نرمش های پس از بازکردن گچ آرنج دست
فهرست مطالب

در این مقاله به بررسی موضوع نرمش های پس از بازکردن گچ آرنج دست می پردازیم.

فیزیوتراپی تخصصی دست، یکی از حساس ترین انواع فیزیوتراپی به شما می رود.

اگر به دنبال تعرفه های فیزیوتراپی هستید،صفحه هزینه فیزیوتراپی دست را ببیند.

با شکستن استخوان های تشکیل دهنده مفصل آرنج، شکستگی آرنج رخ می دهد. هنگام وقوع این آسیب ممکن است به بافت های اطراف مفصل آرنج، آسیب وارد شود.

از عوامل شکستگی مفصل آرنج می توان به سقوط از جایی، وارد شدن ضربه به آرنج و آسیب ورزشی اشاره کرد. مدت زمان ریکاوری آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. میزان آسیب وارد شده، عوارض همراه و سن بیمار، از جمله این عوامل هستند.

ویدئو نرمش های پس از بازکردن گچ آرنج دست

شکستگی آرنج با روش های فیزیوتراپی، حرکات ورزشی و استفاده از داروها قابل درمان و توانبخشی است. برای دریافت بهترین نرمش های پس از بازکردن گچ آرنج دست، می توانید به دکتر معینی مراجعه نمایید. دکتر معینی، یکی از معتبرترین و بهترین فیزوتراپیست ها می باشد.

در ادامه نوشتار، موارد گوناگونی را در این خصوص بررسی خواهیم کرد. ما را همراهی نمایید.

عناوین مقاله:

آناتومی آرنج

عملکرد یک مفصل آرنج طبیعی

انواع شکستگی آرنج

نشانه های شکستگی آرنج

تشخیص شکستگی آرنج توسط فیزیوتراپیست

تشخیص شکستگی آرنج توسط پزشک

نحوه مراقبت از آرنج شکسته

روش های درمانی شکستگی آرنج

فیزیوتراپی دست چیست؟

درمان فیزیوتراپی شکستگی استخوان آرنج

نقش فیزیوتراپ در توانبخشی شکستگی آرنج

زمان خارج کردن دست از گچ

مزایای تمرینات و حرکات اصلاحی

تسکین درد

افزایش انعطاف پذیری آرنج با حرکت دادن آن

تمرینات کششی مفصل در نرمش های پس از بازکردن گچ آرنج دست

سایر روش های درمان خشکی مفصل آرنج

حرکت درمانی درد آرنج

تمرینات تقویتی آرنج

مراقبت های پس از بازکردن گچ آرنج

ماساژ آرنج پس از شکستگی

جمع بندی

 

آناتومی آرنج

آناتومی آرنج
آناتومی آرنج

مفصل آرنج دارای سه استخوان است. عملکرد آرنج بسیار شبیه به عملکرد لولای در است. نقش دیگر آرنج، کمک به چرخش ساعد است. بنابراین نرمش های پس از بازکردن گچ آرنج دست توسط دکتر معینی، بسیار حائز اهمیت است.

بخش های مختلف آرنج

بخش های مختلف آرنج
بخش های مختلف آرنج
  • استخوان دیستال آرنج که در وسط لولای آرنج قرار گرفته است.
  • سر استخوان رادیال که متحرک است و اطراف استخوان بازوی دیستال و زمان چرخیدن ساعد می چرخد.
  • استخوان اولکرانون که قسمتی از اولنا است و انتهای این استخوان، به استخوان بازو وصل شده است و نقش یک لولا را ایفا می کند و اطراف انتهای استخوان بازو می چرخد.

پیشنهاد می کنیم از سایر مطالب سایت فیزیوتراپی معینی دیدن کنید.

عملکرد یک مفصل آرنج طبیعی

خم شدن یا انحنا

کشش یا راست شدن

چرخاندن و چرخش کف دست به سمت بالا و پایین

وارد شدن آسیب های شدید به آرنج و جا به جایی استخوان ها، می تواند به بافت های عصبی و عروقی نیز آسیب برساند.

توجه ویژه ای باید به آسیب آرنج در کودکان داشته باشیم. چون که این آسیب می تواند روی روند رشد و نمو استخوان های کودک تاثیرگذار باشد.

انواع شکستگی آرنج

انواع شکستگی آرنج
انواع شکستگی آرنج

به صورت کلی از نظر دکتر معینی به عنوان معتبرترین فیزیوتراپیست، سه نوع شکستگی آرنج داریم:

نوع۱: شکستگی بدون جابه جایی استخوان، در این حالت شکستگی رخ داده است ولی استخوانی جابه جا نشده است.

نوع۲: شکستگی که در اثر آن استخوانی از مکان اصلی خود جابه جا شده است.

نوع۳: حادترین نوع شکستگی که در آن چند استخوان دچار شکستگی و جابه جایی شده است.

شکستگی نوع ۱ و ۲ بدون نیاز به جراحی قابل ترمیم هستند ولی شکستگی نوع ۳ معمولا نیاز به جراحی دارد. بهبود و ریکاوری شکستگی آرنج در اغلب موارد بین ۲ تا ۸ هفته طول می کشد. زمان ریکاوری آرنج به دو عامل میزان آسیب و سلامت جسمی شخص بستگی دارد.

فیزیوتراپی به عنوان عامل تسریع کننده زمان ریکاوری عمل می کند. فیزیوتراپی در شکستگی هایی که نیاز به عمل دارد، نیز موثر است.

طبیعی است که برای بهترین نرمش های پس از بازکردن گچ آرنج دست، به دکتر معینی بهترین فیزیوتراپیست مراجعه نمایید.

نشانه های شکستگی آرنج

اگر شکستگی آرنج برای شما رخ دهد، با موارد زیر روبرو خواهید بود:

  • درد با شدت خفیف تا شدید: حرکت دادن بازو کاری بسیار درد آور است.
  • خشک شدن، سفتی و گرفتگی بازو
  • التهاب، قرمزی، ورم و درد در قسمت آسیب دیده
  • افزایش حساسیت به لمس
  • گرم بودن بخش آسیب دیده
  • احساس بی حسی در آرنج، ساعد و مچ دست

تشخیص شکستگی آرنج توسط فیزیوتراپیست

تشخیص شکستگی آرنج توسط فیزیوتراپیست
تشخیص شکستگی آرنج توسط فیزیوتراپیست

دکتر معینی به عنوان بهترین فیزیوتراپیست تهران در صورت تشخیص شکستگی، شما را برای انجام رادیولوژی به متخصص ارجاع خواهد داد.

کار دیگری که دکتر معینی انجام خواهد داد، بررسی وجود آسیب در سایر استخوان ها و اطمینان از عدم آسیب به عروق خونی و اعصاب است. بسته به میزان و نوع آسیب دیدگی، پزشک متخصص، به گچ گرفتن در موارد خفیف و انجام جراحی در موارد شدیدتر توصیه می کند.

تشخیص شکستگی آرنج توسط پزشک

دکتر با معاینه بخش آسیب دیده، به دنبال پیدا کردن کوچکترین پارگی است. همچنین نواحی مختلف آرنج و دستتان را لمس می کند و از وجود درد در این قسمت اطمینان حاصل می کند. با تشخیص پزشک در صورت نیاز، موارد زیر انجام خواهد شد:

عکس برداری اشعه ایکس:

یکی از متداول ترین روش ها برای تشخیص شکستگی است. گاهی ممکن است در تصاویر مربوط به اشعه ایکس، شکستگی مشخص نباشد.

در این صورت، پزشک انجام پد چربی را تجویز می کند. چربی معمولا در داخل آرنج قرار گرفته است و توسط عکس اشعه ایکس قابل تشخیص نیست.

در صورتی که پد چربی نشانه ای از جا به جایی این چربی داشته باشد،  ممکن است پزشک روش ها و گرفتن عکس ها در جهت های متفاوت را تجویز کند.

سی تی اسکن و MRI:

در این روش ها، ممکن است موادی استفاده شود که برای بعضی از افراد حساسیت زا باشد. در صورت داشتن حساسیت به این مواد، پزشک خود را مطلع کنید.

به وسیله این روش ها محل و میزان آسیب وارد شده و قسمت های درگیر مشخص می شود. بردن اشیاء فلزی به اتاق تصویربرداری ممنون است. در صورتی که در قسمتی از بدن خود پلاتین یا اشیاء فلزی دارید، پزشک خود را در جریان بگذارید.

نحوه مراقبت از آرنج شکسته

آرنج خود را بالا نگه دارید:

سعی کنید تا جایی که می توانید، آرنج خود را بالاتر از سطح قلب نگه دارید. هدف از انجام این حرکت، کمک به کاهش درد و تورم است.

هنگاهی که آرنج خود را بالا نگه داشته اید، انگشتانتان را باز و بسته کنید، این کار جریان خون بیشتری را به آرنج می رساند و از خشکی آن پیشگیری می کند.

برای کاهش درد و تورم، از یخ استفاده کنید. یخ با کاهش دمای محل آسیب، باعث جلوگیری از آسیب به بافت آن می شود. یخ استفاده شده می تواند به صورت کیسه باشد. در صورت امکان به وسیله یک حوله یخ را بپوشانید و روی آرنج بگذارید.

در صورتی که پزشک داروهای مسکن برایتان تجویز کرد، آن ها را مصرف کنید. یکی از داروهای مورد استفاده در چنین مواردی، داروهای های ضد التهابی غیر استروئیدی است.

این داروها را به صورت آزاد و بدون نیاز به نسخه پزشک، می توانید از داروخانه بگیرید ولی توصیه می کنیم که حتما تحت نظر پزشک از آن ها استفاده کنید.

روش های درمانی شکستگی آرنج

به کار بردن وسایل مخصوصی مثل بریس، گچ، آتل و اسپیلنت که برای کاهش محدوده حرکت آرنج تجویز می شود. این کار می تواند سبب پیشگیری از آسیب بیشتر و کاهش تورم شود.

فرا صوت درمانی:

در این روش امواج فرا صوت در تماس مستقیم با آرنج و اجزای مختلف آن قرار می گیرد. این امواج پروسه ترمیم بافت را تسریع می کنند.

در موارد شدید و با تشخیص پزشکی، ممکن است فرد نیاز به جراحی داشته باشد. در جراحی برای ثابت کردن استخوان ها، ممکن است نیاز به استفاده از پیچ، سیم و پلاک باشد. اگر به سایر قسمت ها مانند عصب و عروق خونی آسیب وارد شده باشد، پزشک آن را ترمیم می کند.

فیزیوتراپی:

یکی از اصلی ترین مراحل بهبود و ریکاوری آسیب به مفصل آرنج است. هدف از فیزیوتراپی، افزایش دامنه حرکت، قدرت و عملکرد طبیعی آرنج است.

برای رسیدن به این اهداف، همواره در انتخاب کلینیک فیزیوتراپی باید دقت کافی داشته باشید. کلینیک دکتر معینی با پیشرفته ترین تجهیزات فیزیوتراپی و ارائه مدرن ترین نرمش های پس از بازکردن گچ آرنج دست، در خدمت شما عزیزان است.

فیزیوتراپی دست چیست؟

فیزیوتراپی دست چیست؟
فیزیوتراپی دست چیست؟

فیزیوتراپی دست، بخشی از فیزیوتراپی است که در تشخیص، درمان و توانبخشی آسیب های وارد شده به دست و قسمت های مختلف آن نقش مهمی دارد.

این نوع فیزیوتراپی برای برگرداندن دامنه حرکت و عملکرد طبیعی دست، همچنین پیشگیری از عوارض آسیب وارد شده به دست، انجام می شود.

دست یکی از اندام های مهم بدن برای انجام فعالیت های روزمره است. آسیب به این قسمت می تواند سبب ناتوانی فرد در انجام این فعالیت ها و افزایش مشکلات فرد شود. به همین دلیل فیزیوتراپی دست توسط دکتر معینی بسیار حائز اهمیت است.

درمان فیزیوتراپی شکستگی استخوان آرنج

وقتی شکستگی آرنج دست همراه با جا به جایی استخوان رخ می دهد، معمولا اولین اقدام جراحی است. پس از یک هفته از عمل جراحی، حرکات اصلاحی با فیزیوتراپی شروع می شود.

در صورتی که شکستگی همراه با جا به جایی استخوان نباشد، ابتدا آتل ثابت، سپس به مدت ۲تا ۳ هفته آتل متحرک تجویز می شود. پس از آن تمرینات اصلاحی آرنج در سطح ابتدایی، برای افزایش دامنه حرکتی انجام می شود.

یکی از روش هایی که پزشکان از آن برای اطمینان از جوش خوردن استخوان های آرنج استفاده می کنند، اشعه ایکس است.

در صورت تایید پزشک و اطمینان از جوش خوردن استخوان ها، انجام حرکات اصلاحی توسط فیزیوتراپیست آغاز می شود. در ادامه، نرمش های پس از بازکردن گچ آرنج دست توسط دکتر معینی ارائه می شود.

به بیماران برنامه تمرینی متناسب با شرایطشان داده می شود. افراد باید قادر باشند تا بدون داشتن درد، این تمرینات را انجام دهند. تمرین های مقاومت و انعطاف پذیری از مهم ترین تمریناتی هستند که باعث پیشگیری از خشکی و بی تحرکی مفصل می شوند.

نقش فیزیوتراپیست در توانبخشی شکستگی آرنج

نقش فیزیوتراپیست در توانبخشی شکستگی آرنج
نقش فیزیوتراپیست در توانبخشی شکستگی آرنج

دکتر معینی به عنوان بهترین و معتبرترین فیزیوتراپیست، بر اساس ویژگی های شکستگی آرنج هر فرد، نرمش های پس از بازکردن گچ آرنج دست و برنامه ای مخصوص برای افزایش طیف حرکتی، تقویت مفصل و ماهیچه ها و کاهش ورم و التهاب طراحی می کند.

به علاوه به بیمار کمک می کند تا از عهده ی کارهای روتین خود برآید. تا زمان بهبود کامل آرنج و استخوان ها، نباید گچ آن ها در آورده شود.

برای جلوگیری از خشکی، ضعف و تورم دست، تمرینات ورزشی مخصوصی را تجویز می کند. فیزیوتراپیست به شما یاد خواهد داد که چگونه بدون کمک دیگران، فعالیت های روزمره خود را انجام دهید.

یکی از مهم ترین مسائل در هنگام آسیب دیدگی، حفظ تناسب اندام است. در این زمینه نیز فیزیوتراپیست به شما آموزش های لازم د خصوص نرمش های پس از بازکردن گچ آرنج دست را خواهد داد.

به همین دلیل فیزیوتراپیست شما در این زمینه باید تجربه کافی  داشته باشد. با مراجعه به خانم دکتر معینی که رزومه درخشانی در زمینه توانبخشی آرنج دارند، می توانید از تجربیات دکتر معینی در کلینیک ایشان برخوردار شوید.

زمان خارج کردن دست از گچ

زمانی که می خواهید گچ دست را خارج کنید، احتمالا ماهیچه ها تحلیل رفته و دست حالت خشکی و سفت شدن به خود گرفته است.

تمرین های فیزیوتراپی از بی حرکتی دائم دست جلوگیری می کند. به همین دلیل در صورت وقوع شکستگی در کمترین زمان ممکن به متخصص و فیزیوتراپیست مراجعه نمایید.

روند بهبود شکستگی آرنج

روند بهبود شکستگی آرنج
روند بهبود شکستگی آرنج

کاهش درد و ورم ناشی از شکستگی آرنج

فیزیوتراپیست از شیوه های درمانی مختلف و متنوع مانند ماساژ درمانی، تحریک الکتریکی و استفاده از پک یخ برای کم کردن درد و تورم استفاده می کند.

کمپرس یخ برای کاهش درد ناشی از شکستگی آرنج

استفاده از یخ، سابقه طولانی در درمان درد و تورم دارد. یخ باعث انقباض عروق خونی محل آسیب دیده و کاهش دمای آن می شود. هچنین باعث کاهش درد و ورم و رسیدن مواد غذایی به بخش آسیب دیده می شود و زمان بهبود را کاهش می دهد.

تحریک الکتریکی

در روش تحریک الکتریکی، از دو الکترود آند و کاتد استفاده می شود . به وسیله ولتاژ تولید شده توسط باتری در این دو سمت، جریان الکتریکی شکل می گیرد.

به دلیل ضعیف بودن این جریان، بیمار آن را حس نمی کند ولی به وسیله آن، روند بهبود آغاز می شود. در اثر این جریان، سلول های استخوانی شروع به تکثیر می کنند.

درمان دستی

درمان دستی معمولا توسط فیزیوتراپیست انجام می شود و هدف از آن توانبخشی عملکرد مفصل و کم کردن میزان درد است. درمان دستی در ستون فقرات از طریق فشارهای کم و کنترل شده به قسمتی از مفاصل ستون فقرات اعمال می شود.

طب سوزنی

به وسیله ۶ تا۱٠ سوزن انجام می شود. در این روش با وارد کردن سوزن به بخش های مختلف آرنج،  گردش خون در ماهیچه ها و تاندون را افزایش می دهند.

بهبود توانایی های حرکتی

بهبود توانایی های حرکتی
بهبود توانایی های حرکتی

فیزیوتراپیست تمرین های مختلفی را برای توانبخشی محل آسیب دیده در نظر می گیرد.

تمرینات و حرکات اصلاحی

هنگام بسته بودن آرنج (گچ یا آتل)

وقتی آرنج فرد با آتل یا گچ بسته شد، آویزان کردن آن به گردن، باعث کاهش حرکت آن خواهد شد. این عمل روند بهبود و ریکاوری آن را تسریع می کند.

بازوی فرد ممکن است در این مدت دچار سفتی، ضعف یا تورم شود. توجه ویژه به بازو در این هنگام ضروری است.

فیزیوتراپیست با توجه به تجویز پزشک و مقدار حرکت مجاز برای آرنج آسیب دیده، انواع مختلف حرکات کششی و اصلاحی را برای حرکت دادن شانه، آرنج و مچ دست در نظر می گیرد. پس از انجام حرکات ورزشی آرنج، سایر نقاط بدن نیز فعالیت خود را به آهستگی شروع می کنند.

پس از برداشتن آتل یا گچ

در صورتی که روی آرنج، جراحی صورت گرفته باشد، پس از برداشتن آتل یا گچ به احتمال زیاد آرنج حالت بی حرکتی و خشکی به خود گرفته و بازو ضعیف شده است.

در صورت انجام ندادن حرکات اصلاحی و تقویتی و نرمش های پس از بازکردن گچ آرنج دست پس از جراحی، امکان از کار افتادن دائم آرنج وجود دارد.

به همین دلیل فرد باید با اراده و پشتکار، همچنین بردباری این تمرینات را انجام دهد. دکتر معینی بر اساس شرایط شما بهترین برنامه تمرینی را طراحی می کند.

افزایش قدرت و توانایی حرکتی

دکتر معینی به عنوان برترین فیزیوتراپیست، حرکت های مختلفی را برای بهبود و ریکاوری بهتر آرنج به شما آموزش می دهد. اولین تمرین، تمرین های منفعل دامنه حرکتی است.

هدف از این تمرین، جا به جایی ملایم آرنج است. پس از مدتی، بازوی فرد قوی تر می شود و قادر خواهد بود تا به تنهایی حرکات فعال دامنه حرکتی (حرکت با وزنه) را انجام دهید.

پس از بهبود کامل آرنج، فرد می تواند تمرین با وزنه را شروع کند. فیزیوتراپیست در حین انجام این تمرینات با حمایت خود، مانع از سقوط فرد و وارد شدن آسیب به او می شود.

کاهش خشکی و بی حرکتی آرنج

فیزیوتراپیست به وسیله منوال تراپی یا درمان دستی، باعث افزایش دامنه حرکت مفصل ها و کاهش درد عضلات و مفاصل می شود.

آغاز مجدد فعالیت های روتین:

فیزیوتراپیست به بیمار، نحوه انجام کارهای روزانه اش مانند پوشیدن لباس، كار کردن با کامپیوتر و موبایل و بلندکردن اشیا را آموزش می دهد. با انجام این کار، فرد به استقلال کاری می رسد و اعتماد به نفسش افزایش می یابد.

آمادگی انجام کارهای سخت تر

یکی از موارد مهم در طراحی برنامه های اصلاحی و تقویتی، توجه به شغل فرد یا سرگرمی های او است. فیزیوتراپیست بر اساس این دو مورد، حرکات مشخصی را در برنامه روزانه اش در نظر می گیرد.

تسکین درد

درمانگر با استفاده  از شیوه های درمانی مانند کمپرس سرد و گرم، سبب کم کردن درد و کاهش تورم مفصل آرنج می شود. هدف اصلی فیزیوتراپی، با حرکات اصلاحی جلوگیری از ایجاد عوارض دائمی و اختلال در عملکرد آرنج است. این هدف به وسیله موارد زیر قابل دستیابی است:

  • توانمند سازی و قوی کردن ماهیچه بازو
  • افزایش تدریجی دامنه حرکت و قدرت مفصل آرنج
  • اطمینان از نوع شکستگی برای مشخص کردن زمان شروع و نوع برنامه اصلاحی  مورد نیاز
  • آموزش به بیمار برای از سرگیری فعالیت های روزمره اش
  • در صورت نیاز، توصیه کردن وسایل کمک

افزایش انعطاف پذیری آرنج با حرکت دادن آن

در این روش، تعداد زیادی از تمرین های حرکتی انجام می شود. برای بهتر کردن حرکت ساعد، از پرونیشن و سوپینیشن استفاده می شود.

برای انجام این تمرین، دست خود را به حالتی که هنگام دست دادن ایجاد می کنید، درآورید. سپس بازوی خود را بچرخانید طوری که کف دستتان رو به سقف باشد (سوپینیشن)، سپس جوری بچرخانید که رو به زمین باشد (پرونیشن)

تمریناتی که حرکت دست را تقویت می کنند

حرکاتی که با هدف تقویت بازوی دست انجام می شود، یکی از بخش های اصلی توانبخشی شکستگی آرنج محسوب می شوند. اگر فیزیوتراپیست، کوچکترین ضعف و ناتوانی در عضلات بخش آسیب دیده مشاهده کرد، تمرینات لازم را به شما آموزش خواهد داد.

تمرین با تیوب برای چرخش های خارجی

به گونه ای بایستید که بخش آسیب دیده به طرف شکم شما باشد. با دست دیگر تیوبی را که انتهای آن به نقطه ای متصل است را بگیرید و بکشید. دست باید موازی با سطح زمین باشد. آرنج همچنان به سمت شکم باشد. بازو را به سمت بیرون کمر بچرخانید و دور کنید.

تمرینات کششی در نرمش های پس از بازکردن گچ آرنج دست

اگر به هر دلیلی مفصل آرنج دچار خشکی و بی حرکتی شده باشد، انجام تمرینات مربوط به شانه و مچ دست توصیه می شود. عضلات ساعد و باز از یک سو به مفصل آرنج و از سوی دیگر به شانه و مچ دست متصل هستند.

فیزیوتراپیست با ایجاد کشش و انقباض این عضلات مانع از خشکی مفصل آرنج می شود. پس از طی شدن این مرحله، با انجام این حرکات می توان سرعت بهبود و دامنه حرکت مفصل را افزایش داد. با گرفتن وسیله نرمی در دست، می توان حرکات نرمشی مچ دست را انجام داد.

این وسیله می تواند توپ تنیس، موم و حلقه های پلاستیکی منعطف باشد. حرکت کششی دیگر می تواند چرخش مچ دست به سمت جلو، سپس بازگشت آن به عقب باشد.

قرار دادن انگشتان هر دو دست در داخل یک کش و ایجاد فشار برای باز کردن کش مورد نظر، می توان تمرین بسیار مناسبی انجام داد.

ایجاد کشش در ماهیچه های دو سر قدامی و سه سر خلفی

با ایجاد کشش در ماهیچه های دو سر قدامی و سه سر خلفی، می توان از خشکی مفصل جلوگیری کرد. برای کشش ماهیچه سه سر بازو، می توان دست آسیب دیده را به پشت سر برد و با دست مقابل، قسمت مچ یا ساعد را به سمت بیرون بکشید.

تمرین دیگری که قابل انجام است، بدین صورت است که فرد روی صندلی و روبروی میز می نشیند، کمر خود را به صندلی تکیه داده و بازوی خود را روی میز می گذارد.

بدون کمک گرفتن از نیروی خارجی و نیروی بدن خودش، ساعد خود را به سطح میز برساند و دوباره به مکان اول خود برگرداند.

در حین انجام این کار، باید مراقب باشید که ضربه ناگهانی به دست وارد نشود و حداقل ده بار متوالی آن را به نرمی انجام دهید.

در صورتی که برای رساندن ساعد دست به سطح میز از شانه و سایر قسمت های بدن خود کمک بگیرید، اثرگذاری تمرین به شدت کاهش خواهد یافت.

در ادامه این حرکت، تلاش کنید تا به آرامی ساعد خود را به شانه خودتان نزدیک کنید. برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن، این تمرینات را باید حداقل روزی ۲ بار انجام دهید.

زمانی که آرنج خود را روی میز قرار داده اید؛ یک بطری نوشابه را دست خود نگهدارید

حرکت دیگری که عملکردی مشابه با این تمرین دارد، این است که زمانی که آرنج خود را روی میز قرار داده اید؛ یک بطری نوشابه را دست خود نگهدارید و تلاش کنید تا ته این بطری را به میز برسانید و دهنه بطری را به سمت شانه و دهان خود بکشید.

پس از مدتی، هنگامی که ورم و التهاب مفصل آرنج فروکش کرد، تحت نظر متخصص می توانید از دست دیگر برای انجام این حرکت کمک بگیرید.

حرکات مخصوصی نیز برای بهبود سرعت چرخش ساعد وجود دارد. در این تمرین؛ ساعد دست، موازی با سطح زمین قرار می گیرد

با یک چرخش کف دست به سمت سقف اتاق قرار می گیرد، سپس با چرخش دیگر کف دست به سمت کف اتاق قرار می گیرد.

برای حذف کردن کمک شانه، آرنج باید به بدن چسبیده باشد، در غیر این صورت ممکن است فرد به صورت ناخودآگاه از شانه خود کمک بگیرد.

سایر روش های درمان خشکی مفصل آرنج

سایر روش های درمان خشکی مفصل آرنج
سایر روش های درمان خشکی مفصل آرنج

پزشک متخصص علاوه بر تمرینات کششی، از سایر روش ها برای افزایش کارایی و دامنه حرکت مفصل آرنج استفاده می کند.

یکی از این روش ها، استفاده کردن از آتل بندی و گچ گرفتن های پشت سر هم است. شیوه های مختلف درمانی برای پیشگیری از خشکی مفصل آرنج وجود دارد.

یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در روند بهبود و ریکاوری مفصل آسیب دیده، انجام حرکات کششی است. این حرکت ها باید در اسرع وقت زیر نظر متخصص و طبق توصیه و تجویز او انجام شود. برای بهبود کارایی این حرکات، رعایت موارد زیر الزامی است.

حرکت درمانی درد آرنج

حرکت درمانی درد آرنج
حرکت درمانی درد آرنج

نکاتی که باید حین انجام حرکات کششی رعایت کنید، به شرح زیر است:

  • برای تاثیرگذاری حداکثری، حرکات کششی باید روزانه حداقل سه بار تکرار شوند. با گذشت زمان، زمان هر حرکت و تعداد دفعات تکرار آن بر اساس نظر متخصص، می تواند افزایش یابد.
  • توصیه شده است که قبل از انجام این حرکات، دوش آب گرم بگیرید یا از کمپرس آب گرم استفاده نمایید. این عمل سبب کاهش انقباض عضلات و بهبود اثرگذاری حرکات می شود.
  • این حرکات به هیچ عنوان نباید به صورت ناگهانی و شدید انجام شود، چون این کار احتمال آسیب بیشتر را افزایش می دهد. در مقابل انجام آن ها باید به صورت ملایم، آهسته و متعادل باشد.
  • اگر با انجام هر کدام از حرکت ها در ناحیه آرنج خود، دچار درد شدید می شوید، می توانید میزان و تعداد دفعات تکرار آن را کاهش دهید و در موارد حادتر، تا مدتی انجام آن را متوقف نمایید.
  • رسیدن به نتیجه دلخواه امری زمانبر است. به همین دلیل باید صبر و بردباری و تلاش مستمر داشته باشید.
  • این که چه زمانی این حرکات را انجام دهید و شدت آن ها چقدر باشد، به میزان آسیب و نظر پزشک بستگی دارد. از انجام خودسرانه این حرکات پرهیز کنید.
  • یکی از مزیت های حرکات کششی این است که برای انجام آن ها نیاز حضور در مکان خاصی نیست. این حرکات را می توانید در منزل، پارک و در محل کار نیز انجام دهید.
  • یکی از کارهای دیگری که اثر گذاری این گونه حرکات را افزایش می دهد، انجام آن ها در استخر آب گرم و حین آب درمانی است.

تمرینات تقویتی در نرمش های پس از بازکردن گچ آرنج دست

مچ دست خود را تا جایی که امکانپذیر است، به سمت بدن خود خم کنید و آن را باز کنید. این حرکت را در سه ست و هر بار ده مرتبه تکرار کنید.

دست را به صورت صاف و کشیده در راستای بدن خود قرار دهید و مچ دستتان را تا جایی که می توانید، خم و راست کنید.

دست خود را موازی با سطح زمین نگه داشته، کف دست خود را به مدت ۵ ثانیه به سمت بالا بچرخانید و نگه دارید. سپس به سمت پایین بچرخانید و نگه دارید. در حین انجام این حرکت، مطمئن باشید که زاویه دستتان تغییر نکند.

یک شیء مانند چکش را در دست خود نگه دارید. دست در حالت موازی با سطح زمین باشد. مچ دست را به سمت بالا و سپس به سمت پایین بچرخانید. این حرکت را نیز در سه ست و هر بار ده مرتبه انجام دهید.

یک دمبل یا میله سبک را در دستتان نگه دارید، طوری که کف دست شما رو به پایین باشد. سپس مچ دستتان را به آرامی به سمت بالا و پایین خم کنید. در ادامه می توانید از دمبل سنگین تری استفاده نمایید.

با دست سالم، مچ دست آسیب دیده را بگیرید و آرنج آن را خم کنید. دست را در این حالت به مدت ۳٠ ثانیه نگه دارید.

روبروی دیوار بایستید، کف دستتان را روی دیوار قرار دهید

روبروی دیوار بایستید، کف دستتان را روی دیوار قرار دهید. با فشردن دیوار سعی کنید که آرنج خود را صاف کنید. به مدت ۳٠ ثانیه این وضعیت را حفظ کنید.

با گرفتن وزنه و دمبل، آرنج خود را خم و راست کنید. ابتدا از دمبل سبک، سپس از دمبل های سنگین تر استفاده نمایید. این تمرین را سه بار در روز، هر مرتبه ۱٠ بار انجام دهید.

روی زمین بنشینید، آرنج خود را صاف نگه داشته و کف دست را روی زمین قرار دهید. وزن خود را به آرامی به دست انتقال دهید.

در حالت ایستاده یا دراز کشیده به پشت، دو دست خود را در حلقه کشی کرده، آرنجتان را صاف نگه دارید و شروع به کشیدن حلقه به دو طرف کنید. سپس دستانتان را به حالت اول برگردانید.

حلقه کشی را به نقطه ای متصل کنید. با دست آسیب دیده، خود را در زاویه ۹٠ درجه قرار دهید. با کف دست سر دیگر را بگیرید و به سمت چپ و راست تکان دهید.

مقابل دیوار بایستید کف هر دو دست را روی دیوار قرار دهید، به حالت راه رفتن دست خود را جوری که آرنج صاف شود، به سمت بالای دیوار حرکت دهید.

یک سر حلقه کشی را با پا نگه دارید یا به نقطه ای در پایین متصل کنید.

یک سر حلقه کشی را با پا نگه دارید یا به نقطه ای در پایین متصل کنید. با کف دست، سر دیگر آن را بگیرید. سپس به سمت بالا و پایین بکشید. طوری که آرنج خم و راست شود.

روی تخت به روی شکم دراز بکشید طوری که بازو روی تخت و ساعد از تخت آویزان باشد. یک دمبل در دست خود نگه دارید و ساعد را خم و راست کنید. این کار را ۱٠ مرتبه تکرار کنید.

میله بارفیکس را بگیرید. بدن خود را به سمت بالا بکشید. سپس خود را آویزان کنید. طوری که آرنج ها کشیده و صاف باشد. این کار را تکرار کنید.

دو میله موازی را با دو دست خود بگیرید و بدن خود را بالا بکشید و سپس آویزان شوید. جوری که آرنج ها صاف شوند.

با فاصله از میز روی صندلی بنشینید. طوری که نوک انگشتانتان لبه میز را لمس کند. سپس به آرامی مچ خود را به سمت بالا و پایین بکشید.

برای دریافت دیگر موارد نرمش های پس از بازکردن گچ آرنج دست، می توانید با دکتر معینی در ارتباط باشید.

مراقبت های پس از بازکردن گچ آرنج

مراقبت های پس از بازکردن گچ آرنج
مراقبت های پس از بازکردن گچ آرنج
  • پس از این که گچ دست را باز کردید، آن را در محلول آب گرم و نمک قرار دهید. هر روز به مدت نیم الی یک ساعت دستتان را در آب گرم نگه دارید. سپس به مدت دو هفته به صورت منظم حرکات چرخشی را انجام دهید .
  • از دوش آب گرم استفاده کنید.
  • استعمال روغن بادام تلخ و روغن زیتون می تواند مناسب باشد.
  • خشکی، تورم و بی حرکتی، از عوارض طبیعی است. پس از مدتی رفع خواهد شد. نگران آن نباشید.
  • ترمیم و جوش خوردن قسمت آسیب دیده زمانبر است، صبر و حوصله داشته باشید .
  • با مشورت پزشک می توانید از استخر یا آب درمانی استفاده کنید.
  • اشعه ایکس عوارض زیادی می تواند داشته باشد، پس لطفا فقط در صورت تجویز پزشک آن را انجام دهید.

ماساژ آرنج پس از شکستگی

ماساژ آرنج پس از شکستگی
ماساژ آرنج پس از شکستگی

ماساژ آرنج همانند فیزیوتراپی مهم است. ماساژ باعث افزایش قدرت رباط ها می شود، درد را کاهش می دهد، ریکاوری را تسریع می کند و از آتروفی عضلات جلوگیری می کند.

در مراحل اولیه درمان شکستگی آرنج، استفاده از ماساژ منع شده است. این درمان از مرحله دوم ریکاوری انجام می شود. ماساژ آرام به افزایش جریان خون کمک زیادی می کند.

این نوع ماساژ پس از برداشتن گچ یا آتل و بهبود حرکت و عملکرد مفصل انجام می شود. به طور کلی با افزایش جریان خون به محل آسیب دیده، روند بهبود و ریکاوری آرنج را تسریع می کند.

جمع بندی

جمع بندی
جمع بندی

در این مقاله با ساختار و آناتومی آرنج، روش های درمانی و توانبخشی شکستگی آرنج، هچنین نرمش های پس از بازکردن گچ آرنج دست و حرکات اصلاحی فیزیوتراپی آشنایی پیدا کردید.

علت های مختلفی می توانند سبب شکستگی و آسیب به آرنج فرد شود. با توجه به نوع شکستگی و تشخیص پزشک، ممکن است فرد نیاز به جراحی داشته باشد.

انجام فیزیوتراپی، مراحل بهبود و ریکاوری شکستگی آرنج را سریع تر می کند. نکته مهم در انجام فیزیوتراپی، تشخیص و شروع سریع توانبخشی است.

در صورت وقوع چنین آسیبی، می توانید به کلینیک خانم دکتر معینی مراجعه نمایید و از بهترین خدمات فیزیوتراپی با به روزترین تجهیزات برخوردار شوید.

https://bit.ly/3wGDO3l

https://cutt.ly/5HFUJys

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.