هزینه فیزیوتراپی لگن
فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم هزینه فیزیوتراپی لگن را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم:

برای کاهش هزینه های درمان فیزیوتراپی پیشنهاد می کنیم پست فیزیوتراپی طرف قرارداد بیمه دانا را مشاهده نمائید.

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

فیزیوتراپی لگن نوعی روش درمانی برای برطرف کردن دردهایی است که در ناحیه لگن در افراد مختلف ایجاد می شود، البته این درمان فقط مختص درد ناحیه لگن نبوده و در حقیقت افرادی که دچار درد در قسمت های شکم، مقعد، آلات تناسلی، دنبالچه و کف لگن می شوند، به لگن ارتباط داشته و در برخی موارد پزشک معالج برای درمان از فیزیوتراپی لگن استفاده می کند.

هزینه فیزیوتراپی لگن
هزینه فیزیوتراپی لگن

عضلات کف لگن که شامل قسمت های پوبیس تا دنبالچه می باشد و وظیفه نگه داشتن روده، پیشابراه و مثانه را دارند که این نواحی از بدن ممکن است به دلایل گوناگونی مانند بالارفتن سن، ضربه و… دچار ضعف شده و به بی اختیاری ادرار و مدفوع موقع سرفه کردن و عطسه زدن بیانجامد.

اختلالاتی که در ناحیه لگن به وجود می آید ممکن است یکی دیگر از علائم بیماری های لگنی باشد، لذا در این زمان می بایست بیمار برای درمان از خدمات فیزیوتراپی لگن استفاده کند. فیزیوتراپی لگن در بسیاری از موارد در درمان بیمار بسیار موثر بوده و موجب بهبودی کامل خواهد شد.

برای آشنایی با بیماری مفصلی خودایمنی و پیشرونده که معمولا ستون فقرات و لگن را درگیر میکند توصیه می کنیم صفحه اسپوندیلیت آنکیلوزان چیست؟ را مطالعه نمائید.

چنانچه شما نیز در ناحیه لگن دچار درد شده اید و در پی درمان هستید، می توانید برای درمان از خدمات فیزیوتراپی استفاده کنید. همچین می توانید با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی را در خصوص چگونگی انجام فیزیوتراپی لگن در درمان بیماری های مرتبط کسب کنید. پس با ما همراه باشید:

در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ خواهیم داد :

  • عملکرد دستگاه فیزیوتراپی لگن چگونه است؟
  • فیزیوتراپی لگن به چه طریق انجام می شود؟
  • چه حرکاتی در تمرینات فیزیوتراپی لگن انجام می شود؟
  • فیزیوتراپی قبل و بعد از جراحی لگن چه مزیتی دارد ؟
  • فیزیوتراپی برای لگنی که دچار شکستگی شده به چه صورت عمل می کند؟
  • فیزیوتراپی لگن بعد از زایمان به چه صورت انجام می شود؟
  • تکنیک هایی که در فیزیوتراپی لگن در درمان و ترمیم شکستگی لگن به کار می روند شامل چه مواردی است؟
  • فیزیوتراپی لگن چه فواید و مزیت هایی دارد؟
  • چه انتظاراتی می توان از فیزیوتراپی لگن برای تسکین درد داشت؟
  • چه مشکلاتی با فیزیوتراپی لگن درمان می شود؟
  • هزینه فیزیوتراپی لگن به چه عواملی بستگی دارد؟

 

عملکرد دستگاه فیزیوتراپی لگن چگونه است؟

لازم دانستم در ابتدای مقاله دستگاه های فیزیوتراپی لگن را برای شما خواننده عزیز مورد بررسی قرار دهیم سپس در ادامه به بررسی چگونگی انجام فیزیوتراپی بپردازیم، دستگاه هایی که برای فیزیوتراپی لگن مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از :

دستگاه های تحریک الکتریکی ،FES،Interfrential)  tens   ) و دستگاهiofeedback .. از دستگاه بیوفیدبک در فیزیوتراپی لگن برای این منظور استفاده می شود که بیمار با طریقه انقباض عضلات کف لگن آشنا شده و آن ها را تقویت کرده و از این طریق روند بهبودی را در پیش بگیرد. البته شایان ذکر است استفاده از این دستگاه تنها هنگامی می تواند برای بیمار موثر واقع شود، که سیستم عصبی فرد آسیب جدی ندیده باشد و یا به عبارتی سیستم عصبی سالم باشد و اگر چنانچه فرد دچار عفونت مجاری ادراری بوده، سیستم عصبی بدن وی نمی تواند با دستگاه ارتباط لازم را برقرار کند.

عملکرد دستگاه فیزیوتراپی لگن چگونه است؟
عملکرد دستگاه فیزیوتراپی لگن چگونه است؟

حال بپردازیم به نحوه عملکرد دستگاه : دستگاه به این صورت عمل خواهد کرد که پروب دستگاه داخل واژن یا مقعد قرار گرفته و اندازه انقباض عضلات در مانیتوری که به دستگاه متصل است نشان داده می شود و در پایان کار دستگاه پیام می فرستد که آیا عمل انقباض عضلات به درستی انجام شده است یا خیر؟ که در صورتی که عمل انقباض توسط دستگاه با موفقیت انجام شده باشد، قدرت عضلات و نیز عملکرد بیمار روند بهبودی را در پیش خواهد گرفت.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی لگن هستید

فیزیوتراپی استخوان لگن :

استخوان لگن تشکیل شده از حلقه ای تقریبا پهن و محکم از استخوان ها، که به عنوان پایه ستون فقرات بوده و در ما بین بالا تنه و پاها قرار گرفته است. بهتر است این را نیز بدانید استخوان هایی که استخوان لگن را تشکیل داده اند عبارتند از : استخوان بی نام، استخوان خاجی و استخوان دنبالچه.

و، اما دردی که در ناحیه لگن پیش می آید به دلایل مختلفی بستگی دارد و می تواند بر اثر درگیری عضلات در آن ناحیه و یا  کشیدگی رباط هایی که در لگن قرار دارد و یا دنبالچه و التهاب بورس های ناحیه لگن و شکستگی باشد و از علائم موارد فوق درد در ناحیه باسن بوده و در مواقعی که بیمار راه می رود و یا می نشیند، درد را با شدت بیشتری حس می کند.

فیزیوتراپی استخوان لگن :
فیزیوتراپی استخوان لگن :

واگر عصب هایی که درلگن وجود دارد با یکدیگر درگیر شوند، درد در قسمت لگن به سمت پشت پاها نیز کشیده می شود و حتی در مواردی نیز ممکن است بیمار در خواب دچار اختلال شود، در این حالت بیمار نمی تواند فعالیت های روزمرگی خود را به راحتی انجام دهد.

پزشک معالج بعد از بررسی و معاینه بیمار، علت درد را مشخص خواهد کرد و اقداماتی را که می بایست برای بهبودی بیمار انجام شود تجویز خواهد نمود که یکی از این اقدامات برای از بین رفتن درد، به دلیل مواردی که به آن اشاره کردیم، فیزیوتراپی لگن می باشد.

فیزیوتراپی لگن به چه طریق انجام می شود؟

اصولا فیزیوتراپی لگن را برای آن دسته از بیمارانی انجام می دهند که در ناحیه لگن گرفتار درد و بی اختیاری می شوند که این خود می تواند شامل شکم، باسن ها، کف لگن، دنبالچه، مقعد و آلات تناسلی باشد.

عضلات کف لگن وظیفه نگه داری از مثانه و روده ها را بر عهده دارند که این عضلات از قسمت استخوان پوبیس تا استخوان دنبالچه ادامه دارد. علل اختلال در این نواحی می تواند براثر بالارفتن سن و یا عوارض بعد از جراحی باشد که دچار ضعف و سستی خواهد شد باشد.

برای بررسی تفاوت بین فیزیوتراپی لگن و کف پا توصیه می شود پست مربوط به فیزیوتراپی کف پا را مشاهده کنید.

که از علائم آن می توان به بی اختیاری ادرار و مدفوع در هنگام سرفه و عطسه و یا در حین فعالیت های روزمره و یا در هنگام انجام حرکات ورزشی باشد که پس از آن نیز دچار درد در ناحیه لگن می شوند. برای از بین رفتن این مشکلات در قسمت کف لگن از فیزیوتراپی لگن به دستگاه هایی مانند دستگاه فیوفیدبک برای برگشت عضلات کف لگن، تکنیک درمان های دستی و ریلکسیشم، انجام تمرینات تقویتی برای عضلات ضعیف و همچنین کششی برای عضلاتی که سفت و جمام شده اند، استفاده می شود.

فیزیوتراپی لگن به چه طریق انجام می شود؟
فیزیوتراپی لگن به چه طریق انجام می شود؟

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی لگن هستید

درمان ناحیه لگن با درمان دستی :

یکی از موثرترین درمان ها درمان دستی و یا موال تراپی می باشد، درمان دستی موجب موارد ذیل خواهد شد:

افزایش جریان خون

کاهش اسپاسم عضلانی

افزایش انعطاف پذیری

افزایش سرعت ترمیم و تسریع روند بازسازی بافت

با توجه به این موارد بیمار سریعتر روند بهبودی را در پیش گرفته و موجب می شود که این درمان تا دراز مدت تاثیر خود را داشته باشد.

مزیت دیگری که این روش از درمان دارد این است موجب جلوگیری از تشکیل بافت های اضافه فیبروزی خواهد شد، بافت فیبروزی در درون عضله ای که آسیب دیده اتفاق می افتد و موجب تشکیل اسکار خواهد شد. در کنار این درمان انجام تمرینات ورزشی نیز بسیار مثمر ثمر خواهد بود. تمرینات ورزشی درمانی، موجب برگشت قدرت و نیز تحمل عضلانی خواهد شد. اصولا اولین ورزش ها برای شروع تمرین ورزش های ایزومتریک می باشند.

درمان ناحیه لگن با درمان دستی :
درمان ناحیه لگن با درمان دستی :

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی لگن هستید

چه حرکاتی در تمرینات فیزیوتراپی لگن انجام می شود؟

همانطور که پیشتر گفتیم یکی از دلایل درد لگن بالا رفتن سن می باشد که در این مورد عضلات کف لگن ضعیف می شوند و علت دیگری که در زنان موجب ضعیف شدن این عضلات می شود، زایمان می باشد. از علائم ضعف در این عضلات بی اختیاری ادرار در هنگام سرفه و عطسه، بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت شدید و همچنین عدم کنترل نمودن گازهای روده ای می باشد. در فیزیوتراپی لگن، حرکات ساده ای برای تقویت عضلات انجام خواهد شد که این حرکات تمرینی را کگل می نمایند.

در تمرینات کگل عضلات به صورت ترتیبی و پشت سر هم منقبض می شوند که هدف از این نوع تمرین کنترل ارادی عضلات ضعیف می باشد. در بیشتر موارد در انجام این تمرینات، بی اختیاری ادراری بعد از زایمان و همچنین افتادگی رحم در زنان کاهش خواهد یافت.

چه حرکاتی در تمرینات فیزیوتراپی لگن انجام می شود؟
چه حرکاتی در تمرینات فیزیوتراپی لگن انجام می شود؟

فیزیوتراپی لگن می تواند کمک کند که:

  •  تمرین برای کنترل مثانه و کنترل روده
  •  ارائه ورزش برای به دست آوردن قدرت عضلات
  •  مشاوره در مورد مراقبت از بدن
  •  ارزیابی و درمان مشکلات مفاصل و عضلات
  •  ارزیابی و درمان بافت زخم دردناک، مجاری ادرار و درد در زمان مقاربت جنسی.
فیزیوتراپی لگن می تواند کمک کند که:
فیزیوتراپی لگن می تواند کمک کند که:

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی لگن هستید

فیزیوتراپی قبل و  بعد از جراحی لگن چه مزیتی دارد ؟

در حقیقت هدف اصلی از انجام فیزیوتراپی لگن، برگشت توانایی های فرد بیمار و نیز انجام امور روزمره بدون نیاز به کمک می باشد. فیزیوتراپی در بسیاری از جراحی هایی که در ناحیه لگن انجام می شود به خصوص جراحی تعویض مفصل و یا عمل های جراحی که به مفصل ربط دارد، نقش موثری دارد.

فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی موجب بالا رفتن توانایی بیمار خواهد شد، تمریناتی که در فیزیوتراپی بعد از جراحی برای بیمار تجویز می شود، با نوع جراحی وی تناسب دارد و امکان دارد در بسیاری از موارد در مدت زمان کوتاهی فیزیوتراپی ثمر بخش بوده و در برخی موارد نیز ممکن است بیمار در دراز مدت نتیجه فیزیوتراپی را مشاهده کند.

فیزیوتراپی فقط مختص بعد از عمل جراحی نمی باشد و انجام فیزیوتراپی قبل از جراحی نیز بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد، زیرا در بسیاری موارد بیمار متحمل درد زیادی شده و یا اینکه این بیماری موجب ساییده شدن مفصل نیز خواهد شد.

فیزیوتراپی قبل و  بعد از جراحی لگن چه مزیتی دارد ؟
فیزیوتراپی قبل و  بعد از جراحی لگن چه مزیتی دارد ؟

فیزیوتراپی قبل از انجام عمل جراحی موجب می شود که عضلات در این نواحی قوی شده و بیمار بتواند جراحی و نیز وجود مفصل مصنوعی را راحت تر تحمل کند، لذا بر این اساس ممکن است بیمار لازم باشد مطابق تجویز پزشک چند جلسه فیزیوتراپی قبل از عمل را انجام دهد.

در حالت کلی انجام فیزیوتراپی قبل  از عمل جراحی موجب می شود روند بهبودی سریعتر پیش رود و دوره نقاهت بیمار کوتاهتر شود. از دیگر فواید فیزیوتراپی قبل از عمل این است که از پیدایش خشکی بعد از عمل کم شده و همچنین مفصل انعطاف پذیری لازم را پیدا می کند.

بعد از عمل جراحی سبک زندگی بیمار تغییر می کند که ممکن است بیمار نتواند به راحتی خود را با آن وفق دهد، ولی انجام فیزیوتراپی قبل از عمل به بیمار در این زمینه کمک شایانی خواهد کرد.

همچنین انجام فیزیوتراپی قبل از عمل به بیمار کمک خواهد کرد که بعد از عمل جراحی شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشد. بیمار بعد از انجام جراحی به مراکز فیزیوتراپی مراجعه کرده و پزشک فیزیوتراپیست مطابق با جراحی بیمار برای وی تمرینات مشخصی را تجویز خواهد کرد که به صورت روزمره انجام شود، هر اندازه که بیمار بتواند تمرینات را بهتر انجام دهد، توانایی و قدرت وی سریعتر بازیابی خواهد شد. به این معنا که بیمار تا جایی که امکان دارد باید برنامه ورزشی تجویزی را به درستی انجام دهد تا بتواند نتیجه خوبی را از جراحی خود دریافت کند.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی لگن هستید

فیزیوتراپی برای لگنی که دچار شکستگی شده به چه صورت عمل می کند؟

همانطور که می دانید لگن متشکل شده ازحلقه استخوانی پهن که در زیر ستون فقرات و در واقع به عنوان پایه آن جای گرفته است، شکستگی لگن بسیار به ندرت اتفاق می افتد و احتمال اتفاق آن را 3 درصد تخمین زده اند که آن هم ممکن است در بزرگسالان اتفاق بیفتد. در اکثر موارد شکستگی لگن بر اثر تصادفات و یا افتادن از ارتفاع رخ می دهد و در برخی موارد نیز ممکن است شکستگی لگن در بزرگسالان به دلیل پوکی استخوان باشد که بر اثر کوچکترین ضربه ای در این افراد شکستگی روی خواهد داد.

برخی از شکستگی ها به دلیل شدت ضربه ای که به آن ها وارد شده است، ابتدا باید تحت عمل جراحی قرار گیرند تا از این طریق ناحیه شکستگی ترمیم شود و پس از عمل جراحی برنامه فیزیوتراپی لگن برای این که بیمار وارد دوره بهبودی شود را شروع می کنند و از این طریق بیمار سریعتر حرکت را شروع خواهد کرد.

اگر شدت و اندازه شکستگی زیاد نباشد، بیمار برای دوره درمان به یک استراحت اولیه کوتاه نیاز داشته و سپس تمرینات فیزیوتراپی لگن برای تحمل وزن و سپس فرمان های دستی و حرکت کردن مفصل ها شروع خواهد شد.

فیزیوتراپی برای لگنی که دچار شکستگی شده به چه صورت عمل می کند؟
فیزیوتراپی برای لگنی که دچار شکستگی شده به چه صورت عمل می کند؟

تمرینات فیزیوتراپی برای لگن شکسته به صورت ذیل می باشد :

بالا بردن زانو

1-روی پشت خود بخوابید، پاهای خود را در امتداد زمین دراز کنید.
2- یکی از پاهای خود را به درون شکم تا نزدیکی قفسه سینه جمع کنید.
3-هر دو دست خود را بر روی زانو قرار دهید تا به راحتی تا قفسه سینه جمع شوند.
4-پاهای خود را تا 10 ثانیه نگه دارد.
5-بعد از این حالت کمی به خود استراحت دهید و سپس با پای دیگر همین کار را تکرار کنید.
6-این ورزش را 5 تا 10 بار تکرار شود.
7-لگن و پشت را بکشید.

برای انجام این تمرین ابتدا به پشت دراز بکشید سپس زانوی خود را خم کنید و در مرحله بعد پاها را صاف کنید به اندازه ای که بر روی زمین صاف شود.

با کمک دست ها زانو را به سمت قفسه سینه بکشید.

نفس عمیقی کشیده و سپس زانوها را به شانه هایتان نزذیک کنید.

تا جای که توان دارید این کار را انجام دهید و به مدت زمان 20 الی 30 دقیقه آن را نگه دارید و به صورت کاملا عادی نفس بکشید.

بالا بردن زانو
بالا بردن زانو

اسکات کوچک :

  • بایستید و پاها را به عرض شانه‌ها باز کنید
  • اگر لازم است، برای حفظ تعادل کنار صندلی، میز یا دیوار بایستید.
  • پشت خود را کاملا صاف نگه دارید، سپس بدن خود را با خم کردن زانو‌ها به سمت پایین بکشید تا زمانی که زانوها از راستای انگشتان پا خارج نشوند. پاها باید در حالت صاف بر روی زمین باقی بمانند.
  • این حالت را برای چند دقیقه حفظ کنید و سپس با آرامش به حالت اولیه که ایستاده بود باز گردید.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی لگن هستید

پل :

  • برای انجام این حرکت بر روی زمین دراز بکشید و پاها را از ناحیه زانو خم کنید و کف پاها را بر روی زمین قرار دهید. .
  • بازوها را کنار بدن قرار داده و کف دستتان را بر روی زمین قرار دهید. (می توانید برای حفاظت از گرذن بالشی را زیر سرتان قرار دهید.)
  • به آرامی لگن را به سمت بالا بکشید، در حالی که شانه ها و سر بر روی زمین  باشند.
  • به مدت 5 ثانیه این حالت را حفظ کنید.

 

فیزیوتراپی در رفتگی لگن :

در فیزیوتراپی لگن، به خارج شدن سر استخوان ران از جایگاه خود، در رفتگی لگن می گویند که این در رفتگی ممکن است بر اثر ضربه و یا افتادن رخ دهد، ولی این اختلال در مواردی ممکن است بر اثر مادر زادی در برخی نوزادان ایجاد شود، علائم در رفتگی لگن شامل موارد ذیل می باشد :

  • درد شدید
  • ناتوانی در راه رفتن
  • اختلاف طول دو پا و علائم عصبی مانند اختلال حس و گزگز در حالت آسیب های عصبی.

نوعی دیگر از در رفتگی مفصل ران وجود دارد که در نوزادانی که تازه متولد می شوند شایع می باشد که علت این در رفتگی شکل گیری نامناسب در دوران  جنینی می باشد.

در فیزیوتراپی در رفتگی لگن بعد از این که پزشک آن را جا می اندازد، درد آن تسکین یافته و عضلات مفصل قدرت حرکتی خود را باز می یابد و  مفصل به راحتی قدرت تحمل وزن بیمار را پیدا خواهد کرد. و در مورد در رفتگی مادرزادی در نوزادان طریقه خواباندن، نشستن و مهارت های لازم برای کنترل نوزاد به والدین آموزش داده خواهد شد.

فیزیوتراپی در رفتگی لگن :
فیزیوتراپی در رفتگی لگن :

فیزیوتراپی لگن خاصره :

استخوان های دنبالچه، خاجی و بی نام لگن خاصره را تشکیل می دهند که در ما بین ستون فقرات و پاها می باشند. چنانچه لگن بیمار دچار اختلالی شود، می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه لگن و پاها شده، لذا موجب عدم توانایی بیمار در تحرک، راه رفتن ، نشستن و یا کلیه فعالیت های روزمره وی خواهد شد، اگر دردی که در لگن خاصره ایجاد شده بیشتر از 2 هفته به طول بیانجامد، می بایست به پزشک متخصص مراجعه نموده و در صورتی که پزشک برا درمان لازم بداند، فیزیوتراپی لگن را تجویز خواهد کرد.

و اما درمان هایی که در فیزیوتراپی لگن خاصر برای بیمار مورد استفاده می باشد عبارتند از : سرما و گرما و استفاده از دستگاه های الکتروتراپی برای کم نمودن درد و التهاب و همچنین برای رشد سلول های استخوانی از مگنت تراپی استفاده می کنند، روش دیگر که در فیزیوتراپی لگن خاصره برای بهبودی درد و التهاب به کار می رود

استفاده از لیزر می باشد که علاوه بر مورد فوق موجب ترمیم بافت ها نیز می شود. استفاده از تمرینات حرکتی، تقویتی و به به کارگیری تکنیک های دستی جهت از بین رفتن درد که در لگن خاصره روی داده نیز از مواردی است که در فیزیوتراپی لگن خاصر به کار می رود.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی لگن هستید

عضلات کف لگن :

عضلات لگن از پوبیس تا استخوان دنبالچه ادامه دارد و شامل عضلات لواتورآنی، کوکسیجیوس و پوبوکسیجیوس می شود و در حقیقت می توان گفت: عضلات لگن نقش حفاظت از روده و مثانه و رحم را دارند

از مهمترین عواملی که موجب می شود این عضلات ضعیف شوند: چاقی، زایمان، یبوست های مزمن و سرفه های شدید و طولانی مدت و بلند کردن وسایل سنگین می باشند. اگر فردی که مطابق تجویز پزشک تحت فیزیوتراپی لگن قرار می گیرد دارای عضلات قوی باشد، به وی کمک خواهد کرد که از مبتلا شدن به بی اختیاری ادرار و مدفوع مصون بماند.

در زنان باردار این عضلات نقش بسزایی در حمایت از جنینشان دارد و همچنین در زمان زایمان نیز نقش مفید و موثری دارند، انسان ها به راحتی و به صورت کاملا ارادی توانایی کنترل عضلات را دارند و از طریق تمرینات کگل می توانند عضلات ناحیه لگن را تقویت و قوی کنند.

عضلات کف لگن :
عضلات کف لگن :

کف لگن ۵ وظیفه اصلی دارد:

۱-ماهیچه باسطه (حمایت و پشتیبانی مداوم از احشاء لگنی)
۲-پایداری
۳-حمایت از اندام ها
۴-رابطه جنسی
۵-تلمبه (به حرکت مایع لنف در بافت ها و عروق لنفاوی سیستم لنفاوی بدن که از بدن محافظت می کند، کمک میکند.)
۶-قسمت کف لگن در بدن همه افراد، زنان، مردان و کودکان، وجود دارد.

۷-اگر ماهیچه های کف لگن شما به خوبی کار نکنند، ممکن است در مورد یکی از موارد بالا یا تمام آنها دچار مشکل شوید

کف لگن ۵ وظیفه اصلی دارد:
کف لگن ۵ وظیفه اصلی دارد:

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی لگن هستید

آرتروز لگن :

آرتروز نوعی التهاب مفاصل می باشد و با بالا رفتن سن، غضروفی که در لگن وجود دارد فرسوده شده و فضای بین مفصل ها به دلیل التهابی که براثر پوسیدگی ایجاد می شود، تحلیل خواهد رفت، که در این مورد استخوان ها بر اثر ساییدگی دچار درد شده که در نهایت باعث پیدایش آرتروز لگن در بیمار خواهد شد. که این نوع درد در طی زمان و با بیشتر شدن فعالیت فرد تشدید خواهد شد.

علائم و نشانه های آرتروز لگن عبارتند از :

– درد نواحی اطراف مفصل لگن
– درد در ناحیه کشاله ران، ران و یا باسن
– سفتی مفصل ران، به طوری که راه رفتن و یا خم شدن را برای فرد دشوار می سازد.
– شنیده شدن صدای ساییدگی استخوان ها
– کاهش دامنه حرکاتی مفصل لگن
– دردی که با انجام فعالیت شدت پیدا می کند.

آرتروز لگن از آن دسته بیماری هایی است که به سن بیمار ارتباط دارد و می توان چنین گفت که دلیل پیدایش آرتروز بالارفتن سن می باشد و این بیماری در افراد زیر 40 سال بسیار نادر می باشد.

علل دیگر آرتروز لگن، چاقی و وزن بالا می باشد.

تشخیص آرتروز لگن :

پزشک معالج برای تشخیص اینکه بیمار به آرتروز لگن دچار شده است یا خیر، ابتدا سوابق پزشکی وی را ارزیابی نموده و به بررسی هر نوع دردی که در این ناحیه وجود دارد می پردازد، پزشک با انجام معاینات اندازه التهاب و درد و یا هر نوع مشکلی که بیمار در حین راه رفتن دارد را مشخص نموده و با استفاده از عکس برداری و یا اشعه ایکس می تواند آرتروز لگن را در بیمار تشخیص دهد.

درمان آرتروز لگن :

آرتروز لگن را می توان با دو صورت جراحی و یا غیر جراحی درمان کرد.

در درمان به روش جراحی، پزشک داروهای ضدالتهاب تجویز می کند. مانند: ایبوپروفن.

انجام فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی کششی موجب می شود توان و قدرت بیمار افزایش یافته و حتی در بسیاری موارد راه رفتن را برای بیمار راحت تر کند. که این موارد روش های درمان غیر جراحی برای درمان آرتروز لگن می باشد.

در صورتی که روش های غیر جراحی در بهبودی بیمار موثر واقع نشد، می توان روش های جراحی را شروع کرد که روش های جراحی می تواند شامل یکی از موارد ذیل باشد:

  • تعویض کامل مفصل لگن
    • استئوتومی: این شیوه در مواردی که فرد درد شدیدی ندارد، بیشتر استفاده می شود. در این روش، قسمتی از استخوان بریده می شود و سپس هم طراز می گردد تا فشار از مفصل لگن برداشته شود.
    • جراحی بازسازی مفصل لگن

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی لگن هستید

فیزیوتراپی لگن بعد از زایمان به چه صورت انجام می شود؟

در دوران بارداری و نیز پس از زایمان، واژن و یا ماهیچه های کف لگن دچار کشیدگی می شوند و حتی در بسیاری موارد نیز ممکن است تخریب شوند که چنین مواردی ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در ناحیه کف لگن شود که این مشکلات عبارتند از :

  • بی اختیاری ادرار
  • ادرار و مدفوع مکرر
  • بی اختیاری در مدفوع
  • درد در اندام لگن حین رابطه جنسی
  • پرولاپلاس اندام لگن
  • ( درد ناشی از اسکار ( این درد ممکن است در ناحیه c یا نزدیک به دهانه واژن ایجاد شود.
  • درد در قسمت پایین پشت یا درد لگن
  • جداسازی عضلات شکمی

این مشکلات به راحتی توسط فیزیوتراپی لگن قابل درمان می باشد، تیم پزشکی که در این زمینه درمان زنان را بر عهده دارند، ابتدا سوابق بیماری آنان را جویا شده و مورد ارزیابی قرار می دهند تا از این طریق بتوانند بهترین و مناسب ترین درمان را برای بیمار انتخاب کنند.

اگر این درمان ها از زمان قبل از تولد نوزاد شروع شود و تا زمان تولد کودک ادامه پیدا کند، می بایست پزشک بر روی آموزش این که عضلات کف لگن در چه ناحیه قرار دارند به بیمار تمرکز لازم را داشته باشد.

عملکرد عضلات کف لگن در این مورد به صورت ذیل می باشد:

  • حفاظت از جفت
  • حفاظت از اندام های لگن ( مثانه، رحم و مقعد)
  • کمک به کنترل مثانه و رحم
  • کمک به عملکرد جنسی

انجام مشاوره با بیمار و توضیح این که هدف از انجام فیزیوتراپی برای بهبودی عضلات کف لگن می باشد، بسیار حائز اهمیت می باشد، بسیاری از زنان که بعد از زایمان دچار مشکلات در ناحیه لگن می شوند از بیرون رفتن از خانه ترس دارند، زیرا بر اثر راه رفتن دچار نشت ادرار می شوند که بسیار برایشان سخت و ناراحت کننده می باشد، لذا قبل از فیزیوتراپی این موارد می بایست توسط پزشک برای بیمار به وضوح توضیح داده شود .

مادران می بایست بعد از گذشت 6 هفته که از زایمان آن ها سپری شد درمان را آغاز کنند، بنابراین بدن آن ها بعد از انجام فیزیوتراپی به راحتی می تواند مشکلات به وجود آمده در اثر زایمان را کنترل نماید. فیزیوتراپی لگن بعد از زایمان به عوامل گوناگونی بستگی دارد

عملکرد عضلات کف لگن در این مورد به صورت ذیل می باشد:
عملکرد عضلات کف لگن در این مورد به صورت ذیل می باشد:

مراحل درمان فیزیوتراپی کف لگن بعد از زایمان شامل موارد ذیل می باشند:

  • ورزش های تقویتی برای کف لگن، پا ها یا عضلات شکم
  • تمرینات کششی و سپس استراحت دادن به عضلات برای یک مدت کوتاه یا عضلاتی که درد دارند.
  • ماساژ اسکارها
  • ورزش های ایجاد کننده هماهنگی بین عضلات
  • اصلاحات حرکات و آموزش به بیمار
  • استفاده از روش هایی مانند گرما، یخ یا تحریک الکتریکی

بخش مهم در فیزیوتراپی کف لگن، یاد گرفتن صحیح تمرینات می باشد. باید بیمار بتواند آن ها را در منزل نیز انجام دهد، زیرا انجام تمرینات در منزل و قبل از شروع هر جلسه فیزیوتراپی باعث پیشرفت زیادی در بهبودی بیماری خواهد شد.

تکنیک هایی که در فیزیوتراپی لگن در درمان و ترمیم شکستگی لگن به کار می روند شامل چه مواردی است؟

  • ماساژ بافت نرم به منظور درمان و بهبود عضلات
  • متحرک کردن مفصل به منظور حرکت
  • استفاده از سوزن خشک
  • ورزش پیلاتس
  • خدمات الکتروتراپی
  • تمرینات ورزشی برای انعطاف پذیری، تعادل و تناسب و در نهایت بهبود بیمار
  • استفاده از عصا برای راحتی در راه رفتن
  • توصیه هایی به منظور تنظیم فعالیت ها
  • توصیه های لازم در رابطه با کفش
  • آموزش های ضروری برای انجام دادن فعالیت های روزانه
  • آغاز فعالیت های روزانه

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی لگن هستید

فیزیوتراپی لگن چه فواید و مزیت هایی دارد؟

دردی که در ناحیه لگن رخ می دهد ممکن است به حدی شدید باشد که شخصی که به آن دچار شده است نتواند کارهای روزمره خود را انجام دهد و یا در مواردی نیز ممکن است بر اثر سن بالا و تصادف و یا به هر دلیل دیگری مانند آرتروز و غیره به وجود آید. در چنین مواردی برای درمان و تسکین درد بیمار می بایست به یکی از مراکز فیزیوتراپی مراجعه نماید، همچنین بهتر است بدانید :

در مواردی که درد بسیار شدت دارد، بیمار می تواند مطابق دستور و تجویز پزشک جراحی تعویض مفصل لگن را انجام دهد. البته این مورد در افرادی که سن بالا دارند بیشتر اتفاق می افتد، زیرا عضلات کف لگن به دلیل افزایش سن ضعیف خواهد شد. از دیگر مواردی که ممکن است موجب چنین عارضه ای شود، زایمان می باشد که می تواند به بی اختیاری ادرار در هنگام سرفه کردن و همچنین عدم توانایی در کنترل گازهای روده بیانجامد

لذا در این حالت شخص می بایست بعد از زایمان فیزیوتراپی لگن و ورزش های تمرینی  در این خصوص را انجام داده و از بروز مشکلات جدیتر جلوگیری کند، یکی از بهترین و و تاثیرگذارترین روش ها در درمان درد ناحیه لگن، فیزیوتراپی می باشد.

درد لگن در چه محل هایی احساس می شود ؟

لگن در بدن انسان نزدیک به کمر قرار دارد و تشخیص درد ناحیه کمر از لگن سخت می باش.د تشخیص محل درد می تواند در حل مشکلات ذیل موثر باشد:

درد در ناحیه کشاله ران یا جلوی لگن :

چنانجه دردی در قسمت جلوی لگن احساس می کنید، احتمال دارد آرتیت در مفصل لگن رخ داده باشد و در اشخاصی که جوان هستند ممکن است درد در مفصل و کشاله ران به دایا سندروم گیر افتادگی لگن اتفاق افتاده باشد. البته فضای عضلانی در ران نیز می تواند یکی از علل ایجاد درد باشد.

درد در اطراف لگن :

اگر درد را در اطراف لگن احساس می کنید، به دلیل مشکل در ساختارهای اطراف لگن می باشد که یکی از مشکلاتی که در این خصوص بسیار همه گیر شده است، بورسیت لگن می باشد (بورسیت لگن همان التهاب لگن می باشد.)

بورس کیسه ای است که به وسیله نوعی مایع پر شده و باعث حرکت ماهیچه ها و استخوان ها می شود. بورسیت زمانی روی می دهد که در کیسه ها بنابر هر نوع دلیلی اختلال وارد شود، در کناره لگن یک بورس بزرگ قرار دارد و از طریق فشارهای مکرر و نداشتن تعادل در عضلات، دچار خلل می شود.

درد فیبرهای عضلانی در ناحیه بیرونی ران تا قسمت زانو ممکن است در یک سمت لگن به وجود آید.

درد در کفل یا پشت لگن :

اگر درد را در قسمت باسن خود احساس می کنید، احتمال بسیار قوی وجود دارد که درد شما مربط به کمر باشد نه لگن.

یک امتحان ساده به این صورت می باشد که پاهایتان را کمتر از عرض شانه بازکرده و سر پا بایستید و بدن را به سمت جلو خم کنید و بگذارید که کمرتان خم شده و سپس به حالت اولیه برگردید و این عمل را 5 الی 6 بار به صورت مکرر انجام دهید.

اگر در انجام این عمل و موقع خم شدن درد تغییر پیدا کرد، ممکن است درد مربوط به کمر باشد.

حتما این نکته را فراموش نکنید که چنانچه درد لگن بیشتر از 2 الی 3 هفته طول کشید این احتمال وجود دارد که علت آن یک آسیب جدی باشد، لذا لازم است در چنین مواردی حتما به پزشک و یا فیزیوتراپیست مراجعه کنید.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی لگن هستید

چه انتظاراتی می توان از فیزیوتراپی لگن برای تسکین درد داشت؟

اولین جلسه در فیزیوتراپی لگن، بیمار ویزیت شده و مورد معاینه و بررسی قرار می گیرد که این معاینه اولیه جهت تشخیص درست و انجام درمان صحیح می باشد، لذا جلسه اول در فیزیوتراپی لگن که طریقه درمان را مشخص می کند، بسیار مهم می باشد.

در این جلسه پزشک فیزیوتراپیست با بیمار مشاوره ای انجام داده تا اطلاعات لازم و درست را در مورد سوابق بیماری و نیز عواملی که موجب شدت درد و آرام شدن آن می شود و نیز دوره درمانی که قبلا گذرانده به دست آورد و اینکه این سوابق  می تواند در برطرف شدن این مشکل کمک کند را بررسی و در پرونده ای جمع آوری می کند.

سپس فیزیوتراپیست اطلاعاتی را که درباره بیمار جمع آوری نموده است مورد ارزیابی قرار داده و معاینه بیمار را شروع خواهد کرد، معاینه نیز خود ممکن است شامل چند بخش باشد که بخشی از آن شامل موارد ذیل است:

چه انتظاراتی می توان از فیزیوتراپی لگن برای تسکین درد داشت؟
چه انتظاراتی می توان از فیزیوتراپی لگن برای تسکین درد داشت؟

ارزیابی راه رفتن که در حقیقت جهت بررسی چگونگی راه رفتن بیمار است، فیزیوتراپیست در زمان ارزیابی پیاده روی بیمار، هرگونه تغییر کوچکی که در مفصل ران نیاز باشد را به وی آموزش می دهد که این امر خود می تواند باعث شود مدیریت صحیح درمان در پیش گرفته شود.

فیزیوتراپیست می تواند از یک فیلم تحلیلی نیز برای درمان استفاده کند، به این صورت که طریقه راه رفتن صحیح شخص داخل فیلم را با طریقه راه رفتن شما مورد بررسی قرار داده و تفاوت های ریزی که ممکن است باشد را شناسایی می کند که شاید همین تفاوت ها باعث پیدایش درد در شما شده باشد.

لمس کردن :

با استفاده از دست هاف عضلات اطراف ران را لمس کرده و می توان از این طریق نقاط دردناک را مشخص نموده و مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

اندازه گیری دامنه حرکتی :

به اندازه حرکات مفصل اشاره می کند. مانند خم شدن، صاف شدن و پرخش مفصل مورد نظر.

البته فیزیوتراپیست ممکن است در مواردی برای درمان مستقیم از ابزارهای مخصوصی نیز استفاده کند و از این روش، طریقه حرکت مفصل لگن را اندازه گیری می کند.

در اطراف مفصل لگن عضلات زیادی قرار گرفته که با اندازه گیری میزان قدرت این عضلات، می توان ناحیه ای که دارای ضعف عضلانی می باشد را مشخص نمود و تعیین کرد که آیا عدم تعادل این ضعف موجب شدت درد می شود یا خیر.

آزمون های تحرک عملکردی :

فیزیوتراپیست ممکن است در برخی بیماران طریق راه رفتن، پایین آمدن از پله و یا حتی در مواردی دویدن بیمار را ارزیابی کند تا از این طریق تعیین کند که چگونه درد در ناحیه لگن می تواند بر حرکات عمومی شما تاثیر گذار باشد.

حال در ادامه به بررسی تست های ویژه در تشخیص درد می پردازیم :

از طریق تست های خاصی که در اطراف لگن صورت می گیرد، می توان تعیین نمود که کدام ساختار دارای مشکل بوده و موجب ایجاد درد می شود که این تست های خاص می تواند شامل آزمایش کمر باشد تا از این طریق بتوان تعیین کرد که دلیل درد در ناحیه لگن از ستون فقرات است یا خیر.

بعد از این که فیزیوتراپیست بیمار را مورد ارزیابی ابتدایی قرار داد، نوع درمان را طرح ریزی می کند و آن را شروع می کند، در مراحل اولیه ممکن است فیزیوتراپیست برای از بین بردن التهاب، از عواملی مانند گرما و یا یخ استفاده کند.

حال در ادامه به بررسی تست های ویژه در تشخیص درد می پردازیم :
حال در ادامه به بررسی تست های ویژه در تشخیص درد می پردازیم :

به این نکته نیز توجه داشته باشید که عوامل فیزیکی گرما یا یخ نوعی درمان غیرفعال بوده و ممکن است در زمان استفاده از آن ها حس خوبی داشته باشید، ولی درمان های فعال در فیزیوتراپی را می توان از طریق ورزش کردن اثبات نمود که درست ترین درمان برای بهبود درد ناحیه لگن می باشد.

پزشک و یا فیزیوتراپیست ممکن است تمرینات ورزشی را برای بالا بردن قدرت و یا حرکت در مفصل هیپ تجویز نماید.

قسمتی دیگر از درمان در منزل انجام می شود و بیمار می تواند بخشی از تمرینات خود را منزل انجام دهد.

در درمان فیزیوتراپی بیمار باید کاملا فعال باشد و هرگونه سوالی که در طی دوره درمان پیش می آید را مطرح کند.

تمرینات ورزشی که در فیزیوتراپی لگن انجام می شود برای بازیابی قدرت و نیز حرکت و محکم شدن استخوان لگن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بیمار از طریق تمرینات ساده ای که فیزیوتراپیست تجویز می کند، می تواند به عنوان گامی درست در سلامت فعالیت های مفصل هیپ، استفاده نماید.

در زمان فیزیوتراپی علاوه بر این که درد ناحیه لگن تسکین می یابد، مفصل لگن نیز تقویت خواهد شد. مطابق تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته می توان گفت: درمان های تحریکی که برای مفصل در نظر می گیرند، می توانند موجب تسکین دردهای کوتاه مدت و بلند مدت در بیمارانی که به استئوآرتریت مبتلا شده اند شوند.

علاوه بر این تسکین درد، ممکن است با بهبود حرکات مفصل نیز مواجه شویم.

یکی از مهمترین عناصری که در تحمل وزن بدن بسیار موثر است مفصل لگن می باشد و از طریق همین مفصل است که می توان بسیاری از فعالیت های بدنی مانند راه رفتن و دویدن و پایین آمدن از پله و یا نشستن و ایستادن را انجام داد.

همانطور که پیشتر نیز گفتیم، درد در لگن ممکن است مانع از انجام فعالیت های روزمره شما شود، مطابق تحقیقات که در این زمینه انجام شده است، مشخص شده که اگر بیمار با یا فیزیوتراپیستی که در کار خود توانایی و آگاهی لازم را دارد کار کند، می تواند موجب تسکین درد و بهبود تحرک شود. با استفاده از تمرینات تحرکی و قوی نمودن مفصل لگن، درد آن به سرعت از بین رفته و می تواند موجب شود که بیمار بتواند مانند قبل به راحتی فعالیت روزمره خود را انجام دهد.

چه مشکلاتی با فیزیوتراپی لگن درمان می شود؟

فیزیوتراپی لگن نوعی درمان طبیعی محسوب می شود که بدون اینکه بیمار داروی شیمیایی مصرف کند و تحت هیچ گونه عمل جراحی قرار گیرد، می تواند درمان شود، از نظر علمی ثابت شده که فیزیوتراپی لگن در درمان بیماری ها، بسیاری موثر می باشد. مانند موارد ذیل :

۱-عدم توانایی کنترل روده
۲-بی اختیاری ادرار (شامل استرس، احساس فشار و بی اختیاری از نوع مخلوط)
۳-دشوار بودن ادرار کردن
۴-پرولاپس اندام تحتانی (از جمله مثانه، رحم و مقعد)
۵-اختلالات درد لگن مانند واژینیسموس، مقاربت دردناک و ولوودینیا
۶- درد لگن قبل و بعد از زایمان
۷- مشکلات پروستات
۸- اختلال نعوظ
۹- مقاربت دردناک
۱۰- یبوست
۱۱- کمردرد مزمن
۱- سندرم روده تحریک پذیر
۱۳- جدایش شکم ( جدا شدن ماهیچه های ابس)
۱۴- درد پایین کمر
۱۵- کوکسیدینیا (درد دنبالچه)
۱۶- ضعف یا افزایش تونوس ماهیچه ای در کف لگن
۱۷- ختلال عملکرد کف لگن مربوط به درد میوفاسیال
۱۸- حساسیت در قسمت مرکزی داخل کف لگن

چه مشکلاتی با فیزیوتراپی لگن درمان می شود؟
چه مشکلاتی با فیزیوتراپی لگن درمان می شود؟

فیزیوتراپی کف پا(در یک برگه جدید مرورگر باز میکند)

هزینه فیزیوتراپی لگن به چه عواملی بستگی دارد؟

بسیاری از افرد قبل از این که به مراکز فیزیوتراپی برای درمان مراجعه کنند، تعرفه ها و هزینه هایی که می بایست در قبال این خدمات پرداخت کنند را از پزشک خود می پرسند ، اما در پاسخ به سوال این بیماران باید اینگونه گفت که قیمت فیزیوتراپی لگن به نوع خدمات و تعداد جلساتی که می بایست بیمار برای رسیدن به بهبودی کامل طی کند بستگی دارد. حتی در مواردی نیز ممکن است بیمار نیاز داشته باشد بیش از یک اندام را تحت درمان فیزیوتراپی قرار دهد.

هزینه فیزیوتراپی لگن به چه عواملی بستگی دارد؟
هزینه فیزیوتراپی لگن به چه عواملی بستگی دارد؟

به عنوان مثال ممکن است نیاز باشد بیمار فیزیوتراپی لگن و سایر اندام های تحتانی را با همدیگر انجام دهد که در این مورد هزینه نیز افزایش پیدا می کند، هزینه و قیمت فیزیوتراپی هر سال از سوی وزارت بهداشت و درمان به مراکز فیزیوتراپی ابلاغ می گردد و این مراکز درمانی هزینه جلسات درمان را بر اساس تعرفه ای که تعیین شده است، از بیمار دریافت خواهند کرد.

البته هزینه فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه نیز قرار دارد و افرادی که دارای بیمه تکمیلی هستند، می توانند با پرداخت مبلغ خیلی کم، برای بهبود دردهای ناحیه لگن خود، فیزیوتراپی را انجام دهند.

برای درمان بیماری های اسکلتی ، عضلانی توصیه می شود صفحه شاک ویو کف پا را چک کنید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.