هزینه فیزیوتراپی شانه
فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم هزینه فیزیوتراپی شانه را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم:

هزینه فیزیوتراپی شانه
هزینه فیزیوتراپی شانه

کلینیک فیزیوتراپی معینی در تلاش است با ارائه خدمات درمانی از جمله درمان ضایعات ارتوپدی ، نورولوژی ، روماتولوژی ، درمان آسیب های ورزشی ، سوزن درمانی و درمان های دستی و taping با بهترین متد های درمانی و تجهیزات پیشرفته نقش موثری در بهبود بیماران محترم داشته باشد.

یکی از پرتحرک ترین مفصل های بدن انسان شانه می باشد که امکان دارد به دلیل بیماری و آسیب دیدگی ، تحرک آن دچار اختلال شود لذا اگر به موقع به خلل وارده شده بر این ناحیه رسیدگی شود به راحتی می توان از طریق فیزیوتراپی ناحیه شانه آن را درمان کرد .
پیشنهاد می کنیم پست آرتروز شانه را مطالعه نمائید.

فیزیوتراپی شانه دارای دستگاه های مختلفی بوده که  بیمار با توجه به بیماری که در ناحیه شانه دارد به وسیله دستگاهی که پزشک فیزیوتراپیست تجویز کند تحت درمان قرار خواهد گرفت علاوه براین چندین ورزش اصلاحی نیز برای درمان وجود دارد که در ادامه به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.

در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ خواهیم داد:

  • فیزیوتراپی شانه چگونه انجام می شود؟
  • تکنیک فیزیوتراپی شانه به چه طریقی انجام می شود؟
  • طول دوره درمان فیزیوتراپی شانه چقدر است؟
  • ورزش های های فیزیوتراپی شانه به چه صورت است؟
  • آیا می دانید فیزیوتراپی شانه در منزل به چه صورت انجام می شود؟
  • فیزیوتراپی شانه از چه اهمیتی برخوردار است؟
  • فیزیوتراپی شانه منجمد به چه طریق انجام می شود؟
  • عوامل موثر بر هزینه فیزیوتراپی شانه کدامند؟

 

فیزیوتراپی شانه چگونه انجام می شود؟

در حقیقت فیزیوتراپی شانه شامل مجموعه اقدامات لازم برای کمتر نمودن درد و التهاب و بالا بردن دامنه فعال عضله و همچنین افزایش هر چه بیشتر قدرت و استقامت آن می باشد .

درد شانه تنها مختص به رده سنی خاصی نمی باشد  و این مشکل ممکن است برای هر گروه سنی اتفاق بیفتد لذا افرادی که با این مشکل مواجه می شوند برای درمان به کلینیک های فیزیوتراپی مراجعه می کنند

لطفا پست درد شانه ، دلایل و روش های درمان را مطالعه نمائید.

فیزیوتوراپی برای درمان درد شانه شامل اقدامات مختلفی جهت کم نمودن میزان درد و التهاب و بالا بردن قدرت و استقامت عضلات می باشد و همچنین در درمان فیزیوتراپی از نوعی درمان دستی نیز برای از بین بردن گرفتگی های عضلانی و نیز کم نمودن التهاب در بافت نیز استفاده می شود، برخی از دردهای شانه حاد می باشد که براثر ضربه و زمین خوردن و یا پارگی  تاندون مفصل شانه اتفاق می افتد.

فیزیوتراپی شانه چگونه انجام می شود؟
فیزیوتراپی شانه چگونه انجام می شود؟

ولی اگر درد شانه فرد بیش از 3 ماه طول بکشد درد به حالت مزمن در آمده و در مدت زمان بیشتر در صورتی که درمان نشود موجب تضعیف دامنه حرکتی و عضلات اطراف شانه می شود.

لذا براین اساس بهتر است به محض احساس درد در ناحیه شانه هر چه سریعتر به پزشک برای درمان مراجعه و در صورت نیاز درمان با فیزیوتراپی را شروع کرده و آن را به بعد موکول نکنید.

در مرحله اول وقتی که بیمار به کلینیک فیزیوتراپی برای درمان مراجعه می کند ابتدا پزشک فیزیوتراپیست وی را مورد ارزیابی ابتدایی قرار می دهد سپس درمان مناسب را با توجه به نوع مشکلی که دارد در برنامه درمانیش قرار می دهد

البته بهتر است بدانید معمولا مشکلاتی که در ناحیه شانه برای افراد به وجود می آید منشا عصبی، التهابی و یا مکانیکی دارد. برای مشکلات و دردهایی که به صورت حاد و التهابی می باشند می بایست حتما اقداماتی برای کمتر شدن درد التهاب در برنامه درمانی بیمار قرار گیرد .

و اما برای دردهای مزمن که منشا مکانیکی نیز دارند می بایست از درمان های دستی برای بهبود گرفتگی های عضلانی در سطح مفصل و همچنین تمرین درمانی برای بالا بردن قدرت و استقامت مفصل شانه استفاده کرد .

و اما برای دردهایی که منشا عصبی دارند پس از این که توسط پزشک به صورت دقیق معاینه شد درمان اصلی را بر روی قسمت هایی از گردن و اعصاب گردنی ، جهت پایین آوردن فشاری که بر روی عصب است انجام می دهند.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی شانه هستید 

دلایل درد شانه :

مطابق آمار سازمان بهداشت جهانی ، شانه در میان مشکلات اسکلتی عضلانی در تمام دنیا رتبه سوم را دارد مطابق این آمار 30 درصد از تمامی مردم جهان در طول عمر خود به شانه درد دچار خواهند شد. با این حال افرادی که از نظر جسمانی فعالیت دارند و یا ورزش خاص انجام می دهند بیشتر در معرض شانه درد می باشند و براساس آماری که اخیرا اعلام شده 10 درصد از تمامی صدمات ورزشی مربوط به شانه می باشد.

دلایل درد شانه :
دلایل درد شانه :

فیزیوتراپی می تواند آسیب ها و صدمات زیادی که شانه می بیند را درمان و بهبود کامل بخشد که این آسیب ها شامل موراد ذیل می باشد:

  • شانه یخ زده
  • تاندونیت شانه
  • بورسیت شانه
  • سندرم گیرافتادگی شانه
  • کاف روتاتور یا پارگی تاندون شانه

یک متخصص فیزیوتراپی می تواند با معاینه و ارزیابی بیمار علل درد شانه را تشخیص دهد از جمله علل درد شانه می تواند یکی از موارد ذیل باشد:

  • ضعف عضلات روتاتور کاف و شانه
  • آسیب دیدگی استخوان‌ها و غضروف، که ممکن است در اثر آرتروز ایجاد شود
  • ضعف عضلات کتف ، سفتی مفصل شانه
  • عدم تعادل بین گروه عضلات شانه که منجر به ضعف حرکت بازو و کتف می‌شود
  • وضعیت بدنی نامناسب ، وجود تنش و فشار عضلات بین گردن و شانه

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی شانه هستید 

برخی از شایع ترین دلایل شانه درد عبارتند از :

  • تاندوینیت

این نوع بیماری موجب التهاب درناحیه شانه می شود و در بین افرادی که به شانه درد دچار می شوند بسیار شایع می باشد و بیماران برای درمان و بهبودی به مراکز فیزیوتراپی مراجعه می کنند . این مشکل اصولا برای افرادی که فعالیت بدنی زیادی دارند اتفاق می افتد مانند ورزشکاران تنیس – و یا افرادی شغل نقاشی دارند به دلیل تکرار زیاد حرکات در معرض این مشکل برای شانه هایشان هستند .

  • شانه یخ زده :

شانه یخ زده خود به تنهایی اتفاق نمی افتد این مشکل معمولا بعد از صدمه دیدن شانه به وجود می آید پزشکان فیزیوتراپیست به بیمارانی که دچار شانه یخ زده شده اند توصیه می کنند در بین جلسات فیزیوتراپی حتما استراحت کنند تا بافت اسکار در ناحیه شانه آن ها ایجاد نشود . زیرا اگر بافت اسکار به وجود بیاید ممکن است عضلات اطراف شانه نیز به عارضه یخ زدگی دچار شوند و فرد از ناحیه شانه دچار محدودیت حرکتی شده و درد مزمن ایجاد شود .

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی شانه هستید 

  • بورسیت :

بورس یکی از اجزای شانه محسوب می شود در داخل بورس کیسه های کوچکی از مایعات قرار دارد که این مایعات موجب روان شدن حرکت مفصل می شود اگر بورس صدمه ببیند دچار التهاب شده و در این حالت فرد به بیماری بورسیت مبتلا شده و برای بهبودی می بایست به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه نماید.

  • پارگی تاندون:

تاندون هایی که در شانه وجود دارند ممکن است به دلیل صدمه حاد پاره شوند ، از علل اصلی پارگی می تواند انجام فعالیت های سنگین و استفاده بیش از اندازه از تاندون و بالا رفتن سن باشد  ، در هر صورت چنانچه به هر دلیلی فردی به این وضعیت دچار شود می بایست برای تسکین درد شدیدی که بر اثر این آسیب دیدگی به وجود آمده به فیزیوتراپی مراجعه کند .

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی شانه هستید 

علائم شانه درد می تواند یکی از موارد ذیل باشد :

  • وجود درد و سفتی در هنگام بالا یا پایین بردن بازو.
  • درد خفیفی که چه در حین فعالیت و چه در هنگام استراحت وجود دارد.
  • کشیده شدن درد از جلوی شانه به کنار بازو.
  • درد ناگهانی در هنگام انجام حرکات بلند کردن و یا دراز کردن بازو.
  • ورزشکاران ممکن است در هنگام انجام حرکات بالاتر از سر (مانند پرتاب توپ) درد داشته باشند.
  • وجود درد در شب.
  • از دست دادن قدرت و حرکت
  • دشواری در انجام کارهایی که مستلزم آن است که بازو در پشت بدن قرار ‌گیرد (مانند بستن یا باز کردن زیپ یا دکمه‌های پشت لباس).
علائم شانه درد می تواند یکی از موارد ذیل باشد :
علائم شانه درد می تواند یکی از موارد ذیل باشد :

تکنیک فیزیوتراپی شانه به چه طریقی انجام می شود؟

فیزیوتراپی شانه شامل دو مرحله می باشد که مرحله اول ارزیابی بیمار و مرحله دوم درمان است. که در ادامه آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد :

در مرحله اول که توسط پزشک معالج ارتوپدی انجام می شود و در طی یک جلسه بیمار را از هر نظر مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد و از وی دلیل ایجاد اختلال شانه و نیز سوابق قبلی در خصوص هر نوع شکستگی و جراحی در ناحیه شانه سوال خواهد شد و پس از آن آزمایش های تشخیصی را انجام می دهد که پزشک از طریق ان از دید علمی دلیل آسیب شانه را مورد بررسی قرار داده و تشخیص نهایی را اعلام می کند.

برخی بیماران که تحت عمل جراحی ارتروسکوپی شانه قرار گرفته اند پس از آن به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه می کنند که در چنین مواردی فیزیوتراپیست می بایست تمامی مراحل عمل و توانبخشی بعد از عمل را به صورت کاملا دقیق برای بیمار شرح دهد و درمان را بر مبنای نظر پزشک جراح ادامه دهد.

سپس با توجه به مشکل شانه بیمار درمان صحیح را برای وی آغاز کند که درمان فیزیوتراپی در این بیماران به منظور کمتر نمودن میزان درد و التهاب و بالا بردن دامنه فعال و غیرفعال شانه ، افزایش ثبات و قدرت در مفاصل شانه صورت می پذیرد.

مراقبت های لازم در زمینه  فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه را مشاهده کنید.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی شانه هستید 

شرایط انجام فیزیوتراپی شانه :

فیزیوتراپی نوعی درمان مفاصل با وسعت بسیار زیادی است لذا فردی که تحصیلات فیزیوتراپی دارد و درمان شانه را با فیزیوتراپی انجام می دهد می بایست دانش و اطلاعات لازم در این زمینه را داشته باشد و برای بیمار بسیار مهم و مفید است که فیزیوتراپ وی در طول درمان  باپزشک جراحش ارتباط داشته باشد و هر کدام از آن ها بدانند برای بهبودی بیمار می بایست چه کاری انجام دهند .

قسمت مهم و اصلی فیزیوتراپی شانه حرکت درمانی و انجام درست و اصولی تمرین های ورزش است لذا اولا این که پزشک جراح به بیمار خصوصا بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند در مطب حرکات ورزشی را آموزش خواهد داد ولی این بدان معنا نیست که دیگر بیمار به فیزیوتراپی نیاز نداشته باشد و هرگز این حرکات محدود نمی تواند جای درمان به وسیله فیزیوتراپی را بگیرد.

ثانیا در کلینیک های فیزیوتراپی برای درمان اختلالات شانه دستگاه های مخصوصی وجود دارد که البته این خود به تنهایی کارساز نمی باشد و بیشترین تاثیر در درمان فیزیوتراپی به پشتکار پزشک فیزوتراپ و همکاری بیمار بستگی دارد.

پیشنهاد میکنیم صفحه فیزیوتراپی شانه در تهران را چک کنید.

شرایط انجام فیزیوتراپی شانه :
شرایط انجام فیزیوتراپی شانه :

طول دوره درمان فیزیوتراپی شانه چقدر است؟

طول دوره درمان با فیزیوتراپی به نوع بیماری و شرایط بیمار و همچنین میزان پیشرفت بهبودی بستگی دارد و امکان دارد طول دوره فیزیوتراپی شانه یک الی دو هفته و یا در مواردی به بیشتر از یک سال نیز برسد.

مدت زمان و طول دوره درمان را پزشک معالج و پزشک فیزیوتراپیست تعیین خواهند کرد . به عنوان مثال در درمان سندرم ایمپینجمنت اگر بیمار کلیه نکاتی که به وی توصیه شده را رعایت کند و به مدت تقریبا 3 الی 6 ماه دست خود را به سمت بالا نبرد و در برخی موارد نیز داروی مسکن مصرف کند و همزمان با رعایت این موارد 10 الی 20 جلسه فیزیوتراپی نیز انجام دهد بهبودی کامل را به دست خواهد آورد

ولی اگر چنانچه موارد فوق را به درستی انجام داده باشد ولیکن بهبودی کافی را به دست نیارود می بایست درمان فیزیوتراپی را قطع کرده و تحت عمل جراحی قرار گیرد و پس از آن دوباره تمرینات فیزیوتراپی را ادامه دهد.

پس می توان از این بخش چنین نتیجه گرفت که طول دوره درمان با فیزیوتراپی برای رسیدن به بهبودی کامل یک سال می باشد و اگر چنانچه بیمار به بهبودی نرسید به جراحی نیاز دارد.

طول دوره درمان فیزیوتراپی شانه چقدر است؟
طول دوره درمان فیزیوتراپی شانه چقدر است؟

تعداد جلسات درمانی با فیزیوتراپی شانه :

معمولا تعداد جلسات برای افرادی که تحت فیزیوتراپی برای درمان درد شانه قرار می گیرند حدود 4 الی 8 هفته طول می کشد و بعد از گذشت چند هفته بیمار متوجه برطرف شدن درد و بهبودی در وضعیت خود خواهد شد.

و اگر بعد از پایان جلسات فیزیوتراپی درد شانه به صورت کامل بهبود پیدا نکرد می بایست در کنار فیزیوتراپی درمان های تهاجمی نیز انجام داد مانند تزریق و یا جراحی.

معمولا در اکثریت جراحی های شانه بیمار می بایست چندین جلسه تحت درمان فیزیوتراپی قرار گیرد زیرا تنها از طریق فیزیوتراپی می توان بازگشت حرکتی و قدرت و استقامت طبیعی بعد از عمل را بدست آورد.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی شانه هستید 

اهمیت انجام دقیق فیزیوتراپی شانه :

برخی افراد ممکن است به دلیل نداشتن آگاهی لازم به صورت مرتب و منظم جلسات درمانی فیزیوتراپی را انجام ندهند و آن را نادیده بگیرند و یا اینکه بعد از گذشت چند جلسه و مشاهده آثار بهبودی درمان را بدون اینکه به صورت کامل به اتمام برسانند رها کنند .

ولیکن همانطور که گفتیم در صورت هر گونه اختلال در ناحیه شانه ممکن است فرد متحمل مشکلات بسیار زیادی شود. لذا هنگامی که پزشک متخصص برای درمان شانه شما فیزیوتراپی را تجویز می کند می بایست تا رسیدن به بهبودی کامل درمان را ادامه دهید.

لطفا پست مربوطه تاندونیت شانه و علائم آن را مشاهده کنید.

ورزش های های فیزیوتراپی شانه به چه صورت است؟

دلیل دردهای مزمن شانه در اکثر بیماران ضعف های عضلانی می باشد لذا این بیماران می بایست در برنامه درمانی فیزیوتراپی حتما تمرین درمانی ورزشی نیز داشته باشند .

تمرین درمانی شامل ورزش های قدرتی- تحملی- ورزش های ثباتی و کششی می شود. ورزش های استقامتی نیز برای بالا بردن تحمل و قدرت عضلات نیز ممکن است برای برخی بیماران تجویز شود ، با انجام این تمرینات ورزشی درمانی فیزیوتراپی بعد از مدت کوتاهی بیمار نتایج مثبت برای بهبودی را می تواند در خود مشاهده کند و در فعالیت های روزمره مانند حمام کردن- لباس پوشیدن و…. مشکلی نداشته باشد.

ورزش های های فیزیوتراپی شانه به چه صورت است؟
ورزش های های فیزیوتراپی شانه به چه صورت است؟

هدف اصلی از ورزش های قدرتی افزایش قدرت عضله می باشد و این تاثیر گذاری بر روی عضلات در افراد مختلف باهم فرق دارد ، و همچنین هدف از ورزش های ثباتی نیز بالا بردن اثبات مفصل است زیرا مفصل ناحیه شانه دارای تحرک بسیار زیاد و بی ثبات می باشد. و تمرینات کششی نیز با هدف کشش برگشت بافت به طور طبیعی برای بیمار تجویز می شود.

آموزش فیزیوتراپی ورزش شانه :

در فیزیوتراپی برای درمان شانه درد ، درمان های گوناگونی مطابق با اختلالی که در بیمار ایجاد شده در نظر گرقته می شود ، در بیشتر موارد فیزیوتراپی شانه زمان زیادی برای درمان نیاز دارد و بیمار باید حتما تا رسیدن به بهبودی کامل دوره درمان را کامل کرده و به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه کند.

در روزهای ابتدایی درمان ، ابتدا ماساژهای سطحی برای کمتر نمودن میزان التهاب و ورم برای بیمار تجویز می شود و آموزش های لازم به بیمار داده می شود تا در منزل نیز آن را انجام دهد و از این طریق روند بهبودی را با سرعت بیشتری پیش ببرند.

آموزش فیزیوتراپی ورزش شانه :
آموزش فیزیوتراپی ورزش شانه :

مرحله بعدی آموزش حمام متضاد می باشد که هدف از آن نیز کاهش التهاب بوده و همچنین آموزش حالت های مختلف برای خوابیدن و نشستن و سایر فعالیت ها به بیمار داده می شود. ضمنا فیزیوتراپیست می بایست برنامه درمانی بیمار را به صورت کامل برای وی شرح دهد و همچنین در هر جلسه بیمار را در جریان میزان پیشرفتش در طی درمان قرار دهد. که با توجه به میزان پیشرفت بیمار تمرینات به صورت پیشرونده به او آموزش داده شده و بیمار می بایست حتما آن ها را در منزل نیز انجام دهد.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی شانه هستید 

در ذیل چند نمونه از ورزش های فیزیوتراپی شانه درد را مورد بررسی قرار می دهیم که این حرکات را می توان در منزل انجام داد:

در زمان انجام این تمرینات ورزشی بر آرامش خود تمرکز لازم را داشته و سعی در رهایی  هرگونه سفتی و گرفتگی  کنید که در شانه های خود حس می کنید .

کشش شانه در چهارچوب

در مزیت این حرکت کششی این است که قفسه سینه را باز کرده و موجب تقویت شانه ها خواهد شد برای انجام این حرکت مراحل ذیل را انجام دهید :

  • در حالی که آرنج‌ها و بازوهاییتان در زاویه 90 درجه نسبت به هم قرار دارند، در چهارچوب یک در بایستید.
  • با فشار دادن کف دست‌های خود به دو طرف چهارچوب در، پای راست خود را یک قدم جلو ببرید.
  • بدن خود را به سمت جلو بکشید تا عضلات مرکزی ( هسته) شما درگیر شوند. حداکثر تا 30 ثانیه در این موقعیت باقی بمانید.
  • این کشش را در حالی که پای چپتان را جلو قرار داده‌اید تکرار کنید.
  • حرکت را برای هر طرف 2-3 بار انجام دهید.
کشش شانه در چهارچوب
کشش شانه در چهارچوب

حرکت سگ روبه پایین :

این حرکت که به صورت وارونه می باشد موجب تقویت عضلات و کشش شانه و پشت می شود برای انجام این حرکت مطابق با موارد ذیل عمل کنید:

  • برای شروع به حالت چهار دست و پا روی کف دست‌ها و زانوهایتان قرار بگیرید. با فشاری که به کف دستان خود وارد می‌کنید باسنتان را به سمت بالا ببرید.
  • سعی کنید فشار وزن خود را به طور یکنواخت روی دست و پاهایتان تقسیم کنید و در عین حال خم ملایمی در زانوهای خود داشته باشید.
  • ستون فقرات را مستقیم نگه داشته، سر خود را به سمت پاهای خود بکشید به گونه‌ای که شانه‌هایتان از بالای سرتان خم شده باشند.
  • حداکثر تا 1 دقیقه در این حالت باقی بمانید.
حرکت سگ روبه پایین :
حرکت سگ روبه پایین :

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی شانه هستید 

حرکت سجده :

این حرکت موجب تسکین درد در نواحی کمر- شانه و گردن می شود می توانید در هنگام انجام این حرکت از یک بالش کوچک برای زیر پیشانی – سینه و یا پای خوداستفاده کنید مراحل انجام به قرار ذیل است :

  • به حالت شروع حرکت سگ وارونه ( چهار دست و پا) قرار گرفته، انگشتان شست پای خود را کنار هم جمع کرده و زانوهای خود را کمی بیشتر از عرض باسن از هم باز کنید.
  • باسن خود را به سمت پشت پاشنه پاهای خود پایین برده و بازوهای خود را در مقابل خود بکشید.
  • اجازه دهید تا وزن قفسه سینه‌تان به سمت زمین بیفتد، و ستون فقرات و شانه‌های خود را رها کنید.
  • حداکثر تا 5 دقیقه در این حالت بمانید.
حرکت سجده :
حرکت سجده :

حرکت نخ و سوزن :

این حرکت موجب تسکین گرفتگی های شانه و قسمت بالایی پشت می شود برای اینکه در انجام حرکت راحت باشید می توانید یک بالش کوچک را زیر شانه خود قرار دهید برای انجام این حرکت به ترتیب زیر عمل کنید :

  • برای شروع در حالت چهار دست و پا قرار بگیرید. دست راست خود را به سمت سقف بلند کنید در حالی که کف دستتان را از بدنتان دور می‌کنید.
  • حال بازویتان را پایین اورده و زیر قفسه سینه و بالای سمت چپ بدنتان رد کنید، کف دست باید رو به بالا باشد.
  • شانه و بازوی راست خود را فعال نگه دارید تا از سقوط ناگهانی آن جلوگیری کنید.
  • برای حمایت از خود دست چپتان را روی زمین نگه دارید، و آن را به سمت سقف بلند کنید و یا به سمت داخل ران راست خود بکشید.
  • حداکثر تا 30 ثانیه در این موقعیت باقی بمانید.
  • قبل از تکرار این کشش برای سمت چپ، با انجام حرکت کودک بدنتان را ریلکس کنید.
حرکت نخ و سوزن :
حرکت نخ و سوزن :

آیا می دانید فیزیوتراپی شانه در منزل به چه صورت انجام می شود؟

فیزیوتراپی در منزل معمولا برای افراد که سن بالایی دارند و در مان آن ها می بایست تحت استراحت مطلق باشد انجام می شود و یا افرادی که با تازگی تحت عمل جراحی دشوار شانه قرار گرفته اند. فیزیوتراپی شانه از همان مراحل ابتدایی بعد از عمل جراحی شروع شود تا بیمار به مرور زمان روند بهبودی را در پیش گرفته و از درمان خود رضایت لازم را داشته باشد.

فیزیوتراپی در منزل شامل ارزیابی و بررسی اولیه برای شناخت مشکل بیمار و نیز تعیین سطح سلامت او صورت می پذیرد و درمان نیز شامل تحریم الکتریکی ماساژ سطحی و عمقی برای از بین بردن ورم و کاهش هر چه بیشتر گرفتگی های عضلات شانه می باشد.

سپس با توجه به میزان پیشرفت بیمار در برابر درمان فیزیوتراپی ، تمرینات ورزشی ساده که بیمار محدودیتی در انجام آن در خانه را نداشته باشد برای وی تجویز می شود نکته مهمی که در این بخش می بایست به آن توجه شود این است که بیمار بایستی فیزیوتراپی تنفسی را نیز با دقت کامل انجام دهد .

فیزیوتراپی برای افزایش دامنه حرکتی و جریان خون و همچنین تحرک در افرادی که در منزل بستری شده اند بسیار مهم و لازم می باشد زیرا استراحت مطلق به مرور موجب می شود بیمار استقلال لازم را برای انجام امور روزمره و کارهای شخصی خود از دست بدهد.

آیا می دانید فیزیوتراپی شانه در منزل به چه صورت انجام می شود؟
آیا می دانید فیزیوتراپی شانه در منزل به چه صورت انجام می شود؟

تمرینات فیزیوتراپی شانه چپ :

از آنجا که مفاصل ناحیه شانه دارای تحرک است لذا انجام فیزیوتراپی برای هر دوشانه بدن در صورت ایجاد هرگونه خللی بسیار مهم و لازم می باشد . مواردی که در توانبخشی شانه چپ دارای اهمیت می باشند شامل موراد ذیل می باشد:

  • کاهش التهاب با استفاده از ماساژهای سطحی و وضعیت دهی اندام بالاتر از سطح بدن
  • انجام اقدامات درمانی با هدف کاهش درد با به کار بردن جریان الکتریکی و دستگاه های لیزر
  • دیاترمی و مگنت تراپی مانند افزایش دامنه مفصلی فعال و غیر فعال با استفاده از دستگاه Cpm و درمان های دستی

و سپس مرحله بعدی شامل تمریناتی می شود که برای بالا بردن میزان استقامت و قدرت عضله صورت می گیرد و نیز ایجاد هرچه بیشتر ثبات در مفصل شانه سمت چپ. بسیار حائز اهمیت است که تمرینات ثباتی در بیماران به درستی انجام شود زیرا مفصل شانه بسیار پرتحرک و بی ثبات است لذا بر این مبنا تمرینات ثباتی می بایست در ابتدا شروع شود و همزمان با اقدامات برای برطرف نمودن درد پیش رود.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی شانه هستید 

حرکات فیزیوتراپی شانه راست :

همانطور که پیشتر نیز گفتیم پر تحرک ترین مفصل در بدن انسان شانه ها می باشد و حرکات اندام فوقانی از طریق مفصل شانه و کتف انجام پذیر است  مهم ترین دلیل برای انجام درست و به موقع فیزیوتراپی سمت راست  این است که هر ضعفی در این قسمت از بدن ممکن است باعث ایجاد اختلال در زندگی فرد شود مانند نوشتن ، زیرا اکثریت افراد راست دست هستند.

لذا بر این اساس میزان تاثیرگذاری درمان توانبخشی و نیز برگشت استقلال بیمار از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همانطور که می دانید وجود هر گونه خللی در مفصل شانه در طولانی مدت باعث ایجاد اختلال در وضعیت کلی بدن می شود لذا انجام درمان فیزیوتراپی شانه به موقع از ایجاد هرگونه عوارض بعدی جلوگیری می کند.

در فیزیوتراپی شانه راست با توجه به وضعیت بیمار ( حاد و یا مزمن بودن ) درمان صورت می پذیرد که هدف اصلی از درمان کم نمودن میزان التهاب و ایجاد ثبات در مفصل و همچنین بالا بردن میزان قدرت عضلانی بیمار می باشد که از این طریق بیمار سطح تواناییش در انجام فعالیت های روزمره بیشتر شده و می تواند به راحتی به شغل و فعالیت های که قبل از آسیب انجام می داد باز گردد.

فیزیوتراپی شانه از چه اهمیتی برخوردار است؟

یکی از اعضای بدن انسان که تاثیر فراوان و نقش بسزایی در انجام کلیه فعالیت های روزمره اش دارد شانه ها می باشد از آن جایی که این مفصل پرتحرک بسیار در زندگی فردی افراد اهمیت دارد

لذا در صورتی که این ناحیه از بدن دچار هرگونه مشکل و اختلالی شود موجب می شود که فرد نتواند کارها و فعالیت های روزمره خود را به درستی انجام دهد  و از طرفی دیگر چون این مفصل داری ثبات نمی باشد

لذا در صورت هر گونه صدمه و آسیب ممکن است بر روی مفاصل اطراف نیز تاثیر بگذارد به عنوان مثال افرادی که از ناحیه شانه دچار مشکل می شوند در ناحیه آرنج و مچ نیز دچار اختلال می شوند و عملکرد این عضلات نیز ضعیف خواهد شد.

در مشکلات مزمن شانه وضعیت پاسچر بیمار از حالت طبیعی خود خارج می شود و شانه بیمار به مرور گرد شده و کایفوز تنه نیز افزایش پیدا خواهد کرد و همین مورد نیز موجب صدمه دیدن مفاصل گردن و تنه نیزز می شود و به مرور اگر بیمار تحت درمان قرار نگیرد باعث ایجاد التهاب شدید در اعصاب گردن نیز خواهد شد . بر این اساس انجام فیزیوتراپی برای حل مشکلات شانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

مزایای فیزیوتراپی شانه :

درد شانه ممکن است به هر دلیل در افراد مختلف به وجود آید این درد می تواند به کوچکی درد منقطع سریع باشد و یا اینکه به صورت تیر کشیدن نیز بیان شود.

ولی درد شانه در موارد بسیار زیادی مبهم و پایدار بوده و برای درمان به مدیریت صحیحی نیاز دارد و نمی توان درمان ان را بر مبنای یک سری تمرینات ثابت دانست بلکه درمان برای هر شخصی مطابق با شرایط و نوع و علل دردی که دارد تنظیم می شود

متخصصین فیزیوتراپی با توجه با دانش و اطلاعاتی که در این زمینه دارند به راحتی می توانند تحت یک رویکرد جامع و از طریق تمرینات اصولی قدرتی سطح استقامت عضلات را بالا برده و با رهاسازی بافت نرم این خلل ایجاد شده در ناحیه شانه را درمان کنند

برخی از مزایای درمان هایی که متخصصین فیزیوتراپی برای شانه درد به کار می برند شامل موارد ذیل می باشد:

  • متخصص فیزیوتراپی می تواند به بیمار مناسب ترین تمرین مطابق با نوع مشکلی که در ناحیه شانه دارد ارائه دهد و او را در این زمینه راهنمایی کند و همچنین سایر روش های درمانی مفید مانند درمان های دستی- رهاسازی بافت نرم- و تمرینات قوی سازی را به بیمار آموزش دهد.
  • فیزیوتراپیست به بیمار کمک می کند علت اصلی شانه درد خود را بفهمد و نیز عواملی که باعث ایجاد این عارضه شده است را به وی شناسایی کرده و بیمار می تواند با کم نمودن فعالیت هایی که باعث درد شدید می شود روند درمان و بهبودی را در پیش بگیرد.
  • مرحله ابتدایی درمان با فیزیوتراپی جهت کم نمودن درد بوده و به میزان زیادی باعث قوی شدن مفصل و ایجاد پایه ای پایدار برای حرکت شانه است این کار موجب می شود بیمار به تدریج بتواند فعالیت های روزمره خود را انجام دهد.

مراحل بعدی درمان شامل تمرینات پیشرفته تری جهت قوی سازی عضلات – تمرینات قدرتی و نیز مهمترین مورد مدیریت درست و مداوم عضلات بهبود یافته در ناحیه کتف و روتاور کاف است که کلیه حرکات شانه به سلامت آن ها وابسته است.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی شانه هستید 

انواع دستگاه های فیزیوتراپی برای درمان شانه عبارتند از :

شاک ویو :

شاک ویو دستگاهی است که در بسیاری از بیماری های مفصلی کاربرد دارد که یکی از ان ها درمان با شاک ویو برای درد شانه است . مزیت اصلی درمان با این نوع دستگاه فیزیوتراپی این است درد به سرعت کاهش پیدا کرده و موجب بازگشت تحرک بدن خواهد شد.

شاک ویو نوعی روش درمانی ایده آل برای تسکین درد می باشد در این شیوه بدون نیاز به هیچگونه عمل جراحی و یا مصرف داروی مسکن درد بهبود می یابد این شیوه در هردو نوع درد مزمن و حاد برای رسیدن به بهبودی کامل مورد استفاده قرار می گیرد.

لیزر :

در گذشته اطلاعات زیادی درباره تسکین درد و بهبودی درد شانه در دسترس نبود و تنها چیزی که می توانست تصدیق بهبودی باشد آزمایشات تصویربرداری بود، ولی امروزه با استفاده از لیزر درمانی به راحتی درد شانه کاهش یافته و حتی در اغلب موارد درد نیز به طور کامل تسکین پیدا خواهد کرد. و از این طریق فشار ناشی از درد بر ریشه های عصبی از بین خواهد رفت.

تحریک الکتریکی :

در این روش از جریان الکتریکی برای درمان استفاده می شود در این شیوه فقط آن نقطه از بدن را که متحمل درد است مورد هدف قرار می دهد و از این طریق درد کاهش می یابد.

در دستگاه های الکتروتراپی برای اینکه بتوانند عضلات را تحریک کرده و از این طریق ناحیه درد را تسکین دهند از امواج صوتی – امواج الکترومغناطیسی و جریان الکتریکی استفاده می کنند ، این روش بهترین شیوه برای درمان دردهای مزمن عضلانی و عصبی است.

طب سوزنی :

در این روش با تحریک نقاط آناتومیک خاص به راحتی می تواند عملکرد بدن را به سمت بهبودی هدایت نمود . این روش موجب می شود بدن پروسه خود درمانی را به صورت طبیعی انجام دهد ، در روش درمانی طب سوزنی شیوه ای که بسیار برای درمان های عضلانی رایج می باش

د استفاده از سوزن های بسیار ظریفی می باشد که آن ها را در داخل پوست قرار می دهند ، استفاده از فشار و یا تحریکات الکتریکی اثرات مثبت درمان را بیشتر می کند ، به غیر از روش فوق تکنیک های دیگری نیز در طب سوزنی مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از :

ماساژ دستی

استفاده از فتیله داغ یا گرما درمانی

حجامت و استفاده از داروهای گیاهی موضعی و پماد

شما در حال مطالعه مقاله هزینه فیزیوتراپی شانه هستید 

فیزیوتراپی شانه منجمد به چه طریق انجام می شود؟

علل گوناگونی ممکن است باعث بروز منجمد شدن شانه ها شود ، این نوع اختلال در مواردی ممکن است به خودی خود ایجاد شود و در برخی موارد نیز این عارضه در بیمارانی که دارای بیماری های پیشرونده مانند روماتیسم بوده اند ایجاد شده و افرادی که دارای اختلالاتی مانند پارگیلابروم و چسبندگی آن هستند نیز ممکن است این عارضه نمایان شود . به طور کلی کلیه افراد در هر رده سنی که باشند ممکن است دچار این نوع اختلال شوند .

شانه منجمد شامل سه بخش می باشد که بخش اول آن که در واقع همان شروع بیماری می باشد بخش التهابی است که بیمار هنوز دچار کاهش دامنه حرکتی نشده و تنها ناراحتی بیمار درد می باشد در این بخش از بیماری اگر بیمار سریعا برای درمان تحت فیزیوتراپی شانه قرار گیرد درد و التهاب آن بسیار کمتر شده و بیمار پس از گذراندن دوره درمان بهبود می یابد

فیزیوتراپی شانه منجمد به چه طریق انجام می شود؟
فیزیوتراپی شانه منجمد به چه طریق انجام می شود؟

ولی اگر چنانجه وارد بخش های بعدی شود و علاوه بر درد ، دامنه حرکتی وی نیز تضعیف شود و ناراحتی بیمار به دلیل محدود شدن حرکات شانه می باشد که این مسئله باعث می شود که فرد نتواند امور روزمره خود را انجام دهد لذا می بایست تحت درمان فیزیوتراپی قرار گیرد

ولی در این مرحله هدف از انجام فیزیوتراپی در وهله اول افزایش دامنه حرکتی شانه و نیز بالا بردن میزان ثبات در مفصل شانه است. پس از انجام مراحل فیزیوتراپی و همچنین تمریناتی که پزشک فیزیوتراپیست برای وی تجویز می کند که در منزل انجام دهد بیمار رو به روند بهبودی پیش خواهد رفت.

عوامل موثر بر قیمت فیزیوتراپی شانه کدامند؟

هزینه فیزیوتراپی شانه به عوامل متعددی بستگی دارد ، در هزینه و قیمت فیزیوتراپی ممکن خدمات مختلفی برای درمان بیمار صورت گیرد تعرفه های اولیه قیمت گذاری هر کدام از خدمات فیزیوتراپی شانه از سوی وزارت بهداشت تعیین و به مراکز و کلینیک های فیزیوتراپی ابلاغ می شود

لذا بر این اساس قیمت گذاری هر کدام از خدمات که برای فیزیوتراپی شانه انجام می شود  مطابق با تعرفه تعیین شده می باشد. چنانچه پزشک فیزیوتراپیست تشخیص دهد یکی اعضای تحتانی شانه نیز نیاز به درمان فیزیوتراپی دارد هزینه آن عضو نیز به صورت جداگانه محاسبه خواهد شد.

عوامل موثر بر قیمت فیزیوتراپی شانه کدامند؟
عوامل موثر بر قیمت فیزیوتراپی شانه کدامند؟
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.