مدت زمان فیزیوتراپی کمر
فهرست مطالب

امروز با موضوع مدت زمان فیزیوتراپی کمر در خدمت شما هستیم.

همچنین با مطالعه مدت زمان فیزیوتراپی دست و مدت زمان فیزیوتراپی زانو می توانید اطلاعات کامل تری بدست آورید.

امروزه کمردرد به یک عارضه بسیار مهم در زندگی روزمره افراد تبدیل شده است. مطالعات مختلف نشان داده است که تقریبا نیمی از افراد در طول زندگی خود از دردکمر شاکی بوده و آن را به زحمت تحمل می کنند. فیزیوتراپی یکی از پرکاربردترین روشهای درمانی است که برای تسکین کمردرد استفاده می شود و معمولا مدت زمان فیزیوتراپی کمر متغیر است.

اطلاعات دقیق تر در زمینه فیزیوتراپی کمر درد در تهران را اینجا مطالعه کنید.

لطفا اگر از آرتروز کمر رنج می برید صفحه فیزیوتراپی آرتروز کمر را ببینید..

مدت زمان فیزیوتراپی کمر
مدت زمان فیزیوتراپی کمر

این دارو در هر دو حالت، به عنوان یک خط درمانی و همچنین در ترکیب با سایر روش های درمانی مانند ماساژ، گرما، کشش، سونوگرافی یا دیاترمی موج کوتاه استفاده می شود.

پشت انسان در واقع یک سیستم بسیار پیچیده از مجموعه ای از عناصر بهم پیوسته است که شامل مهره ها، دیسک ها، مفصل های صورت و بخش های دیگر است. که افراد با مراجعه به پزشک و تشخیص اولیه کمر درد آن ها، بسته به نیاز، دوره فیزیوتراپی را می گذارنند.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

1-جنبه های اصلی نقش فیزیوتراپی در کنترل کمردرد چیست؟

2- موارد موثر در مدت زمان فیزیوتراپی کمر چیست؟

3- نقش پزشکان در مدت زمان طولانی فیزیوتراپی برای  کمر چگونه است؟

4- عمل جراحي برای درمان کمر و استفاده از فیزیوتراپی به چه صورت می باشد؟

5- درمان کمر درد به کمک فیزیوتراپ و تعیین مدت زمان آن چگونه است؟

6- استراتژی های مدیریت مدت زمان فیزیوتراپی برای  کمر چگونه است؟

7- دلیل فیزیوتراپی ستون فقرات و مدت زمان آن چگونه است؟

8-نتیجه گیری مدت زمان فیزیوتراپی برای  کمر

 

جنبه های اصلی نقش فیزیوتراپی در کنترل کمردرد

مشاوره و فعالیت زودهنگام:

شواهد قابل توجهی وجود دارد که ثابت می کند تشویق حرکت زودهنگام در صورت کمردرد یکی از مهمترین جنبه های درمان در این شرایط است.

تحرک یا فیزیوتراپی دستی:

این امر بیشتر موجب کاهش درد در ناحیه موردنظر می شود. و تنها هدف ایجاد حس آرامش بخشی و کاهش درد در فرد است.

تمرینات تثبیت کننده خاص:

در این جنبه از فیزیوتراپی، استرس بر تقویت قدرت و ثبات عضلانی است که به دلیل کمردرد ضعیف شده اند.

تمرینات و کشش های عمومی:

مجموعه ای از تمرینات و کشش ها با ساختار مناسب معمولاً در شرایط فردی بیمار و علت کمردرد او انجام می شود که مدت زمان فیزیوتراپی کمر بسته به وضعیت افراد متغیر می باشد.

مشاوره ارگونومی:

از آنجا که خطرات مربوط به کار بیش از 65٪ از مشکلات کمر را تشکیل می دهد، فیزیوتراپیست ها همچنین بر تهیه دستگاه ارگونومیک دقیق تمرکز می کنند و معمولا با راهکارهایی از قبیل: روش های موثر در درمان کمر درد، بیمار را در این زمینه آگاه می کنند.

دستورالعمل های وضعیتی:

این بخش بیشتر راهکارهایی موثر در مورد نوع و نحوه صحیح نشستن و برخاستن و به طور کلی عادات درست حفظ ستون فقرات را به بیمار آموزش می دهد.

دستورالعمل های وضعیتی:
دستورالعمل های وضعیتی:

پیشنهاد می کنیم از پست فیزیوتراپی خوب در شهرک غرب دیدن کنید.

انواع روش های درمانی فیزیکی فیزیوتراپی

در اصل دو نوع روش درمانی فیزیکی در ایجاد درمان کمردرد نقش دارد که شامل:

انواع روش های درمانی فیزیکی فیزیوتراپی
انواع روش های درمانی فیزیکی فیزیوتراپی

فیزیوتراپی فعال

فیزیوتراپی فعال برای توانبخشی به ستون فقرات بسیار مهم است. برای به دست آوردن نتایج موثر، یک برنامه تمرینی پشت کمر باید شامل موارد زیر باشد:

کشش برای ورزش کمر درد، که شامل کشش های همسترینگ ساده است

تقویت برای ورزش کمردرد، شامل 15-20 دقیقه تثبیت پویای کمر یا سایر تمرینات تجویز شده است.

تهویه هوازی با تأثیر کم

فیزیوتراپی منفعل

در مواردی که ورزش بیش از حد دردناک است یا غیر ممکن است، درمانگر ممکن است درمان های غیرفعال را در نظر بگیرد، از جمله:

بسته های گرما یا یخ

واحدهای TENS

یونوفورز

سونوگرافی

تمرینات خاص

یک سری تمرینات کششی، وزنه برداری و متفرقه وجود دارد که به تسکین درد کمر کمک می کند. موارد اصلی در میان این موارد عبارتند از:

پمپ های مچ پا

سرسره های پاشنه پا

اسکوات دیواری

کشش تک زانو

کشش لگن

تمرینات تثبیت کننده کمر

فیزیوتراپی منفعل
فیزیوتراپی منفعل

فیزیوتراپی کمر و ستون فقرات

فیزیوتراپی ستون فقرات و کمر، اصطلاحی کاملاً گسترده است. فیزیوتراپیست ها در بسیاری از جنبه های مختلف ستون فقرات آموزش دیده اند. از توانبخشی بیماران آسیب دیده نخاع یا بیماری سیستمیک ستون فقرات (مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان) گرفته تا درمان بیماری هایی مانند کمردرد و گردن درد. فیزیوتراپیست ها علاقه خاصی به شرایط اسکلتی عصبی عضلانی دارند.

این بدان معناست که پزشکان، بیماران مبتلا به تحریکات عصبی ارجاع شده از ستون فقرات، آسیب های عضلانی و درد در تمام مفاصل از جمله ستون فقرات را درمان بسته به مدت زمان فیزیوتراپی کمر درمان می کنند.

برخی از شایع ترین دردهای تحت درمان فیزیوتراپی ستون فقرات مربوط به کمردرد و گردن درد است. کمردرد یکی از دلایل عمده اختلالات عملکردی و محدودیت های فعالیت در سراسر جهان است. همچنین نشان داده شده است که باعث افزایش روزهای مرخصی توسط کارمندان در سراسر جهان می شود.

فیزیوتراپی کمر و ستون فقرات
فیزیوتراپی کمر و ستون فقرات

ارتباط فیزیوتراپی ستون فقرات با کمردرد و گردن

هدف از فیزیوتراپی کمک به بازیابی الگوی حرکتی طبیعی ستون فقرات برای کمک به درد و پیشگیری از آن است. پزشکان این کار را از طریق تحرکات مفصلی، تکنیک های بافت نرم و همچنین آموزش حرکت بهتر از طریق تحرک، انعطاف پذیری و تقویت تمرینات انجام می دهند.

آموزش وضعیت برای سلامتی ستون فقرات بسیار مهم است، به خصوص اگر تمام روز پشت میز ننشینید. فیزیوتراپی شامل اصلاح ارگونومی یا وضعیت کار یا میز شما می باشد. تحقیقات نشان داده است که ورزش بهترین روش برای درمان و بهبود درد کمر به ویژه است.

هر نوع ورزشی خوب است، به شرطی که در این کار زیاده روی نکنید. یک فیزیوتراپیست می تواند مناسب ترین تمرینات برای شما و همچنین نحوه پیشرفت آن را به شما مشاوره دهد. ورزش هایی مانند پیلاتس، یوگا یا پیاده روی ساده می توانند به کم شدن درد کمک کنند.

گاهی اوقات، برای درد گردن و کمر مداخله جراحی لازم است. این بیشتر در موارد شدید، مانند عصب در حال فشرده شدن و از دست دادن قدرت در امتداد ماهیچه هایی است که آن عصب را تأمین می کند استفاده می شود.

چندین روش جراحی وجود دارد

چندین روش جراحی وجود دارد، اما این روزها فیزیوتراپی به عنوان محافظه کارانه ترین روش قبل از جراحی توصیه می شود. اگر آخرین گزینه جراحی باشد، فیزیوتراپی اغلب به صورت توانبخشی قبل از جراحی توصیه می شود که معمولا مدت زمان فیزیوتراپی کمر بسته به فرد متفاوت می باشد.

این به این معنی است که تمریناتی برای کمک به تقویت عضلات اطراف قبل از جراحی توصیه شده است، که نشان داده شده است منجر به بهبود سریعتر بعد از جراحی میشود بدنبال جراحی، فیزیوتراپی نیز ممکن است برای ادامه تقویت، اصلاح وضعیت، مدیریت درد و توانبخشی کنترل حرکت توصیه شود.

اگر درد کمر و گردن دارید، قطعاً فیزیوتراپی لمبرتی می تواند به شما کمک کند. در زیر چند تمرین وجود دارد که می توانید در صورت داشتن یا ممانعت از کمردرد و یا درد گردن شروع کنید.

چندین روش جراحی وجود دارد
چندین روش جراحی وجود دارد

موارد موثر در مدت زمان فیزیوتراپی کمر

فیزیوتراپی در همیلتون برای ناحیه کمر

اگرچه مردم اغلب از فتق دیسک به عنوان دیسک لغزنده یاد می کنند، اما دیسک در واقع از جای خود خارج نمی شود. بلکه اصطلاح فتق بدان معنی است که مواد موجود در مرکز دیسک از فضای طبیعی خود خارج شده اند. این وضعیت عمدتا افراد 30 تا 40 ساله را درگیر می کند. این امر  به شما کمک می کند تا موارد زیر را درک کنید:

فیزیوتراپی در همیلتون برای ناحیه کمر
فیزیوتراپی در همیلتون برای ناحیه کمر

چگونه مشکل ایجاد می شود؟

پزشکان چگونه این بیماری را تشخیص می دهند؟

چه گزینه های درمانی در دسترس هستند؟

آناتومی

ستون فقرات انسان توسط 24 استخوان نخاعی تشکیل می شود که مهره ها نامیده می شوند. مهره ها روی هم قرار گرفته و ستون فقرات را تشکیل می دهند. ستون فقرات شکل بدن را به خود می گیرد. این تکیه گاه اصلی ایستاده بدن است. قسمت ستون فقرات در ناحیه کمر به ستون فقرات کمری معروف است .

مهره ها

در مجموع 5 مهره اصلی در ستون فقرات وجود دارد که در بیشتر موارد متخصصان فیزیوتراپی از آن برای بررسی کمردرد افراد استفاده می کنند.کمترین مهره کمر، L5 ، به قسمت بالای استخوان خاجی متصل می شود، یک استخوان مثلثی شکل در قاعده ستون فقرات که بین دو استخوان لگن قرار می گیرد. بعضی از افراد مهره کمری اضافی یا ششم دارند. این شرایط معمولاً مشکل خاصی ایجاد نمی کند.

مهره ها
مهره ها

آناتومی ستون فقرات کمر

برای بررسی آناتومی ستون فقرات معمولا بین هر دو مهره دیسک های مهره وجود دارد، که این نوع دیسک های مهره از بخش هایی تحت عنوان بافت های همبند تشکیل شده است.

این ماده موثر موجب حفظ و تشکیل سلول های طبیعی در بدن می شود و به دلیل کلاژن فراوانی که در این گونه بافت ها وجود دارد تا حد زیادی می تواند از ایجاد کمردرد جلوگیری کند. یک سری حلقه های رباط قوی اطراف آن را گرفته است.

رباط ها بافت های همبندی هستند که استخوان ها را به استخوان های دیگر متصل می کنند. دیسک های سالم مانند کمک فنر برای بالشتک کردن ستون فقرات عمل می کنند. آنها از ستون فقرات در برابر نیروی جاذبه روزانه محافظت می کنند.

آنها همچنین از آن در هنگام فعالیت های سنگین که به ستون فقرات نیرو می دهد، مانند پریدن، دویدن و بلند کردن، محافظت می کنند، اما اگر به هر دلیلی این اتفاق نیفتد نیازمند مدت زمان فیزیوتراپی کمر می باشد.

فتق

فتق زمانی رخ می دهد که هسته در مرکز دیسک از فضای طبیعی خود خارج شود. هسته به آنولوس فشار می آورد و باعث برآمدگی دیسک به سمت خارج می شود.

گاهی اوقات هسته از طریق حلقه، کاملاً فتق می شود و از دیسک خارج می شود.  اگرچه فعالیت های روزمره ممکن است باعث فشار هسته بر روی حلقه شود، اما بدن به طور معمول قادر به تحمل این فشار است.

با این حال، با افزایش سن،  آنولوس تمایل به ترک خوردن و پاره شدن دارد. این روند به عنوان انحطاط شناخته می شود. با گذشت زمان، آنولوس ضعیف می شود و ممکن است هسته از طریق حلقه آسیب دیده شروع به فتق (فشرده شدن) کند. در ابتدا، فشار آنالوس را به سمت خارج بیرون می آورد.

در نهایت، هسته ممکن است از طریق حلقه خارجی دیسک به طور کامل فتق شود. خم شدن، پیچ خوردن و بلند شدن شدید، می تواند فشار غیرطبیعی را به هسته دیسک وارد کند.

اگر به اندازه کافی زیاد باشد، این فشار افزایش یافته می تواند باعث آسیب به حلقه شود و منجر به فتق شود. دیسک کمر همچنین می تواند در طی یک آسیب حاد (ناگهانی) فتق شود.

بلند شدن خمیده می تواند باعث فتق دیسک شود

بلند شدن خمیده می تواند باعث فتق دیسک شود. یک دیسک همچنین می تواند در اثر برخورد شدید با ستون فقرات، مانند سقوط از نردبان و نشستن در حالت نشسته، فتق شود. فتق باعث ایجاد درد از بخش های مختلف بدن می شود.

این می تواند باعث درد مکانیکی شود. این دردی است که از قسمت هایی از ستون فقرات ایجاد می شود که در هنگام فعالیت حرکت می کند، مانند دیسک ها و رباط ها. درد ناشی از التهاب هنگامی رخ می دهد که هسته از طریق حلقه فشرده شود. هسته به طور معمول با منبع خون بدن تماس نمی گیرد.

با این حال، پارگی در آنولوس هسته را در معرض تماس با این منبع خون قرار می دهد. هنگامی که هسته به سمت حلقوی پاره شده فتق می شود، هسته و خونرسانی به هم می رسند و باعث واکنش مواد شیمیایی داخل هسته می شوند.

این باعث التهاب و درد می شود. فتق دیسک همچنین ممکن است به عصب نخاعی فشار وارد کند. فشار بر روی عصب تحریک شده یا آسیب دیده می تواند دردی ایجاد کند که در امتداد عصب تابش می کند. به این درد نوروژنیک می گویند، که این امر نیازمند جلسات و مدت زمان طولانی فیزیوتراپی برای  کمر می باشد تا درد برطرف شود.

تغییرات دژنراتیو در ستون فقرات

بسیاری از موارد فتق دیسک کمر به دلیل تغییرات دژنراتیو در ستون فقرات است. تغییراتی که در نهایت منجر به فتق دیسک می شوند به تدریج علائم ایجاد می کنند.

در ابتدای شکایات ممکن است این امر فقط درد کسل کننده ای باشد که در ناحیه کمر متمرکز است، دردی که در طی چند سال اتفاق می افتد و می رود. پزشکان فکر می کنند که این عمدتاً از پارگی های کوچک در قسمت حلقه است. ترک های بیشتر در آنولوس ممکن است درد را در باسن یا اندام تحتانی گسترش دهد.

تغییرات دژنراتیو در ستون فقرات
تغییرات دژنراتیو در ستون فقرات

وقتی دیسک به طور کامل از طریق حلق فتق می شود، به طور کلی علائم فوری ایجاد می کند، همراه با درد شدید که از یک مفصل ران شروع می شود و بخشی یا کل پا را به پایین شلیک می کند.

به طور معمول، بیماران دیگر کمردرد معمول خود را احساس نمی کنند، فقط درد پا دارند. این احتمالاً به این دلیل است که هنگامی که هسته به طور کامل از بین می رود، فشار دردناک روی آنولوس آزاد می شود.

فتق دیسک وقتی هسته با خون رسانی بدن تماس پیدا کند التهاب ایجاد می کند

فتق دیسک وقتی هسته با خون رسانی بدن تماس پیدا کند التهاب ایجاد می کند. التهاب می تواند منبعی از ضربان درد در کمر باشد و ممکن است به یک یا هر دو باسن گسترش یابد. دیسک فتق می تواند به عصب نخاعی فشار وارد کند و علائم فشرده سازی عصب را ایجاد کند. درد عصبی از الگوی شناخته شده اندام تحتانی پیروی می کند.

در کنار ران فوقانی، در ساق پا یا حتی در پا و انگشتان احساس می شود. فشار بر روی عصب همچنین می تواند احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی را در جایی که عصب به سمت اندام تحتانی حرکت می کند، ایجاد کند.

فتق دیسک وقتی هسته با خون رسانی بدن تماس پیدا کند التهاب ایجاد می کند
فتق دیسک وقتی هسته با خون رسانی بدن تماس پیدا کند التهاب ایجاد می کند

کند شدن رفلکس های فرد

اگر این اتفاق بیفتد، رفلکس های فرد کند می شود. عضلات کنترل شده توسط عصب ضعیف می شوند و احساس در پوست جایی که عصب می رود مختل می شود.

اینجاست که مدت زمان فیزیوتراپی برای کمر بیشتر حس شده و موثر خواهد بود. به ندرت، علائم شامل تغییر در عملکرد روده و مثانه است. فتق بزرگ دیسکی که مستقیماً به داخل کانال نخاعی رانده می شود، می تواند عصبی را که به روده و مثانه می رود فشار وارد کند.

این فشار ممکن است باعث کمردرد، درد پایین پشت هر دو پا و بی حسی یا مورمور شدن پاها شود. فشار بر روی اعصاب می تواند باعث از بین رفتن کنترل روده یا مثانه شود. این یک وضعیت اضطراری است.

اگر فشار برطرف نشود، می تواند منجر به فلج دائمی روده و مثانه شود. به این وضعیت سندرم cauda equina گفته می شود. پزشکان جراحی فوری را برای از بین بردن فشار از اعصاب توصیه می کنند.

نقش پزشکان در مدت زمان طولانی فیزیوتراپی برای  کمر

تشخیص با یک شرح حال کامل و معاینه فیزیکی آغاز می شود. هنگامی که برای اولین بار از TOTAL PHYSIO بازدید می کنید، در مورد علائم شما و اینکه چگونه مشکل شما بر فعالیت های روزمره شما تاثیر می گذارد سوال خواهد شد. اینها شامل سوالاتی در مورد محل درد شما و بی حسی یا ضعف در پاهایتان است.

فیزیوتراپیست همچنین می خواهد بداند که چه موقعیت ها یا فعالیت هایی علائم شما را بدتر یا بهتر می کند. سپس فیزیوتراپیست از نظر جسمی شما را معاینه می کند تا مشخص کند کدام حرکات کمر باعث درد یا سایر علائم می شوند. احساس پوست، قدرت عضلانی و رفلکس های شما نیز آزمایش می شود.

نقش پزشکان در مدت زمان طولانی فیزیوتراپی برای  کمر
نقش پزشکان در مدت زمان طولانی فیزیوتراپی برای  کمر

برخی بیماران ممکن است برای تشخیص بیشتر به پزشک ارجاع شوند. هنگامی که معاینه تشخیصی شما به پایان رسید، فیزیوتراپ های TOTAL PHYSIO گزینه های درمانی دارند که به شما کمک می کند تا بهبودی شما را تسریع کند، بنابراین شما می توانید با سرعت بیشتری به سبک زندگی فعال خود برگردید. در همین راستا مدت زمان طولانی فیزیوتراپی برای  کمر موثر خواهد بود.

توانبخشی غیر جراحی

اینکه شرایط شما مشکلات مهمی ایجاد کند یا به سرعت بدتر شود، درمان فتق دیسک کمر معمولاً با درمان غیر جراحی آغاز می شود. بیشتر افراد مبتلا به دیسک کمر فتق بدون جراحی بهتر می شوند.

در نتیجه، معمولاً به بیماران توصیه می شود که حداقل شش هفته قبل از در نظر گرفتن عمل جراحی، درمان های غیر جراحی را انجام دهند. در ابتدا ممکن است فیزیوتراپیست شما در TOTAL PHYSIO بخواهد کمر شما بی حرکت باشد. ثابت نگه داشتن کمر برای مدتی کوتاه می تواند التهاب و درد را آرام کند.

این ممکن است شامل یک دوره استراحت در رختخواب باشد. خوابیدن به پشت می تواند دیسک و عصب های دردناک را از بین ببرد. با این حال، فیزیوتراپیست ها معمولاً از استراحت شدید در رختخواب توصیه می کنند و بیماران خود را برای اندازه گیری مقدار بیش از حد، ترجیح می دهند فعالیت های معمولی انجام دهند.

در موارد نادری که استراحت در بستر تجویز می شود، معمولاً حداکثر برای دو روز استفاده می شود. کمربند ساپورت پشتی گاهی برای بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر استفاده می شود.

کمربند می تواند به کاهش فشار داخل دیسک مشکل کمک کند. بیماران تشویق می شوند که به مدت دو تا چهار روز به تدریج استفاده از کمربند پشتیبانی را قطع کنند. در غیر این صورت، عضلات تنه آنها شروع به تکیه بر کمربند می کنند و شروع به ضعف و آتروفی می کنند (کوچک می شوند).

توانبخشی غیر جراحی
توانبخشی غیر جراحی

درمان های فیزیوتراپی بر تسکین درد، بهبود حرکت کمر و پرورش وضعیت سالم متمرکز است

درمان های فیزیوتراپی بر تسکین درد، بهبود حرکت کمر و پرورش وضعیت سالم متمرکز است. اولین هدف از درمان ما کنترل علائم است. فیزیوتراپیست به شما کمک می کند موقعیت ها و حرکاتی را که درد را کاهش می دهد پیدا کنید. راهکارهای موثر از قبیل: استفاده از سونوگرافی، کیسه های آب گرم و سرد معمولا در وهله اول به بیمار توصیه می شود.

در مراحل بعدی در صورت عدم کارایی موثر روش های بهبودی دیگر پیشنهاد می شود. علاوه بر این، فیزیوتراپیست ممکن است از درمان های عملی مانند ماساژ یا دستکاری ستون فقرات استفاده کند.

این اشکال درمانی عمدتا برای کمک به کاهش درد و التهاب مورد استفاده قرار می گیرند تا بتوانید در اسرع وقت فعالیت طبیعی خود را از سر بگیرید. از سوی دیگر مدت زمان طولانی فیزیوتراپی برای  کمر برای هر فرد هم متغیر است.

حفظ ستون فقرات در حین انجام کارهای معمول

فیزیوتراپیست به شما نشان می دهد که چگونه ستون فقرات خود را در حین انجام کارهای معمول حفظ کنید. شما در مورد وضعیت سالم بدن و نحوه ارتباط وضعیت استقرار با سلامت آینده ستون فقرات خود یاد خواهید گرفت.

در مورد مکانیک بدن، نحوه حرکت و عملکرد بدن در حین فعالیت به شما آموزش خواهند داد. فیزیوتراپیست ها مکانیک بدن ایمنی را برای کمک به شما در حفاظت از کمر در طول روز آموزش می دهند. این شامل استفاده از موقعیت ها و حرکات ایمن هنگام بلند کردن و حمل، ایستادن و راه رفتن و انجام وظایف کاری است.

حفظ ستون فقرات در حین انجام کارهای معمول
حفظ ستون فقرات در حین انجام کارهای معمول

قسمت بعدی برنامه، شامل یک سری تمرینات تقویت کننده برای عضلات شکم و کمر خواهد بود. کار با این عضلات اصلی به بیماران کمک می کند تا حرکت راحت تری داشته باشند و احتمال درد و مشکلات آینده را کاهش می دهد.

تمرینات هوازی

تمرینات هوازی مانند پیاده روی یا شنا برای کاهش درد و بهبود استقامت استفاده می شود. شما از نزدیک با پزشک و کارفرمای خود همکاری خواهید کرد تا به شما کمک کند هرچه سریعتر به کار خود برگردید.

در ابتدا ممکن است از شما خواسته شود که کارهای سبک تری را انجام دهید، اما به محض این که توانایی آن را داشته باشید، فعالیت های معمول کار خود را شروع می کنید.

تمرینات هوازی
تمرینات هوازی

درمانگر می تواند ارزیابی کار را انجام دهد تا مطمئن شود شما در انجام کار خود ایمن هستید. آن ها ممکن است مدت زمان طولانی فیزیوتراپی برای  کمر و هم چنین تغییراتی را پیشنهاد دهند که می تواند به شما کمک کند تا با خیال راحت به کمر خود آسیب وارد کنید ، با خیال راحت کار کنید.

یک هدف اصلی از فیزیوتراپی

یک هدف اصلی از فیزیوتراپی این است که به شما کمک کند یاد بگیرید چگونه خودتان از علائم خود مراقبت کنید و از مشکلات آینده جلوگیری کنید. یک برنامه خانگی از تمرینات را برای ادامه بهبود انعطاف پذیری، وضعیت بدن، استقامت و قدرت کمر و شکم به شما ارائه خواهند داد.

فیزیوتراپیست همچنین در مورد راهکارهایی بحث خواهد کرد که در صورت شعله ور شدن علائم میتوانید استفاده کنید. هنگامی که بیماران در طول برنامه درمانی خود به سادگی بهبود نمی یابند، یا اگر مشکل شدیدتر می شود، ممکن است جراحی پیشنهاد شود.

توانبخشی پس از جراحی

توانبخشی پس از جراحی پیچیده تر است. برخی از بیماران اندکی پس از جراحی بیمارستان را ترک می کنند. با این حال، برخی از جراحی ها بیماران را ملزم می کند که چند روز در بیمارستان بمانند.

در هنگام بهبودی از عمل جراحی، بیماران باید از دستورالعمل های جراح خود در مورد بستن بریس یا کمربند یا مدت زمان طولانی فیزیوتراپی برای  کمر پیروی کنند و در انجام فعالیت های بیش از حد در چند هفته اول پس از جراحی احتیاط کنند.

توانبخشی پس از جراحی
توانبخشی پس از جراحی

اگرچه زمان بهبودی برای هر بیمار متفاوت است، اما ممکن است بسته به نوع جراحی انتظار داشته باشید که برای یک تا سه ماه به درمانگر مراجعه کنید. در ابتدا، فیزیوتراپیست های شما ممکن است از روش هایی مانند گرما یا یخ، تحریک الکتریکی، ماساژ و سونوگرافی برای آرامش درد و اسپاسم عضلات استفاده کنند.

برای اطمینان از مقابله با ترس و دلهره از درد به شما اطمینان می دهند. سپس درمانگر به شما می آموزد که در حالی که کمترین فشار را بر روی بهبودی خود وارد می کنید، چگونه با خیال راحت حرکت کنید.

از تمرینات برای بهبود انعطاف پذیری ، قدرت و استقامت استفاده می شود

از تمرینات برای بهبود انعطاف پذیری ، قدرت و استقامت استفاده می شود. وقتی بهبودی شما کاملاً در حال انجام باشد، بازدیدهای منظم شما از TOTAL PHYSIO پایان می یابد.

اگرچه همچنان شما این کار را  به عنوان یک منبع ادامه خواهید داد، شما وظیفه انجام تمرینات خود را به عنوان بخشی از یک برنامه در حال انجام خانه دارید. اشعه ایکس در تشخیص فتق دیسک کمک جزئی می کند.

دیسک ها در واقع در اشعه ایکس نشان داده نمی شوند. با این حال، پزشکان می توانند تشخیص دهند که فضای بین مهره ها کوچکتر از حد طبیعی است. این می تواند نشانه این باشد که ساییدگی در یک یا چند دیسک مشکل ایجاد می کند.

با این حال، اشعه ایکس در بسیاری از مردم، تحلیل رفتن دیسک ها را نشان می دهد. این به این دلیل است که تحلیل رفتن در دیسک ها بخشی از پیری است، مانند پوستی که با گذشت زمان چروک می شود.

از تمرینات برای بهبود انعطاف پذیری ، قدرت و استقامت استفاده می شود
از تمرینات برای بهبود انعطاف پذیری ، قدرت و استقامت استفاده می شود

اشعه ایکس

توموگرافی رایانه ای (سی تی اسکن) ممکن است سفارش داده شود. این یک اشعه ایکس دقیق است که به پزشکان اجازه می دهد برشهای بافت بدن را ببینند. اگر دیسک فتق به عصب نخاعی فشار وارد کند، این تصویر می تواند نشان دهد. پزشکان ممکن است سی تی اسکن را با میلوگرافی ترکیب کنند.

برای انجام این کار، یک رنگ مخصوص به فضای اطراف کانال نخاعی تزریق می شود که فضای زیر عنکبوتیه نامیده می شود. وقتی سی تی اسکن انجام می شود، رنگ نخاع و اعصاب را برجسته می کند. این رنگ می تواند دقت سی تی اسکن استاندارد را برای تشخیص دیسک فتق بهبود بخشد.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، پزشک ممکن است تصویربرداری با تشدید مغناطیسی (MRI) را تجویز کند. دستگاه MRI برای نشان دادن بافت های نرم بدن به جای اشعه X از امواج مغناطیسی استفاده می کند.

این یک تصویر واضح از دیسک ها و اینکه آیا فتق وجود دارد، می دهد. مانند سی تی اسکن، این دستگاه تصاویری را ایجاد می کند که به نظر می رسد برش هایی از ناحیه ای است که پزشک شما به آن علاقه دارد. این آزمایش به رنگ خاص یا سوزن نیاز ندارد. و این امر نشان می دهد که شما چقدر مدت زمان فیزیوتراپی برای  کمر نیاز دارید.

تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)

پزشکان گاهی اوقات آزمایش اشعه ایکس تخصصی به نام دیسکوگرافی را سفارش می دهند. در این آزمایش رنگ به یک یا چند دیسک تزریق می شود. این رنگ در اشعه ایکس دیده می شود و می تواند اطلاعاتی در مورد سلامت یک یا چند دیسک ارائه دهد. این آزمایش ممکن است هنگامی که جراحی در نظر گرفته می شود برای تعیین اینکه کدام دیسک مشکل ایجاد می کند، استفاده شود.

تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)
تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)

دیسکوگرافی

پزشکان همچنین ممکن است آزمایشات الکتریکی را برای تعیین دقیق تر اینکه کدام عصب نخاعی تحت فشار است، تجویز کنند. این آزمایش زمانی که عضله به آن علامت می دهد تا حرکت کند، مدت زمان کار عضله را اندازه گیری می کند. اگر دیسک فتق به عصب نخاعی فشار وارد کند، زمان کمتری خواهد برد.

آزمایش دیگر پتانسیل برانگیخته حسی است (آزمون SSEP). این آزمون برای اندازه گیری احساسات عصبی استفاده می شود. این تکانه های حسی با بالا رفتن از عصب، بدن را از احساساتی مانند درد، دما و لمس آگاه می کنند. عملکرد یک عصب توسط الکترود قرار گرفته بر روی پوست در ناحیه ای که عصب در آن حرکت می کند، ثبت می شود.

تزریق اپیدورال استروئید

پزشکان اغلب این آزمایشات را قبل از انجام عمل جراحی فتق دیسک کمر انجام می دهند. به بعضی از بیمارانی که علائمشان همچنان ادامه دارد، تزریق اپیدورال استروئید انجام می شود .

استروئیدها ضد التهاب های قوی هستند. در ESI، دارو به فضای اطراف اعصاب نخاعی کمر در جایی که از نخاع منشعب می شوند، تزریق می شود. به این منطقه فضای اپیدورال گفته می شود. برخی از پزشکان فقط یک استروئید تزریق می کنند.

با این حال، بیشتر پزشکان، یک استروئید را با یک داروی بی حس کننده طولانی مدت ترکیب می کنند. به طور کلی، ESI فقط در صورت عدم کارایی سایر روش های درمانی انجام می شود. اما ESI همیشه در تسکین درد موفق نیست. اگر کار کنند، معمولاً فقط تسکین موقتی می دهند.

تزریق اپیدورال استروئید
تزریق اپیدورال استروئید

عمل جراحي برای درمان کمر و استفاده از فیزیوتراپی

اگر علائمی که احساس می کنید خفیف است و خطری برای تشدید آنها وجود ندارد، معمولاً جراحی توصیه نمی شود و مدت زمان فیزیوتراپی برای  کمر برای شما تعیین می شود.

با این حال، اگر علائمی وجود دارد که فشار روی اعصاب نخاعی ایجاد می کند، ممکن است جراحی انجام شود، گاهی اوقات بلافاصله علائمی که پزشکان هنگام رسیدن به این تصمیم مراقب آن هستند شامل ضعیف شدن عضلات پا، دردی که تسکین نخواهد یافت و مشکلات روده یا مثانه است.

درمان جراحی برای فتق دیسک کمر شامل موارد زیر است:

لامینکتومی و دیسککتومی

میکرودیسککتومی

همجوشی کمر خلفی

لامینکتومی و دیسککتومی

این لایه از پشت کانال نخاعی یک ساختار سقف مانند تشکیل می دهد. در این روش، یک قطعه از لایه به اندازه بند انگشت کوچک برداشته میشود ( لامینکتومی ) بنابراین جراح می تواند با سهولت بیشتری دیسک مشکل ( دیسککتومی ) را خارج کند. این روش عمدتا هنگامی که دیسک فتق به عصب فشار می آورد و باعث گسترش درد در یک پا می شود، استفاده می شود.

میکرودیسککتومی

میکرودیسککتومی در حال تبدیل شدن به یک جراحی استاندارد برای فتق دیسک کمر است. این روش زمانی استفاده می شود که دیسک فتق به ریشه عصب فشار می آورد. این شامل بیرون آوردن دقیق بخشی از دیسک مشکل (دیسککتومی) است. با انجام عمل با میکروسکوپ جراحی، جراح فقط باید یک برش بسیار کوچک در ناحیه کمر ایجاد کند.

تصور می شود این جراحی به عنوان جراحی با حداقل تهاجم طبقه بندی شود، مالیات کمتری بر بیماران دارد. طرفداران همچنین معتقدند که انجام این نوع جراحی راحت تر است، از ایجاد زخم در اطراف اعصاب و مفاصل جلوگیری می کند و به بیماران در بهبود سریع تر کمک می کند.

فیوژن کمر خلفی

دیسک کمر باعث درد مکانیکی می شود، نوعی درد ناشی از ساییدگی و پارگی در قسمت های ستون فقرات کمر. جراحی فیوژن عمدتا برای متوقف کردن حرکت ناحیه دردناک با اتصال دو یا چند مهره به یک استخوان جامد استفاده می شود.

با این کار استخوان ها و مفاصل از حرکت باز می مانند و دردهای مکانیکی را کاهش می دهند. در همجوشی کمر خلفی، جراح پیوندهای کوچک استخوان را روی ناحیه مشکل پشت ستون فقرات قرار می دهد.

اکثر جراحان برای جلوگیری از حرکت مهره های مشکل، از صفحات و پیچ های فلزی استفاده می کنند. این از پیوند محافظت می کند بنابراین می تواند بهتر و سریعتر بهبود یابد. از سوی دیگر پزشکان مدت زمان فیزیوتراپی برای  کمر را هم ممکن است برای بیمار مشخص کنند.

فیزیوتراپی برای کمردرد

کمردرد یکی از دلایل عمده درد و ناتوانی در سراسر جهان است. فیزیوتراپی در مدیریت درد و اختلال عملکرد همراه با مشکلات در این ناحیه بسیار موثر است.  کمر یا ستون فقرات کمری، از 5 مهره (استخوان) در پایین ترین قسمت ستون فقرات تشکیل شده است. کمردرد یک بیماری شایع است که بیشتر ما در برخی از مراحل زندگی خود تجربه خواهیم کرد.

دلایل مختلف کمردرد وجود دارد که اکثریت قریب به اتفاق موارد منشأ اسکلتی عضلانی و بدون آسیب جدی به ساختار دارند. این موارد بسیار خوب به فیزیوتراپی واکنش نشان می دهند، که معمولاً شامل درمان دستی، تمرینات و تغییرات فعالیت یا وضعیت است به ندرت، کمردرد یک فرد ممکن است نشانه ای از یک مشکل اساسی جدی باشد.

در چنین مواردی، یک فیزیوتراپ قادر است مشکل را ارزیابی کند و برای مراقبت مناسب به پزشک صحیح مراجعه کند و مدت زمان فیزیوتراپی برای  کمر را برای شما تعیین کند.

علت کمردرد

در بسیاری از موارد کمردرد، تشخیص دقیق اینکه کدام ساختار درد ایجاد می کند دشوار است. در طول معاینه، اولین قدم این است که هر چیز جدی را رد کنید. عملکرد ستون فقرات را آزمایش خواهید کرد و در مورد محدودیت های حرکتی یا انقباض عضلانی تصمیم خواهید گرفت.

کمر درد معمولاً به دلیل یک ترکیب خاص و الگوی حرکتی به جای یک مفصل، دیسک یا عضله خاص ایجاد می شود. بنابراین، تلاش برای تعیین دقیق یک ساختار خاص به عنوان علت علائم اغلب گمراه کننده است. درمان خود را هم براساس علائم ارائه شده و هم الگوهای حرکتی و متحرک پشت قرار می دهید.

هدف بهبود عملکرد، منجر به کاهش فوری درد و بازیابی حرکت طبیعی بدون درد است

هدف بهبود عملکرد، منجر به کاهش فوری درد و بازیابی حرکت طبیعی بدون درد است. عوامل دیگری نیز وجود دارد که اغلب با کمردرد همراه هستند، به خصوص هنگامی که فردی علائم طولانی مدت یا مکرر دارد.

اینها ممکن است شامل کیفیت پایین خواب، استرس، تناسب اندام کم ، مشکلات در محل کار یا خانه یا سایر بیماری ها و شرایط پزشکی باشد. این عوامل میتوانند قسمت هایی از کمر درد را ایجاد کنند یا شدت علائم را افزایش دهند.

فیزیوتراپیست ها پیچیدگی درد کمر را درک می کنند و سعی می کنند تمام عوامل موثر در درمان ما را برطرف کنند. علائم پا همراه با درد کمر، که اغلب به عنوان “سیاتیک” نامیده می شود، می تواند به دلیل درد ارجاعی سوماتیک یا درد ارجاعی رادیکولیت باشد. فیزیوتراپیست ها آموزش دیده اند که برای تعیین علت علائم ساق پا و درمان مناسب آن ها، از آزمایشات خاصی استفاده می کنند.

درد ارجاعی سوماتیک

درد ارجاعی سوماتیک شایعترین علت علائم پا در بیماران مبتلا به کمردرد است و اغلب علت درد در باسن یا پشت ران است. این علائم به این دلیل درد ارجاعی است که احساس درد از ناحیه کمر با احساسات پا مخلوط می شود.

در این حالت فشرده سازی یا تحریک مستقیم ریشه های عصبی خارج شده از ستون فقرات وجود ندارد، این فقط به دلیل “گفتگوی متقاطع” بین اعصاب حسی ناشی از عضلات یا مفاصل پشت پا است که از عضلات یا پوست می آیند.

این پدیده در بسیاری از مناطق دیگر بدن مانند علائم شانه همراه با گردن درد یا ران و زانو همراه با درد لگن رخ می دهد. درد ارجاعی با از دست دادن احساس یا ضعف در پاها همراه نیست.

درد ارجاعی رادیکولیکی اصطلاحی است که برای توصیف علائمی در پا استفاده می شود که به دلیل فشرده سازی یا تحریک ریشه عصب در قسمت پایین کمر است.

ریشه عصب

ریشه عصب ممکن است توسط یک دیسک، استخوان یا رباط در ستون فقرات از نظر جسمی مسدود شود، یا ممکن است توسط مواد شیمیایی التهابی که با آسیب به یکی از این ساختارها همراه است تحریک شود. درد در پا اغلب از الگوی “پوستی” پیروی می کند، جایی که علائم به صورت یک خط از پایین کمر به سمت پایین حرکت می کنند.

همچنین ممکن است بی حسی پوست یا ضعف ماهیچه هایی که از ریشه عصبی آسیب دیده تأمین می شوند وجود داشته باشد. ضروری است که درد ارجاع رادیکولیت توسط یک متخصص آموزش دیده مانند یک فیزیوتراپ کاملاً ارزیابی شود که در صورت نیاز، مدت زمان فیزیوتراپی برای کمر مشخص شود،

آسیب های عصبی می تواند منجر به ضعف شود

زیرا این آسیب های عصبی می تواند منجر به ضعف شود که می تواند طولانی مدت باشد. برای اکثریت قریب به اتفاق مردم، اسکن غیرضروری است. برای بیشتر موارد کمردرد، یک ارزیابی جامع فیزیوتراپی، تمام اطلاعاتی را که برای درمان موثر درد شما نیاز داریم را فراهم می کند.

آسیب های عصبی می تواند منجر به ضعف شود
آسیب های عصبی می تواند منجر به ضعف شود

تصویربرداری از کمر گاهی اوقات گیج کننده است. ما می دانیم که بسیاری از ناهنجاری هایی که در اسکن مشاهده می شود، در واقع علائمی ایجاد نمی کند و بسیاری از افراد بدون کمردرد نیز دچار “ناهنجاری” مشابه می شوند. یک مطالعه علمی بزرگ نشان داد که 50٪ افراد بالای 30 سال بدون درد کمر دچار مشکل دیسک هستند! و این شیوع با افزایش سن افزایش می یابد.

اگر ما فقط با توجه به آنچه در اسکن قابل مشاهده بود با همه درمان می کردیم، می توان مشکل واقعی را از دست داد و بنابراین بهبود نمی یابد. در مواردی که معاینه نشان دهنده آسیب شناسی جدی است، لذا شما برای اسکن و یا برای معاینه بیشتر به متخصص ارجاع داده می شوید.

درمان کمر درد به کمک فیزیوتراپ و تعیین مدت زمان آن

فیزیوتراپی یکی از موثرترین روش ها برای درمان کمردرد است. مقدار زیادی تحقیق برای حمایت از تکنیک هایی که وجود دارد استفاده شده است. بیشتر موارد کمردرد، به خوبی به برنامه درمان دستی و تمرینات درجه بندی پاسخ می دهد.

درمان دستی می تواند شامل ماساژ، تحرکات مفصلی و دستکاری شود. این روش ها درد را کاهش می دهند و به بازیابی حرکت کمک می کنند. این برنامه تمرینی معمولاً ترکیبی از دامنه حرکات حرکتی، تمرینات تقویت کننده تنه و پا و بازگشت تدریجی به فعالیت ها را شامل می شود.

فیزیوتراپیست ها می توانند از اشکال دیگر درمانی مانند طب سوزنی، تپینگ و TENS نیز استفاده کنند. ابتدا سعی کنید عواملی را که باعث تشدید علائم شما می شوند، مانند نشستن طولانی مدت در محل کار یا بلند کردن مکرر، اصلاح کنید.

سعی کنید در حد علائم خود فعال و حرکتی داشته باشید، در طول روز به طور منظم بایستد و راه بروید. برای ارزیابی علائم و شروع یک برنامه توانبخشی با یکی از فیزیوتراپیست متخصص در این زمینه مشورت کنید تا مدت زمان فیزیوتراپی برای  کمر را برای شما تعیین کند.

درمان کمر درد به کمک فیزیوتراپ و تعیین مدت زمان آن
درمان کمر درد به کمک فیزیوتراپ و تعیین مدت زمان آن

درد ستون فقرات

درد ستون فقرات یکی از رایج ترین مشکلاتی است که توسط فیزیوتراپیست ها مشاهده می شود. در بیشتر موارد، فیزیوتراپی می تواند کمک کند، اما مانند همه مشکلات، ارزیابی و درمان به موقع بسیار حیاتی است.

هرچه مشکل طولانی تر باشد، عود آن بیشتر است، هرچه درد از پایین بازو یا پای شما پایین رفته و علائم شما شدیدتر باشد، پیش آگهی شما بدتر می شود.

اگر نشانه هایی از درگیری عصب (ضعف در بازو، پا، بی حسی یا سوزن در دست یا پایتان) دارید، این ممکن است نشان دهنده بهبودی طولانی تر یا نتیجه بدتر باشد.

تشخیص کمر درد

در حدود 80٪ از درد ستون فقرات، تشخیص دقیق آن مشخص نیست. این بدان معنی است که هیچ کس نمی تواند دقیقاً بگوید چه ساختاری آسیب دیده است. فیزیوتراپیست ها معمولاً از تشخیص بیومکانیکی استفاده می کنند.

این مناطق از ستون فقرات و ساختارهای اطراف را شناسایی می کند، که دارای حرکت ناکارآمد هستند. هدف این درمان بازگرداندن حرکت و عملکرد بدون درد در ستون فقرات است.

این امر به اکثر بیماران کمک می کند. یک “تشخیص” رایج که به برخی بیماران ارائه می شود این است که کمر یا گردن آنها درد زیادی را تحمل می کند. پذیرش این تشخیص باید بسیار محتاطانه انجام شود.

به نظر می رسد مدیریت فیزیوتراپی در بیشتر موارد برای کمک به غلبه بر درد ستون فقرات مفید است. با استفاده از یک مدل بیومکانیکی، روش هایی مانند دستکاری مفصل، تمرینات، درمان بافت نرم، کشش و آموزش بیمار می تواند نتیجه خوبی داشته باشد. استراتژی های خود درمانی بسیار مهم هستند.

تشخیص کمر درد
تشخیص کمر درد

درمان پزشکی

متاسفانه، همه بیماران به فیزیوتراپی پاسخ نمی دهند. اگرچه دانش در مورد مشکلات کمر بخشی اصلی از آموزش پزشکی نیست، پزشک شما به گزینه های تشخیصی پیشرفته مانند آزمایش خون و رادیولوژی پیشرفته (مانند اسکن CT و MRI ) دسترسی دارد.

اگر هیچ مشکل پزشکی جدی (مانند عفونت یا سرطان) وجود نداشته باشد، ابزار اصلی پزشکی می تواند دارو، تزریق یا جراحی باشد.

هیچ تضمینی وجود ندارد که این موارد در همه موارد کارساز باشد. ترکیبی از فیزیوتراپی به علاوه درمان پزشکی می تواند در موارد دشوارتر مفید باشد و مدت زمان فیزیوتراپی برای  کمر توسط خود پزشک باید مشخص گردد. فیزیوتراپی نخاعی، یکی از کلینیک های اصلی درمان کمردرد در مرکز پزشکی است.

همه پزشکان علاقه خاصی به فیزیوتراپی کمردرد دارند

همه پزشکان علاقه خاصی به فیزیوتراپی کمردرد دارند، به ویژه تشخیص، درمان و مدیریت مداوم اختلالات مربوط به ستون فقرات.  یک رویکرد عملی برای درمان ارائه شده است که به دنبال آن یک برنامه توانبخشی متناسب با بازیابی عملکرد مطلوب بدن و ستون فقرات ارائه می شود.

همه فیزیوتراپیست های مجاز تمرکز توانبخشی تمرینی قوی دارند و معتقدند که استراتژی های خود مدیریتی بیمار نقش اساسی در پیشگیری از کمردرد مداوم یا سایر اختلالات مربوط به ستون فقرات دارند.

درمان کمردرد با توجه به علت خاص متفاوت خواهد بود، با این حال به احتمال زیاد شامل درمان عملی غیرتهاجمی و به دنبال آن یک برنامه ورزشی متناسب است.

از نزدیک با یک تیم عالی از جراحان مغز و اعصاب محلی، پزشکان ورزش، متخصصان درد، روانشناسان و کلینیک های رادیولوژی همکاری کنید، بنابراین شما بهترین تیم را در کنار خود دارید که به شما کمک می کند تا بهترین نتیجه را بگیرید.

همه پزشکان علاقه خاصی به فیزیوتراپی کمردرد دارند
همه پزشکان علاقه خاصی به فیزیوتراپی کمردرد دارند

علائم شایع کمردرد

کمرتان از استخوان های متصل به هم، مفصل های صورت، رباط ها و اعصاب تشکیل شده است که وظیفه حمایت از بالاتنه و تأمین قدرت و تحرک را بر عهده دارد. بیشتر کمر درد در نتیجه آسیب دیدگی در این نواحی خاص است. علائم کمر درد می تواند از علائم خفیف تا ناتوان کننده باشد که می تواند عملکرد روزانه شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

علائم شایع می تواند شامل موارد زیر باشد:

درد شدید سوزش

سوزن سوزن شدن یا بی حسی اندام تحتانی (سیاتیک)

گرفتگی عضلات و اسپاسم

از دست دادن کنترل مثانه یا روده

دشواری ایستادن، راه رفتن یا نشستن

دلایل شایع درد کمر

متاسفانه، کمردرد به دلیل استرس و حرکات روزمره که از طریق ستون فقرات و دیسک ها منتقل می شود، دلایل زیادی دارد، اگرچه منبع اصلی درد به طور کلی از دیسک های کمر، مفاصل، رشد استخوانی یا از بین رفتن اعصاب ناشی می شود.

این که آیا درد شما به عنوان درد مکانیکی یا رادیکولیت طبقه بندی می شود،

بیشترین دلایل درد حاد کمر شامل:

حرکات تکراری

بارگذاری ستون فقرات

برآمدگی دیسک

عصب آغشته یا ملتهب

فیزیوتراپی

بیشترین دلایل درد حاد کمر شامل:
بیشترین دلایل درد حاد کمر شامل:

مطالعه موردی در مورد مدت زمان فیزیوتراپی برای کمر

یک مرد 42 ساله که به عنوان افسر پلیس کار می کند، دچار کمردرد شدیدی شد که پس از گذراندن روز گذشته به کمک برادرش برای انتقال به بیمارستان مشکل داشت. او در جابجایی مشکل داشت و بیشتر حرکات درد را با حرکت تشدید می کرد. هیچ علائم اندام تحتانی در سابقه یا معاینه وجود نداشت.

در غیر این صورت حال وی خوب بود و هیچ داروی منظمی مصرف نمی کرد. هدف این مثال، توضیح مختصری از روش های فیزیوتراپی مدرن در مدیریت کمردرد مکانیکی است.

اولین هدف از معاینه فیزیوتراپی

اولین هدف از معاینه فیزیوتراپی و تعیین مدت زمان فیزیوتراپی برای  کمر، برای بیمار مبتلا به کمر درد، طبقه بندی بیمار بر اساس تریاژ تشخیصی توصیه شده در دستورالعمل های بین المللی درد کمر است.

2 دلایل جدی و خاص کمردرد بسیار نادر است (به عنوان مثال شکستگی، سرطان، عفونت و اسپوندیلیت آنکیلوزان) اما بررسی این شرایط مهم است. سپس بیماران به علائم و نشانه های فشرده سازی یا تحریک ریشه عصب یا مبتلایان به کمردرد مکانیکی تقسیم می شوند.

هدف ارزیابی

هدف از این ارزیابی، شناسایی اختلالاتی است که ممکن است در شروع درد نقش داشته باشند یا احتمال ایجاد درد مداوم را افزایش دهند. این عوامل شامل عوامل بیولوژیکی (به عنوان مثال ضعف، سختی)، عوامل روانشناختی (به عنوان مثال افسردگی، ترس از حرکت و فاجعه) و عوامل اجتماعی (به عنوان مثال محیط کار) است.

این ارزیابی بر شناسایی ساختارهای تشریحی (به عنوان مثال دیسک بین مهره ای) به عنوان منبع درد متمرکز نیست، همانطور که ممکن است در مفاصل محیطی مانند زانو رخ دهد.

تحقیقات قبلی و دستورالعمل های بین المللی نشان می دهد شناسایی منبع خاص بافت درد برای مدیریت موثر کمردرد مکانیکی امکان پذیر یا ضروری نیست.  ارزیابی با گرفتن شرح حال کامل بیمار آغاز می شود.

طبقه بندی بیماری

این امر بر طبقه بندی بیمار بر اساس تریاژ تشخیصی، ایجاد فرضیه هایی در مورد عوامل موثر و ارزیابی موانع روانشناختی یا اجتماعی در بهبودی متمرکز است.  یک معاینه بدنی معمولی با مشاهده وضعیت قرارگیری و تراز بندی، با تمرکز بر موقعیت ها و حرکاتی که دردناک توصیف می شوند. (به عنوان مثال نشستن) شروع می شود.

رابطه بین تغییر این حرکات و پاسخ درد بعدی بررسی می شود. معاینه عصبی معمول است اما در موارد ارائه شده لازم نیست، زیرا هیچ علامتی در پاها وجود ندارد.

معاینه حرکات فعال برای ارزیابی میزان درد و کاهش حرکت در حرکات مختلف انجام می شود، در حالی که جستجو برای الگوهای مکانیکی (به عنوان مثال خم شدن درد کمر را افزایش می دهد) که می تواند برای هدایت استراتژی های حرکتی (از جمله ورزش)، درمان دستی استفاده شود، یا توصیه شده به طور معمول، با لمس عضلات و مفاصل ستون فقرات کمر، از جمله تحرکات مفصلی خاص از سطح بین مهره ای برای ارزیابی تولید مثل درد و هر گونه سفتی قابل درک، به دنبال خواهد داشت.

استراتژی های مدیریت مدت زمان فیزیوتراپی برای  کمر

شواهد محکمی وجود دارد که نشان می دهد بیشتر افراد مبتلا به کمردرد، با مداخلات محدود به سرعت بهبود می یابند. درمان اولیه باید شامل تأکید بر طبیعت خوش خیم این مشکل، توصیه به فعال ماندن تا حد ممکن، اجتناب از استراحت در رختخواب و اطمینان از این باشد که درد به سرعت برطرف می شود.

به بیماران توصیه می شود در صورت لزوم از مسکن های ساده استفاده کنند. اگر ارزیابی نشان داد که این موارد به یک بیمار کمک می کند، فیزیوتراپیست ها معمولاً درمان دستی و یا مداخلات ورزشی را اضافه می کنند. در بیماران با درد شدید و اسپاسم عضلانی، ممکن است از روش هایی مانند گرما و ماساژ برای تسکین درد کوتاه مدت استفاده شود.

در بیماران با کمردرد مکانیکی، طبق دستورالعمل های بین المللی تجویز نمی شود و معمولا پزشک مدت زمان فیزیوتراپی برای  کمر را برای فرد تعیین می کند.

اگر بیمار پیشرفت خوبی داشته باشد، همانطور که در مورد ارائه شده انتظار می رود، فیزیوتراپیست ممکن است طی هفته های بعدی یک یا دو بار دیگر بیمار را ببیند تا روند پیشرفت را کنترل کند، برنامه ورزشی را تمدید کند (فعالیت عمومی یا تمرینات خاص در صورت لزوم) و در صورت نشان دادن، درمان دستی را انجام دهد. هدف از درمان پرداختن به اهداف فردی بیمار، با تاکید بر مدیریت خود است.

استراتژی های مدیریت مدت زمان فیزیوتراپی برای  کمر
استراتژی های مدیریت مدت زمان فیزیوتراپی برای  کمر

میان مدت (حداکثر 6 ماه)

انتظار این است که بیشتر بیماران قبل از این زمان به خوبی بهبود یابند و از فیزیوتراپی مرخص شوند. فیزیوتراپیست ها معمولاً به صورت پیشگیرانه یا نگهدارنده به ملاقات بیماران نمی روند.

با این حال، اگر معاینه اختلالاتی مانند ضعف قدرت یا هماهنگی عضلات را نشان دهد، تحقیقات نشان داده است که با کمردرد مکرر مرتبط است. فیزیوتراپیست تمرینات مناسب برای کار بر روی این اختلالات را به بیماران آموزش می دهند.

این تصمیمی است که با یک بیمار اتخاذ می شود، زیرا پس از حل شدن دوره، انگیزه برخی از بیماران برای کار بر روی استراتژی های پیشگیری است در حالی که دیگران این کار را نمی کنند. اگر طی چند هفته اول بیماران به خوبی بهبود نیابند، معاینه دقیق تری لازم است.

مدیریت بیمارانی که به کمر درد مزمن مبتلا می شوند پیچیده تر و فراتر از محدوده این کار است، اما اغلب شامل یک رویکرد چند رشته ای است و ممکن است نیاز به تحقیقات بیشتر مانند تصویربرداری داشته باشد و حتی مدت زمان فیزیوتراپی برای  کمر آن ها تعیین شود.

بلند مدت (سال ها، شامل استراتژی های پیشگیری و نگهداری)

فیزیوتراپیست ها برای پیشگیری یا نگهداری معمولاً در طولانی مدت بیماران را نمی بینند. کلاسهای ورزش گروهی برای پیشگیری به طور فزاینده ای رایج شده است و شواهدی در مورد اثربخشی این اقدامات وجود دارد.

موارد منع مصرف چندانی برای مداخلات فیزیوتراپی برای درد مکانیکی کمر وجود ندارد، به شرطی که تریاژ تشخیصی برای شناسایی افراد با دلایل جدی کمر درد استفاده شود. پوکی استخوان منع مصرف در درمان های دستی است. نکته مهم این است که، فیزیوتراپیست ها در مدلی کار می کنند که اثرات درمانی از نزدیک ارزیابی می شود تا احتمال افزایش علائم یا عوارض جانبی به حداقل برسد.

فیزیوتراپیست ها متخصص درمان ستون فقرات هستند

فیزیوتراپیست ها متخصص درمان ستون فقرات هستند. فیزیوتراپیست شما، آسیب شما را ارزیابی می کند و نه تنها روش درمانی مناسب را برای شما تعیین می کند بلکه به شما می آموزد که چگونه از عود مجدد آسیب جلوگیری کنید. 80٪ کل بزرگسالان در دوره ای از زندگی خود از کمردرد رنج می برند.

فیزیوتراپیست ها متخصص درمان ستون فقرات هستند
فیزیوتراپیست ها متخصص درمان ستون فقرات هستند

بسیاری از ما ناراحتی کمر درد، اسپاسم کمر و سیاتیک را می دانیم.  شرایط فیزیوتراپی ستون فقرات و مدت زمان فیزیوتراپی برای  کمر می تواند به شما کمک کند.

مواردی که شما نیاز به فیزیوتراپی دارید:

درد پایین کمر

درد سیاتیک یا عصب “عصب نیش زده” در پا یا سوزن و سوزن و بی حسی در پا

سردرد

درد دنده و قفسه سینه (از ریشه اسکلتی عضلانی)

گردن درد

درد عصبی «عصب نیشگون گرفته» در بازو (ها) یا دست (ها)، سنجاق و سوزن و بی حسی بازو (بازوها) یا دست (ها)

آسیب به کمر یا گردن از جمله آسیب دیدگی در ورزش، آسیب در محل کار، تصادفات رانندگی از جمله ضربه شلاق

سفتی مفصل یا حرکت محدود

عملکرد ورزشی ضعیف

کنترل ضعیف مثانه

دلایل فیزیوتراپی ستون فقرات

آسیب به کمر یا گردن از جمله آسیب دیدگی در ورزش یا آسیب در محل کار

تصادفات رانندگی از جمله آسیب دیدگی شلاق

مشکلات ژنتیکی مانند اسکولیوز، اسپوندیلیت آنکیلوزان

تون عضلانی ضعیف یا عضلات ضعیف

ارگونومی ضعیف محل کار شما

عادت های بد وضعیتی

انتخاب های سبک زندگی

فیزیوتراپیست شما یک ارزیابی دقیق برای شما و مدت زمان فیزیوتراپی برای  کمر را انجام می دهد، از جمله:

دلایل فیزیوتراپی ستون فقرات
دلایل فیزیوتراپی ستون فقرات

ارزیابی پوسچر:

این ممکن است در حالت ایستاده و نشسته انجام شود اما همچنین به طور فعال حرکت از موقعیت به موقعیت دیگر انجام شود زیرا وضعیت ایستا نیست بلکه دائماً تغییر می کند

انعطاف پذیری مفصل یا عضله:

حرکات ستون فقرات شما ارزیابی می شود. همچنین ممکن است مفاصل اطراف بررسی شود تا آیا این موارد بر وضعیت شما تاثیر می گذارد

لمس مفاصل یا بافت های نرم :Physio به طور دستی نحوه حرکت مفاصل و وضعیت بافت های نرم مانند عضلات و رباط ها را بررسی می کند

گرفتن یک شرح حال دقیق:

سابقه مشکل ارائه شده و همچنین هرگونه سابقه پزشکی مرتبط را بررسی می کند.

فیزیوتراپیست شما ممکن است از تکنیک های گوناگونی برای کمک به پیشرفت شما استفاده کند، از جمله:

درمان دستی (شامل ماساژ بافت نرم، کشش)

تحرکات مفصلی (حرکات مفصلی تکنیک هایی است که برای بهبود حرکت و درد مفاصل استفاده می شود. بسیج مفاصل اغلب می تواند به نتایج مشابهی با دستکاری (”ترک خوردگی مفاصل”) دست یابد، اما بدون استفاده از آن نیروی، خطری را که می تواند با دستکاری ستون فقرات درگیر باشد از بین می برد.

تجویز تمرینات:

این موارد به طور خاص برای شما و شرایط شما ارائه می شود

مشاوره و آموزش:

با درک بهتر از وضعیت خود می توانید روزانه اقدامات مثبتی برای کاهش علائم و جلوگیری از عودهای بعدی انجام دهید.

مشاوره و آموزش:
مشاوره و آموزش:

نتیجه گیری

کمردرد یکی از دلایل اصلی مراجعه افراد به پزشک است. برای بزرگسالان بالای 40 سال، بعد از بیماری قلبی و آرتروز، به عنوان دلیل مراجعه به پزشکان در رتبه سوم قرار دارد. 80 درصد افراد در دوره ای از زندگی خود دچار کمردرد می شوند و تقریباً هرکسی که یک بار کمردرد داشته باشد دوباره به آن دچار می شود.

تعداد بسیار کمی از افرادی که احساس کمردرد می کنند، یک مشکل پزشکی جدی دارند. نود درصد افرادی که برای اولین بار کمردرد را تجربه می کنند طی دو تا شش هفته بهبود می یابند. فقط به ندرت افراد کمردرد دچار مشکلات مزمن کمر می شوند.

با در نظر داشتن این حقایق، می توانید اطمینان حاصل کنید که کمردرد شایع است، که این امر معمولاً فقط برای مدت کوتاهی مشکل ایجاد می کند و می توانید برای تسکین علائم و جلوگیری از مشکلات بعدی مدت زمان فیزیوتراپی برای  کمر خود را تعیین کنید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.