درمان آسیب های ورزشی در شمال تهران
فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم راه های درمان آسیب های ورزشی در شمال تهران را بررسی کنیم. علاوه بر این شما را برخی آسیب هایی که ممکن است حین ورزش کردن پیش آید آشنا نماییم. این آسیب ها ممکن است به دلایل مختلف پیش آید که البته با درمان درست و به موقع می توان از بروز مشکلاتی احتمالی جلوگیری کرد.

برای درمان مشکل آسیب های ورزشی پیشنهاد می کنیم پست مرکز درمان آسیب های ورزشی را مطالعه نمائید.

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

اگر شما ساکن تهران هستید می توانید برای درمان آسیب های ورزشی صفحه متخصص آسیب های ورزشی در تهران را مشاهده کنید.

درمان آسیب های ورزشی در شمال تهران
درمان آسیب های ورزشی در شمال تهران

سوالاتی که در این مقاله به آن پاسخ خواهیم داد به شرح ذیل هستند:

-آسیب های ورزشی به چه صورت می باشد؟

– رایج ترین انواع آسیب های ورزشی کدامند؟

– فیزیوتراپیست چگونه می توان از بروز آسیب های ورزشی جلوگیری کرد؟

– در هنگام بروز صدمات و آسیب های ورزشی چه اقداماتی باید صورت پذیرد؟

– آیا آسیب های ورزشی در تمامی ورزش ها متفاوت هستند؟

-راه های درمان آسیب های ورزشی چه هستند؟

– فیزیوتراپی چه نقشی در درمان هریک از آسیب های ورزشی دارد؟

-روند فعالیت های فیزیوتراپی در توانبخشی به نقاط آسیب دیده به چه صورتی می باشد؟

-نقش فیزیوتراپی پس از جراحی های مربوط به آسیب های ورزشی چه می باشد؟

– به چند روش می توان از فیزیوتراپی در درمان آسیب های ورزشی استفاده کرد؟

 

در هنگام انجام برخی تمرینات سنگین ورزشی،  احتمال رخ دادن آسیب های ورزشی وجود دارد. این آسیب ها اغلب با استفاده از مسکن ها و یا استراحت های کوتاه مدت رفع خواهد شد، اما در برخی مواقع احتمال بروز عارضه های جدی وجود دارد که برای درمان آن ها باید به پزشک مراجعه کرد. برای پرداختن به این موضوع و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با  راه های درمان آن تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

آسیب های ورزشی به چه صورت می باشد؟

همانطور که عنوان کردیم آسیب های ورزشی در انجام برخی تمرینات ممکن است رخ دهد. اگر بخواهیم کمی علمی تر در این باره صحبت کنیم،  باید گفت که آسیب های ورزشی شامل صدماتی ناشی از اتفاقاتی هستند که ممکن است حین انجام ورزش و یا برخی بازی ها رخ دهند. البته این آسیب ها ممکن است پیش از بازی یا ورزش و در هنگام انجام تمرینات ورزشی و یا گرم کردن، رخ بدهند.

آسیب های ورزشی به چه صورت می باشد؟
آسیب های ورزشی به چه صورت می باشد؟

یکی دیگر از روش هایی که باعث بروز آسیب و صدمات ورزشی خواهد شد، انجام تمرینات به روش های غلط است که تحت تاثیر آموزش های نادرست صورت می پذیرند. به طور کلی عواملی که منجر به  بروز برخی آسیب های ورزشی می شوند می تواند شامل:

– استفاده نادرست از تجهیزات ورزشی نامناسب

– گرم نکردن، عدم انجام تمرینات نرمشی و کششی  قبل از شروع ورزش

– عدم آگاهی در رابطه با آموزش های صحیح در رابطه با انجام برخی ورزش ها

شما در حال مطالعه مقاله درمان آسیب های ورزشی در شمال تهران هستید

رایج ترین انواع آسیب های ورزشی کدامند ؟

با توجه به مطالب عنوان شده، لازم به ذکر است که در برخی موارد افراد حرفه ای نیز با وجود آشنایی کامل با تمامی تکنیک های ورزشی و انجام درست حرکات ورزشی باز هم ممکن دچار برخی آسیب های ورزشی خواهند شد. به طور کلی تمامی کسانی که پا به دنیای ورزش گذاشته اند حداقل یک بار این تجربه دردناک را داشته اند.

آسیب های ورزشی اغلب به دنبال انجام حرکات نادرست، فشارهای زیاد ورزشی و یا انجام تمرینات سنگین در زمان خستگی و هنگامی که بدن آماده انجام این تمرینات نباشد، رخ می دهند. به طور کلی درمان آسیب های ورزشی در دو حالت امکان پذیر است، برخی از این آسیب ها در خانه درمان می شوند و برخی احتیاج به معاینه پزشک دارند.

رایج ترین انواع آسیب های ورزشی کدامند ؟
رایج ترین انواع آسیب های ورزشی کدامند ؟

همانطور که پیش تر بیان کردیم برخی از آسیب های ورزشی چندان حاد نیستند و با استراحت های کوتاه مدت و مصرف مسکن های قوی رفع و درمان خواهند شد، در مقابل برخی دیگر از صدمات حاصل از تمرینات ورزشی تا مدت های طولانی گریبان گیر ورزشکاران می باشند و عوارض  خود را در دراز مدت نشان می دهند.

برخی از مشکلاتی که در اثر حرکات ورزشی ایجاد می شوند را می توان به طور کلی این گونه عنوان کرد:

پیچ خوردگی مچ پا، پارگی رباط های صلیبی زانو، آسیب های شانه مانند تاندونیت و بورسیت، التهاب تاندونهای شانه، زانوی دوندگان، در رفتگی شانه، پارگی منیسک زانو، آرنج تنیس بازان، زانوی پرش کننده، آسیب اعصاب محیطی، شین اسپلینت، التهاب فاشیای کف پا، دیسک گردن و کمر، کشیدگی رباط ها، عضلات، تاندون ها و … .

لازم به ذکر است که موارد عنوان شده مربوط به یک ورزش خاص نیستند و حتی ممکن است در حین انجام تمرینات ساده نیز پیش آیند.

برای براورد کردن هزینه های درمان پیچ خوردگی مچ پا لطفا پست هزینه فیزیوتراپی مچ پا را چک کنید.

فیزیوتراپیست چگونه می توان از بروز آسیب های ورزشی جلوگیری کرد؟

هنگام انجام تمرینات ورزشی باید تمامی اصول و قواعد مربوط به آن را رعایت کنید، این مراقبت ها توسط فیزیوتراپیست و قبل از انجام تمرینات و یا مسابقه ها به شما اعلام خواهد شد و کمک می کنند که دچار صدمات ورزشی نشوید

در این قسمت قصد داریم برخی از مراقبت هایی که انجام آن در تمامی ورزش ها و تمرینات قبل از آن توصیه می شود معرفی کنیم، البته توجه داشته باشید که علاوه بر مراقبت هایی که در ادامه در رابطه با  آنها توضیح خواهیم داد، در تمامی رشته های ورزشی مراقبت های خاص نیز وجود دارد.

فیزیوتراپیست چگونه می توان از بروز آسیب های ورزشی جلوگیری کرد؟
فیزیوتراپیست چگونه می توان از بروز آسیب های ورزشی جلوگیری کرد؟

شما در حال مطالعه مقاله درمان آسیب های ورزشی در شمال تهران هستید

بدون آمادگی های لازم هیچگاه ورزش را آغاز نکنید:

یکی از مواردی که به عنوان شایع ترین راه بروز آسیب های ورزشی شناخته شده است، عدم آمادگی برای شروع ورزش می باشد. برخی افراد به اشتباه فکر می کنند که در صورت انجام تمرینات سنگین در ابتدای ورزش کردن، می توانند زودتر از موعد به هدف خود برسند، این حرکت به طور صددرصد اشتباه می باشد چرا که افرادی که به تازگی ورزش را شروع کرده اند و یا مدت ها است از دنیای ورزش دور بوده اند، باید در ابتدا از حرکات سبک شروع کنند، در غیر این صورت با مشکلاتی که اغلب جبران ناپذیرند رو برو خواهند شد.

بدون آمادگی های لازم هیچگاه ورزش را آغاز نکنید:
بدون آمادگی های لازم هیچگاه ورزش را آغاز نکنید:

علاوه بر شروع تدریجی فعالیت های ورزشی، عمل کردن به مطالبی که فیزیوتراپیست در رابطه با شناخت توان فیزیکی به شما ارائه می دهد، می تواند در انتخاب حرکات مناسب کمک شایانی داشته باشد. اگر بدن مدت زمان زیادی فعالیت نداشته است می توان از حرکت های کوتاه و سبک شروع به انجام ورزش کرد.

ریکاوری های لازم را فراموش نکنید:

به خاطر داشته باشید که تمامی اقدامات فیزیوتراپی مربوط به دوران آسیب دیدگی نخواهد بود بلکه برخی توصیه های آنها مربوط به زمان سلامت ورزشکاران می باشد. ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که پس از انجام فعالیت های سنگین ورزشی احساس کوفتگی و درد داشته باشید مخصوصا اگر به تازگی ورزش کردن را آغاز کرده باشید. در این مواقع حرکات نرمشی توصیه شده توسط فیزیوتراپیست می تواند به افراد کمک کند. این حرکات می توانند در قالب تمرینات روزانه جهت گرم شدن قبل از شروع فعالیت های سنگین باشد.

چنانچه بدون مشورت و خودسرانه شروع به فعالیت های سنگین کنید، به احتمال زیاد دچار صدمات و آسیب های شدید می شوقد. آسیب های پیش آمده همراه با درد هستند و این درد در اثر تجمع اسید لاکتیک در عضلات به دنبال پارگی‌ها‌ی بسیار ریز در تارهای ماهیچه‌ای ایجاد می‌شود.

ورزش در واقع با ایجاد انبساط و انقباض عضلانی در شرایط سخت و تحت فشار باعث ایجاد آسیب‌های میکروسکوپی در عضلات می‌شود و از این طریق به تقویت و رشد ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

با این که پارگی های ایجاد شده یکی از نشانه های قوت عضلاتی هستند، اما چنانچه این روند براساس اصول فیزیوتراپی همراه نشود و بدون دقت به وضعیت آن، این روند ادامه دار باشد، پس از مدتی منجر به پایین آمدن عملکرد و قدرت بدنی ورزش کار می شود.

شما در حال مطالعه مقاله درمان آسیب های ورزشی در شمال تهران هستید

در هنگام بروز صدمات و آسیب های ورزشی چه اقداماتی باید صورت پذیرد؟

با توجه به مطالب عنوان شده گاهی اوقات افراد عادی و ورزشکاران با انجام برخی حرکات ناشیانه و یا فعالیت های سنگین که بدن توانایی انجام آن را در لحظه ندارد، منجر به آسیب رسانی به نقاط متفاوت بدن خود می شود. سوالی که ممکن است در این حالت برای همه پیش آید این است که ” پس از بروز آسیب های ورزشی برای تسکین درد در همان لحظات ابتدایی باید چه اقداماتی صورت پذیرد؟”

در پاسخ به سوال پیش آمده باید گفت که: بستگی به نوع آسیب ایجاد شده، اقدامات متفاوت صورت می پذیرد که در ادامه به اختصار هر یک را توضیح خواهیم داد، اما آنچه متناسب با سایر صدمات می باشد به شرح زیر است:

ابتدایی ترین تجویز در هنگام مواجه با چنین صدماتی استراحت کردن است. البته نه به معنای استراحتی که از آن در ذهن همه تعریف شده است بلکه به معنای عدم حرکت دادن عضو آسیب دیده در آن لحظه می باشد.

در هنگام بروز صدمات و آسیب های ورزشی چه اقداماتی باید صورت پذیرد؟
در هنگام بروز صدمات و آسیب های ورزشی چه اقداماتی باید صورت پذیرد؟

این تجویز عمدتا در تمامی آسیب ها یکسان و اجباری است به گونه ای که فرد مصدوم حداقل از 24 تا 48 ساعت را باید بدون تحرک به استراحت بپردازد.

برخی از پزشکان بر این باورند که دومین مرحله پس از بروز صدمه، می تواند استفاده از یخ باشد. این روش نیز باید بر اساس عملکرد درست آن شکل بگیرد. به گونه ای که یخ به صورت مستقیم روی محل آسیب دیده قرار داده نشود، زیرا سرمای یکباره و ناگهانی ممکن است به بافت آسیب دیده صدمات جدی تری وارد کند بدین منظور برای استفاده از این یخ باید آن را داخل کیسه پلاستیکی و حوله پیچید و سپس روی محل مورد نظر قرار داده شود.

استفاده از باند کشی در زمان آسیب دیدگی یکی دیگر از راه هایی است که توسط متخصصین پیشنهاد داده می شود و دلیل آن را می توان جلوگیری از تورم و درد ناشی از ضربه وارده دانست.

تمامی اقدامات عنوان شده را می توان به عنوان پیش نیازی برای درمان جدی اعلام کرد. اگر آسیب وارده جدی و درد آن غیر قابل تحمل بود، بدون هیچ اقدامی باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. در این باره نیز در ادامه توضیحات مهم و مفیدی ارائه خواهد شد.

آنچه قابل ذکر می باشد اهمیت حضور یک فیزیوتراپیست به عنوان مشاور و آموزش دهنده حرکات و فعالیت های سنگین و نحوه صحیح انجام دادن حرکات نرمشی برای شروع یک ورزش یا بازی می باشد. در ادامه به تاثیرات موثر روش های فیزیوتراپی در بازگردانی سلامت جسمی پس از آسیب دیدگی می پردازیم.

آیا آسیب های ورزشی در تمامی ورزش ها متفاوت هستند؟

با توجه به مطالب عنوان شده به خوبی می توان دریافت که  یکی از عوامل بروز صدمات و آسیب های ورزشی انجام نادرست حرکات و رعایت نکردن برخی تکنیک های ورزشی می باشد. به یاد داشته باشید که در تمامی رشته های ورزشی قواعد و اصولی وجود دارد که حرکات مربوط به آن رشته باید با رعایت قواعد عنوان شده صورت پذیرد.

پیش از ورود به یک رشته ورزشی بهتر است با اصول آن آشنا شوید تا در آینده دچار آسیب های جدی به علت عدم آگاهی های لازم  نشوید. بی ‌توجهی به هر یک از این اصول می‌ تواند باعث بروز آسیب‌های مختلف از جمله: رگ به رگ شدن و کشیدگی، آسیب دیدگی زانو، تورم عضلات، آسیبهای تاندون آشیل، درد در امتداد استخوان ساق پا، بروز درد در کمر، شکستگی و دررفتگی شود.

البته در اینجا لازم به ذکر است که تمامی آسیب های عنوان شده ممکن است در یک ورزش و به علت نادرست برخی فعالیت ها رخ دهد.

بر طبق آخرین آمار اعلام شده میزان بروز آسیب های جدی در ورزش های رزمی، تقریبا حدود یک دهم فوتبال و در مقایسه با کشتی این آمار به یک دوم می رسد.

برخی با هدف کسب هنر و یا به منظور انعطاف پذیری بدن وارد یکی از این رشته های ورزشی خواهند شد البته هدف برخی دیگر ممکن است کسب مهارت دفاع شخصی و یا حضور در مسابقات جهانی باشد.

به هر حال بدون توجه به دلیل حضور افراد در هریک از رشته های ورزشی باید برخی از اصول رفتاری و انجام حرکات را رعایت کرد تا دچار مشکلات نشوید. میزان بروز صدمات نسبت به میزان مهارت ورزشکار، رابطه ای کاملا در جهت عکس دارد. این تناسب از نظر شدت صدمات ایجاد شده با میزان مهارت ورزشکار در رابطه مستقیم قرار دارد، پس در نتیجه هر چه ورزشکار با مهارت تر و حرفه ای تر شود با وجود آسیب رسانی های حداقلی به علت حرفه ای بودن او، اما اگر صدمه ببیند احتمال شدیدتر بودن آن افزایش پیدا می کند.

با توجه به آمار عنوان شده توسط برخی منابع، میزان آسیب دیدگی افراد در زمان تورنمنت های ورزشی شصت درصد و در حین انجام تمرینات و آمادگی سازی های بدنی در حدود چهل درصد می باشد.

در این قسمت قصد داریم برخی از علل مربوط به بروز آسیب های ورزشی را مورد بحث قرار دهیم. صدمات ورزش ها، اغلب به دلیل برخی مانورهای تعادلی و چرخشی رخ میدهد. در این رویداد ورزشکار در حین انجام برخی حرکات تعادل خود را از دست داده و با آسیب هایی که پیش تر در رابطه با آن ها توضیح دادیم، روبرو خواهد شد.

در مواردی دیگر ممکن است فرد مورد اصابت مستقیم ضربه پا و یا حرکات تکراری مثل رقص پا یا مشت زدن (در برخی ورزش های رزمی) به صورت ضربات پی در پی منجر به  احتمال شکستگی پا شود.

شما در حال مطالعه مقاله درمان آسیب های ورزشی در شمال تهران هستید

راه های درمان آسیب های ورزشی چه هستند؟

یکی از اتفاقاتی که در برخی موارد منجر به خداحافظی افراد از ورزش می شوند، عدم ناتوانایی در برابر درد های ناشی از آسیب های ورزشی می باشد. کوفتگی، شکستگی، دررفتگی استخوان و دیگر صدمات ورزشی گاهی با درد های سخت و طاقت فرسایی همراه هستند. البته که با پیشرفت های دنیای پزشکی راه های زیادی برای تسکین دردهای ناشی از آسیب های ورزشی به وجود آمده است.

در برخی موارد آسیب و درد تا حدی قابل تحمل است و با مصرف دارو برطرف خواهد شد. یکی از راه های درمان آسیب های ورزشی مراجعه به فیزیوتراپی و انجام فعالیت هایی که بر حسب برترین متد روز صورت می پذیرد. در ادامه با ما همراه باشید و با نقش موثر فیزیوتراپی در درمان سایر آسیب های ورزشی آشنا شوید.

راه های درمان آسیب های ورزشی چه هستند؟
راه های درمان آسیب های ورزشی چه هستند؟

فیزیوتراپی چه نقشی در درمان هریک از آسیب های ورزشی دارد؟

پس از عنوان این مطالب به نقش موثر فیزیوتراپیست در درمان صدمات و آسیب های ورزشی خواهیم پرداخت، برای شروع باید گفت که در ابتدای امر، فیزیوتراپیست  با شناخت نوع آسیب های وارده  و بر حسب تحرکات لازم، برنامه ای را برای فعالیت های روزانه شخص طراحی می کند. به عنوان مثال تصور کنید کاراته کاری در حین انجام مسابقه و یا تمرینات دچار آسیب دیدگی از ناحیه پا شده است، در چنین شرایطی فیزیوتراپیست اقدامات موثری را انجام میدهد. البته نوع برنامه ریزی فیزیوتراپیست بسته به میزان آسیب دیدگی و محل آن می باشد.

فیزیوتراپیست را می توان به عنوان سازنده ترین فرد در درمان آسیب های مربوط به پیچ خوردگی مچ پا در نظر داشت. متخصص فیزیوتراپ بر اساس اطلاعات دریافتی قواعد و اصولی را برای شخص آسیب دیده برنامه ریزی می کند که با انجام هریک از دستورات اعلام شده، شخص بهبودی خود را گام به گام به دست می آورد.

 

اولین اقدام فیزیوتراپیست برای کاهش درد و جلوگیری از ورم:

در این مرحله فیزیوتراپیست ابتدا با استفاده از امکانات موجود همچون یخ، جریان الکترومغناطیس و باند های مخصوص، سعی در کاهش درد و ورم حاصل از ضربه را دارد، وجود درد و تورم مربوط به ضربه، دست فیزیوتراپیست را در درمان های موثر می بندد پس مهم ترین بخش آغازین کار فیزیوتراپیست را می توان اقدام به کاهش درد عنوان کرد و در نتیجه تمامی موارد ذکر شده به علت سرعت در روند ترمیم و بازسازی  لیگامان های آسیب دیده، با استفاده از ایجاد بهبودی در جریان گردش خون، کلاژن سازی در بافت و. .. صورت می پذیرد.

ایجاد بستری جهت بهبود دامنه حرکتی مفاصل

در مرحله دوم و پس از درمان ناراحتی های مربوط به درد و تورم نقطه آسیب دیده، فیزیوتراپیست با استفاده از تجویز برخی حرکت های مناسب شرایط موجود و انجام تکنیک های تخصصی حرکتی سعی می کند بدون آسیب رساندن به سایر بافت های نزدیک به محل آسیب دیده، سطح دامنه حرکتی مفصل را بالا ببرد. حرکات مذکور که به صلاح دید فیزیوتراپیست صورت می گیرند در کنار طی کردن دوره ترمیم لیگامان می تواند موثرترین راه درمان باشند.

شما در حال مطالعه مقاله درمان آسیب های ورزشی در شمال تهران هستید

آماده سازی بدن برای انجام فعالیت های که منجر به انعطاف پذیری بدن به خصوص نواحی آسیب دیده می شود:

در زمان بروز پیچ خوردگی پا هیچ گاه تصور نمی شود که این اتفاق ساده بتواند منجر به بروز آسیب های ورزشی جدی همچون آسیب رسانی به بافت های نرم اطراف مفاصل همچون تاندون های متصل شده به مچ پا و یا عضلات اطراف ساق شود. آسیب های عنوان شده در ابتدا، انعطاف پذیری آن نواحی را مورد هدف قرار می دهد و عدم تحرک و انعطاف پذیری خود به تنهایی می تواند باعث مشکلاتی در حرکت افراد شود.

آماده سازی بدن برای انجام فعالیت های که منجر به انعطاف پذیری بدن به خصوص نواحی آسیب دیده می شود:
آماده سازی بدن برای انجام فعالیت های که منجر به انعطاف پذیری بدن به خصوص نواحی آسیب دیده می شود:

مشکلات عنوان شده در هر صورت حل خواهند شد، اما نقش فیزیوتراپی در این مدت چه هست؟

در پاسخ به این سوال می توان قاطعانه گفت که با وجود درمان این عارضه فیزیوتراپیست می تواند روند بهبود را سریعتر کند. متخصص فیزیوتراپی با تجویز حرکات نرمشی مربوط به درمان گرفتگی مچ پا مانند منوال تراپی (درمان هایی که با انجام حرکاتی به واسطه دست امکان پذیر است)، درای نیدلینگ ( طب سوزنی به روش نوین)، لیزر پرتوان و تکار تراپی، روند بهبود آسیب را تا چند برابر سریع تر می کند. آموزش های عنوان شده در رابطه با نقش فیزیوتراپیست به طور کلی در انجام اقدامات لازم برای بهبود حال ورزشکاران در تمامی رشته های ورزشی بود.

با توجه به مطالب عنوان شده قصد داریم کمی تخصصی تر به نقش فیزیوتراپی  بر هر یک آسیب های ممکن بپردازیم:

پارگی تاندون آشیل:

در سایر مراکز درمانی فیزیوتراپی با بهره گیری از سایر متد های نوین درمانی به بهبود و روند آسیب های وارده می پردازند، به علاوه در کنار این ها از روش های نرمشی، انتخاب حرکات مناسب جهت سنجس توانایی آشیل برای تحمل وزن، تنظیم برنامه های کششی در صورت بهبود بیمار و گذر از مراحل سخت، افزودن به میزان سنگینی در سنجش قدرت، انتخاب تکنیک هایی جهت نرم و منعطف شدن بافت های متصل نیز بهره می گیرند.

شکستگی نقاط مختلف بدن:

در ابتدایی ترین مرحله، فیزیوتراپیست اجازه می دهد استخوان شکسته شده درست سر جای خود قرار بگیرد. علاوه بر این طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، طول درمان را نیز مشخص میکند. برنامه های تمرینی و تقویتی را جهت جلوگیری از خشک شدن بافت ها و مفاصل در مدت درمان ارائه خواهد داد.

پس از گذشت طول درمان شکستگی، فیزیوتراپیست به مصدوم کمک می کند که با انجام برخی حرکات نرمشی بدن را از حالات سفتی عضلاتی و کرختی در آورد، همچنین با انجام برخی سنجش های تحمل بار، زمان بازگشت شما به فعالیت های ورزشی را تعیین می کند.

شما در حال مطالعه مقاله درمان آسیب های ورزشی در شمال تهران هستید

پارگی رباط های صلیبی:

اقداماتی که پس از بروز آسیب به رباط صلیبی توسط فیزیوتراپیست صورت می گیرد علاوه بر اقدامات همگانی و مطرح در تمامی آسیب های ورزشی، شامل برخی حرکات مخصوص  و ویژه درمان این نوع آسیب ها است مانند:

– آموزش های لازم جهت مدیریت تورم رباط صلیبی

– بهبود انقباضات مربوط به چهار سر ران

-برنامه ریزی درست برای انجام تمرینات تقویتی

– انجام سایر تمرینات حرکتی و تعادلی

پارگی رباط های صلیبی:
پارگی رباط های صلیبی:

آسیب های ورزشی مربوط به کمر:

برای درمان درد کمر، راههای متفاوتی وجود دارد. در برخی موارد به علت استفاده نادرست از تجهیزات ورزشی و یا انجام تمرینات نامناسب کمر دچار گرفتگی خواهد شد. در این حالت بهترین راه درمان مراجعه به فیزیوتراپ و انجام تمریناتی  برای افزایش انعطاف پذیری، تقویت کمر و عضلات شکمی و بهبود وضعیت بدنی است.

به یاد داشته باشید که انجام تمرینات و تکنیک های آموزش داده شده، قطع به یقین می تواند از بازگشت دردهای مزمن کمر جلوگیری کند. بی شک یکی از مهم ترین راههای درمان درد کمر، مراجعه به فیزیوتراپیست است چرا که بدون جراحی یا تجویز دارو وتنها با استفاده از حرکات نرمشی، سلامتی را به مصدوم باز می گرداند.

آسیب های ورزشی مربوط به کمر:
آسیب های ورزشی مربوط به کمر:

ضربات مغزی

یکی از خطرناک ترین آسیب های ورزشی مربوط به ضربات وارد شده به سر و در نهایت مغز می باشد. این آسیب ها اغلب در فوتبال، بوکس، ژیمناستیک و … رخ می دهند و ممکن است در صورت عدم رسیدگی، ورزشکار را دچار عارضه های شدیدتر کند. در برخی موارد با تجویز پزشک و مراجعه به فیزیوتراپی از بروز برخی مشکلات جلوگیری می شود.

-ارائه برنامه های اثر بخشی پیشرفته به صورت پلکانی

-درمان های منوال تراپی

-ماساژ درمانی

-ارائه برنامه های برای دوران پس از بهبود

-روند فعالیت های فیزیوتراپی در توانبخشی به نقاط آسیب دیده به چه صورتی می باشد؟

تمرینات فیزیوتراپی به عنوان یک نوع توان بخشی مضاعف می توانند در تقویت عضلات ورزشکار نقش موثری داشته باشند. هدف تمرینات و نرمش های فیزیوتراپی، ترمیم و بازگردانی نیرو و قدرت از دست رفته عضلات به حالت سابق می باشد.

فیزیوتراپیست به وسیله حرکات آرام و متنوع، بخش آسیب دیده را با طیف گسترده ای از انواع حرکات تقویتی همراه می کند، این امر باعث عادت کردن نقاط آسیب دیده به تمامی روش های حرکتی در تمامی جهت است.

در مرحله بعدی و پس از آشنا و همراه نمودن عضلات آسیب دیده با حرکات و فعالیت های مناسب، نوبت به تمرینات کششی می باشد. به این صورت که پس از اطمینان حاصل کردن از ترمیم بافت آسیب دیده، حرکات سنگین تر همراه با کشش عضلات را شروع خواهیم کرد.

این فرآیند منجر به جانشینی صحیح عضلات می شود. تا زمانی که از سلامت ناحیه آسیب دیده مطمئن نشدید و البته اطمینان پیدا نکردید که میتوانید بدون درد و تورم  ورزش را آغاز کنید، اقدام به این کار ننمایید.

نقش فیزیوتراپی پس از جراحی های مربوط به آسیب های ورزشی چه می باشد؟

فیزیوتراپی نوعی علم برای پیشگیری از آسیب های جدی و درمان بیماری ها است. این روش به دو صورت عمل می کند به این گونه که هم در بخش توان بخشی و هم مراقبت های حاد مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر موارد ذکر شده فیزیوتراپی در جهت کنترل آسیب ها، ایجاد فضاهای آموزشی برای بیمار و همراهان، حفظ عملکرد های حرکتی فعالیت های چشمگیری دارد.

همانطور که گفته شد فیزیوتراپی طیف وسیعی از آسیب های ورزشی را پشتیبانی و حمایت می کند. پروسه درمانی هر کدام از این توان بخشی ها منحصر به ورزش به خصوص و متفاوت از دیگری می باشد. برای مثال پزشک متخصص پس از ارزیابی های لازم، جراحی و تعویض مفاصل را برای بیمار تجویز خواهد کرد.

در این مورد فیزیوتراپیست  با علم به عمل صورت گرفته و محل دقیق برش جراحی و روند ترمیم بافتی و دیگر موارد، در جهت کاهش محدودیت های ایجاد شده در عملکرد های حرکتی و بهبود شرایط فعلی بیمار عمل خواهد کرد و شرایطی فراهم می سازد که طی آن مصدوم پس از چند هفته، سلامتی مفاصل و عضلات خود را به دست آورد.

نقش فیزیوتراپی پس از جراحی های مربوط به آسیب های ورزشی چه می باشد؟
نقش فیزیوتراپی پس از جراحی های مربوط به آسیب های ورزشی چه می باشد؟

به چند روش می توان از فیزیوتراپی در درمان آسیب های ورزشی استفاده کرد؟

با توجه به مطالب عنوان شده باید گفت که حضور فیزیوتراپیست در کنار تیم ورزشی امری حیاتی است. فیزیوتراپیست علاوه بر انجام فعالیت های سنتی و تجویز فعالیت های نرمشی می تواند با به کارگیری روش های نوین این علم، به بهبود سریع تر افراد آسیب درده در کلیه ورزش ها کمک کند. متدهای  پیشرفته در علم فیزیوتراپی شامل: اینترفرنشیال، شاک ویو، مگنت اولتراسوند، لیزر کم توان و پر توان هستند.

یکی از مطالب مهمی که در حین ورزش های گروهی و یا تک نفره باید همیشه به آن توجه داشته باشید این است که عدم حضور علم فیزیوتراپی و فیزیوتراپیست در کنار باشگاه ها و تیم های ورزشی می تواند دردسر ساز باشد

به چند روش می توان از فیزیوتراپی در درمان آسیب های ورزشی استفاده کرد؟
به چند روش می توان از فیزیوتراپی در درمان آسیب های ورزشی استفاده کرد؟

زیرا وجود فیزیوتراپیست در زمان بروز مشکلات و آسیب های ورزشی می تواند از برخی اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کند.

علاوه بر این می تواند در کاهش درد و آسیب های وارده موثر باشد و در برخی موارد باعث درمان و بهبود سریع ورزشکار شود.

در نظر داشته باشید ورزشکاری که پس از گذراندن مراحل مختلف درمان، قصد بازگشت به میادین را دارد، فیزیوتراپیست با تجویز حرکات نرمشی  و کمک به ورزشکار می تواند بدن او را برای انجام تمرینات سنگین تر آماده کند. علاوه بر این می تواند در زمینه کمک به مربیان تیم در اینکه ورزشکاران آسیب دیده چه زمانی میتوانند به مسابقات برگردند و یا کدام یک از بازیکنان با توجه به میزان آسیب دیدگی اش قادر به بازی و انجام تمرینات است، نقش مهمی داشته باشد.

در پایان لازم به ذکر است که فیزیوتراپی می تواند به عنوان مهم ترین بخش در درمان آسیب های ورزشی ایفای نقش کند و تمامی مراحل درمان را با توجه به کلیه نکات پزشکی انجام دهد.

از این که تا پایان با ما همراه بودید کمال تشکر را داریم. امید برآن است که با مطالعه این مقاله پاسخ سوالات خود را دریافت کرده باشید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.