید. همین طور پیاده‌روی می ‌تواند مهم باشد.  البته قبل از انتخاب فعالیت مدنظر خود لازم است از پزشک و فیزیوتراپیست خود مشورت بخواهید.

افزایش دادن قدرت و انعطاف‌پذیری عضلات کمر

با توجه به این‌که ورزش کردن بسیار مهم شمرده می شود، اگر بتوانید در راستای تقویت عضلات شکم و کمر فعالیت کنیدف این امر می ‌تواند کمک کند که دیرتر به کمردرد مبتلا شوید و پوشش مناسبی را برای کمر شما به وجود می‌آورد.

هنگامی‌که در ناحیه مفصل ران و پا انعطاف‌پذیری بسیاری وجود داشته باشد، استخوان‌های لگن تنظیم می‌گردند و این عملکرد می‌ تواند وضعیت کمر را بهبود ببخشد. برای این امر، تمریناتی که برای شما مناسب می باشد از طریق تشخیص فیزیوتراپیست صورت می گیرد.

حفظ وزن مناسب

با توجه به این‌که اضافه‌وزن و چاقی نکته حائز اهمیت برای کمردرد شمرده می‌ شود و سبب کشیدگی عضلات می‌گرددف هنگامی که اشخاص دچار اضافه‌وزن هستند کاهش دادن وزن آن‌ ها می‌تواند در راستای کاهش دردهای کمری مؤثر واقع شود.

ترک سیگار

با توجه به این‌که سیگار می ‌تواند بر روی مهره‌های کمر آسیب گذار باشد، بهتر است که با استفاده از مشورت ‌های یک پزشک متخصص سیگار خود را نیز ترک کنید.

ترک سیگار
ترک سیگار

عملکردهای صحیح کمر به چه صورت می باشد؟

به دلیل این‌که نحوه انجام فیزیوتراپی کمر مهم شمرده می شود، بهتر است شرایط صحیح کمر را برای این موارد بدانید. با توجه به این مسئله موارد زیر می ‌تواند شما را در این رابطه راهنمایی کند.

ایستادن هوشمندانه و بدون قوز

یک نکته حائز اهمیت برای فعالیت‌ های فیزیوتراپی و جلوگیری از کمردرد این است که بتوانید ناحیه لگن خود را در یک حالت خنثی بگذارید. اگر در شرایطی قرار دارید که نیاز است به صورت مداوم سر پا بایستید، لازم است یکی از پاهای خود را بر سطحی بلندتر بگذارید تا فشار بسیاری بر روی کمر وجود نداشته باشد. بعد از گذشت مدتی می ‌توانید پاهای خود را تعویض کنید. این استراحت می‌تواند سبب کمتر عضلات گردد.

نشستن هوشمندانه

به دلیل این‌که بتوانید کمردرد را کنترل کنید، نحوه انجام فیزیوتراپی کمر و نشستن هوشمندانه بر روی صندلی مؤثر واقع می شود. شرایطی که لازم است برای نشستن فراهم کنید، به گونه‌ای است که حمایت کمر شما را فراهم کند و بتواند از کمر شما را محافظت کند.

صندلی ‌هایی که دارای دست و پای گردان هستند، در این موارد مهم شمرده می شوند. همین طور قرار دادن حوله یا بالشت در بخش گودی کمر می‌تواندف شرایط طبیعی برای کمر فراهم کند.

نگه داشتن کمر در یک ارتفاع یکسان می ‌تواند در این رابطه مؤثر واقع شود. برای این‌که فشار کمتری بر ناحیه کمر شما وجود داشته باشد، لازم است هر نیم‌ساعت یک‌بار شرایط بدنی خود را تغییر بدهید.

بلند کردن اجسام به صورت هوشمندانه

اهمیت دیگر وجود کمردرد، بلند کردن اجسام می باشد. برای این‌که بتوانید این عملکرد و انجام بدهید، لازم است اجازه بدهید سنگینی وزن آن جسم بر روی پاهای شما باشد و در این شرایط لازم است که کمر خود را راست نگه دارید و بدون این‌که چرخش داشته باشید.

فقط زانوهای خود را خم کنید و بتوانید جسم موردنظر را بلند کنید. همین طور اگر آن جسم بسیار سنگین است، بهتر است از شخصی برای بلند کردن آن کمک بخواهید.

مراقبت در هنگام خرید

با توجه به این‌که کمردرد در بدن بسیار اتفاق می‌افتد، استفاده از محصولاتی که بتواند شرایط مناسبی برای بدن شما ایجاد کند و دردهای شما را تسکین بدهد، مهم می باشد. همین امر سبب می‌ شود که در هنگام خرید مراقب باشید و از کفش ‌ها و لوازمی استفاده کنید که استاندارد می باشند و می تواند شرایط کمر شما را در حالت بهینه نگه دارند.

همین‌طور استفاده از کمربندهای طبی و مبلمان خاصی که برای مشکلات کمر طراحی شده است، مهم است. به غیر از در نظر گرفتن این دسته از موارد تشک ‌هایی وجود دارد که برای اشخاص مبتلا به کمردرد تعبیه شده است. به‌ طور کلی در هنگام خرید نیاز است مواردی استفاده کنید که بتواند شرایط کمر شما را در حالت بهینه قرار بدهد.

مراقبت در هنگام خرید
مراقبت در هنگام خرید

معاینه و تشخیص کمردرد از طریق فیزیوتراپی چگونه صورت می‌گیرد؟

با توجه به این‌که نحوه انجام فیزیوتراپی کمر برای افراد با توجه به شکل آسیب‌دیدگی کمر آن‌ها مهم می باشد، لازم است تشخیص کمر درد از طریق یک پزشک و فیزیوتراپیست که در این حیطه توانایی بسیاری دارد، انجام بگیرد. بعد از معاینات لازم پزشک مدنظر می ‌تواند شرایط بهینه‌ای را برای شما فراهم کند.

معاینات صورت گرفته از طریق فیزیوتراپیست به گونه‌ای است که می ‌تواند نحوه نشستن ایستادن راه رفتن و بلند کردن پا های شما را مورد بررسی و ارزیابی قرار بدهد.

با توجه به این موارد امکان دارد، فیزیوتراپیست برای معاینه از بیمار، درجه بندی بین ۰ تا ۱۰ برای میزان درد خود در نظر بگیرد و برای این امر می‌ تواند مشاوره‌هایی در رابطه با کنار آمدن شما با درد خود برایتان داشته باشد.

ارزیابی هایی که از طریق فیزیوتراپیست صورت می‌گیرد

ارزیابی هایی که از طریق فیزیوتراپیست صورت می‌گیرد، می ‌تواند علت درد کمر را عنوان کند. این دسته از عوامل تعریف می‌کند که بعد از حرکت کردن کمر شما چه میزان دردی به آن وارد می‌شود و لازم است که در چه نواحی حرکت را متوقف کنید.

همین طور استفاده از این اطلاعات سبب می‌شود که به فیزیوتراپیست بفهمد، آیا شما اسپاسم عضلانی دارید یا این‌که کمردرد شما بر اثر عوامل دیگر می باشد. مهم‌ترین چیزی که می ‌تواند در این راستا کمک کند این است مشکلات جدی‌تری برای کمر شما رخ ندهد.

ارزیابی هایی که از طریق فیزیوتراپیست صورت می‌گیرد
ارزیابی هایی که از طریق فیزیوتراپیست صورت می‌گیرد

حال با توجه به این‌که مشکلات خاصی برای درد کمر شما صورت گرفته باشد، امکان دارد پزشک چندین تست را برای شما صورت بدهد. این دسته از تست‌ها عبارت‌اند از:

استفاده از اشعه ایکس

از طریق اشعه ایکس می ‌توان تنظیم بودن یا نبودن استخوان ‌های افراد براثر عواملی همچون شکستگی استخوانی و آرتروز را تشخیص داد. تصاویر اشعه ایکس می ‌تواند مشکلات نخاعی عضلاتی، اعصاب بر دیسک‌ها را به پزشک فیزیوتراپیست نشان بدهند.

ام آر آی یا سی تی اسکن

استفاده از سی‌تی‌اسکن نیز می ‌تواند تصاویر را به وجود بیاورد که فتق دیسک یا مشکلاتی در ارتباط با استخوان ها ماهیچه ها، بازتاب تاندون‌ها، عروق خونی، ربات‌ها، اعصاب را به بهترین نحو ممکن به نمایش بگذارد.

آزمایشات خون

استفاده از آزمایشات خون می ‌تواند عفونت‌های ناشی در مناطق مختلف بدن را بسنجد و تشخیص بدهد که این دسته از عفونت‌ ها بر روی دردهای عضلانی شما تاثیرگذار هستند.

اسکن استخوان ها

در برخی موارد خیلی اندک ممکن است فیزیوتراپیست برای این‌که بتواند شکستگی‌ ها و تومورهای استخوان را تشخیص بدهد، از اسکن استخوان استفاده کنند و در برخی مواقع با توجه به این دسته از عوامل دلیل پوکی استخوان صورت گرفته است.

آزمایش عصبی

استفاده از ضربات الکتریکی تولید شده می تواند، میزان اعصاب افراد و پاسخ‌دهی عضلات را به بهترین نحو ممکن بسنجد و استفاده از آزمایشات عصبی می تواند اثر ناشی از فتق دیسک، تنگ شدن کانال نخاع را نشان بدهد.

آزمایش عصبی
آزمایش عصبی

فیزیوتراپی کمر چیست؟

در راستای پرداختن به موضوع نحوه انجام فیزیوتراپی کمر لازم است در ابتدا ذکر کنیم که فیزیوتراپی کمر به ‌عنوان یک راهکار بسیار معتبر و عالی برای درمان کمردرد شناخته می شود.

هنگامی‌که یک فیزیوتراپیست در حیطه فعالیت و تخصص کافی را داشته باشد، در ابتدا در تلاش است دلایل کمردرد را تشخیص بدهد. سپس به واسطه درمان‌های دستی و تمرین ‌های خاص فیزیوتراپی برای بیمار انجام خواهد گرفت.

به دلیل این‌که کمر یک هسته مرکزی در بدن بر آناتومی انسان شناخته می ‌شود هنگامی‌که آسیب ‌هایی بر روی آن می‌رسد، لازم است در این ناحیه درمان صورت بگیرد تا فرد بتواند فعالیت ‌های روزانه خود را از سر بگیرد.

این دسته از درمان ‌ها به ۲ گروه بسته و باز بخش‌بندی می شود. درمان بسته از طریق روش فیزیوتراپی می ‌تواند عملکرد بسیاری بر روی بافت ‌های کمر به دنبال داشته باشد و در نهایت اختلالات به ‌وجود آمده در ناحیه کمر را برطرف کند.

استفاده از فیزیوتراپی و عملکرد آن می ‌تواند در این رابطه مؤثر و مفید واقع باشد. به همین دلیل است که نحوه انجام فیزیوتراپی کمر حائز اهمیت بسیاری می باشد.

درمان‌ های دستی

برای درک بهتر درمان های دستی لازم به ذکر است بگوییم این دسته از درمان از طریق دست انجام می‌گیرد و فرد فیزیوتراپیست تکنیک ‌های مؤثر و خاصی را برای برطرف نمودن دردهای نواحی کمر انجام می‌دهد.

انواع تکنیک های رهاسازی همانند رهاسازی مایو فاشیال، موبیلیزیشن و سوزن خشک می باشد که فیزیوتراپیست با توجه به تخصص‌هایی که در این حیطه دارد، تمریناتی را در نظر می‌گیرد تا بتواند از این طریق دردهای کمر را کاهش بدهد.

نکته مهمی که در رابطه با فلسفه فیزیوتراپی کمر درد ارائه می‌شود، این است که تمامی درمان ‌ها باتوجه به صلاح‌دید پزشک صورت می‌گیرد و تجویز تمرین‌ ها از طریق توصیه ‌های او انجام می گیرد.

انجام این دسته از عملکرد، به گونه‌ای است که بیمار بتواند شرایط درد را کنترل کند و با توجه به شرایط درد در نواحی کمر ادامه زندگی خود را در طول روزمره بدهد و کار های روزانه خود را انجام بدهد. به‌ طورکلی هدف از انجام شرایط فیزیوتراپی این است که شخص سلامت کافی را به دست بیاورد و فعالیت ‌های گذشته خود را انجام بدهد.

درمان‌ های دستی
درمان‌ های دستی

ورزش‌هایی برای کمر درد

پزشک برای این‌که بتواند سلامت شما را در راستای ستون فقرات و کمردرد در نظر بگیرد موارد زیر توصیه می کند:

  • انجام ۳۰ دقیقه ورزش ‌های سبک در طول روز همانند شنا کردن و پیاده ‌روی بسیار مفید و ایده‌آل است.
  • استفاده از کلاس ‌های ورزشی که می ‌تواند تناسب اندام و سلامتی شما را به دنبال داشته باشد، مؤثر می باشد.
  • اگر کار شما به گونه‌ای است که زیاد می شینید، لازم است هر ۲۰ دقیقه اندکی حرکت کنید.
  • در رابطه با حرکات ساده لگن و پایین کمر آشنایی کافی داشته باشید.
  • تنظیم کردن میز کار و صندلی شما در هنگام کار در دفتر می ‌تواند کمردرد مؤثر واقع شود.
  • اگر شرایط بدنی شما درست نمی باشد، با استفاده از مشاوره ‌های یک فیزیوتراپیست می ‌توانید ارزیابی محیط کار و وضعیت بدنی خود در آن را بسنجید.
  • اگر فکر می‌کنی می ‌توانید، به صورت روزمره در منزل خود از ورزش های کششی که در خانه مورد استفاده قرار می گیرند و عضلات ران‌ها و کمر را درگیر خود می‌کنند، استفاده کنید و کاهش درد چشمگیری را ببینید.
  • گرمای لازم اگر بر روی ماهیچه‌های کمر برسد، می ‌تواند به آرامش آن‌ها کمک کند.
  • ماساژ دادن و دوش گرفتن و استفاده از آب گرم نیز می تواند آرامش دهنده عضلات کمر باشد.
ورزش‌هایی برای کمر درد
ورزش‌هایی برای کمر درد

 راه های درمان کمردرد و فیزیوتراپی کمر به چه صورت می باشد؟

نحوه انجام فیزیوتراپی کمر نیز مهم شمرده می ‌شود و راه‌ های درمان مؤثری برای کمردرد می باشد. به دلیل این‌که ممکن است برخی از کمر دردها بعد از چندین استراحت و درمان ‌های خانگی بهبود پیدا کنند،

اما نیاز به درمان ندارد. اما برخی از کمر دردهایی که متفاوت هستند و با مختصات پیچیده‌تری در کمر مواجه شده‌اند، نیاز به استفاده از فیزیوتراپی کمر دارند و این امر واجب می ‌شود که نحوه انجام فیزیوتراپی کمر نیز مهم شمرده شود.

با توجه به این امر در مدت زمان طولانی مشکلات کمردرد برخی از افراد از بین نمی‌رود و فقط دردهای شدیدتر و مداوم تری در بخش کمر خود احساس خواهند کرد.

نکته حائز اهمیت این است که اگر از کمردرد حاد رنج می‌برید، امکان دارد از طریق داروهای مسکنی که بدون نسخه پزشک صورت گرفته است و همین طور از طریقه گرم کردن کمر مشکلات خود را حل کنید که در برخی مواقع این دسته از عوامل پاسخ‌گو هستند.

البته لازم به ذکر است بگوییم که استراحت در رختخواب در این مواقع توصیه نمی‌گردد و لازم است تا جای ممکن فعالیت ‌های روزانه خود را به اتمام برسانید. همین طور ورزش‌های سبک همانند پیاده‌روی و فعالیت ‌های روزمره برای شما مفید واقع می شود.

فعالیت‌ هایی که سبب درد بیشتر در ناحیه کمر می گردد، لازم است به اتمام برسد

بهتر است بدانید فعالیت‌ هایی که سبب درد بیشتر در ناحیه کمر می گردد، لازم است به اتمام برسد. اما به خاطر این‌که از درد، اضطراب و ترس دارید تمامی فعالیت‌های خود را متوقف نکنید.

با توجه به این‌که درمان ‌های خانگی ممکن است برای برخی از افراد با گذشت چندین هفته مفید مؤثر واقع نشود، استفاده از داروهای قوی‌تری که تحت نظارت یک پزشک با مهارت صورت گرفته است، می ‌تواند مفید باشد. همین طور پزشک برای این‌که بتواند دردهای شما را تسکین بدهد و سلامت شما را باز یابد، استفاده از فیزیوتراپی کمر را توصیه می کند.

فعالیت‌ هایی که سبب درد بیشتر در ناحیه کمر می گردد، لازم است به اتمام برسد
فعالیت‌ هایی که سبب درد بیشتر در ناحیه کمر می گردد، لازم است به اتمام برسد

فیزیوتراپی کمر برای چه بیمارانی لازم است انجام بگیرد؟

برای این‌که بتوان آسیب ‌های کمر را بهبود بخشید و آن‌ ها را درمان کرد، روش ‌های متعددی در نظر گرفته می شود. اما با توجه به این‌که مهم‌ترین روش برای برطرف نمودن آسیب های کمر و بهبودی آن ‌ها روش‌های غیرتهاجمی شناخته می شوند و ایمن در نظر گرفته می‌شوند، تکنیک ‌های فیزیوتراپی در این راستا مؤثر و مفید واقع می شود.

تصور برخی از افراد بر این است که در سنین پایین که دچار دردهای اندک در ناحیه کمر می شوند، علائمی مانند دیسک کمر و دیگر موارد نیاز به درمان نیست و با توجه به شرایط موجود می‌تواند برطرف گردد و فقط درمان برای افرادی است که سنین بالایی دارند و مسن هستند. اما این باور غلط می باشد.

افرادی که دردهای اندکی احساس می کنند

این دسته از افراد تا دردهای اندکی احساس می کنند، لازم است برای برطرف نمودن آن اقدام کنند. به دلیل این‌که برخی از آسیب‌ های اندک می ‌تواند دلایل و نشانه ‌های پنهان و خفیفی برای به وجود آمدن یک آسیب جدی و مهم باشد و اگر درمان برای آن صورت نگیرد، به مراحل حادتری تبدیل می‌ شود و می ‌تواند سلامت افراد و عملکرد های نواحی کمر آن ‌ها را به خطر بیندازد. البته این یک نکته ثابت شده است که درمان برای افراد مسن در اولویت است.

اما با توجه به این‌که سرعت بهبود افراد جوان در راستای فیزیوتراپی بیشتر می باشد، نباید برای درمان از طریق فیزیوتراپی تردید کرد. حال علائمی که در ادامه برای شما ذکر می کنیم

و شامل دردهای خفیف و مکرر و همین طور دردهای شدید مکرر در بخش کمر می شوند نیازمند استفاده از خدمات فیزیوتراپی هستند و تشخیص عارضه ‌های موجود و درمان آن ‌ها از طریق فیزیوتراپیست صورت می گیرد.

همین طور اگر اشخاصی جراحی‌ هایی متفاوت کمر را استفاده کرده‌اند و بعد از جراحی دچار بازگشت عملکرد قبلی کمر شده‌اند و دردهای موجود آن ‌ها کاهش نیافته اند، برای این‌که بتوانند سلامتی خود را در نواحی کمر بازیابند، استفاده از روش فیزیوتراپی مؤثر واقع می شود.

نحوه انجام فیزیوتراپی کمر به واسطه فیزیوتراپیست

همین طور نحوه انجام فیزیوتراپی کمر به واسطه فیزیوتراپیست یک نکته حائز اهمیت و مهمی باشد که هر چه مهارت فیزیوتراپیست در این راستا بیشتر باشد، عملکرد فیزیوتراپی به بهترین نحو ممکن صورت می گیرد.

نحوه انجام فیزیوتراپی کمر به گونه‌ای است که لازم است برای افرادی در نظر گرفته شود که از این مشکل رنج می‌برند و آسیب های حاد و مزمن کمری را تجربه می‌کنند.

اختلالاتی که در بدن برخی از افراد به وجود می‌آید و در این راستا لازم است از فیزیوتراپی برای درمان کمر استفاده شود، عبارت‌اند از:

  • دردهای مزمن بعد از زایمان در بخش کمر
  • تنگ بودن کانال نخاعی
  • دیسک‌های ناحیه کمر
  • آرتروز در بخش کمر
  • انواع متنوع شکستگی‌های کمر
  • اختلالات ساختاری در بخش کمر
  • برخوردها و تصادفات در ناحیه کمر
  • آسیب دیدن در ورزش در ناحیه کمر
  • وجود التهابات یا رباط‌های نگهدارنده ناحیه کمر

عواملی که برای شما در مطالب بالا ذکر کردیم می ‌تواند در راستای فیزیوتراپی کمر مؤثر واقع شوند و اگر افراد این دسته از دردها را تجربه می‌کنند، بهتر است که فیزیوتراپی استفاده کنند و نحوه انجام آن را مهم بشمارند. حال در ادامه بیشتر در رابطه با نحوه انجام فیزیوتراپی کمر خواهیم گفت.

فیزیوتراپی در ناحیه کمر چگونه انجام می‌گیرد؟

نحوه انجام فیزیوتراپی کمر مهم شمرده می ‌شود و در بسیاری از کلینیک ‌ها راهکارهای متعددی بنا بر شرایط موجود کمر و میزان آسیب‌دیدگی آن صورت گرفته می شود.

اما به ‌طور کلی عواملی که در ادامه این مطلب برای شما ذکر می‌کنیم، به ‌عنوان درمان از طریق فیزیوتراپی کمر قابل اجرا می ‌باشند و پزشک مدنظر می ‌تواند از این درمان ‌ها برای بهبود یافتن مشکلات در ناحیه کمر از طریق روش فیزیوتراپی مؤثر واقع شود.

فیزیوتراپی در ناحیه کمر چگونه انجام می‌گیرد؟
فیزیوتراپی در ناحیه کمر چگونه انجام می‌گیرد؟

استفاده کردن از گرما و الکتروتراپی برای این‌که گرفتگی ‌های عضلانی در بخش کمر بهبود بیابند.

استفاده از امواج صوتی یا اولتراسوند که می ‌تواند ترمیم در ناحیه کمر در بهبودی آن را به دنبال داشته باشد.

استفاده از شورت ویو دیاترمی که در حالت طولی می‌توانند سبب کاهش دادن التهابات ریشه‌های عصبی در نواحی کمر باشند.

استفاده از پوزیشن های مناسب و حالت‌ های متعدد که می‌ تواند در علائم بیماری بهبودی را حاصل کند.

تقویت کردن عضلات

تقویت کردن عضلات به واسطه تمرینات طبی با توجه به صلاح‌دید فیزیوتراپیست.

استفاده کردن از ماساژ و ریلکسیشن برای کم کردن دردها در ناحیه کمر

استفاده کردن از لیزرهای کم‌توان و پرتوان که می ‌تواند در ترمیم ضایعات کمر مؤثر باشد.

استفاده کردن از ترکشن برای ستون فقرات که می ‌تواند نیروها را از روی دیسک ‌ها بردارد و سبب کم شدن اسپاسم‌های عضلانی گردد.

استفاده مفید از خاصیت ‌های میدان ‌های مغناطیسی یا مگنت که در ترمیم ضایعات نواحی کمر مؤثر واقع می ‌شود.

درمان ‌های دستی که می ‌تواند همانند رهاسازی عصب ‌ها و ریشه‌ های آن‌ها و فشارهای موجود بر روی نواحی کمر باشد.

به وجود آمدن بازخوردهای کلامی و بینایی که در تمرینات اصلاحی می ‌تواند اثربخش باشد و در نواحی کمر تاثیرگذار است.

استفاده از الکتروتراپی و نیدلینگ که می ‌تواند تنش‌ های عضلات درگیر را کمتر کند و به ‌عنوان یک راهکار مفید برای کم کردن دردها در نواحی کمر صورت می گیرد.

تقویت کردن عضلات
تقویت کردن عضلات

سوالاتی که فیزیوتراپیست در راستای فیزیوتراپی کمتر از افراد می‌پرسد، چیست؟

قبل از این‌که فیزیوتراپیست نحوه انجام فیزیوتراپی کمر را صورت بدهد، لازم است سوالاتی از بیمار بپرسد تا بتواند جزئیات مشکلات به ‌وجود آمده برای او را بهتر درک کند. حال این دسته از سوالات عبارت‌اند از:

  • مشکل شما از چه زمانی آغاز شد؟
  • آیا جراحت و آسیب‌دیدگی در ناحیه کمر شما وجود دارد؟
  • آیا کمردرد شما بدون وجود هیچ‌گونه مشکل و دلیل واضحی ایجاد شده است؟

همین طور به ‌غیر از سوالات بالا ممکن است فیزیوتراپیست برای این‌که بتواند میزان واکنش فعالیت ‌های خاص فیزیکی شما را بسنجد، سوالات دیگری در رابطه با این موضوع کند. این سؤالات عبارت اند از:

  • چه عواملی سبب به افزایش درد کمر شما می شوند؟
  • چه مواردی می ‌توانند در راستای تسکین و کاهش دادن درد شما مؤثر واقع شوند؟
  • چه چیزی هیچ‌گونه تأثیری بر روی میزان درد شما ندارد؟

به غیر از موارد ذکرشده فیزیوتراپیست باید بداند در طی ۱ دوره 24 ساعته در طول شبانه روز نوسان درد شما در نواحی مختلف بدن چگونه می باشد و همین طور احساس درد در شب برای شما چگونه اتفاق می‌افتد.

ممکن است سوالات دیگری در زمینه موارد زیر از شما داشته باشد.

  • صدمات واردشده به ناحیه کمر شما در گذشته چگونه بوده است و موارد مشابه یا متفاوت آن آیا صورت گرفته‌است؟
  • در حال حاضر برای برطرف نمودن این دسته از دردها از دارویی استفاده می‌کنید؟
  • آیا آزمایش اشعه ایکس برای شما صورت گرفته است و یا دیگر اسکن ‌ها را انجام داده‌اید؟
  • سلامت عمومی شما در چه وضعیتی قرار دارد؟

با توجه به این‌که نحوه انجام فیزیوتراپی کمر مهم شمرده می شود، سوالات بالا نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. اما سوالات هشداردهنده دیگری وجود دارد که ممکن است فیزیوتراپی برای عملکرد بهتر آن‌ها را نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار بدهد. در ادامه بیشتر به این دسته از سوالات نیز خواهیم پرداخت.

ممکن است سوالات دیگری در زمینه موارد زیر از شما داشته باشد.
ممکن است سوالات دیگری در زمینه موارد زیر از شما داشته باشد.

پیشنهاد می کنیم از پست فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب دیدن کنید.

سوالات هشداردهنده

فیزیوتراپیست برای اینکه درمان بیمار را صورت بدهد، سوالات هشداردهنده ای را تهیه می‌کند که این دسته از سوالات می‌تواند کمک مناسبی برای تشخیص مشکل به وجودآمده هستند.

سوالات مدنظر می ‌تواند پاسخ مناسبی برای فیزیوتراپی صورت بگیرد و تعیین کند که آیا مراجعات بعدی پزشک فیزیوتراپی وجود دارد. همین طور استفاده از سوالات هشداردهنده می ‌تواند کمک کند تا موارد اورژانسی که در بدن بیمار صورت گرفته است، مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد. هرچند که این دسته از موارد بسیار اندک می باشد، اما لازم است مهم شمرده شود و در مواقع لازم مؤثر واقع شود.

استفاده از این دست سوالات باعث می‌شود که بیمار تصور کند با یک فیزیوتراپیست معتبر و با مهارت سروکار دارد و این فیزیوتراپیست می تواند از آسیب‌ های جدی‌تر برای بدن و جلوگیری کند و بهبود او را به دنبال داشته باشد.

به همین دلیل اولین و مهم‌ترین امر برای نحوه انجام فیزیوتراپی کمک به شخص فیزیوتراپیست می‌باشد که لازم است با توجه به تجربه و تشخیص گاهی او از او استفاده کنید و بتوانید درمان مناسبی برای کمر خود داشته باشید. هنگامی‌که معاینه فیزیکی بعد از سوالات مدنظر فیزیوتراپی صورت می‌گیرد، می‌تواند گفته‌های شما را تایید کند.

معاینات فیزیکی

معاینات فیزیکی در بدن شما می تواند با توجه به واکنش علائم شما تعیین می شود و در رابطه با آن‌ها اطلاعاتی کسب کنند. در بخش کمر و مناطق آسیب‌دیده بدن شما تنظیمات مؤثری صورت می‌گیرد که فیزیوتراپیست با توجه به تراز کردن می ‌تواند کمک کند.

همین طور آزمایشات متعددی بسیاری برای امتحان کردن عملکردهای کمر وجود دارد و می ‌تواند تعیین کند که ساختار بدن اگر دچار نقص شده است با افزایش وزن و کاهش آن می‌تواند چه عملکردی را به دنبال داشته باشد.

همین طور تست های دستی در بخش بافت حساس و عضلات کمر مورد استفاده قرار می گیرند که به ‌عنوان معاینات فیزیکی به حساب می‌ آیند و عملکرد مفیدی دارند.

هنگامی‌که آزمایشات لازم صورت می گیرد، الگوهای عملکردی حرکتی از طریق الگوهای اصلی سنجیده می‌ شود و اگر نیاز باشد، لازم است تا از طریق معاینات فیزیکی اصلاح شوند و همین امر باعث می ‌شود که فشارهای موجود بر روی ساختارهای حساس در نواحی کمر برداشته شود و درد آن‌ ها کاهش بیابد. به طورکلی هنگامی که یک بیمار در اولین بار با فیزیوتراپیست مواجه شود ارزیابی های جسمی ملایم‌تری بر روی بدن او انجام می گیرد.

برنامه درمانی افراد

بعد از این‌که معاینات فیزیکی فیزیوتراپیست انجام شد و تشخیص مشکل در نواحی کمر شما صورت گرفت، سپس با توجه به این‌که تشخیص فیزیوتراپیست برای مشکل به ‌وجود آمده کمر شما صورت گرفته است، دوره درمانی برای شما برنامه‌ریزی می‌گردد.

هدف اصلی که برای این برنامه درمانی وجود دارد، این است که بافت‌ های حساس درد در نواحی کمر بهبود بیابند و همین طور حرکت و عملکرد بدنی افراد در نواحی کمر بازیابی شود. با توجه به این‌که تکنیک ‌های متنوعی در فیزیوتراپی وجود دارد، فیزیوتراپیست برای درمان و مشکلات کمر می ‌تواند از آن ‌ها استفاده کند.

همین طور تکنیک ‌هایی مانند ورزش، طب سوزنی پزشکی و دیگر موارد در بخش فیزیوتراپی مؤثر واقع می‌شوند. با توجه به علم امروز علم درمان ‌های اثربخش برای بیماران در ناحیه کمر داشته با در نظر گرفتن این موارد تعداد جلسات و مدت زمان انجام فیزیوتراپی برای کمردرد صورت می‌گیرد و این اتفاق می ‌تواند بهبود وضعیت شما را به دنبال داشته باشد.

مهم‌ترین مسئله‌ای که فیزیوتراپیست به آن می‌پردازد

مهم‌ترین مسئله‌ای که فیزیوتراپیست در این راستا به آن می‌پردازد، شدت وضعیت شما می باشد و این‌که از چه زمانی مشکلات کمر برای شما آغاز شده است، می تواند به‌ عنوان یک عامل مؤثر در برنامه‌ریزی‌های برنامه درمانی شما باشد.

برای درک بهتر این موضوع لازم است بدانید، اگر مدت زمان بسیاری است که درگیر مشکل کمردرد هستید، به آن کمردرد مزمن گفته می‌شود. با توجه به این‌که اگر این درد کهنه باشد، به عنوان آسیب حاد نیز شناخته می ‌شود و سرعت برطرف نمودن آن اندک می باشد.

این یک امری طبیعی است که اگر از درد کمر شما مدت زمان بسیاری گذشته باشد، زمان بسیاری نیاز دارد تا بتواند به حالت اولیه خود برگردد و دردهای موجود از بین بروند.

به همین دلیل لازم است در روند درمان خود از طریق راهکار فیزیوتراپی صبر و حوصله را پیش بگیرید و از نادیده گرفتن مشکل خود دوری کنید و به امید این‌که روز به روز بهبودی را تجربه کنید، منتظر نباشید. بهتر است برای درمان از تأثیرات معجزه‌آسای فیزیوتراپی استفاده کنید و فوراً سلامتی خود را بازگردانید و نتیجه اثربخشی در کمردرد خود داشته باشید.

مهم‌ترین مسئله‌ای که فیزیوتراپیست به آن می‌پردازد
مهم‌ترین مسئله‌ای که فیزیوتراپیست به آن می‌پردازد

شما در حال مطالعه مقاله نحوه انجام فیزیوتراپی کمر هستید.

انواع روش های فیزیوتراپی کمر به چه صورت می باشد؟

در این مطلب قصد داریم در رابطه با نحوه انجام فیزیوتراپی کمر و عملکردهای متنوع آن برای شما اطلاعات داشته باشیم. در این رابطه فعالیت منحصر به ‌فردی که فیزیوتراپیست می‌ تواند برای بیماران به دنبال داشته باشد، این است که اعتیاد او را به مواد مخدر برطرف می کند و با استفاده از راهنماهای مؤثر در این زمینه می ‌تواند به او در بهبودی کمک کند. مهم‌ترین هدفی که یک فیزیوتراپیست دارد، این است که بتواند میزان بهبودی شما را به حداکثر برساند.

به همین دلیل است که برنامه‌های توان‌بخشی شما مهم شمرده می‌شود و فیزیوتراپیست از شما درخواست می‌کند تا بتوانید از این برنامه‌ها به بهترین نحو ممکن استفاده کنید تا دیگر از مشکلات کمر رنج نبرید و بهبودی برای شما حاصل گردد. حال در ادامه از انواع روش های فیزیوتراپی کمر بیشتر به شما خواهیم گفت.

فیزیوتراپی فعال و ورزش

لازم به ذکر است بدانید یکی از مهم‌ترین عواملی که می ‌تواند درمان کمر را به دنبال داشته باشد، استفاده از ورزش می باشد. فعالیت های بدنی ساختاری و پی‌درپی همانند ورزش می‌تواند بهبود وضعیت جسمانی شما را صورت بدهد.

به دلیل این‌که حفظ آمادگی جسمانی شما در راستای کمردرد مؤثر واقع می شود، پزشک مدنظر هنگامی‌که قصد تجویز ورزش ‌های فیزیوتراپی را برای شما دارد، لازم است عوارض جانبی احتمالی و دوز مناسب داروها را نیز مهم بشمارد.

روش درمانی ورزش سبب می‌شود تا بیمار مشارکت بیشتری در برنامه ‌های درمانی خود داشته باشد و از این طریق تشویق شود تا نتایج مؤثری در بهبودی خود ببیند. درمان ‌های فعالی که به ‌عنوان ورزش آمادگی جسمانی و تمرین های قدرت از طریق راهکار فیزیوتراپی صورت می‌گیرد، می‌تواند دردهای مزمن ستون فقرات را برطرف کند.

این دسته از ورزش ‌ها از طریق پزشک یا فیزیوتراپیست یا مربی ورزشی صورت گرفته می‌شود و می‌تواند پیشرفت زیادی در از بین بردن دردهای شما داشته باشد و بعد از گذشت ۸ تا ۱۲ هفته درمان به مرور زمان صورت می گیرد.

جلسات تعیین ‌شده برای فیزیوتراپی از طریق ورزش ۳۰ تا ۹۰ دقیقه در نظر گرفته می‌شود

عموماً جلسات تعیین ‌شده برای فیزیوتراپی از طریق ورزش ۳۰ تا ۹۰ دقیقه در نظر گرفته می‌شود و لازم است در هفته به مدت ۲ تا ۳ بار صورت بگیرد تا بتواند نتیجه مؤثری داشته باشد.

همین طور فیزیوتراپیست برای بیمار خود ۱۰ دقیقه ورزش های روزانه را در خانه در نظر می‌گیرد. حال با توجه به موارد موجود اگر هیچ گونه نتیجه اثربخشی صورت نگرفت، لازم است برنامه درمانی فیزیوتراپی مجدداً مورد بررسی قرار بگیرد.

تمامی بیمارانی که به درد مزمن کمر درد دچار هستند، لازم است برنامه‌ های ورزشی را صورت بدهند تا از طریق فعالیت‌های فیزیوتراپی و ورزشی بهبود برای آن ‌ها صورت بگیرد. توان‌بخشی درد مزمن از طریق فیزیوتراپی رسمی و ورزش‌های تفریحاتی می‌تواند مؤثر و مفید واقع شود.

به دلیل این‌که بیمارانی که دچار دردهای مزمن همانند کمردرد هستند، نمی‌توانند تحرک جسمانی داشته باشند درجه‌بندی‌هایی که فیزیوتراپیست و پزشک مدنظر برای آن ‌ها صورت می‌گیرد، بسیار مهم شمرده می‌شوند و لازم است رعایت گردند. هنگامی که این درجه‌بندی برای انجام ورزش ‌های متعدد صورت گرفته می شود، دردهای موجود بهتر تحمل می‌شود و در نهایت افزایش مشارکت بیماران را به دنبال خواهد داشت. آموزش‌هایی که برای حرکت های عضلانی صورت می‌گیرد، می‌تواند در کم شدن درد و بهبود یافتن کمردرد از طریق راهکار فیزیوتراپی مؤثر باشد.

جلسات تعیین ‌شده برای فیزیوتراپی از طریق ورزش ۳۰ تا ۹۰ دقیقه در نظر گرفته می‌شود
جلسات تعیین ‌شده برای فیزیوتراپی از طریق ورزش ۳۰ تا ۹۰ دقیقه در نظر گرفته می‌شود

فیزیوتراپی منفعل

یکی دیگر از راهکارهایی که نحوه انجام فیزیوتراپی کمر را صورت می‌دهد، از طریق فیزیوتراپی منفعل می باشد. این عملکرد از طریق درمان دستی و جسمی از طریق فیزیوتراپی صورت می گیرد و توصیه‌ های لازمی که پزشک یا فیزیوتراپیست از لحاظ عوامل جسمانی منفعل کننده برای بیمار دارد؛ می تواند شرکت آن‌ها در برنامه‌های درمانی فعال را آسان‌تر کن. اگر بخواهیم در رابطه با فیزیوتراپی منفعل بیشتر بگوییم موارد زیر در آن مرتبط هستند.

درمان دستی ستون فقرات

استفاده از این عملکرد به صورت درمان دستی صورت می گیرد و فیزیوتراپیست برای این‌که بتواند کمردرد افراد و ستون فقرات آن‌ها را بهبود ببخشد، با توجه به آزمایشات دیده شده می ‌تواند این دسته از عملکردها یا درمان ‌ها را به ‌صورت دستی و مستقیم بر روی بدن بیمار انجام بگیرد.

این دسته از موارد می تواند سبب بالا بردن دامنه حرکتی افراد و کم شدن درد در ستون فقرات آن‌ها گردد. همین طور فشار قوی و با دامنه کمی که در بدن آن‌ ها صورت می‌گیرد، از طریق تکنیک‌ های آرامش عضلانی منفعل انجام می ‌شود که می ‌تواند بهبودی را به دنبال داشته باشد.

ماساژ درمانی

استفاده از ماساژ درمانی که برا یکی درمان دستی اسکلتی عضلانی می باشد، می تواند سبب آرامش بخشیدن به کمر باشد و توان‌بخشی جسمانی را تقویت می‌بخشد.

ماساژ درمانی
ماساژ درمانی

لیزر درمانی

یکی دیگر از روش ‌های درمانی که به ‌عنوان عملکرد فیزیوتراپی شناخته می‌شود، لیزر درمانی می باشد. تابش نور با استفاده از دیود های سطح پایین بر روی پوست می ‌تواند عملکرد سلول‌ها را تغییر بدهد. لازم به ذکر است در درجه اول در زمان‌های کوتاه و محدود از لیزر استفاده می‌شود و برای درمان هایی همانند به کشیدگی گرفتگی اختلالات مزمن آرتریت، روماتویید و دیگر موارد مورد استفاده قرار می‌گرفت.

لیزر درمانی یکی از روش‌هایی است که پزشک فیزیوتراپیست برای بیمار در کنار عملکردهای دیگری همانند ورزش، اولتراسوند، الکتروتراپی و … در نظر خواهد گرفت و یکی از روش‌های جدید در زمینه علم فیزیوتراپی استفاده از لیزرهای سرد می باشد.

این عملکرد به گونه‌ای است که ترکیب نور لیزر و نور مادون قرمز را به دنبال دارد و سبب تحریک بافت آسیب‌دیده بدن می‌گردد. نوری که در این دستگاه‌ها ذخیره شده است، می‌تواند در تحریک شدن سلول و انرژی آن تاثیرگذار باشد و در نهایت بافته تحریک می‌شود و به مرور زمان بهبودی برای کمر حاصل می‌گردد.

کرست و بریس ستون فقرات کمری

نحوه انجام فیزیوتراپی کمر مهم شمرده می‌شود و که کرست و بریس ستون فقرات نیز می‌ تواند در این عملکرد نقش به سزایی داشته باشد. برای پوشاندن حاشیه‌ی پایین‌ترین نقظه بسیاری بریس وجود دارد که در حالت عامیانه با نام کرست شناخته می شوند. این کرست ها کمری، نیمه صاف، سفت و سخت هستند و از طریق پنل های فلزی و سقف تولید شده‌اند.

مهم‌ترین عملکردی که این گروه از بریس ها دارد، این است که می‌تواند نواحی داخلی شکم را مورد فشار قرار بدهد و این عملکرد ساختار خارجی ستون فقرات کمری را در بهترین حالت ممکن افزایش می‌دهد و می‌تواند انتقال احساس داشته باشد و ستون فقرات را در بهترین حالت ممکن قرار بدهد.

مهم‌ترین هدفی که برای ساخت بریس ها وجود دارد

مهم‌ترین هدفی که برای ساخت بریس ها وجود دارد این است که می ‌تواند دردهای موجود در بخش کمک به حداقل برساند و با استفاده از آن‌ها عضلات کمر می تواند فعالیت‌ های لازم خود را در بهترین حالت ممکن انجام بدهند و فعالیت‌ های آن‌ها رو به بهبودی می رود.

به کاربرد بریس ها بسیار است اما برای این‌که بهتر آن را درک کنید لازم است ذکر کنیم که کاربرد آن به گونه‌ای است که برای انواع بیماری ‌های فرعی که رابطه مستقیمی با نخاع کمر دارند و به‌ عنوان آسیب‌دیدگی‌ های مزمن کمری همانند شکستگی ‌های فشرده، مهره‌های پایدار،دیسک و فتق، درد مفاصل، فشار عضله‌ها شناخته می شود، عملکرد خواهد داشت.استفاده از این بریس های کمری از طریق پزشکان متخصص تجویز می‌گردد و با توجه به مجوزهایی که برای این بریس ها تخصیص داده شده است می تواند بهبودی به عضلات کمر را به دنبال داشته باشند.

مهم‌ترین هدفی که برای ساخت بریس ها وجود دارد
مهم‌ترین هدفی که برای ساخت بریس ها وجود دارد

طب سوزنی

استفاده از مراقبت ‌های بهداشتی و طب سوزنی به ‌عنوان یکی دیگر از راهکارهای فیزیوتراپی و درمان کبد شناخته می شود. نحوه انجام فیزیوتراپی کمر از طریق طب سوزنی به گونه‌ای است که می ‌تواند در برطرف نمودن مشکلات دستگاه گوارشی، تنفسی، عصبی، اسکلتی، عضلانی تاثیر بسیاری داشته باشد. استفاده از عملکرد طب سوزنی به همراه روش فیزیوتراپی و داروهای متعدد می ‌تواند در برطرف کردن دردهای موجود کمری مؤثر واقع شود.

با توجه به این‌که مردم چین اعتقادات بسیاری در راستای طب سوزنی و تحریک کردن مسیرهای انرژی دارند، این دسته از عوامل می تواند در انرژی حیاتی بدن تأثیر و نقش به سزایی را داشته باشد. مطالعات بسیاری شکل گرفته است که استفاده از طب سوزنی را به تثبیت رسانده و ثابت این عملکرد می ‌تواند نقش بسیاری بر روی مفصل های بدن داشته باشد و گردش خون را در بدن بیشتر کند.

سوزن های بدون درد

حتماً می‌ دانید سوزن‌هایی که برای طب سوزنی مورد استفاده قرار می گیرند، در این روش درمانی با درد همراه نیست و می ‌تواند بیماری‌های موجود کمر کمری را برطرف کنند.

بعد از این‌که جلسات بیمار برای طب سوزنی به پایان رسید، استرس کمتر می‌شود و انرژی بیشتری به بدن فرد موجود می‌شود و از این طریق ناراحتی‌های کمری او برطرف می‌گردند.

امکان دارد هنگامی که نیاز است بیمار از طب سوزنی استفاده کند، وضعیت خاصی را تجربه کند و فیزیوتراپیست صلاح بداند که او به پشت یا شکم یا پهلو دراز بکشد تا بتواند به راحتی سوزن‌های موجود طب سوزنی را در بدن بیمار وارد کند و از این طریق به درمان کمر درد را برای او آغاز کند. امکان دارد سوزش و اندکی در هنگام ورود این سوزن‌ها در بدن بیمار احساس شود.

سوزن های بدون درد
سوزن های بدون درد

نحوه انجام فیزیوتراپی کمر به چه صورت می باشد؟

اگر کمر درد صورت بگیرد، تمرینات لازم است با توجه به صلاح‌دید پزشک به بهترین نحو ممکن انجام بگیرد و تقویت میان تنه را به دنبال داشته باشد و بتواند دردهای موجود از وضعیت بدنی را کاهش بدهد.

نکته حائز اهمیت این است که حتماً از تمامی تمرین‌های فیزیوتراپی که برای کاهش درد کمر در نظر گرفته می‌شود و فیزیوتراپیست آن را مهم می‌شمارد، استفاده کنید. در نظر داشته باشید به غیر از ورزش ۲ میدانی تمامی ورزش ‌های دیگر که جای کشش دارند، می‌توانند برای کمر و درد آن مؤثر واقع شوند.

این دسته از حرکات نیاز به نرمش آرام و آهسته دارند و همین طور تنفس در این ورزش‌ ها مهم می باشد و به صورت آرام و پیوسته انجام می‌گیرد. حال در ادامه برخی از این تمرین‌ها را برای شما عنوان خواهیم کرد.

نحوه انجام فیزیوتراپی کمر به چه صورت می باشد؟
نحوه انجام فیزیوتراپی کمر به چه صورت می باشد؟

چرخش تنه

چرخش در یک تمرین مؤثر و مفید می باشد و بدن می‌تواند گرم شود و از این طریق حرکت دادن و شل کردن پائین کمر نیز حاصل می‌گردد. برای این‌که بتوانید این تمرین را انجام بدهید، لازم است به پشت دراز بکشید و شروع کنید کف پاهای خود را بر روی زمین بگذارید.

سپس زانوهای خم شده را در کنار یکدیگر قرار بدهید. سپس لازم است زانوها به آهستگی از این‌سو به آن‌سو حرکت داده شوند. این حرکت تا جای ممکن هیچ گونه دردی را برای بیمار به دنبال ندارد و تا جای ممکن که دردی متوجه شما نشده است می‌توانید زانوهای خود را از بدن دورتر کنید. برای این‌ها لازم است ۱ دقیقه زمان بگیرید و آن را انجام بدهید.

خم کردن لگن

یک ورزش دیگر برای درمان کمردرد که به ‌عنوان ورزش محرک فیزیوتراپی شناخته می‌شودف این است که به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید. سپس لازم است ماهیچه های میان تنش شکم را داخل بدهید و ماهیچه‌های کف لگن قرار دارد را فعال کنید.

در راستای این موضوع، این‌که بتوانید تنفس آرامی داشته باشید مهم شمرده می‌شود و لازم است که لگن خود را به بخش پائین خم کنید. در تمامی این موارد کمرتان صاف بر روی سطح زمین قرار داشته باشد. برای این‌که نتیجه دلخواه را بگیرید لازم است ۶ تا ۸ بار این حرکت را انجام بدهید و به آرامی به شرایط اولیه خود باز گردید.

رساندن یک زانو به سینه

یک حرکت کششی مناسب دیگر که برای دردهای کمر مؤثر واقع می‌شود و اغلب در فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد، کشش برای مفاصل ران و پایین کمر و لگن می باشد. برای این‌که بتوانید این ورزش را انجام بدهید، لازم است که به پشت دراز بکشید و بالا آوردن یکی از زانوهای شما مهم می باشد.

سپس زانوی مدنظر لازم است به داخل سینه کشیده شود. برای این‌که از این عملکرد نتیجه بهتری بگیریم روزی ۱ تا ۲ ثانیه در این حالت ثابت بمانید و سپس می ‌توانید به حالت اولیه خود باز گردید.

لازم است این مرحله ۴ تا ۶ بار برای هر پا تکرار شود تا نتیجه اثربخشی را به دنبال داشته باشد. نکته حائز اهمیت دیگر این است که نفس کشیدن در طول تمرین به‌آرامی مؤثر و مفید واقع می شود.

شما در حال مطالعه مقاله نحوه انجام فیزیوتراپی کمر هستید.

چهار دست و پا

یکی دیگر از تمرین ‌های مهم‌ترین چهاردست و پا است. برای انجام این حرکت لازم است در حالت چهاردست و پا باشید و دست‌ها در بخش انتهایی زیر شانه ها و زانوهای زیر مفصل ران باشد.

در این حالت ستون فقرات و کمر خنثی می باشد. سپس لازم است که نفس ‌های عمیق بکشید و کمر خود را با توجه به تصویر نشان داده گرد کنید. بعد از انجام این حرکت به حالت اولیه خود باز گردید. انجام دادن این حرکات ۴ تا ۶ بار در طول روز محل شمرده می شود.

پل شانه

برای تقویت میان تنه تمرین پل شانه مهم می باشد و کمک می‌کند که وضعیت درستی در قسمت کمر و ستون فقرات وجود داشته باشد. برای انجام این حرکت لازم است به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را همانند تصویر خم کنید. در این حالت لازم است ماهیچه‌های شکم را صاف و منقبض کنید.

منقبض شدن ماهیچه های سرینی و باسن می تواند این عملکرد را بهتر کند. سپس به آهستگی کمر را از زمین جدا کنید. البته مواظب باشید که کمر نباید خم شود. اگر بتوانید در ۳ ثانیه در این حالت بمانید، بسیار مؤثر واقع می‌شود و سپس به حالت اولیه خود برگردید. تکرار کردن این حرکت ۴ تا ۶ بار می‌تواند مفید باشد.

پلانک ساعد

یکی از تمریناتی که می‌ تواند سبب تقویت میان تنه باشد و عضلات را قوی‌تر نگه دارد و کمک مؤثری به ستون فقرات دردهای کمری باشد، پلانک ساعد می باشد.

در این حالت لازم است که آرنج ‌ها را در زیر شانه‌ها بگذارید و کمر در حالت خنثی قرار بگیرد. قسمت پشت و ستون فقرات در این حرکت باید به صورت صاف و هم ‌راستا با دیگر نواحی بدن باشد

و سپس و شکم به داخل داده شود تا ماهیچه‌ها منقبض شوند. اگر بتوانید تا ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید، می‌تواند عضلات شما را قوی کند. سپس می‌توانید به وضعیت قبلی خود برگردید. تکرار آن ۴ تا ۶ بار از این حرکت درطول روز مفید می باشد.

پلانک پهلو

پلانک پهلو نیز مانند پلانک ساعد می باشد و برای میان‌تنه مؤثر واقع می‌شود.فقط لازم است که به پهلو دراز بکشید و تمامی اجزای بدن شما در یک راستا و با یکدیگر قرار بگیرند و در این رابطه مفصل ران عمود باشد و هیچ چرخشی در بدن شما وجود نداشته باشد. سپس تمامی وزن خود را بر روی آرنج بگذارید و دقت کنید که آرنج حتماً در زیر بخش شانه قرار بگیرد.

لگن خود را از روی زمین بلند کنید و در یک خط صاف بایستید. اگر بتوانید ۵ ثانیه در این حالت بمانید، برای تقویت عضلات مؤثر می باشد و سپس به وضعیت قبلی خود برگردید. انجام ۲ تا ۳ بار در طول روز از این حرکت مؤثر واقع می‌شود.

در تمامی مطالب بالا قصد داشتیم در رابطه با تمرین ‌های مؤثر و فیزیوتراپی صحبت کنیم و از نحوه انجام فیزیوتراپی کمر بیشتر بگوییم. به همین دلیل است که تمامی عملکردهای ذکرشده مهم واقع می ‌شود و می ‌توانند از درد ناشی از کمردرد شما مؤثر و مفید واقع شوند، بهتر است تحت نظارت یک فیزیوتراپیست و پزشک تمرین‌های مناسبی را انجام بدهید.

جمع‌بندی مطالب

با توجه به این‌که به ستون فقرات و کمر یک عضو اصلی در بدن می باشد و اگر دچار دردهای بسیاری شود، عملکرد زندگی افراد را مختل می‌کند، راهکار فیزیوتراپی برای درمان کمردرد مؤثر واقع می ‌شود و افراد بسیاری از طریق نحوه انجام فیزیوتراپی کمر توانسته‌اند، سلامت خود را دوباره به دست بیاورند.

هنگامی‌که از یک فیزیوتراپیست با تخصص در این زمینه کمک بخواهید، در تلاش است تا نحوه انجام فیزیوتراپی کمر را برای شما در بهترین حالت ممکن انجام بدهند و سلامت شما را بهبود ببخشد. امیدواریم که استفاده از مطالب بالا برای شما مفید و مؤثر بوده باشد. از این‌که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید، سپاس‌گزاریم.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.